WoudseHoeve schreef op maandag 10 februari 2014 @ 21:46:
[...]
De omvormer bepaald de stroom dus geen probleem, zolang je onder de max open klemspanning van 950V blijft met je panelen (per string) is er geen centje pijn.
Ik draai al een dik jaar met een 10kW omvormer met 12kWp panelen dat is ook 20% (toch?), geen centje pijn.
Maar bij Kostal verkopen ze liever een 8kW omvormer als een 5.5

vandaar dat ze bij een bepaald vermogen de kreet "DC-to high" zullen roepen. Maar zeker als de panelen over oost en West verdeeld liggen is het geen probleem, het piek vermogen zal altijd lager liggen als de opgetelde WP van de panelen.
het probleem is dat je geen goed voorbeeld bent, de panelen staan allemaal de zelfde kant op, en de omvormer kan heel anders reageren op een oost-west.
en daar word niks over gemeld nog is het op zoek baar.
dus dat zou een hele slechte marketing zijn van kostal dat ze hun sterkste punt niet gebruiken.
want volgens jouw kan de kostal 5.5 dus makkelijk 15000Wp aan.
daar hoef je me niet van te overtuigen dat weet ik ook wel.
je maakt allen een punt van een bijzaak, die niet aan ons is om te bepalen. wij leven niet.
maar daarom zij ik ook tegen hans dat hij het moest overleggen met guus, en dat waarschijnlijk 2x 14 panelen wel zal werken, maar guus moet het leveren en daar ook achter staan.
wij kunnen de zaken niet over zien, nog dat wij er garantie op kunnen geven. (te minste dat was ik niet van plan)
en hans zal zelf moeten bepalen of hij nog meer wil overdimensioneren, hij raakt al regelmatig de grens aan, dus is een lastige beslissing.
Atrax schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:33:
Ik snap de discussie "werkschakelaar tov lokaal verdelerkastje" niet helemaal. Ik heb geen werk schakelaar, maar wel een verdelerkastje om verbruikers en opwekkers (PV) te scheiden. Als ik de PV-installatie spanningsloos wil maken, gooi ik de desbetreffende groep in de verdelerkast uit...
Daar hoef ik dus niet meer voor te lopen dan met een werkschakelaar.

mensen trekken de situatie altijd naar hun eigen situatie en vergeten dat er bij te schrijven.
en dan krijg je die vreemde discussies.
verder vind ik ook een AC werkschakelaar vrij nutteloos, voor de veiligheid bied het weinig.
ik ga echt niet bij de omvormer zitten voor als het misschien fout gaat de schakelaar om te zetten, ik heb wel wat beters te doen op dat soort momenten. (ook als je ziet dat er soms de schakelaar net naast de omvormer zit, als dat ding enge vlammen en rook uit blaast dan ren ik liever zo i zo naar beneden)
maar ja je moet iets verzinnen om de omvormer te koppelen aan het systeem en dat kan natuurlijk met een schakelaar, maar een beetje goede stekker (liefst geen standaard model) doet het ook goed etc etc...
een DC schakelaar snap ik wel, dat maakt het installeren wel gemakkelijker, maar ook daar zijn wegen om heen te verzinnen allen niet iedereen is even verstandig dus ik ben vaak wel blij als hij er wel is.
maar of hij echt nodig is

, ik gebruik hem ook nooit. (voor installateurs is hij wel makkelijk, verstand gebruikende zelf bouwers kunnen ook zonder, maar dan moeten ze echt wel verstandig zijn en dat niet alleen denken dat ze dat zijn.)
maar ja er komen regelmatig installaties voorbij van 800V en 8A en daar behoor je wel respect voor te hebben

.
maar soms schrijven mensen het hier iets te makkelijk op, en dan is het eerder een communicatie foutje dan dat ze het echt fout doen. soms is dat wat lastig in te schatten.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)