Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dan heb je keuze tussen een PWM of MPPT laadregelaar. Ik heb zelf een PWM op de schuur en een MPPT in de camper. De MPPT regelaars hebben meer opbrengst, maar zijn duurder, ze hebben overwegend een breed ingangsbereik zodat je ook "normale" 60 of 72 cel panelen kan gebruiken of zelfs een paar in serie. Er staan een Tracert1210RN review op mijn Youtube.woekele schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:13:
Ik zit te kijken naar een oplossing voor een vakantiehuisje. Het zal volledig autonoom zijn, geen electriciteitsnet aanwezig. Dus panelen op het dak en een laadregelaar tussen de panelen en de accu('s).
Het een of het ander sluit elkaar niet uit, Ik heb zowel 12 als 230 volt apparatuur. Vrijwel alle laadregelaars ondersteunen 12 en 24 Volt accu's. Als je van plan ben grote vermogens (> 2000Watt) te gaan doen, dan gebruik maken van 24 Volt accu, dit omdat met hetzelfde vermogen de stroom de helft is, dat scheelt in de kabels.Nu vraag ik me alleen af: moeten we 12V-accu('s) doen of 24V? En wat is dan handig? Alsnog weer een omvormer achter de accu's naar 230V? Of alleen 12V/24V-apparatuur zoeken?
JaEn kan je dan de accu tegelijkertijd opladen via laadregelaar en tegelijk verbruiken?
500 Watt waterkokertje kan prima op de accu, dat gebruiken we in de camper met een omvormer. Waarschijnlijk kan je met een 1000Watt 12/24 Volt => 230 Vac omvormer prima uit de voeten.Het verbruik zal alleen in de zomermaanden zijn en het gaat dan om een koelkastje, een mobieltje/tablet, klein beetje verlichting, radio'tje, wellicht klein tv'tje en misschien zelfs water koken? (koffie/thee, maar dat kost wellicht wat teveel energie)
Deze vond ik nog sterker, "Er zijn ook laadapparaten verkrijgbaar voor 48V, dus 4 accu's parallel."Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 15:06:
[...]
Sorry hoor, maar kan je zelf uit je zin halen wat er niet klopt
Hij doet het wel consequent foutPClop schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 16:33:
[...]
Deze vond ik nog sterker, "Er zijn ook laadapparaten verkrijgbaar voor 48V, dus 4 accu's parallel."
![]()
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
En loop je geen gevaar op onderladen van de accu met zo'n 12V-230V-omvormer zodat hij veel eerder stuk gaat? Of zit daar beveiliging in (als je een goede koopt I guess?)?
Veel hangt af van je budget
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In de router kan je zien welk IP adres de omvormer heeft gekregen.Blik1984 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 15:37:
[...]
Nog maar een n00b-vraag betreffende monitoring. Had eerst bovenstaande probleem. Nu heb ik een switch gekocht waar ik omvormer op het gezet. Ik heb via ipconfig gekeken naar wat mijn ip-instellingen zijn en op basis daarvan de omvormer een ip-adres toegewezen. Echter blijf ik problemen houden met monitoring.
Zijn er nog bepaalde instellingen in de router die ik moet aanpassen? Ik heb wel gewoon wifi via de switch
Dat ip adres kan je proberen te pingen vanaf je computer
Ik ga er vanuit dat je hetzelfde subnet mask hebt omdat de ip nummers worden uitgegeven door de zelfde router.
Weet je zeker dat de switch geen router is (dus een DHCP server geeft)?
Een switch heeft meest geen wifi ........ Als hij wel een dhcp server heeft moet je die uitzetten en de dhcp server van je gewone internet router blijven gebruiken. (ook niet de WAN poort van je switch/router gebruiken) Zorg dat alle apparaten binnen het zelfde subnet mask liggen dus "192.168.1.nnn" als subnet mask zie je dan "255.255.255.0" dan kunnen ze elkaar zien.
Wat bedoel je met "Echter blijf ik problemen houden met monitoring"?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
Ik wil nog ergens een dakje vol gooien met panelen.
Ik zat te denken aan 14x ZNShine 200 Watt Piek paneeltjes en dit in combinatie met een eversolar 3000tl.
Is dit verstandig.
Zelfs de meest goedkope chineze hebben overwegend een lage accu spanning beveiliging.Proton_ schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 16:53:
De meeste gaan uit op onderspanning (10V oid).
Veel hangt af van je budget
Overigens kan in dat geval een aparte Low Voltage Disconnect (LVD) een uikomst zijn als je een gemixte 12 volt belasting en 230 volt via omvormer gebruikt. In de camper zit de laadregelaar permanent op de 100Ah accu met 200Wp panelen. Die onderhouden de accu prima. De rest gaat via de huis inrichting omvormer/lader/ regelunit.
Ik heb een losse lvd hvc gekocht die de koelkast op 12 schakelt als de spanning hoog genoeg is. Overdag draait de koelkast dan effectief op zonne energie.
Niet echt, als je mis gooit zijn je panelen kapot. Ook de omvormer er niet op gooien, die kan de panelen beschadigen. Ze zijn best zwaar en ook best prijzig. Ik zou eerst het montagesysteem goed vastzetten en dan voorzichtig de panelen hierop aanbrengen.De omvormer kan je beter in huis/schuur/garage ophangen. Dan gaatie langer mee....Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:35:
Hallo,
Ik wil nog ergens een dakje vol gooien met panelen.
Ik zat te denken aan 14x ZNShine 200 Watt Piek paneeltjes en dit in combinatie met een eversolar 3000tl.
Is dit verstandig.
Setje van MDZ?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Bedankt voor je reactie! Hoe meer reacties, hoe liever het me is. Ik wil een redelijk afgewogen oordeel maken. Tenslotte monteer ik niet dagelijks constructies op mijn dak...Fairy schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:48:
[...]
Hoi,
Ik heb mijn panelen en nog 2 daken (vader en broer) panelen gelegd en wij hebben het meteen goed aangepakt. Iets meer werk, maar dan is het wel echt goed vastgelegd.
Systemen die je zo in de dakpan haakt ben ik zelf heel huiverig voor. Als de wind er echt hard onder slaat vraag ik me af wat er gebeurd....
Wij hebben watervast verlijmd multiplex gehaald van 22mm dik. De dikte moet je uitmeten door een lat op het dak te leggen op de latten, je legt vervolgens de dakhaak er op en kijkt of hij mooi doorloopt en de pan niet raakt.
Watervast verlijmd multiplex is wel vrij duur maar ook enorm sterk. We hebben deze planken in de grondverf gezet alvorens het te gebruiken. De latten zitten met lange schroeven vast op het dak. Vervolgens gaan de dakhaken er op (elk weer met 3 schroeven). De pannen die er bovenop gaan hebben we allemaal iets ingeslepen aan de onderkant zodat er geen contact is tussen de haken en de pannen. Dit voorkomt dat de pannen breken door beweging, dat ze geen lawaai maken en dat je bij het klimmen de pannen niet breekt.
Nadat alle haken er aan zitten kun je verder met het leggen van de panelen en heb je echt het gevoel dat het supergoed vastzit. In totaal had ik per dak 24 dakhaken als ik het goed heb x3 schroeven (Wurth) en voor de latten ongeveer hetzelfde, dan heb je het spul al snel aan zo'n 150 schroeven hangen wat het geheel een stuk stormvaster maaktBetreft overigens 9 panelen, misschien dat er binnenkort nog 2 bijkomen
Overigens, bij alle 3 daken (en dat waren verschillende soorten huizen) was de maat 22mm, dus misschien is dit vrij universeel.
Dit weekend, wanneer het weer het enigszins toelaat, ga ik een paar dakpannen opschuiven en eens kijken naar de constructie. De dakpannen zelf zijn dik, van beton en loodzwaar.
Het voordeel van het ClickFit systeem is de relatief eenvoudige montage. Als de panlatten en tengels constructief goed zijn, heb ik er, denk ik, wel vertrouwen in. Het lijkt me dat als je genoeg beugels toepast het geheel best een stijve constructie wordt. De krachten en het schuren op de dakpannen kon wel eens meevallen. Maar ik ben geen bouwkundige. Wat dit betreft kan ik alleen maar beredeneren. Niets uitrekenen. We zullen het dit weekend zien als ik het dak heb bekeken.
Wordt vervolgd...
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Omdat ik met de 15º consoles toch krap uit kwam met de ruimte voor montage van de Involar's, gekozen om ze om te ruilen voor 20º consoles. Dit was geen probleem, prima service van de leverancier!
Edit: Is er trouwens iemand die ervaring heeft met vernieling cq. diefstal van een PV-installatie? Ik vraag dat omdat mijn set op de garage komt te liggen (plat dak) die vanaf de openbare weg gewoon bereikbaar is (~2.40m hoog).
[ Voor 16% gewijzigd door Atrax op 09-11-2013 10:17 ]
11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º
A) veel moeite voor de dief
C) geen afzet markt
Ik heb het nog nooit gehoord iedergeval.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik zou toch eens kijken of je het onaantrekkelijk kan maken, nu hoeven ze er maar een duobak neer te zetten om er bij te kunnen ...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
De ene na de andere zonnepanelen aanbieder valt om.
Maar ik was wel benieuwd of dit een leuke set was.
Ik heb nog een plat dak ter beschikking van 6*9 en wil daar panelen op leggen.Mijn huidige 300W panelen zijn te groot voor 3 op een rij.
Ik hoef niet helemaal de gebruikte KW op te wekken,maar wil daar wel bij benadering naar toe.
Een ander probleem is de plek van de omvormer.Er is eigenlijk geen ruimte in huis om deze op te hangen,maar om hem nu in de berging buiten te hangen kost mij wel veel kabel.
Het zal wel naast de meterkast worden met een aanpassing om de omvormer niet te zien.
Diefstal zal misschien nog wel meevallen inderdaad, maar vernieling (hangjongeren, steen gooien, etc.) is misschien wel iets om rekening mee te houden.
Uiteraard is het allemaal wel meeverzekerd.
een string van 7 panelen geeft mij op een aantal dagen in de zomer net niet genoeg V voor de omvormer rendements-vol te laten draaien ik zou liever voor 8 panelen in een string gaan of zelfs meer op die omvormer. (gekeken naar mijn dak)
(verlies op jaar basis zal wel mee vallen.)
maar van die omvormer zijn er 2 varianten zover ik kan zien.
1 met 1x mpp en 1 met 2x mpp.
kan ook iets zijn waar naar je wil kijken.
(staan zoizo wat vreemde dingen in de handleiding van de omvormer)
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 09-11-2013 12:00 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Atrax schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 11:35:
@Rol-Co, Speedy-Andre
Diefstal zal misschien nog wel meevallen inderdaad, maar vernieling (hangjongeren, steen gooien, etc.) is misschien wel iets om rekening mee te houden.
Uiteraard is het allemaal wel meeverzekerd.
Hoezo? Kom je helpen met plaatsen?
zie mijn vorige post Commander69 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
Hier al sinds 2003 (plat) garagedak vol met panelen, zichtbaar vanaf de openbare weg en makkelijk bereikbaar. Nooit problemen gehad, van welke aard dan ook.Atrax schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 08:01:
Edit: Is er trouwens iemand die ervaring heeft met vernieling cq. diefstal van een PV-installatie? Ik vraag dat omdat mijn set op de garage komt te liggen (plat dak) die vanaf de openbare weg gewoon bereikbaar is (~2.40m hoog).
Ik heb er wel een dikke bouwlamp met bewegingsensor op gericht (hoog vanaf 't huis). Wil iemand dan een poging wagen, dan sta je lekker in het zonnetje
Edit: in die tijd was die installatie nog een klein fortuin waard (enorme subsidie van destijds niet meegerekend), maar de algemene gedachte was waarschijnlijk ook dat het niet echt werkt. Beide zaken zijn nu zwaar veranderd gelukkig.
[ Voor 15% gewijzigd door Joepla op 09-11-2013 13:25 ]
Ik durf het je niet te zeggen, wellicht dat met een doorluskabel deze kort te sluiten dit werkt. In het ergste geval moet je toch een gewone MM-ES50 bestellen met een enkele aansluiting, altijd goed.Commander69 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 13:04:
Weet iemand of je een tigo MM-2ES50 ook een enkel paneel kan laten aansturen ? 9 panelen totaal nl.
zie mijn vorige post Commander69 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Verwijderd
parallel ? je bedoelt 12 volt accu's in serie? In seriie kan je dan 24V (2 accu's in serie) en 48V (4x 12V accu's in serie).Maasluip schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:33:
24V accu's zul je niet gauw vinden. 24V wordt gemaakt door twee accu's parallel te schakelen.
Voordeel daarvan is dat de stroom niet zo hoog is. Dus je moet je afvragen wat je als laad- en ontlaadstroom gaat gebruiken. Er zijn ook laadapparaten verkrijgbaar voor 48V, dus 4 accu's parallel.
En als het een autonoom systeem is dan is er vaak ook wel een laad-apparaat te krijgen dat direkt omvormer is. Dus waar je accu's via zonnepanelen en 230V kunt laden, maar die ook 230V van de accu's maakt. 230V is dan wel het handigste, want anders moet je weer kijken op welke voltage's je mobieltje/tablet (5V?) radio/TV (12V) en verlichting (12/24V) op werkt.
Als je accu's parallel zet, dan verhoog je niet de Voltage, maar wel de Ampere-Hour (Ah).
Ah is een energie-inhoud. Die is hetzelfde bij 2 accu's in serie of 2 accu's parallel.Verwijderd schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 13:44:
[...]
parallel ? je bedoelt 12 volt accu's in serie? In seriie kan je dan 24V (2 accu's in serie) en 48V (4x 12V accu's in serie).
Als je accu's parallel zet, dan verhoog je niet de Voltage, maar wel de Ampere-Hour (Ah).
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Niet eens, dat is Wh.Schinnen-groen schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:13:
[...]
Ah is een energie-inhoud. Die is hetzelfde bij 2 accu's in serie of 2 accu's parallel.
Met 2 accus van 12 Volt 100Ah parallel is het 12 Volt 200 Ah en bij gelijke spanning dus dubbel Wh.
Bij serie is het dezelfde 100Ah uur maar door een dubbel zo hoge spanning (2x12=24 Volt) dubbel Wh
Zelfde doel, andere weg. Men kiest vaak voor een hogere spanning, omdat dit bij grotere vermogens de stroom af doet nemen, en dat is handig voor de kabels, zekeringen en vermogens electronica. (dwz goedkoper).
1A = 1 C/s Coulomb is de eenheid van lading. 100Ah geeft dus een hoeveelheid lading van 100 x 3600 = 360.000 Coulomb.databeestje schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:21:
[...]
Niet eens, dat is Wh.
Met 2 accus van 12 Volt 100Ah parallel is het 12 Volt 200 Ah en bij gelijke spanning dus dubbel Wh.
Bij serie is het dezelfde 100Ah uur maar door een dubbel zo hoge spanning (2x12=24 Volt) dubbel Wh
Zelfde doel, andere weg. Men kiest vaak voor een hogere spanning, omdat dit bij grotere vermogens de stroom af doet nemen, en dat is handig voor de kabels, zekeringen en vermogens electronica. (dwz goedkoper).
Lading wordt uitgedrukt in Coulomb en niet in Joules (energie).
Je hebt gelijk
Bij 2 accu's in serie of 2 parallel is de totale lading hetzelfde en dus ook de energie-inhoud.
[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-11-2013 15:01 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
4250Wp op zuid, dus ongeveer 4200 kWh opwek.
Eigen verbruik geschat op 2500 kWh.
Elektrische auto 3650 kWh.
Volgende week Elga warmtepomp, geschat verbruik bij 60% besparing op 2000m3 gas (vrijstaand, houtkachel) = 2400 kWh.
Tekort: 4350 kWh..

Zwart ligt dus vol.
Rood zou een afdakje boven de steeg moeten worden, aan de gevel. Wel op zuid, wat schaduw in de winter, maar niet heel veel ruimte. Gok 6-8 panelen.
Geel is een plat dak waarop ik op oost/west zou kunnen leggen, maar heel veel schaduw.
Groen is een noord-dak (45 graden) met dakramen.
Blauw is de buurman waarvan ik een stuk dak zou moeten gaan huren (kan ik altijd vragen natuurlijk).
Opties genoeg, maar echt ideaal is 't niet..
Ik heb nog 1 vrije ingang op de SB5000TL-21.
[ Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 09-11-2013 16:21 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Beetje creatief he
Verwijderd
Ooit eens aan gedacht om zo iets te doen net als mij : Klik hier
Met als resultaat :
(Vermoedelijk een foto op een zomerse dag rond 12:00-12:30)
Ter info :
- Op het dak van het (huur)huis : 14x 240Wp, 3x 255Wp
- Op het schuurttje : 8x 240Wp
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2013 22:22 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ja, in de toekomst een veranda in de tuin zetten met mooi schuin dak op het 't zuiden. Dak van 3,50 x 8 ofzo, zijn weer 16 panelen. Tja.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Heb je een mooi hout hok ! Vol op het zuiden .....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hoe heb je 16,66 panelen aangesloten gekregen?SunshineCompany schreef op zondag 10 november 2013 @ 10:44:
Zwarte YL255's op 't zuiddak.
Zelf zou ik oost-west proberen op het platte dak met Solar Frontier panelen. Ondanks schaduw zijn daar redelijke rendementen mee te halen. Zie: http://www.herbergpv.nl/opbrengstpagina/
gewoon het gele dak vollleggen met volledig platliggende panelen. Zou ik doen iig.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
SMA 2000HF-30. Voordelen van de Omnik: 10 jaar garantie upgrade en relatief goedkoop.
Voordelen SMA: goede kwaliteit en grafisch display.
Tussen beide omvormer zit nu maar 65 euro prijsverschil, welke zou de voorkeur hebben en waarom?
Ik neig naar de SMA vanwege de geroemde kwaliteit maar die Omnik heeft toch ook zeker zaken die in zijn voordeel pleiten. Helaas lees ik veel mindere verhalen erover en het is moeilijk te bepalen hoe goed/slecht ze nou helemaal zijn tegenwoordig.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Mijn voorkeur gaat uit naar het ClickFit systeem. Graag had ik jullie mening hierover. Ik woon op aan de noordkant van Schiedam, ongeveer 17 km. van de kust. Richting west tot oost is bij mij helemaal open. Geen bebouwing en het kan hier aardig waaien.
De panlatten van 23 x 30 zijn d.m.v. spijkers aan de tengels (?) bevestigd. De dakpannen zelf zijn van beton en vrij zwaar. De totale dikte van dakpan met panlat is 35 mm.
Nu probeer ik hier foto's te plaatsen maar dat lukt me niet. Kan ook niet vinden hoe dat wel zou moeten. Ik heb ze nu gepubliceerd via Dropbox. Zie hier: https://www.dropbox.com/sh/7j17qc432nknrdd/jG6QIf_pUl
Kan ik zonder problemen het ClickFit systeem toepassen of vinden jullie de constructie hiervoor te licht i.v.m. de winstbelasting?
in deze vergelijking zou ik voor omnik gaan. (een sma hf wil graag veel V op zijn donder.)thido schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:23:
Ik ga ook weer eens het dak op. Heb nu 3 panelen op het oosten liggen en ga deze vervangen door 8 stuks Yingli 255 Black. Nu zoek ik een omvormer ervoor en heb twee opties: de Omnik 2.0 TL en de
SMA 2000HF-30. Voordelen van de Omnik: 10 jaar garantie upgrade en relatief goedkoop.
Voordelen SMA: goede kwaliteit en grafisch display.
Tussen beide omvormer zit nu maar 65 euro prijsverschil, welke zou de voorkeur hebben en waarom?
Ik neig naar de SMA vanwege de geroemde kwaliteit maar die Omnik heeft toch ook zeker zaken die in zijn voordeel pleiten. Helaas lees ik veel mindere verhalen erover en het is moeilijk te bepalen hoe goed/slecht ze nou helemaal zijn tegenwoordig.
als het de sma2100tl was dan is de vergelijking beter (beter vergelijkbaar met de omnik).
dan is het meer persoonlijke keus.
maar als je nog een beetje plek op west hebt, dan zou je ook voor een power-one 3.0 kunnen gaan.
dan heb je ook nog een mpp over voor west en veel duurder als de genoemde omvormers is die nu ook weer niet. (of de mpp nog voor een ander projectje gebruiken.)
(een sma3000tlst-21 gebruiken kan ook maar dat is flink duurder.)
@Aegle
dat ziet er precies zo uit als mijn dak.
ik zie weinig problemen om gewoon click-fit te gebruiken.
panelen zitten dan vrijvlak op het dak, wind komt er niet zomaar onder.
en je merkt het al je dakpannen zijn best zwaar, dat houd de haken wel op zijn plek.
als het je meer gemoeds-rust geeft, gebruik dan voor gaande tip's.
@SunshineCompany
als je nog geen ervaring hebt met b.v. http://www.solaredge.com/ dan is dit natuurlijk een leuke kans voor eerste hand ervaring. (of iets anders vergelijkbaars.)
gewoon op de 2de mpp van de omvormer en dan de V maximalizeren op geel en groen.
[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 10-11-2013 14:52 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik dacht precies hetzelfde.migjes schreef op zondag 10 november 2013 @ 14:40:
[...]
in deze vergelijking zou ik voor omnik gaan. (een sma hf wil graag veel V op zijn donder.)
als het de sma2100tl was dan is de vergelijking beter (beter vergelijkbaar met de omnik).
dan is het meer persoonlijke keus.
maar als je nog een beetje plek op west hebt, dan zou je ook voor een power-one 3.0 kunnen gaan.
dan heb je ook nog een mpp over voor west en veel duurder als de genoemde omvormers is die nu ook weer niet. (of de mpp nog voor een ander projectje gebruiken.)
(een sma3000tlst-21 gebruiken kan ook maar dat is flink duurder.)
Volgens Sunnydesign maakt het niet zoveel uit, cijfers zien er goed uit en de Sb2100tl zou maar 20kWh meer doen op jaarbasis.
Helaas verder geen uitbreiding mogelijkheden meer ;-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
OK, thanks. Ben er wat geruster op. Morgen gaan de 9 het dak op.Joepla schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 13:23:
[...]
Hier al sinds 2003 (plat) garagedak vol met panelen, zichtbaar vanaf de openbare weg en makkelijk bereikbaar. Nooit problemen gehad, van welke aard dan ook.
Ik heb er wel een dikke bouwlamp met bewegingsensor op gericht (hoog vanaf 't huis). Wil iemand dan een poging wagen, dan sta je lekker in het zonnetje
Edit: in die tijd was die installatie nog een klein fortuin waard (enorme subsidie van destijds niet meegerekend), maar de algemene gedachte was waarschijnlijk ook dat het niet echt werkt. Beide zaken zijn nu zwaar veranderd gelukkig.
Verwijderd
winst ?Aegle schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:38:
Kan ik zonder problemen het ClickFit systeem toepassen of vinden jullie de constructie hiervoor te licht i.v.m. de winstbelasting?
wind denk ik
hier al sinds 2006 clickfit, ik zie de duinen (egmond bergen)
dus wie heeft je verteld dat clickfit te licht is ?
vorige week nog stoten tot 152km/h eroverheen, op oost zuid en west
gewoon een paar haken extra, geen reden tot zorg
Wat Eric zegt.Verwijderd schreef op zondag 10 november 2013 @ 19:05:
[...]
winst ?
wind denk ik
hier al sinds 2006 clickfit, ik zie de duinen (egmond bergen)
dus wie heeft je verteld dat clickfit te licht is ?
vorige week nog stoten tot 152km/h eroverheen, op oost zuid en west
gewoon een paar haken extra, geen reden tot zorg
Met zo-veel beton dakpannen gaan die panelen met haken en alles echt nergens heen. 2 dakpannen is volgens mij net zo zwaar als een paneel. In dit opzicht zou je kunnen zeggen dat schuindak montage meer ballast heeft dan de meeste plat dak systemen
Er zijn voor platte daken twee soorten ClickFit, licht en zwak en dikker en sterker. Daar is dus geen eenduidige uitspraak over te doen.
Er kan volgens mij nog een hele hoop worden verbeterd aan systemen. Bij sommige systemen vraag je je af of er ooit een echte ingenieur aan te pas is gekomen.
En niet onbelangrijk: waar haal je het?
[ Voor 13% gewijzigd door Atrax op 10-11-2013 20:36 ]

Niet de meest nette oplossing, ik weet het.....
[ Voor 34% gewijzigd door MieJuul op 10-11-2013 21:32 ]
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Overigens was mijn reserve over het Click Fit systeem niet zozeer het gewicht van de dakpannen, maar meer over de krachten die worden uitgeoefend op de pannen. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Maar beton... Ach, ik neem niet aan dat ze hierdoor zullen breken. Ik bedenk me nu, is het niet iets om er een rubber laag o.i.d. tussen de dakbeugels en dakpan / panlat tussen te plaatsen? Dat geeft iets van flexibiliteit en beschadigd de dakpan niet.
Nu me nog verder verdiepen in de omvormer. Ik heb al wat info verzameld en komende tijd de specs maar eens naast elkaar leggen.
Laat de Yingli Panda 260 Watt panelen maar komen. Ik heb er zin in!
Ik zou toch maar wat pannen op reserve houdenAegle schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:57:
Overigens was mijn reserve over het Click Fit systeem niet zozeer het gewicht van de dakpannen, maar meer over de krachten die worden uitgeoefend op de pannen. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Maar beton... Ach, ik neem niet aan dat ze hierdoor zullen breken.
Het zal ongetwijfeld aan mijn net wel/niet maat en het gebruik van enige geweld om ze erover te schuiven te maken heben, maar ik heb toch echt wel een paar pannen laten sneuvelen bij het aanbrengen danwel weghalen van een beugel en ik geloof ook een bij het inklikken van de rail. Dat gezegd hebbende schuif ik de voornaamste verantwoordelijkheid op de 40 jaar oude pannen (waarvan er een aantal al (semi-)gebroken op het dak lag).
De krachten die er opkomen na de bevestiging zijn relatief veel kleiner.
(De anderhalve kruiwagen reserve pannen waren overigens gratis.)
Zinloos.Ik bedenk me nu, is het niet iets om er een rubber laag o.i.d. tussen de dakbeugels en dakpan / panlat tussen te plaatsen? Dat geeft iets van flexibiliteit en beschadigd de dakpan niet.
Als het om flexibiliteit gaat dan kun je met clickfit sowieso al redelijk uit de voeten aangezien het buigzaam is. Daarnaast heb je ook nog verstelbare beugels als je echt wilt.
Als het om beschadiging gaat dan helpt rubber weinig en je hebt zelfs de kans dat de beugel niet over het rubber wil schuiven. Qua drukverdeling helpt rubber niets, en hoeft waarschijnlijk ook niet te helpen aangezien beton juist goed drukbelastingen aankan.
Gewoon een paar pannen op reserve en je verder niet druk maken.
Als inverter wil ik een Omnik 4.0 TL2, maar die zijn nog niet leverbaar.
De installateur heeft aangeboden een 4.0TL te plaatsen en die om te ruilen voor een TL2 wanneer die beschikbaar zijn....zal ergens in Maart zijn.
Een andere optie waar hij mee kwam was een Growatt 3600MTL.
Alle inverters worden geleverd met 10 jaar garantie.
De Growatt is niet de nieuwste in deze snel evoluerende wereld.....dus ik vroeg mij af: wanneer er een firmware update van de inverter komt, kan ik die dan zelf installeren (bij voorkeur via WiFi)?
Bij de TL2 moet dat mogelijk zijn....bij de TL is het erg lastig heb ik begrepen.
Bouwmarkt. 50mm rioolpijp e.d.Atrax schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:35:
Voor mensen die een plat dak hebben: wat hebben jullie met kabels gedaan? Los op het dak, in pvc pijp, op daksteunen of kabelgeleider?
En idd stoeptegels met beugels voor de langere afstanden, plus dat je de buizen
zo plaatst dat er geen water in komt te (blijft) staan.
ps, mijn methode is niet heilig
Die kabel kan wel wat water hebben maar moet wel kunnen droogwaaien.
Ik heb ook click fit. Van mijn 100 jaar oude kruispannen (gebakken klei) zijn er 3 kruiwagens vol gesneuveld voor 48 panelen. Als de haken eenmaal zitten en aan de rails vast met panelen er op vormt het een stijf frame en zal er weinig extra kracht op de individuele pannen worden uitgeoefend. Een rubber tussen de haak en de pan lijkt me niet nodig. De pannen breken alleen tijdens het plaatsen, ze moeten een beetje strak zitten en met gepast geweld over de panlat/dakpan worden geslagen.Rukapul schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:20:
[...]
Ik zou toch maar wat pannen op reserve houden
Het zal ongetwijfeld aan mijn net wel/niet maat en het gebruik van enige geweld om ze erover te schuiven te maken heben, maar ik heb toch echt wel een paar pannen laten sneuvelen bij het aanbrengen danwel weghalen van een beugel en ik geloof ook een bij het inklikken van de rail. Dat gezegd hebbende schuif ik de voornaamste verantwoordelijkheid op de 40 jaar oude pannen (waarvan er een aantal al (semi-)gebroken op het dak lag).
De krachten die er opkomen na de bevestiging zijn relatief veel kleiner.
(De anderhalve kruiwagen reserve pannen waren overigens gratis.)
[...]
Zinloos.
Als het om flexibiliteit gaat dan kun je met clickfit sowieso al redelijk uit de voeten aangezien het buigzaam is. Daarnaast heb je ook nog verstelbare beugels als je echt wilt.
Als het om beschadiging gaat dan helpt rubber weinig en je hebt zelfs de kans dat de beugel niet over het rubber wil schuiven. Qua drukverdeling helpt rubber niets, en hoeft waarschijnlijk ook niet te helpen aangezien beton juist goed drukbelastingen aankan.
Gewoon een paar pannen op reserve en je verder niet druk maken.
Ik heb aan de uiteinden van de rails een extra haak gebruikt.
Zag dat jij ook involars hebt gekozen ik gebruik ze ook op mijn garage dak (10stuks) heb ook de egate voor het monitoren ervan.Atrax schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:35:
Voor mensen die een plat dak hebben: wat hebben jullie met kabels gedaan? Los op het dak, in pvc pijp, op daksteunen of kabelgeleider?
overigens heb ik mijn kabels in pvc liggen maar zoals sommige zag ik in riool 40 hadden liggen is ook zeer netjes.
Fout, er zit " trek " in die riool pijp en blijft dus droog, ik kontroleer dat af en toeRol-Co schreef op maandag 11 november 2013 @ 05:31:
Zo helemaal dicht lijkt me ook niet alles, het vocht wat er in komt blijft er nu in staan, er komt altijd vocht in.
Die kabel kan wel wat water hebben maar moet wel kunnen droogwaaien.
wat eenvoudig gaat daar enkel de 50mm/110mm verloop is verlijmt, de andere
sokjes en knietjes zijn zo uit elkaar te trekken, dat was ook nodig anders
kon ik daar nooit niet 2 stuks 2x6mm² vmvk door heen trekken
Zit dan de omvormer op je dak onder de panelen?PClop schreef op maandag 11 november 2013 @ 23:44:
[...]
Fout, er zit " trek " in die riool pijp en blijft dus droog, ik kontroleer dat af en toe
wat eenvoudig gaat daar enkel de 50mm/110mm verloop is verlijmt, de andere
sokjes en knietjes zijn zo uit elkaar te trekken, dat was ook nodig anders
kon ik daar nooit niet 2 stuks 2x6mm² vmvk door heen trekken
Of zijn de kabels voor de DC?
[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 12-11-2013 08:29 ]
Zie mijn post enkele dagen geleden
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
Ah, een lotgenoot!SpikeHome schreef op maandag 11 november 2013 @ 09:06:
[...]
Zag dat jij ook involars hebt gekozen ik gebruik ze ook op mijn garage dak (10stuks) heb ook de egate voor het monitoren ervan.
overigens heb ik mijn kabels in pvc liggen maar zoals sommige zag ik in riool 40 hadden liggen is ook zeer netjes.
Anyway, de eerste 9 doen het!

Zo, laat de zon nu maar komen!
Mjah, dat duurt nog een paar maanden....
Als het weer mee zit, komend weekend de laatste 2 op de dakkapel.
Edit: Ohja, ook fijn: De eerste dag uitkiezen dat er ijs op het dak ligt om panelen te installeren
[ Voor 3% gewijzigd door Atrax op 12-11-2013 16:52 ]
Ik heb hier (onder een laag stof) dit ding nog steeds liggen:

Voor m'n moeder gekocht, maar daar is dit beetje overkill. Kan er verder echt niets mee, mag dus weg voor een prikkie.. setje kost normaal 250 EUR ex. BTW. Iemand interesse?
NetjesAtrax schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:09:
[...]
Ah, een lotgenoot!![]()
Anyway, de eerste 9 doen het!
Zo, laat de zon nu maar komen!![]()
Mjah, dat duurt nog een paar maanden....![]()
Als het weer mee zit, komend weekend de laatste 2 op de dakkapel.
zie dat je ook gelijk de egate genomen hebt.
helaas logt deze niet naar pvoutput.
en hebben ze sinds kort de site vereenvoudigd.
eerst kon je elke dag apart terug kijken.
volgens involar zijn ze daarmee bezig.
heb al paar keer gevraagd voor automatische gegevens in pvoutput.
[ Voor 12% gewijzigd door Ridder op 12-11-2013 15:40 ]
Ja, inderdaad ook de eGate. Verre van ideaal momenteel, maar wel de enige manier om per micro-omvormer de opbrengst te zien.SpikeHome schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:39:
[...]
Netjes
zie dat je ook gelijk de egate genomen hebt.
helaas logt deze niet naar pvoutput.
en hebben ze sinds kort de site vereenvoudigd.
eerst kon je elke dag apart terug kijken.
volgens involar zijn ze daarmee bezig.
heb al paar keer gevraagd voor automatische gegevens in pvoutput.
Automatisch doorzetten naar PVoutput zou al een hele verbetering zijn. Ook jammer trouwens dat de website op Flash gebaseerd is. Maakt alfezen met telefoon of tablet een stuk lastiger. We wachten af, hopelijk snel verbetering.
Vandaag heeft vanaf 11.00u bijna een half kWh opgeleverd
Idd dat van flash heb ik ook al eens gemailt naar hun.Atrax schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:49:
[...]
Ja, inderdaad ook de eGate. Verre van ideaal momenteel, maar wel de enige manier om per micro-omvormer de opbrengst te zien.
Automatisch doorzetten naar PVoutput zou al een hele verbetering zijn. Ook jammer trouwens dat de website op Flash gebaseerd is. Maakt alfezen met telefoon of tablet een stuk lastiger. We wachten af, hopelijk snel verbetering.
Vandaag heeft vanaf 11.00u bijna een half kWh opgeleverd
Vandaag was idd waardeloos.
Mijn involars liggen er iets meer dan een jaar nu op.
En ben best tevreden vooral omdat ik veel last van schaduw heb.
Dat kan je goed zien op de egate.
Yep interesse voor mijn fronius, pm me even je prijs?SunshineCompany schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:12:
Keurig! Ken de omvormer niet, de rest ziet er keurig uit!
Ik heb hier (onder een laag stof) dit ding nog steeds liggen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor m'n moeder gekocht, maar daar is dit beetje overkill. Kan er verder echt niets mee, mag dus weg voor een prikkie.. setje kost normaal 250 EUR ex. BTW. Iemand interesse?
Zelfde als bij een effekta denk ik, met een tooltje via de rs232 als de omvormer live is.Ridder schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:39:
Niemand hier met een Growatt die weet/ervaring heeft met hoe je de firmware kan updaten?
In de documentatie wordt er alleen over gesproken in combinatie met de Power Optimizer. In mijn geval zouden dat 10 stuks OP300MV worden. Daar ik nauwelijks (alleen in de winter 's morgens eventjes een heel klein streepje) tot geen schaduw heb vraag ik me het nut af van individuele power optimizers in mijn situatie.
Kan ik de Solaredge omvormer ook zonder de power optimizers gebruiken? En wat is dan nog het voordeel van deze omvormer t.o.v. de andere "grote" merken?
Met zonnegroet,
Rob
Voor een sportvereniging in de buurt willen ze zonnepanelen (maar dan moeten ze van mij eerst maar eens kijken of ze ergens wat op kunnen besparen). Als dat doorgaat staat er een lichtmast voor de panelen, daar ontkomen we niet aan. Wat voor omvormer kan hier het beste mee omgaan? Ik kan van veel panelen niet zien hoe de bypass diodes zitten maar het lijken in portrait modus verticale stroken te zijn. Ze moeten dan dus ook in portrait geplaatst worden?
Oh, en iemand ervaring met golfplaten en waterdichte bevestiging?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
in de winter blijft de sneeuw er langer op liggen, nu is dat niet zo'n probleem trekker met lange steel en 10min later schoon.
in de zomer alleen bij langere droge periode's even keertje tuinslang erop om t stof af te spoelen maar verder geen probleem
2e ronde groepsaankoop zonnepanelen in drechtsteden gewonnen door solarNRG,
1e rond was metdezon
bron : alblasserdam.nlvorige inkoopactie was zeer succesvol: zo’n 900 inwoners in de Drechtsteden bestelden met elkaar ruim negenduizend zonnepanelen. Dit keer schreven 832 huishoudens in de Drechtsteden zich in. Vanaf maandag 11 november ontvangen zij een persoonlijk aanbod, waarna ze tot en met 15 december de tijd hebben om te beslissen of ze hierop ingaan.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 06:53 ]
Ik heb de SE3000 en die bevalt me prima. Je moet idd wel optimizers onder je panelen installeren, anders start de omvormer nooit. De MPP-tracking functionaliteit zit in de optimizers.Aegle schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:15:
.. de Solaredge SE3000 tegen. Hebben jullie ervaring met Solaredge? Het schijnt wel een grote, gerenommeerde fabrikant te zijn.
In de documentatie wordt er alleen over gesproken in combinatie met de Power Optimizer. In mijn geval zouden dat 10 stuks OP300MV worden. Daar ik nauwelijks (alleen in de winter 's morgens eventjes een heel klein streepje) tot geen schaduw heb vraag ik me het nut af van individuele power optimizers in mijn situatie.
Kan ik de Solaredge omvormer ook zonder de power optimizers gebruiken? En wat is dan nog het voordeel van deze omvormer t.o.v. de andere "grote" merken?
Als je geen last van schaduw hebt, zou ik SE niet aanraden tenzij financieel interessant, wanneer je de opbrengst per paneel wil monitren of wanneer je later nog meer panelen wil plaatsen met andere specs of een andere oriëntatie c.q. hellingshoek.
Ik ga de specs van de hierboven genoemde omvormers maar eens naast elkaar leggen en een vergelijking maken. Ook qua prijs. Wordt vervolgt...
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Verwijderd
een converter zet de opgewekte spanning is hoger weg op de lijn als t lichtnet zelf is
bijv lichnet 230 Volt dan zal de converter op bijv 235 Volt staan
echter als de converter nog niet aan te leveren is, en je ziet een voltage in je logging van 235Volt
is dat dan 235Volt op het lichtnet??
Denk dat je zelf iets moet knutselen. Denk aan een betonnen opsluitbandje waar je ze op legt en met een standaardklem vastzet.Wimlem schreef op woensdag 13 november 2013 @ 08:25:
Wat voor bevestigingsmateriaal moet ik gebruiken om panelen op 0 graden, dus plat op een plat dak te leggen? Kan hier niet zo veel info over vinden. Het zullen er 2 of 3 zijn op een soladin 600.
A'dam PVOutput
Clickfit rails met beugeltjes en dan de Clickfit rails aan straat bandjes oid.ericplan schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:01:
[...]
Denk dat je zelf iets moet knutselen. Denk aan een betonnen opsluitbandje waar je ze op legt en met een standaardklem vastzet.
Alternatief zou je ook hardhouten balken kunnen gebruiken, is misschien makkelijker te verwerken, niet noodzakelijk goedkoper.
Lijkt parallel aangesloten aan die gegevens te zien, moeten ze niet in serie aan zo'n 480?Thijs8472 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:56:
Iemand een idee waarom 2 CS 250Wp panelen op een Enecsys 480 bijna 15A bij 37V geven als er geen zon op staat? Dat is de meting van de omvormer zelf overigens, ik moet nog het dak op om te meten. Volgens de DIN kWh meter komt er ook niks uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Thijs8472 op 13-11-2013 10:06 ]
20 graden is zat, daar hoef je je niet druk om te maken. Die paal gaat veel kosten op jaarbasis. Alleen micro-omvormers zullen daar goed mee om kunnen gaan. Maar die zijn weer heel duur. Kortom; gewoon een string-omvormer ophangen, proberen de schaduwpanelen op 1 ingang te zetten.. en hopen op 't beste.NoxiuZ schreef op woensdag 13 november 2013 @ 00:57:
Blijven panelen met 19 graden helling een beetje schoon? Worden mogelijk yingli's.
Voor een sportvereniging in de buurt willen ze zonnepanelen (maar dan moeten ze van mij eerst maar eens kijken of ze ergens wat op kunnen besparen). Als dat doorgaat staat er een lichtmast voor de panelen, daar ontkomen we niet aan. Wat voor omvormer kan hier het beste mee omgaan? Ik kan van veel panelen niet zien hoe de bypass diodes zitten maar het lijken in portrait modus verticale stroken te zijn. Ze moeten dan dus ook in portrait geplaatst worden?
Oh, en iemand ervaring met golfplaten en waterdichte bevestiging?
Golfplaten en waterdicht bevestigen is eenvoudig te doen met vrijwel elk montagesysteem (stokschroeven).
[ Voor 6% gewijzigd door SunshineCompany op 13-11-2013 10:39 ]
en je kan altijd per paneel uitbreiden net wat je wilt.
https://www.bva-auctions.com/auction/category/8891
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Sorry, je hebt gelijk. 20 graden zuid.thunder7 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:32:
Zonder een opmerking over de richting en hellingshoek van het dak is daar weinig over te zeggen.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Tja, alle panelen hebben last van die paal.SunshineCompany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:38:
[...]
20 graden is zat, daar hoef je je niet druk om te maken. Die paal gaat veel kosten op jaarbasis. Alleen micro-omvormers zullen daar goed mee om kunnen gaan. Maar die zijn weer heel duur. Kortom; gewoon een string-omvormer ophangen, proberen de schaduwpanelen op 1 ingang te zetten.. en hopen op 't beste.
Golfplaten en waterdicht bevestigen is eenvoudig te doen met vrijwel elk montagesysteem (stokschroeven).
SMA heeft van die foefjes waarmee ze zeggen dat ze beter om kunnen gaan met schaduw, werken die in de praktijk beter dan een el cheapo (sorry, maar is mijn mening
Wat zou zo'n paal op jaarbasis aan rendement inleveren? Moet ik denken aan 10% lagere opbrengst of is het meer?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Alleen de duurdere varianten van SMA hebben dit, en zelfs dan moet je het handmatig aanzetten.NoxiuZ schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:49:
[...]
Tja, alle panelen hebben last van die paal.
SMA heeft van die foefjes waarmee ze zeggen dat ze beter om kunnen gaan met schaduw, werken die in de praktijk beter dan een el cheapo (sorry, maar is mijn mening) Omnik? Nu is het geen groot gebied wat schaduw heeft en ik zit er aan te denken om een rij te plaatsen zodat het oppervlak wat schaduw heeft constant is en beperkt blijft tot +/- 1 paneel en de bypassdiodes het werk laten doen.
Wat zou zo'n paal op jaarbasis aan rendement inleveren? Moet ik denken aan 10% lagere opbrengst of is het meer?
Aangezien de paal hier waarschijnlijk gedurende de gehele dag een schaduw werpt op panelen zullen micro omvormers de beste keuze zijn. Strings splitsen zal denk ik niet het gewenste resultaat geven.
Pas op met bieden. De uiteindelijke prijs is ongeveer 30% hoger (veilingkosten en btw).masaman schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:27:
Wellicht zit hier iets bij voor iemand? Veel AEG omvormers en kleinere SMA omvormers en allerlei zonnepanelen:
tw_eek gaat even in gedachten terug naar vroeger toen veilingen nog leuk waren, bieden op locatie.
Volgens mij ligt dit aan het trafostation in onze buurt. Ik zie 's avonds regelmatig > 235 Volt op mijn Basetech-cost control meter staan.Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 08:51:
ok das duidelijk
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Lekker veel verkocht! Het was toch niet zo interessant denk ikmasaman schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:27:
Wellicht zit hier iets bij voor iemand? Veel AEG omvormers en kleinere SMA omvormers en allerlei zonnepanelen:
Bij mij was er een 480 binnen een maand al defect.... Heb daarna meer dan een maand op een nieuwe moeten wachten.(de maand juli notabene!)Thijs8472 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:28:
De eerste twee duo's hebben het welgeteld 1.5 maand volgehouden waarna ze beiden geen spanning meer op het net zagen en dus ook niks meer opwekten. Beide zijn half augustus onder garantie vervangen en nu geeft een 480 kuren sinds een paar dagen. Er ligt ook nog een 240 tussen in die sinds de installatie in juni prima heeft gewerkt dus het kan welMisschien heb ik gewoon enorm veel pech.
Ik heb bij installatie nog getwijfeld of ik ze binnen op zolder zou plaatsen (er hangen daar al twee 360's) maar ivm het geluid wat deze micro's bij lage vermogens maken, heb ik toen besloten om ze toch maar onder de panelen te plaatsen. Wel heb ik ze allemaal onder de buitenste panelen geplaatst zodat ik er wat makkelijk bij kan mochten ze defect gaan...
Zodra er weer een defect raakt ga ik ze allemaal alsnog naar binnen verplaatsen. Ik hoop echter dat dat niet nodig zal zijn. De toekomst zal het leren...
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Dit topic is gesloten.
![]()