@ArwinV,Atrax
het loggen blijft altijd een probleem.
je moet je zelf af vragen wat je wil loggen.
voor echte pv buffs, die willen graag ook zien hoeveel A en V er op de DC lijn staat.
de V en A zakken namelijk als de panelen warm worden. (staat in de specs van de panelen, de temperatuur coëfficiënt, staat het niet in de specs dan vind ik de panelen niet interessant om die te gebruiken, maar dat is persoonlijk.)
gewone gebruikers willen liever weten hoeveel kWh het systeem heeft opgeleverd.
maar bij loggen komt ook een tijd kijken, het liefst log je een volledig jaar.
pas na een jaar kun je echt iets zeggen over het systeem. (de zomer doet nu eenmaal zoveel meer als de winter)
plugwise is een oplossing, maar hellaas gaat het daar ook wel eens mis en dan mis je een paar dagen.
zelfs het syteem van
antonboonstra heeft problemen gehad.
zelf log ik met een simpele kWh meter in de meter kast en geheel automatisch gaat dat naar:
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
(geheel automatisch betekend: heb de vrouw geleerd hoe de stand af te lezen en zij vult het in.
mmm, ik zie dat een paar dagen al niet in gevuld zijn, ik moet de logging dus resetten.
nu heb ik geleerd van
furby dat je een potlood in de reet moet stoppen om hem te resetten.
als ik straks een paar dagen niet reageer, dan weten jullie dat dit niet de methode is.

)
voor meer logging methodes zie:
Datalogging: PV systemen
@ArwinV
ik zie dat je graag wat wil aanpassen aan de meterkast.
wat je voorstelt kan waarschijnlijk niet.
er zijn wel oplossingen en mogelijkheden, maar veelte weinig gegevens om er iets van te zeggen.
met een foto en betere uitleg krijg je meer info.
(laat ik benadrukken, dat het geen schande is om sommige zaken gewoon uit te besteden aan een pro.
zeker als de groepen kast nog geen hoofdschakelaar heeft of iets anders.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)