Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.090 views

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:02
WoudseHoeve schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:30:
[...]

Je kan een hub aan de homeplug zetten dat wordt je gewone router gebruikt voor DHCP.
Je omvormer en je PC beide in de hub.
Je praat echt abracadabra voor mij hier :D

Bedoel je:

In de meterkast de router + homeplug. Op zolder de homeplug met daaraan hubje en dan daarin de PC + omvormer?

Zo ja, suggesties voor hubje?

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ethernet hubs zie je niet zoveel meer tegenwoordig. Switches des te meer, en vermoedelijk goedkoper dan een extra homeplug: http://tweakers.net/categorie/311/netwerk-switches

l'art pour l'art

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-10 22:22
ericplan schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:16:
[...]

Je zou bij flatfix(niet de eco-versie) het bovenste hoekprofiel voor de tegels iets zwaarder kunnen uitvoeren. Dan kan je daar met een stukje hoeklijn een beugeltje maken voor de inverter.
Ik heb inderdaad de gewone (niet Eco) FlatFix besteld. Goede tip om dan aan het hoekprofiel de inverter op te hangen. Ik ga het bekijken zodra ik het spul hier heb.
migjes schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:33:
[...]

het blijft een discutabel verhaal hoor.
(heel plat heeft ook nadelen, in de zomer kunnen 270Wp panelen door de hitte goed terug zakken naar 180W, daar tegen over staan natuurlijk wel veel uren. dus het is altijd een beetje +/- of zoek je eigen waarheid. ;) )

het spul is niet meer zo duur tegenwoordig als je goed rond zoekt, dus experimenteren kan best vandaag de dag.
Heel plat wil ik sowieso niet. Het is 15 of 20 graden. Zoals het er nu voor staat laat ik de bestelling gewoon zo staan en wordt het dus 15 graden. Geen schaduw van 21 januari tot 21 november 8)

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Blik1984 schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:47:
[...]
Je praat echt abracadabra voor mij hier :D
Bedoel je:
In de meterkast de router + homeplug. Op zolder de homeplug met daaraan hubje en dan daarin de PC + omvormer?
Zo ja, suggesties voor hubje?
Inderdaad, een switch of hub die zijn alleen inwendig verschillend..... :)
Maar een hub vind je nu bijna niet meer, switches des te meer.

De simpelste switch met 5 poorten die je kan vinden ..... Mogelijk dat je even naar het stroomverbruik moet kijken ...... een hele goedkope kan zomaar zijn aanschafprijs per jaar verbruiken. (12W = 24 euro)

[ Voor 18% gewijzigd door WoudseHoeve op 04-11-2013 16:38 . Reden: Switch ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Atrax schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:04:
[...]

Ik heb inderdaad de gewone (niet Eco) FlatFix besteld. Goede tip om dan aan het hoekprofiel de inverter op te hangen. Ik ga het bekijken zodra ik het spul hier heb.

[...]

Heel plat wil ik sowieso niet. Het is 15 of 20 graden. Zoals het er nu voor staat laat ik de bestelling gewoon zo staan en wordt het dus 15 graden. Geen schaduw van 21 januari tot 21 november 8)
Aluminiumshop maakt ze op maat :) kun je zelf opgeven wat je wilt tussen de 10 en 90 graden :)

Verwijderd

migjes schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:33:
[...]

het blijft een discutabel verhaal hoor.
nee hoor, achterover leunend behalen mijn 20 graden panelen fors meer draaiuren dan de overbuurman op 36 graden in de zomer, precies als het ertoe doet
dagen zoals vandaag zijn namelijk flut
zijn panelen worden gewoon van achter beschenen smorgens en savonds
bij een goede zomer zoals 2011 is het verschil heel erg groot, en bij veel bewolking is de diffuse opbrengst ook beter

• Atrax
Atrax schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:04:
[...]

[...]
Zo! De bestelling wordt donderdag geleverd. Vandaag alvast begonnen met de elektra. Groep in de schuur gesplitst naar 2x 16A (1 voor de verbruikers, 1 voor de 9 PV-panelen).
Nu nog een wcd'tje maken op zolder achter de schuifwand voor de 2 panelen die op de dakkapel komen :)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:03:
nee hoor, achterover leunend behalen mijn 20 graden panelen fors meer draaiuren dan de overbuurman op 36 graden in de zomer, precies als het ertoe doet
bij een goede zomer zoals 2011 is het verschil heel erg groot, en bij veel bewolking is de diffuse opbrengst ook beter
Als het saldeerverhaal er af gaat en we allemaal aan de digitale meter zitten komt eigenverbruik om de hoek kijken.
Een grotere hoek geeft in de herfst, winter en voorjaar dan meer opbrengst juist als je het nodig hebt om je warmtepomp aan te sturen.
's Zomers mag het dan best een tandje minder zijn.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

ik ben tot 2025 niet thuis voor meter vervanging, sorry.
ik heb al 1001 smoesjes verzonnen, helemaal in lijn met de smoesjes van de netbeheerder.
tegen de tijd dat ie toch komt, dat is dan met een bevel van de rechtbank denk ik... want ik ga echt ver hierin, dan is mijn stroom al jaren gratis
de automatisering van direkt eigenverbruik is overigens ook al helemaal af, met de boiler als centraal punt.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
[...]

toch wel dus, aangezien je er een discussie van maakt ;)
maar als je verder had gelezen is de discussie meteen weer zinloos, want ik vertel het zelfde.
had het me zelf alleen wat makkelijker gemaakt door naar sinderea te verwijzen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

/vermoeiend *signoff

• Atrax
Zo, ook een Finder 1-fase DIN kWh-meter geïnstalleerd (bedankt, Waterpas). Ik neem aan dat ik die verkeerd om moet aansluiten, dus zonnepanelen op IN, en vanaf meterkast op OUT?

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Atrax schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:30:
Zo, ook een Finder 1-fase DIN kWh-meter geïnstalleerd (bedankt, Waterpas). Ik neem aan dat ik die verkeerd om moet aansluiten, dus zonnepanelen op IN, en vanaf meterkast op OUT?
Inderdaad, dan doe je het goed.

• Atrax
masaman schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:42:
[...]

Inderdaad, dan doe je het goed.
OK, thanks!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

In het warmtepomp topic vergelijk jij regelmatig het verbruik van de warmtepomp met de opbrengst van je PV set. Het lijkt me dat je dan liever 's winters wat meer energie wilt hebben. Anders snap ik die vergelijking in het WP topic niet. Het mooiste zou een verstelbaar systeem zijn qua hellingshoek. (/tracker)

En draaiuren vind ik persoonlijk niet interessant, geef mij maar gewoon een hoge opbrengst. Eenheid kWh dus in plaats van alleen h :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 05-11-2013 17:54 ]

Verwijderd

ja dre heb ik ook, maar je mag gewoonweg geen succes hebben, en daarmee verdwijn ik langzaam uit de topics. en daarmee verdwijnen kansen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:51:
[...]In het warmtepomp topic vergelijk jij regelmatig het verbruik van de warmtepomp met de opbrengst van je PV set. Het lijkt me dat je dan liever 's winters wat meer energie wilt hebben. Anders snap ik die vergelijking in het WP topic niet. Het mooiste zou een verstelbaar systeem zijn qua hellingshoek. (/tracker)

En draaiuren vind ik persoonlijk niet interessant, geef mij maar gewoon een hoge opbrengst. Eenheid kWh dus in plaats van alleen h :)
Daarnaast zou je juist denken dat kWh'en in de winter meer "waard" zijn dan in de zomer bij hoge penetratiegraad van PV...

Maar goed, ik zou gewoon jaarlijkse kWh maximaliseren, en dat is bij 38 graden geloof ik.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bartjuh schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:14:
[...]
... en dat is bij 38 graden geloof ik.
Zit je nou eric-pvt uit te lokken of wat is dit :P

http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html
+Locatie/omgeving
Uit de grafiek kan worden geconcludeerd dat een vlak met een hellingshoek van 30 graden het meeste daglicht ontvangt.

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 05-11-2013 22:47 ]

• Blik1984
Nog even een n00b-vraag, daarna hoe ik op ;)

Ik heb een digitale meter met teruglever-registratie (lijkt op #3 van deze site http://www.zonenco.nl/ele...-welke-meter-is-geschikt/ ). Ik heb mijn installatie ook aangemeld bij de energieleverancier en nu zegt die dat ik gewoon nog steeds een meterstandenkaart ontvang, waarbij ik naast de reguliere meterstanden ook de terugleverstanden kan invullen.

Echter, op de meter zelf kan ik helemaal niet aflezen wat er is teruggeleverd. Hoe kan ik dan die standen invullen?

• Bartjuh
  • Niet online
Hehe, ja, was het even vergeten. Ik heb de Ecofys plot in mijn geheugen gebrand ;)

In ieder geval is de optimale hoek verre van plat/horizontaal ;)

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:21:
ja dre heb ik ook, maar je mag gewoonweg geen succes hebben, en daarmee verdwijn ik langzaam uit de topics. en daarmee verdwijnen kansen.
jep als je 2 weken niet reageert in dit topic verdwijn je hoog uit in de annalen van het verleden.
maar " Old soldiers never die, they just fade away"
(veel van je geleerd)
je moet er mee leren leven op de 1 of andere manier.
maar om nu iets te gaan vertellen wat iemand al verteld heeft is wel erg teren op vergane glorie.
dat is vrij zinloos, helaas.
Bartjuh schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:14:
[...]

Daarnaast zou je juist denken dat kWh'en in de winter meer "waard" zijn dan in de zomer bij hoge penetratiegraad van PV...

Maar goed, ik zou gewoon jaarlijkse kWh maximaliseren, en dat is bij 38 graden geloof ik.
neee, ruim onder de 20 graden.
alleen al het diffuse licht brengt al meer op.
laat staan de extra uren die je dan mee pakt in de zomer.
als ik alleen al kijk hoeveel dat is met mijn oost-west op 45 graden dan weet ik dat al zeker.
(onder de 20 graden begin ik ook te weifelen of dat nog veel extra zin heeft, meeste panelen kunnen vol stc leveren met zon licht en 10 graden afwijking, maar precies weet ik het ook niet)
ik geloof eerder in een omvormer met 2x een mpp en dan 2x een verschillende hoek voor zomer en lente/herfst opbrengst, dat gecombineerd met een lichte onder dimensionering (wat dan door de verschillende hoeken geen onder dimensionering is)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Blik1984 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:52:
Nog even een n00b-vraag, daarna hoe ik op ;)

Ik heb een digitale meter met teruglever-registratie (lijkt op #3 van deze site http://www.zonenco.nl/ele...-welke-meter-is-geschikt/ ). Ik heb mijn installatie ook aangemeld bij de energieleverancier en nu zegt die dat ik gewoon nog steeds een meterstandenkaart ontvang, waarbij ik naast de reguliere meterstanden ook de terugleverstanden kan invullen.

Echter, op de meter zelf kan ik helemaal niet aflezen wat er is teruggeleverd. Hoe kan ik dan die standen invullen?
oei. (en dat lief bedoeld, leuker kan ik het niet maken.)
bij verzie 3 zou je 4 standen moeten kunnen aflezen, maar er zijn veel verschillende meters, dus ik kan er naast zitten. (hoppend dat iemand die meter dan ook herkent)
kun je preciezer aan geven wat voor meter je hebt?

• Blik1984
migjes schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 23:09:
[...]

oei. (en dat lief bedoeld, leuker kan ik het niet maken.)
bij verzie 3 zou je 4 standen moeten kunnen aflezen, maar er zijn veel verschillende meters, dus ik kan er naast zitten. (hoppend dat iemand die meter dan ook herkent)
kun je preciezer aan geven wat voor meter je hebt?
Ik heb Stedin maar gebeld, en hij kan dus niet terugleveren. Lekkere communicatie, aangezien de energieleverancier zei dat Stedin zei dat het een teruglevermeter was...

Gelukkig leveren de zonnepanelen niet heel veel op. Nog geen 20 kWh deze week

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:56:
[...]
maar om nu iets te gaan vertellen wat iemand al verteld heeft is wel erg teren op vergane glorie.
dat is vrij zinloos, helaas.
hoe denk je dat siderea aan zijn gegevens kwam...
en ik dan weer bij het testveld van ecn...(petten kust al sinds 1998)
ga eens naar de open dag van het ecn en vraag het zelf even voor je eigen postcode.
kan je daarna vragen waarom senter en ecn het toch anders publiceerden, en het knmi het overnam.
zowel de instraling als het vlak/albedo verschillen per provincie.
de nederlander bestaat hier ook niet.

• migjes
Blik1984 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:39:
[...]
Ik heb Stedin maar gebeld, en hij kan dus niet terugleveren. Lekkere communicatie, aangezien de energieleverancier zei dat Stedin zei dat het een teruglevermeter was...

Gelukkig leveren de zonnepanelen niet heel veel op. Nog geen 20 kWh deze week
dat soort gegevens geven mij nog steeds een 50/50% kans dat de meter wel kan terug leveren.
(ze kunnen allemaal terugleveren, alleen sommige registreren het niet en dat is zinloos voor pv bezitters. ;) )
het verhaaltje wisselt altijd bij die clubs en eigenlijk weten ze het gewoon niet, staat gewoon niet in hun administratie.

je moet je zelf nu af vragen wat voor meter je nu wil.
een slimme meter of een slimme meter dom gemaakt.
(persoonlijk zou ik zelfs eisen, dat de communicatie kaart uit de meter word verwijdert, ik vertrouw de blauwe ogen niet als ze een administratief beloven de meter niet uit te lezen.)

@eric-pvt
ik weet het al lang eric.
ik bedoel te zeggen dat je geen zinnen uit Verhallen moet halen, dat verdraaid het hele zaakje.
en dat maakt vreemde discussies over zaken die nergens over gaan.
en daar heeft hier niemand wat aan.

• Blik1984
Mijzelf boeit het niet zoveel of ik nou een slimme meter heb of niet, vind die privacy-dingen niet zo boeiend

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:02:
[...]

hoe denk je dat siderea aan zijn gegevens kwam...
en ik dan weer bij het testveld van ecn...(petten kust al sinds 1998)
ga eens naar de open dag van het ecn en vraag het zelf even voor je eigen postcode.
kan je daarna vragen waarom senter en ecn het toch anders publiceerden, en het knmi het overnam.
zowel de instraling als het vlak/albedo verschillen per provincie.
de nederlander bestaat hier ook niet.
In het verleden (2000-2003) wel eens panelen geplaatst bij ecn medewerkers via een vakantiegeld regeling,
wat je dan aan de koffie tafel hoort. |:(
Maar goed meeste hier weten het ook wel, grote energie jongens willen eigenlijk geen duurzaamheid.
Lekker die fossiele brandstof op stoken hebben ze liever. Rijk deed/doet er lekker aan mee.
Voor mijn ouders een reden om na 10 jaar uit de Zonne-energie te stappen en bedrijfsmatig verder te gaan met energie zuinige koeltechniek.

edit; heb toen zelfs meegemaakt dat bij klanten de "gewone" meter werd aangepast voor een digitale meter door de Nuon (welke dus niet te teruglevering registreerde). Ze vertellen vrouwlief dood leuk dat het echt moet ivm de panelen en dat het voor hun niks uitmaakt. Wat een gezeur het is geweest om het weer terug te draaien.

Dus mijn mening over de "grote" jongens is wel heel erg gekleurd door bv deze ervaring.

[ Voor 17% gewijzigd door ATS79 op 06-11-2013 11:31 . Reden: aanvulling ]

• migjes
Blik1984 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:22:
Mijzelf boeit het niet zoveel of ik nou een slimme meter heb of niet, vind die privacy-dingen niet zo boeiend
privacy is maar 1 kant van het verhaal.
wat dacht jij van 9ct krijgen voor geleverde energie en 22ct moeten betalen wat je weer gebruikt.
dat kan ook met een slimme meter, helaas.
ook de vreemde grens van 5000kWh salderen is dan een mogelijk probleem.
(die grens is nog steeds niet overal weg)
ik zelf heb de ruimte om daar nog eens een keer overheen te kunnen gaan als ik zou willen(en kunnen betalen, waar het eigenlijk een beetje op blijft hangen op dit moment).

ook het absurde systeem dat je in eens moet gaan betalen om je eigen gegevens te mogen in zien.
(je hebt een website nodig met extra kosten om het in zichtelijk te maken.)
maar als je pv hebt zijn die gegevens in eens erg onzinnig, want wij moeten voor de meter salderen in nederland en dat kan een slimme meter niet berekenen (snapt dat ding niet).
(er is een oplossing voor dit probleem, erg tweakerig, met een arduino en een extra meter)

het op afstand uit kunnen zetten van zoon apparaat, vind ik ook niet erg tof.
je merkt nu al hoe goed de administratie is van de molog netbeheerder.
ze zullen maar een foutje maken en jouw meter uit schakelen in plaats die van de buurman, en zie er dan maar weer eens door heen te komen om dat weer gefixt te krijgen.

verder kan de netbeheerder alleen maar met de standen 1 en 2 overweg.
de teruglever standen zul je met een slimme meter zelf moeten regelen met je leverancier.
(een ferraris meter doet dit wel automatisch)

het is natuurlijk geen probleem om een slimme meter te nemen hoor, maar begrijp dat je met de duivel in bed duikt, en dan komt het allemaal wel goed. (beter een slimme meter als gratis leveren natuurlijk ;) )

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Blik1984 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:22:
Als je privacy-dingen niet zo boeiend vind dan wordt het hoog tijd dat je deze documentaire eens bekijkt

http://tegenlicht.vpro.nl...14/persoonlijke-data.html

Uw persoonlijke data zijn goud waard
Door enorme informatiestromen kan ons worden verteld wie we vandaag zijn én wat we morgen zullen doen. Kunnen we de controle over onze eigen data nog terug krijgen?

Overal en altijd wordt er informatie over u verzameld en opgeslagen. Via mobiele telefoon en computer wordt elke stap die u zet, bewaard en geanalyseerd. Onder andere door bedrijven als Google, Facebook, Apple en Twitter. Deze persoonlijke data worden niet zomaar bewaard. Er zijn waardevolle nieuwe toepassingen voor, en die zorgen ervoor dat uw persoonlijke data goud waard zijn.

Al die persoonlijke data van u, datacenters vol, zijn het hart van wat Big Data heet. Een schat aan waardevolle nieuwe inzichten, afgeleid uit uw locatiegegevens, e-mails, fotos, smsjes en wat u nog meer digitaal produceert. Want uw persoonlijke data worden echt niet alleen gebruikt om u op maat gesneden advertenties te sturen.

Een andere interessante documentaire is Terms and conditions May Apply

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 06-11-2013 11:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Blik1984
revolution-nl schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:49:
[...]

Als je privacy-dingen niet zo boeiend vind dan wordt het hoog tijd dat je deze documentaire eens bekijkt

http://tegenlicht.vpro.nl...14/persoonlijke-data.html

Uw persoonlijke data zijn goud waard
Door enorme informatiestromen kan ons worden verteld wie we vandaag zijn én wat we morgen zullen doen. Kunnen we de controle over onze eigen data nog terug krijgen?

Overal en altijd wordt er informatie over u verzameld en opgeslagen. Via mobiele telefoon en computer wordt elke stap die u zet, bewaard en geanalyseerd. Onder andere door bedrijven als Google, Facebook, Apple en Twitter. Deze persoonlijke data worden niet zomaar bewaard. Er zijn waardevolle nieuwe toepassingen voor, en die zorgen ervoor dat uw persoonlijke data goud waard zijn.

Al die persoonlijke data van u, datacenters vol, zijn het hart van wat Big Data heet. Een schat aan waardevolle nieuwe inzichten, afgeleid uit uw locatiegegevens, e-mails, fotos, smsjes en wat u nog meer digitaal produceert. Want uw persoonlijke data worden echt niet alleen gebruikt om u op maat gesneden advertenties te sturen.

Een andere interessante documentaire is Terms and conditions May Apply
Ja, boeit me echt totaal niet dat soort dingen. So what dat een energie-bedrijf kan zien wanneer ik hoeveel gas en elektriciteit gebruik

• Blik1984
migjes schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:43:
[...]

privacy is maar 1 kant van het verhaal.
wat dacht jij van 9ct krijgen voor geleverde energie en 22ct moeten betalen wat je weer gebruikt.
dat kan ook met een slimme meter, helaas.
ook de vreemde grens van 5000kWh salderen is dan een mogelijk probleem.
(die grens is nog steeds niet overal weg)
ik zelf heb de ruimte om daar nog eens een keer overheen te kunnen gaan als ik zou willen(en kunnen betalen, waar het eigenlijk een beetje op blijft hangen op dit moment).

ook het absurde systeem dat je in eens moet gaan betalen om je eigen gegevens te mogen in zien.
(je hebt een website nodig met extra kosten om het in zichtelijk te maken.)
maar als je pv hebt zijn die gegevens in eens erg onzinnig, want wij moeten voor de meter salderen in nederland en dat kan een slimme meter niet berekenen (snapt dat ding niet).
(er is een oplossing voor dit probleem, erg tweakerig, met een arduino en een extra meter)

het op afstand uit kunnen zetten van zoon apparaat, vind ik ook niet erg tof.
je merkt nu al hoe goed de administratie is van de molog netbeheerder.
ze zullen maar een foutje maken en jouw meter uit schakelen in plaats die van de buurman, en zie er dan maar weer eens door heen te komen om dat weer gefixt te krijgen.

verder kan de netbeheerder alleen maar met de standen 1 en 2 overweg.
de teruglever standen zul je met een slimme meter zelf moeten regelen met je leverancier.
(een ferraris meter doet dit wel automatisch)

het is natuurlijk geen probleem om een slimme meter te nemen hoor, maar begrijp dat je met de duivel in bed duikt, en dan komt het allemaal wel goed. (beter een slimme meter als gratis leveren natuurlijk ;) )
Ik heb nou éénmaal niet echt een keuze als ik een meter heb zonder terugleverregistratie, dan zal ik wel een nieuwe meter moeten nemen

• migjes
Blik1984 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:56:
[...]

Ik heb nou éénmaal niet echt een keuze als ik een meter heb zonder terugleverregistratie, dan zal ik wel een nieuwe meter moeten nemen
jep dat klopt, (en dat schrijf ik ook in het laatste stukje.)
maar je hebt wel een keuze (is verplicht) dus daar zou je gebruik van kunnen maken.
laat niet zo maar over je heen lopen.
en wik het 1 tegen over het ander en maak een keuze.
(leuker kan ik het niet maken)

(het aller makkelijkste voor pv bezitters is nu eenmaal een ferraris meter met 1 telwerk, maar die kun je niet meer krijgen helaas.)

edit:
er is veel veranderd dus kan je niet echt helpen, maar ik heb wel eens overwogen om een slimme meter te laten installeren, zelf wou ik dan de gsm kaart er uit laten hallen en een modbus/ethernet kaart er in laten plaatsen. dan kun je hem zelf wel uitlezen en dat samen voegen met de gegevens van de omvormer.
dat zou voor mij de slimme meter een stuk slimmer maken, netbeheerder had er geen oren naar. lol.

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 06-11-2013 12:30 ]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als we het hebben over big data etc. En hoe zit het met Tweakers?

Of hebben ze dit "vergeten" te monitoren?

Met al die online-opbrengst-real time- monitor-sites-gratis-en-voor-niets.......................................

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Blik1984 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:56:
[...]

Klopt, maar dat hoeft niet een op afstand uitleesbare meter te zijn. Zie http://www.slimme-meter.info/de-slimme-meter/:
Keuzevrijheid
Alle huishoudens in Nederland krijgen op termijn een slimme meter aangeboden. Wilt u niet dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, dan wordt deze functie uitgezet. Ook heeft u het recht om het plaatsen van een slimme meter te weigeren. In beide gevallen moet u wel zelf jaarlijks de meterstanden blijven doorgeven.

• Blik1984
noo schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:26:
[...]

Klopt, maar dat hoeft niet een op afstand uitleesbare meter te zijn. Zie http://www.slimme-meter.info/de-slimme-meter/:
Keuzevrijheid
Alle huishoudens in Nederland krijgen op termijn een slimme meter aangeboden. Wilt u niet dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, dan wordt deze functie uitgezet. Ook heeft u het recht om het plaatsen van een slimme meter te weigeren. In beide gevallen moet u wel zelf jaarlijks de meterstanden blijven doorgeven.
Ik zal deze overweging zeker meenemen, bedankt! :)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:38
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:05:
ik ben tot 2025 niet thuis voor meter vervanging, sorry.
ik heb al 1001 smoesjes verzonnen, helemaal in lijn met de smoesjes van de netbeheerder.
tegen de tijd dat ie toch komt, dat is dan met een bevel van de rechtbank denk ik... want ik ga echt ver hierin, dan is mijn stroom al jaren gratis
de automatisering van direkt eigenverbruik is overigens ook al helemaal af, met de boiler als centraal punt.
2025, dat zou ik ook wel willen. Maar ik weet niet of je het ook echt langdurig zal kunnen tegenhouden. Bij mij dringen ze nu al behoorlijk aan met "wettelijke plicht" ivm afgekeurd metertype enz. Ik vrees dan dat ik met "ik wil niet" aan de voordeur niet zover kom.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 20:40
Persoonlijk denk ik ook dat, als je meter administratief is afgekeurd, je toch al snel aan 't kortste eind trekt.
De meter is en blijft tenslotten eigendom van de netbeheerder, ook al hebben we 'm al tig keer zelf betaald d.m.v. jaarlijkse kosten voor de meter.

De toekomst zal het leren. 't Liefst zou ik ook een bunker om m'n meter heen bouwen ;)

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:33
Inmiddels ben ik me wat verder aan het inlezen geweest (vooral op dit forum en diverse sites van pv aanbieders).
De twijfel die ik had over zeven panelen portrait of twee keer vier in landscape op het platte dak van mijn garage is inmiddels wel ongeveer weg; ik neig steeds meer naar de landscape optie. Het geeft me de mogelijkheid om een paneel extra te plaatsen en het geheel blijft wat lager.

Ondanks dat het wat duurder is heb ik toch nog een voorkeur voor micro omvormers, het makkelijk uit kunnen breiden van de installatie (ga eerst voor een rij van vier panelen en als we weer wat gespaard hebben komt er nog een rij bij te staan. Er zit ook nog een andere koelkast, en wasdroger aan te komen en je kunt het geen twee keer uitgeven :) ) en het argument dat deze waarschijnlijk net zo lang meegaan als de panelen zelf (al zal dat natuurlijk nog moeten blijken, 25 jaar garantie klinkt leuk maar wie zegt dat de fabrikant er dan nog is...) hebben hierbij de doorslag gegeven.

Voordat de panelen besteld gaan worden wil ik eerst op mijn gemak het een en ander voorbereiden, een extra groep aanleggen bijvoorbeeld. Nu heb ik nog een drie tal goede alamats liggen en ik zit eraan te denken om deze te gebruiken. Mijn huidige groepenkast zit vol dus wil ik er een kastje naast hangen waar de "zongroep" uitkomt. Mijn vraag is echter of dat op deze manier mag? Dus uit de groepenkast een kabel naar een tweede groepenkast.

Voor de logging wil ik een kWh meter me s0 uitgang en rpi of arduino gaan gebruiken. Al even bij Conrad gekeken en vraag me nu af wat het verschil is tussen een Finder en een voltcraft (behalve de prijs).

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• Cranberry
De verschillen tussen de twee kWh-meters die je noemt, weet ik zo niet. Belangrijke aspecten voor je keus zijn 1) het aantal pulsen per kWh en 2) wat de meter doet met het verbruikt van de omvormer(s) in standby modes (staat 'ie stil of telt 'ie vrolijk verder).

• ArwinV
Bedankt!

Hoe kom ik erachter wat er gebeurt in standby mode?

[ Voor 3% gewijzigd door ArwinV op 06-11-2013 17:10 ]

• Cranberry
Specs lezen en als 't niet duidelijk is navragen bij de leverancier ;)
Het is dus de vraag wat de meter doet als de stroom de 'verkeerde' kant op loopt.

[ Voor 37% gewijzigd door Cranberry op 06-11-2013 17:11 ]

• Atrax
Mijn digitale Finder telt maar een kant op, dus verbruik van omvormers zal geen invloed hebben.
http://www.conrad.nl/ce/n...8-300010-230-VAC?ref=list

[ Voor 39% gewijzigd door Atrax op 06-11-2013 17:15 ]

• ArwinV
@ Cranberry : wederom bedankt, zat me al af te vragen waar ik het bij de specs zou kunnen vinden, maar het gaat dus om teruglopen.

@ Atrax : bedankt voor de link!

Op de site van conrad zag ik al een opmerking dat de s0 van de voltcraft niet goed zou werken dus de keus zal gaan vallen op de Finder.

• mrmrmr
  • Niet online
Essent heeft al aangegeven dat ze in de toekomst bezig zullen zijn met brokering. Dat wil zeggen dat iedereen zijn eigen stroom opwekt en dat via "slimme" apparaten en dito web sites stroom verkocht en ingekocht gaat worden. Daarvoor willen ze elk apparaat op Internet aansluiten. Je kunt op je vingers uittellen dat dit gepaard zal gaan met nodeloze data graaierij.

Verwijderd

Ze vertellen vrouwlief dood leuk dat het echt moet ivm de panelen en dat het voor hun niks uitmaakt.
onderandere om die reden weet mijn vrouw dat ze nooit iemand van wat voor bedrijf dan ook binnen moet laten tenzij ik het van te voren gemeld heb. en nee dit is niet negatief bedoelt voor mijn vrouw. maar je leest het wel vaker ja mevrouwtje blabla afgesproken blablabla verplicht blablababla

@mrmrmr
dat men een soort proefproject doet oke kan, om te zien of de techniek er voor is. echter zal het dan nog steeds jaren duren voordat dit op europees nivo wettelijk is vastgelegt.

even een offtopic voorbeeld neem nu trajectcontrole
in 2006 was de techniek al dusdanig ver hierin dat men in die periode dat een voertuig tussen portaal 1 en portaal 2 rijd te controleren of het voertuig in kwestie gezocht werd door de politie bijv danwel gestolen was is. en dat men de politie kon inseinen opdat deze gelijk actie kon ondernemen Echter ivm de privacy van de burger mag men dit op deze manier niet gebruiken.

terugkomen op het proefproject van essent. Eer dat dit allemaal is uitgekristalliseerd qua privacy etc etc zijn we toch al weer een jaar of 25 verder. wie weet is er tegen die tijd wel een zogenoemde powercell uitgevonden

• Atrax
ArwinV schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:22:
...
@ Atrax : bedankt voor de link!

Op de site van conrad zag ik al een opmerking dat de s0 van de voltcraft niet goed zou werken dus de keus zal gaan vallen op de Finder.
Graag gedaan!

Iets anders: Ik wil de opbrengst van mijn zonnepanelen op een of andere manier loggen. Op zich zie ik wel iets in de Plugwise oplossing, ook omdat ik hierbij een Smile P1 voor totaal verbruik/opbrengst kan gebruiken. Echter, mijn PV-set bestaat uit twee delen, waarbij een deel op de garage ligt, 18 meter van het huis. Dat gaat Plugwise denk ik nooit overbruggen. Nou kan ik die panelen al uitlezen via de portal van Involar (eGate), maar 1 product voor beide PV-systemen heeft toch wel mijn voorkeur. Iemand een goede suggestie?

• ArwinV
Tja, daar zat ik ook nog over te twijfelen. Eerste panelen gaan op de garage en als het goed bevalt kunnen er ook nog een stel op het huis komen. Ik had ook gedacht aan involars maar kwam vannacht op power-one micro inverters terecht en daarvan is de uitleesmodule een stuk prettiger geprijsd dan van involar. Kortom ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.

Wat heeft jou voor involars doen besluiten?
Aangezien mijn situatie volgens mij redelijk vergelijkbaar is met die van jou ga ik je postings nauwlettend volgen :)

• Atrax
ArwinV schreef op donderdag 07 november 2013 @ 07:51:
Tja, daar zat ik ook nog over te twijfelen. Eerste panelen gaan op de garage en als het goed bevalt kunnen er ook nog een stel op het huis komen. Ik had ook gedacht aan involars maar kwam vannacht op power-one micro inverters terecht en daarvan is de uitleesmodule een stuk prettiger geprijsd dan van involar. Kortom ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.

Wat heeft jou voor involars doen besluiten?
Aangezien mijn situatie volgens mij redelijk vergelijkbaar is met die van jou ga ik je postings nauwlettend volgen :)
Ah, ik ben niet de enige met dit probleem ;)

Eerlijk is eerlijk heb ik niet bewust voor Involars gekozen, maar wel bewust voor micro-inverters. Ik kwam bij deze leverancier het goedkoopst uit, inclusief de eGate. Het enige wat ik dus niet weet is of ik de 2 panelen die op de dakkapel komen zal kunnen uitlezen met de eGate. Ze zitten op dezelfde fase, maar of dat voldoende is, dat wordt uitproberen.
Vandaar mijn dilemma.

Edit: Wat kost een uitleeskast voor die Power-One eigenlijk? En de inverters zelf?

[ Voor 3% gewijzigd door Atrax op 07-11-2013 10:24 ]

• Aegle
  • Laatst online: 19:22
Goede morgen,

Sinds geruime tijd lees ik o.a. hier met veel belangstelling mee hoe anderen hun PV-installatie hebben ingericht. Zeer wetenswaardig. Zeer veel info ook. Toch blijf ik met een aantal vragen zitten. Ben tenslotte nog een n00b wat PV betreft...

Ik ben voornemens zeer binnenkort 10 of 12 panelen van Yngli PANDA YL260C-30b te plaatsen. Bestelling van de panelen is nagenoeg rond. Opstellingsrichting is ongeveer 18 graden oost t.o.v. van pal zuid onder een hoek van 40 graden op een pannendak. Locatie aan de uiterste noord rand van Schiedam. Nauwelijks tot geen schaduw.

De omvormer:
In eerste instantie koos ik voor Mastervolt SunMaster XS als omvormer. Ik lees echter op internet dat deze nog al rumoerig is. In de specs lees ik echter niets terug over de geluidsproductie. De omvormer komt op zolder boven het trapgat te hangen en mag niet te veel geluid produceren.
Al zoekende blijft de SMA SB2100TL en de Kostal Piko 3.0 over. Wat zijn de voor- en nadelen van beide? Zijn er andere merken die in aanmerking komen? Ik begrijp dat de Kostal makkelijker te interfacen is met de PC/netwerk voor het monitoren. Zijn er technische verschillen? Hoe zit het met HF-storing/interferentie? (ben een HF-techneut). Waar moet ik specifiek opletten als ik de datasheets naast elkaar leg?

De dak installatie:
Ik kom diverse mogelijkheden tegen voor de montage van de panelen op het dak. Daar ik de installatie zelf uitvoer wil ik niet voor verassingen komen te staan. Het Click-Fit systeem lijkt mij wel praktisch. Simpel en makkelijk uit te voeren. Ik lees elders echter dat dit niet zo stormvast is als een constructie met aparte latten waarop de beugels worden gemonteerd. De dakpannen en bestaande panlatten worden dan ook niet extra belast. Daar het hier behoorlijk kan waaien (open veld, een km of 17 vanaf de kust) moet de constructie wel hufterproof zijn. Graag jullie ervaringen hiermee.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Rob

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De kostal is zeker gemakkelijk te interfacen, heeft een ethernetpoort en een interne webserver. Gemakkelijker gaat het niet. Maar (!!) de efficiëntie is niet zo hoog. Het lijkt me dat er behalve Mastervolt, SMA en Kostal nog wel meer merken zijn. Delta, Steca (wel eens aan een steca grid 2300 gedacht, die schijnen zeer efficiënt te zijn) en vele meer. Of je efficientie in moet leveren om gemakkelijk te monitoren is natuurlijk een persoonlijke keuze.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Kijk ook eens naar een Delta Solvia 3.0. Deze bevalt mij zeer goed (geen actieve koeler dus erg stil).

• migjes
@ArwinV,Atrax
het loggen blijft altijd een probleem.
je moet je zelf af vragen wat je wil loggen.
voor echte pv buffs, die willen graag ook zien hoeveel A en V er op de DC lijn staat.
de V en A zakken namelijk als de panelen warm worden. (staat in de specs van de panelen, de temperatuur coëfficiënt, staat het niet in de specs dan vind ik de panelen niet interessant om die te gebruiken, maar dat is persoonlijk.)
gewone gebruikers willen liever weten hoeveel kWh het systeem heeft opgeleverd.
maar bij loggen komt ook een tijd kijken, het liefst log je een volledig jaar.
pas na een jaar kun je echt iets zeggen over het systeem. (de zomer doet nu eenmaal zoveel meer als de winter)
plugwise is een oplossing, maar hellaas gaat het daar ook wel eens mis en dan mis je een paar dagen.
zelfs het syteem van antonboonstra heeft problemen gehad.

zelf log ik met een simpele kWh meter in de meter kast en geheel automatisch gaat dat naar:
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
(geheel automatisch betekend: heb de vrouw geleerd hoe de stand af te lezen en zij vult het in. >:)
mmm, ik zie dat een paar dagen al niet in gevuld zijn, ik moet de logging dus resetten.
nu heb ik geleerd van furby dat je een potlood in de reet moet stoppen om hem te resetten.
als ik straks een paar dagen niet reageer, dan weten jullie dat dit niet de methode is. >:) )
voor meer logging methodes zie:
Datalogging: PV systemen

@ArwinV
ik zie dat je graag wat wil aanpassen aan de meterkast.
wat je voorstelt kan waarschijnlijk niet.
er zijn wel oplossingen en mogelijkheden, maar veelte weinig gegevens om er iets van te zeggen.
met een foto en betere uitleg krijg je meer info.
(laat ik benadrukken, dat het geen schande is om sommige zaken gewoon uit te besteden aan een pro.
zeker als de groepen kast nog geen hoofdschakelaar heeft of iets anders.)

• Aegle
@Thunder7: Efficiency gaat natuurlijk boven log mogelijkheden. Dat staa voorop. Maar ik ben nogal een control freak. Dus loggen is wel mijn ding, ja ;) .

Ik ga de andere merken ook eens bestuderen. Zijn er nog parameters waar ik extra op moet letten, zoals minimale startspanning e.d.?

Nog ideeen over de dakconstructie?

• migjes
@Aegle
de omvormer:
ik ga effen spreken van uit mijn situatie ik heb een power-one 3.0 er zijn ook andere oplossingen.
smorgens vroeg maakt de omvormer een paar klikjes van de relais als hij inschakelt.
pas als de temperatuur boven de 45 graden komt gaat er een ventilator draaien, maar dat is meestal pas in de middag en niet echt een hard geluid een rustige laptop zeg maar. (de power-one 3.6 is wel niet helemaal stil, maar ook een laag geluids-niveau. die maakt ook nog een tikkend geluid.)
heb hem ook op een open zolder hangen en heb er geen last van op de slaapkamer.(met de deur open)
12 panda's gaat goed op een power-one 3.0. (de 2 mpp dan parallel zetten)
op een power-one 3.6 kunnen de 12 panda's zelfs op 1 mpp en heb je een mpp over voor latere uitbreiding als je zou willen.

meeste omvormers hebben een optimum V van ongeveer +/-350V. (behalve de kostal die je noemt die wil graag meer V.)
panelen leveren in de zomer als ze warm zijn een lagere V en in de winter een hogere V.(de temperatuur coëfficiënt)
je moet er voor zorgen dat de V in de winter nooit over de max van de omvormer gaat.
en in de zomer nooit onder het bereik van de mpp komt.
verder wil je dat de omvormer genoeg A kan verwerken, sta er niet van te kijken als de panelen in de lente meer A leveren als de specs. (niet dat de pieken die je dan hebt economisch zo heel interessant zijn)

verder kan een omvormer goed werken met 30% minder W als je Wp hebt. (onderdimensioneren)
dus 12X260Wp*0,7 = 2184W omvormer. (de sma2100 variant dus.)
dit levert economisch gezien genoeg op, maar is niet mijn weg, vind het toch een beetje zonde van die extra kWhtjes die je wel naar binnen had kunnen trekken.
ik vind het prijs verschil tussen een zwaardere omvormer vaak te weinig om het niet te doen en dat zeker voor zelf bouwers.
(een sma2100 is +/- net zo duur als een power-one 3.0 b.v.)
maar dat is een persoonlijke keus, sommige mensen kunnen er niet tegen als ze zien dat hun omvormer tegen de max loop en ze daar door wat verlies hebben terwijl dat eigenlijk geen probleem is.

De dak installatie:
er zijn genoeg click-fit sytemen die de afgelopen storm hebben overleeft en zelfs in de kust gebieden.
(belangrijk is wel dat je de juiste haak kiest voor je dak, meten is weten)
daar zou ik me niet al te druk over maken het spul heeft zich al jaren bewezen.

• Atrax
@migjes
De details van het loggen kunnen inderdaad interessant zijn, maar het gaat mij er vooral om dat ik al mijn panelen in 1 overzicht kan bekijken (W, kWh), en de historie opgeslagen blijft (zodat jaren te vergelijken zijn inderdaad). Mocht het zo zijn dat de eGate de twee losse panelen ook kan zien, dan ben ik al deels uit de brand. (Iemand enig idee hoe die eGate logt eigenlijk? Intern of via een webserver of iets dergelijks?)

De 9 panelen op de garage lopen via een DIN kWh-meter, gewoon omdat het kan, en het leuk is om te zien als je in de garage bent.

• migjes
@Atrax
ik heb in de meterkast een kWh meter hangen voor het gemak (hoef ik te minste niet iedere dag de vrouw naar zolder te sturen)

verder kan ik via de rs485 poort de omvormer zelf uit lezen (usb poort kan ook maar die is niet echt stabiel), voor diepere info.
zoals de A,V,W van beide mpp's apart maar ook de efficiency van de omvormer + de V van de netbeheerder en de hrz etc .., dat is leuk met een oost-west zoals ik heb.

jij wil met micro omvormers werken en dan zijn de A en de V al gouw wat minder interessant om te loggen.
(je kunt er dan toch niks meer aan veranderen, ik kan b.v. een paneeltje meer of minder in mijn string hangen)

• Atrax
@migjes
Een kWh meter in de meterkast is voor mij geen oplossing, omdat de panelen op de dakkapel op een bestaande groep (met gebruikers) komen. Hierdoor krijg ik nooit een fatsoenlijk beeld van de werkelijke opbrengst. Om die reden kwam ik uit bij een plug.
In het beste geval logt de eGate die panelen ook gewoon, maar ja, ik kom er niet achter of dat überhaupt mogelijk is. De documentatie van Involar is wat dat betreft niet echt gebruiksvriendelijk.

• migjes
@Atrax
je weet dat een bestaande groep met gebruikers niet meer mag invoeren als 500W?

• Atrax
migjes schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:53:
@Atrax
je weet dat een bestaande groep met gebruikers niet meer mag invoeren als 500W?
Yep, zijn twee panelen, max 490W ;)

Op de garage zijn 9x245Wp en die zitten op een aparte groep.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

databeestje

Von PrutsHausen

Aegle schreef op donderdag 07 november 2013 @ 11:17:
De omvormer:
In eerste instantie koos ik voor Mastervolt SunMaster XS als omvormer. Ik lees echter op internet dat deze nog al rumoerig is. In de specs lees ik echter niets terug over de geluidsproductie. De omvormer komt op zolder boven het trapgat te hangen en mag niet te veel geluid produceren.
Dan deze zeker niet doen, dit in verband met ventilator.

Het beste kan je dit en het voorgaande topic even doorzoeken, de meeste omvormers zijn vrij stil maar produceren soms een hoge "piep" afhankelijk van de hoeveelheid vermogen die er opgewekt wordt. Gelukkig draagt dat geluid niet zo ver.

Mijn SMA 2000HF omvormer staat 's nachts uiteraard niet aan, dus stil, maar hou wel rekening met mogelijk schakelen van relais in de vroege ochtend zomers. (~ 5:50). Deze hoor ik regelmatig in de zomerochtend. De omvormer zelf is geheel stil (geen ventilator) maar produceert net als de meesten een klein bijgeluid boven de 1000 Watt oid.
Al zoekende blijft de SMA SB2100TL en de Kostal Piko 3.0 over. Wat zijn de voor- en nadelen van beide? Zijn er andere merken die in aanmerking komen? Ik begrijp dat de Kostal makkelijker te interfacen is met de PC/netwerk voor het monitoren. Zijn er technische verschillen? Hoe zit het met HF-storing/interferentie? (ben een HF-techneut). Waar moet ik specifiek opletten als ik de datasheets naast elkaar leg?
Er zijn weinig voorbeelden van omvormers welke HF verstoring veroorzaken, ze zijn vrijwel allen voorzien van een ijzeren/aluminium behuizing en degelijk afgeschermd. Het is me niet precies duidelijk welke schakelfrequentie deze gebruiken, maar deze is hoorbaar in de hoge 10+ khz. (ala oude TV).
De dak installatie:
Ik kom diverse mogelijkheden tegen voor de montage van de panelen op het dak. Daar ik de installatie zelf uitvoer wil ik niet voor verassingen komen te staan. Het Click-Fit systeem lijkt mij wel praktisch. Simpel en makkelijk uit te voeren. Ik lees elders echter dat dit niet zo stormvast is als een constructie met aparte latten waarop de beugels worden gemonteerd. De dakpannen en bestaande panlatten worden dan ook niet extra belast. Daar het hier behoorlijk kan waaien (open veld, een km of 17 vanaf de kust) moet de constructie wel hufterproof zijn. Graag jullie ervaringen hiermee.
Er is niks mis met ClickFit aan de kust, ik zit 3 km van de kust en alles zit nog op het dak. Ik heb bij MDZ aangegeven dat ik aan de kust woon en heb daardoor extra ClickFit haken gekregen. Na de storm zit alles er nog prima op.

Het andere voordeel is dat door de haken en de zonnepanelen alle pannen aan de ander zijde er nog zitten.

Als je Clickfit bevestigd, werk dan van beneden naar boven, dit omdat je de pan daarboven op moet schuiven om de haak achter de pan en lat te haken. Ander voordeel is dat je op de rail kan staan en daarmee de krachten verdeelt. Nieuwe gehaakte haken kan je dan ook meteen weer als handvat gebruiken.

• migjes
Atrax schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:56:
[...]

Yep, zijn twee panelen, max 490W ;)

Op de garage zijn 9x245Wp en die zitten op een aparte groep.
officieel is het max 500W uit de omvormer.
490Wp kan goed meer als 500W leveren of zelfs meer, dat is helaas geen garantie dat je onder de 500W blijft.
(maar ik heb dit verder niet gezien of gelezen. >:) wou het alleen maar laten weten)

• Atrax
migjes schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:02:
[...]

officieel is het max 500W uit de omvormer.
490Wp kan goed meer als 500W leveren of zelfs meer, dat is helaas geen garantie dat je onder de 500W blijft.
(maar ik heb dit verder niet gezien of gelezen. >:) wou het alleen maar laten weten)
Hahaha, ja ok, zou kunnen. Maar die Involar's leveren toch max 250W, of kunnen die ook hoger pieken?

• migjes
Atrax schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:11:
[...]

Hahaha, ja ok, zou kunnen. Maar die Involar's leveren toch max 250W, of kunnen die ook hoger pieken?
geen idee eigenlijk, ik ken ze niet zo goed.
ik verwacht het wel de meeste omvormer doen dat wel, maar een steca 500 kan ook een paar W over de 500W schieten en die word wel gezien als het kan.
(maar je begrijpt het punt zo te lezen.)

• Atrax
Ja, punt is duidelijk, en was ik me van bewust. :)

• ArwinV
[/quote]
ik zie dat je graag wat wil aanpassen aan de meterkast.
wat je voorstelt kan waarschijnlijk niet.
er zijn wel oplossingen en mogelijkheden, maar veelte weinig gegevens om er iets van te zeggen.
met een foto en betere uitleg krijg je meer info.
(laat ik benadrukken, dat het geen schande is om sommige zaken gewoon uit te besteden aan een pro.
zeker als de groepen kast nog geen hoofdschakelaar heeft of iets anders.)
[/quote]

Vorig jaar heb ik ivm een kleine verbouwing mijn groepenkast vernieuwd dus hoofdschakelaar is aanwezig. Echter er zitten twee aardlekschakelaars in met elk vier groepen erachter. Als ik hier dus een groep bijzet moet er vlgs mij ook weer een nieuwe aardlekschakelaar bijgeplaatst worden.
De vorige groepenkast was voorzien van merlin-gerin aardlekautomaten en die heb ik bewaard, zou er ook een van in de huidige groep kunnen plaatsen, maar dan wordt dat zo'n bij elkaar geraapt zooitje met twee verschillende systemen erin. Vandaar mijn gedacht om een klein verdeelkastje erbij te plaatsen, hierin een kWh meter en een aardlekautomaat en dit geheel weer achter de hoofdschakelaar van de hoofdgroepenkast aan te sluiten.

En inderdaad is het geen schande om een pro in te schakelen, die wil ik toch over de installatie heen laten kijken dus dat komt zeker in orde...

Ik zal zsm een foto van de bestaande situatie plaatse.

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik de Steca's bij pa en ma nog niet over de 500w heb zien gaan (ligging pal zuid, 35 graden). Met vier stuks komen we in feite niet boven de 1975w.

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Zoals al eerder aangegeven in dit topic wil ik mijn installatie (deels) veranderen.

Ik ga het deel dat op een SB1200 omvormer (nu 5x250) zit vergroten met 4 panelen (misschien 5) en dan op een SMA SB2100.
Echter om met schaduw om te kunnen gaan wil ik er opzimizers op zetten.
Het gaat me eigenlijk niet om de terug verdien tijd oid maar om het maximale er uit te halen.

SMA SB2100 met 9 (10?) x Tale TP660MB panelen 250Wp mono all black dus.
Welke optimizers moet ik dan hebben want daar heb ik dan weer geen verstand van.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Commander69 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:33:
Zoals al eerder aangegeven in dit topic wil ik mijn installatie (deels) veranderen.

Ik ga het deel dat op een SB1200 omvormer (nu 5x250) zit vergroten met 4 panelen (misschien 5) en dan op een SMA SB2100.
Het gaat me eigenlijk niet om de terug verdien tijd oid maar om het maximale er uit te halen.

Welke optimizers moet ik dan hebben want daar heb ik dan weer geen verstand van.
Ik denk dat je beter rechtstreeks met Micro omvormers in de weer moet gaan, nog steeds per paneel monitoring en optimale opbrengst voor een lagere prijs dan string omvormer met optimizers.

De enecsys duo (480-60) is een zeer kosten effectieve combinatie, je kan dan ook makkelijk meerdere soorten panelen en orientaties mixen.

Als de MPP stroom (Impp, Ampere) van de nieuwe panelen vrijwel hetzelfde zijn als de oude panelen dan is 1 string geen probleem. Dan loop je niet veel mis.

Aangezien je evengoed alle panelen van het dak los moet halen voor het plaatsen van de optimizer kan het net zo makkelijk een micro omvormer zijn.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:32
@Eagle

Ik heb zelf piko 3.0 met 12 zonnepanelen.waarbij de V eigenlijk iets te laag is maar nog ruim in "groen". Is geen enkel probleem. Heb voor het oosten van het land goede opbrengsten. Ben er zeer tevreden mee, lekker stil en de koppeling met bv suntrol was zo gedaan.

Ps. De nieuwe piko 3.0 kan er nog beter mee overweg.

[ Voor 13% gewijzigd door internet4me op 07-11-2013 19:01 ]

• Bartjuh
  • Niet online
Commander69 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:33:

Wordt een duur verhaal.

Beste is denk om je SB1200 te verkopen, en Enecsys (of een ander merk) micro-omvormers te kopen.

Het probleem is namelijk dat een SB2100 maar ietsje goedkoper is per Watt dan de Enecsys duo 480 omvormers. Maar, je moet er nog optimizers tussen zetten vanwege schaduw, en dan wordt het gewoon een stuk duurder.

Ik zou dus niet moeilijk doen, en voor micro-omvormers gaan.

• ArwinV
En bedankt ;),

Weer een keuze optie erbij... dacht ik een keuze gemaakt te hebben voor power one, komen ze weer met duo inverters van enecsys aanzetten :)

Twee panelen op 1 micro inverter is dus net weer wat voordeliger. Het feit dat dit 480 omvormers zijn, wil dat zeggen dat er geen 2X250 panelen aangehangen kunnen worden?

Edit : ik heb het denk ik al gevonden, aanbevolen 500 watt, dus 2x250 kan. Ik zie ze al aangeboden voor 209 euro, dus lijkt me zeer interessant om deze te gaan gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door ArwinV op 07-11-2013 18:57 ]

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11 07:35
ArwinV schreef op donderdag 07 november 2013 @ 18:40:
Het feit dat dit 480 omvormers zijn, wil dat zeggen dat er geen 2X250 panelen aangehangen kunnen worden?
Geen probleem om dat te doen. Ik heb hier 8x 250Wp panelen liggen aan 4 480W Enecsys omvormers. Ik heb op mijn s0 kwh meter in de meterkast regelmatig pieken gezien rond de 2075 Watt. Ook in de Enecsys monitoring heb ik regelmatig gezien dat een omvormer boven de 500Watt stond. Ik zou er ook wel 265 of 270Wp panelen aan durven te koppelen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• ArwinV
Mooi, dan wordt dit vermoedelijk mijn keuze.

Yingli yl2500p-29b panelen; zou dat wat zijn?

Kosten 215 euro, samen met de inverter komt dat op 320 per paneel. Daarbij dan nog aansluit- en montage materiaal (flatfix of zelfbouw van alu hoeklijnen, denk niet dat daar veel prijsverschil in zal zitten trouwens) en eventueel de uitleeseenheid.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

ArwinV schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:09:
Mooi, dan wordt dit vermoedelijk mijn keuze.

Yingli yl2500p-29b panelen; zou dat wat zijn?

Kosten 215 euro, samen met de inverter komt dat op 320 per paneel. Daarbij dan nog aansluit- en montage materiaal (flatfix of zelfbouw van alu hoeklijnen, denk niet dat daar veel prijsverschil in zal zitten trouwens) en eventueel de uitleeseenheid.
Weet je dat wel zeker ( dat je nu weet wat je wilt ), vond dit net,
http://www.proheating.nl/...icro-omvormer-Omnik-M-248

Micro omvormer Omnik M-248, wist niet eens dat ze bestonden. ;)

• ArwinV
Nee hoor, zeker weten doe ik dat pas als ze op het dak liggen :)
Dat is ook het leuke van dit forum, allerlei tips en mogelijkheden aangedragen krijgen.

Weer wat uit te zoeken...

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:24:
[...]

Weet je dat wel zeker ( dat je nu weet wat je wilt ), vond dit net,
http://www.proheating.nl/...icro-omvormer-Omnik-M-248

Micro omvormer Omnik M-248, wist niet eens dat ze bestonden. ;)
Ik had hem wel eerder gezien maar ze springen er niet echt bijzonder uit, valt in de grote groep in het midden "OK". Prijstechnisch ook niet uitzonderlijk hoog of laag, de enecsys Duo is gewoon een goede combi wat dat aangaat.

Enige waar de beste man even rekening mee moet houden is dat er 1 gateway bij komt die met de omvormers praat voor de paneel logging en zien dat ze het allen doen.

• ArwinV
Inderdaad, prijstechnisch is die omnik volgens mij minder interessant. Dus vooralsnog voorkeur voor de enecsys.
Gateway komt op 240 euro, dus dat is ook nog te overzien.

Nu de montage: flatfix of zelfbouw? Ergens in het begin van dit topic heb ik plaatjes gezien van iemand die zelf steunen heeft gebouwd, geloof van 40x40x3 alu hoeklijn. Een snel schetsje leert mij dat per steun ca 2meter hoeklijn nodig is.
Om ballast te plaatsen heb je bij flatfix nog hoeklijn van 50x50x2 nodig, dat zal voor zelfbouw vast niet anders zijn. Morgen of zo maar eens een modelletje maken om te kijken of mijn schetsje klopt.

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07

De dak installatie:
Ik heb eerst de panlatten met schroeven extra geschroefd aan de tengel en dakbeschot. De panlatten zitten hier standaard vastgeniet aan de tengel. Gewoon voor de zekerheid. Het is wel even wat meer werk, ongeveer een half uur voor 10 panelen.
De installatie ligt hier op west met een open veld ervoor, dicht aan de kust.

Waar ikzelf meer mijn twijfels bij hebt is de bevestiging met de houtdraadbouten in het profiel.
I.p.v. deze montage methode heb ikzelf schuifmoeren met een m6 A2 bout gemaakt, die in het profiel schuiven. Dit heb ik getest en bij 1,4 ton persdruk schoten ze pas door de schuifmoer heen. Ik weet zeker dat de houtdraadbout dat niet haalt...

• Ariemaiden
  • Laatst online: 02-08 11:07
ArwinV schreef op donderdag 07 november 2013 @ 21:26:

Die kan je al voor 187,11 euro incl BTW vinden hoor, ex 10 euro verzendkosten weliswaar... (in Poeldijk)
Ikzelf heb begin dit jaar daar nog 182 euro voor betaald... :)

• ArwinV
Scheelt weer vijf tientjes :)

Ik ga weer googelen... Bedankt!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ArwinV schreef op donderdag 07 november 2013 @ 21:26:
Inderdaad, prijstechnisch is die omnik volgens mij minder interessant. Dus vooralsnog voorkeur voor de enecsys.

Nu de montage: flatfix of zelfbouw? Ergens in het begin van dit topic heb ik plaatjes gezien van iemand die zelf steunen heeft gebouwd, geloof van 40x40x3 alu hoeklijn. Een snel schetsje leert mij dat per steun ca 2meter hoeklijn nodig is.
Om ballast te plaatsen heb je bij flatfix nog hoeklijn van 50x50x2 nodig, dat zal voor zelfbouw vast niet anders zijn. Morgen of zo maar eens een modelletje maken om te kijken of mijn schetsje klopt.
Ik heb voor 2 panelen in portret de maatwerk beugels van westlandsolar gekocht, deze bevallen mij goed. Dat is halve zelfbouw maar wel degelijke kwaliteit, daar gaat 50x50x2 op de achterzijde voor de tegels.

Daar heb ik een extra profiel in het midden onder de panelen voor een rij tegels gemaakt. 100 euro totaal inclusief de tegels.

• Aegle
Ariemaiden schreef op donderdag 07 november 2013 @ 21:43:
[...]

Ik heb eerst de panlatten met schroeven extra geschroefd aan de tengel en dakbeschot. De panlatten zitten hier standaard vastgeniet aan de tengel. Gewoon voor de zekerheid. Het is wel even wat meer werk, ongeveer een half uur voor 10 panelen.
De installatie ligt hier op west met een open veld ervoor, dicht aan de kust.

Waar ikzelf meer mijn twijfels bij hebt is de bevestiging met de houtdraadbouten in het profiel.
I.p.v. deze montage methode heb ikzelf schuifmoeren met een m6 A2 bout gemaakt, die in het profiel schuiven. Dit heb ik getest en bij 1,4 ton persdruk schoten ze pas door de schuifmoer heen. Ik weet zeker dat de houtdraadbout dat niet haalt...
Bedankt voor de tips. Van het weekend ga ik een paar dakpannen lichten en eens kijken hoe de dakconstructie er uitziet. Ik neig nu toch wel naar het Click-Fit systeem :) .

Overigens vraag ik me wel af hoe na tig jaar het aluminim in combinatie met het RVS-schroefmateriaal er uitziet. Ik ben (zee)zeiler en weet uit ervaring dat RVS in contact met aluminium met zout water onderhevig is aan galvanische corrosie. Nu zal het met zoet regenwater wel meevallen, maar hoe het er na 10-20 jaar uitziet...?

Verwijderd

De zon mag dan een duurzame en onuitputtelijke bron van energie zijn, het opslaan van die energie zorgt voor heel wat kopzorgen. Een van de grote hindernissen bij het gebruik van zonne-energie is betaalbare opslagcapaciteit, waardoor ze ook kan worden aangewend in periodes dat de zon niet schijnt. Een Australisch bedrijfje biedt mogelijk soelaas.

Opslag is een van de grootste problemen waarmee de groene energiesector kampt: hoe hou je energie van windmolens en zonnepanelen bij en hoe zet je ze in wanneer er geen wind of zonneschijn is? Er zijn weliswaar al een aantal spitstechnologische oplossingen voor dit vraagstuk in ontwikkeling, maar die hebben allemaal een bijzonder stevig prijskaartje.

Stoommachines verslaan spitstechnologie
Een goedkoper alternatief voor de opslag van zonne-energie wordt nu mogelijk gevonden in oudere technologie. De start-up Terrajoule, een project van Australische ingenieurs, maakt zich sterk dat een systeem met door stoom aangedreven zuigermotoren ervoor kan zorgen dat de energie wordt opgeslagen en vrijgegeven wordt wanneer dat nodig is. De oplossing die Terrajoule naar voor schuift zou dan de klok rond voor kostenefficiënte zonne-energie kunnen zorgen.

"De warmte van de zon wordt gebruikt om stoom op te wekken, die dan wordt gecondenseerd in waterreservoirs waar de energie bewaard blijft", klinkt het. "Wanneer dat nodig is, kan de opgeslagen energie het water opnieuw naar stoom omzetten. De energie die verloren gaat in deze stoom-water-stoom-cyclus bedraagt minder dan twee procent."

Revolutionair simpel
De website RenewEconomy, gespecialiseerd in industriële innovatie, noemt de technologie tegelijk 'eenvoudig en revolutionair'. "Ze combineert goedkope zonne-energie met goedkope opslag, en doet dat op een manier waarop ook een dieselgenerator werk. Dit systeem kan 24 uur per dag werken, zonder hoge opslag- of verbruikskosten. Dit is goedkoper en efficiënter dan alternatieven die zonne-energie in batterijen opslaan."

Het bedrijf, dat zopas nog 85 miljoen euro ophaalde, werkt de komende jaren verder aan de ontwikkeling van de technologie, en meent dat het systeem opslag kan bieden aan minder dan 75 euro per KwH, geschat een vijfde van wat de opslagkost met batterijen is. "Bovendien verbruiken we geen giftige of zeldzame materialen", zegt Terrajoule. :)

Uit De Morgen.be

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

databeestje schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat je beter rechtstreeks met Micro omvormers in de weer moet gaan, nog steeds per paneel monitoring en optimale opbrengst voor een lagere prijs dan string omvormer met optimizers.

De enecsys duo (480-60) is een zeer kosten effectieve combinatie, je kan dan ook makkelijk meerdere soorten panelen en orientaties mixen.

Als de MPP stroom (Impp, Ampere) van de nieuwe panelen vrijwel hetzelfde zijn als de oude panelen dan is 1 string geen probleem. Dan loop je niet veel mis.

Aangezien je evengoed alle panelen van het dak los moet halen voor het plaatsen van de optimizer kan het net zo makkelijk een micro omvormer zijn.
Ok duidelijk verhaal. |:( |:( |:( |:( |:( Ik had hier eerder mijn licht op moeten doen dus aangezien de SB2100 dinsdag binnenkomt (als het goed is)
De SB1200 gaat inderdaad in de verkoop.

Maar dan is dus nu eigenlijk nog steeds de vraag welke optimizers moet ik nemen ? En hoe pas ik ze toe.

Ik ga dus voor 9 panelen op de SB2100. 9 optimizers TIGO MM-ES75-350 ? voor minder dan 60 euro per stuk ? Of misschien de SolarEdge OP250-LV.

Graag jullie advies PLZ.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

• Cranberry
1. Heb je de SMA online gekocht? Dan kun je met een beroep op de wet kopen of afstand de koop ontbinden als je toch op andere gedachten bent gekomen
2. De OP250-LV werkt alleen met SolarEdge inverters. Je hebt de OPI300-LV optimizers om zonder tussenkomst van andere, extra hardware je opbrengst te verbeteren. De OPA250-RV en OPA300-LV vereisen volgens mij nog een extra interface tussen je string en je inverter.

Zelf heb ik SolarEdge (optimizers + inverter) en ben daar erg tevreden over. Er zijn hier ook tevreden Tigo-gebruikers. Ik ben helaas niet in staat je objectief te adviseren ;)
Begin in ieder geval de opties financieel te vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cranberry op 08-11-2013 10:20 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Commander69 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:06:
[...]

Ok duidelijk verhaal. |:( |:( |:( |:( |:( Ik had hier eerder mijn licht op moeten doen dus aangezien de SB2100 dinsdag binnenkomt (als het goed is)
De SB1200 gaat inderdaad in de verkoop.

Maar dan is dus nu eigenlijk nog steeds de vraag welke optimizers moet ik nemen ? En hoe pas ik ze toe.

Ik ga dus voor 9 panelen op de SB2100. 9 optimizers TIGO MM-ES75-350 ? voor minder dan 60 euro per stuk ? Of misschien de SolarEdge OP250-LV.

Graag jullie advies PLZ.
De solaredge gebruiken liever in combinatie met de Solaredge omvormer.

Tigo heeft ook de MM-2ES50, dan kan je 2 panelen op 1 Tigo aansluiten. Ik weet niet zeker meer of jouw panelen 60 cellen zijn of niet. http://www.mf-solar-shop....ul-Maximizer-MM-2ES50-MC4

Als jouw panelen een hogere spanning hebben moet je uiteraard de 75 Volt variant nemen. Let wel dat je de gateway en MMU meebestelt voor het correct functioneren.

gitje kan hier ook wat over vertellen, deze heeft een grote installatie met Tigo optimizers.

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:27:
De zon mag dan een duurzame en onuitputtelijke bron van energie zijn, het opslaan van die energie zorgt voor heel wat kopzorgen. ....

.... kan bieden aan minder dan 75 euro per KwH, geschat een vijfde van wat de opslagkost met batterijen is. "Bovendien verbruiken we geen giftige of zeldzame materialen", zegt Terrajoule. :)

Uit De Morgen.be
Maar dat is warmte van de zon -> opslag -> warmte -> Rankine-cycle -> stroom.

PV is fotonen -> stroom -> opslag?? -> stroom. Daar is dit geen oplossing voor.

Zou goed kunnen werken voor Sahara (en is al veel soortgelijks voor bedacht, zoals zoutoplossingen). Voor hier (voor zonnecollectoren, niet PV) heb je al snel organic Rankine cycles nodig, die een lager rendement heeft. Bovendien zet je zoiets niet snel in je huis neer, is het geheel veel duurder dan een PV-setje, en is er geen model om geld met opslag te verdienen als particulier.

En KwH moet kWh zijn, maar daar kan jij ook niets aan doen (knippen->plakken) ;)

• engelbertus
  • Laatst online: 24-11 17:33
plus, 75 euro per kWh, is dat niet duur voor opslag? het komt voor 0,25 per kWh uit het net, inclusief de belastingen en zo.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het is 75 euro per capaciteit voor 1 kWh, dus niet voor elke kWh. Jammer alleen dat het niet met PV werkt, maar met 'solar concentrators', kromme spiegels die stoom maken. Maar als er een PV-geschikte opslag was voor 75 euro per kWh, dan zou ik direct 10 kWh kopen. Ik heb nu vanaf 1 mei een royaal overschot, maar ondertussen wel 800 kWh eigen verbruik. Als dat met het salderen ooit afloopt, dan bespaart dat dus 200 euro per jaar. Dan lijkt me een investering van 750 euro er wel uit kunnen. Ik geloof dat accu systemen nu eerder 10x zo duur voor minder capaciteit zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het past wel helemaal in het straatje van initiatieven als Desertec: niet goed schaalbaar naar beneden, onderhoudsgevoelige mechanica (een compound stoommachine!) dus goed voor de lokale werkgelegenheid, schoon water als bijproduct. Ligt de trans-mediterrane HVDC er al?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Goede morgen,

Sinds geruime tijd lees ik o.a. hier met veel belangstelling mee hoe anderen hun PV-installatie hebben ingericht. Zeer wetenswaardig. Zeer veel info ook. Toch blijf ik met een aantal vragen zitten. Ben tenslotte nog een n00b wat PV betreft...

Ik ben voornemens zeer binnenkort 10 of 12 panelen van Yngli PANDA YL260C-30b te plaatsen. Bestelling van de panelen is nagenoeg rond. Opstellingsrichting is ongeveer 18 graden oost t.o.v. van pal zuid onder een hoek van 40 graden op een pannendak. Locatie aan de uiterste noord rand van Schiedam. Nauwelijks tot geen schaduw.

De omvormer:

De dak installatie:

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Rob
Hoi,

Ik heb mijn panelen en nog 2 daken (vader en broer) panelen gelegd en wij hebben het meteen goed aangepakt. Iets meer werk, maar dan is het wel echt goed vastgelegd.

Systemen die je zo in de dakpan haakt ben ik zelf heel huiverig voor. Als de wind er echt hard onder slaat vraag ik me af wat er gebeurd....

Wij hebben watervast verlijmd multiplex gehaald van 22mm dik. De dikte moet je uitmeten door een lat op het dak te leggen op de latten, je legt vervolgens de dakhaak er op en kijkt of hij mooi doorloopt en de pan niet raakt.

Watervast verlijmd multiplex is wel vrij duur maar ook enorm sterk. We hebben deze planken in de grondverf gezet alvorens het te gebruiken. De latten zitten met lange schroeven vast op het dak. Vervolgens gaan de dakhaken er op (elk weer met 3 schroeven). De pannen die er bovenop gaan hebben we allemaal iets ingeslepen aan de onderkant zodat er geen contact is tussen de haken en de pannen. Dit voorkomt dat de pannen breken door beweging, dat ze geen lawaai maken en dat je bij het klimmen de pannen niet breekt.

Nadat alle haken er aan zitten kun je verder met het leggen van de panelen en heb je echt het gevoel dat het supergoed vastzit. In totaal had ik per dak 24 dakhaken als ik het goed heb x3 schroeven (Wurth) en voor de latten ongeveer hetzelfde, dan heb je het spul al snel aan zo'n 150 schroeven hangen wat het geheel een stuk stormvaster maakt :) Betreft overigens 9 panelen, misschien dat er binnenkort nog 2 bijkomen :)

Overigens, bij alle 3 daken (en dat waren verschillende soorten huizen) was de maat 22mm, dus misschien is dit vrij universeel.

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

databeestje schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:20:
[...]

De solaredge gebruiken liever in combinatie met de Solaredge omvormer.

Tigo heeft ook de MM-2ES50, dan kan je 2 panelen op 1 Tigo aansluiten. Ik weet niet zeker meer of jouw panelen 60 cellen zijn of niet. http://www.mf-solar-shop....ul-Maximizer-MM-2ES50-MC4

Als jouw panelen een hogere spanning hebben moet je uiteraard de 75 Volt variant nemen. Let wel dat je de gateway en MMU meebestelt voor het correct functioneren.

gitje kan hier ook wat over vertellen, deze heeft een grote installatie met Tigo optimizers.
Talesun panelen 250Wp 60 cells
Vmp 30.1V
Imp 8.35A
Voc 37.7V
Isc 8.81A

Waarschijnlijk 9 stuks op het plat dak (zie daklayout), dat 10e paneel zou dan wel erg veel schaduw krijgen van het huis. Kan zo een dubbele tigo ook 1 paneel aansturen ???
Bovenkant plaatje is het zuiden.
De twee rondjes zijn dakdoorvoeren, o.a. CV HR

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v159/Rorobob/image001.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Commander69 op 08-11-2013 13:47 ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik zit te kijken naar een oplossing voor een vakantiehuisje. Het zal volledig autonoom zijn, geen electriciteitsnet aanwezig. Dus panelen op het dak en een laadregelaar tussen de panelen en de accu('s).

Nu vraag ik me alleen af: moeten we 12V-accu('s) doen of 24V? En wat is dan handig? Alsnog weer een omvormer achter de accu's naar 230V? Of alleen 12V/24V-apparatuur zoeken?

En kan je dan de accu tegelijkertijd opladen via laadregelaar en tegelijk verbruiken?

Het verbruik zal alleen in de zomermaanden zijn en het gaat dan om een koelkastje, een mobieltje/tablet, klein beetje verlichting, radio'tje, wellicht klein tv'tje en misschien zelfs water koken? (koffie/thee, maar dat kost wellicht wat teveel energie)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

24V accu's zul je niet gauw vinden. 24V wordt gemaakt door twee accu's parallel te schakelen.
Voordeel daarvan is dat de stroom niet zo hoog is. Dus je moet je afvragen wat je als laad- en ontlaadstroom gaat gebruiken. Er zijn ook laadapparaten verkrijgbaar voor 48V, dus 4 accu's parallel.
En als het een autonoom systeem is dan is er vaak ook wel een laad-apparaat te krijgen dat direkt omvormer is. Dus waar je accu's via zonnepanelen en 230V kunt laden, maar die ook 230V van de accu's maakt. 230V is dan wel het handigste, want anders moet je weer kijken op welke voltage's je mobieltje/tablet (5V?) radio/TV (12V) en verlichting (12/24V) op werkt.

Signatures zijn voor boomers.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:19

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

woekele schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:13:
Ik zit te kijken naar een oplossing voor een vakantiehuisje. Het zal volledig autonoom zijn, geen electriciteitsnet aanwezig. Dus panelen op het dak en een laadregelaar tussen de panelen en de accu('s).

Nu vraag ik me alleen af: moeten we 12V-accu('s) doen of 24V? En wat is dan handig? Alsnog weer een omvormer achter de accu's naar 230V? Of alleen 12V/24V-apparatuur zoeken?

En kan je dan de accu tegelijkertijd opladen via laadregelaar en tegelijk verbruiken?

Het verbruik zal alleen in de zomermaanden zijn en het gaat dan om een koelkastje, een mobieltje/tablet, klein beetje verlichting, radio'tje, wellicht klein tv'tje en misschien zelfs water koken? (koffie/thee, maar dat kost wellicht wat teveel energie)
Ligt ook een beetje aan welke omvormer je gaat toepassen. Een Effecta VX omvormer heeft bijvoorbeeld een 48V acculader aan boord en kan 230Vac produceren, zowel rechtstreeks van de zonnepanelen als van de accu's. http://www.econo.nl/Produ...ies-3kw-power-router.aspx

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien is een off-grid inverter als SMA Sunny Island, Omnikhyd of Victron off-grid omvormer iets voor je? De Victron is voor elke accuspanning te krijgen, de overige oplossingen gaan volgens mij uit van een 48 volt systeem.
Welk energiegebruik (kWh per dag), gebruiksduur (zomer, winter, permanent), piekbelasting (stofzuigen, inductiekookplaat, waterkoker) verwacht je?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 09:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maasluip schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:33:
24V wordt gemaakt door twee accu's parallel te schakelen.
Sorry hoor, maar kan je zelf uit je zin halen wat er niet klopt :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Hmm, met die Effecta VX wordt het wel erg duur :) Ik verwacht niet 4x260Ah nodig te hebben. Zat eerder te denken aan 1x 250Ah o.i.d. en maximaal 750Wp aan panelen. Ik ga op zoek naar andere omvormers die zowel accu als zon als input voor 230V accepteren en die het overschot aan zonnestroom in 12V accu kan laden.

Ik vind wel veel complete sets met zonnepanelen, acculader en accu's. Maar begrijp ik het dan goed dat je daar dan weer een willekeurige 12V->230V pure sinusomvormer op kunt aansluiten?

[ Voor 28% gewijzigd door woekele op 08-11-2013 15:54 ]

• Blik1984
Blik1984 schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:45:
Vraagje voor de tweakers hier mbt monitoring. Ik krijg de monitoring namelijk niet aan de praat, en weet niet precies waar het aan ligt of wat ik anders moet doen.

Situatie:
Solarmax 3000 S omvormer op zolder geïnstalleerd. Ethernet-kabel is verbonden met de data-poort van de PC. PC heeft verbinding tot internet via wifi. Als ik de software van Solarmax wil installeren krijg ik als foutmelding dat er geen verbinding tot stand kan komen, voor zover ik kan zien zijn alle instellingen goed ingesteld.

Vraag is dus, wat doe ik fout? Moet ik de ethernet-kabel eerst in een router doen ipv in de pc? Wellicht dat jullie het weten
Nog maar een n00b-vraag betreffende monitoring. Had eerst bovenstaande probleem. Nu heb ik een switch gekocht waar ik omvormer op het gezet. Ik heb via ipconfig gekeken naar wat mijn ip-instellingen zijn en op basis daarvan de omvormer een ip-adres toegewezen. Echter blijf ik problemen houden met monitoring.

Zijn er nog bepaalde instellingen in de router die ik moet aanpassen? Ik heb wel gewoon wifi via de switch

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 15:06:
[...]

Sorry hoor, maar kan je zelf uit je zin halen wat er niet klopt :?
Ik las 't ook maar snapte wel dat hij serieel bedoeld.

Denk dat 't vooral belangrijk is wat voor soort accu's je gebruikt, want telken opladen en ontladen, half opladen etc etc. Dat ga je met een gewone accu geen weken volhouden :)
Pagina: 1 ... 88 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.