Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.090 views

Verwijderd

ik heb hier de pv installatie niet gemeld van te voren en nu nog steeds niet, gewoon een ouderwetse draaischijfmeter dus salderen doet tie automatisch.
snel safe en simpel

toen ik de meterstanden moest doorgeven via de site van de leverancier kreeg ik een melding uw verbruik is lager dan het verwachtte vebruik , wilt u dit toelichten . in het commentveld aangegeven bezit zonnapanelen en klaar. alles netjes correct berekend geen geschatte standen.

kreeg nog wat terug ook :P

aangaande subsidie regelingen, er komt geen nieuwe subsidie regeling.
wel een energiebespaarfonds van waaruit geleend kan gaan worden met een rente van 3 tot 3,5%

http://www.rijksoverheid....-energiebespaarfonds.html

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ridder schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:51:
Ik geloof dat ik al wat gevonden heb van Wouter van der Zwan.
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger
Ja, die is het. Werkt prima. Credits voor Woutrrr _/-\o_

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11 20:48
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:27:
[...]
Dan heet het gewoon fraude, de set ligt er immers al op? De straffen daarop zijn overigens niet mals, daar werd bij de vorige subsidie ook al voor gewaarschuwd. Overigens heb ik bij mij de set aangemeld (digitale meter, moet wel) maar ook bij pa (ferraris): 0 verbruik continue gaat op een gegeven moment toch vragen opleveren of ze zien het wel bij een volgende metercontrole.
De ca september beëindigde subsidie heeft als één vd voorwaarden dat de installatie vóór een bepaalde datum gereed moet zijn. Te laat installeren: mogelijke/steekproef-controle met luchtfoto's en/of langs huizen rijden en/of controle of er wordt teruggeleverd via leverancier ('mogelijk', zeg ik, of het gebeurt is me niet bekend, maar het kan vrij eenvoudig). Te vroeg installeren, zoals hierboven in feite wordt gedaan: vergelijkbaar, controle met luchtfoto's en/of metergegevens, zoals neographikal al zegt.

There's nothing moister than an oyster.

Verwijderd

laten we t even in t juiste context zien,
als je normaliter 3000 kwh per jaar verbruikt gemiddeld over de afgelopen 5 jr bijv en nu blijkt dat je slechts 500 kwh gebruikt heb in t afgelopen jaar dan is t simpelweg voldoende om bij je leverancier in kwestie te melden ja ik maak gebruik van zonnepanelen bijv.

in t geval van een ouderwetse ferraris meter is dit simpelweg voldoende.

in te geval van een zogenoemde slimme meter is het strikt genoeg ook niet nodig om t aan te melden bij energieleveren.nl echter word de aanmelding daar gebruikt om ervoor te zorgen dat de netbeheerder de meter wel kan uitlezen ook op de teruglevertellers

maar anno vandaag ben je simpelweg wettelijk gezien niet verplicht om:
* je aan te melden bij energieleveren.nl
* je oude ferraris meter als gevolg van terugleveren om te laten ruilen voor een slimme meter
* als je teruglevert ook verplicht je gas af te nemen bij diezelfde leverancier ( kwam laatst een kennis mee aan die had dit te horen gekregen van energiebedrijf n*on )
* je eigen opwerk te beperken tot max je eigen vebruik op jaarbaiss

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:17:
laten we t even in t juiste context zien,
als je normaliter 3000 kwh per jaar verbruikt gemiddeld over de afgelopen 5 jr bijv en nu blijkt dat je slechts 500 kwh gebruikt heb in t afgelopen jaar dan is t simpelweg voldoende om bij je leverancier in kwestie te melden ja ik maak gebruik van zonnepanelen bijv.

in t geval van een ouderwetse ferraris meter is dit simpelweg voldoende.

in te geval van een zogenoemde slimme meter is het strikt genoeg ook niet nodig om t aan te melden bij energieleveren.nl echter word de aanmelding daar gebruikt om ervoor te zorgen dat de netbeheerder de meter wel kan uitlezen ook op de teruglevertellers

maar anno vandaag ben je simpelweg wettelijk gezien niet verplicht om:
* je aan te melden bij energieleveren.nl
* je oude ferraris meter als gevolg van terugleveren om te laten ruilen voor een slimme meter
* als je teruglevert ook verplicht je gas af te nemen bij diezelfde leverancier ( kwam laatst een kennis mee aan die had dit te horen gekregen van energiebedrijf n*on )
* je eigen opwerk te beperken tot max je eigen vebruik op jaarbaiss
Jij krijgt een retweet van me... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10 19:24
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 07:17:
aangaande subsidie regelingen, er komt geen nieuwe subsidie regeling.
wel een energiebespaarfonds van waaruit geleend kan gaan worden met een rente van 3 tot 3,5%

http://www.rijksoverheid....-energiebespaarfonds.html
Het is nog afwachten voor welke energiemaatregelen een lening aangevraagd kan worden uit dit fonds.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@swapevent
mee eens.

(alleen waarvoor zou het nodig moeten zijn om de slimmemeter aan te melden.
als simpele programmeur kun je gewoon "terugleveren telwerk" > 0, heeeei die levert terug.
dat is toch geen rocket sience?
blijf het maf vinden dat een netbeheerder graag een slimmemeter wil installeren, maar dan wel een persoon langs de deur stuurt en die kan dan geen 4 standen verwerken 8)7 .)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Atrax schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:12:
Is er iemand die ervaring heeft met de Involar eGate of op een andere manier zijn Involar MAC250A kan uitlezen?
Ik heb er namelijk een besteld, maar mijn panelen worden gesplitst over garage en dakkapel waardoor ik ze (vermoedelijk) maar op één plaats kan uitlezen.
De data transport werkt volgens het PLCC, Power Line Carrier Communication principe en zal
daardoor overal in je woning af te tappen zijn, idem als een lan via het stopkontakt
dus die in de garage zal de Egate via het net ook wel vinden, mits het signaal sterk genoeg blijft.

http://gesolarcyprus.com/...250A-NA-Datasheet_opt.pdf

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-10 22:22
PClop schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:42:
[...]

De data transport werkt volgens het PLCC, Power Line Carrier Communication principe en zal
daardoor overal in je woning af te tappen zijn, idem als een lan via het stopkontakt
dus die in de garage zal de Egate via het net ook wel vinden, mits het signaal sterk genoeg blijft.

http://gesolarcyprus.com/...250A-NA-Datasheet_opt.pdf
OK bedankt. Dat klinkt positief. Maakt het dan niet uit dat de panelen die niet rechtstreeks op de eGate zitten, op een andere groep zitten en dan op een andere plek de eGate binnenkomen (uitgang ipv ingang)?

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

databeestje

Von PrutsHausen

Atrax schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:14:
[...]

OK bedankt. Dat klinkt positief. Maakt het dan niet uit dat de panelen die niet rechtstreeks op de eGate zitten, op een andere groep zitten en dan op een andere plek de eGate binnenkomen (uitgang ipv ingang)?
Het zou me niets verbazen als de eGate dit signaal filtert zodat het niet het huisnet opgaat. Dit onder andere in verband met beveiliging wellicht.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:16
Ik lees net in een handleiding van een omvormer dat deze ingesteld kan worden op twee verschillende soorten grids: TN of TT. Met wat zoekwerk zie ik dat hiermee de aardingsmethode van het net wordt bedoeld. Maar welk soort aarding hebben wij in de meeste huishoudens hier in Nederland eigenlijk? Met andere woorden, als ik deze omvormer installeer welk type moet ik selecteren?

Import van EVs

• Atrax
Luiaard schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:41:
Ik lees net in een handleiding van een omvormer dat deze ingesteld kan worden op twee verschillende soorten grids: TN of TT. Met wat zoekwerk zie ik dat hiermee de aardingsmethode van het net wordt bedoeld. Maar welk soort aarding hebben wij in de meeste huishoudens hier in Nederland eigenlijk? Met andere woorden, als ik deze omvormer installeer welk type moet ik selecteren?
Als ik wikipedia er zo op na sla kom ik uit op TT.
Wikipedia: Earthing system

Verwijderd

Ik weet niet goed of mijn vraag hier thuis hoort maar dat hoor ik dan wel.

Deze zomer heb ik van een leverancier 10 ZMsol panelen en 10 involars gekocht en deze zelf geplaatst.
Na een week stopte er een mee en ik dacht aan de involar. Nadat deze is omgeruild (via INVOLAR zelf) werd er nog steeds geen stroom geproduceerd. Ik heb daarna het kastje van het paneel open gemaakt en zag dat er een kontaktpunt was doorgebrand.
Net na de aanschaf meldde de leverancier mij te stoppen maar nu laat deze geheel niets meer horen en antwoord niet meer.

Dan maar rechtstreeks naar de fabrikant. Op de achterzijde staat een sticker met hierop SHINE SOLAR.
Die fabrikant heb ik gevonden en een email gestuurd. Ik kreeg kort daarop antwoord dat het label niet overeen komt met hun label. Daarna heb ik het serienummer doorggegeven en kreeg antwoord dat deze panelen zeker niet van hun zijn en hun naam dus is gestolen.

Nu blijkt ZMsol ook te bestaan maar die antwoorden niet op mijn mails.
Wat kan ik doen? aangifte bij de politie of.......

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Post eens een foto, kunnen we met z'n allen zoeken :)

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-10 23:51
Luiaard schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:41:
Het ligt er een beetje aan hoe oud je huis is en wat voor soort huis je hebt ( flat of tussenwoning of vrijstaand.)
Over het algemeen hebben we in nederlandse huizen een TT-stelsel, dit betekend dat er lokaal een aardpen bij je huis geslagen is.

Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom je hier een keuze in hebt om in te stellen, het zal wel te maken hebben met andere landen want in nederland is de aarding of het nu een TT-stelsel of een TN-s stelsel is vrijwel altijd erg laag.

Camber

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:19
Wimck, waar wil je bij de politie aangifte van doen? Ik vermoed dat je eerder een civiele procedure zult moeten starten. Volgens mij begin je dan het beste met het aansprakelijk stellen van de leverancier.

Verwijderd

Rechtsbijstandsverzekering erbij halen en formeel in gebreke stellen. Daarna zal er - als er niks gebeurt - een rechtszaak nodig zijn, hence de rechtsbijstandsverzekering :)

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Dit lijkt me toch ook wel makkelijk: https://www.qurrent.nl/thuis/energie-besparen/energiemonitor

Is alleen wel een beetje té makkelijk voor de tweakert vrees ik....

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:50
Heeft er iemand ervaring met het bedrijf Zonnis.nl ?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:17
Ridder schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 01:52:
Dit lijkt me toch ook wel makkelijk: https://www.qurrent.nl/thuis/energie-besparen/energiemonitor

gebruik ik met mijn slimme meter.
werkt super.
idd lekker makkelijk (mag ook wel soms)

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 01-11-2013 08:53 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ridder schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 01:52:

Ach, ik heb het zelf met een Flukso gedaan, ook redelijk kant en klaar. Je hoeft natuurlijk niet voor alles het wiel opnieuw uit te vinden. De nieuwere Flukso V2B kan ook de slimme meter uitlezen en heeft genoeg inputs voor losse kWh meters. (~100 euro) + kWh meter 40 euro

Wat wel nieuw is, de Y-kabel bij Qurrent zodat je een losse kWh meter kan tellen van de opwek. Een vriend van mij heeft de Qurrent en is daar erg tevreden over. Hij heeft alleen de Y-kabel nog niet waardoor hij nog niet zijn echte verbruik en opwek ziet. Deze bieden ze helaas alleen in een set met een kWh meter voor 75 euro. (Combi Qurrent + Y-kabel + kWh meter 160,- euro)

Hij is tevreden met de App op zijn Android smartphone.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 21:53:
Ik weet niet goed of mijn vraag hier thuis hoort maar dat hoor ik dan wel.

Deze zomer heb ik van een leverancier 10 ZMsol panelen en 10 involars gekocht en deze zelf geplaatst.
Na een week stopte er een mee en ik dacht aan de involar. Nadat deze is omgeruild (via INVOLAR zelf) werd er nog steeds geen stroom geproduceerd. Ik heb daarna het kastje van het paneel open gemaakt en zag dat er een kontaktpunt was doorgebrand.
Net na de aanschaf meldde de leverancier mij te stoppen maar nu laat deze geheel niets meer horen en antwoord niet meer.

Dan maar rechtstreeks naar de fabrikant. Op de achterzijde staat een sticker met hierop SHINE SOLAR.
Die fabrikant heb ik gevonden en een email gestuurd. Ik kreeg kort daarop antwoord dat het label niet overeen komt met hun label. Daarna heb ik het serienummer doorggegeven en kreeg antwoord dat deze panelen zeker niet van hun zijn en hun naam dus is gestolen.

Nu blijkt ZMsol ook te bestaan maar die antwoorden niet op mijn mails.
Wat kan ik doen? aangifte bij de politie of.......
Bedoel je niet de panelen van ZNSHINE ????? welke type/w/p heb je ???

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Ik sta op het punt om een PV installatie aan te schaffen.
Het wordt waarschijnlijk 14x Orange 250Wp Black met een Omniksol 3.0 TL

Nu zie ik dat er ook een Omniksol 3.0 TL2 aan zit te komen (begin 2014).
Ik zie op het eerste gezicht niet veel verschillen/verbeteringen.
Het enige, zeker niet onbelangrijke, wat beter is is de standaard garantie 5==>10 jaar

Zal ik wachten?
In de huidige offerte heb ik overigens ook al 10 jaar garantie op de 3.0TL.

Zijn er nog verschillen/verbeteringen die ik over het hoofd zie?

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:41

ranzige pad

kwaaak kwaak

databeestje schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 08:58:
[...]

Ach, ik heb het zelf met een Flukso gedaan, ook redelijk kant en klaar. Je hoeft natuurlijk niet voor alles het wiel opnieuw uit te vinden. De nieuwere Flukso V2B kan ook de slimme meter uitlezen en heeft genoeg inputs voor losse kWh meters. (~100 euro) + kWh meter 40 euro

Wat wel nieuw is, de Y-kabel bij Qurrent zodat je een losse kWh meter kan tellen van de opwek. Een vriend van mij heeft de Qurrent en is daar erg tevreden over. Hij heeft alleen de Y-kabel nog niet waardoor hij nog niet zijn echte verbruik en opwek ziet. Deze bieden ze helaas alleen in een set met een kWh meter voor 75 euro. (Combi Qurrent + Y-kabel + kWh meter 160,- euro)

Hij is tevreden met de App op zijn Android smartphone.
ik heb de kabel los gekocht voor 25€ incl verzenden en bevalt goed. de din bruto prod meter was een beetje te duur bij Qurrent

[ Voor 4% gewijzigd door ranzige pad op 01-11-2013 15:41 ]

HT & NAS & Inventaris

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ranzige pad schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:40:
[...]

ik heb de kabel los gekocht voor 25€ incl verzenden en bevalt goed. de din bruto prod meter was een beetje te duur bij Qurrent
Linkje, ik kan hem nergens op de site los vinden!

Edit: Faal

"Ik heb zelf al een productiemeter, kan ik die ook gewoon gebruiken?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Wij bieden een pakket aan inclusief een passende productiemeter. Deze productiemeter is uitvoerig getest op veiligheid, nauwkeurigheid van de meting en op de communicatie met de Qbox. "

Beetje onzin om een kWh meter uit de kast te slopen als deze al 2000imp/kWh doet.

[ Voor 39% gewijzigd door databeestje op 01-11-2013 16:11 ]

Verwijderd

Ridder schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:29:

Het gaat om een schuin dak 600x450 (ongeveer 40graden schat ik) op Z-ZW (200 graden).
Ik wil alles zo zwart mogelijk.

Ik zit me ook nog te oriënteren op de omvormers: de Growatt ziet er goed uit (kan een WiFi stick in), de SMA is een stuk duurder en er moet dan een utp getrokken worden naar router, de Omnik heeft eigenlijk alles wat ik zoek: WiFi, goede prijs/prestaties en 10 jaar garantie.

Ik vindt monitoring best wel belangrijk: is de monitoring van Omnik te doen? Voldoende gegevens, goeie verversing, betrouwbaarheid van site (ik kan nu bijv. niet op de demo site komen).
Monitoring SMA hoeft helemaal niet via UTP. De simpelste oplossing, oude of goedkope Android phone met werkende wifi en bluetooth, deze app Google Play: Felix Solar PV Log, en uploaden naar pv output.org en dan krijg je dit http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748. Kosten zijn minimaal en werkt als een trein.

Tevens gaat een SMA met Optitrac veel beter om met schaduw dan een Omnik. Daar ga ik niet meer over vertellen want als je hierover zoekt op het forum zul je genoeg info vinden hierover.

Succes met je keuze!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:41

ranzige pad

kwaaak kwaak

databeestje schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:06:
[...]

Linkje, ik kan hem nergens op de site los vinden!

Edit: Faal

"Ik heb zelf al een productiemeter, kan ik die ook gewoon gebruiken?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Wij bieden een pakket aan inclusief een passende productiemeter. Deze productiemeter is uitvoerig getest op veiligheid, nauwkeurigheid van de meting en op de communicatie met de Qbox. "

Beetje onzin om een kWh meter uit de kast te slopen als deze al 2000imp/kWh doet.
ik verwacht als je prod meter een s1 poort heeft deze gewoon uit te lezen is. Ik heb via contact bij current de kabel "gekregen"

HT & NAS & Inventaris

• xz550
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-03 11:17
Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:14:
[...]

Monitoring SMA hoeft helemaal niet via UTP. De simpelste oplossing, oude of goedkope Android phone met werkende wifi en bluetooth, deze app Google Play: Felix Solar PV Log, en uploaden naar pv output.org en dan krijg je dit http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748. Kosten zijn minimaal en werkt als een trein.

Tevens gaat een SMA met Optitrac veel beter om met schaduw dan een Omnik. Daar ga ik niet meer over vertellen want als je hierover zoekt op het forum zul je genoeg info vinden hierover.

Succes met je keuze!
Misschien een leuke variant hierop is het aansluiten van een android tv stick (bijv. RK3066B) op een tv in de buurt van de SMA en Felix Solar PV Log hier op draaien. Als bonus maak je dan van je tv een echte smart tv :). Zo heb ik het draaien en werkt perfect.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Ook m'n zusje is aangestoken met het PV-virus.
Ze krijgt eind november de sleutel van haar nieuwe huis.
Dakrichting: zuid (182)
Dakhelling: 60 graden
Schaduw: geen
Als ik het goed uitgerekend heb passen er 12 panelen op het dak in landscape: 4 rijen van 3.
Zwarte panelen zijn mooi meegenomen, is geen must.

Doel is om hier toch zoveel mogelijk uit te halen.
Ik kwam zelf op het volgende uit:
12 x Yingli YL270C-30b
SMA SB3000 TLST
Vstc komt redelijk (370V) in de buurt van de optimale MPP (400).

Iemand die een ander idee heeft?

[ Voor 1% gewijzigd door Niek_ op 01-11-2013 18:12 . Reden: Schaduw ]

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

[...]

Succes met je keuze!
Pffff...zoveel keuzes....

Ik heb wel eens wat gezocht over Optitrac, maar kon er niet zo heel veel over vinden.
Ik vraag me een beetje af hoeveel beter ( if any) de SMA met schaduw omgaat ivm de Omniksol.
Dat is IRL moeilijk te verifiëren, tenzij je het in een lab onder gecontroleerde omstandigheden onderzoekt.

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

xz550 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 17:31:
[...]

Misschien een leuke variant hierop is het aansluiten van een android tv stick (bijv. RK3066B) op een tv in de buurt van de SMA en Felix Solar PV Log hier op draaien. Als bonus maak je dan van je tv een echte smart tv :). Zo heb ik het draaien en werkt perfect.
Dat is dus in het geval ik op de SMA over zou gaan.
Dat zie ik echter nog niet zo snel gebeuren....ik zie nog zo snel geen steekhoudende reden om dat te doen.
"Duitse degelijkheid" vindt ik geen goede reden. (Omnik zou ook Duits/Chinees zijn.....misschien is de marketing-chinees wel eens op vakantie in Deutschland geweest)

De Omniksol heeft de WiFi ingebouwd en dus hoef ik ook geen Android TV stick aan te schaffen.

Maar wie me wil en kan overtuigen: ik sta overal voor open!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ridder schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:23:
[...]

Dat is dus in het geval ik op de SMA over zou gaan.
Dat zie ik echter nog niet zo snel gebeuren....ik zie nog zo snel geen steekhoudende reden om dat te doen.
"Duitse degelijkheid" vindt ik geen goede reden. (Omnik zou ook Duits/Chinees zijn.....misschien is de marketing-chinees wel eens op vakantie in Deutschland geweest)

De Omniksol heeft de WiFi ingebouwd en dus hoef ik ook geen Android TV stick aan te schaffen.

Maar wie me wil en kan overtuigen: ik sta overal voor open!
Ik heb thuis een SMA SB3600 met SunnyBeam. Ik ben eigenaar van een studentenpand(je) in Wageningen. Daar heb ik sinds zaterdag een Omnik 1!5 TL hangen. Deze is met de Wifi kit gekoppeld aan het omnikportal. Ik kan nu noveral de opbrengst bijhouden. Tot nu toe zijn mijn ervaringen prima.
Ik heb daar overigens geen last van schaduw.

Verwijderd

Ridder schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:05:
[...]

Ik heb wel eens wat gezocht over Optitrac, maar kon er niet zo heel veel over vinden.
Ik vraag me een beetje af hoeveel beter ( if any) de SMA met schaduw omgaat ivm de Omniksol.
Dat is IRL moeilijk te verifiëren, tenzij je het in een lab onder gecontroleerde omstandigheden onderzoekt.
Als je je dat afvraagt zou ik zeggen, lees die "paar" pagina's hier op het forum over dit onderwerp "even" door en vorm dan je mening. ;)

Verwijderd

xz550 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 17:31:
[...]

Verrek ja, nooit aan gedacht. Misschien leuk voor de slaapkamer. Kan ik gelijk inzetten als mediaplayer om Nas te streamen. Ga ik eens proberen! :Y

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:33
Goedenavond, na een tijd lezen op dit aanstekelijke forum heb ik besloten ook een aantal paneeltjes te willen plaatsen :)
De ligging van ons huis is er geschikt voor, zowel op het schuine dak van het huis als het platte dak van de garage (ca 9x4 mrt) zou ik ze kunnen plaatsen en op het zuidwesten richten.

Uit "gemakzucht" denk ik eerst met de garage te gaan beginnen. Het lijkt mij het prettigst om met twee of drie 250Wp te beginnen en dat geleidelijk uit te breiden. Ik verwacht dat er in portrait zeven panelen naast elkaar kunnen, in landscape zal dat vier zijn.

Paar vraagjes die bij me opkomen zijn :

Zou het handiger zijn om zeven panelen portrait naast elkaar te zetten, of loont het om twee rijen van 4 in landscape achter elkaar te zetten?

In verband met het gefaseerd opbouwen vraag ik me af of het mogelijk is nu een inverter te plaatsen die sterk genoeg is om het uiteindelijke aantal panelen te huisvesten of gaat dat niet werken? Ik zou natuurlijk ook micro inverters kunnen gebruiken... Twijfel, twijfel, twijfel.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
ArwinV schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:33:
Goedenavond, na een tijd lezen op dit aanstekelijke forum heb ik besloten ook een aantal paneeltjes te willen plaatsen :)
De ligging van ons huis is er geschikt voor, zowel op het schuine dak van het huis als het platte dak van de garage (ca 9x4 mrt) zou ik ze kunnen plaatsen en op het zuidwesten richten.

Uit "gemakzucht" denk ik eerst met de garage te gaan beginnen. Het lijkt mij het prettigst om met twee of drie 250Wp te beginnen en dat geleidelijk uit te breiden. Ik verwacht dat er in portrait zeven panelen naast elkaar kunnen, in landscape zal dat vier zijn.

Paar vraagjes die bij me opkomen zijn :

Zou het handiger zijn om zeven panelen portrait naast elkaar te zetten, of loont het om twee rijen van 4 in landscape achter elkaar te zetten?

In verband met het gefaseerd opbouwen vraag ik me af of het mogelijk is nu een inverter te plaatsen die sterk genoeg is om het uiteindelijke aantal panelen te huisvesten of gaat dat niet werken? Ik zou natuurlijk ook micro inverters kunnen gebruiken... Twijfel, twijfel, twijfel.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Niet klein beginnen en later uitbreiden. Gewoon zoveel als mogelijk in een keer plaatsen met een gewone string omvormer. Dit is per WP een stuk goedkoper en bijleggen is altijd lastig en kostbaarder. En bijleggen ga je zeker doen, geloof me....

(ZO is vol, ik ga nu verder op NW :) )

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ridder schreef op vrijdag 01 november3 @ 18:05:
[...]

Daarom zit je hier goed. Er zijn hier meerdere tweakers die hier positieve ervaringen mee hebben.
Het grote probleem is de prijs. Een sma 2000hf kost 1100 euro, een omnik 2.0 kost 600 euro oid. Dat is geen kattenpis. Het maakt de omvormer wel een stuk flexibeler in gebruik en minder ergernis door 'gemiste' opbrengst. Je doet er waarschijnlijk langer over dan de omvormer mee gaat om dat terug te verdienen...

Als je schaduw moet je daar rekening mee houden en de afweging maken. En er zijn meer omvormers die er coulant mee omgaan. De omnik niet zo heel erg, dat is inmiddels met praktijkvoorbeelden bewezen.

Overigens, een sma 1600tl kan het ook niet goed :)

... een tevreden sma 2000 hf gebruiker ...

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:57
Leuk topic om te lezen, veel informatie :)

Ik zal me ook even melden, sinds vandaag eigenaar van 6 JA Solar paneeltjes (1500WP). De omvormer is een Omniksol 1.5. Systeempje is aangesloten op Wifi en heeft vanmiddag een leuke piek laten zien van zo'n 1100W toen de zon ff flink scheen, erg leuk om te zien :)
Het zijn maar 6 paneeltjes omdat in eerste instantie niet duidelijk was of er meer op paste. De 6 panelen bestrijken maar het halve dak en de installateur heeft mij verzekert dat er nog plek is voor 3 panelen (met een andere omvormer) of een Zonneboiler systeem (die heeft momenteel de voorkeur vanwege de elektrische boiler).

Nou loop ik alleen tegen 2 vragen aan, zoeken maakt me niet echt wijzer dus leg ik het bij de specialisten :P
1. Vanavond ging de omvormer (en daarmee de Wifi module) op zwart. Op zich lijkt me dit normaal, geen zon is geen stroom maar toch twijfel ik een beetje. Hoort dit?
2. De iPhone en Android App werken in Manual Mode slechts op 1 van mijn 4 toestellen. Dit is jammer omdat ik geen gebruik wil maken van de Portal. Weten jullie of er andere apps zijn die met de Omnik samenwerken?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

Op het label van de panelen staat Shine Solar model SSM-230P

Een foto van het label en van het gesmolten contact

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34965094/Shine%20solar_klein.jpg

https://dl.dropboxusercon...4/Shine%20solar_klein.jpg

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34965094/Shine%20solar%20defect_klein_2.jpg

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 21:11:
Op het label van de panelen staat Shine Solar model SSM-230P

Een foto van het label en van het gesmolten contact

[afbeelding]

https://dl.dropboxusercon...4/Shine%20solar_klein.jpg
Dat was dus een slecht contact met een grote overgangsweerstand.

• mrmrmr
  • Niet online
@wauske
1. Ja, dat is normaal. Als je bij donker toch wil zien wat er opgebracht is, kun je een weblogger aanschaffen. Die zijn er als logapparaat of zelfbouw of een website.
2. Weet ik niet.

• deejeebv
  • Nu online
mrmrmr schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 08:43:
@wauske
1. Ja, dat is normaal. Als je bij donker toch wil zien wat er opgebracht is, kun je een weblogger aanschaffen. Die zijn er als logapparaat of zelfbouw of een website.
2. Weet ik niet.
Bij de omnik hoef je helemaal geen weblogger aan te schaffen, maar kun je gebruik maken van het omnikportal. @wauske: waarom wil je niet van het portal gebruik maken? Vind je de informatie niet 'live' genoeg?
Ik vind het wel makkelijk overal de opbrengst te kunnen volgen.

• mrmrmr
  • Niet online
@deejeebv

Ik schreef: "logapparaat of zelfbouw of een website."

@wauske

Iedereen kan natuurlijk zelf kiezen hoe en waar je een logger website wilt gebruiken. Lokaal een web server draaien, bij een hoster, bij de web site van de fabrikant/leverancier of bij anderen die zo'n dienst aanbieden, zoals pvoutput. De keuze is ook tussen publiek/niet publiek, betaald of niet betaald.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:57
@deejeebv: Het is natuurlijk makkelijk om de portal te gebruiken maar ik heb het persoonlijk niet zo op websites die login gegevens niet over https versturen. Ik zal eens met Wireshark kijken wat voor pakketjes er allemaal verzonden worden maar als dat ook onbeveiligd is dan zoek ik een andere methode.
Dat de gegevens in meer of mindere mate live zijn is niet zo heel erg, de manual mode geeft altijd actuele data dus die kan ik altijd nog gebruiken.

@mrmrmr: Mijn keuze zou dan zijn niet publiek, heb je daar toevallig wat tips voor?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Lardman
  • Laatst online: 17-11 06:03
@wimck55
sterkte met de garantie afhandeling.
Je grote voordeel, als je met involars werkt maakt het niet uit waarmee je het paneel vervangt. Als het er maar op lijkt.

Mocht het allemaal niet lukken, doe me dan even een DM, dan stuur ik je contactinformatie van een klein bedrijfje in zonnepanelen waar ze ook aan reparatie doen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• deejeebv
  • Nu online
Felicia schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:12:
@deejeebv: Het is natuurlijk makkelijk om de portal te gebruiken maar ik heb het persoonlijk niet zo op websites die login gegevens niet over https versturen. Ik zal eens met Wireshark kijken wat voor pakketjes er allemaal verzonden worden maar als dat ook onbeveiligd is dan zoek ik een andere methode.
Dat de gegevens in meer of mindere mate live zijn is niet zo heel erg, de manual mode geeft altijd actuele data dus die kan ik altijd nog gebruiken.

@mrmrmr: Mijn keuze zou dan zijn niet publiek, heb je daar toevallig wat tips voor?
Ik heb er met deze gegevens geen moeite mee. Mijn site is ook publiek op het portaal.

• zonnefreak
  • Laatst online: 23-11 18:43
[...]

Succes met je keuze!
Hé als ik op die link klik dan komt er boven te staan Sunny Roosendaal
Ik woon zelf ook in Roosendaal.

Ik weet niet of de link van jezelf is of als voorbeeld, maar ben wel benieuwd of je inderdaad in Roosendaal woont.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:06
Niek_ schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:03:
Doel is om hier toch zoveel mogelijk uit te halen.
Ik kwam zelf op het volgende uit:
12 x Yingli YL270C-30b
SMA SB3000 TLST
Vstc komt redelijk (370V) in de buurt van de optimale MPP (400).

Iemand die een ander idee heeft?
Die 270's zijn natuurlijk niet echt zwart.
In plaats daarvan zou je nog kunnen kijken naar 15x YL205C-24B ook in landscape, mits op aanvraag verkrijgbaar, heeft volledig hetzelfde oppervlak, maar is wel echt volledig zwart. Kom je alleen in het totaal op 165Wp minder uit, maar of dat erg is... ;)

Panelen zien er zo uit: http://www.solarwijzer.nl/sites/all/files/IMG_9329b_cwc.png
(vlekken is zweet van de aanleg, was nogal heet: 28 graden die dag... :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 02-11-2013 14:39 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zit te denken om op een plat dak van 8*8 meter (dat zal praktisch ongetwijfeld kleiner zijn, ben nog niet gaan kijken) van panelen te installeren (en de rest natuurlijk ook, we hebben nog niets). Ik vroeg me af of er een soort programmeerbare/meedraaiende standaarden zijn voor de panelen (en of zoiets zinvol kan zijn). Daarnaast vroeg ik me af of er verder nog belangrijke punten zijn om op te letten (m.n. ook als je de panelen op een plat dak wil plaatsen).

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:01
De LG NeoN 290 Wp panelen zijn ook mooie panelen om het maximale uit je dak oppervlakte te halen.
Vanaf december is dacht ik de NeoN 300Wp ook beschikbaar. Nu hogere investering maar door het betere rendement toch een bijna gelijke terugverdientijd.

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:15:
[...]

Als je je dat afvraagt zou ik zeggen, lees die "paar" pagina's hier op het forum over dit onderwerp "even" door en vorm dan je mening. ;)
Dat is nu juist het probleem......te veel informatie, met daartussen heel veel non-informatie.
Ik zit nu op page 347.....van deel 2....

Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten of Optitrac nu beter is dan het systeem van Omnik en hoeveel.
Maar hier is niemand die mij dat (objectief) kan vertellen: niemand heeft hier 2 identieke systemen op dezelfde locatie zodat je appels met appels kan vergelijken.

In juni kondigde Omnik de TL2 serie aan: kleiner lichter en met standaard 10 jaar garantie ipv 5 jaar voor de TL serie.
Ik kan helaas nergens terugvinden wanneer die beschikbaar zijn.

Ik zag ook dat er een update beschikbaar is voor de TL serie, maar ik kan nergens vinden hoe ik een update uit zou kunnen voeren.
Op het (ondergespamde) Omnik forum zitten ook een paar tweakers, maar nog geen oplossing kunnen vinden.
Bij de TL2 serie zou dat makkelijker moeten gaan....soort van online auto update.

Misschien kan ik de aanschaf beter een paar maanden uitstellen.....de prijzen blijven dalen neem ik aan en tegen de tijd dat de TL2 serie beschikbaar is, heb ik misschien voor hetzelfde geld wel 4kW op het dak liggen.
De slappe PV maanden komen er aan en misschien dat ik in Maart bijgelezen ben met dit draadje.

• mrmrmr
  • Niet online
Felicia schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:12:

Qua veiligheid gaat het vooral om wat een kwaadwillende met die gegevens kan doen. Als je bijvoorbeeld je eigen verbruik uploadt, dan zie een duidelijk leefpatroon. Met wat uitzoekwerk kan iedereen zien wanneer je weg gaat, wanneer je op vakantie bent, etc. Niet publieke data moet in principe altijd over HTTPS.

Ik heb niet specifiek iets voor Omnik's. Zelf heb ik voor mijn PowerOne omvormer een PowerOne Aurora logapparaat relatief goedkoop op de kop getikt dat maar enkele Watts verbruikt. Daarvan kan ik gegevens halen via ethernet. Zodra ik tijd heb ga ik een site bouwen (voornamelijk lenen ;)) en uploaden naar een interne web server. Daarvoor zou ik desnoods ook het logapparaat zelf kunnen gebruiken, er is ruim voldoende geheugencapaciteit. Nadeel is dat het niet zo snel reageert.

Er is een aparte draad over loggen. Misschien kun je daar inlezen en je vraag stellen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ridder schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 15:44:
[...]

Dat is nu juist het probleem......te veel informatie, met daartussen heel veel non-informatie.

Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten of Optitrac nu beter is dan het systeem van Omnik en hoeveel.
Maar hier is niemand die mij dat (objectief) kan vertellen: niemand heeft hier 2 identieke systemen op dezelfde locatie zodat je appels met appels kan vergelijken.
Misschien is hier wat verwarring het is alleen bedoeld voor schaduw situaties, het staat standaard dan ook uit.

De MPP tracker in de Omnik en de SMA kunnen standaard niet met schaduw om gaan. Echter, in de SMA modellen met Optitrac kan je hier een "workaround" aanzetten in de vorm van Optitrac, deze reset de MPP tracker elke 6 minuten zodat deze ook bij schaduw het punt vindt met het meeste vermogen.

Ik snap jouw vergelijkingsvraag dan ook niet. Bij een installatie zonder schaduw zijn er op dit moment geen omvormers die het slecht doen. De marge is een +-3-4% ten opzichte van elkaar als ik de specificaties vergelijk. De meeste doen wel 95% efficientie.

- Heb je geen schaduw? Top, koop een omvormer.
of
- Heb je schaduw? In willekeurige volgorde: Micro omvormers, optimizers, een omvormer die het schaduw verlies beperkt, of een willekeurige omvormer.

Verwijderd

Ridder schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 15:44:
[...]

Misschien kan ik de aanschaf beter een paar maanden uitstellen.....de prijzen blijven dalen neem ik aan en tegen de tijd dat de TL2 serie beschikbaar is, heb ik misschien voor hetzelfde geld wel 4kW op het dak liggen.
De slappe PV maanden komen er aan en misschien dat ik in Maart bijgelezen ben met dit draadje.
Daar heb je geen identieke systemen voor nodig. Er zijn hier genoeg tweakers die plaatjes hebben laten zien van grafieken van Omnik zonder schaduwmanagement en SMA met schaduwmanagement waarbij men Optitrac aan en uit zet met resultaat. Of kijk eens naar filmpje van Databeestje met zijn poesendekentje over de panelen (kom er maar in Databeestje).

Verder heb ik al genoeg verhalen gelezen van gebruikers met een Omnik met problemen. Mijn SMA snoort gewoon iedere dag lekker door.

Mijn onderbuik gevoel is ook beter met SMA. Ik vergelijk het met de Renault Clio van vrouw die nu na 5 jaar en 50000 km allerlei kleine kwaaltjes krijgt terwijl onze vorige Volkswagen Polo na 120.000 km en 12 jaar nog helemaal niets mankeerde. Kostte iets meer maar dat komt ook naar voren in kwaliteit. Had ook voor de kids een lowbudget China Blokker Tablet. Na 1,5 jaar kapot. Nu dus toch maar een "echt" merk gekocht. SMA heeft zich gewoonweg op dat vlak allang bewezen. Mijn ervaring met duurzame goederen is toch al heel vaak geweest goedkoop=duurkoop.

En ook zou nu zeker geen haast meer maken maar een weloverwogen keuze maken en wens je veel leesplezier!

Groet een SMA fanboy :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2013 16:15 ]

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

databeestje schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:02:
[...]

Misschien is hier wat verwarring het is alleen bedoeld voor schaduw situaties, het staat standaard dan ook uit.

De MPP tracker in de Omnik en de SMA kunnen standaard niet met schaduw om gaan. Echter, in de SMA modellen met Optitrac kan je hier een "workaround" aanzetten in de vorm van Optitrac, deze reset de MPP tracker elke 6 minuten zodat deze ook bij schaduw het punt vindt met het meeste vermogen.

Ik snap jouw vergelijkingsvraag dan ook niet. Bij een installatie zonder schaduw zijn er op dit moment geen omvormers die het slecht doen. De marge is een +-3-4% ten opzichte van elkaar als ik de specificaties vergelijk. De meeste doen wel 95% efficientie.

- Heb je geen schaduw? Top, koop een omvormer.
of
- Heb je schaduw? In willekeurige volgorde: Micro omvormers, optimizers, een omvormer die het schaduw verlies beperkt, of een willekeurige omvormer.
Ik heb maar een klein beetje schaduw tijdens korte periodes van de dag en van het jaar.
's Morgens klein beetje schaduw van dakkapel van de buren en bij lage zonnestanden heb ik een klein beetje schaduw van het puntje van een hoge boom in de voortuin.
De installateur wil 2 strings maken: 1 van 7 met de panelen die heel af en toe een beetje schaduw kunnen krijgen en 1 van 7 die nooit schaduw krijgen.
De Omnik heeft 2 trackers dus dat lijkt me geen probleem.

Ik heb begrepen dat een klein beetje schaduw op een klein gedeelte van 1 paneel de productie van de hele string doet kelderen naar winterse waarden.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

begintmeta schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:50:
Ik zit te denken om op een plat dak van 8*8 meter (dat zal praktisch ongetwijfeld kleiner zijn, ben nog niet gaan kijken) van panelen te installeren (en de rest natuurlijk ook, we hebben nog niets). Ik vroeg me af of er een soort programmeerbare/meedraaiende standaarden zijn voor de panelen (en of zoiets zinvol kan zijn). Daarnaast vroeg ik me af of er verder nog belangrijke punten zijn om op te letten (m.n. ook als je de panelen op een plat dak wil plaatsen).
Er zijn trackers, maar die zijn meer voor zo'n zonnepanelen "boom". Maar voor een plat dak zal dat het redement niet ten goede komen. Aangezien je dan minder panelen kan plaatsen.

Qua plaatsen is het belangrijk dat je de maximale belasting weet van je dak. Je moet namelijk wel wat gewicht onder de panelen plaatsen om ze niet bij een stevige wind in de tuin van jezelf of van de buren op te halen.

Verwijderd

@Ridder

Weet je wat je voor de gein eens moet doen? Je installateur de vraag voorleggen en hem de verschillen door laten rekenen. Een goede kan dit namelijk.

De mijne had zelfs nog nooit van SMA Optitrac gehoord terwijl hij ze wel verkocht. Ik heb hem overigens alleen als inkoopkanaal gebruikt. De meeste zijn alleen dozenschuivers ben ik wel achtergekomen, de goede daargelaten. Wordt tijd voor een keurmerk.

Nog even hier iets ter waarschuwing http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1376276
Kijk ff vanaf minuut 32. Mooi voorbeeld van zo"n dozenschuiver die het niet zo nauw neemt.

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Dat zo iemand nog vrij rond kan en mag lopen.....
Wat een triest persoon.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:16
Om zoveel mogelijk panelen te leggen zou je voor Oost-West combinatie kunnen gaan. Minder pieken dan een Zuidinstallatie, maar langer profijt van het licht. Er zijn speciale bevestigingssystemen voor. Bijvoorbeeld zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.buschen-stahl.de/img/flachdachmontagesystemostwest/big/Flachdachmontagesystem-Ost-West-1.jpg

Import van EVs

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34
Luiaard schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 21:16:
[...]

Om zoveel mogelijk panelen te leggen zou je voor Oost-West combinatie kunnen gaan. Minder pieken dan een Zuidinstallatie, maar langer profijt van het licht. Er zijn speciale bevestigingssystemen voor. Bijvoorbeeld zoiets:
[afbeelding]
Als je zo kijkt zou een automatische kantel installatie misschien wel efficiënter kunnen zijn afhankelijk van afstand ivm schaduw val.

• migjes
Ridder schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:52:
[...]

Ik heb maar een klein beetje schaduw tijdens korte periodes van de dag en van het jaar.
's Morgens klein beetje schaduw van dakkapel van de buren en bij lage zonnestanden heb ik een klein beetje schaduw van het puntje van een hoge boom in de voortuin.
De installateur wil 2 strings maken: 1 van 7 met de panelen die heel af en toe een beetje schaduw kunnen krijgen en 1 van 7 die nooit schaduw krijgen.
De Omnik heeft 2 trackers dus dat lijkt me geen probleem.

Ik heb begrepen dat een klein beetje schaduw op een klein gedeelte van 1 paneel de productie van de hele string doet kelderen naar winterse waarden.
bij een goed gedimensioneerde string trekt een klein beetje schaduw niet je helle string naar beneden.
zolang er maar genoeg V is voor de mpp.
panelen met schaduw kunnen geheel of gedeeltelijk gebypast worden door de diodes.
waardoor de V wel een stuk zakt, maar als die hoog genoeg is draait de string gewoon door.
(dus als 2 of meer panelen volledig gebypast worden kan de omnik dan nog door draaien moet je je zelf afvragen of tot zover het schaduw probleem loop)

daar na kan zoiets als optitrack/mppscanning/pvsweep zijn werk doen en de zaak nog iets omhoog trekken naar een punt dat iets hoger is.
zover ik het kan zien ondersteunt omnik dat niet, maar schaduw in de winter maak ik me nooit druk over.
in de winter is de instraling niet zo hoog, de uren zijn flink korter etc..
dus winter schaduw is minder belangrijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• drielp
Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:12:
[...]

Verder heb ik al genoeg verhalen gelezen van gebruikers met een Omnik met problemen. Mijn SMA snoort gewoon iedere dag lekker door.

Mijn onderbuik gevoel is ook beter met SMA. Ik vergelijk het met de Renault Clio van vrouw die nu na 5 jaar en 50000 km allerlei kleine kwaaltjes krijgt terwijl onze vorige Volkswagen Polo na 120.000 km en 12 jaar nog helemaal niets mankeerde. Kostte iets meer maar dat komt ook naar voren in kwaliteit. Had ook voor de kids een lowbudget China Blokker Tablet. Na 1,5 jaar kapot. Nu dus toch maar een "echt" merk gekocht. SMA heeft zich gewoonweg op dat vlak allang bewezen. Mijn ervaring met duurzame goederen is toch al heel vaak geweest goedkoop=duurkoop.

En ook zou nu zeker geen haast meer maken maar een weloverwogen keuze maken en wens je veel leesplezier!

Groet een SMA fanboy :*)
http://grunnegerpower.nl/...rvaring-met-sma-omvormers

Elke omvormer kan stuk gaan, het blijft nu eenmaal een stukje techniek. (Omnik is wel een stuk goedkoper en geeft straks 10 jaar garantie :) )
En nee, ik heb geen belang in omniksol, wel hecht ik belang bij juiste informatie. Het linkje is een voorbeeld dat als je even zoekt, voor alles voors en tegens kan vinden. Het ligt er maar aan wat je wilt. Het probleem van "fans" is dat je daar geen discussie mee kan voeren, de mening is staat vast ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 03-11-2013 10:01 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik heb een AEG 2800 als omvormer
Nu krijg ik als probleem melding "isolationfehler"
Rood lampje brandt dus nu
Iemand enig idee wat dit inhoudt ?

Hartelijk dank !

Hoi!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Er zijn wat meer tweakers geweest met dezelfde omvormer en hetzelfde probleem. Lijkt iets te zijn met lekstromen.

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 15:20

Carbon

4800Wp + 5400Wp

EWK schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:29:
Ik heb een AEG 2800 als omvormer
Nu krijg ik als probleem melding "isolationfehler"
Rood lampje brandt dus nu
Iemand enig idee wat dit inhoudt ?

Hartelijk dank !
Volgens de handleiding moet de weerstand tussen PV+/PV- en aarde minimaal 8MΩ zijn, is dat niet het geval dan krijg je de "isolationfehler" foutmelding.

Mogelijk oorzaken:

1. Vocht in één of meerdere junction boxes met als gevolg een lekstroom naar aarde.

2. Op de omvormer zijn de fase (L) en de nul (N) van de 230V verwisseld (eenvoudig te controlleren met een spanningszoeker), dat kan problemen op levereren want sommige omvormers controleren de lekstroom tussen de N (ipv aarde) en PV+/PV-.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

silvester6 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:50:
De LG NeoN 290 Wp panelen zijn ook mooie panelen om het maximale uit je dak oppervlakte te halen.
Vanaf december is dacht ik de NeoN 300Wp ook beschikbaar.
En in 2014 komen ze met een 305Wp en 310Wp versie.

Andere (aanzienlijk duurdere) mogelijkheden zijn Benq SunForte panelen (320 - 330Wp) of SunPower X21 (327 - 345Wp).

btw Benq SunForte panelen maken gebruik van SunPower cellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Carbon op 03-11-2013 11:45 ]

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

drielp schreef op zondag 03 november 2013 @ 09:56:
[...]en geeft straks 10 jaar garantie :)
Geen idee of dat klopt maar op dit moment geeft Omnik net als andere bekende omvormer fabrikanten nog steeds 5 jaar garantie. Uitzondering zijn de micro-omvormers van PowerOne (10 jaar) en EnPhase (20 jaar).

Bij zowel Omnik,SMA als PowerOne kun je de garantie tegen betaling wel verlengen naar 10,15 of zelfs 20 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Carbon op 03-11-2013 11:59 ]

• EWK
  • Niet online

EWK

Carbon schreef op zondag 03 november 2013 @ 11:16:
[...]

Volgens de handleiding moet de weerstand tussen PV+/PV- en aarde minimaal 8MΩ zijn, is dat niet het geval dan krijg je de "isolationfehler" foutmelding.

Mogelijk oorzaken:

1. Vocht in één of meerdere junction boxes met als gevolg een lekstroom naar aarde.

2. Op de omvormer zijn de fase (L) en de nul (N) van de 230V verwisseld (eenvoudig te controlleren met een spanningszoeker), dat kan problemen op levereren want sommige omvormers controleren de lekstroom tussen de N (ipv aarde) en PV+/PV-.
Okay , bedankt voor jou antwoord !

Hoi!

• EWK
  • Niet online

EWK

Vocht in een of meerdere junction boxers wil dat dan zeggen
dat ik vocht in mijn stekkers heb die boven op het platte dak liggen ?

Hoi!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik zit/zat in dezelfde situatie (omvormer gisteren geplaats, panelen komen volgende week). Plat dak 8*7, 2 hoog.

Ik heb talloze offertes aangevraagd en allemaal waren ze bagger qua opstelling. Elke offerte zag er qua opstelling hetzelfde uit, "traditionele" rijtjes panelen met voldoende afstand ertussen zodat er geen schaduw valt.

Na wat eigen uitzoek werk ben ik tegen de oost-west opstelling aan gelopen. Zo'n opstelling heeft naar mijn mening 2 grote voordelen:

1) Je kan meer panelen op het dak zetten of hetzelfde aantal maar dan neemt het minder plaats in beslag.
2) Als je goed shopt is het bevestigingsmateriaal goedkoper (ik ben de helft kwijt t.o.v. een traditionele opstelling)
3) Minder ballast op het dak. Dus geen heel trottoir naar boven slepen.

Let ook even op de afstand van de panelen tot de dakrand. Een aantal paneelboeren propte de panelen in hun offertes gewoon tot aan de dakrand. |:(

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Verwijderd

EWK schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:05:
Vocht in een of meerdere junction boxers wil dat dan zeggen
dat ik vocht in mijn stekkers heb die boven op het platte dak liggen ?
\
EWK.

Ook ik heb de laatste tijd meldingen van mijn AEG 4800.Nu heb ik wel een behoorlijk vochtig dak en zag dat laatst een stekker in het water terecht was gekomen.Meldingen van ground isolation.De laatste dagen had ik deze problemen niet na dat ik de kabels wat anders heb neergelegd.
Na de storm de melding .. Isolation resistance of PV to earth is too low...hierop het dak op geweest een 1 rij geknikt en panelen uit de klemmen.Deze melding drie dagen gehad,en omvormer is gewoon gestart.Nu komt deze melding niet meer terug.Maandag komt een bedrijf de schade repareren en panelen testen
Met de leverancier afgesproken om als de omvormer weer in een dergelijke melding komt deze niet te herstellen en te laten staan,eventueel een paar dagen.Dan oorzaak opzoeken,want het kan natuurlijk ook aan de omvormer liggen. :)
Op dit moment liggen er dus 3 panelen een beetje meer richting oosten, ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 13:38 ]

• drielp
Carbon schreef op zondag 03 november 2013 @ 11:54:
[...]

Geen idee of dat klopt maar op dit moment geeft Omnik net als andere bekende omvormer fabrikanten nog steeds 5 jaar garantie. Uitzondering zijn de micro-omvormers van PowerOne (10 jaar) en EnPhase (20 jaar).

Bij zowel Omnik,SMA als PowerOne kun je de garantie tegen betaling wel verlengen naar 10,15 of zelfs 20 jaar.
Op de TL2 geven ze 10 jaar, zie: http://nl.omnik-solar.com...niksol-3.0k_4.0k_5.0k-tl2

Maar daar gaat het niet om, het gaat hier over zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img6/1930/embc.jpg

Gisteren het klusje op het dak afgemaakt. De oude Isofoton I-110 liggen erop. De originele dakbevestiging was niet geschikt voor mijn dak, daarom de bekende clickfit-dakhaken gebruikt en deze aangepast. De nokken erafgezaagt waardoor het geheel ook wat dichter bij de dakpannen komt. De bevestigingsmoer van de dakhaak naar de dakrail was ook niet zo best meer, dus hier RVS boutjes met alu-ringen voor gebruikt. Het geheel ligt op de NW (320º) dus moet wel een stootje kunnen hebben. Dat wordt nu getest,geloof ik...
Komende week komt de steca 500 en kan het zaakje weer aan het werk. De komende maanden zou het niet veel zijn, maar het kan er maar alvast liggen.

De set ligt vrij laag, hoger kan wel maar de schoorstenen geven wat schaduw. Op deze hoogte was het schaduwprobleem het minst, dit heb ik afgelopen zomer al bekeken. Ik ben benieuwd naar de opbrengst, een 500 kWh moet mogelijk zijn met 8x110 Wp op het NW.

Het touwtje haal ik nog weg. Gisteren geen tijd meer gehad om de kabels te testen, vandaag wel. 135 V bij een beetje zon op de andere kant van het dak. De panelen zijn 4 in serie en dat parallel aangesloten. Dat moet lukken met een steca 500. Het A zal niet echt super hoog zijn en de V komt waarschijnlijk niet boven de 160 V uit.

Al met al een leuk project en dat voor weinig geld, totaal ongeveer €350,- voor 880 Wp :)

• EWK
  • Niet online

EWK

[quote]Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:37:
[...]

\
EWK.

Ook ik heb de laatste tijd meldingen van mijn AEG 4800.Nu heb ik wel een behoorlijk vochtig dak en zag dat laatst een stekker in het water terecht was gekomen.Meldingen van ground isolation.De laatste dagen had ik deze problemen niet na dat ik de kabels wat anders heb neergelegd.
Na de storm de melding .. Isolation resistance of PV to earth is too low...hierop het dak op geweest een 1 rij geknikt en panelen uit de klemmen.Deze melding drie dagen gehad,en omvormer is gewoon gestart.Nu komt deze melding niet meer terug.Maandag komt een bedrijf de schade repareren en panelen testen
Met de leverancier afgesproken om als de omvormer weer in een dergelijke melding komt deze niet te herstellen en te laten staan,eventueel een paar dagen.Dan oorzaak opzoeken,want het kan natuurlijk ook aan de omvormer liggen. :)

Okay , heb deze melding eerder gehad op de omvormer , een dag later echter
brande er weer een groen lampje
Nu weer storing dus , wacht morgen wel weer af .

Hoi!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

drielp schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:42:
[...]

Op de TL2 geven ze 10 jaar, zie: http://nl.omnik-solar.com...niksol-3.0k_4.0k_5.0k-tl2

Maar daar gaat het niet om, het gaat hier over zonnepanelen.
Nah....."elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)".......wordt lastig zonder inverter....is toch vrij essentieel.
Dus maar weer verder off-topic.
Gisteren is de installateur langs geweest om alles door te praten en om de situatie hier te bekijken.
Mooi plekje uitgezocht voor de inverter.
Het worden 14 panelen van Orange van 250Wp (maar misschien ook wel 260Wp panelen....even wat prijzen navragen) en een Omniksol 3.0TL2 (of een 4.0TL2 bij 260Wp-ers).

In het ene geval is de inverter aardig ondergedimensioneerd en in het andere geval iets overgedimensioneerd.....ik heb eigenlijk een 3.5TL2 nodig.

De TL2's zijn nog niet echt leverbaar in NL, maar hij gaat er toch naar op zoek.
Ik wil wel een TL2 omdat die toch weer wat doorontwikkeld zijn en misschien in de toekomst beter omgaan met schaduw.
Bij SMA staan de ontwikkelingen al even stil :X

Nu we het er toch over hebben: SMA is dus Duitse degelijkheid, maar wis Omnik niet uit!!!

Van de site:

Omnik New Energy Co., Ltd., an innovative high technology Sino-German joint venture, specializes in R&D, manufacturing and marketing of photovoltaic (PV) inverters. With technical creativity and scientific management from Germany, Omnik established first class R&D and test centers, as well as management and R&D teams comprising of PhDs and masters with overseas qualification

De General Manager/oprichter is een echte Duitser: Herr Doctor Franz Zhao! O-)

Franz Zhao(German Nationality)
General Manager

Afbeeldingslocatie: http://www.omnik-solar.com/images/company/about_omnik/omnik_team/franz.jpg

Zo.......dat zal de fanboys van het ingeslapen SMA wel even bezig houden! 8)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Er zijn meer smaken in de wereld, al eens gekeken naar een stecagrid bijv, die hebben een 3600 coolcept.
Stecagrid heeft zich toch ook al even bewezen met zijn 500

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

@EWK,
Ik zou toch eens even op het dak gaan kijken als ik jouw was.
Ik vraag mij ook was of de verbindingspluggen waterdicht zijn of spatwaterdicht.Er zit wel een rubber tussen,dus ik ga er van uit dat ze waterdicht zijn.Maar je weet nooit.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:00:
@EWK,
Ik zou toch eens even op het dak gaan kijken als ik jouw was.
Ik vraag mij ook was of de verbindingspluggen waterdicht zijn of spatwaterdicht.Er zit wel een rubber tussen,dus ik ga er van uit dat ze waterdicht zijn.Maar je weet nooit.
Maar of dat het probleem is, mijn kleine set ligt hier op plat dak vol in het water met zijn kabels, en geen last met de ig15

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Tja kan natuurlijk altijd een brakke connectie zijn, je weet het niet. Wel vervelend omdat je er vaak zo lastig bij komt..

Verwijderd

Ridder schreef op zondag 03 november 2013 @ 14:40:

De TL2's zijn nog niet echt leverbaar in NL, maar hij gaat er toch naar op zoek.
Ik wil wel een TL2 omdat die toch weer wat doorontwikkeld zijn en misschien in de toekomst beter omgaan met schaduw.
Bij SMA staan de ontwikkelingen al even stil :X

Nu we het er toch over hebben: SMA is dus Duitse degelijkheid, maar wis Omnik niet uit!!!

Van de site:

Omnik New Energy Co., Ltd., an innovative high technology Sino-German joint venture, specializes in R&D, manufacturing and marketing of photovoltaic (PV) inverters. With technical creativity and scientific management from Germany, Omnik established first class R&D and test centers, as well as management and R&D teams comprising of PhDs and masters with overseas qualification

De General Manager/oprichter is een echte Duitser: Herr Doctor Franz Zhao! O-)

Franz Zhao(German Nationality)
General Manager

[afbeelding]

Zo.......dat zal de fanboys van het ingeslapen SMA wel even bezig houden! 8)
Waar slaat dit comment van jou op? Je probeert iemand te helpen met tips, ervaringen en verwijzingen naar het forum en dan gaat meneer een beetje "trappen" naar tevreden gebruikers van een SMA.

En je gelooft blijkbaar klakkeloos alles wat op een bedrijvensite staat. Dat deden de klanten van de Rabobank ook tot een week geleden. |:(

Nou ik ga enorm twijfelen nu aan mijn 2500 HF. Not! ;w Ik slaap rustig verder.

Verwijderd

@Rolco.

Morgenochtend zijn de mannen hier op het dak voor de herstelwerkzaamheden en dan moeten ze ook de panelen en bekabeling maar eens goed controleren.Ik ben het een beetje zat al die meldingen.Misschien eens een andere omvormer laten plaatsen als deze meldingen zich blijven herhalen.Vocht is vocht,maar ik vind het frapant dat zelfs na vandaag er al weer 3 dagen geen meldingen zijn gekomen.En het is er niet droger op geworden.Ik begin off topic te geraken,mijn excuus

• Atrax
Ik heb nog wat berekeningen los gelaten op mijn geplande opstelling:
Ik heb besteld een Flatfix 15 graden systeem voor 3x3 panelen, gericht op zuid. Dit omdat ik een beperkte tussenruimte heb van ongeveer 80cm. Hierdoor heb ik bij een zonnestand van ongeveer 18 graden (21 januari tot 21 november) geen schaduw meer van de ene rij op de andere.
Een andere mogelijkheid is echter 20 graden. Dan heb ik bij een zonnestand van ongeveer 25 graden (half februari tot eind oktober geen schaduw meer van de ene rij op de andere.
Wat levert meer op? De betere hoek (20 graden), of de verminderde schaduw in de toch al slechte maanden?

Een ander voordeel van 20 graden is dat ik dan Solar Bear ipv Flatfix kan gebruiken, wat mij betreft een iets nettere oplossing.

Edit: Factoren die mee wegen:
- Panelen worden voorzien van micro-inverters, dus alleen rij 2 & 3 hebben dan last van schaduw
- Solar Bears zijn open van achter en hebben daardoor mogelijk een betere warmte afvoer

[ Voor 12% gewijzigd door Atrax op 04-11-2013 07:40 ]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:18:
@Rolco.

Morgenochtend zijn de mannen hier op het dak voor de herstelwerkzaamheden en dan moeten ze ook de panelen en bekabeling maar eens goed controleren.Ik ben het een beetje zat al die meldingen.Misschien eens een andere omvormer laten plaatsen als deze meldingen zich blijven herhalen.Vocht is vocht,maar ik vind het frapant dat zelfs na vandaag er al weer 3 dagen geen meldingen zijn gekomen.En het is er niet droger op geworden.Ik begin off topic te geraken,mijn excuus
Kan je een foto maken van de schade aan de constructie, kunnen wij allen van leren.
Door schade en schande wordt je wijs. :)

• ericplan
  • Laatst online: 19:24

ericplan

5180 Wp PV

Atrax schreef op maandag 04 november 2013 @ 06:43:
Ik heb nog wat berekeningen los gelaten op mijn geplande opstelling:
Ik heb besteld een Flatfix 15 graden systeem voor 3x3 panelen, gericht op zuid. Dit omdat ik een beperkte tussenruimte heb van ongeveer 80cm. Hierdoor heb ik bij een zonnestand van ongeveer 18 graden (21 januari tot 21 november) geen schaduw meer van de ene rij op de andere.
Een andere mogelijkheid is echter 20 graden. Dan heb ik bij een zonnestand van ongeveer 25 graden (half februari tot eind oktober geen schaduw meer van de ene rij op de andere.
Wat levert meer op? De betere hoek (20 graden), of de verminderde schaduw in de toch al slechte maanden?

Een ander voordeel van 20 graden is dat ik dan Solar Bear ipv Flatfix kan gebruiken, wat mij betreft een iets nettere oplossing.

Edit: Factoren die mee wegen:
- Panelen worden voorzien van micro-inverters, dus alleen rij 2 & 3 hebben dan last van schaduw
- Solar Bears zijn open van achter en hebben daardoor mogelijk een betere warmte afvoer
Bedenk dat de micro-inverters ook bevestigd moeten worden. Het frame van het paneel is daar niet voor bedoeld. En hou er ook rekening mee dat je micro-inverters en connectoren droog blijven, ook als er onverhoopt water op het dak staat, door regen of sneeuw.

A'dam PVOutput

• migjes
@Atrax
het verschil tussen 15 en 20 graden is maar eg klein.
en er is veel meer mogelijk
lees deze eens:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500

zelf zou ik er voor zorgen dat eind maart alles vrij is van schaduw.
een beetje schaduw in de winter is geen ramp, en als de diodes goed zitten word gewoon 1/3 van de string uitgeschakeld en in de wintermaanden is dat geen ramp.

in mijn ogen heb je niet perse micro-inverters nodig een gewone string is waarschijnlijk goedkoper, maar het mag wel er is niks mis mee.

(het is misschien nog wel mogelijk om de panelen nog dichter op elkaar te zetten.
dus tot ver in mei nog schaduw te hebben van voorgaan de rijen.
de omvormer gewoon onder te dimensioneren en in de lente gewoon de schaduw te nemen.
economisch gezien misschien nog niet eens zo slecht als het past.
maar is wel een persoonlijke keuze, niet iedereen heeft daar de maag voor.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-11-2013 10:24 ]

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 09:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Atrax schreef op maandag 04 november 2013 @ 06:43:

En de wind slaat er lekker makkelijk onder ;w
Ik heb flatfix met zijpanelen, na de laatste storm staat alles nog op z'n plek hier.
De windrichting was wel gunstig, bijna recht op de panelen, bij flatfix sluit je de achterkant af met de ballast.
In de wintermaanden is een grotere hoek beter, ik kan het vergelijken met de identieke installatie van m'n broer die in de zomer met 35 graden minder presteert dan de 20 graden van mij.
In de winter is het andersom, dan gaat m'n broer harder maar door de kortere dagen scheelt dat maar weinig.
Warmteafvoer gaat met flatfix ook nog wel goed omdat de tegels niet strak tegen elkaar staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 18:13:
[...]

Waar slaat dit comment van jou op? Je probeert iemand te helpen met tips, ervaringen en verwijzingen naar het forum en dan gaat meneer een beetje "trappen" naar tevreden gebruikers van een SMA.

En je gelooft blijkbaar klakkeloos alles wat op een bedrijvensite staat. Dat deden de klanten van de Rabobank ook tot een week geleden. |:(

Nou ik ga enorm twijfelen nu aan mijn 2500 HF. Not! ;w Ik slaap rustig verder.
Oeps, ik wist niet dat het zo gevoelig ligt in PV land.
Maar er is niks aan de hand: SMA en Omnik zijn gewoon Brüder!
Maar wat klopt er niet van wat ik aangehaald heb op de bij voorbaat onjuiste site van Omnik?
Je wilt toch niet zeggen dat Herr Doctor Zhao geen Duitser is?

Maakt me overigens geen $#@! uit of het een Duitser of een Chinees is....maar het is wel grappig om te zien hoe krampachtig ze iedere mogelijkheid aangrijpen om te vertellen dat Herr Doctor Zhao de Duitse nationaliteit heeft en dat het bedrijf dus zo ongeveer Duits is.

• Atrax
ericplan schreef op maandag 04 november 2013 @ 08:37:
[...]

Bedenk dat de micro-inverters ook bevestigd moeten worden. Het frame van het paneel is daar niet voor bedoeld. En hou er ook rekening mee dat je micro-inverters en connectoren droog blijven, ook als er onverhoopt water op het dak staat, door regen of sneeuw.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Op welke manier kan ik de micro-inverter dan bevestigen? Zowel bij FlatFix als SolarBear is daar volgens mij geen voorziening voor.
migjes schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:19:
@Atrax
het verschil tussen 15 en 20 graden is maar eg klein.
en er is veel meer mogelijk
lees deze eens:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500

zelf zou ik er voor zorgen dat eind maart alles vrij is van schaduw.
een beetje schaduw in de winter is geen ramp, en als de diodes goed zitten word gewoon 1/3 van de string uitgeschakeld en in de wintermaanden is dat geen ramp.

in mijn ogen heb je niet perse micro-inverters nodig een gewone string is waarschijnlijk goedkoper, maar het mag wel er is niks mis mee.

(het is misschien nog wel mogelijk om de panelen nog dichter op elkaar te zetten.
dus tot ver in mei nog schaduw te hebben van voorgaan de rijen.
de omvormer gewoon onder te dimensioneren en in de lente gewoon de schaduw te nemen.
economisch gezien misschien nog niet eens zo slecht als het past.
maar is wel een persoonlijke keuze, niet iedereen heeft daar de maag voor.)
Ik gebruik sowieso micro-inverters, om 2 redenen: Bij de opstelling met 9 panelen is er een kleine boom die in de ochtend een klein beetje schaduw op de panelen kan werpen, en er komen nog 2 panelen op een andere plek te liggen waardoor ik anders toch een 2e converter had moeten hebben.
In beide gevallen is er in maart geen sprake meer van schaduw. Bij 15º vanaf 21 januari al niet meer, bij 20º vanaf 21 februari niet meer.
Zelfbouw van een frame gaat me net iets te ver. Sowieso is het dakoppervlak gedeeld (510x220cm + 510x280cm) wat alles nog eens ingewikkelder maakt. Dit is ook de reden dat de tussenruimte beperkt is tot 80cm.
Speedy-Andre schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:18:
[...]
En de wind slaat er lekker makkelijk onder ;w
Ik heb flatfix met zijpanelen, na de laatste storm staat alles nog op z'n plek hier.
De windrichting was wel gunstig, bijna recht op de panelen, bij flatfix sluit je de achterkant af met de ballast.
In de wintermaanden is een grotere hoek beter, ik kan het vergelijken met de identieke installatie van m'n broer die in de zomer met 35 graden minder presteert dan de 20 graden van mij.
In de winter is het andersom, dan gaat m'n broer harder maar door de kortere dagen scheelt dat maar weinig.
Warmteafvoer gaat met flatfix ook nog wel goed omdat de tegels niet strak tegen elkaar staan.
Als ik de folders en sites moet geloven, kunnen beide systemen ongeveer dezelfde windbelasting aan. Inderdaad lijkt een gesloten achterzijde mij ook beter, maar met een hoek van 15º is het FlatFix beperkt tot stenen van 20x20cm...

Nog een plaatje ter verduidelijking:
https://drive.google.com/...KdEgxQWc/edit?usp=sharing

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:49
Ben mijzelf aan het verdiepen in zonnepanelen. Er is gelukkig veel te vinden over dit onderwerp en o.a. dit forum is een mooie bron van informatie.
Nu is mijn situatie dat ik een plat dak heb. Dit dak is van hout met daarop een (dikke) laag „piep-schuim” met daarop bitum. Redelijk oppervlak (7 x 11 meter) het geheel wordt ondersteund door de vier muren en tussen twee muren liggen twee i-profielen die het dak ook ondersteunen.
Nu vraag ik mijzelf af of ik daarop zomaar zonnepanelen kan zetten. Met name de volgorde hout - piep-schuim, bitum lijkt mij niet al te sterk wanneer je een flink gewicht op het piepschuim zet. Heb hier en daar wat rond gebeld met zonnepanelen installateurs en leveranciers maar niemand waagt zich aan een antwoord op deze vraag.
Mijn vraag is dus, is hier iemand met een soort gelijk dak die daar wat meer over kan vertellen?
Of zal ik toch een gespecialiseerd bedrijf moeten benaderen (maar welke dan) ?

• migjes
Atrax schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:30:Ik gebruik sowieso micro-inverters, om 2 redenen: Bij de opstelling met 9 panelen is er een kleine boom die in de ochtend een klein beetje schaduw op de panelen kan werpen, en er komen nog 2 panelen op een andere plek te liggen waardoor ik anders toch een 2e converter had moeten hebben.
In beide gevallen is er in maart geen sprake meer van schaduw. Bij 15º vanaf 21 januari al niet meer, bij 20º vanaf 21 februari niet meer.
Zelfbouw van een frame gaat me net iets te ver. Sowieso is het dakoppervlak gedeeld (510x220cm + 510x280cm) wat alles nog eens ingewikkelder maakt. Dit is ook de reden dat de tussenruimte beperkt is tot 80cm.
micro-inverters heb ik geen problemen mee als je die wil gebruiken.
geeft je veel extra mogelijkheden, zoals je al aan geeft.

frame hoeft geen zelf bouw meer te zijn, click fit heb je in 15/20/30 graden, dus keuzen genoeg tegenwoordig.

als je op 21 januari geen schaduw meer hebt, kunnen de panelen dus met gemak dichter bij elkaar.
misschien haal je dan nog net een extra rijtje. (kan ik niet schatten, ik weet geen maten waar ik mee kan rekenen, zul je zelf moeten doen.)
als je dat zou willen. (geen idee hoeveel je wil op wekken.)

je zou ook nog kunnen denken aan 2 panelen parallel op 1x een micro omvormer.
kun je ook nog leuke sytemen mee verzinnen.
maar net wat de mogelijkheden zijn.
(dat de link daar een apart frame voor heeft gemaakt is maar bijzaak, het gaat er over dat als panelen in een bepaalde hoek staan, ze ook in bepaalde seizoenen hun werk optimaal doen.
door 2 panelen aan elkaar te koppelen kun je er voor zorgen dat de omvormer zijn werk in meer seizoenen het goed doet. is gewoon een andere strategie die ook leuk werkt. en zeker met beperkt ruimte op een plat dak.)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Atrax schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:30:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Op welke manier kan ik de micro-inverter dan bevestigen? Zowel bij FlatFix als SolarBear is daar volgens mij geen voorziening voor.
[...]
Nog een plaatje ter verduidelijking:
https://drive.google.com/...KdEgxQWc/edit?usp=sharing
De micro-inverter wordt iha bevestigd aan de rail waarop de panelen bevestigd zijn. (Als het beter weer was, ging ik het dak op voor een foto). Om twee redenen. Micro-omvormers zijn te zwaar voor het paneelframe. Vanwege warmteontwikkeling moet er voldoende ruimte tussen paneel en micro-omvormer blijven.

Je schets is overigens niet helemaal realistisch. De panelen staan met hun rand niet op het dak, maar een stukje erboven. Ze steken dus ook iets meer uit.

A'dam PVOutput

• Atrax
@migjes

Bedankt voor je aanvulling.
Een extra rij gaat helaas niet lukken: op het deel van 220cm krijg ik echt maar 1 rij, anders staan ze op 20cm uit elkaar, en dat is in alle gevallen te weinig. Het stuk van 280cm komen al 2 rijen.
Micro-omvormers staat vast, alleen de hoek van de panelen dus nog niet. Inderdaad zou ik de 1e en 3e rij een steilere hoek kunnen geven, maar vanuit de woonkamer en tuin kijk ik tegen de opstelling aan (komt op de garage) en dan vind ik drie rijen met dezelfde hoek toch wat prettiger ogen.
Maar als ik voor 20º zou kiezen, dan zijn de panelen dus van 21 februari tot 21 oktober schaduwvrij. Is die periode ruim genoeg, of zijn de verliezen buiten die periode (voor rij 2 & 3) dan groter dan de winst van 5º?
ericplan schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:13:
[...]

De micro-inverter wordt iha bevestigd aan de rail waarop de panelen bevestigd zijn. (Als het beter weer was, ging ik het dak op voor een foto). Om twee redenen. Micro-omvormers zijn te zwaar voor het paneelframe. Vanwege warmteontwikkeling moet er voldoende ruimte tussen paneel en micro-omvormer blijven.

Je schets is overigens niet helemaal realistisch. De panelen staan met hun rand niet op het dak, maar een stukje erboven. Ze steken dus ook iets meer uit.
Ok, de micro-inverter hangt in dit geval dan aan een van de Flatfix beugels (links of rechts)? En dan hopelijk nog hoog genoeg om niet in het water te hangen.

Voor wat betreft de schets: dat ze niet tot het dak komen snap ik, maar gezien dat alle panelen daardoor hoger komen heeft dat geen invloed op de berekening.

[ Voor 37% gewijzigd door Atrax op 04-11-2013 14:18 ]

• migjes
chippie777 schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:47:
Ben mijzelf aan het verdiepen in zonnepanelen. Er is gelukkig veel te vinden over dit onderwerp en o.a. dit forum is een mooie bron van informatie.
Nu is mijn situatie dat ik een plat dak heb. Dit dak is van hout met daarop een (dikke) laag „piep-schuim” met daarop bitum. Redelijk oppervlak (7 x 11 meter) het geheel wordt ondersteund door de vier muren en tussen twee muren liggen twee i-profielen die het dak ook ondersteunen.
Nu vraag ik mijzelf af of ik daarop zomaar zonnepanelen kan zetten. Met name de volgorde hout - piep-schuim, bitum lijkt mij niet al te sterk wanneer je een flink gewicht op het piepschuim zet. Heb hier en daar wat rond gebeld met zonnepanelen installateurs en leveranciers maar niemand waagt zich aan een antwoord op deze vraag.
Mijn vraag is dus, is hier iemand met een soort gelijk dak die daar wat meer over kan vertellen?
Of zal ik toch een gespecialiseerd bedrijf moeten benaderen (maar welke dan) ?
ik neem aan dat je met piepschuim eps bedoeld?
en geen xps/pur etc... varianten. (deze worden vaker gebruik in Nederland)
(eps als dak isolatie heeft een nadeel dat in de loop der tijd de eps door sneeuw druk word plat gedrukt, zo als op mijn dak is gebeurd, maar daar hoopte altijd een dik pak sneeuw van het schuine dak op wat het probleem gaf. een gewoon plat dak heeft daar geen last van)

dan kom je op het verhaal van de olifant en de dame op naald hakken uit.
(natuurkunde van vroeger op school)
als je het gewicht genoeg verdeeld met een speciale tegel (een soort rubber) dan kan de eps laag best veel hebben.
laten we stellen dat je over de eps kunt lopen(is verplicht anders kan een dak dekker het niet aanleggen, die moet er over heen kunnen lopen als hij het aan legt), dat geeft ongeveer 100kilo per 1dm2. (een stevig persoon staand op 1 klein voetje)
een paneel met ballast = effe voor het gemak 100kilo.
dat verdelen over 4 tegels van 9dm2 (we pakken de 30 bij 30 rubberen tegels) geeft ongeveer.
100/4/9= 2,7 kilo druk per dm2.
dat over leeft eps wel, ben eerder bang dat je tegen de grens van de balken aan loopt.
maar ook daar zit nog een aardige marge op.(die is alleen een stuk lastiger te berekenen, veel variabelen)

standaard worden er altijd wat kleinere rubberen tegels gebruikt (van wegen de kosten), maar je hebt ze ook groter.

@Atrax
ik ben zelf wel een gelover van:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
hoe platter (tot een grens natuurlijk) hoe beter.
maar lees ericplan ook effen, is ook belangrijk. ;) (a je hebt hem al gezien)

(je kunt misschien 1x een paneel tegen de muur hangen en die parallel met een 15 graden op het dak kunnen combineren, is wel een experimentje maar zou het zelf wel zien te zitten, maar heb er zelf geen plek voor :-( )

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:02
Vraagje voor de tweakers hier mbt monitoring. Ik krijg de monitoring namelijk niet aan de praat, en weet niet precies waar het aan ligt of wat ik anders moet doen.

Situatie:
Solarmax 3000 S omvormer op zolder geïnstalleerd. Ethernet-kabel is verbonden met de data-poort van de PC. PC heeft verbinding tot internet via wifi. Als ik de software van Solarmax wil installeren krijg ik als foutmelding dat er geen verbinding tot stand kan komen, voor zover ik kan zien zijn alle instellingen goed ingesteld.

Vraag is dus, wat doe ik fout? Moet ik de ethernet-kabel eerst in een router doen ipv in de pc? Wellicht dat jullie het weten

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

De pc route niet
Je moet de ethernet kabel in een router doen die verbonden is met het internet.
Je omvormer krijgt niet eens een IP number ( geen DHCP server op je computer) Je PC ook niet op die ethernet poort.
Die kan je wel installeren en ook een router maken maar dat wordt al snel hogere IT-kunde .... Maar dat doet de simpelste router voor je.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Atrax
migjes schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:25:
[...]
...
@Atrax
ik ben zelf wel een gelover van:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
hoe platter (tot een grens natuurlijk) hoe beter.
maar lees ericplan ook effen, is ook belangrijk. ;) (a je hebt hem al gezien)

(je kunt misschien 1x een paneel tegen de muur hangen en die parallel met een 15 graden op het dak kunnen combineren, is wel een experimentje maar zou het zelf wel zien te zitten, maar heb er zelf geen plek voor :-( )
Ah, ok. Interessant stuk over de hellingshoek van Siderea. Had ik al grofweg doorgenomen. Voordeel van plat leggen is natuurlijk dat je meer uit oost en west haalt dan wanneer je richting zuid kantelt, echter op oost staat mijn huis (nok 9m op ~23m afstand) en op west staat een sporthal (hoogte ~10m op ~20m afstand). Daardoor is de winst met een extra 5 graden naar zuid misschien iets groter. Maar ondertussen ben ik er wel achter dat de verschillen marginaal zijn.
Belangrijker is dan inderdaad de ophanging voor de micro-omvormers. En dat lijkt bij de FlatFix makkelijker dan bij de SolarBear.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:02
WoudseHoeve schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:59:
De pc route niet
Je moet de ethernet kabel in een router doen die verbonden is met het internet.
Je omvormer krijgt niet eens een IP number ( geen DHCP server op je computer) Je PC ook niet op die ethernet poort.
Die kan je wel installeren en ook een router maken maar dat wordt al snel hogere IT-kunde .... Maar dat doet de simpelste router voor je.
Thanks, ik had al zo'n vermoeden dat daar het probleem zat.

Ik heb boven geen router staan en ook geen mogelijkheid om een kabel door te trekken. Wel heb ik een homeplug systeem zodat ik boven internet heb. Zou het werken om een extra homeplug te kopen en de ethernet-kabel daarop aan te sluiten?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Atrax schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:04:
[...]

Ah, ok. Interessant stuk over de hellingshoek van Siderea. Had ik al grofweg doorgenomen. Voordeel van plat leggen is natuurlijk dat je meer uit oost en west haalt dan wanneer je richting zuid kantelt, echter op oost staat mijn huis (nok 9m op ~23m afstand) en op west staat een sporthal (hoogte ~10m op ~20m afstand). Daardoor is de winst met een extra 5 graden naar zuid misschien iets groter. Maar ondertussen ben ik er wel achter dat de verschillen marginaal zijn.
Belangrijker is dan inderdaad de ophanging voor de micro-omvormers. En dat lijkt bij de FlatFix makkelijker dan bij de SolarBear.
Je zou bij flatfix(niet de eco-versie) het bovenste hoekprofiel voor de tegels iets zwaarder kunnen uitvoeren. Dan kan je daar met een stukje hoeklijn een beugeltje maken voor de inverter.

A'dam PVOutput

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Blik1984 schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:08:
[...]

Thanks, ik had al zo'n vermoeden dat daar het probleem zat.

Ik heb boven geen router staan en ook geen mogelijkheid om een kabel door te trekken. Wel heb ik een homeplug systeem zodat ik boven internet heb. Zou het werken om een extra homeplug te kopen en de ethernet-kabel daarop aan te sluiten?
Je kan een hub aan de homeplug zetten dat wordt je gewone router gebruikt voor DHCP.
Je omvormer en je PC beide in de hub.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
Atrax schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:04:
[...]

het blijft een discutabel verhaal hoor.
(heel plat heeft ook nadelen, in de zomer kunnen 270Wp panelen door de hitte goed terug zakken naar 180W, daar tegen over staan natuurlijk wel veel uren. dus het is altijd een beetje +/- of zoek je eigen waarheid. ;) )

het spul is niet meer zo duur tegenwoordig als je goed rond zoekt, dus experimenteren kan best vandaag de dag.

Pagina: 1 ... 87 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.