Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.090 views

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-10 22:22
De tegels lijken mij 30x30x4,5. Die zijn 9,5kg per stuk. Bij 40 tegels dus 40x9,5=380kg, en dat lijkt me extreem weinig voor zo'n constructie. Bij Solar Bears wordt uitgegaan van zo'n 75kg per paneel, en dan heb je het nog niet eens over zo'n hoge constructie.

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 21:41

MXL

migjes schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:29:
@MXL
effen algemeen, de winter komt er aan en dat betekend lage opbrengsten met pv.
dus je hoeft niet te haasten de komende 3 maanden, plan lekker rustig tijd genoeg.
wik het ene voordeel tegen het andere voordeel.
en goed rond shoppen helpt.
je hoeft geen haast te maken.
Ga ik ook doen, ik heb de situatie nog een goed bekeken en kan niet een optimaal bevredigende oplossing bedenken. Zeker aangezien het hoofdak op 183 graden ligt met een helling van 45 lijkt die me toch de betere oplossing. Rondom staat het huis volledig vrij dus het is een redelijk ideale situatie

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

ericplan

5180 Wp PV

Atrax schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:42:
De tegels lijken mij 30x30x4,5. Die zijn 9,5kg per stuk. Bij 40 tegels dus 40x9,5=380kg, en dat lijkt me extreem weinig voor zo'n constructie. Bij Solar Bears wordt uitgegaan van zo'n 75kg per paneel, en dan heb je het nog niet eens over zo'n hoge constructie.
Edelf had het eerst over 50 x 50 tegels. Zie de quotes in diverse berichten. Als het inderdaad 30 x 30 is, dan is het bizar weinig.

En verder een constructie met popnagels? Hier is alles met RVS M8 of M10 bouten aan elkaar gezet en ligt de ballast opgesloten in het frame.

A'dam PVOutput

• Atrax
ericplan schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:07:
[...]

Edelf had het eerst over 50 x 50 tegels. Zie de quotes in diverse berichten. Als het inderdaad 30 x 30 is, dan is het bizar weinig.

En verder een constructie met popnagels? Hier is alles met RVS M8 of M10 bouten aan elkaar gezet en ligt de ballast opgesloten in het frame.
Oh ok, had ik gemist. Maar als ik de foto zie zijn het inderdaad "normale" 30x30.

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Goede popnagels moet geen probleem zijn. Popnagels van monel zijn speciaal voor Aluminium en geven geen corrosie.

RVS bouten en moeren echter.... Niet ideaal gezien de corrosie die dan op kan treden, al zal dat in landelijke omgeving wel meevallen maar aan de kust gaat dat wel mis.

Mijn clickfit kwam met verzinkte schroeven/bouten, die geven ook geen problemen met Aluminium (daar lijkt dus over nagedacht)

[ Voor 24% gewijzigd door reddo op 28-10-2013 20:36 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:55
Meer mensen net het item op het NOS journaal gezien? Daar was ook een PV-set op een plat dak die op z'n plek werd gehouden met plastic zakken van bouwmaat gevuld met iets wat op bakstenen lijkt.

Ik hoop dat die zakken niet al teveel te lijden hebben van UV-licht, weer en wind, en op termijn verpulveren waarna alle stenen keurig hun functie verliezen :X

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:00
Kortom; de kwaliteit van de plaatsing van zonnepanelen is dik in orde, ongeacht door wie geplaatst.
Slecht nieuws voor alle bangmakers.

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Dat is ook het eerste wat me opviel! Gewoon een paar zakken met puin 8)7

Dit is de ultieme test. De panelen op me dak blijven wel 20 jaar liggen.

1060 Wp

• stunter
  • Nu online
Heb 4 rijen van 6 panelen 3 hoog op het dak 1 rij een verdieping lager

Van de lagen verdiepen beugels van 20 graden van een bekend merk waar de moeren in de frames zitten. Hier zet je met een beugel en schroef het paneel vast.

De moeren zijn er bij een zij beugel uit getrokken en 2 panelen zijn los gekomen. Gelukkig niet van het dak gekomen had niet moeten denken wat er had kunnen gebeuren.

1 Paneel ziet er nog heel uit. 1 paneel is de elektra van de achterkant getrokken. 3 Beugels verbogen. Morgen de verzekering maar is bellen.

[ Voor 9% gewijzigd door stunter op 28-10-2013 20:40 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Rukapul schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:23:
Meer mensen net het item op het NOS journaal gezien? Daar was ook een PV-set op een plat dak die op z'n plek werd gehouden met plastic zakken van bouwmaat gevuld met iets wat op bakstenen lijkt.

Ik hoop dat die zakken niet al teveel te lijden hebben van UV-licht, weer en wind, en op termijn verpulveren waarna alle stenen keurig hun functie verliezen :X
Ja, ik zag dat ook langskomen. Puin als ballast in plastic zakken. Ik zit even te wachten op uitzending gemst. Je gehele energieverbruik afdekken met een boiler van 100 liter en 6 panelen is wel mooi. Je verbruik moet dan erg laag liggen :)
http://nos.nl/video/56800...eren-energieneutraal.html
Het leek me meer een reclamespot voor een of ander bedrijf/stichting

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:55
Leon303 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:32:
Dat is ook het eerste wat me opviel! Gewoon een paar zakken met puin 8)7
Bij nadere beschouwing (vanaf 19.51 op http://nos.nl/uitzendingen/13306-nos-journaal-2000.html) lijkt het wel alsof die zonneboiler even snel is neergezet en met puin verstevigd. De zonnepanelen lijken namelijk wel keurig geinstalleerd en verzwaard aan de achterkant. Zie ook hoe rest van de zonneboiler is aangesloten met puin als ophoging.
drielp schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:40:
[...]

Ja, ik zag dat ook langskomen. Puin als ballast in plastic zakken. Ik zit even te wachten op uitzending gemst. Je gehele energieverbruik afdekken met een boiler van 100 liter en 6 panelen is wel mooi. Je verbruik moet dan erg laag liggen :)
Precies. Er klopt iets niet en bij nadere beschouwing werd dat idee nog eens versterkt.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 28-10-2013 20:42 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

stunter schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:38:
Heb 4 rijen van 6 panelen 3 hoog op het dak 1 rij een verdieping lager

Van de lagen verdiepen beugels van 20 graden van een bekend merk waar de moeren in de frames zitten. Hier zet je met een beugel en schroef het paneel vast.

De moeren zijn er bij een zij beugel uit getrokken en 2 panelen zijn los gekomen. Gelukkig niet van het dak gekomen had niet moeten denken wat er had kunnen gebeuren.

1 Paneel ziet er nog heel uit. 1 paneel is de elektra van de achterkant getrokken. 3 Beugels verbogen. Morgen de verzekering maar is bellen.
Het lijkt alsof je flatfix beschrijft. Klinkt als iets wat Karelprior ook een keer beschreven heeft. Ik vind het er toch te fragiel uitzien.

A'dam PVOutput

• stunter
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:48:
[...]

Het lijkt alsof je flatfix beschrijft. Klinkt als iets wat Karelprior ook een keer beschreven heeft. Ik vind het er toch te fragiel uitzien.
Inderdaad ik heb iets vergelijkbaars als correct flatfix constructie ik heb deze. De panel stonden een verdieping lager doordat de wind hard waaide en op de zolder verdieping kwam werd de wind terug geduwd onder de panelen. Oplossing is de achterkant dicht zetten zodat er geen wind onder kan komen.

[ Voor 15% gewijzigd door stunter op 28-10-2013 21:48 . Reden: Correctie correcte gegevens ]

• drielp
Net nog even gekeken, zonnecollector en panelen beide met puinzakken. Zeer profi uitstraling en dat voor een lauzy €30k tot 40k€. (hier zit ook dubbele isolatie bij en een dwtw). Dit is geen visitekaartje voor deze branche.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img31/2927/y9ac.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 28-10-2013 21:05 ]

• Atrax
stunter schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:
[...]

Inderdaad correct flatfix constructie. De panel stonden een verdieping lager doordat de wind hard waaide en op de zolder verdieping kwam werd de wind terug geduwd onder de panelen. Oplossing is de achterkant dicht zetten zodat er geen wind onder kan komen
Balen zeg! Gaat het om Flatfix eco of de gewone Flatfix waarbij je tegels tegen de achterzijde plaatst?

• izdp
Stoeptegels of zakken puin: het blijft koopmansverdriet.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

drielp schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:40:
[...]

Waarom NOS Journaal "Energiesprong" niet in de mond durft te nemen is me een raadsel, maar wellicht omdat
...innovatieprogramma dat Platform31 tot eind 2014 uitvoert in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
op die site staat gemeld hielden ze zich wellicht liever op het vlakke...

Man, man, man... puinzakken voor ballast "namens het Rijk".

Ik ga ff in een hoekie zitten janken... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• izdp
Hoezo toch? Treffend in beeld gebracht.
Energie en het rijk is immers een zak vol puin.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Karelprior in "Duurzame Energie deel 18"
Stormschade december 2011 Den Helder.

A'dam PVOutput

• stunter
  • Nu online
Atrax schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:24:
[...]

Balen zeg! Gaat het om Flatfix eco of de gewone Flatfix waarbij je tegels tegen de achterzijde plaatst?
Voordat ik hier het verkeerde bedrijf beschuldig ik heb deze

En het is dus niet de balast die heeft alles keurig op zijn plek gehouden het is puur de moeren die het hebben begeven. :( Het huis waar ik woon staat aardig vrij van omliggende huizen en vol de wind gepakt.
Bedankt was al opzoek in dit topic maar niet gevonden _/-\o_
Ik zie op de fotos daar gescheurd alu. Bij mij niet het geval. De inpersschroef uit het alu gekomen.De frames zijn licht verbogen

[ Voor 31% gewijzigd door stunter op 28-10-2013 21:57 ]

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 09:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Allemachtig (topic 2011), ik heb ook Flatfix dus morgen toch maar ff checken of alles nog vast zit :/
Ik denk dat mijn opstelling wel dichter op het dak zit, ik heb er geen doorlopende rails (goten) onder.
Ook staat het geheel op kiezels en door het schuiven graaf je het een beetje in.
De bouten waar de beugels mee vast zitten nalopen kan zeker geen kwaad.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
drielp schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:04:
Net nog even gekeken, zonnecollector en panelen beide met puinzakken. Zeer profi uitstraling en dat voor een lauzy €30k tot 40k€. (hier zit ook dubbele isolatie bij en een dwtw). Dit is geen visitekaartje voor deze branche.

[afbeelding]
Energie neutraal? ,maar er hangt wel een dikke nieuwe cv-ketel aan de muur!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

stunter schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:47:
[...]

Voordat ik hier het verkeerde bedrijf beschuldig ik heb deze

En het is dus niet de balast die heeft alles keurig op zijn plek gehouden het is puur de moeren die het hebben begeven. :( Het huis waar ik woon staat aardig vrij van omliggende huizen en vol de wind gepakt.

[...]

Bedankt was al opzoek in dit topic maar niet gevonden _/-\o_
Ik zie op de fotos daar gescheurd alu. Bij mij niet het geval. De inpersschroef uit het alu gekomen.De frames zijn licht verbogen
Kan je ook een paar foto's plaatsen?

A'dam PVOutput

Verwijderd

de paneeltjes hier hebben helemaal niets geleden, toen ik ik de schuur stond zelf geen piepje, kraakje of wat dan ook gewoon stevig vastgelegt en geen beweging in te krijgen

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 15:20

Carbon

4800Wp + 5400Wp

reddo schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:18:
Goede popnagels moet geen probleem zijn. Popnagels van monel zijn speciaal voor Aluminium en geven geen corrosie.

RVS bouten en moeren echter.... Niet ideaal gezien de corrosie die dan op kan treden, al zal dat in landelijke omgeving wel meevallen maar aan de kust gaat dat wel mis.
Aan de kust moet je juist wel RVS (bij voorkeur 316/A4) montage materiaal gebruiken, dit vanwege de grotere weerstand tegen atmosferische corrosie!

Daarnaast is er ook nog galvanische corrosie.
Daarom is het erg belangrijk dat je i.c.m. aluminium de juiste RVS soort (304/A2 of 316/A4) gebruikt!
Mijn clickfit kwam met verzinkte schroeven/bouten
Dan zou ik maar snel teruggaan naar de leverancier!

"De componenten van het ClickFit-systeem alleen verwerken met rvs-schroeven (316). Verzinkt staal is onvoldoende duurzaam."

Bron: Montagesysteem ClickFit

En dat advies is ook logisch want door de zelftappende schroeven wordt zowel de zinklaag als de beschermende aluminiumoxide laag doorbroken met als gevolg dat staal en aluminium met elkaar in contact komen, en die twee verdragen zich galvanisch gezien een stuk slechter dan RVS en aluminium.

[ Voor 8% gewijzigd door Carbon op 29-10-2013 11:24 ]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
reddo schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:18:

Mijn clickfit kwam met verzinkte schroeven/bouten, die geven ook geen problemen met Aluminium (daar lijkt dus over nagedacht)
Maar ook "goede" popnagels lijken mij wel een probleem ongeacht van welk materiaal.
Welke trekbelasting kan een popnagel houden in zeg aluminium met een dikte van 1 mm?
Want hoe dik zijn die profielen?
En werden de trekkrachten over voldoende popnagels verdeeld?

Zelf heb ik RVS bouten M8 met een sluitring gebruikt in minstens 2 mm aluminium en verwacht hier op enige afstand van de zee geen probleem met zoutcorrosie.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

databeestje

Von PrutsHausen

Carbon schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:24:
[...]

Aan de kust moet je juist wel RVS (bij voorkeur 316/A4) montage materiaal gebruiken, dit vanwege de grotere weerstand tegen atmosferische corrosie!

Daarom is het erg belangrijk dat je i.c.m. aluminium de juiste RVS soort (304/A2 of 316/A4) gebruikt!

[...]

"De componenten van het ClickFit-systeem alleen verwerken met rvs-schroeven (316). Verzinkt staal is onvoldoende duurzaam."

En dat advies is ook logisch want door de zelftappende schroeven wordt zowel de zinklaag als de beschermende aluminiumoxide laag doorbroken met als gevolg dat staal en aluminium met elkaar in contact komen, en die twee verdragen zich galvanisch gezien een stuk slechter dan RVS en aluminium.
Ik heb zelf deze bouten vervangen door verzonken RVS A2 6,3mm houtplaat schroeven van 60mm, hiervoor moest ik wel met een verzinkboor de gaten verzinken.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:02
As we speak worden er nu 12 x 250 wp Renesola icm Solarmax omvormer geïnstalleerd op ons dak :)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:25
Blik1984 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:06:
As we speak worden er nu 12 x 250 wp Renesola icm Solarmax omvormer geïnstalleerd op ons dak :)
Nice! Welk bedrijf? Welke ligging? Welke hoek? Foto's? Plaats? :P

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Verwijderd

en eh liggen ze goed vast :P

• Blik1984
TFX77 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:24:
[...]

Nice! Welk bedrijf? Welke ligging? Welke hoek? Foto's? Plaats? :P
Foto's volgen nog. Door Volt4U uit Wijk bij Duurstede, zelf woonachtig in Utrecht. Ligging is Zuid-Oost, en hellingshoek is 30 graden.

Moet er overigens bij zeggen dat het op een leien dak is, en dat Volt4u de enige is tot nu toe die het aandurfde om de zonnepanelen te leggen op ons dak. De prijs is daarom waarschijnlijk ook wat hoger (1,80 per wp). Maar de subsidie van de gemeente Utrecht a 40 cent per wp maakt de totaalprijs zeer dragelijk.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Blik1984 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:39:
[...]

Foto's volgen nog. Door Volt4U uit Wijk bij Duurstede, zelf woonachtig in Utrecht. Ligging is Zuid-Oost, en hellingshoek is 30 graden.

Moet er overigens bij zeggen dat het op een leien dak is, en dat Volt4u de enige is tot nu toe die het aandurfde om de zonnepanelen te leggen op ons dak. De prijs is daarom waarschijnlijk ook wat hoger (1,80 per wp). Maar de subsidie van de gemeente Utrecht a 40 cent per wp maakt de totaalprijs zeer dragelijk.
Alleen dat aanvragen met 5 man, man man man wat een werk. Voor onze aanvraag heeft de gemeente deze week nog om te reageren voordat we een dwang procedure kunnen starten dus heel snel zijn ze ook niet :D

• Blik1984
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:42:
[...]

Alleen dat aanvragen met 5 man, man man man wat een werk. Voor onze aanvraag heeft de gemeente deze week nog om te reageren voordat we een dwang procedure kunnen starten dus heel snel zijn ze ook niet :D
Ja, dat is zo. ik woon in een groot blok waarvan 5 mensen geïnteresseerd waren. één iemand heeft de hele administratie op zich genomen. Daar was ik erg blij mee :D

• _-= Erikje =-_
Is ie bij jullie al binnen ook?

• Blik1984
Nee, verwacht die ook ieder moment eigenlijk. Hoe lang hebben ze de tijd om te reageren?

• _-= Erikje =-_
Blik1984 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:00:
[...]

Nee, verwacht die ook ieder moment eigenlijk. Hoe lang hebben ze de tijd om te reageren?
12 weken na bevestiging krijg je reactie, of je dan al centen krijgt is deel 2 :-) Vervolgens krijg je ook maar een deel van te voren, de rest na voldoen aan de bewijslast van installatie

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:25
Blik1984 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:39:
[...]

Bij mij heeft Rik ook de installatie gedaan afgelopen 31 mei. Ofwel de gebroeders Bakels van Bakelsservice. Aardige gasten die Theo en Kees. Rik is een man van zijn woord. Goede keuze. Ik heb de Renesola 260 WP x 13 en gekozen voor de SolarEdge met Optimizers.

Sinds 31 mei 1.8 MWh opgebracht. 3380Wp/Azimut -4 bijna compleet zuid.

We wachten op de foto's! Leuk.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:51
Speedy-Andre schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 23:04:
Allemachtig (topic 2011), ik heb ook Flatfix dus morgen toch maar ff checken of alles nog vast zit :/
Ik denk dat mijn opstelling wel dichter op het dak zit, ik heb er geen doorlopende rails (goten) onder.
Ook staat het geheel op kiezels en door het schuiven graaf je het een beetje in.
De bouten waar de beugels mee vast zitten nalopen kan zeker geen kwaad.
De uiteindelijk geboden oplossing (deze post heeft foto's) die op alle 128 panelen is toegepast heeft het ook deze storm volgehouden. Geen centje pijn, al bulderde het wel flink rond het gebouw. Morgen ook maar even kijken of er nog bouten aangedraaid moeten worden...

• reddo
Carbon schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:24:
[...]

[...]

Toch ff beter opletten... galvanische corrosie gaat je alu zeker aantasten in de buurt van de kust als je RVS (A4 of A2 maakt niet uit) gebruikt.

Goed verzinkt materiaal is niks mis mee, wordt in industrie ook veelvuldig gebruikt maar ook daar; Alu vastzetten met RVS ? Materialen isoleren van elkaar !

Verwijderd

Gelukkig bleef hier ook alles mooi liggen met de storm, ondanks dat er hier veel wind staat (vlakte voor het huis, niks dat tegenhoud) :)

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:16
Mijn systeem en de twee systemen die ik bij ouders en schoonouders gelegd heb zitten nog goed vast, was toch even een test.

Het mijne 4500Wp zit sinds maart/april op het dak en heeft 3600kWh gemaakt. Bij mijn ouders 3000Wp sinds mei en over de 2000kWh nu en bij mijn schoonouders 3570Wp platdak sinds eind juli ongeveer 900kWh. Ben benieuwd wat er over een geheel jaar uitkomt.

Import van EVs

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

databeestje

Von PrutsHausen

Karelprior schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:04:
[...]

De uiteindelijk geboden oplossing (deze post heeft foto's) die op alle 128 panelen is toegepast heeft het ook deze storm volgehouden. Geen centje pijn, al bulderde het wel flink rond het gebouw. Morgen ook maar even kijken of er nog bouten aangedraaid moeten worden...
Knap hoor, al dik over de 32MWh heen met de 30kWp installatie, of gaan ze die ook als meetfout afschrijven ;)

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:51
databeestje schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:54:
[...]

Knap hoor, al dik over de 32MWh heen met de 30kWp installatie, of gaan ze die ook als meetfout afschrijven ;)
Nee, dubbel bemeten houdt beter. Zowel de ingebouwde meting van de STP's als de Plugwise Strong wijzen vrijwel hetzelfde aan. Dus het draait wel aardig.
Lokaal doen 'we' nog af en toe wel iets goeds... 20% CO2-footprintreductie sinds 2009 o.a. door deze PV is toch een leuk resultaat.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

reddo schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:22:
[...]

Toch ff beter opletten... galvanische corrosie gaat je alu zeker aantasten in de buurt van de kust als je RVS (A4 of A2 maakt niet uit) gebruikt.

Goed verzinkt materiaal is niks mis mee, wordt in industrie ook veelvuldig gebruikt maar ook daar; Alu vastzetten met RVS ? Materialen isoleren van elkaar !
Mijn basis systeem is van K2 http://www.k2-systems.uk....ew/flat-roof-systems.html
deze werd ook geleverd met alu profielen plus RVS hamerbouten, flensmoeren draadbouten
imbusbouten en schuif moeren alles RVS op alu.

Ander voorbeeld : http://www.solareasy.nl/s...products&categories_id=33

?,,,, Ja, in zeker 95% van alle originele montagesystemen voor zonnepanelen
wordt die kombinatie alu / RVS gebruikt, dus wat is je punt ?

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 29-10-2013 23:54 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 16:12

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hij heeft zeker een punt .. ik had me die vraag ook al gesteld want ik ken dit vanuit de botenwereld met aluminium anodes enzo, maargoed, je hebt metalen in verschillende soorten, ook aluminium en ook RVS. Misschien zijn het aangepaste legeringen .. en zo niet, hoe lang gaat zoiets dan duren? 5 jaar? 10 jaar? 15 jaar? Ik weet het niet ... maar imho mag je het niet zondermeer afdoen als onzin zonder onderbouwing waarom, vooral omdat het wordt verkocht om 25 jaar op het dak te blijven liggen. Lullig als het nu goed gaat maar over 7 jaar een dergelijke storm wel de helft van de panelen eraf trekt.

Dus, ik ben benieuwd of we hier een WTBer hebben rondlopen die ons dit vertellen kan :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben geen wtb kundige, maar weet wel dat, zolang je je zonnepanelen niet in de zee monteert het niet zon vaart zal lopen. Je hebt een medium nodig wat zeer goed geleid, zoals zout water. Regendruppels geleiden een stuk minder.

Maak je je echt zorgen, pas dan kathodische bescherming toe en hang er een opofferingsanode aan. Als je nog een oud stuk zinken dakgoot hebt....

Wise enough to play the fool

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11 16:32
teacher schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 02:03:
Ik ben geen wtb kundige, maar weet wel dat, zolang je je zonnepanelen niet in de zee monteert het niet zon vaart zal lopen. Je hebt een medium nodig wat zeer goed geleid, zoals zout water. Regendruppels geleiden een stuk minder.

Maak je je echt zorgen, pas dan kathodische bescherming toe en hang er een opofferingsanode aan. Als je nog een oud stuk zinken dakgoot hebt....
Ik ben wel een WTB'er maar dit gaat meer richting onderzoeks bureau's
Mocht iemand willen kijken wat dit in kan houden:
http://www.element.com/nl...vaart-maritieme-industrie

In het kort komt het er op neer, zorg ervoor dat verschillende materialen elkaar niet raken.
Zelfs RVS kan je laten roesten door "kruisbesmetting" met staal ;)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

reddo schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:22:
[...]Goed verzinkt materiaal is niks mis mee, wordt in industrie ook veelvuldig gebruikt maar ook daar; Alu vastzetten met RVS ? Materialen isoleren van elkaar !
Nog een laatste keer voordat de moderator ingrijpt :)

Isoleren is inderdaad het beste (geldt ook voor staal) maar gezien de toepassing/eisen lang niet altijd nodig, mogelijk of wenselijk (denk aan aarding).

Voor buitentoepassingen icm met aluminium heeft RVS (A2 of A4) altijd de voorkeur boven (verzinkt) staal dit vanwege de corrosie bestendigheid.

Zie ook het eerder gelinkte ClickFit voorschrift i.v.m. de duurzaamheid.

Bij het ClickFit systeem is dat des te belangrijker omdat de zelftappers de beschermlaag doorbreken.

De bekende Duitse systemen (Schletter,Schüco) maken gebruik van klem en knel verbindingen waardoor de isolerende oxidelaag amper of niet wordt beschadigd. Dat laatste heeft weer als nadeel dat het erg lastig is om de constructie (indien vereist) goed te aarden.

[ Voor 11% gewijzigd door Carbon op 30-10-2013 10:36 ]

Verwijderd

iemand al eens panelen op dit soort dakplaten gelegt
Afbeeldingslocatie: http://www.handelsondernemingdevogel.nl/argeweb/downloads/dakpanplaat%203.jpg

heb dit soort platen ook liggen en ben voorzichtig aan et orienteren
voor wat meer pv paneeltjes

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:44:
iemand al eens panelen op dit soort dakplaten gelegt
[afbeelding]

heb dit soort platen ook liggen en ben voorzichtig aan et orienteren
voor wat meer pv paneeltjes
Die dakplaten zijn een wat mooier ogend alternatief voor golfplaten, maw net als bij golfplaten gebruik je stokschroeven waar je vervolgens de rails op monteert.

Voorbeeld (portrait).

[update 1x]

Andere foto.

[ Voor 14% gewijzigd door Carbon op 30-10-2013 10:50 ]

• izdp
Juist, idd montage met stokschroeven.
Alleen is de link geen gelukkige.
Meestal is zo'n dak gelegd op gordingen die horizontaal liggen.
Die maat komt zelden overeen met de maat van je panelen.
Dus leg je de rails precies andersom dan in het getoonde voorbeeld.
Dus verticaal je dak op.
De afstand tussen de gordingen bepalen dan welke sterkte/dikte de rail moet zijn.
(Waarschijnlijk kan je met een relatief lichte en dus goedkope rail toe.)
En natuurlijk hoeveel stokschroeven je nodig hebt.
Wel fijn zo'n dak, werkt super makkelijk.

Edit: voorgaande link is gewijzigd.
Andere montageplaatjes -met glijsleuven- werken makkelijker om alles netjes recht te leggen.
Helemaal als je de vorige boutgaten hergebruikt. Die liggen zelden op 1 lijn.

[ Voor 18% gewijzigd door izdp op 30-10-2013 13:42 ]

Verwijderd

die dakpanplaten is op zich wel ideaal
scheelt ook een heel gewicht op je dak. ten opzichte van normale pannen.

ik zat zelf idd te denken aan een constructie waarbij je verticale staanders hebt geschroeft door de platen heen op de gording. Daklengte is 7,2 meter van voor tot achter , dus 5 staanders
en daar dan horizontale liggers op zodat daar de panelen weer verticaal op gemonteerd kunnen worden

nu eens gaan kijken hoeveel panelen en wat t gaat kosten

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:36:
die dakpanplaten is op zich wel ideaal
scheelt ook een heel gewicht op je dak. ten opzichte van normale pannen.

ik zat zelf idd te denken aan een constructie waarbij je verticale staanders hebt geschroeft door de platen heen op de gording. Daklengte is 7,2 meter van voor tot achter , dus 5 staanders
en daar dan horizontale liggers op zodat daar de panelen weer verticaal op gemonteerd kunnen worden

nu eens gaan kijken hoeveel panelen en wat t gaat kosten
Ik heb het bij de buurman gedaan met klickfit rails en stokschroeven en de rails verticaal. De panelen landscape, scheelt een hoop rails. Het lastigste is het "vinden" van de gording, dus waar de stok schroef er in moet. Wel goed verticaal haaks voor boren ....

Het uitsteken van de rails was nodig ivm de plaats van de gordingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/Willem.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door WoudseHoeve op 30-10-2013 10:48 . Reden: Toevoegen foto ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• izdp
De gordingen zie je toch door de schroeven die in je platen zitten?
Als je de panelen in landscape kan leggen heb je geen horizontale extra rails nodig.

Verwijderd

die gordingen weet ik hier zo wel te vinden, dus dat is t probleem niet zo.
als ik er zo over nadenk moeten de panelen ook landscape ipv portrait anders komt t niet uit.
van goot tot nok is 4meter,10 met 2 gordingen er tussen
plus natuurlijk de gording bij de goot en de nokgording

maar zoals ik t zie uitkomen op 8 panelen landscape indat geval ,
onder een hoek van 45gr. 8*250wp is 2000wp , in geval dak woonhuis geen last van die censuurflat zoals bij mijn blokhut hihi.

opbrengst in dat geval ~1900 kwh per jaar ???

• izdp
Kijk eens aan hoe snel de passende antwoorden je om de oren vliegen.
Je zal zien, omdat je geen clickfit nodig hebt, dat je veel goedkoper uit bent en naar mijn mening robuuster.

Verwijderd

@woudsehoeve mooi plaatje idd, zo'n constructie zit ik ook aan te denken.
@izdp nu idd eens gaan kijken wat t gaat kosten

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:46:
maar zoals ik t zie uitkomen op 8 panelen landscape indat geval ,
onder een hoek van 45gr. 8*250wp is 2000wp , in geval dak woonhuis geen last van die censuurflat zoals bij mijn blokhut hihi.

opbrengst in dat geval ~1900 kwh per jaar ???
Eerder (optimale orientatie) 1600-1700 kWh (correctie factor 0.84).

• izdp
Je zegt toch 4 bij 7,2 meter?

Dan kan je 3 rijen a 4 stuks in landscape kwijt of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd

@izdp daar dacht ik eerst ook aan maar dat komt niet uit .
van goot tot nok is 4meter,10
vanaf de nok gezien ligt de 1e gording daaronder op 1,1 meter afstand
de volgende gording ligt daar weer 1,2 meter onder
de 3e gording ligt 40cm boven de goot
ik kan de verticale staanders dus net niet vastmonteren aan de nokbalk
dus als deze een 20cm boven de bovenste gording uitsteeks als ook een 20cm uitsteek onder de middelste gording dan heb ik staanders van 2m10 hier kan je dan de liggers op plaatsen zodat je landscape 2 rijen van 4 panelen kan plaatsen

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:15:
@izdp daar dacht ik eerst ook aan maar dat komt niet uit .
van goot tot nok is 4meter,10
vanaf de nok gezien ligt de 1e gording daaronder op 1,1 meter afstand
de volgende gording ligt daar weer 1,2 meter onder
de 3e gording ligt 40cm boven de goot
ik kan de verticale staanders dus net niet vastmonteren aan de nokbalk
dus als deze een 20cm boven de bovenste gording uitsteeks als ook een 20cm uitsteek onder de middelste gording dan heb ik staanders van 2m10 hier kan je dan de liggers op plaatsen zodat je landscape 2 rijen van 4 panelen kan plaatsen
Als de dakcontructie aan de onderkant open is dan zou je ook per vertikale rij zonnepanelen 2 balken (met gripankers) tussen de nokbalk en de bovenste gording kunnen plaatsen zodat je de stokschroeven dichter bij de nok kunt monteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Carbon op 30-10-2013 11:43 ]

• Blik1984
Even een n00b-vraagje. Ik heb nu dan panelen, moet ik dat dan nog aanmelden ergens? Bijvoorbeeld bij de energie-leverancier?

En ik heb een Solarmax omvormer, die is nu met een datakabel verbonden aan de PC. Hoe werkt het dan verder precies qua realtime monitoring?

• Atrax
Blik1984 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:41:
Even een n00b-vraagje. Ik heb nu dan panelen, moet ik dat dan nog aanmelden ergens? Bijvoorbeeld bij de energie-leverancier?

En ik heb een Solarmax omvormer, die is nu met een datakabel verbonden aan de PC. Hoe werkt het dan verder precies qua realtime monitoring?
Ja, melden op http://energieleveren.nl en waarschijnlijk ook bij je leverancier (in mijn geval ook interessant omdat ik dan korting krijg op resterende ingekochte kWh's.

[ Voor 13% gewijzigd door Atrax op 30-10-2013 11:45 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Als je een digitale stroom meter hebt raad ik je aan om je aan te melden via energieleveren.nl heb je een draaischijfmeter die geschikt is voor teruglevering hoef je dat niet te doen tenzij je verwacht meer op te wekken dan dan je gebruikt.

Maar mijn ervaring is dat melden nog geen garantie is voor een soepele afhandling van je eindafrekening. Ben sinds juli bezig om mijn teruglevering op mijn jaarnota te krijgen. (heb een digitale meter en er is gezeur om die waarden in het systeem van de leverancier te krijgen). Maar er schijnt licht te zijn aan het einde van de tunnel.

[ Voor 41% gewijzigd door Barrycade op 30-10-2013 11:46 ]

Verwijderd

@carbon,
bovenop de gordingen liggen de welbekende unidek platen
dus dat gaat hem niet worden

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Ik ben me aan het oriënteren om wat panelen op mijn dak te laten plaatsen.
Ik ben aan dit draadje begonnen....maar heb het nog niet helemaal uitgelezen....is nogal lang.
Toch wilde ik alvast een reactie plaatsen.

Het gaat om een schuin dak 600x450 (ongeveer 40graden schat ik) op Z-ZW (200 graden).
Ik wil alles zo zwart mogelijk.

Ik heb een offerte binnen voor 10 panelen (JA Solar 250) met Growatt 3000TL.

Een andere lokale aanbieder heeft zojuist een offerte gestuurd voor 14x Orange Black 250 met een Omniksol 3.0 WiFi . Dat ziet er goed uit voor een mooie prijs. Hij wil 2 strings van 7 panelen maken ivm een klein beetje schaduw van dakkapel van de buren.Dat lijkt me moeilijk....dak is maar 6m breed en panelen zijn meter breed.

Ik zit me ook nog te oriënteren op de omvormers: de Growatt ziet er goed uit (kan een WiFi stick in), de SMA is een stuk duurder en er moet dan een utp getrokken worden naar router, de Omnik heeft eigenlijk alles wat ik zoek: WiFi, goede prijs/prestaties en 10 jaar garantie.

Ik vindt monitoring best wel belangrijk: is de monitoring van Omnik te doen? Voldoende gegevens, goeie verversing, betrouwbaarheid van site (ik kan nu bijv. niet op de demo site komen).

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Blik1984 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:41:

aanmelden?
aanmelden is voor watjes. >:)

is wat afhankelijk van de situatie.
met een goed terug draaiende ferraris meter en geen te verwachten overschot zou ik gewoon doen of je neus bloed en zeggen dat je gewoon een 1/2 jaar op vacatie bent en daar door zo weinig stoom gebruikt.
vooral geen slapende honden wakker maken.

met een "slimme" meter is het in ieder geval handig om de energie leverancier op de hoogte te stellen anders gaat de verrekening niet goed.
(zo slim is een slimme meter niet, de netbeheerder weigert nog steeds om 4 staden op te nemen.
dus is eigenlijk zinloos apparaat met de huidige stand van zaken.)
Atrax schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:43:
[...]

Ja, melden op http://energieleveren.nl en waarschijnlijk ook bij je leverancier (in mijn geval ook interessant omdat ik dan korting krijg op resterende ingekochte kWh's.
deze mag je zeker ook mee nemen in de beslissing melden of niet.
maar dan doe je het voor een beetje korting.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 30-10-2013 12:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• izdp
Is die nokbalk aan de binnenzijde vrij in zicht swapevent?
Want dan zou je het wel kunnen oplossen naar mijn idee.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Barrycade schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:44:
Als je een digitale stroom meter hebt raad ik je aan om je aan te melden via energieleveren.nl heb je een draaischijfmeter die geschikt is voor teruglevering hoef je dat niet te doen tenzij je verwacht meer op te wekken dan dan je gebruikt.

Maar mijn ervaring is dat melden nog geen garantie is voor een soepele afhandling van je eindafrekening. Ben sinds juli bezig om mijn teruglevering op mijn jaarnota te krijgen. (heb een digitale meter en er is gezeur om die waarden in het systeem van de leverancier te krijgen). Maar er schijnt licht te zijn aan het einde van de tunnel.
Ik moest ook mijn standen doorgeven (Elektrabel) en kon alleen mijn verbruiksmeter opgeven. Ik heb dus mijn verbruiksmeter en opbrengst verrekend en dat opgegeven. Begon de site te miepen dat de waarden te laag waren enz. Deze standen heb ik dus wel doorgezet en hoop dat het goedkomt....

Wordt nog wat als ik straks onder de 0 kom.....

• izdp
Ik heb zelf ook nog niet gemeld. Ik wachtte op het energieakkoord. Nu feitelijk nog steeds, want het moet allemaal nog uitgewerkt worden. Laat ik dat nou net met heel veel argwaan volgen.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ridder schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:29:
Ik vindt monitoring best wel belangrijk: is de monitoring van Omnik te doen? Voldoende gegevens, goeie verversing, betrouwbaarheid van site (ik kan nu bijv. niet op de demo site komen).
Ik vind de monitoring van Omnik best OK. Via webportal en Android app werkt dat prima. Ik wilde alleen niet volledig afhankelijk zijn van Omnik voor mijn data, ik wilde de data ook zelf hebben. Via een Python script lees ik de Omnik iedere minuut uit en sla dat op in een MySQL database en upload die gegevens iedere 5 minuten naar PVOutput. Werkt feilloos.

• migjes
masaman schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:03:
[...]

Ik vind de monitoring van Omnik best OK. Via webportal en Android app werkt dat prima. Ik wilde alleen niet volledig afhankelijk zijn van Omnik voor mijn data, ik wilde de data ook zelf hebben. Via een Python script lees ik de Omnik iedere minuut uit en sla dat op in een MySQL database en upload die gegevens iedere 5 minuten naar PVOutput. Werkt feilloos.
ik heb een keer gemerkt dat omnik om de 5 minuten logt.
maar dan de timer pas weer resetten als als het bericht verzonden was.
met een langzame verbinding werd het steeds 5min + een paar seconden.
daar door kon ik maar slecht een vergelijking maken met mijn logging die de paar seconden niet had.
is dat opgelost met jouw oplossing?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:18:
@carbon,
Dat veranderd de situatie!

Stokschroeven gebruik je normaliter als de dakbedding rechtstreeks op de gordingen ligt.

In jouw geval zit daar nog dus minimaal 10cm extra tussen, maw dat worden wel hele lange stokschroeven en ik vraag mij af of dat constructief wel verwantwoord is.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Carbon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:17:
[...]
Dat veranderd de situatie!
Stokschroeven gebruik je normaliter als de dakbedding rechtstreeks op de gordingen ligt.
In jouw geval zit daar nog dus minimaal 10cm extra tussen, maw dat worden wel hele lange stokschroeven en ik vraag mij af of dat constructief wel verwantwoord is.
De platen van de foto waren geïsoleerd aan de onderzijde. De stokschroeven zijn lang en zwaar genoeg om het stevig te houden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

masaman schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:03:
[...]

Is dat een beetje te doen voor mij met vrijwel alleen Macs?
Ik ben geen digibeet, maar ook geen die hard programmeur....

Ik heb ook nog een HTPC met W8 als het echt niet anders kan.....

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ridder schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:34:
[...]
Mogelijk is dat dan een goed moment om eindelijk van die dure I-thingies af te komen ..... hoef je ook niet steeds overal voor te betalen _O- (ik vind mezelf leuk ja ...)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:18:
@carbon,
Bij ons liggen op de unidek platen weer balken (5x7, geloof ik) horizontaal. Daaraan zitten de dakplaten vastgespijkerd. De zonnepanelenrails heeft de leverancier ook vastgeschroefd aan die balken. De rails liggen dus gewoon horizontaal.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• izdp
Aha en die balkjes zijn dan geschroefd aan de gordingen?
Maar aan 5 bij 7 zou ik ze niet graag hebben, zeker niet met normale gordingafstanden.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb geen idee hoe die balkjes vastzitten. Zonder een hele dakplaat er af te halen kun je dat ook niet zien. Gelukkig heb ik het plaatsen van de panelen door een gerenommeerd bedrijf laten doen, juist omdat het zo'n ongebruikelijke dak constructie was.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Verwijderd

aan die verticale balkjes zitten normaliter je panlatten waar dan eventueel je dakhaken aangehangen worden dus dat lijkt me wel voldoende sterk

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwbinder.nl/typo3temp/pics/_0128893001365434318_98a02cb122.png

het liefst zou ik 2 rijen van 7 panelen portrait leggen
maar 2 rijen van 4 panelen landscape is voldoende om op een verbruik van 0 uit e komen

• masaman
  • Niet online
Ridder schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:34:
[...]
[knip] verhaal over Omnik logging met Python script[/knip]

Dat script is niet moeilijk, er zit een config file bij die je moet aanpassen, that's it. Ik draai dat Python script op een webserver van een site die ik nog heb draaien. Alleen een cron jobje en dan draait het. Je moet alleen wel een systeem hebben waar je Python op kunt draaien. Ik wilde dat ook niet op een aparte PC gaan doen omdat dat me het extra stroomverbruik niet waard is. Ik zal de bron van dat Pythobn script eens opzoeken en posten. Het werkt verrassend goed.

• masaman
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:09:
[...]
ik heb een keer gemerkt dat omnik om de 5 minuten logt.
maar dan de timer pas weer resetten als als het bericht verzonden was.
met een langzame verbinding werd het steeds 5min + een paar seconden.
daar door kon ik maar slecht een vergelijking maken met mijn logging die de paar seconden niet had.
is dat opgelost met jouw oplossing?
Volgens mij vraagt mijn script de huidige data op en stuurt dat door naar PVOutput. Ik ben daarmee onafhankelijk van de eigen logging van Omnik en eventuele timingproblemen die daar mee samen hangen. Ik zal het script eens opduikelen en hier posten.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

izdp schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:48:
Ik heb zelf ook nog niet gemeld. Ik wachtte op het energieakkoord. Nu feitelijk nog steeds, want het moet allemaal nog uitgewerkt worden. Laat ik dat nou net met heel veel argwaan volgen.
uhm... wat heeft dat voor zin? Even nieuwsgierig hoor: er worden binnenkort wat panelen op mijn dak gelegd (totaal 4.250 Wp). De subsidies zijn op, en uit die hoek hoeven we ook niks meer te verwachten, dus vraag ik me af waarom je het niet zou melden? :?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Atrax
Mogelijk interessant als er op korte termijn toch nog subsidie voor nieuwe installaties komt. Niet waarschijnlijk helaas.

• drielp
Pietervs schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:58:
[...]

uhm... wat heeft dat voor zin? Even nieuwsgierig hoor: er worden binnenkort wat panelen op mijn dak gelegd (totaal 4.250 Wp). De subsidies zijn op, en uit die hoek hoeven we ook niks meer te verwachten, dus vraag ik me af waarom je het niet zou melden? :?
De vraag is: ga je meer opwekken dan je eigen gebruik? Zo niet, wat is dan de zin van aanmelden? LED verlichting ed meldt je toch ook niet aan?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Atrax schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:17:
Mogelijk interessant als er op korte termijn toch nog subsidie voor nieuwe installaties komt. Niet waarschijnlijk helaas.
Ja, en dan, het gaat niet om een nieuwe installatie. Terugwerkend zal het niet worden...

• Atrax
KillerAce_NL schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:23:
[...]

Ja, en dan, het gaat niet om een nieuwe installatie. Terugwerkend zal het niet worden...
Precies de reden waarom iemand zou willen wachten met aanmelden. Niet dat het een nette manier van handelen is...

• migjes
Atrax schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 18:07:
[...]

Precies de reden waarom iemand zou willen wachten met aanmelden. Niet dat het een nette manier van handelen is...
ehhh nee sorrie, volgens mij heeft de subsidie er totaal niks mee te maken.
in ieder geval niks met het aanmelden van je pv bij de netbeheerder/leverancier.
(als je al pv had en je wil meer kon je gewoon mee doen met de subsidie, geen probleem
je had zelfs je oude set kunnen verkopen en een nieuwe met subsidie neer kunnen leggen als je er zin in had. alleen maar 1x in de zelfde ronde, maar pv is veeel ouder en hebben veel rondes gehad.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 30-10-2013 18:21 ]

Verwijderd

Atrax schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:17:
Dan heet het gewoon fraude, de set ligt er immers al op? De straffen daarop zijn overigens niet mals, daar werd bij de vorige subsidie ook al voor gewaarschuwd. Overigens heb ik bij mij de set aangemeld (digitale meter, moet wel) maar ook bij pa (ferraris): 0 verbruik continue gaat op een gegeven moment toch vragen opleveren of ze zien het wel bij een volgende metercontrole.

Ik lees tot op heden bar weinig over nieuwe subsidies, dus ik verwacht voor volgend jaar weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2013 18:29 ]

• reddo
laat maar...

[ Voor 97% gewijzigd door reddo op 30-10-2013 19:07 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meld je het ook dan als je een 16A verbruiker gekocht hebt en die elke dag aan zet? And guess what, je krijgt niet eens vragen waarom je ineens zoveel verbruikt hebt maar gewoon afrekenen.

Ik had ze ook niet aangemeld, ook niet bij greenchoice maar ik kreeg toch de vragen waarom het 8000 kWh minder was dit jaar :)
div mails, en foto's gestuurd van de meter voordat ze overtuigt waren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• izdp
Van de rijksoverheid zal zeker niets af komen. Die vinden dat ze, met het niet of slechts deels heffen van de energiebelasting en btw over je opgewekte stroom, al enorm veel subsidie weg geven.
Provinciale overheden zitten her en der nog op een bergje geld. Daar zou wellicht nog wat van kunnen komen.

• Atrax
Ik zeg ook niet dat je moet aanmelden, maar de subsidie was de enige reden die ik kon verzinnen om, als je wel wilt aanmelden, hiermee te wachten.
Met een slimme meter zul je het wel moeten melden ivm salderen lijkt me.

• izdp
Wel ik wacht op de uitwerking van het energieakkoord zoals al gezegd. Dit omdat ik dak heb voor een ander huis van mij wat geen geschikt dak heeft. Helaas lijkt het nu zo te zijn dat de postcoderoos dat nekt nog los van de idioterie om deels belasting en btw te moeten betalen.
Anders had ik nog 1 of 2 setjes geplaatst, ondanks dat het dankzij brussel nu zo'n 20% duurder is geworden.
Lang leve dit groene beleid! Het is nog steeds diep paars!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
Hoeveel mensen hebben inmiddels al een btw nummer aangevraagd om de btw terug te vragen?

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:44:
Hoeveel mensen hebben inmiddels al een btw nummer aangevraagd om de btw terug te vragen?
Zie de topic : Nieuws: Zonnepanelen en de btw

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

WoudseHoeve schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:39:
[...]

Mogelijk is dat dan een goed moment om eindelijk van die dure I-thingies af te komen ..... hoef je ook niet steeds overal voor te betalen _O- (ik vind mezelf leuk ja ...)
Nou.....ik wil best iets meer betalen voor iets wat goed werkt (voor mij).
Over de totale gebruikstijd van de iDingen zijn ze echt niet duurder dan plastic herriedozen, zeker niet wanneer je de extra tijd meerekent die je er aan moet besteden om het naar je zin te laten draaien.
En de ergernis.....de HTPC met W8 draaide ook niet meteen lekker en die moet ik nog steeds regelmatig re-booten.
Als je te veel vrije tijd hebt en het is je hobby dan geeft het niks. Maar die tijd heb ik gehad.....jaren geleden. Nu ga ik voor gemak en de tijd die ik over hou, kan ik aan andere dingen besteden....zoals PV...om maar weer on-topic te komen :)

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

masaman schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:08:
[...]

Volgens mij vraagt mijn script de huidige data op en stuurt dat door naar PVOutput. Ik ben daarmee onafhankelijk van de eigen logging van Omnik en eventuele timingproblemen die daar mee samen hangen. Ik zal het script eens opduikelen en hier posten.
Dus....de inverter stuurt zelf ~1x per 5min data naar Omnik, maar je kan dmv script die info vaker opvragen bij de inverter en dat wordt dan weer doorgestuurd naar PV Output.
Ben benieuwd naar het script!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Ik geloof dat ik al wat gevonden heb van Wouter van der Zwan.

https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

• Atrax
Is er iemand die ervaring heeft met de Involar eGate of op een andere manier zijn Involar MAC250A kan uitlezen?
Ik heb er namelijk een besteld, maar mijn panelen worden gesplitst over garage en dakkapel waardoor ik ze (vermoedelijk) maar op één plaats kan uitlezen.

Pagina: 1 ... 86 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.