Wij hebben een Daalderop close-in boiler, zonder hot-fill. Daarom scheelt het daadwerkelijk ook maar weinig met een heet water tap in besparingskosten per jaar, ook al komt er geen kokend heet water uit de boiler waar je direct thee van kunt zetten zoals met die quooker. Neem je aanschafkosten mee, dan is de heetwatertap amper meer te verantwoorden...SunshineCompany schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:48:
[...]
Ik ga een Daalderop-variant zetten, die's goedkoper. Niet zozeer om geld te besparen maar wel omdat het letterlijk 4 minuten duurt voordat er warm water uit de kraan komt.
Haha ja denk ik ook wel, mja... ieder zo zijn vak. Ga niet alle kranen langs bij het waterschap terwijl dat mn werk niet is. Zullen ze wel raar opkijken als ik daar sta te ontkalken met dat ding. hahaCyberpope schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:13:
[...]
Vol opendraaien ipv half en een keer goed ontkalken.
In de standaardberekening van de site op Quooker zou ik 60 euro besparen met de volgende invoerdata: http://prntscr.com/1z8kpg Het is inderdaad dat je kunt afvragen of het klopt, maar het zal vast een indicatie geven in de goede richting. De meeste dagen van de week is er maar 1 persoon thuis, in het weekend 3 personen, dus de werkelijke "besparing" ligt dan nog veel lager volgens die berekening daar: rond de 30 euro/jaar. Ik neem aan dat een dergelijke site een beetje praat in een eigen straatje en zodoende de besparing nog wat dik aan probeert te zetten, zodat de werkelijke besparing in realiteit niet eens haalbaar is.Dre schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:14:
55-60 euro per jaar, ten opzichte van wat bereken je dat verschil? Heb je anders een rekenvoorbeeld voor mij hoe je op die getallen uit komt
Ten opzichte van een waterkoker lijkt mij een quooker juist meer energie te verbruiken
Wellicht dat ie meer energie verbruikt omdat ie zo hoog piekt, maar denk dat je relatief minder water op warmt dat je alsnog verspilt zoals je dat vaak in een waterkoker hebt.
Nu is de grap dat ik toevallig pas geleden de close-in boiler ook nog heb geïsoleerd en dan wel de slangaansluitingen. Na 4 weken meten (2 weken voor isolatie en 2 weken na) blijkt dat je er ongeveer 60kWh per jaar mee uitspaart met ons verbruik*. Een beetje buisisolatie heb je dus in een half jaar er al uit en levert in ons geval zo'n 15-20% besparing op.
Dat maakt het besparingsverschil met een quooker nog kleiner...
* verbruik als in: tweemaal daags een bak afwaswater, plus af en toe wat lauw water tappen. Voor de rest wordt ie via de "eco" stand tussendoor nog op temperatuur gehouden. Misschien nog eens kijken of een tijdschakelaar voor 's nachts nog loont...
Echter is een tijdschakelaar natuurlijk ook maar twijfelachtig, wanneer verdien je hem terug als je bedenkt dat afgekoeld water in het vat na bijv. 8 uur uit te zijn geweest weer moet worden opgewarmd... dat kost ook aardig wat energie dan wanneer je hem continue op warmte houdt denk ik.
[ Voor 12% gewijzigd door Aardwolf op 23-10-2013 21:18 ]