Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.090 views

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:06
SunshineCompany schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:48:
[...]
Ik ga een Daalderop-variant zetten, die's goedkoper. Niet zozeer om geld te besparen maar wel omdat het letterlijk 4 minuten duurt voordat er warm water uit de kraan komt.
Wij hebben een Daalderop close-in boiler, zonder hot-fill. Daarom scheelt het daadwerkelijk ook maar weinig met een heet water tap in besparingskosten per jaar, ook al komt er geen kokend heet water uit de boiler waar je direct thee van kunt zetten zoals met die quooker. Neem je aanschafkosten mee, dan is de heetwatertap amper meer te verantwoorden...
Cyberpope schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:13:
[...]
Vol opendraaien ipv half en een keer goed ontkalken.
Haha ja denk ik ook wel, mja... ieder zo zijn vak. Ga niet alle kranen langs bij het waterschap terwijl dat mn werk niet is. Zullen ze wel raar opkijken als ik daar sta te ontkalken met dat ding. haha :+
Dre schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:14:
55-60 euro per jaar, ten opzichte van wat bereken je dat verschil? Heb je anders een rekenvoorbeeld voor mij hoe je op die getallen uit komt :)

Ten opzichte van een waterkoker lijkt mij een quooker juist meer energie te verbruiken ;)
In de standaardberekening van de site op Quooker zou ik 60 euro besparen met de volgende invoerdata: http://prntscr.com/1z8kpg Het is inderdaad dat je kunt afvragen of het klopt, maar het zal vast een indicatie geven in de goede richting. De meeste dagen van de week is er maar 1 persoon thuis, in het weekend 3 personen, dus de werkelijke "besparing" ligt dan nog veel lager volgens die berekening daar: rond de 30 euro/jaar. Ik neem aan dat een dergelijke site een beetje praat in een eigen straatje en zodoende de besparing nog wat dik aan probeert te zetten, zodat de werkelijke besparing in realiteit niet eens haalbaar is.
Wellicht dat ie meer energie verbruikt omdat ie zo hoog piekt, maar denk dat je relatief minder water op warmt dat je alsnog verspilt zoals je dat vaak in een waterkoker hebt.

Nu is de grap dat ik toevallig pas geleden de close-in boiler ook nog heb geïsoleerd en dan wel de slangaansluitingen. Na 4 weken meten (2 weken voor isolatie en 2 weken na) blijkt dat je er ongeveer 60kWh per jaar mee uitspaart met ons verbruik*. Een beetje buisisolatie heb je dus in een half jaar er al uit en levert in ons geval zo'n 15-20% besparing op. ;)
Dat maakt het besparingsverschil met een quooker nog kleiner... 8)

* verbruik als in: tweemaal daags een bak afwaswater, plus af en toe wat lauw water tappen. Voor de rest wordt ie via de "eco" stand tussendoor nog op temperatuur gehouden. Misschien nog eens kijken of een tijdschakelaar voor 's nachts nog loont...
Echter is een tijdschakelaar natuurlijk ook maar twijfelachtig, wanneer verdien je hem terug als je bedenkt dat afgekoeld water in het vat na bijv. 8 uur uit te zijn geweest weer moet worden opgewarmd... dat kost ook aardig wat energie dan wanneer je hem continue op warmte houdt denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Aardwolf op 23-10-2013 21:18 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SunshineCompany schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:29:
Het valt mij (heel erg!) mee hou weinig klanten ons contacteren om te klagen dat dingen qua salderen niet goed zijn gegaan. 2 keer, tot nu toe, denk ik. Eerste keer had de klant het zelf niet gemeld. 2e keer heel gedoe met een eigen meter van uhm, dat energiebedrijf wat zelf toen nog meters mocht plaatsen. Naam ff kwijt.
Oxxio?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://marque.aqmulate.com/oxxio.jpg

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@marcel87
We gaan nu wel een beetje het offtopic gebied in.
Nullast verbruik:
Quooker = 10 Watt = 88 kWh per jaar
10 liter normale 60°C boiler = 17 Watt = 150 kWh per jaar
61 kWh verschil = € 12,81 extra energiekosten door hogere nullast verbruik.
Ik ga er even vanuit dat het waterkoken in een waterkoker geen verlies heeft, en ik denk dat ik er niet ver naast zit.
Voor (€57-€12,81=) €44,19 verschil kan je 4523 Liter teveel (onnodig) water opwarmen van 60°C naar 100°C. Dat komt neer op 12,4 liter per dag.

Dan hebben we de investering van >€1.000 nog niet eens meegenomen ;). Denk dat we het beter op comfort kunnen houden.

[/offtopic]

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 23-10-2013 21:43 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

ericplan

5180 Wp PV

marcel87 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:09:
[...]

Wij hebben een Daalderop close-in boiler, zonder hot-fill. Daarom scheelt het daadwerkelijk ook maar weinig met een heet water tap in besparingskosten per jaar, ook al komt er geen kokend heet water uit de boiler waar je direct thee van kunt zetten zoals met die quooker. Neem je aanschafkosten mee, dan is de heetwatertap amper meer te verantwoorden...

[...]

Haha ja denk ik ook wel, mja... ieder zo zijn vak. Ga niet alle kranen langs bij het waterschap terwijl dat mn werk niet is. Zullen ze wel raar opkijken als ik daar sta te ontkalken met dat ding. haha :+

[...]

In de standaardberekening van de site op Quooker zou ik 60 euro besparen met de volgende invoerdata: http://prntscr.com/1z8kpg Het is inderdaad dat je kunt afvragen of het klopt, maar het zal vast een indicatie geven in de goede richting. De meeste dagen van de week is er maar 1 persoon thuis, in het weekend 3 personen, dus de werkelijke "besparing" ligt dan nog veel lager volgens die berekening daar: rond de 30 euro/jaar. Ik neem aan dat een dergelijke site een beetje praat in een eigen straatje en zodoende de besparing nog wat dik aan probeert te zetten, zodat de werkelijke besparing in realiteit niet eens haalbaar is.
Wellicht dat ie meer energie verbruikt omdat ie zo hoog piekt, maar denk dat je relatief minder water op warmt dat je alsnog verspilt zoals je dat vaak in een waterkoker hebt.

Nu is de grap dat ik toevallig pas geleden de close-in boiler ook nog heb geïsoleerd en dan wel de slangaansluitingen. Na 4 weken meten (2 weken voor isolatie en 2 weken na) blijkt dat je er ongeveer 60kWh per jaar mee uitspaart met ons verbruik*. Een beetje buisisolatie heb je dus in een half jaar er al uit en levert in ons geval zo'n 15-20% besparing op. ;)
Dat maakt het besparingsverschil met een quooker nog kleiner... 8)

* verbruik als in: tweemaal daags een bak afwaswater, plus af en toe wat lauw water tappen. Voor de rest wordt ie via de "eco" stand tussendoor nog op temperatuur gehouden. Misschien nog eens kijken of een tijdschakelaar voor 's nachts nog loont...
Echter is een tijdschakelaar natuurlijk ook maar twijfelachtig, wanneer verdien je hem terug als je bedenkt dat afgekoeld water in het vat na bijv. 8 uur uit te zijn geweest weer moet worden opgewarmd... dat kost ook aardig wat energie dan wanneer je hem continue op warmte houdt denk ik.
Er is een topic over de Quooker. Quooker en Boilers stroombesparing
Ik wil 'm niet kwijt overigens, m'n Combi+. Verbruik is redelijk constant 8,75 kWh per week

A'dam PVOutput

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:06
Oh ik wist niet dat dat topic bestond... mja, tevreden met hoe het nu is, dus wat kan je er meer van zeggen.

@ Dre: ja precies, maar daarom pomp je er in principe gewoon geld in, tenminste in mijn voorbeeld/situatie. Zo kost je het affakkelen van overschot van elektra eigenlijk alleen maar geld. Dure kopjes thee in dat geval. :9
In andere gevallen bij het afwezig zijn van close-in boiler kan het wellicht gunstiger uitvallen, geen idee. Verbruik van onze keukenboiler is btw ~6,5kWh/week na het isoleren van slangen (was eerst 7,8kWh/week), gemeten over ~350u met de Voltcraft Energy Monitor 3000.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als ik het goed begrijp dan verbruikt je keukenboiler evenveel als onze TV hoek per week, met:
Receiver, kabelmodem, Dect telefoon, mediaplayer, LED TV, Blue Ray speler, etc.

Da's heftig veel, dusszzz.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
/lurkmode=off
of dat is veel thee (of afwas) tegenover weinig tv ...
maw: je kunt er geen uitspraak overdoen tenzij je weet hoe vaak iets gebruikt wordt...
/lurkmode=on

[ Voor 41% gewijzigd door soulrider op 24-10-2013 10:01 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

ericplan schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:47:
[...]

Er is een topic over de Quooker. Quooker en Boilers stroombesparing
Ik wil 'm niet kwijt overigens, m'n Combi+. Verbruik is redelijk constant 8,75 kWh per week
Ik neem aan dat dat je total verbruik is en niet aleen van je combi ? Anders zit je op 4000+ kwh per jaar....

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

KillerAce_NL schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:35:
[...]
Ik neem aan dat dat je totale verbruik is en niet alleen van je combi ? Anders zit je op 4000+ kwh per jaar....
8,75 x 52 = ?

@Schinnen
Wel eens uitgelegd eerder. Geen afwasmachine, dus echt heet water nodig voor de vaat. Veel koffie en veel thee worden gezet uit Quooker, dus geen extra apparaten in gebruik. En een CV-ketel die alleen per 50 liter heet water kan maken(Combifort met ingebouwde 50-liter boiler).
Bewuste keuze, die met name gasverbruik scheelt.

[ Voor 40% gewijzigd door ericplan op 24-10-2013 10:44 . Reden: spelfout ]

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:37:
[...]

8,75 x 52 = ?

@Schinnen
Wel eens uitgelegd eerder. Geen afwasmachine, dus echt heet water nodig voor de vaat. Veel koffie en veel thee worden gezet uit Quooker, dus geen extra apparaten in gebruik. En een CV-ketel die alleen per 50 liter heet water kan maken(Combifort met ingebouwde 50-liter boiler).
Bewuste keuze, die met name gasverbruik scheelt.
Dat is dan erg vergelijkbaar met hier: geen vaatwasser (bewuste keuze bij nieuwe keuken), koffiezetter met thermoskan die lang warm houdt, CV met 50 l boiler.
Even opgezocht uit de Plugwise archieven: koffiezetter ong. 2 kWh per week.
Daar moet dan nog wat gas bij voor de afwas (4 keer per week).

We gaan dit jaar weer een nieuw minimum record krijgen voor elektra: +/- 2300 kWh. Alweer meer zonne-kWh's over :)

[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 24-10-2013 11:31 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:30:
[...]
Dat is dan erg vergelijkbaar met hier: geen vaatwasser (bewuste keuze bij nieuwe keuken), koffiezetter met thermoskan die lang warm houdt, CV met 50 l boiler.
Even opgezocht uit de Plugwise archieven: koffiezetter ong. 2 kWh per week.
Daar moet dan nog wat gas bij voor de afwas (4 keer per week).

We gaan dit jaar weer een nieuw minimum record krijgen voor elektra: +/- 2300 kWh. Alweer meer zonne-kWh's over :)
Vier keer per week afwassen? Hier moet dat toch wel dagelijks :o Gezin met 3 volwassenen. Verder gaat er toch wel twee liter koffie en drie liter thee door per dag. In het weekend vaak meer.
Leuke bijkomstigheid van onze voorliefde voor echte thee en koffie is dat we geen frisdranken in huis hebben. Dat scheelt een hoop gesleep met flessen cola en colaflessen.

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier zijn er maar twee volwassenen, dat scheelt. Verder kook ik vaak grotere porties. Die gaan dan de diepvries in en hoeft alleen maar opgewarmd te worden: minder afwas. Ook de wok inschakelen levert weinig vuil spul. Met twee potten koffie per dag redden we het hier.

Frisdrank? Wat was dat ook alweer?

Maar de eerlijkheid gebiedt dat er wel eens met kratje wordt gesleept. ;)

• Nox
  • Laatst online: 17:23

Nox

Noxiuz

Nog meer mensen die een bugje in de omvormers van Omnik hebben?

Ik heb er hier een in Omnikportal, in mei geplaatst en annual yield van 1MWh maar total yield staat op 1,3 MWh. Klopt dus iets niet omdat de omvormer pas dit jaar is gaan werken. :?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11 16:32
NoxiuZ schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:17:

Ik heb er hier een in Omnikportal, in mei geplaatst en annual yield van 1MWh maar total yield staat op 1,3 MWh. Klopt dus iets niet omdat de omvormer pas dit jaar is gaan werken. :?
Het lijkt of dit in de verrekening zit in de omnikportal als je de tijd opnieuw insteld.

1 dag na installatie heb ik de tijdzone opnieuw moeten instellen (om 1 of andere reden tijdens de intitiële registratie heeft hij deze niet meegenomen) kijk maar eens naar de gegevens:
http://www.omnikportal.co...erminalMain.aspx?pid=8831
zelfde probleem bij mijn ouders:
http://www.omnikportal.co...aspx?come=Public&pid=5127

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-10 22:22
Hallo allen,

Heb het topic (en andere) doorgelezen en ben nu zelf ook bezig met een installatie. Momenteel heb ik een offerte voor 2 panelen op mijn dakkapel en 9 panelen op mijn garage.
Het gaat om EGing 245Wp poly panelen, voorzien van Involar MAC250A micro-omvormers. Bij het systeem zit ook een Involar eGate.
Volgens de leverancier kan ik dan van alle 11 panelen individueel de opbrengst zien. Mijn vraag is hoe dit dan werkt in mijn situatie, omdat 2 panelen op een heel andere plek geplaatst zullen worden? Op welke manier communiceert de eGate met de omvormers?
Is er overigens iemand die ervaring heeft met panelen van EGing?

Het totaal inclusief Flatfix montagesysteem en ballast kost dan <€3600,- ex montage (wil ik zelf doen).

[ Voor 4% gewijzigd door Atrax op 25-10-2013 04:01 ]

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Verwijderd

zag gisteren een mooi projectje in westbrabant een koestal die volgelegt word met panelen
helaas foon leeg dus kon geen foto's maken, volgende keer ff doen

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als je van stallen houdt met veel PV, neem eens een kijkje bij onderstaande leverancier :)
http://www.wijoogstendezon.nl/wijoogstendezon.nl/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11 16:32
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:18:
zag gisteren een mooi projectje in westbrabant een koestal die volgelegt word met panelen
helaas foon leeg dus kon geen foto's maken, volgende keer ff doen
Bedoel je die stal tussen Wouw en Heerle? anders kan ik daar van het weekend wel een foto van nemen, woon ik vlakbij :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Verwijderd

nee op de oude heijdijk tussen steenbergen en nieuw vossemeer,
net voor notendaal, daar zijn ze bezig het hele dak vol te leggen.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 21:41

MXL

Ik ben al enige tijd bezig om plannen te maken voor een bescheiden PV systeem bij mijn huis.

Uitgangspunt is dat ik het zelf wil kunnen aanleggen, enerzijds vanwege de kosten maar vooral vanwege het feit dat ik het leuk vind.

Ik heb een schuindak die 3 graden voorbij het zuiden zit dus in principe ideaal is, maar daarnaast heb ik achterin de tuin ook nog een garage van 3 bij 6 met plat dak. Deze garage staat ver achterin de tuin dus het overgrote deel van het jaar staan hij in de volle zon. Hier wil ik wat mee gaan doen.

De opties die ik bekeken heb zijn
Panelen op het zuiden max 6 (1620 Wp)
Panelen Oost /west
landscape groot max 6 (1620Wp)
landscape klein max 8 (1640Wp yingli 48 cells)
portrait groot past niet
portrait klein max 10 (2050Wp yingli 48 cells) (1700Wp solar frontier). Netto opbrengst bij beide panelen zal min of meer gelijk liggen

De beste optie zou dus een portrait opstelling oost west zijn. Nu is alleen het probleem dat ik een systeem wilde met microinverters en als ik een kleiner paneel zoals bijvoorbeeld een 48 cell's yingli paneel neem of een solar frontier kan ik daar volgens mij geen micro inverters voor krijgen.

De reden dat ik de microinverters wil is omdat het voorste gedeelte van de garage gedurende de maanden november december januari gedeeltelijk in de schaduw komt te staan. Door microinverters te gebruiken heb je dan geen last van de eerste twee panelen die in de schaduw staan. Ander voordeel is dat ik niet ineens alles hoef te kopen, kan dan bijvoorbeeld eerst 4 panelen en het frame en volgend jaar de overige 6 panelen aanschaffen

Weet iemand of er wel micro inverters te vinden zijn voor 48 cells of CIS panelen of wat zou een andere goede optie zijn?

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@MXL
je zou misschien nog met een schans kunnen werken op de garage.
(gokje, zou je er dan misschien 9 panelen halen?)
als je die dan vrij plat doet (zodat ze vol werken in de zomer maanden) heb je eigenlijk ook bijna geen last van de winter schaduw en kun je gewoon een string omvormer gebruiken.
is toch meestal wel goedkoper.

oost-west is wel leuk maar dat liever wat hoger op een dak als een garage.
horizon vervuiling zoals kerken en bomen in mijn geval hakken er best wel in.
(en ik zie dan vrij weinig opties die kunnen zonder micro omvormers.)
denk ook aan de diodes in de panelen!
(dat zie ik niet terug in je bericht en weet niet of je er aan gedacht hebt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MXL

MXL

Ik heb ook over een schans nagedacht maar dan zit je met de hoeveelheid balast. Het betreft een houten garage die niet zo'n hele hoge belasting mag hebben. bijkomend voordeel van oost west is dat er nauwelijks balast nodig is.

Het klopt toch dat je met een schans een redelijk behoorlijke hoeveelheid balast nodig hebt. Op zich heb ik wel aan de diodes gedacht vandaar dat ik voor een oost west opstelling de panelen het liefst in portrait wil, de huizen rij die de schaduw verzorgt staat dan goed ten opzichte van de paneel richting.

Het platte deel van het dak is exact 3 meterbreed, stel dat ik er dan 3 naast elkaar zou doen dan staan ze echt tegen de rand aan, in principe zou dit dan weer de noodzaak geven voor extra balast

• Ariemaiden
  • Laatst online: 02-08 11:07
Atrax schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 04:00:

Is er overigens iemand die ervaring heeft met panelen van EGing?
Heb hier o.a Eging 250WP poly's liggen. Afwerking van de panelen is goed. Heb eens een paar ETsolars in m'n handen gehad die bedroevend afgekit waren...
Schijnt dat er in Duitsland heel veel Eging's geplaatst zijn.
De reden dat ik voor Eging koos was de prijs.

De tijd zal leren hoe deze zijn t.o.v. andere merken.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

MXL schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:31:
Ik heb ook over een schans nagedacht maar dan zit je met de hoeveelheid balast. Het betreft een houten garage die niet zo'n hele hoge belasting mag hebben. bijkomend voordeel van oost west is dat er nauwelijks balast nodig is.

Het klopt toch dat je met een schans een redelijk behoorlijke hoeveelheid balast nodig hebt. Op zich heb ik wel aan de diodes gedacht vandaar dat ik voor een oost west opstelling de panelen het liefst in portrait wil, de huizen rij die de schaduw verzorgt staat dan goed ten opzichte van de paneel richting.

Het platte deel van het dak is exact 3 meterbreed, stel dat ik er dan 3 naast elkaar zou doen dan staan ze echt tegen de rand aan, in principe zou dit dan weer de noodzaak geven voor extra balast
Als de schans niet te groot wordt zou zo iets ook een optie zijn,

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0368k.jpg

Zelf heb ik rvs schroeven en waar ik er binnen bij kon, verzonken rvs draadbouten gebruikt
voor de bevestiging, waterdicht maken doe je met brandrol

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0461.JPG

• combolombo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06-2024
NoxiuZ schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:17:
...
Hier ook aan de Omnik met bijbehorend portral.

Ook bij mij en bij buren met Omniks kloppen de totalen niet, maar ik kan die wel verklaren.

In mijn geval heb ik na een maand 4 extra panelen laten installeren en de omvormer voor een zwaarder exemplaar laten omwisselen. De opbrengst van de eerste periode (circa 360 kWh tot 9 juli) zie ik niet terug in 'total energy'. In de 'yearly total' komt de eerste maand opbrengst juist wel weer netjes terug.

Bij 2 buren met Omniks (zoek bij public sites maar op vlonder) geïnstalleerd in dezelfde periode, zijn de omvormers een tijdje offline geweest. Hier zijn de 'year total' standen in beide gevallen juist weer lager dan 'total energy'.

edit: zie net dat de detailinfo (history) van voor de omvormerwissel niet meer beschikbaar is op de portal. De overview/power grafieken van die periode zijn er nog wel.

[ Voor 8% gewijzigd door combolombo op 25-10-2013 23:40 . Reden: aanvullende info ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:08
ik heb ook een omniksol en bij mij heb ik ook een verschil. het komt door het offline zijn van de wifimodule waardoor er opbrengsten zijn waarbij geen moment bekend is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Atrax
Ariemaiden schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:44:
[...]

Heb hier o.a Eging 250WP poly's liggen. Afwerking van de panelen is goed. Heb eens een paar ETsolars in m'n handen gehad die bedroevend afgekit waren...
Schijnt dat er in Duitsland heel veel Eging's geplaatst zijn.
De reden dat ik voor Eging koos was de prijs.

De tijd zal leren hoe deze zijn t.o.v. andere merken.
Goed om te horen! Panelen en accessoires zijn inmiddels besteld. Ik ben erg benieuwd.

• MXL

MXL

Het plaatsen van zo'n schans, mag dat zonder vergunning? Die voeten heb je die zelf laten maken?

Het zou inderdaad ook een optie zijn. Aangezien ik 3meter voor handen heb zou ik daarmee 9 fullsize panelen kunnen plaatsen (3 x 3) dan heb ik een halve meter ruimte aan de achterzijde en een halve meter aan de voorzijde hij staat dan wel strak tegen de randen. De garage staat achterin de tuin tussen huizen in, de hoeveelheid wind valt daardoor wel mee.

De voeten staan die alleen achteraan met de garage verankerd of ook aan de voorzijde?

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

MXL schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:14:

De beste optie zou dus een portrait opstelling oost west zijn. Nu is alleen het probleem dat ik een systeem wilde met microinverters en als ik een kleiner paneel zoals bijvoorbeeld een 48 cell's yingli paneel neem of een solar frontier kan ik daar volgens mij geen micro inverters voor krijgen.

De reden dat ik de microinverters wil is omdat het voorste gedeelte van de garage gedurende de maanden november december januari gedeeltelijk in de schaduw komt te staan. Door microinverters te gebruiken heb je dan geen last van de eerste twee panelen die in de schaduw staan. Ander voordeel is dat ik niet ineens alles hoef te kopen, kan dan bijvoorbeeld eerst 4 panelen en het frame en volgend jaar de overige 6 panelen aanschaffen
Voor de maanden in de winter zou ik geen micro converters aanschaffen. Opbrengst is relatief laag in de winter, verlies zal minimaal zijn tov een gewone omvormer. In delen kopen is natuurlijk een betere reden, maar je betaalt uiteindelijk wel meer dan met een gewone omvormer, en alles in een keer.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11 20:48
MXL schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 09:06:
Het plaatsen van zo'n schans, mag dat zonder vergunning? Die voeten heb je die zelf laten maken?

Het zou inderdaad ook een optie zijn. Aangezien ik 3meter voor handen heb zou ik daarmee 9 fullsize panelen kunnen plaatsen (3 x 3) dan heb ik een halve meter ruimte aan de achterzijde en een halve meter aan de voorzijde hij staat dan wel strak tegen de randen. De garage staat achterin de tuin tussen huizen in, de hoeveelheid wind valt daardoor wel mee.

De voeten staan die alleen achteraan met de garage verankerd of ook aan de voorzijde?
Als je tot het randje wilt gaan, houd wel rekening met het Bouwbesluit, zie

http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html

Kort gezegd, de afstand van je installatie tot dakrand moet minimaal gelijk zijn aan de hoogte van de installatie. Je omschrijving klinkt dus zeker vergunningplichtig. Je kunt het altijd zonder proberen, maar ik ken de buurt niet (qua vervelende mensen die naar de gemeente gaan, oid).

Hoogte van je installatie hangt uiteraard af van de schuinte van je panelen. Bijv, scroll hier een stukje naar beneden en vul je waarden in om een idee te krijgen hoe e.e.a. elkaar beïnvloedt.

There's nothing moister than an oyster.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tafkar schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 09:35:
[...]Voor de maanden in de winter zou ik geen micro converters aanschaffen. Opbrengst is relatief laag in de winter, verlies zal minimaal zijn tov een gewone omvormer. In delen kopen is natuurlijk een betere reden, maar je betaalt uiteindelijk wel meer dan met een gewone omvormer, en alles in een keer.
Als ik nu kijk naar die Enecsys omvormers, de gunstig geprijsde (de 480 duo), dan is hij fiks in prijs gedaald. Toen ik hem haalde, 1,5 jaar geleden, kostte ze iets van 285 euro (ca 60cent/W). Nu zie ik ze voor 208 euro (43 cent/W).

Goed, als hij voor tien panelen een string omvormer zou kopen zit hij waarschijnlijk meer op 25 cent/W, maar zo duur als vroeger zijn ze dus niet meer. Zeker gezien je 20 jaar fabrieksgarantie krijgt... en dat krijg je op geen enkele string-inverter (of je moet fiks bijbetalen).

• migjes

in de openings-poost staat een link naar vergunnings-vrij plaatsen en de regels.
een schans is geen probleem, maar wel de regels volgen. (ik neem de regels serieus, maar schiet er ook wel eens een cm over heen, maar dat heb ik niet gezegd.)
oke terwijl ik type schrijft zeegert al wat je moet weten.

ik gok omdat ik de situatie niet kan overzien, dat je met gemak 9x 200Wp op dat dak kunt plaatsen.
dan heb je een legio aan omvormers waaruit je kunt kiezen.
zelfs een omvormer met 2x een mpp zou kunnen, heb je meteen een omvormer voor het dak van het huis.
ga maar eens rekenen wat kan, het project tekenen in google skechup doet ook wonderen. ;)

pasop het is een vrij verslavende hobby, meeste mensen willen na een jaartje meer Wp.
begin er niet aan voor je het weet betaal je geen energie rekening meer >:) .
Bartjuh schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:31:
[...]

Als ik nu kijk naar die Enecsys omvormers, de gunstig geprijsde (de 480 duo), dan is hij fiks in prijs gedaald. Toen ik hem haalde, 1,5 jaar geleden, kostte ze iets van 285 euro (ca 60cent/W). Nu zie ik ze voor 208 euro (43 cent/W).

Goed, als hij voor tien panelen een string omvormer zou kopen zit hij waarschijnlijk meer op 25 cent/W, maar zo duur als vroeger zijn ze dus niet meer. Zeker gezien je 20 jaar fabrieksgarantie krijgt... en dat krijg je op geen enkele string-inverter (of je moet fiks bijbetalen).
oppasen Bartjuh
string omvormers kunnen vandaag de dag ook al naar de >15ct/W.
daar zijn ook al flinke prijs dalingen te zien.
en zeker voor zelf bouwers.

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 26-10-2013 10:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:35:
[...]
oppasen Bartjuh
string omvormers kunnen vandaag de dag ook al naar de >15ct/W.
daar zijn ook al flinke prijs dalingen te zien.
en zeker voor zelf bouwers.
True, maar dat zijn wel de string-omvormers van riante vermogens... MXL zit zo voor zijn systeem zo tussen de 1600 en 2000 W.
Die omvormers zijn per watt wel iets duurder. SMA 1600 TL zit je toch al snel aan 700+ euro, is 44 cent/W = even duur als Enecsys. Goed, er zijn wel goedkopere merken dan SMA, zeg, van 400-500 euro, maar dat is nog steeds rond de 25-30 cent/W.

• zeegerd
Aanvulling voor als je gaat puzzelen: toevallig kwam ik panelen tegen van ongeveer 2x1m, die uiteindelijk voor ca 400 Wp extra zorgden ten aanzien van de mogelijkheden met het gangbare formaat; dit op plat dak, en binnen de regels van het Bouwbesluit. Daarnaast zijn er nog andere formaten dan de gangbare van ca 1x1,65m uiteraard...

• migjes
Bartjuh schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:52:
[...]

True, maar dat zijn wel de string-omvormers van riante vermogens... MXL zit zo voor zijn systeem zo tussen de 1600 en 2000 W.
Die omvormers zijn per watt wel iets duurder. SMA 1600 TL zit je toch al snel aan 700+ euro, is 44 cent/W = even duur als Enecsys. Goed, er zijn wel goedkopere merken dan SMA, zeg, van 400-500 euro, maar dat is nog steeds rond de 25-30 cent/W.
klopt onder de 2000W is het nog best relatief duur, te minste vrij weinig dump partijen voor omvormers.
ik zat voor mxl al te denken aan een omvormer met 2x een mppt omdat die net zo duur zijn als de sma1600.
en hij had nog een dak over op het huis.
een beetje toekomst plannen is nooit fout. ;)

• migjes
@MXL
effen algemeen, de winter komt er aan en dat betekend lage opbrengsten met pv.
dus je hoeft niet te haasten de komende 3 maanden, plan lekker rustig tijd genoeg.
wik het ene voordeel tegen het andere voordeel.
en goed rond shoppen helpt.
je hoeft geen haast te maken.

Verwijderd

zeegerd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:26:
[...]

Als je tot het randje wilt gaan, houd wel rekening met het Bouwbesluit, zie

http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html

Kort gezegd, de afstand van je installatie tot dakrand moet minimaal gelijk zijn aan de hoogte van de installatie. Je omschrijving klinkt dus zeker vergunningplichtig. Je kunt het altijd zonder proberen, maar ik ken de buurt niet (qua vervelende mensen die naar de gemeente gaan, oid).
Succes ermee. In mijn gemeente wisten in eerste instratie echt niet wat ze ermee aan moesten. Later zeiden ze dat ik gewoon tot aan de rand mocht plaatsen. Ik vertrouw dit advies voor geen meter en heb ivm buurman helaas besloten het schuurdak maar te laten. Buurman is zelf een pennenlikker bij gemeente en kan ik dus wachten op gezeur en dat had ik niet over voor mijn 3 extra paneeltjes.

Verwijderd

Nieuwe mogelijkheden ipv mijn 3 paneeltjes op mijn schuurdak http://www.nu.nl/wetensch...n-zonne-energie-slim.html :+

• Atrax
Bartjuh schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:31:
[...]

...
Bij mijn net gedane bestelling betaal ik €94,- per Involar MAC250A, dan kom je zelfs onder de €0,40/W.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-11 00:19
Zo onlangs het hele dak omgegooid. Ik dacht we zullen hier nog wat foto's rondspammen :)

Er lag al 12* Csun 245 Wp op een SMA 3000-tl20 (1 string)
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/bhwsqw.jpg

Nu zijn de 245Wp panelen verplaatst naar de zijkant, waar de meeste schaduw dreigt. Samen met 2 nieuwe Yingli 255Wp panelen. Deze 14 panelen staan op 7 enecys duo, micro omvormers.
Daarnaast zijn er nog 2 strings van 8 panelen, allemaal de nieuwe yingli 255 panelen die op de oudere SMA 3000 zijn gezet.
Verder onlangs een zonneboiler op het dak gezet, dat zijn de 2 grotere panelen.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1zg3tsi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/qqa03s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/o89pg3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/24ytf7r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2vxnok7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/4lpyt2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/11cejck.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/288mpv4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2qkuurt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/x1jazd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/208g20p.jpg

Monitoring gaat via de enecsys gateway, SMA sunny exlorer en wat youlessmeters in het zekeringsbord. :)

• Atrax
Nice! Wat voor een systeem gebruik je voor montage van de panelen en welke hoek hebben ze?

• larsg
Atrax schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:35:
Nice! Wat voor een systeem gebruik je voor montage van de panelen en welke hoek hebben ze?
Ik heb het flaxfix 1000 systeem gebruikt, heel handig en snel, je schroeft die dingen onder je panelen, stenen eronder en klaar!

Mijn panelen staan op 20°, maar volgens mij komt het montagesysteem ook in andere maten.

Verwijderd

nah ik zie nog vrije ruimte hoe kan dat nou ?

• larsg
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:13:
nah ik zie nog vrije ruimte hoe kan dat nou ?
Volgend jaar komen er waarschijnlijk nog panelen bij ;)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
@ larsg: Foto's altijd leuk, en ik maar denken dat ik een schaduwprobleem heb. Dat zijn wel erg veel bomen rond jullie huis. Hoe was de opbrengst (in Wh/Wp) de afgelopen maanden?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• larsg
drielp schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:18:
@ larss: Foto's altijd leuk, en ik maar denken dat ik een schaduwprobleem heb. Dat zijn wel erg veel bomen rond jullie huis. Hoe was de opbrengst (in Wh/Wp) de afgelopen maanden?
Die was redelijk beroerd om eerlijk te zijn.
Over een jaar tijd heeft de installatie (2940 Wp op de SMA) slechts 510 KWh/KWp geleverd.
Vandaar dat ik nu alles een beetje opgegooid heb. De meest zonzekere delen van het dak zitten op de SMA. en de onzekere delen staan achter micro omvormers.

Overigens staan de enige bomen die invloed hebben aan de oost-kant, Zuid en west zijn redelijk vrij.

• Atrax
larsg schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:37:
[...]

Ik heb het flaxfix 1000 systeem gebruikt, heel handig en snel, je schroeft die dingen onder je panelen, stenen eronder en klaar!

Mijn panelen staan op 20°, maar volgens mij komt het montagesysteem ook in andere maten.
Ok, ik heb ook Flatfix besteld vandaar. Kan ik mooi zien hoe het straks komt te staan. Ik heb overigens 15° besteld, omdat ik op sommige plaatsen anders niet uitkom met de tussenruimte.
larsg schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:21:
[...]
Over een jaar tijd heeft de installatie (2940 Wp op de SMA) slechts 510 KWh/KWp geleverd.
...
Oei, dat is niet best inderdaad. Hopelijk met de nieuwe opstelling beter.

• AUijtdehaag
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:27:
@Pauwl
dat kan tegenwoordig zonder problemen.
http://www.legrandservice...erdeler_Leaflet_A5_WQ.pdf
en abb heeft tegenwoordig ook zoon kastje.
http://www.abb.nl/cawp/nl...1c09c1257b8f0030b3e1.aspx

of (vind ik zelf mooier) stel het kastje zelf samen en laat 1x een WCD weg en verbind de omvormer met de juiste kabel rechtstreeks.

edit:
linkje abb toegevoed, credit naar Tikje. ;)
Zou zo een PV verdeler ook bestaan voor een 3 fase aansluiting?
Dan kan de kabel van de meterkast naar warmtepomp daarvoor gebruikt worden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:45
Gisteren bij mijn zoon (studentenhuis in Wageningen) installatie met 6*260 Wp Sunrise Solartech en Omnik 1.5 TL geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BXgx2RVIEAA-MNB.jpg
Logging via http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=12622

• migjes
AUijtdehaag schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 07:42:
[...]
Zou zo een PV verdeler ook bestaan voor een 3 fase aansluiting?
Dan kan de kabel van de meterkast naar warmtepomp daarvoor gebruikt worden.
zover ik weet bestaan ze niet,
maar het zijn standaard componenten in een standaard kastje.
ik zie eigenlijk geen problemen om dat zelf of laten samen te stellen.

(als je het niet zelf gaat doen, wat ik me goed kan voorstellen dit is toch wel een flink project.
kan het wel lastig worden daar een elektricien voor te vinden.
de meeste denken meteen dit kan niet/mag niet en kijken niet verder als hun neus lang is.)

• audiojunk
  • Laatst online: 17:34
larsg schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:21:
[...]

Dat is niet erg best, zeker niet voor je terug verdien tijd.
Mijn Steca 500 bracht bijna 600 kWh op, wel op zuid in niet in het bos :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Rol-Co

Rol-Co

Het was al in het nieuws, wegewaaide zonnepanelen.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:04:
De mijne liggen nog op het dak van de dakkapel onder 10 graden. Ik hoor ze wel, maar dat heeft meer betrekking tot de hoeveelheid geluidsisolatie van de dakkapel.

Er liggen 8 tegels op, 5 achter, 3 midden.

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:11:
[...]

De mijne liggen nog op het dak van de dakkapel onder 10 graden. Ik hoor ze wel, maar dat heeft meer betrekking tot de hoeveelheid geluidsisolatie van de dakkapel.

Er liggen 8 tegels op, 5 achter, 3 midden.
Hier los op het dak, ligt ook nog :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
migjes schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:46:
[...]

zover ik weet bestaan ze niet,
maar het zijn standaard componenten in een standaard kastje.
ik zie eigenlijk geen problemen om dat zelf of laten samen te stellen.

(als je het niet zelf gaat doen, wat ik me goed kan voorstellen dit is toch wel een flink project.
kan het wel lastig worden daar een elektricien voor te vinden.
de meeste denken meteen dit kan niet/mag niet en kijken niet verder als hun neus lang is.)
Dat wordt dan inderdaad zelf maken. Het idee blijft hetzelfde als met 1 fase pv verdeler.
Kastje, wat 3 of 4 polige zekeringsautomaten (of aardlekautomaten), kwh metertje erin voor registratie zonnepanelen en wat stevige bedrading van de juiste dikte.
Moeilijk is het niet en ik zie ook niet in waarom het niet zou mogen. De stromen zijn vaak ook lager per fase over de bedrading naar de meterkast dan met een 1 fase aansluiting. Afhankelijk van het aantal panelen dan... :P
Bedankt voor de bevestiging van de vraag.

Ik zit me net te bedenken...
Ik zou ook gewoon een 1 fase aansluiting af kunnen takken van de 3 fase in het externe kastje mits er een nul aanwezig is.
Heb je wel ongelijke stromen in de kabel naar de meterkast. Zou dat kwaad kunnen Migjes?
Enige wat ik kan bedenken is dat de 3 fase zekeringautomaat in de meterkast niet goed meer zou werken?
Of werkt dat per fase zo een zekeringautomaat.
Snij ik nu een erg gevoelig onderwerp aan? (geen nen1010 discussie aub)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2013 15:58 ]

• Atrax
migjes schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:27:
@Pauwl
dat kan tegenwoordig zonder problemen.
http://www.legrandservice...erdeler_Leaflet_A5_WQ.pdf
en abb heeft tegenwoordig ook zoon kastje.
http://www.abb.nl/cawp/nl...1c09c1257b8f0030b3e1.aspx

of (vind ik zelf mooier) stel het kastje zelf samen en laat 1x een WCD weg en verbind de omvormer met de juiste kabel rechtstreeks.

edit:
linkje abb toegevoed, credit naar Tikje. ;)
Sh*t! Lees dit nu pas. Zit met een zelfde uitdaging voor mijn 9 panelen op de schuur. Die heeft een aparte groep, maar daar zien natuurlijk ook wcd's en verlichting op. Nu meende ik dat je een bestaande 16A groep mocht opsplitsen in max 2x 10A, en dat zou net genoeg zijn (9x 245Wp), maar 2x 16A heeft natuurlijk wel voorkeur. Zeker voor apparaten in garage/schuur.

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Net ff vanaf een ladder tegen de dakgoot de zaak gecontroleerd voor de zekerheid. Zit als een huis maar klinkt voor gevoel toch angstaanjagend bij zware windvlagen....

[ Voor 3% gewijzigd door reddo op 27-10-2013 17:06 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• Rol-Co

Rol-Co

reddo schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:25:
[...]

Net ff vanaf een ladder tegen de dakgoot de zaak gecontroleerd voor de zekerheid. Zit als een huis maar klinkt toch angstaanjagend bij zware windvlagen....
Klinkt als? Ik hoor niets van de panelen, zelfs niet op zolder.
Fluiten of zo?

• reddo
  • Laatst online: 06-10 22:46
neu, gewoon erg dikke windvlagen (klinkt denk ik net zo zonder de panelen)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Ik hoor ze hier ook nog niet, morgenvroeg komt de echte wind. Nu nog maar een windkracht 6

http://www.buienradar.nl/weerkaarten/wind

Dit komt er nog aan (even op animate drukken)

http://www.nauticlink.com...rsteek_weer_noordzee.html

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

Wat ik nog niet vernomen heb is of het hier gaat om een platdaksysteem of schuindaksysteem.

Kijken wat de dag van morgen brengt.
Ik hoop dat aan het eind van de dag, als ik thuiskom, alles nog op dezelfde plek ligt. :D

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• larsg
reddo schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:25:
[...]

Net ff vanaf een ladder tegen de dakgoot de zaak gecontroleerd voor de zekerheid. Zit als een huis maar klinkt voor gevoel toch angstaanjagend bij zware windvlagen....
Die zonnepanelen vliegen echt niet zomaar weg, daar mag je zeker van zijn ;)
Pas bij mijn schoolwerkje nog een berekening over geschreven. Vanaf pagina 39 een berekening voor windsterkte vs ballast. Mijn panelen kunnen 240KM/u aan :P
AUijtdehaag schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:32:
[...]
Ik zou ook gewoon een 1 fase aansluiting af kunnen takken van de 3 fase in het externe kastje mits er een nul aanwezig is.
Heb je wel ongelijke stromen in de kabel naar de meterkast. Zou dat kwaad kunnen Migjes?
Enige wat ik kan bedenken is dat de 3 fase zekeringautomaat in de meterkast niet goed meer zou werken?
Dus je wilt in een apart zekeringskastje ergens bij je omvormers iets neerzetten met 3 stopcontacten in (1 per fase)?
Dat kan je heel simpel doen, je zet in je hoofdzekeringsbord een 4 polige automaat 20 of 16 Ampère (eventueel met een extra differentieel). Dan verbind je dat met je nieuwe kast met een 5 aderige kabel, minimaal 4 mm² (regelgeving, in principe is 2,5mm² genoeg).

In dat nieuw zekeringsbordje zet je 3 2-polige automaten, 1 voor elke fase, de nu verbind je gewoon door.
Elke automaat verbind je dan met een stopcontact (of directe aansluiting van de omvormer, ik weet je plannen niet).

Dat er op elke fase een andere stroomsterkte staat is geen probleem, zorg gewoon dat je niet ineens 400 volt op je omvormer zet ;)

[ Voor 51% gewijzigd door larsg op 27-10-2013 18:15 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-11 19:35
Januari 2012 doel je op? Toen kwamen de stormvlagen uit het noorden, voor overwegend zuidgerichte platdakopstellingen ongunstig (de wind kwam eronder) De verwachte windrichting voor de storm morgen is zuidwest, een stuk gunstiger dan in januari 2012 Over afgewaaide panelen van hellende daken hoor je eigenlijk zelden iets.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• AUijtdehaag
  • Niet online
larsg schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:09:
[...]

Pas bij mijn schoolwerkje nog een berekening over geschreven. Vanaf pagina 39 een berekening voor windsterkte vs ballast. Mijn panelen kunnen 240KM/u aan :P
Heel interessant! ;)
Weer een hoop bijgeleerd over hellingshoeken en schaduwberekeningen op een platdak.

• Rol-Co

Rol-Co

Jan Workum schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:56:
[...]

Januari 2012 doel je op? Toen kwamen de stormvlagen uit het noorden, voor overwegend zuidgerichte platdakopstellingen ongunstig (de wind kwam eronder) De verwachte windrichting voor de storm morgen is zuidwest, een stuk gunstiger dan in januari 2012 Over afgewaaide panelen van hellende daken hoor je eigenlijk zelden iets.
Nee ik doel op vandaag, en morgen ook nog aan de weersberichten te zien.

• migjes
AUijtdehaag schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:32:
[...]
geen idee zo als ik de vraag lees vraag ik me af wat er dan nog allemaal meer achter zit.
en twijfel ik of het wel of niet kan. (ik zou het niet durven te adviseren, maar een kenner ter plekken ziet meer)

het trucje van de enkel splitsing vind ik al niet erg netjes uitgevoerd van abb.
(het kan, maar ik had het liever anders gezien, het is zo op deze manier net niet fool proof)
misschien is larsg zijn oplossing iets wat je zoekt?
Atrax schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:25:
[...]

Sh*t! Lees dit nu pas. Zit met een zelfde uitdaging voor mijn 9 panelen op de schuur. Die heeft een aparte groep, maar daar zien natuurlijk ook wcd's en verlichting op. Nu meende ik dat je een bestaande 16A groep mocht opsplitsen in max 2x 10A, en dat zou net genoeg zijn (9x 245Wp), maar 2x 16A heeft natuurlijk wel voorkeur. Zeker voor apparaten in garage/schuur.
er is 1 grote maar!
de kabel van de meterkast naar het splits kastje mag niet gespitst worden.
er mag geen enkele gebruiker tussen zitten.
vandaar dat dit trukje alleen kan met de aansluiting van de wasmachine.
en dat geld in de meeste gevallen ook voor de splitsing naar 2x 10A.
(maar als je huis gebouwd is als een navo-bunker heb je kans dat het wel kan.
maar daar ga ik effen niet van uit.)

hoe het met je schuur zit geen idee, maar op de plaats van de eerste splitsing daar komt het splits kastje te hangen.

• Atrax
migjes schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 23:18:
[...]
...
er is 1 grote maar!
de kabel van de meterkast naar het splits kastje mag niet gespitst worden.
er mag geen enkele gebruiker tussen zitten.
vandaar dat dit trukje alleen kan met de aansluiting van de wasmachine.
en dat geld in de meeste gevallen ook voor de splitsing naar 2x 10A.
(maar als je huis gebouwd is als een navo-bunker heb je kans dat het wel kan.
maar daar ga ik effen niet van uit.)

hoe het met je schuur zit geen idee, maar op de plaats van de eerste splitsing daar komt het splits kastje te hangen.
Ja precies, dat was me duidelijk. De groep komt mijn schuur onafgetakt binnen. Daar komt dan een kastje met 2x 16A. Maakt mij heel blij, want had me al voorbereid op 2x 10A waardoor de belastbaarheid van de wcd's in de garage erg beperkt zou worden.

Een andere vraag: voor dit kastje wil ik Hager materiaal gebruiken. Wat heb ik nodig behalve 1x miniverdeler en 2x B16A automaat? Dat kan namelijk onder de €60,-

• migjes
@Atrax
daar komt het wel ongeveer op neer.
je zou nog wel kunnen kijken of dat niet een steviger kastje zou moeten zijn, omdat hij in de schuur hangt.
(niet het standaard spul voor in de meterkast.)
ik kan de situatie niet schatten, moet je zelf doen.
(bij twijfel, een elektro monteur inschakelen, ik neem geen verantwoordelijkheid >:) .)

edit:
er is natuurlijk niks mis met 1x16A en 1x10A als dat uitkomt met de omvormer.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 28-10-2013 00:27 ]

• Atrax
migjes schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 00:26:
@Atrax
daar komt het wel ongeveer op neer.
je zou nog wel kunnen kijken of dat niet een steviger kastje zou moeten zijn, omdat hij in de schuur hangt.
(niet het standaard spul voor in de meterkast.)
ik kan de situatie niet schatten, moet je zelf doen.
(bij twijfel, een elektro monteur inschakelen, ik neem geen verantwoordelijkheid >:) .)

edit:
er is natuurlijk niks mis met 1x16A en 1x10A als dat uitkomt met de omvormer.
Mijn schuur/garage zijn droog/veilig genoeg voor gewoon spul denk ik. Ik zat te denken aan een Hager miniverdeler voor 4 modulen en 2 Hager B16A automaten. Geen idee of ik daar nog een aanvoer of zo voor nodig heb... :?

1x 16A en 1x 10A kan natuurlijk ook (9x Involar MAC250A), maar als ik er ooit nog een paar panelen bij leg moet ik dan alsnog een andere nemen.

Bedankt voor de input in ieder geval _/-\o_

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Zo, ik ben benieuwd of alles straks nog op het dak staat :P

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 09:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan dat met een dome camera zien, maar aangezien die op een paal staat ben ik benieuwd hoe lang hij overeind blijft :X
Vorige week heb ik nog wel een paar steunen erbij geschroefd en de voet verzwaard, we'll see :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• zeegerd
[quote]larsg schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:09:
[...]

[...]

Heb een aantal van de pagina's in jullie werkstuk even bekeken. Mooi. Ik had wel gewild dat destijds m'n interesse al bij PV lag, anders had ik bij natuurkunde ook wel zoiets willen maken. ;)

Kleine opmerkingen (althans..?)... Ik mis trouwens vaak referenties, zoals de wrijvingscoëfficient. We gaven (in Nederland) dan vaak het referentieboekje Binas op. Tegenwoordig misschien wikipedia? ;) Ben daar wel benieuwd naar.

Je noemt 240 km/u (66,8 m/s) als snelheid, maar volgens mij is het minder. Je hebt de luchtdichtheid zo te zien een keer te veel door twee gedeeld.

Het moet dus zijn: wortel uit (2*745,65) / (1,226*0,545) = 47 m/s ofwel 170 km/u.

Formule is immers Fw = 0,5 rho v^2 A. Daaruit volgt, zoals je zelf al schrijft, wat hierboven staat. De rho heb je echter eerder in je tekst al door 2 gedeeld, onderaan pagina 40.

Met 170 km/u zit je waarschijnlijk ook wel goed, trouwens. ;)

Overigens, deze berekening gaat voor m'n gevoel over lucht die 'in z'n algemeenheid ertegenaan blaast', terwijl in werkelijkheid er sprake is van een factor omhoog (lift) en een factor horizontaal (schuiven). Lucht die van precies de andere kant komt, drukt de panelen eerder op het dak (en probeert ze deels horizontaal te schuiven). Klopt dat of is je formule eigenlijk te eenvoudig, en zou je de krachten nog moeten ontbinden?

Maw, als iemand nu panelen richting ZW heeft staan, waar de storm nu vandaan komt, dan zijn die minder in gevaar dan panelen die 180 graden de andere kant op staan (vooral theoretisch, wie zet ze nu op noordoost?). Dan werkt de installatie eerder als vleugel die een flinke opwaartse kracht geeft.

[ Voor 2% gewijzigd door zeegerd op 28-10-2013 15:15 . Reden: kleine verduidelijking ]

Verwijderd

Hartstikke mooi die wind! Het waait hier lekker open en ik zit al op 30% van mijn dagtarget. ;)

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:14

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Nu wachten op de media, die dit ongetwijfeld weer zullen oppakken.
Past mooi in het verhaal van "Brand door zonnepanelen", "Blussen onmogelijk door zonnepanelen".

"Weggewaaide zonnepanelen veroorzaken chaos", zoiets?

Vreemd dat vrijwel iedere nieuwe technologie (nouja nieuw) steeds weer op dezelfde kritische wijze wordt bekeken door den mensch/journalisten. Denk maar aan de 1e locomotief, 1e auto, etc.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Hier zon en veel wind.
De panelen worden goed gekoeld, dus goed voor de energie opbrengst. :)
Mijn panelen juist deze zomer uitgebreid en maar aan het platte dak bevestigd i.p.v. veel ballast.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Joepla schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:06:
[...]

Nu wachten op de media, die dit ongetwijfeld weer zullen oppakken.
Past mooi in het verhaal van "Brand door zonnepanelen", "Blussen onmogelijk door zonnepanelen".

"Weggewaaide zonnepanelen veroorzaken chaos", zoiets?

Vreemd dat vrijwel iedere nieuwe technologie (nouja nieuw) steeds weer op dezelfde kritische wijze wordt bekeken door den mensch/journalisten. Denk maar aan de 1e locomotief, 1e auto, etc.
Er zijn grote groepen mensen die andere belangen hebben en helemaal niet zitten te wachten op veranderingen, die willen het liefst alles houden zoals het nu is.

Gewoon negeren en je eigen plan trekken :Z

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

databeestje

Von PrutsHausen

revolution-nl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:09:
[...]

Er zijn grote groepen mensen die andere belangen hebben en helemaal niet zitten te wachten op veranderingen, die willen het liefst alles houden zoals het nu is.

Gewoon negeren en je eigen plan trekken :Z
Er zijn in Den Helder aardig wat bomen om gegaan, dus reken maar dat die meer schade aangericht hebben.

• engelbertus
  • Laatst online: 24-11 17:33
de wrijving van de panelen op de ondergrond is afhankelijk van het gewicht dat de constrcutie naar beneden duwt.
wanneer de wind horizontaal aangrijpt, en je verwaarloost ondedruk/overdruk door de schuine stand van de panelen, dan zal de berekening wel kloppen, althans, 170 km/h..

Wanneer de wind op de voorkant van de panelen staat drukt deze naar beneden, en zal de wrijving toenemen lijkt mij. wellicht dat door de schuine stand nog lift onstaat, of de de panelen gaan kiepen. dan wordt de wrijving ook kleiner.

wanneer de wind van de andere kant komt gaat het paneel omhoog, en zal de druk op de ondergrond, en daarmee de wrijving afnemen - > ook de benodigde kracht om de panelen te laten schuiven wordt kleiner.

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Tot nu toe nog geen telefoontjes.. da's met dit weer altijd fijn.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-KxY7YFPAWpY/UkxJ5kBmN7I/AAAAAAAAXUo/3R8JyBpMUPM/s720/IMG_5292.JPG

Symmetrisch leggen bij de buren.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-iLz2dfeUP8E/Um4mJXaYahI/AAAAAAAAY20/U2QKQwanlu4/s800/IMAG1214.jpg

24 YL270 op maatwerkframe, knallen! Mooie STP6000 er direct onder. Prachtig.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Atrax
Weet iemand de hoogte van de flatfix 100-4015 (15°)? Ivm met afstand tot de dakrand. Staat namelijk niet in het datasheet of op de site.

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Atrax schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:26:
Weet iemand de hoogte van de flatfix 100-4015 (15°)? Ivm met afstand tot de dakrand. Staat namelijk niet in het datasheet of op de site.
stelling van pythagoras?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:50
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7444/10537248005_09514d0a6d_b.jpg

gelukkig geen persoonlijke ongelukken

• Atrax
Had gekund als een rand van het zonnepaneel het dak zou raken, maar ook die afstand weet ik niet. Ik kan de hoogte van het zonnepaneel onder 15° wel berekenen maar niet de hoogte inclusief flatfix.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
edelf schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:55:
[afbeelding]

Richting welke kant stonden deze opgesteld? Het lijkt me een stellage? Er liggen maar weinig tegels nog boven, de rest allemaal nu weer op de grond? Allemaal vragen die in me opkomen, bij zo'n foto.

Hier alles nog steeds boven op het plat dak en er is echt wel een aardig windje langs gekomen. Boom op de achterplaats om, mijn bakfiets om, ik met de bakfiets bijna rechtuit gereden daar waar de weg een bocht maakt ;)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

edelf schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:55:
[afbeelding]
Heb je meer details? Ik zie weinig ballast, of lijkt dat zo. Is het een eigen ontwerp schans?

A'dam PVOutput

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
dat lijkt een vrij hoge schans te zijn en als dat alle ballast was die nog op het dak ligt...

https://maps.google.nl/ma...nhem,+Gelderland&t=h&z=20

ik zou zeggen ZZW ?

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
Volgend voorjaar wil ik zonnepanelen plaatsen op het platte dak van mijn woning. Ik ben nu begonnen met orienteren op welke panelen etc. ik zal gaan nemen. Heb er nog even tijd voor :-)

Nu heb ik op dit moment een zonnecollector op het dak staan die lek is en dus of gerepareerd of vervangen moet worden. Dat ding staat echter wel in de weg als ik PV panelen wil plaatsen. Vooral de schaduw van die bak zal een deuk gaan slaan in de PV opbrengst.

Nu kom ik op internet PVT panelen tegen. Die combineren de collector en het PV paneel in een paneel. Ze leveren wat ik kan vinden ongeveer 200Wp. Dat is wel iets minder dan ik graag heb liggen maar als ik een paar PVT panelen en de rest PV panelen neem zal de mindere PV opbrengst wel meevallen. Dat wordt dan ook weer gecompenseerd door de warmte die gewonnen wordt.

Veel kan ik er echter niet van vinden. Ik heb het idee dat het hele PVT idee nog in de kinderschoenen staat. Wat is jullie ervaring / mening over deze oplossing? Gaat dit goed werken en is het geschikt voor particulier gebruik?

Ik ben tot nu toe deze en deze tegen gekomen.

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 09:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2psmwxh.jpg

Hier het bewijs dat de dome en de panelen nog op hun plek staan :P
Kwaliteit kon beter, druppels op de dome helpt ook niet echt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Geen centje pijn hier ondanks wk 9 op top oOo
Onderstaande foto is gemaakt , vandaag om ong, 16.30u

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0507.JPG

De wind kaart tot 16.10u ( NO Groningen )
http://sv650s.home.xs4all...0-k/www.buienradar.nl.gif

• edelf
Gelukkig zijn dit de panelen van 2 deuren verderop.
Klopt, dit was een erg hoge schans. 3 x 5 ( 270 Wp ) panelen configuratie. Dwars op het dak geplaatst, OZO orientatie.. Erg groot oppervlakte waar de wind onder kan komen.

Ballast lag voor het grootste gedeelte nog op de plek. Van een aantal vertikale profielen was de popnagel weg tussen profiel en horizontale dakligger.

Installatie was professioneel geleverd en geplaatst....

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:55
s_schimmel schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:32:
Volgend voorjaar wil ik zonnepanelen plaatsen op het platte dak van mijn woning. Ik ben nu begonnen met orienteren op welke panelen etc. ik zal gaan nemen. Heb er nog even tijd voor :-)

Nu heb ik op dit moment een zonnecollector op het dak staan die lek is en dus of gerepareerd of vervangen moet worden. Dat ding staat echter wel in de weg als ik PV panelen wil plaatsen. Vooral de schaduw van die bak zal een deuk gaan slaan in de PV opbrengst.

Nu kom ik op internet PVT panelen tegen. Die combineren de collector en het PV paneel in een paneel. Ze leveren wat ik kan vinden ongeveer 200Wp. Dat is wel iets minder dan ik graag heb liggen maar als ik een paar PVT panelen en de rest PV panelen neem zal de mindere PV opbrengst wel meevallen. Dat wordt dan ook weer gecompenseerd door de warmte die gewonnen wordt.

Veel kan ik er echter niet van vinden. Ik heb het idee dat het hele PVT idee nog in de kinderschoenen staat. Wat is jullie ervaring / mening over deze oplossing? Gaat dit goed werken en is het geschikt voor particulier gebruik?

Ik ben tot nu toe deze en deze tegen gekomen.
Daar is in het duurzame topic al meer over geschreven.
PV wil je zo koel mogelijk hebben/houden,
collectoren wil je zo warm mogelijk hebben....
dus bij voorkeur niet als PVT oplossing hebben.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

edelf schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:48:
Klopt, dit was een erg hoge schans. 3 x 5 ( 270 Wp ) panelen configuratie. Dwars op het dak geplaatst, OZO orientatie.. Erg groot oppervlakte waar de wind onder kan komen.

Ballast lag voor het grootste gedeelte nog op de plek. Van een aantal vertikale profielen was de popnagel weg tussen profiel en horizontale dakligger.

Hoeveel ballast ongeveer, allemaal gewone stoeptegels?

A'dam PVOutput

• edelf
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7402/10540064355_7ceeae2a04_b.jpg

Ik snap zelf ook niet hoe de ballast de constructie op zijn plek heeft moeten houden.

Vermoedelijk zijn het 40 tegels geweest van 30x30. De profielen die je naast de 4 tegels ziet liggen, vertonen geen sporen van montage.

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
NielsTn schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:52:
[...]

Daar is in het duurzame topic al meer over geschreven.
PV wil je zo koel mogelijk hebben/houden,
collectoren wil je zo warm mogelijk hebben....
dus bij voorkeur niet als PVT oplossing hebben.
Dank je. Ik ga dat topic doorspitten.

• Rol-Co

Rol-Co

edelf schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:51:
[afbeelding]

Ik snap zelf ook niet hoe de ballast de constructie op zijn plek heeft moeten houden.

Vermoedelijk zijn het 40 tegels geweest van 50x50. De profielen die je naast de 4 tegels ziet liggen, vertonen geen sporen van montage.
Sow dan, wat een ravage, al lijkt me de ballast wat weinig, ik tel hooguit 32 tegels 30x30? Dat op zo'n schans is erg summier voor die hoogte.

Hier liggen ze los op dak van de carport en geen centje pijn.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

edelf schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:48:

Popnagel, professioneel ? meer gamma dacht ik zo 8)7
M10 RVS A2 lijkt me een betere optie ( of alu lassen )
En een ietsie pietsie meer beton of vaste punten, maar daar zijn je buren nu ook wel achter.
Hebben ze trouwens nog garantie op dat vlut werk gekregen?

Zo kan het ook ↓

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0468.JPG

• edelf
`Dit ziet er inderdaad veel degelijker uit, en zeker voor die prijs die er betaald is.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

edelf schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:51:
[afbeelding]

Vermoedelijk zijn het 40 tegels geweest van 50x50. De profielen die je naast de 4 tegels ziet liggen, vertonen geen sporen van montage.
Dat zou zo'n 1200 kg zijn. Mijn 11 panelen portrait (100 x 160 cm.)doen het met 1375 kg, maar die steken beduidend minder uit, met 25 graden helling.

En het ziet er allemaal nog erg nieuw uit, zou de rekening al betaald zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 28-10-2013 19:12 ]

A'dam PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

Ik kom niet verder dan 666kg eric, 40 x 30-30 =600 en 50-50 666kg, het lijkt of de hoekprofielen met tegels er los op gelegen hebben, geen gaten niets.

Pagina: 1 ... 85 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.