Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 109 Laatste
Acties:
  • 669.492 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:11:
@musicmasters
ik voel me niet belangrijk we zijn allemaal gelijk
echter dit punt ging naar mijn mening wel way out of topic
of je huis meer waard is met panelen of niet is niets met het opwekken te maken
dat jij zwarte panelen mooier vind dan blauwe is een voor jouw ethisch bepaalde keuze, niet omdat deze meer of minder opwekken

[...]

dus als ik een rood dak heb moet ik maar geen panelen leggen wederom niets met opwekken zelf te maken.
kroegtalk zou ik zeggen
Ik ken iemand die zeer goed is ingevoerd in panelen en die is dus ook bezig deze in andere kleuren te gaan importeren juist vanwege de estetische overweging en om ze goed te laten kleuren bij je dak. En dit is zeker belangrijk want ik spreek zat mensen die zeggen dat ze geen panelen willen omdat het hun huis anders ontsiert. Dus ik ben echt niet de enige daarin.

Ik denk dat het zeker wijs is hier goed over na te denken alvorens tot aanschaf over te gaan en ik vind dat dit wel in dit topic thuis hoort.

Maar ik stop er wel weer mee want anders krijgen we dat off-topic gezeur weer. Overigens heet dit topic dan nog steeds verkeerd want dan moet het heten: De technische aspecten van het opwekken van electriciteit met zonnepanelen. Wat doen anders al die foto's hier van setjes?

Fijne avond en hopelijk morgen weer wat zon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Als ik het goed begrijp hebben zwarte panelen een lagere STC waarde (Wp) EN worden ze warmer onder normale condities. (door hun zwarte uiterlijk). Allebei een nadeel. Enige voordeel is dan dat ze er minder lelijk uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:20
Dre schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:19:
Als ik het goed begrijp hebben zwarte panelen een lagere STC waarde (Wp) EN worden ze warmer onder normale condities. (door hun zwarte uiterlijk). Allebei een nadeel. Enige voordeel is dan dat ze er minder lelijk uit zien.
jep, een allblack panda van 260Wp is erg moeilijk te verkrijgen.
en een 270Wp panda is standaard en de 280Wp komt er aan.
maar Wp=Wp echt veel verschil geeft dat niet.

edit:
dat ze iets warmer worden is eigenlijk niet zo erg.
zo een klein verschil.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 18-10-2013 18:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Dre schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:19:
Nee hoor nog een voordeel omdat ze opwarmen, mijn zolder blijft in deze tijd van het jaar warmer en dat scheelt stookkosten. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:36:
zWARTE PANELEN LEVEREN NIET MINDER!
mAAR DE ZILVEREN VARIANTEN ZIJN WEL LEVERBAAR MET MEER wP.
dUS MEER wP PER m2.
hET ZWART ZIJN HEEFT DUS WEL INVLOED OP DE stc WAARDEN.
wAARDOOR JE STRINGS KRIJGT VAN MINDER wP (MET ZWATE PANELEN.).
(wil je een neerlandicus of een techneut, >:) lol
voel me verder niet aangevallen hoor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:36:
[...]ik denk zelfs dat je dan het verschil niet echt zult zien.
ze worden toch door de test bank gehaald, en dat bepaalt de STC waarden.
ik ben bang dat het verschil tussen een 250Wp zwart paneel en 250Wp gewoon minder is als de tolerantie van de panelen.
het valt wel op dat alle fabrikanten de zwarte panelen allen met minder STC Wp leveren.
Ja, maar in de STC (en andere normen) zit de fixed module temp inbegrepen, en laat dat nou net hetgeen zijn dat in de praktijk (buiten lab) hoger zal zijn voor zwarte panelen (net als zwarte daken warmer worden dan witte).

Dus in het lab presteren ze exact gelijk, in de praktijk niet.

Verschil zal minimaal zijn in NL, want zo warm is het hier niet. Ik zou er mijn keuze niet op laten afhangen iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bartjuh
ik denk dat als je het zwarte paneel door de testbank haalt dat je dan een 260Wp paneel krijgt.
vervang je de lijst en de achterkant dan is het in eens een 265Wp paneel geworden in de testbank.

Wp = gewoon Wp.
er zal vast wat verschil dan nog zijn, maar de tolerantie is al gouw groter.

zelf vind ik zwarte panelen op een zwart dak eigenlijk niet mooi.
ik zie dan liever die panelen met dat honinggraat structuur(sanyo).
en dan gewoon zilver.
maar smaken verschillen en dat is maar goed ook..

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:27:
@Bartjuh
ik denk dat als je het zwarte paneel door de testbank haalt dat je dan een 260Wp paneel krijgt.
vervang je de lijst en de achterkant dan is het in eens een 265Wp paneel geworden in de testbank.

Wp = gewoon Wp.
er zal vast wat verschil dan nog zijn, maar de tolerantie is al gouw groter.
Maar als de cell-temp constant wordt gehouden, hoe kan je dan een andere uitkomst krijgen? Want de STC definitie heeft het over module/cell temp, niet over ambient temp / X m/s wind / na X minuten gemeten, etc.
Dé reden, en enige volgens mij, dat zwarte panelen minder opbrengst per Wp hebben, is dat de temp. gemiddeld hoger ligt. Dus dat is de enige variabele, en die wordt constant gehouden.

Misschien cherry-picken ze wel op de meest zwarte cellen om in zwarte panelen te stoppen, en zijn deze cellen (mede door hun iets donkere kleur) ietsje minder efficient, hence meer lagere Wp modules en mindere hoge Wp modules?

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 18-10-2013 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
_/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://s04.tcuniverse.com/vkmedia_store/2013/10/C6OihDmTwD1pkkJK/sizes/clean/pic_069_clean_790.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
auto van Jeroen?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-06 18:07
Een spoiler mag helemaal niet uitsteken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Proton_ schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:57:
[...]
Goeie vraag maar gevaarlijk :) Onder-of overdimensioneren is bijna religieus.
Mijn mening:
Als je echt elke piek wil vangen is een 1650Wp omvormer aan te raden, voor de hoogste jaaropbrengst is een kleinere waarschijnlijk beter. Een omvormer presteert vaak slecht onder 20% van het nominaal vermogen, dus een kleinere presteert op slechte dagen (zoals vandaag) vaak beter en we hebben nogal wat slechte dagen.
8)7

Dus als je 1650Wp op je dak hebt, is het (waarschijnlijk) beter om een KLEINERE omvormer te nemen? Ik denk dat ik er nou helemaal niks meer van snap. Ik dacht dat je omvormer minimaal net zo groot/zwaar/sterk moest zijn als je Wp vermogen. Dus niet?

En met "onder 20% van het nominaal vermogen" bedoel je dat als hij onder 80% zit?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bartjuh
dan heb je het over ambient temp.
niet de cell temp.
en daar gaat waarschijnlijk de zwarte paneel mee de mist in.
als ik naar de specs kijk van de test machines, dan zitten daar best wel warme lampen in.
dus de panelen zijn binnen no time warm.
en waarschijnlijk de zwarte net iets sneller.
(vind het gewoon nog steeds opvallend dat alle fabrikanten die zwart leveren, dat de panelen nooit de zwaarste zijn die ze kunnen leveren.
de meeste merken hebben eigenlijk altijd een gewoon paneel van een aantal Wp meer.)

@BamSlam_
ja dat hadden eigenlijk zwarte panelen moeten zijn, het ziet er echt niet uit zo. >:)
ik vraag me eigenlijk af wat zoon auto eigenlijk moet met zoveel stroom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
P_Tingen schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:48:
[...]

8)7

Dus als je 1650Wp op je dak hebt, is het (waarschijnlijk) beter om een KLEINERE omvormer te nemen? Ik denk dat ik er nou helemaal niks meer van snap. Ik dacht dat je omvormer minimaal net zo groot/zwaar/sterk moest zijn als je Wp vermogen. Dus niet?

En met "onder 20% van het nominaal vermogen" bedoel je dat als hij onder 80% zit?
het is niet beter om een kleinere omvormer te nemen.
maar ook niet slechter.
je hebt gewoon een marge van 20% (eigenlijk nog iets meer) naar boven en naar beneden.

verder is er ook nog een verschil of je het alleen voor de kosten doet of voor max opbrengst van het dak.
dat is een persoonlijke keuze. (geen discussie graag over onder of over dimensioneren.)

eigenlijk is het belangrijker dat de V hoog genoeg is om ook de omvormer niet uit te laten vallen als de panelen warm worden. (temperatuur beïnvloed de panelen.)
en er voor te zorgen dat de omvormer een beetje in zijn hoge rendement komt.

edit:
met 1650Wp kun je voor een sma1300 gaan of een sma1600.
heel veel verschil in jaar opbrengst zul je niet hebben.
voor de een is dat genoeg om de meer prijs te betalen voor de andere niet.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 18-10-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:49:
@Bartjuh
niet de cell temp.
als ik naar de specs kijk van de test machines, dan zitten daar best wel warme lampen in.
Maar dan is de test niet exact volgens de STC definitie... waar toch echt letterlijk de module en cell temp op 25C worden gezet, en niets gerept over ambient temp.

Maar ik denk dat het in de praktijk wel mee valt met opwarmen, ik denk dat het zo gebeurt is zo'n test. Puur vanuit kosten wil je zo snel mogelijk zo'n ding door zo'n test hebben. De ambient temp zal wel op 25C worden gehouden in die testruimtes, paneel wordt naar binnen geschoven, snel getest, en er weer uit gehaald. Zal waarschijnlijk zo snel gebeuren dat ze nauwelijks de tijd hebben om op te warmen... ook al is het dun, het is alsnog aardig wat kilo's om op te warmen.

En ook wil je als fabrikant natuurlijk niet dat het opwarmt, want dat kost je gewoon geld aan minder "nameplate-capacity" ;)

Ik weet dus de echte reden niet dat zwarte panelen doorgaans minder Wp hebben, maar ik denk dat het met cherry-pikking van de cellen te maken heeft (wat gemakkelijk gedaan kan worden door een sensor+robot op basis van reflectie). Zwartere cellen zijn misschien ietsje minder efficiënt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bartjuh
als ik kijk naar hoeveel het gewicht is van mijn panelen en het gewicht van het werkende deel.
dan is het grootste deel wel het frame/glasplaat/backplate geen idee of ik met de plaatjes zelf een kilo zou halen.
(sorry het is donker, en heb geen zin het dak op te gaan om een paneel kapot te slaan. lol)
maar het cherry-pikking vind ik ook een aardige theorie.
maar je ziet hem dus ook.
frappant vind ik het wel.

(waarschijnlijk is er een land waar alleen zwart mag en gaan ze daar allemaal naar toe, of is er een handelaar in de wereld die nog iets meer weet als wij doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

migjes schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:49:
@Bartjuh
niet de cell temp.
(vind het gewoon nog steeds opvallend dat alle fabrikanten die zwart leveren, dat de panelen nooit de zwaarste zijn die ze kunnen leveren.
de meeste merken hebben eigenlijk altijd een gewoon paneel van een aantal Wp meer.)

@BamSlam_
ja dat hadden eigenlijk zwarte panelen moeten zijn, het ziet er echt niet uit zo. >:)
ik vraag me eigenlijk af wat zoon auto eigenlijk moet met zoveel stroom :?
Zal bij een Zwart paneel ( plus zwart frame ) de sneeuw eerder van de panelen smelten -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 22:30
jp73 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 06:12:
[...]

Heb je misschien een link naar een pagina waar dit beschreven wordt ?
Hier de paginalink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-06 14:28
@migjes Val je ook niet aan hoor :D Zag jou volgens mij ook op het Essent forum over saldering en teruglevering. Je schrijft in ieder geval herkenbaar.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 01:21:
[...]
Zal bij een Zwart paneel ( plus zwart frame ) de sneeuw eerder van de panelen smelten -O-
zou niet eens een slechte zijn voor sommige tweakers/pv newbies, die elke keer de sneeuw er van af willen hallen in de winter voor een paar miezerige kWh's.
lol
TFX77 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 11:41:
@migjes Val je ook niet aan hoor :D Zag jou volgens mij ook op het Essent forum over saldering en teruglevering. Je schrijft in ieder geval herkenbaar.
geeft niks hoor. (maak er ook maar een geintje van.)
wie ben jij op het essent forum? (o wacht ik zie het al duncan, leuke foto trouwens. ;) )
(het is echt weer treurig daar, zelfs de essent medewerkers snappen het woord salderen niet.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-10-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

migjes schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 12:16:
[...]

zou niet eens slechte zijn voor sommige tweakers/pv newbies, die elke keer de sneeuw er van af willen hallen in de winter voor een paar miezerige kWh's.
Dus nog een voordeel van zwarte panelen? Nog niet aan gedacht..... Dus het verlies in de zomer van opwarming maak ik goed door het eerder smelten van sneeuw in de winter? Gelukkig, pak van mijn hart. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-06 14:28
migjes schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 12:16:
[...]

zou niet eens een slechte zijn voor sommige tweakers/pv newbies, die elke keer de sneeuw er van af willen hallen in de winter voor een paar miezerige kWh's.
lol

[...]

geeft niks hoor. (maak er ook maar een geintje van.)
wie ben jij op het essent forum? (o wacht ik zie het al duncan, leuke foto trouwens. ;) )
(het is echt weer treurig daar, zelfs de essent medewerkers snappen het woord salderen niet.)
Lamballen, excuse the French. Maar de saldering- en terugleveringsvoorwaarden zijn dit jaar al een paar keer veranderd. Nu krijg je alleen het KWh bedrag met belasting terug als je meer verbruikt dan dat je teruglevert.

Eindelijk een beetje zon vandaag. Toch alweer over de 4 KWh en ben nog jarig ook. Alleen jammer van die brief van de belastingdienst.

[ Voor 8% gewijzigd door TFX77 op 19-10-2013 13:01 . Reden: ... ]

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@TFX77
natuurlijk nog gefeliciteerd.

op zich is het bij essent altijd al zo geweest.
der is niet echt iets veranderd.
(ze vertellen het nu alleen wat eerlijker, maar nog niet zo als het moet)

en ja de 2 zekerheden van het leven, de dood en de belasting. (en de belasting komt ook nog 1 keer langs als je dood bent.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Bartjuh schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:47:
[...]Misschien cherry-picken ze wel op de meest zwarte cellen om in zwarte panelen te stoppen, en zijn deze cellen (mede door hun iets donkere kleur) ietsje minder efficient, hence meer lagere Wp modules en mindere hoge Wp modules?
Praktijk voorbeeld Sunpower

De Sunpower X21 Signature Black heeft een +/- 3% lagere opbrengst in vergelijking met de 'normale' versie, terwijl beide panelen exact dezelfde cellen gebruiken.

Je kunt bij all/full black panelen goed zien dat het gebruikte glas wat donkerder is en ik vermoed dat dat de reden van de lagere opbrengt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Een vraagje voor de deskundige. Mijn oude Isofoton I-110 paneeltjes hebben volgens mij MC3 connectoren, maar in de folder (net gekregen van de vorige eigenaar) staat dat de panelen uitgerust zijn met het MC2 systeem. Is dit de benaming van het systeem, dus inclusief de junctionbox? Volgens internet lijken de connectoren op MC3, MC2 kan ik niet vinden.

Vandaag 3 paneeltjes, die ik als afdakje heb voor mijn houthok, parallel aangesloten op de Wurth omvormer. Helaas net te laat gereed om nog wat licht mee te pikken. Morgen eens kijken of het werkt.
Het weer, de zin en de tijd om het dak op te gaan ontbreekt nog even. Hopelijk werkt de omvormer naar behoren en kan ik later een test doen met 4 panelen parallel op de wurth en 4 in serie op een Steca500.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Carbon schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:02:
[...]

Praktijk voorbeeld Sunpower

De Sunpower X21 Signature Black heeft een +/- 3% lagere opbrengst in vergelijking met de 'normale' versie, terwijl beide panelen exact dezelfde cellen gebruiken.

Je kunt bij all/full black panelen goed zien dat het gebruikte glas wat donkerder is en ik vermoed dat dat de reden van de lagere opbrengt is.
Ben via een tweaker hier eens naar een site verwezen waar je de verwachte opbrengst van je systeem per maand kon vinden, weet niet meer welke helaas, en heb deze ingevoerd in PV Output. En dan heb ik toch echt geen klagen. Enkele maanden eronder, enkele maanden erboven. En 3% op 2500WP zou in mijn geval 75 Kwh zijn. Waar hebben we het over?

Ik leg ook altijd een bredere band onder mijn auto omdat ik dat net iets mooier vind en ja dat gebruikt ook iets meer benzine. Een mooie vrouw kost ook iets meer geld. >:)

Maar akkoord, voor diegene die het uiterste uit hun systeem willen persen en de looks niet belangrijk vinden ga dan vooral niet voor zwarte blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Noord-Holland zijn nog diverse acties gaande voor het aanschaffen van PV.
http://www.denhelderactue...tie-aanschaf-zonnepanelen

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

445033 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:50:
[...]

Ben via een tweaker hier eens naar een site verwezen waar je de verwachte opbrengst van je systeem per maand kon vinden, weet niet meer welke helaas, en heb deze ingevoerd in PV Output. En dan heb ik toch echt geen klagen. Enkele maanden eronder, enkele maanden erboven. En 3% op 2500WP zou in mijn geval 75 Kwh zijn. Waar hebben we het over?

Ik leg ook altijd een bredere band onder mijn auto omdat ik dat net iets mooier vind en ja dat gebruikt ook iets meer benzine. Een mooie vrouw kost ook iets meer geld. >:)

Maar akkoord, voor diegene die het uiterste uit hun systeem willen persen en de looks niet belangrijk vinden ga dan vooral niet voor zwarte blijkbaar.
Zit meer tussen de oren denk ik, die van punterpv zijn zo zwart als de kachel maar gaat toch echt als een speer.
http://imageshack.us/a/img843/9409/img2342hs.jpg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Waar kan ik het beste pv gerelateerde spullen te koop zetten? Is er hier ergens een hoekje voor of niet? Na zelf drie systemen te hebben gelegd en her en der wat leuke zaken op de kop getikt te hebben heb ik nog wel wat over. Er zijn vast wel meer mensen die zelf hun systeem bij elkaar zoeken net als ik.

Graag tips, mag ook via DM.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:39
Marktplaats? Of op tweakers in het vraag&aanbod-gedeelte (met een verwijzing daarnaar in dit topic). Kom maar op ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 19-10-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
.

[ Voor 102% gewijzigd door teacher op 19-10-2013 23:56 . Reden: Snipje ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Daar was hier toch een topic voor?

[ Voor 52% gewijzigd door Cyberpope op 19-10-2013 21:57 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Rol-Co schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:23:
[...]

Zit meer tussen de oren denk ik, die van punterpv zijn zo zwart als de kachel maar gaat toch echt als een speer.
Precies! 2944 kWh sinds 30 okt 2012 uit 3040wp. En het staat ook op rode dakpannen veel mooier. En dat vinden ook mijn buren :-)

Iedereen moet het zelf weten! En dat de boel na 5/10 jaar zou gaan afbladderen is natuurlijk flauwekul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 23:03

MieJuul

3970Wp

Speksteenkachel schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:18:
In Noord-Holland zijn nog diverse acties gaande voor het aanschaffen van PV.
http://www.denhelderactue...tie-aanschaf-zonnepanelen
In Zuid-Holland loopt diezelfde groepsaankoop ook (weer) ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

ja klopt, drechtsteden heeft nieuwe ronde van de inkoop actie gestart.
wel apart dat je bij een precalculatie toch al gauw een 400 euro duurder uitbent dan als je zelf een rondje leveranciers maakt

of dit komt omdat de "groepskorting"er nog niet af is weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 447684

Op BVA-Auctions zijn dit weekend weer pakketten met 14x 200Watt panelen en omvormer te koop.
Het gaat om ZNShine ZX5M mono panelen van 200wp die worden gebundeld met een Samil Power 3400TL-D omvormer. In totaal dus 2800Wp en gisteren gingen de sets weg voor zo'n 2500 euro incl veilingkosten en BTW. Is dat een goede deal, of zit er een addertje onder het gras bij deze panelen of omvormer?

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/8683/3448893

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 447684 op 20-10-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Het addertje is denk ik dat je geen garantie hebt maar daar is de prijs ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:23:
[...]

ja maar dat is het punt ook niet.

stel dat jij voor zwart was gegaan.
dan had je 31x 95Wp in plaats van 100Wp.
scheelt toch maar effen 1 1/2 paneel ;) .

zwart presteert wel naar het aantal Wp, maar alu is verkrijgbaar met meer Wp en minder geld.
Anoniem: 447684 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:47:
Op BVA-Auctions zijn dit weekend weer pakketten met 14x 200Watt panelen en omvormer te koop.
Het gaat om ZNShine ZX5M mono panelen van 200wp die worden gebundeld met een Samil Power 3400TL-D omvormer. In totaal dus 2800Wp en gisteren gingen de sets weg voor zo'n 2500 euro incl veilingkosten en BTW. Is dat een goede deal, of zit er een addertje onder het gras bij deze panelen of omvormer?

omvormer is niet fout en panelen zijn ook wel oke.
maar of het echt iets is is lastig te zeggen.
maar een Panda YL205C-24b Black gaat al weg voor 155 euro.
en omvormers in die range voor 600 euro.
dus dat komt al aardig in de buurt van de zelfde prijs.
misschien in de details dat het goedkoper is of duurder.
(zit er bevestiging materiaal al bij b.v.)

(mischien als het echt perfect past/juiste maat, kan het interessant zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Anoniem: 447684 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:47:

Grappig, voor die panelen gebruiken ze Gallium doping i.p.v. Boron doping, voor P-type. Ze beweren dat het stabieler is (degradatie dus minder)... maar daar durf ik niets over te zeggen. Het atoom is iig een stuk groter.... is Gallium goedkoper dan Boron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

migjes schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:27:
[...]

ja maar dat is het punt ook niet.

stel dat jij voor zwart was gegaan.
dan had je 31x 95Wp in plaats van 100Wp.
scheelt toch maar effen 1 1/2 paneel ;) .

zwart presteert wel naar het aantal Wp, maar alu is verkrijgbaar met meer Wp en minder geld.
Stel dat ik voor alu was gegaan had ik ook 250 WP per paneel gehad dus die vlieger gaat niet altijd op en ik ben met zwart wel € 15,- per paneel duurder uit. Poe poe wat een wereld bedrag. In mijn geval €150,- meer op een investering van totaal € 3200,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
445033 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 16:25:
[...]

Stel dat ik voor alu was gegaan had ik ook 250 WP per paneel gehad dus die vlieger gaat niet altijd op en ik ben met zwart wel € 15,- per paneel duurder uit. Poe poe wat een wereld bedrag. In mijn geval €150,- meer op een investering van totaal € 3200,-.
dan had je dus 270Wp panelen kunnen hebben en komend jaar waarschijnlijk zelfs 280Wp panelen.
dan zou het toch 200Wp meer zijn in jouw geval.
(met grotere sets loopt dat nog harder op natuurlijk)

maar als je perse zwart wil dan leg je toch zwart.
heb ik geen problemen mee.
vind het alleen frappant dat de zwarte panelen altijd met minder Wp te krijgen zijn.
dat is de discussie, waardoor komt dat, wat jij op je dak wil leggen boeit mij eigenlijk niet.

(vind dat als iemand zwart wil dat i dat moet doen, over smaak valt te twisten.
zelf vind ik zwart op een zwart dak niet mooi.
zwart op een rood dak weer wel.
en ik denk dat een tetris niemand mooi vind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nu de aanschaf van een lucht/lucht warmtepomp bijna zo goed als zeker volgend jaar gaat plaatsvinden heb ik volgend jaar wat extra pv nodig. Ik zat te denken hoe ik dit het meest kosten efficiënt kan aanpakken. Meeste kWh per euro (efficenty hoeft niet top top top te zijn)

Ik heb op het dakkapel nog ruimte voor twee tot drie panelen.
De dakkapel zit op dezelfde oriëntatie als de 1200wp en 1250wp set die beiden op eigen sb1200 aangesloten zitten.

De panelen hebben hellingshoek van 45 graden. Wat zou het resultaat zijn als ik nog één of misschien zelfs twee panelen op een sb1200 erbij zet bij een hoek van 5 tot 10 graden en dezelfde oriëntatie. Heeft iemand praktijk voorbeelden hoe dat presteert op één tracker.

Zou het nog helpen om enkel de panelen met een andere hoek te voorzien van tigo's

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@revoluton-nl
een sb1200 kan best +/-1550Wp aan panelen aan, je hebt dan alleen wat verlies in de lente.
dat is geen ramp op je jaar opbrengst. (de vele mindere momenten maken dat weer goed.)
wel opletten dat de V niet te hoog word voor de sb1200. (afhankelijk van het type paneel wat je gebruikt)
zoek eens op wat de NOCT is van je panelen.

een andere hoek is niet zoon heel grote ramp. (liefst zo klein mogelijk verschil)
panelen krijgen dan een andere temperatuur maar dat verschil is niet zo heel groot.
probeer wel voor de 10 graden te gaan, of iets meer, misschien kun je nog een beetje schuiven met de panelen.

met tigo's moet je wel alle panelen in de string met tigo's doen.
en dat op een sb1200? lijkt mij niet kosten effectief.
dan eerder 2x een micro omvormer of een steca 300?

edit:
en om de mensen met zwate panelen te pesten.
geen zwarte panelen gebruiken.
(sorry, Musicmasters, geintje ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 20-10-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:19:
@revoluton-nl
een sb1200 kan best +/-1550Wp aan panelen aan, je hebt dan alleen wat verlies in de lente.
dat is geen ramp op je jaar opbrengst. (de vele mindere momenten maken dat weer goed.)
wel opletten dat de V niet te hoog word voor de sb1200. (afhankelijk van het type paneel wat je gebruikt)
zoek eens op wat de NOCT is van je panelen.

een andere hoek is niet zoon heel grote ramp. (liefst zo klein mogelijk verschil)
panelen krijgen dan een andere temperatuur maar dat verschil is niet zo heel groot.
probeer wel voor de 10 graden te gaan, of iets meer, misschien kun je nog een beetje schuiven met de panelen.

met tigo's moet je wel alle panelen in de string met tigo's doen.
en dat op een sb1200? lijkt mij niet kosten effectief.
dan eerder 2x een micro omvormer of een steca 300?

edit:
Bedankt. De SB1200 gaat tot 320volt dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik verwacht dat de piekverliezen echt minimaal zijn. Als ik één paneel per SMA erbij doe dan kom ik 1500wp en 1440wp per SMA. Ik denk dat dit gevoelsmatig een beetje de max en dat je daarboven wel last krijgt van het aftoppen. In de huidige setup heb ik alleen in het voorjaar last van aftoppen. In de volle zomer heb ik nog wel ruimte voor een extra paneel erbij.

Het zal alleen even een gedoe worden met de bekabeling en ik moet even dezelfde type panelen weten te vinden, gezien dat Canadian Solar en Yingli is moet dat niet zo probleem zijn gok ik.

Andere optie is inderdaad twee panelen op een aparte omvormer, alleen heb ik dan weer een extra omvormer hangen. Voor de efficiëntie misschien wel beter door de schaduw in het eind van de middag.

Nog maar eens over nadenken. Het wordt sowieso een voorjaarsproject :)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2013 18:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

edit:
Zou het ook niet doen. Voor je het weet krijg je dezelfde discussie als met Zwarte Piet <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 22:15
Wat een vreemde discussie over wel of geen zwarte panelen. Je kiest zwarte panelen omdat je ze mooier vindt. Ze zijn iets duurder. En ja, ik vind ze veel mooier.
Maar dan die opbrengst discussie. Straks denken mensen nog serieus dat de opbrengst van de panelen veel lager is. Heb even opgeteld wat mijn installatie in het eerste jaar heeft gedraaid, dat is 2806 kWh voor een 2880 Wp installatie (blackpower op pvoutput) . Daar ben ik tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
Wat is zwaarder? Een kilo lood of een kilo veertjes? 250WP zwart = 250WP blauw. En ja, ik ben dolblij dat ik all back panelen heb en volgens mij is het prijsverschil 5% dus waar praten we over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

In die SB2500's kan geen Webconnect-kitje helaas. Dus voorlopig klop ik de maandwaarden nog manueelmatig in.
Plugwise heeft ook module's die je gewoon tussen de AC kan zetten (ziet er uit als een aardlek automaat, die afmeting en volgens mij voor dinrail montager) in ieder geval tot 1ph 16 A. laatst gezien op een beurs.

misschien is dat wat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MeTooPV schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:13:
Wat een vreemde discussie over wel of geen zwarte panelen. Je kiest zwarte panelen omdat je ze mooier vindt. Ze zijn iets duurder. En ja, ik vind ze veel mooier.
Maar dan die opbrengst discussie. Straks denken mensen nog serieus dat de opbrengst van de panelen veel lager is. Heb even opgeteld wat mijn installatie in het eerste jaar heeft gedraaid, dat is 2806 kWh voor een 2880 Wp installatie (blackpower op pvoutput) . Daar ben ik tevreden mee.
Van zwarte panelen is de opbrengst lager omdat de temperatuur hoger is van de panelen, en daardoor neemt de spanning af, en daarmee het vermogen..

Maar liever zwarte panelen dan geen panelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Mr-Leo schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:23:
[...]

Precies! 2944 kWh sinds 30 okt 2012 uit 3040wp. En het staat ook op rode dakpannen veel mooier. En dat vinden ook mijn buren :-)

Iedereen moet het zelf weten! En dat de boel na 5/10 jaar zou gaan afbladderen is natuurlijk flauwekul.
Er zijn een antal leveranciers geweest die de randen zwart hebben laten spuiten, ik heb ze in handen gehad.
Daar kwam de verf als af bij installatie, geen goede hegting tussen het allu en de verf, er was geen primer gebruikt. Maar ik kom die panelen niet meer tegen, was in de begin tijd van de zwarte panelen.
Tegenwordig zijn ze zwart geanodiseerd, dat komt er niet zomaar af. misschien worden ze wat doffer, maar meer niet verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 11-06 14:53
Andre1973 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:34:
[...]

Van zwarte panelen is de opbrengst lager omdat de temperatuur hoger is van de panelen, en daardoor neemt de spanning af, en daarmee het vermogen..
Een deel van mijn panelen zijn 's ochtends een stuk koeler dan het andere deel. De opbrengst is echter wel een stuk lager, ze liggen namelijk in de schaduw :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

revolution-nl schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 16:44:
Nu de aanschaf van een lucht/lucht warmtepomp bijna zo goed als zeker volgend jaar gaat plaatsvinden heb ik volgend jaar wat extra pv nodig. Ik zat te denken hoe ik dit het meest kosten efficiënt kan aanpakken. Meeste kWh per euro (efficenty hoeft niet top top top te zijn)

Ik heb op het dakkapel nog ruimte voor twee tot drie panelen.
De dakkapel zit op dezelfde oriëntatie als de 1200wp en 1250wp set die beiden op eigen sb1200 aangesloten zitten.

De panelen hebben hellingshoek van 45 graden. Wat zou het resultaat zijn als ik nog één of misschien zelfs twee panelen op een sb1200 erbij zet bij een hoek van 5 tot 10 graden en dezelfde oriëntatie. Heeft iemand praktijk voorbeelden hoe dat presteert op één tracker.

Zou het nog helpen om enkel de panelen met een andere hoek te voorzien van tigo's
Ik zou die 2 op een micro zetten zoals een enecsys, los van de anderen. Altijd op een andere MPP tracker. door het verschil in stroom houden ze elkaar tegen.
En als het er maar 2 zijn, ben je denk ik het goedkoopst af met een losse enecsys voor 2 panelen. dan komt er ook maar 1 kabeltje naar binnen en die mag meteen op een WCD. Kan eventueel ook met een soladin 600, of steca 500 (wel even naar de minimum spanning kijken). idem ook op een WCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
445033 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:00:
Zou het ook niet doen. Voor je het weet krijg je dezelfde discussie als met Zwarte Piet <+:)
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
maxtrash schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:27:
Wat is zwaarder? Een kilo lood of een kilo veertjes? 250WP zwart = 250WP blauw. En ja, ik ben dolblij dat ik all back panelen heb en volgens mij is het prijsverschil 5% dus waar praten we over
bijna.
de vergelijking is:
in de handel: 250Wp zwart = 270Wp alu.
(zelfde cellen en toch een aantal Wp verschil?)
en dan ook nog het prijs verschil.
maar niks mis met zwart, het levert gewoon, het oog wil ook wat voor als je het mooi vind.
Andre1973 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:34:
[...]

Maar liever zwarte panelen dan geen panelen.
zeker liever zwart dan geen panelen.
maar een lagere spanning als vergelijkbaar Wp heb ik ze tot nu toe nog nergens zien doen.
(maar misschien heb je er een duidelijk voorbeeld van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 22:15
Andre1973, ik ken die grafiekjes. En ze zullen warmer worden en daarom een iets lagere spanning geven. Maar mijn punt is dat als dat 1% reductie in jaaropbrengst geeft het veel zal zijn. Ook panelen zonder een klein zwart randje en mini witte vlakjes worden warm.
Bij 100 graden is de spanning nog 78% van de 25 graden waarde (bij mijn fabrikant, zwart en alu maakt geen verschil). Lineair verloop, dus laten mijn panelen nu eens 5 graden warmer worden dan aluminium. Dus zwart paneel is 60 graden waar een alu paneel slechts 55 graden is. Lijkt me al een heel groot verschil. Dan is mijn spanning dus 22%/75 graden * 5 graden = 1,5% lager.

Dan vind ik dat de opmerking :"Maar liever zwarte panelen dan geen panelen." de oriënterende gebruiker echt op het verkeerde been zet.

[ Voor 4% gewijzigd door MeTooPV op 20-10-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik kom al jaren dagelijks over de vloer bij mensen die of nog aan het orienteren zijn, dan wel net aangeschaft hebben.
Vaak willen beide partners wel panelen, maar "het moet er wel een beetje mooi uitzien" (denk dat de meeste technische hetro heren voorzien van partner dit wel bekend in de oren klinkt) meestal (! niet altijd dus) komt dat bij de dame des huizes vandaan.
De mannelijke bewoner maakt het meestal niet veel uit, maar als het de vrouw het niet mooi vind gaat t niet door... (of je moet t nog 25 + jaar horen) vandaar dus die opmerking.
Ik plaats sinds 2009 dagelijks panelen, en ik kom dit dus wekelijks tegen. Is natuurlijk geen 100%, maar 80% van de gevallen dat er zwarte panelen op het dak komen toch wel schat ik.

Verder merk ik dat die geheel zwarte panelen echt loei heet worden op een zomerse dag. Niet meer aan te pakken als ze even in de zon liggen. Het is dof en zwart, dus dat neemt zo goed als alle straling op.

Verder heb ik geen vergelijkings materiaal, dus geen plek waar zwarte en allu kleurige naast elkaar liggen waar ik meetgegevens van heb.
Mij maakt het niet uit wat voor kleur panelen op mijn dak liggen (15 x allu kleurig overigens, waarvan 9 op mat zwarte dakpannen, en 6 op rode pannen), dus kies ik voor allu, gezien de iets hogere opbrengs en de prijs, een ander maakt een andere keuze dat is aan hen, net zoals iedereen vrij is in het kiezen van de kleur van z'n auto of wat dan ook, om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[offtopic aan]
ik kan me voorstellen dat als je een huis op een goede zichtlokatie hebt bijv met een zwart dak je dan een paar % meer betaald voor zwarte panelen ivm het aangezicht , echter als "zicht" minder van belang is waarom zou je t dan doen.
[offtopic uit]

mbt de opbrengstverschil tussen blauwe poly's en all black mono's
de black mono zal in de volle zon iets minder opbrengen dan de blauwe poly
de black mono zal bij voorjaar/najaar zon weer iets meer opbrengen dan de blauwe poly
naar mijn mening op jaarbasis bekeken is dit verschil volledig verwaarloosbaar

dat is te vergelijken met 2 buren met exact dezelfde set op het dak alleen buurman1 heef de omvormer op zolder hangen en buurman 2 heeft de omvormer beneden in de groepenkast hangen.
kortom verschil in afstand tot omvormer is op jaarbasis verschil in opbrengst

ohja niet ieder jaar is het zelfde qua zonlicht dus dit blijft gissen

toevallig net zelf de eindafrekening binnen gekregen nu de panelen er 1 jr opliggen
electra is goedkoper geworden tov 2012
tvt berekent op actuele cijfers is nu 8jr ipv 6,8 jr hoedaan het is wel leuk om te zien dat je een bedrag terugkrijgt ipv moet schokken

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 21-10-2013 08:46 . Reden: aanvullende info jaarrekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 13:00

WoudseHoeve

Hobby Boer

revolution-nl schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:43:
[...]
Bedankt. De SB1200 gaat tot 320volt dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik verwacht dat de piekverliezen echt minimaal zijn. Als ik één paneel per SMA erbij doe dan kom ik 1500wp en 1440wp per SMA. Ik denk dat dit gevoelsmatig een beetje de max en dat je daarboven wel last krijgt van het aftoppen. In de huidige setup heb ik alleen in het voorjaar last van aftoppen. In de volle zomer heb ik nog wel ruimte voor een extra paneel erbij.

Het zal alleen even een gedoe worden met de bekabeling en ik moet even dezelfde type panelen weten te vinden, gezien dat Canadian Solar en Yingli is moet dat niet zo probleem zijn gok ik.

Andere optie is inderdaad twee panelen op een aparte omvormer, alleen heb ik dan weer een extra omvormer hangen. Voor de efficiëntie misschien wel beter door de schaduw in het eind van de middag.

Nog maar eens over nadenken. Het wordt sowieso een voorjaarsproject :)
Je kan ze niet in serie met een string onder een andere hoek. Dan bepaalt steeds het paneel met de laagste stroom de totale stroom door de string en zal je totale opbrengst eerder dalen als stijgen.
Je moet ze gewoon op hun eigen omvormer zetten, dat is optimaal. Als hij goedkoop moet zijn, er zijn zat simpele omvormers op MP te koop voor weinig.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk nu gaat er hetzlefde gebeuren als in de muziekindustrie. De grote jongens passen hun verdienmodel niet aan:
http://www.nu.nl/ondernem...uwt-energiebedrijven.html
Door de opmars van groene stroom dreigen veel grote energiebedrijven in Europa in financiële problemen te geraken. Hierdoor kunnen zij niet garanderen eventuele stroomtekorten te kunnen opvangen.

Dat meldt PwC maandag. Het accountantsbedrijf deed onderzoek onder 53 bestuurders van energiebedrijven uit 35 landen.

90 procent van de ondervraagde directeuren zegt dat de traditionele verdienmodellen van energiebedrijven op termijn niet houdbaar zijn. In die situatie produceren en verkopen bedrijven zelf energie. Door toename in het gebruik van lokaal opgewekte wind- en zonne-energie is dat echter lang niet zo vanzelfsprekend meer.

Europese energiebedrijven waarschuwen dat ze niet langer kunnen investeren in centrales die schommelingen in wind- en zonne-energie opvangen. Hierdoor zouden black-outs kunnen ontstaan.

''Het is de vraag of de sector op tijd in staat is om zichzelf aan te passen'', zegt Jeroen van Hoof, voorzitter van de Europese energiegroep van PwC. ''Tot nu toe heeft niemand het antwoord gevonden. Het biedt geen rooskleurig beeld.''

[ Voor 73% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-10-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 09:36:
[...]

Je kan ze niet in serie met een string onder een andere hoek. Dan bepaalt steeds het paneel met de laagste stroom de totale stroom door de string en zal je totale opbrengst eerder dalen als stijgen.
Je moet ze gewoon op hun eigen omvormer zetten, dat is optimaal. Als hij goedkoop moet zijn, er zijn zat simpele omvormers op MP te koop voor weinig.
mee eens.
maar het valt nog best mee, zolang de hoek maar niet teveel afwijkt gaat het nog wel. (erg belangrijk)
dan worden beide panelen nog wel tegelijk beschenen en heb je wel wat afwijking van het optimaal.
vooral de temperatuur van de panelen zal zeer afwijkend worden waardoor de string niet optimaal werkt.
maar de mpp curve zal zich instellen op de panelen die het meest leveren en alleen het afwijkende paneel zal onder presteren. (ik heb het nooit helemaal kunnen testen, maar denk dat je wel moet oppassen met de verdeling van Wp tussen de verschillende hoeken, anders zou het kunnen dat de mpp de verkeerde curve pakt en dan is het wel rampzalig.)

ik heb eens getest met 2 panelen plat en 9 panelen op 45 graden. (je zou het met ruim minder hoekverschil moeten doen. ik denk zelf dat 15 graden verschil nog wel kan, maar dat is gokken.)
het werkte wel gewoon, maar 45 graden was wel te veel verschil tussen de hoeken.
om het zonder mppscan/optitrak/pvsweep te doen.
maar de omvormer pakte wel netjes de curve van de 9 panelen, en had dan nog wat extra van de 2 panelen die onder presteerde. de hele string viel niet helemaal weg en kreeg wel iets extra's van de 2 panelen die plat lagen.

uiteindelijk heb je waarschijnlijk wel minder kWh/kWp per jaar, maar wel meer kWh's.
(een extra omvormer is wel beter natuurlijk, en zou ook mijn weg zijn.)
KillerAce_NL schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 09:41:
Kijk nu gaat er hetzlefde gebeuren als in de muziekindustrie. De grote jongens passen hun verdienmodel niet aan:
http://www.nu.nl/ondernem...uwt-energiebedrijven.html
[...]
wel nee jo.
we hebben het nu over het Europese systeem, en daar zitten ook landen bij als Griekenland/Spanje/Italië.
waar het vrij normaal is dat de stroom wel eens uitvalt, en die willen gewoon subsidie los peuteren.
(ook meteen landen die hele vreemde pv subsidies hebben gehad.)

en subsidie aanvragen gaat gewoon wat makkelijker met een zielig verhaaltje.
als je aankomt met het gaat fantastisch krijg je geen subsidie natuurlijk
dit is gewoon politiek gekronkel van een lobbygroep.

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 21-10-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

FF vraagje: Hebben meer mensen problemen vandaag met uploaden naar PV Output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319231

@Musicmasters,

PV Output werkt weer, was uit de lucht vanwege "onderhouds werkzaamheden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Andre1973 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:32:
[...]

Plugwise heeft ook module's die je gewoon tussen de AC kan zetten (ziet er uit als een aardlek automaat, die afmeting en volgens mij voor dinrail montager) in ieder geval tot 1ph 16 A. laatst gezien op een beurs.

misschien is dat wat.
Yep, daar hebben we er ook een paar van hangen. Plugwise levert o.a. de Janitza UMG604 die 4 aparte 'kanalen' kan meten. Twee hangen er tussen de STP15000TL's en het net om de 3 fasen te meten, en 1 gebruik ik om de productie van 4 windturbines te meten. Ze hebben een UTP-aansluiting via welke ze met Source praten.
De SB2500's zijn al voorzien van een Circle, dus die gegevens komen wel in Source terecht. Met de software van Proton_ ga ik proberen om de opbrengsten automateloos op SE te zetten. Nu nog een webpagina in de taal van PlugWise die alle groene energieopbrengsten live laat zien. Maar dat gaat mij net boven de pet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Anoniem: 319231 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:00:
@Musicmasters,

PV Output werkt weer, was uit de lucht vanwege "onderhouds werkzaamheden"
Tnkx. Vreemd want ik kreeg een mail dat mijn systeem al meer dan een uur niet uploadde en kon bij mij geen oorzaak vinden. Waar heb jij die info vandaan? Voor de volgende keer wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:39
Als je de website van PVOutput bezocht, stond er een melding dat de site wegens onderhoud tijdelijk offline was.
De upload liep hier echter wel gewoon door.

[ Voor 4% gewijzigd door Cranberry op 21-10-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Tnkx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Deze site hier bij mij in de regio noemt dit A-merk panelen http://www.benutjezon.nl/pakketten Ik kan het mis hebben maar dit zijn toch geen A-merkpanelen? Ik vind dit anders pure misleiding.

Ergste van alles is dat onze regionale krant hier ook nog eens gratis reclame voor maakt http://www.bndestem.nl/re...60664?ref=category_header

Dit heeft in mijn ogen helemaal niks meer te maken met onafhankelijke journalistiek. Dat men een stuk schrijft over zonnepanelen ok, maar op deze manier worden andere partijen volgens mij tekort gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

445033 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:27:
Deze site hier bij mij in de regio noemt dit A-merk panelen http://www.benutjezon.nl/pakketten Ik kan het mis hebben maar dit zijn toch geen A-merkpanelen? Ik vind dit anders pure misleiding.
Wel of geen A-merk zegt natuurlijk niets over de kwaliteit, maar je hebt wel gelijk want Tianwei heeft onder de Nederlandse consumenten geen enkele naamsbekendheid, maw je mag het hier zeker geen A-merk noemen.

btw Yingli is een dochteronderrneming van Tianwei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

445033 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:27:

Ergste van alles is dat onze regionale krant hier ook nog eens gratis reclame voor maakt http://www.bndestem.nl/re...60664?ref=category_header

Dit heeft in mijn ogen helemaal niks meer te maken met onafhankelijke journalistiek. Dat men een stuk schrijft over zonnepanelen ok, maar op deze manier worden andere partijen volgens mij tekort gedaan.
Tianwei is toch een behoorlijk grote speler in duitsland
http://www.photovoltaikfo...00&sort=&search_results=0

evenals Eoplly
http://www.photovoltaikfo...00&sort=&search_results=0

Lijken me beide geen B merken te zijn, hooguit onbekend is on bemind ;)

Ook bekend bij Photon!
http://www.photon.info/ph...e_de.photon?ActiveID=1243

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 22-10-2013 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

qua merk geen problemen mee maar via die genoemde link wel erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eh net ff doorgelezen maar dit is alleen nuttig als opwek piekt terwijl afname hoog is.
in een particuliere woning waar je vaak 1*35 A heb zal je niet zo snel bijv 34 A aan vebruik hebben
of je moet wat illegale plantjes op zolder hebben

simpel voorbeeld vaatwasser en oven tegelijk is minder als 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:47:
eh net ff doorgelezen maar dit is alleen nuttig als opwek piekt terwijl afname hoog is.
in een particuliere woning waar je vaak 1*35 A heb zal je niet zo snel bijv 34 A aan vebruik hebben

Je bedoeld andersom, als je opwek piekt als je afname laag is. Hij beperkt de opwek totdat er weer voldoende verbruik is om de opwek stroom intern af te nemen.
Dit heb je nodig als je opwek potentieel hoger is als je hoofdzekering aankan.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dan zal bij woonhuis niet zo snel gebeuren ,
kijk ik hier bijv dan heb ik nu 4320 wp liggen heb pieken voorbij zien komen van 4500 watt op de ac zijde

stel ik leg er nu nog 14 panelen bij van 240wp per stuk
is 3360 zeg 3500 watt in t geval van een piek
dan heb je t over 4500 plus 3500 is 8000 watt dan komt dat neer op 33 1/2 A
uitgangs spanning omvormer is op dat moment 240 Volt of meer
daar gaat je eigen vebruik nog eens van af,
zit je ongeveer op 31 tot 32 A de deur uit is lager als de 35A aan hoofdzekering
maar dan heb je wel 32 panelen liggen
weinig woningen met die dakruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

En met 3x25A heb je nog veel meer ruimte.
Daar heb ik nu 12kWp op 3 fasen omvormer staan en er komt nog 4kWp bij ook op 3 fasen omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

WoudseHoeve schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:02:
Je bedoeld andersom, als je opwek piekt als je afname laag is. Hij beperkt de opwek totdat er weer voldoende verbruik is om de opwek stroom intern af te nemen.
Dit heb je nodig als je opwek potentieel hoger is als je hoofdzekering aankan.
Jij begrijpt het.
Aangezien er bij boerenbedrijven flinke meters PV worden neergelegd is de netaansluiting niet echt een probleem meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zou mooi zijn als je dan een signaaltje kreeg dat je de wasmachine bijvoorbeeld aan kon laten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:28:
zou mooi zijn als je dan een signaaltje kreeg dat je de wasmachine bijvoorbeeld aan kon laten gaan
Moet er wel wat in zitten :) anders is het zonde .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

duh hahahhaha maar dat kan je gereed zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mijn Miele allwater kan getimed starten. Bij mooi weer zorgen we dat ie rond de middag start, dan is ook het water in de zonneboiler op temperatuur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 09:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Een simpele oplossing zou zijn om bij een 3x80A aansluiting gewoon maximaal 55 kW aan PV omvormers te plaatsen, die je vervolgens flink onderdimensioneert. Bijvoorbeeld 90 kWp op een 55 kW omvormer (=60%) wat volgens deze grafiek 'slechts' 6,5% piekverliezen geeft.

Uiteraard is de FuseGuard wel een nettere oplossing. Hoe zou deze communiceren met de Power One omvormers? Zit er een standaard ingang op deze omvormers voor begrenzing?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:55:
[...]

Een simpele oplossing zou zijn om bij een 3x80A aansluiting gewoon maximaal 55 kW aan PV omvormers te plaatsen, die je vervolgens flink onderdimensioneert. Bijvoorbeeld 90 kWp op een 55 kW omvormer (=60%) wat volgens deze grafiek 'slechts' 6,5% piekverliezen geeft.

Uiteraard is de FuseGuard wel een nettere oplossing. Hoe zou deze communiceren met de Power One omvormers? Zit er een standaard ingang op deze omvormers voor begrenzing?
ik heb er nog geen speciale ingang voor gevonden.
je zou er de rs485 in/uitgang voor kunnen gebruiken, de ondersteuning is er wel op die poort.
(maar of ik dat nu een 100% bedrijfszekere koppeling wil noemen???
meer iets van 99,999% bedrijfszeker.
en dat lijkt mij voor dit soort dingen niet genoeg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

[...]

Dit lijkt wel erg op de SMA Sunny Home Manager , want ook daarmee kun je het werkelijk (m.a.w. na aftrek lokaal gebruik) teruggeleverde vermogen limiteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Carbon op 22-10-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het voor de particulier niet gewoon eenvoudiger om simpelweg even op te vragen wat voor hoofdzekering je hebt en dan qua panelen max vermogen daaronder te blijven.

ik kan me bij een gemiddeld huishouden niet voorstellen dat de opbrengst dan niet dekkend zou zijn voor het verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:47:

En als je de elektrische auto op wilt laden? Dat is enkelfase 32A
Dat kan met piko omvormers, kan je nog instellen vanaf welk wattage ook. Er naast is het met een netduino ook goed te maken met een 5 kanaals relais boardje, dan kan je zelfs nog in fase schakelen zodat je altijd iets verbruik houd. Een wasmachine is daar een slecht voorbeeld van, die kan niet wachten, laders en verwarmingselementen kan weer wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 22-10-2013 19:24 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zit hier nu op 2/3 van mijn vebruik aan opbrengst , max 20A wat ik op 1 moment het net in frot
als ik in de toekomst ga uitbreiden dan kom ik niet boven de 32A uit maar heb ik wel een overschot van 800 kwh perjaar ( deze is alweer bestemd voor dingen in de toekomst zoals bijv een quooker )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15:22
In algemene zin lijkt me de conclusie van deze discussie over de-centrale opslag en/of zelf-gebruiken dat salderen een godsgeschenk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:50
Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:24:
heb ik wel een overschot van 800 kwh perjaar ( deze is alweer bestemd voor dingen in de toekomst zoals bijv een quooker )
Sodecrap, zo'n ding is ook DUUR t.o.v. wat de verwachte besparing is. Zou in mijn geval maar 55-60 euro per jaar schelen op elektra, water 0,0 euro. Betaal je daar ff 1200-1800 euro voor een relatief domme kraan. 7(8)7 :X

Dat het echt werkt weet ik wel, op het werk hebben we ook zo'n basic kraan. Gloeiend heet water zodra je hem open draait, alleen hij spettert nogal, dus er komt ook wel eens heet water op je hand... en das minder fijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

marcel87 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:08:
Dat het echt werkt weet ik wel, op het werk hebben we ook zo'n basic kraan. Gloeiend heet water zodra je hem open draait, alleen hij spettert nogal, dus er komt ook wel eens heet water op je hand... en das minder fijn. :+
Vol opendraaien ipv half en een keer goed ontkalken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

55-60 euro per jaar, ten opzichte van wat bereken je dat verschil? Heb je anders een rekenvoorbeeld voor mij hoe je op die getallen uit komt :)

Ten opzichte van een waterkoker lijkt mij een quooker juist meer energie te verbruiken ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Dre op 22-10-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic aan
een closeinboiler of een quooker gebruikt pakembeet 300 kwh per jaar als je dan toch een overschot aan kwh heb dat scheelt dat jaarlijks weer aan gasvebruik .

zo ook een airco om bijv savonds in najaar/voorjar de woonkamer te verwarmen
als je bijv 400 kwh verstookt om met een airco de woonkamer in de frisse avonduurtjes te verwarmen
dan scheelt dat als ik me goed herinner een 250m3 aan gas.
een airco heb je al voor pakembeet 400 euro dus na 4 jr heb je je investering eruit .
offtopic uit.

als je toch gaat uitbreiden zoals ik hopelijk op het woonhuis kan doen dan maakt het qua totaalprijs niet zoveel uit of ik nu 12 of 14 panelen plaats. als ik hierdoor wat overcapaciteit kan kweken die ik dan met bovengenoemd voorbeeld weer kan wegfikken is het me dat dubbel en dwars waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefpat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-11-2013
Over welke airco praten we dan voor 400 euro .......
Zoek iets om 250m³ op te warmen en af te koelen.....
mvg
stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

[...]

Je loopt aan tegen het max. voltage van de ingangen, en het max. aantal ingangen. We doen dit al wel eens - gewoon 3 stuks STP17000 tot de max. vol.

Binnenkort bij een particulier op 3x25A een STP17000 met 88 stuks YL270 mono's.. :9

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

marcel87 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:08:
[...]

Sodecrap, zo'n ding is ook DUUR t.o.v. wat de verwachte besparing is. Zou in mijn geval maar 55-60 euro per jaar schelen op elektra, water 0,0 euro. Betaal je daar ff 1200-1800 euro voor een relatief domme kraan. 7(8)7 :X

Ik ga een Daalderop-variant zetten, die's goedkoper. Niet zozeer om geld te besparen maar wel omdat het letterlijk 4 minuten duurt voordat er warm water uit de kraan komt.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

Net nogmaals contact gehad met de Nuon met betrekking tot de saldering van circa 800+300 kWh teruggeleverde energie.

Na wat aandringen ben ik door de afdeling klantenservice doorverbonden met de afdeling Saldering waarbij ik aangegeven heb dat ik de termijn tussen de eindafrekening en de nota van de teruggeleverde energie te lang vindt. Mijn argument is dat de Nuon een betalingstermijn hanteert van 2 weken als ik moet betalen, maar 2 maanden als ze moeten uitbetalen.

Bij het argument dat het handmatig moet heb ik aangegeven dat de export standen bij het gesprek in september al bekend waren.

Zij heeft nu de handmatige procedure in werking gezet en zou ik deze week alsnog een factuur hiervoor moeten zien.

Fanfare!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 15:18
@databeestje
zat ook bij Nuon
Dit jaar per 1 juli naar Greenchoice.
Bij de afrekening zag ik dat de meterstanden niet klopte.
Ze hadden de terug lever standen gewisseld met de lever standen (slimme meter met 4 standen).
Nu nadat ik eest een rekening kreeg die ik weigerde te betalen nog steeds niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

wat nuon allemaal naar klanten met pv roept is echt schunnig.
ze kennen de wet niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 09:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SunshineCompany schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:47:
[...]
Je loopt aan tegen het max. voltage van de ingangen, en het max. aantal ingangen. We doen dit al wel eens - gewoon 3 stuks STP17000 tot de max. vol.
Afbeeldingslocatie: http://www.alcatronic.nl/733-1418-large/mc4-splitter-y-bus.jpgGewoon twee (gelijke!) strings parallel op 1 ingang aansluiten toch? De omvormer begrenst zelf wel als de stroom te hoog wordt.
Binnenkort bij een particulier op 3x25A een STP17000 met 88 stuks YL270 mono's.. :9
:9~ Ik verwacht binnenkort foto's te zien :*)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het valt mij (heel erg!) mee hou weinig klanten ons contacteren om te klagen dat dingen qua salderen niet goed zijn gegaan. 2 keer, tot nu toe, denk ik. Eerste keer had de klant het zelf niet gemeld. 2e keer heel gedoe met een eigen meter van uhm, dat energiebedrijf wat zelf toen nog meters mocht plaatsen. Naam ff kwijt.

Pagina: 1 ... 84 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.