Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 109 Laatste
Acties:
  • 668.368 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

special roof schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:03:
Bij mij is deze week Windows opnieuw geïnstalleerd en daarom ook Powerstocc Master Control v2.1. (PIKO 5.3)
Nu blijkt dat het systeem de gegevens van vóór 30 juni 2013 niet meer kan tonen, terwijl de omvormer per 2-08-2012 in gebruik is genomen. De ingangsdatum kan kennelijk niet verder terug dan 30 juni 2013. Kent iemand dit fenomeen en is dat nog te veranderen?
Je zou je hardeschijf ook even kunnen bewerken met een filerecover tooltje
zelf gebruik ik testdisk-6.14-WIP en die vind vaak meer dan mij lief is :Y
of een van de vele ander data recover tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 239318 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 07:10:
de goodwe is vergelijkbaar met de omnik ook qua logging parameters
voordeel van de goodwe tov de omnik is t touchscreen

ben alleen benieuwd hoe deze met schaduw omgaat.
Mijn panelen zijn deels beschaduwd, dus als je kunt aangeven welke info je wil dan kan ik screenshots voor je maken. Ik ben namelijk ook benieuwd hoe hij dit doet t.o.v. andere omvormers. Maar weet nog niet waar ik naar moet kijken om dit te beoordelen.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

SunshineCompany schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:38:
Ik heb een klant waar we eerder een 60kWp installatie hebben geplaatst, en die heeft nu de smaak te pakken. Hij heeft land & geld. En wil investeren. 15.000 m2 land, 4000 panelen.
Pik je nog een graantje mee van onderstaande 15.000 panelen in Overijssel? :o
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=172774

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 10:05
137 miljoen voor 15000 woningen. Ik mag hopen dat dit niet enkel voor zonnepanelen is.
Is immers meer dan 9000 euro per woning.
Gezien de afmetingen van de daken van de huurwoningen passen daar echt niet zoveel panelen op om dit bedrag te rechtvaardigen. Al helemaal niet als je kijkt naar de inkoopkracht.
Domijn uit enschede komt met 35,5 miljoen voor 5521 woningen en zit daarmee op 6430 euro per woning.
De andere dus nog veel hoger dan de ruim 9000 euro per woning?
Ik ben erg benieuwd naar de besomming. Ik mag hopen dat de huurdersverenigingen daar goed opletten.
Nu lijkt het er op dat de huurders worden afgescheept met een fooitje.

Overigens ben ik wel verbaasd dat er zoveel woningen van hun geschikt zijn voor zonnepanelen.
(zal het meer geschikt maken een hap van het geld soms opeisen?)
Ik zie nl heel veel huurwoningen met erg weinig geschikt dak.

Edit: misschien is de berichtgeving niet volledig, want voordat je zonnepanelen installeert moet je natuurlijk eerst de daken goed isoleren. Heel veel huurwoningen kampen wat dat betreft met erg veel achterstallig groot onderhoud. En betalen in feite nu al een waanzinnige huurprijs.

[ Voor 14% gewijzigd door izdp op 12-10-2013 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

Vandaag weer de melding op de AEG ....The GFCI detection circuit is abnormal.Dit was sinds heden ochtend 4 uur terug.De omvormer spanningsloos gemaakt en weer getracht te starten maar op fp weer deze melding.

Het geheel wil niet starten
op de grafiek is de spanning 375v voor beide strings,maar er is maar 1 grafiek lijn zichtbaar
De acv is 233,1

Het boekje nog eens goed doorgespit,en geeft aan de strings te ontkoppelen en weer te starten.Dit heb ik uitgevoerd en alles is weer hersteld.
Volgens mijn leverancier kan er toch ergens een vochtprobleem in een kabel zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 492475 op 12-10-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Blijkbaar heb je een lekstroom naar aarde die volgens de Aeg te hoog is.
Een vochtige omgeving kan hier toe leiden en dat hoeft niet bij de omvormer zelf te zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

Speedy-Andre schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:13:
Blijkbaar heb je een lekstroom naar aarde die volgens de Aeg te hoog is.
Een vochtige omgeving kan hier toe leiden en dat hoeft niet bij de omvormer zelf te zijn.
@ Andre,precies.ik ga zo maar eens het dak op en kijken of ik daar wat zie.ik had ondertussen ook de leverancier gebeld.Misschien geval van teveel regenwater. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
antonboonstra schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:18:
[...]

Of je koopt een Steca 500. Kun je de panelen in 2 strings van 4 panelen aansluiten. Blijf je ook beneden de 2,25A en heb je dus geen aparte groep nodig.
Ik ga toch maar voor Antons optie. Ik kan dan 2 x 4 panelen in serie parallel aansluiten op een steca 500 aansluiten De oude Wurth Solergy omvormer is ten slotte al meer dan 10 jaar oud en heeft ook niet het eeuwige leven. Om eerst alles parallel aan te sluiten en bij een defecte omvormer weer het dak op te moeten om alles in serie te koppelen zie ik niet zitten, ben ook geen 20 meer.

De oude bevestigingshaken en strips kan ik nog wel gebruiken, ik zet hier nog wel een paar aangepaste klick-fit dakhaken bij. Even het onderste lipje eraf halen en een gaatje boren, dan past het. Dit geeft toch meer zekerheid dat het niet naar beneden komt.

Erg veel haast om het spul te monteren is er niet, op het noordwesten komt nu niet veel zon meer. Ik kan nu een paar panelen even misbruiken als afdakje voor mijn verse kachelhout :) En op mijn gemakje op zoek naar een steca 500. Ik zag dat de prijs nu rond de €250,- ligt, misschien zakt dat nog.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

@djwice kan je een screenshot van het voltage en van het A maken in de tijdspanne van bijv 8 uur tot 12 uur en dan even aangeven op welk tijdstip de schaduw weg viel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Nog 80 dagen te gaan, dan liggen mijn panelen al weer een jaar. Ging voor een jaaropbrengst van 1800 kWh en zit nu op 1638 kWh. Dat moet lukken! Als ik deze opbrengst haal zit ik op 72% van het totale WP van 2500. Vind ik ok met ligging op Zuid-West en aan het eind van de dag toch altijd een schaduwprobleem wat door huis buurman komt.

Vandaag mooi dagje met 30% boven dagtarget: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:33

Nox

Noxiuz

Gisteren een whopping 300wh binnen gehengeld. Dat is een royale 0,11wh/wp

Wel bijzonder slecht, en de winter moet nog beginnen zelfs.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:11

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

800 Wh hierzo, dus 0,195 Wh/Wp .. vandaag viel me nog best mee met 3,9 kWh want zo voelde het niet.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gisteren 0,22 kWh/ kWp en vandaag 3,1kWh/kWp

Wat een land kwa weer ... :) zelfs de weersvoorspellers weten het niet meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gister 600Wh / 2450Wp = 0.245
Vandaag 5800Wh / 2450Wp = 2.367

Ligging ZW, 20°
blauwe lucht in het zicht van de panelen = piek
witte lucht in het zicht van de panelen = diep dal

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 522882

ing._Buttje schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:42:

Mensen hier die de Solivia Monitor 2.0 met hun Delta omvormers aan de praat hebben weten te krijgen? :?

[afbeelding]

'k Had onze leverancier naar een howto gevraagd, maar geen reactie gekregen .. :(

dus dan zelf maar stoeien.

Gisteren bij mijn vader aan de praat gekregen m.b.v. de Solivia Gateway M1 G2 .. maar dat was nog best een puzzel. Maar ziet er goed uit nu :)

kan vanavond wel wat plaatjes posten als er liefhebbers zijn.

edit: viel me op trouwens dat er intern noch op de omvormer noch op de gateway een interne webportal draait waarop je, je gegevens kunt inzien. Je bent dus volledig afhankelijk van de website, of je moet lokaal op de display door de menu's wandelen. Onze SAJ geeft intern net zoveel info als online.
Als je op de website van Delta het programma solivia service software download
http://www.solar-inverter.com/en-GB/242.htm en gaat er een wereld voor je open.
Doet het wel alleen als de omvormer aan staat (dus niet in de nacht)
Veel mensen maken de fout om de omvormer SN nummer in te vullen....Dit moet je dus niet doen. Alleen je gegevens in vullen en het mac adres van de gateway. De rest gaat automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
Gisteren 0,8565 kWh, vandaag op de kop af 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

Ik ben bezig met een plan voor een bescheiden PV installatie. Ik heb een garage achtering de tuin staan met ruimte voor 1000 tot 1500Wp. 1 probleem de garage staat op een gecombineerde groep met andere punten in het huis. Nu kan ik dit in de meterkast heel makkelijk aanpassen zodat ik een aparte groep voor de garage krijg. Maar ook dan mag ik maximaal 500 aansluiten. De tuin is dermate ontworpen dat er redelijke kosten bijkomen als ik een extra kabel moet gaan trekken dus bij voorkeur doe ik dat niet. Nu zit ik aan de volgende schakeling te denken in de garage, mag dat? Hierbij kan ik dus de keuze maken tussen een PV stand met de basis functies in de garage of het maximale vermogen bij de werkbank zonder PV. Op het PV circuit kan zo nooit meer dan 16A lopen.

title

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-05 20:54
Garage apart aansluiten in de meterkast, en bijv. een ABB ZV16 ophangen in de garage. Dan kun je 16A verbruiken en opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb de schuur ook een apparte groep gemaakt en de pv gewoon daar op. Enige verschil is dat ik daar alleen een 18W Tl balkje hebt en een camerasysteem van 16W dus geen zware dingen, wel is de pv appart gezekerd met een 10A automaat in de aansluitkabel.
Lijkt mij veilig genoeg voor 1650Wp

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

En veel goedkoper.

In principe moet zo'n onderverdeler op een niet afgetakte leiding, je zal dan de rest van de garage via een normale stekker op de WCD van de onderverdeler moeten zetten, lijkt mij niet ideaal. Je kan deze ook heel makkelijk zelf maken met een kleine groepenkast met daarin twee automaten een aardlek en gebruikmakend van de standaard in de garage aanwezige WCD's. Ben je volgens mij veel goedkoper uit met dezelfde veiligheid. Het schema wat ik heb gemaakt is m.i. nog veel meer basis door de volledige scheiding van diverse systemen. Eventueel zou ik er nog een aparte aardlek aan toe kunnen voegen.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bezuiniger schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 09:20:
Garage apart aansluiten in de meterkast, en bijv. een ABB ZV16 ophangen in de garage. Dan kun je 16A verbruiken en opwekken.
Is het al toegestaan om zo'n ABB. Verdeler te gebruiken, en dan bedoel ik dat ivm je opstalverzekering. Ik kan hier tot nu toe nog niets over vinden (dat kan natuurlijk ook aan mij liggen). Dat de ABB veilig is, geloof ik wel, maar wat als het dan toch fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
drielp schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 10:10:
[...]
Is het al toegestaan om zo'n ABB. Verdeler te gebruiken, en dan bedoel ik dat ivm je opstalverzekering. Ik kan hier tot nu toe nog niets over vinden (dat kan natuurlijk ook aan mij liggen). Dat de ABB veilig is, geloof ik wel, maar wat als het dan toch fout gaat.
Onderverdelers worden al tijden gebruikt, en kun je me aangeven wat je verwacht dat fout kan gaan? In de meterkast zit namelijk nog steeds je automaat, dus ik zie niet in welk deel van de installatie niet correct afgezekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
MXL schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 09:09:
Ik ben bezig met een plan voor een bescheiden PV installatie. Ik heb een garage achtering de tuin staan met ruimte voor 1000 tot 1500Wp. 1 probleem de garage staat op een gecombineerde groep met andere punten in het huis. Nu kan ik dit in de meterkast heel makkelijk aanpassen zodat ik een aparte groep voor de garage krijg. Maar ook dan mag ik maximaal 500 aansluiten. De tuin is dermate ontworpen dat er redelijke kosten bijkomen als ik een extra kabel moet gaan trekken dus bij voorkeur doe ik dat niet. Nu zit ik aan de volgende schakeling te denken in de garage, mag dat? Hierbij kan ik dus de keuze maken tussen een PV stand met de basis functies in de garage of het maximale vermogen bij de werkbank zonder PV. Op het PV circuit kan zo nooit meer dan 16A lopen.

[afbeelding]
Ik heb de groep die naar de schuur gaat.
En in de schuur waar de kabel binnen komt een groepenkast geplaatst.
1 voor de panelen en 1 voor het overige zoals het aangesloten was zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
over 2 dagen heb ik 3120 wp op 285 graden (west-west-west-noord) liggen onder een hoek van 35 graden. Met schaduw van een dakkapel en wat bomen.
de panelen zijn hjsolars op een omnik 3.0.

In dit eerste jaar is de opbrengst 2015 kwh. dus: je kan prima pal west of oost panelen neerleggen.
in vergelijking: op oost (met 15 graden zuid erin) is de opbrengst 2030 kwh uit 2880, met een schoorsteen die midden op de dag flink schaduw geeft.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit ook tien graden richting noord vanaf west gezien met de panelen en heb nu 2380kwh op 3675wp opgewekt vanaf 4 maart. Ik heb alleen wel de mazzel dat er geen schaduw is. Ik hoop ergens rond de 2800-3000 uit te komen, zou een nette score zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Anoniem: 522882 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 19:18:
[...]

Als je op de website van Delta het programma solivia service software download
http://www.solar-inverter.com/en-GB/242.htm en gaat er een wereld voor je open.
Heej thanks! :)
Doet het wel alleen als de omvormer aan staat (dus niet in de nacht)
;)
Veel mensen maken de fout om de omvormer SN nummer in te vullen....Dit moet je dus niet doen. Alleen je gegevens in vullen en het mac adres van de gateway. De rest gaat automatisch
oooow ... nou, daarom zou een howto dus wel fijn zijn .. I did it the hard way :+

edit:
btw .. ik heb nog 2 vraagjes over de Delta ..

mijn vader heeft de installatie al ruim een jaar en nog nooit monitoring aangesloten gehad. Dus toen ik afgelopen week de boel aan de praat kreeg hoopte ik nog wat van de historie mee te krijgen, maar hij begon helemaal met niks .. blanco :'( klopt dat?
Zou die Solivia service software hier nog iets van terug kunnen halen?

En ik had geen RJ45/RS485 terminator/afsluitweerstand .. maar het spul begon wel te leven, dus het lijkt wel in orde, maar zou het nog voor iets uitmaken oftie er wel/niet in zit??

[ Voor 29% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-10-2013 15:29 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bezuiniger schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 11:28:
[...]

Onderverdelers worden al tijden gebruikt, en kun je me aangeven wat je verwacht dat fout kan gaan? In de meterkast zit namelijk nog steeds je automaat, dus ik zie niet in welk deel van de installatie niet correct afgezekerd is.
Ik zie ook geen probleem, maar hoe ziet een verzekeringsmaatschappij deze manier van aansluiten? Daarom de vraag, mag dit en waar kan ik dat vinden?
Bij een brand, ongeacht de oorzaak, is dit toch best belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
drielp schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:17:
[...]

Ik zie ook geen probleem, maar hoe ziet een verzekeringsmaatschappij deze manier van aansluiten? Daarom de vraag, mag dit en waar kan ik dat vinden?
De ZV16 voldoet aan alle eisen: http://www02.abb.com/glob...ductleaflet_ZV16_NLlr.pdf
En anders kun je altijd ABB nog even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:04
ing._Buttje schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:42:

Mensen hier die de Solivia Monitor 2.0 met hun Delta omvormers aan de praat hebben weten te krijgen? :?

[afbeelding]

'k Had onze leverancier naar een howto gevraagd, maar geen reactie gekregen .. :(

dus dan zelf maar stoeien.

Gisteren bij mijn vader aan de praat gekregen m.b.v. de Solivia Gateway M1 G2 .. maar dat was nog best een puzzel. Maar ziet er goed uit nu :)

kan vanavond wel wat plaatjes posten als er liefhebbers zijn.

edit: viel me op trouwens dat er intern noch op de omvormer noch op de gateway een interne webportal draait waarop je, je gegevens kunt inzien. Je bent dus volledig afhankelijk van de website, of je moet lokaal op de display door de menu's wandelen. Onze SAJ geeft intern net zoveel info als online.
Je kan de data ook dmv de RS485 uitgang aflezen. Ik heb hier 2 Delta Solivia inverters hangen die dmv een rs485 to usb kabel uitgelezen worden. Tussen inverter en low energy pc zit 10 meter ethernet (cat5) kabel. De pc verzorgt logging naar pvout.org Dit werkt perfect.

Was de gateway gratis, zoals elders in het forum gezegd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
Beetje een crosspost, maar hoort toch eigenlijk hier:

Ik overweeg een ELGA aan te schaffen.
Dat betekent dat ik ook ca. 900-1200 kwh E extra ga verbruiken.
Die wil ik graag met PV opwekken.
Mijn dak ligt al vrij vol. Dus daarop heb ik nog plek op pal west-west-west-noord (285graden) bij 35graden helling. Daar haal ik nu ca. 2000 kwh uit 3120 (65%), maar dit stuk wat nog vrij ligt heeft meer schaduw.

Daarnaast heb ik een muur op het zuiden (195graden) waar nog alle ruimte is. Echter hier zit wel schaduw op door bomen, etc, maar toch...

Volgens PV GIS zou er uit 1kWP plat op de muur (nog zonder schaduw) 650 kwh p jaar komen.

En daarbij een flink deel in de wintermaanden, wat gunstig is zodra de salderingsregels afgeschaft worden.

Het volgende wordt geprognotiseerd:
Month Em
Jan 34,3
Feb 40
Mar 64,1
Apr 79,8
May 67,8
Jun 61,3
Jul 61,8
Aug 66,3
Sep 63,5
Oct 54
Nov 33,5
Dec 27,5
Total for year 654

Hebben jullie ervaringscijfers over de opbrengst bij panelen plat op de muur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren nieuw diepte record welgeteld 0,4 kwh opgewekt dat is 0,1 kwh/kw/dag
Zelfs toen er sneeuw op de panelen lag was t meer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 09:56
Ik schrok gisteren ook van de opbrengst, 0,75 kwh opgewekt, is voor mij 0,18kwh/kwp

Eerst maar eens jaar draaien om te kijken wat het allemaal gaat worden...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:14
We moeten allemaal weer ff afkicken qua opbrengsten.

Gisteren was het inderdaad droevig: 0,092 kWh/kWp. Vrijdag was ook niet best met 0,111 kWh/kWp. Mijn absoluut dieptepunt was 27/01 dit jaar met 0,074kWh/kWp (in bedrijf sinds 12/01/2013).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 22:31

databeestje

Von PrutsHausen

drielp schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:17:
[...]

Onderverdelers is de norm, een verzekeringsmaatschappij mag het hier niet op schuiven.

Dus, ja, dit mag.

Zelfs als de onderverdeler bestaat uit 2 x 16A onderverdeling is het veilig, enkel niet selectief, maar dat staat los van de veiligheid discussie.

Zo lang het deugdelijk aangesloten is, geen enkel probleem.
1x16A met aardlekautomaat in de meterkast.
3x2,5m2 (grond/buiten) kabel naar de onderverdeler.
2x16A onderverdeler voor PV een werkbank verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
BarryH schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:05:
Beetje een crosspost, maar hoort toch eigenlijk hier:

Dat niet, ik dacht wel dat panelen aan de gevel alleen mogen met een vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03-2023

phemelrijk

Wat is dat dan ?

solar edge OPI-300LV

Wij hebben 2 strings aangesloten (seriele strings) op een omnik 4 TL (2 mpp trackers)
1 van 10 panelen 250 wp per stuk, 1 van 8 panelen 250wp per stuk. Bij deze laatste de bijzonderheid dat 6 panelen op 60 graden hangen en 2 op 40. Men adviseerde dit toch te doen omdat ondanks verlies toch totaal mee wp op te brengen was in onze situatie.

Dit alles door zonnepanelen maatschappij opgeleverd en werkend. Opzich halen we genoeg binnen, maar willen toch kijken of er te tunen valt ivm achtertuin panelen ivm schaduw werkingen.

Nu de hamvraag of deze nieuwe independent modules aangesloten kunnen worden op onze strings…en wij ook kunnen genieten van deze techniek.

txs (wij hebben er geen verstand van) Iemand al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03-2023

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Cranberry schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 22:57:
[...]

Kleine aanvulling: SolarEdge komt dit jaar met optimizers die gecombineerd kunnen worden met andere omvormers. Wanneer dat zal zijn, weet ik niet.
Ze komen nu de markt op geloof ik, de OPI300-LV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

databeestje schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 09:20:
Zo lang het deugdelijk aangesloten is, geen enkel probleem.
1x16A met aardlekautomaat in de meterkast.
3x2,5m2 (grond/buiten) kabel naar de onderverdeler.
2x16A onderverdeler voor PV een werkbank verlichting.
Als er dan sluiting ontstaat in de kabel tussen meterkast en onderverdeler is het maar de vraag of 1 van de automaten uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Speksteenkachel schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:28:
[...]

Als er dan sluiting ontstaat in de kabel tussen meterkast en onderverdeler is het maar de vraag of 1 van de automaten uitschakelt.
Dan gaat de automaat in de meterkast toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

etmmvdp schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:21:
[...]

Je kan de data ook dmv de RS485 uitgang aflezen. Ik heb hier 2 Delta Solivia inverters hangen die dmv een rs485 to usb kabel uitgelezen worden. Tussen inverter en low energy pc zit 10 meter ethernet (cat5) kabel. De pc verzorgt logging naar pvout.org Dit werkt perfect.
pc staat op een andere etage, dus ethernet kabel vanaf zolder naar beneden getrokken ging het gemakkelijkst. Maar de software kan dan ook wel op die pc geïnstalleerd worden aangezien de communicatie dan via de Gateway loopt.

Wat ik daarvan gezien heb ging dat om de G1 gateway die niet met Solivia Monitoring 2.0 werkt maar met diens voorganger.

G1
Afbeeldingslocatie: http://www.i-t-m.org/solar/HKL-Sol-G1.jpg

G2
Afbeeldingslocatie: http://www.solargy-nu.nl04.members.pcextreme.nl/image/data/Delta_Solivia_Ga_50a1281dc8428.jpg

Ik heb ze hier voor 133,10 euro vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

phemelrijk schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 18:40:
[...]

Ze komen nu de markt op geloof ik, de OPI300-LV
Ik ben ook wel benieuwd of ik met zo'n optimizer de schaduweffecten kan beperken.
De prijs van ongeveer 6 tientjes maakt het goed te doen om 1 of 2 panelen die schaduw hebben van een pijp iets rendabeler te krijgen.
Die pijp heeft toch zo'n 7 maanden (oct-mrt) een nadelig effect bij mij als de zon laag staat :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Cranberry schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:23:
Dan gaat de automaat in de meterkast toch?
Op de bewuste kabel kan van 2 kanten tegelijk worden ingevoed.
Hypothetisch stel 15A vanuit de meterkast en 15A vanuit de omvormer en in het midden van de kabel ontstaat sluiting :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-05 23:41
Wat moet die 30A afnemen dan als het een rechtstreekse kabel is vanuit de MK naar onderverdeler? Als de 2e groep in de onderverdeler ook weer met 16A is gezekerd kan het toch nooit overbelast worden? Daarom werken die ABB PV-verdelers ook. Voor de selectiviteit kan je een 20A automaat nemen mits de kabel aan alle eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-insert Aw Jeez, not this shit again! plaatje-

De elektra experts zijn weer terug van vakantie zo te zien :P

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 14-10-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

silvester6 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:56:
Wat moet die 30A afnemen dan als het een rechtstreekse kabel is vanuit de MK naar onderverdeler? Als de 2e groep in de onderverdeler ook weer met 16A is gezekerd kan het toch nooit overbelast worden? Daarom werken die ABB PV-verdelers ook. Voor de selectiviteit kan je een 20A automaat nemen mits de kabel aan alle eisen voldoet.
Of je koopt een leeg kastje ( met din-rail er in ) en je pleurt er alles in wat je nodig bent.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/P1010557.JPG

Hy Dre, jij hier ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Laatst online: 03-04 23:05
etmmvdp schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:21:
[...]

Heb je misschien een link naar een pagina waar dit beschreven wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:39:
[...]

Pik je nog een graantje mee van onderstaande 15.000 panelen in Overijssel? :o
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=172774
Nee.. particulier hier, particulier daar. :) Gewoon goed advies & mooie producten. Is nog steeds voldoende markt voor! Krenten uit de pap. Heel veel prijsvechters op de markt op dit moment. Onbekend paneel met goedkope omvormers. Mensen die zich er niet in verdiepen kopen dat (en hebben soms spijt..), mensen die zich er wel in verdiepen kopen bij ons.. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door SunshineCompany op 15-10-2013 14:03 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:36

Bozevkwa

The Falcons have landed

SunshineCompany schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:41:
[...]

Nee.. particulier hier, particulier daar. :) Gewoon goed advies & mooie producten. Is nog steeds voldoende markt voor! Krenten uit de pap. Heel veel prijsvechters op de markt op dit moment. Onbekend paneel met goedkope omvormers. Mensen die zich er niet in verdiepen kopen dat (en hebben soms spijt..), mensen die zich er wel in verdiepen kopen bij ons.. ;)
Klopt! :)

* Bozevkwa is een tevreden klant met een 4420 Wp systeem *

Foto's van de installatie volgen binnenkort

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PClop schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 23:42:
[...]

Of je koopt een leeg kastje ( met din-rail er in ) en je pleurt er alles in wat je nodig bent.

[afbeelding]

Hy Dre, jij hier ? >:)
Zoiets heb ik ook in mijn schuur hangen, met 4 automaatjes er in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:44:
[...]

Op de bewuste kabel kan van 2 kanten tegelijk worden ingevoed.
Hypothetisch stel 15A vanuit de meterkast en 15A vanuit de omvormer en in het midden van de kabel ontstaat sluiting :o
Dat is 30 Ampere die je schep in gaat, dat is nog steeds 15 Ampere vanaf elke zijde via de 2.5mm2.

Tegen die tijd is de aardlek er wel uit gekomen wat ie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

databeestje schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:45:
[...]

Dat is 30 Ampere die je schep in gaat, dat is nog steeds 15 Ampere vanaf elke zijde via de 2.5mm2.

Tegen die tijd is de aardlek er wel uit gekomen wat ie moet doen.
:+

droog!

[ Voor 92% gewijzigd door Alfa Novanta op 15-10-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 16:09
BarryH schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:05:
[...]

Volgens PV GIS zou er uit 1kWP plat op de muur (nog zonder schaduw) 650 kwh p jaar komen.

[...]

Deze installatie draait al sinds 2003 'plat' op de muur - 90 graden elevatie. Opbrengstcijfers pas vanaf 2007, en in 2011/12/13 hebben we te maken gehad met defecte omvormers. Inmiddels zijn 2 van de 4 omvormers vervangen door een SB2500. Jaarlijkse opbrengst van 600-650 Wh/Wp is niet irreëel imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 10:47

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Karelprior schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:24:
[...]

Deze installatie draait al sinds 2003 'plat' op de muur - 90 graden elevatie. Opbrengstcijfers pas vanaf 2007, en in 2011/12/13 hebben we te maken gehad met defecte omvormers. Inmiddels zijn 2 van de 4 omvormers vervangen door een SB2500. Jaarlijkse opbrengst van 600-650 Wh/Wp is niet irreëel imho.
Heel apart, met een groot logo voor de panelen. Nog niet veel gezien.. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Karelprior schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:24:
[...]

Gaan in de toekomst deze opbrengst cijfers ook automatisch het internet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 14:05

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 07:22:
[...]

Ik wel: http://www.thesunshinecom...panelen-project-rotterdam Naast het logo ook nog een gigantische boom voor de zonnepanelen, maar volgens mij gaat het de klant ook alleen om uitstraling en niet om optimale opbrengst.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Schinnen-groen schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 07:22:
[...]

Mooie schaduwen... het logo is 50cm 'dik' . Gelukkig hadden we van tevoren bedacht dat de panelen die ook maar een stukje onder het logo kwamen niet opgenomen moesten worden in de string. Totaal 144 panelen, maar er zijn er zo'n 16 'dummy'. De foto op SE is trouwens geshopt, en is een voorstel van de logoleverancier. Het werkelijk geplaatste logo is kleiner, je kunt dat zien op de foto van de installatie op het dak.
Het idee is van NAM/Shell, die het gebouw hebben neergezet. Shell had toen nog een PV-fabriekje, en daar hebben ze een container panelen weggeplukt om deze gevel te bekleden. Pand is energiezuinig neergezet met warmtepomp, zonnecollectoren, heeele goeie isolatie etc.
Gaan in de toekomst deze opbrengst cijfers ook automatisch het internet op?
Wat mij betreft wel, de omvormers worden bemeterd met Plugwise, evenals de installatie op het dak (die de opbrengsten met een webbox RS485 naar het web spuugt) en de Turby's, maar ik zoek nog iemand die daar een fatsoenlijke pagina van kan maken.
In die SB2500's kan geen Webconnect-kitje helaas. Dus voorlopig klop ik de maandwaarden nog manueelmatig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Plugwise naar pvoutput.org en/of sonnenertrag (zonnestroomopbrengst.eu):
Proton_ in "Datalogging: PV systemen" O-) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 16-10-2013 14:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Karelprior schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:00:
[...]

Mooie schaduwen... het logo is 50cm 'dik' . Gelukkig hadden we van tevoren bedacht dat de panelen die ook maar een stukje onder het logo kwamen niet opgenomen moesten worden in de string. Totaal 144 panelen, maar er zijn er zo'n 16 'dummy'. De foto op SE is trouwens geshopt, en is een voorstel van de logoleverancier. Het werkelijk geplaatste logo is kleiner, je kunt dat zien op de foto van de installatie op het dak.
Het idee is van NAM/Shell, die het gebouw hebben neergezet. Shell had toen nog een PV-fabriekje, en daar hebben ze een container panelen weggeplukt om deze gevel te bekleden. Pand is energiezuinig neergezet met warmtepomp, zonnecollectoren, heeele goeie isolatie etc.

[...]

Wat mij betreft wel, de omvormers worden bemeterd met Plugwise, evenals de installatie op het dak (die de opbrengsten met een webbox RS485 naar het web spuugt) en de Turby's, maar ik zoek nog iemand die daar een fatsoenlijke pagina van kan maken.
In die SB2500's kan geen Webconnect-kitje helaas. Dus voorlopig klop ik de maandwaarden nog manueelmatig in.
Jammer dat ze bij het gebouw niet wat beter met de metselspecie zijn omgegaan. Op de eerste foto, met geshopt logo, zie je dat de additieven lelijke witte plekken op het gebouw veroorzaakt.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Proton_ schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:13:
Goed werk! ga eens kijken of ik het snap en voor elkaar krijg ;- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:27
En vanwege die witte plekken is de gevel toen maar geverfd? Of is het gewoon zo vies geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Proton_ schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:13:
Waa zoiets zoek ik :)

Thanx voor de hint :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

Net terug van een rondje wandelen met de kleinste dochter in de kinderwagen. Kan het niet laten hier en daar omhoog te kijken naar de PV-systemen. Voor zowel de lovers als de haters een foto geschoten. Hoe mooi kan het zijn, hoe lelijk kan het zijn!

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/6tmqhete3/lovers.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/nmu7wanv7/haters.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 21944 op 17-10-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
die bovenste is echt mooi ja! top uitgevoerd! :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Anoniem: 21944 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:30:
.... Kan het niet laten hier en daar omhoog te kijken naar de PV-systemen. ....
Een heel herkenbare, soms zelfs gevaarlijke kwaal.

*Cranberry mompelt iets met autorijden en op daken letten

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 17-10-2013 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Inderdaad een groot verschil qua beeld.

Maar ik zie ook: rijk en minder rijk, nieuw en oud, mogelijkheden en minder mogelijkheden.

Gelukkig heeft de zon daar geen problemen mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cranberry schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:47:
[...]

*Cranberry mompelt iets met autorijden en op daken letten
*kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
Schinnen-groen schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:53:

Maar ik zie ook: rijk en minder rijk, nieuw en oud, mogelijkheden en minder mogelijkheden.

je slaat de spijker op zijn kop.
dat maakt beide voor mij eigenlijk gelijk.

(met een voorkeur voor de "lelijke", want die doet ook nog warm water.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
engelbertus schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 00:16:
En vanwege die witte plekken is de gevel toen maar geverfd? Of is het gewoon zo vies geworden?
Nee hoor, het hoofdgebouw is van poepbruine bakstenen, de goerenliftschacht van glanzende donkerblauwe, en het ketelhuis van lichte bakstenen.

De uitspoeling zit op alle gevels, bij de een meer zichtbaar dan de andere. Geverfd hebben we niet. Je kan het ook live komen bekijken, nemen we meteen de PV-installaties en de windturbines mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 547227

Zo gisteren de Plugwise Stealth ingebouwd. De Stealth is klein en bedoeld voor inbouw las ik. Dat bracht mij tot de volgende oplossing: stoppenkast open, bedrading losgeschroefd muv de aarddraad en de nul en fase aan de Stealth geschroefd vervolgens met twee kleine stukjes draad eea weer aan de stop vastgezet.

Alles werkt en vandaag het eerste vergelijk kunnen maken tussen mijn Oost en West opstelling met als resultaat: 1,34 Kw opbrengst op Oost (dus op 9 x 195 Watt piek panelen met een SMA1600TL) en 1,12 Kw opbrengst op West (met 3 x 3 200 Watt piek panelen op Steca's). En Oost is eigenlijk nog 15 graden naar Zuid gericht en West dientengevolge 15 graden naar het Noorden.

Niet veel opbrengst voor vandaag, maar ja laat in het seizoen en weinig zon aan de Noordzeekust vandaag.
Ik moet het voornamelijk van het late voorjaar en de zomer hebben. Totale opbrengst ongeveer 2500 Kilowatt per jaar. Dit dekt redelijk ons jaarverbruik.

Dan nog iets anders: ik overweeg nog een projectje volgend voorjaar om 3 x 200 Watt piek op een Steca op mijn plat dak volledig Zuid gericht. Ik denk er aan om dit op een ClickFit frame vast te schroeven en dan volledig plat op rubber tegels neer te leggen. Dus aan elkaar en zonder hellingshoek. Zou ik dit zonder verder ballast (tegels oid) kunnen neerleggen vraag ik mij nu af? Lagere opbrengst neem ik ( denk ik ) voor lief.

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Om vervuiling een beetje weg te spoelen is een minimale helling toch wel gewenst.
Een schans kan je ook onder een helling zetten :)
Tien graden (een paar tegels extra onder de noordzijde) of iets dergelijks scheelt al enorm.
Ballast is hoe dan ook onmisbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 547227

@Proton > Ja, dat maakt zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:27
Karelprior schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:13:
[...]

Nee hoor, het hoofdgebouw is van poepbruine bakstenen, de goerenliftschacht van glanzende donkerblauwe, en het ketelhuis van lichte bakstenen.

De uitspoeling zit op alle gevels, bij de een meer zichtbaar dan de andere. Geverfd hebben we niet. Je kan het ook live komen bekijken, nemen we meteen de PV-installaties en de windturbines mee.
op de foto met de witte uitslag zien de gevels er vrij rood uit, op de foto van het dak, ziet het er donkerrood/bruin / grijs uit, vandaar.

kijken zo wel eens kunnen, ik ben er al een paar keer langs gereden onderweg naar de marinehaven, zaterdag kom ik er weer langs. maar denk niet dat de medereizigers graag een kijkeje zouden willennemen bij zomaar een gebouw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:28
Anoniem: 547227 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:05:
Zo gisteren de Plugwise Stealth ingebouwd. De Stealth is klein en bedoeld voor inbouw las ik. Dat bracht mij tot de volgende oplossing: stoppenkast open, bedrading losgeschroefd muv de aarddraad en de nul en fase aan de Stealth geschroefd vervolgens met twee kleine stukjes draad eea weer aan de stop vastgezet.

Alles werkt en vandaag het eerste vergelijk kunnen maken tussen mijn Oost en West opstelling met als resultaat: 1,34 Kw opbrengst op Oost (dus op 9 x 195 Watt piek panelen met een SMA1600TL) en 1,12 Kw opbrengst op West (met 3 x 3 200 Watt piek panelen op Steca's). En Oost is eigenlijk nog 15 graden naar Zuid gericht en West dientengevolge 15 graden naar het Noorden.

Niet veel opbrengst voor vandaag, maar ja laat in het seizoen en weinig zon aan de Noordzeekust vandaag.
Ik moet het voornamelijk van het late voorjaar en de zomer hebben. Totale opbrengst ongeveer 2500 Kilowatt per jaar. Dit dekt redelijk ons jaarverbruik.

Dan nog iets anders: ik overweeg nog een projectje volgend voorjaar om 3 x 200 Watt piek op een Steca op mijn plat dak volledig Zuid gericht. Ik denk er aan om dit op een ClickFit frame vast te schroeven en dan volledig plat op rubber tegels neer te leggen. Dus aan elkaar en zonder hellingshoek. Zou ik dit zonder verder ballast (tegels oid) kunnen neerleggen vraag ik mij nu af? Lagere opbrengst neem ik ( denk ik ) voor lief.

Johan
Op mijn tuinhuis liggen ze onder een hoek van 5 graden.

Een keer per jaar schoon maken is dan wel wenselijk is mijn ervaring.
De opbrengst valt niet echt tegen maar is minder in deze tijd als de andere set onder 20 graden.
De lage zijde van de 5 graden ligt los op het dakje de hoge zijde zit vast geschroefd aan het houten boeiboord, doet niets met de wind van afgelopen jaar maar het is ook niet echt hoog.

Helemaal los zou mij toch geen geruste nachtrust geven maar dat ligt heel erg aan de situatie zou ik zeggen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 10:05
Leuk leuk.
Om hier anderen te lezen die het mooi anders dichten.
Want laten we wel wezen.
Als je zoveel geld hebt dan zet je toch niet zo'n ontzettend lelijk wanstaltig huis neer.
Laat staan dat je je verlaagd tot het plempen van zonnepanelen op je dak.
Eerst huis heeft arme bewoners en 2e huis rijke.

Want laten we wel wezen: zonnepanelen zijn om te zien nooit mooi. In geen enkele uitvoering.
Wel erg nuttig en best. Lees jeroen hoe mooi en nut in hilversum elkaar bijten.
Ben ik nog blij dat er daar niet iets is van die ene zo wel en de andere zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

izdp schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 02:44:
Want laten we wel wezen.
Als je zoveel geld hebt dan zet je toch niet zo'n ontzettend lelijk wanstaltig huis neer.
Laat staan dat je je verlaagd tot het plempen van zonnepanelen op je dak.
Eerst huis heeft arme bewoners en 2e huis rijke.
Ik denk niet dat dergelijke subjectieve en ongefundeerde waarnemingen thuis horen in dit topic ..... dit soort taal hoort in de kroeg thuis.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Schinnen-groen schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:53:

Zo is het maar net! :)

De onze verdient ook zeker niet de schoonheidsprijs, maar om nu meer te gaan betalen voor mooiere panelen, die je nog steeds wel ziet afsteken, maar ook nog eens minder energie opwekken .. tja .. de aluminium lijsten donker had wel een grote verbetering geweest, maargoed.

Wat mij dan weer wel stoort is dat onze panelen onderling 2 tinten hebben .. maar moet je dan maar weer het dak op en met de leverancier gaan bakkeleien over de kleur? :/

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 18-10-2013 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandaag liggen de panelen er precies een jaar op.
op 15kwh na de 3000 kwh gehaald
systeem van 4320 wp ==> 3000 kwh opbrengst is 69,45 %

gezien de situatie lage hellingshoek, en vervelende flat valt t me nog niet tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
De mijn liggen er over 5 dagen een jaar op althans de eerste set de ander zijn pas in maart gekomen.
De eerste zet van 2450wp heeft nu 2123kw opgewekt (over 5dagen dus iets meer).
Volgens mij is dat niet zo slecht toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-05 23:41
870 zonuren is zeker niet verkeerd. gezien vorig jaar nov en dec aardig slecht waren. Ik heb gister ook mijn 850 zonuren voor 2013 gehaald. Alle uurtjes die nu komen zijn weer extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:22:
vandaag liggen de panelen er precies een jaar op.
op 15kwh na de 3000 kwh gehaald
systeem van 4320 wp ==> 3000 kwh opbrengst is 69,45 %

gezien de situatie lage hellingshoek, en vervelende flat valt t me nog niet tegen
De pv2 set van mij 2450wp ligt op de garage met een helling van 20%
Wel met micro inverters, omdat mijn buurman een boom had staan die nogal schaduw wierp op mijn panelen.
Deze is in maart ergens we gehaald wat mijn rendement natuurlijk flink verhoogde.
En heb dus de 85% gehaald.
Ligt wel op het zuiden allemaal.
Heb nu wel last dat de eerste panelen al schaduw krijgen van mijn eigen woning en van de buurman.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 18-10-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

ing._Buttje schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:20:
[...]

Zo is het maar net! :)

De onze verdient ook zeker niet de schoonheidsprijs, maar om nu meer te gaan betalen voor mooiere panelen, die je nog steeds wel ziet afsteken, maar ook nog eens minder energie opwekken .. tja .. de aluminium lijsten donker had wel een grote verbetering geweest, maargoed.

Wat mij dan weer wel stoort is dat onze panelen onderling 2 tinten hebben .. maar moet je dan maar weer het dak op en met de leverancier gaan bakkeleien over de kleur? :/
Onzin! Je betaalt wel geld om je huis netjes in de verf te zetten, bestrating te leggen en tuin aan te leggen en dan ben je niet bereidt om mooie zwarte panelen te leggen? Mijn panelen waren welgeteld €15,- per paneel duurder in het zwart dan die blauwe met glimmende lijsten. Ja ja dat scheelt op mijn 10 panelen misschien wel een half jaar langer terugverdienen. Waar hebben we het over?

Ik weet zeker dat ik dit lang en breed terugverdien als ik mijn huis ooit verkoop. Ik koop echt nooit een huis met van die blauwe panelen en reken maar met mij velen. Wacht maar tot de meerderheid van NL panelen heeft en dan de makelaar komt. Hoor hem dan al zeggen:"Mooi huis, maar jammer van die goedkope panelen". Zwarte panelen zie je wel maar steken dus absoluut niet af op een zwart dak.

En minder energie opwekken? Mijn panelen heb ik geen klagen over. Als dit al zo is, ga je dan ook je ramen dichtmetselen omdat je dan meer warmte binnenhoudt in je woning? Ziet er ook niet uit, maar wel effectief.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar ik ben erg blij met mijn keuze en de overburen ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MODBREAK please

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Jij voelt jezelf wel erg belangrijk en interessant volgens mij. En zo bloed langzaam maar zeker dit forum dood..... ;w :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 12:52
Ik woon in een flat van 12 hoog op de 7e verdieping maar wil toch graag een aantal zonnepanelen op het dak leggen.
Als ik dat installleer (nadat ik goedkeuring heb gekregen van de VVE) moet het dan op m'n eigen meterkast (dus de kabels 5 verdiepingen naar beneden) geinstalleerd worden? Of kan het ook op een andere manier?
Ik dacht bijvoorbeeld aan extra meterkast in de liftmachinekamer laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 07-05 15:05
445033 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:18:
[...]

Onzin! Je betaalt wel geld om je huis netjes in de verf te zetten, bestrating te leggen en tuin aan te leggen en dan ben je niet bereidt om mooie zwarte panelen te leggen? Mijn panelen waren welgeteld €15,- per paneel duurder in het zwart dan die blauwe met glimmende lijsten. Ja ja dat scheelt op mijn 10 panelen misschien wel een half jaar langer terugverdienen. Waar hebben we het over?

Ik weet zeker dat ik dit lang en breed terugverdien als ik mijn huis ooit verkoop. Ik koop echt nooit een huis met van die blauwe panelen en reken maar met mij velen. Wacht maar tot de meerderheid van NL panelen heeft en dan de makelaar komt. Hoor hem dan al zeggen:"Mooi huis, maar jammer van die goedkope panelen". Zwarte panelen zie je wel maar steken dus absoluut niet af op een zwart dak.

En minder energie opwekken? Mijn panelen heb ik geen klagen over. Als dit al zo is, ga je dan ook je ramen dichtmetselen omdat je dan meer warmte binnenhoudt in je woning? Ziet er ook niet uit, maar wel effectief.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar ik ben erg blij met mijn keuze en de overburen ook. ;)
Ik vind die tirade over blauwe panelen behoorlijk subjectief. En dat hypothetische verhaal over de makelaar die dan "goedkope panelen" gaat zeggen; kom op zeg. Hoe dan ook zijn ze altijd weer makkelijk verwijderbaar. Het is geen keuken of kunstof kozijn.

Die foto waar men het over heeft is veel meer een voorbeeld van een slordige plaatsing.

Op een donker dak passen geheel zwarte panelen heel goed (zoals op die eerste foto), maar ik vind het op een grijs dak (e.g., betonpannen) niet veel uitmaken. Ook vind ik all-black op oranje pannen eerder lelijk dan mooi. YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@DW2005
Op je eigen meterkast is zonder meer de minste rompslomp. Anders krijg je een tussenmeter, extra aansluiting (vastrecht) etc.
Op zich is 5 verdiepingen (15 meter?) nog te overzien, zeker als het binnendoor kan (bijvoorbeeld door een afzuigingskanaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@DW2005
je wil ze gewoon op de eigen meterkast.
dat is salderen.
via de vve is vaak niet interessant, want die zitten vaak al in een hogere staffel met hun e verbruik,
waardoor salderen een stuk slechter gaat.
zonnigtype heeft dat ook op zijn dakje.
www.polderpv.nl voor meer info (en dan ook echt meer info >:) )
word wel een hoop geregel, maar de doorzetter wind (ga er voor!!!)

@Musicmasters
vind hem eigenlijk ook wel kunnen, gaat nog steeds over pv.
maar zwarte panelen is wel minder energie.
alleen dan minder energie per m2.
zwarte panelen kun je nu eenmaal maar krijgen met minder Wp als zilveren.
dat scheelt toch snel 20Wp per paneel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
Thanks Proton_ en migjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jij kunt nooit heel polderpv gelezen hebben zo snel >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
klopt, ik bedankt je dan ook voor de tip, niet voor het verhaal op polderpv :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DW2005 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:43:
klopt, ik bedankt je dan ook voor de tip, niet voor het verhaal op polderpv :P
zonnigtypes panelen zaten eerst met omvormers per paneel op het dak.
dit is later verandert en nu lopen er per paneel kabels naar beneden.

maar met de huidige techniek is 1 kabel(dus een + en een -) wat gemakkelijker.
desnoods doe je gewoon 1x een paneel extra om wat spannings-verlies te compenseren.
(maar denk al dat het niet perse nodig is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 09:56
445033 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:18:
[...]

Onzin?
Volgens mij is dit per persoon verschillend, mijn terras ligt er ook niet netjes bij, daarintegen ben ik er zelf tevreden over. In perspectief ziet alles er anders uit.
De suggestie dat een huis minder waard zou zijn omdat de panelen er niet netjes bij liggen of omdat de cellen blauw ipv zwart zijn kan ik mij indenken maar zoals je zelf al aangeeft "reken maar met mij velen" betekend dat er ook een aantal mensen zijn die er niet mee zullen zitten en al blij zijn dat ze zonnepanelen hebben :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb bewust "blauwe" panelen met blank aluminium panelen geplaatst.
Ik vind het een mooie technische uitstraling hebben :) .

Daarnaast gaan al die "mooie" zwarte panelen na een 5 tot 10 jaar allemaal afbladeren en ziet het er niet meer uit.....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. dat is waarom dat ik ook niet zelf met een spuitbusje om die aluminium lijsten gegaan ben. Daarbij komt trouwens dat ons dak bruine pannen heeft en bruine panelen waren nogal duurder en brachten minder op dus niet gedaan. En dan maakt het ook niet uit of je zwart neemt, die steken ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@musicmasters
ik voel me niet belangrijk we zijn allemaal gelijk
echter dit punt ging naar mijn mening wel way out of topic
of je huis meer waard is met panelen of niet is niets met het opwekken te maken
dat jij zwarte panelen mooier vind dan blauwe is een voor jouw ethisch bepaalde keuze, niet omdat deze meer of minder opwekken
Zwarte panelen zie je wel maar steken dus absoluut niet af op een zwart dak
dus als ik een rood dak heb moet ik maar geen panelen leggen wederom niets met opwekken zelf te maken.
kroegtalk zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37

P_Tingen

omdat het KAN

migjes schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:47:
[...]
zonnigtypes panelen zaten eerst met omvormers per paneel op het dak.
dit is later verandert en nu lopen er per paneel kabels naar beneden.
Ik overweeg ook zonnepanelen en ben me links en rechts aan het inlezen. Vraagjes:

1) Begrijp ik goed dat je niet persé 1 omvormer per paneel hoeft te hebben maar dat er dus meerdere op 1 omvormer kunnen zolang je rekening houdt met het vermogen?

2) Als ik 1600Wp aan panelen op het dak heb, kan ik dan beter een 1650Wp omvormer nemen of een grotere? En zo ja, waarom?

3) Gaan die omvormers sowieso na een jaar of 10 kapot of kunnen ze langer meegaan? Op deze pagina zie ik bv een Enecsys omvormer met 20 jr fabrieksgarantie.

4) Als ik weinig gezeik wil met mijn panelen en omvormer, wat zijn dan de merken waar ik op moet letten? (gevaarlijke vraag, ik weet het. Fanboys, hou je in)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 10:32
/Offtopic meedoen...

@swapevent

Ik neem aan dat je esthetisch en niet ethisch bedoelt. Hebben @migjes en u trouwens nooit geleerd hoofdletters te gebruiken?

Ontopic

Ik heb zwarte panelen (Renesola All Black) het is onzin om te zeggen dat deze minder opbrengen. Deze bankable panelen zijn altijd 260 +5 niet het stiekeme 260 +/-5. Ze liggen er sinds 31 mei op. 3380Wp a 13 panelen. De totale opbrengst is nu 1,71 MWh.

2013 PVGIS kWh Real kWh
Januari 123 123
Februari 158 158
Maart 283 283
April 390 390
Mei 385 385
Juni 378 387
Juli 365 437
Augustus 349 426
September 294 324
Oktober 225 225
November 126 126
December 109 109
Totaal 3185 3.373

Dus met mijn zwarte panelen zit ik 188 KWh boven het gemiddelde Heeft natuurlijk ook met de hoeveelheid zon te maken. Weet ik. Maar toch. :9

[ Voor 6% gewijzigd door TFX77 op 18-10-2013 15:46 ]

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

P_Tingen schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:32:
1) Begrijp ik goed dat je niet persé 1 omvormer per paneel hoeft te hebben maar dat er dus meerdere op 1 omvormer kunnen zolang je rekening houdt met het vermogen?
Vermogen is eigenlijk niet eens zo bepalend, totale spanning en maximale stroom meer.
2) Als ik 1600Wp aan panelen op het dak heb, kan ik dan beter een 1650Wp omvormer nemen of een grotere? En zo ja, waarom?
Goeie vraag maar gevaarlijk :) Onder-of overdimensioneren is bijna religieus.
Mijn mening:
Als je echt elke piek wil vangen is een 1650Wp omvormer aan te raden, voor de hoogste jaaropbrengst is een kleinere waarschijnlijk beter. Een omvormer presteert vaak slecht onder 20% van het nominaal vermogen, dus een kleinere presteert op slechte dagen (zoals vandaag) vaak beter en we hebben nogal wat slechte dagen.
3) Gaan die omvormers sowieso na een jaar of 10 kapot of kunnen ze langer meegaan? Op deze pagina zie ik bv een Enecsys omvormer met 20 jr fabrieksgarantie.
't Is vermogenselektronica. Gaat een goede PC voeding 10 jaar mee bij elke dag gebruik? Sommige halen zonder problemen de 30, andere niet.
4) Als ik weinig gezeik wil met mijn panelen en omvormer, wat zijn dan de merken waar ik op moet letten? (gevaarlijke vraag, ik weet het. Fanboys, hou je in)
Mensen hebben hun voorkeur maar ik ken geen slecht merk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
TFX77 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:40:
...
Dus met mijn zwarte panelen zit ik 188 KWh boven het gemiddelde Heeft natuurlijk ook met de hoeveelheid zon te maken. Weet ik. Maar toch. :9
De enige wetenschappelijk correcte manier om dat te bepalen is om met exact dezelfde mono c-Si cellen twee panelen in elkaar te schroeven. De ene met zwarte backplate, en zwart geannodiseerde lijsten, de andere met witte ondergrond en blank alu.

Dan naast elkaar leggen, onder exact dezelfde hoeken, nul schaduw, en op 1meter na exact dezelfde locatie. Vervolgens beide aan een exact dezelfde micro-omvormer, en dan een jaar testen.

Ik denk dat je pieken in de zomer een klein beetje lager zijn. Misschien dat het 1 of 2% minder jaaropbrengst geeft, maar het zou erg raar zijn als er geen meetbaar verschil zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@P_Tingen
1. normaal doe je ongeveer 10x een paneel in een string op een omvormer.
(meerdere variaties mogelijk)
2. een omvormer kan met gemak 20% meer Wp of minder Wp aan.
heeft wel wat te maken met de locatie in het land, maar echt heel veel verschillen doet het niet.
3. ja garantie is leuk, maar vrij zinloos in mijn ogen, laat de toekomst dat maar bepalen.
het blijft gokken of je de garantie ook nog krijgt over 10 jaar.
4. heb geen voorkeuren voor merk, maar 240Wp vind ik wat ouderwets vandaag de dag dan zou ik eerder gaan voor 260Wp (of als het 5"cellen zijn 200Wp in plaats van 190Wp).

en verder wat proton_ ook zegt natuurlijk.

@TFX77
zWARTE PANELEN LEVEREN NIET MINDER!
mAAR DE ZILVEREN VARIANTEN ZIJN WEL LEVERBAAR MET MEER wP.
dUS MEER wP PER m2.
hET ZWART ZIJN HEEFT DUS WEL INVLOED OP DE stc WAARDEN.
wAARDOOR JE STRINGS KRIJGT VAN MINDER wP (MET ZWATE PANELEN.).
(wil je een neerlandicus of een techneut, >:) lol
voel me verder niet aangevallen hoor.)
Bartjuh schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:36:
[...]
Ik denk dat je pieken in de zomer een klein beetje lager zijn. Misschien dat het 1 of 2% minder jaaropbrengst geeft, maar het zou erg raar zijn als er geen meetbaar verschil zou zijn.
ik denk zelfs dat je dan het verschil niet echt zult zien.
ze worden toch door de test bank gehaald, en dat bepaalt de STC waarden.
ik ben bang dat het verschil tussen een 250Wp zwart paneel en 250Wp gewoon minder is als de tolerantie van de panelen.
het valt wel op dat alle fabrikanten de zwarte panelen allen met minder STC Wp leveren.

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 18-10-2013 18:13 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.