Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.087 views

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

zeegerd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:22:
@ericplan, foto: vergunning aangevraagd om zo dicht op de dakrand te staan of hoop je dat de buren het Bouwbesluit niet kennen? ;) Mijn buurman heeft een beetje geholpen en grapte ook al dat nu de panelen er staan, hij direct naar de gemeente zou gaan (ca 10cm te dicht op de rand). Ach ja hè.
Ze staan met vergunning :) (beschermd stadsgezicht, oude regelgeving) Hier niet goed te zien, het is wel een rand, maar van de galerij. De rooilijn loopt 1,5m meer naar buiten.

A'dam PVOutput

Verwijderd

@crxtreem schaduw begin van de ochtend en wat wolkenvelden doen de rest

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vind het wel erg heftig dan de wolken vandaag.
Om 17:00 uur is de productie helemaal ingestort en zat ik op 8Wp!
En dit op een 3510Wp installatie.

Als dat het vooruitzicht wordt van de wintermaanden is het echt treurig. :'(

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Crxtreem schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:21:
Vind het wel erg heftig dan de wolken vandaag.
Om 17:00 uur is de productie helemaal ingestort en zat ik op 8Wp!
En dit op een 3510Wp installatie.

Als dat het vooruitzicht wordt van de wintermaanden is het echt treurig. :'(
Dat gaat voorkomen ja , 0,300 kWh op een dag bijv met 3100Wp

http://www.pvoutput.org/i...2038&sid=9982&dt=20121231

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nu nog even de boel goed benoemen, je produceert geen 8Wp maar 8W (momentopname).
Duurt die 8W een uur lang dan heb je 8Wh geproduceerd ;)
Dat is wel erg laag trouwens voor 3500Wp, zoiets heb ik alleen met een zware donderwolk die zorgt dat ik in huis het licht aan moet doen :P
31 december was hier ook erg O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

En als er sneeuw op je panelen ligt is de opbrengst gewoon 0.

A'dam PVOutput

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:01
Weet nog wel dat ik 3 jaar geleden probeerde om de sneeuw van mijn panelen te poetsen omdat ik anders 1 dag opbrengst zou missen. Dit was voor mij zo weinig extra opbrengst dat ik daarna niet eens meer de moeite heb genomen om het te verwijderen. Elk jaar nog ruim schoots de verwachtingen gehaald incl. vorig jaar met 2 weken pak sneeuw en geen opbrengsten Ook dit jaar ga ik deze week door de 850 zon uren heen. *O*

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ga wel wat doen aan de sneeuw, met mijn platdak opstelling blijft het rustig 2 weken liggen terwijl het maar 1 dag sneeuwde.
Omdat ik liever niet in de sneeuw met trappen ga sjouwen denk ik aan een paar goedkope heaters.
Er zit een mooie afgesloten ruimte onder de panelen die ik met weinig wind wel een beetje warm krijg.
Als je bij veel zon onder de panelen kijkt dan zie je het licht er zo doorheen komen.
Een kwartiertje stoken is misschien al genoeg om de sneeuw te laten ontdooien.
Dat ik het niet terug verdien snap ik ook wel maar ik ben graag in control O+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 12:25

m00

Ik ben op zoek naar een huurhuisje en ik heb nu één gevonden waar panelen op zitten. Helemaal top. Er staat niks bij over wat voor, maar ik neem aan dat het 250Wp per stuk is. Simpel rekensommetje leert mij dat dat 250×1000×0,88 = 220 kWh per paneel moet opbrengen (in ideale omstandigheden). Ik tel er 9 dus dat is 1980kWh.

De makelaar rekent €35 per maand servicekosten voor de panelen, of €420 per jaar. De stroomopbrengst is 1980×0,22 = €435,60. In ideale omstandigheden. Nu zijn de omstandigheden niet ideaal: 1) dak op het zuidwesten; 2) schaduw van de punt van de buren links. De werkelijke productie zal dus lager uitvallen.

Dat komt voor mij dus óf op het nippertje uit óf ik verlies erop. Of zie ik wat over het hoofd?

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
m00 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:43:
Ik ben op zoek naar een huurhuisje en ik heb nu één gevonden waar panelen op zitten. Helemaal top. Er staat niks bij over wat voor, maar ik neem aan dat het 250Wp per stuk is. Simpel rekensommetje leert mij dat dat 250×1000×0,88 = 220 kWh per paneel moet opbrengen (in ideale omstandigheden). Ik tel er 9 dus dat is 1980kWh.

De makelaar rekent €35 per maand servicekosten voor de panelen, of €420 per jaar. De stroomopbrengst is 1980×0,22 = €435,60. In ideale omstandigheden. Nu zijn de omstandigheden niet ideaal: 1) dak op het zuidwesten; 2) schaduw van de punt van de buren links. De werkelijke productie zal dus lager uitvallen.

Dat komt voor mij dus óf op het nippertje uit óf ik verlies erop. Of zie ik wat over het hoofd?
Lijkt er op dat de verhuurder de investering in de panelen wil terug verdienen via de service kosten. Als het 250Wp panelen zijn dan kost het je waarschijnlijk meer geld aan service kosten dan dat het je oplevert als besparing op de electriciteitsrekening. Het kunnen ook panelen met meer of minder Wp's zijn. Dat zou ik als eerste uitzoeken. Verder hangt het er vanaf hoe lang je de kosten zal moeten betalen en hoe lang je in het huis wil blijven wonen of het je geld op gaat leveren.
Die €0,22 zal wellicht een paar cent stijgen de komende jaren maar historisch gezien is het de laatste jaren redelijk gelijk gebleven.

Zoals ik het nu zie zal vooral de volgende bewoner van het huis goedkoop uit zijn als hij/zij die service kosten niet moet betalen omdat jij dat al 5 jaar gedaan hebt. :-)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@m00: ik denk dat het je dan geld gaat kosten( als het 250 wp panelen zijn zou ik 0,9 x 1980 verwachten ), maar wellicht heeft de makelaar bewijsmateriaal?
ps. het kan ook zijn dat de panelen ca. 200 wp zijn (en 80cmx 158cm), dan kost het zeker geld

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

En het eerste land is daar dat bezitters van zonnepanelen gaat belasten.....
Zie kroeg, neem er een dubbele neut bij.

[ Voor 35% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-10-2013 23:36 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zou je dit in de kroeg willen plaatsen?

Thanks!

Wise enough to play the fool

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:06
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 07-10-2013 23:49 . Reden: Verder in de kroeg ]

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 12:25

m00

BarryH schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:10:
@m00: ik denk dat het je dan geld gaat kosten( als het 250 wp panelen zijn zou ik 0,9 x 1980 verwachten ), maar wellicht heeft de makelaar bewijsmateriaal?
ps. het kan ook zijn dat de panelen ca. 200 wp zijn (en 80cmx 158cm), dan kost het zeker geld
Ik ga eens informeren wat het voordeel voor mij is. Wordt vervolgd.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:06
oh dus

Verwijderd

Per 9 september zonnepanelen op ons dak.

14 x LDK 250 WP black
Omnik 3k
2 strings van 7 panelen
dakhelling 18 [deg]
orientatie ZO

In de ochtend is er een hap uit de opbrengst door schaduw van het huis van de buren.
Omdat de zon in de ochtend langs het huis van de buren piept hebben de rechtse 4 panelen direct zon.
Deze panelen zitten met 3 andere panelen in een string.
Is het mogelijk om achter die drie panelen optimizers te plaatsen. Of werkt dat alleen als alle panelen
in een string optimizers hebben.
De Low budget oplossing is om alleen de onderste 2 panelen van optimizers te voorzien.
(Gezien het opbrengstverlies kan het eigenlijk niet uit, maar ja verslaving.)
Ik kijk naar solar edge OPI300LV. Ik kan uit de documentatie niet opmaken of het mogelijk is een
deel van een string van optimizers te voorzien.

P.S. De keuze voor stringindeling is gemaakt wegens bomen aan voorzijde.
Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/e32e07221c9fcaa8d968392193524305.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/64e74b52a6ca01fccd20d7df4b145e4c.jpg

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-11 12:47
Wat ik van mijn leverancier destijds begreep was het volgende.

Je zet al je panelen op optimizers of niet. Maar enkele dat kan niet.

Ging over die optimizers van SolarEdge

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11 22:44
2295 WP op mijn dak met een solvia omvormer. Loggertje moet ik nog aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1384251_515758868515593_1389025187_n.jpg

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 01:35:

14 x LDK 250 WP black
Omnik 3k
2 strings van 7 panelen
dakhelling 18 [deg]
orientatie ZO

In de ochtend is er een hap uit de opbrengst door schaduw van het huis van de buren.
Omdat de zon in de ochtend langs het huis van de buren piept hebben de rechtse 4 panelen direct zon.
Is het mogelijk om achter die drie panelen optimizers te plaatsen. Of werkt dat alleen als alle panelen
De Low budget oplossing is om alleen de onderste 2 panelen van optimizers te voorzien.
Ik kijk naar solar edge OPI300LV. Ik kan uit de documentatie niet opmaken of het mogelijk is een

[afbeelding]
[afbeelding]
het is een beetje gevaarlijke keuze, om naar een maand al te kijken naar optimizers.
je hebt nog geen idee wat de schaduw doet in juni/juli of de mindere winter maanden.
(nogal een korte periode om te oordelen.)

maar optimizers doe je per mpp, dus een helle string.

heb je ook grafieken van hoe de V verloop is over het schaduw stuk?
(als die hoog genoeg blijft voor de mpp, dan helpen optimizers niet zo heel veel.)

het zou zelfs kunnen zijn dat als je in plaats van optimizers gewoon een extra sting onder de huidige panelen legt, dat je dan voor het zelfde geld meer kWh opwekt. (is gewoon erg lastig te beoordelen.)

optimizers vind ik pas echt leuk als je veel panelen in verschillende hoeken en richtingen kunt leggen.
zodat je extra veel Wp op een omvormer kunt hangen zonder onder te dimensioneren.

edit:
of databeesje oplossing.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 01:35:

14 x LDK 250 WP black
Omnik 3k
2 strings van 7 panelen
dakhelling 18 [deg]
orientatie ZO

[afbeelding]
[afbeelding]
Je Omniksol ruilen voor een Stecagrid 3010 of SMA 3000HF (optitrac aan) en alles in 1 string zetten ;)

Edit: Misser van de leverancier mijn inziens om een omvormer die slecht met schaduw om kan gaan te leveren als dit expliciet aan gegeven is.

[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 08-10-2013 09:47 ]

• migjes
databeestje schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:45:
Edit: Misser van de leverancier mijn inziens om een omvormer die slecht met schaduw om kan gaan te leveren als dit expliciet aan gegeven is.
die vind ik eigenlijk iets te makkelijk om te zeggen.
is het wel de fout van de leverancier?
en hoe fout is het eigenlijk (zou het wel de extra kosten goed maken.)?
zo slecht gaat een omnik nu ook weer niet om met schaduw, oke je mist wel de mpptracking,pvsweep, etc.., maar de rest van de functies werken wel met panelen in de schaduw (zolang er genoeg V is).

edit:
ik word een beetje moe van het bashen op leveranciers.
elke keer als ik door vraag, blijkt 99% van de keren het eigenlijk bij de klant te liggen, die gewoon de goedkoopste leverancier heeft gekozen (en dus ook de goedkoopste omvormer).

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 08-10-2013 10:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• databeestje
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:53:
[...]

die vind ik eigenlijk iets te makkelijk om te zeggen.
is het wel de fout van de leverancier?
Is het uitgangspunt van de leverancier niet om een passende oplossing te leveren? Uiteraard is het wel mogelijk dat omwille van kosten er voor de "goedkopere" omvormer is gekozen. De leverancier moet aangeven dat er nadelen aan zitten.
en hoe fout is het eigenlijk (zou het wel de extra kosten goed maken.)?
zo slecht gaat een omnik nu ook weer niet om met schaduw, oke je mist wel de mpptracking,pvsweep, etc.., maar de rest van de functies werken wel met panelen in de schaduw (zolang er genoeg V is).
Alle voorbeelden van Omnik omvormers en schaduw die ik in de afgelopen 1200 pagina's voorbij heb zien komen is voor mij genoeg bevestiging.

De beste man komt na 1 maand al met de vraag of het anders kan, is dat geen indicatie dat het niet naar verwachting functioneert?

Met 14 panelen a 30 Volt is circa 420 Volt, open klemspanning circa 530 Volt. Dit past prima op eerder genoemde omvormers.

Edit: reactie
edit:
ik word een beetje moe van het bashen op leveranciers.
elke keer als ik door vraag, blijkt 99% van de keren het eigenlijk bij de klant te liggen, die gewoon de goedkoopste leverancier heeft gekozen (en dus ook de goedkoopste omvormer).
Eens

[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 08-10-2013 10:11 ]

Verwijderd

databeestje schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:45:
[...]

Je Omniksol ruilen voor een Stecagrid 3010 of SMA 3000HF (optitrac aan) en alles in 1 string zetten ;)

Helemaal mee eens. Mijn leverancier wist geen eens van het bestaan van Optitrac en ben Databeestje nog steeds dankbaar om zijn tips die mij hebben doen besluiten geen Omnik te kopen maar een SMA 2500HF. Werkt echt geweldig met schaduw. Niks geen happen in mijn parabool op vol zonnige dag maar een netjes vloeiende lijn naar beneden aan het eind van de dag als ik met schaduw te kampen heb.

• migjes
@databeestje.
helaas heeft de beste man totaal geen pv ervaring (te minste ik heb het idee dat dit zijn eerste setje is)
die ziet nu met de lagere zon alleen een dip in de opbrengst en kan niet schatten wat dat op een jaar zal doen. (zelfs ik durf dat niet te doen.)

dat optitrack werkt ga ik niet ontkennen, maar schaduw blijft schaduw.
de panelen gaan nu niet ineens stc waarden leveren in de schaduw.
(je hebt heel veel schauw nodig om de meer prijs goed te maken, en dan vraag ik me af of je er wel panelen neer moet leggen.)

er zijn gewoon verschillende leveranciers.
iemand zoals scc zal zijn klanten daar gewoon op wijzen.(een full service leverancier)
een leverancier als zonnepanelen.nl zal gewoon verkopen. (een verkoper)

verder vind ik je optie voor de omvormer vervanging wel mooi.
je zou nog de power-one kunnen toevoegen. ;) (dan hoeft er niks te veranderen aan de strings op dak en heb je ook nog de functie van 2x mpp)

(ik denk zelf dat we voorzichtiger moeten zijn met onze uitspraken op vaak halve gegevens.
is erg lastig maar goed.)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

De eerste overheid wil centen zien: Spanje belast eigenaars van zonnepanelen :( :/

Hopenlijk wordt dit geen zaak van "Als één schaap over de dam".....

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 08-10-2013 10:42 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• migjes
@EXX
discussie daar over is in de kroeg.
De Duurzame Kroeg deel 2

• EXX
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

In de kroeg? LOL, daar had ik dit eigenlijk niet verwacht, vandaar dat ik het in dit topic niet zag opduiken. Moet toch eens wat vaker naar de kroeg geloof ik. :P

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 08-10-2013 10:50 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• migjes
@EXX
ja er is niks mis met de kroeg. :P
de mods proberen hier het wat meer te stroomlijnen (vrijwel een onmogelijke taak, waar ik ze veel succes mee wens.)

• databeestje
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Masterkale1 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 04:19:
2295 WP op mijn dak met een solvia omvormer. Loggertje moet ik nog aansluiten

[afbeelding]
Netjes.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Nog geen zon gezien, wel piekje van 800 Watt net, naja laat maar lekker binnendruppelen denk ik dan. De 11kWh van gisteren gaan we vandaag niet halen iig

• migjes
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:34:
Nog geen zon gezien, wel piekje van 800 Watt net, naja laat maar lekker binnendruppelen denk ik dan. De 11kWh van gisteren gaan we vandaag niet halen iig
soms zit het mee soms zit het tegen.
(laat ik je vast waarschuwen, in december heb ik een dag gehad met 0,2kWh opbrengst ongeveer 0,05kWh/kWp, dus wees blij met de 800W die je nu hebt.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 08-10-2013 11:37 ]

Verwijderd

ik heb t al vaker gezegt heel veel mensen kijken simpelweg puur en alleen naar het oppervlakte van hun eigen dak en niet verder helaas.
ik zat zelf lang te twijfelen of ik de panelen op de blokhut zou gooien of het woonhuis
blokhut meer oppervlakte / minder schaduw
woonhuis minder panelen maar schaduw dak buren

nu 1 jr verder . de schaduw op woonhuis valt erg mee, is alleen de onderste meter van het dak daar zouden toch geen panelen komen.
en de blokhut heeft in de wintermaanden last van een flat 50m verder daar zakt de zon achter.

conclusie ik had achteraf beter de panelen op het woonhuis kunnen doen.
echter daarop voortbordurend kan ik wel mooi op woonhuis uitbreiden met 14 panelen in de toekomst
en heb ik pakembeet een 800 kwh per jaar overschot die ik wel weg fik op de een of andere manier

dus toch maar eens gaan rekenen wanneer uitbreiding haalbaar word

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:52
Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 13:10:
ik heb t al vaker gezegt heel veel mensen kijken simpelweg puur en alleen naar het oppervlakte van hun eigen dak en niet verder helaas.
ik zat zelf lang te twijfelen of ik de panelen op de blokhut zou gooien of het woonhuis
blokhut meer oppervlakte / minder schaduw
woonhuis minder panelen maar schaduw dak buren

nu 1 jr verder . de schaduw op woonhuis valt erg mee, is alleen de onderste meter van het dak daar zouden toch geen panelen komen.
en de blokhut heeft in de wintermaanden last van een flat 50m verder daar zakt de zon achter.

conclusie ik had achteraf beter de panelen op het woonhuis kunnen doen.
echter daarop voortbordurend kan ik wel mooi op woonhuis uitbreiden met 14 panelen in de toekomst
en heb ik pakembeet een 800 kwh per jaar overschot die ik wel weg fik op de een of andere manier

dus toch maar eens gaan rekenen wanneer uitbreiding haalbaar word
Het is ook lastig om van tevoren schaduw goed in te schatten, zonder een dagelijks PV grafiekje ernaast te hebben en een vol jaar lang als een ekster naar je dak te loeren.

Verwijderd

hihi dat is waar inmiddels nu wel een jaar als een ekster staan loeren en ik zie nog veel potentie voor uitbreiding nu.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 16:12

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mjah, als je klaar bent weet je hoe het wel had gemoeten bleh :P
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:34:
Piekje van 1483 W hier en over de hele dag toch nog 4,3 kWh verzameld.
Gister was met 14,8 kWh best een aardige dag idd :) (max 17,5 kWh)

[ Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 08-10-2013 20:50 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
2.334kW piekje en 5.053kWh over de dag, viel nog mee, ik heb geen zon gezien

Verwijderd

Luccie en Migjes bedankt voor snelle antwoord: "Optimizers alleen per hele string"

Ochtend schaduwverlies is in de orde van tientallen kWh/jaar (nu 0,3 kWh/dag bij volle zon), en eventueel te behalen winst dus deel daarvan.
Het is meer de sport van optimalisatie en de meevaller dat zon langs huis piept, dan dat het economisch zinvol is. Leverancier is dus niets te verwijten.

Bomen aan voorzijde lost de gemeente op of anders een najaarsstorm.
Op google earth uit 2008 zijn dit sprietjes, nu al twee keer de hoogte huis.

Gisteren 5,2 kWh uit 3,5 kWp, ik ben tevreden met installatie.

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/77903fdaadb1524f90d67490241e3a3e.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 09:27 ]

• migjes
@snufflapzon
heb je ook een verloop van de V van de zelfde dag.
(dan kun je ook zien waar en wanneer de diodes van de panelen iets doen of niets doen.)

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11 20:48
Amerika: de Grote Jongens houden er niet van als kleintjes zonne-energie opwekken (en zelf opslaan).

http://www.bloomberg.com/...klash-from-utilities.html

There's nothing moister than an oyster.

• styno
  • Laatst online: 07:43

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

En terrecht toch? Een prachtige monopoliepositie met gegarandeerde afname laat je niet zonder slag of stoot afbreken door een paar burgers met hun miezerige PV paneeltjes.

Trouwens:
Matthew Sperling, a Santa Barbara, California, resident, installed eight panels and eight batteries at his home in April.

“We wanted to have an alternative in case of a blackout to keep the refrigerator running,” he said in an interview. Southern California Edison rejected his application to link the system to the grid even though city inspectors said “it was one of the nicest they’d ever seen,” he said.

“We’ve installed a $30,000 system and we can’t use it,” Sperling said.
$30.000 voor 8 panelen, 8 batterijen en een island-inverter (Outback o.i.d.)? Damn, en dat alleen om een koelkast gaande te houden tijdens een blackout...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:33
Dat is ook wat hier gaat gebeuren, wacht maar af. Overdag gaat de prijs van elektriciteit richting de 0 a 1 cent per kwh (ex belasting) en in de nacht 10cent of hoger (ex belasting). Dan ga je ook wel batterijen plaatsen.
Een eiland module kost rond de 4000 euro en die kan dan maar 4Kw leveren. Er komen op dit moment wel nieuwe inverters uit met batterij systeem support alleen daar zie ik nog geen prijzen van op het net.
Alle prijzen zijn zonder batterijen en vergis je niet die zijn stevig.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:16:
En terrecht toch? Een prachtige monopoliepositie met gegarandeerde afname laat je niet zonder slag of stoot afbreken door een paar burgers met hun miezerige PV paneeltjes.

Trouwens:

[...]

$30.000 voor 8 panelen, 8 batterijen en een island-inverter (Outback o.i.d.)? Damn, en dat alleen om een koelkast gaande te houden tijdens een blackout...
Je houdt geen rekening met "legal fees" ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11 16:32
Ik heb wederom een herrinnerings mail gestuurd naar een leverancier die de Omnik hybride omvormer op zijn site heeft staan. Ondertussen ben ik al bijna een jaar bezig om überhaubt een prijs door te krijgen voor deze omvormer.

Wordt vervolgd...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Verwijderd

waarom wil je perse deze hebben omdat tie standalone kan draaien ?

• databeestje
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Een paar van de Hybride omvormers kunnen de accu als opslag gebruik en deze als het donker is gebruiken om als nog "terug" te leveren. Daarnaast leveren ze terug aan het net als de accu vol is.

Het mooi van deze oplossing is dat deze zonder "extra" ingrijpen in de meterkast (behalve de PV groep) functioneert en het eigen verbruik vergroot. SMA heeft hiervoor een kastje die het verbruik meet (Met P1 of S0) en daarop de teruglevering (van de SB via bluetooth) afstemt. Geen idee of Omnik ook zoiets heeft of dat deze wellicht een in te stellen "achtergrond" (bv 300 Watt) vermogen levert.

• Casper de Boer
Mijn doel is om te proberen stand-alone te draaien, zowel met gas (warmte) als electra.
Beide bronnen moeten nog wel aangesproken kunnen worden uiteraard voor het geval dat ik tekort kom.

Zoals databeestje al zegt hoeft er volgens mij niets ingewikkelds te gebeuren, kwestie van inprikken en gaan :) Hoe de Omnik verder in te stellen is blijft nog even een raadsel, zodra ik wat meer informatie heb zal ik dit eens opsommen.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Casper de Boer schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:18:
Mijn doel is om te proberen stand-alone te draaien, zowel met gas (warmte) als electra.
Beide bronnen moeten nog wel aangesproken kunnen worden uiteraard voor het geval dat ik tekort kom.

Zoals databeestje al zegt hoeft er volgens mij niets ingewikkelds te gebeuren, kwestie van inprikken en gaan :) Hoe de Omnik verder in te stellen is blijft nog even een raadsel, zodra ik wat meer informatie heb zal ik dit eens opsommen.
Ander kijk je hier even, zo leverbaar. ( evt, incl akku's )
http://www.econo.nl/Categ...-omvormersnoodstroom.aspx
http://www.omvormershop.e...-t12-250-12v-200ah-accu-s
tenzij je een voorkeur hebt voor Omnik.
;)

• databeestje
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Het schijnt tegenwoordig in de mode te zijn om LiFePO4 accu's in te zetten als alternatief voor de loodcel accu's. Deze kunnen een 2000 Cycles aan maar kunnen niet tegen te diep ontladen, niet veel anders dan de huidige loodcel accu's wat dat aan gaat.

In de zoektocht kwam ik de http://www.ev-power.eu website tegen waar deze voor een redelijke prijs aangeboden worden. Daarnaast hadden ze ook een handig bordje met LAN en webserver om relais te schakelen, alswel meten en instellen. Dat klinkt als een uitstekend passend ding om een opslag en teruglever constructie te maken. Ze hadden ook een micro inverter met HF trafo voor 140 euro oid.

Eerst maar een micro en zo'n bordje, ik heb nog wat 12 Volt 7Ah gel blokken om een 36 Volt accu te maken om te combineren met een micro. Ik ben maar op zoek naar iets om een 150 Watt teruglevering te realiseren, niet de wasmachine :)

Voor een 3kWh moet je dan wel 12 x 100Ah cellen gebruiken, en dat is dan weer 120 euro per stuk ~= 1500 euro. Yikes. Maar goed, accu's zouden dan misschien wel de 10 jaar halen.

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Accu's halen geen 10 jaar, 6-7 is wel max.
Voor 1500 koop je ook een 24 of 48v heftruck accu, lekker veel Ah , kan je vast die halve kWh in de nacht wel mee overbruggen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• databeestje
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:46:
Voor 1500 koop je ook een 24 of 48v heftruck accu, lekker veel Ah , kan je vast die halve kWh in de nacht wel mee overbruggen.
Geen idee hoe dat zit met LiFe accu's, ze branden in ieder geval slechter dan de LiPo accu's. En dat is een goed iets.

Een tractie of semi tractie accu is ook een duur ding.
http://accushop.nl/accus/...cium/DYNAC-200AH-AGM-ACCU
3 stuks voor 36 Volt is ook 1000 euro, maar dat is een semi tractie accu, dus niet voorbij de helft leegtrekken. Zelfs dan is deze 300-500 Cycles.

Echte tractie accu's gaan nog eens het dubbele. http://accushop.nl/accus/hoogwerker-accus/J185

Overigens is 8 uur lang 150Watt ook een dikke kWh. Het grootste probleem is eigenlijk dat in de winter de dagen te kort zijn voor echt "overschot" om het nachtverbruik te dekken. Het andere probleem is dat zelfs met een klein beetje teruglevering uit accu de kosten buiten proportie zijn om 1 kWh op te slaan.

LiPo is iets goedkoper, maar dat is een brandgevaar in de maak ;-) Dan moet je wel heel zeker van de dieplading en overlading beveiligingen uit kunnen gaan.

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Semitractie gezuurd 3 x 90 Ah is toch geen 1000 euro?
Wij verkochten die voor 90 euro per stuk en meestal werden die vervangen na 8 jaar. Sommige na 12 jaar. Onderhoud is wel belangrijk.

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nu ik dankbaar gebruik heb kunnen maken van jullie kennis, hierbij ook wat info vanuit mij.

Ik hen sinds kort een GoodWe omvormer met WiFi.
+ gratis monitoring, deze is zeer compleet, voltages, amperages, opbrengsten in euro, kWh, CO2 en bomen per 5 minuten of langer tot zelfs de temperatuur in het apparaat mooi inzichtelijk in grafiek vorm en ruwe data.
+ hij is passief en still ; zelfs als je er voor staat hoor je hem niet
+ bedienbaar via tikken op de kast ( dus ook met handschoen, potlood etc)
+ bedienbaar via wifi
+ houdt mijn input heel de dag op 300V - ook in schaduw
+ is tot nu toe niet warmer dan 30°C geweest
+ alarm als een van de parameters buiten normaal dreigt te komen.

- wifi heeft 2 mac adressen ( na herstart kun je de ander krijgen)
- wifi :) kan niet op kanaal 12 of 13 of 5GHz werken.

Ik ben blij met zo veel data, is dat gebruikelijk voor alle omvormers? Hij heeft 10 jaar garantie hopelijk houdt ie het zelfs langer uit :)

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:46:
@snufflapzon
heb je ook een verloop van de V van de zelfde dag.
(dan kun je ook zien waar en wanneer de diodes van de panelen iets doen of niets doen.)
Leuke vraag, Omnik plaatje was aanleiding voor maken excel plaatje.
Plaatje is andere dg dan voorgaande plaatje.
PAC, V1 en V2 komen direct van Omnik portal. P1 en P2 volgen uit P = V*I.
PAC is 3% tot 8% kleiner dan P1+P2. Kennelijk efficientie Omnik.
Alleen op tijdstip 15,8 klopt dit niet (vieze bit?).

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/0198ebc5350ca8f3b0c48340feea63a7.png

Verwijderd

de goodwe is vergelijkbaar met de omnik ook qua logging parameters
voordeel van de goodwe tov de omnik is t touchscreen

ben alleen benieuwd hoe deze met schaduw omgaat.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Rol-Co schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:46:
Kun je dan niet beter gewoon een 3kVA UPS kopen?

[ Voor 74% gewijzigd door Maasluip op 10-10-2013 07:39 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

nee die vebruikt pakembeet 400 kwh per jaar alleen al voor t standby staan

• databeestje
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Maasluip schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 07:38:
[...]

Kun je dan niet beter gewoon een 3kVA UPS kopen?
Nee, want daarmee kan je niet makkelijk een groter deel van de opgewekte stroom opslaan en later verbruiken.

Waar we hier op doelen is een gedeelte van de energie die je overdag opwekt op te slaan (2~3kWh 24/36 Volt 100Ah) om daarmee een gedeelte van het avond en nachtverbruik te drukken.

• Master_duck
  • Laatst online: 14:33
Dit is een leuk artikel voor offgrid en/of batterijen.
http://www.olino.org/arti...-batterijen-voor-het-grid

en dit lijkt me wel wat als een oplossing voor mijn huis:
http://www.aquionenergy.com/energy-storage-battery
kosten volgens het artikel boven is 200$ per Kwh. dan wil ik wel 5 a 6Kwh aan opslag.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:52
Ik weet het niet, in de winter zijn de opbrengsten zo erbarmelijk dat je je batterij nauwelijks kan opladen. En het verbruik is meestal hoger (CV, verlichting). Of je moet een heel erg oversized PV array hebben, maar dat is nog duurder, en dat zit je in betere tijden alsnog met een groot overschot.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Terpen Tijn schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:06:
Ik weet het niet, in de winter zijn de opbrengsten zo erbarmelijk dat je je batterij nauwelijks kan opladen. En het verbruik is meestal hoger (CV, verlichting). Of je moet een heel erg oversized PV array hebben, maar dat is nog duurder, en dat zit je in betere tijden alsnog met een groot overschot.
Je zou met zo'n ding zelf kunnen inkopen op tijden dat elektriciteit goedkoop is. Moet je wel een slimme meter hebben en per uur een tarief gesteld. Kan je vermijden dat je op dure uren elektriciteit moet kopen.

A'dam PVOutput

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dat is juist waar het bericht van zeegerd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2" over gaat en waarom de energiebedrijven niet willen dat je een netgekoppelde opslag hebt. Want als je op goedkope uren elektriciteit kunt inkopen voor eigen gebruik kun je ook op goedkope uren elektriciteit inkopen die je op dure uren weer kunt verkopen.

Signatures zijn voor boomers.

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Veel standalone systemen van toen we nog pv deden (1990 - 2002) hadden een wind molen en of back up generator.
Systemen waar we nu gelijkstroom air conditioning voor maken hebben altijd een back up generator (VDC)
Maar die staan in Afrika en midden oosten, dus daar is alleen een regen seizoen een factor om rekening mee te houden en dat is niet ons pakkie aan. (systeem wordt bv door Ericsson, Emerson gebruikt voor mobiele telefoon aan bieders.)

edit:
dus een tweede energie bron is wel noodzakelijk ivm de kosten extra pv

[ Voor 8% gewijzigd door ATS79 op 10-10-2013 10:29 ]

• Casper de Boer
PClop schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:46:
[...]
Ander kijk je hier even, zo leverbaar. ( evt, incl akku's )
http://www.econo.nl/Categ...-omvormersnoodstroom.aspx
http://www.omvormershop.e...-t12-250-12v-200ah-accu-s
tenzij je een voorkeur hebt voor Omnik.
;)
Begint te kriebelen hier :9

voorkeur voor de Omnik is vanwege de voltages en rendement daarop.
Met een Omnik zou ik 1 op 1 over kunnen pluggen.

Ga dit iig eens onder de loep nemen om te kijken hoe deze omvormers in het plaatje passen.
Bedoeling is alleen wel dat s'nachts de accu's worden gebruikt ipv het net (tenzij de accu's leeg zijn natuurlijk) Bij de Suntellite zag ik zo snel dat deze de accu's ook laad vanuit het net.

Zal eens kijken naar de verschillen tussen de Omnik en de Effecta, deze lijken wel heel erg op elkaar in zowel uiterlijk en gegevens...

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Naar mijn mening is een omnik verre van bovengemiddeld efficiënt, ik heb hier in de straat een rendement van +7% ten opzichten van een systeem met een omnik, gemeten over de maand september '13.

Hij 87,9kwh/kwp en hier een goede 94,1kwh/kwp. Er liggen hier dan wel andere panelen, maar we zitten in dezelfde straat en een rendement van 7% haal je niet met een paar goede panelen (YL 270wp mono tov 240wp poly (beiden wel positieve afwijking, ben de echte naam even kwijt :X). Wel beiden gemeten op de omvormer zelf, al hoor ik dat de afwijking van de steca's niet erg groot is met een DIN-metertje.

En als ik kijk naar hoeveel negatieve reacties er zijn op Omniks dan zou ik het al helemaal mijden, ze worden wel in enorme aantallen geplaatst dus allicht valt het mee. Ik wil Omnik zelf niet de grond in boren maar de cijfers hebben ze niet mee in ieder geval.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NoxiuZ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:52:
Naar mijn mening is een omnik verre van bovengemiddeld efficiënt, ik heb hier in de straat een rendement van +7% ten opzichten van een systeem met een omnik, gemeten over de maand september '13.

Hij 87,9kwh/kwp en hier een goede 94,1kwh/kwp. Er liggen hier dan wel andere panelen, maar we zitten in dezelfde straat en een rendement van 7% haal je niet met een paar goede panelen (YL 270wp mono tov 240wp poly (beiden wel positieve afwijking, ben de echte naam even kwijt :X). Wel beiden gemeten op de omvormer zelf, al hoor ik dat de afwijking van de steca's niet erg groot is met een DIN-metertje.

En als ik kijk naar hoeveel negatieve reacties er zijn op Omniks dan zou ik het al helemaal mijden, ze worden wel in enorme aantallen geplaatst dus allicht valt het mee. Ik wil Omnik zelf niet de grond in boren maar de cijfers hebben ze niet mee in ieder geval.
Volgens mij worden de Omnik enkel goed verkocht door de prijs icm monitoring mogelijkheden.

Naar mijn idee een non argument want voor 100 euro heb je een youless en din kwh meter en kan je loggen naar pvoutput, iets wat bij de Omnik niet eens kan. Daarnaast is schaduw management bij een Omniks drama.

Ik zou persoonlijk ook echt niet weten waarom je voor zo'n nieuwe speler in de markt zou willen gaan, zeker niet bij een product wat toch minimaal 10 jaar mee moet gaan.

Het internet staat vol met problemen en support gaat via een chinees forum. Ik zou er weinig vertrouwen in hebben als mijn omvormer in de eerste 2 jaar al omgeruild moet worden terwijl deze minimaal 10 jaar mee moet.

Maar ach.. ieder zijn meug. Mijn omvormer moet gewoon zijn werk doen en dat is stroom omvormen zonder storingen of iets dergelijks. Als ik ergens geen zin in heb is het geleur met defecte apparatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 10-10-2013 13:08 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Monitoring via Omnikportal vind ik anders redelijk goed, wel balen van pvoutput maar volgens mij voor het gros niet eens nodig. Ik ga eens kijken of er voor januari een systeem bestaat met wifi om tussen de omvormer en meterkast te plaatsen. Een DIN-meter met youless is een leuke walk around maar nog niet echt een oplossing die ik zoek voor mijn ouders.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NoxiuZ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:08:
Monitoring via Omnikportal vind ik anders redelijk goed, wel balen van pvoutput maar volgens mij voor het gros niet eens nodig. Ik ga eens kijken of er voor januari een systeem bestaat met wifi om tussen de omvormer en meterkast te plaatsen. Een DIN-meter met youless is een leuke walk around maar nog niet echt een oplossing die ik zoek voor mijn ouders.
Het grootte probleem is dat je afhankelijk bent van je leverancier. Als de leverancier de stekker uit de portal haalt of besluit geen support meer te leveren dan heb je geen monitoring meer.

Met mijn Youless ben ik baas over eigen data en bepaal ik waar ik mijn data heen stuur. Youless en PVoutput zijn geniaal. Realtime info via de gadget op mijn PC en de Youless & PVoutput app voor op de smartphone.

Waarom wil je het perse via WiFi doen, je kan ook gewoon je netwerkverkeer over je 220v sturen.
Dat ga ik ook doen voor de Youless die mijn 690wp setje gaat monitoren. Persoonlijk zou ik 24x7 toepassing die vast op één plek staan nooit over WiFi laten lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 10-10-2013 13:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Casper de Boer
NoxiuZ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:52:

Erg leuk om de reacties te lezen van jou en revolution-nl, op deze manier draag je natuurlijk alleen maar bij aan de negatieve verhalen. Ikzelf, mijn ouders en een kennis van mij hebben totaal niet te klagen over de prestaties van de Omnik. Geen van drieën hebben wij last van schaduw dus daar is ook niet naar gekeken.
Over de kwaliteit kunnen wij in ieder geval nog niets zeggen, de tijd zal dat leren.

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 25-11 16:12

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mensen hier die de Solivia Monitor 2.0 met hun Delta omvormers aan de praat hebben weten te krijgen? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.solargy-nu.nl04.members.pcextreme.nl/image/data/Delta_Solivia_Ga_50a1281dc8428.jpg

'k Had onze leverancier naar een howto gevraagd, maar geen reactie gekregen .. :(

dus dan zelf maar stoeien.

Gisteren bij mijn vader aan de praat gekregen m.b.v. de Solivia Gateway M1 G2 .. maar dat was nog best een puzzel. Maar ziet er goed uit nu :)

kan vanavond wel wat plaatjes posten als er liefhebbers zijn.

edit: viel me op trouwens dat er intern noch op de omvormer noch op de gateway een interne webportal draait waarop je, je gegevens kunt inzien. Je bent dus volledig afhankelijk van de website, of je moet lokaal op de display door de menu's wandelen. Onze SAJ geeft intern net zoveel info als online.

[ Voor 19% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-10-2013 13:45 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

de forumsite van omnik is op dit moment domweg ruck
heel heel veel spam, en alleen andere posters reageren.

mbt de logging die eventueel verloren zou gaan ,persoonlijk boeit me dat niet zo heel erg
detail monitoring is leuk maar ik hoef echt niet weten of op 23mrt j.l om 10:04:23 uur het voltage bijv 227 volt was op string 1.
dat ik die dag 6kwh heb opgewekt wel maar ik draai per maand een rapport uit en sla dat lokaal op.
mocht de omnikportal verloren gana heb ik dat nog

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11 20:48
Maasluip schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:27:
En dat is juist waar het bericht van zeegerd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2" over gaat en waarom de energiebedrijven niet willen dat je een netgekoppelde opslag hebt. Want als je op goedkope uren elektriciteit kunt inkopen voor eigen gebruik kun je ook op goedkope uren elektriciteit inkopen die je op dure uren weer kunt verkopen.
Waarschuwing, wordt tikje off-topic...

Precies. Een interessante constatering dus: zij mogen flink handelen in energie en er goed aan verdienen, als mono-/oligopolisten. De vrijemarkttheorie stelt echter dat er geen *polisten moeten zijn in een 'perfecte vrije markt', maar veel 'kleine' aanbieders. Praktisch in ons geval: veel kleine aanbieders van (zonne)energie. Daar zouden voorstanders van een vrije markt vóór moeten zijn (de VVD voorop, dus!?).

Je ziet vrijwel altijd bij grote, machtige bedrijven dat ze eigenlijk niet voor de vrije markt zijn omdat ze niet voldoen aan de regels die de theorie stelt:
- *polisten, ipv veel kleine aanbieders
- maken vaak gebruik van veel interessantere, marktverstorende (energie)tarieven die de overheid biedt of die ze elkaar bieden, zo tevens buitensluiten van nieuwkomers op de markt
- gebruik van directe en indirecte subsidies en belastingontheffingen (wereldwijd 7* meer subsidie naar vieze dan schone energie!)
- betalen niet voor de compensatie van negatieve externe (onbetaalde) effecten zoals vervuiling, uitputting, gezondheidsschade e.d.
- doen te weinig aan transparantie, ook een voorwaarde voor een goed functionerende markt -- maar eerder aan achterkamerlobby en het verborgen houden van essentiële info over het product of de dienst (denk zeker ook aan banken in dit geval, met hun woekerproducten etc. die met mooie praatjes werden verkocht).

Laat dit een keer doordringen tot het hoofd van een Amerikaan. Even generaliseren: Amerikanen denken vaak vrij binair, als je hun reacties op internet een beetje leest. Als je geen kapitalist bent, dan ben je dus een communist. Wat zijn deze grote bedrijven dan?

Een onprettig, schurend, spannend gevoel levert zo'n nieuw besef op. In de psychologie heet dit wel 'cognitieve dissonantie'. 8)7

There's nothing moister than an oyster.

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Casper de Boer schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:35:
[...]

Erg leuk om de reacties te lezen van jou en revolution-nl, op deze manier draag je natuurlijk alleen maar bij aan de negatieve verhalen. Ikzelf, mijn ouders en een kennis van mij hebben totaal niet te klagen over de prestaties van de Omnik. Geen van drieën hebben wij last van schaduw dus daar is ook niet naar gekeken.
Over de kwaliteit kunnen wij in ieder geval nog niets zeggen, de tijd zal dat leren.
Hoe kun je nou controleren of je omvormer ondermaats presteert zonder een goede vergelijking te kunnen maken met andere omvormers? Kijk even in de buurt wat andere systemen presteren met een gelijkwaardige ligging zonder schaduw en kijk dan naar je eigen omvormer en zie wat voor verschillen er zijn.

En ja, zo draag ik bij aan de negatieve verhalen. Maar als dat de realiteit is dan is dat gewoon zo en kan je er niks aan doen.
revolution-nl schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:11:
[...]

Het grootte probleem is dat je afhankelijk bent van je leverancier. Als de leverancier de stekker uit de portal haalt of besluit geen support meer te leveren dan heb je geen monitoring meer.

Met mijn Youless ben ik baas over eigen data en bepaal ik waar ik mijn data heen stuur. Youless en PVoutput zijn geniaal. Realtime info via de gadget op mijn PC en de Youless & PVoutput app voor op de smartphone.

Waarom wil je het perse via WiFi doen, je kan ook gewoon je netwerkverkeer over je 220v sturen.
Dat ga ik ook doen voor de Youless die mijn 690wp setje gaat monitoren. Persoonlijk zou ik 24x7 toepassing die vast op één plek staan nooit over WiFi laten lopen.
Router zit vol :P

Printer, PC, PC, TV ;)

Tijd voor een nieuwe router dan maar met 5 poorten. >:) Of 8, maar die zijn er amper denk :/

[ Voor 32% gewijzigd door Nox op 10-10-2013 14:06 ]

• Casper de Boer
NoxiuZ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:03:
[...]

Hoe kun je nou controleren of je omvormer ondermaats presteert zonder een goede vergelijking te kunnen maken met andere omvormers? Kijk even in de buurt wat andere systemen presteren met een gelijkwaardige ligging zonder schaduw en kijk dan naar je eigen omvormer en zie wat voor verschillen er zijn.

En ja, zo draag ik bij aan de negatieve verhalen. Maar als dat de realiteit is dan is dat gewoon zo en kan je er niks aan doen.
[...]
Zoals ik al vermelde hebben wij geen klagen over de PV systemen.
September was voor mij 86,704kwh/kwp
Augustus was voor mij 109,06kwh/kwp (minus de eerste 3 dagen)
Router zit vol :P

Printer, PC, PC, TV ;)

Tijd voor een nieuwe router dan maar met 5 poorten. >:) Of 8, maar die zijn er amper denk :/
Switch plaatsen? ;)

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Of je koopt een switch voor een paar knaken.

pricewatch: Netgear Prosafe GS108E

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Casper de Boer schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:21:
[...]

Zoals ik al vermelde hebben wij geen klagen over de PV systemen.
September was voor mij 86,704kwh/kwp
Augustus was voor mij 109,06kwh/kwp (minus de eerste 3 dagen)

[...]

Switch plaatsen? ;)
Hier 144kwh/kwp in Augustus en 94 in september, en jij beweert dat er niks te klagen valt over het rendement? Jouw panelen staan op 25 graden en hier op 45, augustus zou bij jou dus echt veel meer moeten doen dan de 120-125 (geschat). Ik zit dan wel aan de kust maar BoZ is nou niet het onzonnige achterhoek ;)

Maargoed, zoals gezegd wil ik die dingen ook niet helemaal de grond in boren maar ik persoonlijk zou aanraden om verder te kijken dan alleen Omnik.

• Casper de Boer
NoxiuZ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:50:
[...]

Hier 144kwh/kwp in Augustus en 94 in september, en jij beweert dat er niks te klagen valt over het rendement? Jouw panelen staan op 25 graden en hier op 45, augustus zou bij jou dus echt veel meer moeten doen dan de 120-125 (geschat). Ik zit dan wel aan de kust maar BoZ is nou niet het onzonnige achterhoek ;)

Maargoed, zoals gezegd wil ik die dingen ook niet helemaal de grond in boren maar ik persoonlijk zou aanraden om verder te kijken dan alleen Omnik.
Heb je inderdaad een mooi punt, gezien ik uiteindelijk naar een hybride systeem wil kan ik dat dan mooi meenemen :)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
NoxiuZ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:50:
[...]

Nogal kortzichtig geredeneerd, aan de kust zit je gewoon een stuk beter. Hier een voorbeeld: een MDZ setje in Den Helder. http://www.omnikportal.co...aspx?come=Public&pid=2935
Even op energy klikken en dan de year...

Helaas zit ik niet aan de kust en heb een nogal lastig schaduw gevalletje. Dus bovenstaande opbrengsten zitten erbij mij ook niet in. Gewoon een flink overmaat aan panelen op het dak en je houdt flink wat kWh-tjes over.

De omnik is idd geen SMA, maar voldoet prima en de garantie is goed geregeld.
edit: logging lijkt een beetje van slag, hopelijk werkt de omnik nog goed...

[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 10-10-2013 18:24 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

als je alles middelmatig neemt is het resultaat gewoon ook middelmatig,
als alles perfect moet zijn mag werkelijk niets ook maar een beetje richting middelmatig presteren
na 2 jaar navelstaren over terugverdientijd kan je dus maar beter goed zoeken en afstemmen

Verwijderd

ingevolge een groepsaankoop actie vanuit de drechtsteden zijn er dit jaar reeds een 36 pv systemen bijgekomen bij ons in het dorp
deze zijn door mdz allemaal uitgeleverd met omnik omvormers. ik neem aan dat mdz zijn huiswerk heeft gemaakt dus zo slecht zijn ze nog niet

Verwijderd

Goedemorgen op deze regenachtige dag!

Ik volg het Forum hier al vrij lang.

Zelf heb ik sinds twee jaar de volgende opstelling:
3 x Steca 500 met 3 x 200 Watt piek panelen (alles west) op een aparte groep gezet. Deze sets monitor ik met Plugwise.
Op oost heb ik 9 x 200 Watt piek op een SMA 1600 TL. De omvormer hangt nogal weggestopt in een kast en de AC kant gaat via een 4kwadraatskabel naar een aparte groep in de meterkast.

Graag wil ik nu deze laaste set ook via een Plugwise uit gaan lezen. Mijn vraag is: zijn er bezwaren / problemen om een stopcontact te maken in de meterkast tussen de 4kwadraatskabel om hier dus een plugwise op te zetten. Zo hoef ik dus dan niet meer maandelijks in een kast te duiken om eea af te lezen.

Johan

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Even een vraag over de panelen die zichtbaar zijn op de foto
Het lijkt erop dat de monocellen van het linker paneel groter zijn dan het rechter paneel.
Ander fabrikaat?
Het peakvermogen hoger?
Opgenomen in de zelfde string?

• thunder7
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:06:
Op oost heb ik 9 x 200 Watt piek op een SMA 1600 TL. De omvormer hangt nogal weggestopt in een kast en de AC kant gaat via een 4kwadraatskabel naar een aparte groep in de meterkast.

Graag wil ik nu deze laaste set ook via een Plugwise uit gaan lezen. Mijn vraag is: zijn er bezwaren / problemen om een stopcontact te maken in de meterkast tussen de 4kwadraatskabel om hier dus een plugwise op te zetten.
Lijkt me niet, het is een normale 16A groep denk ik, ondanks de 4mm2 kabel?

Je omvormer mag geen groep delen met andere gebruikers, maar als er maar één stopcontact is, dan kan dat ook niet, dus dan zijn er geen problemen lijkt me.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
revolution-nl schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:03:
[...]

Naar mijn idee een non argument want voor 100 euro heb je een youless en din kwh meter en kan je loggen naar pvoutput, iets wat bij de Omnik niet eens kan.
Ik heb een omnik en zit zeker wel op pvoutput http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=23163&sid=21047
Bedoel je dat de omnik niet _zelf_ naar pvoutput kan loggen?

Verwijderd

@Thunder7 > Bdankt. en inderdaad een gewone 16Amp. Groep.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wberkel schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:39:
[...]

Ik heb een omnik en zit zeker wel op pvoutput http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=23163&sid=21047
Bedoel je dat de omnik niet _zelf_ naar pvoutput kan loggen?
Tuurlijk zal het kunnen maar dat is niet even in een paar muisklikken geregeld.

• SpikeHome
  • Laatst online: 14:17
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:06:
Goedemorgen op deze regenachtige dag!

Ik volg het Forum hier al vrij lang.

Zelf heb ik sinds twee jaar de volgende opstelling:
3 x Steca 500 met 3 x 200 Watt piek panelen (alles west) op een aparte groep gezet. Deze sets monitor ik met Plugwise.

Graag wil ik nu deze laaste set ook via een Plugwise uit gaan lezen. Mijn vraag is: zijn er bezwaren / problemen om een stopcontact te maken in de meterkast tussen de 4kwadraatskabel om hier dus een plugwise op te zetten. Zo hoef ik dus dan niet meer maandelijks in een kast te duiken om eea af te lezen.

Johan
heb zelf een sma 2100 en gebruik van fp4all een logger.
Die bouw je in je sma (piggypack achtig) en je krijgt dan een utp poort die je met een utp kabel of ethernet over power adapter naar je router brengt

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@EcoMan Als je het de moeite vindt om 4 kwadraat te leggen wil je vast ook zo min mogelijk overgangsweerstanden (kabel-stopcontact-plug-stekkerkabel-omvormer).
Ik weet niet zeker of een 4mm kabel hier in past maar het is wel netter (en voorkomt dat de omvormer per ongeluk uitgezet wordt als iemand even een stopcontact nodig heeft)
Met http://www.plugwise.com/idplugtype-f/business/stealth heb je alleen kabel-stealth-kabel-omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

@Proton > Dat is nou interessante informatie. Was ik dus niet mee bekend.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik heb een klant waar we eerder een 60kWp installatie hebben geplaatst, en die heeft nu de smaak te pakken. Hij heeft land & geld. En wil investeren. 15.000 m2 land, 4000 panelen. Terugverdientijd moet 10 jaar zijn, na fiscaal voordeel. Nu is die terugverdientijd te realiseren.. mits we een afnemer voor de stroom kunnen vinden, en mits we SDE+ kunnen krijgen. En mits het geen vermogen kost om de netwerkleverancier de stroom af te laten nemen.

Weet iemand toevallig hoe die grote kassenmannen het doen, met hun enorme WKK's? Die leveren ook stroom; aan wie, en tegen welke prijs?

En weet iemand meer over de plichten van een netwerkleverancier?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zit maar heel zijdelings in die wereld, wat ik heb meegekregen is dat de prijs van WKK-stroom flink gedaald is sinds de ondersteuning van staatswege teruggeschroefd is.
Maar misschien kunnen deze mensen je verder helpen:
http://www.kasenergy.nl/ - tuinbouwcollectief
http://www.kasenergie.nl/ - verkoop aan consumenten

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:38:
Ik heb een klant waar we eerder een 60kWp installatie hebben geplaatst, en die heeft nu de smaak te pakken. Hij heeft land & geld. En wil investeren. 15.000 m2 land, 4000 panelen. Terugverdientijd moet 10 jaar zijn, na fiscaal voordeel. Nu is die terugverdientijd te realiseren.. mits we een afnemer voor de stroom kunnen vinden, en mits we SDE+ kunnen krijgen. En mits het geen vermogen kost om de netwerkleverancier de stroom af te laten nemen.

Weet iemand toevallig hoe die grote kassenmannen het doen, met hun enorme WKK's? Die leveren ook stroom; aan wie, en tegen welke prijs?

En weet iemand meer over de plichten van een netwerkleverancier?
Waarom kijk je niet naar overheidsinstellingen en ziekenhuizen bijvoorbeeld? Rijnstate ziekenhuis Arnhem is nu bezig met een collectieve financiering van panelen om duurzamer bezig zijn. Wageningen Universiteit heeft een eigen windmolenpark staan om de stroom duurzaam op te wekken.

Zo zijn er vast meer overheidsinstellinegn te vinden met een fors energieverbruik die (een deel) van de capaciteit willen opkopen onder het motto duurzaam.

• special roof
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024
Bij mij is deze week Windows opnieuw geïnstalleerd en daarom ook Powerstocc Master Control v2.1. (PIKO 5.3)
Nu blijkt dat het systeem de gegevens van vóór 30 juni 2013 niet meer kan tonen, terwijl de omvormer per 2-08-2012 in gebruik is genomen. De ingangsdatum kan kennelijk niet verder terug dan 30 juni 2013. Kent iemand dit fenomeen en is dat nog te veranderen?

[ Voor 8% gewijzigd door special roof op 11-10-2013 14:25 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Proton_ schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:12:
@EcoMan Als je het de moeite vindt om 4 kwadraat te leggen wil je vast ook zo min mogelijk overgangsweerstanden (kabel-stopcontact-plug-stekkerkabel-omvormer).
Ik weet niet zeker of een 4mm kabel hier in past maar het is wel netter (en voorkomt dat de omvormer per ongeluk uitgezet wordt als iemand even een stopcontact nodig heeft)
Met http://www.plugwise.com/idplugtype-f/business/stealth heb je alleen kabel-stealth-kabel-omvormer.
Overgangsweerstand zou ik me niet zo druk om maken. Ik gebruik ook plugwise voor mijn 2250 WP set en kan absoluut geen warmteverlies detecteren. De circle wordt niet warmer als andere circles en ook bij de bedrading is het niet te merken.

Zelf heb ik 2,5mm² installatiedraad tot het stopcontact (dat had ik gewoon liggen, nieuwe 4mm² kopen ga ik _nooit_ terugverdienen, realistisch blijven!). Op dat stopcontact zit een plugwise stekker en gaat weer met een 2,5mm² kabel naar de inverter.

De enige plek ik mijn installatie waar passief warmteverlies is op te merken is in de zekeringautomaat die ietsje warm wordt als de volle zon langdurig schijnt.

Ik vind het wel prima zo :) Een stealth ga ik nooit terugverdienen want ik heb genoeg normale circles liggen.

Ik spreek voor mezelf natuurlijk. Als jij nog een aankoop moet doen, zou ik een stealth overwegen als het prijsverschil 0 is. Als je nog een stopcontact moet kopen en de gezamenlijke prijs is gelijk aan de stealth kun je het doen. Als je een tientje meer moet betalen denk ik dat je die niet meer terugverdient IMO.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:26
SSC het begint met de vergunningen.
Die moet bij de aanvraag voor sde+ ingediend worden.
Anders wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
Gezien de termijnen lijkt me 2013 al uit beeld.

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
revolution-nl schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:44:
[...]

Tuurlijk zal het kunnen maar dat is niet even in een paar muisklikken geregeld.
Het heeft mij geen uren gekost. Er zijn diverse projectjes. De info staat in het datalogging topic.

Verwijderd

@Fairy, ook bedankt voor jouw reactie.

Nog even gebeld met PlugWise en inmiddels een Stealth besteld (nb: je hebt ook nog een Stealth plus speciaal voor Zonnepanelen. Deze heeft geen schakelfunctie en is ook nog eens vijf Euro duurder, vanwege de kleine oplage zegt PlugWise). En dan ook nog: een plugwise stopcontact is niet per stuk verkrijgbaar.

Binnenkort de Stealth er even tussen zien te prutsen. De kabel ligt nogal strak, dus weinig speling.

Johan

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
@Ecoman Ik mag hopen een Stealth M en geen Stealth + als je al een set hebt.

Verwijderd

@Pietje NL, ik verschreef me. Ik heb een gewone Stealth aangeschaft. De M is de versie voor zonnepanelen, maar duurder en met minder functionaliteit en de plus is inderdaad als je nog geen Plugwise Circle hebt.

Johan

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:32
special roof schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:03:
Bij mij is deze week Windows opnieuw geïnstalleerd en daarom ook Powerstocc Master Control v2.1. (PIKO 5.3)
Nu blijkt dat het systeem de gegevens van vóór 30 juni 2013 niet meer kan tonen, terwijl de omvormer per 2-08-2012 in gebruik is genomen. De ingangsdatum kan kennelijk niet verder terug dan 30 juni 2013. Kent iemand dit fenomeen en is dat nog te veranderen?
Klopt, de piko houdt maar enkele maanden de waardes vast, daarom is het ook raadzaam om te loggen naar bv een (suntrol) portaal.
Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.