Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.083 views

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Hm thnx voor de reacties...

Ik had het vermoeden dat je met een ferrarismeter nu minder zou kunnen "salderen", omdat je daar direct de hele (prijs)component van een kWh in principe terugvordert. En daarom dus, wat Blik1984 ook zegt, je daarom straks moet rekenen met een verminderde kWh prijs.

Maar goed, als het artikel draait om vastrecht, capaciteitstarief, aansluitdiensten en meetdiensten, dan zal het wel gunstig zijn voor iedereen en blijft de verhouding zo goed als in stand, de "winst" die je met PV hebt.

Verwijderd

er is geen betere salderingsmethode als de good old ferraris
bewolkte dag tel tie op , zonnige dag telt tie af,
ik heb nu vanaf 1 jan jongstleden mijn weekvebruik bijgehouden en kan zo mooi in een grafiekje zien wanneer ik vebruik of terugleverde

voor de panelen was mijn verbruik hoogtarief 2900 kwh per jaar nu 720
mijn laagtarief vebruik was 1750 kwh nu 1080 kwh
opgewekt op dat moment 2850 kwh.

mbt hoogtarief had ik een negatief vebruik van week 18 tot week 38

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2013 18:52 . Reden: aanvullende info ]

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beste Tweakers, ik heb een vraag over schaduw.

Ik heb net een nieuwe installatie op ZW op plat dak onder een hoek van twintig graden.
Ik had altijd begrepen dat je moet zorgen dat er zo ongeveer 2.25m hart afstand zou moeten zijn (98.2cm x 163.8cm panelen landscape, 52.00 breedte graad).

Nu heeft de installateur ze op 2x hoogte afstand van elkaar gezet en een paneel ook op 2x hoogte afstand van een pijp van 60cm hoog. 3x2+1x1

Hij gaf aan dat er zo meer panelen passen (7) en ik netto meer op zou wekken dan met minder panelen met een ruimere afstand.

Is dat wel zo? Ik had gister namelijk toen de zon recht op panelen stond ongeveer de helft van de max van die dag (pijpje op paneel), en stond de onderste celrij rond vier uur echt in de schaduw.
Installateur zegt dat dit normaal is, en niet erg omdat hij denkt dat ik er in de zomer geen last van zal hebben. Is dat zo?

Wat kan ik het beste doen? Minder panelen, spiegels plaatsen of is dit echt het beste?

[ Voor 25% gewijzigd door djwice op 02-10-2013 20:23 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• Bizzy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-11 13:54
Een hele andere vraag, als ik die hier mag stellen. Heb een SMA Sunnyboy 4000TL omvormer voor 24 stuks 255Wp panelen. Wil de omvormer graag uitlezen met mijn desktop PC maar dit lukt niet omdat er geen W8 driver te vinden is voor deze oudere dongle. Dat moet ik dus nu op mijn brakke XP laptop doen, wat een gedoe.
Wie kan me adviseren welke Bluetooth dongle te kopen voor W8 en SMA Sunnyboy Omvormer met een bereik van minimaal 20 meter?

Groet,

Rob

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

BlueTooth en 20meter is vragen om problemen....

Waarom geen simpele RaspberryPi OF nettopje die je er vlakbij legt?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

Bizzy schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 21:18:
Een hele andere vraag, als ik die hier mag stellen. Heb een SMA Sunnyboy 4000TL omvormer voor 24 stuks 255Wp panelen. Wil de omvormer graag uitlezen met mijn desktop PC maar dit lukt niet omdat er geen W8 driver te vinden is voor deze oudere dongle. Dat moet ik dus nu op mijn brakke XP laptop doen, wat een gedoe.
Wie kan me adviseren welke Bluetooth dongle te kopen voor W8 en SMA Sunnyboy Omvormer met een bereik van minimaal 20 meter?

Groet,

Rob
Deze http://www.sitecom.com/nl...th-21-adapter/cn-523/p/43

Heb ik ook, verbindt door 2 plafonds heen.

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 21:22:

Of zoals ik Android telefoon met Felix Solar Log naar PV Output. Maar bluetooth dongel altijd handig als je bijvoorbeeld Optitrac wil aanzetten of uit.

• Bizzy
Freemann schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 21:22:

Zal minder zijn dan 20 meter, maar toch.
raspberry zit op €35,- zoiets? En dan? Bluetoothdongle daarin en verder?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:42:
er is geen betere salderingsmethode als de good old ferraris
bewolkte dag tel tie op , zonnige dag telt tie af,
....
Om dit schrijven extra te ondersteunen heb ik voor jullie een live webcam er op gezet. Vooral overdag op kijken natuurlijk :)
- Live Ferrarismeter

• Bizzy
Bedankt voor de tip.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Bizzy schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 22:19:
[...]

Zal minder zijn dan 20 meter, maar toch.
raspberry zit op €35,- zoiets? En dan? Bluetoothdongle daarin en verder?
BT en >15 is vaak een opgave. Heb genoeg voorbeelden gehoord/gezien waarbij BT nog geen 5m hemelsbreed met 2 gipsplaten kon overbruggen....

Maar wie niet waagt wie niet wint....

RaspberryPi:
Datalogging: PV systemen
Staat heel veel informatie.
Maar in het kort:
- RaspberryPi (kitje kopen)
- >=4Gb sd-kaart
- USB-adapter/voeding >4W
- BT stick, waarbij ik vernomen heb dat de Conceptronics een goede is

Hiermee kan je al een heel eind komen, zie bijv. mijn logger hieronder:

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

Nu heeft de installateur ze op 2x hoogte afstand van elkaar gezet en een paneel ook op 2x hoogte afstand van een pijp van 60cm hoog. 3x2+1x1
Als je pijpje 60 cm hoog is, dan is een afstand ( Radius om de pijp heen in grondoppervlak ) van 150 cm aan te bevelen.

Als ik je begrijp houd je installateur de hoogte van het paneel aan en sta je op 60 cm van het pijpje. Dat is onhandig.

Verwijderd

yannickie111 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:46:
[...]

Nope. Er staat dat de lagere energierekening komt door een verlaging van de netwerkkosten. Deze moet je nog steeds betalen, ook al wek je eigen verbruik helemaal zelf op.
opvallend dat op 1 oktober het tariefblad van liander verscjint per 1 augustus, terwijl dit al 2 keer eerder gebeurde dit jaar.
ze gooien er effe een tientje bovenop, zodat je dan later 9 euro korting krijgt... handig he.
precies dezelfde techniek als het te hoge maandbedrag.

jouw geld komt binnen,
halverwege tarief verhogen,
geld niet teruggeven, maar hoger tarief toepassen,

of die 21% toepassen op verbruik wat ervoor lag voor 19%, ik zie bij vrienden echt walgelijke truukjes op afrekeningen. ik blijf bij mijn niet betalen, afwachten, en dan de correcte faktuur netjes geheel afrekenen.
ze kunnen niet over mijn geld beschikken, en de faktuur dient altijd correct te zijn.
de niet betaalde maandbedragen zet je natuurlijk apart zodat je er zelf nog wel bij kunt.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

djwice schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 20:11:
Wat kan ik het beste doen? Minder panelen, spiegels plaatsen of is dit echt het beste?
Als het paneel maar niet in de maanden april t/m augustus schaduw heeft van het pijpje, dan denk ik dat het extra paneel wel voor meer opbrengsten zorgt. Vooral ook vanwege de relatief lage hellingshoek, zal je inderdaad de opbrengst vooral uit de zomermaanden halen.

Daarnaast zit je met een string van 7 panelen vaak beter in de efficiency curve van een omvormer, dan met slechts 6 panelen. In het najaar en de winter heb je ook vaker bewolking en zal door het diffuse licht er weinig last zijn van de schaduw van het pijpje.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 16:12

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ghehe .. ik merk nu idd dat ik t.o.v. de zonnige dagen nu gister op de namiddag veel meer opbrengst had door datzelfde diffuse licht .. geinig :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ing._Buttje schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:26:
Ghehe .. ik merk nu idd dat ik t.o.v. de zonnige dagen nu gister op de namiddag veel meer opbrengst had door datzelfde diffuse licht .. geinig :)
leuk he.
het weer kan vreemde dingen doen.
met mijn oost-west wil hij bij dat soort omstandigheden nog best wel 12 uur lang 500W doen.
en dan haal ik wel eens zuid setjes in.
(gebeurd helaas niet al te vaak)

edit:
je weet nog niet wat de temperatuur doet op je panelen.
zo kan bij mij 1900Wp zakken naar 1100W en stijgen naar 2100W.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 03-10-2013 11:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Gisteravond even 5 van de 16 panelen op het dak geklust en provisorisch aangesloten. De eerste kWh is binnen 8) Nu snel de rest het dak nog op en nog wat zon meepikken

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

migjes schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:31:
[...]

leuk he.
het weer kan vreemde dingen doen.
idd .. toevallig was het steeds volkomen onbewolkt, dus ik weet nu wel hoe dat er dan uit ziet, maar een enigzins lichtjes bewolkte dag is nog even aankijken. Vandaag is er ook nu en dan wel zon tussendoor. Egaal grijs is nog afwachten.
je weet nog niet wat de temperatuur doet op je panelen.
zo kan bij mij 1900Wp zakken naar 1100W en stijgen naar 2100W.
Nee idd niet .. wat/wanneer doet hij wat dan?
Te heet is niet goed want dan kunnen ze zelfs geheel uitvallen .. ?!?

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Proton_ schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:07:
[...]

@ing._Buttje: heb je ook een stringspanningslog van een dag? Daarop kan je het werkpunt van je omvormer aflezen en zien of diodes wat doen.
Sorry, had je vraag ff gemist .. ik kan de spanning wel aflezen in de lokale webportal, maar een log zie ik niet. Hoe zou ik dat eruit kunnen trekken? Ik zie hier volgens mij wel wat mensen met scriptjes dingen naar http://pvoutput.org uploaden, heb er al wel een login aangemaakt maar verder ben ik nog niet gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-10-2013 12:03 ]

• migjes
ing._Buttje schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:52:
Nee idd niet .. wat/wanneer doet hij wat dan?
Te heet is niet goed want dan kunnen ze zelfs geheel uitvallen .. ?!?
hoe warmer hoe lager de W.
(er staat zelfs een warmte coëfficiënt in de specs van je panelen.
staandaard rekenen we met 25C cel temperatuur(de cel temperatuur kan hoger zijn als omgeving temperatuur.)
hoe warmer hoe lager de V (en ook een beetje de A), uitvallen van panelen heb ik nog nooit van gehoord.
maar er is een mogelijkheid dat de V te laag word voor de omvormer (niet in jouw geval, grof geschat.) en dan valt die uit als hij onder de startspaning komt.
dat zie je meestal met verkeert gedimensioneerde setjes.

anders om geld natuurlijk ook, als de panelen een licht windje hebben met een omgevings-temperatuur van -10 dan schiet de V flink omhoog.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:16:
[...]
anders om geld natuurlijk ook, als de panelen een licht windje hebben met een omgevings-temperatuur van -10 dan schiet de V flink omhoog.
En dat kan weer totale uitval veroorzaken met verkeer gedimensioneerde setjes. Dan kan de omvormer de max V niet aan en gaat stuk ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
WoudseHoeve schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:18:
[...]

En dat kan weer totale uitval veroorzaken met verkeer gedimensioneerde setjes. Dan kan de omvormer de max V niet aan en gaat stuk ......
somige omvormers gaan kapot.
sommige omvormers schijnen een beveiliging te hebben en schieten in error.
sommige omvormers verliezen dan hun garantie.
(welke, en hoe het dan gaat, geen idee.)

@edit:
lol ing._butje word overstelpt met info.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 03-10-2013 12:31 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11 20:48
Gisterochtend de laatste kinkjes in de kabels verholpen (een paar MC4-stekkers zaten niet goed), maar daarna was het bingo.

Voor de liefhebbers: 8 panelen (196x100 cm) van 295 Wp, totaal dus 2360 Wp, Omnik 2.0k TL omvormer.
Opgesteld op plat dak, dubbel landscape, dus 2 panelen boven elkaar op 1 drager.
Ik kende dit principe niet zo goed, dus handig dat de leverancier ermee kwam. Op die manier maar 1 rij in feite, geen schaduwproblemen tussen rijen. Oriëntatie is 35 graden ten westen van het zuiden.

Gisteren ca 1030u ging de boel aan, eind van de dag ca 8,5 kWh, niet slecht lijkt me.
Heb af en toe enkele vragen gesteld hier ivm grotendeels zelf installeren, dank nog aan de beantwoorders op het forum!

Verder nog een tip voor de tweakers die wat meer theoretisch opbrengsten willen bepalen: als wordt gewerkt met een schaduwprofiel (objecten die schaduw geven in de omgeving), dan is het weleens lastig dit op te stellen. Ik vond een app voor Android die van de oriëntatiesensoren, kompas en camera gebruikmaakt. Je kijkt op je scherm, ziet direct door de camera voor je wat daar is te zien; ook is de richting en hoek te zien. Richt je het midden (puntje) op de bovenkant van het schaduwobject, dan staat de hoek aangegeven. Die kun je in een schaduwbestand (of eerst Excel oid) zetten, en dan gebruiken in bijv PVGIS --> http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php als 'horizon file'. Je kunt steeds een foto opslaan, waarop de richting en helling te zien zijn. Lijkt redelijk te werken.

De app is eigenlijk bedoeld om satellietschotels optimaal te oriënteren trouwens, vandaar de naam: Satellite Director. Misschien zijn er andere/slimmere manieren, maar deze vond ik wel aardig. Er zou eigenlijk een app moeten zijn die gewoon een filmpje/meerdere opnamen maakt en een 'horizon file' uitbraakt oid, maar ja, ben geen programmeur. Misschien iets voor liefhebbers hier, of mogelijk is er al wat slimmers bekend.

There's nothing moister than an oyster.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ing._Buttje
De spanningslog is niet zo spannend dat het het waard is om veel moeite voor te doen. Als je 'm had was het leuk geweest om het MPP te volgen, nu kan je ook gewoon van je set genieten :)
@migjes de stroom (A) heeft doorgaans een positieve temperatuurscoefficiënt

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
Proton_ schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:14:
@ing._Buttje
De spanningslog is niet zo spannend dat het het waard is om veel moeite voor te doen. Als je 'm had was het leuk geweest om het MPP te volgen, nu kan je ook gewoon van je set genieten :)
voor buttje is het wel leuk om te zien hoe de mpp reageert in samen werking met de diodes.
(en helemaal met de parallele strings.)

hellaas is de A ook negatief.
kijk maar eens hoe hoog de A komt als het goed warm is.
betere (nettere) panelen geven er ook een apart coëfficiënt voor op.
maar hij valt wat minder op omdat het een kleiner getal is.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Proton_ schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:14:
@ing._Buttje
Ow .. aangezien ik elektro-roots heb is de stroom/spanningscurve zeker wel interessant! :)

migjes schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:31:
[...]

voor buttje is het wel leuk om te zien hoe de mpp reageert in samen werking met de diodes.
(en helemaal met de parallele strings.)
eensch :)

Mijn vader en mijn broer hebben inmiddels ook panelen op hun daken met een Delta omvormer en ik sta te popelen om die aan het internet te knopen!

Ik heb onze leverancier nu al 2x om info gevraagd, maar om de één of andere reden komt die daar maar niet mee. Zelf denk ik nu er al wel uit te zijn, want er moet imo een Delta Solivia Gateway M1 G2 tussen geplakt worden.

Afbeeldingslocatie: http://img.archiexpo.com/pdf/repository_ae/88145/solivia-30-eu-g3-114401_35b.jpg

Zijn er mensen die dit hebben draaien??

Ik kan ze online vinden voor 169 133 euro incl. BTW

edit: chips .. hij is goedkoper geworden :o :P :9

edit: direct maar 2 besteld O+

[ Voor 59% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-10-2013 15:10 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is dit een goed voorbeeld?
Temperature coefficient
Pmax –0.440%/°C
Voc –0.329%/°C
Isc +0.038%/°C
Nu kun je zeggen: dat is de Isc, de Imp kan anders werken.
Dat klopt deels: in dit onderzoek (uit 1997 alweer) blijkt dat de coefficient van Imp, afhankelijk van het paneel en de techniek, rond de 0 schommelt en dus ook licht negatief kan zijn.
Weer wat geleerd dus ;) (ook de grote niet-lineariteiten met instraling zijn interessant)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
@Proton_
jep, maar ergens word het wel seksueel mishandelen van leestekens. (komma geneuk)
praktijk zijn mensen gebonden aan de ruimte op het dak, wat vaak veel hoofd breekseks geeft.
en er is gelukkig aardig van de optimale af te wijken.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ghehe .. voor de schaduw specialisten is dit ook wel een leuke :P

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/339138_189072281191776_1233945363_o.jpg

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zie dat de Mastervolt Soladin Web inmiddels bij MDZ op de website is verschenen, is er ook al iemand die met deze omvormer serie ervaringen op heeft gedaan?

De 1500 Web staat op de site voor 700 euro, maar geen idee of dat "markt conform" is. Ben benieuwd om dat eens te proberen in combinatie met de schaduw van de dakkapel.

• antonboonstra

antonboonstra

Ik vind het een redelijk scherpe prijs voor een omvormer met galvanische scheiding (HF trafo) en ingebouwde wifi. Ook een prima MPP bereik voor 6 á 7 panelen. Een SMA SB 1300TL is duurder, heeft minder vermogen, heeft geen trafo en geen wifi. De Mastervolt Soladin 700 WEB is relatief gezien dan wel weer vrij duur. Niet echt een vervanging voor de veel goedkopere Soladin 600.

Daarnaast schat ik Mastervolt (Nederlands fabricaat) wat hoger in dan de Chinese merken Omnik, Goodwe of Samil .

[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 04-10-2013 10:52 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
vind de prijs toch nog aardig duur(komt in de buurt van mijn omvormer), maar ben het zeker eens met anton.
het vult wel een mooi omvormer gat voor iets met 5-8 panelen met 6"cellen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hmm, ja, de string rond de dakkapel is 8 panelen met een MPP van 36 volt per stuk, dat komt uit op ~288 Volt. Dat zit aan de bovenzijde van het MPP bereik, maar door de ligging zijn er zowel in de ochtend als de avond 2 panelen die niet mee doen en de MPP spanning rond de 220 Volt nominaal komt te liggen.

De open klemspanning is misschien eerder een probleem. Met 8 * 45 Volt is dat 360 Volt, en dan zit de uiterste grens van 375 Volt wel erg dichtbij.

• antonboonstra

antonboonstra

Dat is inderdaad iets te veel spanning voor de Soladin. Het is op zich nog wel mogelijk deze panelen met 5'' cellen in twee strings van 4 panelen aan te sluiten. Daarmee beperk je ook nog de invloed van schaduw. Omvormer opties voor 8 stuks 200Wp in 1 string:
SMA SB 1300TL-10
Fronius IG15
Omniksol 1.5k TL
Yisun 1.5K TL
Chint CPS SC1.5KTL
Chint CPS SCE1.5KTL
SAJ Sununo-TL1.5K
Samil SolarRiver 1600TL
Eaton ISG1I-1500/1
Sungrow SG 1K5TL-31
Solutronic Solplus 15 S
GoodWe GW1500-SS
Mastervolt XS 2000

[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 04-10-2013 13:26 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zag de AEG PV1500 voor 395 euro te koop staan, misschien gaat ie uit het assortiment. Alleen het MPP bereik sluit niet mooi aan.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Slecht weer voor onze paneeltjes .. nog maar 4,1 kWh bij elkaar gesprokkeld :/

edit:
@hieronder: met ons bedoel ik GoT in het algemeen ;)

Maar 4095 Wp dus en max opbrengst tot nog toe was 17,5 kWh per dag.
Euhm .. wat dit wordt in W/Wp weet ik niet ... :?

[ Voor 54% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-10-2013 15:35 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 20:40
ing._Buttje schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:17:
Slecht weer voor onze paneeltjes .. nog maar 4,1 kWh bij elkaar gesprokkeld :/
mss ook ff de Wp-waarde van je systeem vermelden of je opbrengst uitdrukken in W/Wp uitdrukken ;)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
ing._Buttje schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:17:

Maar 4095 Wp dus en max opbrengst tot nog toe was 17,5 kWh per dag.
Euhm .. wat dit wordt in W/Wp weet ik niet ... :?
Het is kWh/kWp of Wh/Wp

oftewel 17,5 kWh/4.095kWp = 4,27 Wh/Wp

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

totaalopbrengstperdag / totaalpiekvermogen = afgegevenvermogen / Wattpiek? :?

oftewel een begrip om alle setjes panelen naar een algemene efficientiefactor om te zetten?? zoiets?

[ Voor 40% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-10-2013 18:33 ]

• migjes
ing._Buttje schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:32:
totaalopbrengstperdag / totaalpiekvermogen = afgegevenvermogen / Wattpiek? :?

oftewel een begrip om alle setjes panelen naar een algemene efficientiefactor om te zetten?? zoiets?
ja zoiets.
een cijfer wat enigszins te vergelijken is. (je factort de grote van het systeem effe uit.)

zo zit ik op 1,6kWh/kWp, maar ik draai nog. (gaat niet meer zo hard.)

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@zonnepanelen en @antonboonstra thanks dus spiegels is niet nodig?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• aldjay
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11 20:29
Ik denk dat dit het goede topic is voor mijn vraag, maar corrigeer me aub als dat niet zo is.

Thuis heb ik een kippenhok waar geen stroom naartoe loopt, maar ik wil daar wel licht hebben.
Kippen leggen in de winter, wanneer de dagen korter worden, bijna geen eieren meer.
Dat kan je voorkomen door 's ochtends vroeg om een uur of 5 het licht aan te doen.

Ik ben dus op zoek naar een set van zonnepaneeltje + (led)lamp + accu + tijdschakelaar liefst in 1 set.
Bestaat zoiets sowieso wel en zo ja, waar kan ik dat kopen dan?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49
@aldjay: een tuinlampje met ingebouwd zonnepaneel? van de gamma.
of anders bij conrad voor een setje zoals je beschrijft.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

aldjay schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 19:12:
Ik denk dat dit het goede topic is voor mijn vraag, maar corrigeer me aub als dat niet zo is.

Thuis heb ik een kippenhok waar geen stroom naartoe loopt, maar ik wil daar wel licht hebben.
Kippen leggen in de winter, wanneer de dagen korter worden, bijna geen eieren meer.
Dat kan je voorkomen door 's ochtends vroeg om een uur of 5 het licht aan te doen.

Ik ben dus op zoek naar een set van zonnepaneeltje + (led)lamp + accu + tijdschakelaar liefst in 1 set.
Bestaat zoiets sowieso wel en zo ja, waar kan ik dat kopen dan?
Ik gebruik een oude auto accu, een 100wp paneel van circa 70 euro, een 6 ampere laadregelaar/licht controller van 20 euro van ebay en een 100 watt omvormertje van de halfords.

Deze schakelt de led kerstverlichting in de achtertuin, alleen op winterdagen redt deze geen nacht lang. Dat probleem zal je niet snel hebben.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Trouwens, nog 4,5MWh en we stijgen met het Tweakers.net team op PVOutput weer een plekje :)
Leuk om een beetje in het team te neuzen en te zien hoe je eigen installatie het doet vergeleken met de rest. Ook mooi om te zien dat de setjes met een hogere hellingshoek de setjes met een lagere hellingshoek van de eerste paar resultaatpagina's afdrukken (gesorteerd op efficiency).

[ Voor 30% gewijzigd door Niek_ op 04-10-2013 20:46 ]

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Nou mij benieuwen of we het zelfde aan opwekking halen, als het systeem groot is
We hebben nog tot 25 okt omdat te halen we zitten op 15.100 en systeem grote is 15.900
Dus nog 800 tegaan in 20 dagen 40 kw per dag zal er om hangen gezien het weer
Van de komende dagen, (het is jammer dat gedurende de vakantie het systeem er uit lag scheelde toch zo een 110kw denk dat we het net te kort komen om 100% te halen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

buyksloot schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:25:
Nou mij benieuwen of we het zelfde aan opwekking halen, als het systeem groot is
We hebben nog tot 25 okt omdat te halen we zitten op 15.100 en systeem grote is 15.900
Van de komende dagen, (het is jammer dat gedurende de vakantie het systeem er uit lag scheelde toch zo een 110kw denk dat we het net te kort komen om 100% te halen
Evengoed netjes zeker!

De meesten halen dit niet eens.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

buyksloot schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:25:
Wat voor storing betrof het? Aardlek, omvormer, of iets anders?

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Sluiting in pomp van de vijfer
Alles lag er uit , waren niet thuis buren zagen dat er iets niet goed ging in de vijfer
Pompen stonden droog te veel water verdampt dacht men.
Gevolg pompen te heet geworden en de hoofdstoppen lagen er uit
(althans dat is onze redenatie)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rare gedachte, zou het opstellen van een platte dak opstelling in een vissegraat/chevron opstelling (zuidwest,zuidoost) betekenen dat er minder afstand tussen de rijen gehouden hoeft te worden?

Verwijderd

hallo, nieuw hier, met direct een vraag die ergens ook wel zal staan maar ik heb vandaag al zoveel gelezen dat......
Gegevens 3 x Platinum 3800 S omvormers
Op dak 60 stuks panelen.
Als leek gemonteerd op zelfgebouwd raamwerk en vervolgens paneel aan paneel geklikt totdat ik 3x soort lus had van 20 panelen elk.
Dit was teveel van het goede...piekbelasting, dus 4 panelen afgekoppeld, met 16 stuks helemaal geregeld,
(begin van afgelopen week 43 kw en deze zaterdag ruim 24 kw)

Maar nu heb ik dus 12 panelen onaangesloten, echter de omvormers hebben 2 aansluitingangen.
Ik dacht erover om 6 series van 10 panelen te koppelen en deze te stekkeren in de 6 aansluitpunten van de omvormers.

nu de vraag,
dit schijnt niet te kunnen, althans dan moeten de panelen anders bekabeld -parallel- worden !!!
klopt dit ? gewoon lijn bekabeling heb ik zo klaar, maar parallel bekabelen betekent dat ik alle panelen los moet maken, optillen en met extra kabeltjes.......pffff, ook ikke is liever lui dan moe :-)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:08

ericplan

5180 Wp PV

De specialisten op het forum willen zeker merk en type van de panelen weten en de opstelling tov het zuiden en de hellingshoek.

A'dam PVOutput

Verwijderd

als ´ericplan´ het tegen mij hebt......het merk ? pfff, vanuit Duitsland, capaciteit 195 kw per stuk (60 stuks)
idem omvormers nieuw via ebay-duitsland.
ik had al 380 volt in de loods, een elektricien heeft phase aangesloten, kortom hier en daar behoorlijk risico genomen qua aanschaf ed., maar het doet het en ik heb bijna 12.000 kw per jaar en de meter draaft achteruit en middels gratis eigen hout voor raamwerk en uiteraard gratis eigen arbeid, zit ik nu aan 83 tot 85 cent per kw als investering, dus met ca, 4 jaar terugverdiend.

ligging is Zuid/zuid-west, helling ca 15 graden (boerenschuur met eternietplaten), meer heb ik niet te melden :-)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49
de 3800s kan max 710 volt aan. bij 11,5 A.
Dus als je de specs vh merk paneel kan vinden, kan je het uitpuzzelen.
Als de panelen maximaal 11,5/2 = 5,75 A leveren kan je 2 x een string van 10 panelen op 1 omvormer zetten.
verder moet je openklem V van je paneel x het aantal panelen in 1 string < 710 zijn.

desnoods de 16 panelen weer door verkopen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dan kan je vast wel via je ebay account iets vinden over een type, of morgen als het licht is een foto maken ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

omvormers al omschreven hierboven, 3x Platinum 3800 S , na zoeken ook panelen : Mage Solar /
Mage Powertec Plus 195 / 5m ............Amp current 5,31 / Amp open circuit 5,70 / max system voltage 1000

voltage at P 36,75
open circuit voltage 45,40

Als ik Barry goed begrijp is parrallel koppelen niet nodig ? of juist wel ? :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2013 23:51 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Niek_ schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 20:42:
Trouwens, nog 4,5MWh en we stijgen met het Tweakers.net team op PVOutput weer een plekje :)
Leuk om een beetje in het team te neuzen en te zien hoe je eigen installatie het doet vergeleken met de rest. Ook mooi om te zien dat de setjes met een hogere hellingshoek de setjes met een lagere hellingshoek van de eerste paar resultaatpagina's afdrukken (gesorteerd op efficiency).
wil ook wel mee doen :) waar staat de howto? :P

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

Tijdens het erop klussen van m'n panelen in Januari, had ik de nodige bekijks.
Eén van de belangstellenden heeft me daarna een paar keer vragen gesteld over het hoe en wat; de interesse was kennelijk gewekt.

Een paar maanden later konden we hier in de drechtsteden meedoen met een groepsaanschaf/collectief.
En wat zie ik vorige week gebeuren?!

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2u4oavb.jpg

Rechts ben ik, links is die geinteresseerde buurtbewoner. 8)
Heeft ie er ook 12 op laten leggen (3000Wp)

Ben er stiekum een beetje trots op O-)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 23:45:
omvormers al omschreven hierboven, 3x Platinum 3800 S , na zoeken ook panelen : Mage Solar /
Mage Powertec Plus 195 / 5m ............Amp current 5,31 / Amp open circuit 5,70 / max system voltage 1000

voltage at P 36,75
open circuit voltage 45,40

Als ik Barry goed begrijp is parrallel koppelen niet nodig ? of juist wel ? :-)
oke de diehl platimum 3800S heeft een maximum van 780V.
daar wil je onder blijven. (ook als het koud is buiten.)
de mpp heeft een bereik van 315V tot 630V.
het is het best voor het rendement als je daar zoveel mogelijk tussen in blijft.

de gekozen panelen leveren als het warm is +/-29V en als het koud is gaan ze over de 45V. (ik gebruik effe 50V als voorbeeld)
dus minimaal 12 panelen in een string zorgt er voor dat je ook in de zomer voldoende rendement behaald.
12*29=348V
en maximaal 15 panelen in een string om er voor te zorgen dat het in de winter niet uitvalt.
15X50=750V.

(dit is een grove berekening, om het punt duidelijk te maken, zelf effe preciezer uitrekenen.)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 09:09:
[...]

oke de diehl platimum 3800S heeft een maximum van 780V.
daar wil je onder blijven. (ook als het koud is buiten.)
de mpp heeft een bereik van 315V tot 630V.
het is het best voor het rendement als je daar zoveel mogelijk tussen in blijft.

de gekozen panelen leveren als het warm is +/-29V en als het koud is gaan ze over de 45V. (ik gebruik effe 50V als voorbeeld)
dus minimaal 12 panelen in een string zorgt er voor dat je ook in de zomer voldoende rendement behaald.
12*29=348V
en maximaal 15 panelen in een string om er voor te zorgen dat het in de winter niet uitvalt.
15X50=750V.

(dit is een grove berekening, om het punt duidelijk te maken, zelf effe preciezer uitrekenen.)
Dan zou een 4e omvormer zijn probleem oplossen?

A'dam PVOutput

• migjes
ericplan schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 09:30:
[...]

Dan zou een 4e omvormer zijn probleem oplossen?
ik was nog niet zo snel. (heb nog geen koffie)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 09:37:
[...]
ik was nog niet zo snel. (heb nog geen koffie)
Die heb ik net op, vandaar.

A'dam PVOutput

• migjes
ericplan schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 09:38:
[...]

Die heb ik net op, vandaar.
mmm, ik krijg hem niet zo snel gevonden, met 60 panelen en 3x omvormer.

11 panelen in een string is wel het minimum.
het maxmimum is wel wat hoger als 15. (kan ik nu niet precies berekenen.)

mischien 2X omvormers met 2x string parallel met 11 panelen per string.
en de rest op de laatste omvormer.

Verwijderd

migjes schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 09:50:
[...]
mischien 2X omvormers met 2x string parallel met 11 panelen per string.
en de rest op de laatste omvormer.
Goedemorgen, nu lees ik het onderwerp van mijn vraag -parallel- ! :-), wat wordt met parallel bereikt of
voorkomen ?

hier nu plan om 5 x 12 aan 2,5 omvormer te hangen, de halve die soort overblijft benutten door nog eens
12 panelen er bij te kopen, (heb ik geen aardgaswarmte meer nodig, daarbij is dak van schuur groot zat).

ik weet hoe enz.(heb op internet tekeningen gevonden, maar waarom parallel ?

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 10:07:
[...]

Goedemorgen, nu lees ik het onderwerp van mijn vraag -parallel- ! :-), wat wordt met parallel bereikt of
voorkomen ?

hier nu plan om 5 x 12 aan 2,5 omvormer te hangen, de halve die soort overblijft benutten door nog eens
12 panelen er bij te kopen, (heb ik geen aardgaswarmte meer nodig, daarbij is dak van schuur groot zat).

ik weet hoe enz.(heb op internet tekeningen gevonden, maar waarom parallel ?
als panelen in serie staan, dan moet je de V op tellen van alle panelen.
als panelen paralel staan, dan moet je de A op tellen.

dus 12 (serieel) x 35V = 420V met +/-5A = 2100W
of 12 (parallel) x 5A = 60A met 35V = 2100W

maar wat je waarschijnlijk wil is:
2 parallelle strings van elk 12 panelen serieel.
dus 2x 5A = 10A.
met 12 x 35V = 420V.
dat geeft 4200W.
is een aardige onder dimensionering van de omvormer maar dat hoeft geen ramp te zijn, de omvormer gaat er niet stuk van.
ga je ze nu alle 24 serieel aansluiten:
24 x 35V = 840V met 5A = ook 4200W.
maar de V is nu veel te hoog en de omvormer vind dit niet leuk.

(hou er ook nog rekening mee dat panelen een lagere V leveren als ze warm zijn en een hogere als ze koud zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 06-10-2013 10:30 ]

Verwijderd

snip

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 06-10-2013 12:49 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goeemorgen, zou je dit in de duurzame kroeg willen plaatsen?

Wise enough to play the fool

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

MieJuul schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 00:22:
Ben er stiekum een beetje trots op O-)
Dat ziet er strak uit, hopelijk gaan de rest van de buren ook overstag als ze horen wat het rendement is van jullie investering :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

teacher schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 10:32:
Goeemorgen, zou je dit in de duurzame kroeg willen plaatsen?
+1

Prima mod-reactie. :)

Dannu weer verder on topic.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuk stukje over JeroenH op de frontpage over zonnepanelen, op bezoek bij hem :)

video: Gathering of the Tweakers - Zonne-energiegoeroe JeroenH

[ Voor 57% gewijzigd door databeestje op 06-10-2013 11:26 ]

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-11 10:41
Ik heb zitten zoeken in dit topic (niet makkelijk met 323 pagina's, dus hopelijk heb ik het niet gemist), maar ik vroeg me af of er ook mensen klein zijn begonnen? Mijn beurs is niet zo groot, dus ik zou graag met een klein paneel willen beginnen. Mijn huis is sowieso nog maar de vraag of het dak geschikt is ( behoorlijk stijl puntdak, gericht strak naar het oosten en westen) maar in de tuin heb ik een schuurtje staan van 2,5 bij 3,5m met een flauw schuin dak gericht naar het zuiden.

Nu vroeg ik mij af of het de moeite waard is hier een klein paneel op te leggen en op deze manier al wat stroom op te wekken. Het voordeel is dat het makkelijk te plaatsen is en dat ik niets hoef weg te werken aan bekabeling of omvormer (mijn schuur is geen schowroom). Ik ben in staat alles zelf te plaatsen, maar ik kan nergens een klein mooi paneel vinden. Is het bijvoorbeeld mogelijk zoiets te doen voor onder de 1000 euro? En wat zijn de mogelijkheden om zelf het paneel te maken van losse cellen? Of is dat een slecht idee?

• migjes
@cmegens
maak je geen zorgen, met een butget van 1000 euro is er van alles leuks te doen.
een steca 500 of een soladin 600 met 3x het juiste paneel daar op valt wel ongeveer in die prijs range.
voor zoon omvormer hoef je geen nieuwe groep in de meter kast aan te leggen.

persoonlijk ga ik het liefst voor de panelen zo hoog mogenlijk.
dan vang je meestal de meeste uren licht, maar moeilijk te zeggen of je schuur beter is als je dak, met huidige info.

zelf heb ik 3850Wp op een oost-west dak (45 graden) en als je zelf kunt leggen zijn tvt's van minder als 8 jaar mogelijk.
maar dan moet je het budget wel wat rekken naar +/-5000 euro.
(ik heb het in 2 fases gedaan om de kosten wat te kunnen spreiden)

(het nadeel van kleine setjes is dat de kosten van de omvormer wat zwaarder mee wegen, dus ook een iets langere tvt)

een kleine waarschuwing is wel op zijn plaats.
het is een leuke hobby, en zeer verslavend, voor je het weet wil je een uitbreiding en betaal je helemaal geen energie rekening meer. ;)

Verwijderd

Hallo, ik heb een vraag, misschien is het al ter sprake geweest in dit forum, maar 323 pagina's wordt wat veel om allemaal door te lezen.
Zelf heb ik 16 panelen liggen met SMA omvormer en het werkt allemaal volgens verwachting, de vraag is :

als we heel veel zonlicht omzetten in elektriciteit met z'n allen, dan wordt er toch minder omgezet in warmte, zou dit op termijn de opwarming van de aarde die we nu veroorzaken met CO2 uitstoot, niet gunstig beinvloeden? Ik ben benieuwd naar reacties .

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-11 10:41
migjes schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 12:45:
@cmegens
maak je geen zorgen, met een butget van 1000 euro is er van alles leuks te doen.
een steca 500 of een soladin 600 met 3x het juiste paneel daar op valt wel ongeveer in die prijs range.
voor zoon omvormer hoef je geen nieuwe groep in de meter kast aan te leggen.
En wat voor panelen moet ik dan aan denken? En waar kan ik die vinden? Sorry, ben me pas net aan het oriënteren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 13:28:
Hallo, ik heb een vraag, misschien is het al ter sprake geweest in dit forum, maar 323 pagina's wordt wat veel om allemaal door te lezen.
Zelf heb ik 16 panelen liggen met SMA omvormer en het werkt allemaal volgens verwachting, de vraag is :

als we heel veel zonlicht omzetten in elektriciteit met z'n allen, dan wordt er toch minder omgezet in warmte, zou dit op termijn de opwarming van de aarde die we nu veroorzaken met CO2 uitstoot, niet gunstig beinvloeden? Ik ben benieuwd naar reacties .
Afgezien van het feit dat dit effect echt nihil is, de electra wordt ultimo ook weer grotendeels in warmte omgezet :P

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 13:28:

Aangezien de panelen op een zomerdag al snel de 65 graden aanraken of eroverheen gaan denk ik niet dat hier echt sprake van is.

1 van de factoren van de opwarming van de aarde is de grote van de poolkappen, wit reflecteert nou eenmaal veel meer licht, en dus warmte.

Omgekeerd zou je kunnen argumenteren dat de zwarte panelen juist de aarde meer opwarmen.

Verwijderd

cmegens schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 12:33:
Ik heb zitten zoeken in dit topic (niet makkelijk met 323 pagina's, dus hopelijk heb ik het niet gemist), maar ik vroeg me af of er ook mensen klein zijn begonnen? Mijn beurs is niet zo groot, dus ik zou graag met een klein paneel willen beginnen. Mijn huis is sowieso nog maar de vraag of het dak geschikt is ( behoorlijk stijl puntdak, gericht strak naar het oosten en westen) maar in de tuin heb ik een schuurtje staan van 2,5 bij 3,5m met een flauw schuin dak gericht naar het zuiden.
6 panelen moet kunnen toch ? de mijne zijn 1,60 m x 0,80 m : geeft opbrengst 1200 kw per jaar.
ook ik flauw schuin dak, door de lager blijvende winterzon dus iets inleveren, maar geeft het.
(deze panelen benne niet de modernste, maar toch compact en niet zwaar, je kan het alleen)
reken ergens 140 euro per stuk.

schroef een paar latten stevig vast op het dak, daar kruislinks hori-of vertikaal latten overheen,
zodat genoeg body aanwezig is om panelen netjes stormvast enz.
ik weet dat hout minder duurzaam is, maar op de alluminium-strippen en beugels....daar loop je op leeg.

Verwijderd

Tja, of dat het nou gaat redden, in tvt doet het weinig maar je mag na 15 jaar wel het dak op om het hout te gaan vervangen. 't Is niet alsof je er goed bij kan om het eens in de zoveel tijd even lekker in de verf te zetten... Goede kwaliteit hout is óók niet goedkoop.

Ik kies voor die 300 euro meer toch liever voor een duurzamere oplossing :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2013 14:53 ]

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-11 16:32
cmegens schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 13:47:
[...]

En wat voor panelen moet ik dan aan denken? En waar kan ik die vinden? Sorry, ben me pas net aan het oriënteren.
http://www.marktplaats.nl...2lKt7_NKmno2FV8kyw2p8sTT8

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Speksteenkachel schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 10:34:
[...]

Dat ziet er strak uit, hopelijk gaan de rest van de buren ook overstag als ze horen wat het rendement is van jullie investering :)
Er is nog plek zat tussen beide installaties
Nog 3 van zulke sets en we hebben een prachtblok
>:)
Wel mooi, nu kan ik lekker gaan vergelijken.
(al verwacht ik hooguit minimale verschillen.....)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

databeestje schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 11:26:
Leuk stukje over JeroenH op de frontpage over zonnepanelen, op bezoek bij hem :)

video: Gathering of the Tweakers - Zonne-energiegoeroe JeroenH
Staat zijn Steca 300 nou in storing?
Ik zie een rode LED, terwijl mijn Steca 500 een groene LED heeft als ie werkt.....

Verwijderd

de philips psi 300 had vaak een rode led

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Aha, dat verklaard een hoop :)

Verwijderd

Vandaag zat ik even de kijken op de systeem status in FP4All en zag dat ik zaterdag een melding heb ontvangen....Laatste foutmelding: The GFCI detection circuit is abnormal.Dit was om 08:15

Ook zie ik dat de melding nu is normaal/ hersteld.Het betreft de AEG 4600
In het boekje van de AEG
1. This is caused by too high ground current.
2. Unplug the PV panels from the DC-input, check the AC peripheral system.
3. After the cause is cleared, plug PV panels in again and check
the status of inverter.
4. If above actions cannot clear Ground I fault, please call service

Zoals al aangegeven zag ik het nu pas en is blijkbaar alles hersteld.
Moet ik nog verdere stappen ondernemen?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja de kans hierop is wat groter bij (ochtend)mist, de melding klopt aardig wat timing betreft.
Je kan er weinig aan doen denk ik, als het te erg wordt gaat er vanzelf een aardlek uit :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:03:
Tja de kans hierop is wat groter bij (ochtend)mist, de melding klopt aardig wat timing betreft.
Je kan er weinig aan doen denk ik, als het te erg wordt gaat er vanzelf een aardlek uit :P
Thanks Andre,Dus niks om zorgen over te maken.Groet

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-11 19:03
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 09:51:
Vandaag zat ik even de kijken op de systeem status in FP4All en zag dat ik zaterdag een melding heb ontvangen....Laatste foutmelding: The GFCI detection circuit is abnormal.Dit was om 08:15

Ook zie ik dat de melding nu is normaal/ hersteld.Het betreft de AEG 4600
In het boekje van de AEG
1. This is caused by too high ground current.
2. Unplug the PV panels from the DC-input, check the AC peripheral system.
3. After the cause is cleared, plug PV panels in again and check
the status of inverter.
4. If above actions cannot clear Ground I fault, please call service

Zoals al aangegeven zag ik het nu pas en is blijkbaar alles hersteld.
Moet ik nog verdere stappen ondernemen?
Fout gaat om het AC gedeelte van je omvormer. Dit kan betekenen dat je vocht/condens vorming in je omvormer kan krijgen. Zeker dat nu de temperatuur onder de 15 graden zakt.

De dingen wat je kan doen om dit tegen te gaan:
- zorgen dat je omvormer niet te koud krijgt.
- dat er geen vocht in de buurt komt (was drogen in de buurt van je omvormer)
- andere omvormer kopen die wel tegen vochtige ruimtes kan.

Andere probleem kan zijn dat je omvormer kapot gaat of dat er iets met je aarding in huis niet goed is.
maar dat zal het waarschijnlijk niet zijn.

• migjes
cmegens schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 13:47:
[...]

een steca500.
die doe je met 3x 180-210Wp panelen.
in de maat 1,66x0,8m. (panelen met 5"cellen en een max van 5A)
dus ongeveer 550Wp.

een soladin600
die doe je met 3x 220-250Wp panelen.
in de maat 1,66x1m.(panelen met 6"cellen en een > 5A)
is wel een wat meer lawaai producerende omvormer. (ik heb er zelf geen dus weet niet hoeveel)

beide doen ongeveer even veel leveren aan het net, en jaar opbrengsten zijn vrijwel gelijk.
(moeilijk om een echte vergelijking te maken.)

ik zou zeggen begin met het tuinhuisje, voor het installatie gemak.
kun je wat ervaring op doen.
(ik zag ook een tip om wat meer panelen op het tuinhuisje te doen, maar dan heb je wel een nieuwe groep nodig in de meter kast en dan word het budget van 1000 euro wat krapjes, maar is verder geen slecht idee.)

edit:
een aantal steca's in actie:
http://www.antonboonstra.nl/energie/

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 07-10-2013 10:39 ]

Verwijderd

@Master_duck
De omvormer hangt in de ruimte waar ook de wasmachine en condensdroger staan.Daar hangt hij al sinds Februari.Het is wel zo dat ik vorige week in deze ruimte wat met de radiator heb lopen knoeien met water.Misschien is het hierdoor daar iets te vochtig geworden.
Off topic...Je merkt zowiezo dat het vochtiger begint te worden,dit merk in aan de ventilatie in een badkamer die voorzien is van hygrostaat.Deze blijft veel langer draaien.

Ik zal het eens in de gaten gaan houden,maar in Google kom je wel vaker deze melding tegen bij omvormer bezitters.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vandaag ook al 2 keer op 1 string 0A en 369V.
Zakt de zon op het moment zo hard of begint mijn 4e Omnik de geest te geven?

Vreemde is dat de panelen naast deze groep 1A levert bij 358V.

De 2 strings liggen op het zelfde dakvlak naast elkaar.
Enigste kan zijn dat de boom voor mijn huis schaduw levert,maar dat hij dan naar 0A gaat lijkt me erg drastisch.

• _-= Erikje =-_
Vandaag de eerste dag dat mijn systeem compleet draait, ben benieuwd. Het weer is best ok :)

Verwijderd

De omvormer hangt in de ruimte waar ook de wasmachine en condensdroger staan
een condensdroger geeft een behoorlijk hoog vochtgehalte heefft tie misshcien gedraait vanmorgen
heb zelf de omvormer in schuur hangen hier
maar alleen met de vorige had ik dit issue, de huidige generatie omniks heeft hier geen last meer van
iets met firmware updaten ofzo :P

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sinds een kwartier ook operationeel, het extra 335Wp X21 Sunpowerpaneel op een AEconversion INV500-90.

Lukt alleen nog niet om m'n sig aan te passen. Waar had Tweakers dat ook weer verstopt?
edit: gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 07-10-2013 13:16 ]

A'dam PVOutput

• _-= Erikje =-_
rijtje van 5 boven de dakkapel(oost, dakhelling is erg laag):

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/9432f96412d98e3c4fc56228ed4a0216.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/42e2cca46c0c051010307674913441fb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/de4bab7315e13003c79bee05f22a1205.jpg

Vormen samen met een rijtje van 5 onder de dakkapel 1 string

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/240eaa476d5426859069169d4ef3932c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/eb540effc6e5be957068baafaa5fc946.jpg

En 2 rijtjes van 3 op de dakkapel (Zuid)

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/765952b45160e89700a237c68f600f52.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/acaba8ff834ad3400bea341a8d9d87f3.jpg

De eerste Watt uurtjes druppelen binnen
Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/6391dfd9d915e5728174b76efe211af2.jpg

• P1n4u7n
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 16:34
Hallo,

Ik heb 4000WP op mijn dak operationeel sinds 7 juni en 1700 KWh opgebracht in 4 maanden. Het is extreem zonnig geweest in juli 70 uur meer zon dan normaal maar op hoeveel KWh kan ik ongeveer rekenen voor 1 jaar.

Als ik het zou verdubbelen zou ik op een jaaropbrengst van 3400 KWh komen terwijl ik op 2700 had gerekend met sunnydesign.

*Spellingsfoutjes*

[ Voor 4% gewijzigd door P1n4u7n op 07-10-2013 13:33 ]

• migjes
@ericplan.
aaa fototje (gewoon omdat die sunpowers zo geil zijn.)

@_-= Erikje =-_
nice, veel zon gewenst.

@P1n4u7n
lastig te zeggen waar op je uit gaat komen met deze gegevens.
maar het ziet er ruim naar uit dat je boven de 3000kWh gaat komen.
een account op zonnestroom.eu en die bij houden geeft je wel een aardige schatting.
(je hebt nu wel 4 maanden zomer gehad, 4 winter maanden leveren helaas minder op.)
het is in nederland niet vreemd om iets tussen de 950kWh/kWp - 850kWh/kWp te komen.
dus 3800kWh tot 3400kWh met zoon set. (zeer ruwe schatting)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 07-10-2013 13:37 ]

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-11 19:03
P1n4u7n schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:24:
Hallo,

Ik heb 4000WP op mijn dak operationeel sinds 7 juni en 1700 KWH opgebracht in 4 maanden. Het is extreem zonnig geweest in juli 70 uur meer zon dan normaal maar op hoeveel KWH kan ik ongeveer rekenen voor 1 jaar.

Als ik het zou verdubbellen zou ik op een jaaropbrengst van 3400 KwH komen terwijl ik op 2700 had gerekend met sunnydesign.
Verdubbelen zal zeker niet gaan lukken. hou die 2700 maar aan. Maar dat is wel aan de lager dan gemiddelt voor zo'n intallatie. Nou heb je maar nog de helft aan opbrengst van wat je in augustes zou binnen halen. en dec en jan zijn helemaar droevig invergelijking met juli en aug.

om een goede berekening te maken wat je geschate jaaropbrengst zal worden, heb je dit nodig:
- zonnegenerator grote 4000WP in jou geval
- systeem verlies ~10% (omvormer, bekabeling verlies, 10% is discutable)
- hoek van je zonnepanelen
- Azimuth (180 is idiaal, dat is op zuid)
- lokatie (nederland, provincie, plaats)

Dan kan je op deze website mooi je maand en jaar opbrengst berekenen:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
http://rredc.nrel.gov/sol...sion1/version1_index.html

en dan heb je nog andere verliezen waar je rekeing mee moet houden zoals schaduw en instralings verliezen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:34:
@ericplan.
aaa fototje (gewoon omdat die sunpowers zo geil zijn.)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3719/10136247494_17f0a7de7a.jpg

A'dam PVOutput

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Pfff wat is mijn installatie belabberd aan het werk.
Is dit alleen bij mij vandaag of hebben meerdere mensen een slechte opbrengst?

Zit zelf ca. 30Km verder op mijn werk en hier is het zonnetje wel aanwezig, dus zou verwachten dat ik thuis toch ook wel minimaal een gemiddelde haal van 500Wp.

(op de omnikportal Blauwbloei_PV )

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11 20:48
@ericplan, foto: vergunning aangevraagd om zo dicht op de dakrand te staan of hoop je dat de buren het Bouwbesluit niet kennen? ;) Mijn buurman heeft een beetje geholpen en grapte ook al dat nu de panelen er staan, hij direct naar de gemeente zou gaan (ca 10cm te dicht op de rand). Ach ja hè.

@P1n4u7n - zoals boven gezegd door Master_Duck, je zou PVGIS eens kunnen proberen. Als je het nog exacter wilt schatten, is een horizon file (schaduwbestand) wel handig. Mooi knutselwerk om een keer samen te stellen. Zie ook bijv http://www.zonnepaneleninfo.nl/haalbaar.htm#capac hoe je PVGIS invult. Misschien heb je stap ervoor ook nodig (oriëntatie).

Trouwens, ik zie dat die Amerikaanse site bij dezelfde input een flink lagere opbrengst voorspelt. Zo te zien is daar geen expliciet schaduwbestand oid mogelijk. Ca 2000kWh versus ca 1700kWh. Over een jaartje zullen we het weten.

There's nothing moister than an oyster.

Pagina: 1 ... 81 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.