Bij deze het resultaat van 2 vs 3 strings waarbij de onderste string die het langst in de schaduw liggen blijft afgekoppeld was ..
De grafiek van vandaag er even provisorisch over die van zondag heen geplakt .. maar moet er wel bij opmerken dat zondag geheel onbewolkt was en dat was het vandaag zeker niet. Wat zien we dan wel? Wel de piek met 2 stringen was 2172 W, dus delen door 2 x 3 = 3258 W .. en zondag was de piek 3206 W dus dat ontloopt elkaar niets. Dat is ook niet vreemd, want rond 11:15 staat het dak vol in de zon.
Ik denk dat ik me ook een beetje heb vergist trouwens .. want je verwacht/hoopt deze grafiek te zien ..
maar ten eerste is de zon pas rond 8 uur aan het opkomen, wat je ook wel ziet in het bovenste plaatje, ten tweede zit er nu éénmaal een huis naast die een flinke schaduw op onze set werpt, ten derde is de dakhoek met 52 graden (t.o.v. horizontaal) vast niet optimaal en ten vierde ons huis op zo'n 120 graden zuid-oost (dus 60 graden eerder dan pal-zuid), oftewel, het zal wel te verklaren zijn waarom de opbrengst 's ochtends zo snel stijgt, immer de zon komt op en begint direct op het dak te schijnen en vanaf 13:00 uur begint hij al weg te draaien en weer te zakken en zo rond 16:45 valt er geen enkel straaltje zon meer op. Maarjah, je laat 's ochtends dus wel veel zon liggen .. al begrijp ik dan nog niet helemaal waarom ik niet veel hoger kom dan 3200 Watt.
.. of dat

al iets gehoord over de omvormer wissel?
(of het mogelijk is, en waar de fout zat?)
Deels mijn denkwijze .. je hebt een extra MPPT nodig als je een verschillend aantal panelen wilt koppelen, dus 8 en een string van 10 bijvoorbeeld. Wij hebben 3x 7 dus alle strings leveren grofweg dezelfde spanning op (dat wist ik niet) maar wel levert de onderste string minder Ampére's, maar in een parallel schakeling hindert dat niet (niet bij stil gestaan). Ook zitten er diode's in de panelen die het effect van schaduw deels tegen gaan, dus het is niet zo dat iedere schaduw meteen je hele set lam legt .. en dat was wel een beetje waar men ons voor waarschuwde. Er was iemand die bij de aanblik van het pijpje bijna wit wegtrok .. maar dat was niet onze leverancier (wel hún leverancier overigens)
Mjah, ik zal nog eens de vraag stellen of 3200 Watt ook ongeveer is wat hun verwacht hadden, of het een realistische waarde is voor deze set en wat hun nu zeggen van het pijpje nu alles op het dak zit en we harde feiten/data/foto's hebben.
het nadeel van vrij kleine strings va 7 panelen is dat de V vrij laag is.
als er dan een diode in gaat, dan kan de V snel te laag worden voor de mpp.
Goed punt. Ik heb de grafieken inmiddels gezien en 340 V lijkt beter en efficiënter ook. Als je mij nu vraagt hadden 2 strings van 10 misschien wel beter geweest.
ik vind de schaduw van het huis nog niet het grootste probleem (daar hebben we allemaal, in meer of mindere maten last van), het pijpje geeft schaduw op momenten die je niet wil.
In het eerste deel van zijn schaduw traject zit het onderste deel van het dak überhaupt nog in de schaduw dus dat doet dát probleem dan teniet. Daarna wordt hij inderdaad wel wat een groter probleem, afhankelijk van de diodes. Wel las ik dat dit een zogeheten harde schaduw is en wat dit kán doen met een paneel, dus het pijpje gaan aanpakken is wel een punt op de agenda, maar dat zullen we ergens in de komende tijd aanpakken als we een goede andere doorvoer gevonden hebben. Tot die tijd moet het maar even zo
[
Voor 44% gewijzigd door
Alfa Novanta op 30-09-2013 22:30
]