Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 14:22

dotcode

///\00/\\

Bij mij zijn de panelen portrait neergelegt en zijn de onderste 4 van de 10 met een randje schaduw van het dak van de buren. Graag had ik ze anders neergelegd, maar dat kan niet in verband met de beschikbare ruimte. Het draaien van mijn panelen zou al veel uit maken denk ik, dan zitten de bypass diodes goed. Maar ik heb het niet kunnen testen.

Het voordeel met een nieuwe omvormer heb je alleen in volle zon, dus extra opbrenst is +- 1.3 kwh x het aantal zon dagen.

Je kan ook kijken naar: http://www.solaredge.com/groups/powerbox/module-embedded
Deze zijn vrij prijzig, maar je hebt er maar 2 nodig.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@ing._Buttje
Voor je CV-pijp, een horizontale rookgasafvoer:

Afbeeldingslocatie: http://static.werkspot.nl/uploads/order/926/b70aba367186046dc25f765af6cb22488a07667b.jpg?ajax=true

(Wel goed monteren (afschot) zodat condenswater naar binnen loopt in plaats van naar de ijspegels aan de buitenkant :P)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 16:12

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

lol :P

dankje .. ik ga er eens naar op zoek!!

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dat lijken de kanonnen van Navarone wel :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:25

ericplan

5180 Wp PV

Maar dan van Ubbink plastics :+

A'dam PVOutput

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nu het toch over schoorstenen e.d. gaat ... :>

Afbeeldingslocatie: http://dc587.4sync.com/img/FGQeohW_/13ff6256020/DSC_0234.jpg

De langste van de drie is 1,2m hoog, daar zou ik graag iets anders voor zien ;(
Even uitleggen wat dit allemaal is:

- Zilveren hoed is een niet gebruikte rookgasafvoer voor een allesbrander die ik heb verwijderd
- Afvoer mechanische ventilatie (in zelfde ruimte als HR-combiketel)
- Schoorsteen van HR-combiketel, deze pijp had origineel ook de mechanische ventilatie erin

Echter kocht ik het huis met deze zut erop, andere huizen hebben 1 gecombineerde pijp.
Wij onderzoeken wel eens wat O-)

Afbeeldingslocatie: http://dc628.4sync.com/img/Em8pgXEE/13f1da17d10/DSC_0162.jpg

Zijn er voor dit soort ondingen mogelijkheden om de boel lager te maken?
Liefst betaalbaar, als het €300 kost dan hoeft het van mij niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Keuze omvormer bij een Oost-West opstelling.

Is er een "vuistregel" bij het bepalen van de grootte van de omvormer bij een Oost-West opstelling?

Nu ik eigenlijk al redelijk wat zaken voor mijn toekomstige installatie heb uitgekauwd loop ik alleen nog tegen dit niet geheel onbelangrijk vraagstuk aan.

Het whitepaper van Fronius maakt de keuze er niet eenvoudiger op.

Maakt een oost-west opstelling eigenlijk niet zo heel veel verschil uit of juist wel bij de bepaling van je omvormer? Kan je hier flink wat undersizen of is het weer niet verstandig (om een bepaalde reden)? Als ik mijn beoogde installatie in Sunny Design zet, maakt het eigenlijk niks uit. Maar ja, hoe slim is die tool als het gaat om oost-west opstellingen? Vragen.. vragen ... vragen.... :?

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
janser01 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 22:18:

Is er een "vuistregel" bij het bepalen van de grootte van de omvormer bij een Oost-West opstelling?

Nu ik eigenlijk al redelijk wat zaken voor mijn toekomstige installatie heb uitgekauwd loop ik alleen nog tegen dit niet geheel onbelangrijk vraagstuk aan.

Maakt een oost-west opstelling eigenlijk niet zo heel veel verschil uit of juist wel bij de bepaling van je omvormer? Kan je hier flink wat undersizen of is het weer niet verstandig (om een bepaalde reden)? Als ik mijn beoogde installatie in Sunny Design zet, maakt het eigenlijk niks uit. Maar ja, hoe slim is die tool als het gaat om oost-west opstellingen? Vragen.. vragen ... vragen.... :?
Hieronder mijn Oost-West opstelling.
24x 235 Wp Renesola (5640 Wp) op SMA SB 3800 vanaf half juni.
Nagenoeg geen aftopping gezien in deze periode.
Ik gok op een jaaropbrengst (zoals het er nu uitziet) tussen de 85 en 90%.

http://pvoutput.org/list.jsp?id=22845&sid=20728

Ik ben zeer tevreden tot nu toe.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
ik draai sinds mei oost-west met een omvormer die 3/4 van het totale wattpiek vermogen is (ik heb 4kW oost en 4kW west op een 6kW omvormer). Lijkt tot nu toe prima d.w.z. ik zie pieken die net binnen vermogen van de omvormer passen.

• janser01
Limojo schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 22:35:
[...]

Hieronder mijn Oost-West opstelling.
24x 235 Wp Renesola (5640 Wp) op SMA SB 3800 vanaf half juni.
Nagenoeg geen aftopping gezien in deze periode.
Ik gok op een jaaropbrengst (zoals het er nu uitziet) tussen de 85 en 90%.

http://pvoutput.org/list.jsp?id=22845&sid=20728

Ik ben zeer tevreden tot nu toe.
Interessant, mede dank zij hun whitepaper was ik er over na aan het denken om 2x8x245Wp Rensola's te kiezen i.c.m. een Fronius IG TL 3.0.

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Vraagje:

hebben de sensors (stralingssterkte, paneeltemperatuur en buitentemperatuur) invloed op de werking van de Powerstocc?

Voor de Powerstocc/Piko gebruikers er zijn 2 leuke applicaties voor Android.
Namelijk de Kostal Piko Status en de Dazzlesoft Solar.

73's

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:48
Goedemorgen,

Vraagje over het aansluitgebeuren, ben er eindelijk bijna aan toe. Wat is de juiste volgorde, en waarom? Ik kan dit vreemd genoeg zo niet vinden, maar heb er nog te weinig verstand van en wil mezelf en omgeving geen elektrisch geweld aandoen.

De punten zijn:
1. string panelen naar omvormer, deze (plus en min) zijn nog niet in de omvormer geplugd;
2. aan/uit-knop op de omvormer (staat nu OFF);
3. schakelaar aparte groep in de meterkast, die nu uit staat.

De kabel van meterkast naar omvormer is al klaar en aangesloten.

Of maakt de volgorde weinig uit?

There's nothing moister than an oyster.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53

een echte vuistregel nee die is er niet.
(er is wel een tabel met iemand die berekend heeft, hoeveel bij welke hoek theoretisch je nodig zou moeten hebben onder hande aan de cijfers van mijn systeem. maar erg theoretisch, maar dan moet ik ook gaan zoeken)

die fornius whitepaper klopt wel.
maar voor het zelfde geld koop en een omvormer met 2x een mpp, dus is verder niet echt toepasselijk.

ik zelf draai met 2x 1900Wp op 45 graden oost-west op een 3000W omvormer.
(de hoek is erg belangrijk)
eigenlijk zou ik meer iets moeten hebben in de richting van 2400Wp, maar elke mpp heeft ook een maximum. (en niet alle omvormer fabrikanten vermelden dat bereik, dus pas op)
mijn omvormer heeft een max van 2000W per mpp. (en ik heb hem wel eens een paar keer naar de 2100W zien gaan, erg netjes met 1900Wp)

voor omvormers zit je al gouw gebonden aan: (in volgorde van beste(dit is discutabel, weet ik)
power-one 3.6.
sma3600-tl21
sma3000-tl21
power-one 3.0
en dan zijn er nog wel meer, maar zeldzaam dat je ze leuk tegen komt.
een omnik kan ook wel, maar is toch wat beperkt voor een oost-west vanwege wat beperking in de mpp (wat niet altijd een probleem hoeft te zijn, licht aan de setup).

met een oost-west heb je vaak 2x een kleinere string.
dat is opzich niet zoon probleem, maar een omvormer heeft ook een V waar hij het liefst op werkt.
zo kan een power-one 3.0 lekker werken met 20x 5" panelen.
en een power-one 3.6 lekker werken met 20x 6" panelen.

maar belangrijkste is de hoek van de panelen.
dat bepaalt de hoeveelheid Wp die je kunt gebruiken zonder de omvormer onder te dimensioneren.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
zeegerd schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 10:27:
Goedemorgen,

Vraagje over het aansluitgebeuren, ben er eindelijk bijna aan toe. Wat is de juiste volgorde, en waarom? Ik kan dit vreemd genoeg zo niet vinden, maar heb er nog te weinig verstand van en wil mezelf en omgeving geen elektrisch geweld aandoen.

De punten zijn:
1. string panelen naar omvormer, deze (plus en min) zijn nog niet in de omvormer geplugd;
2. aan/uit-knop op de omvormer (staat nu OFF);
3. schakelaar aparte groep in de meterkast, die nu uit staat.

De kabel van meterkast naar omvormer is al klaar en aangesloten.

Of maakt de volgorde weinig uit?
de volgorde maakt niet heel veel uit.
alleen omvormer op uit als je de panelen aankoppelt.
dus als je de volgorde gebruikt zoals je schrijft gaat het goed.

(er zijn mensen die het leuk vinden om een stopcontact aan een draad te koppelen met stroom er op.
die noemen we masochisten, gebruik je verstand.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Als het aantal panelen aan oost en west kant gelijk is, heb je aan 1 MPP genoeg, zoals de whitepaper van Fronius al aangeeft. Bij gebruik van 2 MPP's moet je rekening houden hoeveel deelvermogen van de omvormer elke MPP los kan verwerken, maar bij 1 MPP is dit niet van toepassing. Het is sterk van de dakhelling afhankelijk, hoeveel je de omvormer kan wil onderdimensioneren. Standaard onderdimensionering op zuid is meestal al 10%, bijvoorbeeld 2200Wp op een 2000W omvormer (persoonlijk zou ik, als dit zo uitkomt, 20% onderdimensioneren).

Bij een oost-west opstelling met een dakhelling 20° schijnt op beide oriëntaties flink wat zon op het zelfde moment, als de zon hoog staat in de zomer. Hierbij zou ik misschien maar 10% extra onderdimensioneren (120%). Bij een dakhelling van 35° zou ik wel 30% extra onderdimensioneren (140%). Bij een dakhelling van meer dan 45°, zou 50% extra zonder problemen moeten kunnen.

Neem deze getallen als richt getallen. Elke omvormer heeft begrenzingen op stroom en maximaal vermogen. Met de MPP tracker kan de omvormer zeer eenvoudig het vermogen begrenzen, zolang de openklem (Voc) stringspanning van de panelen maar binnen het bereik van de omvormer ligt. Zelf heb ik 960Wp aan een Steca 500 hangen (192%) op NNW 35° en heb deze set bijna nog nooit zien aftoppen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• janser01
Ik heb een plat dat en de panelen komen met 99,9% zekerheid op de Oost-West beugels van Westland Solar te liggen. Van de snelheid en precisie waarmee zij op mijn vragen reageerden kan menig leverancier nog wat leren. Maar dat ter zijde. Het wordt dus onder een hoek van 15° op -30° zuid en dat geheel schaduw vrij.

In eerste instantie had ik een Power-One 3.0 op het oog. De berekening op de site komt uit met een 112% "overcapaciteit" van de panelen. Power One's zijn links en rechts (zeker als je naar de SMA's kijkt) redelijk voordelig uit te halen en die 112% in combinatie met een Oost-West opstelling leek mij wel een nette verhouding.

Maar vorige week een fronius IG TL 3.0 gezien voor €700 en toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik was redelijk gecharmeerd van de eenvoudige datalogging mogelijkheden van de Fronius. (Alhoewel dat natuurlijk een bijzaak is). Wellicht toch maar voor de Power One gaan. Tenzij iemand nog andere suggesties heeft. :?

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Hier een ZO-NW opstelling met aan beide zijden 10*200Wp mono panelen op 23 graden. Ik heb - zonder kennis van onderdimensioneren - hier een Omnik 4.0 aan hangen. Achteraf had ik waarschijnlijk ook met een 3.0 afgekund, maar was dan (met een Omnik!) misschien met ZO in de problemen gekomen. Overigens ligt het voltage prima in het efficiënte bereik van de 4.0 omvormer door het werken met 200Wp panelen.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:48
@migjes bedankt, ga het zo doen. :)

There's nothing moister than an oyster.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-11 17:24
Vandaag een vriend geholpen met t installeren van een kleine installatie op zijn tuinhuisje totaal 750wp op zuid-west;
3x 250wp JA Solar All Black , 1x enecsys480 1x enecsys 240. Aan mekaar gekoppeld en ingeplugd op t stopcontact. (oeioeioei Nen politie). Rails zijn van Valk.
1 nadeel van deze rails is dat de micro omvormers niet op de rails bevestiging konden worden, ze kwamen veel te hoog liggen waardoor het paneel op de omvormer kwam te liggen. Dit is opgelost door ze aan de onderkant van de rails te bevestigen.
Nog een busje zwarte lak op de chromen zichtbare onderdelen en klaar.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img138/5927/6l7m.jpg Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img21/3217/s1fb.jpg Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img22/2816/1gu6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img33/1981/uddf.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door pielle007 op 29-09-2013 09:36 ]

• migjes
janser01 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 11:13:
Ik heb een plat dat en de panelen komen met 99,9% zekerheid op de Oost-West beugels van Westland Solar te liggen. Van de snelheid en precisie waarmee zij op mijn vragen reageerden kan menig leverancier nog wat leren. Maar dat ter zijde. Het wordt dus onder een hoek van 15° op -30° zuid en dat geheel schaduw vrij.

In eerste instantie had ik een Power-One 3.0 op het oog. De berekening op de site komt uit met een 112% "overcapaciteit" van de panelen. Power One's zijn links en rechts (zeker als je naar de SMA's kijkt) redelijk voordelig uit te halen en die 112% in combinatie met een Oost-West opstelling leek mij wel een nette verhouding.

Maar vorige week een fronius IG TL 3.0 gezien voor €700 en toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik was redelijk gecharmeerd van de eenvoudige datalogging mogelijkheden van de Fronius. (Alhoewel dat natuurlijk een bijzaak is). Wellicht toch maar voor de Power One gaan. Tenzij iemand nog andere suggesties heeft. :?
een power-one zou het wel doen met je plan.
(ik gok dat je iets te veel Wp hebt voor de gekozen hoek, maar een kleine onder dimensionering is niet erg.)
de prijs moet ook te vinden zijn voor +/-700euro.

voorbeeldje van oost-west 45graden (10x 190Wp + 10x 195Wp)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg

het zou nog wel leuk zijn als je de V van de strings nog wat hoger zou kunnen krijgen.
(maakt ongeveer maar een +/-1% uit op jaar basis.)
zodat de boostengine niet gebruikt hoeft te worden.
als je plaats hebt voor 8x een hjsolar b.v. dan kom je ruim over de 300V uit.
(pasop maatvoering van hjsolar is anders)
Magpie schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 12:43:
Hier een ZO-NW opstelling met aan beide zijden 10*200Wp mono panelen op 23 graden. Ik heb - zonder kennis van onderdimensioneren - hier een Omnik 4.0 aan hangen. Achteraf had ik waarschijnlijk ook met een 3.0 afgekund, maar was dan (met een Omnik!) misschien met ZO in de problemen gekomen. Overigens ligt het voltage prima in het efficiënte bereik van de 4.0 omvormer door het werken met 200Wp panelen.
jep die kans is groot.
maar een omnik heeft minder berijk in de mpp's dus een 3.0 kan net te weinig zijn.
voor een zuid set maakt dat niet uit, voor een oost-west prefereer ik dan eerder een power-one 3.0.
en dan is die nog te zwaar voor mijn installatie (en die van jouw ook, zoveel verschillen we niet)

@pielle007
ziet er goed uit.
lijk me wel dat hij nog aardig wat schaduw gaat pakken, maar altijd beter als niets. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 29-09-2013 11:28 ]

• janser01
als je plaats hebt voor 8x een hjsolar b.v. dan kom je ruim over de 300V uit.
(pasop maatvoering van hjsolar is anders)
Het gaat om 2x8x245Wp Renesola ;) Waarbij de Power-One website een "panelen overcapaciteit" van 12% aangaf.

• migjes
janser01 schreef op zondag 29 september 2013 @ 12:51:
[...]

Het gaat om 2x8x245Wp Renesola ;) Waarbij de Power-One website een "panelen overcapaciteit" van 12% aangaf.
jep dat had ik door.
met de hjsolar kom je net iets beter in het bereik van de omvormer.
(grafiekje op datablad)

dat stringtool 12% over geeft zegt eigenlijk hellemaal niks.
(word geen rekening gehouden met oost-west)

• janser01
migjes schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:23[/message]:
dat stringtool 12% over geeft zegt eigenlijk hellemaal niks.
(word geen rekening gehouden met oost-west)
Klopt, de tool is vrij basic. Maar mijn boeren verstand zei, die 112% in combinatie met de verminderde piek opbrengst bij een oost-west t.o.v. een zuid opstelling zou wel eens een goede combinatie zijn.

En helaas kom ik niet met grotere panelen weg. Daar heb ik al de nodige uurtjes op gepuzzeld.

[ Voor 11% gewijzigd door janser01 op 29-09-2013 13:36 ]

• migjes
janser01 schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:34:
[...]

Klopt, de tool is vrij basic. Maar mijn boeren verstand zei, die 112% in combinatie met de verminderde piek opbrengst bij een oost-west t.o.v. een zuid opstelling zou wel eens een goede combinatie zijn.

En helaas kom ik niet met grotere panelen weg. Daar heb ik al de nodige uurtjes op gepuzzeld.
als het net niet past is het jammer.
maar die 112% is erg weinig, dat kan veel meer zijn.

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 20:56
ing._Buttje schreef op donderdag 26 september 2013 @ 23:11:
......
.. en dat is er zo uit komen te zien:

[afbeelding]
...
Mag ik vragen waar je dat verdeel-/zekeringkastje aan de rechterkant vandaan hebt gehaald? Zou voor mij een mooi netje kastje voor een verdeler op zolder bij de wasmachine zijn.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Omdat het merendeel van de lezers gek zijn op foto's van zonnepanelen, hier eentje van een mobiele opstelling onder de eiffeltoren. Ik vond 'em wel leuk. Een beetje schoonmaken zal wel niet veel helpen voor de opbrengst.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img9/5106/egpc.jpg

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vanmiddag een rondje gelopen met de hond en een van de boeren had schrikdraad geplaatst werkend op zonnestroom.
Op de bijbehorende accu zit een zonnepaneeltje gemonteerd. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nou, onze installatie is nu 4 dagen online d:)b waarvan donderdag 100% bewolkt weer gevolgd door 3 stralende 100% onbewolkte dagen! (best bizar, wanneer heb je dat nou?) :P

Het resultaat:

(loop: do-vr-za-zo)
Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/AnimationWebapp.gif

(loop: do-vr-za-zo)
Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/AnimationWebportal.gif

Is het maximaal opgewekte vermogen van 3206W representatief voor een set 21*195Wp = 4095Wp ?? :?
Voor mijn gevoel zouden 21 panelen ook wel 3600 mogen opbrengen .. aan de andere kant, wat moet ie dan doen in hartje zomer? Dus dan is 3200 misschien nog zo gek niet.

En ook even opgelet wat de schaduw precies doet ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/schaduw_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/schaduw_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/schaduw_3.jpg

en een close up van het pijpje ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/schaduw_4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/schaduw_5.jpg

Zou dit een groot negatief effect geven?? :?

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pijpje valt wel mee denk ik maar ik had die onderste 4 panelen kwa schaduw en looks nooit neergelegt.
Misschien leuk voor op een schuurdakje er bij met een steca 500 of soladin 600

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Einoël
Einoël schreef op zondag 29 september 2013 @ 20:12:
[...]

Mag ik vragen waar je dat verdeel-/zekeringkastje aan de rechterkant vandaan hebt gehaald? Zou voor mij een mooi netje kastje voor een verdeler op zolder bij de wasmachine zijn.
Heb hem al gevonden: http://www.conrad.nl/ce/n...e-verdeelkast-AK-03-Grijs

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ow sorry, had je vraag gemist .. maar dat is hem inderdaad. Net dingetje :)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Rol-Co schreef op zondag 29 september 2013 @ 21:20:
Pijpje valt wel mee denk ik maar ik had die onderste 4 panelen kwa schaduw en looks nooit neergelegt.
Misschien leuk voor op een schuurdakje er bij met een steca 500 of soladin 600
We gingen voor 4000Wp opbrengst en met zwaardere panelen kwamen we niet lekker uit en op papier leek dit de beste oplossing al hadden die 4 ook niet mijn voorkeur. Maar vind het toch niet de schoonheidsprijs krijgen, functie gaat hier voor looks wat dat betreft. De opbrengst maakt veel goed :)

• Einoël
@ing._Buttje: Geen probleem, ben al lang blij dat ik hem heb gevonden. Stuk voordeliger dan de kant en klare ABB oplossing en volgens mij komt het op hetzelfde neer. Heb me rot gezocht op Ake.... blijkt het Spelsberg te zijn... 8)7 Ik zag op de site nog meerdere merken staan, maar deze is wel het meest compleet en ziet er ook het degelijkst uit.
-----------------------
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:56:
....

ik heb overigens sma, aeg en sungrow hangen
ik heb een delta gehad.
....
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:37:
mijn aeg protect heeft na 1 kalenderjaar exact dezelfde kWh (AC) op het display als mijn plugwise,
plugwise meet vrij secuur, de aeg protect dus ook.
leuk is ook de opbrengst, 1997 kWh uit 1850Wp(10x185) op een aeg protect 2000
(kop van noord holland / kust)
het is nu alweer 1 jaar na de blikseminslag in de buurt waarbij de delta sneuvelde, zo snel gaan die tvt jaren dus.
er is geen verschil te melden tussen de delta(hf) of de aeg(tl), alletwee prima inverters.
@Eric-pvt: Als ik je berichten teruglees (ook bij Productie...), zie ik dat je een Delta Solivia hebt gehad en deze hebt vervangen voor een Aeg Protect. Mag ik vragen waarom je niet weer voor een Delta hebt gekozen? Je geeft aan geen verschil te kunnen melden tussen beide, kun je misschien nog iets roepen over de geluidsproductie en het 'soort' geluid van beide omvormers? Wij twijfelen qua keuze voor een omvormer tussen deze twee merken (Delta 2,5 3G & Aeg 2800) en alle input is dan meegenomen.

Verwijderd

er is geen verschil, de delta was niet leverbaar op dat moment, anders was het weer de delta,
de aeg is net zo goed, dus nu zou ik ook weer zeg aeg protect kiezen
beide zijn erg stil, het enige verschil is dat de aeg iets kleiner is en wat warmer word
veel belangrijker was de leverancier die binnen 24 uur een matching omvormer kon leveren, zelfs in het weekend

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2013 22:42 ]

• Rol-Co

Rol-Co

ing._Buttje schreef op zondag 29 september 2013 @ 22:29:
[...]

We gingen voor 4000Wp opbrengst en met zwaardere panelen kwamen we niet lekker uit en op papier leek dit de beste oplossing al hadden die 4 ook niet mijn voorkeur. Maar vind het toch niet de schoonheidsprijs krijgen, functie gaat hier voor looks wat dat betreft. De opbrengst maakt veel goed :)
Maar die opbrengst is niet top als ik zo kijk naar een dag als vandaag dus dat kan met die 4 panelen er af wel eens meer zijn dan nu. ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hmmm .. ik kán de onderste string eens afkoppelen en morgen eens kijken hoe hij het doet met 2x 7 panelen versus 3x 7 panelen waarvan 4 lang in de schaduw.

edit: done .. ben benieuwd :)

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-09-2013 09:23 ]

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vandaag weer eens de portal van mijn Omnik bekeken.

En zie nu dat ik in de ochten op 1 string een spanningsval heb van ca. 300V naar 160V.
Kan dit komen door schaduw of zakt dan alleen de stroom in?

• styno
  • Laatst online: 07:43

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Hangt van het soort schaduw af. Een harde schaduw zorgt ervoor dat bypass diodes open gaan en de spanning lager wordt, een zachte dat de stroom minder wordt.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heb nu een paar dagen dat hij tussen 8 en 10 dat er een dip zit.
Heb voor mijn huis een eikenboom staan die waarschijnlijk de boosdoener is samen met de lager staande zon.
Wel appart dat het pas een paar dagen geleden begon met de dip.
Zit er in de diodes een bepaalde omschakelpunt in dat ze ineens afkappen?

Hopen dat de bomen de blaadjes snel laten vallen.

• migjes
ing._Buttje schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:29:
Hmmm .. ik kán de onderste string eens afkoppelen en morgen eens kijken hoe hij het doet met 2x 7 panelen versus 3x 7 panelen waarvan 4 lang in de schaduw.

staar je niet teveel blind op een paar dagen opbrengst, het is nu al eind september en het zonnetje is al een stuk lager als in juni/julli.

al iets gehoord over de omvormer wissel?
(of het mogelijk is, en waar de fout zat?)

het nadeel van vrij kleine strings va 7 panelen is dat de V vrij laag is.
als er dan een diode in gaat, dan kan de V snel te laag worden voor de mpp.

ik vind de schaduw van het huis nog niet het grootste probleem (daar hebben we allemaal, in meer of mindere maten last van), het pijpje geeft schaduw op momenten die je niet wil.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

ing._Buttje schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:29:

Als ik goed heb mee gelezen heb je 3 x 7 panelen parallel op een omvormer met 1 mppt ?

Dan heb je GEEN winst als je 1 string afkoppelt, daar door de parallel schakeling, de beschaduwde
string de andere niet door spanningverlies beinvloed ( enkel iets verlies door minder stroom A ) ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hoe bedoel je precies? :P

• antonboonstra

antonboonstra

Onlangs toegevoegd aan het Tweakers team op PV output: 4 stuks Solar Frontier SF150-S op een Steca 500. Vraag mij af hoe dit is aangesloten, aangezien 1 paneel een te lage spanning heeft en twee panelen in serie te hoog. Nu zijn de opbrengsten ook niet erg hoog... Misschien toch maar vervangen door bijvoorbeeld een Soladin 600, waar ze alle 4 parallel op zouden kunnen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dat, als jou verhaal klopt je vandaag vet minder kilowattjesperuur binnen hengelt
door 1 parallele string af te hebben gekoppelen :P :P

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

zo op het eerste gezicht lijken de strings toch een aardig elk 1/3e voor hun rekening te nemen. :P

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:04:
[...]

staar je niet teveel blind op een paar dagen opbrengst, het is nu al eind september en het zonnetje is al een stuk lager als in juni/julli.

ik vind de schaduw van het huis nog niet het grootste probleem (daar hebben we allemaal, in meer of mindere maten last van), het pijpje geeft schaduw op momenten die je niet wil.
Ja dus? Reken jij vanaf september al geen opbrengst meer? Je zal maar een hoek van 50 graden hebben, dan is september en oktober een belangrijk stuk aangezien je in de zomer iets moet laten. Ik doe op een dag als vandaag net zoveel als mid zomer.

Gisteren had hij 17,5 kwh met 4095Wp , dat is niet ietsje minder, dat moet die schaduw zijn, vandaag zonder de onderste , reken maar uit of het slechter is maar dat zal niet. ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb mijn panelen op een plat dak, a.s. vrijdag kan ik toevallig weer eens het dak op om de boel te inspecteren. Ik wil de panelen even afdoen met een doekje en dacht ineens: waarom niet insmeren met Rain-X , dat spul voor de auto zodat het water van je voorruit loopt. Iemand dit al eens gedaan? Heeft dit nut of niet?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:25

ericplan

5180 Wp PV

Voor het milieu is het vast minder. Dat spul moet de oppervlaktespanning van water wel verlagen en dat is niet echt goed voor beestjes die op het water leven zoals schrijvertjes.

Er vanuit gaande dat het ooit wel in het riool terecht komt.

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 30-09-2013 18:41 ]

A'dam PVOutput

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:29:
[...]

Ja dus? Reken jij vanaf september al geen opbrengst meer? Je zal maar een hoek van 50 graden hebben, dan is september en oktober een belangrijk stuk aangezien je in de zomer iets moet laten. Ik doe op een dag als vandaag net zoveel als mid zomer.

Gisteren had hij 17,5 kwh met 4095Wp , dat is niet ietsje minder, dat moet die schaduw zijn, vandaag zonder de onderste , reken maar uit of het slechter is maar dat zal niet. ;)
???????
waar heb je het over?
wat ik zeg is het zelfde als wat jij zegt, ik heb het alleen niet verder verteld omdat jij dat al deed.
het is gewoon een stijl dak.
dus je moet het meer van de herfst en lente hebben.

een grotere string geeft ook meer ruimte voor de omvormer als er wat schaduw is.
dus 2x 11 panelen is ook een oplossing of toch een omvormer wissel voor 1 met 2x een mpp.

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:45:
[...]

???????
waar heb je het over?
wat ik zeg is het zelfde als wat jij zegt, ik heb het alleen niet verder verteld omdat jij dat al deed.
het is gewoon een stijl dak.
dus je moet het meer van de herfst en lente hebben.

een grotere string geeft ook meer ruimte voor de omvormer als er wat schaduw is.
dus 2x 11 panelen is ook een oplossing of toch een omvormer wissel voor 1 met 2x een mpp.
Ik heb het over je eerste zin, ik lees toch regelmatig zo'n opmerking over het najaar en winter kwa opbrengst, net of alleen de zomer telt ( je zal maar een k#%#te zomer hebben)

Natuurlijk heeft de zomer de langste dagen (maakt voor pal zuid niet eens veel uit)
Natuurlijk is er dan de meeste kans op zon
Natuurlijk is dan een 36 graden hoek idealer
Maar niet alles is voor het kiezen tenzij je plat dak hebt omdat je dat een aantal variabelen kan bepalen. Persoonlijk vind ik een wat hogere hoek wel lekker, vlakt wat af in de zomer maar doet de rest van het jaar ook nog wat, maar dat is mijn persoonlijke mening. :)

Maar goed, hij heeft 3x7 dus de 2x 11 ? Hoe? Paneelke bijkopen?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb nog een mooie liggen MET 2x mppt... :X
DM me maar even... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 30 september 2013 @ 19:11:
[...]

Ik heb het over je eerste zin, ik lees toch regelmatig zo'n opmerking over het najaar en winter kwa opbrengst, net of alleen de zomer telt ( je zal maar een k#%#te zomer hebben)

Natuurlijk heeft de zomer de langste dagen (maakt voor pal zuid niet eens veel uit)
Maar niet alles is voor het kiezen tenzij je plat dak hebt omdat je dat een aantal variabelen kan bepalen. Persoonlijk vind ik een wat hogere hoek wel lekker, vlakt wat af in de zomer maar doet de rest van het jaar ook nog wat, maar dat is mijn persoonlijke mening. :)

Maar goed, hij heeft 3x7 dus de 2x 11 ? Hoe? Paneelke bijkopen?
ooo is dat alles. vertel me eens hoe ik hem beter had kunnen schrijven.
het belangrijkste is voor de komma, de rest was bij zaak om alleen maar duidelijk te maken dat er andere omstandigheden zijn (winter of zomer het maakt mij niet uit).

en ja de oplossing is een andere omvormer (de b variant en niet de a) of een extra paneel.
zelf zou ik wel kiezen voor de panelen boven het pijpje er onder te zetten, of het pijpje aan te pakken.
(het huis wat de schaduw geeft af breken kan ook, maar is een beetje dure optie, lol)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

lol :P .. ik wilde maar spiegels bij buurman op ze dak zetten, pikken we na 15:00 ook nog wat zon mee ;)

Het hangt ook vooral af waar de dioden zitten in het paneel .. of dat ze er helemaal niet op zitten. In het paneel zag ik niks wat op een diode leek, dus het kan goed zijn dat ze op de achterzijde in die zwarte box zitten, maar die heb ik (helaas) niet open gehad. Als ik de juiste specs erbij gegoogle'd heb, dan zitten er 3 diodes in .. nu alleen nog even bedenken hóe ze erin zitten en hoe zich dat vertaald in de landscape opstelling op ons dak ... :P

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-09-2013 20:31 ]

• migjes
ing._Buttje schreef op maandag 30 september 2013 @ 20:31:
lol :P .. ik wilde maar spiegels bij buurman op ze dak zetten, pikken we na 15:00 ook nog wat zon mee ;)

Het hangt ook vooral af waar de dioden zitten in het paneel .. of dat ze er helemaal niet op zitten. In het paneel zag ik niks wat op een diode leek, dus het kan goed zijn dat ze op de achterzijde in die zwarte box zitten, maar die heb ik (helaas) niet open gehad. Als ik de juiste specs erbij gegoogle'd heb, dan zitten er 3 diodes in .. nu alleen nog even bedenken hóe ze erin zitten en hoe zich dat vertaald in de landscape opstelling op ons dak ... :P
ik denk dat de landscape opstelling perfect is voor je dak. dan zitten de diodes goed voor de schaduw van het huis.
a eoply, houd er rekening mee dat die dingen (net zo als die van mij, suntech) meer als de specs aan A leveren en zeker als het koud is (ik ben tot de 6,1A voor langer als 5 minuten gekomen.)
en de panelen hangen onder een stevige hoek, dus je hebt vaker hoge opbrengst als het koud is.
3x 6A = iets meer als de omvormer aan kan. (hij gaat er niet kapot van, je mist alleen opbrengst)

nog iets gehoord van de omvormer?

Verwijderd

Microkid schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:30:
Ik heb mijn panelen op een plat dak, a.s. vrijdag kan ik toevallig weer eens het dak op om de boel te inspecteren. Ik wil de panelen even afdoen met een doekje en dacht ineens: waarom niet insmeren met Rain-X , dat spul voor de auto zodat het water van je voorruit loopt. Iemand dit al eens gedaan? Heeft dit nut of niet?
Een serieus nut kan ik niet bedenken (ben je bang voor schaduw van regendruppels?), een serieuze waarschuwing wel. Geen idee wat er precies in dat Rain-X zit, maar als het gaat reageren met de antireflectiecoating die op de buitenkant van je panelen zit (of domweg deze onbruikbaar maakt door zelf als een gek te reflecteren) ben je een veelvoud van je potentiële extra opbrengst juist voorgoed kwijt. Houd het maar gewoon bij een onschuldig mild sopje, of (kalkvrij) regenwater, dat doet vaak meer dan genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2013 21:30 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

PClop schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:07:
[...]

Dat, als jou verhaal klopt je vandaag vet minder kilowattjesperuur binnen hengelt
door 1 parallele string af te hebben gekoppelen :P :P
Bij deze het resultaat van 2 vs 3 strings waarbij de onderste string die het langst in de schaduw liggen blijft afgekoppeld was ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/2vs3strings.png

De grafiek van vandaag er even provisorisch over die van zondag heen geplakt .. maar moet er wel bij opmerken dat zondag geheel onbewolkt was en dat was het vandaag zeker niet. Wat zien we dan wel? Wel de piek met 2 stringen was 2172 W, dus delen door 2 x 3 = 3258 W .. en zondag was de piek 3206 W dus dat ontloopt elkaar niets. Dat is ook niet vreemd, want rond 11:15 staat het dak vol in de zon.

Ik denk dat ik me ook een beetje heb vergist trouwens .. want je verwacht/hoopt deze grafiek te zien ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/SAJ/ideaalplaatje.png

maar ten eerste is de zon pas rond 8 uur aan het opkomen, wat je ook wel ziet in het bovenste plaatje, ten tweede zit er nu éénmaal een huis naast die een flinke schaduw op onze set werpt, ten derde is de dakhoek met 52 graden (t.o.v. horizontaal) vast niet optimaal en ten vierde ons huis op zo'n 120 graden zuid-oost (dus 60 graden eerder dan pal-zuid), oftewel, het zal wel te verklaren zijn waarom de opbrengst 's ochtends zo snel stijgt, immer de zon komt op en begint direct op het dak te schijnen en vanaf 13:00 uur begint hij al weg te draaien en weer te zakken en zo rond 16:45 valt er geen enkel straaltje zon meer op. Maarjah, je laat 's ochtends dus wel veel zon liggen .. al begrijp ik dan nog niet helemaal waarom ik niet veel hoger kom dan 3200 Watt.
migjes schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:04:
[...]

.. of dat :P
Deels mijn denkwijze .. je hebt een extra MPPT nodig als je een verschillend aantal panelen wilt koppelen, dus 8 en een string van 10 bijvoorbeeld. Wij hebben 3x 7 dus alle strings leveren grofweg dezelfde spanning op (dat wist ik niet) maar wel levert de onderste string minder Ampére's, maar in een parallel schakeling hindert dat niet (niet bij stil gestaan). Ook zitten er diode's in de panelen die het effect van schaduw deels tegen gaan, dus het is niet zo dat iedere schaduw meteen je hele set lam legt .. en dat was wel een beetje waar men ons voor waarschuwde. Er was iemand die bij de aanblik van het pijpje bijna wit wegtrok .. maar dat was niet onze leverancier (wel hún leverancier overigens) :D

Mjah, ik zal nog eens de vraag stellen of 3200 Watt ook ongeveer is wat hun verwacht hadden, of het een realistische waarde is voor deze set en wat hun nu zeggen van het pijpje nu alles op het dak zit en we harde feiten/data/foto's hebben.
Goed punt. Ik heb de grafieken inmiddels gezien en 340 V lijkt beter en efficiënter ook. Als je mij nu vraagt hadden 2 strings van 10 misschien wel beter geweest.
In het eerste deel van zijn schaduw traject zit het onderste deel van het dak überhaupt nog in de schaduw dus dat doet dát probleem dan teniet. Daarna wordt hij inderdaad wel wat een groter probleem, afhankelijk van de diodes. Wel las ik dat dit een zogeheten harde schaduw is en wat dit kán doen met een paneel, dus het pijpje gaan aanpakken is wel een punt op de agenda, maar dat zullen we ergens in de komende tijd aanpakken als we een goede andere doorvoer gevonden hebben. Tot die tijd moet het maar even zo :)

[ Voor 44% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-09-2013 22:30 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:04
Iemand ervaring met Sunrise solartech 260WP M660260-B Fullblack panelen. Ik heb een offerte liggen voor een systeem met 6 van deze panelen en een Omnik 1,5KTL met Wifi.
Deze moeten op de veranda komen te liggen achter het studentenhuis van mijn zoon. Dit past er precies op.

• Carbon
  • Laatst online: 24-11 15:20

Carbon

4800Wp + 5400Wp

ericplan schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:40:
Voor het milieu is het vast minder. Dat spul moet de oppervlaktespanning van water wel verlagen en dat is niet echt goed voor beestjes die op het water leven zoals schrijvertjes.
De oppervlaktespanning verlagen werkt juist averechts want dan blijft het water langer op de panelen liggen.

btw Rain-X verlaagd niet de oppervlaktespanning maar de aanstrekkingskracht (vanderwaalskracht) tussen de watermoleculen en het behandelde oppervlak, het idee komt uit de natuur zelf (lotusblad)

[ Voor 20% gewijzigd door Carbon op 01-10-2013 09:56 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is spul om de regenwolken weg te jagen niet handiger dan de regendruppels wegpesten?

@ing._Buttje wat je uit de grafiek kan lezen is dat tot 9:30 de onderste string er voor spek en bonen bij ligt: hij levert hoegenaamd geen meeropbrengst.

De combinatie van schaduw en 3x parallelschakeling zorgt er voor dat de schaduweffecten verdrievoudigd worden. Of dat erg is moet je zelf beoordelen.
Dit komt door de bypassdiodes die het MPP van een beschaduwde string naar een lagere spanning verplaatsen. Door de parallelschakeling moeten ook de andere strings naar deze lagere spanning, waar minder vermogen beschikbaar is, verhuizen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
@ing._Buttje
het zal wel goed komen.
kijk de komende maanden effen aan.
probeer het pijpje aan te pakken, en eventueel een extra paneel er bij ritselen om 2 strings er van te maken of draai met 1 paneel minder..

@proton_
helaas is de praktijk vaak wat weerbarstiger als dat.
als het net niet helemaal perfect blauw weer is (is het eigenlijk altijd in nederland)
dan leveren de panelen in de schaduw gewoon hun V maar dan wel met weinig A.
er is dan vaak wel een temperstuur verschil tussen de panelen waardoor de mpp net niet helemaal op zijn optimum komt.
maar dat is zeker geen verdrievoudiging eerder luttele procenten.
het is best wel een aardige methode om strings parallel te zetten om zo schaduw probleempjes op te vangen, nadeel is alleen dat er dan eigenlijk bijna geen omvormers zijn die dit aan kunnen zonder fors te onder dimensioneren. (een leuke combi is dan wel om panelen te hebben met een stijle hoek voor lente en herfst opbrengst, en panelen zeer plat voor de zomer.)

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19
Verwijderd schreef op maandag 30 september 2013 @ 21:30:
[...]

Een serieus nut kan ik niet bedenken (ben je bang voor schaduw van regendruppels?), een serieuze waarschuwing wel. Geen idee wat er precies in dat Rain-X zit, maar als het gaat reageren met de antireflectiecoating die op de buitenkant van je panelen zit (of domweg deze onbruikbaar maakt door zelf als een gek te reflecteren) ben je een veelvoud van je potentiële extra opbrengst juist voorgoed kwijt. Houd het maar gewoon bij een onschuldig mild sopje, of (kalkvrij) regenwater, dat doet vaak meer dan genoeg.
Bij mij weten is Rain X of RainClear gewoon een subtantie die een soort van nano-coating aanbrengt op het glas. Zolang het glas maar goed schoon is gemaakt voordat je het erop poetst, vervolgens rolt het water er zo af.

Zolang het maar echt zuiver glas is waar je het op poetst, lijkt me verder weinig aan de hand. De vraag is alleen of het al het werk waard is (schoonmaken, kleien, inpoetsen, uitpoetsen), omdat het ws voor het rendement geen kont uitmaakt.

Ik heb nog eens verder gezocht, maar wellicht is zonnepanelen glas geen zuiver glas. Want op de Rain-X site staat zelf omschreven:
Avoid using Rain‑X® Original Glass Treatment on any plastic surfaces, including motorcycle windshields, ATVs and solar panels
Maar het lijkt alsof ze uitgaan dat zonnepanelen een kunststof afdekplaat hebben i.p.v. glas... wat me sterk lijkt?

Verwijderd

marcel87 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 10:55:
[...]

Bij mij weten is Rain X of RainClear gewoon een subtantie die een soort van nano-coating aanbrengt op het glas. Zolang het glas maar goed schoon is gemaakt voordat je het erop poetst, vervolgens rolt het water er zo af.

Zolang het maar echt zuiver glas is waar je het op poetst, lijkt me verder weinig aan de hand. De vraag is alleen of het al het werk waard is (schoonmaken, kleien, inpoetsen, uitpoetsen), omdat het ws voor het rendement geen kont uitmaakt.

Ik heb nog eens verder gezocht, maar wellicht is zonnepanelen glas geen zuiver glas. Want op de Rain-X site staat zelf omschreven:

[...]

Maar het lijkt alsof ze uitgaan dat zonnepanelen een kunststof afdekplaat hebben i.p.v. glas... wat me sterk lijkt?
Zoals ik al eerder schreef, op de buitenkant van het glas van de zonnepanelen zit een antireflectiecoating. Dit spul zou best eens een polymeer kunnen zijn dat oplost in het oplosmiddel van Rain-X. Je verpest dus hoogstwaarschijnlijk de antireflectiecoating op de panelen met dit spul, ze waarschuwen niet voor niets. Als ze uitgaan van een kunststof afdeklaag op zonnepanelen hadden ze dit wel gespecificeerd als thin film solar panels, naar mijn weten zijn er geen reguliere zonnepanelen die (op de AR coating dan na) kunststof als buitenste laag toepassen.

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 30 september 2013 @ 19:11:
[...]

Eens! Ik stijg met de dag op de PV Ladder van PV Output door mijn 45 graden dak. Laat het zonnetje maar iets dalen... ik ben er blij mee. ;)

Verwijderd

Toch wel heel jammer dat ik nu nog meer "last" heb van het dakkapel naast mijn zonnepanelen. Zie grafiek :

Afbeeldingslocatie: http://www.debeursict.nl/zon.jpg

Hoeveel loop ik nu jaarlijks mis? Is dat in te schatten?

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 07:34:
Iemand ervaring met Sunrise solartech 260WP M660260-B Fullblack panelen. Ik heb een offerte liggen voor een systeem met 6 van deze panelen en een Omnik 1,5KTL met Wifi.
Deze moeten op de veranda komen te liggen achter het studentenhuis van mijn zoon. Dit past er precies op.
Ik heb er acht liggen met omnik 2.0 Tl , Kijk hier

• deejeebv
goddegoddeot schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:09:
[...]

Ik heb er acht liggen met omnik 2.0 Tl , Kijk hier
Waar is dat, en welke orientatie? Opbrensten naar mijn idee nogal laag. Ik haal de laatste dagen een kleine 4kWh/kWp op zuid/west. Dat is in Barneveld, zaterdag, zondag en maandag zonnig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:07:
Toch wel heel jammer dat ik nu nog meer "last" heb van het dakkapel naast mijn zonnepanelen. Zie grafiek :

[afbeelding]

Ik heb ook schaduw maar zo'n grafiek is mij onbekend gelukkig. Bij mij loopt dat aan het eind van de dag een stuk netter naar beneden.... http://pvoutput.org/intra...421&sid=17748&dt=20130930

Verwijderd

kreeg vandaag verzoek binnen om de meterstanden door te geven aan essent.
bij de electra standen gelijk een toelichting gevraagt omdat dit zeer sterk afweek van hun verwachtte gebruik. Netjes aangegeven in commentfield dat ik zonnepanelen heb

ben erg benieuwd naar hun reactie indeze.

• SpikeHome
  • Nu online

[afbeelding]

micro inverters!!
werkt geweldig

• dotcode
  • Laatst online: 21-11 14:22

dotcode

///\00/\\

[afbeelding]

Ik had last van schaduw en het opgelost met een omvormer die daar beter mee omgaat dan de omnik, ik heb een sma met opti track er aangehangen. Je kan ook het ene paneel naast je dakkapel aan een apparte omvormer hangen.

Verwijderd

dotcode schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:31:
[...]

Ik had last van schaduw en het opgelost met een omvormer die daar beter mee omgaat dan de omnik, ik heb een sma met opti track er aangehangen. Je kan ook het ene paneel naast je dakkapel aan een apparte omvormer hangen.
Yep, bij mij ook een SMA. Werkt als een tierelier.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:23:
bij de electra standen gelijk een toelichting gevraagt omdat dit zeer sterk afweek van hun verwachtte gebruik. Netjes aangegeven in commentfield dat ik zonnepanelen heb

Bij Greenchoice heb ik deze week mijn voorschot aangepast. Mooie site waar je tussentijds de standen kan invullen en je verwacht verbruik mooi wordt aangepast. Voorschot van € 157,- naar € 95,- teruggebracht. Nice!

• Aardwolf
^SMA OptiTrac werkt bij mij ook super, te merken als 's morgens de zon achter het dakkapel vandaan komt. Als OptiTrac uitstaat is de opbrengst in elk geval een beetje minder over de dag gezien. Aan het eind van het jaar verwacht ik dat al die kleine beetjes toch nog aardig wat(t) is.

Trouwens, ik las zojuist dit artikel: http://www.technischweekb...einig-stroom.345048.lynkx

Kan dat wel kloppen, gemiddeld gezien ligt de opbrengst toch zeker rond de 850 zo niet meer kWh/kWp? Ik zag ook deze nog.

Of betekent dit niks meer dan dat 66% van alle installaties bovengemiddeld presteren, en welke minder presteren gewoon pech is voor de mensen die hem heeft aangeschaft? (en dus ook het landelijk gemiddelde rond de 850kWh/kWp/jr laat uitkomen)

In elk geval vond ik het raar genoemd dat men dan niet de installatie in 25 jaar zou hebben terugverdiend. Zelfs met een ongunstige installatie heb je dat toch zeker voor die aantal jaar al lang terug lijkt me...

[ Voor 11% gewijzigd door Aardwolf op 01-10-2013 14:49 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

migjes schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 10:34:
@Proton_
helaas is de praktijk vaak wat weerbarstiger als dat.
Dat is gelukkig dan :)
Ik ben bang dat het instralingsverschil tussen zon/schaduw toch al snel meer dan 5:1 is. Als dan 4 van de 7 panelen vol in de schaduw liggen zal de power curve er grofweg als volgt uit zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.ncpre.iitb.ac.in/userfiles/images/Image-16.jpg
Plaatje is van een labopstelling maar ik heb geen reden aan te nemen dat het op een dak fundamenteel anders werkt (dat zou uit de instraling in de schaduw moeten blijken).

Maximum vermogen is uit de deels beschaduwde string in het plaatje 8W@2.1V (bypassdiode in werking).
Ik extrapoleer dat onbeschaduwd de string 11W@3V zal doen, en bij die spanning levert de beschaduwde string maar 1.5W.
Parallel 2x onbeschaduwd en 1x beschaduwd op 1 tracker heeft dus een lokaal maximum 24W@2.1V en 23.5W@3V.
Alles een eigen tracker geeft 11+11+8=30W.
Dit is dus een voorbeeld met 1 van de 4 beschaduwd, met 4 van de 7 is het verschil groter.

Of die ~20% gedurende een paar uurtjes per (zonnige) dag interessant is om te optimaliseren is aan ing._Buttje.

@ing._Buttje: heb je ook een stringspanningslog van een dag? Daarop kan je het werkpunt van je omvormer aflezen en zien of diodes wat doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien wel weer een voorbeeld van roept u maar. Hoe is gemeten? Hoeveel? Hoeveel systemen liggen gedeeltelijk in de schaduw?, etc. etc.

Zegt mij helemaal niks, dus.

dit is een reactie op marcel87, trouwens..

[ Voor 11% gewijzigd door Schinnen-groen op 01-10-2013 15:10 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is ook wel op mijn post van toepassing hoor :P

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
H
Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:23:

In jouw geval geen probleem, bij neggie's ook niet btw...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

Mooi dagje weer, zit nu op 205% van mijn dagtarget. Toch mooi zo'n ongunstig dak van 45 graden. ;)

Verwijderd

je kan lang en breed l*llen over hoek en de voordelen en nadelen
nu heb je wat meer voordeel maar in juli bijv wat meer nadeel

hier heb ik nu t nadeel dat de panelen vrij vlak liggen maar zomers heb ik wat meer voordeel
op dit moment haal ik 2 kwh per kw/dag
zomers haal ik juist 6 kwh per kw/dag

maar ja, heb hier dan ook last van een flat die snoeit je niet zo makkelijk terug
uiteindelijk jaaropbrengst 1e jr komt neer op 70% van me opgestelde WP vermogen
als ik nu ff mammoet zou bellen om die flat te verplaatsen ( beetje kostbaar hahahah ) dan zou het hoger zijn

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

verkeerde topic |:(

[ Voor 105% gewijzigd door revolution-nl op 01-10-2013 19:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:50:
[...]

Waar is dat, en welke orientatie? Opbrensten naar mijn idee nogal laag. Ik haal de laatste dagen een kleine 4kWh/kWp op zuid/west. Dat is in Barneveld, zaterdag, zondag en maandag zonnig.
Brabant, met op dit moment schaduw tot kwart voor twaalf, da's mijn probleem op dit moment. :'(

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[afbeelding]

Een Omniks en schaduw is inderdaad niet een hele goede combi :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• deejeebv
revolution-nl schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 19:32:
[...]

Een Omniks en schaduw is inderdaad niet een hele goede combi :P
Daar ga ik gelukkig geen last van krijgen, bijna pal zuid en schaduw vrij.
Ik heb nog even zitten rekenen met http://www.omnik-solar.com/solardesign. Ik kan 1x6 panelen of 2*3 aansluiten zou dat nog iets uitmaken?
De panelen komen in 2 rijen van 3 panelen portait (dus 3 naast en 2 boen elkaar).

• Aardwolf
Schinnen-groen schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:08:
Misschien wel weer een voorbeeld van roept u maar. Hoe is gemeten? Hoeveel? Hoeveel systemen liggen gedeeltelijk in de schaduw?, etc. etc.

Zegt mij helemaal niks, dus.

dit is een reactie op marcel87, trouwens..
Ja inderdaad ook dat...

Ik neem ff aan dat het de testopstelling van de universiteit gaat en dat ze dat schalen op Nederlandse geinstalleerde installaties. Dus dit: http://www.dub.uu.nl/arti...tische-zonne-energie.html

Maar inderdaad, de achtergrond is niet echt aanwezig in dat artikel. Komt wellicht dan nog(?)... :+

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
marcel87 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:07:
[...]

Ja inderdaad ook dat...

Ik neem ff aan dat het de testopstelling van de universiteit gaat en dat ze dat schalen op Nederlandse geinstalleerde installaties. Dus dit: http://www.dub.uu.nl/arti...tische-zonne-energie.html

Maar inderdaad, de achtergrond is niet echt aanwezig in dat artikel. Komt wellicht dan nog(?)... :+
Ze doen ook een meting in de omgeving Utrecht, je kan een gratis monitoring systeem aanvragen onder de voorwaarde dat je 2 jaar lang je data ter beschikking stelt. Ik ben alleen de naam ff kwijt :+

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 17:22:
Mooi dagje weer, zit nu op 205% van mijn dagtarget. Toch mooi zo'n ongunstig dak van 45 graden. ;)
hoezo ongunstig dak.
hier 2x 45 graden oost-west, misschien wel 2x zo ongunstig. ;)

Verwijderd

ik zet mijn target effe op 0 en mijn estimate ook,
ik zit nu oneindig veel hoger dan mijn verwachtingspatroon
lijkt wel de taal van een pensioenadviseur

• antonboonstra

antonboonstra

marcel87 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:47:
Trouwens, ik las zojuist dit artikel: http://www.technischweekb...einig-stroom.345048.lynkx

Kan dat wel kloppen, gemiddeld gezien ligt de opbrengst toch zeker rond de 850 zo niet meer kWh/kWp? Ik zag ook deze nog.

Of betekent dit niks meer dan dat 66% van alle installaties bovengemiddeld presteren, en welke minder presteren gewoon pech is voor de mensen die hem heeft aangeschaft? (en dus ook het landelijk gemiddelde rond de 850kWh/kWp/jr laat uitkomen)

In elk geval vond ik het raar genoemd dat men dan niet de installatie in 25 jaar zou hebben terugverdiend. Zelfs met een ongunstige installatie heb je dat toch zeker voor die aantal jaar al lang terug lijkt me...
Het is ook maar net hoe je het nieuws brengt. Het nieuwsbericht kopt: "Zonnepaneel levert te weinig stroom", maar had net zo goed kunnen zijn "Twee derde van de zonnepanelen levert méér dan beoogde jaarlijkse opbrengst" |:(

Daarnaast heb ik ook een installatie op NNW die slechts 550 kWh/kWp haalt. Desondanks is de terugverdientijd minder dan 10 jaar bij 21 ct/kWh.

Verwijderd

tsja, nieuwsberichten en dan vooral negatief, waar je van kan meepraten met `ziejewel` en lekker wegzetten, want verandering is erg eng, herhalen zich helaas maandelijks.
(denk nog maar aan de brandgevaarlijke panelen, en dan niet scheuten noemen)
effe zomaar anton in het nieuws die erg happy is en met perfecte opbrengsten, daar zit blijkbaar niemand op te wachten. de copy-paste media maakt het dan verder wel af.
we moeten die lulkoek gewoon niet meer accepteren, en deze berichtgevers afstraffen met de juiste informatie, en ze moeten hun bron en financier vrijgeven.

Verwijderd

nog een stukje wat scheelt op het totaalplaatje qua kosten
http://www.nu.nl/economie...komende-jaren-omlaag.html

scheelt weer een paar tientjes.

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:56:
Daarnaast heb ik ook een installatie op NNW die slechts 550 kWh/kWp haalt. Desondanks is de terugverdientijd minder dan 10 jaar bij 21 ct/kWh.
Het gaat inderdaad heel hard, hier gaat het ook boven verwachting. 3675wp geinstalleerd begin maart op WNW, staat nu al op 639kwh/kwp met nog een goede tijd te gaan. De factor 0.7 waar ik in mijn berekeningen rekening mee hield ga ik sowieso al ruim overschrijden :)

Verwijderd

Ieder voordeel heeft een nadeel, energie goedkoper, den Haag met belasing weer duurder? :(
Zag op Duitsland een docu dat de stroomprijs wordt aangejaagd door toeslagen bij de particuliere gebruiker en al meer dan 14000 bedrijven vrijstelling hebben voor deze toeslag, deze is nu al E 179 en gaat verder stijgen door de EU. Zelfs golfterreinen hebben deze korting als grootgebruiker, is al veel protest over. 8)7

• Aardwolf
Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:20:
nog een stukje wat scheelt op het totaalplaatje qua kosten
http://www.nu.nl/economie...komende-jaren-omlaag.html

scheelt weer een paar tientjes.
Is dat trouwens juist niet hartstikke ongunstig voor de PV eigenaren? Dat betekent toch direct minder hoge saldering voor dezelfde kWh... :X

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
marcel87 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:40:
[...]

Is dat trouwens juist niet hartstikke ongunstig voor de PV eigenaren? Dat betekent toch direct minder hoge saldering voor dezelfde kWh... :X
Nee maakt niets uit, het gaat om de transportkosten en die zijn voor iedereen gelijk en niet afhankelijk van verbruik. Is dus voor iedereen gunstig!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40
Alleen wordt de tvt langer, want je moet gaan rekenen met een lagere kWh-prijs

Verwijderd

Netwerkkosten zijn vast afaik, dus niet in de kwh-prijs verwerkt? En al zou de stroomprijs halveren, dan gaat het van 6ct naar 3 ct wat op de eindprijs niet zoveel doet: energiebelasting en btw doen een hoop...

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:28:
[...]

hoezo ongunstig dak.
hier 2x 45 graden oost-west, misschien wel 2x zo ongunstig. ;)
Potverdorie, je hebt ook altijd baas boven baas.... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:28:
tsja, nieuwsberichten en dan vooral negatief, waar je van kan meepraten met `ziejewel` en lekker wegzetten, want verandering is erg eng, herhalen zich helaas maandelijks.
(denk nog maar aan de brandgevaarlijke panelen, en dan niet scheuten noemen)
effe zomaar anton in het nieuws die erg happy is en met perfecte opbrengsten, daar zit blijkbaar niemand op te wachten. de copy-paste media maakt het dan verder wel af.
we moeten die lulkoek gewoon niet meer accepteren, en deze berichtgevers afstraffen met de juiste informatie, en ze moeten hun bron en financier vrijgeven.
En het ergste zijn die onzinnige commentaren op bijvoorbeeld Nu.nl Ik ben als een kind zo blij met mijn paneeltjes. Draag bij aan milieu, leveren centjes op en is gewoon een leuke hobby. Wat wil een mens nog meer? Ja, zonnige dagen, meer, meer, meer ......

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:42:
ik zet mijn target effe op 0 en mijn estimate ook,
ik zit nu oneindig veel hoger dan mijn verwachtingspatroon
lijkt wel de taal van een pensioenadviseur
Dan wil ik jouw pensioenadviseur want mijn pensioen valt alleen maar lager uit. :D

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 00:35
marcel87 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:40:
[...]

Nope. Er staat dat de lagere energierekening komt door een verlaging van de netwerkkosten. Deze moet je nog steeds betalen, ook al wek je eigen verbruik helemaal zelf op.
Pagina: 1 ... 80 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.