Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.507 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 08:35:
Ik heb daarnaast nogal last van schaduw. De 4 panelen tegen de nok aan krijgen veel minder schaduw te voorduren dan de 2 panelen die een stuk lager zitten. Daar moet ik dus rekening mee houden.
Mijn eerste suggestie zou Micro omvormers zijn, hiermee kan je relatief makkelijke de 2 panelen parallel zetten. De enecsys Duo 360-72 zou hier goed voor passen, alternatief zou economisch de 300 Watt micro omvormers hier geschikt voor kunnen zijn.
Mijn eerste gedachte ging uit naar een SB1300-TL met Optitrack. Als ik echter ga zoeken op de SMA site dan kan ik niets vinden over dat Optitrack beschikbaar is voor de 1300TL. Iemand hier enig idee?
Zoals anderen aangeven is dat enkel bij de HF series (> 200 Volt) of de TL series groter dan de 2500TLST van toepassing (> 175 Volt). Geen van beiden een fijne passing.
En met optitrack, wanneer die twee onderste panelen in de schaduw liggen, laat optitrack die bovenste 4 panelen vol hun werk doen?
Tot op zekere hoogte wel. De omvormer trekt dan de string spanning naar beneden zodat je hier wel het vermogen uit de resterende 4 haalt, maar gooit hierbij de (kleine) opbrengst uit de 2 schaduwn panelen weg die micro omvormers wel zouden benutten.

Het IntelliShade verhaal van Mastervolt is hetzelfde alswat bijvoorbeeld de SMA en PowerOne doen. Gewoon de stringspanning scannen voor de globale MPP.

Mag ik de StecaGrid 2000 adviseren? Deze heeft 2 onafhankelijke MPP ingangen a 1000Wp/s en bijpassend ingangsbereik. Zoals iemand anders al opmerkte, als niks anders past, dan een StecaGrid 2000. Geen globale MPP scan, maar met 2 losse strings geen probleem. Nog steeds niet zoveel opbrengst als 2 panelen parallel op een micro omvormer. :)

Jammer van de wisselende berichten omtrend de Enecsys Duo omvormers, het is een mooi passend product. Ik kan wel zeggen dat de Duo micro omvormer precies een mooie maat is voor installaties. Door de parallel schakeling zijn ze niet erg vatbaar voor schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Parallelschakeling van twee panelen is alleen fijn bij egale lichtinval op het paneel. Bij scherpe slagschaduw op één paneel bijvoorbeeld is het niet optimaal omdat beide panelen op dezelfde spanning moeten werken en de bypassdiodes dus ook op beide panelen hetzelfde moeten doen.
Voor verschillende hellingshoeken, waarbij de twee panelen een andere hoeveelheid licht krijgen maar elke cel van een paneel hetzelfde opbrengt is het dus wel een goede oplossing maar voor de schaduw van een pijpje niet zo.
Maar hoe dan ook blijft met zo'n omvormer de mismatch beperkt tot twee panelen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:07:
Parallelschakeling van twee panelen is alleen fijn bij egale lichtinval op het paneel. Bij scherpe slagschaduw op één paneel bijvoorbeeld is het niet optimaal omdat beide panelen op dezelfde spanning moeten werken en de bypassdiodes dus ook op beide panelen hetzelfde moeten doen.
Voor verschillende hellingshoeken, waarbij de twee panelen een andere hoeveelheid licht krijgen maar elke cel van een paneel hetzelfde opbrengt is het dus wel een goede oplossing maar voor de schaduw van een pijpje niet zo.
Maar hoe dan ook blijft met zo'n omvormer de mismatch beperkt tot twee panelen :)
Ja, min of meer. Gelukkig is de paneelspanning vrijwel gelijk. Met een beetje mazzel is slechts 1 van de 3 lussen in een paneel beschaduwd en krijg je toch nog 2/3 van de (stroom) opbrengst mee aangezien de spanning nog steeds nagenoeg hetzelfde is.

Daar komt geen bypassdiode aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Juist als maar 1 lus binnen het paneel beschaduwd is zal het MPP verhuizen naar een andere spanning, waardoor de bypassdiode in werking treedt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 24 november 2013 @ 21:43:
[...]

Hier ook, alles nieuw en zelf op dak gegooit met 4,5 jaar alles terug waar nu al anderhalf van om is :)

Migjes
Panelen geven in de nacht tussen de 2 en 8 volt waar ze overdag rond 570v doen, desalnietemin heb ik ergens ook eens iets voorbij zien komen die beweerde dat ze in de nacht ook stroom leverden, lijkt me broodje aap.
De laagste offerte die ik tot nu toe kan vinden komt neer op 1,15 per wp, wat met een rendement van 90% dus neerkomt op 1,28 per wp.
Met een stroomprijs van 22 cent komt dat bij mij nog steeds op een tvt van 5,8 jaar...
Overigens ga ik dat nooit halen vanwege een oost-west-dak, maar dat vind ik dan minder erg, het gaat ook om het principe :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Stoofie schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:26:
[...]

De laagste offerte die ik tot nu toe kan vinden komt neer op 1,15 per wp, wat met een rendement van 90% dus neerkomt op 1,28 per wp.
Met een stroomprijs van 22 cent komt dat bij mij nog steeds op een tvt van 5,8 jaar...
Overigens ga ik dat nooit halen vanwege een oost-west-dak, maar dat vind ik dan minder erg, het gaat ook om het principe :)
Mijn Zuid systeem koste 2850,- dus met een opbrengst van 2900kWh van 0,22 cent is hij met iets minder dan 4,5 jaar terug.
Wel zelf op dak gemonteerd, panelen en omvormer nieuw van ebay, rails enz bij een forum lid nieuw en dakhaken laten maken van rvs.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:38:
[...]

Mijn Zuid systeem koste 2850,- dus met een opbrengst van 2900kWh van 0,22 cent is hij met iets minder dan 4,5 jaar terug.
Wel zelf op dak gemonteerd, panelen en omvormer nieuw van ebay, rails enz bij een forum lid nieuw en dakhaken laten maken van rvs.
Mmm, panelen van Ebay, da's ook nog een idee natuurlijk :)
Waar zou ik dan ergens moeten zijn?
NL, Dld, China?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dld

Deze heeft bijv stapeltjes dunnefilm paneelkes of 2e hands als je het goedkoop wilt houden en voldoende dak hebt.

http://www.ebay.de/sch/us..._trksid=p3984.m1543.l2654

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:14
Ik wil de DC kabel inkorten naar de Philips omvormer die is geïnstalleerd bij familie maar daar zitten Tyco Solarlok connectoren aan ipv de bekendere MC4 Connectoren.

Ik zag dat die Solarloks alleen met een speciale krimptang te krimpen zijn? Dat kan niet gewoon met een watrerpomptang of standaard krimptang? Zo moeilijk lijkt dat toch niet als ik de stekker zie?
Zo nee, wat is dan de beste manier om dit te fixen?

Een adapterkabel naar MC4 en dan een MC4 stekker eraan maken, of een connector met 15cm kabel en dan met een standaard krimp koppelstukje de kabel eraan maken?

[ Voor 18% gewijzigd door maarud op 25-11-2013 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Aegle schreef op zondag 24 november 2013 @ 22:28:
[...]

@migjes:
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel met startspanning de minimale ingangsspanning die een omvormer aangeboden moet krijgen van de panelen voordat hij energie gaat leveren. Een soort van drempelspanning.

Wat ik begrijp uit de specs van de verschilende omvormers is dat hoe kleiner (qua vermogen) de omvormer, hoe lager de minimale ingangsspanning-waarde (van dezelfde fabrikant).

Dat klopt toch of is de minimale ingangsspanning een waarde waar ik geen rekening mee hoef te houden?
ik zou er geen rekening mee houden, kijk eerder naar de mppt bereik.
die is meestal wat hoger als de startspanning.
een omvormer kan startspanning hebben van 100V, maar een mppt bereik van 200V tot 500V b.v.
dan wil je dus eigenlijk tussen de 200 en de 500 in zitten.
meestal heeft zoon omvormer dan het optimum op +/- 350V liggen.

meestal kun je wel zeggen dat een omvormer met minder vermogen een lagere start spanning heeft, maar er zijn veel uitzonderingen.
Wat zijn nog meer elektrische parameters waar ik rekening mee moet houden? Ik wil het maximale uit de panelen proberen te halen.
het max uit de panelen halen hoeft niet de beste economische weg te zijn.
het is niet al te fout om wat topjes gewoon weg te gooien door onder te dimensioneren.
een omvormer kan best 20% meer panelen hebben of minder zonder dat je iets merkt in de opbrengst.
het is niet mijn weg om zwaar onder te dimensioneren, maar het kan goed.
wel wil je zo dicht mogenlijk bij het optimum van de omvormer komen.
dat zo als ik al schreef ergens rond de 350V ligt bij sommige omvormers.
hou er ook rekening mee dat panelen in de zomer erg warm kunnen worden en daar door de V omlaag gaat, terwijl de zomer je belangrijkste moment is met op wekken.
Zo langzamerhand zie ik door het omvormer-bos de bomen niet meer...

Nog een vraagje betreffen schaduw:
Het aantal en type panelen en de liggingswijze staan vast (10 x Yingli YL260C-30b) ligging 20 graden oostelijk van zuid, onder een hoek van 40 gaden. Met wat opmeten in Google Earth en de aanname dat het dak van de overburen even hoog is als het onze (wat op het zicht ook zo is), meet ik vanaf het laagste punt waar de onderste rij panelen moet komen een hoek van ca. 10 graden elevatie naar de nok van het dak van de overburen. Is dit een substatiele bron van schaduw of mag ik dit verwaarlozen?

Wederom alvast bedankt voor de antwoorden...
ik heb de 260Wp variant al effen niet meer gezien, de 265 en de 270Wp zijn beter te verkrijgen.
en ik denk dat de schaduw een stuk minder is als bij mij.
als de zon niet over de 10 graden komt, dan is het zwaar winter en zou ik me niet druk maken over het verlies.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 18-09 16:57
maarud schreef op maandag 25 november 2013 @ 22:30:
Ik wil de DC kabel inkorten naar de Philips omvormer die is geïnstalleerd bij familie maar daar zitten Tyco Solarlok connectoren aan ipv de bekendere MC4 Connectoren.

Ik zag dat die Solarloks alleen met een speciale krimptang te krimpen zijn? Dat kan niet gewoon met een watrerpomptang of standaard krimptang? Zo moeilijk lijkt dat toch niet als ik de stekker zie?
Zo nee, wat is dan de beste manier om dit te fixen?

Een adapterkabel naar MC4 en dan een MC4 stekker eraan maken, of een connector met 15cm kabel en dan met een standaard krimp koppelstukje de kabel eraan maken?
Gewoon een standaard tang, een waterpomp tang kan natuurlijk ook als je een beetje handig bent met een connector aanknijpen. Moest erg lachen toen wij een "speciale" tang konden huren om de connectoren aan te knijpen, leverancier stond ook te kijken toen ik 2 van dergelijke tangen uit de lade pakte :9

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Intussen stapje verder. SolarEdge optimizers lijken een erg goede kandidaat te zijn om te gaan gebruiken. Ik zou zelfs al mijn panelen op het oosten kunnen doorverbinden naar 1 grote string van ongeveer 3200Wp op een omvormer en alle panelen voorzien van een SolarEdge optimizer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mkleinman
zou er effen bij vertellen dat het gaat over:
10,5 kingsun panelen (vergelijkbaar met suntech 185Wp) op oost
en dan waarschijnlijk de uitbreiding van 6x sanyo op west.
(kunnen de solaredge kenners iets meer vertellen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mkleinman schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 08:31:
Intussen stapje verder. SolarEdge optimizers lijken een erg goede kandidaat te zijn om te gaan gebruiken. Ik zou zelfs al mijn panelen op het oosten kunnen doorverbinden naar 1 grote string van ongeveer 3200Wp op een omvormer en alle panelen voorzien van een SolarEdge optimizer.
Waarom geen tigo? Of moet je je omvormer toch vervangen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SolarEdge heeft ook losse optimizers zonder dat je een SolarEdge omvormer nodig hebt. Tigo ga ik ook naar kijken :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:40
Er zijn optimizers van SolarEdge die ook prima met non-SolarEdge-omvormers werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mkleinman schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:19:
SolarEdge heeft ook losse optimizers zonder dat je een SolarEdge omvormer nodig hebt. Tigo ga ik ook naar kijken :)
Ik had eerder een duitse shop gelinkt welke de Tigo MM-2ES50 linkte voor het aansluiten van 2 panelen. Wellicht dat je daarmee uit de voeten kan.

Met die oplossing kan je alle panelen oost en west in serie zetten op een enkele omvormer. StecaGrid 3000 oid? Die kan tot 850 Volt iirc en gaat bij RolCo als een spreekwoordelijke tiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die Tigo's had ik inderdaad ook gezien, ook mooi materiaal! Ik wil in eerste instantie alleen de PV panelen op het westen vervangen met nieuwe omvormer ( 7x240 = 1440Wp, daar is genoeg in te krijgen qua omvormervermogen. ) De panelen op het oosten lijkt ik helemaal ongemoeid.

Alhoewel het wel interessant is om ook optimizers te zetten op 1 van mijn twee Steca500 strings ( die zijn nagenoeg identiek ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Casper de Boer schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 08:05:
[...]

Gewoon een standaard tang, een waterpomp tang kan natuurlijk ook als je een beetje handig bent met een connector aanknijpen. Moest erg lachen toen wij een "speciale" tang konden huren om de connectoren aan te knijpen, leverancier stond ook te kijken toen ik 2 van dergelijke tangen uit de lade pakte :9
dacht ik al idd.. ik bestel ze dan wel ff :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 21-09 12:59

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Vandaag liet ik met mijn ouders de honden uit. Staat er bij hen in de buurt een flink huis, met maar liefst veertig panelen op het dak. De eigenaar had recentelijk ook geinvesteerd in PV. Kreeg alleen bijna de neiging om aan te bellen om te vragen wie dat zo aan hem verkocht had, want ze lagen allemaal op Oost! Beter de helft naar het Westdak verhuizen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:38
@Luiaard:
Wie weet komen ze binnenkort West volleggen :)
Ik vind het wel gewoon goed: gelijk helemaal volplempen.

Ik had vorig jaar bovenop dew 3120 nog zo 2400 er bij kunnen leggen op west. Economisch niet zinvol (zonder WP), maar toch wel een goede zaak.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Heeft iemand hier ervaring met het indak systeem van Ubbink?
http://www.ubbink.nl/docu...erwerkingsvoorschrift.pdf
Ik vraag mij vooral af of de panelen wel voldoende geventileerd worden?
Voor onze nieuw te bouwen woning ben ik nog op zoek naar een mooie manier om de PV panelen op/in het dak te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
Kan je je dak niet helemaal strak (zwart) maken met alleen zonnepanelen?
Desnoods nog een opvulling oid tussen de panelen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Er was vorig jaar op Zonstraal iemand die een geheel zwart PV-dak had gemaakt, van nok tot goot, van boeideel tot boeideel. Zag er strak uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Niek_ schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:18:
Kan je je dak niet helemaal strak (zwart) maken met alleen zonnepanelen?
Desnoods nog een opvulling oid tussen de panelen in.
Kan (zal) inderdaad erg mooi zijn, ik heb alleen een luxe probleem, het dak is nogal groot ca 13m1x7m1 dakoppervlak (per zijde) Ook zitten er nog een aantal dakramen in, afstemming van deze met de pv panelen blijft ook altijd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-08 01:40
Een tijd geleden heb ik o.a. hier advies ingewonnen over het plaatsen van panelen op ons platte dak. Iedereen die heeft meegedacht, natuurlijk ontzettend bedankt. Met name Migjes voor o.a. de doorverwijzing naar Patrick. We hebben ontzettend veel aan hem gehad en hij heeft ons super veel geholpen.

Inmiddels 'draaien' de installaties al een paar weken. Gezamenlijk hebben we 46 panelen geplaatst, wat goed is voor 11.730 Wp. De keuze is uiteindelijk gevallen op Yingli Polykirstal - YL255P-29b. Met de mooie subsidie van de gemeente Utrecht moeten we de investering er ruim binnen 6 jaar uit hebben. De steunen zijn op maat gemaakt door Jan Bolleboom (volgens hier wel bekend). Uiteraard nog even wat foto's om de boel compleet te maken:

Totaal overzicht, waarbij de voorste 12 panelen van mij zijn. In het midden nog een buur, die het heeft laten plaatsen en zodeonde maar 6 panelen kwijt kon. Dit voornamelijk omdat de leverancier niet met creatieve oplossingen kwam.
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/cornflake/Files/Zonnepanelen/Totaal_overzicht_small.jpg

Rijtje met maatwerk steunen. Door verschillen in daken heeft een deel van de buren een een hoek van 15 graden en een deel een hoek van 20 graden. De panelen zijn wat verhoogd om geen schaduw te krijgen van de dakranden.
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/cornflake/Files/Zonnepanelen/Steunen_maatwerk_small.jpg

Netjes via een wartel en ribbelpijp/slagvaste pijp de kabels naar binnengevoerd. Bij de buren waar het geplaatst is, zijn de kabels door één van de zichtbare ventilatiegaten naar binnen gevoerd, waarbij ze 'kaal' op de scherpe metaalrand rusten en op een scherpe rand van de metalen buis die in de schoorsteen zit...
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/cornflake/Files/Zonnepanelen/Schoorsteen_doorvoer_DC_small.jpg

Weer via een wartel het huis in.
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/cornflake/Files/Zonnepanelen/Invoer_DC_small.jpg

De omvormer (Delta Solivia) en FP4all logger (netwerkkabel moet nog netjes weggewerkt worden)
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/cornflake/Files/Zonnepanelen/Delta_Solivia-FP4All_logger_small.jpg

Wasautomaat groep gesplitst en extra afgezekerd. In de meterkast aangesloten op een eigen aardlek.
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/cornflake/Files/Zonnepanelen/PV_installatie_op_WA_groep_small.jpg

En uiteraard logging richting PVOutput: http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=25424

[ Voor 15% gewijzigd door Einoël op 26-11-2013 22:32 ]

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
RobinE schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:38:
[...]

Kan (zal) inderdaad erg mooi zijn, ik heb alleen een luxe probleem, het dak is nogal groot ca 13m1x7m1 dakoppervlak (per zijde) Ook zitten er nog een aantal dakramen in, afstemming van deze met de pv panelen blijft ook altijd lastig.
Als het om het volleggen gaat kan je misschien een paar defecte panelen ertussen leggen. Kost weinig maar het zicht wil ook wat.
Wordt tijd dat Velux de maatvoering eens aan gaat passen aan de standaard PV-maten ;)
Zonder gekheid, er zullen toch wel panelen/dakramen zijn die overeen komen?
Zie een groot aantal dakramen van 98 breed, komt mooi uit :P
Einoël schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:42:
Een tijd geleden heb ik o.a. hier advies ingewonnen over het plaatsen van panelen op ons platte dak. Iedereen die heeft meegedacht, natuurlijk ontzettend bedankt. Met name Migjes voor o.a. de doorverwijzing naar Patrick. We hebben ontzettend veel aan hem gehad en hij heeft ons super veel geholpen.

*knip* mooi verslag *knip*
Leuke installatie. Goed om te zien dat er toch meer mogelijk is als de leverancier creatief meedenkt.
Krijg je van die 2 in portrait niet meer schaduw op de rij erachter? Ze steken verder uit dan de andere panelen in de rij.
Wel een klojo die installateur van je buurman. Heb zelf op het dak ook zo'n alles-in-1-schoorsteentje maar heb de kabels met pvc-bochten over die randen heen geholpen. Zijn veel te scherp. Vooral als er een beetje beweging in de kabels zit (wind). Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Niek_ op 26-11-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
Tussen de 1e en 2e rij zit meer ruimte dan tussen rij 2 en 3. Het is zo berekend, dat er een schaduwfactor van 2,2 is tussen zowel rij 1/2 als rij 2/3. Op de foto is het wat vertekend.

Ben zelf ook erg benieuwd hoe lang dat goed gaat bij de buren. De kabels zijn dan wel dubbel geïsoleerd en het zal ongetwijfeld wel een paar jaar storingsvrij blijven, maar het gaat een keer mis. Dit valt dan natuurlijk wel buiten de 'garantieperiode' van twee jaar van de leverancier en zal er dan uiteraard voor betaald moeten worden. Ik heb dit natuurlijk al wel even doorgegeven. Ben wel benieuwd of ze er op reageren en hoe ze staan te kijken, wanneer die leverancier ziet dat het dak opeens vol staat met andere installaties.

[ Voor 59% gewijzigd door Einoël op 26-11-2013 22:35 ]

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Einoël
ik dacht wel dat er wat meer paneeltjes op dat dak te proppen waren.
zoveel had ik ook niet verwacht, maar als je ter plekken staat te kijken zie je meestal meer als op het forum.
nu nog wachten op de zomer en eens kijken wat het doet.

veel zon toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23

Inmiddels 'draaien' de installaties al een paar weken. Gezamenlijk hebben we 46 panelen geplaatst, wat goed is voor 11.730 Wp. De keuze is uiteindelijk gevallen op Yingli Polykirstal - YL255P-29b. Met de mooie subsidie van de gemeente Utrecht moeten we de investering er ruim binnen 6 jaar uit hebben. De steunen zijn op maat gemaakt door Jan Bolleboom (volgens hier wel bekend). Uiteraard nog even wat foto's om de boel compleet te maken:

Totaal overzicht, waarbij de voorste 12 panelen van mij zijn. In het midden nog een buur, die het heeft laten plaatsen en zodeonde maar 6 panelen kwijt kon. Dit voornamelijk omdat de leverancier niet met creatieve oplossingen kwam.
[afbeelding]

Rijtje met maatwerk steunen. Door verschillen in daken heeft een deel van de buren een een hoek van 15 graden en een deel een hoek van 20 graden. De panelen zijn wat verhoogd om geen schaduw te krijgen van de dakranden.
[afbeelding]

Netjes via een wartel en ribbelpijp/slagvaste pijp de kabels naar binnengevoerd. Bij de buren waar het geplaatst is, zijn de kabels door één van de zichtbare ventilatiegaten naar binnen gevoerd, waarbij ze 'kaal' op de scherpe metaalrand rusten en op een scherpe rand van de metalen buis die in de schoorsteen zit...
[afbeelding]

Weer via een wartel het huis in.
[afbeelding]

De omvormer (Delta Solivia) en FP4all logger (netwerkkabel moet nog netjes weggewerkt worden)
[afbeelding]

Wasautomaat groep gesplitst en extra afgezekerd. In de meterkast aangesloten op een eigen aardlek.
[afbeelding]

En uiteraard logging richting PVOutput: http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=25424
Ziet er goed uit, wij hebben inmiddels bevestiging gekregen dat onze subsidie toegekend is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:13
<Knip mooi verhaal>

Mag dat? Ik dacht dat dat het boven de 600 of 700 W een dedicated groep moest zijn?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Pas ook nog een leuk maatwerkframe geplaatst. Flink ding geworden. Wilden de bewoners graag, tja, dan kan het. Later nog wel eens teruggeweest om extra ballast bij te plaatsen.

23x CSI250 op SB5000TL-21.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-IcrGIsDgKVk/UoTM1UIde-I/AAAAAAAAAqg/8_ap8IFEKKs/w769-h577-no/PB130018.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-TZTFpB6bbtI/UoTMgSw8vuI/AAAAAAAAAqY/qRPHwo8JZO4/w769-h577-no/PB130017.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-FafCl3VQbJs/UoTMShV16aI/AAAAAAAAAqI/bFNlHkseWKY/w769-h577-no/PB130014.JPG

Die zijkanten laten we nu trouwens in alle kleuren maken. Binnenkort zo'n frame inveld, zwart paneel, zwart frame. Ben benieuwd. En ergens anders een antraciet kleurige zijkant.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En een setje Yingli's op SB4000.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-qO-UyA9qANg/UnEna9hnWxI/AAAAAAAAAoo/EkMROkJRbEY/w769-h577-no/18+yingli+zwarte+panelen+in+Nuenen.jpg

Of een ander mooi frame, pal zuid, YL270's op een mooie SMA 3-fase omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-iLz2dfeUP8E/Um4mJXaYahI/AAAAAAAAY20/U2QKQwanlu4/s800/IMAG1214.jpg

Of een ander frame, op een oudere woning in Lochem. Yingli op SMA.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-OyYzG0N342k/UjrbvEDkW_I/AAAAAAAAAjc/MpyvIqH_2kE/w816-h460-no/IMG_1937.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik had ooit eens een site van een bedrijf over de ZN-Chine panelen incl prijs. Was erg goedkoop. Helaas kwijt.
Ben op zoek naar panelen van 250W of meer met de hoogte maat van 1600mm en breedte mag 990 mm zijn of breder.
Ik heb er nl al negen liggen van deze hoogte, en wil het netjes houden, iemand suggesties ?

Alvast bedankt.

• SpikeHome
  • Nu online
@Sunshine Company
mooie installaties hoor!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vooral leuke oplossingen, al zeg ik 't zelf. 't Maximale uit een klein stuk dak halen - met een wat lager rendement, want een lage hoek. En wat meer vervuiling. Maargoed, dat moet je dan maar voor lief nemen.

Ik denk overigens nog steeds dat zo hoog op een plat dak, een systeem met een mooie mono van Yingli op SMA, ondanks de lage hoek (7-9 graden) toch richting de 900-950 kWh / kWp gaat. Altijd licht, geen schaduw, etc. Wat denken jullie?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@SunshineCompany. Die eerste schans is netjes! Vanaf de zijkant lijkt het een nette uitbouw van de woning en niet eens op een schans met zonnepanelen. Erg netjes gedaan!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Lord Anubis schreef op donderdag 28 november 2013 @ 00:44:
Ik had ooit eens een site van een bedrijf over de ZN-Chine panelen incl prijs. Was erg goedkoop. Helaas kwijt.
Ben op zoek naar panelen van 250W of meer met de hoogte maat van 1600mm en breedte mag 990 mm zijn of breder.
Ik heb er nl al negen liggen van deze hoogte, en wil het netjes houden, iemand suggesties ?

Alvast bedankt.
Volgens mij bedoel je ZN-Shine panelen en dan vind je bijvoorbeeld dit. Alleen is dit zo'n standaard maat, dat elk poly paneel hier wel op lijkt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
mkleinman schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:27:
@SunshineCompany. Die eerste schans is netjes! Vanaf de zijkant lijkt het een nette uitbouw van de woning en niet eens op een schans met zonnepanelen. Erg netjes gedaan!
En dan maar hopen dat er geen problemen met jaloerse buren zijn. :)

Verwijderd

Uit NU.NL : Forse invoerheffing op Chinese zonnepanelen
De Europese Unie heeft een invoerheffing die kan oplopen tot 42,1 procent gelast op glas voor zonnepanelen uit China.

Daarmee moet een einde komen aan de toestroom van goedkope, zwaar gesubsidieerde producten naar Europa. De heffing gaat per direct in en geldt in ieder geval voor 6 maanden met een eventuele verlenging naar 5 jaar.

Volgens de EU lijden Europese producenten ,,aanmerkelijke schade'' door de Chinese prijsdumping, waarbij het glas onder de kostprijs op de markt wordt gebracht.

Het instellen van de invoerheffing is een eerste gevolg van een onderzoek dat Brussel in februari begon na klachten van Europese producenten die samen goed zijn voor een kwart van de Europese markt.

Die markt heeft volgens de EU een omvang van minder dan 200 miljoen euro. Chinese producenten voerden hun marktaandeel volgens Brussel op van 6,2 procent in 2009 naar 28,8 procent in 2012.

De overheden van de EU-lidstaten hebben 6 maanden de tijd om te beslissen om de voorgestelde tijdelijke heffingen, die tussen 17,1 en 42,1 procent komen te liggen, vast te leggen voor 5 jaar. De tarieven kunnen nog wijzigen als ze voor langere tijd worden ingevoerd.

Gedurende het onderzoek sloot de EU een voorlopige overeenkomst met de Chinese overheid over een minimumprijs en een volumelimiet voor de zonnepanelen die vanuit het land worden geëxporteerd. Desondanks wordt Zhejiang Jiafu Glass het maximumtarief opgelegd en kan Xinyi PV Products een heffing van 39,3 procent tegemoet zien.

Door: AFN

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Was dat geen oud nieuws van een paar maanden terug? Of is dit ineens weer ontzettend actueel?

• antonboonstra

antonboonstra

Het lijkt deze keer alleen om het glas van Chinese fabrikanten te gaan.
De importheffing op glas voor zonnepanelen komt nadat onlangs een veel groter conflict over Chinese zonnepanelen was opgelost.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Einoël
@migjes: Tot nu toe brengt alles al meer op dan ik verwacht had en straks wordt het alleen maar beter! Blijf het top vinden hoe jij en anderen de tijd en moeite nemen om mee te denken en te willen delen in de ervaringen.

@ _-= Erikje =-_: Zonder subsidie was het ook goed te doen, maar met de 40 cent per Wp is het pas echt feest. Op het moment van aanvragen zaten we nog aan 10 panelen van 250 Watt te denken, dus heb ik 'slechts' voor 2500Wp (1000 euries) ipv 3060Wp subsidie aangevraagd en gekregen. Toch een dikke 1 1/2 jaar aan omzet die je zo kado krijgt.

@Aegle: Dat mag. ABB heeft hier al standaard oplossingen voor. Voorwaarde is wel dat de lijn van de meterkast naar het zekeringkastje niet afgetakt is. Het AB kastje kun je natuurlijk prima zelf 'nabouwen' met de oplossing waar wij voor hebben gekozen. Kijk anders ook eens hier:
http://energiecommunity.e...t%3A28321&page=1#comments
Volgens mij is deze oplossing op tweakers ook al wel een aantal keren besproken.

@SunshineCompany: Die schansoplossing met die zijkanten ziet er trouwens geweldig uit, maar kunnen zij niet in de problemen komen door die 45 graden regel? (zo noem ik de regel, maar weet de officiële naam niet. Het hoogste punt moet minimaal dezelfde afstand hebben van de dakrand.)

• mrmrmr
  • Niet online
antonboonstra schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:49:
[...]

Volgens mij bedoel je ZN-Shine panelen en dan vind je bijvoorbeeld dit. Alleen is dit zo'n standaard maat, dat elk poly paneel hier wel op lijkt.
Niet gedacht, maar ZN shine blijkt zowaar een echt merk: http://www.znshine-solar.com
ZNSHINE PV-Tech Co., Ltd maakt sinds 2007 panelen onder het merk ZNSHINE SOLAR.

Ook interessant qua techniek.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mrmrmr schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:51:
[...]

Niet gedacht, maar ZN shine blijkt zowaar een echt merk: http://www.znshine-solar.com

MDZ levert onder andere dit merk. De paar 200WP panelen van ZNshine die ik heb blinken niet ergens in uit. Het nieuwsbericht is leuk maar ik heb ze nog niet eerder gezien.

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:10
Einoël schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:59:
...
@Aegle: Dat mag. ABB heeft hier al standaard oplossingen voor. Voorwaarde is wel dat de lijn van de meterkast naar het zekeringkastje niet afgetakt is. Het AB kastje kun je natuurlijk prima zelf 'nabouwen' met de oplossing waar wij voor hebben gekozen. Kijk anders ook eens hier:
http://energiecommunity.e...t%3A28321&page=1#comments
Volgens mij is deze oplossing op tweakers ook al wel een aantal keren besproken.
...
Inderdaad, ik heb het ook zo gedaan. Niet met een aansluiting voor de wasautomaat, maar met de aansluiting van de garage/berging. Scheelde in mijn geval een hoop graafwerk :)

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

• maarud
[...]

Jep, daar heeft een bekende van mij 17 panelen van :) en die komen binnenkort hier ook.

Vandaag omvormer aangesloten bij familie, maar ging niet zo heel lekker, aardlek in de meterkast klapte eruit.
Er loopt één groep direct vanaf de meterkast naar zolder waar 2 stopcontacten zitten, eentje voor een Philips omvormer en eentje voor de nieuwe Samil Power omvormer. Dat moet toch geen probleem zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 28-11-2013 17:58 ]

• Rol-Co

Rol-Co

maarud schreef op donderdag 28 november 2013 @ 17:57:
[...]

Jep, daar heeft een bekende van mij 17 panelen van :) en die komen binnenkort hier ook.

Vandaag omvormer aangesloten bij familie, maar ging niet zo heel lekker, aardlek in de meterkast klapte eruit.
Er loopt één groep direct vanaf de meterkast naar zolder waar 2 stopcontacten zitten, eentje voor een Philips omvormer en eentje voor de nieuwe Samil Power omvormer. Dat moet toch geen probleem zijn?
Jawel , dat kan problemen geven, ik heb het ook gehad met 2 omvormers die opstarten en mekaar beeinvloeden waardoor de aardlek soms uit klapte. Ieder op een eigen groep of cq aardlek en het probleem is over.

• maarud
Is dat ook op te lossen door een aardlek of zekering tussen het tweede stopcontact en eerste te bouwen?
De Philips heeft al een losse 16A zekering in stekker-uitvoering.

Het is lastig om nog een extra speciale groep aan te leggen en ten slotte komt de boel in de meterkast toch op één rail :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een heffing op glas.. is in ieder geval geen heffing op zonnepanelen. Gaat weer gezellig worden. China vs. EU. 41,5%. Auch.

En ja, vergunningstechnisch is die schans kritisch (zacht uitgedrukt). Bewuste keuze van klant. Ik wilde 'm ook niet zo hoog. Klant wel, want hoek. Ik niet, want wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

XL Businesspark Almelo (of véél kleiner...)
Waanzinnig megalomaan, in april 2012 werd bericht dat er een - maximaal - 17 MWp grote vrijeveld PV-installatie (geschat: zo'n 68.000 moderne 250 Wp panelen) op max. 23 hectare van het XL Businesspark bij Almelo zou moeten komen. Waarbij een bekende speler als Arcadis de aanbestedingsprocedure zou gaan organiseren. Het absurde project bleek na ruim een jaar onderzoek onhaalbaar (nog ver voordat er sprake was van postcoderoos gesodemieter in Nederland). RTV Oost meldde al op 27 juni 2013 dat de stekker er uit werd getrokken omdat zelfs met provinciale EN Rijkssubsidies het project niet rond gerekend bleek te kunnen worden. Lees: verliesgevend project. Kappen, dus. Althans: er wordt nog gekeken naar de haalbaarheid van een veel kleiner PV-parkje van 5 hectare. Dat zou maximaal nog maar om zo'n anderhalve MWp kunnen gaan. Kleiner dan het al in het voorjaar van 2011 opgeleverde, in Azewijn gerealiseerde amorf Si parkje...
Hier om de hoek. Dus ik was op de hoogte, er zelfs indirect bij betrokken. Mijn eerste reactie: "Niet haalbaar". De conclusie naar jaar onderzoek? Hetzelfde. Zucht. Welkom in Nederland. Goed stuk overigens, Poldermans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

SunshineCompany schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:57:
Pas ook nog een leuk maatwerkframe geplaatst. Flink ding geworden. Wilden de bewoners graag, tja, dan kan het. Later nog wel eens teruggeweest om extra ballast bij te plaatsen.

23x CSI250 op SB5000TL-21.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Die zijkanten laten we nu trouwens in alle kleuren maken. Binnenkort zo'n frame inveld, zwart paneel, zwart frame. Ben benieuwd. En ergens anders een antraciet kleurige zijkant.
En ons motto is....... met een schans meer kans d:)b :Y

Toen ik begon in 2010 had ik maar plek voor 11 panelen op m,n platdak met de gebruikelijke
montage methode, nu met een schans heb ik 22 kunnen plaatsen en geniet er alle dagen van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Je zou het ook als een dakopbouw kunnen doen. Je moet dan natuurlijk wel een vergunning aanvragen, maar dan ben je van al het gezeur af en je kan je panelen goed bevestigen. En je hebt een beetje meer ruimte. Ik ben wel benieuwd of iemand dit al gedaan heeft, een dakopbouw speciaal voor PV.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
maarud schreef op donderdag 28 november 2013 @ 18:35:
Is dat ook op te lossen door een aardlek of zekering tussen het tweede stopcontact en eerste te bouwen?
De Philips heeft al een losse 16A zekering in stekker-uitvoering.

Het is lastig om nog een extra speciale groep aan te leggen en ten slotte komt de boel in de meterkast toch op één rail :P
Iemand nog een ideetje? Elke dag langer wachten is minder opgewekte energie :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

De groep op een aparte 100mA aardlekautomaat zetten, zoals deze: http://gereedschap.bengsh...litem.php?art_id=13346311

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is een beetje off topic, maar ik plaats hem toch maar even:

Weten jullie een goede en betrouwbare internetwinkel om LED lampen te bestellen?

Vroeger was Leditlight een aardige, maar ik hoor daar de laatste maanden steeds slechtere geluiden over sinds de overname door een ander bedrijf.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Nu online
er is speciaal een forum over led

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Yep, kwam ik net achter. Thanks!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Weten jullie mijn vragen nog? Medio augustus. Nou, hier komt ie dan, alvast een plaatje, op onze site http://www.legrandservices.nl/home/freetext.aspx?menu=87 … staat meer, bijv een selectie tool. http://oi40.tinypic.com/35arsqt.jpg
Wat vinden jullie ervan?
Ik denk een oplossing voor velen. Je hebt wel een leiding boven voor de wasmachine bijv, maar geen loze leiding meer over, en je wilt niet hakken/breken, toch? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verkrijgbaar via de elektrotechnische groothandel. Euh, ik vindt het geen reclame maar een oplossing!

[ Voor 47% gewijzigd door SasJo op 29-11-2013 17:11 ]

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Gewoon een tussenverdeelkastje. Oud trucje met nieuwe naam. Kost geld, net als arbeid. En dat is de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
De groep met de twee omvormers?

Het is nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
---(hoofdzekering)---------[aardlek]-------[4 groepen waarvan één naar omvormers]
                                            |            |        |             |
                                            | (a)
                                            |
                        [WCD 1 met 16A automaat met omvormer 1]
                                            |
                                            | (b)
                               [WCD 2 met direct omvormer 2]

Moet er dan een aardlek op a? Of op b? Of is een extra 16A zekering op WCD 2 ook voldoende? Lijkt me dat die niets doet maar afijn :)

Of één of andere oplossing zoals de post hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SunshineCompany schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 17:24:
Gewoon een tussenverdeelkastje. Oud trucje met nieuwe naam. Kost geld, net als arbeid. En dat is de overweging.
Ja dat klopt. Maar standaard verkrijgbaar waren ze er nog niet veel. Ja kost geld, maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar. Uiteraard is gepeild of de markt hierop zit te wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
SasJo schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 17:30:
[...]

Ja dat klopt. Maar standaard verkrijgbaar waren ze er nog niet veel. Ja kost geld, maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar. Uiteraard is gepeild of de markt hierop zit te wachten....
en die zit er niet op te wachten. Is lastig, ook met het afschakelen, plaatsing van werkschakelaar, panelen met dit kastje in combinatie met zakelijke laadpaal bij prive woning.
Vraag abb maar achter wat voor nadelen ze zijn gekomen ;-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Dat "wasmachine verdeelkastje" is toch eenvoudig zelf in elkaar te knutselen? Het is geen rocket science...
Ik dacht dat eerst dat je een aparte groep vanuit de meterkast moest maken met bijbehorende leiding naar zolder. Maar ik las hierboven dat je ook een bestaande groep (wasmachine, laat die nou net tegenover de geplande omvormer op zolder te staan :) ) mag gebruiken.

Morgen uitzoeken of het een aparte groep is. Ik vermoed van wel. Dat scheelt me het leggen van een nieuwe leiding naar beneden, de meterkast. Ik had die bedacht om die door de afvoerleiding van de geforceerde afzuiging te leggen. Dat zal officieel wel niet mogen, maar ik had geen andere keus, behalve door twee betonnen vloeren boren en het verlaagde plafond in de keuken te slopen om vervolgens in de meterkast uit te komen. Maar die oplossing van de wasmachine groep is voor mij dé oplossing!

Eigenlijk toch best wel een prima forum... :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geen holle ruimte bij de trap? Daar kan je vaak zo van zolder naar beneden in de wat recentere huizen, even door de vloer en via de kruipruimte in de meterkast weer omhoog.

Cv leiding gaat daar vaak ook van zolder naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Aegle schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 01:35:
Dat "wasmachine verdeelkastje" is toch eenvoudig zelf in elkaar te knutselen? Het is geen rocket science...
Ik dacht dat eerst dat je een aparte groep vanuit de meterkast moest maken met bijbehorende leiding naar zolder. Maar ik las hierboven dat je ook een bestaande groep (wasmachine, laat die nou net tegenover de geplande omvormer op zolder te staan :) ) mag gebruiken.

Morgen uitzoeken of het een aparte groep is. Ik vermoed van wel. Dat scheelt me het leggen van een nieuwe leiding naar beneden, de meterkast. Ik had die bedacht om die door de afvoerleiding van de geforceerde afzuiging te leggen. Dat zal officieel wel niet mogen, maar ik had geen andere keus, behalve door twee betonnen vloeren boren en het verlaagde plafond in de keuken te slopen om vervolgens in de meterkast uit te komen. Maar die oplossing van de wasmachine groep is voor mij dé oplossing!

Eigenlijk toch best wel een prima forum... :) .
Kan idd geen rocket science zijn, want PClop heeft het nl ook zelf zo gemaakt :+

VB, http://www.eem-groepenkasten.nl/625/groepenkasten-ip30/
Zoek wel een kastje uit met din-rail en aard-rail, zeker ook die laatste, heb je lekker een
centrale aardedoorluspunt, werkt wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Industriële automatisering was ooit mijn vak. Ik denk wel te weten wat ik nodig heb. Maar toch bedankt voor de info! Nooit te oud om te leren.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Laatst online: 16-09 11:39
[...]

Ik heb er nu meer dan een jaar 17 liggen (195 Wp panelen) en die bevallen prima.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Aegle schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 01:35:
Ik dacht dat eerst dat je een aparte groep vanuit de meterkast moest maken met bijbehorende leiding naar zolder. Maar ik las hierboven dat je ook een bestaande groep (wasmachine, laat die nou net tegenover de geplande omvormer op zolder te staan :) ) mag gebruiken.... :) .
Geen Rocket science, klopt. Althans als je beetje handig bent en de regels goed leest! Je moet nl in de meterkast ook iets veranderen!
Je mag nl maar 4 automaten achter 1 aardlek hebben.
Kijk hier eens http://oi40.tinypic.com/35arsqt.jpg
En daarom brengt mijn werkgever dit kastje, met duidelijke handleiding en hetgeen je moet veranderen in je meterkast...... Dus voor installatiebedrijven die toch al via de groothandel bij ons kopen...
De hele achterwand van het kastje schuif je zo eruit... Handig

Onderaan deze website vind je wat meer handvaten; http://www.legrand.nl/pv-verdeler

[ Voor 4% gewijzigd door SasJo op 01-12-2013 00:23 . Reden: Duidelijker maken, er zijn veel uitgangspunten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

PClop schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 11:44:
[...]
Kan idd geen rocket science zijn, want PClop heeft het nl ook zelf zo gemaakt
Vraagje; Hoe heb je het gedaan in de meterkast? Niet meer dan 4 automaten achter 1 aardlek..... 8)7 Dus geen 5....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
SunshineCompany schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 17:24:
Dit doet mij denken aan heel oud trucje van vroeger om een extra groep met wcd in de meterkast te maken waardoor er op bestaande groep meer aansluitingen gemaakt konden worden.
Men voldeed daardoor aan de regels. (NEN 1010)

Het trucje met de onderverdeling voorkomt wel dat er nooit een te grote stroom ergens in de betreffende groep kan optreden en dus wel veilig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
SasJo schreef op zondag 01 december 2013 @ 00:13:
[...]

Vraagje; Hoe heb je het gedaan in de meterkast? Niet meer dan 4 automaten achter 1 aardlek..... 8)7 Dus geen 5....
De wasmachinegroep direct na de hoofdschakelaar aansluiten, niet dus via de aardlekschakelaar.

Maar dit heeft wel een nadeel dat de bedrading vanaf de meterkast naar zolder niet achter een aardlek zit en dus een minder veilige elektrische installatie oplevert. :(

[ Voor 49% gewijzigd door opuntia1 op 01-12-2013 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

opuntia1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 07:23:
[...]De wasmachinegroep direct na de hoofdschakelaar aansluiten, niet dus via de aardlekschakelaar.

Maar dit heeft wel een nadeel dat de bedrading vanaf de meterkast naar zolder niet achter een aardlek zit en dus een minder veilige elektrische installatie oplevert. :(
Lees eens wat er onder die "groene cirkel" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
SasJo schreef op zondag 01 december 2013 @ 09:10:
[...]

Lees eens wat er onder die "groene cirkel" staat.
Dit had ik gelezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

SasJo schreef op zondag 01 december 2013 @ 00:13:
[...]

Je vraag doet mij vermoeden dat je leest maar het niet begrijpt ( klok vs klepel )
Eea gaat over een ( de ) bestaande wasm. groep die al dan niet is voozien van een aardlek beveiliging
Deze groep kun je uitbreiden met een extra "stoppen" kastje met bv 2x 16A installatieautomaten
waarvan je één gebruikt om de wasmachiene af te zekeren en de ander om de PV omvormer
er op aan te sluiten, dus niet in de meterkast maar bij het wasmachiene aansluitpunt
dat kastje heet dan een sub verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
...en laat ik nou precies zo'n kastje hebben liggen, acht eenheden breed, zoals in vermelde link van SasJo: http://www.eem-groepenkasten.nl/625/groepenkasten-ip30/
Ja, dat gaat wel lukken met die wasmachinegroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

PClop schreef op zondag 01 december 2013 @ 10:28:
[...]
Je vraag doet mij vermoeden dat je leest maar het niet begrijpt ( klok vs klepel )
Eea gaat over een ( de ) bestaande wasm. groep die al dan niet is voozien van een aardlek beveiliging
Deze groep kun je uitbreiden met een extra "stoppen" kastje met bv 2x 16A installatieautomaten
waarvan je één gebruikt om de wasmachiene af te zekeren en de ander om de PV omvormer
er op aan te sluiten, dus niet in de meterkast maar bij het wasmachiene aansluitpunt
dat kastje heet dan een sub verdeler.
Maar dan zitten er in totaal wel 5 automaten achter de aardlek in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
In de meterkast moet je dus wel de groep van de wasmachine achter een apparte aardlek zetten, als er al een automaat op de groep zat, je kunt de groep ook zonder aardlek op de stroom aansluiten. In dat kastje zitten namelijk ook aardlek (automaten)

en wanneer er voorheen ook slechts 3 groepen achter de aardlek zaten, dan zijn er met de onderverdeling nog steeds maar 4 eindgroepen.
Klakkeloos zon verdeelkastje ophangen is dus niet zomaar de goede oplossing, maar kan dat wel makkelijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 01-12-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Wacht even... Achter de aardlek zijn bij mij drie groepen aangesloten. Althans, zo staat het aangegeven in de meterkast. Ik heb nog een ouderwetse groepenkast met vijf groepen met smeltveiligheden, waarvan er drie achter de aardlek. Dezedrie groepen zijn aangeduid met groene schakelaars. De overige twee zijn wit.
Eén van de drie groene is een wasmachine groep. Die gaat rechtstreeks naar zolder. Mag ik er vanuit gaan dat ik op zolder een automaat (16A, B-karakteristiek) voor de omvormer kan plaatsen? En de aansluiting naar de WCD voor de wasmachine alleen beveiligd wordt door de "stop" beneden in de meterkast? Of maak ik nu een denkfout?
Dus:
aardlek -> 16A smeltveiligheid -> 16A automaat -> omvormer
De WCD voor wasmachine wordt dan voor de 16A automaat aangesloten en is alleen afgezekerd op de smeltveiligheid.

Of is het wijs om een tweede automaat naast de automaat voor de omvormer te plaatsen zodat, mocht de wasmachine kuren krijgen de automaat eruit vliegt en niet de smeltveiligheid waardoor ook de omvormer afgesloten wordt?

Ik hoop dat jullie mijn uitleg het nog snappen... :?

PS: hoe krijg ik code verwerkt in mijn topic? Met [mono] kun je niet inspringen: spaties slaat ie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
[ code ]-tags gebruiken ?
code:
1
2
3
4
5
6
aardlek
-> 16A smelt
     -> 10A automaat (16A automaat = 20A smelt qua karakteristiek, 10A automaat = 16A smelt) 
            -> omvormer
     -> 10A automaat
            -> wasmachine

let er dus op dat een 16A automaat achter een 16 A smeltzekering geen nut heeft ...
die laatste komt namelijk overeen met een 20A smeltzekering qua karakteristieken
en dat zou dus overeenkomen met een 20A zekering na een 16A zekering zetten ... nutteloos dus

je verhoogd die eerste naar minstens 20A smeltzekering (24A automaat) met trage reactie
of je verlaagt de 2de naar 10A (of is het 12A?) automaat (of 16A smelt) met snellere reactie

dus variant hierboven of:

code:
1
2
3
4
5
6
aardlek
-> 20A smelt (trage type)
     -> 16A automaat (snelle type)
            -> omvormer
     -> 16A automaat (snelle type)
            -> wasmachine

ps: moet een wasmachine normaal ook niet achter een 30mA aardlek zitten wegens 'natte ruimte'
(je moet zo maar eens een verstopte machine hebben die je open doet terwijl er wat spanning op de metalen buitenkant van je machine staat... natte voeten en spanning op de handjes = niet leuk)

[ Voor 75% gewijzigd door soulrider op 02-12-2013 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

maarud schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 17:25:
[...]
De groep met de twee omvormers?

Het is nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
---(hoofdzekering)---------[aardlek]-------[4 groepen waarvan één naar omvormers]
                                            |            |        |             |
                                            | (a)
                                            |
                        [WCD 1 met 16A automaat met omvormer 1]
                                            |
                                            | (b)
                               [WCD 2 met direct omvormer 2]

Moet er dan een aardlek op a? Of op b? Of is een extra 16A zekering op WCD 2 ook voldoende? Lijkt me dat die niets doet maar afijn :)

Of één of andere oplossing zoals de post hierboven?
Zoiets.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
\\ ------------ OUD ------------ \\

(hoofdzekering)
                              |
               ----------------------------
              |                          
        [aardlek 30mA]
              |
   -----------------------
  |       |       |       |
 omv.     2       3       4

\\ ------------ NIEUW ------------ \\

(hoofdzekering)
                              |
               ----------------------------
              |                            |                     
        [aardlek 30mA]           [aardlek automaat 100mA]
              |                            |
   -----------------------             ---------   
  |       |       |       |           |         |
 leeg     2       3       4         omv.1      omv.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mis ik ergens nieuws over een importheffing op PV glas - wat daadwerkelijk een dezer dagen van kracht gaat gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
Einoël schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:59:
@SunshineCompany: Die schansoplossing met die zijkanten ziet er trouwens geweldig uit, maar kunnen zij niet in de problemen komen door die 45 graden regel? (zo noem ik de regel, maar weet de officiële naam niet. Het hoogste punt moet minimaal dezelfde afstand hebben van de dakrand.)
Even mijn vraag nog een keertje herhalen. ;)

@antonboonstra: Waarom ga je in dit geval voor een 100mA aardlek voor de twee omvormers en niet gewoon een 30mA aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb momenteel 8x Senersun 240 op het dak liggen met een Steca 2010 omvormer. Ik zit er heel erg aan te denken de rest van het dak ook vol te leggen, dat zijn dan nog 6 panelen extra.
Even gesteld dat het dezelfde panelen worden met een Steca 2010 slave omvormer, wat is dan de beste configuratie om dit aan te sluiten?
Momenteel zitten de 8 panelen in één string op de 2 ingangen van de Steca (doorgelust). 8x240 = 1920 Wp, een Steca 2010 kan maximaal 2400 Wp aan en als ik kijk naar het maximum vermogen dat ik ooit heb gekregen (1780 W, gemiddeld over 10 minuten) is er ook nog wel ruimte voor een extra paneel in de string. Meer panelen lijkt me voordelig bij opstarten en bij lage instraling: meer panelen = meer voltage dus eerder opstarten. Of denk ik fout?
Maar dan is er één string met 9 en één met 5 panelen. Dus die andere string zou dan navenant minder doen.
Beter om 2x7 panelen te doen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat kan, maar is bewuste keus van klant.

In het ergste geval haal je er 3 panelen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

@Einoël Omdat Maarud last had van een aardlek die regelmatig afschakelde. Twee omvormers op 1 groep kan betekenen dat je nét iets meer dan 30mA aan lekstroom trekt. Als je dan ook nog de omvormers aansluit met een vaste kabel met bijvoorbeeld een werkschakelaar i.p.v. een WCD, dan ben je helemaal veilig bezig.

[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 02-12-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
OK. Weer wat wijzer. Dank daarvoor!
Nog wel een paar vragen: Mag ik het volgens onderstaand schema installeren? Of moet er op zolder een extra (tweede) aardlek komen voor de wasmachine? bij defect aan wasmachine zou de omvormer ook uitschakelen.
Mag ik de bestaande leiding vóór de smeltveiligheid aftakken i.p.v. erna zoals het origineel is aangesloten? Daarmee is de leiding naar zolder dus niet afgezekerd. Mag dat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
  --------------------------------------------------------------
|                          |                                   |
|                   [hoofdzekering]                            |
|       -------------------|-----------------                  |
|      |                   |                 |                 | 
|      |             [aardlek 30mA]          |                 |
|   --------        ---------------          |                 |
|  |       |       |       |       |         |                 |
| Z16A(*) Z16A(*) Z16A(*) Z16A(*) Z16A(*)    |                 | 
| Gr.1    Gr.2    Gr.3    Gr.4    Gr.5       |                 |
|                                  .         |                 |
|                                  ..........|                 |
|                                            |     (meterkast) |
  (*)    = smeltzekering                     |
  (....) = bestaande verbinding              |
                                             |
                                             \
                                             \
       bestaande leiding voor wasmachine ==> |
                                             |
                                             |
|                                            |                 |
|                                       [aardlek 30mA]         |
|                                   --------------------       |
|                                  |                    |      |
|                           [automaat 16A]       [automaat 16A]|
|                              Omvormer    Wasmachine >-|      |
|                                                              |
|                                                     (zolder) |
 ( >- ) = WCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De leiding naar boven is wel afgezekerd, door de hoofdzekering. Het kan wel zijn dat de leiding naar boven dan zwaarder uitgevoerd moet worden (omdat hij op bijvoorbeeld op 25A is afgezekerd), dus dikker moet worden, de bestaande kabel kun je dan niet gebruiken. Lijkt me ook niet echt handig, eigenlijk.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Komt op mij over alsof de B-merken hierdoor getroffen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Nu online
Bijna goed in 'als in ideaal'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
|      |             [aardlek 30mA]          |                 |
|   --------        ---------------          |                 |
| Z16A(*) Z16A(*) Z16A(*) Z16A(*) Z16A(*) B20A(#)              | 
| Gr.1    Gr.2    Gr.3    Gr.4    Gr.5       |                 |
|                                  .         |                 |
  (*)    = smeltzekering                     |
  (#)    = automaat                          |
  (....) = bestaande verbinding              |
                                             |
                                             \
                                             \
       bestaande leiding voor wasmachine ==> |
                                             |
                                             |
|                                   --------------------       |
|                         [  automaat 16A   ]   [automaat 16A] |
|                         [aardlek 100-300mA]   [aardlek 30mA] |
|                              Omvormer    Wasmachine >-|      |
|                                                     (zolder) |
 ( >- ) = WCD

Zo behoud je dat als er een aard lek aanspreekt of kortsluiting of overlaad de ander blijft werken.
Dit i.v.m selectiviteit. Jij weet nooit, als de B20A een 16A zou zijn welke 16A zou afvallen.
Nu ook kan je de MK boven, beneden afschakelen ( verplicht ) zonder dat er beneden iets uitvalt.
Met een 20A kan je nog de 2,5mm2 VD aders gebruiken, bij een B25A ( zoals ik het heb ) moet je 6mm2 draad gebruiken.
Zelf heb ik dan nog een B16A naast de wasmachine. Sommigen willen misschien een wasdroger erbij.
een 30mA aardlek achter een 100 of 300mA, tja raad eens welke er eerder uit gaat.
O, en 100-300mA is verplicht ten op zichte van 30mA achter een trafo loze omvormer.
In sommige gevallen kan een omvormer een C kar nodig hebben, maar dat zou je bij de leverancier moeten vragen.
Hangt veel af of jij 3600Wp aan een 3600 omvormer heb hangen of een 2500Wp.

Mijn kastje boven
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
|                                     [automaat B25A]          |
                                             |
                                             |
                                             \
                                             \
       bestaande leiding voor wasmachine ==> | <=== gevuld met 3 x 6mm2 ( yep ook aarde  )
                                             |
                                             |
 -------------------------------------------------------------------------------
|                                            |                                  |
|                                            |                                  |
|                6mm2                        |                                  |
|            -------------------[kWh meter]-----------------------              |
|           |                 |                       |           |             |     <<- 6mm2
|      [automaat B16A]   [automaat C10A]      [automaat 16A] [automaat 16A]     | 
|      [aardlek 300mA]   [aardlek 300mA]      [aardlek 30mA] [aardlek 30mA]     |  ================
|           |                 |                       |           |             |     <<-  2,5mm2
|        Omvormer1       Omvormer2       Wasmachine >-|           |             |
|                        3 Micro's                                |             |
|                                                                 |             |
|                                                  Col toekomst >-|             |
|                                                                               |
|                                                                               |
|                                                     (zolder)                  |
 -------------------------------------------------------------------------------
 ( >- ) = WCD

edit: KWh meter toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:41
Sunshine: De B-merken. Die is leuk. Dat zijn dus wat van de laatste pv-producenten in europa.
200 miljoen euro aan glas gaan niet naar reparatie of zelfbouwertjes.
Maar ik ben en blijf wel nieuwsgierig wat je onder een b-merk verstaat.

Edit: Ik had niet gezien dat er na de glasheffing, een nieuw bericht was van de eu over zonnepanelen en china. Dus mijn reactie betrof het oude bericht.

Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat er panelen uit china gaan komen die de heffing voor lief nemen.
De voorlopige maatregel werkte al als een trein.
Goedkoop werd 20 tot 30% duurder. Kijk maar eens naar de prijsbreker Yingly.
China krijgt zo bakken met gratis geld binnen en de Europese pv is en blijft gerommel in de marge.

[ Voor 50% gewijzigd door izdp op 03-12-2013 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@ Lord anubis: Helder verhaal.

Ik las ergens dat het niet zinvol is een 16A automaat achter een 16A smetveiligheid te hangen. Of het zou een trage zekering moeten zijn, met een slak symbooltje.
Jou oplossing met een extra automaat maakt dat de leiding naar zolder in ieder geval is afgezekerd. Wel zo'n veilig gevoel.

Welke omvormer er komt ben ik nog niet uit. Ik ben driftig aan het uitzoeken wat voor mij de beste optie is en aan mijn voorwaarden voldoet. Zie ook eerdere topics hier. Het is voor 10 stuks Yingli 260W Panda panelen.

In ieder geval bedankt voor je commentaar. Ben weer een stap verder :) .

[ Voor 0% gewijzigd door Aegle op 02-12-2013 23:07 . Reden: Taalvauten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

izdp schreef op maandag 02 december 2013 @ 21:30:
Sunshine: De B-merken. Die is leuk. Dat zijn dus wat van de laatste pv-producenten in europa.
200 miljoen euro aan glas gaan niet naar reparatie of zelfbouwertjes.
Maar ik ben en blijf wel nieuwsgierig wat je onder een b-merk verstaat.

Edit: Ik had niet gezien dat er na de glasheffing, een nieuw bericht was van de eu over zonnepanelen en china. Dus mijn reactie betrof het oude bericht.

Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat er panelen uit china gaan komen die de heffing voor lief nemen.
De voorlopige maatregel werkte al als een trein.
Goedkoop werd 20 tot 30% duurder. Kijk maar eens naar de prijsbreker Yingly.
China krijgt zo bakken met gratis geld binnen en de Europese pv is en blijft gerommel in de marge.
Wellicht eerst beter lezen voordat je mij op mijn tenen trapt, en een discussie uitlokt?

En wat versta ik onder B-merken? Kleine merken, die kort(er) bestaan, niet verticaal geïntegreerd zijn, kleine oplages hebben, prijs-georiënteerd zijn, geen kantoren buiten China hebben. En dat hoeven niet per definitie slechte panelen te zijn, maar merktechnisch brengt het naar mijn mening wel meer risico met zich mee. En uiteindelijk ws. ook kwaliteitstechnisch, al weten we dat nu nog niet.

En verder wordt er geschreven dat de merken die zich niet aan minimumprijzen houden hiermee om de oren geslagen worden. De grotere (en vaak duurdere) merken krijgen daar dus ws. minder of niet mee te maken, die zorgen echt wel dat ze buiten schot blijven.

Kortom; ik blijf bij mijn standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:41
Merkwaardige reactie vanuit je tenen Sunshine.

Immers al voor dat er een reactie was op mijn post, corrigeerde ik mijn bericht al via een edit.
i.p.v. deze te verwijderen. Dit om het begrijpelijk te houden voor degene die mijn post al gelezen had.
Soit.

Geheel eens met je definitie over B-merken. Je antwoord pleziert me.
Al zou je nog tuv of vergelijkbaar getest aan kunnen toevoegen.

Al weet ik niet goed wat ik moet verstaan onder merkentechnisch risico.
Met grootte kan dat toch niet te maken hebben lijkt me, gezien het failleren van partijen.
Kwaliteitsrisico is zeker groter bij de kleinere merken.
Wie deze aangeboden krijgt moet zich extra vergewissen.
Een goede importeur doet dat voor zijn klanten. Want een klein merk kan een best product hebben en een beste prijs.

Dan rest nog je opmerking alsof de b-merken door de heffing getroffen worden.
Het zou kunnen dat inferieure partijen het nu niet op prijs halen.
Het 1e mogelijk positief puntje van deze heffing waar ik nog niet aan had gedacht.

Echter gezien de lijst van aangemelde partijen staan er naar mijn idee wel B-merken bij.
Dan blijft het interessant om te weten of er partijen zijn die de heffing doodleuk betalen.

Kortom; ik zie geen wezenlijke verschillen in onze beider standpunten. Tenzij je het eens bent met de heffing van de eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Nu online
I.v.m een uitbreiding.

Heeft iemand ervaring met de Omnik 1TKL?
4 panelen van 250Wp -
1000Wp erop is het minimun volgens de tech info.
Iemand een gelijke situatie, met of zonder opmerkingen/ervaringen?

Mvg LA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een heffing, of ik het daarmee eens ben. Moeilijk. Ik begrijp het wel, maar vind 't niet slim van de EU, die gaan dit spelletje niet winnen..

Binnenkort optimaal gebruik maken van een 3x80A aansluiting: 310 stuks 250Wp Yingli op 3 stuks STP17000, 10 graden, plat dak, lightweight montagesysteem. Had zelfs 310 x 270Wp geoffreerd.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Even rekenen ......
310*250Wp = 77500Wp => 77500Wp / 240V = 323A => 323/3 = 107.6 A
Je hebt dus max 3x 107.6 A aan panelen liggen, bij een positieve tolerantie nog meer.

Met die 3 STP17000 (17kW?) heb je 3x 71A

Flink onder gedimensioneerd ! ( 77.5kWp panelen tov van 51kW omvormer) (ik heb spijt van mijn 12kWp panelen op een 10kW omvormer)
Zijn er geen 20kW omvormers? ( de tripower 20000TL 10 )
Daarnaast kan je afhankelijk van de situatie altijd uit gaan van (of zorgen voor) een basis verbruik last waardoor de 3x80 niet worden overschreden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

@SSC Is het een zuid georiënteerd systeem of een oost+west opstelling? Ik vind het zelf wel interessant die onderdimensionering en ben erg benieuwd naar de jaaropbrengsten van dit systeem. Volgens mij lijken de piekverliezen hoger dan dat ze over een jaar gezien werkelijk zijn. In de 95% van de tijd dat de panelen (veel) minder vermogen leveren, zal een kleinere omvormer efficiënter kunnen werken.

Desondanks moet het wel mogelijk zijn 2x een 17kW en 1x een 20kW omvormer achter een 3x80A aansluiting te monteren. 3x80A is ruim 55kW en aangezien de omvormers de netspanning nog wel wat zullen verhogen, zal het maximaal vermogen nog wel hoger kunnen liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door antonboonstra op 04-12-2013 10:44 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.