Mijn eerste suggestie zou Micro omvormers zijn, hiermee kan je relatief makkelijke de 2 panelen parallel zetten. De enecsys Duo 360-72 zou hier goed voor passen, alternatief zou economisch de 300 Watt micro omvormers hier geschikt voor kunnen zijn.mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 08:35:
Ik heb daarnaast nogal last van schaduw. De 4 panelen tegen de nok aan krijgen veel minder schaduw te voorduren dan de 2 panelen die een stuk lager zitten. Daar moet ik dus rekening mee houden.
Zoals anderen aangeven is dat enkel bij de HF series (> 200 Volt) of de TL series groter dan de 2500TLST van toepassing (> 175 Volt). Geen van beiden een fijne passing.Mijn eerste gedachte ging uit naar een SB1300-TL met Optitrack. Als ik echter ga zoeken op de SMA site dan kan ik niets vinden over dat Optitrack beschikbaar is voor de 1300TL. Iemand hier enig idee?
Tot op zekere hoogte wel. De omvormer trekt dan de string spanning naar beneden zodat je hier wel het vermogen uit de resterende 4 haalt, maar gooit hierbij de (kleine) opbrengst uit de 2 schaduwn panelen weg die micro omvormers wel zouden benutten.En met optitrack, wanneer die twee onderste panelen in de schaduw liggen, laat optitrack die bovenste 4 panelen vol hun werk doen?
Het IntelliShade verhaal van Mastervolt is hetzelfde alswat bijvoorbeeld de SMA en PowerOne doen. Gewoon de stringspanning scannen voor de globale MPP.
Mag ik de StecaGrid 2000 adviseren? Deze heeft 2 onafhankelijke MPP ingangen a 1000Wp/s en bijpassend ingangsbereik. Zoals iemand anders al opmerkte, als niks anders past, dan een StecaGrid 2000. Geen globale MPP scan, maar met 2 losse strings geen probleem. Nog steeds niet zoveel opbrengst als 2 panelen parallel op een micro omvormer.
Jammer van de wisselende berichten omtrend de Enecsys Duo omvormers, het is een mooi passend product. Ik kan wel zeggen dat de Duo micro omvormer precies een mooie maat is voor installaties. Door de parallel schakeling zijn ze niet erg vatbaar voor schaduw.