Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.500 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Lord Anubis schreef op woensdag 04 december 2013 @ 07:06:
I.v.m een uitbreiding.

Heeft iemand ervaring met de Omnik 1TKL?
4 panelen van 250Wp -
1000Wp erop is het minimun volgens de tech info.
Iemand een gelijke situatie, met of zonder opmerkingen/ervaringen?

Mvg LA
mmmm 1000Wp is niet echt het minimum van die omvormer.
het zal ook nog draaien met 4x200Wp=800Wp, zonder problemen.(uitgaand van mijn suntech 190wp's)

het minimum word niet bepaalt door het aantal Wp, maar de minimum V van de mpp.
maar het is meestal niet verstandig om helemaal op de ondergrens van de mpp te gaan zitten.
je moet ook nog rekening houden dat de V aardig kan zakken als de panelen heet worden in de zomer.
en als er wat schaduw is dat een diode kan in schakelen en de V daardoor zakt.
(ook draai je een 1-2% beter als de V niet op de ondergrens zit en dat tikt best aan op een jaar.)

b.v.
3x hjsolar 260Wp(45V) (pasop de maat is wel iets anders als andere panelen) geeft al voldoende V voor de omvormer en een 4x geeft dan zelfs een lekkere marge in de V voor de mpp.
als je dit dan doet met 3x of 4x een poly paneel (29V) kom je erg laag uit, misschien wel te laag.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie bij Woudsehoeve een ZW opstelling en een hoek van 45 graden, in juni was de max efficiëncy 6,25, dat komt denk ik wel overeen met de ligging en dimensionering.
Zelf met 25 graden op zuid haal ik in juni 7,64KWh/KWp, da's aanzienlijk meer.
Mijn systeem is wel minder ondergedimensioneerd, max 2100W voor 2350Wp.
Een buur verderop heeft 2430Wp op een Aeg pv2800 en die piekt naar 2800W, echter is zijn productie zowat gelijk aan wat ik haal.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:40
SunshineCompany schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:15:
[...]

Wellicht eerst beter lezen voordat je mij op mijn tenen trapt, en een discussie uitlokt?

En wat versta ik onder B-merken? Kleine merken, die kort(er) bestaan, niet verticaal geïntegreerd zijn, kleine oplages hebben, prijs-georiënteerd zijn, geen kantoren buiten China hebben. En dat hoeven niet per definitie slechte panelen te zijn, maar merktechnisch brengt het naar mijn mening wel meer risico met zich mee. En uiteindelijk ws. ook kwaliteitstechnisch, al weten we dat nu nog niet.

En verder wordt er geschreven dat de merken die zich niet aan minimumprijzen houden hiermee om de oren geslagen worden. De grotere (en vaak duurdere) merken krijgen daar dus ws. minder of niet mee te maken, die zorgen echt wel dat ze buiten schot blijven.

Kortom; ik blijf bij mijn standpunt.
Ja, maar het blijft allemaal vrij diffuus in PV land. Ik meende enige tijd terug bijvoorbeeld dat Suntech een grote en dus betrouwbaarder speler was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
nog 18 dagen en dan kan ik eens gaan vergelijken.
ik heb 3850Wp (niet ondergedimensioneert) op een power-one 3.0.
ouders hebben 4770Wp (17% ondergedimensioneert) op een power-one 3.0.
beide in tilburg, 45 graden en oost-west.
voorlopige conclusie ziet er goed uit voor alle bij de systemen, opbrengst vrijwel gelijk in kWh/kWp.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Terpen Tijn schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:53:
[...]

Ja, maar het blijft allemaal vrij diffuus in PV land. Ik meende enige tijd terug bijvoorbeeld dat Suntech een grote en dus betrouwbaarder speler was...
Ik heb zelf Suntech panelen.
Maar garantie weet ik niet, zoals vroeger met die messensets, levenslang garantie.
Het stelt helemaal niets voor, garantie tot de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 12:40
opuntia1 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:19:
[...]

Ik heb zelf Suntech panelen.
Maar garantie weet ik niet, zoals vroeger met die messensets, levenslang garantie.
Het stelt helemaal niets voor, garantie tot de deur.
Ja, ik ook dus, maar gelukkig is mijn leverancier nog niet failliet. Dus van die garantie heb ik wel al bijna anderhalf jaar kunnen genieten. :) Niet nodig gehad overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20
Er is net bij ons een Solaredge systeem geïnstalleerd, 26 x LG panelen (6630Wp) en een SE7000 3 fasen inverter.

Het systeem werkt goed, alleen valt mij het volgende op.

Elke keer als de inverter gaat werken dat gaan 1 minuut de fans draaien. Daarna stopt het.

En dat is goed te horen bij ons in de huiskamer. De inverter hangt namelijk één verdieping hoger.

Is dit normaal bij dit systeem?

[ Voor 14% gewijzigd door aeng op 04-12-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:34
Geen idee. 'k Heb 'slechts' een SE3000 1-fase ....

Kijk even of er iets over in de handleiding staat. Bel anders met SolarEdge. Zij kunnen het je zo vertellen!

Waar heb jij je systeem overigens gekocht e/of wie heeft het geïnstalleerd?

[ Voor 22% gewijzigd door Cranberry op 04-12-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20
Cranberry schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:52:
Geen idee. 'k Heb 'slechts' een SE3000 1-fase ....

Kijk even of er iets over in de handleiding staat. Bel anders met SolarEdge. Zij kunnen het je zo vertellen!

Waar heb jij je systeem overigens gekocht e/of wie heeft het geïnstalleerd?
1-fase inverters hebben geen fans. Wees blij!

Mijn systeem komt hier vandaan http://www.saltaservice.nl/
Ze hebben het ook geïnstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door aeng op 04-12-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

antonboonstra schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:24:
@SSC Is het een zuid georiënteerd systeem of een oost+west opstelling? Ik vind het zelf wel interessant die onderdimensionering en ben erg benieuwd naar de jaaropbrengsten van dit systeem. Volgens mij lijken de piekverliezen hoger dan dat ze over een jaar gezien werkelijk zijn. In de 95% van de tijd dat de panelen (veel) minder vermogen leveren, zal een kleinere omvormer efficiënter kunnen werken.

Desondanks moet het wel mogelijk zijn 2x een 17kW en 1x een 20kW omvormer achter een 3x80A aansluiting te monteren. 3x80A is ruim 55kW en aangezien de omvormers de netspanning nog wel wat zullen verhogen, zal het maximaal vermogen nog wel hoger kunnen liggen.
De 20TL is een zeer inflexibele omvormer, met slechts 1 MPP.. :) Wordt uiteindelijk 306 x 255Wp poly, ZZO, 10 graden. Zomer pal d'r op -> Hoge temperatuur.

Aftoppen is op jaarbasis volgens SMA 1%.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Terpen Tijn schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:04:
[...]

Ja, ik ook dus, maar gelukkig is mijn leverancier nog niet failliet. Dus van die garantie heb ik wel al bijna anderhalf jaar kunnen genieten. :) Niet nodig gehad overigens.
Geniet er maar nog even van totdat je aanspraak op garantie maak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
opuntia1 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:38:
[...]
Geniet er maar nog even van totdat je aanspraak op garantie maak. :)
ik quote maar het bericht dat ik er op kreeg van de leverancier/importeur.
Zoals u wellicht niet ontgaan is, is gisteren de herstructurering van Suntech Wuxi geaccepteerd. Dit is een dochteronderneming van Suntech Power Holdings.

Hieronder het laatste officiële persbericht van Suntech: http://ir.suntech-power.c...icle&ID=1798781&highlight

Verschil; Dit is geen faillissement, zoals wij in het westen gewend zijn. Maar een doorstart onder dezelfde naam, alle garanties van de reeds geproduceerde producten worden overgenomen.

Verzekerd: De Suntech panelen die wij aan u verdelen zijn tevens goed ingedekt(herverzekerd), deze vallen onder de insolventie verzekering van Suntech.
het is niet veel, maar dat was het ook niet toen ik ze kocht.
hoe ze het willen oplossen als het fout gaat weet ik ook niet,want de importeur heeft ze niet meer in de prijslijst staan, dus het zelfde type paneel gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 01:12
Ik zou graag wat ervaring willen opdoen met zonnepanelen en het lijkt mij een leuk projectje om te kijken of ik m'n NAS, router, modem, etc via zonnepalen van spanning kan voorzien (bij voorkeur met iets van een UPS oid erbij voor als de stroom uitvalt).

Het lijkt me een goed idee dit op een manier te doen die uitbreidbaar is mocht ik in de toekomst m'n hele huis middels zonnepanelen van energie willen voorzien.

Hebben jullie een idee wat de slimste manier is om dit aan te pakken?

(ik weet niet of een soortgelijke vraag al eerder is gesteld maar ik kon niets vinden met de search)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
As zaterdag zonnepanelen bij m'n zusje op het dak leggen. Behoorlijk schuin dak (60 graden) maar dat mag de pret niet drukken. We gaan ze deze keer landschapje in plaats van portrait leggen met als gevolg dat de profielen niet van links naar rechts maar van boven naar beneden over het dak lopen.
Iemand tips/ervaring met het leggen op zo'n manier? Normaal kan je altijd prima over het profiel lopen, maar dat gaat nu niet op.
Worden 4 rijen van 3 panelen (Yingli 270c icm een sma sb3000tlst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 12:29
Ik wil in totaal 22 panelen van 260Wp (bisol) op mijn dak gaan leggen met de volgende verdeling:
12 panelen oost en 10 panelen west beide op een eigen string en beide onder een hoek van 30 graden en wat schaduwval van een schoorsteen.

Volgens de berekening van de SMA Sunny Design kan ik met een SMA SB3600TL-21 toe. Door de ligging en de schaduw is de opbrengst iets minder dan 4000 kWh (684 kWh/kWp).
Ik heb ook berekeningen gemaakt van de opbrengst met een SB4000 en SB5000. De SB3600 blijkt gewoon het meeste op te brengen. Ik vermoed, dat de keren dat deze omvormer de opbrengst aftopt op 3600W niet vaak voor zullen komen.

Ik heb een hoofdzekering van 1x25A. Volgens mij is met deze zekering ook alleen een SB3600 'toegestaan' vanwege de zekeringwaarde. Ik zou een 35A hoofdzekering moeten gaan plaatsen voor de andere omvormers en dat gaat zo maar een paar honderd euro meer kosten per jaar voor netbeheerkosten.

Ik zou graag jullie welgewaardeerde mening horen in deze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
aaahaaap schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:50:
Ik zou graag wat ervaring willen opdoen met zonnepanelen en het lijkt mij een leuk projectje om te kijken of ik m'n NAS, router, modem, etc via zonnepalen van spanning kan voorzien (bij voorkeur met iets van een UPS oid erbij voor als de stroom uitvalt).

Het lijkt me een goed idee dit op een manier te doen die uitbreidbaar is mocht ik in de toekomst m'n hele huis middels zonnepanelen van energie willen voorzien.

Hebben jullie een idee wat de slimste manier is om dit aan te pakken?

(ik weet niet of een soortgelijke vraag al eerder is gesteld maar ik kon niets vinden met de search)
3 opties.

1. steca500/soladin600 en het gewone elektra net als accu gebruiken.
is gewoon het goedkoopst en geen slijtage aan accus enz.
dat word salderen genoemd. (in de zomer stroom naar buiten(aan de buren geven) en in de winter weer terug pakken(je buren laten betalen voor jouw stroom), dit is geheel gratis in nederland tot 5000kWh)

2. steca en anderen hebben laadregelaars voor accus.
nadeel als je te kort komt valt de zaak uit, ik draai met mijn set vaak genoeg in de wintermaanden onder de 1 kWh per dag en overschotten in de zomer gaan verloren.

3. nedap/sma backup/effecta hebben omvormers met accus die bijde werelden samen voegen.
nadeel is niet echt goedkoop en de grote van die omvormers (+/- 3000W) daar wek ik al genoeg mee op voor heel mijn huis. maar opslaan in een accu is mij nog veelste duur.
in de zomer dagen doe ik max 22kWh en in de winter dagen ben ik al blij als ik over de 1 kWh kom.

en er zijn vast nog een paar tussen opties buiten die ik noem.
maar tussen die opties daar zul je een keuze tussen moeten maken welke je wil gebruiken.
(optie 1 is de gene die vrijwel iedereen hier gebruikt, gewoon vanwege de prijs.
is gewoon het goedkoopst)
graziemille schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:11:
Ik wil in totaal 22 panelen van 260Wp (bisol) op mijn dak gaan leggen met de volgende verdeling:
12 panelen oost en 10 panelen west beide op een eigen string en beide onder een hoek van 30 graden en wat schaduwval van een schoorsteen.

Volgens de berekening van de SMA Sunny Design kan ik met een SMA SB3600TL-21 toe. Door de ligging en de schaduw is de opbrengst iets minder dan 4000 kWh (684 kWh/kWp).
Ik heb ook berekeningen gemaakt van de opbrengst met een SB4000 en SB5000. De SB3600 blijkt gewoon het meeste op te brengen. Ik vermoed, dat de keren dat deze omvormer de opbrengst aftopt op 3600W niet vaak voor zullen komen.

Ik heb een hoofdzekering van 1x25A. Volgens mij is met deze zekering ook alleen een SB3600 'toegestaan' vanwege de zekeringwaarde. Ik zou een 35A hoofdzekering moeten gaan plaatsen voor de andere omvormers en dat gaat zo maar een paar honderd euro meer kosten per jaar voor netbeheerkosten.

een hoofd zekering van max 1x80A of 3x25A kost in heel Nederland het zelfde?
dus dat hoeft geen probleem te zijn.
trouwens 25A hoofdzekering is eigenlijk voor de meeste mensen ook wel genoeg.
(daar kan ook gerust 25A over terug geleverd worden, maar als je dat doet, dan wek je al gouw veel te veel op en krijg je het niet meer terug genomen uit het net.)

ik heb 1900wp op oost en 1950Wp op west bijde op 45 graden.
als er een omvormer zou bestaan die max 2500W zou doen en 2000W per mpp kan verwerken zou dat geen probleem zijn voor mijn set. maar helaas die bestaan niet (voor een niet premium prijs).
voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oostwest2.jpg
in tegen stelling tot een zuid set heb je met een oost-west meer mpp kracht nodig.
en een paar omvormers die je op noemd hebben dat niet. (de SB4000 en SB5000 gaan maar tot net iets meer als de helft van het totaal van de omvormer, de SB3600 kan wel meer als de helft van de omvormer over de mpp hebben. maar je geeft niet de precieze types op en dat maakt wel iets uit.)

kijk eens naar een power-one 3.6. (om uit te rekenen gebruik stringtool.power-one.com of smadesign en pak een sb3600tl-21)
die kan 3000W per mpp verwerken en 3600W per omvormer.
maar een power-one 4.2 kan ook wel eens je omvormer zijn.(3000W per mpp en 4200W voor de omvormer.)
en er zijn er nog wel meer, maar pas op dat de mpp het wel kan verwerken.

(niks mis met een omnik, gebruik hem allen als voorbeeld, no offence ;)
en ik dik het een beetje aan ter verduidelijking)
een omnik 4.0k-TL kan zo maar +/-2200W verwerken per mpp en totaal wel een 4400W.
maar met 22X260Wp=3120Wp kom je wel wat tekort op de oost mpp.
en dat terwijl je hoogste punt waarschijnlijk niet boven de 3500W uit zal komen.
dus dan heb je eigenlijk een omnik 6.0 nodig om die oost set aan te kunnen (en die betaat niet)

sunnydesign is niet een echt handig programma om een opbrengst mee te schatten.
mijn set in sunnysesign geeft ook iets aan van 684kWh/kWp, maar ik haal met gemak de 730kWh/kWp(en jij komt met 2x30 graden nog wel iets hoger uit.).
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
dus geloof er niet al teveel van, meer een indicatie.

(lees dit schrijven niet als een volledig antwoord, maar meer als een duwtje in de rug naar wat het moet gaan worden. veel meer info is nodig voor een echt goed antwoord.)

edit:
de set die je plant gaat ongeveer 4300kWh per jaar opleveren.
dat is best veel.
en deze waarschuwing is wel op zijn plek.
trias energetica.
vaak is het goedkoper om eens goed rond te kijken in huis wat er onnodig energie gebruikt.
en soms is het zelfs goedkoper om: een nieuwe wasmachine te kopen dan als wat de oude slurper gebruikt op te wekken met pv.
stroom die je over hebt levert niet veel op in Nederland.
(vervang wasmachine voor wat je wil)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 05-12-2013 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:08
Nee, sunnydesign moet je niet gebruiken voor je geschatte opbrengst.
Hoewel, ik heb het wel gedaan en oh, oh vol blijde verbazing over de veel hogere opbrengsten.
Zal ergens uitkomen rond de 23% meer en dat is geheel en al overschot.
Je kan beroerdere problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 01:12
migjes schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:47:
[...]

3 opties.

1. steca500/soladin600 en het gewone elektra net als accu gebruiken.
is gewoon het goedkoopst en geen slijtage aan accus enz.
dat word salderen genoemd. (in de zomer stroom naar buiten(aan de buren geven) en in de winter weer terug pakken(je buren laten betalen voor jouw stroom), dit is geheel gratis in nederland tot 5000kWh)

2. steca en anderen hebben laadregelaars voor accus.
nadeel als je te kort komt valt de zaak uit, ik draai met mijn set vaak genoeg in de wintermaanden onder de 1 kWh per dag en overschotten in de zomer gaan verloren.

3. nedap/sma backup/effecta hebben omvormers met accus die bijde werelden samen voegen.
nadeel is niet echt goedkoop en de grote van die omvormers (+/- 3000W) daar wek ik al genoeg mee op voor heel mijn huis. maar opslaan in een accu is mij nog veelste duur.
in de zomer dagen doe ik max 22kWh en in de winter dagen ben ik al blij als ik over de 1 kWh kom.

en er zijn vast nog een paar tussen opties buiten die ik noem.
maar tussen die opties daar zul je een keuze tussen moeten maken welke je wil gebruiken.
(optie 1 is de gene die vrijwel iedereen hier gebruikt, gewoon vanwege de prijs.
is gewoon het goedkoopst)
Bedankt voor de duidelijke info!

Ik denk dat dan de 1e optie inderdaad het handigst is. En dan hou ik gewoon m'n bestaande UPS aangesloten op het stopcontact.

Is het kwa panelen het slimst om voor 1 of 2 grotere (250-300Wp) te gaan?
(ik zie namelijk ook pakketten met 5x100Wp of 10x 50Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:43
@migjes, bedoel je dit?
Wikipedia: Trias energetica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
aaahaaap schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:11:
[...]

Ik denk dat dan de 1e optie inderdaad het handigst is. En dan hou ik gewoon m'n bestaande UPS aangesloten op het stopcontact.

je hebt de keuze uit de steca500 of een soladin600. (ze doen bijde even veel, laat je niet teveel misleiden door de naam)

een steca 500, wil minimaal 100V op zijn donder hebben.
dan kan hij er 5A van de panelen gebruiken.
en levert hij 500W terug aan het net. (dat is meteen de max wat kan zonder een aparte groep aan te leggen.)

een soladin 600, kan met wat minder V zijn werk doen, maar kan wel +/-7A verwerken.
en levert hij 500W terug aan het net. (dat is meteen de max wat kan zonder een aparte groep aan te leggen.)

als de panelen warm worden in de zomer zakt de V een aardig stukje naar beneden.
vandaar dat een steca500 vaak word geleverd met 3x 200Wp panelen.
dat maakt 3x 35V * 5A= ....... tot de max van 500W.
en in de zomer (als het warm is) 3x28V * 5A = ....... tot de max van 500W.

het kan ook zeker met andere panelen als 200Wp, maar heb dat nog niet gezien dat het dan ook goedkoper is, je hebt dan meer bevestiging materialen nodig etc...
(maar ben nooit te oud om te leren, dus als je echt denkt dat het kan laat het maar eens zien.)

hier een vervend steca gebruiker:
http://www.antonboonstra.nl/energie/
krijg je een idee van wat het doet.

je kunt natuurlijk ook een aparte groep aanleggen en meteen een echte set neer hangen. >:)

waarschuwing:
begin er niet aan, dit is een zeer verslavende hobby, je wil altijd meer. >:)
voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer.
ik dacht dat ik dezelfde link had gebruikt.
maar vul gerust aan. (het werd een lang verhaal en het was al laat gisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op donderdag 05 december 2013 @ 17:04:
[...]
hier een vervend steca gebruiker:
http://www.antonboonstra.nl/energie/
krijg je een idee van wat het doet.
Vandaag doet het niet veel, tenzij je een windmolen hebt :+

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op donderdag 05 december 2013 @ 17:18:
[...]

Vandaag doet het niet veel, tenzij je een windmolen hebt :+
snel met een zaklamp naar buiten dan! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Terpen Tijn schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:53:
[...]

Eens.

En ik heb zelf ook Suntech liggen.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kan het lang maken; maar hou het kort: Mooi paneel, prima configuratie; zou zo ik zelf ook bij een klant leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Niek_ schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:32:
As zaterdag zonnepanelen bij m'n zusje op het dak leggen. Behoorlijk schuin dak (60 graden) maar dat mag de pret niet drukken. We gaan ze deze keer landschapje in plaats van portrait leggen met als gevolg dat de profielen niet van links naar rechts maar van boven naar beneden over het dak lopen.
Iemand tips/ervaring met het leggen op zo'n manier? Normaal kan je altijd prima over het profiel lopen, maar dat gaat nu niet op.
Ja, tip: Gewoon profielen van links naar rechts leggen. Kun je alsnog standaard dakhaken gebruiken, kun je er overheen lopen, geen gedoe met boutjes in een profiel, kosten zijn +/- 8 EUR / paneel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:02
SunshineCompany schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:05:
Een heffing, of ik het daarmee eens ben. Moeilijk. Ik begrijp het wel, maar vind 't niet slim van de EU, die gaan dit spelletje niet winnen..

Binnenkort optimaal gebruik maken van een 3x80A aansluiting: 310 stuks 250Wp Yingli op 3 stuks STP17000, 10 graden, plat dak, lightweight montagesysteem. Had zelfs 310 x 270Wp geoffreerd.. ;)
Toevallig in het noorden van het land ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18
...

Zoals al gemeld, voor de netbeheerkosten maakt het niet uit als je van 25 naar 35A gaat. Bij Liander kun je dat zelfs gratis laten doen: http://www.liander.nl/lia...ijzigen/verzwaren_EKV.htm
De vraag is natuurlijk of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Terug levering van Kwh gaat goed bij eneco bij veel terug levering
Krijg zelfs btw en energie belasting en levering kosten terug
Ze zijn niet gewend te moeten betalen aan klanten denk ik.

Tevens liander maakt er ook een puinhoop van.
Ik heb een brief dat ze echt niet de meter op afstand uit kunnen lezen.Dat heb ik ze niet toegestaan op afstand uitlezen wegens mijn privacy.
En wat blijkt ze lezen het toch uit volgens eneco die de standen van liander hebben door gekregen.
Tijd voor de kanton rechter denk ik dan maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 20:59
Ondanks de regen en storm ben ik toch begonnen met m'n verkennende actie rondom een PV installatie.
Ik heb me helemaal suf gelezen de laatste tijd.
Voordat ik m'n situatie zal schetsen wil ik eerst nog wat hardere cijfers opzoeken en wat foto's van maken (staat zaterdag op de planning).
Echter waar ik al wel uit ben is het volgende:

Ik kan 1 groep beschikbaar stellen zonder te hoeven breken (die ik via zo'n ABB PV verdeel kastje zal aan laten leggen).

Het liefst wil ik dus zoveel mogelijk kWh generen van mijn dak als mogelijk wat nog past op een 16A groep. (gelegen op ZO) (info hierover volgt nog zodra ik alle info verzameld heb)
Ik weet dat alles zal afhangen van hoeveel panelen er op m'n dak passen icm welke omvormer je kiest

Als ik 3500 kWh / 0,85 doe kom ik op 4117 Wp.
(sommige sites gebruiken 0,8 andere weer 0,85?)

Na wat zoeken ben ik deze pdf tegen gekomen met wat voorbeeld configuraties maar wat ik zie is dat zodra je in die configs rond de 3000-3400 Wp komt, er vaak geswitched wordt naar 1x 20A of 2x 16A in de meterkast (VG als afkorting)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HRhXEQY.jpg

Ik maak het vast moeilijker dan het is maar ik snap niet waarom de voorbeeld config spreekt over:
PGSK13_250GMT Sunkit 13 PLATINUM - 3250 Wp 1 x Growatt 3600MTL omvormer 5 114% 1 x 20A 1 x 25A
(20A nodig)
PGSK15_250S Sunkit 15 PLATINUM - 3750 Wp 1 x SMA SB3000TLST-21 omvormer met BlueTooth 15 85% 1 x 16A 1 x 25A
(1x16A nodig)
Mijn vraag voor nu is kloppen deze voorbeeld configs ongeveer?

[ Voor 4% gewijzigd door NIK0 op 05-12-2013 21:42 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHDNovice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-04 16:55
aeng schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:47:
Er is net bij ons een Solaredge systeem geïnstalleerd, 26 x LG panelen (6630Wp) en een SE7000 3 fasen inverter.
Het systeem werkt goed, alleen valt mij het volgende op. Elke keer als de inverter gaat werken dat gaan 1 minuut de fans draaien. Daarna stopt het.
Is dit normaal bij dit systeem?
Dit is een normale "zelftest" die hij afwerkt als hij uit de nachtmode komt en zodra hij weer in standby gaat. Tijdens deze donkere dagen kan dat meerdere keren per dag gebeuren. Zelf heb ik een SE8000 met 36x205Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Nostradamus; beetje lang verhaal, geen zin om helemaal te lezen.. maar als je max. met 16A wilt afzekeren, kun je dus max. een 3600 Watts omvormer pakken. En daar kun je in theorie zo 6000 Wp op knallen, met de nodige aftopping natuurlijk, in dat geval. Reken met 0,85 op 't ZO, zonder schaduw, en max. 30 graden gaat dat ook nog wel naar 0,90 in praktijk (vooral met een mooie mono).

En verder; frames-frames-frames..

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-wiSrehxN37U/Upyw-AerrhI/AAAAAAAAAro/reeH53pakDU/w768-h576-no/IMG_3228.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
deejeebv schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:55:
[...]

Zoals al gemeld, voor de netbeheerkosten maakt het niet uit als je van 25 naar 35A gaat. Bij Liander kun je dat zelfs gratis laten doen: http://www.liander.nl/lia...ijzigen/verzwaren_EKV.htm
De vraag is natuurlijk of het nodig is.
Het uitvoeren van de vergroting kan gratis zijn, de jaarlijkse 'capaciteitstarief' scheelt nogal.
Ik zit bij Stedin en zij hanteren het volgende capaciteitstarief per jaar, gebaseerd op de aansluitwaarde (= hoofdzekering):

1 × 6 t/m 3 × 25A € 147,20
> 3 × 25A t/m 3 × 35A € 736,00

Nogal een verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Niek_ schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:32:
Je kan meestal ook kiezen voor horizontale montage als het paneel het toelaat om op de korte kant te klemmen (mag niet bij alle panelen).
Ga je toch vert. railens plaatsen dan eerst alle railsen plaatsen, dan het links onder paneel plaatsen en de onderkant van deze met een laser of een lijntje haaks op de rails plaatsen.
Dan afhankelijk of er links of recht ruimte is de onderste rij plaatsen, en als deze haak ligt, de ander panelen daar bovenop plaatsen, indien er weienig ruimte liks of rechts naast is, dan 2e paneel er naast plaatsen, 3e nog niet, en dan gaan stapelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

NIK0 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 21:35:
Ik kan 1 groep beschikbaar stellen zonder te hoeven breken (die ik via zo'n ABB PV verdeel kastje zal aan laten leggen).

Het liefst wil ik dus zoveel mogelijk kWh generen van mijn dak als mogelijk wat nog past op een 16A groep. (gelegen op ZO) (info hierover volgt nog zodra ik alle info verzameld heb)
Ik weet dat alles zal afhangen van hoeveel panelen er op m'n dak passen icm welke omvormer je kiest
Kijk dan bij de omvormer niet naar vermogen, maar naar max. AC stroom output.
Deze mag niet boven de 16A AC gaan. kan best zijn dat dat een 4000 omvormer is (soms heeft ie dat vermogen alleen als ie bijna 10% boven de nom. netspanning uit komt).
Daarna kijk je naar de max string spanning en stroom.
Daaraan kun je een hoeveelheid panelen koppelen. en dat aantal kun je zovel opvoeren tot of de max van de spanning of de max van de stroom is bereikt. Of dat veel zin heeft wat rendement betreft is een 2e.
Gebeurde in belgie regelmatig omdat daar veel geld (subsidie) werd betaald voor de opgewekte Kwh, maar je een max. vermogen aan de omvormer kant had.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

aaahaaap schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:11:
[...]

Ik zie veel Soladin 600's in combinatie met 3x standaard paneel (1 x 1,65 mtr. 220 -230Wp), of 2 x 300Wp paneel.
Hangt erg af van de montage mogelijkheid. 2x 300Wp kan redelijk wat schelen in de montage materialen.
Maar die 230-235 Wp panelen worden vaak zeer concurerend aangeboden. Ik zou niet beginnen aan kleine paneeltjes van 50 of 100Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

NIK0 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 21:35:
Ondanks de regen en storm ben ik toch begonnen met m'n verkennende actie rondom een PV installatie.
Ik heb me helemaal suf gelezen de laatste tijd.
Voordat ik m'n situatie zal schetsen wil ik eerst nog wat hardere cijfers opzoeken en wat foto's van maken (staat zaterdag op de planning).
Echter waar ik al wel uit ben is het volgende:

Als ik 3500 kWh / 0,85 doe kom ik op 4117 Wp.
(sommige sites gebruiken 0,8 andere weer 0,85?)

Na wat zoeken ben ik deze pdf tegen gekomen met wat voorbeeld configuraties maar wat ik zie is dat zodra je in die configs rond de 3000-3400 Wp komt, er vaak geswitched wordt naar 1x 20A of 2x 16A in de meterkast (VG als afkorting)
[afbeelding]

Ik maak het vast moeilijker dan het is maar ik snap niet waarom de voorbeeld config spreekt over:
PGSK13_250GMT Sunkit 13 PLATINUM - 3250 Wp 1 x Growatt 3600MTL omvormer 5 114% 1 x 20A 1 x 25A
(20A nodig)
PGSK15_250S Sunkit 15 PLATINUM - 3750 Wp 1 x SMA SB3000TLST-21 omvormer met BlueTooth 15 85% 1 x 16A 1 x 25A
(1x16A nodig)
Mijn vraag voor nu is kloppen deze voorbeeld configs ongeveer?
De omvormer bepaald de maximum stroom. Dus die kan zeker 3600W of zelfs 4000W zijn.
Daar kan je altijd een factor 10 tot 30% op over dimensioneren dus een 5000Wp is geen probleem, zelfs de 6000Wp zoals genoemd door sunshine is geen probleem. Je verliest wat vermogen (aftopping) op dagen met veel zon in het voorjaar (=koud) maar dat wordt goed gemaakt door de rest van het jaar. Je totaal opbrengst is veel hoger dan theoretisch met 16A. De omvormer heeft geen probleem met veel panelen zolang de spanning maar binnen de specs blijft. De stroom regelt hij zelf.

Kortom een 3800W omvormer (16A*240V) met 6000Wp aan panelen is optimaal voor opbrengst in kWh. Voor je TVT is rond de 4500Wp aan panelen optimaal maar het scheelt niet veel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

graziemille schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:21:
[...]

Het uitvoeren van de vergroting kan gratis zijn, de jaarlijkse 'capaciteitstarief' scheelt nogal.
Ik zit bij Stedin en zij hanteren het volgende capaciteitstarief per jaar, gebaseerd op de aansluitwaarde (= hoofdzekering):

Nogal een verschil!
Je stelling klopt wel echter ging het hier boven ( volgens mij ) om een enkelfasige aansluiting
en dan blijft het tarief wel het zelfde bij 25A > 35A hoofdtzekering.
E.e.a. mits de KWh meter geen roet in het eten gooit, deze moet namelijk ook geschikt
zijn voor een maximale stroom van 35A ( staat vermeld op de KWh meter )
als dat niet zo is krijg je van de netwerkbeheerder GEEN 35A hoofdtzekering gemonteerd.
( spreek uit ervaring |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Helaas. Op een schuin bitumendak zonnepanelen geplaatst in consolebakken, met heel veel grind erin. Die staan niet meer waar ze moeten staan. Gelukkig nog wel allemaal op 't dak.

Of rubberen matten eronder, of een balk op 't dak plakken met bitumenkit. Of ws. door 't dak heen met een verankering, in de balklaag, en opnieuw waterdicht maken.

[ Voor 14% gewijzigd door SunshineCompany op 06-12-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Nog deze maand wil ik maximaal 3 extra panelen plaatsen. De orientatie is west met een hoek van 15 graden. Er liggen nu twee hengji solar 260 wp mono's aangesloten op een steca 500.

Mijn eerste gedachte was twee yingli panda's te kopen van 270 wp en 1 enecsys duo omvormer.
Een extra steca 500 leek mij niet interessant omdat de meeste panelen meer dan 5A kunnen leveren.

Nu lees ik op dit forum problemen met de enecsys duo maar ik kan niet precies de vinger op de zere plek leggen. Is er een combinatie van pv panelen met de enecsys die gewoon goed werkt met een mooie opbrengst?

Een alternatief zou involar kunnen zijn, 1 microomvormer per paneel. Relatief iets duurder dan de enecsys duo.

Mis ik nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@tw_eek
ik zag laatst dat de sanyo hit 240Wp panelen best betaalbaar aan het worden waren.
die met 3 stuks op een steca 500 lijkt mij geen foute keuze.
(mischien als je heel lief bent wil antonboonstra wel een berekening maken wat dat zou doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
SunshineCompany schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:48:
Helaas. Op een schuin bitumendak zonnepanelen geplaatst in consolebakken, met heel veel grind erin. Die staan niet meer waar ze moeten staan. Gelukkig nog wel allemaal op 't dak.

Of rubberen matten eronder, of een balk op 't dak plakken met bitumenkit. Of ws. door 't dak heen met een verankering, in de balklaag, en opnieuw waterdicht maken.
Ik ga voor het laatste;
door 't dak heen met een verankering, in de balklaag, en opnieuw waterdicht maken. :)
Het voordeel is hiervan dat je dak niet extra belast wordt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 06-12-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, alleen zit je weer met extra risico op lekkage. Maargoed.

We hebben ondertussen zoveel staan in NL, dit is het eerste waar iets niet goed gaat - en dat was op een ingewikkelde klus. Vervelend, maar op te lossen. En dat gebeurd dan dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
SunshineCompany schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 14:11:
Ja, alleen zit je weer met extra risico op lekkage. Maargoed.

We hebben ondertussen zoveel staan in NL, dit is het eerste waar iets niet goed gaat - en dat was op een ingewikkelde klus. Vervelend, maar op te lossen. En dat gebeurd dan dus ook.
Dat risico valt wel mee, vooral omdat je het over een schuin bitumendak heb.
Zelfs als je het niet waterdicht afsluit is het risico op lekkage zeer klein, of heb je het over heel grote gaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
@SunShine @WoudseHoeve @Andre1973
Bedankt voor jullie terugkoppeling..ik ga verder puzzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
migjes schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:20:
@tw_eek
ik zag laatst dat de sanyo hit 240Wp panelen best betaalbaar aan het worden waren.
die met 3 stuks op een steca 500 lijkt mij geen foute keuze.
(mischien als je heel lief bent wil antonboonstra wel een berekening maken wat dat zou doen.)
Wow! Dat zijn leuke paneeltjes en een mooie maat ook nog.

Ik zie dat ze, de N240SE10, wel 5,85 Ampere kunnen leveren bij een instraling van 1000W per m2. De steca gaat niet verder dan 5.

Is er een manier om de maximale stroom te berekenen bij deze situatie? Als ik het instralingsdiagram bekijk zie ik een maximale opbrengst van 90% t.o.v. de optimale ligging. Kan ik dan concluderen dat de maximale instraling in de zomer dan 900W per m2 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@tw_eek
ja dat zijn leuke paneeltjes.
ik zou er best een 10 van willen.
maar helaas de kas is effe leeg.

je moet niet rekenen met 90% t.o.v. de optimale ligging.
mijn oost-west panelen hallen gewoon 100% van de stc waarden, dat doen ze alleen wel minder uren van daar die 90% in opbrengst.

zoon paneel doet ongeveer 42V Vmpp.
en ik gok effe snel een 34V als ze in de volle zon liggen te bakken. (is ook nog wel te berekenen)

500/(3x42V)=3,98A dit is waar de steca stop in de lente. (een stukje aftopping)
500W/(3x34V)=4,9A dit is waar de steca stopt in de zomer als de panelen liggen te bakken in de zon.

er is een goede kans dat de steca wel een beetje over de 500W zal gaan, hoeveel durf ik niet te zeggen.

het is verder een aardige onder dimensionering.
maar antonboonstra kan je daar meer over vertellen als ik.
(ik denk dat het wel kan, maar anton kan het beter zeggen.)

wat haal je op dit moment met je steca500 in kWh/kWp?

edit:
een snelle opbrengst berekening geeft mij meer als 500kWh per jaar en dan richting de 600kWh.

edit2:
de 5,85A is geen echt probleem.
als ik de Temperature coefficient of short circuit current pak.
en ik bereken een flink warm paneel dat in de zon licht zakt de A naar +/-5,1A.
dat samen met een 102V geeft een zeer minimale aftopping in de zomer.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 06-12-2013 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18
graziemille schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:21:
[...]

Nogal een verschil!
Ik had het over upgrade van 1*25 naar 1*35A zoals je zelf al aangeeft blijft het capaciteitstarief dan gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

tw_eek schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:43:
[...]
Wow! Dat zijn leuke paneeltjes en een mooie maat ook nog.
Ik zie dat ze, de N240SE10, wel 5,85 Ampere kunnen leveren bij een instraling van 1000W per m2. De steca gaat niet verder dan 5.
Is er een manier om de maximale stroom te berekenen bij deze situatie? Als ik het instralingsdiagram bekijk zie ik een maximale opbrengst van 90% t.o.v. de optimale ligging. Kan ik dan concluderen dat de maximale instraling in de zomer dan 900W per m2 is?
340 euro p/s vind ik nog fiks aan de prijs .......
Wel veel Wp per m2 (190Wp/m2)
De standaard panelen van mij (250Wp) 149Wp/m2
Als je weinig ruimte op het dak hebt is het wel handig....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:37:
[...]

340 euro p/s vind ik nog fiks aan de prijs .......
Wel veel Wp per m2 (190Wp/m2)
De standaard panelen van mij (250Wp) 149Wp/m2
Als je weinig ruimte op het dak hebt is het wel handig....
ik heb een prijs van onder de 280 euro.
vind het dan wel gaan.

zeker als je dan ook nog geen groep hoeft aan te leggen met een steca.

maar het heeft wel meer weg van rijden met een bmw in plaats van fiat pinda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Length: 1580 [mm]
Breadth: 798 [mm] 8)7

Onprofessioneler kan een bepaalde 'solarshop' niet over komen :X

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:30

charrel

Cortisol4life..

Ik wil graag na de 9 panelen op het dak nog 5 panelen plat op de schuur monteren.
Hier kunnen ze echt alleen maar plat op liggen, dit ivm. de geïsoleerde golfplaten die erop liggen.
Hiervoor wil ik gewoon clickfit of REN montage rails gebruiken die 320cm moet overbruggen, gemonteerd op de bouten van de dakbedekking.
Als panelen wil ik 5 stuks Yingli yl250p-29B gebruiken, hierop wil ik net zoals boven een omnik omvormer zetten. Maar welk type kan ik nu het beste nemen, de 1.0 of de 1.5 omdat de panelen op 2graden schuinte komen te liggen verlies je uiteraard wat rendement, dus gok ik dat ik genoeg heb aan de 1.0
Ik kan ook nog eventueel kiezen voor de yl255c-30b, deze kosten ongeveer 22€ per paneel meer dan de poly's. Montage materiaal is ook nog flexibel als er betere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
deejeebv schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:48:
[...]

Ik had het over upgrade van 1*25 naar 1*35A zoals je zelf al aangeeft blijft het capaciteitstarief dan gelijk.
Klopt helemaal!

Vandaag navraag gedaan bij Stedin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Aan de hand van dit topic ben ik gestart met PV (winter '13). Al snel kwam de wens naar meer en dat zou met de SMA 1300 mogelijk moeten zijn dus er kwam 1 paneel bij deze lente. Tot vermogen kwam daarmee op 1.590 Wp. Hoe werkt dat op een 1.300 Watt inverteer? (1.300 / 1.590 = 81%)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/image001.png

Het plaatje laat de piekvermogens per maand zien. Ergens deze zomer (zie grafiek) heb ik met de hulp van m'n leverancier het max. vermogen van de SMA aangepast van 1.300 naar 1.350 Watt. Wat levert dat op?

Iedere 5 minuten sla ik de resultaten op. Voor 82 samples was het vermogen > 1.300 watt. Als je dan uitrekent hoeveel precies gaat het om een extra opbrengst van dit jaar van 17 kWh (in december zal ik het piekvermogen niet aantikken :))

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
migjes schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:29:
@tw_eek
ja dat zijn leuke paneeltjes.
ik zou er best een 10 van willen.
maar helaas de kas is effe leeg.
Ja, dat is mij ook te gortig.
.. het is verder een aardige onder dimensionering.
maar antonboonstra kan je daar meer over vertellen als ik.
(ik denk dat het wel kan, maar anton kan het beter zeggen.)
Eens, het is een mooie set denk ik voor deze situatie.
wat haal je op dit moment met je steca500 in kWh/kWp?
[quote]

Auw, niet zo goed als ik eerlijk ben :) .

Ongeveer 850 kWh/kWp, 2100Wp op het zuiden waarvan 1050 op 5-10 graden die van oktober tot en met maart in de schaduw liggen. De andere 1050 op het dak met het hele jaar zon als die schijnt.

Doordat ik meer pv wilde heb ik de zaak op het dak omgezet naar oost/west met 520 Wp extra. Dit dak heeft vanaf april tot en met november 668 kWh/kWp opgeleverd.

Een pijpje voor de mechanische afvoer geeft nu met deze lage zon wel schaduw op twee strings.

Al met al niet zo fantastisch maar het werkt wel gewoon en denk dat ik dit jaar voor het geheel ongeveer op 750-760 kWh/kWp uitkom.

Schaduw en een lage hoek doet toch wel veel met de opbrengst.

Uiteindelijk wil ik op het dak ongeveer 2100Wp hebben liggen. Het dubbele wat ik met een zuid opstelling kon bereiken. Een schans was niet te doen vanwege de ballast en de hoge kant die veel buren zeker niet leuk zouden vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Sunshine,
Nog in Oldenzaal op bezoek geweest deze week ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
tw_eek schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 21:17:
[...]
....
Schaduw en een lage hoek doet toch wel veel met de opbrengst.
..
De lage hoek scheelt niet zoveel. Ik denk dat een lage hoek meer opbrengt dan je zou denken. In de lente- en zomermaanden is je opbrengst het hoogst, de wintermaanden doen niet echt mee. Schaduw is echter wel killing voor je opbrengst, daar valt op staat alles mee.
Ik zit nu bijna aan 810 kWh/kWp voor 2013 met een systeem op 140 graden (ZO) en een hellingshoek van 40 graden. En een hoop schaduw vanaf eind september tot eind maart.....april mei en augustus en september gedeeltelijk schaduw.
Afgelopen zomer had ik twee maanden echt zonder schaduw, als ik deze maanden vergelijk met iemand die redelijk in de buurt zit maar dan zonder noemenswaardige schaduw, komt het aardig overeen. De andere maanden lopen echter fors achter. Dat is dus wat schaduw doet. De ligging heeft veel minder invloed
http://pvoutput.org/compa...p?sid=21776&sid1=9982&t=m

(De gegevens voor oktober 2012 zijn niet representatief en de 880 Wp wordt nog niet actief gemeten)

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 06-12-2013 23:51 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
drielp schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:13:
[...]

De lage hoek scheelt niet zoveel. Ik denk dat een lage hoek meer opbrengt dan je zou denken. In de lente- en zomermaanden is je opbrengst het hoogst, de wintermaanden doen niet echt mee. Schaduw is echter wel killing voor je opbrengst, daar valt op staat alles mee.
Ik zit nu bijna aan 810 kWh/kWp voor 2013 met een systeem op 140 graden (ZO) en een hellingshoek van 40 graden. En een hoop schaduw vanaf eind september tot eind maart.....april mei en augustus en september gedeeltelijk schaduw.
Afgelopen zomer had ik twee maanden echt zonder schaduw, als ik deze maanden vergelijk met iemand die redelijk in de buurt zit maar dan zonder noemenswaardige schaduw, komt het aardig overeen. De andere maanden lopen echter fors achter. Dat is dus wat schaduw doet. De ligging heeft veel minder invloed

(De gegevens voor oktober 2012 zijn niet representatief en de 880 Wp wordt nog niet actief gemeten)
Ok, wordt dus beter kijken naar het pijpje voor de mechanische ventilatie. Misschien is er een kortere beschikbaar. Voor de riool ontluchting is die er wel maar had 'm nog niet gezien voor een andere soort afvoer.

Ik zag net een aanbieding voor Sharp NDR 250Wp Poly panelen voor 209 euro.
Open Circuit voltage Voc (V) 37,6
Short circuit current Isc (A) 8,68
Spanning bij max. vermogen Vpm (V) 30,9
Stroom bij maximale spanning Ipm (A) 8,1

De Steca valt dan af maar wellicht past een involar 250 wel goed.
Hoe het paneel er uit ziet maakt mij niet zo veel uit, alleen de vogels zien de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

drielp schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:13:
[...]

Nou die lage hoek doet nog best veel, met bewolkt weer maakt het niet heel veel uit maar als de zon er even door komt is het verschil x2 in efficiëntie voor de hoge hoek 45 graden.
Terwijl de efficiëntie in de zomer maar een fractie hoger ligt voor de lage hoek en ongeveer 5-6 weken dat voordeel heeft.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:11:
[...]

Nou die lage hoek doet nog best veel, met bewolkt weer maakt het niet heel veel uit maar als de zon er even door komt is het verschil x2 in efficiëntie voor de hoge hoek 45 graden.
Terwijl de efficiëntie in de zomer maar een fractie hoger ligt voor de lage hoek en ongeveer 5-6 weken dat voordeel heeft.
Dat is wel erg kort door de bocht, als ik voor een hoek van 35 a 45 graden had gekozen
voor mijn platdak opstelling had ik maar 5 a 6 panelen kunnen plaatsen om geen schaduw
problemen te krijgen tussen de rijen onderling, nu doormiddel van 2 schansen op 15 graden
haal ik bijna 5000 KWh uit 22 panelen van +/- 240 Wp dat was me niet gelukt met
5 of 6 panelen onder een hoek van + 35°

Kanttekeningen kanttekeningen kanttekeningen ;)

En in alle andere gevallen zit je gewoon aan een vaste hoek vast bij bv een pannendak
en dan is niet iets goed of slecht kwa hoek, enkel geen zonnepanelen plaatsen is dan fout. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Afbeeldingslocatie: http://www.katwijkactueel.nl/wp-content/gallery/stormoverlast-zeester-katwijk/_mg_1043-kees.jpg
18:26 Zonnepanelen omgewaaid Katwijk
De brandweer heeft de zonnepanelen van het dak gehaald, zodat ze niet meer naar beneden konden waaien.

Ontdekte ik zojuist op een nieuwssite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Ariemaiden
eeuwig zonde.
maar tel ik daar maar max 4 stoeptegels per paneel. (rij van 6 panelen met 7 stapels van 3 stoep tegels)
dat is zelfs vragen om problemen in mijn omgeving laat staan in katwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
migjes schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 14:14:
@Ariemaiden
eeuwig zonde.
maar tel ik daar maar max 4 stoeptegels per paneel. (rij van 6 panelen met 7 stapels van 3 stoep tegels)
dat is zelfs vragen om problemen in mijn omgeving laat staan in katwijk.
De wind kwam uit het noordwesten. De panelen krijgen dan bijna de volle laag. Met een dertig graden profiel heb je te maken met behoorlijk wat krachten. Zeker als de hoge kan niet is afgedekt.

Panelen die 'naakt' op het dak staan zullen wel meer opbrengen. Maar ja wat is nieuw.

Je moet het ook niet al te dramatisch zien, er zijn meer soorten schade met deze storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

tw_eek schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:53:
[...]
De wind kwam uit het noordwesten. De panelen krijgen dan bijna de volle laag. Met een dertig graden profiel heb je te maken met behoorlijk wat krachten. Zeker als de hoge kan niet is afgedekt.

Panelen die 'naakt' op het dak staan zullen wel meer opbrengen. Maar ja wat is nieuw.

Je moet het ook niet al te dramatisch zien, er zijn meer soorten schade met deze storm.
Maar wel weer opvallend welk type drager gebruikt is. Zitten toch een aantal sterk vervormde driehoeken tussen. Dat lijkt op te slap materiaal. Dat heb je met K2 of Schletter niet. Meer foto's op http://www.katwijkactueel...rmschade-5-december/3742/ (bij tijdstip 18.26)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:02
antonboonstra schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:16:
@Einoël Omdat Maarud last had van een aardlek die regelmatig afschakelde. Twee omvormers op 1 groep kan betekenen dat je nét iets meer dan 30mA aan lekstroom trekt. Als je dan ook nog de omvormers aansluit met een vaste kabel met bijvoorbeeld een werkschakelaar i.p.v. een WCD, dan ben je helemaal veilig bezig.
Heb nu een duidelijkere situatie:

Huidig:
1x 30mA Aardlek met daarachter 4 groepen (en één groep zonder aardlek).

Nu zit er op de groep naar zolder het volgende:
- Lampen (totaal 100 watt denk ik? max)
- Afzuigkap 100-200W??
- Mechanische ventilatie 35-75W
- Omvormer 1: 500W
- Omvormer 2: 3 panelen dus ongeveer 750-800W

Totaal dus ongeveer 1500Watt afgerond.

Omdat het nogal lastig is om een nieuwe groep aan te leggen naar zolder hoop ik natuurlijk dit op de bestaande leiding c.q. groep aan te kunnen sluiten.
Lost een 'mini-groepenkast' bij de omvormers het probleem op met een extra aardlek en/of zekeringautomaten?

Of moet er écht een nieuwe leiding heen? Dan heb ik twee opties:
- Separate nieuwe leiding aanleggen (hak- en breekwerk)
- Grondkabel (bijvoorbeeld) door de ventilatiebuis leggen (de ventilatiebuis loopt toevallig vanaf zolder langs de meterkast) (weinig tot geen hak-breekwerk :P)

Ben benieuwd naar jullie meningen/oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@maarud
het klinkt aardig als de oude situatie die ik ook had in de meterkast.
ik heb de hele zaak vervangen en meteen 3 loze buizen naar zolder gelegd.
niet alleen voor pv, maar ook voor een eventuele warmte pomp. en de overige buis heeft een netwerkkabel voor de monitoring van de omvormer. (had ook wat meer probleempjes met de kast, dus moest toch)
gedaan met het betere hak en breek werk.
voor mij is dat nog geen 2x een halve dag werk.

per 500W omvormer moet die op een aparte groep. en dan maakt het niet uit hoeveel gebruikers er op die groep zitten.
dus daar moet je nog iets mee verzinnen zo te lezen.
als alles volgens de regeltjes is aan gelegd, dan behoord er 1x een stopcontact op de boven verdieping te zijn die op de groep zit van de huis kamer. heb je die al gevonden in huis?

waarschijnlijk is de groep zonder aardlek de groep van de wasmachine?
bij mij komt die uit in de badkamer en is hij niet bruikbaar om te splitsen voor pv en wasmachiene.
(bruikbaar en wenselijk mogen omgewisseld worden. ik wil geen splits kast boven mijn bad hebben hangen.)
en dat is de groep die je kunt splitsen voor de pv. (andere groepen kunnen misschien ook wel, maar is wat gevaarlijk aanraden zonder de gehele situatie te kunnen over zien.)
in dat geval heb je een splits kast nodig met een aardlek, normaal is een 30mA genoeg, alleen oude aardlek kunnen wel eens last hebben van de omvormer zijn iets hoekigere sinus. (en dan zie je vaak dat ze onterecht door een 100mA worden vervangen terwijl het misschien niet nodig was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:00:
[...]

Maar wel weer opvallend welk type drager gebruikt is. Zitten toch een aantal sterk vervormde driehoeken tussen. Dat lijkt op te slap materiaal. Dat heb je met K2 of Schletter niet. Meer foto's op http://www.katwijkactueel...rmschade-5-december/3742/ (bij tijdstip 18.26)
Het valt me op dat er geen ligger zit tussen de 2 steunen, lijkt me vragen om problemen met die grootte van panelen, dat gaan 2 klemmetjes aan de uiteinden niet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:39:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht, als ik voor een hoek van 35 a 45 graden had gekozen
voor mijn platdak opstelling had ik maar 5 a 6 panelen kunnen plaatsen om geen schaduw
problemen te krijgen tussen de rijen onderling, nu doormiddel van 2 schansen op 15 graden
haal ik bijna 5000 KWh uit 22 panelen van +/- 240 Wp dat was me niet gelukt met
5 of 6 panelen onder een hoek van + 35°

Kanttekeningen kanttekeningen kanttekeningen ;)

En in alle andere gevallen zit je gewoon aan een vaste hoek vast bij bv een pannendak
en dan is niet iets goed of slecht kwa hoek, enkel geen zonnepanelen plaatsen is dan fout. :X
Dan heb je het over de hoeveelheid die je kwijt kan, ik had het over het efficientie verschil, ik heb iemand in de buurt op 100m dus kan mooi vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:33:
[...]
Het valt me op dat er geen ligger zit tussen de 2 steunen, lijkt me vragen om problemen met die grootte van panelen, dat gaan 2 klemmetjes aan de uiteinden niet houden.
Dat is ook het bezwaar dat ik tegen dit type steunen heb. De steun misbruikt het zonnepaneel als onderdeel van de draagconstructie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ericplan schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:00:
[...]

zoals rol-co zegt er had gewoon een extra strip tussen gemoeten om de zaak stijf te maken.
de stijfheid van de constructie moet niet van de panelen afhangen.

en +/- 3,6 stoeptegel ballast is zelfs nog te weinig in mijn omgeving voor een kleiner paneel zelfs op een hoogte van 3 meter.
dus het is te amateuristisch / onprofessioneel / goedkoop aangelegd.
daar helpt een ander systeem niet mee, dat zou het zelfde probleem hebben gegeven.
ericplan schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:48:
[...]

Dat is ook het bezwaar dat ik tegen dit type steunen heb. De steun misbruikt het zonnepaneel als onderdeel van de draagconstructie.
waarom zou de ballast op de steunen liggen?
en niet met de extra strip er tussen zoals het hoort?

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 07-12-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:02
migjes schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:28:
@maarud

per 500W omvormer moet die op een aparte groep. en dan maakt het niet uit hoeveel gebruikers er op die groep zitten.
dus daar moet je nog iets mee verzinnen zo te lezen.
als alles volgens de regeltjes is aan gelegd, dan behoord er 1x een stopcontact op de boven verdieping te zijn die op de groep zit van de huis kamer. heb je die al gevonden in huis?
Die heb ik niet gevonden.. zat al te kijken naar de bouwtekeningen maar de twee loze leidingen die ik vond in de meterkast gingen naar de keuken voor koken en vaatwasser. Die vallen dus af. Ik weet niet meer of de verlichting/stopcontacten op dezelfde groep zitten als degene die ik nu gebruik, dat moet ik even checken.
waarschijnlijk is de groep zonder aardlek de groep van de wasmachine?
bij mij komt die uit in de badkamer en is hij niet bruikbaar om te splitsen voor pv en wasmachiene.
(bruikbaar en wenselijk mogen omgewisseld worden. ik wil geen splits kast boven mijn bad hebben hangen.)
en dat is de groep die je kunt splitsen voor de pv. (andere groepen kunnen misschien ook wel, maar is wat gevaarlijk aanraden zonder de gehele situatie te kunnen over zien.)
in dat geval heb je een splits kast nodig met een aardlek, normaal is een 30mA genoeg, alleen oude aardlek kunnen wel eens last hebben van de omvormer zijn iets hoekigere sinus. (en dan zie je vaak dat ze onterecht door een 100mA worden vervangen terwijl het misschien niet nodig was.)
Die is idd voor wasmachine maar die staat direct achter de meterkast in de berging en gaat dus helaas niet naar boven :)

Maar begrijp ik dan goed dat ik dan nu de volgende opties heb:
- Hopen dat de zolder op andere groep zit dan de ventilatie waar de omvormer nu bij op zit zodat ik deze groep kan gebruiken
- Toch nieuwe leiding aanleggen (mag dit dan door de ventilatiebuis of moet dit echt separaat in een elektrabuis?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@maarud
je elektra lijkt precies op dat van mijn huis, behalve de locatie van de wasmachine.
(het klinkt allemaal erg standaard)

meestal is het een stopcontact op de hoofd slaapkamer de gene die op de huiskamer zit. (ben ik een keer pijnlijk achter gekomen :-( .)

ik geef je 99,9% kans dat de ventilatie gewoon op de zolder groep(boven verdieping groep) zit.

nu heb je het over:
Omvormer 2: 3 panelen dus ongeveer 750-800W
het aantal Wp is niet interessant, maar de hoeveelheid W van de omvormer is leidend.
mag ik er van uit gaan dat dit een steca500 of soladin600 is (bijde 500W)?

ik heb eigenlijk geen idee of het wel mag om een leiding door de ventilatie buis te leggen.
vind het niet echt netjes of een mooie oplossing.
(maar ook ik heb het zo aangelegd bij mijn ouders.)
dus iets anders heeft altijd mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Hmm, aardfoutmeldingen en de omvormer in storing. Morgen maar ff kijken of er geen stekkers in het water ligt. Spannen meten is op dit moment wat zinloos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:33:
Hmm, aardfoutmeldingen en de omvormer in storing. Morgen maar ff kijken of er geen stekkers in het water ligt. Spannen meten is op dit moment wat zinloos :P
Maar ohmse weerstand kan wel, mag zeker niet minder zijn dan een paar kilo naar aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:53:
[...]

Maar ohmse weerstand kan wel, mag zeker niet minder zijn dan een paar kilo naar aarde.
Ook zo, ff de multimeter opsnoren :)

Nou, tussen aarde & strings meet ik noppes, morgen maar ff kijken of ik spanning tov aarde meet en ff op het dak kijken of er niet ergens een stekker in een plas ligt of zo

[ Voor 26% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 07-12-2013 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
[...]

Tja, het kan zijn dat dit een aanleiding is om montage materiaal te laten certificeren voor de verzekering.

Bij mij zijn in ieder geval geen vragen gesteld over de montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Eerder heb ik iets gezegd over de verbogen steunen, die eerder een oorzaak lijken dan een gebrek aan balast. Het balastgewicht is misschien wel voldoende, maar de balastbevestiging niet.

Wat ericplan zegt over het gebrek aan verbindingen tussen twee steunen (dus niet de panelen zelf), daar kan ik me wel in vinden.

K2 en Schletter hebben beide systemen met rails in plaats van losse steunen. Op rails is het sowieso een stuk stabieler. K2 is inderdaad een goede optie. Schletter daarentegen werkt met klemmen zonder schroeven, en dat is minder. Ze hebben wel een onderliggende verbindingen tussen twee steunen die dienst doet als balastdrager.

De systemen kunnen nog wel fors verbeterd worden, juridische belemmeringen (intellectueel eigendom) zullen wel een rol spelen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:36:
[...]

Ook zo, ff de multimeter opsnoren :)

Nou, tussen aarde & strings meet ik noppes, morgen maar ff kijken of ik spanning tov aarde meet en ff op het dak kijken of er niet ergens een stekker in een plas ligt of zo
Is aardfoutmelding altijd op de DC kant dan?
Ik heb een set panelen die altijd met alle stekkers in het water ligt ( mc3 stekkers) de panelen zelf ook trouwens maar nog nooit een foutmelding op de fronius gehad maar die monitored het wel, mag niet minder zijn dan 800 ohm geloof ik.
Maar of dat AC of DC is zou ik niet durven zeggen, AC zou de aardlek er uit vliegen lijkt me, dus zal DC zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ariemaiden schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 13:42:
[afbeelding]
18:26 Zonnepanelen omgewaaid Katwijk
De brandweer heeft de zonnepanelen van het dak gehaald, zodat ze niet meer naar beneden konden waaien.

Ontdekte ik zojuist op een nieuwssite.
Dit ziet eruit als Flatfix of solar NRG, maar dan met te weinig rails en te weinig ballast.
Bij Flatfix etc. moet !! er altijd achterin worden geplaatst, en afhankelijk van het wind gebied en hoogte ook nog onderin (meestal 1e en laatste paneel in de rij). Dus te weinig (5,5 tegel per paneel; 5,5 x 30 cm geeft 1,65 = standaart paneel) en alleen onderin en nog wel op de steun, en niet op de hoeklijn is 3x fout.

dus dan krijg je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:26:
[...]

Is aardfoutmelding altijd op de DC kant dan?
Ik heb een set panelen die altijd met alle stekkers in het water ligt ( mc3 stekkers) de panelen zelf ook trouwens maar nog nooit een foutmelding op de fronius gehad maar die monitored het wel, mag niet minder zijn dan 800 ohm geloof ik.
Maar of dat AC of DC is zou ik niet durven zeggen, AC zou de aardlek er uit vliegen lijkt me, dus zal DC zijn.
Stekkers altijd opbinden met Tywraps geen kabel bundelbandjes met z'n 100 & uit de E2,50 bak, die dure dus die tegen het nederlandse weer kunnen. Alleen Thomas en Betts dus voor zover ik weet. dan betaalje wel een duppie per stuk, maar heb je ook wat.
Bij ons word elk systeem met stekker op de grond / dak / eventueel in het water afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

tw_eek schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:16:
[...]

Tja, het kan zijn dat dit een aanleiding is om montage materiaal te laten certificeren voor de verzekering.

Bij mij zijn in ieder geval geen vragen gesteld over de montage.
Met het materiaal is waarschinlijk niets mis, maar wel met de kennis en/of kunde van diegene die het heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Er staan panelen met dit soort beugels zelfs op 9 hoog, waar de panelen telkens met 2 klemmetjes vast zitten en de panelen worden gebruikt als onderdeel van de onstructie (Flatfix van Esdec), en die staan nog steeds.
Als je de boel maar goed in elkaar zet is er niets aan de hand. deze contructie zit vervolgens vast aan de onderliggende constructie en zijn onderling gekoppeld, een dak lager op 8 hoog dus liggen ze gewoon met ballast en onderling gekoppeld, ook geen probleem. het valt of staat met je houden aan de montage voorschriften van de fabrikant. en als ik zo naar de foto's kijk en naar de foto's in de link die iets verder staat dan lijkt het me behoorlijk hoog. dus 5,5 tegels per paneel + 5,5 voor elk uiteinde van een rij lijkt me het minimale, maar ja zoveel tegels omhoog sjouwen was niet zo leuk, en leek toen zo overdreven ...... maar reken ens uit hoeveel m2 het is en hoeveel m2 zeil er op een middelmaat zeilbootje zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 08-12-2013 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Andre1973 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:54:
[...]

Er staan panelen met dit soort beugels zelfs op 9 hoog, waar de panelen telkens met 2 klemmetjes vast zitten en de panelen worden gebruikt als onderdeel van de onstructie (Flatfix van Esdec), en die staan nog steeds.
Als je de boel maar goed in elkaar zet is er niets aan de hand. deze contructie zit vervolgens vast aan de onderliggende constructie en zijn onderling gekoppeld, een dak lager op 8 hoog dus liggen ze gewoon met ballast en onderling gekoppeld, ook geen probleem. het valt of staat met je houden aan de montage voorschriften van de fabrikant. en als ik zo naar de foto's kijk en naar de foto's in de link die iets verder staat dan lijkt het me behoorlijk hoog. dus 5,5 tegels per paneel + 5,5 voor elk uiteinde van een rij lijkt me het minimale, maar ja zoveel tegels omhoog sjouwen was niet zo leuk, en leek toen zo overdreven ...... maar reken ens uit hoeveel m2 het is en hoeveel m2 zeil er op een middelmaat zeilbootje zit.
Hier mijn eigen constructie, vast aan het dak en met extra balkjes omdat ik vind dat je het paneel niet te veel als onderdeel van die constructie moet zien.
Ook geen ballast omdat ik dan minstens 100 kg per paneel moest gebruiken en dit wil ik echt niet op mijn dak hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/Zonnepanelenconstructie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:36:
[...]

Stekkers altijd opbinden met Tywraps geen kabel bundelbandjes met z'n 100 & uit de E2,50 bak, die dure dus die tegen het nederlandse weer kunnen. Alleen Thomas en Betts dus voor zover ik weet. dan betaalje wel een duppie per stuk, maar heb je ook wat.
Bij ons word elk systeem met stekker op de grond / dak / eventueel in het water afgekeurd.
Tuurlijk, snap ik ook wel, zuid zit het allemaal top, waar ik het over heb zijn mijn 10 panelen op noord die gewoon los op de carport liggen met 0-3 graden dus tywrappen kan niet. Maar ook geen storing, dus 1 kabel in het water lijkt me geen probleem te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op zondag 08 december 2013 @ 06:29:
[...]

Tuurlijk, snap ik ook wel, zuid zit het allemaal top, waar ik het over heb zijn mijn 10 panelen op noord die gewoon los op de carport liggen met 0-3 graden dus tywrappen kan niet. Maar ook geen storing, dus 1 kabel in het water lijkt me geen probleem te geven.
De kabel zelf zal geen probleem geven maar een connector in het water is vragen om problemen.
Ze zijn wel waterdicht afgedicht met een O/ring o.i.d. maar als er water in kruipt en de connector ligt in het water moet je niet verbaasd zijn als er enige stroomlek naar aarde kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:26:
[...]

Ik heb een set panelen die altijd met alle stekkers in het water ligt ( mc3 stekkers) de panelen zelf ook
Is dat de manier om je panelen te koelen? :) :) :)

Want de wind kan er niet onder.
Maar dat is weer een voordeel i.v.m. het wegwaaien van je panelen. :) :) :)

[ Voor 16% gewijzigd door opuntia1 op 08-12-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje: mijn leverancier heeft er een rommeltje van gemaakt en dat uitte zich o.a in schaduw op de achterste rij door de voorste rij. Door de hoek vab 35 graden was de afstand tussen de rijen te krap.
Ik heb alle welliswaar zelf geplaatst maar ben uit gegaan van het advies van de leverancier.
Nu heb ik de voorste rij met behulp van nieuwe profielen van 15 graden opnieuwe geplaatst.

Nu heb ik dus 5 profielen over die ik wil wegdoen voor een zacht prijsje. Kan dat hier op het forum of is daar een apart forum voor? Of toch naar Marktplaats :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

opuntia1 schreef op zondag 08 december 2013 @ 10:35:
[...]

Is dat de manier om je panelen te koelen? :) :) :)

Want de wind kan er niet onder.
Maar dat is weer een voordeel i.v.m. het wegwaaien van je panelen. :) :) :)
Is een spek en bonen set :) , en wegwaaien doen ze nog niet, tenminste, niet met windkracht 7 van de week.
Nog niet eens verschoven zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 10:54:
Ik heb een vraagje: mijn leverancier heeft er een rommeltje van gemaakt en dat uitte zich o.a in schaduw op de achterste rij door de voorste rij. Door de hoek vab 35 graden was de afstand tussen de rijen te krap.
Ik heb alle welliswaar zelf geplaatst maar ben uit gegaan van het advies van de leverancier.
Nu heb ik de voorste rij met behulp van nieuwe profielen van 15 graden opnieuwe geplaatst.

Nu heb ik dus 5 profielen over die ik wil wegdoen voor een zacht prijsje. Kan dat hier op het forum of is daar een apart forum voor? Of toch naar Marktplaats :?
Dat kan hier
Vraag en aanbod topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVMarion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 13:28
Dit topic lees al een tijdje maar heb toch nog een vraag(en).

Ik zou graag op de zuidgevel van mijn hoekwoning zonnepanelen plaatsen. Echter staat er +- 10 meter verder een woning die voor de nodige schaduw zorgt op de gevel in het najaar wanneer de zon laag staat.

Aangezien de plaatsing van de panelen niet ideaal is wou ik gaan voor thin film / amorp zonnepanelen, om de kosten laag te houden maar ook omdat deze panelen “beter” zouden moeten presteren zonder directe instraling van de zon.

Nu las is laatst wat over power optimizers van Solar Edge echter kan ik nou niet duidelijk opmaken uit de informatie of het mogelijk is meerdere panelen op 1 optimizer te plaatsen. Aangezien qua vermogen de optimizer 2-3 panelen zou moeten kunnen verwerken.

Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@RVMarion
meerdere panelen op 1x een optimizer is eigenlijk geen probleem.
dat kan parallel of serieel net wat de situatie nodig heeft.
(afhankelijk van de V en A van de panelen en omvormer.)

maar, begrijp ik dat je de panelen tegen de muur wil hangen?
dan word het een dure installatie met een lage opbrengst.
en ik betwijfel of thin film / amorp wel de weg is, (maar daar is veel te weinig info over om echt iets te zeggen.) zeker als ik zie hoe goedkoop de poly panelen zijn geworden.

edit:
kun je een foto plaatsen van het huis, waar op we kunnen zien waarom je voor deze weg wil gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 08-12-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVMarion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 13:28
Het is een oude foto toen de vorige bewoner er nog in zat. Desbetreffende gevel is te zien achter de lantaarnpaal.

De daken zijn oost/west daar is de mogelijkheid voor poly/mono zonnepanelen maar vroeg mij af met betrekking tot de gevel wat daar de mogelijkheden van zijn.
Zou namelijk voor +- €0,30 per watt aan amorp panelen kunnen komen vandaag de interesse in die richting.

Foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@RVMarion
jep dat is nu erg duidelijk voor mij.
(of het mag om panelen aan de gevel te hangen zonder vergunning is mij niet duidelijk, ik zou het wel gewoon doen.)

ik zou zelf gewoon de zelfde panelen gebruiken als je oost-west doet.
(een beetje voor het zicht en als je ooit iets wil veranderen heb je tenminste de zelfde panelen.)

verder zou ik niet met optimizers werken dat is gewoon aardig duur en al helemaal als de panelen niet veel gaan opleveren. ik zie de grote noodzaak er niet voor. het is ook optelossen door de panelen zo te plaatsen dat de diodes hun werk kunnen doen.

ik zou gaan voor een danfoss/aeg/kostal omvormer die 3x een mpp heeft.
dan kun je voor de totale set waarschijnlijk wel boven de 700kWh/kWp komen.
(geen idee of je wel zoveel kWh nodig hebt? kWh's die je niet zelf gebruikt leveren niet echt iets op.)

maar erg leuk project, een oost-west met stijl zuid er bij.
dat geeft het hele jaar door een leuke opbrengst met erg lange dagen in de zomer.
(daar wil ik best wel eens aan rekenen.)

edit:
voor een berekening, heb ik de maten van het dak nodig, de hoeveelheid gewenste kWh's (de locatie in het land doet hier ook wat aan. dus ook nodig) en als het kan een bouwtekening.
en verdere info die je kunt geven.
als het iets te privacy gevoelig is dan mag je me ook een dm sturen.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 08-12-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
RVMarion schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:05:
Het is een oude foto toen de vorige bewoner er nog in zat. Desbetreffende gevel is te zien achter de lantaarnpaal.

De daken zijn oost/west daar is de mogelijkheid voor poly/mono zonnepanelen maar vroeg mij af met betrekking tot de gevel wat daar de mogelijkheden van zijn.
Zou namelijk voor +- €0,30 per watt aan amorp panelen kunnen komen vandaag de interesse in die richting.

Foto
Ik zie ook nog een dakje in de tuin, garage? Op een gevel heb je een vergunning nodig, op een schuur/garage dak niet. En daar heb je ook minder problemen met montage.
Amorfe paneeltje hebben een erg laag rendement, je opbrengst weegt dat niet op tegen de montagekosten. Aan de andere kant, 0,30 ct/Wp is ook weer niet duur voor een probeer-projectje.

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 08-12-2013 14:34 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@drielp,RVMarion
misschien ook nog eens verder kijken als alleen pv.
een zonneboiler, houtkachel, warmte pomp, etc......
dak ruimte is er genoeg om van alles te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Inmiddels op het dag geklommen en wat foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AxxbMsw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KLYj5eQ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vVnjJ0U.jpg

Het eerst wat ik van de week ga doen is wat AQUAPLAN bio reinger op m'n dak spuiten :)

Het dak ligt op het Z-O onder een hoek van 14 graden ongeveer.
Afmetingen zijn 3,55m breed en 7,5m lang

Volgens m'n inschatting passen er 10 a 11 zonnepanelen op het dak wanneer ze verticaal gemonteerd worden.
Zoals je ziet heb ik 2 mogelijke "schaduw-werpers". afvoer van de kachel/mechanische ventilatie en een afvoerbuis voor de droger.
Op de laatste foto (wat overbelicht maar het was regenachtig en koud!) is te zien dat de afstand tot die "droger buis" iets meer is dan 170cm is tot de nok van het dak.
De gemiddelde afmeting van een zonnepaneel is 165 cm.

- Aangezien ik 2 schaduw vormers heb zal ik goed moeten kijken naar een omvormer nodig zal hebben die goed om kan gaan met schaduw. Ik wil met offertes straks graag appels met appels vergelijken dus wellicht dat ik hier nog wat input zal vragen als het zover komt.

Vragen:
- Iemand een idee of er op die lokatie een zonnepaneel geplaatst kan worden..?
(ik weet niet hoeveel ruimte er "extra nodig"is om een zonnepaneel te plaatsen of dat het afhangt van welk montage-systeem je gebruikt?
- Hebben die omvormers eigenlijk onderhoud nodig..?

[ Voor 11% gewijzigd door NIK0 op 08-12-2013 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lol
Ik moest bij de eerste foto 2-3 x kijken wat ik nou zag. :) maar ik snap dat hij bang is dat heel tweakers op de koffie komt.
Of zoiets :X

Lekker plat dakje, goed voor de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Rol-Co schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:05:
Lol
Ik moest bij de eerste foto 2-3 x kijken wat ik nou zag. :) maar ik snap dat hij bang is dat heel tweakers op de koffie komt.
Of zoiets :X

Lekker plat dakje, goed voor de zomer.
Lol nee joh..
Ik heb veel daken om mijn heen staan en ik wil zeker weten iedereen hetzelfde ziet als ik...
Als je in de buurt van Rotterdam woont ben je zeker welkom :) (daarbuiten ook maar ja te druk met tweaken he.. 8) )

[ Voor 6% gewijzigd door NIK0 op 08-12-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 19:46
[b][message=41378392,noline]nostradamus99 schreef op zondag 08 december 2013 @

Het eerst wat ik van de week ga doen is wat AQUAPLAN bio reinger op m'n dak spuiten :)

Het dak ligt op het Z-O onder een hoek van 14 graden ongeveer.
Afmetingen zijn 3,55m breed en 7,5m lang

Volgens m'n inschatting passen er 10 a 11 zonnepanelen op het dak wanneer ze verticaal gemonteerd worden.
Zoals je ziet heb ik 2 mogelijke "schaduw-werpers". afvoer van de kachel/mechanische ventilatie en een afvoerbuis voor de droger.
Op de laatste foto (wat overbelicht maar het was regenachtig en koud!) is te zien dat de afstand tot die "droger buis" iets meer is dan 170cm is tot de nok van het dak.
De gemiddelde afmeting van een zonnepaneel is 165 cm.

Aangezien ik wel een omvormer nodig zal hebben die goed om kan gaan met schaduw denk ik dat het een SMC omvormer zal worden.

Vragen:
- Iemand een idee of er op die lokatie een zonnepaneel geplaatst kan worden..?
(ik weet niet hoeveel ruimte er "extra nodig"is om een zonnepaneel te plaatsen of dat het afhangt van welk montage-systeem je gebruikt?
- Hebben die omvormers eigenlijk onderhoud nodig..?
volgens mij moet het wel kunnen om panelen in portrait boven de "droger"buis te leggen . Wij hebben ze ook vrijwel tot aan de rand liggen.
Vraagje: is het ook een optie om die buis eventueel naar de zijgevel te verplaatsen? Op de foto lijkt het of het er vrij dichtbij zit.
Mos is op zich geen probleem voor die pannen. Als ze de panelen leggen veeg je het er wel deels af. Wel op speurtocht gaan naar vervangende dakpannen als je gaat leggen want bij ons braken er nogal wat toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vandaag weer een setje erbij met 490wp en een enecsys duo inverter. Binnenkort maar weer eens het dak op erbij hangen :)

Het virus is goed toegeslagen maar heb nu geen enkele centimeter meer vrij op het dak :)

Nu op de schuur 880wp en op het huis 2255 + 490 = 3625wp.

Nu moeten we alleen nog even wat meer stroom gaan verbruiken want we zitten nog onder de 2100kWh/j, maar met de baby van juli erbij gaan we er vast wel profijt van hebben.

Heerlijke hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
SunnySel schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:09:
[...]

volgens mij moet het wel kunnen om panelen in portrait boven de "droger"buis te leggen . Wij hebben ze ook vrijwel tot aan de rand liggen.
Vraagje: is het ook een optie om die buis eventueel naar de zijgevel te verplaatsen? Op de foto lijkt het of het er vrij dichtbij zit.
Mos is op zich geen probleem voor die pannen. Als ze de panelen leggen veeg je het er wel deels af. Wel op speurtocht gaan naar vervangende dakpannen als je gaat leggen want bij ons braken er nogal wat toen.
de afstand tot aan de zijgevel is 1 meter..ik snap niet waarom ze de droger niet rechtstreeks naar buiten hebben gezet aangezien daar wel plaats voor is maar dat betekent een afvoergat in de muur maken |:(
Goeie tip van de pannen..heb je die online gevonden ? heb er nog naar gezocht maar valt niet meer met name die betonpannen op de nok heb ik nog niet kunnen vinden..

[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 08-12-2013 15:15 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.