aaahaaap schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:50:
Ik zou graag wat ervaring willen opdoen met zonnepanelen en het lijkt mij een leuk projectje om te kijken of ik m'n NAS, router, modem, etc via zonnepalen van spanning kan voorzien (bij voorkeur met iets van een UPS oid erbij voor als de stroom uitvalt).
Het lijkt me een goed idee dit op een manier te doen die uitbreidbaar is mocht ik in de toekomst m'n hele huis middels zonnepanelen van energie willen voorzien.
Hebben jullie een idee wat de slimste manier is om dit aan te pakken?
(ik weet niet of een soortgelijke vraag al eerder is gesteld maar ik kon niets vinden met de search)
3 opties.
1. steca500/soladin600 en het gewone elektra net als accu gebruiken.
is gewoon het goedkoopst en geen slijtage aan accus enz.
dat word salderen genoemd. (in de zomer stroom naar buiten(aan de buren geven) en in de winter weer terug pakken(je buren laten betalen voor jouw stroom), dit is geheel gratis in nederland tot 5000kWh)
2. steca en anderen hebben laadregelaars voor accus.
nadeel als je te kort komt valt de zaak uit, ik draai met mijn set vaak genoeg in de wintermaanden onder de 1 kWh per dag en overschotten in de zomer gaan verloren.
3. nedap/sma backup/effecta hebben omvormers met accus die bijde werelden samen voegen.
nadeel is niet echt goedkoop en de grote van die omvormers (+/- 3000W) daar wek ik al genoeg mee op voor heel mijn huis. maar opslaan in een accu is mij nog veelste duur.
in de zomer dagen doe ik max 22kWh en in de winter dagen ben ik al blij als ik over de 1 kWh kom.
en er zijn vast nog een paar tussen opties buiten die ik noem.
maar tussen die opties daar zul je een keuze tussen moeten maken welke je wil gebruiken.
(optie 1 is de gene die vrijwel iedereen hier gebruikt, gewoon vanwege de prijs.
is gewoon het goedkoopst)
graziemille schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:11:
Ik wil in totaal 22 panelen van 260Wp (bisol) op mijn dak gaan leggen met de volgende verdeling:
12 panelen oost en 10 panelen west beide op een eigen string en beide onder een hoek van 30 graden en wat schaduwval van een schoorsteen.
Volgens de berekening van de SMA Sunny Design kan ik met een SMA SB3600TL-21 toe. Door de ligging en de schaduw is de opbrengst iets minder dan 4000 kWh (684 kWh/kWp).
Ik heb ook berekeningen gemaakt van de opbrengst met een SB4000 en SB5000. De SB3600 blijkt gewoon het meeste op te brengen. Ik vermoed, dat de keren dat deze omvormer de opbrengst aftopt op 3600W niet vaak voor zullen komen.
Ik heb een hoofdzekering van 1x25A. Volgens mij is met deze zekering ook alleen een SB3600 'toegestaan' vanwege de zekeringwaarde. Ik zou een 35A hoofdzekering moeten gaan plaatsen voor de andere omvormers en dat gaat zo maar een paar honderd euro meer kosten per jaar voor netbeheerkosten.
Ik zou graag jullie welgewaardeerde mening horen in deze...
een hoofd zekering van max 1x80A of 3x25A kost in heel Nederland het zelfde?
dus dat hoeft geen probleem te zijn.
trouwens 25A hoofdzekering is eigenlijk voor de meeste mensen ook wel genoeg.
(daar kan ook gerust 25A over terug geleverd worden, maar als je dat doet, dan wek je al gouw veel te veel op en krijg je het niet meer terug genomen uit het net.)
ik heb 1900wp op oost en 1950Wp op west bijde op 45 graden.
als er een omvormer zou bestaan die max 2500W zou doen en 2000W per mpp kan verwerken zou dat geen probleem zijn voor mijn set. maar helaas die bestaan niet (voor een niet premium prijs).
voorbeeldje:

in tegen stelling tot een zuid set heb je met een oost-west meer mpp kracht nodig.
en een paar omvormers die je op noemd hebben dat niet. (de SB4000 en SB5000 gaan maar tot net iets meer als de helft van het totaal van de omvormer, de SB3600 kan wel meer als de helft van de omvormer over de mpp hebben. maar je geeft niet de precieze types op en dat maakt wel iets uit.)
kijk eens naar een power-one 3.6. (om uit te rekenen gebruik stringtool.power-one.com of smadesign en pak een sb3600tl-21)
die kan 3000W per mpp verwerken en 3600W per omvormer.
maar een power-one 4.2 kan ook wel eens je omvormer zijn.(3000W per mpp en 4200W voor de omvormer.)
en er zijn er nog wel meer, maar pas op dat de mpp het wel kan verwerken.
(niks mis met een omnik, gebruik hem allen als voorbeeld, no offence
en ik dik het een beetje aan ter verduidelijking)
een omnik 4.0k-TL kan zo maar +/-2200W verwerken per mpp en totaal wel een 4400W.
maar met 22X260Wp=3120Wp kom je wel wat tekort op de oost mpp.
en dat terwijl je hoogste punt waarschijnlijk niet boven de 3500W uit zal komen.
dus dan heb je eigenlijk een omnik 6.0 nodig om die oost set aan te kunnen (en die betaat niet)
sunnydesign is niet een echt handig programma om een opbrengst mee te schatten.
mijn set in sunnysesign geeft ook iets aan van 684kWh/kWp, maar ik haal met gemak de 730kWh/kWp(en jij komt met 2x30 graden nog wel iets hoger uit.).
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
dus geloof er niet al teveel van, meer een indicatie.
(lees dit schrijven niet als een volledig antwoord, maar meer als een duwtje in de rug naar wat het moet gaan worden. veel meer info is nodig voor een echt goed antwoord.)
edit:
de set die je plant gaat ongeveer 4300kWh per jaar opleveren.
dat is best veel.
en deze waarschuwing is wel op zijn plek.
trias energetica.
vaak is het goedkoper om eens goed rond te kijken in huis wat er onnodig energie gebruikt.
en soms is het zelfs goedkoper om: een nieuwe wasmachine te kopen dan als wat de oude slurper gebruikt op te wekken met pv.
stroom die je over hebt levert niet veel op in Nederland.
(vervang wasmachine voor wat je wil)
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 05-12-2013 00:10
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)