Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.491 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 19:46
wat zowiezo handig en ook leuk is is om in sketchup je huis en dak te maken en zo lekker te puzzelen wat de beste lay-out van de panelen is. Tegelijk kun je dan ook kijken wat de schaduw van de pijpjes voor effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
wij hebben die pannen bij raab karcher gehaald , maar ik zie zo geen vestiging in de buurt van Rotterdam. Maar ze zijn wel te vinden bij diverse bedrijven die dakpannen leveren. Nokpannen moet je waarschijnlijk gewoon bestellen maar de kans dat die kapot gaan valt nog wel mee want daarover wordt niet gauw gelopen bij het plaatsen van panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat is abb sneldek grijs, ik heb er nog zat maar die breek je niet hoor. Ik zou het knap vinden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
Rol-Co schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:55:
Dat is abb sneldek grijs, ik heb er nog zat maar die breek je niet hoor. Ik zou het knap vinden.
bij ons knapten er wel een redelijk aantal kapot. 20 jaar oud , blijkbaar toch zwakker geworden of slechte partij geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SunnySel schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:01:
[...]

bij ons knapten er wel een redelijk aantal kapot. 20 jaar oud , blijkbaar toch zwakker geworden of slechte partij geweest.
Ik heb er 32 in staan slijpen maar is gewoon een betonnen pan, niet heel breekbaar.
Van 89 overigens dus ook 23 jaar (vorig jaar)

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 08-12-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:11:
[...]

Ik heb er 32 in staan slijpen maar is gewoon een betonnen pan, niet heel breekbaar.
Van 89 overigens dus ook 23 jaar (vorig jaar)
Sneldekker slijpen? had je niet de goede maat haak? was dat met Clickfit?
Niet iedere aanbieder is er van op de hoogte dat er 3 maten zijn en niet iedere aanbieder geft aan zijn klanten aan dat er ook andere maten zijn, heb ik de eerste keer meegemaakt rond 2006. Toen nodeloos een hoop pannen staan slijpen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zondag 08 december 2013 @ 06:29:
[...]

Tuurlijk, snap ik ook wel, zuid zit het allemaal top, waar ik het over heb zijn mijn 10 panelen op noord die gewoon los op de carport liggen met 0-3 graden dus tywrappen kan niet. Maar ook geen storing, dus 1 kabel in het water lijkt me geen probleem te geven.
Gezien het MC3 is, de rubberen buitenkant is ook de afdichting op de kabel, die word verder niet aangedraaid zoals bij MC4, is alleen opgerekt en over de kabel heen geschoven.
Ik denk dat dat rubber na een jaar of 20 wel scheurtjes gaat vertonen, zeker als die ook af en toe in het ijs / zon etc. ligt. wat met MC 3 makkelijk kan is een hostaliet buisje (grijze buis) 19 mm op een 1/2 stoeptegel vast zetten met een plug, een niet te lange RVS schroef en een beugel voor buiten en dan de stekker in die buis leggen, ligt ie beschemd tegen zon en waterplassen. En dan die tegel bij voorkeur op een tegeldrager. dan gaat het veel langer goed.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:26:
[...]

Sneldekker slijpen? had je niet de goede maat haak? was dat met Clickfit?
Niet iedere aanbieder is er van op de hoogte dat er 3 maten zijn en niet iedere aanbieder geft aan zijn klanten aan dat er ook andere maten zijn, heb ik de eerste keer meegemaakt rond 2006. Toen nodeloos een hoop pannen staan slijpen.
Geen clickfit maar custom made rvs dakhaken 5 mm dik 30-35mm breed, paste perfect om de dakpan + lat maar de pan die daar op ligt zou dan iets omhoog liggen door de dakhaak. Dus ik heb de bovenliggende netjes uitgeslepen zodat hij weer vlak aansluit.
Het was even wat meer werk maar het komt er nu alleen af als mijn hele dak er af waait, M10 aan de rails, M8 in de paneelklemmen, all rvs.

Goede tip van de stekkers, maar wil uiteindelijk een schans maken daar op 10 graden.
Dan kan ik ze gewoon opbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

SunnySel schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:01:
[...]

Mocht je het risico nemen om zonder reserve pannen aan de gang te gaan, kijk dan of je de onderste rij pannen nog kan vervangen als het geheel ligt.
Breek je wat, dan pik je er even eentje uit de onderste rij, en de kapotte even in de onderste rij leggen met een kitje erover, dan kan je de klus afmaken en later kun je er dan nog makkelijk bij om ze te vervangen.

Maar reserve pannen zijn altijd makkelijk om bij de hand te hebben, soms liggen er op het dak kapotte / slechte pannen zonder dat je het weet of er last van hebt gehad. ik kom het regelmatig tegen.
Even bij buren informeren die een dakraam / dakkapel hebebn geplaatst kan ook. die hebben er vaak een stapen ik de tuin liggen oid. een paar overnemen voor E1,- per stuk kost je als het goed is de kop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En nog beter ook, die zijn al in de kleur, nieuwe zijn erg zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
migjes schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 17:10:
@maarud

ik geef je 99,9% kans dat de ventilatie gewoon op de zolder groep(boven verdieping groep) zit.
nee...heb de nieuwe omvormer nu op de ventilatiegroep aangesloten en de oude op een stopcontact op zolder, zijn verschillende groepen. Zolder zit op dezelfde groep als de lampen op de gang en overloop.
nu heb je het over:
Omvormer 2: 3 panelen dus ongeveer 750-800W
het aantal Wp is niet interessant, maar de hoeveelheid W van de omvormer is leidend.
mag ik er van uit gaan dat dit een steca500 of soladin600 is (bijde 500W)?
weet niet meer exact, is niet voor in mijn huis, was in ieder geval een samil power omvormer. Zal nog nakijken :)

Maar voor nu werkt het, ik kan het wel permanent zo maken want die groep van de zolder komt ook nooit aan de 3600W dus dat kan er wel bij op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
maarud schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:06:
[...]

Heb nu een duidelijkere situatie:
- Omvormer 1: 500W
- Omvormer 2: 3 panelen dus ongeveer 750-800W
De regel is als volgt:
Op een groep die ook door andere apparaten (licht, ventilatie, ongebruikt stopcontact etc.) gebruikt wordt mag je maximaal 500 W invoeden. Dit is om te voorkomen dat een apparaat binnen die groep gelijktijdig door het electriciteitsnet (16 A * 230 V = 3680 W) en jouw zonneinstallatie (bv 720W) gevoed kan worden met in totaal dan dus 4400 W.

Een omvormer levert al maximaal 500 W, die heb je nu op een groep geplaatst.
Op een andere groep wil je nu de 3 panelen gaan plaatsen. Het vermogen van de panelen is onbelangrijk. Het gaat om wat de omvormer in je huissysteem invoert. Het eenvoudigste is een omvormer toepassen die maximaal 500W invoert. Dan ben je helemaal volgens de regels bezig. Een grotere omvormer zal niet zomaar fout gaan, maar is niet volgens de voorschriften en levert nauwelijks extra opbrengst op. (Je mist een paar pieken per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
maarud schreef op zondag 08 december 2013 @ 22:11:
[...]
nee...heb de nieuwe omvormer nu op de ventilatiegroep aangesloten en de oude op een stopcontact op zolder, zijn verschillende groepen. Zolder zit op dezelfde groep als de lampen op de gang en overloop.
vreemd, want je geeft aan maar 4 groepen te hebben.
en dan zou je ergens anders te kort komen.
weet niet meer exact, is niet voor in mijn huis, was in ieder geval een samil power omvormer. Zal nog nakijken :)

Maar voor nu werkt het, ik kan het wel permanent zo maken want die groep van de zolder komt ook nooit aan de 3600W dus dat kan er wel bij op :P
zie ook MeTooPV.
de hoeveelheid maakt niet uit in normale situatie, het gaat over als er iets niet goed gaat, kan het dan nog?
maar goed ik kan niet volgen wat je schrijft en snap er niet veel meer van.
(het lijkt ook of je 2 dingen door elkaar schrijft en ik kan ze niet uit elkaar halen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
migjes schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:16:
[...]

vreemd, want je geeft aan maar 4 groepen te hebben.
en dan zou je ergens anders te kort komen.

[...]

zie ook MeTooPV.
de hoeveelheid maakt niet uit in normale situatie, het gaat over als er iets niet goed gaat, kan het dan nog?
maar goed ik kan niet volgen wat je schrijft en snap er niet veel meer van.
(het lijkt ook of je 2 dingen door elkaar schrijft en ik kan ze niet uit elkaar halen.)
heb idd vier groepen:
groep 1: deel keuken, ventilatie op zolder (perilex stopcontact)
groep 2: lampen op overloop, rest van de zolder, wie weet ook slaapkamers
groep 3: combimagnetron
groep 4: woonkamer/badkamer
weet niet of de verdeling goed is maar het gaat om het idee dat ik twee verschillende groepen op zolder heb :)

Eerst zaten de twee omvormers op groep 1 wat niet werkte. Nu zit omvormer 1 (500W) op groep 1, en omvormer 2 (??W, zal ik nakijken) op groep 2.

Als het geoorloofd is om een grondkabel door de ventilatiebuis te leggen dan heb ik geen probleem meer want dan leg ik een nieuwe groep aan..maar tot die tijd moet ik het dus even anders zien op te lossen. En als omvormer 2 maar 500W is (moet ik nog nazoeken) dan heb ik zo te horen gelukkig nog geen probleem :)

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 09-12-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Zou liever gewoon slagvaste PVCbuis in de schacht steken en draad gebruiken. Lijkt me beter dan grondkabel die alleen aan de bovenkant vastgemaakt is en verder met z'n eigen gewicht vrij hangt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maarud schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:06:
[...]

heb idd vier groepen:
groep 1: deel keuken, ventilatie op zolder (perilex stopcontact)
groep 2: lampen op overloop, rest van de zolder, wie weet ook slaapkamers
groep 3: combimagnetron
groep 4: woonkamer/badkamer
weet niet of de verdeling goed is maar het gaat om het idee dat ik twee verschillende groepen op zolder heb :)
oke dit zou dan kunnen, je had het allen ook nog over een aardlek loze groep voor de wasmachine?
Eerst zaten de twee omvormers op groep 1 wat niet werkte. Nu zit omvormer 1 (500W) op groep 1, en omvormer 2 (??W, zal ik nakijken) op groep 2.
check het op je gemak effen. (heeft geen haast, maar wel handig om te weten.)
Als het geoorloofd is om een grondkabel door de ventilatiebuis te leggen dan heb ik geen probleem meer want dan leg ik een nieuwe groep aan..maar tot die tijd moet ik het dus even anders zien op te lossen. En als omvormer 2 maar 500W is (moet ik nog nazoeken) dan heb ik zo te horen gelukkig nog geen probleem :)
liever niet, zie ericplan.
zelf heb ik daar voor een houten lat gebruikt in de buis.
was een erg lastige klus.
maar we kunnen je huis niet zien, dus ook niks anders verzinnen.
(heb ook kabels gezien die buiten om achter een regenpijp gingen bv. of onder het schuine dak door etc...)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
Afgelopen weekeinde bij m'n zusje de panelen op het dak gelegd (die verreiker was wel ontzettend handig).
12 x Yingli 270c
1 x SMA SB3000TLST
Dakhoek 60 graden
Dakrichting 182 graden
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img571/5486/qf9g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Is dat duur zo'n verreiker ? lijkt me idd erg handig!

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hé hobbyboer: hoeft niet en moet niet 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 16:57
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=362976&FotoID=8464

Dit is nog van vorige week. Collega van mij hoorde een hoop herrie bij hem achter.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
WoudseHoeve schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:25:
Is dat duur zo'n verreiker ? lijkt me idd erg handig!
Kostte ons 150 euro en ik zou het er zo weer aan uitgeven.
Nu 1 x op een plat dak (3 hoog) alles via een ladder omhoog gesleept en 1 x op een schuin dak met ladders aan het aanklooien geweest.
Deze keer op het schuine dak met de verreiker, werkte echt super relaxed.

[ Voor 24% gewijzigd door Niek_ op 09-12-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

En in Sneek
Afbeeldingslocatie: http://www.112sudwestfryslan.nl/wp-content/images/gallery/20131206-sneek-stormschade/stormschade-valkstraat-06-12-2013-9.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Moet zeggen dat ik de panelen er nog best wel 'heel' uit vind zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Niek_ schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:50:
Moet zeggen dat ik de panelen er nog best wel 'heel' uit vind zien.
Vind ik inderdaad ook, setje is over het dak gewaaid en daarna een meter of 4 naar beneden gevallen op de lichtkoepel.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
'k wil best een paar paneeltje ophalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Casper de Boer schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:11:
[...]

Vind ik inderdaad ook, setje is over het dak gewaaid en daarna een meter of 4 naar beneden gevallen op de lichtkoepel.
Zo te zien is het een schans, of zat dit aan een schuin dak gemonteerd?

Het is nogal wat dat dit los kan komen, een gewicht van rond de 150 kilogram kop je niet zomaar terug. De eigenaar van de kapsalon doet er nogal laconiek over, maar eigenlijk kan en mag dit dus niet gebeuren. In het artikel staat dat de gemeentelijke overheid haar bedenkingen had bij plaatsing van het geheel, hopelijk denkt de verzekering daar anders over.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10
Hoeveel mag de spanning op een donkere dag als dit inzakken?

Ik hoorde mijn effekta de hele tijd klikken en dacht laat ik eens gaan kijken. Soms zie ik een spanning van 310 volt en dan ineens zakt ie weg naar 120-130 volt om weer wat heen en weer te schieten.

Gevolg een voortdurend klikkende effekta en een melding AL05 under voltage...

Of zou er ergens een MC4 verbinding problemen hebben ?

EDIT:

ondertussen even gemeten. Spanning vanaf het dak is 345 V zo stabiel als een huis. Omvormer defect ? :(

[ Voor 12% gewijzigd door jjonkie op 09-12-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
migjes schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:30:
[...]

oke dit zou dan kunnen, je had het allen ook nog over een aardlek loze groep voor de wasmachine?
Klopt, die heb ik niet meegenomen omdat ik daar niets aan heb (gaat direct naar wasmachine die achter de meterkast staat)
check het op je gemak effen. (heeft geen haast, maar wel handig om te weten.)
Het is een Samil Power 1100TL.
liever niet, zie ericplan.
zelf heb ik daar voor een houten lat gebruikt in de buis.
was een erg lastige klus.
maar we kunnen je huis niet zien, dus ook niks anders verzinnen.
(heb ook kabels gezien die buiten om achter een regenpijp gingen bv. of onder het schuine dak door etc...)
Nee dan moet ik de koof maar openmaken en er gewoon normaal een buis+draad door brengen of idd langs het dak naar de schuur en dan via de achterkant(net als de wasmachine) de meterkast in..dat komt wel goed :)

Alleen dan nog even zien hoe ik de boel ga aansluiten (op zolder aardlek+zekeringen of in de meterkast?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Brandweer is zeker niet meer bang voor hoge spanning bij zonnepanelen in het donker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die AEG hier blijft het spul zo rond de 400v produceren, kan een keer 380 zijn of 430 maar veel meer afwijking dan dat heb ik hier nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Ik heb het plaatsen destijds ook met een hoogwerker gedaan. Rails heb ik in 2 avonden met 2 man gedaan met steiger en de panelen alleen in hoogwerker met 5 werkuren had ik alle 24 geplaatst. Kosten bij mij waren toen 175 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

jjonkie schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:57:

Ik hoorde mijn effekta de hele tijd klikken en dacht laat ik eens gaan kijken. Soms zie ik een spanning van 310 volt en dan ineens zakt ie weg naar 120-130 volt om weer wat heen en weer te schieten.

EDIT:

ondertussen even gemeten. Spanning vanaf het dak is 345 V zo stabiel als een huis. Omvormer defect ? :(
Had je bewolking vandaag?

Als je heel zware bewolking hebt, is dit helemaal geen vreemd gedrag.
Ik zie hier hetzelfde gebeuren onder zulke omstandigheden. (ook effekta)

Wat er gebeurd:
De effekta krijgt 300+ volt vanaf het dak, en probeerd dit op het net te zetten.
Op het moment dat ie schakeld, gaat ie de panelen belasten, waardoor de spanning instort.
Bij niet voldoende licht zakt ie zover weg dat ie onder de startspanning komt en weer afschakeld.
Op dat moment zie je de spanning weer oplopen en begint het riedeltje opnieuw.

De spanning die je gemeten hebt is onbelast, die zit al heel gauw op 300 zeveel volt.

Dus ik vermoed dat je omvormer nog gewoon heel is ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:52
MieJuul schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:13:
[...]

<KNIP>
Wat er gebeurd:
De effekta krijgt 300+ volt vanaf het dak, en probeerd dit op het net te zetten.
Op het moment dat ie schakeld, gaat ie de panelen belasten, waardoor de spanning instort.
Bij niet voldoende licht zakt ie zover weg dat ie onder de startspanning komt en weer afschakeld.
Op dat moment zie je de spanning weer oplopen en begint het riedeltje opnieuw.

De spanning die je gemeten hebt is onbelast, die zit al heel gauw op 300 zeveel volt.

Dus ik vermoed dat je omvormer nog gewoon heel is ;)
Je mag toch wel hopen dat er een bepaalde hysterese in zit. Anders zou de omvormer bij de ondergrens aan en uit blijven schakelen...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Inderdaad, hij bleef maar klikken met die relais om gek van te worden. Ik heb een kantoor aan huis vlakbij de omvormer en hoor dat ding dus de hele tijd schakelen. Ik wilde beslist een omvormer met passieve koeling om er geen last van te hebben.

Maar goed, gisteren was het inderdaad dik bewolkt en een donkere dag. Ik denk dat het verhaal van Miejuul klopt. Ik heb gelukkig een werkschakelaar en die heb ik dan ook maar even gebruikt... stilte... _/-\o_

De bewolking is vandaag een stuk minder dik en ik heb nu gewoon weer een kleine opbrengst.

Ik heb net even gemeten vanuit het dakraam. 7700 lux momenteel zorgt voor een kleine 100 watt opbrengst.

Mocht het probleem zich weer voordoen dan zal ik nog eens meten hoeveel licht er op valt.

Bedankt voor de reacties

[ Voor 8% gewijzigd door jjonkie op 10-12-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
jjonkie schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:56:
Inderdaad, hij bleef maar klikken met die relais om gek van te worden. Ik heb een kantoor aan huis vlakbij de omvormer en hoor dat ding dus de hele tijd schakelen. Ik wilde beslist een omvormer met passieve koeling om er geen last van te hebben.

Maar goed, gisteren was het inderdaad dik bewolkt en een donkere dag. Ik denk dat het verhaal van Miejuul klopt. Ik heb gelukkig een werkschakelaar en die heb ik dan ook maar even gebruikt... stilte... _/-\o_

De bewolking is vandaag een stuk minder dik en ik heb nu gewoon weer een kleine opbrengst.

Ik heb net even gemeten vanuit het dakraam. 7700 lux momenteel zorgt voor een kleine 100 watt opbrengst.

Mocht het probleem zich weer voordoen dan zal ik nog eens meten hoeveel licht er op valt.

Bedankt voor de reacties
prachtige dag vandaag hier, 0.593kWh/kW op dit moment and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maarud schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:22:
[...]
Klopt, die heb ik niet meegenomen omdat ik daar niets aan heb (gaat direct naar wasmachine die achter de meterkast staat)
als je dat meteen had gezegd, dan had ik het beter begrepen. ;)
ach ja, geeft niks.
Het is een Samil Power 1100TL.
die moet eigenlijk op een eigen groep.
hij doet meer als 500W (1000W) en hoeveel Wp er dan aanhangt maakt niet uit.
(en ja ik weet het, de regels zijn wat absurd, een HRe ketel mag wel 1000W terug leveren.
en als ik alles precies uit reken voor mijn huis en ik vervang een stuk of 12 kopel stukjes, dan durf ik 1450W over de bestaande groep terug te leveren, alleen mag ik dat dan ook gaan uit leggen aan de verzekering maatschappij als het toch fout gaat, en in die situatie zou ik nooit terecht willen komen.)
Nee dan moet ik de koof maar openmaken en er gewoon normaal een buis+draad door brengen of idd langs het dak naar de schuur en dan via de achterkant(net als de wasmachine) de meterkast in..dat komt wel goed :)

Alleen dan nog even zien hoe ik de boel ga aansluiten (op zolder aardlek+zekeringen of in de meterkast?)
liefst de aarlek + zekering in de meterkast.
dat is echt het simpelst, en kun je weinig fouten mee maken. (en anders word het een lang verhaal)
hoe dat te doen kun je het best zelf bepalen.
een ymvk kabel (de grond of gewone verzie) kun je ook in een buis leggen (moet soms zelfs).
op die manier is er eigenlijk van alles mogenlijk, maar het best is als je dat zelf bepaalt ter plekken, wij kunnen het niet zien.
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:57:
[...]
prachtige dag vandaag hier, 0.593kWh/kW op dit moment and counting
dat kun je wel stellen ja.
het is zelfs zoo helder dat mijn west set bijna weg valt.
(west licht nu nog in de schaduw.)
er is haast geen diffuus licht.
best een bijzondere dag vandaag.
straks maar eens gaan kijken wat het gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jjonkie schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:57:

EDIT:

Zo hard zakt het meestal niet alleen door bewolking, ik zou de stekkerverbindingen & kabel maar eens nalopen. Ben wel eens eerder een slechte verbinding tegen gekomen, die gemaakt was door een collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
migjes schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:09:
als je dat meteen had gezegd, dan had ik het beter begrepen. ;)
ach ja, geeft niks.
Mijn fout, sorry ;)
die moet eigenlijk op een eigen groep.
hij doet meer als 500W (1000W) en hoeveel Wp er dan aanhangt maakt niet uit.
(en ja ik weet het, de regels zijn wat absurd, een HRe ketel mag wel 1000W terug leveren.
en als ik alles precies uit reken voor mijn huis en ik vervang een stuk of 12 kopel stukjes, dan durf ik 1450W over de bestaande groep terug te leveren, alleen mag ik dat dan ook gaan uit leggen aan de verzekering maatschappij als het toch fout gaat, en in die situatie zou ik nooit terecht willen komen.)
Ja, die gaat er nu ook maar komen, wel zo makkelijk en volgens de regels. Daar kan ik beide omvormers aan hangen? Of alleen de Samil?
liefst de aarlek + zekering in de meterkast.
dat is echt het simpelst, en kun je weinig fouten mee maken. (en anders word het een lang verhaal)
hoe dat te doen kun je het best zelf bepalen.
een ymvk kabel (de grond of gewone verzie) kun je ook in een buis leggen (moet soms zelfs).
op die manier is er eigenlijk van alles mogenlijk, maar het best is als je dat zelf bepaalt ter plekken, wij kunnen het niet zien.
Ja....nu ik de kabel toch buiten de buis ga leggen wordt het gewoon elektrabuis met 2,5mm² installatiedraad :) Er moet alleen nog een aardlek + zekering komen als het goed is, want nu gaat de aardlek er steeds uit met 2 omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Andre1973 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:20:
[...]

Zo hard zakt het meestal niet alleen door bewolking, ik zou de stekkerverbindingen & kabel maar eens nalopen. Ben wel eens eerder een slechte verbinding tegen gekomen, die gemaakt was door een collega.
je kunt goed gelijk hebben, zeker effe testen.
maar met 345V open klem spanning en zeer koude panelen, kan het ook zijn dat die net buiten het mpp bereik komt maar nog net niet onder de opstart spanning.
(als er dan ook nog een beetje schaduw is waardoor een diode reageert zit je er zeker, en als je de open klem meet dan kan het zijn dat de diode niet reageert met een beetje bewolking)
en dan zou je dit probleem ook kunnen hebben.
(effecta geeft altijd 150V op voor al zijn omvormers voor het minimum bereik van de mpp, maar ik twijfel daar aan of dat echt zo is. heb je ervaring mee?)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 10-12-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maarud schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:33:
Ja, die gaat er nu ook maar komen, wel zo makkelijk en volgens de regels. Daar kan ik beide omvormers aan hangen? Of alleen de Samil?

[...]

Ja....nu ik de kabel toch buiten de buis ga leggen wordt het gewoon elektrabuis met 2,5mm² installatiedraad :) Er moet alleen nog een aardlek + zekering komen als het goed is, want nu gaat de aardlek er steeds uit met 2 omvormers.
bijde omvormers kunnen op 1 groep, zonder problemen.
zo zwaar zijn ze nu ook weer niet.
(pas als je er nog een samil bij wil hangen kom je weer in een gevaren zone, ook oplosbaar.)

als het goed is allebei op een 30mA aardlek.
(ik kan er naast zitten, maar verwacht het niet, proberen is de enige oplossing.)
deze gebruik ik thuis (en in een aantal andere situaties):
http://www.eprotech.nl/sh...polig-40A-30mA-p-158.html
en levert mij eigenlijk weinig problemen op.
maar je kunt ook kijken naar een alamat of andere variant. (een aardlek en groep in 1 module)
misschien meteen een kWh meter installeren?, zodat je makkelijk kunt zien wat de opbrengst was.
het heeft geen haast, maar is wel prettig voor het seizoen weer begint om het gedaan te hebben.

edit:
de puristen onder ons vinden het altijd leuk om de kabel wat dikker te maken als nodig.
het levert natuurlijk wel wat meer op(minder kabel verlies.), maar kosten effectief is een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 10-12-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
migjes schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:47:
[...]

bijde omvormers kunnen op 1 groep, zonder problemen.
zo zwaar zijn ze nu ook weer niet.

als het goed is allebei op een 30mA aardlek.
Per omvormer een aardlek? Dan maak ik dus eigenlijk twee groepen?
Dan moet ik de aardlek wel bij de omvormer plaatsen ipv in de meterkast?
(ik kan er naast zitten, maar verwacht het niet, proberen is de enige oplossing.)
edit:
de puristen onder ons vinden het altijd leuk om de kabel wat dikker te maken als nodig.
het levert natuurlijk wel wat meer op(minder kabel verlies.), maar kosten effectief is een ander verhaal.
och.. aan de AC kant zal dat weinig uitmaken gok ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maarud schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:55:
[...]

Per omvormer een aardlek? Dan maak ik dus eigenlijk twee groepen?
Dan moet ik de aardlek wel bij de omvormer plaatsen ipv in de meterkast?

[...]

och.. aan de AC kant zal dat weinig uitmaken gok ik ;)
nee, 1x allamat van 16A of 1x aardlek + 16A groep.
in de meterkast.

aan de AC kant maakt het niet zoveel uit.
maar een 0,2% maakt op een jaar opbrengst wel iets uit voor de purist.
(voor jouw lijkt het mij ook niet bijzonder effectief, maar puristen zijn niet effectief, maar puristisch)
maar je mag ook best een beetje toekomst denken.
leg vast een dikkere buis naar boven of 2 buizen, je bent toch bezig, en wie weet wat je van plan bent in de toekomst. zo duur is zoon buis niet. (ook handig voor een netwerk kabel b.v.)
beter in 1x goed als volgend jaar weer moeten breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
oke.. heb weer iets voor op de to-do list ;) thanks.. je hoort de uitkomsten wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maarud schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:11:
oke.. heb weer iets voor op de to-do list ;) thanks.. je hoort de uitkomsten wel!
cool.

zal hem effen helemaal af maken. (dit mag je dus ook negeren, ik vind het ook onzin.)
bij een grote weizegging aan de meter kast behoor je eigenlijk ook een hoofdschakelaar in te bouwen.
(ben blij dat ik die heb, maakt zaken aanpassen wel gemak.)
ook heb ik meteen een 3 fase schakelaar in gebouwd op mijn 1 fase kast.
zo doende kan ik bij probleem met 1 schakelaar ook de pv loskoppelen van de rest.
nergens voor nodig, maar wel makkelijk. (puristisch :*) .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Mbt gisteren, weer een zeer donkere dag:

Op het Omnik Portal staat helemaal niets, geen balk dus in de opbrengstgrafiek, maar ze hebben wel wat opgebracht, ik meen op z'n minst toch 0,2kWh. Misschien storinkje op het portaal? Andere Omnik-klanten iets geks gezien? Of heb ik niet goed gekeken op de omvormer? Lijkt me sterk dat er 0,0 is opgebracht. Vandaag doet ie het uiteraard wel goed, Mr Blue Sky is terug (please tell us why you had to hide away for so long?).

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

zeegerd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:25:
Mbt gisteren, weer een zeer donkere dag:

Op het Omnik Portal staat helemaal niets, geen balk dus in de opbrengstgrafiek, maar ze hebben wel wat opgebracht, ik meen op z'n minst toch 0,2kWh. Misschien storinkje op het portaal? Andere Omnik-klanten iets geks gezien? Of heb ik niet goed gekeken op de omvormer? Lijkt me sterk dat er 0,0 is opgebracht. Vandaag doet ie het uiteraard wel goed, Mr Blue Sky is terug (please tell us why you had to hide away for so long?).
Een systeem van een neef van mij heeft ook een omnik, die begon pas om 14:12 met loggen start waarde 1075W, kan niet goed zijn.....
En als ik terug kijk zijn 4 en 5 december leeg? Wel raar, niet erg stabiel portal?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
WoudseHoeve schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:30:
[...]

Een systeem van een neef van mij heeft ook een omnik, die begon pas om 14:12 met loggen start waarde 1075W, kan niet goed zijn.....
En als ik terug kijk zijn 4 en 5 december leeg? Wel raar, niet erg stabiel portal?
Het portal lijkt wel stabiel te zijn, probleem zit eerder in het doorsturen van de gegevens.
Mijn ouders hadden aan het begin bijna wekelijks dat de logging niet meer op de site te zien was, na een software update op de Omnik was alles verholpen :)

Net even gekeken, de portal lijkt nu inderdaad niet stabiel te zijn, de (android) app werkt in ieder geval wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Casper de Boer op 10-12-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
vandaag weer een opbrengst van 4.9 kwh dus ik neem aan dat mijn verbindingen dan goed zijn. (2750 wp 40 graden Zuid)

Het zal dus wel met het hele dikke wolkendek te maken gehad hebben en de inzakkende voltages door het belasten zoals Miejuul heeft omschreven.

voorals nog ben ik weer even rustig, maar blijf het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Casper de Boer schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:19:
[...]

Het portal lijkt wel stabiel te zijn, probleem zit eerder in het doorsturen van de gegevens.
Mijn ouders hadden aan het begin bijna wekelijks dat de logging niet meer op de site te zien was, na een software update op de Omnik was alles verholpen :)

Net even gekeken, de portal lijkt nu inderdaad niet stabiel te zijn, de (android) app werkt in ieder geval wel.
Vandaag had ik ook problemen met het portal, er is geen opbrengst van 8 en 9 december te zien. Ik was niet de enige met problemen, zie http://www.omnik-solar.com/faq/showthread.php?tid=958.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
deejeebv schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:30:
[...]

Vandaag had ik ook problemen met het portal, er is geen opbrengst van 8 en 9 december te zien. Ik was niet de enige met problemen, zie http://www.omnik-solar.com/faq/showthread.php?tid=958.
Hier geen probleem, alle data klopt nog en geen uitval vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:59
Getsie net bij de Stedin gevraagd of mijn Ferraris meter geschikt is voor teruglevering..nou jullie kunnen het wel raden :( :
Bij controle van onze administratie is gebleken dat uw huidige elektriciteitsmeter niet geijkt is voor teruglevering. Een teruglevermeter is wel geijkt voor het registreren van de teruglevering.

Stedin plaatst gratis een slimme teruglevermeter als u uw zonnepanelen registreert. De voorwaarden van Stedin om hiervoor als consument of als kleinzakelijke relatie in ons werkgebied in aanmerking te komen zijn:

•U registreert zich op de website www.energieleveren.nl.
•Uw huidige meter is ongeschikt voor het registreren van teruglevering.
•Het plaatsen van de slimme meter moet technisch mogelijk zijn.

De meter wordt binnen maximaal drie maanden na registratie op www.energieleveren.nl geplaatst. Uiteraard doen wij onze uiterste best om de meter eerder te plaatsen. Wij kunnen geen voorrang verlenen op aanvragen die voor uw registratie zijn doorgegeven. U hoeft naast de registratie op www.energieleveren.nl geen aanvraag via onze website in te dienen. Wij brengen u schriftelijk of telefonisch op de hoogte wanneer de afspraak voor de meterwisseling is ingepland.

Ookal staat overal te lezen dat je het beste je oude meter kunt houden, de Stedin's van de wereld zullen niet meewerken..

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
NIK0 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:15:
Getsie net bij de Stedin gevraagd of mijn Ferraris meter geschikt is voor teruglevering..nou jullie kunnen het wel raden :( :
Bij controle van onze administratie is gebleken dat uw huidige elektriciteitsmeter niet geijkt is voor teruglevering. Een teruglevermeter is wel geijkt voor het registreren van de teruglevering.

Stedin plaatst gratis een slimme teruglevermeter als u uw zonnepanelen registreert. De voorwaarden van Stedin om hiervoor als consument of als kleinzakelijke relatie in ons werkgebied in aanmerking te komen zijn:

•U registreert zich op de website www.energieleveren.nl.
•Uw huidige meter is ongeschikt voor het registreren van teruglevering.
•Het plaatsen van de slimme meter moet technisch mogelijk zijn.

De meter wordt binnen maximaal drie maanden na registratie op www.energieleveren.nl geplaatst. Uiteraard doen wij onze uiterste best om de meter eerder te plaatsen. Wij kunnen geen voorrang verlenen op aanvragen die voor uw registratie zijn doorgegeven. U hoeft naast de registratie op www.energieleveren.nl geen aanvraag via onze website in te dienen. Wij brengen u schriftelijk of telefonisch op de hoogte wanneer de afspraak voor de meterwisseling is ingepland.

Ookal staat overal te lezen dat je het beste je oude meter kunt houden, de Stedin's van de wereld zullen niet meewerken..
Blij dat ik bij Enexis zit dan, deze maken er geen probleem van als je een Ferraris hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Waarom vraag je het dan? De ferrarismeter heeft slechts bij uitzondering een blokkering tegen achteruitdraaien. Voor de rest werkt het automatisch, zonder tussenkomst van welke ontzorger dan ook.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
ericplan schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:24:
[...]

Waarom vraag je het dan? De ferrarismeter heeft slechts bij uitzondering een blokkering tegen achteruitdraaien. Voor de rest werkt het automatisch, zonder tussenkomst van welke ontzorger dan ook.
Ik heb wat offertes uitstaan en dit was onderdeel van mijn "huiswerk" wat 1 vd leveranciers heeft gevraagd aan me om uit te zoeken.

Als ik ze ga plaatsen en ik verbruik opeens de helft minder denk jij dat ik dan geen vragen ga krijgen van Stedin en/of de bonnen-schrijvers zoals Eneco NLE etc...?

[ Voor 6% gewijzigd door NIK0 op 11-12-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
NIK0 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:37:
[...]

Ik heb wat offertes uitstaan en dit was onderdeel van mijn "huiswerk" wat 1 vd leveranciers heeft gevraagd aan me om uit te zoeken.

Als ik ze ga plaatsen en ik verbruik opeens de helft minder denk jij dat ik dan geen vragen ga krijgen van Stedin en/of de bonnen-schrijvers zoals Eneco NLE etc...?
Lijkt mij niet, er is naar mijn weten geen verplichting om je meter aan te laten passen.
Wel moet je jezelf aanmelden dat je stroom terug levert maar dat is meer zodat het net en de centrales hier rekening mee kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Daar zit 'm denk ik net de clou, je gaat je aanmelden dat je stroom gaat terug leveren vervolgens krijg je de Stedin aan de deur die zegt dat je meter niet geijkt is voor teruglevering..wat ga je dan zeggen..?

Ik zou de Stedin nog 'ns kunnen verwijzen naar Consuwijzer waar staat dat ik een ferraris meter niet hoef te vervangen wanneer ik niet meer teruglever dan dat ik verbruik?
link

Al staat de landelijke uitrol nog steeds gepland voor 2014 als ze in Den Haag niet liggen te :z

[ Voor 60% gewijzigd door NIK0 op 11-12-2013 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je hoeft je niet aan te melden, nergens verplicht. Je gaat alleen je maandbedrag verlagen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
NIK0 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:51:
Daar zit 'm denk ik net de clou, je gaat je aanmelden dat je stroom gaat terug leveren vervolgens krijg je de Stedin aan de deur die zegt dat je meter niet geijkt is voor teruglevering..wat ga je dan zeggen..?

Ik zou de Stedin nog 'ns kunnen verwijzen naar Consuwijzer waar staat dat ik een ferraris meter niet hoef te vervangen wanneer ik niet meer teruglever dan dat ik verbruik?
link

Al staat de landelijke uitrol nog steeds gepland voor 2014 als ze in Den Haag niet liggen te :z
punt 8: <link>
Het huidige regime gaat ervan uit dat als een consument bezwaren heeft tegen het
plaatsen van een slimme meter hij de keuze heeft tussen een slimme meter die administratief
uitstaat, of het laten hangen van de traditionele meter.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Thanks Casper!

Ik vermoed dat ik gewoon een BamSlam_ actie ga doen..de bal bij mij laten :)
BamSlam_ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 17:53:
[...]

Tsja, Stedin. Ik heb vorig jaar keurig via energieleveren.nl mijn installatie aangemeld. Na enkele weken kreeg ik de bekende brief met de smoes "uw huidige meter is mogelijk niet geijkt voor teruglevering" om me een (al dan niet "slimme") teruglevermeter aan te smeren. Het leuke is dat ze de bal bij mij (jou) leggen: bel dit en dat nummer om een afspraak te maken voor installatie van de "slimme" meter. Tot op heden niets van me laten horen en niets meer van Stedin gehoord. De bal ligt bij mij en ik speel hem niet terug :)

[ Voor 65% gewijzigd door NIK0 op 11-12-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NIK0 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:08:
Thanks Casper!

[...]
Zoals gezegd, er is nergens verplicht gesteld dat je je gaat aanmelden. Die site energieleveren kan gewoon in je blacklist :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NIK0 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:08:
Thanks Casper!

[...]
met een beetje lef en een goede stabiele financiële situatie.
kun je ook nog je huis op leegstand tarief laten zetten bij de leverancier.
en gewoon 1x per jaar betallen. (dat levert mij al meteen een besparing op van 24 euro, 2 euro per maand aan administratie kosten 8)7 . dat is meteen een helle lekkere tvt.)
verstandig is dan wel om het oude maandbedrag naar een spaar rekening over te maken en daar een beetje rente van te trekken(oke is bijna niks op het moment, maar bij elke betaal rekening krijg je een gratis spaar rekening, dus het kost ook niks.).
dan heb je meteen een potje voor als er onverhoopt een omvormer kapot gaat of iets anders wat onvoorzien is in het systeem.
ik kan zo al 2x de omvormer vervangen als het moet.
en mocht je een vreemde rekening krijgen die geschat is (gebeurd waarschijnlijk niet, ze passen wel op op dat moment) dan betaal je gewoon niet tot dat het klopt. (de zaak omdraaien geeft je die macht.)

maar ik snap goed dat dit niet voor iedereen is weg gelegd, je moet de rekeningen wel kunnen betalen, want de eerste dreiging die je krijgt is: dat je geen gebruik meer mag maken van een betaling regeling (als of ik dat nog nodig heb met bedragen van kleiner als 800 euro. ik kon ook 5000 euro neer leggen voor de pv, dus dat lukt dan ook wel.).

wel is verstandig om eens te kijken of je niet wil overstappen van leverancier, nu is dat wat makkelijker dan als je eenmaal pv hebt. (overstappen kan met pv, maar de momenten om dat te doen worden wat minder vaak, je wil niet overstappen met een negatieve meterstand.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Dat zijn goeie tips migjes!!!

Er wordt dus door genoeg mensen niets aangegeven bij de leveranciers(ENEXIS, STEDIN etc) maar krijgt niemand hier vragen over lagere meterstanden van de NLE, ENECO, ..?

Zijn er nog zaken waar je op moet letten qua leverancier als je eenmaal PV hebt..?

Overstap momenten heb je vaak niet zelf in de hand aangezien je meestal een contract hebt voor 1 of meerdere jaren die een verloop datum hebben (1 oktober bijv na een warme zomer :9 ) waarna je overstap datum naar een andere leverancier ingaat of zit iedereen hier met PV op een flexibel abbo..?
(Zit zelf nu bij NLE 2 jaar geleden overstapt van COGAS na een VEH inkoop actie)

[ Voor 46% gewijzigd door NIK0 op 11-12-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NIK0 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:21:
Dat zijn goeie tips migjes!!!
Zijn er nog zaken waar je op moet letten qua leverancier als je eenmaal PV hebt..?

Overstap momenten heb je vaak niet zelf in de hand aangezien je meestal een contract hebt voor 1 of meerdere jaren die een verloop datum hebben (1 oktober bijv na een warme zomer :9 ) waarna je overstap datum naar een andere leverancier ingaat of zit iedereen hier met PV op een flexibel abbo..?
(Zit zelf nu bij NLE 2 jaar geleden overstapt van COGAS na een VEH inkoop actie)
met de hoeveelheid pv die ik heb neem ik nog amper stroom af, nog dat ik een overschot heb.
ik zit in de marge van 0-1717kWh per jaar.
(ik zelf heb er geen enkel probleem mee om gewoon mijn aansluitings-kosten te betalen en reken dus gewoon dat mijn elektra 8 ct kost per kWh, heffingskorting verhaal en hoe je dat persoonlijk bekijkt)

ik heb altijd een flexibel abbo, het maakt mij niet uit of de prijs stijgt of daalt, daar voor heb ik nu juist pv.
en eigenlijk maakt het me geen bal uit waar ik mijn gas vandaan haal. (komt toch wel van Slochteren of erger)
een andere leverancier is alleen maar een ander administratie kantoor, niet meer en niet minder.

verder vind ik alle leveranciers maar 1 principe aan houden.
"If you can't convince 'em, confuse 'em." (quote: Harry S. Truman (8 mei 1884 - 26 december 1972) Was de 33ste Amerikaanse president:)
dus pas op met de kleine lettertjes en energie vergelijkings-sites.
als ik mijn cijfers invul op sommige sites vergelijkings-sites dan ga ik in eens geld verdienen, "fat chance that wil happen" (quote: migjes)

verder als je denkt een overschot te gaan hebben dan weet ik 2 mogelijkheden.
tot 1000kWh greenchoise (moet je wel een slimme meter accepteren)
of eneco (die rekenen geen dempings-factor op de kale kWh prijs.)
maar ik zelf geloof niet in heel die komcommercialiserings onzin.

eigenlijk moet je heel veel verstand van je rekening hebben om er uit te kunnen komen.
en misschien wel een totaal volslagen idioot zijn of met een hogere wiskundige opleiding hebben gevolgd of zonnigtype heten om het allemaal nog te begrijpen.

edit: he bah, wat een negatief verhaal, zo wil ik eigenlijk helemaal niet zijn.

edit2:
ik zag dat je ook geedit had.
eerst had ik een afname van 5000kWh.
daarna met halve pv set een afname van 3000kWh.
en afgelopen jaar een 2000kWh (cv was kapot midden in de winter dus een elektra kachel gebruikt om nog iets aan warmte te hebben, en dat gaat heel had met de elektra.)
geen enkele vraag gehad of opmerkingen.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-12-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nostradamus99

Gewoon simpelweg niet registreren bij terugleveren.nl

ik heb dit ook niet gedaan.
een meter die geijkt is om te leveren is ook geijkt om de andere kant op te leveren.
de meter in kwestie is namelijk geijkt op bijv 250omw per kwh
ongeacht de draairichting.

dus laat je aub niet van de wijs brengen door stedin.
gewoon niet registreren
als je na een jaar je meterstanden doorgeeft en je energieleverancier zegt he dit is een afwijking dan zeg je "ja Ja dat klopt , ik heb zonnepanelen" einde discussie.

en hier heeft stedin verder niets mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@nostradamus99: gezien je naam had je dit toch allemaal kunnen weten :)
.
Een ferraris zou gemaakt zijn om alleen vooruit te draaien, maar gek genoeg gaat achteruit ook prima. Het salderen gaat dan ineens automatisch en dat vindt de leverancier niet leuk. Het BS verhaal dat men wil weten wat ieder individu opwekt ivm het stroomnet enzo is natuurlijk onzin. Plaats dan een meter in de wijktrafostations, dan weet je het ook. Een variabel tarief is wat ze willen, lage vergoeding op dagen met veel zon, dure stroom 's avonds en 's nachts. Daarom willen ze iedereen aan de digitale meter. De overheid ook trouwens, die wil af van het salderen en dat kan alleen maar als niemand meer een ferraris heeft. Dus “vecht” terug en laat de ferraris hangen
Ik heb overigens dezelfde brief gekregen van Stedin, gewoon negeren. Mijn ferraris zou ook niet geschikt zijn. Maar hij draait lekker voor- en achteruit, geen enkel probleem. (En anders gewoon weer afmelden op energieleveren.nl. je bent niets verplicht). Het aanmelden blijft natuurlijk vreemd, je gaat toch ook niet melden dat je een inductieplaat hebt aangeschaft, of bellen dat je een aantal elektrische kachels gaat gebruiken omdat je een net gestucte badkamer moet drogen?

Vorig jaar gaf Essent ook het volledige bedrag terug bij teveel terugleveren, dus inclusief EB en BTW. (terugleveren is in dit geval meer opwekken dan dat je gebruikt). Dit jaar probeer ik op nul uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

SCHADUW is nu toch wel erg duidelijk.
String A doet gewoon 2600 W en de twee andere strings komen niet boven de 172 W.

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/randje_schaduw.png

En dat door een smalle rand schaduw over de onderste panelen ..... grrrr
Zouden de BYPASS diodes nu nit moeten weken?

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/schaduwoppanelen1.jpg

Hier de spanningen van de strings : ( Als de bypass diodes werken zou je lagere spanningen verwachten....)

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/Piko_metschaduw.png

De log plot is van gister ....
De foto van vorig jaar ...
De spanningen van nu net ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik heb hetzelfde probleem, schaduw is killing voor je opbrengst. De panelen moeten nu,volgens mij, in landscape geplaatst zijn willen de bypass diodes wat gaan doen. Een gedeelte van het paneel zou uitgeschakeld kunnen worden, het hele paneel wordt blijkbaar niet. Nog even wachten, het gaat bijna weer lengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@drielp,WoudseHoeve
hier ook schaduw (en nu zelfs dikke mist. maar goed) van een schoorsteen.
diodes deden hun werk en de V zakte netje naar beneden.
straks eens een analyseren wat er gebeurde vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Wat een klote mist.
Ik kwam er gisteren bij een meting achter dat mijn opbrengst al enkele weken niets meer had opgehaald. Na een reset (van de pvlogger) werkte het weer.
Dit was het bedroevende resultaat van vandaag (oost+west)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/alQDuekELtDkSj7A9NMnACJK/full.png

Ik ben er tevens achter gekomen dat onze Ferraris meter in 1 jaar 200kWh uur verder is gedraaid. Hierdoor hebben we (incl. de sneeuwval van de vorige winter) zo'n 83% rendement uit de panelen hebben gehaald en dus rond de 3300kWh hebben opgewekt van de maximale 3975Wp (ik hoop dat ik het goed heb berekend :))
Mijn vriendin gaf gisteren met dat mooie weer zelfs nog terugdraaide :)

Migjes, jij komt uit Brabant en hebt je panelen op oost-west, kun jij bevestigen dat het rendement bij jou ook ongeveer zoiets is? 80-85%?

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

drielp schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:35:
Ik heb hetzelfde probleem, schaduw is killing voor je opbrengst. De panelen moeten nu,volgens mij, in landscape geplaatst zijn willen de bypass diodes wat gaan doen. Een gedeelte van het paneel zou uitgeschakeld kunnen worden, het hele paneel wordt blijkbaar niet. Nog even wachten, het gaat bijna weer lengen.
mmmm zullen die dioden pas werken als het GEHELE paneel in de schaduw ligt?
De stroken zitten inderdaad verticaal, iedere strook geeft nog voldoende spanning om de dioden in sper te houden .....
Ik ga ze toch niet in landscape leggen, of alleen de onderste, dat lijkt me een verschrikkelijk gezicht!
Strings herverdelen en de panelen wat omhoog en naar rechts schuiven is de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 21-09 14:03
WoudseHoeve schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:51:
[...]

mmmm zullen die dioden pas werken als het GEHELE paneel in de schaduw ligt?
De stroken zitten inderdaad verticaal, iedere strook geeft nog voldoende spanning om de dioden in sper te houden .....
Ik ga ze toch niet in landscape leggen, of alleen de onderste, dat lijkt me een verschrikkelijk gezicht!
Strings herverdelen en de panelen wat omhoog en naar rechts schuiven is de enige optie.
Volgens mij bedoelt drielp dat door die portrait orientatie het hele paneel uitvalt, maar daarmee dan ook de hele string omlaag trekt. Het hele paneel valt uit omdat de 3 dioden verticaal verbonden zijn; alle drie hebben ze dus last van een 'teentje' schaduw en schakelen hun 1/3 verticale streep geheel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Maar aan de stroom van 240 mA en de hoge spannig te zien gaan de panelen juist niet helemaal uit.
De omvormer pakt dus het verkeerde MPP en zet de dioden niet aan het werk.
En daar is de schaduwmanagement/optitrack discussie weer :)
Je omvormer een schop geven (PDPU) helpt waarschijnlijk ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Terpen Tijn schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:55:
[...]

Volgens mij bedoelt drielp dat door die portrait orientatie het hele paneel uitvalt, maar daarmee dan ook de hele string omlaag trekt. Het hele paneel valt uit omdat de 3 dioden verticaal verbonden zijn; alle drie hebben ze dus last van een 'teentje' schaduw en schakelen hun 1/3 verticale streep geheel uit.
Als de onderste 4 panelen van een string zouden worden "gebypassed" door de diodes zou de string op 3/4 van het max vermogen moeten draaien ~2000W ip 2600W maar ze doen maar 170 W. Dus ze "bypassen" niet. Er blijft voldoende spanning overstaan om ze in sper te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
WoudseHoeve schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:58:
[...]

Als de onderste 4 panelen van een string zouden worden "gebypassed" door de diodes zou de string op 3/4 van het max vermogen moeten draaien ~2000W ip 2600W maar ze doen maar 170 W. Dus ze "bypassen" niet. Er blijft voldoende spanning overstaan om ze in sper te houden.
Ik dacht dat het zo werkte dat als je 1/3e (of minder) van 1 paneel beschaduwd hebt, dan ben je door de bijbehorende bypass diode "slechts" 1/3 van je hele string kwijt. Dus 1 geheel beschaduwd paneel (i.e., schaduw op elke van de 3 diodes) = hele string weg. Zoals je bij jou dus ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@woudsehoeve,Terpen Tijn
hebben we het over een blocking diode of een bypass diode. ;)
http://hante.home.xs4all.nl/zonnepaneel-nl.html

@kiswum
ziet er niet slecht uit, kom er straks op terug, heb eerst honger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:58:
Maar aan de stroom van 240 mA en de hoge spannig te zien gaan de panelen juist niet helemaal uit.
De omvormer pakt dus het verkeerde MPP en zet de dioden niet aan het werk.
En daar is de schaduwmanagement/optitrack discussie weer :)
Je omvormer een schop geven (PDPU) helpt waarschijnlijk ook.
De dioden gaan geleiden als de cellen onvoldoende spanning in sper krijgen. Maar aangezien nog een flink aantal cellen zon krijgt zullen ze niet in geleiding gaan en dus het paneel niet uitschakelen.

Als hij in landscape staat valt de spanning van alle cellen weg.

Ik kan er ook een extra kabel naar de eerste van de onderste 4 panelen leggen (1x per string) en de onderste panelen in de winter gewoon niet aansluiten .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:10:
@woudsehoeve,Terpen Tijn
hebben we het over een blocking diode of een bypass diode. ;)
http://hante.home.xs4all.nl/zonnepaneel-nl.html

@kiswum
ziet er niet slecht uit, kom er straks op terug, heb eerst honger.
Bypass ...... blocking heb je alleen nodig als je panelen parallel zet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@WoudseHoeve
Volgens het KNMI is het morgen weer een mooie dag. Probeer eens String 2 en String3 los te halen en weer aan te sluiten (harde reset van die MPP's). Of de omvormer zelf hard resetten (AC onderbreken). Of de beschaduwde panelen gedurende 2 seconden volledig afdekken (ladder of met een lange stok + "poezendekentje"). Het lijkt erop dat Piko's schaduwmanagement niet perfect is. Zijn er geen firmware updates beschikbaar?

Wat betreft schaduwmanagement had databeestje wel een omvormer die er in zijn ogen goed mee om kon gaan. Vraag databeestje maar even. (@Proton_: ;))

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 11-12-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:25:
String A doet gewoon 2600 W en de twee andere strings komen niet boven de 172 W.
...
Bypasses gaan pas werken als de omvormer een stroom wenst te onttrekken die de cellen zelf niet kunnen doorlaten, omdat er te weinig licht op die cellen valt. Er moet nog wel voldoende 'push' zitten elders in de string om die stroom er door te willen 'persen'.

Ik zit in precies hetzelfde schuitje, maar heb dat destijds ook theoretisch weten te modelleren.

1. Het is helder, dus de beschaduwde panelen zijn extra donker t.o.v. de andere.
2. Het effect treedt bij veel cellen op exact dezelfde wijze op.
3. Je hebt kennelijk zeer goede cellen, een I-V curve die een zeer horizontaal gedeelte kent, dus een grote Q-factor.

In de totale spanning-vermogens curve zitten 2 duidelijke MPP-pieken, nl
één bij geringe stroom (behorend bij de donkere cellen, maar nog wel een relatief hoge stringspanning omdat alle cellen gelijk of meer dan die minimale stroom kunnen leveren en die 0.7V per cel leveren), en
één bij een relatief forse stroom (en lagere stringspanning), horende bij alleen de zonnige cellen, minus het verlies over de 4x3? by-pass diodes, minus de uitval van alle beschaduwde panelen in dit geval.
Dus
U-string = totaal aantal cellen * 0.7 V of
U-string = aantal zonnige cellen van de volledig zonnige panelen * 0.7 V minus 12*1 V voor de bypass diodes.
De waardes zijn bij benadering
Deze twee spanningen liggen erg ver uit elkaar en de omvormer onderzoekt niet beide mogelijkheden.

De omvormer is de dag begonnen met veel schaduw, en/of begint vaak/altijd met een hoge spanning, geen stroom, en vindt een P-maximum dat hoort bij de beschaduwde cellen. Continu even proberen rondom dat werkpunt, en ja, dan is het dat. Die omvormer proeft nooit eventjes een flink eind daarvandaan, en vindt het andere werkpunt niet. Er zijn tegenwoordig omvormers die van tijd tot tijd een grote sweep doen, maar in de praktijk kost dat vaak ook weer opbrengst en is niet alijd nodig. Dat had in dit geval wel een oplossing kunnen zijn.

Je kunt het best in de wintermaanden die onderste panelen even helemaal afkoppelen! Tenminste bij helder weer. Is het bewolkt, dan heb je dit effect niet. Extra kabels naar binnen en afhankelijk van de weersverwachting de grote string of de verkleinde inzetten? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt verschillende betekenissen van het woord ge-ijkt. Ik dacht dat "ge-eikt" ook bestond, maar dat is toch niet zo. Misschien was dat geëigend. Die betekenis maakt het geschikt/ongeschikt, doet het wel of niet, de andere betekenis impliceert hooguit dat de meter misschien niet precies genoeg is.

En wat dan nog, al zit je er 3 procent naast. Als je hem van tijd tot tijd terug ziet lopen dan doetíe het wel. Kun je voor jezelf een inschatting maken wat je zou missen aan omzet in euro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Volgens mij hebben ze bij ons niet eens de gegevens, onze meter is in de 5 jaar dat we hier wonen nog nooit bekeken.
Er was een symbool op de meter aanwezig waarbij je kunt zien dat deze terug kan draaien. Welke dat is weet ik niet meer, maar is vast wel in dit of het vorige topic te vinden :) Die van ons is in ieder geval geschikt om terug te draaien.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

WoudseHoeve schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:58:
[...]

Je kunt die onderste 4 panelen ook aan een apart omvormertje hangen zodat niet de hele string in de wintermaanden inzakt.
Bespaart je een hoop werk. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@Speksteenkachel. Ik heb er nu een piko 4.2 naast hangen, maar de tijd ontbreekt om het dak op te gaan en de boel te gaan ombouwen .... De onderste rij panelen in 1 string, dat is de beste oplossing.
@dre Dat uit en aan zetten is een idee maar ik ben overdag niet thuis ......
@energiastic : Van die 2 vermogens punten dacht ik ook al. Als het wat waziger is doet hij het veel beter.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Het is natuurlijk wel waar wat ze schrijven.
De meter is niet geijkt voor teruglevering.
De ijking is gebeurd met de normale draairichting van de schijf.
Zelf verwacht ik dat de meetfout bij linksom of rechtsom draaien van de schijf weinig uitmaakt.

Stedin rekent veel geld voor de meter, ijken gebeurt misschien eens in de 30 jaar! :(
Dat zal wel te maken hebben dat de meter na verloop van tijd misschien wel steeds meer aan gaat geven. (De aluminium schijf wordt geremd door een permanente? magneet)
Ja en als je dan gaat terugleveren dan is dit nadeel in je voordeel. :)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:25:

[afbeelding]

[afbeelding]

Hier de spanningen van de strings : ( Als de bypass diodes werken zou je lagere spanningen verwachten....)

[afbeelding]

De log plot is van gister ....
De foto van vorig jaar ...
De spanningen van nu net ....
Als de omvormer een MPP spanning zou pakken van circa 4*30 volt lager dan zouden de bypass diodes alsnog activeren. De Kostal Piko is daar echter niet goed in.

Op het duitse PV forum heb ik wel gezien dat als je nu de omvormer in en uit schakelt deze waarschijnlijk wel het juiste punt vindt (deze doet dan de opstart MPP scan en vindt deze dan wel).

Probeer de omvormer nu dus eens uit en aan te zetten en kijk dan nog eens.
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:27:
[...]
De omvormer is de dag begonnen met veel schaduw, en/of begint vaak/altijd met een hoge spanning, geen stroom, en vindt een P-maximum dat hoort bij de beschaduwde cellen. Continu even proberen rondom dat werkpunt, en ja, dan is het dat. Die omvormer proeft nooit eventjes een flink eind daarvandaan, en vindt het andere werkpunt niet. Er zijn tegenwoordig omvormers die van tijd tot tijd een grote sweep doen, maar in de praktijk kost dat vaak ook weer opbrengst en is niet alijd nodig. Dat had in dit geval wel een oplossing kunnen zijn.
Correct, door de kortstondig sweep verlies je in principe opbrengst, daar ga ik niet tegenin. De hoogte daar kan je wel heel erg lang over argumenteren, maar ik draai het even om.

Stelling:
"Het verlies in opbrengst zonder MPP scan is nu veel groter dan het verlies met MPP scan op jaarbasis"

De meeste fabrikanten geven een verlies op jaar basis van 1-2% ten opzicht van een niet beschaduwde situatie. Uiteraard is die 1-2% een wassen neus, met schaduw is dat een veelvoud aan verlies, dus ik snap dat gemorrel over die procenten niet.

Als je het verlies in opbrengst kan reduceren van -90% (172 Watt ipv 2600 Watt) naar -30% ((2600*3rijen)/4rijen) ~= 1950Watt

[ Voor 35% gewijzigd door databeestje op 12-12-2013 10:58 . Reden: reply Energiastic ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

databeestje schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:43:
[...]

Als de omvormer een MPP spanning zou pakken van circa 4*30 volt lager dan zouden de bypass diodes alsnog activeren. De Kostal Piko is daar echter niet goed in.

Op het duitse PV forum heb ik wel gezien dat als je nu de omvormer in en uit schakelt deze waarschijnlijk wel het juiste punt vindt (deze doet dan de opstart MPP scan en vindt deze dan wel).

Probeer de omvormer nu dus eens uit en aan te zetten en kijk dan nog eens.

[...]

Correct, door de kortstondig sweep verlies je in principe opbrengst, daar ga ik niet tegenin. De hoogte daar kan je wel heel erg lang over argumenteren, maar ik draai het even om.

Stelling:
"Het verlies in opbrengst zonder MPP scan is nu veel groter dan het verlies met MPP scan op jaarbasis"

De meeste fabrikanten geven een verlies op jaar basis van 1-2% ten opzicht van een niet beschaduwde situatie. Uiteraard is die 1-2% een wassen neus, met schaduw is dat een veelvoud aan verlies, dus ik snap dat gemorrel over die procenten niet.

Als je het verlies in opbrengst kan reduceren van -90% (172 Watt ipv 2600 Watt) naar -30% ((2600*3rijen)/4rijen) ~= 1950Watt
Ik zit op mijn werk ....... en er is niemand thuis die hem uit en aan kan zetten.
Ik kan geen manier vinden om hem remote te resetten. Ook via de Piko Master Control software kan ik niets vinden. (ik heb wel contact)

• NIK0
@migjes,
Ik moet m'n username nog steeds veranderen (ben ik al van plan sinds 2002 maar ik kom er maar niet aan toe :) )
Dat wat je vertelde over die overstap momenten heeft me wel aan het denken gezet aangezien de NLE geen flexibel contract heeft maar alleen 1 of 3 jaar contracten.
Wordt dus een kwestie van de calculator en de meterstanden goed bijhouden maar ik vermoed en ga ervan uit dat ik lekker kan salderen zoals jij doet en tussen de 1700-2000 kwh zal blijven afnemen.
(overstappen zou dan minder een issue moeten zijn en ALS je buiten je contract wil overstappen omdat dat kWh-technisch beter uitkomt zal de nieuwe leverancier dat huidige contract maar even moeten afkopen :)

@swapevent, @drielp
Ik deel jullie mening 100%.
Den Haag zit gewoon klem. Aan de ene kant belasten ze van alles onder het mom: bescherming van de natuur, vervuilers aanpakken etc.. prima! Dan wil je proberen "groen" en "zelfredzaam" (ja daar is íe) te zijn en dan is het ook weer niet goed en gaat men proberen daar weer iets tegen te doen.
Ik zal ook m'n ferraris meter met hand en tand verdedigen maar de afgelopen jaren is gebleken dat men in Den Haag dusdanig creatief is dat maffia-bazen kruimeldieven lijken in vergelijking.
Een scenario voor 2014:
Ze gaan die dingen gewoon "gratis" uitrollen, je mag 'm weigeren maar mocht blijken dat in de toekomst door reden "X" toch zo'n ding nodig is dan betaal je als consument 999,95 EUR als voorbeeld. 98% vd mensen gaat dus gelijk akkoord behalve de 2% die nu al een PV installatie hebben en verder kijken dan de meterkast..

@Energiastic
Uw site bekeken en diep respect!
Omzetting berekenen zal uiteindelijk wel lukken probeer nu eerst offertes fatsoenlijk te beoordelen en zonder geklungel van wP naar kWh te komen :) (so much to read and so little time)

• Casper de Boer
@swapevent, @drielp
Ik deel jullie mening 100%.
Den Haag zit gewoon klem. Aan de ene kant belasten ze van alles onder het mom: bescherming van de natuur, vervuilers aanpakken etc.. prima! Dan wil je proberen "groen" en "zelfredzaam" (ja daar is íe) te zijn en dan is het ook weer niet goed en gaat men proberen daar weer iets tegen te doen.
Ik zal ook m'n ferraris meter met hand en tand verdedigen maar de afgelopen jaren is gebleken dat men in Den Haag dusdanig creatief is dat maffia-bazen kruimeldieven lijken in vergelijking.
Een scenario voor 2014:
Ze gaan die dingen gewoon "gratis" uitrollen, je mag 'm weigeren maar mocht blijken dat in de toekomst door reden "X" toch zo'n ding nodig is dan betaal je als consument 999,95 EUR als voorbeeld. 98% vd mensen gaat dus gelijk akkoord behalve de 2% die nu al een PV installatie hebben en verder kijken dan de meterkast..
Wat ik nu even niet snap, hoe kan je als cunsument moeten betalen voor een meter die niet van jou is? :?

Den Haag heeft tegen de energie leveranciers gezegd dat er in 2020 80% van de huishoudens een slimme meter moet hebben. kijken wie het het langste vol houd dus ;)

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Als 't puntje bij 't paaltje komt, trek je als consument toch aan het kortste eind. Onder het mom van afgekeurde meters enz. wordt gewoon een nieuwe meter door je strot geduwd.
De uitdaging is het zo lang mogelijk te rekken ;)

• NIK0
Casper de Boer schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:42:
[...]

Wat ik nu even niet snap, hoe kan je als cunsument moeten betalen voor een meter die niet van jou is? :?

Den Haag heeft tegen de energie leveranciers gezegd dat er in 2020 80% van de huishoudens een slimme meter moet hebben. kijken wie het het langste vol houd dus ;)
Dat is wat ik bedoelde met creativiteit :)

Als je nu zelf zo'n ding aanvraagt kan de leverancier je daar ook knaken voor in rekening brengen (tot 72 EUR dacht ik ergens gelezen te hebben).

Het is idd waar wat je zei, het gaat om het rekken niks meer, niks minder. Er zitten echt wel wat slimme mensen in Den Haag met een calculator die zien dat mensen naar alternatieve energie zoeken die op de installatie na gratis zijn maar hoe hef je op een *kuch* " fatsoenlijke manier belasting over de zon en de wind..? :9~

[ Voor 15% gewijzigd door NIK0 op 12-12-2013 11:59 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik zit even te kwijlen :9~ Hier op het werk zijn onderstaande materialen binnengekomen, welke binnenkort op ons kantoorpand worden geplaatst.
Solar Frontier SF170-S (33 stuks)

Power One Trio PVI 6.0TL

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Opunia1 schreef
Het is natuurlijk wel waar wat ze schrijven.
De meter is niet geijkt voor teruglevering.
De ijking is gebeurd met de normale draairichting van de schijf.
ik bestrijd deze stelling toch, een ferraris meter is ooit voor geijkt op Aantal omwenttelingen per kwh
bijv 250omw/kwh of 400 omw/kwh

dit is echt onafhankelijk van de draairichting in deze. de tandwietjes die de teller moet laten draaien veranderen niet qua aantal tandjes als de meter achteruit draait. ( het is geen versnellingsbak van een auto ) 8)7

dus bijv 250 omw / kwh leveren is 100% gelijk aan 250omw/kwh teruggeven

dit is een beetje hoe hoog is de boom dan moet je hem platleggen en opmeten nee dan heb ik de lengte niet de hoogte O-) O-)

met betrekking tot het wel of niet accepteren van een slimme meter
het is een doelstelling van politiek den haag om 80% van de aansluiting te hebben voorzien van slimme meters het cruciale zit hem in het woord doelstelling dit betekent namelijk dat het een streven MAAR geen verplichting is .

juist om die reden kan een toko zoals stedin liander etc de consument simpelweg niet verplichten om een slimme meter te accepteren TENZIJ je ferrarismeter inmiddels is afgekeurt voor gebruik.
dit kan je controleren zelf ook controleren. zie hier http://www.verispect.nl/f...rde-kWh-meters-in-net.pdf

leuk detail overigens
onze meter uit ''73 is nog niet afgekeurt terwijl de zelfde meter uit '74 reeds in 2008 is afgekeurt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2013 13:19 ]

• Terpen Tijn
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:12:
leuk detail overigens
onze meter uit ''73 is nog niet afgekeurt terwijl de zelfde meter uit '74 reeds in 2008 is afgekeurt
Hoe lang zal dat nog zo blijven, denk je? Een jaar, twee?

[ Voor 3% gewijzigd door Terpen Tijn op 12-12-2013 13:39 ]

Verwijderd

ik weet het niet ik ga niet naar de bekende weg vragen :P

• maarud
migjes schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:19:
[...]

cool.

zal hem effen helemaal af maken. (dit mag je dus ook negeren, ik vind het ook onzin.)
bij een grote weizegging aan de meter kast behoor je eigenlijk ook een hoofdschakelaar in te bouwen.
(ben blij dat ik die heb, maakt zaken aanpassen wel gemak.)
ook heb ik meteen een 3 fase schakelaar in gebouwd op mijn 1 fase kast.
zo doende kan ik bij probleem met 1 schakelaar ook de pv loskoppelen van de rest.
nergens voor nodig, maar wel makkelijk. (puristisch :*) .)
offtopic:
er zitten wel hele erge spelfouten in je posts! moest soms echt even goed nadenken ;)

De groepenkast zit op dit moment vol dus ik bouw een mini-kast naast de groepenkast en ik lus dan de boel door. Een hoofschakelaar ga ik niet inbouwen in de kast ernaast :) dan heb ik zo'n heen-en-weer gedoe van draden... haha.

Klopt het dat ik dit kan gebruiken om twee omvormers aan te sluiten op het net? (de aardlek komt natuurlijk direct op de draden van de kwh-meter en niet op de andere aardlek, dus vandaar 'op het net')
http://www.123groepenkast.nl/Hager-Miniverdeler-GD102E
http://www.123groepenkast...aat-alamat-1p-n-16a-b-kar

Dan kan ik de boel bestellen namelijk :) en eventueel de 4 module versie dan doe ik er ook nog ff een kWh meter bij :)

• drielp
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:07:
ik weet het niet ik ga niet naar de bekende weg vragen :P
De mijne uit 1964 is ook afgekeurd, ik wacht het wel af. Volgens mij heeft Stedin niet zoveel haast met vervangen. Of ze kunnen mijn huis niet vinden. Ik woon er nu bijna 10 jaar, nog nooit een meteropnemer gezien :? .

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

maarud schreef op donderdag 12 december 2013 @ 16:57:
[...]

offtopic:
er zitten wel hele erge spelfouten in je posts! moest soms echt even goed nadenken ;)
Daarom sla ik zijn teksten ook over, onleesbaar en als ik het niet lees dan heb ik niet de neiging om iets over de spelling te roepen (want dat mag blijkbaar niet) B)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Elektriciteit op wekken met zonnepanelen heeft niets te maken met spel vouten, totaal onbelangrijk zelfs.

• maarud
Ach, normaal lees ik daar wel overheen...maar soms wordt er wel heel erg afgeweken van het oorspronkelijke woord(weizegging, wijziging) en dan heb ik wel de neiging om er iets van te zeggen.

Maar daar gaat het nu niet om en dit is inderdaad een PV-topic... dus ik hoop daar weer verder over te gaan ( en antwoord te krijgen op mijn post, haha). Want dat zijn wel interessante discussies :)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Speedy-Andre schreef op donderdag 12 december 2013 @ 17:35:
[...]

Daarom sla ik zijn teksten ook over, onleesbaar en als ik het niet lees dan heb ik niet de neiging om iets over de spelling te roepen (want dat mag blijkbaar niet) B)
Het is voor mij een voordeel ( die spel vauten ) ik jees het dan nog een of 2 keer over
en brijp migjes dan weer heeldemaal. ;) geen probleem als je elkaar wil begrijpen.
Pagina: 1 ... 93 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.