Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
MeTooPV schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:33:
[...]

Ik zie niet waarom de gemeente een dergelijke vergunning zou afkeuren. Zeker als de geest van de vrijstellingsregels wordt gevolgd. Als er wordt gelezen dat het niet aan de vrijstellingsregels voldoet, betekend dat niet dat het mag. (Dan zou er weinig gebouwd worden) .
Vergunning aanvragen lijkt mij dan het eenvoudigste. Informeer even bij de gemeente hoe dat gaat als iets al is geplaatst.
Ik neem aan dat bij een vergunningaanvraag de buren ook klagen. Er zijn vervolgens geeb regels voor pv op het dak, behalve de regels voor het vergunningsvrij bouwen, waar de gemeente al heeft geoordeeld dat de panelen te dicht op de rand staan. En dit is doordat de gemeente een bepaalde interpretatie aanhoudt, en dus misschien niet eens juist. Laf dus.
Idd.. de vergunning kan ook verleend worden, maar dan ben je weer geld kwijt voor de leges, terwijl dit onnodig is.
Misschien gaat de gemeente welntekeningen en berekeningen eisen, en dan lopen de kosten nog meer op.
Eigen belang en laf. De gemeente durft niet een fatsoenlijk antwoord te geven, en schuift het voor zich uit. Ze willen geen klagende buurman.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:00
Niet teveel beren op de weg zien als je met de gemeente te maken krijgt.
Zoek contact met de gemeente en vraag hoe zij denken dat zo'n vergunningstraject eruit zou zien en wat de kosten zijn. Dat is vaak een percentage van de bouwkosten, en de bouwkosten, tja, die lijken mij bijna 0. Dus dan kom je op een minimumbedrag uit van rond de 150 euro.

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik ben ook al 2 weken aan het puzzelen over de beste opstelling. Onderstaande tekening geeft de situatie weer:

Afbeeldingslocatie: http://i202.photobucket.com/albums/aa242/l8txangel/situatie_zps9d444f82.jpg

Plat dak -30° op zuid.
7,8m x 6,6m
3 afvoerppijpen waarvan de rechtse een ontluchting en inkortbaar is.
Opstaande rand rondom het dak van gemiddeld 35cm (panelen komen dus eigenlijk in een bak van 35cm diep te staan) Bijkomend nadeel is dat die rand ongeveer (volgens mijn grove berekening) me 1x een strook van +/- 0,75 meter breedte en 1x een strook van 1,1 meter aan schaduw oplevert (Rekening houdend met -30° zuid en deze berekening http://www.zonnepaneel-info.nl/minafstand.php met waardes h=35, α = 90° en la = 51° )

Doel is om grofweg 3200kWh op te wekken zonder dat onze beurs extreem hoeft te bloeden.

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat een oost-west oplossing naar mijn mening de beste is. Mijn argumenten zijn:

Voor "Oost-West":
- Gezien de moeilijke ligging kan ik maximaal 16 panelen kwijt
- Voordeligst in montage materiaal
- Ik hoef geen hoog rendement (300Wp) panelen te kopen, met 240-250Wp panelen kom ik netjes uit.

Tegen "Oost-West":
- Relatief laag rendement

Voor "traditionele zuid" opstelling:
- "Normaal" rendement

Tegen "traditioneel zuid"
- Weinig plaats voor panelen dus "gedwongen" hoog rendement panelen te kopen.
- Duur montage materiaal voor 10 à 12 panelen (schans) omdat ik ze anders niet kan plaatsen op mijn dak.

Ik gebruik voor mijn kWh berekeningen SMA's Sunny design:

Afbeeldingslocatie: http://i202.photobucket.com/albums/aa242/l8txangel/sunnydesign_zps2dc9040a.jpg

Gaat deze berekening zo op met een Oost-west opstelling of sla ik hier de plank volledig mis? Is een Oost-west opstelling in gezien mijn situatie het beste/voordeligste?

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25

Q-bone

Dusss...

Heeft iemand nog mooie opties voor 2500/2600w wat betreft een omvormer? een omnik gaat tot 2300, eigenlijk alles gaat tot die grens, en dan weer 3000w....

bla?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@janser01
(ik ben zelf ook aanhanger van oost-west, misschien wel omdat ik niet anders kan op mijn huis ;) )
geloof niet teveel van de opbrengst berekening van sma zit er meestal wel een 15% naast.
is meer een indicatief cijfer.

bij oost-west is horizon vervuiling (ik doel ook op de dak rand) wel eerder een probleem als zuid.
geen idee of het over het huis gaat of een garagebox of zoiets.

misschien is het iets om gewoon 8x hoogrendement panelen te pakken.
een paar jaar te sparen en dan nog eens een keer 8 panelen er bij te kopen.
(en dan nu een omvormer met 2x een mpp te pakken natuurlijk)
pv is een zeer verslavend virus, begin er niet aan of zorg er voor dat je soms het een beetje kan blussen. >:)

je kunt ook nog kijken of 270Wp panelen niet iets zijn.
is geen hoog rendement maar toch al aardig wat en maakt de portemonnee niet te leeg.

verder als je panelen met 5x een diode pakt, dan kun je ze best dicht bij elkaar zetten.
dus zuid is ook niet gek.
de diodes lossen de schaduw wel op in de lente/herfst en in de zomer heb je weer profijt van het hele paneel. (in de zomer is het vaak zo warm dat de panelen een lagere opbrengst hebben dat een onder gedimensioneerde omvormer geen probleem is, maar dat is een persoonlijke keuze)

@Q-bone
meestal is het niet zoon probleem om 30% over of onder gedimensioneerde omvormer te hebben.
(geen panelen en omvormer dat is pas dom)
dus een omvormer van 2000W gaat al goed werken.
maar waarom niet een omvormer van 3000W met 2x een mpp, kun je ook nog een keer uitbreiden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

@migjes
Tis niet voor mezelf, hier liggen ze al op het dak ;) en inderdaad 2250watt op 4200watt omvormer. Maar ja, die omvormers kan ik niet meer krijgen, dus misschien is er een leuk alternatief (niet te duur, wel met garantie).

Heb je een voorbeeld van omvormers? de Platinum Diehl AKO is erg goedkoop, maar begint pas bij 300volt, wat zo'n beetje het max is van 10 panelen van 240 tot 260 watt opleveren.

bla?

• migjes
@q-bone
heb zelf al effe geen prijs gezien van een Platinum Diehl AKO.
probleem is dat je al een aardige 3000W omvormer kunt hebben voor 525 euro.
dan word het lastig daar nog iets anders voor te verzinnen.
(heb je al naar een Delta Solivia 2.5TR G4 gekeken?
heb alleen geen prijzen meer gezin afgelopen maanden van die omvormers)

edit:
een power-one 3.0 zal ook gewoon werken.
de 2x mpp gewoon parallel schakelen als 1x mpp.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 01-09-2013 18:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:44:
@q-bone
heb zelf al effe geen prijs gezien van een Platinum Diehl AKO.
probleem is dat je al een aardige 3000W omvormer kunt hebben voor 525 euro.
dan word het lastig daar nog iets anders voor te verzinnen.
(heb je al naar een Delta Solivia 2.5TR G4 gekeken?
heb alleen geen prijzen meer gezin afgelopen maanden van die omvormers)

edit:
een power-one 3.0 zal ook gewoon werken.
de 2x mpp gewoon parallel schakelen als 1x mpp.
Of dit

Kost 600 ongeveer, en is broer van. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Hay Rol-co, helaas is vanaf 350volt ;)

bla?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Q-bone schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:26:
@migjes
Tis niet voor mezelf, hier liggen ze al op het dak ;) en inderdaad 2250watt op 4200watt omvormer. Maar ja, die omvormers kan ik niet meer krijgen, dus misschien is er een leuk alternatief (niet te duur, wel met garantie).

Heb je een voorbeeld van omvormers? de Platinum Diehl AKO is erg goedkoop, maar begint pas bij 300volt, wat zo'n beetje het max is van 10 panelen van 240 tot 260 watt opleveren.
SMA SB3000TL20/21 ??? O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co

Rol-Co

Q-bone schreef op zondag 01 september 2013 @ 19:18:
Hay Rol-co, helaas is vanaf 350volt ;)
Dus liever effekta 4200 ? Zo ja weet ik daar wel een leuk alternatief voor maar doe maar via pm.

• janser01
@migjes

Ik staar me ook niet blind op de SMA berekeningen maar het is de enige strohalm die ik qua Oost-West opstelling kan vinden dus dan klamp ik me daar maar aan vast.

Het platte dak is het dak van mijn eerste verdieping. Het ligt open en bloot, geheel schaduw vrij op de dakrand na. Het idee is verder om het in een keer goed te doen en er geen meerjaren plan van te maken. Het aangegeven dak is ook de enige geschikte plek voor panelen, het dak van een deel van de begane grond ligt op een zeer ongustige plek (schaduw na 12:30).

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
janser01 schreef op zondag 01 september 2013 @ 20:55:
@migjes

Ik staar me ook niet blind op de SMA berekeningen maar het is de enige strohalm die ik qua Oost-West opstelling kan vinden dus dan klamp ik me daar maar aan vast.

Het platte dak is het dak van mijn eerste verdieping. Het ligt open en bloot, geheel schaduw vrij op de dakrand na. Het idee is verder om het in een keer goed te doen en er geen meerjaren plan van te maken. Het aangegeven dak is ook de enige geschikte plek voor panelen, het dak van een deel van de begane grond ligt op een zeer ongustige plek (schaduw na 12:30).
Hier zeer tevreden met oost - west opstelling sinds half juni in bedrijf.

http://pvoutput.org/aggre...d=22845&sid=20728&v=0&t=m

(foto staat linksonder)

• janser01
Hier zeer tevreden met oost - west opstelling sinds half juni in bedrijf.

http://pvoutput.org/aggre...d=22845&sid=20728&v=0&t=m

(foto staat linksonder)
Dat ziet er heel netjes uit! Ik neem aan dat je opstelling niet pal oost-west staat?

De manier van monteren ziet er ook interessant (lees: prijsbewust ;) ) uit. Hoe heb je dat gedaan?

• migjes
@janser01
ik snap.

ik zelf draai 750kWh/kWp per jaar,
sunnydesign geeft mij een 686kWh/kWp per jaar.

in plaats van een oost-west kun je ook een west-oost doen.
klinkt niet als of het veel verschild, maar door het anders om te doen kun je 1,1m winnen aan ruimte in het design, die je nu hebt.
dan licht de rand van de panelen gewoon op de dak rand. (beetje on eerbiedig gezegd)
de 1,1m schaduw is niet erg voor oost panelen je wil er alleen geen west panelen hebben. ;)

ik kan niet schatten of heb het inzicht niet of de panelen nu de diodes in de goede richting hebben, als je de oriëntering zo doet. check dat effen of houd er rekening mee.

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
janser01 schreef op zondag 01 september 2013 @ 22:29:
[...]

Dat ziet er heel netjes uit! Ik neem aan dat je opstelling niet pal oost-west staat?

De manier van monteren ziet er ook interessant (lees: prijsbewust ;) ) uit. Hoe heb je dat gedaan?
Opstelling staat ca. 22 graden west .t.o.v. zuid.

Montagemateriaal was € 700,- bij aluminiumshop voor 24 panelen (6 frames per 4 panelen in landscape)

Montage geheel in m'n eentje gedaan, was goed te doen.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:20:
Sinds een paar maanden hangt er hier op het dak een setje Yingli's op SMA, en daarmee is het virus door het huis gedrupt.
Een aantal weken heeft het PV-virus kunnen sijpelen tot het me weer te pakken nam.

Dus op zoek naar meer dakruimte.

Ziehier; ons schuurtje.

[afbeelding]De blauwe pijl geeft de richting van het hoofddak aan, ZZO dus dat (moet?) dan ook de richting worden van de panelen op het schuurtje.
Afmeting, zoals te zien 2,00 m bij 2,80 m, de rest is van de buren.

Het rode gebied is gevaarlijk want daar valt bij lage zonstand schaduw van de hogere muur ernaast.

Lastig is ook het pijp(je) midden in het dak. Platleggen geen optie omdat er nog wel eens een tak, steen, hand zand, speelgoed vanuit de speeltuin op de schuur terecht komt :-)

Is er met dit dakje iets mee te doen? 3-4 paneeltjes, zonder extra groep makkelijk in het stopcontact, soladin 600 oid?
Gewoon 2 stuks 300Wp panelen oost/west op 1 micro omvormer parallel geschakeld ?

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/oost-west.jpg

En de ontluchting als kabel doorvoer gebruiken ?

• mrmrmr
  • Niet online
@janser01

Een hoger rendement dan 250Wp per paneel maakt weinig verschil. Vanaf 290/300Wp zijn de panelen vaak gewoon groter, dus dat helpt je niet om het rendement per m2 op te krikken, tenzij die beter uitkomen qua afmeting+dekking. Voor 270Wp meer betaal je meestal onevenredig veel meer dan 250Wp.

Als je de panelen wilt schoonmaken, hou dan rekening met een looppad tussen de oost-west rijen.

Ik heb ook een plat dak met redelijk hoge dakrand, ook 16 panelen. Van de oost-west 15 graden opstelling is vanaf de straat niets te zien.

@PClop @NioXX

Ik heb zo'n zelfde ontluchtingspijp+kap onder een paneel met een hoek van 15 graden. Het past net, de paneel is van onderen hol en daardoor lukte het. YMMV.

• migjes
@mrmrmr
een sanyo(panasonic) paneel van 250Wp in de maat 160x80.
of een sunpower van 330Wp in de maat 165x100.
het kan wel, alleen wil je het betallen? ja het is duur.
een yingly panda 270Wp is nog wel te doen.

• Nox
  • Laatst online: 00:54

Nox

Noxiuz

Bij mijn ouders ook panda 270wp geadviseerd. De prijzen die mijn pa redelijk vond waren nogal hoog, voor hetzelfde geld kreeg hij elders 2400wp poly plus omvormer excl. montagemateriaal.

Beetje wezen kijken en voor iets minder dan dat 2700wp mono's plus omvormer én montagemateriaal en bekabeling, reeds voorgeknepen.

Ik had hem 2500wp mono's kunnen adviseren maar gezien de beperkte ruimte, het budget was ruim genoeg en de hoeveelheid zon is hier erg gunstig, kon dit er makkelijk vanaf. Ja, 2500wp was misschien sneller terug verdiend maar nu heb je een hogere opbrengst per m² zodat hij er later nog wat profijt van heeft.

Zojuist de panelen met een dweil schoon gemaakt. Afgelopen dagen zag ik namelijk tussen vier plakken een enorme berg vogelstront. Vandaag wilde ik die weg halen maar hij was al - zo goed als - weg. Ze reinigen zichzelf dus redelijk goed :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 02-09-2013 12:38 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• janser01
migjes schreef op maandag 02 september 2013 @ 12:00:
@mrmrmr
een sanyo(panasonic) paneel van 250Wp in de maat 160x80.
of een sunpower van 330Wp in de maat 165x100.
het kan wel, alleen wil je het betallen?
Nope dat is zeker niet de bedoeling. Ik zit krap qua ruimte op het dak maar ik heb wel nog wat speelruimte. Het is niet nodig om de hoofdprijs voor een paneel te betalen. Ik zit met mijn huidige ontwerp met 16x250Wp panelen op een theoretische(!!!) 3289 kWh en dat is precies wat ik wilde. Alles meer is meegenomen, alles minder zwaar k ;) t
mrmrmr schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:52:
@janser01

Vanaf 290/300Wp zijn de panelen vaak gewoon groter, dus dat helpt je niet om het rendement per m2 op te krikken, tenzij die beter uitkomen qua afmeting+dekking. Voor 270Wp meer betaal je meestal onevenredig veel meer dan 250Wp.

Als je de panelen wilt schoonmaken, hou dan rekening met een looppad tussen de oost-west rijen.

Ik heb ook een plat dak met redelijk hoge dakrand, ook 16 panelen. Van de oost-west 15 graden opstelling is vanaf de straat niets te zien.
Ik heb ook met de grotere (300Wp) panelen gepuzzeld. Ik heb er dan 13 i.p.v. 16 nodig om mijn 3250 kWh te halen. 3 panelen minder tegen een hogere individuele prijs maakt dan niet zo heel veel uit.

Looppad, check

Klopt, het enige voordeel van de hoge rand is dat je de handel wel mooi uit het zicht kan opstellen.

Trouwens, ik speel ook met de gedachten om de rest van mijn dak te vervangen door sedum. Een van de voordelen is dat het kennelijk een microklimaat schept (versterkt door de hoge dakomranding) waardoor de panelen niet zo warm zouden moeten worden (in theorie). Maar ik ben hier nog niet verder ingedoken.

http://www.sedumshop.com/solar_groendaken

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik zit voor mijn eigen situatie te twijfelen of ik een SB4000 of 5000 pak. Passen 17 stuks YL255 op 't schuine zuid dak. Daar zou ik precies 1 string van kunnen maken, dan heb ik nog 1 ingang met eigen MPP over voor een 2e string. Die 2e string zou dan een gevelmontage moeten worden. Dus zegmaar dit (thnx Jeroen):

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/05/20090211zonne_afdak.jpg

Dan zou ik er nog 9 in portrait kwijt kunnen in de toekomst. Nu is nu 17 x YL255 al teveel (1000 kWh over gok ik), maarja, die electrische auto gaat er komen - vroeg of laat.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 10:34
Ik ben nieuw in de wereld van zonnepanelen en heb een aantal vragen. Wij zijn bezig een gebouw te bouwen en kregen van de klant het verzoek om PV panelen te installeren. Het gebouw staat echter niet in Nederland, maar in het midden-oosten, Qatar om precies te zijn. Zon genoeg zou je zeggen, maar er is hier nog geen zonnepaneel te zien. Door de overvloed aan gas en de bijbehorende lage prijzen heeft niemand de behoefte dure en lastige systemen te installeren. Ook heb ik van een aantal mensen gehoord dat de hoge temperaturen (tot 55 Celsius in de zomer) en het hoge aandeel aan fijn zand in de lucht niet echt bevorderend is.

Hier heb ik al een aantal cijfers gevonden:
http://www.jccp.or.jp/eng...d-energy-potential-in.pdf

Nu is de eis dat er 300Wp panelen met een efficiency van 15,63% geinstalleerd worden. Ik weet niet of de paneelgrootte gestandardiseerd is, maar op een schets is er sprake van 114 panelen.

Mijn eerste vraag is nu: hoeveel energie levert dit systeem nu eigenlijk op aan stroom?

• janser01
Dan zou ik er nog 9 in portrait kwijt kunnen in de toekomst. Nu is nu 17 x YL255 al teveel (1000 kWh over gok ik), maarja, die electrische auto gaat er komen - vroeg of laat.
Waarom al die overcapaciteit? Terugleveren levert nagenoeg niks op of stap je over naar electrisch koken en verwarmen? Bewaar dan die plaats die je nu over hebt voor de panelen van de toekomst. Als je over 10 jaar die electrische auto koopt dan is je omvormer wellicht ook al bijna aan vervanging toe? Wie weet wat dan de mogelijkheden allemaal zijn?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

elbandito schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:55:
Ik ben nieuw in de wereld van zonnepanelen en heb een aantal vragen. Wij zijn bezig een gebouw te bouwen en kregen van de klant het verzoek om PV panelen te installeren. Het gebouw staat echter niet in Nederland, maar in het midden-oosten, Qatar om precies te zijn. Zon genoeg zou je zeggen, maar er is hier nog geen zonnepaneel te zien. Door de overvloed aan gas en de bijbehorende lage prijzen heeft niemand de behoefte dure en lastige systemen te installeren. Ook heb ik van een aantal mensen gehoord dat de hoge temperaturen (tot 55 Celsius in de zomer) en het hoge aandeel aan fijn zand in de lucht niet echt bevorderend is.

Hier heb ik al een aantal cijfers gevonden:
http://www.jccp.or.jp/eng...d-energy-potential-in.pdf

Nu is de eis dat er 300Wp panelen met een efficiency van 15,63% geinstalleerd worden. Ik weet niet of de paneelgrootte gestandardiseerd is, maar op een schets is er sprake van 114 panelen.

Mijn eerste vraag is nu: hoeveel energie levert dit systeem nu eigenlijk op aan stroom?
In zulke landen reken je met bijv. 1500 kWh / kWp (even invoeren in Sunny design). Ik gok dat het panelen zijn van 1x2 meter waar ze over spreken. 114 x 300Wp x 1500 kWh / kWp = 50.000 kWh.
janser01 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:00:
[...]

Waarom al die overcapaciteit? Terugleveren levert nagenoeg niks op of stap je over naar electrisch koken en verwarmen? Bewaar dan die plaats die je nu over hebt voor de panelen van de toekomst. Als je over 10 jaar die electrische auto koopt dan is je omvormer wellicht ook al bijna aan vervanging toe? Wie weet wat dan de mogelijkheden allemaal zijn?
Die 17 panelen omdat dan m'n dak tenminste vol gaat. Ga natuurlijk geen half dak vol leggen. :+ Die 5000 met vrije MPP (en ruimte) zou ik nu wel kopen, maar die panelen zou ik nu nog niet plaatsen. En die elektrische auto - ik gok 5 jaar. Prijsverschil is overigens ongeveer 170 EUR, da's een koopje voor 9 extra panelen. Dus denk dat ik de 5000 pak. En een SMA omvormer die keurig binnen hangt.. die gaat hopelijk de 15 jaar wel halen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door SunshineCompany op 02-09-2013 14:05 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Carbon
  • Laatst online: 24-11 15:20

Carbon

4800Wp + 5400Wp

mrmrmr schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:52:
@janser01

Een hoger rendement dan 250Wp per paneel maakt weinig verschil. Vanaf 290/300Wp zijn de panelen vaak gewoon groter, dus dat helpt je niet om het rendement per m2 op te krikken,
Misschien zijn LG MonoX panelen een optie?

De 280,285, 290 en 295Wp panelen zijn nu leverbaar (afmeting 1640x1000x35mm)
Later dit jaar komen de 300,305 en 310Wp panelen op de markt (zelfde afmeting)

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:48

Of probeer eens de tool van het JRC voor Afrika.

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php?map=africa

Heb je wel wat extra gegevens nodig, zoals de hellingshoek, oriëntatie, schatting voor systeemverlies, etc.

Aanvulling: als ik zo wat 'gemiddelde' gegevens invul in de tool van JRC, kom ik ook uit op ca >50.000 kWh, net als de schatting hierboven. Misschien heb je nog te maken met heel specifieke maar negatieve invloeden van schaduw. Die kun je met de 'horizon file' eventueel erin verwerken (of je geeft een hogere schatting op voor systeemverliezen, maar ja hè).

[ Voor 22% gewijzigd door zeegerd op 02-09-2013 14:31 ]

There's nothing moister than an oyster.

• janser01
Misschien zijn LG MonoX panelen een optie?

De 280,285, 290 en 295Wp panelen zijn nu leverbaar (afmeting 1640x1000x35mm)
Later dit jaar komen de 300,305 en 310Wp panelen op de markt (zelfde afmeting)
Eigenlijk niet want ik wil voor de panelen niet de hoofdprijs betalen.

Ik heb even gegoogled. Bij een willekeurige zonnepanelen boer:

LG LG280N1C à €285,- = 1,01 €/Wp
ET Solar P66250 à €190,- = 0,76€/Wp

Dat is nogal een aanmerkelijk verschil...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43
Installatie vraagje: Ik heb een digitale meter met een eigen teller voor teruglevering.
Op de site van Youless staat dat de youless meter teruglevering ook meet in deze situatie; klopt dat ook voor een meter met eigen terugtelwerk, geeft de pulse led dan ook een puls af bij teruglevering?! Leek me alleen bij levering, maar de Youless site doet me twijfelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben nieuw in de wereld van zonnepanelen en heb een aantal vragen. Wij zijn bezig een gebouw te bouwen en kregen van de klant het verzoek om PV panelen te installeren. Het gebouw staat echter niet in Nederland, maar in het midden-oosten, Qatar om precies te zijn. Zon genoeg zou je zeggen, maar er is hier nog geen zonnepaneel te zien. Door de overvloed aan gas en de bijbehorende lage prijzen heeft niemand de behoefte dure en lastige systemen te installeren. Ook heb ik van een aantal mensen gehoord dat de hoge temperaturen (tot 55 Celsius in de zomer) en het hoge aandeel aan fijn zand in de lucht niet echt
Bij hoge omgevingstemperaturen, heb je aan de "gewone" silicium panelen niet veel meer.
Je moet dan gaan uitwijken naar de Thin film panelen/ technologie. Deze presteren dan weer wat beter bij hogere temperaturen dan de silicium panelen.
Hier een linkje (PDF) met wat uitleg over de hogere temperaturen bij thin film.
Google anders eens even op thin film, high ambient temperature
De bekendste fabrikanten zijn First Solar en Solar Frontier. Maar er zijn ook vele andere fabrikanten in opkomst zoals TSMC
Thin-film PVnews

En het is heet daar, dat kan ik je wel vertellen.
Een aantal weken terug nog geweest voor mijn werk, 43 C overdag is normaal. :F
En inderdaad, geen zonnepaneel te bekennen, wel enorme dieselgeneratoren en veel airco's.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2013 17:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

janser01 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:44:
[...]

Eigenlijk niet want ik wil voor de panelen niet de hoofdprijs betalen.

Ik heb even gegoogled. Bij een willekeurige zonnepanelen boer:

LG LG280N1C à €285,- = 1,01 €/Wp
ET Solar P66250 à €190,- = 0,76€/Wp

Dat is nogal een aanmerkelijk verschil...
Inderdaad opmerkelijk want bij andere leveranciers is de P660250 €45 - €55 duurder.

btw Ik heb die site inmiddels gevonden, en eerlijk gezegd heb ik zo m'n twijfels of die prijzen kloppen.
1. Op sommige pagina's staat de default 'Lorem Ipsum' filler tekst.
2. Geen verzendkosten en PayPal betaling zonder extra toeslag.

Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn.

Verwijderd

PClop schreef op maandag 02 september 2013 @ 00:26:
[...]

Gewoon 2 stuks 300Wp panelen oost/west op 1 micro omvormer parallel geschakeld ?

[afbeelding]

En de ontluchting als kabel doorvoer gebruiken ?
Hé dat is een interessante oplossing, ik zat voornamelijk aan 2 rijtjes zuid te denken.
Wat zou de genormaliseerde opbrengst van een 20-25 graden oost-west systeem zijn? 0,85?

Heb je dan niet het probleem dat de stroom te hoog gaat worden voor de omvormer? Stel dat de beide panelen 8A leveren... meerdere microomvormers bekeken, zitten veelal rond de 10A

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2013 20:57 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wellicht een schans over die pijp heen maken, en er 4 panelen op leggen, op 2 micro-omvormers?

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op maandag 02 september 2013 @ 19:46:
[...]

Hé dat is een interessante oplossing, ik zat voornamelijk aan 2 rijtjes zuid te denken.
Wat zou de genormaliseerde opbrengst van een 20-25 graden oost-west systeem zijn? 0,85?

Heb je dan niet het probleem dat de stroom te hoog gaat worden voor de omvormer? Stel dat de beide panelen 8A leveren... meerdere microomvormers bekeken, zitten veelal rond de 10A
Klopt, maar daar de hoek van de panelen op zuid, nul graden is, zulllen beide panel ( bijna ) nooit
de volle stroom en ( dus ) gelijktijdig vol vermogen gaan leveren.

Maar voor je gemoedsrust, er is wel een micro-omvormer die dat behoorlijk goed kan verwerken
http://www.solarnrg.nl/do...d18440/enecsys-360-72.pdf

En anders neem je gewoon 2 stuks Involar mac-250, die heb je al voor +/- 150E p/s
je bent dan honderd euro duurder uit dan met 1 enecsys-360-72, maar dan pak je wel alles
wat mogelijk is, enkel haal je de meerprijs er dan niet snel uit, ik zelf zou het helemaal
grof doen, en maar 1 Involar mac-250 gebruiken, heb dat zelf al getest met 4X 150Wp
panelen in 2x2 schakeling ( idem aan 2x300Wp parallel ) en dat draaide bijna de hele
dag op de max van de omvormer ( 243W ) zonder trip van de omvormer, wel met ondersteuning
van een 120mm casefan, dat weer wel 8)

( kindertjes die spelen zijn zoet, laat ze spelen dan blijven ze zoet, en doen veel ervaring op )

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 10:34
Bedankt voor je berichtje, die links ga ik even bekijken. Het is inderdaad heet ja, ik woon er sinds 3 maanden :)
AUijtdehaag schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:40:
[...]

Bij hoge omgevingstemperaturen, heb je aan de "gewone" silicium panelen niet veel meer.
Je moet dan gaan uitwijken naar de Thin film panelen/ technologie. Deze presteren dan weer wat beter bij hogere temperaturen dan de silicium panelen.
Hier een linkje (PDF) met wat uitleg over de hogere temperaturen bij thin film.
Google anders eens even op thin film, high ambient temperature
De bekendste fabrikanten zijn First Solar en Solar Frontier. Maar er zijn ook vele andere fabrikanten in opkomst zoals TSMC
Thin-film PVnews

En het is heet daar, dat kan ik je wel vertellen.
Een aantal weken terug nog geweest voor mijn werk, 43 C overdag is normaal. :F
En inderdaad, geen zonnepaneel te bekennen, wel enorme dieselgeneratoren en veel airco's.

• zeegerd
Vraagje: iemand ervaring met panelen van ZM Solar? Ik zie ze bij een niet nader genoemde panelenboer voor interessante prijzen, tegen de gangbare vermogensgaranties.

Tweede: bij veel sets zie ik dat men de inverter flink 'kleiner' kiest dan het piekvermogen van de installatie. Bijv: een Omniksol 1.5 K-TL bij een set van 2000 Wp. Met de nodige plustolerantie kan zo'n string goed (net) boven de >2000 Watt komen. Maar, max input power van de omvormer is 1750 Watt volgens de specs.

Wat kan de reden hiervan zijn? Komt de inverter niet in de problemen bij >1750 Watt, en/of betekent dit opbrengstverlies?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Die vraag wordt ongeveer elke 2e pagina gesteld in dit topic. En ook elke 2e pagina beantwoord..

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 17-11 13:54
zeegerd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:56:
Vraagje: iemand ervaring met panelen van ZM Solar? Ik zie ze bij een niet nader genoemde panelenboer voor interessante prijzen, tegen de gangbare vermogensgaranties.

Tweede: bij veel sets zie ik dat men de inverter flink 'kleiner' kiest dan het piekvermogen van de installatie. Bijv: een Omniksol 1.5 K-TL bij een set van 2000 Wp. Met de nodige plustolerantie kan zo'n string goed (net) boven de >2000 Watt komen. Maar, max input power van de omvormer is 1750 Watt volgens de specs.

Wat kan de reden hiervan zijn? Komt de inverter niet in de problemen bij >1750 Watt, en/of betekent dit opbrengstverlies?
Inverter wekt gewoon niet meer op, dus een theoretisch opbrengst verlies, in praktijk valt dat bij een goede keuze mee omdat je hier bijna nooit op de STC waardes komt. Je winst zit dan in het feit dat je een inverter hebt die X euro goedkoper is (en die je dus niet hoeft terug te verdienen)

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 17-11 13:54
SunshineCompany schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:06:
Die vraag wordt ongeveer elke 2e pagina gesteld in dit topic. En ook elke 2e pagina beantwoord..
:)F

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

NiGeLaToR schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:02:
Installatie vraagje: Ik heb een digitale meter met een eigen teller voor teruglevering.
Op de site van Youless staat dat de youless meter teruglevering ook meet in deze situatie; klopt dat ook voor een meter met eigen terugtelwerk, geeft de pulse led dan ook een puls af bij teruglevering?! Leek me alleen bij levering, maar de Youless site doet me twijfelen.
Mijn digitale meter met teruglevertelwerk geeft zowel pulsen bij afname als bij levering, dus ja, de info op de Youless site klopt. Een Youless plaatsen op zo'n meter heeft dus weinig zin, omdat je meetwaarden krijgt die heel weinig zeggen.

Daarom heb ik ook zelf extra kWh meters geplaatst die afzonderlijk verbruik en opbrengst meten.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mUHkSwiGhVfpmf8aRkl1orXv/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 03-09-2013 09:36 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zeegerd
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:07:
Inverter wekt gewoon niet meer op, dus een theoretisch opbrengst verlies, in praktijk valt dat bij een goede keuze mee omdat je hier bijna nooit op de STC waardes komt. Je winst zit dan in het feit dat je een inverter hebt die X euro goedkoper is (en die je dus niet hoeft terug te verdienen)
Bedankt!

@SunshineCompany en ook elke tweede pagina becommentarieerd? ;)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

zeegerd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:56:
De afkorting ZM is het zelfde als de eerste letters in de naam van het "niet nader genoemde panelen boer" :) Volgens opgave zitten er JA-Solar Cells in.

Er liggen bij mij 48 stuks poly 250Wp ruim een jaar op het dak (zelf gelegd) tot volle tevredenheid. Het nadeel nu is dat dezelfde panelen met een randdikte van 5 cm niet meer te verkrijgen zijn. De rand is nu 4 cm, maar dat is bij bijna alle panelen nu het geval.

Aangezien ik ze ook allemaal in de hand heb gehad kan ik ook zeggen dat het er goed afgewerkt uit zag. Kabeltjes waren ook van voldoende lengte.

Verder kan ik er pas antwoord op geven als ze er 30 jaar op liggen, nog even geduld dus .........

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• mrmrmr
  • Niet online
ZM Solar is "eigen merk" van Zonnemarkt. Wat het precies is? Geen idee. Ik zie wel dat er een foto van een poly paneel bij een mono paneel staat. :P

Er zijn talloze panelenfabrikanten in China. Tenzij men testresultaten kan overleggen van respectabele test instituten, zou ik niet teveel waarde hechten aan prestatiegaranties. Fabrikanten kunnen zomaar verdwijnen, dus een achterliggende verzekering bij een goede verzekeraar is aan te bevelen.

Het idee is dat iets kleinere omvormers voor meer opwekking zorgen bij lagere opbrengsten (die het meest voorkomen volgens gegevens op dit forum), en pieken aftopt. Je moet niet te laag gaan zitten, want dan is er teveel aftopping. Het hangt ook sterk af van de opbrengst die je verwacht. Bij een gunstig gelegen dak (30 graden zuid) is de opbrengst hoger dan bij een ongunstig gelegen dak.

Er zijn nog veel meer aspecten bij het selecteren van een geschikte omvormer. Bijvoorbeeld: is hij geschikt voor de openings- en werkspanning die wordt opgewerkt bij diverse temperaturen? Kies je voor meerdere strings?

Omvormers hebben vaak een bepaald voltage waarbij ze het best presteren. Kijk in de documentatie.

• zeegerd
@WoudseHoeve en @mrmrmr bedankt voor de snelle & uitgebreide uitleg!

Inderdaad, huismerk van 'ZM' dus. ;)

• janser01
Inderdaad opmerkelijk want bij andere leveranciers is de P660250 €45 - €55 duurder.

btw Ik heb die site inmiddels gevonden, en eerlijk gezegd heb ik zo m'n twijfels of die prijzen kloppen.
1. Op sommige pagina's staat de default 'Lorem Ipsum' filler tekst.
2. Geen verzendkosten en PayPal betaling zonder extra toeslag.

Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn.
Klopt het ziet er extreem rooskleurig uit. Maar het was ook meer bij wijze van spreken. Maar goed wellicht is het een optie om de panelen zelf te gaan halen en contant af te rekenen? Ik heb ook verder geen ervaringen met deze firma. Er zijn mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

• janser01
Weet iemand trouwens een link naar een pricewatch achtige site voor zonnepanelen?

Verwijderd

Ik ben druk bezig? :P Ben er nog niet, maar stukje bij beetje :) Bedoeling is om er een pricewatch-achtige oplossing in te verwerken, maar ik ben nu eerst bezig om het zoeken naar leveranciers te optimaliseren en bij leveranciers aan te kunnen geven welke merken ze leveren.

't Kost alleen wel echt veel tijd, maar wel leuk om te bouwen :)

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 11:51 ]

Verwijderd

Hmmmm..Zie wel dat de AEG PV 4600 al voor € 900 te koop is in de aanbieding.Van 1265 voor 900
Best prijsverschil.
Wel vreemd is dat als je een complete set koopt en voor de AEG kiest je maar € 200 korting krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 20:49 ]

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:26
knip! Nergens voor nodig deze toon

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 04-09-2013 19:48 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:45:
Hmmmm..Zie wel dat de AEG PV 4600 al voor € 900 te koop is in de aanbieding.Van 1265 voor 900
Best prijsverschil.
Wel vreemd is dat als je een complete set koopt en voor de AEG kiest je maar € 200 korting krijgt.
Prijzen van omvormers, ik snap er nog steeds niks van. Overigens: AEG PV 4600 ging een maand geleden voor €750,- incl. btw weg.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:26
Zie ik ook en het effect van niet langer toegestaan in ons buurland.
Voor de rest verbaas ik me vooral over de stijgende prijzen van omvormers in het algemeen.
Of ik moet wel een bijzondere subjectieve bril hebben.

Verwijderd

@dre

Zo hard als deze omvormers zakken in prijs kan ik niet eens aan euro,s binnen halen met zon.
Was mijn PV 4800 7 maanden terug nog de hoofdprijs,nu dus bijna de helft goedkoper.Je zou er bijna 1 op de plank gaan leggen voor reserve.Maar goed.niet naar het verleden kijken.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:20:
@dre

Zo hard als deze omvormers zakken in prijs kan ik niet eens aan euro,s binnen halen met zon.
Was mijn PV 4800 7 maanden terug nog de hoofdprijs,nu dus bijna de helft goedkoper.Je zou er bijna 1 op de plank gaan leggen voor reserve.Maar goed.niet naar het verleden kijken.
Zelfde had ik met mijn installatie vorig jaar aangeschaft. Prijs van paneeltjes ging harder naar beneden dan ik kon opwekken.... Had ze beter een paar maanden later kunnen aanschaffen.

4 tot 5kW omvormer gaan overigens wel eens voor minder dan € 750 weg ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 03-09-2013 21:44 ]

• janser01
Sowieso is prijzen zoeken en vinden een rad van avontuur op het internet. Je ziet de meest random dingen voorbij komen. Wellicht eens slim om er een aparte thread aan te besteden waar mensen hun interessantste/voordeligste vondsten kunnen posten.

Verwijderd

Mij is het toen gelukt voor 850 voor de AEG PV4600. Had nog iets goedkoper gekund dus, maar m'n panelen zijn nauwelijks goedkoper geworden en het spul heeft nu al voor meer dan 400 euro aan stroom opgeleverd in nog geen half jaar.

Geen spijt van :)

Verwijderd

/me betaalde 402 euro icl btw voor de aeg pv2000 in september 2012

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 09:05 ]

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
NOOB vraag: dc input voltage, zoals ze het bij Omnik noemen, is dat normaal dat dit fluctueert gedurende de dag
Reden als ik de omnik design tool gebruik zouden voor mijn combinatie VMpp uitkomen op 286. terwijl uit de gegevens het voltage varieert tussen de 200 en de 255.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

ja, omdat ook je temperatuur variabel is. En het voltage hangt samen met de temperatuur.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

thunder7 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:39:
[...]

http://www.photovoltaikfo...n-zugriff-t29190-s10.html

suggereert:

- uitzetten en spanningsvrij afwachten
- dip-schakelaars allemaal naar beneden
- aanzetten
- melding op scherm 'geen land ingesteld'
- uitzetten en spanningsvrij afwachten
- land goed instellen

maar of dan de historie weg is wordt niet verteld. Ik ben trouwens wel benieuwd of het werkt, ik weet eigenlijk niet goed of mijn Piko 4.2 nu wel of niet denkt Duits te zijn. Maar hij levert prima terug, dus ik merk er niet veel val.
Geprobeerd, alleen heb ik een board type II daar zitten geen dip-schakelaars meer op .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:kan het weer gaan over elektriciteit opwekken alstublieft dankuwel? Andere onderwerpen horen in een eigen topic!

Wise enough to play the fool

• Rol-Co

Rol-Co

teacher schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:51:
[modbreak] kan het weer gaan over elektriciteit opwekken alstublieft dankuwel? Andere onderwerpen horen in een eigen topic! [/]
No offence teacher maar ik weet niet meer waar het dan over moet gaan in dit topic, misschien ben ik de enige daar in dan sorry.
:?

Ontopic ( hoop ik)

Mooie dag vandaag voor september al merk je dat het al flink korter dag is en de zon dus flink lager word, de kleine set ligt al weer aardig in de schaduw.

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik vond het eerlijk gezegd een interessante discussie waarin ook het desbetreffende bedrijf reageerde (!). Voor de gene die het gemist hebben: Of de vaste kosten nou wel of niet te salderen waren met zonnepanelen. Met andere woorden of PolderPV wel of niet terrecht op zijn website het volgende zegt over de CBS cijfers: "waar echt geen moer van klopt"
Rol-Co schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:19:
[...]
Ontopic ( hoop ik)

Mooie dag vandaag voor september al merk je dat het al flink korter dag is en de zon dus flink lager word, de kleine set ligt al weer aardig in de schaduw.
Past dat niet beter in Jouw productie, afgelopen maand...ofzo ? Of de kroeg?
* Dre runs

Ik snap overigens wel dat het lastig is modereren in een topic dat door een andere bezoeker hier wordt genoemd als "Het PV topic zal altijd een beetje richtingsloos blijven"

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Vandaag de eerste dag met de Piko sensoren (straling, buiten/paneel temperatuur) gedraaid.

Eerlijk gezegd zie ik achteraf in het geheel de meerwaarde er niet van in om deze sensoren aan te schaffen

73's

• Rol-Co

Rol-Co

pa3eia schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:39:
Vandaag de eerste dag met de Piko sensoren (straling, buiten/paneel temperatuur) gedraaid.

Eerlijk gezegd zie ik achteraf in het geheel de meerwaarde er niet van in om deze sensoren aan te schaffen

73's
Omdat?
Ik heb ze ook voor de fronius maar lijkt me wel grappig.

Verwijderd

Als een onderwerp Offtopic dreigt te worden, is het dan niet beter om dit onderwerp voor te zetten in de Duurzame Kroeg?

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

teacher schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:51:
Modbreak:kan het weer gaan over elektriciteit opwekken alstublieft dankuwel? Andere onderwerpen horen in een eigen topic!
Het spijt me maar IK vind "lenen voor zonnepanelen" zeer relevant in dit topic en met mij vele anderen gezien het aantal reacties.
Jammer dat je dat zomaar weg haalt, het nl zeer hot op dit moment, veel aanbieders.
Er is meer als alleen de technische kant van het "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen".

Edit: Ook heb ik problemen net het feit dat een persoon met publieke functie als moderator blijkbaar DODELIJKE VUURWAPENS leuk vind. Ik vindt niet dat dat kan (zinloos geweld). (Ja ik speel op de persoon).

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 06-09-2013 00:46 ]

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:58:
Als een onderwerp Offtopic dreigt te worden, is het dan niet beter om dit onderwerp voor te zetten in de Duurzame Kroeg?
Het topic is 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen', de aanschaf en financiering van een PV installatie valt daar naar mijn mening ook onder.

Het echte probleem is dat het topic veel te algemeen is.

Een apart topic voor de financiële/fiscale aspecten omtrent PV installaties lijkt mij de juiste oplossing (zie photovoltaikforum.com)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik vind het zeker een leuke discussie maar die gaat niet over kWhs maken maar over €s maken. Ja, deze zijn gerelateerd. Nee, het is niet hetzelfde :)
Aanschaf en financiering is een ander hoofdstuk in de wereld van PV. In plaats van op een moderator te reageren die duidelijk aangeeft waar de grenzen liggen kan je die grenzen ook respecteren een die reactie in een nieuw topic of over DM geven - ik neem aan dat iedereen weet hoe dat moet ;)

Kijk nou, ik kan het zelfs: Geld verdienen met zonnepanelen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

mbt de modbrak van
Woensdag 04 september 2013 23:58
moet je dan voor ieder merk /type/versie omvormer een apart topic komen.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen verklaring er schijnt licht op iets en dat resulteert in stroom
einde topic.
zodra er iets ander besproken word zoals de randvoorwaarden voor pv word er een modbreak opgehangen en verzocht nieuw topic te maken.

afgelopen weekend is er een hele discussie geweest of je panelen wel/niet vergunningsvrij mag plaatsen op de rand. is een randvoorwaarde word als ontopic gezien , maar een omvormer resetten omdat tie het even kwijt is mag je een apart topic voor opengooien. zie voorbeeld
engelbertus schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:09:
ik vins het onzin van de ambtenaar, die de regels nu in het voordeel van de klagende buren uitlegt die vinden dat ze erens last van hebben
op deze manier word het hier niet meer leerzaam , maar waakzaam voor je het weet heb je een modbreak aan je broek.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 13:58 . Reden: voorbeeld on/offtopic ]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag de Opti Track moeten inschakelen.
Coniferen groeien snel....

Voor oktober gaan die eruit.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan de moderator dan even alles wat die verwijderd heeft gisteren, daarin kopieren?
Ook ik vond de discussie interessant. (Door mijn opmerking/vraag kwam die iets te heftig misschien op gang)
Misschien is de naam, De financiele kant van PV aanschaffen, beter?
Sorry is weer offtopic...

Wel een mooie zonnige dag vandaag voor de panelen, net als gisteren. Veel energie elektriciteit opgewekt.
/ sarcasme modus uit

Edit: Danku!

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2013 06:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

ik wek naast electriciteit ook warmte op de omvormer word door het omzetten van de electriciteit warm
door niet dankzij.

of ben ik nu offtopic |:( |:( |:(

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 19:18:
ik wek naast electriciteit ook warmte op de omvormer word door het omzetten van de electriciteit warm
door niet dankzij.
Ik kan er geen touw aan vast knopen :>
Wat is er mis met die warmte, moet die ook teruggewonnen worden? :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Ja sterling motor erop en je haalt nog meer rendement

Nee hoor geintje t ging om de offtopic/ontopic discussie waar ik op doelde

• Dre
  • Niet online

Dre

Een warmtewin systeem om elektriciteit op te wekken uit de afvalwarmte die je krijgt bij het opwekken van elektriciteit. Klinkt logisch :P. Lijkt me echt een product voor mensen die koste wat het kost geen energie willen weggooien. Omvormer rendement van -random getal- 99% ofzo (:P)

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 05-09-2013 21:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 13:50:
mbt de modbrak van
[...]

moet je dan voor ieder merk /type/versie omvormer een apart topic komen.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen verklaring er schijnt licht op iets en dat resulteert in stroom
einde topic.
zodra er iets ander besproken word zoals de randvoorwaarden voor pv word er een modbreak opgehangen en verzocht nieuw topic te maken.

afgelopen weekend is er een hele discussie geweest of je panelen wel/niet vergunningsvrij mag plaatsen op de rand. is een randvoorwaarde word als ontopic gezien , maar een omvormer resetten omdat tie het even kwijt is mag je een apart topic voor opengooien. zie voorbeeld

[...]

op deze manier word het hier niet meer leerzaam , maar waakzaam voor je het weet heb je een modbreak aan je broek.
Helemaal mee eens dat is de reden dat ik bijna nooit hier meer ben.

FF vraagje aan de kenners: zit vandaag op totaal 1502 KwH vanaf 26/11/2012 installatiedatum. Iemand die mij nu al kan aangeven op wat voor eindstand ik ongeveer kom op 26/11/2013 ? Ben gewoon ff benieuwd.....

Ik ga nu echt voor een lagere stroomrekening. Morgen komt energie zuinige nieuwe koelkast en ga close-in boiler eruit slopen ivm vaatwasser die wij eens in de 2 dagen vol laten draaien op eco stand. Close-in houdt heel de dag zinloos water warm voor af en toe handen wassen. Dit is overigens niet off-topic want dit bewustzijn is ontstaan door leggen van panelen. >:)

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-11 12:47
Zo de knoop is bij ons ook door. Er komen zonnepanelen.

En hoeveel en waar is ook bekend.

Dak:
Zuid West
33 Graden.
Levert dus 100-95% effectiviteit op.

Er komen 12 x 260Wp 96cell mono HJ Solar zonnepanelen op.
Samen 3120Wp.

Dit komt op 1 groep.
Nu zit ik met het omvormer probleem (natuurlijk).
Ik heb keuze uit de volgende:
Fronius IG TL 3.0 (Hoog Rendement)
Delta Solivia 3.3 (€100 duurder)

Nu heb ik de volgende verschillen:
Op de Fronius komen de pannelen in 1 serie.
Op de Delta in 2.

Nu lees ik op plaatsen over minimale voltage voor omvormers.
Piek vermogens die de omvermer niet aankan en voor en nadelen van 1/2strings.

De panelen liggen nergens in de schaduw op 1 hoekje een uur lang na. Daarna is daar ook de schaduw weg.

Mijn installateur beveelde de Fronius aan ipv de Delta. Omdat deze efficienter zou zijn.
Klopt dit ook met mijn schaduw probleem omdat er dan maar 1 string is?

Zelf hoef ik alleen maar logging erop te hebben de rest maakt me niet veel uit.
Warmte en geluid zijn irrelevant omdat hij op het washok komt te hangen.

Wat is nu belangrijk met minimale voltages en lange string?

Datasheets:
Delta Solivia 3.3 pdf
Fronius IG 30 specs

Verwijderd

@luccie
De panelen liggen nergens in de schaduw op 1 hoekje een uur lang na. Daarna is daar ook de schaduw weg.
Dit moet je niet onderschatten. Schaduw kan, afhankelijk van waar deze precies valt en hoe, de opbrengst van de hele string omlaag halen. Kun je voor dit ene paneel anders geen micro omvormer nemen?

Kijk anders even bij SMA wat het inhoud.... op deze link

• Tweaking_Deejay
  • Laatst online: 01-09 08:29

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 21:46:
[...]

Helemaal mee eens dat is de reden dat ik bijna nooit hier meer ben.

FF vraagje aan de kenners: zit vandaag op totaal 1502 KwH vanaf 26/11/2012 installatiedatum. Iemand die mij nu al kan aangeven op wat voor eindstand ik ongeveer kom op 26/11/2013 ? Ben gewoon ff benieuwd.....

Ik ga nu echt voor een lagere stroomrekening. Morgen komt energie zuinige nieuwe koelkast en ga close-in boiler eruit slopen ivm vaatwasser die wij eens in de 2 dagen vol laten draaien op eco stand. Close-in houdt heel de dag zinloos water warm voor af en toe handen wassen. Dit is overigens niet off-topic want dit bewustzijn is ontstaan door leggen van panelen. >:)
Deze site komt aardig in de buurt met voorspellen:

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/

Zat er bij mij 8% naast in 1 jaar.

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

• teacher

teacher

Dysgaf!

Aangezien ik niet doof ben voor kritiek even inhoudelijk op de moderatie:

Ik heb al eerder uitgelegd dat dit topic zo succesvol is dat het ten onder gaat aan zijn eigen succes; de enorme berg aan collectieve kennis die hier aanwezig is, is voor nieuwkomers (en oudgedienden die wat terug willen zoeken) zeer lastig te ontsluiten. Dit heeft ook te maken met de zoekfunctie die hier ietsje beter kan ( om het maar voorzichtig te zeggen). Iets wat in het oude "duurzame topic" ook al speelde. Die topicreeks was zo succesvol dat er een heel forum voor terugkwam: DED :Y en dat forum wordt langzaam gevuld met topics (ik gebruik hier een meervoud) zodat de informatie beter terug te vinden is.

Dit topic is bedoeld voor technische adviezen. En ja, natuurlijk kan je een keer een zijweg pakken, maar zodra die zijweg de hoofdweg wordt, dan is het een eigen topic waard. Nieuwe topics maken mag echt. Graag zelfs. De aanleiding voor de laatste modbreak was "geld lenen voor zonnepanelen". Dan ga je rekenenen kijken of het verstandig is en technische adviezen zijn dus niet de hoofdmoot. Eigen topic.

Even een persoonlijke noot: we zijn hier allemaal volwassen mensen, en achter deze rode nickname zit een mens van vlees en bloed. Je kan met mij prima in gesprek, en ik vind opmerkingen op de man en gebruik van |:( om je ongenoegen te uiten op zijn zachts gezegd onnodig en contraproductief.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

luccie schreef op donderdag 05 september 2013 @ 22:17:
Zo de knoop is bij ons ook door. Er komen zonnepanelen.

En hoeveel en waar is ook bekend.

Dak:
Zuid West
33 Graden.
Levert dus 100-95% effectiviteit op.

Samen 3120Wp.

Dit komt op 1 groep.

Op de Delta in 2.

Nu lees ik op plaatsen over minimale voltage voor omvormers.
Piek vermogens die de omvermer niet aankan en voor en nadelen van 1/2strings.

Mijn installateur beveelde de Fronius aan ipv de Delta. Omdat deze efficienter zou zijn.
Klopt dit ook met mijn schaduw probleem omdat er dan maar 1 string is?

Zelf hoef ik alleen maar logging erop te hebben de rest maakt me niet veel uit.
Warmte en geluid zijn irrelevant omdat hij op het washok komt te hangen.

Wat is nu belangrijk met minimale voltages en lange string?

Datasheets:
Delta Solivia 3.3 pdf
Fronius IG 30 specs
Je stelt, een uurtje schaduw in één hoekje, is dit het hele jaar door het zelfde of enkel bv vandaag
dat je dat constateert.
Het komt namelijk nagenoeg nooit voor dat schaduwval het gehele jaar door op de zelfde plek voor komt
en niet verandert van plaats en grote door de maanden van het jaar heen.

Mocht die schaduw zoals je steld wel het hele jaar door nagenoeg hetzelfde blijven
dan is de Fronius zeker te verkiezen boven de Delta

In het andere geval heb je meer aan de Delta Solivia 3.3 daar deze dan in 2 string wordt geschakeld
waar door je ( als het goed geplaatst kan worden ) maar op één string iets minder opbrengst hebt
tijdens de tijd(en) dat die beschaduwd is, tevens heeft de Delta ook nog iets vergelijkbaars
als een SMA op het gebied van schaduw management welke bij de delta ingebakken is
en altijd aktief is ( optitrac - mpp sweep )

Verwijderd

@teacher, moderator zijn op een forum is iets wat veel tijd/geduld en inzicht kost en is derhalve niet altijd even makkelijk. ik zou het danook zelf simpelweg nooit willen doen.

Echter je geeft nu aan dat het puntje geld lenen voor zonnepanelen een eigen topic waardig is vandaar naar jouw inzicht een modbreak. prima kan ik me voorstellen
maar toen de discussie ging over het wel of niet vergunningvrij plaatsen op de rand is er niet ingegrepen.

ik kan me derhalve dan ook voorstellen dat men een modbreak ervaart als willekeur

misschien is een idee om eerst een melding te doen dat het een eigen topic vereist
ipv gelijk de postings te verwijderen middels een modbreak.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

luccie schreef op donderdag 05 september 2013 @ 22:17:
Samen 3120Wp.

Dit komt op 1 groep.

Op de Delta in 2.
Vmpp ~= 50 Volt

1 string van 12 ~= 600 Volt MPP
2 strings van 6 ~= 300 Volt MPP

Open string voltage Voc ~= 60 Volt ~= 720 Volt. Binnen de grens van de Fronius.

De sheet van de Fronius laat zien dat de 97% er bij 350 volt uitkomt, en 96 bij 420 Volt. Alles daarboven gaat het naar beneden en wordt het een middenmoter.

Wellicht kan de installateur een StecaGrid 3000 leveren (niet 3010), deze is veel beter geoptimaliseert voor het bereik. Zoals eric-pvt zegt: Juiste omvormer kiezen voor het bereik.

Rol-co geeft aan dat deze met de schaduw van zijn dakkapel omgaat, aanrader denk ik. Overleg het eens.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 08:58:
@teacher, moderator zijn op een forum is iets wat veel tijd/geduld en inzicht kost en is derhalve niet altijd even makkelijk. ik zou het danook zelf simpelweg nooit willen doen.

Echter je geeft nu aan dat het puntje geld lenen voor zonnepanelen een eigen topic waardig is vandaar naar jouw inzicht een modbreak. prima kan ik me voorstellen
maar toen de discussie ging over het wel of niet vergunningvrij plaatsen op de rand is er niet ingegrepen.

ik kan me derhalve dan ook voorstellen dat men een modbreak ervaart als willekeur

misschien is een idee om eerst een melding te doen dat het een eigen topic vereist
ipv gelijk de postings te verwijderen middels een modbreak.
Ik kan prima uitleggen waarom het "randgebeuren" er nog staat: daar zijn namelijk nooit topicreports voor ingediend. En, het lijkt misschien alsof ik er altijd ben, en alles lees, maar dat is dus niet zo (niet doorvertellen). Heeft niets met willekeur te maken, maar met het feit of andere users zich er aan gestoord hebben of niet.

Als het nodig is om, achteraf, die discussie eruit te knippen hoor ik dat graag.

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Die "andere users" hebben vast het Duurzame Energie topic niet mee gemaakt 8)
Dat waren nog eens tijden ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 17:54:
Die "andere users" hebben vast het Duurzame Energie topic niet mee gemaakt 8)
Dat waren nog eens tijden ;)
+1

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

Heeft niets met willekeur te maken, maar met het feit of andere users zich er aan gestoord hebben of niet.
jaja dus als ik het goed begrijp is het ONtopic zolang iedereen het er mee eens is en OFtopic als er andere het er niet mee eens zijn.

dus als ik nu begin over een robotje die automatisch de panelen schoonmaakt is het Ontopic
maar zodra iemand zich hier aan stoort ben ik spontaan in het bezig van een modbreak en is het OFFtopic. terwijl als je zo'n robotje gebruikt gaat je productie omhoog dus naar mijn mening 100% ONtopic

schiet mij maar lek, want op deze manier is het nooit duidelijk of het on/offtopic is danwel offtopic word

PS: bovenstaande is niet specifiek naar Teacher gericht maar in zijn algemeenheid.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan doen alsof er een enorm probleem is, en allemaal vreselijk ingewikkeld enzo... Maar heel simpel: technisch advies over opwekken met pv.

Iets wat daar niet over gaat (denk aan de btw discussie bijv.) is offtopic. Lees ik (of een andere CE mod) dat bericht niet èn komt er geen topicreport dan blijft het dus staan. Net als dat je door rood fietst zonder dat een agent het ziet. Stout? Ja. Consequenties? Nee.

• Dre
  • Niet online

Dre

Het discussiëren met teacher over de moderatie en richting van dit topic hoeft niet perse hier openlijk in dit topic, maar kan ook bijvoorbeeld 1 op 1. Hiervoor kan je een direct message sturen aan teacher:
http://gathering.tweakers...send_privatemessage/36129

Voor degene die meer willen weten over het onderwerp PV-panelen kopen op afbetaling en terugverdientijden verwijs ik jullie naar het volgende topic:
Zonnepanelen op afbetaling - verstandig of niet

[ Voor 35% gewijzigd door Dre op 06-09-2013 19:37 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dre gaat voor moderator :)

@ luccie

Vraag inderdaad even naar de steca 3000 of die te leveren is net als databeestje al aangeeft, lekkere recente omvormer en precies in het bereik van je panelen in 1 string, een super apparaat die werkelijk alles logt en 24u per dag uit te lezen is.

Schaduw is niet echt een groot probleem met zo'n hoog voltage. Zie deze
http://www.pvoutput.org/i...2038&sid=9982&dt=20130905

Schaduw van een dakkapel, zie foto op pvoutput.

[ Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 06-09-2013 19:55 ]

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 20:56
Ik zit met het idee te spelen om op onze fietsschuur een 600Wp systeem met een Steca500 te plaatsen. Dit schuurtje is gericht op het ZZW. Het schuurtje is ongeveer 3 meter (ZZW) bij 1 meter 70, waarbij het idee is om de 3 panelen portrait richting ZZW te plaatsen.

Probleem is dat dit schuurtje tot 11 uur volledig in de schaduw staat en pas vanaf 11:30 tot 19:00 de volle zon pakt. Ik vind het wat lastig om te achterhalen hoeveel procent ik van de normale opbrengst zou kunnen verwachten, wanneer ik deze onder een hoek van 15 graden op het dakje zou plaatsen. Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

Klinkt misschien erg negatief, maar ik denk 500kwh/kwp per jaar. Dat is dus ongeveer 300kwh per jaar. Mijn schuurtje doet ook zoiets en krijgt de accu in de winter met zonnige dag niet vol genoeg voor de lange nacht.

Verwijderd

Had toch duidelijk aangegeven dat mijn opmerking algemeen was niet specifiek aan teacher.

• maxtrash
  • Laatst online: 19:00
Einoël schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:55:
Ik zit met het idee te spelen om op onze fietsschuur een 600Wp systeem met een Steca500 te plaatsen. Dit schuurtje is gericht op het ZZW. Het schuurtje is ongeveer 3 meter (ZZW) bij 1 meter 70, waarbij het idee is om de 3 panelen portrait richting ZZW te plaatsen.

Probleem is dat dit schuurtje tot 11 uur volledig in de schaduw staat en pas vanaf 11:30 tot 19:00 de volle zon pakt. Ik vind het wat lastig om te achterhalen hoeveel procent ik van de normale opbrengst zou kunnen verwachten, wanneer ik deze onder een hoek van 15 graden op het dakje zou plaatsen. Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken.
ik zou wat zoeken op pvoutput naar zzw systemen. Je ziet hier bijvoorbeeld dat op een dag van ruim 12kWh ongeveer 2 kWh tot 11.30 is geproduceerd. Reken je dan 5/6*900 kom je op ongeveer 750 kWh/kWp, maar je zou dit voor wat meer dagen moeten doen
http://pvoutput.org/intra...6822&dt=20130906&gs=0&m=0

Verwijderd

Je mist tot 11:00 niet zoveel, zeker niet op zzw vermoed ik, dan begint zuid pas te pieken bij pa en ma op zuid, tot een uur of 2-3 :) Kan op zich best uit vermoed ik. maybe 0.6-0.7*kwp? :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 23:45 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Is die schaduw weg om 11 uur in de zomer of altijd? dat is meer de hamvraag.

Maar ik heb op mijn schuurtje ook op ZZW 530Wp op een Enecys 480 en zit qua jaar productie op 450 kWh/kWp. En dat terwijl het schuurtje in de zomer rond 9-en zon pakt tot een uur of 21.00, maar in de winter alleen vanaf 11 uur en dan alweer rond 18.00 uur in de schaduw ligt.

Zolang je vanaf Mei tot aan September merendeel van de dag de zon op je panelen hebt, zal de opbrengst niet te veel wegzakken.

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 20:56
Geweldig, al die snelle reacties. Hier kan ik wat mee en het is zo op het eerste gezicht beter dan ik verwacht had. In de wintermaanden weet ik de tijden niet exact, maar weet wel dat we in het verleden op mooie winterdagen regelmatig bij het schuurtje beschut in de zon hebben gestaan/gezeten.

Eigenlijk is dit een extra projectje. We zijn met de buurt aan het kijken om gezamenlijk panelen op het platte dak van het huis te plaatsen. Daar zit ik ook nog met wat vraagstukken, maar moet daarvoor eerst alles wat beter voor ogen hebben. Dit is iets wat tussendoor opkwam en me wel intrigeerde en ik waarschijnlijk in het geheel meteen mee ga nemen. Extra opbrengst en ook leuk om hier op te gaan meten en te vergelijken.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• maxtrash
  • Laatst online: 19:00
Barrycade schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 23:59:
Is die schaduw weg om 11 uur in de zomer of altijd? dat is meer de hamvraag.

Maar ik heb op mijn schuurtje ook op ZZW 530Wp op een Enecys 480 en zit qua jaar productie op 450 kWh/kWp. En dat terwijl het schuurtje in de zomer rond 9-en zon pakt tot een uur of 21.00, maar in de winter alleen vanaf 11 uur en dan alweer rond 18.00 uur in de schaduw ligt.

Zolang je vanaf Mei tot aan September merendeel van de dag de zon op je panelen hebt, zal de opbrengst niet te veel wegzakken.
is je absolute opbrengst niet 450 kWh?

Verwijderd

teacher schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:08:
Je kan doen alsof er een enorm probleem is, en allemaal vreselijk ingewikkeld enzo... Maar heel simpel: technisch advies over opwekken met pv.

Iets wat daar niet over gaat (denk aan de btw discussie bijv.) is offtopic. Lees ik (of een andere CE mod) dat bericht niet èn komt er geen topicreport dan blijft het dus staan. Net als dat je door rood fietst zonder dat een agent het ziet. Stout? Ja. Consequenties? Nee.
Eigenlijk zou je voor deze discussie een eigen topic voor moeten aanmaken. ;-) Want dit gaat niet meer over opwekken van zonne-energie.
Die "andere users" hebben vast het Duurzame Energie topic niet mee gemaakt
Dat waren nog eens tijden
Duidelijk +1 .
Het Duurzame Energie topic waren duidelijk betere tijden. Na een week vakantie moest je vervolgens 20 pagina's helemaal door lezen. Daarin ging het echt van hak op de tak van onderwerpen en altijd nog leuker om door te lezen en op te reageren.

Van mij mag die wel weer terugkomen.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11 14:13
Stel het volgende:
  • een PV systeem heeft 8 panelen van 250Wp
  • er is een contractuele verplichting om per jaar 2000 KwH te leveren en een opbrengsberekening laat zien dat dit exact de te verwachten opbrengst is zonder rekening te houden met schaduwen.
De vraag is of er bij het ontwerp van het systeem rekening gehouden moet worden met de te verwachten totale degradatie van de opbrengst van 20% over de 25 jarige levensduur van het systeem als gevolg van paneeldegradatie. Er zijn minimaal twee denkbare uitgangspunten:
  1. de 2000 KwH hoeft uitsluitend gedurende het eerste jaar geleverd te worden
  2. de 2000 KwH is een gemiddelde opbrengst gedurende de te verwachten levensduur van het systeem (25 jaar)
De vraag is welke optie is het best verdedigbaar en waarom? Het gaat in dit voorbeeld niet om de getallen maar om het principe.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Pagina: 1 ... 76 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.