Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ericplan

5180 Wp PV

Geen van beide. Het is overigens kWh.

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 07-09-2013 11:37 ]

A'dam PVOutput

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

cville schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:31:
Stel het volgende:
  • een PV systeem heeft 8 panelen van 250Wp
  • er is een contractuele verplichting om per jaar 2000 KwH te leveren en een opbrengsberekening laat zien dat dit exact de te verwachten opbrengst is zonder rekening te houden met schaduwen.
Wat een onzin. Je hebt goed tijden en slechte tijden. 2 panelen extra nemen dan is dat reëel. Voor de rest wil je gewoon dat de werking goed is van je paneel. (Presteer hij volgens specs)

1060 Wp

Verwijderd

teacher schreef op donderdag 05 september 2013 @ 23:10:
Aangezien ik niet doof ben voor kritiek even inhoudelijk op de moderatie:

Ik heb al eerder uitgelegd dat dit topic zo succesvol is dat het ten onder gaat aan zijn eigen succes; de enorme berg aan collectieve kennis die hier aanwezig is, is voor nieuwkomers (en oudgedienden die wat terug willen zoeken) zeer lastig te ontsluiten. Dit heeft ook te maken met de zoekfunctie die hier ietsje beter kan ( om het maar voorzichtig te zeggen). Iets wat in het oude "duurzame topic" ook al speelde. Die topicreeks was zo succesvol dat er een heel forum voor terugkwam: DED :Y en dat forum wordt langzaam gevuld met topics (ik gebruik hier een meervoud) zodat de informatie beter terug te vinden is.

Dit topic is bedoeld voor technische adviezen. En ja, natuurlijk kan je een keer een zijweg pakken, maar zodra die zijweg de hoofdweg wordt, dan is het een eigen topic waard. Nieuwe topics maken mag echt. Graag zelfs. De aanleiding voor de laatste modbreak was "geld lenen voor zonnepanelen". Dan ga je rekenenen kijken of het verstandig is en technische adviezen zijn dus niet de hoofdmoot. Eigen topic.

Even een persoonlijke noot: we zijn hier allemaal volwassen mensen, en achter deze rode nickname zit een mens van vlees en bloed. Je kan met mij prima in gesprek, en ik vind opmerkingen op de man en gebruik van |:( om je ongenoegen te uiten op zijn zachts gezegd onnodig en contraproductief.
Niet lullig bedoeld maar het Topic heet Electriciteit opwekken met zonnenpanelen en dan lijkt me dit een zeer algemene titel. Noem het dan de Technische Aspecten van het het opwekken van Electricteit met Zonnepanelen.

Tevens staat in de aankondiging dit:
Administratieve informatie en regelgeving
Informatie over regelgeving e.d.

Vallen de panelen onder inboedelverzekering of de opstalverzekering?
De panelen vallen in pricipe onder de opstalverzekering. Ze zijn immers vast met het bestaande gebouw verbonden. Neem contact op met je verzekering(agent) om hierover zekerheid te hebben. Laat dit schriftelijk bevestigen.
Moet ik mijn panelen apart verzekeren?
In pricipe vallen de panelen onder de opstalverzekering. Neem contact op met je verzekering(agent) om hierover dudielijkheid te hebben. Laat dit ook even (via e-mail bijvoorbeeld) bevestigen.
Heb ik een vergunning nodig voor het plaatsen van panelen? (actueel bij een aantal Tweakers, op dit moment).
In pricipe is het plaatsen van panelen niet vergunningsplichtig. Het kan zijn dat er in je gemeente aparte afspraken zijn gemaakt. Ook kan het zijn dat je huis onderdeel is van een gebied waar sprake is van een beschermd stadsgezicht. Neem in ieder geval altijd even contact op met de afdeling bouwvergunningen van je gemeente. Dit kan veel ellende voorkomen. Hier kan je het zelf controleren; https://www.omgevingsloket.nl/

Wat is aan het bovenstaand dan technisch?

Ik ga toch echt niet alle topics lezen die zijdelings met panelen te maken hebben en als ik iemand met mijn financiële achtergrond in dit topic kan helpen vind ik dat fijn voor die ander net zoals ik blij ben met de technisch expertise waar ik minder in thuis ben maar blijkbaar ben ik dan outcast.

Al met al vind ik het topic zo niet prettig meer, maar dat is mijn mening en volgens mij meerdere want de activiteit hier loopt fors terug.

Oooh nog een nieuw topic te openen voor de liefhebber, verzekeraars die zich bezighouden met.... https://acties.centraalbe...nepanelen&CRE=&TYPE=Email ;)

Verwijderd

Een duidelijke regel van dit is ontopic dat is offtopic prima, maar ik kan me niet vinden in het feit dat is ontopic is totdat iemand hierover klaagt dan word t offtopic. Heel vreemd. Op die manier kan je ieder onderwerp offtopic maken, gewoon f klagen en t is offtopic , op deze manier is t idd niet leuk hier

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik kan er geen touw meer aan vast knopen 7(8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

maxtrash schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 00:09:
[...]

is je absolute opbrengst niet 450 kWh?
YEP, mea culpa. Mijn schuurtje brengt dus 840 kWh/kWp op ondanks de schaduw in de ochtend Iets met te laat nog iets willen posten voor naar bed gaan :z .

Kunnen de stamgasten/kinders niet gewoon stoppen met dreinen, moderators hebben gelijk en anders kan je je gelijk halen in het daarvoor bestemde uithuil topic. Ik heb ondertussen dit topic maar uit mijn bookmarks gehaald. Voor problemen met zeurende kinderen zit ik al in het ouderschapstopic. }:|

[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 08-09-2013 00:44 ]

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Is er een mogelijkheid om de problemen die ik met schaduw op mijn kleine systeempje heb sins eind augustus wat te veminderen ?

Er zijn 5 talesun 250Wp mono all black panelen aangesloten op een SB1200 omvormer.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v159/Rorobob/zonnetje.jpg

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 20:56
In de buurt zijn we (vanwege de subsidie) bezig met een gezamenlijke aanvraag voor zonnepanelen. Groot gedeelte wil het laten plaatsen, maar een klein clubje (waaronder ik) wil het zelf gaan plaatsen. Is prima te doen, lijkt me erg leuk om te doen en je bespaart bijna een kwart van de investering (snel terugverdiend).

De offertes die we nu hebben liggen, zijn (afhankelijk van de grootte) tussen de 1,30 en 1,50 per Wp. Lastige van het verhaal vind ik om te bepalen in hoeverre we last gaan krijgen van schaduw van dakranden en schoorstenen. Het gaat om een plat dak, waar volgens de leverancier in ons geval 10 panelen op het ZZW geplaatst kunnen worden.

In onderstaand tekening staat onze daksituatie met onderin nog een schoorsteen (van de buren ten zuiden van ons) van 63cm hoog, die ongeveer 1m45 van onze eigen schoorsteen afligt. De dakranden zijn ongeveer 30 cm hoog. Deze buren zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit panelen gaan plaatsen, dus kan ik tegen die grens plaatsen.

https://www.dropbox.com/s/1pftavxuz6sjbg7/Dak.jpg

De leverancier kwam met onderstaande oplossing, waarbij ik me een aantal zaken afvraag. Krijgen we veel last van de schaduw van de dakranden en/of van de twee schoorstenen? De leverancier stelt een Omnik 3.0K-TL voor, waarbij de panelen die eventueel in de schaduw kunnen liggen op één string worden aangesloten en de rest op de andere. De panelen plaatsen we dan onder een hoek van 20 graden.

https://www.dropbox.com/s...20panelen%203%20rijen.jpg

De buren die ten noorden van ons zitten, hebben dezelfde dakopstelling (alleen geen dakraam) en gaan mee in het verhaal. In bovenstaande tekening, zullen zij last krijgen van onze panelen. Om dat te voorkomen (en om wat meer ruimte over te houden), zitten we er aan te denken om de panelen op een schans onder een hoek van 15 graden te plaatsen. Zie onderstaande tekening.

https://www.dropbox.com/s...%20rijen%20-%20schans.jpg

Ik heb al een paar leveranciers gevonden die deze XL schansen leveren. Het opbrengstverschil tussen 15 en 20 graden zal denk ik niet al te groot zijn en hiermee creëren we de nodige ruimte om op beide daken (ons dak en die van de buren ten noorden van ons) 10 panelen zelf te kunnen plaatsen. Gaat overigens om

Zijn er zaken die ik hierbij over het hoofd zie? Zal het schaduweffect van de dakranden/schoorste(e)nen veel effect hebben? De leverancier geeft aan dat dit wel mee zal vallen. Als dit wel zo is, dan is het volgens mij wel de moeite waard om voor een SMA omvormer te gaan (OptiTrac Global Peak) of is het opbrengst verschil zo minimaal dat we hiervoor deze extra investering niet hoeven te doen? (Uiteraard ben ik me er van bewust dan men hier over het algemeen een stuk positiever is dan over Omnik en dat de investering waarschijnlijk wel de moeite waard zal zijn, maar het gaat mij even over de te verwachten verschillen in opbrengst).

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Commander69 schreef op zondag 08 september 2013 @ 15:42:
Is er een mogelijkheid om de problemen die ik met schaduw op mijn kleine systeempje heb sins eind augustus wat te veminderen ?

Er zijn 5 talesun 250Wp mono all black panelen aangesloten op een SB1200 omvormer.

[afbeelding]
Het is beter om een foto van het dak te maken, eventueel met de schaduw, daar kunnen mensen hier wat meer mee. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Commander69 schreef op zondag 08 september 2013 @ 15:42:

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v159/Rorobob/20130908_171313.jpg

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Lijkt me niet zo ingewikkeld. Zaag en ladder uit de schuur.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ericplan

5180 Wp PV

Wiens boom?

A'dam PVOutput

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

drielp schreef op zondag 08 september 2013 @ 17:31:
Lijkt me niet zo ingewikkeld. Zaag en ladder uit de schuur.....
En de wasdrogermolen inklappen.... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Modbreak:Dubbelposten, en dan nog spullen proberen te verkopen ook. Moge duidelijk zijn dat dat niet de bedoeling is in dit topic.

[ Voor 78% gewijzigd door _ferry_ op 08-09-2013 22:14 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

Einoël schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:08:
In de buurt zijn we (vanwege de subsidie) bezig met een gezamenlijke aanvraag voor zonnepanelen. Groot gedeelte wil het laten plaatsen, maar een klein clubje (waaronder ik) wil het zelf gaan plaatsen. Is prima te doen, lijkt me erg leuk om te doen en je bespaart bijna een kwart van de investering (snel terugverdiend).

De offertes die we nu hebben liggen, zijn (afhankelijk van de grootte) tussen de 1,30 en 1,50 per Wp. Lastige van het verhaal vind ik om te bepalen in hoeverre we last gaan krijgen van schaduw van dakranden en schoorstenen. Het gaat om een plat dak, waar volgens de leverancier in ons geval 10 panelen op het ZZW geplaatst kunnen worden.

In onderstaand tekening staat onze daksituatie met onderin nog een schoorsteen (van de buren ten zuiden van ons) van 63cm hoog, die ongeveer 1m45 van onze eigen schoorsteen afligt. De dakranden zijn ongeveer 30 cm hoog. Deze buren zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit panelen gaan plaatsen, dus kan ik tegen die grens plaatsen.

https://www.dropbox.com/s/1pftavxuz6sjbg7/Dak.jpg

De leverancier kwam met onderstaande oplossing, waarbij ik me een aantal zaken afvraag. Krijgen we veel last van de schaduw van de dakranden en/of van de twee schoorstenen? De leverancier stelt een Omnik 3.0K-TL voor, waarbij de panelen die eventueel in de schaduw kunnen liggen op één string worden aangesloten en de rest op de andere. De panelen plaatsen we dan onder een hoek van 20 graden.

https://www.dropbox.com/s...20panelen%203%20rijen.jpg

De buren die ten noorden van ons zitten, hebben dezelfde dakopstelling (alleen geen dakraam) en gaan mee in het verhaal. In bovenstaande tekening, zullen zij last krijgen van onze panelen. Om dat te voorkomen (en om wat meer ruimte over te houden), zitten we er aan te denken om de panelen op een schans onder een hoek van 15 graden te plaatsen. Zie onderstaande tekening.

https://www.dropbox.com/s...%20rijen%20-%20schans.jpg

Ik heb al een paar leveranciers gevonden die deze XL schansen leveren. Het opbrengstverschil tussen 15 en 20 graden zal denk ik niet al te groot zijn en hiermee creëren we de nodige ruimte om op beide daken (ons dak en die van de buren ten noorden van ons) 10 panelen zelf te kunnen plaatsen. Gaat overigens om

Zijn er zaken die ik hierbij over het hoofd zie? Zal het schaduweffect van de dakranden/schoorste(e)nen veel effect hebben? De leverancier geeft aan dat dit wel mee zal vallen. Als dit wel zo is, dan is het volgens mij wel de moeite waard om voor een SMA omvormer te gaan (OptiTrac Global Peak) of is het opbrengst verschil zo minimaal dat we hiervoor deze extra investering niet hoeven te doen? (Uiteraard ben ik me er van bewust dan men hier over het algemeen een stuk positiever is dan over Omnik en dat de investering waarschijnlijk wel de moeite waard zal zijn, maar het gaat mij even over de te verwachten verschillen in opbrengst).
Ik zou zeggen SMA. Kijk naar mijn toch nog mooie parabool op een vol zonnige dag http://pvoutput.org/intra...421&sid=17748&dt=20130905 ondanks dat vanaf 17.00 uur het eerste paneel en langzaam aan er meerdere in de schaduw komen. Werkt subliem dat Optitrac. En ik heb gewoon 1 string van 10 panelen.

Kan me vergissen maar volgens mij kan een Omniksol dat minder goed. Dat was voor mij destijds de reden om toch voor SMA te gaan en heb er geen spijt van.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik denk dat je met een boom op die afstand weinig technische dingen kan veranderen zodat het beter word, de zon achter het huis kan ik ook niets aan doen om dat beter te krijgen.

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Achterbuurman .....
paulv1973 schreef op zondag 08 september 2013 @ 18:12:
[...]

En de wasdrogermolen inklappen.... 8)7
Damn, dat ik daar niet eerder aan gedacht had. ;)

Maar ik las net iets over optimizers, zou dat niet helpen dat het systeem wat langer blijft leveren, de schaduw loopt over de voorste panelen. Maar goed dat wordt nog meer als de zon lager komt te staan.

• Rol-Co

Rol-Co

Kunnen ze niet naar een hoger dak?

Mooie paneelsteunen zijn dit trouwens, wat voor steunen zijn dit?

• Einoël
Volgens mij is het een Ubbink FRS-60 systeem

@Musicmasters: Bedankt voor de tip. Waarschijnlijk sluit een SMA 2500 beter aan op deze 10 panelen dan de Omnik 3 TL. Mochten er nog anderen zijn die op- en aanmerkingen hebben op het systeem, dan graag. Ondanks het vele inlezen, is en blijft het de eerste keer. ;-)

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

Verwijderd

Einoël schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:57:

@Musicmasters: Bedankt voor de tip. Waarschijnlijk sluit een SMA 2500 beter aan op deze 10 panelen dan de Omnik 3 TL. Mochten er nog anderen zijn die op- en aanmerkingen hebben op het systeem, dan graag. Ondanks het vele inlezen, is en blijft het de eerste keer. ;-)
Volgens mij kan je met een hellingshoek van 20 graden ook toe met een SMA 2000HF. Ik heb met 2500WP ook een 2000HF. Gooi je opzet even in Sunny Design van SMA zou ik zeggen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Einoël schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:57:

1,30 euro de Wp is nog een aardige hoge prijs voor zelfbouw.
maar goed plat dak systemen zijn ook wat duurder.

als je toch zelf bouwt, waar om dan niet het ballast als verhoging gebruiken?
door de tegels een gat boren en die dan onder het rekje vast zetten.
dat geeft je meteen wat minder last van schaduw van de rand.
(of een iets andere creatieve oplossing)

als ik het zo zie kunnen er ook 11 panelen op dat dak.
b.v 11x 270Wp yingly op een power-one 3.0. (die heeft ook optitrack/mppscanning)
of 10x +/-240Wp op een power-one PVI-2000 (onder gedimensioneerd zonder veel problemen)
(weet effe geen koopjes te vinden voor iets in de 2500W range, 3000W is dan elke keer net zo duur.)

ik denk niet dat je iets nodig hebt als optitrack, de schaduw van de dak randen worden wel op gelost door de diodes in de panelen en als je die schaduw hebt dan is het altijd op momenten die er toch niet erg veel meer aan doen.

edit:
a een koopje voor de 2500W range.
een aeg 2800 kan ook voor 500 euro.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11 16:32
Eerste nette parabool gehad op 5 september :)
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=362976&FotoID=8341

Begin wel te merken dat de hoek van de zon anders begint te worden.
Panelen liggen onder 20 graden. (16x260Wp)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-11 12:47
Rol-Co schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:51:
@ luccie

Vraag inderdaad even naar de steca 3000 of die te leveren is net als databeestje al aangeeft, lekkere recente omvormer en precies in het bereik van je panelen in 1 string, een super apparaat die werkelijk alles logt en 24u per dag uit te lezen is.

Schaduw is niet echt een groot probleem met zo'n hoog voltage. Zie deze
http://www.pvoutput.org/i...2038&sid=9982&dt=20130905

Schaduw van een dakkapel, zie foto op pvoutput.
Ik heb inderdaad dezelfde schaduw, maar bij mij is het mijn eigen dakkapel :P

Foto van 11uur sochtends: Bij het rode vakje komt het paneel. (De maat is geschat).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2974522/IMAG0449.jpg

Maar waarom zou ik dan geen SMA moeten pakken?
Want de Steca is best wel fors duurder als de fronius.
De delta valt inderdaad af vanwege het te hoge voltage in 1 string en te weinig in 2 strings.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

luccie schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:17:
[...]

Foto van 11uur sochtends: Bij het rode vakje komt het paneel. (De maat is geschat).

De delta valt inderdaad af vanwege het te hoge voltage in 1 string en te weinig in 2 strings.
Een SMA 3000HF of 3000TL zal vergelijkbaar geprijst zijn als een Steca, deze kunnen ook met schaduw omgaan, mits je dit aanzet. Tenzij je een SMA hebt met "optitrac" ben je niet beter uit. Tevens is de spanning te hoog voor sommige SMA omvormers, ze maken er nogal wat.

Zou zonde zijn om een omvormer te nemen die het verlies niet beperkt, je zal je er jaren aan ergeren.

• luccie
databeestje schreef op maandag 09 september 2013 @ 16:57:
[...]

Een SMA 3000HF of 3000TL zal vergelijkbaar geprijst zijn als een Steca, deze kunnen ook met schaduw omgaan, mits je dit aanzet. Tenzij je een SMA hebt met "optitrac" ben je niet beter uit. Tevens is de spanning te hoog voor sommige SMA omvormers, ze maken er nogal wat.

Zou zonde zijn om een omvormer te nemen die het verlies niet beperkt, je zal je er jaren aan ergeren.
Ik heb net de prijs gekregen van de Steca. Het scheelt 250 ex btw. (Ik koop zonder BTW)
Dat verdien ik nooit terug voor die paar % extra opbrengst, maar de log functies zijn het wel waard denk ik.
Kijken of os mam de portomonnee wilt trekken :P
SMA is idd net zo duur maar ziet er minder goed uit vind ik.

Iemand die weet hoe je zo een stecagrid aan PVoutput.org hangt? Is die firmware met die ethernet poort al klaar?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

luccie schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:17:
[...]

Wat je maar te laag vind, ik zie dat je met 300V juist al goed zit met de Delta ?

Pagina 15

http://www.delta-americas...366_Version_3.pdf#page=15

edit;

Heb je zelf ook vast al gevonden, maar hier nog even de rendementen bij 150, 300 en 480V
in de nederlandse gebruiksaanwijzing,
http://estg-zonnepanelen....a_2.0_tot_5.0.pdf#page=22

En standaard 10 jaar garantie op de Delta ( nee ik verkoop ze zelf niet ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door PClop op 09-09-2013 23:34 ]

• Einoël
migjes schreef op maandag 09 september 2013 @ 09:09:
[...]

1,30 euro de Wp is nog een aardige hoge prijs voor zelfbouw.
maar goed plat dak systemen zijn ook wat duurder.
Andere opties zijn altijd welkom. Hier moet nog wel de gemeentelijke subsidie (als deze doorgaat) van 40 cent per Wp vanaf.
als je toch zelf bouwt, waar om dan niet het ballast als verhoging gebruiken?
door de tegels een gat boren en die dan onder het rekje vast zetten.
dat geeft je meteen wat minder last van schaduw van de rand.
(of een iets andere creatieve oplossing)
Dat is wel een goede tip, heb ik meteen balast aan de onderkant en een verhoging. Panelen blijven dan nog steeds een kleine 50 cm van de kant, maar zowel achter als voor (balkon) komt dit op eigen terrein uit.
als ik het zo zie kunnen er ook 11 panelen op dat dak.
b.v 11x 270Wp yingly op een power-one 3.0. (die heeft ook optitrack/mppscanning)
of 10x +/-240Wp op een power-one PVI-2000 (onder gedimensioneerd zonder veel problemen)
(weet effe geen koopjes te vinden voor iets in de 2500W range, 3000W is dan elke keer net zo duur.)
Een 3000W range voor dezelfde prijs als een 2500W range is natuurlijk geen probleem. Met de 40 cent per Wp subsidie in mijn achterhoofd, is een groter systeem natuurlijk altijd voordelig, maar diverse leveranciers kwamen met gelijksoortige voorstellen. (Was ik nou maar eerder gaan oriënteren 8)7 ). Hoor graag van je hoe jij tegen die 11 panelen aankijkt, maar creatieve alternatieven zijn altijd welkom. Let wel dat ik niet te ver naar ‘boven’ (noorden) kan, daar zit mijn buurman waarmee ik de panelen op het dak ga leggen en hij zal een gelijke opstelling willen hebben. Dak is ook hetzelfde, alleen heeft hij geen dakraam.
ik denk niet dat je iets nodig hebt als optitrack, de schaduw van de dak randen worden wel op gelost door de diodes in de panelen en als je die schaduw hebt dan is het altijd op momenten die er toch niet erg veel meer aan doen.
Helder antwoord. Durf je ook iets te zeggen over de schoorsteen van 63cm hoog met daarop het pijpje van 13 cm? Als optitrac niet nodig is, verruimt dat natuurlijk de keuze.
edit:
a een koopje voor de 2500W range.
een aeg 2800 kan ook voor 500 euro.
Dat is nogal een prijsverschil met de SMA. Als deze qua opbrengst (ook op de lage vermogens) vergelijkbaar is, is dit een prima alternatief. Ik ga hier even wat meer informatie over opzoeken. Uiteraard ook even onderzoeken wat de loggingsopties zijn. De loggingsopties van de SMA (bluetooth naar oude android telefoon en via WiFi door naar PVoutput.org) vind ik zelf wel een mooie oplossing.

Verwijderd

[...]

Dus volgens jou worden schaduwproblemen opgelost door diodes? Dat lijkt me toch stug gezien de vele discussies hier over schaduw en hoe op te lossen (middels Optitrac, micro omvormers, aparte strings, bomen omzagen etc). Ik geloof er niets van.

• Einoël
Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 07:58:
[...]

Volgens mij kan je met een hellingshoek van 20 graden ook toe met een SMA 2000HF. Ik heb met 2500WP ook een 2000HF. Gooi je opzet even in Sunny Design van SMA zou ik zeggen.
Wel grappig dit! Omvormers zitten dicht bij elkaar, scheelt niet veel. Lijkt de investering van een grotere niet waard. Of ik moet later meer panelen willen bijplaatsen.

Sunny design2100RL2000HF2500RL2500HF
01894189419061890
152079205820742056
202111209021062088
302140212021362117

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:51:
[...]

Dus volgens jou worden schaduwproblemen opgelost door diodes? Dat lijkt me toch stug gezien de vele discussies hier over schaduw en hoe op te lossen (middels Optitrac, micro omvormers, aparte strings, bomen omzagen etc). Ik geloof er niets van.
je de diodes schakelen gewoon een stuk van het paneel uit in de string (of zelfs het hele paneel).
daarna kan optitrac iets gaan doen. (vooral als er slagschaduw is of ander ingewikkelde schaduw, in dit geval hebben we het over een dak rand en dat is een harde schaduw)
de discussie micro omvormer/apparte strings word vaak gehouden door mensen die nog niet weten wat ze nu willen en die nog geloven dat schaduw de hele string er onderuit trekt. (wat natuurlijk wel gebeurd als de schaduw tegelijk over teveel diodes komt, maar zelfs optitrak kan daar niks aan doen.)
http://www.sanel-solar.be/nl/bypass-diodes

hier een voorbeeldje van veel schaduw (oost-west systeem met 5 panelen onder dakkapel en 5 boven + cv pijp, dus allemaal harde schaduw op de cv pijp na)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Nicowico.jpg
dat vergeleken met mijn set (een stuk minder schaduw), de omvormer ondersteunt geen optitrak of iets dergelijks. <sarcasme>groot verschil he zonder optitrack?????</sarcasme>

een beetje lezen over de situatie waarin iets gezegd word doet ook wonderen.
(ook de soep niet zo heet eten als waarop hij opgediend word.)
we hebben het over schaduw op het einde van de dag en het begin van de dag.
de paar W die er dan uit komen is niet zo interessant. (en de schoorsteen staat ver van elk paneel)
Einoël schreef op maandag 09 september 2013 @ 21:31:
[...]
Wel grappig dit! Omvormers zitten dicht bij elkaar, scheelt niet veel. Lijkt de investering van een grotere niet waard. Of ik moet later meer panelen willen bijplaatsen.
de meeste omvormers kunnen 30% meer of minder Wp aan als hun W.
zonder dat je echt veel verlies hebt. (heeft te maken met verschillende weer type etc..
b.v in de zomer als het warm is leveren de panelen minder omdat ze gewoon soms wel koken heet worden.
maar in de lente leveren ze soms wel meer als hun stc waarde omdat ze koud zijn.
(disclamer: ik wens verder geen over-onder dimensioneren discussie :*) )
over de prijs kun je ook nog zeggen dat soms zwaardere omvormers goedkoper zijn als de lichtere, waardoor die stelling niet altijd opgaat.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Paneeltjes worden weer lekker schoon gewassen!
Doen ze het weer extra goed als de Zon weer even schijnt.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mooie positieve benadering voor een slechte opbrengst :P Geef mij maar het saharazand terug :9~

Verwijderd

ff schoonheids buitje is niet erg, uiteindelijk toch nog 7,5 kwh vandaag

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier aan de oost grens is de afgelopen 5 dagen maar liefst 153mm regen gevallen.
Een absoluut record en het einde is nog lang niet in zicht :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

luccie schreef op maandag 09 september 2013 @ 17:15:
[...]

Ik heb net de prijs gekregen van de Steca. Het scheelt 250 ex btw. (Ik koop zonder BTW)
Dat verdien ik nooit terug voor die paar % extra opbrengst, maar de log functies zijn het wel waard denk ik.
Kijken of os mam de portomonnee wilt trekken :P
SMA is idd net zo duur maar ziet er minder goed uit vind ik.

Iemand die weet hoe je zo een stecagrid aan PVoutput.org hangt? Is die firmware met die ethernet poort al klaar?
Ga uit van een 10 jaar levensduur van de omvormer, terug gerekend is het circa 100kWh a 23 euro cent per jaar. Zo raar is het ook weer niet.

1% van ~2700kWh per jaar is toch al 27kWh, en het zal wel ietsje meer zijn. Hierbij doel ik dan op een vergelijk met een conventionele SMA of Omniksol zonder schaduwmanagement. Sterker nog, de StecaGrid is per definitie al 1% beter rendement dan een SMA 3000HF.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zie ook het verschil van 250,- niet, beide zijn 950,-

• luccie
De 250 verschil is tussen de fornius en de Steca.

Ik heb de steca besteld. Komt vandaag binnen :D de panelen giterenavond al uitgeladen en vandaag hopelijk al leggen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nederland is circa 90.000 installaties verder in een jaar tijd maar helaas gaat de eindejaarsafrekening met de Nuon en slimme meter nog niet goed.

Het afgelopen jaar netjes elke 2 maanden de meterstanden van de Nuon doorgekregen. Helaas kreeg ik deze maand wel de email maar niet de meterstanden, wellicht vanwege de eindafrekening.

Helaas is de eindafrekening niet sluitend, zij brengen hier enkel het verbruik in rekening, en bepalen aan de hand daarvan het voorschot bedrag. Er is dus geen vermelding van de teruglevering.

N.B. Even opletten voor de mensen die een nieuwe installatie hebben met een slimme meter dat deze wel verwerkt worden. Wellicht vallen er mensen voor het lagere verbruik zonder dat de teruglevering daarin verwerkt is. Dat zou zonde zijn.

Edit: De medewerkster geeft aan binnen 8-12 weken deze teruggeleverde energie standen te verwerken. Ze kon de standen ook nog opnoemen, wat mij deugd doet. Jammer dat het zo lang duurt, een verbeterpuntje.

[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 11-09-2013 14:05 ]

Verwijderd

salderen per aansluiting is wettelijk verrplicht, per telwerk niet.
ik heb mkleinman en een aantal mensen hier al eens mee geholpen, maar blijkbaar is nuon erg hardleers.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb hetzelfde bij Greenchoice, die toch dichter bij het groene goed zit :/
Dus wel een verbruiksafrekening sturen, maar de opwek geheel vergeten.
Overigens zie ik dat ze bezig zijn met de opwek kant, waardoor ze geen schatting (kunnen) maken.
Vreemd is ook dat de verbruiksinschatting voortborduurt op de oude situatie zonder opwekking.
Met opwekking gaat ongeveer 1/3 van het verbruik niet meer via de meter en dat is te zien aan de standen.
Toch wordt dat gewoon genegeerd |:(
Ik heb eerder telefonisch een lager maandbedrag afgesproken en bij elke wijziging moet ik dat opnieuw doen.
Sterker nog, na 9 maanden met opwek en bijbehorend maandbedrag hoefde ik maar €4,- bij te betalen.
Het afgesproken bedrag is dus vrijwel exact passend voor mijn situatie en toch gaat het weer omhoog ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:30:
Ik heb hetzelfde bij Greenchoice, die toch dichter bij het groene goed zit :/
Dus wel een verbruiksafrekening sturen, maar de opwek geheel vergeten.
Overigens zie ik dat ze bezig zijn met de opwek kant, waardoor ze geen schatting (kunnen) maken.
Vreemd is ook dat de verbruiksinschatting voortborduurt op de oude situatie zonder opwekking.
Met opwekking gaat ongeveer 1/3 van het verbruik niet meer via de meter en dat is te zien aan de standen.
Toch wordt dat gewoon genegeerd |:(
Ik heb eerder telefonisch een lager maandbedrag afgesproken en bij elke wijziging moet ik dat opnieuw doen.
Sterker nog, na 9 maanden met opwek en bijbehorend maandbedrag hoefde ik maar €4,- bij te betalen.
Het afgesproken bedrag is dus vrijwel exact passend voor mijn situatie en toch gaat het weer omhoog ;w
Bij de afrekening moet je dan ook nog het type meter weten...... een Draaischijf meter saldeert zelf al, een "slimme" meter niet, lijkt simpeler als het is.
Ik denk trouwens dat GC nieuwe software online had gezet welke niet bleek te werken ..... en dus maar offline gehaald.... Beter niets als verkeerd. Je moet gewoon zelf bepalen wat je voorschot is.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ok, voor de volledigheid heb ik een 'domme' digitale meter met 4 telwerken ;)
Gc kan dus exact zien wat ik teruglever en verbruik (ze vroegen zelf om het door te geven).
Ik ga eens kijken hoe ver ik het bedrag online omlaag krijg, voor zover ik me herinner zitten daar grenzen aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-09-2013 13:42 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19
Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:04:
Hier aan de oost grens is de afgelopen 5 dagen maar liefst 153mm regen gevallen.
Een absoluut record en het einde is nog lang niet in zicht :o
Hoezo een record? ik noem nog steeds 27 augustus 2010 een record met zijn 140mm binnen 24 uur. Als dan je panelen niet schoon zijn weet ik het ook niet meer. lol :+

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:41:
Ok, voor de volledigheid heb ik een 'domme' digitale meter met 4 telwerken ;)
Gc kan dus exact zien wat ik teruglever en verbruik (ze vroegen zelf om het door te geven).
Ik ga eens kijken hoe ver ik het bedrag online omlaag krijg, voor zover ik me herinner zitten daar grenzen aan.
Als je elke maand een tussenstand invuld kan je met het verbruik bepalen maximaal, of liever gezegt minimaal op 4,- komen, wil je nog verder kan je het gas iets terug zetten. :P

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

"De berekening voor het verwachte verbruik hebben wij tijdelijk offline gebracht. Onze excuses voor het ongemak. We zijn hier toe genoodzaakt omdat we de berekening willen verfijnen."

Zucht, als dit maar niet te lang duurt want ik wil in oktober het bedrag betalen dat mij goed uit komt.
Je kan nu dus even niet je voorschotbedrag aanpassen :/

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Zal de telefonische klantenservice je vast wel bij kunnen helpen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Niek_ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:51:
Zal de telefonische klantenservice je vast wel bij kunnen helpen?
Ik denk het wel, al heb ik een vrij langdurige ervaring achter de rug van de vorige afrekening |:(
Die kwam op een raar moment (juni) en sloeg eigenlijk op het feit dat ik in dec 2012 ging terugleveren :z
Bovenstaande melding zie ik al sinds 4 september, het wordt tijd dat ze dit oplossen zodat ik de tijd en telefoontikken kan vermijden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:58:
"De berekening voor het verwachte verbruik hebben wij tijdelijk offline gebracht. Onze excuses voor het ongemak. We zijn hier toe genoodzaakt omdat we de berekening willen verfijnen."

Zucht, als dit maar niet te lang duurt want ik wil in oktober het bedrag betalen dat mij goed uit komt.
Inderdaad heel irritant juist omdat ik in het naseizoen mijn voorschot verder wou verlagen.
In het begin van het jaar is dat niet mogelijk door de belachelijk hoge schatting.

Hopen dat het beter wordt. Het zou mooi zijn als ze opwek en levering via één afrekening zouden kunnen doen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Rol-Co

Rol-Co

Oehh, de dagen worden al serieus korter, voor 20:00 al uit, het gaat snel nu.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:26
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:58:

Gewoon even Greenchoice bellen, heb ik ook gedaan.

Verwijderd

Ik heb hier trouwens een brief ontvangen betreffende de subsidie die is verstrekt.
In de brief gaven ze aan dat nader onderzoek had uitgewezen dat ik aan alle eisen had voldaan om de subsidie te mogen blijven behouden.
Hoe ze dat geconstateerd hebben is mij een raadsel,Panelen zijn niet zichtbaar vanaf de weg,tenzij ze een ritje in een bus doen over de busbaan in de wijk,en ze alleen kunnen zien dat er iets staat.
Zouden ze voor de bewijslast heel Nederland weer fotograferen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij heb ik een koopovereenkomst (scan) overhandigd, omdat mijn leverancier zelf plaatst lijkt het me niet moeilijk om binnen een half jaar uitsluitsel te hebben.
De bevestiging kwam hier 22 augustus, ruim 8 maanden na de plaatsing ;)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:23:
Ik heb hier trouwens een brief ontvangen betreffende de subsidie die is verstrekt.
In de brief gaven ze aan dat nader onderzoek had uitgewezen dat ik aan alle eisen had voldaan om de subsidie te mogen blijven behouden.
Hoe ze dat geconstateerd hebben is mij een raadsel,Panelen zijn niet zichtbaar vanaf de weg,tenzij ze een ritje in een bus doen over de busbaan in de wijk,en ze alleen kunnen zien dat er iets staat.
Drones? :)

Of misschien een helikopter, Ik heb ook zo'n brief ontvangen. De mijne zijn wel van de weg af te zien....

[ Voor 8% gewijzigd door drielp op 11-09-2013 22:14 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
netbeheerder?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

Hoe dan?
Ik heb de brief ook ontvangen, maar mijn netbeheerder weet niet dat ik panelen op het dak heb.
Evenals de leverancier, die weet het ook niet.
En ik heb (gelukkig) nog een draaischijfmeter, dus daar kunnen ze het ook niet uit halen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-11 17:24
Bij mij jongste broer is daadwerkelijk controle geweest, met 2 man sterk vanuit de provincie.
http://gathering.tweakers...message/39146183#39146183

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40
Vanochtend offerte getekend voor zonnepanelen. Het betreft het leggen op een leien dak, dus geen supergoedkope offerte. 3000 Wp voor 5.400. De gemeente Utrecht heeft gelukkig een hele mooie subsidie regeling, en ik kan 1200 euro subsidie krijgen. Dan zou de totale kosten uitkomen op 4200 euro voor 3000 Wp. Terugverdientijd van ongeveer 7.5 jaar op basis van kWh-prijs van 21 cent.

• Rol-Co

Rol-Co

luccie schreef op woensdag 11 september 2013 @ 02:43:
De 250 verschil is tussen de fornius en de Steca.

Ik heb de steca besteld. Komt vandaag binnen :D de panelen giterenavond al uitgeladen en vandaag hopelijk al leggen.
Nog gelukt allemaal?
Ik ben benieuwd :)

• Carbon
  • Laatst online: 24-11 15:20

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Blik1984 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:16:
Vanochtend offerte getekend voor zonnepanelen. Het betreft het leggen op een leien dak, dus geen supergoedkope offerte
Het plaatsen van leihaken lijkt me een secuur klusje.

Plaatsen van de haken voor bevestiging

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:00
MieJuul schreef op donderdag 12 september 2013 @ 09:25:
[...]

Hoe dan?
Ik heb de brief ook ontvangen, maar mijn netbeheerder weet niet dat ik panelen op het dak heb.
Evenals de leverancier, die weet het ook niet.
En ik heb (gelukkig) nog een draaischijfmeter, dus daar kunnen ze het ook niet uit halen.
Denk gewoon met satelietbeelden? En dan niet de verouderde google earth maar cyclomedia ofzo.

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:57
Nou, de kogel is door de kerk en de offertes voor zonnepanelen zijn geplaatst. Als fervent Tweakert is dat al een berichtje waard vond ik. Ik zal kort onze situatie even bespreken en zit met een aantal vragen over de elektrische installatie.

Ik heb al heel wat navraag gedaan en gegevens verzameld en hoop dat jullie mee willen kijken of ik het goed heb. De reden voor zonnepanelen is dat we een aardig dakoppervlak perfect op zuid hebben liggen met een hellingshoek van 30 à 40 graden. 's avonds is er een beetje schaduw door bomen, maar tot 4 uur ('s winters) en 7 uur ('s zomers) heb je daar weinig last van.

Ik ben begonnen bij onze energieleverancier (Electrabel). Volgens hun gegevens hebben wij een verbruik van +/- 8500 kWh overdag en +/- 7500 kWh 's nachts (gerekend over een heel jaar; we hebben een dubbele meter). Zij geven aan het zelf-opgewekte eigen verbruik volledig te vergoeden, incl. belastingen en toeslagen. Natuurlijk betalen we wel vastrecht en gaskosten, etc en blijven we dat gewoon doen met zonnepanelen.

Toen ben ik naar Enexis gegaan (onze netbeheerder). Zij konden mij telefonisch vertellen dat onze meter (met 2 telramen) niet terug kan tellen. Dit betekent dat een slimme meter geïnstalleerd moet worden (deze krijgt 4 telramen). De levertijd hiervoor was 6 weken en dit heb ik dus direct aangevraagd. Ook gaven zij aan dat maximaal 17000 Watt piek geïnstalleerd mocht worden omdat onze hoofdaansluiting 3 x 25 A bedroeg.

Vervolgens heb ik een installateur langs laten komen, omdat we nogal een bijzonder technische situatie hebben. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem zelf ook niet helemaal begrijp, dus ik kan het volgende fout hebben. In onze hoofdaansluiting komt dus 3 x 25A binnen. Vervolgens wordt dit weer opgedeeld naar verschillende groepen binnenshuis met 16A zekeringen. Daarnaast is er een 3 x 25A kast in deze meterkast met een dikke kabel (6 kwadraat) naar een meterkast in een afzonderlijk gebouw. Op dat gebouw komen de panelen. Die meterkast is afgezekerd met een hoofdaansluiting van 1 x 40A. Volgens de installateur was 17000 Wattpiek (=ongeveer ons verbruikt) dus geen probleem.

Ik heb zelf een inschatting gemaakt van de kosten en ben van plan een deel (eventueel zakelijk) te gaan lenen. Hiervoor is in Overijssel een aantrekkelijke regeling, namelijk een duurzaamheidslening, met een rentekorting van 3% beschikbaar. Ik heb uitgerekend dat we in onze situatie dan direct vanaf het begin al quitte draaien (en zelfs jaarlijks enkele honderden euro's over houden) zonder out-of-pocket kosten totdat we de lening na 15 jaar hebben afbetaald. De lening is goedkoper dan geld van de spaarrekening te gebruiken.

De laatste stap is dat ik offertes heb aangevraagd, onder andere bij de lokale installateurs en op zonneplan, solvari, zon7 en mijnwoningdossier.nl (website van de (locale) overheid).

Mijn vragen aan jullie zijn eigenlijk: Wat zijn goede zonnepanelen voor zo'n soort installatie? Zwart (mono) is mooier, maar ook duurder. Levert het ook meer rendement? Moeten we 1 of meerdere omvormers hebben? Welke merken kennen goede kwaliteit en goede garanties? verder...?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mono is ietsje duurder dan poly. Mono helemaal black is nog weer ietsje duurder.

Als je gewoon zoveel mogelijk kWh wil hebben voor elke euro, dan kan je het beste standaard poly panelen aanschaffen. Wil je mooi, dan mono black (kost minimaal iets rendement vanwege meer warmte (is ongunstig)). Wil je zoveel mogelijk kWh per vierkante m2 dakoppervlak; dan mono, en als euro's niet zoveel uitmaken; dan Panasonic HIT of Sunpower E20.

Edit: moet wel zeggen dat het qua prijs allemaal niet veel scheelt (m.u.v. Panasonic HIT en SunPower E20, die zijn significant duurder).

[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 12-09-2013 22:09 ]

• luccie
Rol-Co schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:39:
[...]

Nog gelukt allemaal?
Ik ben benieuwd :)
Sinds vandaag liggen alle panelen erop. Maar nog niet aangesloten.
Morgen even de verlengkabels maken voor naar de dakkapel en naar de omvormer.

En dan nog de hoofdkabel naar de omvormer. Maar daarvan heb ik het lastigste stuk gedaan. 1x de muur door en dan door de schacht naar de omvormer. Morgen gaan ze live :D

Hoe heb jij je steca gekoppeld aan Pvoutput?

[ Voor 4% gewijzigd door luccie op 13-09-2013 01:29 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Blik1984 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:16:
Vanochtend offerte getekend voor zonnepanelen. Het betreft het leggen op een leien dak, dus geen supergoedkope offerte. 3000 Wp voor 5.400. De gemeente Utrecht heeft gelukkig een hele mooie subsidie regeling, en ik kan 1200 euro subsidie krijgen. Dan zou de totale kosten uitkomen op 4200 euro voor 3000 Wp. Terugverdientijd van ongeveer 7.5 jaar op basis van kWh-prijs van 21 cent.
Alleen als je met z'n vijven tegelijk kan indienen en de pot nog niet leeg is :)

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Daarnaast is er een 3 x 25A kast in deze meterkast met een dikke kabel (6 kwadraat) naar een meterkast in een afzonderlijk gebouw. Op dat gebouw komen de panelen. Die meterkast is afgezekerd met een hoofdaansluiting van 1 x 40A.
1x 40A? Als de hoofdaansluiting afgezekerd is met 3 x 25A dan kun (theoretisch) je per fase nooit meer terugleveren dan 25A = 1 x 25 x 230 = 5750W
Welke merken kennen goede kwaliteit en goede garanties? verder...?
SMA, Power-One beide geven standaard 5 jaar garantie welke is uit te breiden naar 10,15 of 20 jaar

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Bartjuh schreef op donderdag 12 september 2013 @ 22:02:
Edit: moet wel zeggen dat het qua prijs allemaal niet veel scheelt (m.u.v. Panasonic HIT en SunPower E20, die zijn significant duurder).
De SunPower X21 is zelfs nog een tikkie beter (en duurder).
SunPower is significant duurder maar ze geven wel 25 jaar garantie op de panelen en opbrengst.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11 17:53
gabn88 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 21:44:
Toen ben ik naar Enexis gegaan (onze netbeheerder). Zij konden mij telefonisch vertellen dat onze meter (met 2 telramen) niet terug kan tellen. Dit betekent dat een slimme meter geïnstalleerd moet worden (deze krijgt 4 telramen). De levertijd hiervoor was 6 weken en dit heb ik dus direct aangevraagd.
Deze aanname is fout, je hoeft niet perse een slimme meter te accepteren. Er moet weliswaar een andere meter komen maar je kunt ook om een domme teruglevermeter vragen.

De domme meter is in mijn ogen veel slimmer, maar dat is weer een andere discussie.
Je hoeft niet alles te accepteren van je netbeheerder, hoeveel ze ook pushen. Heb ik ook niet gedaan bij enexis.

• Blik1984
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 08:23:
[...]

Alleen als je met z'n vijven tegelijk kan indienen en de pot nog niet leeg is :)
Uiteraard bekend, zijn met 5-en en we hebben tot 19 september om de subsidie-aanvraag in te dienen

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 17-11 13:54
Blik1984 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:04:
[...]

Uiteraard bekend, zijn met 5-en en we hebben tot 19 september om de subsidie-aanvraag in te dienen
:Y
Just checking, zou vervelende verrassing kunnen zijn :)

• migjes
anderen heb al mooie antwoorden gegeven over de andere zaken, maar deze miste ik nog:
Ik heb zelf een inschatting gemaakt van de kosten en ben van plan een deel (eventueel zakelijk) te gaan lenen. Hiervoor is in Overijssel een aantrekkelijke regeling, namelijk een duurzaamheidslening, met een rentekorting van 3% beschikbaar. Ik heb uitgerekend dat we in onze situatie dan direct vanaf het begin al quitte draaien (en zelfs jaarlijks enkele honderden euro's over houden) zonder out-of-pocket kosten totdat we de lening na 15 jaar hebben afbetaald. De lening is goedkoper dan geld van de spaarrekening te gebruiken.
ik ben zelf geen voorstander van lenen, maar dat mag de pret niet drukken.
ik zie dat je 8500+7500kWh gebruikt (pfff das veel, geen idee of er niet iets te bezuinigen valt) ongeveer 16000kWh dus.
de eerste 10000kWh hebben een Energiebelasting van 14,10 cent.
de 6000kWh daar boven op heeft een heffing van 5,13 cent.
bij salderen gaat het eerst van die 6000kWh af en dan pas van de 10000kWh.
dus de eerste 6000kWh die je opwekt zijn maar iets van +/- 13ct en de 10000kWh zijn +/-22ct.
dit kan je tvt behoorlijk veranderen en ik weet niet of je er rekening mee hebt gehouden in de lening.
(zeker iets om naar te kijken voor 15 jaar lang)

als je nu een ferraris meter had, dan kon je salderen wat je wilt, dan is er geen hond die ziet hoeveel je doet.
maar je geeft aan een digitale meter te hebben en misschien een slimme meter wil.
met een slimme meter ziet de netbeheerder+energie leverancier het wel hoeveel je saldeert.
en ondanks dat de 5000kWh grens is af geschaft zijn sommige leveranciers best hardnekkig.
(essent in iedergeval)

het grote voordeel is dat je een grote installatie wil aanleggen, dat maakt de prijs een stuk lager per Wp.
waarschijnlijk is het project wel te doen, maar verwacht geen gouden bergen en pas op met lenen.

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 00:35
migjes schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:33:
anderen heb al mooie antwoorden gegeven over de andere zaken, maar deze miste ik nog:

[...]

ik ben zelf geen voorstander van lenen, maar dat mag de pret niet drukken.
ik zie dat je 8500+7500kWh gebruikt (pfff das veel, geen idee of er niet iets te bezuinigen valt) ongeveer 16000kWh dus.
de eerste 10000kWh hebben een Energiebelasting van 14,10 cent.
de 6000kWh daar boven op heeft een heffing van 5,13 cent.
bij salderen gaat het eerst van die 6000kWh af en dan pas van de 10000kWh.
dus de eerste 6000kWh die je opwekt zijn maar iets van +/- 13ct en de 10000kWh zijn +/-22ct.
dit kan je tvt behoorlijk veranderen en ik weet niet of je er rekening mee hebt gehouden in de lening.
(zeker iets om naar te kijken voor 15 jaar lang)

als je nu een ferraris meter had, dan kon je salderen wat je wilt, dan is er geen hond die ziet hoeveel je doet.
maar je geeft aan een digitale meter te hebben en misschien een slimme meter wil.
met een slimme meter ziet de netbeheerder+energie leverancier het wel hoeveel je saldeert.
en ondanks dat de 5000kWh grens is af geschaft zijn sommige leveranciers best hardnekkig.
(essent in iedergeval)

het grote voordeel is dat je een grote installatie wil aanleggen, dat maakt de prijs een stuk lager per Wp.
waarschijnlijk is het project wel te doen, maar verwacht geen gouden bergen en pas op met lenen.
En doe iets aan het stroomverbruik :X

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb zelf een inschatting gemaakt van de kosten en ben van plan een deel (eventueel zakelijk) te gaan lenen. [...] Ik heb uitgerekend dat we in onze situatie dan direct vanaf het begin al quitte draaien (en zelfs jaarlijks enkele honderden euro's over houden) zonder out-of-pocket kosten totdat we de lening na 15 jaar hebben afbetaald.
Misschien ten overvloede, maar je bent je bewust van de risico's? 15 jaar is lang, ongeveer 5 regeringen ;)
Hier staan wat factoren die misschien niet voor de hand liggen: Zonnepanelen op afbetaling - verstandig of niet
Bewust de risico's nemen is natuurlijk prima :)
Daarnaast is er een 3 x 25A kast in deze meterkast met een dikke kabel (6 kwadraat) naar een meterkast in een afzonderlijk gebouw. Op dat gebouw komen de panelen. Die meterkast is afgezekerd met een hoofdaansluiting van 1 x 40A
Dat is hoogst ongebruikelijk; de 1x40A zekering doet niks. Met meer dan 25A knalt je hoofdzekering eerder. Ik vermoed dat je 3x80A krijgt, onderverdeeld in 2 kasten van 3x25 en één van 1x40?

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2013 10:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• PcDealer
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 16:09
yannickie111 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:40:
[...]

En doe iets aan het stroomverbruik :X
Ik lees iets over afzonderlijke gebouwen en eventueel zakelijk lenen. Ik vermoed dat een deel van het verbruik ook zakelijk is. Wellicht iets in de agrarische sector?

Punctuality is the politeness of kings

• Blik1984
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:26:
[...]

:Y
Just checking, zou vervelende verrassing kunnen zijn :)
De rijks-subsidie heb ik al binnen wegens een eerder getekende offerte die toen uiteindelijk niet door is gegaan. Dus ik heb al iets van subsidie ontvangen. Als de subsidie van Utrecht doorgaat dan moet ik de rijkssubsidie terugstorten

Verwijderd

dan moet je zowiezo omdat die aanvraag niet offerte uiteindelijk niet tot plaatsing heeft geleid.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Proton_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:48:
[...]

Misschien ten overvloede, maar je bent je bewust van de risico's? 15 jaar is lang, ongeveer 5 regeringen ;)
Hier staan wat factoren die misschien niet voor de hand liggen: Zonnepanelen op afbetaling - verstandig of niet
Bewust de risico's nemen is natuurlijk prima :)

[...]

Dat is hoogst ongebruikelijk; de 1x40A zekering doet niks. Met meer dan 25A knalt je hoofdzekering eerder. Ik vermoed dat je 3x80A krijgt, onderverdeeld in 2 kasten van 3x25 en één van 1x40?
Vaak wordt de HS aangezien als zijnde een installatie automaat van 40 amp :P

• gabn88
Bedankt voor de reacties!
PClop schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:34:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Er worden meerdere fasen van 25 Ampere afgetapt en naar de nieuwe hoofdschakelaar geleid. Deze heeft dan een doorslagwaarde van 40 Ampere. Volgens mij vertel ik niks geks toch?
internet4me schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 09:51:
[...]

Deze aanname is fout, je hoeft niet perse een slimme meter te accepteren. Er moet weliswaar een andere meter komen maar je kunt ook om een domme teruglevermeter vragen.

De domme meter is in mijn ogen veel slimmer, maar dat is weer een andere discussie.
Je hoeft niet alles te accepteren van je netbeheerder, hoeveel ze ook pushen. Heb ik ook niet gedaan bij enexis.
Dit gevoel ("een domme meter = slimmer") heb ik ook. Maar ik kan het niet echt hard maken. Kun je me misschien vertellen waarom?

[ Voor 44% gewijzigd door gabn88 op 13-09-2013 13:44 ]

• migjes
PClop schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:34:
[...]

<fun mode>
maar ik heb toch een aardlek die tot 40A gaat?
</fun mode>
ben bang dat in dat stuk een communicatie probleem is.
gabn88 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:42:
[...]
Even voor de duidelijkheid. Er worden meerdere fasen van 25 Ampere afgetapt en naar de nieuwe hoofdschakelaar geleid. Deze heeft dan een doorslagwaarde van 40 Ampere. Volgens mij vertel ik niks geks toch?
ben bang van wel.
maar ik kreeg dat gedeelte ook niet helemaal ontcijfert uit je bericht.

nu heb je 3x25A als ik het goed begrijp, dus er is wel iets mogelijk (waarschijnlijk genoeg voor wat je wil)

• mrmrmr
  • Niet online
Wat Carbon en Proton al zeggen: die 40A hoofdzekering is fout of althans niet functioneel als hij wordt gevoed door 1x25A. Die moet je terug laten brengen naar 25A of minder.

Normaal gesproken heb je dan een 16A groep, dat is dus 3680W.

Als je meer wilt dan ca. 4600W (20A) kun je 3-fase gebruiken of de hoofdaansluiting verhogen. Zie hier voor een lijstje. Er zijn nog meer lijstjes en niet iedereen is het met dit lijstje eens. Check ook de eisen van de verzekering.

Zou het kunnen dat je 3x25A eigenlijk 3x40A is of was? Dan heeft een 40A aansluiting over 6mm2 kabel zin.

Als je een close up foto maakt van de hoofdzekeringen, dan kunnen we misschien zien wat de zekering is. Meestal zijn het 3 grote porseleinen houders met een keramische zekering erin, in een verzegelde doorzichtige plastic bak. Op de dop staat vaak een kleur die aangeeft voor hoeveel A het is. Op de houder kan ook een aanduiding staan, maar dat hoeft niet overeen te komen met de geplaatste zekering.

• migjes
Dit gevoel ("een domme meter = slimmer") heb ik ook. Maar ik kan het niet echt hard maken. Kun je me misschien vertellen waarom?
neem de andere tips effen allemaal door, staat al best veel wat interessant kan zijn voor je.
(ik had het b.v. over salderen boven de 10.000kWh)

je kunt meters in 3 hoofdgroepen in delen.
1 ferraris meter.
voordeel:
saldeert automatisch.
en voor al als je niet de min in gaat per jaar erg gemakkelijk.
nadeel:
een klein gedeelte van dit soort meters heeft een blokkering op terug draaien.
en is ook niet aan te vragen, ben je hem kwijt krijg je hem nooit meer terug.

2. digitale meter.
nadelen:
vele van deze meters salderen gewoon helemaal niet.
(verder ben ik niet bekent met dit soort meters)

3. slimme meter.
nadelen:
voor sommige is dit wel een stukje privacy schending. (of het zwaard van Damocles, de mogelijkheid dat ze je op afstand uitschakelen)
ook voor saldering is elk jaar een handmatige stap nodig. (zo slim is i nu ook weer niet :*) )
voordelen:
je kunt nu wel een stuk beter zien wat je gebruik is en waaraan je dit besteed.
maar met pv er bij raken die beelden wat vertekend. (dat is weer op te lossen met een extra meter, maar dan word het tweakerig)
(als de pv levert, word er ook een gedeelte gebruikt door het huis zelf, en dat meet hij niet apart.)

er zijn helaas geen voordelen met een slimme meter voor pv, maar echt grote nadelen ook niet.
persoonlijke keus. (je merkt dat ik me ook ingraaf, omdat ik geen zin heb in een slimme meter discussie, probeer allen de voor en nadelen te geven.)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er worden meerdere fasen van 25 Ampere afgetapt en naar de nieuwe hoofdschakelaar geleid. Deze heeft dan een doorslagwaarde van 40 Ampere. Volgens mij vertel ik niks geks toch?
Het is (praktisch) niet mogelijk om verschillende fasen van 25A te combineren tot één van 40A.
Ook is een hoofdschakelaar geen overstroombeveiliging.
Als je zeker weet dat er 3x25A binnenkomt en je bij het gebouw waar je de zonnepanelen wilt installeren maar één fase hebt, kan je niet zo veel vermogen invoeden als je van plan bent.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• gabn88
Ik ben zelf aardig in de war met het elektrische verhaal en omdat ik het daardoor waarschijnlijk jullie niet (goed) duidelijk kan maken heb ik het maar even gefotografeerd.

De elektrische aansluiting komt binnen in een kast met 3 x 25. Deze heb ik niet op de foto. Daarna gaat hij naar de meter:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/704385/2013-09-13%2014.20.56.jpg

Daarna deze hoofdschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/704385/2013-09-13%2014.21.05.jpg

Vervolgens door deze zekeringen (die zijn nieuw aangelegd t.b.v. het nieuwe gebouw):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/704385/2013-09-13%2014.21.10.jpg

En deze kabel:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/704385/2013-09-13%2014.22.12.jpg

Komt het hier uit (in het nieuwe gebouw):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/704385/2013-09-13%2014.22.02.jpg

Op de laatste foto zie je hoofdschakelaar (rechts) en twee aardlekschakelaars (1 voor kracht en 1 gewoon).

• hansdegit
  • Laatst online: 17-11 13:56
Krachtgroep, dikke automaat, dus er gaan iig 3 fases naar de andere kast. Is de kabel naar de andere kast in de "hoofd"meterkast afgezekerd?

edit: ja dus, Hans. Het is alleen even de vraag hoe zwaar de zekeringen zijn uitgevoerd. Is die losse zekering die daar ligt bedoeld voor de zekeringhouders daarboven? Zo ja, dan gaat er 3x 25A naar de subkast.

/me HdG duikt weg voor de selectiviteitsdiscussie die nu gaat ontstaan

[ Voor 57% gewijzigd door hansdegit op 13-09-2013 14:48 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

hansdegit schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:43:
Krachtgroep, dikke automaat, dus er gaan iig 3 fases naar de andere kast. Is de kabel naar de andere kast in de "hoofd"meterkast afgezekerd?

edit: ja dus, Hans. Het is alleen even de vraag hoe zwaar de zekeringen zijn uitgevoerd. Is die losse zekering die daar ligt bedoeld voor de zekeringhouders daarboven? Zo ja, dan gaat er 3x 25A naar de subkast.

LOL
Als er voor hoofdzekering automaten zijn gebruikt is er niet zoveel aan de hand (kun je zelf resetten), zo niet dan zou ik die 3x25A snel vervangen door 3x20A

• Proton_

Proton_

Team Welles

gabn88 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:32:
De elektrische aansluiting komt binnen in een kast met 3 x 25. Deze heb ik niet op de foto. Daarna gaat hij naar de meter:
Ok, 3x80 kunnen we uitsluiten, daar is deze meter niet geschikt voor :)
Daarna deze hoofdschakelaar:
Eigenlijk een 300mA aardlekschakelaar, maakt voor het verhaal niet uit.
Komt het hier uit (in het nieuwe gebouw):
[afbeelding]
Als je daar je panelen wil, is het geen probleem. Je kunt zonder meer een 3x16A groep bijplaatsen voor 11kWp zonnepanelen.
Met een beetje goeie wil kan 3x20 ook voor 14kWp.
17kWp is wat veel.
* Proton_ heeft selectiviteit en onderdimensioneren niet genoemd O-)

• migjes
migjes schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:09:
[...]
(je merkt dat ik me ook ingraaf, omdat ik geen zin heb in een slimme meter discussie, probeer allen de voor en nadelen te geven.)
hansdegit schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:43:
Proton_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:01:
* Proton_ heeft selectiviteit en onderdimensioneren niet genoemd O-)
proberen we nu roomser als de paus te zijn, lol.

@gabn88
neem rustig je tijd, de winter staat voor de deur (lage opbrengsten) dus er is geen haast.
tijd brengt raad.

• mrmrmr
  • Niet online
@gabn88

Als ik het goed begrijp heb je een kast met 3x25A hoofdzekeringen (wat we niet zeker weten, geen foto), dan een kast met 3x25A zekeringen en dan een gebouw met 3x25A (dus geen 1x40A).

Zoals hansdegit zegt, de aanwezigheid van 3x25A kun je afleiden aan de krachtgroep, want daar zijn 3 fases voor nodig. Standaard worden 40A hoofdschakelaars en aardlekschakelaars geplaatst, maar dat betekent niet dat er ook 40A invoeding is.

Volgens het lijstje zou je dan maximaal 12590 Wp (3x16A, 11040 W*) kunnen plaatsen met een 3-fase omvormer of met 3 aparte omvormers en aparte stringen.

* Sommigen hier zouden zeggen 20A (13800W) of zelfs 25A (17250W). Maar dat is niet volgens gangbare normen of gebruiken.

Voor de duidelijkheid, dit is hoe een standaard moderne woonhuisaansluiting eruitziet, achtereenvolgens:
1. 3x25A hoofdzekeringen, verzegeld
2. Hoofdschakelaar (meestal 40A)
3. Aardlekschakelaars (max. 4 groepen, meestal 40A)
4. Groepen/automaten, standaard 16A.

• mrmrmr
  • Niet online
@migjes

Men denkt dat prijzen later dit jaar kunnen stijgen naar aanleiding van het vaststellen van EU importprijzen voor Chinese panelen.

• hansdegit
  • Laatst online: 17-11 13:56
Overdimensionering aan panelen (of eigenlijk onderdimensioneren van je omvormer)? Iemand?

Je kunt natuurlijk rustig meer dan 17kWp plaatsen. Als je omvormer maar niet lang boven de 3x16A levert. Red je dat wel met je dakoppervlak?

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 13-09-2013 15:38 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

hansdegit schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:37:
Overdimensionering aan panelen (of eigenlijk onderdimensioneren van je omvormer)? Iemand?

Je kunt natuurlijk rustig meer dan 17kWp plaatsen. Als je omvormer maar niet lang boven de 3x16A levert. Red je dat wel met je dakoppervlak?
^^ inderdaad en waarom geen twee omvormers van 8kW elk op een aparte 3-fase 16A groep? Dan ben je selectief en haal je het maximale uit de 3x25A.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je duwt dan het maximale terug :P
2x8 kW (waar makkelijk 2x8.5kWp op kan) is inderdaad een goed idee.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Proton_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:58:
Je duwt dan het maximale terug :P
2x8 kW (waar makkelijk 2x8.5kWp op kan) is inderdaad een goed idee.
Niet zo terughoudend. 10 kWp op een 8kW omvormer is geen probleem.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
internet4me schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 09:51:
[...]

Uit een telefoongesprek met iemand van de Authoriteit Consument & Markt (ACM) begreep ik dat zo'n slimme meter een communicatiemodule heeft die bij de installatie van de meter weggelaten kan worden. Je hebt dan een digitale meter die ge-eikt is voor teruglevering, maar geen Big Brother die over je schouder meekijkt.

De ACM (voorheen NMa) schrijft zelf in een bericht:
De NMa stelt wel dat energieleveranciers en regionale netbeheerders de communicatie over de slimme meter nog moeten verbeteren. De consument ontvangt volgens de NMa te weinig informatie over de vele mogelijkheden die de slimme meter biedt en de consument wordt ook over de rechten en keuzemogelijkheden nog onvoldoende geïnformeerd.

Na installatie en aanmelding van onze panelen ontvingen wij een ietwat dwingend geschreven brief van de netbeheerder dat wij aan een slimme meter moesten. We hebben ons licht opgestoken bij de ACM en hebben besloten de ferraris meter te laten hangen.

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:12
hb1964 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:04:
[...]

Uit een telefoongesprek met iemand van de Authoriteit Consument & Markt (ACM) begreep ik dat zo'n slimme meter een communicatiemodule heeft die bij de installatie van de meter weggelaten kan worden. Je hebt dan een digitale meter die ge-eikt is voor teruglevering, maar geen Big Brother die over je schouder meekijkt.

De ACM (voorheen NMa) schrijft zelf in een bericht:
De NMa stelt wel dat energieleveranciers en regionale netbeheerders de communicatie over de slimme meter nog moeten verbeteren. De consument ontvangt volgens de NMa te weinig informatie over de vele mogelijkheden die de slimme meter biedt en de consument wordt ook over de rechten en keuzemogelijkheden nog onvoldoende geïnformeerd.

Na installatie en aanmelding van onze panelen ontvingen wij een ietwat dwingend geschreven brief van de netbeheerder dat wij aan een slimme meter moesten. We hebben ons licht opgestoken bij de ACM en hebben besloten de ferraris meter te laten hangen.
Het zou maar zo kunnen dat ze een slimme meter "dom" maken door een settingkje ergens te veranderen. Wie weet hoe hack-baar dat is. Ik kan me vergissen, maar ik meende dat ze de slimme functionaliteit ook op afstand weer aan kunnen zetten.

Ik heb ook een brief ontvangen waarin stond dat onze Ferraris vervangen moest worden. Volgens mij is dat een leugen, en ik ben er niet op ingegaan.

Verwijderd

Nee, dan vragen ze of je het op afstand uitlezen uit wil schakelen. Ik heb doorgeduwd en heb nu een domme digitale meter zonder GPRS-module :) Kost wel 70 euro, maar dat is m'n privacy me waard.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2013 16:11 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

kuch kuch slimme meters :)

• mrmrmr
  • Niet online
hb1964 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:04:
Die communicatiemodule zit er in de praktijk waarschijnlijk toch in. Daar doen ze het namelijk voor, als dat wegvalt, is de interesse in de vervanging ook weg.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

mrmrmr schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:34:

* Sommigen hier zouden zeggen 20A (13800W) of zelfs 25A (17250W). Maar dat is niet volgens gangbare normen of gebruiken.
O jee , krijgen het toch weer over selectiviteit :)
Je kunt een groep (25A hoofdzekering) zonder probleem afzekeren met 20A.
Voor de duidelijkheid, dit is hoe een standaard moderne woonhuisaansluiting er uitziet, achtereenvolgens:
1. 3x25A hoofdzekeringen, verzegeld
De netaansluiting hier (huis is 20 jaar oud) heeft 3 25A automaten als hoofdzekering, maw je kunt ze zelf resetten.
Pagina: 1 ... 77 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.