Geen van beide. Het is overigens kWh.
[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 07-09-2013 11:37 ]
A'dam PVOutput
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Wat een onzin. Je hebt goed tijden en slechte tijden. 2 panelen extra nemen dan is dat reëel. Voor de rest wil je gewoon dat de werking goed is van je paneel. (Presteer hij volgens specs)cville schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:31:
Stel het volgende:
- een PV systeem heeft 8 panelen van 250Wp
- er is een contractuele verplichting om per jaar 2000 KwH te leveren en een opbrengsberekening laat zien dat dit exact de te verwachten opbrengst is zonder rekening te houden met schaduwen.
1060 Wp
Verwijderd
Niet lullig bedoeld maar het Topic heet Electriciteit opwekken met zonnenpanelen en dan lijkt me dit een zeer algemene titel. Noem het dan de Technische Aspecten van het het opwekken van Electricteit met Zonnepanelen.teacher schreef op donderdag 05 september 2013 @ 23:10:
Aangezien ik niet doof ben voor kritiek even inhoudelijk op de moderatie:
Ik heb al eerder uitgelegd dat dit topic zo succesvol is dat het ten onder gaat aan zijn eigen succes; de enorme berg aan collectieve kennis die hier aanwezig is, is voor nieuwkomers (en oudgedienden die wat terug willen zoeken) zeer lastig te ontsluiten. Dit heeft ook te maken met de zoekfunctie die hier ietsje beter kan ( om het maar voorzichtig te zeggen). Iets wat in het oude "duurzame topic" ook al speelde. Die topicreeks was zo succesvol dat er een heel forum voor terugkwam: DEDen dat forum wordt langzaam gevuld met topics (ik gebruik hier een meervoud) zodat de informatie beter terug te vinden is.
Dit topic is bedoeld voor technische adviezen. En ja, natuurlijk kan je een keer een zijweg pakken, maar zodra die zijweg de hoofdweg wordt, dan is het een eigen topic waard. Nieuwe topics maken mag echt. Graag zelfs. De aanleiding voor de laatste modbreak was "geld lenen voor zonnepanelen". Dan ga je rekenenen kijken of het verstandig is en technische adviezen zijn dus niet de hoofdmoot. Eigen topic.
Even een persoonlijke noot: we zijn hier allemaal volwassen mensen, en achter deze rode nickname zit een mens van vlees en bloed. Je kan met mij prima in gesprek, en ik vind opmerkingen op de man en gebruik vanom je ongenoegen te uiten op zijn zachts gezegd onnodig en contraproductief.
Verwijderd
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
YEP, mea culpa. Mijn schuurtje brengt dus 840 kWh/kWp op ondanks de schaduw in de ochtend Iets met te laat nog iets willen posten voor naar bed gaanmaxtrash schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 00:09:
[...]
is je absolute opbrengst niet 450 kWh?
[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 08-09-2013 00:44 ]
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp
Het is beter om een foto van het dak te maken, eventueel met de schaduw, daar kunnen mensen hier wat meer mee.Commander69 schreef op zondag 08 september 2013 @ 15:42:
Is er een mogelijkheid om de problemen die ik met schaduw op mijn kleine systeempje heb sins eind augustus wat te veminderen ?
Er zijn 5 talesun 250Wp mono all black panelen aangesloten op een SB1200 omvormer.
[afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Commander69 schreef op zondag 08 september 2013 @ 15:42:
Is er een mogelijkheid om de problemen die ik met schaduw op mijn kleine systeempje heb sins eind augustus wat te veminderen ?
Er zijn 5 talesun 250Wp mono all black panelen aangesloten op een SB1200 omvormer.
[afbeelding]
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
En de wasdrogermolen inklappen....drielp schreef op zondag 08 september 2013 @ 17:31:
Lijkt me niet zo ingewikkeld. Zaag en ladder uit de schuur.....
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
[ Voor 78% gewijzigd door _ferry_ op 08-09-2013 22:14 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Verwijderd
Ik zou zeggen SMA. Kijk naar mijn toch nog mooie parabool op een vol zonnige dag http://pvoutput.org/intra...421&sid=17748&dt=20130905 ondanks dat vanaf 17.00 uur het eerste paneel en langzaam aan er meerdere in de schaduw komen. Werkt subliem dat Optitrac. En ik heb gewoon 1 string van 10 panelen.Einoël schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:08:
In de buurt zijn we (vanwege de subsidie) bezig met een gezamenlijke aanvraag voor zonnepanelen. Groot gedeelte wil het laten plaatsen, maar een klein clubje (waaronder ik) wil het zelf gaan plaatsen. Is prima te doen, lijkt me erg leuk om te doen en je bespaart bijna een kwart van de investering (snel terugverdiend).
De offertes die we nu hebben liggen, zijn (afhankelijk van de grootte) tussen de 1,30 en 1,50 per Wp. Lastige van het verhaal vind ik om te bepalen in hoeverre we last gaan krijgen van schaduw van dakranden en schoorstenen. Het gaat om een plat dak, waar volgens de leverancier in ons geval 10 panelen op het ZZW geplaatst kunnen worden.
In onderstaand tekening staat onze daksituatie met onderin nog een schoorsteen (van de buren ten zuiden van ons) van 63cm hoog, die ongeveer 1m45 van onze eigen schoorsteen afligt. De dakranden zijn ongeveer 30 cm hoog. Deze buren zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit panelen gaan plaatsen, dus kan ik tegen die grens plaatsen.
https://www.dropbox.com/s/1pftavxuz6sjbg7/Dak.jpg
De leverancier kwam met onderstaande oplossing, waarbij ik me een aantal zaken afvraag. Krijgen we veel last van de schaduw van de dakranden en/of van de twee schoorstenen? De leverancier stelt een Omnik 3.0K-TL voor, waarbij de panelen die eventueel in de schaduw kunnen liggen op één string worden aangesloten en de rest op de andere. De panelen plaatsen we dan onder een hoek van 20 graden.
https://www.dropbox.com/s...20panelen%203%20rijen.jpg
De buren die ten noorden van ons zitten, hebben dezelfde dakopstelling (alleen geen dakraam) en gaan mee in het verhaal. In bovenstaande tekening, zullen zij last krijgen van onze panelen. Om dat te voorkomen (en om wat meer ruimte over te houden), zitten we er aan te denken om de panelen op een schans onder een hoek van 15 graden te plaatsen. Zie onderstaande tekening.
https://www.dropbox.com/s...%20rijen%20-%20schans.jpg
Ik heb al een paar leveranciers gevonden die deze XL schansen leveren. Het opbrengstverschil tussen 15 en 20 graden zal denk ik niet al te groot zijn en hiermee creëren we de nodige ruimte om op beide daken (ons dak en die van de buren ten noorden van ons) 10 panelen zelf te kunnen plaatsen. Gaat overigens om
Zijn er zaken die ik hierbij over het hoofd zie? Zal het schaduweffect van de dakranden/schoorste(e)nen veel effect hebben? De leverancier geeft aan dat dit wel mee zal vallen. Als dit wel zo is, dan is het volgens mij wel de moeite waard om voor een SMA omvormer te gaan (OptiTrac Global Peak) of is het opbrengst verschil zo minimaal dat we hiervoor deze extra investering niet hoeven te doen? (Uiteraard ben ik me er van bewust dan men hier over het algemeen een stuk positiever is dan over Omnik en dat de investering waarschijnlijk wel de moeite waard zal zijn, maar het gaat mij even over de te verwachten verschillen in opbrengst).
Ik denk dat je met een boom op die afstand weinig technische dingen kan veranderen zodat het beter word, de zon achter het huis kan ik ook niets aan doen om dat beter te krijgen.
Achterbuurman .....ericplan schreef op zondag 08 september 2013 @ 17:43:
Wiens boom?
Damn, dat ik daar niet eerder aan gedacht had.
Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp
Verwijderd
Volgens mij kan je met een hellingshoek van 20 graden ook toe met een SMA 2000HF. Ik heb met 2500WP ook een 2000HF. Gooi je opzet even in Sunny Design van SMA zou ik zeggen.Einoël schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:57:
Volgens mij is het een Ubbink FRS-60 systeem
@Musicmasters: Bedankt voor de tip. Waarschijnlijk sluit een SMA 2500 beter aan op deze 10 panelen dan de Omnik 3 TL. Mochten er nog anderen zijn die op- en aanmerkingen hebben op het systeem, dan graag. Ondanks het vele inlezen, is en blijft het de eerste keer. ;-)
1,30 euro de Wp is nog een aardige hoge prijs voor zelfbouw.Einoël schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:57:
Volgens mij is het een Ubbink FRS-60 systeem
@Musicmasters: Bedankt voor de tip. Waarschijnlijk sluit een SMA 2500 beter aan op deze 10 panelen dan de Omnik 3 TL. Mochten er nog anderen zijn die op- en aanmerkingen hebben op het systeem, dan graag. Ondanks het vele inlezen, is en blijft het de eerste keer. ;-)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Ik heb inderdaad dezelfde schaduw, maar bij mij is het mijn eigen dakkapelRol-Co schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:51:
@ luccie
Vraag inderdaad even naar de steca 3000 of die te leveren is net als databeestje al aangeeft, lekkere recente omvormer en precies in het bereik van je panelen in 1 string, een super apparaat die werkelijk alles logt en 24u per dag uit te lezen is.
Schaduw is niet echt een groot probleem met zo'n hoog voltage. Zie deze
http://www.pvoutput.org/i...2038&sid=9982&dt=20130905
Schaduw van een dakkapel, zie foto op pvoutput.
Een SMA 3000HF of 3000TL zal vergelijkbaar geprijst zijn als een Steca, deze kunnen ook met schaduw omgaan, mits je dit aanzet. Tenzij je een SMA hebt met "optitrac" ben je niet beter uit. Tevens is de spanning te hoog voor sommige SMA omvormers, ze maken er nogal wat.luccie schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:17:
[...]
Ik heb inderdaad dezelfde schaduw, maar bij mij is het mijn eigen dakkapel
Foto van 11uur sochtends: Bij het rode vakje komt het paneel. (De maat is geschat).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2974522/IMAG0449.jpg
Maar waarom zou ik dan geen SMA moeten pakken?
Want de Steca is best wel fors duurder als de fronius.
De delta valt inderdaad af vanwege het te hoge voltage in 1 string en te weinig in 2 strings.
Ik heb net de prijs gekregen van de Steca. Het scheelt 250 ex btw. (Ik koop zonder BTW)databeestje schreef op maandag 09 september 2013 @ 16:57:
[...]
Een SMA 3000HF of 3000TL zal vergelijkbaar geprijst zijn als een Steca, deze kunnen ook met schaduw omgaan, mits je dit aanzet. Tenzij je een SMA hebt met "optitrac" ben je niet beter uit. Tevens is de spanning te hoog voor sommige SMA omvormers, ze maken er nogal wat.
Zou zonde zijn om een omvormer te nemen die het verlies niet beperkt, je zal je er jaren aan ergeren.
Wat je maar te laag vind, ik zie dat je met 300V juist al goed zit met de Delta ?luccie schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:17:
[...]
Ik heb inderdaad dezelfde schaduw, maar bij mij is het mijn eigen dakkapel
Foto van 11uur sochtends: Bij het rode vakje komt het paneel. (De maat is geschat).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2974522/IMAG0449.jpg
Maar waarom zou ik dan geen SMA moeten pakken?
Want de Steca is best wel fors duurder als de fronius.
De delta valt inderdaad af vanwege het te hoge voltage in 1 string en te weinig in 2 strings.
[ Voor 16% gewijzigd door PClop op 09-09-2013 23:34 ]
Andere opties zijn altijd welkom. Hier moet nog wel de gemeentelijke subsidie (als deze doorgaat) van 40 cent per Wp vanaf.migjes schreef op maandag 09 september 2013 @ 09:09:
[...]
1,30 euro de Wp is nog een aardige hoge prijs voor zelfbouw.
maar goed plat dak systemen zijn ook wat duurder.
Dat is wel een goede tip, heb ik meteen balast aan de onderkant en een verhoging. Panelen blijven dan nog steeds een kleine 50 cm van de kant, maar zowel achter als voor (balkon) komt dit op eigen terrein uit.migjes schreef op maandag 09 september 2013 @ 09:09:
als je toch zelf bouwt, waar om dan niet het ballast als verhoging gebruiken?
door de tegels een gat boren en die dan onder het rekje vast zetten.
dat geeft je meteen wat minder last van schaduw van de rand.
(of een iets andere creatieve oplossing)
Een 3000W range voor dezelfde prijs als een 2500W range is natuurlijk geen probleem. Met de 40 cent per Wp subsidie in mijn achterhoofd, is een groter systeem natuurlijk altijd voordelig, maar diverse leveranciers kwamen met gelijksoortige voorstellen. (Was ik nou maar eerder gaan oriënterenmigjes schreef op maandag 09 september 2013 @ 09:09:
als ik het zo zie kunnen er ook 11 panelen op dat dak.
b.v 11x 270Wp yingly op een power-one 3.0. (die heeft ook optitrack/mppscanning)
of 10x +/-240Wp op een power-one PVI-2000 (onder gedimensioneerd zonder veel problemen)
(weet effe geen koopjes te vinden voor iets in de 2500W range, 3000W is dan elke keer net zo duur.)
Helder antwoord. Durf je ook iets te zeggen over de schoorsteen van 63cm hoog met daarop het pijpje van 13 cm? Als optitrac niet nodig is, verruimt dat natuurlijk de keuze.migjes schreef op maandag 09 september 2013 @ 09:09:
ik denk niet dat je iets nodig hebt als optitrack, de schaduw van de dak randen worden wel op gelost door de diodes in de panelen en als je die schaduw hebt dan is het altijd op momenten die er toch niet erg veel meer aan doen.
Dat is nogal een prijsverschil met de SMA. Als deze qua opbrengst (ook op de lage vermogens) vergelijkbaar is, is dit een prima alternatief. Ik ga hier even wat meer informatie over opzoeken. Uiteraard ook even onderzoeken wat de loggingsopties zijn. De loggingsopties van de SMA (bluetooth naar oude android telefoon en via WiFi door naar PVoutput.org) vind ik zelf wel een mooie oplossing.migjes schreef op maandag 09 september 2013 @ 09:09:
edit:
a een koopje voor de 2500W range.
een aeg 2800 kan ook voor 500 euro.
Verwijderd
Dus volgens jou worden schaduwproblemen opgelost door diodes? Dat lijkt me toch stug gezien de vele discussies hier over schaduw en hoe op te lossen (middels Optitrac, micro omvormers, aparte strings, bomen omzagen etc). Ik geloof er niets van.migjes schreef op maandag 09 september 2013 @ 09:09:
[...]
ik denk niet dat je iets nodig hebt als optitrack, de schaduw van de dak randen worden wel op gelost door de diodes in de panelen en als je die schaduw hebt dan is het altijd op momenten die er toch niet erg veel meer aan doen.
Wel grappig dit! Omvormers zitten dicht bij elkaar, scheelt niet veel. Lijkt de investering van een grotere niet waard. Of ik moet later meer panelen willen bijplaatsen.Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 07:58:
[...]
Volgens mij kan je met een hellingshoek van 20 graden ook toe met een SMA 2000HF. Ik heb met 2500WP ook een 2000HF. Gooi je opzet even in Sunny Design van SMA zou ik zeggen.
| Sunny design | 2100RL | 2000HF | 2500RL | 2500HF |
| 0 | 1894 | 1894 | 1906 | 1890 |
| 15 | 2079 | 2058 | 2074 | 2056 |
| 20 | 2111 | 2090 | 2106 | 2088 |
| 30 | 2140 | 2120 | 2136 | 2117 |
je de diodes schakelen gewoon een stuk van het paneel uit in de string (of zelfs het hele paneel).Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:51:
[...]
Dus volgens jou worden schaduwproblemen opgelost door diodes? Dat lijkt me toch stug gezien de vele discussies hier over schaduw en hoe op te lossen (middels Optitrac, micro omvormers, aparte strings, bomen omzagen etc). Ik geloof er niets van.

de meeste omvormers kunnen 30% meer of minder Wp aan als hun W.Einoël schreef op maandag 09 september 2013 @ 21:31:
[...]
Wel grappig dit! Omvormers zitten dicht bij elkaar, scheelt niet veel. Lijkt de investering van een grotere niet waard. Of ik moet later meer panelen willen bijplaatsen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ga uit van een 10 jaar levensduur van de omvormer, terug gerekend is het circa 100kWh a 23 euro cent per jaar. Zo raar is het ook weer niet.luccie schreef op maandag 09 september 2013 @ 17:15:
[...]
Ik heb net de prijs gekregen van de Steca. Het scheelt 250 ex btw. (Ik koop zonder BTW)
Dat verdien ik nooit terug voor die paar % extra opbrengst, maar de log functies zijn het wel waard denk ik.
Kijken of os mam de portomonnee wilt trekken![]()
SMA is idd net zo duur maar ziet er minder goed uit vind ik.
Iemand die weet hoe je zo een stecagrid aan PVoutput.org hangt? Is die firmware met die ethernet poort al klaar?
[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 11-09-2013 14:05 ]
Verwijderd
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Bij de afrekening moet je dan ook nog het type meter weten...... een Draaischijf meter saldeert zelf al, een "slimme" meter niet, lijkt simpeler als het is.Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:30:
Ik heb hetzelfde bij Greenchoice, die toch dichter bij het groene goed zit![]()
Dus wel een verbruiksafrekening sturen, maar de opwek geheel vergeten.
Overigens zie ik dat ze bezig zijn met de opwek kant, waardoor ze geen schatting (kunnen) maken.
Vreemd is ook dat de verbruiksinschatting voortborduurt op de oude situatie zonder opwekking.
Met opwekking gaat ongeveer 1/3 van het verbruik niet meer via de meter en dat is te zien aan de standen.
Toch wordt dat gewoon genegeerd![]()
Ik heb eerder telefonisch een lager maandbedrag afgesproken en bij elke wijziging moet ik dat opnieuw doen.
Sterker nog, na 9 maanden met opwek en bijbehorend maandbedrag hoefde ik maar €4,- bij te betalen.
Het afgesproken bedrag is dus vrijwel exact passend voor mijn situatie en toch gaat het weer omhoog
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-09-2013 13:42 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Hoezo een record? ik noem nog steeds 27 augustus 2010 een record met zijn 140mm binnen 24 uur. Als dan je panelen niet schoon zijn weet ik het ook niet meer. lolSpeksteenkachel schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:04:
Hier aan de oost grens is de afgelopen 5 dagen maar liefst 153mm regen gevallen.
Een absoluut record en het einde is nog lang niet in zicht
Als je elke maand een tussenstand invuld kan je met het verbruik bepalen maximaal, of liever gezegt minimaal op 4,- komen, wil je nog verder kan je het gas iets terug zetten.Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:41:
Ok, voor de volledigheid heb ik een 'domme' digitale meter met 4 telwerken
Gc kan dus exact zien wat ik teruglever en verbruik (ze vroegen zelf om het door te geven).
Ik ga eens kijken hoe ver ik het bedrag online omlaag krijg, voor zover ik me herinner zitten daar grenzen aan.
Ik denk het wel, al heb ik een vrij langdurige ervaring achter de rug van de vorige afrekeningNiek_ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:51:
Zal de telefonische klantenservice je vast wel bij kunnen helpen?
Inderdaad heel irritant juist omdat ik in het naseizoen mijn voorschot verder wou verlagen.Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:58:
"De berekening voor het verwachte verbruik hebben wij tijdelijk offline gebracht. Onze excuses voor het ongemak. We zijn hier toe genoodzaakt omdat we de berekening willen verfijnen."
Zucht, als dit maar niet te lang duurt want ik wil in oktober het bedrag betalen dat mij goed uit komt.
Je kan nu dus even niet je voorschotbedrag aanpassen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Gewoon even Greenchoice bellen, heb ik ook gedaan.Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:58:
"De berekening voor het verwachte verbruik hebben wij tijdelijk offline gebracht. Onze excuses voor het ongemak. We zijn hier toe genoodzaakt omdat we de berekening willen verfijnen."
Zucht, als dit maar niet te lang duurt want ik wil in oktober het bedrag betalen dat mij goed uit komt.
Je kan nu dus even niet je voorschotbedrag aanpassen
Verwijderd
Drones?Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:23:
Ik heb hier trouwens een brief ontvangen betreffende de subsidie die is verstrekt.
In de brief gaven ze aan dat nader onderzoek had uitgewezen dat ik aan alle eisen had voldaan om de subsidie te mogen blijven behouden.
Hoe ze dat geconstateerd hebben is mij een raadsel,Panelen zijn niet zichtbaar vanaf de weg,tenzij ze een ritje in een bus doen over de busbaan in de wijk,en ze alleen kunnen zien dat er iets staat.
Zouden ze voor de bewijslast heel Nederland weer fotograferen?
[ Voor 8% gewijzigd door drielp op 11-09-2013 22:14 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
netbeheerder?Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:23:
Ik heb hier trouwens een brief ontvangen betreffende de subsidie die is verstrekt.
In de brief gaven ze aan dat nader onderzoek had uitgewezen dat ik aan alle eisen had voldaan om de subsidie te mogen blijven behouden.
Hoe ze dat geconstateerd hebben is mij een raadsel,Panelen zijn niet zichtbaar vanaf de weg,tenzij ze een ritje in een bus doen over de busbaan in de wijk,en ze alleen kunnen zien dat er iets staat.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Hoe dan?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Bij mij jongste broer is daadwerkelijk controle geweest, met 2 man sterk vanuit de provincie.Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:23:
Nog gelukt allemaal?luccie schreef op woensdag 11 september 2013 @ 02:43:
De 250 verschil is tussen de fornius en de Steca.
Ik heb de steca besteld. Komt vandaag binnende panelen giterenavond al uitgeladen en vandaag hopelijk al leggen.
Het plaatsen van leihaken lijkt me een secuur klusje.Blik1984 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:16:
Vanochtend offerte getekend voor zonnepanelen. Het betreft het leggen op een leien dak, dus geen supergoedkope offerte
Denk gewoon met satelietbeelden? En dan niet de verouderde google earth maar cyclomedia ofzo.MieJuul schreef op donderdag 12 september 2013 @ 09:25:
[...]
Hoe dan?
Ik heb de brief ook ontvangen, maar mijn netbeheerder weet niet dat ik panelen op het dak heb.
Evenals de leverancier, die weet het ook niet.
En ik heb (gelukkig) nog een draaischijfmeter, dus daar kunnen ze het ook niet uit halen.
[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 12-09-2013 22:09 ]
Sinds vandaag liggen alle panelen erop. Maar nog niet aangesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door luccie op 13-09-2013 01:29 ]
Alleen als je met z'n vijven tegelijk kan indienen en de pot nog niet leeg isBlik1984 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:16:
Vanochtend offerte getekend voor zonnepanelen. Het betreft het leggen op een leien dak, dus geen supergoedkope offerte. 3000 Wp voor 5.400. De gemeente Utrecht heeft gelukkig een hele mooie subsidie regeling, en ik kan 1200 euro subsidie krijgen. Dan zou de totale kosten uitkomen op 4200 euro voor 3000 Wp. Terugverdientijd van ongeveer 7.5 jaar op basis van kWh-prijs van 21 cent.
1x 40A? Als de hoofdaansluiting afgezekerd is met 3 x 25A dan kun (theoretisch) je per fase nooit meer terugleveren dan 25A = 1 x 25 x 230 = 5750WDaarnaast is er een 3 x 25A kast in deze meterkast met een dikke kabel (6 kwadraat) naar een meterkast in een afzonderlijk gebouw. Op dat gebouw komen de panelen. Die meterkast is afgezekerd met een hoofdaansluiting van 1 x 40A.
SMA, Power-One beide geven standaard 5 jaar garantie welke is uit te breiden naar 10,15 of 20 jaarWelke merken kennen goede kwaliteit en goede garanties? verder...?
De SunPower X21 is zelfs nog een tikkie beter (en duurder).Bartjuh schreef op donderdag 12 september 2013 @ 22:02:
Edit: moet wel zeggen dat het qua prijs allemaal niet veel scheelt (m.u.v. Panasonic HIT en SunPower E20, die zijn significant duurder).
Deze aanname is fout, je hoeft niet perse een slimme meter te accepteren. Er moet weliswaar een andere meter komen maar je kunt ook om een domme teruglevermeter vragen.gabn88 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 21:44:
Toen ben ik naar Enexis gegaan (onze netbeheerder). Zij konden mij telefonisch vertellen dat onze meter (met 2 telramen) niet terug kan tellen. Dit betekent dat een slimme meter geïnstalleerd moet worden (deze krijgt 4 telramen). De levertijd hiervoor was 6 weken en dit heb ik dus direct aangevraagd.
Uiteraard bekend, zijn met 5-en en we hebben tot 19 september om de subsidie-aanvraag in te dienen_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 08:23:
[...]
Alleen als je met z'n vijven tegelijk kan indienen en de pot nog niet leeg is
Blik1984 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:04:
[...]
Uiteraard bekend, zijn met 5-en en we hebben tot 19 september om de subsidie-aanvraag in te dienen
ik ben zelf geen voorstander van lenen, maar dat mag de pret niet drukken.gabn88 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 21:44:
Ik heb zelf een inschatting gemaakt van de kosten en ben van plan een deel (eventueel zakelijk) te gaan lenen. Hiervoor is in Overijssel een aantrekkelijke regeling, namelijk een duurzaamheidslening, met een rentekorting van 3% beschikbaar. Ik heb uitgerekend dat we in onze situatie dan direct vanaf het begin al quitte draaien (en zelfs jaarlijks enkele honderden euro's over houden) zonder out-of-pocket kosten totdat we de lening na 15 jaar hebben afbetaald. De lening is goedkoper dan geld van de spaarrekening te gebruiken.
En doe iets aan het stroomverbruikmigjes schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:33:
anderen heb al mooie antwoorden gegeven over de andere zaken, maar deze miste ik nog:
[...]
ik ben zelf geen voorstander van lenen, maar dat mag de pret niet drukken.
ik zie dat je 8500+7500kWh gebruikt (pfff das veel, geen idee of er niet iets te bezuinigen valt) ongeveer 16000kWh dus.
de eerste 10000kWh hebben een Energiebelasting van 14,10 cent.
de 6000kWh daar boven op heeft een heffing van 5,13 cent.
bij salderen gaat het eerst van die 6000kWh af en dan pas van de 10000kWh.
dus de eerste 6000kWh die je opwekt zijn maar iets van +/- 13ct en de 10000kWh zijn +/-22ct.
dit kan je tvt behoorlijk veranderen en ik weet niet of je er rekening mee hebt gehouden in de lening.
(zeker iets om naar te kijken voor 15 jaar lang)
als je nu een ferraris meter had, dan kon je salderen wat je wilt, dan is er geen hond die ziet hoeveel je doet.
maar je geeft aan een digitale meter te hebben en misschien een slimme meter wil.
met een slimme meter ziet de netbeheerder+energie leverancier het wel hoeveel je saldeert.
en ondanks dat de 5000kWh grens is af geschaft zijn sommige leveranciers best hardnekkig.
(essent in iedergeval)
het grote voordeel is dat je een grote installatie wil aanleggen, dat maakt de prijs een stuk lager per Wp.
waarschijnlijk is het project wel te doen, maar verwacht geen gouden bergen en pas op met lenen.
Misschien ten overvloede, maar je bent je bewust van de risico's? 15 jaar is lang, ongeveer 5 regeringengabn88 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 21:44:
Ik heb zelf een inschatting gemaakt van de kosten en ben van plan een deel (eventueel zakelijk) te gaan lenen. [...] Ik heb uitgerekend dat we in onze situatie dan direct vanaf het begin al quitte draaien (en zelfs jaarlijks enkele honderden euro's over houden) zonder out-of-pocket kosten totdat we de lening na 15 jaar hebben afbetaald.
Dat is hoogst ongebruikelijk; de 1x40A zekering doet niks. Met meer dan 25A knalt je hoofdzekering eerder. Ik vermoed dat je 3x80A krijgt, onderverdeeld in 2 kasten van 3x25 en één van 1x40?Daarnaast is er een 3 x 25A kast in deze meterkast met een dikke kabel (6 kwadraat) naar een meterkast in een afzonderlijk gebouw. Op dat gebouw komen de panelen. Die meterkast is afgezekerd met een hoofdaansluiting van 1 x 40A
[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2013 10:55 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik lees iets over afzonderlijke gebouwen en eventueel zakelijk lenen. Ik vermoed dat een deel van het verbruik ook zakelijk is. Wellicht iets in de agrarische sector?
Punctuality is the politeness of kings
De rijks-subsidie heb ik al binnen wegens een eerder getekende offerte die toen uiteindelijk niet door is gegaan. Dus ik heb al iets van subsidie ontvangen. Als de subsidie van Utrecht doorgaat dan moet ik de rijkssubsidie terugstorten_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:26:
[...]
Just checking, zou vervelende verrassing kunnen zijn
Verwijderd
Vaak wordt de HS aangezien als zijnde een installatie automaat van 40 ampProton_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:48:
[...]
Misschien ten overvloede, maar je bent je bewust van de risico's? 15 jaar is lang, ongeveer 5 regeringen
Hier staan wat factoren die misschien niet voor de hand liggen: Zonnepanelen op afbetaling - verstandig of niet
Bewust de risico's nemen is natuurlijk prima
[...]
Dat is hoogst ongebruikelijk; de 1x40A zekering doet niks. Met meer dan 25A knalt je hoofdzekering eerder. Ik vermoed dat je 3x80A krijgt, onderverdeeld in 2 kasten van 3x25 en één van 1x40?
Even voor de duidelijkheid. Er worden meerdere fasen van 25 Ampere afgetapt en naar de nieuwe hoofdschakelaar geleid. Deze heeft dan een doorslagwaarde van 40 Ampere. Volgens mij vertel ik niks geks toch?PClop schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:34:
[...]
Vaak wordt de HS aangezien als zijnde een installatie automaat van 40 amp
Dit gevoel ("een domme meter = slimmer") heb ik ook. Maar ik kan het niet echt hard maken. Kun je me misschien vertellen waarom?internet4me schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 09:51:
[...]
Deze aanname is fout, je hoeft niet perse een slimme meter te accepteren. Er moet weliswaar een andere meter komen maar je kunt ook om een domme teruglevermeter vragen.
De domme meter is in mijn ogen veel slimmer, maar dat is weer een andere discussie.
Je hoeft niet alles te accepteren van je netbeheerder, hoeveel ze ook pushen. Heb ik ook niet gedaan bij enexis.
[ Voor 44% gewijzigd door gabn88 op 13-09-2013 13:44 ]
<fun mode>PClop schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:34:
[...]
Vaak wordt de HS aangezien als zijnde een installatie automaat van 40 amp
ben bang van wel.gabn88 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:42:
[...]
Even voor de duidelijkheid. Er worden meerdere fasen van 25 Ampere afgetapt en naar de nieuwe hoofdschakelaar geleid. Deze heeft dan een doorslagwaarde van 40 Ampere. Volgens mij vertel ik niks geks toch?
neem de andere tips effen allemaal door, staat al best veel wat interessant kan zijn voor je.gabn88 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:42:
Dit gevoel ("een domme meter = slimmer") heb ik ook. Maar ik kan het niet echt hard maken. Kun je me misschien vertellen waarom?
Het is (praktisch) niet mogelijk om verschillende fasen van 25A te combineren tot één van 40A.gabn88 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:42:
Er worden meerdere fasen van 25 Ampere afgetapt en naar de nieuwe hoofdschakelaar geleid. Deze heeft dan een doorslagwaarde van 40 Ampere. Volgens mij vertel ik niks geks toch?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

[ Voor 57% gewijzigd door hansdegit op 13-09-2013 14:48 ]
LOLhansdegit schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:43:
Krachtgroep, dikke automaat, dus er gaan iig 3 fases naar de andere kast. Is de kabel naar de andere kast in de "hoofd"meterkast afgezekerd?
edit: ja dus, Hans. Het is alleen even de vraag hoe zwaar de zekeringen zijn uitgevoerd. Is die losse zekering die daar ligt bedoeld voor de zekeringhouders daarboven? Zo ja, dan gaat er 3x 25A naar de subkast.
/me HdG duikt weg voor de selectiviteitsdiscussie die nu gaat ontstaan
Ok, 3x80 kunnen we uitsluiten, daar is deze meter niet geschikt voorgabn88 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:32:
De elektrische aansluiting komt binnen in een kast met 3 x 25. Deze heb ik niet op de foto. Daarna gaat hij naar de meter:
Eigenlijk een 300mA aardlekschakelaar, maakt voor het verhaal niet uit.Daarna deze hoofdschakelaar:
Als je daar je panelen wil, is het geen probleem. Je kunt zonder meer een 3x16A groep bijplaatsen voor 11kWp zonnepanelen.Komt het hier uit (in het nieuwe gebouw):
[afbeelding]
migjes schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:09:
[...]
(je merkt dat ik me ook ingraaf, omdat ik geen zin heb in een slimme meter discussie, probeer allen de voor en nadelen te geven.)
hansdegit schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:43:
/me HdG duikt weg voor de selectiviteitsdiscussie die nu gaat ontstaan
proberen we nu roomser als de paus te zijn, lol.Proton_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:01:
* Proton_ heeft selectiviteit en onderdimensioneren niet genoemd
[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 13-09-2013 15:38 ]
^^ inderdaad en waarom geen twee omvormers van 8kW elk op een aparte 3-fase 16A groep? Dan ben je selectief en haal je het maximale uit de 3x25A.hansdegit schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:37:
Overdimensionering aan panelen (of eigenlijk onderdimensioneren van je omvormer)? Iemand?
Je kunt natuurlijk rustig meer dan 17kWp plaatsen. Als je omvormer maar niet lang boven de 3x16A levert. Red je dat wel met je dakoppervlak?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Niet zo terughoudend. 10 kWp op een 8kW omvormer is geen probleem.Proton_ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:58:
Je duwt dan het maximale terug![]()
2x8 kW (waar makkelijk 2x8.5kWp op kan) is inderdaad een goed idee.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Uit een telefoongesprek met iemand van de Authoriteit Consument & Markt (ACM) begreep ik dat zo'n slimme meter een communicatiemodule heeft die bij de installatie van de meter weggelaten kan worden. Je hebt dan een digitale meter die ge-eikt is voor teruglevering, maar geen Big Brother die over je schouder meekijkt.internet4me schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 09:51:
[...]
Deze aanname is fout, je hoeft niet perse een slimme meter te accepteren. Er moet weliswaar een andere meter komen maar je kunt ook om een domme teruglevermeter vragen.
De domme meter is in mijn ogen veel slimmer, maar dat is weer een andere discussie.
Je hoeft niet alles te accepteren van je netbeheerder, hoeveel ze ook pushen. Heb ik ook niet gedaan bij enexis.
Het zou maar zo kunnen dat ze een slimme meter "dom" maken door een settingkje ergens te veranderen. Wie weet hoe hack-baar dat is. Ik kan me vergissen, maar ik meende dat ze de slimme functionaliteit ook op afstand weer aan kunnen zetten.hb1964 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:04:
[...]
Uit een telefoongesprek met iemand van de Authoriteit Consument & Markt (ACM) begreep ik dat zo'n slimme meter een communicatiemodule heeft die bij de installatie van de meter weggelaten kan worden. Je hebt dan een digitale meter die ge-eikt is voor teruglevering, maar geen Big Brother die over je schouder meekijkt.
De ACM (voorheen NMa) schrijft zelf in een bericht:
De NMa stelt wel dat energieleveranciers en regionale netbeheerders de communicatie over de slimme meter nog moeten verbeteren. De consument ontvangt volgens de NMa te weinig informatie over de vele mogelijkheden die de slimme meter biedt en de consument wordt ook over de rechten en keuzemogelijkheden nog onvoldoende geïnformeerd.
Na installatie en aanmelding van onze panelen ontvingen wij een ietwat dwingend geschreven brief van de netbeheerder dat wij aan een slimme meter moesten. We hebben ons licht opgestoken bij de ACM en hebben besloten de ferraris meter te laten hangen.
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2013 16:11 ]
Die communicatiemodule zit er in de praktijk waarschijnlijk toch in. Daar doen ze het namelijk voor, als dat wegvalt, is de interesse in de vervanging ook weg.hb1964 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:04:
Uit een telefoongesprek met iemand van de Authoriteit Consument & Markt (ACM) begreep ik dat zo'n slimme meter een communicatiemodule heeft die bij de installatie van de meter weggelaten kan worden. Je hebt dan een digitale meter die ge-eikt is voor teruglevering, maar geen Big Brother die over je schouder meekijkt.
O jee , krijgen het toch weer over selectiviteitmrmrmr schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:34:
* Sommigen hier zouden zeggen 20A (13800W) of zelfs 25A (17250W). Maar dat is niet volgens gangbare normen of gebruiken.
De netaansluiting hier (huis is 20 jaar oud) heeft 3 25A automaten als hoofdzekering, maw je kunt ze zelf resetten.Voor de duidelijkheid, dit is hoe een standaard moderne woonhuisaansluiting er uitziet, achtereenvolgens:
1. 3x25A hoofdzekeringen, verzegeld
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq