Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is niet gebruikelijk. Ik heb een 20A automaat bij 25A hoofdzekering. Maar wel i.c.m. een omvormer met 4375W capaciteit en een oost-west orientatie van 3.9kWp aan panelen. Voorschrift volgens de omvormerfabrikant is 25A+300ms ALS. Geplaatst is 20A+30ms. Met 16A zou het in de praktijk ook wel kunnen werken, want stromen hoger dan 3680W komen weinig voor en niet langdurig.Carbon schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:23:
O jee , krijgen het toch weer over selectiviteit
Je kunt een groep (25A hoofdzekering) zonder probleem afzekeren met 20A.
Ack. Bijzonder wel voor een 20 jaar oud huis.De netaansluiting hier (huis is 20 jaar oud) heeft 3 25A automaten als hoofdzekering, maw je kunt ze zelf resetten.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Het lijkt er toch op dat het D3 zekering houders zijn, en daar passen normaal maar driegabn88 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:32:
Ik ben zelf aardig in de war met het elektrische verhaal en omdat ik het daardoor waarschijnlijk jullie niet (goed) duidelijk kan maken heb ik het maar even gefotografeerd.
De elektrische aansluiting komt binnen in een kast met 3 x 25. Deze heb ik niet op de foto. Daarna gaat hij naar de meter:
[afbeelding]
Daarna deze hoofdschakelaar:
[afbeelding]
Vervolgens door deze zekeringen (die zijn nieuw aangelegd t.b.v. het nieuwe gebouw):
[afbeelding]
En deze kabel:
[afbeelding]
Komt het hier uit (in het nieuwe gebouw):
[afbeelding]
Op de laatste foto zie je hoofdschakelaar (rechts) en twee aardlekschakelaars (1 voor kracht en 1 gewoon).
types in nl 35A, 50A of 63A met de melder kleuren resp, zwart, wit en koper
de melder is zeker niet zwart, dus geen 35A maar of het nu wit ( verkleurt ) of koper is
is moeilijk te herkennen .
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 14-09-2013 08:14 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
snameroc
Zo te zien geel.
Niemand meer dan 25 ? ........................ ( klap met de veiling hamer ) verkocht voor 25.19roland70 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:07:
Welke kleur verklikkertje zit erin?, geel = 25A, blauw =20A , grijs =16A
Zo te zien geel.
https://www.elektroschake...-4786620-le33h-14254.html
het enige wat hier normaal is in dit forum is dat niets normaal is, ik ga nu ook voor geel
Met het verklikkertje bedoel ik niet de passchroef.PClop schreef op zondag 15 september 2013 @ 10:01:
[...]
Niemand meer dan 25 ? ........................ ( klap met de veiling hamer ) verkocht voor 25.
https://www.elektroschake...-4786620-le33h-14254.html
het enige wat hier normaal is in dit forum is dat niets normaal is, ik ga nu ook voor geel
Maar het hoedje achter op de zekering.
Als alles klopt ( wat hier zelden voorkomt19roland70 schreef op zondag 15 september 2013 @ 10:26:
[...]
Met het verklikkertje bedoel ik niet de passchroef.
Maar het hoedje achter op de zekering.
hebben de melder en de passchroef den zelfden kleur ..... toch ?
[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 16-09-2013 23:33 ]
De vorige inwoners van ons huis hadden krachtstroom (3 fasen), we hebben dit opgezegd bij koop van het huis. We gebruiken zoveel volt toch niet. Echter, de techniek is nog steeds aanwezig: een 3-fasenmeter (ongeschikt voor teruglevering), een apart kastje onder de meter met de hoofdzekeringen (ik meen 3x25A), een aparte, vrij brede zekering (groep) speciaal voor de krachtstroom.
Enexis meldt bij monde van de telefoonmevrouw dat ze het niet precies weten (!?) maar dat in principe elke 3-fasenmeter wordt vervangen door een slimme 3-fasenmeter. Het zou mij 'flink gaan kosten' als ik deze zou willen laten vervangen door een 1-fasenmeter.
Vraag: we hebben een zonnepanelenset aangeschaft, een dikke 2300 Wp, met een Omnik 2.0k TL. Dit is een 1-fase-omvormer, zoals vast bekend. Gaat dit werken, een 1f-omvormer op een 3f-systeem? Of er nog werkelijk 3 fasen op ons net staan weet ik niet, daar reikt mijn kennis niet ver genoeg voor, maar de genoemde onderdelen zijn allemaal nog aanwezig.
Het mooie zou zijn dat we de kabels naar de garage (krachtstroomaansluiting) en bijbehorende groep kunnen hergebruiken als vrije/extra groep speciaal voor de panelen. Vraag is dus of dit wel kan. Een kennis meldde al dat er een 'normale' zekering i.p.v. de huidige voor krachtstroom moet komen. Klopt?
Thanks!
There's nothing moister than an oyster.
Als je de de 3fase meter wil laten vervangen door een 1 fase meter moet je installatie daar door een installateur op worden aangepast.
De kabel kun je inderdaad gebruiken al zul je inderdaad de 3fase groep moeten vervangen door een 1 fase groep.
snameroc
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Waarom zou je dat opzeggen ?zeegerd schreef op maandag 16 september 2013 @ 17:57:
Hierboven zie ik nog meer krachtstroomvragen, de mijne is wrs net iets anders:
De vorige inwoners van ons huis hadden krachtstroom (3 fasen), we hebben dit opgezegd bij koop van het huis. We gebruiken zoveel volt toch niet.
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mijn netbeheerder is het vastrecht (periodieke netwerktarieven) even duur voor 3x25A als voor 1x35A ?
Wees blij dat het er al inzit, dan hoef jezelf die investering niet te doen.
Wise enough to play the fool
Opzeggen is gedaan omdat het minder duur is bij ons in de regio, we gebruiken toch geen krachtstroom.
Dat het technisch gewoon aanwezig blijft is me intussen bekend...
There's nothing moister than an oyster.
En zo ja, wat kun je hier mee? Wat doet deze of waar heb je deze voor nodig? En in samenwerking met wat?
Ik weet... Het heeft te maken met het verzamelen of geschikt maken van alle data om te kunnen
inlezen in bv Sunny Portal.
Ik snap even niet hoe deze aan te sluiten via een RS485 kabel op....????
De handleiding vind ik daar ook erg summier in.
Hieronder een foto van de Module.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Bv.: Je vraagt om momenteel geleverd vermogen, SMA antwoord: 2512 (W).
Je vraagt netfrequentie: SMA antwoord: 50,02 (Hz)
Als je dat continu doet, zeg iedere 30 sec., dan kun je dat in een database opslaan of bv. naar PVoutput.org sturen. Ik doe iets dergelijks met een Effekta inverter en een zelfgeschreven progje op een Raspberry PI printje.
Is dit onbekende materie voor je, dan is het handiger om iets kant en klaars te gebruiken, bv de LAN-optie van SMA met hun website connecten.
Inderdaad onbekende materie voor mijJoepla schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 12:39:
@paulv1973: Normaal gesproken is dit de interface om gegevens uit de SMA te krijgen.
Bv.: Je vraagt om momenteel geleverd vermogen, SMA antwoord: 2512 (W).
Je vraagt netfrequentie: SMA antwoord: 50,02 (Hz)
Als je dat continu doet, zeg iedere 30 sec., dan kun je dat in een database opslaan of bv. naar PVoutput.org sturen. Ik doe iets dergelijks met een Effekta inverter en een zelfgeschreven progje op een Raspberry PI printje.
Is dit onbekende materie voor je, dan is het handiger om iets kant en klaars te gebruiken, bv de LAN-optie van SMA met hun website connecten.
Gegevens kan ik ook via blue-tooth op de laptop tevoorschijn toveren.
Alleen dan ben ik beperkt tot mijn huis.
Leek me leuk om e.e.a. ook op de telefoon of op andere huisadresse tevoorschijn te kunnen toveren via internet.
Wat bedoel je met de LAN-optie van SMA?
Een webbox kopen voor 400 euro vind ik van de zotte...
[ Voor 13% gewijzigd door masaman op 17-09-2013 14:11 ]
Je moet ook kijken naar de webconnectpaulv1973 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 14:08:
[...]
Inderdaad onbekende materie voor mij
Leek me leuk om e.e.a. ook op de telefoon of op andere huisadresse tevoorschijn te kunnen toveren via internet.
UTP er in en naar je router en je hebt je gegevens realtime op sunnyportal.
Doet rond de 100 euro. Maar jij als volleerd e-bay-er wellicht voor nog minder.
Oud android telefoontje liggen?paulv1973 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 14:08:
[...]
Inderdaad onbekende materie voor mij
Leesvoer uit het logging topic:
MeTooPV in "Datalogging: PV systemen"
Daar kan je verder met logging vragen...
Ok heren,teacher schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 14:29:
[...]
Oud android telefoontje liggen?
Bedankt voor de oplossingen en het meedenken...
Ik heb net een paar oudjes gekocht:

Panelen van 125x65cm, dunne film..... 38Wp, MPV=45V, 0.8A,
Ik wil daar een (af)dak voor mijn schapen van gaan maken. De m2 prijs is het zelfde als goede golfplaten.... dus de energie opwekking is (bijna) gratis.
De alu frames klemmen en stokschroeven krijg ik er bij.
Ik wil ze aan een Piko 4.2 hangen.
Zit alleen met de vraag, hoeveel kunnen er in serie.
De omvormer mag tot 950V spanning hebben.
De panelen hebben een "Maximum systeem voltage 600V".
Kunnen er gewoon 12 in serie? = 12*60V=720V. Dat is binnen de max van de piko maar over de max van de panelen.
Nu lijkt het me dat de panelen in serie staan en dus nooit die 720 volt zien...? Alleen de twee laatste in de string bij de DC+ aansluiting zien die spanning tov aarde.
En als ik met de 45V reken = 12*45V = 540V zeker binnen de max van de panelen.
Ik laat de negatieve temp coëfficiënt van de panelen even buiten beschouwing, die weet ik ook (nog) niet. (kan geen data sheet vinden)
Naast de serie schakeling komen die strings weer parallel (max 9A)
[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 17-09-2013 17:28 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik heb er 105 ........Rol-Co schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:55:
10x is 450-600v, prima voor de piko toch? Hoeveel panelen ga je doen? Je moet nogal wat strings maken om rond de 6A te komen. Met 60 stuks zit je nog pas op een halve piko.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
105 stuks. Hoe wil je je strings gaan inrichten dan!?
[ Voor 37% gewijzigd door SunshineCompany op 17-09-2013 18:00 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
groot gelijk, golfplaten zijn veel te duur.
een pico lijkt mij niet de oplossing (maar ik mis mijn computer, met juiste software om eens te kunnen rekenen, comp is gecrasht, dus ik kan je niet helpen)
uit het hoofdje kom ik niet verder als een Danfoss ULX-5400HVi.
sucses.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In totaal 43 YL255 op 3 stuks SMA op in totaal 5 MPP's (5 daken).
Mono's van Canadian op Piko
Yingli op SMA
Yingli op SMA
Yingli 270 op Delta
ReneSola op Yingli
Canadian op SMA
Enzovoort, enzovoort.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Daar zat ik over na te denken.....SunshineCompany schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:00:
Leuk project in ieder geval. Hoeveel ga je plaatsen?
105 stuks. Hoe wil je je strings gaan inrichten dan!?
ligt er aan hoe ik ze verdeel:
1) Als er 40 (4x10 portrait) op de schapenstal gaan wordt het 4 strings x10 panelen en dan nog 6 strings x10 panelen voor het hout hok.
2) Als er 36 (6x6 landscape) op het schapen hok gaan wordt het 6x12 (ken net?) En dan moet ik nog rekenen aan het dak van het hout hok .....:( bv 6x11.
Heb ik er nog een paar reserve..... ALS ze het allemaal nog doen, wel testen dus.
De 2 MMP's van de piko hoeven niet gelijk verdeeld te worden. Dus ik kan 2 verschillende string combinaties maken van 10, 11 of 12.
Ja, ik moet bellen, maar op de eigen contact pagina staat al opbeurend dat het druk is en je beter kunt e-mailen.. maar dat schiet dus ook niet op. Nog gouden tips, of GC maar weer verlaten?
ps; Ziet er weer top uit SSC, stuk voor stuk weer mooie projecten. Ben blij dat jullie het gewoon netjes doen - zie momenteel gelukkig steeds vaker mooie opstellingen voorbij komen
[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-09-2013 19:48 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
En het werkt als een tierelier met zo'n el cheapo oplossing, zie hier : http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748teacher schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 14:29:
[...]
Oud android telefoontje liggen?
Verwijderd
Goed te zien dat jij blijkbaar veel zwart legt. Ik kan er niks aan doen maar vindt die blauwe met zilveren omlijsting een aanfluiting op wat voor huis of kippenhok dan ook.SunshineCompany schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:08:
Wel leuk idee. Volgend kippenhok krijgt ook een PV dak. Wel All Black natuurlijk.
HAHA altijd baas boven baas, maar je zit dan ook dichter bij het vuur ...SunshineCompany schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:08:
Wel leuk idee. Volgend kippenhok krijgt ook een PV dak. Wel All Black natuurlijk.
Leukste voor dit soort projecten is altijd 2de hands spul. (wat in 2004 een vermogen gekost heeft haha)
Ik zal de alu randjes zwart moeten maken ........ of zwart tape mmm ....
* teacher moet het doen met ff 3 kuub.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
En een houthok. Maar met een noorddak. Hoor 't al weer, met 3 kuub red je het niet. 6-8 kuub? Grote probleem is natuurlijk hetgeen wat iedereen heeft; fatsoenlijk hout krijgen. Die zonnepanelenpallets is luciferhout.
Zeer offtopic en van geen enkele toegevoegde waarde, dus graag knippen.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het Hout hok waar de oudjes op moeten komen is een betonnen put ring van 5 meter doorsnede en ruim 2 meter hoog. Daar moet en houten dakconstructie op komen waar de zonnepanelen het dak moeten vormen. De balkjes waar ze op komen te rusten wordt hardhout waar door ik simpel met rvs ringen en schroeven de panelen vast kan zetten.teacher schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:43:
Dat is dan trouwens een best houthok.
* teacher moet het doen met ff 3 kuub.
Het wordt een lessenaar dak welke ik vrij in de goede hoek kan maken (pal zuid of wat meer oost) en onder de juiste hoek 35 graden.
De overgang betonnen wand en dak kan grotendeels openblijven zodat het hout goed droogt en de panelen wind gekoeld blijven.
De panelen op het schapen hok komen richting west te liggen onder een hoek van 20 tot 30 graden ( moet een beetje leuk uitkomen) Het hok is maar 2 meter breed maar het dak wordt zeker 4 of 5 meter breed en komt deels boven de sloot te hangen zodat ik geen dakgoot nodig heb.
Beide hokken staan dicht bij elkaar zodat ik met 1 omvormer afkan.
Gisteravond de exacte vorm en plaats bepaald van het schapen hok, maar nu eerst even de Zonneboiler afwerken (isoleren en controller)
[oftopic]Volgens mij is niet je computer gecrasht maar je harde schijf...[/oftopic]migjes schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:22:
@woudesehoeve
groot gelijk, golfplaten zijn veel te duur.
een pico lijkt mij niet de oplossing (maar ik mis mijn computer, met juiste software om eens te kunnen rekenen, comp is gecrasht, dus ik kan je niet helpen)
uit het hoofdje kom ik niet verder als een Danfoss ULX-5400HVi.
sucses.
De piko 4.2 heb ik een paar weken geleden op een Daan veiling gekocht voor niet teveel dus, die zal het moeten worden.
Lijkt me trouwens ook geen verkeerde keuze, hij kan de hoge spanningen van de dunne film panelen goed aan. En gewoon een aantal van de strings parallel. Ook kunnen de DC ingangen asymmetrisch belast worden. (Het hout hok is groter en een andere richting/hoek als de schapen stal).
Waarom de Danfoss ?
Waarom de Danfoss ?WoudseHoeve schreef op woensdag 18 september 2013 @ 09:08:
[...]
[oftopic]Volgens mij is niet je computer gecrasht maar je harde schijf...[/oftopic]
De piko 4.2 heb ik een paar weken geleden op een Daan veiling gekocht voor niet teveel dus, die zal het moeten worden.
Lijkt me trouwens ook geen verkeerde keuze, hij kan de hoge spanningen van de dunne film panelen goed aan. En gewoon een aantal van de strings parallel. Ook kunnen de DC ingangen asymmetrisch belast worden. (Het hout hok is groter en een andere richting/hoek als de schapen stal).
Waarom de Danfoss ?
Omdat je met de Pico de plank volledig mis slaat, deze is NL trafoloos en dat gaat niet
werken met dat type paneel ( je moet die paneeltjes neg aarden )
http://www.photovoltaikfo...55404_JN_40A_EN_03_09.pdf
je hebt eigenlijk niet veel keuze, je zult wel haast een pico (of andere 3fase omvormer moeten gebruiken.)
ik had niet opgelet, je hebt al een pico 10.1, dan heb je niet veel A meer over op de aansluiting(uitgaande van 3x25A)
de danfoss omdat die netjes aangeeft (en goedkoop te krijgen is) bij bepaalde A en V een net grafiekje heeft voor optimum rendement. en een snelle berekening mij erg snel aangaf dat je dan aardig netjes uit kwam, met meerdere set-ups.
(maar helaas is een 1 fase omvormer, en daar had je geen ruimte meer voor)
[oftopic]het moederbord reageert niet meer.
processor doet het nog wel, en verwacht dat de hd het nog wel zal doen.[/oftopic]
edit:
aarg zelfs zo iets simpels als pciop nu zegt krijg ik niet eens opgezocht.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 18-09-2013 09:45 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@PClop in je gelinkte datasheet staat niets over negatieve aarding, maar ik geloof je op je woord
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
'k Heb het plan om zelf een pv-installatie te plaatsen van 5760 Wp bestaande uit 24 x canadian solar cs6p-240p (polykristallijn) panelen met Omnik Omniksol 5.0k TL met wifi. De aangeboden paneel-prijs lijkt mij gunstig: €171 per paneel (de gehele installatie komt op € 1,11/Wp). We hebben een nagenoeg zuid-georienteerd schuin pannendak dat meer dan voldoende ruimte biedt voor deze panelen.
Nu vraag ik mij af of de paneelkeuze ok is qua prijs en technologie?
Dit paneel levert 240 Wp, terwijl andere modellen tot wel 270 Wp leveren. Maar die hebben wel een heel andere prijs...
Of kan ik beter lange-termijn-denken en beter panelen met hoger Wp, hoger rendement en (veel) hogere prijs gaan leggen?
Ruimte hebben we meer dan genoeg op ons dak. Dus in mijn beleving hoef ik niet perse de best presterende panelen te kopen om aan het gewenste vermogen te komen? Mij lijkt een keuze voor cs6p-240p niet verkeerd.
Sowieso zitten we aan een andere meter omdat de huidige tot 25A aan kan (een jaren '60 modelletje
Prijs is niet verkeerd en als je inderdaad voldoende ruimte hebt, dan is er weinig reden om panelen met een hogere efficiëntie te kopen.
Zelf heb ik eindelijk tijd gevonden én de juiste scripts met de benodigde mogelijkheden om mijn PV grafieken van flash om te zetten naar HTML5/JavaScript grafieken. Ik moest ook wel, want sinds de upgrade van Android 4.0.4 naar 4.1.2 wordt flash niet meer ondersteund. En op deze manier kan pa met z'n iPad de grafieken ook bekijken
Oud: http://antonboonstra.nl/energie/flash.php
Nieuw: http://antonboonstra.nl/energie/
[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 18-09-2013 13:08 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
M'n verhaal over de aansluitcapaciteit is niet helemaal compleet omdat dit forum meer over de pv-kant van het verhaal gaat is mijn veronderstelling? Toch even kort wat de plannen zijn:antonboonstra schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:54:
Een 5 kW omvormer blijft gewoon netjes onder de 25A, dus ik zou m'n meter niet laten vervangen (tenzij de meter is afgekeurd en vervangen MOET worden). Salderen kan trouwens wel met een nieuwe meter, alleen gebeurd dit dan administratief i.p.v. een mechanische meter die terug draait.
Prijs is niet verkeerd en als je inderdaad voldoende ruimte hebt, dan is er weinig reden om panelen met een hogere efficiëntie te kopen.
Met de pv-installatie gaan we (langzaam) over op elektrisch. D.w.z. er komen in de loop van deze winter een inductiekookplaat, een elektrische oven, een boiler of doorstroomapparaat voor warm water, een stuk elektrische vloerverwarming (in eerste instantie ongeveer 2000W), een diepvries (A++ dat wel).
Vandaar dat ik denk dat de huidige 1x25A aansluiting verzwaard moet worden naar 3x25A. (want 1x35A gaat dat ook niet trekken denk ik?)
Is er een plek bij tweakers waar dit soort onderwerp een plaats heeft?
om je effen grof op weg te helpen.
zoals je planning er nu uit ziet.
neem je aantal m3 gas dat je nu gebruikt doe dat maal 8 en dan weet je ongeveer het aantal kWh wat je nodig hebt.
er word wel met wat lucht/water warmtepompen geexperimenteert.
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
om het getal 8 wat omlaag te krijgen.
verzwaren kan ook een nadeel zijn.
met 3x25A (en selectieviteit behouden) kun je geen omvormers gebruiken van meer als 16A. en 1 fase.
je moet dan al snel naar een 3fase omvormer. (met huidige cijfers val je ergens in het grens gebiedje, maar heb het idee dat er nog wel iets gaat veranderen aan die getallen)
5760Wp op een Omnik 5.0 op Zuid...?wattekoop schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:42:
Na een tijd meegelezen te hebben heb ik nu een vraag:
'k Heb het plan om zelf een pv-installatie te plaatsen van 5760 Wp bestaande uit 24 x canadian solar cs6p-240p (polykristallijn) panelen met Omnik Omniksol 5.0k TL met wifi. De aangeboden paneel-prijs lijkt mij gunstig: €171 per paneel (de gehele installatie komt op € 1,11/Wp). We hebben een nagenoeg zuid-georienteerd schuin pannendak dat meer dan voldoende ruimte biedt voor deze panelen.
Nu vraag ik mij af of de paneelkeuze ok is qua prijs en technologie?
Dit paneel levert 240 Wp, terwijl andere modellen tot wel 270 Wp leveren. Maar die hebben wel een heel andere prijs...
Of kan ik beter lange-termijn-denken en beter panelen met hoger Wp, hoger rendement en (veel) hogere prijs gaan leggen?
Ruimte hebben we meer dan genoeg op ons dak. Dus in mijn beleving hoef ik niet perse de best presterende panelen te kopen om aan het gewenste vermogen te komen? Mij lijkt een keuze voor cs6p-240p niet verkeerd.
Sowieso zitten we aan een andere meter omdat de huidige tot 25A aan kan (een jaren '60 modelletje). We krijgen dus een nieuwe meter: Da's jammer omdat salderen dan niet kan...
Omnik gaat tot 4500Wp als ik me niet vergis.
Ik zou inderdaad gewoon de 240Wp panelen nemen.
Qua investering en tvt een prima keuze lijkt me. Zeker als je plek genoeg hebt op het dak...
[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 18-09-2013 14:00 ]
inderdaad de Omniksol levert AC maximaal 4800W, nominaal 4600W.paulv1973 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:58:
[...]
5760Wp op een Omnik 5.0 op Zuid...?
Omnik gaat tot 4500Wp als ik me niet vergis.
totaal (24x240=)5.760Wp aan panelen x 0,85 = 4.896Wp
(die 0,85 is een gemiddelde correctiefactor op het theoretische, maximale vermogen van de panelen naar ik begrijp?).
Die 4.896Wp in combinatie met genoemde omvormer, is dat een goede combinatie?
http://www.omnik-solar.com/solardesign/project/edit
Als je alles pal zuid op 35 graden hebt is dat wel een erg forse over dimensionering, Zeker in het voor jaar kan je geregeld over de Wp waarde heen gaan.
Precies.WoudseHoeve schreef op woensdag 18 september 2013 @ 15:35:
Die factor is voor de jaar opbrengst (eigenlijk 850) en is afhankelijk van de ligging oriëntatie en helling. Heeft dus niks met het maximale vermogen te maken.
Als je alles pal zuid op 35 graden hebt is dat wel een erg forse over dimensionering, Zeker in het voor jaar kan je geregeld over de Wp waarde heen gaan.
Als de zon onder de juiste hoek vrij op de panelen schijnt, en de panelen zijn niet te warm, dan haal je met gemak die 5760Wp binnen op dat moment. Je omvormer zal dit dan reduceren naar zijn max van 4500Wp.
Maar we raken weer in de discussie onder/overdimensionering.
Mijn omvormer is ook aardig ondergedimensioneerd, maar ik lig wel op het ZW.
Heb afgelopen zomer wel regelmatig de aftopping op 5060W mogen aanschouwen.
Ook veelvuldig mogen zien dat ik de 5060W niet haalde op een strak blauwe hemel vanwege de temperatuur.
Maar inderdaad 5760Wp op 4500W omvormer op Zuid... Mwah. Dan moet je de omvormer toch al voor een prikkie kunnen kopen. Anders zijn er zeker beter oplossingen.
En ik doel nu niet op mijn PM... die ik je gestuurd heb, waarin ik je een SMA SB5000 aanbeveel. Maar dat zou zeker al een Upgrade zijn tov de Omnik
Die info is te vinden in het duitse photovoltaikforum.Proton_ schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:12:
Je zou natuurlijk de Piko achter een scheidingstrafo kunnen hangen (ten koste van heel wat rendement en €s)
@PClop in je gelinkte datasheet staat niets over negatieve aarding, maar ik geloof je op je woord.
http://www.photovoltaikfo...00&sort=&search_results=0
Hier wordt 40Wp uitvoering omschreven, welke niet veel zal verschillen met de 38Wp.
Elektrische Daten:
Spannung im MPP [V]: 46.00 TK Leerlaufspannung: -0.280 %/K
Leerlaufspannung [V]: 61.00 TK Kurzschlußstrom: 0.090 %/K
Strom im MPP [A]: 0.87 TK Leistung: -0.190 %/K
Kurzschlussstrom [A]: 1.00 TK Mpp Spannung: keine Angabe keine Angabe
max Systemspannung TÜV (positiv): 1.000 V TK Mpp Strom: keine Angabe keine Angabe
max Systemspannung TÜV (negativ): keine Angabe NOCT: keine Angabe
max. Systemspannung UL (positiv): keine Angabe Spannung bei -10°C: 66.98
max Systemspannung UL (negativ): keine Angabe Spannung (MPP) bei +70°C: 40.20
Serienwiderstand Rs (Ohm): 13.98 Rückstrombelastbarkeit [A]: keine Angabe
Parallelwiderstand Rp (Ohm): 3037.96 Anschlussdose: IP65
Anzahl Bypassdioden: 1 Strangsicherungen vorgeschrieben: ja mit Funktionserdung
Erdungsempfehlung des Herstellers: negativ
Erdung des Montagegestells: ja
Het nadeel van "hard" aarden van de min is dat wanneer je een plus vast pakt je een doodsklap krijgt.... Ik heb even rond gekeken en het lijkt dat een aarding met bv 100kohm voldoende is om de statische spanning af te voeren, het voordeel is dat de aardstroom als je de puls vast pakt laag blijft. Ook blijft die 6mA (bij 600 V) onder de afschakel stroom van een aardlek schakelaar.PClop schreef op woensdag 18 september 2013 @ 16:48:
[...]
Die info is te vinden in het duitse photovoltaikforum.
http://www.photovoltaikfo...00&sort=&search_results=0
Hier wordt 40Wp uitvoering omschreven, welke niet veel zal verschillen met de 38Wp.
Elektrische Daten:
Spannung im MPP [V]: 46.00 TK Leerlaufspannung: -0.280 %/K
Leerlaufspannung [V]: 61.00 TK Kurzschlußstrom: 0.090 %/K
Strom im MPP [A]: 0.87 TK Leistung: -0.190 %/K
Kurzschlussstrom [A]: 1.00 TK Mpp Spannung: keine Angabe keine Angabe
max Systemspannung TÜV (positiv): 1.000 V TK Mpp Strom: keine Angabe keine Angabe
max Systemspannung TÜV (negativ): keine Angabe NOCT: keine Angabe
max. Systemspannung UL (positiv): keine Angabe Spannung bei -10°C: 66.98
max Systemspannung UL (negativ): keine Angabe Spannung (MPP) bei +70°C: 40.20
Serienwiderstand Rs (Ohm): 13.98 Rückstrombelastbarkeit [A]: keine Angabe
Parallelwiderstand Rp (Ohm): 3037.96 Anschlussdose: IP65
Anzahl Bypassdioden: 1 Strangsicherungen vorgeschrieben: ja mit Funktionserdung
Erdungsempfehlung des Herstellers: negativ
Erdung des Montagegestells: ja
Halen we niet 2 dingen door elkaar. veiligheid aarding en ESD beveiliging.WoudseHoeve schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:04:
[...]
Het nadeel van "hard" aarden van de min is dat wanneer je een plus vast pakt je een doodsklap krijgt.... Ik heb even rond gekeken en het lijkt dat een aarding met bv 100kohm voldoende is om de statische spanning af te voeren, het voordeel is dat de aardstroom als je de puls vast pakt laag blijft. Ook blijft die 6mA (bij 600 V) onder de afschakel stroom van een aardlek schakelaar.
Veiligheid aarding mag nooit een weerstand tussen zitten.
ESD beveiliging moet juist een weerstand tussen zitten.
Ik zie er geen probleem in.izdp schreef op woensdag 18 september 2013 @ 04:41:
Mogen we hier verschoond blijven van de reclamefoto's van sunshine?
Zeer offtopic en van geen enkele toegevoegde waarde, dus graag knippen.
De afrekening Green Choice binnen 10 dagen ontvangen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:46:
Argh, ging hele tijd prima bij GC, maar sinds maand of 2 is de teruglever site veranderd, klopt er geen kont meer van de waarden die er staan en nu moest ik de jaarafrekening invullen en negeert ie de teruglevermeter - want daar had ie alvast m'n verbruiksmeter ingevuld. Dus of ze gaan me 33.000kWh terugbetalen of er klopt sowieso geen zak van. Heb er al 3 keer over gemaild en al 3 keer krijg ik na een week een halfbakken antwoord dat het allemaal in ordnung is. Nein nein nein dus.
Ja, ik moet bellen, maar op de eigen contact pagina staat al opbeurend dat het druk is en je beter kunt e-mailen.. maar dat schiet dus ook niet op. Nog gouden tips, of GC maar weer verlaten?
ps; Ziet er weer top uit SSC, stuk voor stuk weer mooie projecten. Ben blij dat jullie het gewoon netjes doen - zie momenteel gelukkig steeds vaker mooie opstellingen voorbij komen
De meterstanden exact zoals ik ze heb opgegeven, dag teller negatief en nacht teller positief.
Ze salderen de kosten, dat is gunstig. (Ik krijg dus meer terug als verwacht)
Na verrekening met de vastrecht en teruggave energie belasting zijn de kosten exact 8.50 euro
Ik krijg een knap bedrag terug. Perfect gelopen eigenlijk, het voordeel van de draaischijf meter.
Volgend jaar nog minder door besparingen en extra panelen (die oudjes)
Alleen het voorschot he ja, das moeilijk. De instel module is wel weer online.....
Maar het oude voorschot was 317, ze willen de nieuwe nu op 379 zetten
En mijn gas gaat ook nog flink afnemen door de Zonne Boiler en Houtkachel met CV buffer....
Dat wordt bellen dus ......
Ik had exact het zelfde, kreeg zelfs 66,- van hunWoudseHoeve schreef op woensdag 18 september 2013 @ 21:58:
[...]
De afrekening Green Choice binnen 10 dagen ontvangen.
De meterstanden exact zoals ik ze heb opgegeven, dag teller negatief en nacht teller positief.
Ze salderen de kosten, dat is gunstig. (Ik krijg dus meer terug als verwacht)
Na verrekening met de vastrecht en teruggave energie belasting zijn de kosten exact 8.50 euro
Ik krijg een knap bedrag terug. Perfect gelopen eigenlijk, het voordeel van de draaischijf meter.
Volgend jaar nog minder door besparingen en extra panelen (die oudjes)
Alleen het voorschot he ja, das moeilijk. De instel module is wel weer online.....
Maar het oude voorschot was 317, ze willen de nieuwe nu op 379 zetten
En mijn gas gaat ook nog flink afnemen door de Zonne Boiler en Houtkachel met CV buffer....
Dat wordt bellen dus ......
Verwijderd
Moet ik nu perse mijn meter laten vervangen?
Ik heb nu een Landys en Gyr draaischijf die heel snel achteruit kan
Moet ik bij mijn netbeheerder melden dat ik panelen heb? Of bij mij energie leverancier?
En ik ga de btw terugvraag truuc doen.
Heb ik daar die andere meters voor nodig?
http://www.bespaarbazaar....geen-btw-op-zonnepanelen/
Zeker wanneer je erbij zet of je volledig het overschot hebt terugbetaald gekregen of alleen de kale kWh-prijs.
Thanks!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Belangrijk bij dit alles is dat u een energiemeter heeft die de terug geleverde stroom op een aparte meter registreert. Zo kunt u met uw energierekening aantonen dat u energie levert aan het net.luccie schreef op donderdag 19 september 2013 @ 02:08:
Ik heb de panelen nu liggen.
Moet ik bij mijn netbeheerder melden dat ik panelen heb? Of bij mij energie leverancier?
Lijkt me wel dus, anders kun je alleen aantonen dat je energie geleverd hebt als je onder 0 gaat
Verwijderd
http://www.westlandsolar....-5-0k-tl-wifi-data-module
kijk even hier voor de omnik max waardes
de omnik 4 kan maximaal output waarde geven van 4400 volgens de specs.
toch heb ik in t voorjaar wel pieken voorbij zien komen van 4500 watt
mbt de omnik 5 die heeft een max output van 4800
max input van 5000
je wilt 5760 aan WP erop zetten.
ja in het voorjaar kan je die pieken hebben die dan afgetopt word
tijdens de zomermaanden zit je beter
als je pv dan bijv max 4800 watt levert zit je precies goed in de range voor de omnik 5
Ik ben benieuwd naar de prijs die Wattekoop betaald voor de Omnik 5.0 !!?Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 09:07:
@wattekoop
http://www.westlandsolar....-5-0k-tl-wifi-data-module
kijk even hier voor de omnik max waardes
de omnik 4 kan maximaal output waarde geven van 4400 volgens de specs.
toch heb ik in t voorjaar wel pieken voorbij zien komen van 4500 watt
mbt de omnik 5 die heeft een max output van 4800
max input van 5000
je wilt 5760 aan WP erop zetten.
ja in het voorjaar kan je die pieken hebben die dan afgetopt word
tijdens de zomermaanden zit je beter
als je pv dan bijv max 4800 watt levert zit je precies goed in de range voor de omnik 5
Op de diverse sites van aanbieders is dit ook geen goedkope jongen!
Zijn de kinderziektes inmiddels uit de Omniks?
Ik denk trouwens dat je niet alleen in het voorjaar die pieken gaat halen.
Er zijn zat dagen tussen juni en augustus-september dat je je max haalt.
Zeker op Zuid georienteerd.
[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 19-09-2013 09:35 ]
Verwijderd
de pieken in juni.. aug zijn toch lager als in mrt/april is me opgevallen
Verwijderd
BTW terugvraag truuc gaat je volgens mij nooit lukken. Zoals ik reeds eerder eens heb aangegeven heeft mijn vrouw een klein bedrijfje met een omzet van ongeveer 12 mille per jaar. Die krijgt geen euro terug maar hoeft ook geen BTW af te dragen, zogenaamd BTW Nihil. Je moet dus echt een behoorlijke installatie hebben, volgens mij meer dan €14000,- aan opwek wil je BTW kunnen aftrekken. Anders had ik mijn panelen wel op de zaak gekocht namelijk.Sowieso had je je dan eerst bij de Kamer van Koophandel moeten inschrijven, BTW nummer wordt dan aangevraagd en had de factuur op de zaak moeten staan. Volgens mij is dit ook weer off-topic, maar het bespreken waard toch?luccie schreef op donderdag 19 september 2013 @ 02:08:
Klopt, ik heb het over de ESD met een weerstand naar DC-min. Bepaalde typen zonnepanelen hebben dat nodig om productie verlies te voorkomen door de opbouw van spanning waardoor de omvormer niet goed kan werken.Master_duck schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:32:
[...]
Halen we niet 2 dingen door elkaar. veiligheid aarding en ESD beveiliging.
Veiligheid aarding mag nooit een weerstand tussen zitten.
ESD beveiliging moet juist een weerstand tussen zitten.
De veiligheids aarding vind plaats aan het frame.
Verwijderd
Gefeliciteerd met de ingebruikname van je zonnepanelen.luccie schreef op donderdag 19 september 2013 @ 02:08:
De belastingdienst maakt onderscheid tussen privé en zakelijk gebruik. Als je een printer koopt voor 100 euro en voor 1/3 deel privé gebruikt mag je ook maar 2/3 deel, dus maar 14 euro BTW terugvragen van de belastingdienst. Ik denk dat het voor zonnepanelen niet anders is.
Als je 3000 kWh opwekt en die gesaldeerd zelf verbruikt kun je dus helaas niks terugvragen.
Het gaat denk ik in NL alleen op als je meer dan 5000 kWh/jaar opwekt (salderingsgrens) of meer opwekt dan je eigen verbruik. En dan alleen voor het deel dat je niet zelf gebruikt.
Ben je van plan om 8.000 kWh/jaar op te gaan wekken en verbruik je zelf 4.000 kWh/jaar dan kun je dus nog steeds maar de helft van de BTW terugvragen. Volgens het energie-akkoord kun je dan beter een coöperatie starten samen je buurtgenoten. Profiteren zij van 7,5 cent korting op de energiebelasting op de stroom die ze van jou afnemen.
Mooi heh zo'n snelle meter.Moet ik nu perse mijn meter laten vervangen?
Onze dagteller staat nu ook 400 kWh lager dan een jaar geleden.
Als je het niet doet zullen we nooit weten hoeveel pv er in NL op de daken ligt.Moet ik bij mijn netbeheerder melden dat ik panelen heb? Of bij mij energie leverancier?
Op het moment doet het CBS schattingen door de leveranciers te bevragen. Dus jouw panelen worden ook meegeteld (of heb je ze zelf geïmporteerd?).
Voor de administratieve handeling zou het niet uit moeten maken of je het meldt of niet, zeker met een draaischijfmeter.
Verwijderd
Een printer is een slecht voorbeeld. Die gooit iedere ondernemer gewoon volledig in zijn administratie en die paar prints die je prive maakt ligt de fiscus niet van wakker. Of je BTW kan verrekenen of niet heeft gewoonweg te maken met de omzet die je maakt en als je je dus inschrijft als energieleverancier zal je toch echt een sloot stroom moeten opwekken buiten je eigen verbruik. Volgens mij gaat geen particulier dat halen. Als je panelen op je woonhuis hebt liggen en je gebruikt een deel van de stroom omdat je bijvoorbeeld makelaarskantoor aan huis hebt dan heb je een andere situatie. Dan zal je dus zoals jij zegt moeten aantonen hoeveel van de opgewekte stroom zakelijk is en dan is een gedeelte van de BTW aftrekbaar en kan je de panelen gedeeltelijk afschrijven in de administratie. Maar dit is heel iets anders dan een particulier die zich als energieleverancier inschrijft.Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:59:
[...]
Gefeliciteerd met de ingebruikname van je zonnepanelen.
De belastingdienst maakt onderscheid tussen privé en zakelijk gebruik. Als je een printer koopt voor 100 euro en voor 1/3 deel privé gebruikt mag je ook maar 2/3 deel, dus maar 14 euro BTW terugvragen van de belastingdienst. Ik denk dat het voor zonnepanelen niet anders is.
Als je 3000 kWh opwekt en die gesaldeerd zelf verbruikt kun je dus helaas niks terugvragen.
Het gaat denk ik in NL alleen op als je meer dan 5000 kWh/jaar opwekt (salderingsgrens) of meer opwekt dan je eigen verbruik. En dan alleen voor het deel dat je niet zelf gebruikt.
Ben je van plan om 8.000 kWh/jaar op te gaan wekken en verbruik je zelf 4.000 kWh/jaar dan kun je dus nog steeds maar de helft van de BTW terugvragen. Volgens het energie-akkoord kun je dan beter een coöperatie starten samen je buurtgenoten. Profiteren zij van 7,5 cent korting op de energiebelasting op de stroom die ze van jou afnemen.
"Smart auto-recognition of weak light", juist een slim paneel...
"Steady resistance to strong hailstone (40mm/4.5m/s)" 40mm is een forse hagelsteen, maar 4,5m/s? Dat is net 16 km/h. Een rauw ei zou bij die snelheid bijna nog heel blijven
In het datablad staat 12 jaar garantie, op de site weer 10 jaar.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verkocht. Doe maar 10 pallets.antonboonstra schreef op donderdag 19 september 2013 @ 15:22:
Krijg toevallig een mailtje binnen waar 250Wp black panelen worden aangeboden. Prijs € 0,62 per Wp bij afname van een pallet (excl. BTW). Zijn blijkbaar van het merk Shinetime Solar. Als ik de PDF bekijk, dan heb ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dit paneel.
"Steady resistance to strong hailstone (40mm/4.5m/s)" 40mm is een forse hagelsteen, maar 4,5m/s? Dat is net 16 km/h. Een rauw ei zou bij die snelheid bijna nog heel blijven![]()
[ Voor 51% gewijzigd door SunshineCompany op 19-09-2013 15:25 ]
Dat kan toch goedkoper!!??antonboonstra schreef op donderdag 19 september 2013 @ 15:22:
Krijg toevallig een mailtje binnen waar 250Wp black panelen worden aangeboden. Prijs € 0,62 per Wp bij afname van een pallet (excl. BTW). Zijn blijkbaar van het merk Shinetime Solar. Als ik de PDF bekijk, dan heb ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dit paneel.
"Steady resistance to strong hailstone (40mm/4.5m/s)" 40mm is een forse hagelsteen, maar 4,5m/s? Dat is net 16 km/h. Een rauw ei zou bij die snelheid bijna nog heel blijven![]()
Eging paneel 250Wp wordt ook aangeboden voor 58 cent p/Wp (ex BTW)...
Volgens mij is dat wel een containerprijs.
Voor een palet zijn ze 2 cent duurder p/Wp. Dus nog steeds goedkoper dan de Shinetime...
Mooi gedaan.SunshineCompany schreef op donderdag 19 september 2013 @ 15:24:
Leuk maatwerkframe op een dak van een huis van 100+ jaar oud..Niets van te zien, en toch veel panelen op een klein oppervlak. En omvormer buiten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Verkocht. Doe maar 10 pallets.
Ik ben alleen wel benieuwd naar de reden waarom zo'n mooie omvormer buiten wordt opgehangen.
Op een dak kan het af en toe toch wel flink spoken.
Ik heb eea ook enkel aangekaart daar oa SMA ten zeerste afraad om op een TL omvormerWoudseHoeve schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:04:
[...]
Het nadeel van "hard" aarden van de min is dat wanneer je een plus vast pakt je een doodsklap krijgt.... Ik heb even rond gekeken en het lijkt dat een aarding met bv 100kohm voldoende is om de statische spanning af te voeren, het voordeel is dat de aardstroom als je de puls vast pakt laag blijft. Ook blijft die 6mA (bij 600 V) onder de afschakel stroom van een aardlek schakelaar.
dunnefilm panelen aan te sluiten, ook niet met behulp van een neg, aardingsset, deze aardings
set adviseren ze wel voor een trafo ( HF /LF ) omvormer in samenhang met dunnefilm panelen.
Pagina 8 pdf , http://files.sma.de/dl/74...t-TI-UNL114630.pdf#page=8
Je zult wel weten wat je doet,
Ik vraag me af hoe men nu op het display de opgewekte Kwh-tjes gaat aflezen!!zonnefreak schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:55:
[...]
Mooi gedaan.![]()
Ik ben alleen wel benieuwd naar de reden waarom zo'n mooie omvormer buiten wordt opgehangen.
Op een dak kan het af en toe toch wel flink spoken.
Misschien een webcam ervoor hangen en met een uitgeschoven vishengel op
het display "kloppen"...
Ik zie het al voor me...
Ik heb geen idee wat ik doe ..... Interessant stuk, bedankt !PClop schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 00:04:
[...]
Ik heb eea ook enkel aangekaart daar oa SMA ten zeerste afraad om op een TL omvormer
dunnefilm panelen aan te sluiten, ook niet met behulp van een neg, aardingsset, deze aardings
set adviseren ze wel voor een trafo ( HF /LF ) omvormer in samenhang met dunnefilm panelen.
Pagina 8 pdf , http://files.sma.de/dl/74...t-TI-UNL114630.pdf#page=8
Je zult wel weten wat je doet,
Paneeltjes gisteravond opgehaald. het waren er meer als 100 maar ook wat rommel er tussen. Ik wil ze eerst allemaal door meten en op stroom sterkte sorteren zodat ik ze gematched in de strings kan zetten.
Zou dat door meten gewoon met een dikke bouw lamp kunnen ?
En dan de kortsluitstroom meten? Of op een andere manier, moet wel hetzelfde omstandigheden hebben om ze vergelijkbaar te maken.
Een serie weerstand van bv 50 Ohm (0.8A@45V) moet al een flink vermogen kunnen verstoken ......
Hij is netjes achter de voorgevel gemonteerd zo te zien, mooi uit het zicht, en waarschijnlijk ook in de schaduw.SunshineCompany schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 09:50:
Binnen geen ruimte! Meterkast in de woonkamer, en geen vliering of zolder. Komt in de toekomst nog een RVS kast omheen. Verder is hij gewoon via bluetooth te monitoren. Geloof me, ik denk na over zulke dingen..
Ik heb zo'n filmpje gezien van SMA waar de omvormers aan onderworpen wordt, ik denk dat het wel goed komt.
Met een voltmeter kan je de open en belaste spanning meten. Als je iets van een belasting eraan kan hangen weet je snel genoeg of deze werkt.WoudseHoeve schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 09:53:
[...]
Ik heb geen idee wat ik doe ..... Interessant stuk, bedankt !
Paneeltjes gisteravond opgehaald. het waren er meer als 100 maar ook wat rommel er tussen. Ik wil ze eerst allemaal door meten en op stroom sterkte sorteren zodat ik ze gematched in de strings kan zetten.
En dan de kortsluitstroom meten? Of op een andere manier, moet wel hetzelfde omstandigheden hebben om ze vergelijkbaar te maken.
Een serie weerstand van bv 50 Ohm (0.8A@45V) moet al een flink vermogen kunnen verstoken ......
Wat PClop zegt over de aarding sluit ik me bij aan. Galvanisch gescheiden omvormers zijn de juiste keuze met dit soort panelen. PowerOne heeft een nieuwe PVI serie met galvansiche scheiding (PVI 3800, PVI-4600) welke je voor niet te veel op eBay uit duitsland kan kopen omdat deze nog niet aan de nieuwe VDE norm voldoen. Deze zijn prima in Nederland te gebruiken.
[ Voor 51% gewijzigd door databeestje op 20-09-2013 10:03 ]
Blue-tooth heeft wel een beperkte signaal afstand.SunshineCompany schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 09:50:
Binnen geen ruimte! Meterkast in de woonkamer, en geen vliering of zolder. Komt in de toekomst nog een RVS kast omheen. Verder is hij gewoon via bluetooth te monitoren. Geloof me, ik denk na over zulke dingen..
In dit geval ook nog eens een buitenmuur ertussen.
Ik heb bij vrienden al een probleempje met eenzelfde omvormer die in de kelder
hangt om deze via blue-tooth in de woonkamer te ontvangen.
Je kunt er wel een blue-tooth repeater aanhangen.
Verder moet deze omvormer naar mijn mening ook makkelijk buiten kunnen hangen.
Daar is hij naar SMA standaard geschikt voor IP...??
Ik vind het alleen zo zonde uitzien.
Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Net alsof je een mooi schilderij koopt en dan in de kelder ophangt...
[ Voor 18% gewijzigd door paulv1973 op 20-09-2013 11:24 ]
Zelf test ik mijn panelen voor montage in de schaduw richting open hemel op op de stiker aangegevenWoudseHoeve schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 09:53:
[...]
Ik heb geen idee wat ik doe ..... Interessant stuk, bedankt !
open klem spanning, welke altijd juist is ( heb nog niet anders meegemaakt )
De maat welke ik zelf hanteer is Uoc +/- 1,5 V bij een ~ 30V paneel
Daarna schuif ik per paneel de mc4/mc3 + en - stekker in elkaar en meet met een DC stroomtang
snel achter elkaar de kortsluit stromen, de waardes van deze gemeten stromen is niet zo belangrijk
als ze maar nagenoeg het zelfde zijn +/- 5%
als er mc4 stekkers aan zitten kun je ze ook inelkaar schuiven tot aan de vergendeling, sommige mc4 stekkers gaan nogal moeilijk weer los
Ik weet niet of deze methode bij jou ook gaat werken daar voor al de kortsluitstroom nogal laag
zal zijn en deze buiten het bereik van de meter kan komen te liggen.
Zelf gebruik ik daar voor een stroomtang ( AC /DC ) met een meetbereik van 0-2A en 0-80A
en kan daar mee stromen va 1mA meten in de 0-2A stand.
Ze doen 1A kortsluit stroom. Kan ik gewoon met mijn Fluke meten .... tot 10A
Maar ik moet er 100 meten ..... dus moeten de test condities gelijk blijven, vandaar een bouwlamp. Max vermogen lukt niet (teveel bouw lampen ....)
Neem 1 paneel als representatief paneel...WoudseHoeve schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:07:
Er zitten MC3 connectors aan. Ik wil ze graag sorteren op stroom sterkte, zodat ik de panelen met dezelfde stroom in een string kan zetten.
Maar ik moet er 100 meten ..... dus moeten de test condities gelijk blijven, vandaar een bouwlamp. Max vermogen lukt niet (teveel bouw lampen ....)
En controleer ieder ander paneel t.o.v. dat ene paneel.
Dus je meet eerst je representatieve paneel, daarna meteen erachteraan een ander...
Daarnaa weer het representatieve paneel, en dan het 2e paneel...
Zo door tot je ze allemaal hebt gehad...
FF een spreadsheetje maken zodat je ook e.e.a. meteen kan invullen.
Veel werk.. Maar ja. Lijkt me een leuk middagje werk.
(was initiator van de heffing op Chinese PV-panelen)
Verwijderd
Als ik binnen sta met mijn laptop bij de voordeur, dan kan ik de SMA van overburen via bluetooth bereiken. het signaal gaat links schuin de straat over. Bij de overburen zit eerst nog een parkeerplaats voor de auto's er tussen. Misschien staat hun omvormer in de garage of zit de meterkast daar vlak in de buurt.paulv1973 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:22:
[...]
Blue-tooth heeft wel een beperkte signaal afstand.
In dit geval ook nog eens een buitenmuur ertussen.
Hoe dan ook, de afstand is zeker meer dan 10 meter en nog prima uit te lezen. Dit geldt ook voor mijn omvormers en SunnyBeam. Mijn omvormers staan bij de meterkast bij de voordeur. Als ik halverwege mijn achtertuin sta (± 8 meter), dan kan ik de omvormer nog net ontvangen en dat gaat zelfs nog prima.
Dus ik denk dat de afstand wel mee zal vallen bij deze installatie.
Hiervan zijn ook USB stikkies te koop, zodat je heen en weer kan communiceren.
Komt dus net even verder dan je telefoon en je standaard laptop bluetooth.
Heb vaker een sunnybeam aangesloten die dmv bleutooth door verschillende etage's heen ging. Dat red de "normale" bluetooth niet
[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 21-09-2013 01:00 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je hebt een stukje landWoudseHoeve schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:07:
Er zitten MC3 connectors aan. Ik wil ze graag sorteren op stroom sterkte, zodat ik de panelen met dezelfde stroom in een string kan zetten.
Je hebt vandaag egaal grijs weer.
Je hebt thin film.
Leg ze uit op een lapje gras, meet ze door, vraag een hulpje om, op een stuk schilderstape oid, de waarde op te schrijven en plak die op het paneel.
Dan kan je daarna, op je gemakje, strings bij elkaar zoeken.
[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 21-09-2013 09:13 ]
Dit topic is gesloten.
![]()