Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Interessant. Heb je ook een curve van hoe de afwijking verloopt van zeg 1 tot 16 Ampère? Een tweede waar ik benieuwd naar ben is hoe je dit getest hebtmigjes schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:02:
vergeet de Lref niet van de meter.
zoals bij mij (zeer vergelijkbaar met een ABB c11) met globaal minder als 5A loopt hij achter.
en met meer als 5A loop hij voor.
[...]
toen ik nog met 1 string draaide liep de meter consequent achter en nu na een jaar met 2 strings loopt hij weer voor.
Niet netjes, zacht uitgedrukt, aangezien er niet geleverd is wat in de offerte staat en gezien er ook niet van tevoren is overlegd met jou over het leveren van andere panelen. Die leverancier kan wel wat anti-reclame gebruiken. Edit: Dre heeft gelijk.badjakker schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:01:
Ik had/ heb een offerte geaccepteerd voor zonnepanelen van JA-Solar jam6(bk)-60-255 panelen. Na plaatsing blijkt echter dat er panelen van ET-Solar op het dak zijn gelegd. ET-M660-255BB. Volgens de leverancier zijn de panelen vrijwel identiek en hebben dezelfde cellen. Ook zelfde garantie en prijs. Als ik op internet zoek zie ik eigenlijk ook geen duidelijke verschillen. Hoe denken jullie hierover?
Ik geen idee welke panelen "beter" zijn, maar blijkbaar levert de beste man niet wat hij aanbied in zijn offerte. Is de naamgeving op de offerte wel aangepast in verband met eventuele subsidie/garantie/verkoop?badjakker schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:01:
Ik had/ heb een offerte geaccepteerd voor zonnepanelen van JA-Solar jam6(bk)-60-255 panelen. Na plaatsing blijkt echter dat er panelen van ET-Solar op het dak zijn gelegd. ET-M660-255BB. Volgens de leverancier zijn de panelen vrijwel identiek en hebben dezelfde cellen. Ook zelfde garantie en prijs. Als ik op internet zoek zie ik eigenlijk ook geen duidelijke verschillen. Hoe denken jullie hierover?
Anti-reclame lijkt me niet gepast op dit forum, misschien is een financiële compensatie cq boete beter gepast voor zijn slechte communicatie.
Verwijderd
http://napelemdepo.hu/wp-...T-solar-napelem-teszt.pdf
ik zou maar niet klagen over dat merk en deze installateur
ET solar is zeker prima, zie hautessa zijn systeem, maar de test zegt dan weer niets aangezien de vergelijking met JA solar er niet is.Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:24:
effe lezen :
Ikmzou er niet rouwig om zijn alleen wel vragen waarom?
Verwijderd
Als je hier echt problemen mee hebt rest er maar 1 ding en dat is eerst vriendelijk verzoeken koopovereenkomst na te komen. Bij geen resultaat aangetekende brief met 2 weken termijn om te herstellen en hem aansprakelijk te stellen voor bij het niet nakomen koopovereenkomst alle geleden schade te vergoeden. Als hier niet op gereageerd rest alleen rechtsbijstand/advocaat. Succes en jammer dat je zo moet beginnen met deze leuke hobby. Indien je een voorbeeldbrief wil PM me dan want ik heb iets soortgelijks en ga het toch mooi winnen (geen panelenkwestie overigens).badjakker schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:01:
Nogmaals alleen als je er problemen mee hebt. Zijn langdurige trajecten en kost veel energie....(van jezelf natuurlijk, geen stroom
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 21:13 ]
Verwijderd
deze persoon heeft niets verkeert gedaan, het wp vermogen klopt, en het merk is zelfs beter.
zitten jullie in een crisis of zo ?
haal de bentleys van het dak, en leg die kia`s neer !
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 21:16 ]
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:15:
je kan beter een goede relatie houden met je pv dealer, dat heeft mij al een aantal keer enorm geholpen
deze persoon heeft niets verkeert gedaan, het wp vermogen klopt, en het merk is zelfs beter.
Verwijderd
Naar letter van de wet heeft hij wel iets verkeerd gedaan, namelijk koopovereenkomst niet nagekomen. Als ik een Audi bestel en krijg een BMW krijg ik ook een goede auto maar dat hoeft niet te betekenen dat ik hier blij mee ben. Welk paneel beter is weet je pas over jaren van nu maar dat is mijn mening. Ik stop ermee want het is eigenlijk off-topic.Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:15:
je kan beter een goede relatie houden met je pv dealer, dat heeft mij al een aantal keer enorm geholpen
[auto analogie]
Een leuke Bentley doet overigens 393 gram CO2/km en een kleine Kia 85 gram CO2/km. De keuze vanwege het milieu lijkt me snel gemaakt dan
Dre schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:55:
Ik hoor vrijwel niets over 'slechte panelen'. De uitspraak "merk is zelfs beter" vind ik wel gewaagd. Zeker omdat mij onbekend is waarop het beter zijn beoordeelt wordt.
[auto analogie]
Een leuke Bentley doet overigens 393 gram CO2/km en een kleine Kia 85 gram CO2/km. De keuze vanwege het milieu lijkt me snel gemaakt dan\[/auto analogie]
Na alle bentleys, kia's, bmw's en audi's, ,,,,,,,,,,,,,,,Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:24:
effe lezen :
Dat test verslag van Photon stelt ook geen ruk voor want dat is een oude truk
die wel door meerdere panelenbakkers wordt toegepast, nl één serie panelen
waarvan de specs zeer goed zijn laten testen door "God Photon", om dat dan
vervolgens in hun reclame te gebruiken als...... Photon vind onze panelen sehr Gut
terwijl de andere series van dat zelfde merk gewoon jantje middelmaat blijken te zijn.
( is hier op dit Forum al meerdere malen aangekaart, en nee ik ga dat niet voor je opzoeken dre )
In de test gaat het over een poly 240Wp paneel van ET en niet om de mono waar de vraag over ging,
appels en peren dus.
Leverancier zit natuurlijk helemaal fout. Van a tot z.
Het niet kunnen leveren naar de overeenkomst kan de beste overkomen, maar hoe hier vervolg aan is gegeven is ronduit te gek voor woorden.
(Trouwens Et solar bentleys? Toen ik aan het kopen was, was dat ook 1 van de merken die vocht aan de onderkant van de markt. Net als Yingly).
Maar ja , dan het praktische. De goede relatie zou me een worst zijn, want zoveel andere goede, maar je moet er maar puf in hebben om je recht binnen te halen.
Dat het je lukt op basis van wat je zegt is zeker.
De koopovereenkomst kan je laten ontbinden.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
ik had wel een afwijking verwacht tussen de kWh meter en de omvormer meting.Dre schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:03:
[...]
Interessant. Heb je ook een curve van hoe de afwijking verloopt van zeg 1 tot 16 Ampère? Een tweede waar ik benieuwd naar ben is hoe je dit getest hebt. Dan kan ik mijn C11 binnenkort ook eens testen bij verschillende stromen.
maar helaas het ik het niet bijgehouden omdat ik nu pas zie dat de afwijking in eens positief is tegen over eerst negatief.
dus helaas geen curve.
het zou mooi zijn als iemand dat eens kon meten.
maar echt heel veel is het niet.
10 kWh in de min in 4,5 maanden met 1 string en daar na 15 kWh in de plus in ongeveer een jaar (een delta van 25kWh in ongeveer een 1,5 jaar op +/-4000kWh)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
http://www.toolnation.nl/...-afkortzaag-lasercut.html

Met een apart zaagblad voor aluminium (bijna net zo duur als de machine) kan je snel en zuiver de profielen op maat afkorten. De zaagsnee is mooi glad en vrijwel schoon (zonder braampjes)
Een goede handverstekzaag is bijna net zo duur, zaagt minder mooi en kan geen dubbel verstek aan.
Denk wel aan oor- en oogbeschermers als je zoiets gebruikt! Het is geen kinderspeelgoed.
A'dam PVOutput
Maar wel voor een kolenvergasser en stadsverwarming.audiojunk schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:19:
Geen subsidie voor zonnepanelen in het nieuwe energieakkoord
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Is ook heel niet nodig. PV is namelijk net zo interessant zonder subsidie.audiojunk schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:19:
Geen subsidie voor zonnepanelen in het nieuwe energieakkoord
Overheidssubsidies en schuiven met geld
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 28-08-2013 15:31 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 28-08-2013 15:36 ]
Ja ja, val me maar aan met mn TVT, maar goed... zorgt toch weer voor 1 jaar extra verlenging en maakt dat in ons geval PV wellicht minder of gewoon niet meer had geloond.
Zo zal het vast wel voor meer mensen zijn... Plus kan je natuurlijk noemen dat je 650 als max sowieso handjecontantje kreeg, dat salderen kan nu nog wel... maar wellicht over 5-7-10 jaar niet meer, dat is dan toch best ongunstig als je de PV er ruim uit wilt hebben voordat je verwacht te verhuizen. Je wilt toch lijkt me ook nog iets meer financieel voordeel eruit halen, anders had je net zo goed niks kunnen kopen.
Op zich wel jammer vind ik dus voor de mensen die op zich wel graag wilden of straks nog willen, maar het hierdoor niet meer zien zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 28-08-2013 15:45 ]
Dat mensen sneller geneigd zijn om iets aan te schaffen met subsidie komt alleen maar omdat men graag gebruik wilt maken van het voordeeltje. Je gaat mij niet wijsmaken dat de aanschaf van een PV installatie niet doorgaat omdat de TVT één jaar langer is. Dat is gewoon kul.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 28-08-2013 16:09 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 28-08-2013 16:39 ]
Geen subsidie stimuleerd ook de mensen om het goedkoper te zoeken ipv de eerste de beste, panelen worden ook weer goedkoper omdat de verkopende partij ook een stukje van de subsidie wilde hebben en dus iets meer vraagt.revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:03:
Nederlanders zijn nu eenmaal subsidie verslaafd. Allemaal graaien we graag uit de diverse subsidiepotten, ondertussen klagen we wel over de belastingdruk. Iedereen aan het staatsinfuus.
Dat mensen sneller geneigd zijn om iets aan te schaffen met subsidie komt alleen maar omdat men graag gebruik wilt maken van het voordeeltje. Je gaat mij niet wijsmaken dat de aanschaf van een PV installatie niet doorgaat omdat de TVT één jaar langer is. Dat is gewoon kul.
Ik had al met al 160,- subsidie op een systeem van 4750Wp dus peanuts, ik leg er geen dag wakker van.
Aan de andere kant, als je beiden aan het werkt ben en geen kinderen hebt dan kom je voor geen enkele subsidie/belastingvoordeel in aanmerking, hoewel je daar met z'n tweetjes voor al die regelingen wel je hele werkzame leven belasting betaalt.Rol-Co schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:41:
[...]
Geen subsidie stimuleerd ook de mensen om het goedkoper te zoeken ipv de eerste de beste, panelen worden ook weer goedkoper omdat de verkopende partij ook een stukje van de subsidie wilde hebben en dus iets meer vraagt.
Ik had al met al 160,- subsidie op een systeem van 4750Wp dus peanuts, ik leg er geen dag wakker van.
Voor de duidelijkheid: geen moeite mee, maar ik zou het wel waarderen als er, zij het incidenteel, er ook een keertje iets deze kant uit zou komen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik ben alleenverdiener en heb 3 kids maar kan je zeggen dat ik niet rijk van de subsidie word hoor dus je mist niks.Schinnen-groen schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 17:02:
[...]
Aan de andere kant, als je beiden aan het werkt ben en geen kinderen hebt dan kom je voor geen enkele subsidie/belastingvoordeel in aanmerking, hoewel je daar met z'n tweetjes voor al die regelingen wel je hele werkzame leven belasting betaalt.
Voor de duidelijkheid: geen moeite mee, maar ik zou het wel waarderen als er, zij het incidenteel, er ook een keertje iets deze kant uit zou komen.
Maar dat zei ik ook eigenlijk al: we missen niets en hebben ook geen moeite met omslagstelsels.Rol-Co schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 17:15:
[...]
Ik ben alleenverdiener en heb 3 kids maar kan je zeggen dat ik niet rijk van de subsidie word hoor dus je mist niks.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik overweeg een installatie van maximaal 3120WP (op zuid). Nu biedt de installateur mij een omvormer type Solartec 3600, ik heb altijd begrepen dat een omvormer altijd onder gedimensioneerd moet zijn.
Naar mijn idee dus een Solartec 3000.
Het verhaal is dat de systeem opstart spanning 150V is, voor beide systemen, daarom zou het niet uitmaken wat je kiest.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En wat is dus de beste keuze?
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Omvormers halen het hoogste rendement als ze in de buurt komen van de volledige belasting. Over het jaar genomen komt die 3000 het vaakst in de buurt van die volle belasting. De 3600 zal het nooit halen.SasJo schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:10:
Vraag voor iemand anders;
Ik overweeg een installatie van maximaal 3120WP (op zuid). Nu biedt de installateur mij een omvormer type Solartec 3600, ik heb altijd begrepen dat een omvormer altijd onder gedimensioneerd moet zijn.
Het verhaal is dat de systeem opstart spanning 150V is, voor beide systemen, daarom zou het niet uitmaken wat je kiest.
De vraag is dus alleen of dat minime verschil in rendement opweegt tegen de kans dat je panelen een keer meer leveren dan de 3000 kan terug leveren en het prijsverschil.
(Ik zou waarschijnlijk de 3k nemen)
[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 28-08-2013 23:42 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Hele grote verschillen geeft het niet.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
de benaming opstart spanning is eigenlijk niet de juiste (geeft verwarring) benaming.SasJo schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:10:
Vraag voor iemand anders;
je panelen leveren een V ongeacht wat voor weer het is, bewolkt of niet.
alleen de temperatuur doet het wat omhoog of omlaag brengen.
het heeft niks te maken met eerder starten in de ochtend in ieder geval.
verder kun je tot ongeveer 30% meer Wp op een omvormer hebben als hij aan W aan kan.
dat geld ook voor naar beneden toe! daar kun je ook ongeveer 30% hebben.
woon je in de buurt van de kust of ander groot water oppervlak, dan heb je vaak ook lagere temperaturen.
dus is het wat lastiger te zeggen of je wel 30% kunt onder dimensioneren.
maar goed je wil een stuk minder als 30% dus alle keuzes zijn goed een omvormer tussen de 2100W en de 4000W zal gewoon werken. (het werkt toch wel en verschillen zijn minimaal, geen panelen dat is pas een slecht rendement
zelf draai ik met 3850wp op een 3kW omvormer, en dat is niet onder gedimensioneerd van wegen de oost-west opstelling, mijn ouder draaien wel onder gedimensioneerd met de zelfde omvormer en 4770Wp ook oost-west. en dat gaat tot nu toe als een speer.
zorgen dat de V voldoende hoog is is eigenlijk belangrijker. ik gok dat die omvormer graag 350V heeft.
met voldoende V heb je ook wat ruimte over voor wat eventuele schaduw probleempjes.
edit:
zelf zou ik voor een ander omvormer gaan.
een omvormer met 2x een mpp voor een latere uitbreiding.
gewoon om er voor te zorgen dat het virus volgend jaar nog een beetje bekoeld kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 29-08-2013 09:40 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De hoge dakrand is wel voordelig voor het aanzicht
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
oei, er is dus al een klacht?SunshineCompany schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 09:40:
Lig in de kling met gemeente Deventer, over een zonnestroomsysteem. Plat dak. Systeem is 50cm hoog, maar de dakrand is 16cm hoog. Dus ik vind dat het 34cm boven het vlak uitsteekt, en dus dat het 34cm v/d dakrand moet staan. En dat staat het (40cm). Nu zegt de folder van VROM niets over een dakrand. Iemand enig idee of ik goed argumenteer, en waar ik daar documentatie over kan vinden?
en de commissie is er al mee bezig?
er word geen woord gerept over de dak rand zelf.
en dat is een schimmig gebied.
het gaat over de 45 graden zicht hoek naar boven.
dus kun je de panelen zien als:
je op de zelfde afstand als de hoogte van het gebouw(je hoofd op de grond leggend natuurlijk).
naar boven kijkt. (dan heb je een perfecte hoek van 45 graden)
zoals je het schrijft, zou je ze net niet kunnen zien.
en dan zit je goed. een foto nemen van die locatie naar de panelen toe geeft een argument.
(zelf ben ik ook ruim over de grens van de folder, maar gewoon de buren omgekocht met een pilsje en goed contact.)
edit:
en eigenlijk veranderen de regels weer een stuk als het gebouw op eigen grond is met een rand eigen grond er om heen.
de regels omtrent (omgevings-)vergunningvrij voor pv/zonneboiler zijn een slap aftreksel van (omgevings-)vergunning vrij bouwen.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 29-08-2013 10:09 ]
Kan ik niets over vinden.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ja, de buren. Staat te dicht bij hun spouwmuur, en als er dan wervelwinden zijn hebben ze geluidsoverlast. Ofzo.migjes schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 09:52:
[...]
oei, er is dus al een klacht?
en de commissie is er al mee bezig?
er word geen woord gerept over de dak rand zelf.
en dat is een schimmig gebied.
het gaat over de 45 graden zicht hoek naar boven.
dus kun je de panelen zien als:
je op de zelfde afstand als de hoogte van het gebouw(je hoofd op de grond leggend natuurlijk).
naar boven kijkt. (dan heb je een perfecte hoek van 45 graden)
zoals je het schrijft, zou je ze net niet kunnen zien.
en dan zit je goed. een foto nemen van die locatie naar de panelen toe geeft een argument.
(zelf ben ik ook ruim over de grens van de folder, maar gewoon de buren omgekocht met een pilsje en goed contact.)
edit:
en eigenlijk veranderen de regels weer een stuk als het gebouw op eigen grond is met een rand eigen grond er om heen.
de regels omtrent (omgevings-)vergunningvrij voor pv/zonneboiler zijn een slap aftreksel van (omgevings-)vergunning vrij bouwen.
En het is prima te zien, is laagbouw. Maar zal volgende keer een diepe kniebuiging maken (richting Mekka), en kijken of ik het dan nog zie
Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het paneel hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn.
Dus Speedy-Andre heeft gelijk. Maar het is wel een interessant idee dat de hoogte van de dakrand ook mee zou moeten tellen. Als deze regel er is voor veiligheid (weersbestendigheid) en/of het aanzicht, dan heft de hogere dakrand een deel van het risico op. De hoogte van de dakrand zou dan maatgevend moeten zijn.
De vraag is dus wat de wetgever met deze regel beoogde.
nog geen commisie dus, alleen de buren?SunshineCompany schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:35:
[...]
Ja, de buren. Staat te dicht bij hun spouwmuur, en als er dan wervelwinden zijn hebben ze geluidsoverlast. Ofzo.![]()
En het is prima te zien, is laagbouw. Maar zal volgende keer een diepe kniebuiging maken (richting Mekka), en kijken of ik het dan nog zieWeet nu het antwoord al overigens.
geluids overlast, lol, gewoon een slechte relatie met de buren dus (een goede buur is beter als een verre vriend)
er zal vast meer aan de hand zijn (of soms heb je mensen, die met zeuren hun eigen eenzaamheid proberen op te lossen
dus probeer er niet teveel tussen te gaan zitten.
(mensen moeten dit probleem zelf op lossen, ik zelf betrek mijn buren altijd bij de plannen vergunigs vrij of niet, en dat help een helle hoop.
als ze dat verzuimt hebben is dat hun probleem.)
zit er nog grond omheen dan moet je die ook nog mee tellen.
maar ik krijg het idee dat het om een schuur gaat die tegen de grens aan staat en dan word i wat lastiger.
Hoewel er formeel regels zijn, kan een gemeente coulance toepassen. Afhankelijk van de gemeente(ambtenaar) dus.
Kortom; alles moet verplaatst worden, moeten wellicht zelfs panelen weggehaald worden.. Of ik moet nog goede info hierover kunnen vinden.
En een gemeente kan wel coulance toepassen, de buren doen dat zeer zeker niet.
[ Voor 11% gewijzigd door SunshineCompany op 29-08-2013 11:08 ]
er is wel correspondentie over, maar dan moet je niet bij zonnepanelen gaan zoeken.SunshineCompany schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:07:
Nou, ambtenaar belde. Dakrand is geen correspondentie over. Dus die telt niet mee. Gewoon 50cm v/d, het volledige paneel. Dus ook de laagste kant van het paneel moet daar aan voldoen.
Kortom; alles moet verplaatst worden, moeten wellicht zelfs panelen weggehaald worden.. Of ik moet nog goede info hierover kunnen vinden.
En een gemeente kan wel coulance toepassen, de buren doen dat zeer zeker niet.
(kijk dan naar gewoon vergunnigsvrij bouwen)
maar ook daar is er een schimmig gebied.
(heb ooit een dak vervangen van een uitbouw naar een stuk schuin dak. daar werd de dakrand wel mee geteld,
maar buren deden niet moeilijk dus is niet voor de commissie geweest.)
je zit op 50cm? is een plattere opstelling niet mogelijk?
Ja maar daar zeg je het dan toch al? Daarmee bereik je dus een veel groter publiek die dan wel overstag gaan.revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:03:
Dat mensen sneller geneigd zijn om iets aan te schaffen met subsidie komt alleen maar omdat men graag gebruik wilt maken van het voordeeltje.
Subsidie is het enige wat je met zekerheid kunt zeggen dat de PV betaalbaarder maakt en dat is direct gelinkt met TVT. Salderen wordt wel geroepen, maar daar kan je niks met zekerheid over zeggen voor in de toekomst, dus daar iets op baseren is zo krom als wat. Tuurlijk je moet wat, maar voor hetzelfde geldt is het over 3 jaar afgelopen en zit je toch dom te kijken omdat je had gerekend dat je de installatie in 8 jaar had terugverdiend en over 10 tot 15 jaar vanaf installatie eigenlijk wil verhuizen... dat maakt dan wel dat je je geld beter op de bank had kunnen laten staan en het juist helemaal niet zo aantrekkelijk was dan dat mensen je willen laten geloven. Een stimulering in de vorm van subsidie, BTW teruggave, blijven salderen of whatever geeft je toch wat meer zekerheid wat dat betreft, vooral de eerste twee omdat het grote bedragen betreft die je in no-time met zekerheid binnen hebt en daarmee direct al een stukje positieve ondersteuning hebt gekregen.Je gaat mij niet wijsmaken dat de aanschaf van een PV installatie niet doorgaat omdat de TVT één jaar langer is. Dat is gewoon kul.
Maar als je uitgaat van 8 jaar TVT en opeens 10 jaar of nog veel meer wordt, wat dus een verlenging is van 20% langer opwekken voordat ie eruit is, vind ik toch vrij veel hoor. Als je dat van tevoren weet ga je vast niet opeens toch maar wel akkoord met de installatie, ik niet in ieder geval.
Dat dus.Dreamvoid schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:31:
Goed, maar als je gewoon tegen 6 ct marktprijs je PV-stroom verkoopt, dan is die TVT niet 1 of 2 jaar langer, maar ietsje meerEr is nog altijd een stimuleringsregeling nodig.
De echte ecoguru's zullen ws best een groene installatie plaatsen zonder dat of degene die toch financieel goed rond kunnen komen en het makkelijk kunnen missen zo'n groot bedrag ineens. Maar hoeveel procent van de Nederlandse bevolking is dat? Enige vorm van een stimuleringsregeling geeft je dan niet alleen een ondersteuning maar ook een basis waar je met zekerheid van op aan kunt.
Het blijft een hoop geld dat je ff investeert en dat zich "hopelijk" op termijn uitbetaald, anders heb je mooi dure meuk op het dak liggen waar je verder niks mee kunt. Persoonlijk vind ik dan isoleren nog beter, ook al prop je dan ook een hoop geld overal in je huis, maar dat geeft je dan tenminste nog comfort en zijn er niet zoveel (onzekere) variabelen die de TVT bepalen.
Gelukkig is daar geen regelmatig onderhoud bij nodigSunshineCompany schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:24:
Of je legt je eigen stuwmeer aan in de vorm van een enorme koi-vijver.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
aii, misschien toch maar naar een clickfit systeem of iets anders,SunshineCompany schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:17:
Mwoah, zijn consolebakken. Die zijn er maar in 1 smaak. Zucht.
dan moet het wel lukken.
(zelf vind ik die consolebakken ook niet echt mooi, maar dat is persoonlijk)
@marcel87
ik heb snoepsiedie loos gelegd
ik werd zo moe van al die regeltjes en zaakjes die er dan bij kwamen (en het werd zelfs duurder)
dat ik zonder subsidie beter af was.
dat ik mag salderen (is eigenlijk ook subsidie) vind ik wel helemaal tegek.
dat geeft mij veel geld voor verdere investeringen.
@sunschinecompanie,
ik heb geen koi's maar steuren, geld dat ook?
(met een 200l stuw meer)
Hahaha vast wel... mja das wel een onzekerheid waar iedereen nu weinig (nuttigs haha) over kunt zeggen. Enige wat ik bedoel is dat nu de subsidie weg is, je uiteindelijk alleen maar onzekerheid over houdt. Het enige wat je weet is dat de PV zich ooit gaat terugverdienen en dat energieprijzen naar veel waarschijnlijkheid zullen stijgen. Voor de rest weet je niks.SunshineCompany schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:24:
Tegen de tijd dat er niet meer gesaldeerd mag worden komen er wel andere oplossingen. Je gaat bijv. de stoom aan je blok aanbieden, of accu's inzetten. Of je legt je eigen stuwmeer aan in de vorm van een enorme koi-vijver.
Maar goed, tegen die tijd kom ik wel een keertje kijken naar je stuwmeer, lijkt me wel vet.
Vergeet niet dat je huis ook een andere energie classificatie krijgt.marcel87 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:19:
Subsidie is het enige wat je met zekerheid kunt zeggen dat de PV betaalbaarder maakt en dat is direct gelinkt met TVT. Salderen wordt wel geroepen, maar daar kan je niks met zekerheid over zeggen voor in de toekomst, dus daar iets op baseren is zo krom als wat. Tuurlijk je moet wat, maar voor hetzelfde geldt is het over 3 jaar afgelopen en zit je toch dom te kijken omdat je had gerekend dat je de installatie in 8 jaar had terugverdiend en over 10 tot 15 jaar vanaf installatie eigenlijk wil verhuizen... dat maakt dan wel dat je je geld beter op de bank had kunnen laten staan en het juist helemaal niet zo aantrekkelijk was dan dat mensen je willen laten geloven. Een stimulering in de vorm van subsidie, BTW teruggave, blijven salderen of whatever geeft je toch wat meer zekerheid wat dat betreft, vooral de eerste twee omdat het grote bedragen betreft die je in no-time met zekerheid binnen hebt en daarmee direct al een stukje positieve ondersteuning hebt gekregen.
Maar als je uitgaat van 8 jaar TVT en opeens 10 jaar of nog veel meer wordt, wat dus een verlenging is van 20% langer opwekken voordat ie eruit is, vind ik toch vrij veel hoor. Als je dat van tevoren weet ga je vast niet opeens toch maar wel akkoord met de installatie, ik niet in ieder geval.
Mochten mij ouders hun huis willen verkopen nu hebben ze een energie label A.
Als er meerdere huizen in de buurt te koop staan en jij hebt zonnepanelen en een beter energie label kan je meer vragen voor je huis
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
http://www.photovoltaikfo...n-zugriff-t29190-s10.htmlWoudseHoeve schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:22:
Zelfde soort probleem : Piko 4.2 history wissen en land veranderen Belgie=>Nederland.
Kan ik niets over vinden.
suggereert:
- uitzetten en spanningsvrij afwachten
- dip-schakelaars allemaal naar beneden
- aanzetten
- melding op scherm 'geen land ingesteld'
- land goed instellen
maar of dan de historie weg is wordt niet verteld. Ik ben trouwens wel benieuwd of het werkt, ik weet eigenlijk niet goed of mijn Piko 4.2 nu wel of niet denkt Duits te zijn. Maar hij levert prima terug, dus ik merk er niet veel val.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Dat kan je proberen inderdaad.
Al worden energielabels atm overhyped, tenminste van wat ik er van heb gelezen. In theorie maakt het je huis meer waard en zou je er meer voor kunnen vragen, maar of je er ook daadwerkelijk voor betaald wordt is maar de vraag. Nog geen echte zekerheid dus...
Ik ben blij dat je er serieus op in gaat.Speedy-Andre schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:25:
[...]
Gelukkig is daar geen regelmatig onderhoud bij nodig
Laat het energie label dan eens vallen en kijk voor welk huis je meer kan vragen.marcel87 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:43:
@ Casper de Boer
Dat kan je proberen inderdaad.
Al worden energielabels atm overhyped, tenminste van wat ik er van heb gelezen. In theorie maakt het je huis meer waard en zou je er meer voor kunnen vragen, maar of je er ook daadwerkelijk voor betaald wordt is maar de vraag. Nog geen echte zekerheid dus...
Een huis met zonnepanelen (lagere maand lasten) of een huis zonder zonnepanelen
Zie het als een uitbreiding van je huis / lang lopende investering.
Hier kan je gewoon geld voor vragen.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
@thesunshinecomp Zeker. Hoek daktrim is referentiepunt dakrand! Zure ambtenaar die dat anders interpreteert.
Dit is trouwens de situatie:

Aan de achterkant staat de bak strak tegen de rand aan. Aan de andere kant staan de panelen met de zijkant dichterbij de rand dan op deze foto.
[ Voor 45% gewijzigd door SunshineCompany op 29-08-2013 12:01 ]
Ga ik vanavond meteen proberen thanks!thunder7 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:39:
[...]
http://www.photovoltaikfo...n-zugriff-t29190-s10.html
suggereert:
- dip-schakelaars allemaal naar beneden
- aanzetten
- melding op scherm 'geen land ingesteld'
- land goed instellen
maar of dan de historie weg is wordt niet verteld. Ik ben trouwens wel benieuwd of het werkt, ik weet eigenlijk niet goed of mijn Piko 4.2 nu wel of niet denkt Duits te zijn. Maar hij levert prima terug, dus ik merk er niet veel val.
Er hangen nog geen panelen aan dus makkelijk te testen.
Laat het resultaat wel weten.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik ging er van uit dat dit kwam omdat de panelen smerig waren, 2 juni heb ik ze nog schoon gemaakt. Ze waren niet erg smerig (links is schoon, rechts smerig):Hello,
Your system 'Garage' generated less than 10W for 45 minutes since 7:15AM
See your generation for today -
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13571&sid=11456
Thanks for using PVOutput.org

Na het schoonmaken heb ik inmiddels net zo'n mailtje gehad...
Het zijn 15 astronergy panelen (245 wp) op een SMA3000HF
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono
Je rendement zakt natuurlijk nooit met 99% door een beetje vuil. Zou eens op je omvormer kijken of hetgeen wat de website zegt wel klopt.. en dan gaan meten.Tweaking_Deejay schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:17:
Mijn panelen liggen plat, nu heb ik vorige week (o.a. 25 aug.) al een paar mailtjes van pvoutput gehad:
[...]
Ik ging er van uit dat dit kwam omdat de panelen smerig waren, 2 juni heb ik ze nog schoon gemaakt. Ze waren niet erg smerig (links is schoon, rechts smerig):[afbeelding]
Verwijderd
Is dit vertrouwd en veilig?
Ik gebruik het nu 1,5 maand en heb niet het gevoel dat het niet te vertrouwen is of onveilig. Werkt bij mij prima, en geeft een leuk inzicht in je verbruik en op welke momenten op de dag ik terug lever en wanneer ik afneem. Bij ons is het moment van koken goed te herkennen (inductieplaat) en ook het aangaan van de vaatwasser is goed terug te vinden.Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:43:
Is er iemand die bekend is met " SlimmemeterPortal" waar mee je je verbruik online kunt volgen?
Is dit vertrouwd en veilig?
Geheel mee eens, dit is niet eens "de rand" opzoeken, maar gewoon precies wat er bedoelt wordt.SunshineCompany schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:57:
Via Twitter over dat dakrand gebeuren:
@thesunshinecomp Zeker. Hoek daktrim is referentiepunt dakrand! Zure ambtenaar die dat anders interpreteert.
De afdstand welke het paneel boven de daktrim uitsteek moet je ook bij de daktrim vandaan blijven. Dit geldt voor het gehele paneel, ook het "lage" deel waar je nog een discussie over zou kunnen voeren.
Nee, dat is niet juist. Het Twitterbericht is ook niet juist. Het is ook gecorrigeerd door de poster, geloof ik.MeTooPV schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:47:
[...]
Geheel mee eens, dit is niet eens "de rand" opzoeken, maar gewoon precies wat er bedoelt wordt.
De afdstand welke het paneel boven de daktrim uitsteek moet je ook bij de daktrim vandaan blijven. Dit geldt voor het gehele paneel, ook het "lage" deel waar je nog een discussie over zou kunnen voeren.
Ik heb de letterlijke tekst erbij gezocht:
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_29-08-2013
Besluit omgevingsrecht (BOR)
Bijlage II, artikel 2, punt 6.
een collector voor warmteopwekking of een paneel voor elektriciteitsopwekking op een dak, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
indien op een plat dak: afstand tot de zijkanten van het dak ten minste gelijk aan hoogte collector of paneel
Die regel is duidelijk: bij 50cm hoogte (d.w.z. van het paneel tot de ondergrond), moet je minstens 50cm afstand houden tot de zijkant van het dak.
Technisch gezien, als je een dak vollegt, dan is de invloed van het weer midden op het dak minder dan aan de rand van het dak. Dat kan zelfs behoorlijk wat ballast schelen. Bij een hoge dakrand ligt het paneel ook tamelijk beschut, net zoals in het midden van het dak. Maar het staat niet in de regels dan je dan dichter bij de rand mag blijven zonder vergunning.
als we toch gaan mierenneuken.
oanelen zijn soms wel 2 meter hoog, als je ze rechtop zet, of 80 cm tot 1 meter, in portrait stand. hoe wordt dot door de regels bedoeld?
en in hoeverre zijn de regels "wet"
de hogte van de meeste panelen die ik zie zijn maximaal 50 mm hoog. ze worden tenslotte plat op een pallet geleverd.
wat wordt er dus daadwerkelijk bedoeld?
de regels zijn er niet vanwege de wind, maar vanwege hoe het er uit ziet.
wanneer je vergunningvrij mag bouwen moet je ook aan de regels voldoen voor sterkte en veiligheid. de vergunningsvrij plaatsen regel heeft dan ook niets hiermee te maken, maar slechts met hoe het er uit ziet. het is toch niet voor niks dat er voor beschermde monumenten en stadsgezichten uitzonderingen worden gemaakt, en niet voor "slechte oude daken"
waar een vergunning dan zou toevoegen dat je een berekening moet indienen.
ik vins het onzin van de ambtenaar, die de regels nu in het voordeel van de klagende buren uitlegt die vinden dat ze erens last van hebben. in mijn ogen is dat nogal laf, nu is de gemeente klaar en hoeft slechts een vergunningaanvraag af te wachten. leges te vangen, en de boel af te keuren.
dus als ik een hoge dakopstand heb, bijvoorbeeld een soort van omheining van 2 m hoog, wegens bijvoorbeeld het onttreken van luchtbehandelingskasten, dan moet ik de panelen ook 2 meter uit die omheining of dakrand plaatsen?
het gaat dus in mijn ogen puur om een regel tbv de visuele aspecten, en daarmee wordt de daktrim in mijn ogen ook de visuele grens.
maar goed. het ontbreekt dus aan een uiste definitie.
succes ermee in ieder geval.
want in dit geval is het nee heb je al gekregen. dus ....
[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 29-08-2013 22:12 ]
Je hebt de mail maar ik zie niets vreemds in je logTweaking_Deejay schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:17:
Mijn panelen liggen plat, nu heb ik vorige week (o.a. 25 aug.) al een paar mailtjes van pvoutput gehad:
[...]
Ik ging er van uit dat dit kwam omdat de panelen smerig waren, 2 juni heb ik ze nog schoon gemaakt. Ze waren niet erg smerig (links is schoon, rechts smerig):[afbeelding]
Edit:
Van half 7 tot 15 min over 7 0Watt maar dat hebben meer systemen. Je ziet het goed als je vergelijkt met een ander systeem.
http://pvoutput.org/compa...456&sid1=9982&dt=20130829
Ik heb 6 x 5 min 0 , jij 8 x 5 min, misschien dat het dat is.
[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 30-08-2013 00:50 ]
Verwijderd
Jarod schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:21:
[...]
Ik gebruik het nu 1,5 maand en heb niet het gevoel dat het niet te vertrouwen is of onveilig. Werkt bij mij prima, en geeft een leuk inzicht in je verbruik en op welke momenten op de dag ik terug lever en wanneer ik afneem. Bij ons is het moment van koken goed te herkennen (inductieplaat) en ook het aangaan van de vaatwasser is goed terug te vinden.
Dat klopt, je moet je echter wel beseffen dat het data van de slimme meter is en je dus alleen ziet wat je echt terug levert. Je kunt uit de grafieken dus niet halen hoeveel je opwekt. Elektriciteit is per 15 minuten zichtbaar wat je hebt afgenomen of terug geleverd. Gas is de afname per uur beschikbaar.Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 05:56:
Volgens mij kun je hier ook zien wat je terug leverd, klopt dit?
[...]
Stel ik heb een bepaalde afmeting plat dak.
Waarmee zou ik dan de hoogst mogelijke opbrengst hebben? En dan heb ik het niet over de efficientie.
Daarmee bedoel ik op zuid haal je een hogere efficientie per wp dan een oost/west.
Een oost/west opstelling, waarbij ik dus meer panelen kwijt kan op deze manier: /\ /\ /\ /\
Of een zuid opstelling, waarbij ik minder panelen kan leggen op deze manier: / / / /
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2013 18:31 ]
Misschien moet je een West - Zuid - Oost opstelling proberen... [ _ ]AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:29:
Even een vraagje ten aanzien van de hoogst mogelijke opbrengst op een plat dak.
Waarmee zou ik dan de hoogst mogelijke opbrengst hebben? En dan heb ik het niet over de efficientie.
Daarmee bedoel ik op zuid haal je een hogere efficientie per wp dan een oost/west.
Een oost/west opstelling, waarbij ik dus meer panelen kwijt kan op deze manier: /\ /\ /\ /\
Of een zuid opstelling, waarbij ik minder panelen kan leggen op deze manier: / / / /
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Heb ik ook gedaan, je zo kunt meer panelen per vierkante meter kwijt omdat je geen open ruimtes hebt:paulv1973 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:20:
[...]
Misschien moet je een West - Zuid - Oost opstelling proberen... [ _ ]

Hier de specs en opbrengsten: pvoutput
[ Voor 8% gewijzigd door Tweaking_Deejay op 30-08-2013 20:22 ]
"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono
Tracker (schans) (niet vergunningsvrij op je dak)
Schans op zuid (meestal niet vergunningsvrij)
Oost-West(-zuid) met lage hellingshoek
Rijtjes op zuid
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die vergelijkingsmogelijkheid had ik nog niet gevondenRol-Co schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 00:44:
[...]
Je hebt de mail maar ik zie niets vreemds in je log
Edit:
Van half 7 tot 15 min over 7 0Watt maar dat hebben meer systemen. Je ziet het goed als je vergelijkt met een ander systeem.
http://pvoutput.org/compa...456&sid1=9982&dt=20130829
Ik heb 6 x 5 min 0 , jij 8 x 5 min, misschien dat het dat is.
Thanks, ik heb de waarschuwingen van pvoutput nu anders ingesteld
Best grappig om zo'n systeem eens met het mijne te vergelijken, vanaf maart versla ik je ruim (efficiëntie) terwijl ik maar 3/5 van de capaciteit heb.Tweaking_Deejay schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:50:
[...]
Hier de specs en opbrengsten: pvoutput
Afgezien van de ligging zou het erg weinig opschieten als ik alles plat zou leggen.
Wel zou ik minder schaduw problemen van pijpjes e.d. kunnen hebben, maar dat speelt eigenlijk pas vanaf heden nu de zon verder zakt
oost-west beats zuid in de efficiency van m2 dak tegen over zuid.AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:29:
Even een vraagje ten aanzien van de hoogst mogelijke opbrengst op een plat dak.
het hoeft dan niet eens de laagste hoek te zijn.
(de 45 graden die ik heb is net iets te veel, maar alles daar onder werkt perfect.)
de hoek word eerder bepaal over hoe hoog het gebouw is ten opzichte van de omgeving.
is het gebouw de hoogste in de omgeving dan is een hoge hoek mogelijk.
is het een laag schuurtje dan een lage hoek.
(horizon vervuiling bepaalt de hoek)
maar de simpelste manier voor hoge efficiency is gewoon panelen gebruiken met een hoge Wp per m2.
dus dan kom je uit op b.v. sunpower/sanyo panelen, die slaan wel een diep gat in je portemonnee.
ik denk zelf dat het nog hoger kan als oost-west, maar dan speelt geld geen rol meer.
vervang de dakbedekking voor wit pvc.
zorg er voor de er ongeveer 5cm water op het dak kan blijven staan.
neem sanyo hit double panelen.
http://eu-solar.panasonic...-doubler-technologie/?L=5
die op een lage hoek naar zuid. (en dan kunnen ze ook nog aardig dicht bij elkaar staan ook)
het water zal voor koeling zorgen en extra spiegeling van licht.
zelfs als de zon in de ochtend uit het oosten schijnt zal door de spiegeling het nog niet eens zo slecht werken.
je zult aardig wat water op het dak moeten spuiten in de zomer, maar dat kan de pret niet drukken.
lees dit verhaal ook eens.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500
geeft ook een mogelijkheid.
ik ben bang dat je de tracker kunt schrappen, je hebt best veel ruimte nodig rond zoon bouwwerk.Proton_ schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:52:
Volgens mij de hoogste opbrengsten (kWh) per m2:
Tracker (schans) (niet vergunningsvrij op je dak)
Schans op zuid (meestal niet vergunningsvrij)
Oost-West(-zuid) met lage hellingshoek
Rijtjes op zuid
dat doet niet veel goed aan de Wp per m2.
en dat geld eigenlijk ook voor de schans op zuid, als je het volgens de regels doet.
(geen problemen met het uitrekken van de regels, maar goed)
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 31-08-2013 09:52 ]
als je het theoretisch na rekent kun je jouw opstelling beter d.m.v. een schans onder een hoek op zuid richten. Kun je net zo veel kwijt en is de opbrengst hoger. Heb wel risico wind en kosten van de schans maar vuil spoelt er dan weer wel vanzelf af. Zelf zou ik het nooit zo vlak willen hebben liggen.Tweaking_Deejay schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:50:
[...]je zo kunt meer panelen per vierkante meter kwijt omdat je geen open ruimtes hebt:
Verwijderd
Bij diehl ako omvormer lees ik minimum dc input 350 V
Bij een temp van 60° c haal ik deze vermoedelijk niet .......;zal dit problemen geven ?
Bedankt voor nuttige info .
stef
Je geeft wel erg weinig info over je panelen en inverter om er iets van te kunnen zeggen.
Het zou wel handig zijn als je jou theoretische berekening hier plaatst, dan hoeven wij het niet meer te berekenenBartNL schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:49:
[...]
als je het theoretisch na rekent kun je jouw opstelling beter d.m.v. een schans onder een hoek op zuid richten. Kun je net zo veel kwijt en is de opbrengst hoger. Heb wel risico wind en kosten van de schans maar vuil spoelt er dan weer wel vanzelf af. Zelf zou ik het nooit zo vlak willen hebben liggen.
Ik zie niet waarom de gemeente een dergelijke vergunning zou afkeuren. Zeker als de geest van de vrijstellingsregels wordt gevolgd. Als er wordt gelezen dat het niet aan de vrijstellingsregels voldoet, betekend dat niet dat het mag. (Dan zou er weinig gebouwd worden) .engelbertus schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:09:
ik vins het onzin van de ambtenaar, die de regels nu in het voordeel van de klagende buren uitlegt die vinden dat ze erens last van hebben. in mijn ogen is dat nogal laf, nu is de gemeente klaar en hoeft slechts een vergunningaanvraag af te wachten. leges te vangen, en de boel af te keuren.
Vergunning aanvragen lijkt mij dan het eenvoudigste. Informeer even bij de gemeente hoe dat gaat als iets al is geplaatst.
In mei, juni, juli heb je de langste dagen. Een hoek van 30 a 35 graden zou het beste zijn.
De hoek van de zon (culminatiehoogte) kun je op onderstaande site zien, tel daar x aantal graden bij op en je zit op 90 graden.
Panelen helemaal plat is dus nooit ideaal nog afgezien van het vuil dat er op blijft liggen.
http://www.dekoepel.nl/calculator.html
[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-08-2013 16:40 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
ooit in Sunnydesign zitten rekenen. Heb die even aangepast naar 15 panelen (zoals op de foto) van 250Wp en dan voor verschillende hoeken uitgerekend. Krijg je in Sunnydesign volgende berekende opbrengst,Dre schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:00:
[...]
Het zou wel handig zijn als je jou theoretische berekening hier plaatst, dan hoeven wij het niet meer te berekenen. Ik ben dan ook benieuwd naar het effect van het vergunningsvrij plaatsbare oppervlakte bij een schans versus deze platte (0 graden) opstelling.
| hoek | kWh/jaar | %-age tov max |
| 0 | 2928 | 88% |
| 5 | 3040 | 91% |
| 10 | 3135 | 94% |
| 15 | 3211 | 96% |
| 20 | 3269 | 98% |
| 30 | 3328 | 100% |
| 40 | 3308 | 99% |
Kan mij wel voorstellen dat wanneer je veel ruimte hebt 10% niet uitmaakt. En het ligt plat wel mooi op dak maar dan zou ik zelf wel wat helling richting zuiden gebruiken. Elke 5° heb je dan 3% meer opbrengst en water en vuil loopt er dan vanzelf af.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
ach ja, vrij naar....het zou wel handig zijn als je jouw vergunning hier plaatst, dan hoeven wij die niet meer op te zoekenDre schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:55:
Ik denk alleen dat je wat minder paneeltjes kwijt mag op een schans omdat je deze niet vergunningsvrij zo dicht bij de dakrand mag plaatsen. Blijkbaar heb je dat niet meegenomen in je berekening.
Blijkbaar leest men gemakkelijk over mijn tweede zin heen, en kijkt men alleen naar mijn eerste "vraag"Speksteenkachel schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:16:
Dat was je oorspronkelijke vraag ook niet Dre.
Het mogen duidelijk zijn dat voor de keuze van een 0 graden opstelling van Tweaking_Deejay ook vergunningsvrij plaatsen een rol kan spelen. Dat komt niet terug in de aanbeveling van BartNL voor de schans. Als ik de opstelling van Tweaking_Deejay zie speelt dat wel een (grote) rol...
Uhm, welke vergunning van mij bedoel jeBartNL schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:14:
[...]
ach ja, vrij naar....het zou wel handig zijn als je jouw vergunning hier plaatst, dan hoeven wij die niet meer op te zoeken
[ Voor 49% gewijzigd door Dre op 31-08-2013 20:18 ]
Je zou er eigenlijk panelen zonder frame voor moeten gebruiken. Ooit wel eens naar gezocht maar niet kunnen vinden. De opbrengst is niet het enige dat telt. Bij zo'n laag dak waar je op kijkt heeft een vlakke opstelling mijn grote voorkeur.
Vergunning heb ik niet eens over nagedacht. Ik heb het idee voor het plat leggen trouwens van dit forum :-)
Verwijderd
Een aantal weken heeft het PV-virus kunnen sijpelen tot het me weer te pakken nam.
Dus op zoek naar meer dakruimte.
Ziehier; ons schuurtje.
De blauwe pijl geeft de richting van het hoofddak aan, ZZO dus dat (moet?) dan ook de richting worden van de panelen op het schuurtje.Afmeting, zoals te zien 2,00 m bij 2,80 m, de rest is van de buren.
Het rode gebied is gevaarlijk want daar valt bij lage zonstand schaduw van de hogere muur ernaast.
Lastig is ook het pijp(je) midden in het dak. Platleggen geen optie omdat er nog wel eens een tak, steen, hand zand, speelgoed vanuit de speeltuin op de schuur terecht komt :-)
Is er met dit dakje iets mee te doen? 3-4 paneeltjes, zonder extra groep makkelijk in het stopcontact, soladin 600 oid?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2013 21:27 ]
nou, vergunning en berekening in één zin noemen vind ik nogal wat. Je zou je aan de andere kant ook kunnen afvragen of zo'n platte opstelling niet warmer wordt.
Het ziet er natuurlijk wel mooi uit dus wanneer het qua opbrengst volstaat en je kunt er goed bij om schoon te maken is het een mooie oplossing.
Ik heb ook een setje plat liggen op een laag dak, niets mis mee maar je moet gewoon geen top opbrengsten verwachten. En op bewolkte dagen lach je de meeste uit aangezien ze dan boven gemiddeld gaan.Tweaking_Deejay schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:49:
Een schans op mijn platte dak vind ik gewoon erg. lelijk.![]()
Vergunning heb ik niet eens over nagedacht. Ik heb het idee voor het plat leggen trouwens van dit forum :-)
Verwijderd
De ruimte links van die pijp, is die alleen beperkt tot de streep van die 2,30 mtr? Ik weet niet tot hoever de ruimte beperkt is, maar mijn gevoel zegt, dat je heel moeilijk eventjes drie panelen op dat dak gaat krijgen. Zelf denk ik nog aan de volgende opties :Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:20:
Sinds een paar maanden hangt er hier op het dak een setje Yingli's op SMA, en daarmee is het virus door het huis gedrupt.
Een aantal weken heeft het PV-virus kunnen sijpelen tot het me weer te pakken nam.
Dus op zoek naar meer dakruimte.
Ziehier; ons schuurtje.
[afbeelding]De blauwe pijl geeft de richting van het hoofddak aan, ZZO dus dat (moet?) dan ook de richting worden van de panelen op het schuurtje.
Afmeting, zoals te zien 2,00 m bij 2,80 m, de rest is van de buren.
Het rode gebied is gevaarlijk want daar valt bij lage zonstand schaduw van de hogere muur ernaast.
Lastig is ook het pijp(je) midden in het dak. Platleggen geen optie omdat er nog wel eens een tak, steen, hand zand, speelgoed vanuit de speeltuin op de schuur terecht komt :-)
Is er met dit dakje iets mee te doen? 3-4 paneeltjes, zonder extra groep makkelijk in het stopcontact, soladin 600 oid?
- Een oost-west opstelling op dat dak. Met een beetje geluk kan je die pijp netjes onder de opstellingen "verbergen". Al weet ik niet, waar die pijp voor dient. Hopenlijk niet voor de CV.
- Een drietal (of meer of minder) panelen plaatsen met elk een eigen omvormer er aan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Involar per paneel.
Bij deze opties denk ik ook, dat het relatief duur kan uitpakken. Maar als je ze plaats onder het motto "hobby", dan hou ik je zeker niet tegen. Dat heb ik hier ondertussen ook gedaan.
Verwijderd
Omvormer die ik heb is platinium 6300 TL (koopje)
Panelen renesola jc250m-24bb , heb er 30 en zou er graag 26 plaatsen !
Wanneer ik de berekening maak met 2 kringen van 13 komt mijn installatie in de problemen bij temp van meer dan 50 ° C (spanning te laag )
Zou dit tot uitval leiden op pikt deze platinum dit gewoon ?
mvg
stef
Verwijderd
De linkerhelft van het dak is van de buurman, daar kan ik dus niets mee. De dakdoorvoer is gewoon een open verbinding met binnen, ventilatie dus. Aangezien er ook twee van die roosters in de muur zitten heeft hij misschien niet zo heel veel functie.Verwijderd schreef op zondag 01 september 2013 @ 01:36:
[...]
De ruimte links van die pijp, is die alleen beperkt tot de streep van die 2,30 mtr? Ik weet niet tot hoever de ruimte beperkt is, maar mijn gevoel zegt, dat je heel moeilijk eventjes drie panelen op dat dak gaat krijgen. Zelf denk ik nog aan de volgende opties :
- Een oost-west opstelling op dat dak. Met een beetje geluk kan je die pijp netjes onder de opstellingen "verbergen". Al weet ik niet, waar die pijp voor dient. Hopenlijk niet voor de CV.
- Een drietal (of meer of minder) panelen plaatsen met elk een eigen omvormer er aan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Involar per paneel.
Bij deze opties denk ik ook, dat het relatief duur kan uitpakken. Maar als je ze plaats onder het motto "hobby", dan hou ik je zeker niet tegen. Dat heb ik hier ondertussen ook gedaan.
Hobby is leuk, maar rendabel moet het wel zijn. Ik ben voor 80% zelfvoorzienend nu, en het zou leuk zijn hier 100% van te maken, maar dan wel met een economisch voordeel. TVT <= jaar of 7.
en die andere 4 zijn reserve of zo?Verwijderd schreef op zondag 01 september 2013 @ 08:48:
Hallo,
Omvormer die ik heb is platinium 6300 TL (koopje)
Panelen renesola jc250m-24bb , heb er 30 en zou er graag 26 plaatsen !
Wanneer ik de berekening maak met 2 kringen van 13 komt mijn installatie in de problemen bij temp van meer dan 50 ° C (spanning te laag )
Zou dit tot uitval leiden op pikt deze platinum dit gewoon ?
mvg
stef
Dit topic is gesloten.
![]()