Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep. NEN1010 hoort hier niet zo uitgebreid. Een mooi apart topic, ja graag!

Wise enough to play the fool

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:26
Lol!
Ik mag dat wel. Bestrijden van roeptoeters noem ik dat.

[ Voor 47% gewijzigd door izdp op 20-08-2013 23:11 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
izdp schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:55:
Heel off-topic, maar reageer op hier voorafgaande:

drielp; de getoonde zaag vind ik helemaal geen goede. Geen beveiliging voor je handen bij plotseling vastlopen. Risico dat je door schiet en met kracht met je vingers over de tanden schiet.

Coniferen zijn trouwens makkelijke bomen om te korten of te vellen.
Je begint met takken zagen, om de zoveel cm laat je een goede stomp staan en je kan omhoog lopen.
Dit totdat ie te dun wordt en dan kan je dat kleine topstuk, evt vastgebonden met touw, eraf zagen.
Door het laten staan van hier en daar een stomp kan je jezelf gemakkelijk zekeren als je dat wilt.
Kettingzaagje met 20 stuks zou ik overigens wel aanbevelen.
Even kort, deze handzaag gebruik je met een trekkende beweging, dus geen gevaar voor "doorschieten'. Bij hard duwen breken ze. We gebruiken in onze knotploeg deze zagen sinds een paar jaar en dat was een goede keuze. Het zijn zogezegd de ideale knotzagen. Ze zijn idd vlijmscherp en kunnen met een dremel door een deskundige nog 1 maal geslepen worden. Vrijwilligers die deze zagen gebruiken krijgen eerst een instructie, ze zijn echt heel scherp.
Op een paar meter hoogte is 1 hand vrij best lekker. met een kettingzaag heb je beide handen nodig. De methode om via stompen van 30 cm omhoog te gaan doen we ook, maar vergt wel enige ervaring., zeker icm een motorkettingzaag. Ik gebruik die dingen zo min mogelijk, veel herrie en niet zonder gevaar. De Silky handzagen zijn een goed alternatief. Werken boven de twee meter is altijd zekeren, daar heb ik een klimgordel voor, je ligt zo beneden...

Ketitngzaag is weer mooi om de afgezaagde stukken in te korten voor de vuurkorf.

Ik voel een knotsessie opkomen in het mooie Limburg :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:26
De nen hoort hier idd niet thuis.
Maar zie de titel.
Elektriciteit opwekken valt of staat met verwerken.
Dc en ac moet veilig gebeuren.
Dus pleit ik voor een draadje dat dit behandeld en zal me die nen aan me reet roesten.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:13:
[...]

Om even jou woorden te gebruiken :) : Ik vraag mij af of we met een apart topic voorkomen dat mensen die 'niet weten hoe het zit' en geen NEN1010 hebben hier in dit topic 'verkeerde' adviezen gaan geven. En deze adviezen brengen alsof het zo "moet" volgens "de norm" (die ze niet hebben...). Misschien een verplichte kennischeck en aanschaf van de NEN1010 bij het posten in dit topic? :+. Mocht jij er anders over denken mag je van mij best een topic openen, dan kijken we wel hoe het loopt :)

edit:
naar aanleiding van 2 post hieronder: ik bedoelde met kennischeck eigenlijk een stukje gezond verstand. Dat laatste kan voor iedereen anders zijn en kan tot discussie leiden >:).
Kun je d'r nog wel goed om slapen?

wat is je drive m.b.t het gelijktijdig bevechten en toepassen van diverse nen regels :?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Jeej mijn 3x6mm2 kabel ligt van de omvormer tot in de meterkast

hij is alleen net te kort, ik kom tot de bovenkant van de groepenkast :+ maar ff lasdoosje ertussen frommelen en een stukkie extra halen

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
Mijn Steca 500 is nu een jaar in gebruik en heeft 592.7kWh opgeleverd, niet slecht toch?
Op de Steca zitten 6 Shell 110W panelen(bijna 13 jaar oud).

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 07:18:
Jeej mijn 3x6mm2 kabel ligt van de omvormer tot in de meterkast

hij is alleen net te kort, ik kom tot de bovenkant van de groepenkast :+ maar ff lasdoosje ertussen frommelen en een stukkie extra halen
Je zal wel iets met een klemstrook moeten hebben vermoed ik. Misschien kan je daar mooi een kwh meter kwijt.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 15:03

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Carbon schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:01:
Ik ben bezig met een PV uitbreiding (dak van de schuur)
Nu zie ik steeds vaker aanbiedingen voor LG MonoX panelen voorbij komen.
Heeft iemand hier al ervaring met die panelen? Zo ja wat zijn de ervaringen?
Het is maar wat je met 'ervaring' bedoeld, maar bij mij liggen ze 1,5 maand op het dak en ze doen het nog. ;)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Carbon
  • Laatst online: 24-11 15:20

Carbon

4800Wp + 5400Wp

styno schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:14:
[...]

Het is maar wat je met 'ervaring' bedoeld, maar bij mij liggen ze 1,5 maand op het dak en ze doen het nog. ;)
Zou ook niet best zijn al het niet zo was :)

btw Ik heb je post al gevonden, 8x LG Neon MonoX 290Wp

Hoe zit het met de afwerking van die panelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Carbon op 21-08-2013 12:49 ]

• _-= Erikje =-_
databeestje schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:08:
[...]

Je zal wel iets met een klemstrook moeten hebben vermoed ik. Misschien kan je daar mooi een kwh meter kwijt.
Neuh gewoon een lasdoos en ik heb nog een paar 6 mm2 geschikte lasklemmen. kWh metering doe ik uit de omvormer & p1 poort

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-11 07:44
10 x Yingli YL270C-30b op een SMA SB 3000TL-21

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/f54x3r.jpg

• styno
  • Laatst online: 25-11 15:03

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Carbon schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:25:

Zou ook niet best zijn al het niet zo was :)

btw Ik heb je post al gevonden, 8x LG Neon MonoX 290Wp

Hoe zit het met de afwerking van die panelen?
Prima, netjes, kan er niks anders van zeggen. In het midden van de panelen wat buigzamer dan de Sunpower SPR-225 van mijn ouders maar die zijn ook smaller. Maar in dit geval geldt: 'better bûge as barste' :)
Wai_AM schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:34:

[afbeelding]
Zonder zelf even SunnyDesign erbij te pakken, waarom heb je geen SB 2500HF-30 genomen? Ik neem even aan dat die iets goedkoper is en geen onderdimensionering...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Wai_AM
Wil nog paar extra panelen erbij later. Geld is op nu. ( nieuw bouw huis, klussen etc.)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

audiojunk schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:04:
Mijn Steca 500 is nu een jaar in gebruik en heeft 592.7kWh opgeleverd, niet slecht toch?
Op de Steca zitten 6 Shell 110W panelen(bijna 13 jaar oud).
Zeker niet slecht, vooral niet met die bijna antieke panelen. De OK4 omvormers hebben het dus bijna 12 jaar volgehouden?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Voor sommigen is het monteren van zonnepanelen toch nog veel te link.

Er is helaas weer een slachtoffer "gevallen"
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=124011

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
PClop schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:31:
Voor sommigen is het monteren van zonnepanelen toch nog veel te link.

Er is helaas weer een slachtoffer "gevallen"
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=124011
Valbeveiliging op schuine daken, dakrandbeveiliging op platte daken en een fatsoenlijke steiger. Het lijkt een overdreven en dure kostenpost maar dit bewijst het nut weer..

[ Voor 4% gewijzigd door looyenss op 22-08-2013 09:51 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
looyenss schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:37:
[...]Valbeveiliging op schuine daken en een fatsoenlijke steiger. Het lijkt een overdreven en dure kostenpost maar dit bewijst het nut weer..
artikel wel gelezen/gezien? Op de foto lijkt dit een plat dak met een fatsoenlijke steiger.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

BartNL schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:50:
[...]

artikel wel gelezen/gezien? Op de foto lijkt dit een plat dak met een fatsoenlijke steiger.
Klopt het gaat om een plat dak, en de steiger is keurig geschoord.

De foto's op 112groningen.nl geven een wat beter beeld van de situatie:

Man (53) overleden na val van steiger

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:14
BartNL schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:50:
[...]

Yep, wel een fatsoenlijke steiger, randbeveiliging lijkt mij daarentegen opvallend afwezig...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Ondanks dat het subsidiepotje op is ben ik er toch zeer sterk over aan het nadenken om zonnepanelen bij mij op het (platte) dak te (laten) plaatsen. Ik heb al diverse offertes mogen ontvangen en ik ben deze al uitgebreid aan het doorspitten. Hetgeen mij echter opvalt is dat de montagesystemen (voor een plat dak althans) aardig aan de prijzige kant zijn. Een offerte voor Esdec's Flatfix systeem voor 13 panelen kwam uit op 13x65=865.ex BTW. +/- 1050 Euro vind ik toch wel heel erg prijzig voor wat aluminium profielen op het dak. Nu heb ik bij Westlandsolar een oost-west opstelling gezien voor 36 euro per beugel. 14 panelen/2*9 beugels a 36 euro = 323 eur incl BTW. Dat klinkt toch al wat vriendelijker. De bespaarde 700 euro is een aardig bedrag waarmee de kosten van 1 extra paneel makkelijk is gedekt. Maar, weet iemand wat je, doorgaans, aan rendement inlevert met een oost-west opstelling?

Of heeft iemand wellicht andere alternatieven?

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

janser01 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:04:
Ondanks dat het subsidiepotje op is ben ik er toch zeer sterk over aan het nadenken om zonnepanelen bij mij op het (platte) dak te (laten) plaatsen. Ik heb al diverse offertes mogen ontvangen en ik ben deze al uitgebreid aan het doorspitten. Hetgeen mij echter opvalt is dat de montagesystemen (voor een plat dak althans) aardig aan de prijzige kant zijn. Een offerte voor Esdec's Flatfix systeem voor 13 panelen kwam uit op 13x65=865.ex BTW. +/- 1050 Euro vind ik toch wel heel erg prijzig voor wat aluminium profielen op het dak. Nu heb ik bij Westlandsolar een oost-west opstelling gezien voor 36 euro per beugel. 14 panelen/2*9 beugels a 36 euro = 323 eur incl BTW. Dat klinkt toch al wat vriendelijker. De bespaarde 700 euro is een aardig bedrag waarmee de kosten van 1 extra paneel makkelijk is gedekt. Maar, weet iemand wat je, doorgaans, aan rendement inlevert met een oost-west opstelling?

Oost west wordt meestal met circa 700kwh/kwp gerekend waarbij zuid circa 900 is zonder schaduw. 100kwh is circa 23 euro. Dat vermenigvuldigd met jouw systeemgrote en 10 jaar is dat een slok op een borrel.

Verwijderd

Wai_AM schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:34:

[afbeelding]
Netjes,Maar het lijkt er op dat je aan de linkerzijde geen halve paneelhoogte van je dakrand verwijderd ben met de panelen.Of is het beeld vertekend?

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23

Ik heb zo'n oost-west opstelling van Westlandsolar liggen sind half juni en bevalt prima.
Maatvoering is goed en ik heb de installatie van 24 panelen helemaal in m'n eentje gedaan, was appeltje eitje.

Opbrengst tot nu toe:

http://pvoutput.org/list.jsp?id=22845&sid=20728

(opbrengst doet tot nu toe echt niet onder voor een zuid systeem als ik op postcode de efficiency vergelijk) 8)7

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
ik heb de installatie van 24 panelen helemaal in m'n eentje gedaan, was appeltje eitje.
Dat was, toen ik alles goed doorlas op hun site ook een van de gedachten die mij binnen schoot. Het gaat mij niet zozeer om het feit dat ik te weinig plaats heb op mijn dak, ik vind die 1050 euro aan montage materiaal gewoon buiten proportie.

De plussen voor mij tot nog toe van een westland oost west opstelling;

* 700 euro in de pocket houden
* Simpele montage
* Bijna geen ballast nodig (Ik hoef geen klein opritje aan beton tegels het dak op te zeulen)
* ik houd ruimte over op mijn dak voor een paar extra panelen in de toekomst (of een helikopter :P )

Ik probeer nu de min, het verlies aan opbrengst, te kwantificeren. Maar als jij tot nu toe geen onder performance hebt kunnen ontdekken dan ben ik eens benieuwd wat de ervaringen van andere forum leden zijn.

Bedankt voor je reactie!

p.s. wat vroegen ze zich aan transport kosten of ben je het gaan ophalen?

p.p.s. Mijn dak ligt op -31° ZO. een Oost-west opstelling zou ik pal op het zuiden kunne plaatsen,

[ Voor 4% gewijzigd door janser01 op 21-08-2013 23:51 ]

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• Limojo
Transport was € 50, - ga ik zelf niet voor rijden.
Totaalkosten waren voor 6 'schansen' van 4 panelen (uit m'n hoofd) € 708, -.

De door hun opgegeven levertijden konden ze helaas niet nakomen door de drukte in mei/juni.
Levertijd werd uiteindelijk 2 weken later, maar daar heb ik begrip voor, ijzer met handen breken kan ik ook niet.

Diverse malen ( zeer prettig) telefonisch contact met ze gehad hierover.
Zelfs een vraag per mail op 1e pinksterdag om 22.00 uur werd binnen 10 minuten beantwoord...!!

Mijn dak ligt op ca. 22 graden westelijk t.o.v. zuid, maar volgens mij maakt dit geen ruk uit of de afwijking t.o.v. zuid op oost of west is.
De ene dag is het 's morgens op oost bewolkt, de andere dag op west in de avond.

Ik ben super tevreden over deze opstelling, er zijn dagen bij dat ik binnen team Gelderland op pv output de hoogste efficiency scoor en gemiddeld zit ik rond plaats 5/6 schat ik zo.
De jaaropbrengst kan ik helaas pas volgend jaar juni vergelijken maar de afgelopen periode geeft mij veel vertrouwen in deze opstelling.

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:59
Limojo schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:55:

Ik ben super tevreden over deze opstelling, er zijn dagen bij dat ik binnen team Gelderland op pv output de hoogste efficiency scoor en gemiddeld zit ik rond plaats 5/6 schat ik zo.
Nu nog wel ik verwacht dat het najaar en voorjaar toch nog wel invloed op wat zonuren gaat hebben bij oost/west op 15 graden

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43
Voor de liefhebber van NEN 1010 en andere laagspannings installatie normen discussies heb ik het volgende topic aangemaakt:
Het NEN1010 en andere laagspannings installatie normen topic

Ik zou zeggen, leef je uit maar hou het netjes :)

• Limojo
silvester6 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:12:
[...]

Nu nog wel ik verwacht dat het najaar en voorjaar toch nog wel invloed op wat zonuren gaat hebben bij oost/west op 15 graden
Misschien heb je gelijk, ik kan het nu nog niet zeggen.
Er zijn in NL relatief weinig oost-west systemen in deze opstelling om te vergelijken.(voor wat ik kan vinden)

Wat m.i. veel mensen onderschatten is de weerkaatsing van zonlicht op de wolken, dit geeft tot nu toe veel rendement op de lage opstellingshoek.
Ik hoop natuurlijk dat dit zich de komende maanden gaat bewijzen, we zullen het zien. :)

Iemand meer ervaring met opbrengsten in deze opstelling ?

Verwijderd

hier draait het ook oost/west , al met al valt het me niet tegen

• Casper de Boer

Dat is inderdaad aardig aan de prijs, voor de PV installatie van mijn ouders kwam het op 75,- inclusief voor 2 panelen. Even uitgaand van 14 ipv 13 stuks kom je dan op 525,- inclusief.
Hier de link waar onze systemen vandaan komen :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Wai_AM
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:32:
[...]
Netjes,Maar het lijkt er op dat je aan de linkerzijde geen halve paneelhoogte van je dakrand verwijderd ben met de panelen.Of is het beeld vertekend?
lijkt maar zo, is alles volgens de richtlijnen geplaatst.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53

snoepsidie = voor watjes en nergens voor nodig. >:)

als je voor oost-west rekend dat je ongeveer 75% opbrengst hebt dan tegen over zuid.
dan heb je 25% meer panelen nodig.
dus je hebt ongeveer 16 panelen nodig voor de 13 op zuid om de zelfde opbrengst te hebben.
(nu zijn 2x 8 panelen stringen wat makkelijker een omvormer te vinden je komt wat hoger in de V uit en dichter bij het optimum van de meeste omvormers.
het mooiste kom je meestal uit met een string van +/- 10 panelen, maar is wat afhankelijk van de omvormer)

voor oost-west wil je een omvormer met een groter bereik per mpp dan de helft van de omvormer wat de meeste doen of je doet het met 2x een omvormer.
een omnik 3 b.v. kan maar iets van 1700W per mpp verwerken, tegen over een power-one 3.0 die 2000W per mpp doet(bijde omvormers doen in totaal iets van 3000W).
een voorbeeld dagje (met 1900Wp oost 45 graden en 1950Wp west 45 graden):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
bedenk wel dat op een plat dak(+/- 20 graden) de 2 bogen dichter bij elkaar zitten dan mijn set op 45 graden.

als je helemaal voor iets gaaf's wil gaan, dan puzzel je iets in elkaar zodat de oost-west set ook nog een beetje naar zuid schuin staat. al is het maar een paar graden dan heb je zelfs niet meer de nadelen van oost-west. ;)
(een paar extra stoep tegens onder de constructie op de noord kant of zo iets)

zelf heb ik bij mijn ouders aan de hand van cijfers van mijn dak een systeem opgehangen met:
18x panda 265Wp oost-west op een power-one 3.0 (4770Wp dus) op oost-west en 45 graden.
verwachte opbrengst was 3500kWh + en het ziet er naar uit dat ze het gaan halen met gemak.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Daarom vind ik die AEG van mij best wel fijn, MPP bereik is 125 tot 700v en hij kan gewoon 8,5 amp per MPP verwerken. Met 3675wp op west op 1 string werkt het uitstekend hier en ik heb nog ruimte op de omvormer om een soortgelijke set op oost te liggen indien het nodig zou zijn. Ik gokte op 2600-2800kwh, maar nu na 173 dagen gaat de set vandaag over de 2000kwh opgewekte energie heen :Y)

Het loont alleen financieel totaal niet, ik wek nu al 1300-1700kwh meer op dan m'n normale verbruik :P Misschien toch maar eens gaan kijken in hoeverre verwarmingsondersteuning wat oplevert zodat ik de oost-kant fatsoenlijk kan benutten :P

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 10:30 ]

• audiojunk
antonboonstra schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:10:
[...]
Zeker niet slecht, vooral niet met die bijna antieke panelen. De OK4 omvormers hebben het dus bijna 12 jaar volgehouden?
Of ze het allemaal 12 jaar hebben volgehouden weet ik niet maar verleden jaar deed er geen één het meer.
Weet wel dat ik in die 12 jaar 4992.7kWh heb opgewekt dus schiet er financieel aardig bij in.
De panelen kosten toen de tijd 4500€ en kreeg 2250€ subsidie, als ik 1000€ reken voor de opbregst heb ik een verlies van 1250€ op het setje.
Was overigens een nieuwbouwwoning dus ik had weinig keus en ook geen vergoeding gehad voor de OK4 omvormers.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Interessant, na 12 jaar alle OK4 omvormers defect. Die hingen buiten?
In Wat is een oude PV-set waard? probeer ik een redelijke prijs voor een vergelijkbare set (maar onbemeterd dus in onbekende staat) te bepalen.
Hoe bedoel je dat je geen keus had en geen vergoeding voor de omvormers? (van wie zou je een vergoeding verwachten?)

Je kunt je verlies nu nog niet bepalen trouwens, die €1000 betaalt de omvormers en de vervanging wel (?). De panelen produceren nog...

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 22-08-2013 13:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• antonboonstra

antonboonstra

Het is al langer bekend dat de OK4 omvormers niet zo waterdicht zijn als geadverteerd. De meeste zijn na 8 tot 10 jaar overleden en volgens mij zijn er inmiddels ook (nauwelijks) geen werkende OK4 omvormers meer.

Aan de 5000 kWh opbrengst te zien van audiojunk, zullen die omvormers het vast niet meer dan 10 jaar hebben volgehouden. Op zich schiet je er financieel nog niet bij in. Je panelen werken nog en zijn dus nog niet afgeschreven. Ze moeten echter nog zo'n 7500 kWh produceren om de resterende 1250 euro + een nieuwe Steca terug te verdienen. Zo'n 14 jaar dus... Als de Steca het zo lang vol houdt, is dit niet onmogelijk...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• audiojunk
Proton_ schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:04:
Interessant, na 12 jaar alle OK4 omvormers defect. Die hingen buiten?
Ja zaten onder de panelen.
antonboonstra schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:18:
Het is al langer bekend dat de OK4 omvormers niet zo waterdicht zijn als geadverteerd.
Dacht dat vooral de grote temperatuur verschillen de oorzaak was, de OK4's zijn in een soort hars ingegoten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:23:
Misschien toch maar eens gaan kijken in hoeverre verwarmingsondersteuning wat oplevert zodat ik de oost-kant fatsoenlijk kan benutten :P
ik heb toegewerkt naar: jaaropbrengst PV /8= xxxx
dit getal moet ongeveer gelijk worden aan je gas verbruik (1 op 1)
nu heb ik een elga gekocht en hoop te leren hoe dat precies werkt
de folder verondersteld een cop van 4,6, maar ik reken gewoon met 1

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Limojo schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 00:02:
[...]

Misschien heb je gelijk, ik kan het nu nog niet zeggen.
Er zijn in NL relatief weinig oost-west systemen in deze opstelling om te vergelijken.(voor wat ik kan vinden)

Wat m.i. veel mensen onderschatten is de weerkaatsing van zonlicht op de wolken, dit geeft tot nu toe veel rendement op de lage opstellingshoek.
Ik hoop natuurlijk dat dit zich de komende maanden gaat bewijzen, we zullen het zien. :)

Iemand meer ervaring met opbrengsten in deze opstelling ?
Ik heb op mijn niet al te grote platte dak ook een oost-west systeem. Iets minder rendement per paneel, maar zo kon ik veel meer panelen plaatsen.
Kijk zelf maar naar de opbrengsten: http://pvoutput.org/list.jsp?id=19439

• LeechGuy
Sunny Design komt hier regelmatig langs, maar zijn jullie al bekend met de web gebaseerde variant? http://sunnydesignweb.com/

Registratie is niet nodig. Je hebt dan wat minder mogelijkheden (ik ben zelf ook nog niet geregistreerd). Ten opzichte van de Windows applicatie heeft hij voordeel dat er veel meer panelen in zitten (en natuurlijk dat hij ook bruikbaar is op andere operating systemen).

Verwijderd

Dat is wel een verdomd goede tip, thanks, ik ga hem gelijk in m'n wiki duwen :P

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:05
antonboonstra schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:18:
Het is al langer bekend dat de OK4 omvormers niet zo waterdicht zijn als geadverteerd. De meeste zijn na 8 tot 10 jaar overleden en volgens mij zijn er inmiddels ook (nauwelijks) geen werkende OK4 omvormers meer.
Bij polderpv doen die OK4'tjes het nog steeds voor zover ik weet :)

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:54
Grim20 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:45:
[...]

Ben even het dak op gekropen voor de juiste maten. ;)

Op de oostzijde heb ik 2 bruikbare vlakken waaronder 1 met kans op schaduw later in het jaar.
Vak 1 is 4,60m bij 1,80m (lxb) met 1 obstakel de beluchting van het riool. Vak 2 is naast de dakkapel onder dakraam 2,85m bij 1,90m (onderkant onderste pan onderkant dakraam) met 1 obstakel de beluchting voor het knieschot.

[afbeelding]

[afbeelding]

Aan de westzijde ook 2 vlakken met wat obsakels, waaronder rookgasafvoer, uittrede wasemkap en ventilatie knieschot. Vak 1 is 4,50m bij 1,50m en vak2 is 3,0m bij 1,90m.

[afbeelding]

[afbeelding]

Suggesties, welke maat paneel ik dan het best kan nemen?
Weet nog niet wat er allemaal in de handel is, maar zal zelf ook op zoek gaan.
Heb het één en ander uitgezocht en kom het beste uit met panelen van 200wattp.

Zm solar
Shinetime
HJ Solar
Sunrise
Infinity
Dmegcsolar

De volgende panelen heb ik gevonden. De vraag is waar moet je op letten?

Hieronder even een paneel uitgelicht

Pm (W) 205

Imp (A) 5.53

Vmp(V) 37.1

Isc (A) 6.13

Voc) (V) 46.1

Module Efficiency 16.06%

Moet je er gewoon vanuit gaan hoe hoger de waardes des te beter?

Ik moet het één en ander aanpassen op het dak om wat schaduw weg te werken. Op de oostzijde gaat dit grotendeels lukken. Op de westzijde hou ik de rookgasafvoer van de buurman en de onze over,
dan kan ik op de oostzijde 9 panelen kwijt en op de westzijde 8.

Wil graag een omvormer met 2 mpp trackers (oost-west) met schaduwmanagement of hoe het beestje ook mag heten. Bij SMA ben ik een Sunny Boy 3000TL-21 tegen gekomen. Is deze omvormer juist of heb ik dan de 3600TL-21 nodig, of zijn ze allebei "te zwaar' voor het aantal panelen.

Hoe is de berekening voor de juiste keuze aan omvormer. In mijn situatie alleen het aantal Wattp per zijde te berekenen of gewoon het totaal > 17x 200W min je verlies? En is het erg om op 1 mpp 9 panelen te hebben en op de andere mpp 8?

Verwijderd

Mooie aanleiding om een stukje te schrijven aan de hand van je vraag: stukje uitleg over omvormer vs panelen

• Grim20
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 23:24:
Mooie aanleiding om een stukje te schrijven aan de hand van je vraag: stukje uitleg over omvormer vs panelen
Bedankt voor je uitleg!

Alleen die laatste 3 zinnen kan ik niet plaatsen, waar komt opeens die 8,87 Ampère vandaan?

Verwijderd

Uit de specs van de panelen :) www.canadiansolar.com/dl....sheets&file=CS6P-P_en.pdf

Toegevoegd :)

• Grim20
Nu begint het duidelijk te worden. :)

Als ik de Sma Sunny Boy 3000TL-21 neem als voorbeeld + het paneel:

Pm (W) 205

Imp (A) 5.53

Vmp(V) 37.1

Isc (A) 6.13

Voc) (V) 46.1

Module Efficiency 16.06%

De Sma gaat werken bij 125 V / 150 V waarbij met de gegevens van het paneel dat uitgelicht is de zon op minimaal 4 panelen moet gaan schijnen voordat de omvormer wat gaat doen, ( 4 x 37.1V = 148,4V)
Max amp: 15A per tracker, dus met 6,13A zit je daar ver genoeg onder.
17 (aantal panelen) x 46,1 = 783,V dit zou dan teveel zijn omdat hij een Max. DC-spanning heeft van 750 V, maar omdat alle 17 panelen niet gelijktijdig beschenen worden (oost-west situatie) zal de omvormer geen 783,7 V aangeboden krijgen?

Maar hoe zit het dan met de wattp. De Sma Sunny Boy 3000TL-21 kan een Max. DC-vermogen aan van 3200 W. 17 x 200 = 3400 maar je krijgt nooit het max uit je paneel, bij dit voorbeeld (200 wattp) + ze worden niet alle 17 tegelijk beschenen. Dit houd dan in dat je het ook met een omvormer kan doen die (9 x 200 =1800 wattp. min je verlies) een max dc vermorgen heeft van 1700 W? Bij nader inzien worden op een moment van de dag als de zon het hoogst staat aan weerszijde panelen beschenen. Wie kan me dit uitleggen.

• Casper de Boer
Grim20 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:30:

Pm (W) 205

Imp (A) 5.53

Vmp(V) 37.1

Isc (A) 6.13

Voc) (V) 46.1

Module Efficiency 16.06%

De Sma gaat werken bij 125 V / 150 V waarbij met de gegevens van het paneel dat uitgelicht is de zon op minimaal 4 panelen moet gaan schijnen voordat de omvormer wat gaat doen, ( 4 x 37.1V = 148,4V)
17 (aantal panelen) x 46,1 = 783,V dit zou dan teveel zijn omdat hij een Max. DC-spanning heeft van 750 V, maar omdat alle 17 panelen niet gelijktijdig beschenen worden (oost-west situatie) zal de omvormer geen 783,7 V aangeboden krijgen?

Maar hoe zit het dan met de wattp. De Sma Sunny Boy 3000TL-21 kan een Max. DC-vermogen aan van 3200 W. 17 x 200 = 3400 maar je krijgt nooit het max uit je paneel, bij dit voorbeeld (200 wattp) + ze worden niet alle 17 tegelijk beschenen. Dit houd dan in dat je het ook met een omvormer kan doen die (9 x 200 =1800 wattp. min je verlies) een max dc vermorgen heeft van 1700 W? Bij nader inzien worden op een moment van de dag als de zon het hoogst staat aan weerszijde panelen beschenen. Wie kan me dit uitleggen.
correct me if i'm wrong:

Kijk eens naar het spanning diagram van het paneel, ik heb HJ solar panelen en daarop zie je dat de spanning nagenoeg gelijk blijft, alleen de A gaat omlaag bij minder zonne energie / instraling.
Vanochtend om 6:45 kwam er gewoon 330V binnen over de strings, nagenoeg geen A.

Als er zich de gelegenheid voor doet zal ik eens een laken over 1 of meerdere panelen leggen om te kijken wat het doet met schaduw (zonde van de opbrengst maar alles voor het doel ;))

Ikzelf heb gekeken naar de V van de omvormer, delen door het aantal panelen en je hebt je Vmp.
Voc x aantal panelen en je ziet of je niet over je max DC heen gaat.

In mijn geval (Omnik 4.0k icm 2x8 HJM260M-32):
400V / 8 = 50V (range is van 150 - 500, efficiency curve is het hoogt bij 400V)
Voor panelen kwam ik toen uit op de HJ met een Vmp van 51.
Van die panelen is de Voc 61V
61 * 8 = 488V (max is 590V)
A hoef ik niet naar te kijken, zal nooit over de max heen gaan lijkt mij.

Systeem is 4.16Kwp, heb al op 4.34 gezeten op 13 augustus.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kijk eens naar het spanning diagram van het paneel, ik heb HJ solar panelen en daarop zie je dat de spanning nagenoeg gelijk blijft, alleen de A gaat omlaag bij minder zonne energie / instraling.
Vanochtend om 6:45 kwam er gewoon 330V binnen over de strings, nagenoeg geen A.
Klopt, maar hoe hoog die spanning is hangt wel van de temperatuur af. Hoe kouder, hoe meer. Te hoge spanningen zijn slecht voor omvormers, daarom wordt er ook altijd bij -10 gerekend.

Nog kouder over het algemeen niet, omdat de panelen snel opwarmen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Pm (W) 205

Imp (A) 5.53

Vmp(V) 37.1

Isc (A) 6.13

Voc) (V) 46.1

Module Efficiency 16.06%

Denk er om dat de panelen in serie staan. ze vormen stroombronnen in serie.
De spanning is nagenoeg constant, onafhankelijk van de instraling intensiteit.
De stroom wordt bepaald door de instraling intensiteit.
De stroom door alle panelen wordt dus bepaald door het paneel met de laagste instraling intensiteit. (het paneel wat in de schaduw ligt dus.)
Je moet dus strings indelen naar schaduw patroon en min en max spanning.

De het DC vermogen van de omvormer gaat hij nooit overheen. Ook als je op een 1000W-DC omvormer 2000WP panelen zet zal er gewoon nooit meer als 1000W-DC opgenomen worden, de omvormer regelt de max stroom.
Standaard word vaak al een 10% onder dimensionering van de omvormer als goed beschouwd, het max STC vermogen van een paneel komt niet vaak voor.

Bij een oost-west opstelling kan je dus meer Wp aan panelen op een omvormer zetten omdat er nooit op het zelfde moment de maximale stroom uit de panelen komt.

Die max 15 ampere komt trouwens alleen voor als je 200Wp (~5A) panelen parallel zet.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes

de strings reken je uit per mpp.
dus niet 17x 46,1 maar 8x 46,1 en 9X 46,1.

verder kreeg je al een stel goede tips.
begin maar eens te spelen met sma sunnydisign.

en ja bij een oost-west worden de panelen niet tegelijk beschenen met volle kracht.
(is wel afhankelijk van de dak hoek, en ik ga er effe van uit det het 45 graden is net zo als bij mij.)
ik reken ongeveer op 75% om 13:45 (midden punt van de dag)
ik heb 1900Wp op oost en 1950Wp op west.
wat mij ongeveer een 2000-2500W geeft in de middag.
een hele enkele keer per jaar raakt de omvormer wel eens boven de 3000W, maar helaas niet vaak.
(dit is wel erg afhankelijk van hoe dicht je bij de kust woond, een koude zee wind in de zomer doet wonderen op je pv set)

het is belangrijker om te kijken wat de omvormer per mpp kan verwerken als wat de omvormer in totaal doet bij een oost-west.
een omnik doet maar 1750W per mpp terwijl een power-one dan al 2000W doet per mpp.
(het kan goed zijn dat je het misschien wel red met een omnik, dat kan ik nu nog niet zien.)

verder wil je het liefst de V zo dicht mogelijk bij het optimum van de omvormer hebben bij de omvormer waar je nu naar kijkt is dat +/-350V.
(als ik het zo lees ben ik bang dat je dat niet gaat hallen, probeer hem dan in iedergeval boven de 230V te hebben, zodat de boost engine niet hoeft in te schakelen.)

staar je niet blind op optitrac/mppscanning/pvsweep etc.. de diodes in de panelen zijn je eerste bescherming bij schaduw. als je 2 panelen met schaduw verwacht reken dan de string ook eens uit met 2 panelen minder, red je het dan nog, dan pas kan schaduw management iets doen.

laat de info die je nu hebt eerst maar eens inzakken, en speel met sunnydesign zodat je het door krijgt.
(probeer ook eens voor de lol, sanyo panelen, is erg duur maar wel leuk om te proberen.
pak ook eens yingly panda panelen en zie het verschil)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Casper de Boer
thunder7 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:18:
[...]

Klopt, maar hoe hoog die spanning is hangt wel van de temperatuur af. Hoe kouder, hoe meer. Te hoge spanningen zijn slecht voor omvormers, daarom wordt er ook altijd bij -10 gerekend.

Nog kouder over het algemeen niet, omdat de panelen snel opwarmen.
Zo heb ik het nog niet zelf berekend, ook nog niet in verdiept.
kan iemand mij zo zeggen wat de V zal zijn bij -10 uitgaande van de HJM260M-32?
(graag met berekening erbij natuurlijk :))

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Casper de Boer schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:22:
[...]

Zo heb ik het nog niet zelf berekend, ook nog niet in verdiept.
kan iemand mij zo zeggen wat de V zal zijn bij -10 uitgaande van de HJM260M-32?
(graag met berekening erbij natuurlijk :))
Wat ik zo zie in de fact sheet is dat de spanning bij elke graad temp. verlaging toeneemt met 0,34% van de opgegeven paneelspanning (bij 25 C).

Do the math, zou ik zeggen. Even je Japanner opstarten ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:49:
[...]

De stroom door alle panelen wordt dus bepaald door het paneel met de laagste instraling intensiteit. (het paneel wat in de schaduw ligt dus.)
Zo zwart wit is het in de praktijk niet!

Je vergeet dat PV panelen voorzien zijn van bypass diodes!
Een paneel met 60 cellen is meestal opgebouwd uit 3 in serie geschakelede strings waarbij elke string voorzien is van een bypass diode.

Bij (gedeeltelijke) schaduw op een paneel zorgen die bypass diodes ervoor dat de stroom door de gehele string niet signifcant afneemt, uiteraard daalt de spanning wel.

REC heeft een mooie animatie hoe dat in de praktijk werkt

Effect of shadowing on Solar PV panels

[ Voor 11% gewijzigd door Carbon op 23-08-2013 10:57 ]

• Casper de Boer
Schinnen-groen schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:38:
[...]

Wat ik zo zie in de fact sheet is dat de spanning bij elke graad temp. verlaging toeneemt met 0,34% van de opgegeven paneelspanning (bij 25 C).

Do the math, zou ik zeggen. Even je Japanner opstarten ;)
Dank voor de hulp, zat veel te moeilijk te denken blijkbaar.
Vmp @-10 = 461,07V
Voc @-10 = 551,48V

Komt prima uit dus :) gerekend met 0,35% volgens de originele datasheet

• migjes
Casper de Boer schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:06:
[...]

Dank voor de hulp, zat veel te moeilijk te denken blijkbaar.
Vmp @-10 = 461,07V
Voc @-10 = 551,48V

Komt prima uit dus :) gerekend met 0,35% volgens de originele datasheet
nu ook nog effe zeggen dat je dat met 8x een paneel doet. ;)
<niet echt belangrijk mode>
dit is natuurlijk een theoretisch getal.
werkelijkheid is dat het geen rechte lijn is die naar boven loopt.
het is eigenlijk meer een boogje.

en nu weet je de Voc/Vmp van je panelen bij -10 alleen als de zon er op staat zijn de cellen binnen notime geen -10 meer ;)
maar je kunt nu wel terug rekenen hoe warm je cellen zijn op dit moment.

• Casper de Boer
migjes schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:18:
[...]

nu ook nog effe zeggen dat je dat met 8x een paneel doet. ;)
<niet echt belangrijk mode>
dit is natuurlijk een theoretisch getal.
werkelijkheid is dat het geen rechte lijn is die naar boven loopt.
het is eigenlijk meer een boogje.

en nu weet je de Voc/Vmp van je panelen bij -10 alleen als de zon er op staat zijn de cellen binnen notime geen -10 meer ;)
maar je kunt nu wel terug rekenen hoe warm je cellen zijn op dit moment.
Inderdaad om het paneel aantal er opnieuw even bij te vermelden :)

Ging er mij om dat ik niet over de max van de omvormer zou gaan, na wat door enteren zit ik bij de -29 graden aan de Voc en bij de -32 graden aan de Vmp.
gezien ik niet de behoefte heb om naar 1 van de polen te verhuizen moet dit in ons landje helemaal goed komen. :P

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Carbon schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:53:
[...]
Zo zwart wit is het in de praktijk niet!

Je vergeet dat PV panelen voorzien zijn van bypass diodes!
Een paneel met 60 cellen is meestal opgebouwd uit 3 in serie geschakelede strings waarbij elke string voorzien is van een bypass diode.

Bij (gedeeltelijke) schaduw op een paneel zorgen die bypass diodes ervoor dat de stroom door de gehele string niet signifcant afneemt, uiteraard daalt de spanning wel.

REC heeft een mooie animatie hoe dat in de praktijk werkt

Effect of shadowing on Solar PV panels
Ok, leuke animatie. Wat zijn het voor type diode en waarom schakelen ze in als er schaduw op het deel van het paneel valt?

Als ik een gewone diode over een paneel zet ( + op - en - op + ) zal er geen stroom door lopen omdat de spanning boven de sper spanning is. Als het paneel schaduw krijgt zal de stroom afnemen en een deel van de stroom door de diode gaan ?
Ik begrijp het nog niet....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:04:
[...]

Ok, leuke animatie. Wat zijn het voor type diode en waarom schakelen ze in als er schaduw op het deel van het paneel valt?

Als ik een gewone diode over een paneel zet ( + op - en - op + ) zal er geen stroom door lopen omdat de spanning boven de sper spanning is. Als het paneel schaduw krijgt zal de stroom afnemen en een deel van de stroom door de diode gaan ?
start met lezen >:)
http://hante.home.xs4all.nl/index-nl.html

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:04:
[...]

De kathode van de bypass diode zit aan de - van een aantal in serie geschakelde PV cellen, de anode aan de +

Als er licht op de PV cellen valt is de spanning op de anode positief t.o.v. van de kathode, maw de diode spert en de stroom vloeit door de PV cellen.

Als er geen licht op de PV cellen valt dan zijn de PV cellen niets meer dan in serie geschakelde diodes. De spanning die nodig is om daar een stroom door te laten lopen is het aantal in serie geschakelde PV cellen (substring) x 0,7V (drempelspaning Si PV cell), de drempelspanning van de bypass diode is slechts 0,5V en dus loopt de stroom in dat geval via de bypass diode en zal de spanning over de substring nooit hoger worden dan 0,5V.

Voor de bypass diodes gebruikt men tegenwoordig Schottky diodes vandaar dat de drempel spanning lager is dan die van een enkele Si PV cell.

[ Voor 4% gewijzigd door Carbon op 23-08-2013 13:01 ]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Een SMA SB3000TL-21 is meer dan zat voor jouw Oost west opstelling...
Doch, als je misschien een goedkopere variant wil moet je misschien nadenken over een SMA SB4000TL-20.

Ik weet... Het klinkt vreemd, maar de specs zijn precies hetzelfde. Alleen het max Voltage per string ligt op 550V. En je max vermogen ligt hoger. Maar dat haal jij toch niet.
Wel ook 2 Mpp's.
maar omdat het een wat courantere versie is wel een optie en waarschijnlijk makkelijker 2e hands te krijgen en dus ook goedkoper.
Ik heb er al een paar gekocht voor 650 euro per stuk.
Verschillende belasting per mpp is bij deze SMA geen probleem.
Heb nu ook 13 en 12 panelen aangesloten op een SB5000-TL21

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 23-08-2013 15:20 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 13:01

B2

wa' seggie?

Hou zit dat nou precies met een slimme meter en de 2.8.1 en 2.8.2 telwerken? Ik zie bij beide een getal staan, maar ik heb zelf geen dag-nachttarief...

• antonboonstra

antonboonstra

B2 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:21:
Hou zit dat nou precies met een slimme meter en de 2.8.1 en 2.8.2 telwerken? Ik zie bij beide een getal staan, maar ik heb zelf geen dag-nachttarief...
De meter registreert wel hoog en laag tarief, maar de energieleverancier telt beide telwerken gewoon bij elkaar op en rekent één tarief. Het is dus een puur administratieve handeling.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

LeechGuy schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:50:
Sunny Design komt hier regelmatig langs, maar zijn jullie al bekend met de web gebaseerde variant? http://sunnydesignweb.com/

Registratie is niet nodig. Je hebt dan wat minder mogelijkheden (ik ben zelf ook nog niet geregistreerd). Ten opzichte van de Windows applicatie heeft hij voordeel dat er veel meer panelen in zitten (en natuurlijk dat hij ook bruikbaar is op andere operating systemen).
Klopt, de webversie bevat veel meer panelen.
Maar minder mogelijkheden?
Zelfs oost-west en polystring installaties doorrekenen is geen probleem met de webversie!

• _-= Erikje =-_
B2 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:21:
Bij mij had de monteur de fase omgewisseld, ook leuk, heej je leverd X watt terug, maar je panelen liggen nog niet op het dak 8)7 :X

• audiojunk
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:11:
[...]

Bij mij had de monteur de fase omgewisseld, ook leuk, heej je leverd X watt terug, maar je panelen liggen nog niet op het dak 8)7 :X
Interessant :7

• _-= Erikje =-_
Niet echt, dan zou het helemaal niet interessant zijn om mijn installatie nog aan te sluiten (en ze komen er toch wel een keer achter met alle leuke administratieve romslomp van dien)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:17:
[...]
Niet echt, dan zou het helemaal niet interessant zijn om mijn installatie nog aan te sluiten (en ze komen er toch wel een keer achter met alle leuke administratieve romslomp van dien)
Je zegt gewoon dat je veel panelen hebt .... Oeps ze doen het ook snachts ......

Verwijderd

Ik heb een vraag over mijn PV systeem welke nu 6 dagen in gebruik is en ik heb in 6 dagen 50 kwh geproduceerd, ik heb de omvormer Omniksol 3K-TL en 12 panelen Yingli panda 250wp.
Ik heb 2 strings van ieder 6 panelen welke in serie aangesloten zijn.
Hoe kan ik zien of elke string apart naar behoren werkt en wat deze apart aan stroom leverenen en is het ook mogelijk om te zien of er 1 paneel bij zit wat misschien niet goed werkt.
Ik heb op 1 string smorgens tot ongeveer 10.30 uur schaduw van de nok van mijn huis en op de andere string tot ongeveer 11.30 uur, maar als ik op de grafiek kijk gaat de productie als de ene string schaduw vrij is in een keer omhoog maar dat zie ik bij de tweede string niet gebeuren als deze schaduw vrij word, ik heb in die 6 dagen als hoogste piek 2.23 kwp gehad, is dit voldoende of zijn hier twijfels over mijn installatie ligt zzw op een dakhelling van 20 graden.

• Casper de Boer
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:30:
Ik heb een vraag over mijn PV systeem welke nu 6 dagen in gebruik is en ik heb in 6 dagen 50 kwh geproduceerd, ik heb de omvormer Omniksol 3K-TL en 12 panelen Yingli panda 250wp.
Hoe kan ik zien of elke string apart naar behoren werkt en wat deze apart aan stroom leverenen en is het ook mogelijk om te zien of er 1 paneel bij zit wat misschien niet goed werkt.
Ik heb op 1 string smorgens tot ongeveer 10.30 uur schaduw van de nok van mijn huis en op de andere string tot ongeveer 11.30 uur, maar als ik op de grafiek kijk gaat de productie als de ene string schaduw vrij is in een keer omhoog maar dat zie ik bij de tweede string niet gebeuren als deze schaduw vrij word, ik heb in die 6 dagen als hoogste piek 2.23 kwp gehad, is dit voldoende of zijn hier twijfels over mijn installatie ligt zzw op een dakhelling van 20 graden.
Als je je systeem aangemeld hebt bij bij Omnik portal kan je via het tab "history" je voltages en dergelijke uitlezen per string.

De kwp kan inderdaad kloppen, hoek van de zon is niet ideaal meer, temperatuur is nog vrij hoog en er waren van de week een aantal dagen dat de zonnesterkte naar mijn gevoel niet echt hoog was.
Ik draai met deze dagen ongeveer 3000 met een 4160 set. Zelfde orientatie, zelfde hoek.

Heb je trouwens een foto voor de beeldvorming? (ook altijd leuk om te zien natuurlijk ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Casper de Boer op 26-08-2013 12:55 ]

Verwijderd

De informatie per string kun je via de omnikportal ophalen in de vorm van een weekly report. De DC vermogens van de strings afzonderlijk geeft hij niet rechtstreeks, maar wel de stringspanningen en stringstroomsterktes en zoals het aloude P=U*I ons leert heb je daarmee de afzonderlijke DC vermogens te pakken. (De som van de DC vermogens is iets groter dan het AC vermogen, vanwege omvormerverliezen).
Strings van 6 panelen zijn op het randje voor het 'schaduwmanagement' van de maximum power point tracker. Er is simpelweg weinig spanningsbereik over om (deels) beschaduwde panelen uit de string te kunnen gooien. Als de panelen identieke oriëntaties hebben zou het zomaar kunnen dat alles in serie hogere opbrengsten geeft. Wanneer alle panelen in een string tegelijkertijd uit de schaduw komen maakt het niets uit, gaat het paneel voor paneel dan is er zeker winst te behalen. Als ik het verhaal zo lees gebeurt dit mogelijk bij de tweede string. Het uitschakelen van individuele beschaduwde (deel-)panelen is goed te volgen in de DC spanningswaarde van de betreffende string.
De piekwaarde is lastig te beoordelen, namelijk sterk afhankelijk van weer (instraling en temperatuur), tijdstip en paneelhoek, maar op het eerste gezicht zou ik me er geen zorgen over maken, de zon staat nu eenmaal wat lager aan de horizon dan hartje zomer en zeker met een lage paneelhoek haal je dan de STC waarop het nominale vermogen is gemeten zeker niet. De 60 kWh is zonder locatie lastig te beoordelen, maar lijkt zeker niet verkeerd, zeker gezien de genoemde schaduw.

• drielp
De afgelopen 6 dagen waren niet echt super, maar kijk idd op je reports op het omnikportal. Je kunt daar bijna alles zien. Op realtime kun je de gegevens op dat moment bekijken, op reports alle gegevens van de afgelopen tijd.

Ik heb de afgelopen 6 dagen ook zoiets binnengehaald met een systeem op ZZO en een HH van 40 graden. (fop smit solar om het omnikportal)

Ik heb ook twee strings waarvan de onderste nu weer wat last krijgt van de buren.

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 26-08-2013 13:12 ]

Verwijderd

Hoe werkt de slimme meter precies, ik heb ruim 50 kwh opgewekt volgens de omvormer maar op de slimme meter staat bij 2.8.1 3h en bij 2.8.2 staat 29 kwh.
Verbruik ik eerst de door mijn pv installatie opgewekte stroom meteen en neem het restant dat ik nodig heb af en wat ik op dat moment niet nodig saldeer ik dat dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:49:
Hoe werkt de slimme meter precies, ik heb ruim 50 kwh opgewekt volgens de omvormer maar op de slimme meter staat bij 2.8.1 3h en bij 2.8.2 staat 29 kwh.
Verbruik ik eerst de door mijn pv installatie opgewekte stroom meteen en neem het restant dat ik nodig heb af en wat ik op dat moment niet nodig saldeer ik dat dan?
Klopt, je hebt dus ca 18 kWh van je zonnestroom verbruikt voordat het, langs de slimme meter, het net op kon gaan.

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoi Experts,

Ik heb een offerte met 7 panelen (1750Wp) en een GoodWe 2000-SS die mij prima lijkt.
Alleen vroeg ik me af of het niet slimmer is om voor een GoodWe 1500-SS te kiezen.

Ik kan nergens de voor of nadelen van over of onderdimensionering vinden (los van prijs). Beide starten bij 125V spanning en zijn transformatorloos.

[ Voor 90% gewijzigd door djwice op 26-08-2013 14:33 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• _-= Erikje =-_
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:49:
Het verschil heb je zelf in huis verstookt, die 29kWh gaat straks gebruikt worden om te salderen met de afgenomen energie op de andere teller(s)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:12
@djwice:de reden om voor de kleinere omvormer te kiezen lijkt me de lagere prijs (als dat zo is...).

Verder zou de eff. curve van de 1500 waarschijnlijk vaker op het beste punt zitten, maar daar staat tegenover dat je pieken worden afgevlakt. zeker bij plaatsing op zuid zal je daardoor weer wat opbrengst missen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Eenheden politie:
Opgewekte energie = kWh
STC vermogen panelen = kWp of Wp
Momentaan vermogen = kW of W
B)

• djwice
  • Niet online
@BarryH thanks; dus als de prijs gelijk is, voor de 2000-SS gaan, thanks :)

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• LeechGuy
Carbon schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:32:
[...]

Klopt, de webversie bevat veel meer panelen.
Maar minder mogelijkheden?
Zelfs oost-west en polystring installaties doorrekenen is geen probleem met de webversie!
Met 'minder moglijkheden' refereerde ik aan het verschil tussen wel of niet geregistreerd zijn bij Sunny Design Web, niet aan het verschil tussen de web en Windows versie :)

Voor de volledigheid:
A free-of-charge project administration service is available to you as registered user. In addition you can install your own PV modules, locations, load profiles and project templates.
Als je je niet registreert, dan moet je deze mogelijkheden dus missen.

• Dre
  • Niet online

Dre

djwice schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:11:
Ik kan nergens de voor of nadelen van over of onderdimensionering vinden (los van prijs).
In de topicstart staan twee links naar een theoretische benadering van de piekverliezen. Je kan ze vinden door te zoeken naar "piekverliezen"

Verwijderd

Ik zal Anton eens vragen of hij het stuk af wil schrijven waar hij aan was begonnen, hij had hier echt een hele mooie vergelijking voor gemaakt.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 23:26
Ik wil uitbreiden op mijn tuin huis en ben op zoek naar panelen van ongeveer 1,25 mtr bij 1 mtr.

Ik weet dat ze bestaan maar ze zijn niet heel gangbaar.

Het gaat om 3 of 6 stuks

Wie weet waar tegen een redelijke prijs te koop?

Alvast bedankt

Johan

[ Voor 12% gewijzigd door snameroc op 26-08-2013 17:34 ]

snameroc

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
snameroc schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:34:
Ik wil uitbreiden op mijn tuin huis en ben op zoek naar panelen van ongeveer 1,25 mtr bij 1 mtr.

Ik weet dat ze bestaan maar ze zijn niet heel gangbaar.

Het gaat om 3 of 6 stuks

Wie weet waar tegen een redelijke prijs te koop?

Alvast bedankt

Johan
De Yingli 200C 24B is 1.33 bij 1.00 meter. Zou dat passen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
masaman schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 19:25:
[...]

De Yingli 200C 24B is 1.33 bij 1.00 meter. Zou dat passen?
Of de Solar Frontiers. Die zijn 1.257 mm x 977 mm x 35 mm
Nog een linkie.

Helaas zijn de ultradunne Solacis Neo nog niet uit. En het is maar de vraag of deze enkel voor Japan geproduceerd worden.
・Model No.:    SFR95-A / SFR100-A (plan)
・Weight:    8 kg / module
・Size:    L 1,231 mm x W 638 mm
・Thickness:    6.5 mm
・Main output range: 95 W - 100 W (plan)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2013 20:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• r.kasemier
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-11 16:18
djwice schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:11:
Hoi Experts,

Ik heb een offerte met 7 panelen (1750Wp) en een GoodWe 2000-SS die mij prima lijkt.
Alleen vroeg ik me af of het niet slimmer is om voor een GoodWe 1500-SS te kiezen.

Ik kan nergens de voor of nadelen van over of onderdimensionering vinden (los van prijs). Beide starten bij 125V spanning en zijn transformatorloos.
Hallo , ik heb sinds 2,5 maanden de 1500ss (wifi) , echter de specs zijn niet gelijk aan de 2000ss

Voor de 1500ss hier enige gegevens , max pv power 1800 , max dc voltage 450v ,mppt volt range 80 - 400 v, turn on 105v , turn off 65v ,max dc current 12a. enz...

In gebruik met 6 190wp panelen op het zuidwesten (binnenkort 8 panelen) tot nu 360kw.

Groetjes Rene

Rene

Verwijderd

Hallo Casper de Boer, je vraagt om foto's voor de beeldvorming, leg even uit hoe ik deze aan dit forum toe moet voegen en hoe ik de grafiek van het omnik portal toe kan voegen zodat je deze kunt bekijken en de produktie kunt beoordelen.

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 00:35
1 juli is de installatie hier geplaatst (14*250 Wp op oost + 8*250 Wp op zuid), met een SMA Tripower 5000.
Tot nu toe ongeveer 1050 kWh opgewekt. Ik denk best een prima score voor dit systeem.
In deze ruim 1.5 maand heeft de webconnect-module alleen niet gewerkt. Dit is al de eerste week doorgegeven aan de installateur. Er zou een nieuwe omvormer geplaatst worden. Dit is tot nu toe nog niet gebeurt.
Ik had bijna de hoop dat ze het vergeten waren (de rekening is nog steeds niet 100% betaalld), maar een uurtje geleden kwam dan toch het telefoontje dat de omvormer vervangen gaat worden. Na 2 maanden dus een nieuwe omvormer (positief), alleen is denk ik hierdoor alle logging weer weg (negatief). Want dit is vast niet over te zetten, wel?

• drielp
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:31:
Hallo Casper de Boer, je vraagt om foto's voor de beeldvorming, leg even uit hoe ik deze aan dit forum toe moet voegen en hoe ik de grafiek van het omnik portal toe kan voegen zodat je deze kunt bekijken en de produktie kunt beoordelen.
Printscreen op imageshack oid plaatsen en linkje in je bericht zetten. Boven de berichten editor heb je een optie om foto's en filmpjes toe te voegen. Linkje van imageshack hierin zetten en klaar.

• djwice
  • Niet online
Thanks again @Dre
en dank voor de input Rene Kasemier

[ Voor 52% gewijzigd door djwice op 26-08-2013 22:20 ]

• Casper de Boer
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:31:
Printscreen is inderdaad een optie, zelf gebruik ik altijd het knip programma van Windows 7.
De plaatjes zou je ook kunnen plaatsen in een inventaris lijst van je profiel (als je bij mijn profiel kijkt onder algemene hardware thuis zie je wat ik bedoel)

Voor het formaat en hoe je de plaatjes moet aanleveren zie de Faq

• antonboonstra

antonboonstra

Ik was wel benieuwd hoe precies de energiemeting op de SMA 2000HF omvormer bij mijn ouders was in vergelijking met een DIN rail kWh meter (class 1). In 131 dagen gaf de omvormer aan 1220,3 kWh geproduceerd te hebben, terwijl de kWh meter 1230,58 kWh aangaf. De omvormer geeft dus minder aan (99,2%) dan de kWh meter in de meterkast, terwijl theoretisch de AC kabelverliezen er nog vanaf zouden moeten. Volgens mij is dit meestal andersom toch?

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mijn SMA2500HF loopt ook iets achter bij de ABB kWh meter.
Dus om zo maar te roepen ,zoals sommigen doen, dat een omvormer altijd aan de positieve kant is, is wat voorbarig :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

Daarnaast zal er altijd wel een meetfout in zitten, ik kan me niet voorstellen dat een goedkope dinrail meter 100% accuraat is :)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nauwkeurigheid ABB C11 kWh meter is 1%.
http://www02.abb.com/glob...ile/LV2CMC486004L3101.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-08-2013 12:47 ]

• antonboonstra

antonboonstra

Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:41:
Mijn SMA2500HF loopt ook iets achter bij de ABB kWh meter.
Dus om zo maar te roepen ,zoals sommigen doen, dat een omvormer altijd aan de positieve kant is, is wat voorbarig :)
Volgens mij schrijf ik toch echt 'meestal' i.p.v. 'altijd'... Daarnaast heb ik het idee dat het redelijk merk en/of type afhankelijk is. Van de SMA HF serie heb ik volgens mij meer gehoord dat deze vrij bescheiden is met de productiegegevens.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat "altijd" was niet voor jou bedoeld hoor :)
Over het algemeen wordt het zo geschreven hier op het forum dat een omvormer aan de positieve kant is.
De SMA HF series zijn dat zeker niet.

• migjes
@antonboonstra,speksteenkachel
vergeet de Lref niet van de meter.
zoals bij mij (zeer vergelijkbaar met een ABB c11) met globaal minder als 5A loopt hij achter.
en met meer als 5A loop hij voor.

aangezien de sma2000/2500 wel ongeveer gemiddeld rond de 5A produceren zal het wel aardig kloppen.

toen ik nog met 1 string draaide liep de meter consequent achter en nu na een jaar met 2 strings loopt hij weer voor.

Pagina: 1 ... 74 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.