Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
een wasmachine die 3680 W trekt?
ik denk dat een apparaat niet hoger mag dan 10A in huishoudens?
dus afzekeren met 10 A of 12A in de onderverdeler kan en heb je nog steeds selectiviteit.

je moet de kabel naar de onderverdeler wel ook afzekeren in de meterkast. dat kun je dan wel ook met 25 A doen. een onderverdeling hoeft niet op een gebruikersgroep te worden aangesloten, maar wanneer je van een bestaande groep uitgaat, is dat meestal in de bestaande situatie wel al het geval.

het gaat erom dat ook de kabel naar de onderverdeling ook afgezekerd moet zijn, en dan het liefst met selectiviteit.
idee erachter is dat 1 groep niet andere groepen mee kan trekken, of uit kan schakelen doordat er te weinig selectiviteit is. dan zou je onveilige situaties kunnen krijgen ( in het complete donker je weg moeten vinden in een woning / groter gebouw is erg lastig. als dat dus niet nodig is ( er is daar geen brand/ elektriciteitsprobleem)

dat zijn nu eenmaal achterliggende gedachten achter de norm, en die moet je dus respecteren, ook al kun je mooi iets anders beredeneren. maar goed. het is maar wat je liever hebt he...

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Maar met een 25 Ampère groepenzekering heb ik geen volledige selectiviteit ten opzichte van mijn (aanname) 25 Ampère hoofdzekering. De hoofdzekering hou ik liever heel in verband eventuele kosten van de netbeheerder ;) Ik zou doen: 25A hoofdzekering>>>16A naar onderverdeler>>>10A of 16A naar wasmachine (en/of andere verbruikers).
idee erachter is dat 1 groep niet andere groepen mee kan trekken, of uit kan schakelen doordat er te weinig selectiviteit is. dan zou je onveilige situaties kunnen krijgen ( in het complete donker je weg moeten vinden in een woning / groter gebouw is erg lastig. als dat dus niet nodig is ( er is daar geen brand/ elektriciteitsprobleem)

dat zijn nu eenmaal achterliggende gedachten achter de norm, en die moet je dus respecteren, ook al kun je mooi iets anders beredeneren. maar goed. het is maar wat je liever hebt he...
Ik snap wel wat de functie van selectiviteit is, dat is simpelweg beschikbaarheid van de E-installatie. Het in het complete donker verplaatsen is inderdaad erg lastig. De vraag is echter of op deze onderverdeler belangrijke onderdelen zitten. Een wasmachine en PV-omvormer lijken mij niet tot die categorie te behoren :+ (Alhoewel niet iedereen er zo over zal denken :P)
Maar de stroom kan ook 'gewoon' uitvallen. Als het bij jou in huis zo belangrijk is dat je je kan orienteren in het donker is het misschien een beter idee om noodverlichting te nemen?
En meerdere (bijvoorbeeld 4) groepen achter één aardlek lijkt me dan vanuit bedrijfszekerheid helemaal uit den boze. Heb jij je woning daarop ingericht?

P.S.
Bedankt voor je bijdrage. Ik lees
dat zijn nu eenmaal achterliggende gedachten achter de norm
en
je moet de kabel naar de onderverdeler wel ook afzekeren in de meterkast
In welke normering en welke paragraaf kan ik deze informatie nalezen? (dus stukje over selectiviteit en plaats van overstroombeveiliging)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 20:51:

In welke normering en welke paragraaf kan ik deze informatie nalezen? (dus stukje over selectiviteit en plaats van overstroombeveiliging)
Hoe vaak gaan we die 'vraag' nog krijgen? |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

nou my god en het gaat maar door.... pffff
wat een gezever

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dre waarom antwoord je altijd met een vraag terwijl je het antwoord al weet?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Dre
  • Niet online

Dre

_O-

Ik wordt er ook een beetje moe van. Al die mensen die beweren dat dingen volgens bepaalde normen 'moeten', maar geen bron of argumentatie daarvoor kunnen geven. Overkomen als iemand met kennis van zaken, maar eigenlijk er gewoon de ballen verstand van hebben. (niet op de persoon dit, maar in zijn algemeenheid)

Ik wil overigens niet zeggen engelbertus onwaarheden verteld, maar ik ben niet bekend met de regelgeving hiervoor. (Voor selectiviteit en plaats van de zekering). Ik ben geen lopende NEN1010. Technisch zie ik geen bezwaren, maar wellicht dat de normering hier iets anders over zegt. Wellicht dat engelbertus het weet, hij komt tenminste op mij over als iemand met kennis van zaken. Dan word ik (we allemaal) weer een stukje wijzer.

Vragen stellen aan deze 'experts' is blijkbaar niet gewenste manier in dit topic. Wat zou dan een betere manier zijn om de waarheden van de onwaarheden te kunnen scheiden? (sorry dat dit weer een vraag is :P)

[Edit]
Naar aanleiding van hieronder: stuur eventuele adviezen via DM ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 18-08-2013 21:42 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Kunnen de heren niet lekker in een NEN-1010 topic in rondjes gaan discussiëren? Er zitten al te veel cyclische off topic discussies hier in dit topic.
Maar het begint hier alweer aardig het: Wellicht nog wat zonnepanelen discussie topic te worden.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 21:33:
_O-

Ik wordt er ook een beetje moe van. Al die mensen die beweren dat dingen volgens bepaalde normen 'moeten', maar geen bron of argumentatie daarvoor kunnen geven. Overkomen als iemand met kennis van zaken, maar eigenlijk er gewoon de ballen verstand van hebben. (niet op de persoon dit, maar in zijn algemeenheid)

Ik wil overigens niet zeggen engelbertus onwaarheden verteld, maar ik ben niet bekend met de regelgeving hiervoor. (Voor selectiviteit en plaats van de zekering). Ik ben geen lopende NEN1010. Technisch zie ik geen bezwaren, maar wellicht dat de normering hier iets anders over zegt. Wellicht dat engelbertus het weet, hij komt tenminste op mij over als iemand met kennis van zaken. Dan word ik (we allemaal) weer een stukje wijzer.

Vragen stellen aan deze 'experts' is blijkbaar niet gewenste manier in dit topic. Wat zou dan een betere manier zijn om de waarheden van de onwaarheden te kunnen scheiden? (sorry dat dit weer een vraag is :P)
Neem je een cursus nen1010 Dre, dan kom je er achter dat niet alles wat er in staat zwart/wit is, het is ook net hoe de situatie is ter plekke en het verstand van de installerend persoon, beide niet te zien op een forum.

Ik heb de 3140 gedaan en de docent die dat gaf deed ook 1010 cursus geven maar als we soms af dwaalden naar hoe de 1010 dat omschreef was het nog vaag en enige uitleg nodig + dat er nog verschillende versie zijn in data, nou ga jij maar zoeken.

Gezond verstand gebruiken lijkt me wijzer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

de duitse norm is het best, aparte einspeise, wat we hier lezen is polderen

Verwijderd

Barrycade schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 21:39:
Kunnen de heren niet lekker in een NEN-1010 topic in rondjes gaan discussiëren? Er zitten al te veel cyclische off topic discussies hier in dit topic.
Maar het begint hier alweer aardig het: Wellicht nog wat zonnepanelen discussie topic te worden.
Jij hebt helemaal gelijk. Want deze topic hou ik tegenwoordig nog maar vluchtig in de gaten. De diepgang met betrekking "elektriciteit opwekken met zonnepanelen" is soms ver te zoeken. Dan hadden we net zo goed weer terug kunnen gaan naar Deel 22 - Zonnepanelen... of hoe dat topic ook vroeger heette :)

Een leuk plaatje van al mijn zonne-panelen bij elkaar :
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/fotos/03.%20Plaatsing%20zonne-panelen%20ZZO/zonnepanelen_overzicht.jpg

De voorste panelen worden zelfs gekoeld door volledig op zonne-energie draaiende waterpomp. Gemiddeld 10% meer opbrengst 8)

Verwijderd

beter, show your silicon !

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/apvt.jpg

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/30ku9sj.jpg

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:12
Als ik de foto-spam even kort mag onderbreken...

Heeft iemand ooit wel eens gemeten aan het effect van hoge objecten in de buurt van PV panelen, die NIET een directe schaduw werpen? Ik bedoel dus bijvoorbeeld een hoge boom op ietsjes Noord-West, bij panelen die op Zuid liggen. Dus dat de zon niet achter die boom gaat, maar dat de boom wel in de horizon van de panelen staat. Neemt dat diffuus licht weg? Meetbaar?

Verwijderd

Ik heb dat niet gemeten. Maar als je boom op het noord-westen staat en je panelen liggen op zuid. Dan heb je totaal geen last van schaduw. Om een idee te krijgen kan je altijd nog gebruik maken van Google Sketchup. :)

We gaan weer door met de foto-spam :)

• Rol-Co

Rol-Co

Zuid

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/3100wp.jpg

Noord
Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/germansolar.jpg

:)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: http://dc587.4sync.com/img/7pfx1Nak/13f1d90e310/DSC_0125.jpg

Die vraag over bomen verderop is bij mij in de winter wel belangrijk.
De foto kijkt uit naar ZZW en dat merk ik goed in de winter.
Misschien klim ik morgen het dak op om foto's van de nu groene bomen te nemen, maar het effect sinds ik hier woon is dat ik de schotels steeds hoger moest plaatsen :/
Deze schotel is op Z gericht, zo wordt wel duidelijk dat de bomen schaduwhinder veroorzaken ;)
In de ochtend kan ik het nu al goed waarnemen op de vouwgordijnen beneden, dan zie je dat de boomtoppen prachtig geprojecteerd worden tot de zon hoog genoeg staat :+
Om die reden overweeg ik om de panelen iets meer richting West te draaien, dan neem ik later in de middag iets meer mee en 's ochtends wat minder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:09:
Om die reden overweeg ik om de panelen iets meer richting West te draaien, dan neem ik later in de middag iets meer mee en 's ochtends wat minder
.
Nu nog wel, maar van de winter is het veel vroeger donker, ik zou er niets aan doen, de winter is toch al niet veel en die bomen zijn erg ver weg lijkt me.

Verwijderd

@EnergiebewustZL heeft bij die voorste panelen die regengoot nog wel nut? het lijkt me dat die onder de panelen hangt of is dat beetje vertekend beeld door de foto?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Terpen Tijn schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 22:39:

Heeft iemand ooit wel eens gemeten aan het effect van hoge objecten in de buurt van PV panelen, die NIET een directe schaduw werpen? Ik bedoel dus bijvoorbeeld een hoge boom op ietsjes Noord-West, bij panelen die op Zuid liggen. Dus dat de zon niet achter die boom gaat, maar dat de boom wel in de horizon van de panelen staat. Neemt dat diffuus licht weg? Meetbaar?
Zeker meetbaar! Ik heb zelf eens twee installaties van mij vergeleken met dezelfde orientatie. Hierbij is er zelfs in de maanden zonder schaduw ook een verschil in opbrengst, juist door het verschil in vrij zicht wat zorgt voor verminderd diffuus licht.
antonboonstra in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"

Edit: Een foto waarbij de bomen en huizen te zien zijn welke zorgen voor het verminderde vrije zicht.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 19-08-2013 08:53 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

databeestje schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 20:15:
[...]
"Het gaat me om foto's van iemand die onderstaand heeft;
- Dus de hoge kant boven de pannen en de lage zijde aan noordzijde, vlak op de dakkapel. Dati is 10-15gr"

Aluminiumshop heeft portret beugels en deze bevallen hier goed op een kleinere dakkapel gericht op het westen. Ze maken de beugels op maat, je kan elke hoek opgeven, minimaal 10 graden. Mijn exemplaren zijn 10 graden en dat was genoeg om nieg boven de nok uit te komen.
Euh, ik wil een soort combi.
Aan de hoge zijde vastgemaakt onder de dakpan (ik wil ze absoluut borgen aan het dak), en aan de lage zijde komt ballast.
En dan in Portret! Dus dat kan helemaal niet met click-fit look-a-likes.

Over foto's gesproken; Ik kan niets vinden op Google Afbeeldingen. Het gros werkt met ballast.
Vandaar dat ik vraag om foto's. Zien is geloven.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Kon het niet laten :)
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/Panels.jpg

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

ik zie nog steeds beschikbare dakruimte :P:P

• engelbertus
het hele nen 1010 gedoe is te saai voor woorden, maar toen mijn woning werd gebouwd heb ik me er in verdiept. zelf heb ik geen nen 1010. dus hen dat van iemand anders gelezen.
ik weet ook niet of wat ik gelezen heb op woningen van toepassing is of dat het alleen voor grotere elektrische installaties nodig is. vandaar ook de achterliggnde gedachten van de NEN. die je als uitgangspunt kunt / moet nemen. dan is de redenering in de nen1010 niet meer zo "raar" ook als uitgangspunt voor de veiligheid zijn het geen rare uitgangspunten.
selectiviteit is dus ook niet uit te rekenen volgens mij, omdat je over situaties spreekt waarvan je niet weet hoe die er in de praktijk echt uit zien, en daarom gaat men ergens vanuit. ( selectiviteit van 1,6 , en nog wat zaken over gelijktijdigheid etc.

of je voor je eigen woning dan de selectiviteit op 1 wilt zetten, of er van uit wilt gaan dat iets niet gelkijktijdig zal zijn, dat is altijd ter beoordeling van de gene die de beslissing moet nemen om een veilige installatie aan te leggen. en die dus ook de verantwoording moet dragen. ook richting bijvoorbeeld de verzekeraar, de overige bewoners, de brandweer, eventuele toekomstige bewoners, etc.

in verband met de selectiviteit, dus dat uitval van 1 groep geen invloed MAG hebben op andere groepen, betekent dat elke groep afzonderlijk afgezekerd moet zijn, betekent dus in feite dat elke kabel die de meterkast verlaat, afgezekerd dient te zijn. en gaat er dus vanuit dat je door bijvoorbeeld brand of een enthousiaste bouwvakker met een boormachine, er kortsluiting in de kabel van meterkast naar onderverdeling kan ontstaan.) dat dit zo is zal niet als norm zijn vastgelegd, maar je moet wel aan de eis voldoen dat de ene groep de andere niet mag meetrekken. hoe je dat doet moet je zelf weten, maar afzekeren met selectiviteit is volgens mij de enige algemeen geaccepteerde mogelijkheid.

dat iemand dit uitgangspunt van de NEN niet belangrijk vindt, dat kan natuurlijk. ik vind een riem dragen in de bebouwde kom ook maar onzin, wat gebeurt mij nou bij 40 km/h.. sneller kan ik daar toch niet.... toch krijg je daarvoor boetes e.d. en blijft het wettelijk verplicht.

ik kan moeilijk gaan aanraden de norm te negeren als antwoord op de vraag van iemand, die wil weten wat wel en niet mag.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ah... gaan we siliconen showen? Dat spul wat van de lekkere tetten produceert :+ :9~

ZZW
Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.bn1.livefilestore.com/y2pafhb2jWFj-1nkZiZlVHowsosPOY6koYhlojmXpEFWjFOTdGh2igbYFm7yERJZx-EQ1ElA7M0ZCQDZJP5wZodl0xKY-lvUvubA8-GB-OtE3gJtb8WI0GEoq4nSF9bGo-t/20130331_184543.jpg?psid=1

NNO
Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.blu.livefilestore.com/y2p2I--8x4fojjSjnihpYee-a-5GycnT5qAZRVacdBAwwmx8jU6LwU00s6Tyo61bEow95QAKNAYlVkusBPj9bxEMsizxLqpJ6ONQQXpQ4yQpSTYQdS_eWerGuX27verYrhU/WP_20130706_003.jpg?psid=1

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 19-08-2013 10:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Handig hoor zo'n ladder, die trek je zo over de schutting :p

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-08-2013 10:20 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:18:
Handig hoor zo'n ladder, die trek je zo over de schutting :p
:P
Ik heb op dat ding doodsangsten uitgestaan toen ik de rij onder de dakkapel moest leggen. De lader stond toen op zijn hoogste stand en wiebelde flink op en neer. Voor de zekerheid maar wat haken erop gebeund zodat hij achter de dakgoot klemde.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben wel een dak-toerist, hier staat een vouwladder van 3,5m die als steiger te gebruiken is.
Dat ding voelt gelukkig stevig aan.
M'n broer heeft er een van 4,5m en die is weer te onstabiel om lekker op te werken.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:02:
ik zie nog steeds beschikbare dakruimte :P:P
Is nu al redelijk gebruikt..... maar tussen de heatpipes en de PV komen nog 8 extra panelen (alles wat inschikken ... omvormer hangt al klaar).
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/ZB4_Heatpipeserop1.jpg

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-11 14:16

Bozevkwa

The Falcons have landed

:9~

ik moet nog een week wachten en dan doe ik ook mee met 17x260 Wp :9

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:32
Als iedereen het dan doet :9
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=362976&FotoID=8319
16x260Wp op Z-ZW

Verbruik van afgelopen 15 dagen was 40kWh, opbrengst PV installatie 240kWh
Beetje overgedimensioneerd.....

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• SasJo
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Wauw, jullie brengen mensen op een idee! Mooie foto's.

Morgen bij ons bedrijf komt Rexel eea vertellen aan het personeel over een gezamelijke inkoop.
Ben er zelf niet bij (heb betere inkoopkanalen) maar ik ga ze wel verwijzen naar dit forum.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
kan ik ook!

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/CIMG1008_zps57b49d3c.jpg
je komt wat tegen op je werk...

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_000496.jpg
bij mij thuis, ligt er al 11 jaar

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_000642.jpg
ook op me werk

en dan nu misschien wel het mooiste project waar ik ooit aan mee heb gedaan/ meedoe:
Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_000671.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door looyenss op 19-08-2013 11:32 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:55
looyenss schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:30:
kan ik ook!

[afbeelding]
je komt wat tegen op je werk...

[afbeelding]
bij mij thuis, ligt er al 11 jaar

[afbeelding]
ook op me werk

en dan nu misschien wel het mooiste project waar ik ooit aan mee heb gedaan/ meedoe:
[afbeelding]
hoe gaat het met de grote versnellingsbakken? ;)

Wist trouwens niet dat er op dat pand zo veel zonnepanelen liggen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 19-08-2013 11:53 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Terpen Tijn
antonboonstra schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 08:50:
[...]

Zeker meetbaar! Ik heb zelf eens twee installaties van mij vergeleken met dezelfde orientatie. Hierbij is er zelfs in de maanden zonder schaduw ook een verschil in opbrengst, juist door het verschil in vrij zicht wat zorgt voor verminderd diffuus licht.
antonboonstra in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"

Edit: Een foto waarbij de bomen en huizen te zien zijn welke zorgen voor het verminderde vrije zicht.
Dat was exact de info waar ik naar op zoek was; bedankt! Betekent dat ik wel de zaag in een paar boompjes bij ons achter moet gaan zetten... jammer, maar kWh's gaan voor.

Hoewel de bomen wel voor beschutting zorgen tegen de gure Noordwesten wind. Hoeveel stookkosten zou ik daarmee besparen? :+ Je kan misschien niet alles meten...

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-11 00:33
mag ik ook?
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2qvxeyw.jpg

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:32
Terpen Tijn schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:01:
[...]

Hoewel de bomen wel voor beschutting zorgen tegen de gure Noordwesten wind. Hoeveel stookkosten zou ik daarmee besparen? :+ Je kan misschien niet alles meten...
Aan de andere kant zorgt dat er dan wel weer voor dat je panelen koeler blijven, hoeveel winst haal je daar dan weer uit? :9

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Terpen Tijn
Casper de Boer schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:17:
[...]

Aan de andere kant zorgt dat er dan wel weer voor dat je panelen koeler blijven, hoeveel winst haal je daar dan weer uit? :9
7(8)7

Maar dat wordt misschien weer gecompenseerd door het isolerende effect van de blaadjes die in het najaar de grond bedekken!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geweldig gezicht die schans die in dezelfde hoek staat als het dak en overloopt. Mooi gedaan _/-\o_

Verwijderd

mooie fotos, toch niet de norm, kolenstroom en nen 1010 dat is de norm.

/me rent weg })

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 17:18 ]

Verwijderd

Over bomen gesproken.

Ik rij dagelijks over de A1 en dan A 30.Tegenwoordig zie je op veel kleine masten een zonnepaneeltje.Leuk dat daar waarschijnlijk een deel van ons gemeenschapsgeld in gaat,maar ik vraag mij af wie die dingen plaatst en of men wel nadenkt bij plaatsing.Voor mijn gevoel zijn de meeste paneeltjes wel goed gericht maar op de A1 bij afslag Naarden naar Eemnes toe staat er een paneel op het zuiden met op maar een meter afstand heerlijke bomen waar ze precies op gericht staan.(5 meter hoger als het paneel)Lijkt mij dat er zo niet echt rendabel met ons gemeenschapsgeld omgesprongen wordt.

Verwijderd

Dat ligt eraan, als zo'n ding op die manier van stroom is te voorzien ipv dat ze kabel de grond in moeten graven...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:20:
Over bomen gesproken.

Ik rij dagelijks over de A1 en dan A 30.Tegenwoordig zie je op veel kleine masten een zonnepaneeltje.Leuk dat daar waarschijnlijk een deel van ons gemeenschapsgeld in gaat,maar ik vraag mij af wie die dingen plaatst en of men wel nadenkt bij plaatsing.Voor mijn gevoel zijn de meeste paneeltjes wel goed gericht maar op de A1 bij afslag Naarden naar Eemnes toe staat er een paneel op het zuiden met op maar een meter afstand heerlijke bomen waar ze precies op gericht staan.(5 meter hoger als het paneel)Lijkt mij dat er zo niet echt rendabel met ons gemeenschapsgeld omgesprongen wordt.
De aannemer krijgt als opdracht om het paneel op het zuiden te plaatsen. Dus doet men dat. Ook als Zuid volledig in de schaduw ligt en West schaduwvrij is.

Je ziet het inderdaad erg vaak. Gemiste kans.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

25x Renesola 250Wp op SMA SB5000TL-21

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/29m2mmr.jpg
Let vooral op de Arbo veilige gekeurde ladder rechts op de foto... O-)

[ Voor 27% gewijzigd door paulv1973 op 19-08-2013 19:27 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

16 x 190 Wp, SMA 3000TL-20
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/1500uur_zps83d55f5d.jpg

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Dre
  • Niet online

Dre

---Waarschuwing: deze post bevat installatietechnische informatie. Sla deze post over als het u niks intresseeert---

@engelbertus
Ik denk dat wij van mening verschillen of het uitvallen van een groep als onveilig gezien moet worden in een woning. Vandaar ook mijn opmerking met meerdere groepen achter één aardlek. Een aardfout in 1 groep betekend dat er 4 groepen uitvallen. Ik neem aan dat jij -gezien je visie op veiligheid- hooguit 1 groep per aardlek (bijv. alamat) toepast om de beschikbaarheid zo hoog mogelijk te houden. Of zit ik er naast? (dit is een serieuze vraag)

Even simpel stukje NEN1010: selectiviteit is geen eis uit de NEN1010, noodverlichting in een woonhuis bij mijn weten ook niet, en er mogen gewoon meerdere groepen (max 4) op één aardlekschakelaar. Factor 1,6 komt ook niet voor in de NEN1010. De bedrijfszekerheid wordt absuluut hoger bij toepassing van selectiviteit, noodverlichting, 1 groep per aardlek en noodvoeding (UPS). Maar ik zie geen noodzaak in woningen, en zo ook de NEN 1010 niet.

Je hebt regelmatig in 1 zin over selectiviteit en veiligheid, maar zelfs met een 50 Ampère Diazed traag patroon heb je geen volledige selectiviteit ten opzichte van de 16 Ampère B automaat 6 kA. Om even in jou woorden te spreken: weet je zeker dat jou installatie nu wel zo 'selectief' (veilig?) is als je dacht? (dit is serieuze vraag nummer 2)
je moet wel aan de eis voldoen dat de ene groep de andere niet mag meetrekken
Zie de twee aliniea's hierboven.

Verwijderd

@schinnen-groen de paneelkes hebben wel wat last van schaduw............als de houtkachel er komt is dat ook voorbij ?? :)

• speur
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-07 19:42
Om ook maar even mee te doen met het fotogeweld...

16x Yingli 255 op SMA SB3600TL

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/xo4m4o.jpg

Verwijderd

speur schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:07:

[afbeelding]
Mooie installatie man.... :9~

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

speur schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:07:

[afbeelding]
Aardig steil dak...
Daar zou ik niet 1-2-3- opklimmen...
Hoe hebben ze dat gedaan? Pannen verwijderd? :?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:06:
@schinnen-groen de paneelkes hebben wel wat last van schaduw............als de houtkachel er komt is dat ook voorbij ?? :)
Ja, heel vervelend. Die coniferen groeien elk jaar wat hoger en dat betekent steeds vroeger schaduw.
Ze moeten eruit, sterker nog: ze gaan eruit. We zitten alleen nog te bedenken wat we er voor in de plaats gaan zetten. Het zijn mooie windvangers en daar zijn we erg blij mee.

De rest eromheen is weiland en we liggen midden in een berg dus genoeg "windvorming" 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• speur
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-07 19:42
Er zijn veel pannen af gehaald. Met een hoek van 55 graden is het behoorlijk steil.
Helaas heb ik weer aparte pannen op het dak liggen waardoor het standaard bevestigingsmateriaal niet meteen paste. Er zijn extra panlatten aangebracht om de bevestiging mogelijk te maken.

Ben er ook wel blij mee. Na 3 maanden en een paar dagen bijna 1500kWh opgewekt.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:18:

De rest eromheen is weiland en we liggen midden in een berg dus genoeg "windvorming" 8)
Ben je toevallig mijnwerker van beroep? ;)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:22:
[...]

Ben je toevallig mijnwerker van beroep? ;)
Nee, mijn vader was dat 30 jaar lang wel (ondergronds) ;)

• RaymondD
  • Laatst online: 25-11 07:35
Terpen Tijn schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 22:39:

Ik heb micro omvormers en zie dus de opbrengst per paneel. 2 rijen panelen op dag liggen. Beide rijen hebben in de zomermaanden geen schaduw. Onderste rij heeft behoorlijk minder vrij hemelzicht dan de bovenste door het dak van de buren (dwarskap).

Bovenste rij heeft deze maand tot nu toe 72,1kWh opgewekt en de onderste 68,1. Dus ja: het is meetbaar!

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Verwijderd

RaymondD schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:31:
[...]

Ik heb micro omvormers en zie dus de opbrengst per paneel. 2 rijen panelen op dag liggen. Beide rijen hebben in de zomermaanden geen schaduw. Onderste rij heeft behoorlijk minder vrij hemelzicht dan de bovenste door het dak van de buren (dwarskap).

Bovenste rij heeft deze maand tot nu toe 72,1kWh opgewekt en de onderste 68,1. Dus ja: het is meetbaar!
Waarschijnlijk heb je om deze reden gekozen voor micro omvormers denk ik.
Ik heb ook de micro omvormers en ook verschil in de bovenste en onderste rij, maar ik heb vrijwel voor beide rijen een vrije hemelkoepel. Bij mij ontstaat het verschil met het opkomen van de zon, de bovenste rij pakt net iets eerder de zon in de ochtend. Verschil is wel iets kleiner namelijk 80.4kWh om 78.5kWh Mijn panelen ligen op zuid-oost. in 2 rijen van 6x195 wp. Dus ik bevestig ook dat het een meetbaar verschil is,

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog wat meer foto-spam wat de schaduw hier betreft :)

Afbeeldingslocatie: http://dc628.4sync.com/img/KwHLtdXa/14097f8ed40/tree3.jpgAfbeeldingslocatie: http://dc628.4sync.com/img/P3XkBx6c/14097f8d9b8/tree1.jpgAfbeeldingslocatie: http://dc628.4sync.com/img/YWKAkqUo/14097f8e570/tree2.jpg

Dat geeft wel een idee hoe hoog die bomen al zijn :X
Afstand tot het dak zal ruim 10m zijn.
Op de 1e foto zie je rechts een aangrenzend huis dat even hoog is als het mijne.
Ze zijn van de gemeente dus zolang ze hun niet in de weg staan blijven ze daar ;w

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 06:50:
@EnergiebewustZL heeft bij die voorste panelen die regengoot nog wel nut? het lijkt me dat die onder de panelen hangt of is dat beetje vertekend beeld door de foto?
@swapevent Hoi. Dat lijkt inderdaad zo op de foto en dat is een vertekend beeld. Als ik er anders voor sta, dan steken ze iets meer van de panelen af zeg maar. Maar als het regent, komt het mooi in de goot. Dat gebeurt ook, wanneer ik de panelen koel met regenwater (5x 210L regentonnen)

Verwijderd

[...]

Ja, heel vervelend. Die coniferen groeien elk jaar wat hoger en dat betekent steeds vroeger schaduw.
Ze moeten eruit, sterker nog: ze gaan eruit. We zitten alleen nog te bedenken wat we er voor in de plaats gaan zetten. Het zijn mooie windvangers en daar zijn we erg blij mee.
Een simpele windenergie molentje of molentjes voor in de plaats zetten? :)
(hihi)

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:30:
[...]

Een simpele windenergie molentje of molentjes voor in de plaats zetten? :)
(hihi)
Of een zonnepanelen schutting, lekker voor de winter met die hoek en er blijft geen sneeuw op liggen :)

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
Dre schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:04:
---Waarschuwing: deze post bevat installatietechnische informatie. Sla deze post over als het u niks intresseeert---
_/-\o_ NEN1010 doet mij sterk aan mijn MTS-tijd denken en het gevecht tegen de slaap tijdens de lesuren over de normen. Een NEN1010 expert ben ik nooit geworden, maar mijn kennis en ervaring zijn wel toegenomen sinds die tijd.
@engelbertus
Ik denk dat wij van mening verschillen of het uitvallen van een groep als onveilig gezien moet worden in een woning. Vandaar ook mijn opmerking met meerdere groepen achter één aardlek. Een aardfout in 1 groep betekend dat er 4 groepen uitvallen. Ik neem aan dat jij -gezien je visie op veiligheid- hooguit 1 groep per aardlek (bijv. alamat) toepast om de beschikbaarheid zo hoog mogelijk te houden. Of zit ik er naast? (dit is een serieuze vraag)
NEN1010 stelt een bepaalde minimum eisen aan een installatie. Als eigenaar van de installatie mag je altijd strengere eisen stellen natuurlijk. Alamatjes zijn niet verplicht, maar mogen wel. Het kost ook iets meer.
Even simpel stukje NEN1010: selectiviteit is geen eis uit de NEN1010, noodverlichting in een woonhuis bij mijn weten ook niet, en er mogen gewoon meerdere groepen (max 4) op één aardlekschakelaar. Factor 1,6 komt ook niet voor in de NEN1010. De bedrijfszekerheid wordt absuluut hoger bij toepassing van selectiviteit, noodverlichting, 1 groep per aardlek en noodvoeding (UPS). Maar ik zie geen noodzaak in woningen, en zo ook de NEN1010 niet.
Ik kon mij niet voorstellen dat het er niet in zou staan en ben aan het zoeken geslagen. Ik heb echter niet de laatste versie van de NEN (uit 2005). In deze editie staat er bij artikel 536.1 - Selectiviteit [in bewerking]! Misschien heb jij een recentere versie? In mijn MTS-tijd versie (van 1975) staat er bij artikel 139: 'Beveiligingsmiddelen moeten zo zijn gekozen dat hun selectieve werking voldoende is gewaarborgd.' Geen woord over hoe je dat berekend. De factor 1,6 komt mij overigens zeer bekend voor uit de schooltijd.
Je hebt regelmatig in 1 zin over selectiviteit en veiligheid, maar zelfs met een 50 Ampère Diazed traag patroon heb je geen volledige selectiviteit ten opzichte van de 16 Ampère B automaat 6 kA. Om even in jou woorden te spreken: weet je zeker dat jou installatie nu wel zo 'selectief' (veilig?) is als je dacht? (dit is serieuze vraag nummer 2)
Hier spreekt praktijkervaring! Je kunt rekenen wat je wil, de praktijk is soms weerbarstig.

Over het algemeen kun je stellen dat NEN1010 veiligheid en bedrijfszekerheid nastreeft. Helaas is de norm de laatste jaren meer door en voor juristen geschreven en is er een Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR 5310 als vertaling voor de m/v met de handjes. Ook is het jammer dat deze info niet open-source is.

De liefhebbers en haters van normen kunnen alvast de borst natmaken, er is iets nieuws op komst, dat dit forum ook wel zal halen: een nationale richtlijn over het aansluiten van pv-installaties.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
[...]

Kan je ze niet een stuk inkorten? Kort genoeg dat ze geen schaduw meer geven. Een heg van coniferen is best mooi en een mooie nestelplek voor vogels.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Ik zou gaan voor een beukenhaag. Is ook mooi en hoort meer bij het landschap.

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

drielp schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:02:
[...]

Kan je ze niet een stuk inkorten? Kort genoeg dat ze geen schaduw meer geven. Een heg van coniferen is best mooi en een mooie nestelplek voor vogels.
Dat is precies waarom we er nog niet uit zijn. Ik vind dit een mooie nestplaats voor onze medebewoners en vind een afscheiding in de vorm van een heg of stenen (WAF) ook niet mooi.
Toppen van die krengen is voor mij een eerste optie.

De vraag is alleen: hoe overleef ik die inkorting tot, zeg eens, drie meter? die krengen zijn al ruim 7 meter hoog! Daar ga ik met een laddertje niet meer tegenaan staan.
Het wordt waarschijnlijk een bedrijf die dit kan regelen. Het zijn er trouwens 20 stuks 8) .

Maar mijn beter helft heeft al aangegeven dat dit echt voor het einde van dit jaar moet zijn geregeld.
En gelijk heeft ze, zoals altijd, meestal, een beetje, soms...

• engelbertus
Ik heb geen idee waar de factor 1.6 vandaan komt, misschien wel gewoon uit het feit dat er toevallig die zekeringenreeksen worden gemaakt. Maar factor 1 is geen selectiviteit en dus niet handig dan wel geen extra veiligheid en dus helemaal onzin om toe te passen.
Wat niet in de nen staat hieft dus niet omdat dre dat niet nodig vindt in woningen. Lijkt me dat ieder voor zich dit mag bepalen. Het gaat mij er om, nogmaals dat achter de uieindelijke teksten in de norm een gedachte schuil gaat. Eens je die weet en begrijpt kun je voor jezelf bepalen wat wel en niet wenselijk is in een specifieke situatie.

Mijnwoning is vrij nieuw, 40 A hoofdzekering, meter hoofdschakelaar, 2 aardleks, abb busboard voor 1 fase installaties, en op elke aardlek oorspronkelijk 2 zekeringautomaten. Nu zit er op de ene aardlek 4 groepen en op de andere 3 en een beltrafo. Keuken en woonkamer delen elk een halve groep, de verdieping eengroep, de hal, zolder en en badkamer een groep, de wasmachine een groep en de berging een groep, de droger een groep, en dan is er nog een groep leeg.

Een aardfout is meestalnaccut een probleem. Bij afschakeling is het mankement geen verder gevaar.
Bij kortsluiting kan er brand ontstaan. Kortsluiting kan door een defect apparaat tot brand leiden, een aardfout is dus een stuk minder een probleemsituatie in mijn ogen.
Dus geen alamat, past niet bij het busboard systeem, en zoals ik al zei, bij een aardfout vind ik dat minder ernstig, plus dat die vaak door menselijk handelen ontstaat, en dit in veel meer gevallen overdag plaatsvinden, en ook op dat moment door mensen kan worden waargenomen en bestreden. Maar goed, ik verdedig mijzelf nu natuurlijk hoe het mij het beste uitkomt, dus daar hoeft geen waarde aan gehecht te worden.
Wanneer ik meer groepen nodig heb, en busboard me niet in de weg stond, had ik waarschijnlijk wel alamats gekozen, maar, hoeveel daarvan mag je in 1 woning dan achter de hoofdschakelaar aansluiten?De nenis 1 ding, de praktijkrichtlijk iets anders, en dat is evengoed geen wet...

Ik vraag mij alleen af waarom men geen selectiviteit zou willen toepassen, als dat voor hetzelfde wel kan. E.d.
Er zal toch ergens een zekering geplaatst moeten worden. Ik denk dan dan zekeringenautomaten van 16, 20, 25, makkelijk verkrijgbaar zijn, maar die van 10, of 12 al minder makkelijk. En ik zou alleen al voor het zicht of zo, graag wel bij een merk willen blijven en de groepenkast en meterkast vooral overzichtelijk , consequent en duidelijk, zoniet zoals de meeste woningen, standaard willen inrichten, ook al is dat slechts ontstaan door praktijkervaring of misschien zelf achterhaalde, maar niet onveilige denkwijzen...

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:30:
[...]

Ik zou gaan voor een beukenhaag. Is ook mooi en hoort meer bij het landschap.
Ook die optie is al langs geweest, maar ik wil minstens drie meter om een beetje wind luwte te hebben.
Maar zeker ook om die vogeltjes niet te verliezen die nu al aan hun derde nest bezig zijn geweest.

Maar mooi is het wel, al vaker naar staan kijken :)

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
Even mee doen met de fotoparade
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/vhrj2s.jpg
Sinds begin juli dit jaar 19x 250 Wp met SolarEdge optimizers en een SolarEdge SE5000 inverter. Voor deze oplossing gekozen vanwege de schaduwen van het dakkapel van de buren en de pijpjes. We wilden het dak zoveel mogelijk vol (laten) leggen. De SolarEdge oplossing is een stuk goedkoper dan micro-inverters.

Vandaag de 1 MWh productie mijlpaal doorbroken, waarbij er 630 kWh in het net 'gespaard' is, ons wintervoorraadje zogezegd.

De bovenste panelen vangen meer strooilicht op uit de omgeving dan de onderste, dat scheelt bijna 10% opbrengst. Moraal van dit verhaal; leg je panelen zo hoog mogelijk.

Het dak ligt op 165 graden op de kompasroos, de hoek met de horizon is 30 graden.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hb1964 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:59:
Even mee doen met de fotoparade
[afbeelding]
Sinds begin juli dit jaar 19x 250 Wp met SolarEdge optimizers en een SolarEdge SE5000 inverter. Voor deze oplossing gekozen vanwege de schaduwen van het dakkapel van de buren en de pijpjes. We wilden het dak zoveel mogelijk vol (laten) leggen. De SolarEdge oplossing is een stuk goedkoper dan micro-inverters.

Vandaag de 1 MWh productie mijlpaal doorbroken, waarbij er 630 kWh in het net 'gespaard' is, ons wintervoorraadje zogezegd.

De bovenste panelen vangen meer strooilicht op uit de omgeving dan de onderste, dat scheelt bijna 10% opbrengst. Moraal van dit verhaal; leg je panelen zo hoog mogelijk.

Het dak ligt op 165 graden op de kompasroos, de hoek met de horizon is 30 graden.
Dat ziet er mooi uit, joh _/-\o_

Verwijderd

Dat gebeurt ook, wanneer ik de panelen koel met regenwater (5x 210L regentonnen)
sproei je dan gewoon water op je panelen en zoja wat scheelt dat of heb ik net ver genoeg terugelezen voor het antwoord ?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:57:
[...]

Ook die optie is al langs geweest, maar ik wil minstens drie meter om een beetje wind luwte te hebben.
Maar zeker ook om die vogeltjes niet te verliezen die nu al aan hun derde nest bezig zijn geweest.

Maar mooi is het wel, al vaker naar staan kijken :)
Dat drie meter hoog moet geen probleem zijn, afhankelijk van de soort. Je kan de haag nl maken van de haagbeuk of de beuk. In het laatste geval gaat het gewoon om de boom, die je kort houdt.
http://www.tuinadvies.nl/bomen_beuk_haagbeuk.htm

A'dam PVOutput

• Carbon
  • Laatst online: 24-11 15:20

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Ik zit vaak op Duitse forums, wat mijn opvalt is dat gebroken dakpannen door verkeerd gemonteerde dakhaken daar terugkerend onderwerp van discussie is.
Het gaat vaak mis na hevige sneeuwval (niet echt een probleem in NL) of storm.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat er geen of te weinig ruimte zit tussen de dakhaak en de onderliggende pan, met als gevolg dat de neerwaardse druk op de zonnepanelen volledig (als lijnlast) wordt opgevangen door de dakpan.

Dat brengt mij bij het in Nederland populaire Clickfit systeem, waarbij de panhaak volledig op de pan rust.

Hoe kan het dat ik hier (bijna) niets lees over gebroken dakpannen?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Carbon schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:34:
Ik zit vaak op Duitse forums, wat mijn opvalt is dat gebroken dakpannen door verkeerd gemonteerde dakhaken daar terugkerend onderwerp van discussie is.
Het gaat vaak mis na hevige sneeuwval (niet echt een probleem in NL) of storm.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat er geen of te weinig ruimte zit tussen de dakhaak en de onderliggende pan, met als gevolg dat de neerwaardse druk op de zonnepanelen volledig wordt opgevangen door de dakpan.

Dat brengt mij bij het in Nederland populaire Clickfit systeem, waarbij de panhaak volledig op de pan rust.

Hoe kan het dat ik hier (bijna) niets lees over gebroken dakpannen?
Ik zou denken dat een beetje ruimte juist zorgt voor een "klapperende" pan, de klembelasting is min of meer statisch

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien heeft het met de gebruikte pannen te maken? In Nederland meestal gebakken rivierklei, in Duitsland beton of leisteen.
In Nederland wordt aan de kust standaard met een hogere windbelasting gerekend (=meer dakhaken).
Ook heeft Duitsland gewoon meer PV dus meer problemen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Proton_ schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:46:
Misschien heeft het met de gebruikte pannen te maken?
Het klopt dat gebakken (klei, keramische) pannen een stuk gevoeliger zijn voor lijnbelasting dan betonpannen.
In Nederland meestal gebakken rivierklei, in Duitsland beton of leisteen.
btw De betonpan is (vanwege de prijs) ook in Nederland de meest gebruikte dakpan.
In Nederland wordt aan de kust standaard met een hogere windbelasting gerekend (=meer dakhaken).
Het probleem wordt niet veroorzaakt door te weinig dakhaken maar het gegeven dat ze (door verkeerde montage) op de pan rusten.
Ook heeft Duitsland gewoon meer PV dus meer problemen.
Dat zal ongetwijfeld een factor zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Carbon op 20-08-2013 11:10 ]

• kweenie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 13:11
Sinds gisteren ben ik ook lid van het zonnepanelen clubje:

Afbeeldingslocatie: https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1184850_521938647874695_422944991_n.jpg

Was nét op tijd met subsidie aanvraag wat toch weer mooi meegenomen is.

Specs:

18x Yingli Solar YL205C-24b Full Black
3690 Wattpiek
SMA SB3600TL-21 omvormer
Click Fit montage systeem

Ligging is WZW met dak op +/- 40 graden. Heb al 3Kwh opgewekt :*)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Schinnen-groen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:53:
[...]

Dat is precies waarom we er nog niet uit zijn. Ik vind dit een mooie nestplaats voor onze medebewoners en vind een afscheiding in de vorm van een heg of stenen (WAF) ook niet mooi.
Toppen van die krengen is voor mij een eerste optie.

De vraag is alleen: hoe overleef ik die inkorting tot, zeg eens, drie meter? die krengen zijn al ruim 7 meter hoog! Daar ga ik met een laddertje niet meer tegenaan staan.
Het wordt waarschijnlijk een bedrijf die dit kan regelen. Het zijn er trouwens 20 stuks 8) .

Maar mijn beter helft heeft al aangegeven dat dit echt voor het einde van dit jaar moet zijn geregeld.
En gelijk heeft ze, zoals altijd, meestal, een beetje, soms...
Als je de ruimte hebt om ze te laten vallen is het niet zo'n probleem. Ladder er tegenaan, op drie meter aan een kant een ruime inkeping maken. Rondom inzagen en dan aan de andere kant van de inkeping doorzagen. Een goede handzaag werkt het prettigst op en ladder, je hebt dan 1 hand vrij.

Goede handzaag: http://www.tuingereedscha....html?source=tradetracker

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Voor stammen < 20 cm de ideale zaag.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Carbon schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:34:
Het probleem wordt veroorzaakt doordat er geen of te weinig ruimte zit tussen de dakhaak en de onderliggende pan, met als gevolg dat de neerwaardse druk op de zonnepanelen volledig (als lijnlast) wordt opgevangen door de dakpan.
Verkeerde montage als er geen of weinig ruimte zit tussen de dakhaak en de dakpan?
Volgens mij moet de dak haak juist strak op de pan rusten, kan niet anders door de vorm van de haak. Hij moet strak om de panlat + pan, en goed op de pan over de hele lengte van de haak.
Als er ruimte tussen zit zal de haak gaan klapperen bij storm en door de dynamische belasting de pan breken.

Alle slechte pannen zijn er al tussenuit, die breken bij de installatie (bij mij 3 kruiwagens vol, gebakken kruispan.)

Wat bij de installatie wel gebeurde dat je met veel plaatselijk gewicht op de rail leunde, je "krak: hoorde en de pan stuk ging, je moet gewoon genoeg haken gebruiken, niet bezuinigen, het moet er wel 30 jaar op liggen.......

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik ben gisteren langsgeweest bij het bedrijf waar ik mijn eerste PV project heb opgestart (2009).
.
Deze wilde ik jullie niet onthouden :)

Afbeeldingslocatie: http://mrd.dommel.be/pvdm1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mrd.dommel.be/pvdm2.jpg

306 KWp

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

WoudseHoeve schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:48:
[...]

Verkeerde montage als er geen of weinig ruimte zit tussen de dakhaak en de dakpan?
In de meeste omringende landen hangt men de dakhaken niet aan de panlatten maar schroeft men de ze aan de sprarren!

In Nederland gebruikt men veelal zelfdragende sandwich (Unidek) panelen welke op gordingen liggen, de sparren onbreken dus, maw er is geen mogelijkheid om 'normale' panhaken vast te schroeven.

Dat wordt opgelost door een strook hout of multiplex (als extra panlat) op de bestaande tengels te schroeven.

Voorbeeld: Schletter Rapid 2L

Het grote voordeel is dat de dakhaken (mits goed gemonteerd) nooit in aanraking komen met de pannen.

Bij het ClickFit systeem is de pan onderdeel van de contructie,
Volgens mij moet de dak haak juist strak op de pan rusten, kan niet anders door de vorm van de haak. Hij moet strak om de panlat + pan, en goed op de pan over de hele lengte van de haak.
Als er ruimte tussen zit zal de haak gaan klapperen bij storm en door de dynamische belasting de pan breken.

Alle slechte pannen zijn er al tussenuit, die breken bij de installatie (bij mij 3 kruiwagens vol, gebakken kruispan.)

Wat bij de installatie wel gebeurde dat je met veel plaatselijk gewicht op de rail leunde, je "krak: hoorde en de pan stuk ging, je moet gewoon genoeg haken gebruiken, niet bezuinigen, het moet er wel 30 jaar op liggen.......
Kun je nagaan wat er kan gebeuren bij een windvlaag van 100km/h haaks op het dak!

Het is dus niet voor niets dat Schletter, K2 etc adviseren om 3-5mm, ruimte te laten tussen de dakhaak en de onderliggende pan wat bij het ClickFit systeem niet mogelijk is.

Bij ClickFit blijven de panelen echt wel hangen tijdens een fikse storm, maar wat als de dakpannen breken als gevolg van constructie? Kun je dan ook aankloppen bij ClickFit?

[ Voor 7% gewijzigd door Carbon op 20-08-2013 15:56 ]

Verwijderd

waarom aankloppen ?
ik woon aan de kust en volg gewoon hun advies, en geniet van het systeem, zoals beschreven in hun windzones.
de afgelopen 6,5 jaar ging dit prima, en was er heel wat wind.....

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

In het kader van de "show your gear" hierbij mijn PVporn
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14638644/SolarPanels.jpg
Tevens een mooie gelegenheid om nu toch eens eindelijk die ultrawide lens te pakken :9
Alle uitgerust met Tigo's en ook bij deze installatie is het zo dat de bovenste rijen panelen het meest produceert. Ze hebben alle vrij zicht, alleen sta ik met mijn rug richting een dak, net als een paar huizen verder. Kennelijk is dat genoeg horizonvervuiling voor een paar procenten vermogensreductie.

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Staat duidelijk in mijn post!
ik woon aan de kust en volg gewoon hun advies, en geniet van het systeem, zoals beschreven in hun windzones.
de afgelopen 6,5 jaar ging dit prima, en was er heel wat wind.....
Prima toch?
Voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets tegen het Clickfit systeem maar vindt het vreemd dat de bekende Duitse leveranciers van PV montage materiaal er expliciet op wijzen dat je kontakt tussen pan en dakhaak moet vermijden, bij Clickfit is dat onmogelijk want de pan is een onderdeel van de constructie.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Carbon schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:15:
[...]

Staat duidelijk in mijn post!

[...]

Prima toch?
Voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets tegen het Clickfit systeem maar vindt het vreemd dat de bekende Duitse leveranciers van PV montage materiaal er expliciet op wijzen dat je kontakt tussen pan en dakhaak moet vermijden, bij Clickfit is dat onmogelijk want de pan is een onderdeel van de constructie.
Het grote voordeel is dat je het dak niet hoeft lek te schroeven ...... Mijn dak lek niet zonder pannen, dat komt door de isolatie laag.

• Dre
  • Niet online

Dre

---Waarschuwing: deze post bevat installatietechnische informatie. Sla deze post over als het u niks interesseert---

@hb1964
Bij nieuwste NEN1010 (2007/2008) staat er nog steeds in bewerking. Dus leeg. Eerlijk gezegd lijkt mij een spanningsloze E-installatie uitermate veilig, dus vanuit 'gezond verstand' perspectief zou ik zeggen uitschakelen de hele handel :) Maar uit reacties op dit forum blijkt dat niet iedereen er hetzelfde over te denkt. 1975 editie heb ik overigens niet.
engelbertus schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:54:
[...]Maar factor 1 is geen selectiviteit en dus niet handig dan wel geen extra veiligheid en dus helemaal onzin om toe te passen.
Opzich heb je gelijk, maar in dit specifieke geval ging het om een subverdeler waar een PV installatie op in staat te voeden. Om te voorkomen dat er 16+16=32 Ampère naar je 'verbruikgroep' (wasmachine(+meer?)) gaat wil je de verbruik groep afzekeren op 16A. Niet selectief, maar wel veiliger dan het weglaten van deze 16A zekering. 10A zou een optie kunnen zijn.
Wat niet in de nen staat hieft dus niet omdat dre dat niet nodig vindt in woningen. Lijkt me dat ieder voor zich dit mag bepalen. Het gaat mij er om, nogmaals dat achter de uieindelijke teksten in de norm een gedachte schuil gaat. Eens je die weet en begrijpt kun je voor jezelf bepalen wat wel en niet wenselijk is in een specifieke situatie.
Zoals ik al zei: jij bent van mening dat een hoge beschikbaarheid van belang is voor de veiligheid (t.b.v. oriëntatie/vluchtweg, als ik het goed lees tenminste). Ik ben van mening dat een spanningsloze E-installatie veilig is. Deze mening heb ik omdat ik (extreem voorbeeld) geen koelpompen van fukushima op mijn E-installatie heb aangesloten. Bij een spanningsloze installatie zal ik me hooguit verslapen omdat mijn wekker niet afgaat, maar daar houden de problemen wel zo'n beetje op. Ik schat het risico en de gevolgen gewoon anders in dan jij dat doet voor een woonhuis
Mijnwoning is vrij nieuw, 40 A hoofdzekering, meter hoofdschakelaar, 2 aardleks, abb busboard voor 1 fase installaties, en op elke aardlek oorspronkelijk 2 zekeringautomaten. Nu zit er op de ene aardlek 4 groepen en op de andere 3 en een beltrafo. Keuken en woonkamer delen elk een halve groep, de verdieping eengroep, de hal, zolder en en badkamer een groep, de wasmachine een groep en de berging een groep, de droger een groep, en dan is er nog een groep leeg.
Dus een aardfout is 4 groepen uit bij jou, interessant :)
Een aardfout is meestalnaccut een probleem. Bij afschakeling is het mankement geen verder gevaar.
Bij kortsluiting kan er brand ontstaan. Kortsluiting kan door een defect apparaat tot brand leiden, een aardfout is dus een stuk minder een probleemsituatie in mijn ogen.
Dus geen alamat, past niet bij het busboard systeem, en zoals ik al zei, bij een aardfout vind ik dat minder ernstig, plus dat die vaak door menselijk handelen ontstaat, en dit in veel meer gevallen overdag plaatsvinden, en ook op dat moment door mensen kan worden waargenomen en bestreden. Maar goed, ik verdedig mijzelf nu natuurlijk hoe het mij het beste uitkomt, dus daar hoeft geen waarde aan gehecht te worden.
Dat aardfouten "vaak" door menselijk handelen ontstaan wist ik niet. Betekend dit dat de keren dat de aardlek met 4 groepen uitschakelt in de nacht ("complete donker") gezien mag worden als een aanvaardbaar risico voor de bewoners? (;))
Wanneer ik meer groepen nodig heb, en busboard me niet in de weg stond, had ik waarschijnlijk wel alamats gekozen, maar, hoeveel daarvan mag je in 1 woning dan achter de hoofdschakelaar aansluiten?De nenis 1 ding, de praktijkrichtlijk iets anders, en dat is evengoed geen wet...
Bij mijn weten zit hier geen limiet op. Dus 23 alamats achter een 40 Ampère hoofdzekering zou bij mijn weten mogen.
Ik vraag mij alleen af waarom men geen selectiviteit zou willen toepassen, als dat voor hetzelfde wel kan.
Ik zeg nergens dat ik geen selectiviteit zou willen toepassen. Het enige wat ik zeg dat het niet altijd (eenvoudig) mogelijk is selectiviteit toe te passen en dat er geen noodzaak/verplichting toe is. (Respectievelijk mijn gezonde verstand/ NEN1010)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ook mét waarschuwing blijft het vermoeiend :O

• Dre
  • Niet online

Dre

Ach, iedereen heeft zijn eigen interesses hier. De een vind het leuk om naar foto's te kijken van PV-installaties en de ander is benieuwd hoe je elektrisch alles aan moet/mag/kan (;)) sluiten.

Ik word ook moe van het telkens voorbij scrollen van die foto's die mij niks interesseren. Misschien een apart topic maken voor "Show hier trots je nieuwe PV-installatie"?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 21-08-2013 09:58 ]

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43
@Dre

Wat is er mis met het aanmaken van je eigen NEN1010 topic ipv dit topic te vervuilen? Bijkomend voordeel is dat je je dan gelijk niet meer hoeft te storen aan de PV-installatie foto's...
Als je het te moeilijk vindt om een nieuw topic aan te maken, dan wil ik het ook wel voor je doen hoor. Kleine moeite als daardoor dit topic verschoond blijft van oeverloos langs elkaar heen gezever van NEN1010 geleuter waar niemand echt weet hoe het zit omdat niemand blijkbaar een recent exemplaar in bezit heeft en de spec. blijkbaar ook nog voor meerdere interpretaties vatbaar is.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

WoudseHoeve schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:23:
[...]
Het grote voordeel is dat je het dak niet hoeft lek te schroeven ...... Mijn dak lek niet zonder pannen, dat komt door de isolatie laag.
Dakhaken worden vastgezet aan de sparren of indirect aan de raggels, maw het dak zelf wordt niet doorboord en de isolatie blijft intact.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:26
Heel off-topic, maar reageer op hier voorafgaande:

drielp; de getoonde zaag vind ik helemaal geen goede. Geen beveiliging voor je handen bij plotseling vastlopen. Risico dat je door schiet en met kracht met je vingers over de tanden schiet.

Coniferen zijn trouwens makkelijke bomen om te korten of te vellen.
Je begint met takken zagen, om de zoveel cm laat je een goede stomp staan en je kan omhoog lopen.
Dit totdat ie te dun wordt en dan kan je dat kleine topstuk, evt vastgebonden met touw, eraf zagen.
Door het laten staan van hier en daar een stomp kan je jezelf gemakkelijk zekeren als je dat wilt.
Kettingzaagje met 20 stuks zou ik overigens wel aanbevelen.

• Dre
  • Niet online

Dre

LeechGuy schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:26:
@Dre

Wat is er mis met het aanmaken van je eigen NEN1010 topic ipv dit topic te vervuilen? Bijkomend voordeel is dat je je dan gelijk niet meer hoeft te storen aan de PV-installatie foto's...
Als je het te moeilijk vindt om een nieuw topic aan te maken, dan wil ik het ook wel voor je doen hoor. Kleine moeite als daardoor dit topic verschoond blijft van oeverloos langs elkaar heen gezever van NEN1010 geleuter waar niemand echt weet hoe het zit omdat niemand blijkbaar een recent exemplaar in bezit heeft en de spec. blijkbaar ook nog voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Om even jou woorden te gebruiken :) : Ik vraag mij af of we met een apart topic voorkomen dat mensen die 'niet weten hoe het zit' en geen NEN1010 hebben hier in dit topic 'verkeerde' adviezen gaan geven. En deze adviezen brengen alsof het zo "moet" volgens "de norm" (die ze blijkbaar niet hebben...). Mocht jij er anders over denken mag je van mij best een topic openen, dan kijken we wel hoe het loopt :)

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 22-08-2013 22:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 06:59:
[...]

sproei je dan gewoon water op je panelen en zoja wat scheelt dat of heb ik net ver genoeg terugelezen voor het antwoord ?
Eigenlijk zou je de topic "zonnepanelen koelen" moeten lezen. Daar kan je de hele discussie in terug lezen en lees je ook meer details over mijn project.

Om antwoord te geven op je vraag : Er wordt gewoon regenwater gesproeid op de zonne-panelen. Het scheelt 10% extra opbrengst. Als ik de panelen niet koel tijdens de zomer, dan blijft de omvormer onder de 1,5 kW steken. Als ik de panelen koel, dan komt de opbrengst boven de 1,5 kW uit. Denk bijvoorbeeld aan 1,6 gemiddeld.

Met de volgende link, wat ik ook in het topic "zonne-panelen koelen" heb gegeven, kan je de opbrengsten terug bekijken : meetgegevens zonne-panelen koelen . Speel een beetje met datums. Dan zie je leuke verschillen.

Verdere reacties posten in Zonne-panelen koelen aub.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:13:
[...]

Mocht jij er anders over denken mag je van mij best een topic openen, dan kijken we wel hoe het loopt :)
Pardon :?
Volgens mij beginnen maar weinigen hier over 'de normen' en gaat m'n naamgenoot er bij elke post op in.
Als er zo'n topic komt dan zou ik de titel niet beperken tot de Nen1010, die is immers nooit als enige van toepassing voor zover ik uit het gezever hier heb begrepen :z

Verwijderd

laten we aan de rechterlijke macht over,
verder discussieren heeft dan ook geen nut.
maar niet tot algemeen verbindende voorschriften in de
(beperktere) zin van de Grondwet of de Bekendmakingswet. Voor dat laatste zou nodig zijn dat die
normen zijn vastgesteld op grond van een regelgevende bevoegdheid. De NEN-normen voldoen niet
aan die eis, omdat zij niet zijn vastgesteld door het tot regelgeving bevoegde orgaan dat het
Bouwbesluit of de Regeling Bouwbesluit heeft vastgesteld, maar op grond van (privaatrechtelijke)
afspraken door vertegenwoordigers van organisaties die belang hebben bij een door een ieder te
gebruiken standaard en die geen publiekrechtelijke regelgevende bevoegdheid hebben
http://nen.knooble.com/wp.../2012-06-22_HR_arrest.pdf

klaar.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Ik ben bezig met een PV uitbreiding (dak van de schuur)
Nu zie ik steeds vaker aanbiedingen voor LG MonoX panelen voorbij komen.
Heeft iemand hier al ervaring met die panelen? Zo ja wat zijn de ervaringen?

Verwijderd

Wil anders één van de admins een Nen1010 topic aanmaken en alle relevante posts in deze topic daar naar toe verhuizen?

Deze topic begint langzaam aan op een Duurzame Kroeg Deel X te lijken.

• izdp
Geen nen-topic aub.
Die norm doet er niet toe. Klaar, uit en over.
Die geheimhouding en het niet openbare heeft heel erg veel fouts veroorzaakt.
Door het oncontroleerbare.
De installateur als deskundige is veel te veel beschermd.
Met het leren dankzij deze site, begrijp ik eindelijk onze installatie en het geknoei van erkende installateurs.
Dus best een nieuw een nieuw topic qua electra ac.
Want zeker je thuis moet veilig zijn. Ook met zonnepanelen.
Gek genoeg of normaal (?) voel ik me veel veiliger nu door wat aanpassingen van echte fouten.
Dit ondanks een hele oude installatie zonder ala en aardleks.
Puur om het begrijpen van.
Dre mag een zever zijn, maar hij heeft voor mij veel duidelijk gemaakt.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:01

Len

Leeg

Ik denk steeds dat je op rijm je post typt ...

Ik heb een beetje problemen als na elke zin een enter komt. Dat leest voor mij gewoon lastig. En het is echt niet nodig, het forum zorgt zelf voor een goede tekst-flow.

(Niet om je aan te vallen, maar voor mij leest het echt lastig :S)

Free Tibet

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Over de uitleg van o.a. Dre zeur ik niet, wel over het gedram als iemand een norm noemt en niet precies naar het juiste hoofdstuk verwijst (dat bovendien niet openbaar is zonder betaling).
Door alleen maar vragen te stellen over een vermeende foute stelling brengt Dre geen kennis in maar onthoudt hij het forum er juist van door dat anderen met mogelijke nuttige kennis afhaken.
Als er een topic zou zijn (of een plek elders) waar de belangrijkste items op een rijtje staan dan hoeven we niet meer 100-en pagina's door te spitten.

• izdp
Len is je reactie aan mij gericht?
Zo ja, dan begrijp ik het niet hoe je wilt dat ik het wel moet doen.
Want zeker lastig te lezen is zeer vervelend.

• izdp
Speedy, ik denk dat het veelal anders gaat.
Iemand beweert wat en dan komt dre erin.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat zeg ik, Gamma! :)
Overigens is het meer de vorm dan de inhoud waar ik over val ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-08-2013 23:07 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.