Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.080 views

Verwijderd

Tsja ... over max. opbrengst kan je lang l*llen!?

Paneeltjes op een draaibaar stokkie, automatisch gericht op 't zonnetje met vrij zicht ...

Maar de meeste van ons zullen toch gebonden zijn aan de oriëntatie van het dak waar de panelen op (komen te) liggen + welke locatie je in Nederland woont ...
Hier en daar een boompje, schoorsteentje of vogelen schijt , aan sommige dingen kan je niets veranderen !

Prachtig zou natuurlijk zijn dat je je (nieuwbouw) huis kan plaatsen op een ideale locatie, onder ideale hoek en dan ook nog panelen als dakbedekking kan gebruiken zodat je er eigenlijk niets van ziet ...

Ze (het Rijk) zou het eigenlijk moeten verplichten om elk nieuw gebouwd huis zo uit te voeren ...
En laat ze er dan ook meteen een energie neutrale woning van maken
Daar zijn de kosten niet zo hoog van als dat je zou denken (Zie in de Kijk van vorige maand !!!)

Heb ff genoeg gezegd geloof ik ... :+

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43
Grim20 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:36:
[...]

Ik denk het haast wel waar zou de buis (75mm) anders voor dienen, een mechanische afzuiging?

[...]

Dit lijkt me niet logische , waarom zou je 3 meter onder de pannen doorgaan met een buis als het ook direct onder de pannen kan?
De buis die je op de foto ziet is idd. voor het ontluchten van het riool (ik kan bij de CV-ketel zien dat hij met een T-stuk op de afvoer buis zit). Waar sypie en ik naar refereerden zijn de twee ontluchtings pannen.

Ik denk dat de riool ontluchting in de schoorsteen verwerkt zit en dat de ontluchtingspannen dienen om de wind die onder de pannen slaat er onder uit te kunnen laten. Het zelfde principe als bij een parasol.
Lijkt mij ook vreemd om 3 meter onder de pannen door te gaan, is daar überhaubt wel ruimte voor?

Voor mij blijft het een mysterie waar ze voor dienen en of ze laag genoeg zijn zodat er een paneel overheen kan.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
LeechGuy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 08:13:
[...]

De buis die je op de foto ziet is idd. voor het ontluchten van het riool (ik kan bij de CV-ketel zien dat hij met een T-stuk op de afvoer buis zit). Waar sypie en ik naar refereerden zijn de twee ontluchtings pannen.

Ik denk dat de riool ontluchting in de schoorsteen verwerkt zit en dat de ontluchtingspannen dienen om de wind die onder de pannen slaat er onder uit te kunnen laten. Het zelfde principe als bij een parasol.
Lijkt mij ook vreemd om 3 meter onder de pannen door te gaan, is daar überhaubt wel ruimte voor?

Voor mij blijft het een mysterie waar ze voor dienen en of ze laag genoeg zijn zodat er een paneel overheen kan.
jep het is een riool ontspanningsbuis.
komt gewoon onder de pannen uit.
waarschijnlijk is de isolatie van het dak gedaan met glaswol/vlas/hennep/(minerale)wol etc...
al die soort isolatie middelen hebben ontluchting nodig, voor eventuele stuifsneeuw wat daar kan smelten te laten verdampen.
daar word vaak een ontluchtings-pan voor gebruikt.

zeer goede kans dat een paneel daar gewoon overheen kan.(99,9%)
een bevestiging stang(clickfit b.v.) haalt het dan waarschijnlijk net niet, maar geen probleem je kunt de pannen gewoon verplaatsen, zolang je ze maar niet weg haalt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Vraag (voor een collega);
Eindgroep 16A loopt naar boven voor wasmachine.
Echter de wcd haal ik weg en vervang ik door een subverdeler, een soort 2e meterkast dus.
Daarin zet ik 2 beveilingen, 1 voor die wasmachine en die ander voor de Solartec 4000, een omvormer dus.
De leiding naar zolder toe bevat nog steeds 2,5mm².

Ik zorg dat elektrisch alles klopt conform de norm, echter mag dit?

Iemand enig idee?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

SasJo schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 17:43:
Echter de wcd haal ik weg en vervang ik door een subverdeler, een soort 2e meterkast dus.
Daarin zet ik 2 beveilingen, 1 voor die wasmachine en die ander voor de Solartec 4000, een omvormer dus.

Iemand enig idee?
Jij zorgt ervoor dat elektrisch alles klopt conform "de norm". Welke norm doel je op?

En is die norm niet voldoende?

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 13-08-2013 18:17 ]

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:03

Iemand enig idee?
Dan zal je groep in je meter kast 1 stap groter moeten zijn of 2 stappen als je smelt veiligheden hebt.
maar als je 25A af zekert dan moet daar weer minimaal 4mm2 draad op aansluiten. waardoor je nieuw draad moet gaan trekken. dan kan je beter een extra groep plaatsen en een nieuwe groep naar boven trekken.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42

Iemand enig idee?
Mogen is anders dan willen.... en welke norm had je in gedachten?

Een omvormer > 500 Watt moet op een aparte groep, een Solartec 4000 is ietsje groter dus apart.

Ik zou het dus niet willen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

Iemand enig idee?
Nee, je blijft met één leiding van 2,5 mm² zitten die 16 Ampere gezekerd is.

Dit terwijl je er theoretisch 16 Ampere van de zekeringenkast af kan halen + de hoeveelheid die de panelen kunnen leveren.

Nu kun je zeggen; ik gebruik alleen maar de wasmachine op die groep, maar nu kun je er in theorie een droger + zonnebank + strijkijzer + + + ... opzetten (bij zonlicht) voordat de stop de geest geeft, maar voordat de stop het begeeft hebben je draden het allang opgegeven 8)7

Snap ie :X

• Dre
  • Niet online

Dre

Beste Master_duck, drielp en HP2Sport

Lezen jullie nu volledig over het woord "subverdeler" heen?

Of zie ik iets over het hoofd waardoor 2,5mm2 kabels ineens uitbranden (HP2Sport) of de zekering in de groepenkast vergroot zal "moeten" (:?) worden (Master_duck)

* Dre leesbril zoeken doet

[ Voor 65% gewijzigd door Dre op 13-08-2013 19:38 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eindgroep 16A [...] voor de Solartec 4000
De omvormer is spec'd op 23A teruglevering. Dat mag niet altijd door 2.5 mm2, dat moet je dus nakijken. Ook wil je dat misschien niet 16A afzekeren (maar zolang het goed gaat gaat het goed >:)) .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Bijna 3000 Kw geproduceerd in nog geen jaar, 26 september 2012 zijn de panelen geplaatst en ik ben dik tevreden. En dan te bedenken dat we een erg donker voorjaar hebben gehad.... :)

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:41:
[...]

De omvormer is spec'd op 23A teruglevering. Dat mag niet altijd door 2.5 mm2, dat moet je dus nakijken. Ook wil je dat misschien niet 16A afzekeren (maar zolang het goed gaat gaat het goed >:)) .
Ik heb het nu zo ook liggen met een AEG PV4600 met 3675wp aan panelen, 16A afgezekerd. Tot op heden geen probleem, pieken rond de 3600w en daar kan de 16A automaat uitstekend tegen. Tegen de tijd dat er uitgebreid moet worden zien we wel weer verder :)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:50:
Bijna 3000 Kw geproduceerd in nog geen jaar, 26 september 2012 zijn de panelen geplaatst en ik ben dik tevreden. En dan te bedenken dat we een erg donker voorjaar hebben gehad.... :)
Hoeveel Wp, welk type panelen/omvormer en wat voor een oriëntatie/hoek?
Dat zijn wel interessante gegevens om naast de 3000kW te houden :)
+ eventueel bij benadering je locatie in NLD

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 13-08-2013 21:08 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:01:
[...] AEG PV4600 met 3675wp aan panelen, 16A afgezekerd. Tot op heden geen probleem [...]
Zoals gezegd, het kan ook goed gaan, zeker als je minder dan 3700 Wp aan panelen hebt. Dan kan je aannemelijk maken dat er niet (langdurig) meer dan 16A loopt (maar dan kan je vaak beter de omvormer kleiner kiezen).
SasJo vertelt niet wat er op de omvormer aangesloten gaat worden, als de omvormer flink overgedimensioneerd zoals bij jou is dat heel anders dan 6kWp oost/west dat langer aaneengesloten de volle 4.4 kW vermogen levert. Vandaar de mitsen en maren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:50:
In de eerste 3 maanden van het jaar doe je maar 15-20% van het jaar.

Als je over het jaar 3000kWh doet en in het voorjaar 10% gemist hebt;
20% van 3000 = 600 en 10% verlies daarop is 60kWh...

Dat deed mijn installatie in zijn oude staat (3510Wp op West) met 2 vingers in zijn op in 3 dagen Juli dagen...

Denk dat het meer zegt hoe je installatie staat;
HH, azimut, Wp, omvormer, locatie in het land

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:12:
[...]

Zoals gezegd, het kan ook goed gaan, zeker als je minder dan 3700 Wp aan panelen hebt. Dan kan je aannemelijk maken dat er niet (langdurig) meer dan 16A loopt (maar dan kan je vaak beter de omvormer kleiner kiezen).
SasJo vertelt niet wat er op de omvormer aangesloten gaat worden, als de omvormer flink overgedimensioneerd zoals bij jou is dat heel anders dan 6kWp oost/west dat langer aaneengesloten de volle 4.4 kW vermogen levert. Vandaar de mitsen en maren :)
Geeft 6 kWp oost/west dan een grotere belasting op je overstroombeveiliging dan 4,8 kWp op zuid?

Voor jou informatie: beide systemen draaien op een 16 Ampère overstroombeveiliging.

Verwijderd

dre elke reactie die je geeft is niet constructief en voorzien van een <?>
geef gewoon antwoord, daar heeft men wat aan.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Goeie vergelijking :)
Je hebt gelijk dat je met oost/west de panelen nog meer kan overdimensioneren.
SasJo noemt een omvormer met 4.4 kW piekvermogen; als je daar een oost/west systeem op dimensioneert. Freemann's systeem piekt op 3 kW, dus je kan zo'n beetje 9kWp op 4.4kW omvormer aansluiten. Dan zit je van 11:00 tot 17:00 boven de 16A.
Op het voorbeeld van zuid wat je aangeeft is dat (wanneer we dat schalen naar 4.4kW max) van 10:30 tot 15:30 - een uur minder maar een hoger gemiddelde. Maakt niet veel uit dus - al lijkt Freemann's systeem niet helemaal in evenwicht en heeft hij een vrij kleine helling (30 graden). Je zult met mee eens zijn dat een oost/west op 45 graden nog wat vlakker loopt (->meer panelen op deze omvormer->langere overbelasting van de automaat)?

Hoe dan ook is met de gegevens die we hebben (alleen een omvormer) urenlang 20A niet uit te sluiten (eens?). Ook is installatiemethode A[12] volgens NEN1010 Tabel A.52-5 niet uit te sluiten. Dus kunnen we niet concluderen dat het zonder meer op 2.5mm2 veilig is.
De overstroombeveiliging op 16A is meer een beschikbaarheidspunt.
Zullen we wachten op meer info van SasJo?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
die pvc buis is wel hoort bij je riolering,. het lijkt me stug dat je daar nog hemelwater af moet voeren, dus het hoort bij de binnenriolering.

ook op het dak heb je geen riolering meer nodig, anders dan dat het voor de ontluchting kan zijn. ik gok dat op die buis ook nog de condensafvoer van de cv ketel zit, en misschien de afvoer van de wasmachine.

• LeechGuy
engelbertus schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:27:
die pvc buis is wel hoort bij je riolering,. het lijkt me stug dat je daar nog hemelwater af moet voeren, dus het hoort bij de binnenriolering.

ook op het dak heb je geen riolering meer nodig, anders dan dat het voor de ontluchting kan zijn. ik gok dat op die buis ook nog de condensafvoer van de cv ketel zit, en misschien de afvoer van de wasmachine.
:)
LeechGuy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 08:13:
[...]

migjes schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:25:
[...]

jep het is een riool ontspanningsbuis.
komt gewoon onder de pannen uit.
waarschijnlijk is de isolatie van het dak gedaan met glaswol/vlas/hennep/(minerale)wol etc...
al die soort isolatie middelen hebben ontluchting nodig, voor eventuele stuifsneeuw wat daar kan smelten te laten verdampen.
daar word vaak een ontluchtings-pan voor gebruikt.

zeer goede kans dat een paneel daar gewoon overheen kan.(99,9%)
een bevestiging stang(clickfit b.v.) haalt het dan waarschijnlijk net niet, maar geen probleem je kunt de pannen gewoon verplaatsen, zolang je ze maar niet weg haalt.
Thanks! Dat zou betekenen dat ik daar een paneel kwijt zou kunnen wat niet in de schaduw ligt gedurende de dag. Er liggen twee van dat soort pannen op dak, maar de linker ver genoeg naar naar links waar sowieso geen paneel kan omdat daar de WTW door het dak gaat.

• LeechGuy
Zo vanavond even een leuk klusje gedaan. Van iedere 21e van iedere maand met intervallen van 2 uur een screenshot gemaakt van Sketchup. De screenshots gecropped naar 570x430 en een animated gif van gemaakt.
Ik kan het niemand aanbevelen, wat een pokke werk :)

Stappen plan voor de liefhebber:
  1. Tekening in Sketchup in de gewenste positie zetten en daarna niet meer wijzigen.
  2. Datum instellen op 1/21 (dan heb je de korste en langste dag van het jaar in je animatie).
  3. Tijd instellen op 8:00 uur (verder in het jaar kun je ook 6:00 uur even meepakken).
  4. Screenshot nemen met bv. de Snipping Tool en saven (b.v. 0121-0800.png, 0221-0800.png, etc.)
  5. Maand vooruit in Sketchup en ga naar stap 4. Als de datum weer 1/21 is, de tijd 2 uur vooruit zetten en ga naar stap 4.
Als alle screenshots genomen zijn dan onder Linux:
  1. # mogrify -crop {breedte}x{hoogte}+x+y *.png (zie link) om alleen het interessante deel uit de screenshot over te houden. De forum FAQ adviseert om plaatjes niet groter dan 570x430 te maken.
  2. Alle gecropte files in GIMP openen en de melding van de offset in de PNG file ignoren, daarna de files saven.
  3. # convert -delay 100 -loop 0 *.png schaduw_animatie.gif
Het kan ongetwijfeld simpeler. Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/leechguy/tweakers.net/schaduw_animatie.gif

De bovenkant van het plaatje is zuid, onder is noord. Het dak is op het noorden gericht (~18 graden).

Sunny Design adviseert voor de panelen op het dak 2 strings, 1 van 5 en 1 van 14.
Hoe erg is het gesteld met de schaduw? Kan b.v OptiTrack van SMA hier omheen werken?

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Dre schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:14:
[...]

Jij zorgt ervoor dat elektrisch alles klopt conform "de norm". Welke norm doel je op?

En is die norm niet voldoende?
Dre, gewoon de NEN1010.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Dre schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:32:
Beste Master_duck, drielp en HP2Sport

Lezen jullie nu volledig over het woord "subverdeler" heen?

Of zie ik iets over het hoofd waardoor 2,5mm2 kabels ineens uitbranden (HP2Sport) of de zekering in de groepenkast vergroot zal "moeten" (?) worden (Master_duck)
Yep.
Dat is de clou,er komt een subverdeler tussen.
De omvormer komt daar rechtstreeks op.
Dan mag het (al zullen we iemand benaderen van de NEN commissie).

Tevens komt er 1 stuks wcd op waar de wasmaschine op komt.

Situatie nacht;
Geen teruglevering, de wasmachine werkt als vanouds.

Situatie dag, met zon(licht);
Teruglevering en wasmachine aan, dan gaat er vanuit de hoofdverdeler (meterkast) minder vermogen naar de zolder, wasmachine.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Proton_ schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:01:
Goeie vergelijking :)
Je hebt gelijk dat je met oost/west de panelen nog meer kan overdimensioneren.
SasJo noemt een omvormer met 4.4 kW piekvermogen; als je daar een oost/west systeem op dimensioneert. Freemann's systeem piekt op 3 kW, dus je kan zo'n beetje 9kWp op 4.4kW omvormer aansluiten. Dan zit je van 11:00 tot 17:00 boven de 16A.
Op het voorbeeld van zuid wat je aangeeft is dat (wanneer we dat schalen naar 4.4kW max) van 10:30 tot 15:30 - een uur minder maar een hoger gemiddelde. Maakt niet veel uit dus - al lijkt Freemann's systeem niet helemaal in evenwicht en heeft hij een vrij kleine helling (30 graden). Je zult met mee eens zijn dat een oost/west op 45 graden nog wat vlakker loopt (->meer panelen op deze omvormer->langere overbelasting van de automaat)?

Hoe dan ook is met de gegevens die we hebben (alleen een omvormer) urenlang 20A niet uit te sluiten (eens?). Ook is installatiemethode A\[12] volgens NEN1010 Tabel A.52-5 niet uit te sluiten. Dus kunnen we niet concluderen dat het zonder meer op 2.5mm2 veilig is.
De overstroombeveiliging op 16A is meer een beschikbaarheidspunt.
Zullen we wachten op meer info van SasJo?
Ik meen dat mijn collega alles op Zuid legt, 12 panelen van het merk 'Riser'. Maar dat zal ik nog navragen.

Hijzelf heeft deze oplossing bedacht en overlegd met diverse (elektro)collegae.
Als het echt kan, dan maken we er een standaard product van!

Ik vraag eea na en kom er op terug, met de details van de panelen en de situatie.
Is Solartec van King Long overigens een goed merk?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
SasJo schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 00:22:
[...]

Ik meen dat mijn collega alles op Zuid legt, 12 panelen van het merk 'Riser'. Maar dat zal ik nog navragen.

Hijzelf heeft deze oplossing bedacht en overlegd met diverse (elektro)collegae.
Als het echt kan, dan maken we er een standaard product van!

Ik vraag eea na en kom er op terug, met de details van de panelen en de situatie.
Is Solartec van King Long overigens een goed merk?
Onderverdeler op een andere plek mag gewoon indien goed afgezekerd, eigenlijk is het voornaamste wat je in de gaten wilt houden dat er niet meer dan de maximaal stroom over de leiding kan (leidingbrandbeveiliging), als je beide kanten afzekerd op 16a zou dat in theorie goed zijn... (en dan wel zo dat er ook niet meer dan 16a de wasmachine in kan)

• Master_duck
SasJo schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 00:13:
[...]

Yep.

Situatie nacht;

Teruglevering en wasmachine aan, dan gaat er vanuit de hoofdverdeler (meterkast) minder vermogen naar de zolder, wasmachine.
In dit geval klopt het, maar wat als je nou nog een 4kW omvormer op aan sluit in plaats van een wasmachine? Dan kan er bijna 40A door je 2.5mm2. Altijd uitgaan van maximale waardes in je installatie. Die in theorie kunnen voorkomen.

• _-= Erikje =-_
Master_duck schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 08:32:
[...]

In dit geval klopt het, maar wat als je nou nog een 4kW omvormer op aan sluit in plaats van een wasmachine? Dan kan er bijna 40A door je 2.5mm2. Altijd uitgaan van maximale waardes in je installatie. Die in theorie kunnen voorkomen.
Niet als je alles netjes individueel voorziet van 16A automaat...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wellicht is het leerzaam om deze topics door te lezen mbt. aansluitvragen:
Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep?
Dre in "Hoeveel losse omvormers op 1 separate groep?"

Wise enough to play the fool

• cville
  • Laatst online: 22-11 14:13
Volgens mij kan dat ook simpeler: gebruik de standaard animatie commando's in Sketchup [view/animation/add scene] en exporteer als AVI [file/export/animation]. Ik heb in mijn geval twee scenes gemaakt: de eerste voor 21 maart om 06:00 UTC+1 en de tweede voor dezelfde dag om 19:00 UTC+1. De animatie verloopt zeer soepel omdat er honderden frames gemaakt worden [automatisch]. Als je ook nog 21 december en 21 juni doet, heb je het hele jaar afgedekt.

Indien gewenst kan de AVI naar animated GIF geconverteerd worden. Mis ik iets of probeer je iets anders te bereiken?
LeechGuy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:34:
Zo vanavond even een leuk klusje gedaan. Van iedere 21e van iedere maand met intervallen van 2 uur een screenshot gemaakt van Sketchup. De screenshots gecropped naar 570x430 en een animated gif van gemaakt.
Ik kan het niemand aanbevelen, wat een pokke werk :)

Stappen plan voor de liefhebber:
  1. Tekening in Sketchup in de gewenste positie zetten en daarna niet meer wijzigen.
  2. Datum instellen op 1/21 (dan heb je de korste en langste dag van het jaar in je animatie).
  3. Tijd instellen op 8:00 uur (verder in het jaar kun je ook 6:00 uur even meepakken).
  4. Screenshot nemen met bv. de Snipping Tool en saven (b.v. 0121-0800.png, 0221-0800.png, etc.)
  5. Maand vooruit in Sketchup en ga naar stap 4. Als de datum weer 1/21 is, de tijd 2 uur vooruit zetten en ga naar stap 4.
Als alle screenshots genomen zijn dan onder Linux:
  1. # mogrify -crop {breedte}x{hoogte}+x+y *.png (zie link) om alleen het interessante deel uit de screenshot over te houden. De forum FAQ adviseert om plaatjes niet groter dan 570x430 te maken.
  2. Alle gecropte files in GIMP openen en de melding van de offset in de PNG file ignoren, daarna de files saven.
  3. # convert -delay 100 -loop 0 *.png schaduw_animatie.gif
Het kan ongetwijfeld simpeler.

Het resultaat:
[afbeelding]

De bovenkant van het plaatje is zuid, onder is noord. Het dak is op het noorden gericht (~18 graden).

Sunny Design adviseert voor de panelen op het dak 2 strings, 1 van 5 en 1 van 14.
Hoe erg is het gesteld met de schaduw? Kan b.v OptiTrack van SMA hier omheen werken?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• LeechGuy
Ik probeer in principe het zelfde te bereiken op een heel ingewikkelde en arbeids intensive manier :)

Wat ik probeer te bereiken is zoveel mogelijk inzicht te krijgen in de schaduw die gedurende het jaar op het dak valt. Wat ik wil voorkomen is dat ik panelen neerleg die een negative invloed hebben op het aantal opgewekte kWh. Ik hoop dat iemand daar wat zinnigs over kan zeggen aan de hand van de animatie.
Met name over het paneel onder de schoorsteen twijfel ik. Die heeft veel last van schaduw en ik vraag me af of een schaduw management systeem zoals bv. OptiTrac van SMA daar omheen kan werken.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:12
Wat ik me afvraag m.b.t. Sketchup is hoe je daarin schaduw-werpende object accuraat kunt plaatsen. Hoe weet je precies de afstanden tussen je eigen dak en bijv. het huis van de buren? Hoe weet je de hoogte van een boom? Gewoon ruw schatten?

• migjes
LeechGuy schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:39:
Ik probeer in principe het zelfde te bereiken op een heel ingewikkelde en arbeids intensive manier :)

Wat ik probeer te bereiken is zoveel mogelijk inzicht te krijgen in de schaduw die gedurende het jaar op het dak valt. Wat ik wil voorkomen is dat ik panelen neerleg die een negative invloed hebben op het aantal opgewekte kWh. Ik hoop dat iemand daar wat zinnigs over kan zeggen aan de hand van de animatie.
Met name over het paneel onder de schoorsteen twijfel ik. Die heeft veel last van schaduw en ik vraag me af of een schaduw management systeem zoals bv. OptiTrac van SMA daar omheen kan werken.
bekijk het eens zonder optitrac of iets anders.
dat is leuk spul maar heeft eigenlijk niet veel met schaduw management te maken.
(ik zie dat heel anders)

bij volle blauwe hemel (mooi weer dus):
de panelen die beschaduwd raken zullen de diodes inschakelen, blijf je dan genoeg V over houden om in de bereik van de mpp te blijven? (niet de minimum V, maar het bereik van de mpp, met mijn omvormer is dat minimaal 90V, maar de mpp wil eigenlijk minimaal 175V)
en het liefst wil je ook nog boven de +/- 230V blijven per string zo dat de boost-engine niet gebruikt hoeft te worden.

bij bewolking (diffuse licht):
de diodes schakelen nu niet in en hoe meer Wp je hebt de beter je omvormer door draait.
schaduw is nu minder belangrijk.
wat is de minimum van de omvormer om fatsoenlijk te draaien?
(met mijn power-one 3.0 is dat 250W op de DC, kom ik daar onder dan begind het rendement te zakken.)
mijn panelen doen nog altijd +/- 0,7A met 340V als het bewolkt is (per string).
dus met bewolking heb ik nog steeds een +/- 450W uit de omvormer.

bij een ander/overig weer type:
dit is de plek waar optitrac/mppscanning/pvsweep etc... zijn werk het beste kan doen.
door soms wolken of soms volle zon is het erg handig om eens vaker de mpp rond te laten kijken of er geen beter punt is om zijn werk te laten doen.

eigenlijk is er geen alternatief als zoveel als mogelijk Wp op een omvormer te hangen en schaduw voor lief te nemen. (misschien wel die 2 panelen minder die wel heel veel schaduw van de schoorstenen krijgen.)
je wil panelen op noord.
een onder dimensionering van de omvormer lijkt mij wat meer op zijn plaats als kijken naar optitrac.
je hebt dan minder voordeel van de koele lente dus ook minder vaak STC op de panelen.
je moet het meer hebben van de zomer dus warmere panelen met lagere opbrengst.
zorg er voor dat de V een heel aardig eind in de buurt komt van de optimum van de omvormer, dan heb je vaak ook ruimte voor de diodes en optitrac.
(ik heb het idee dat je naar omvormers zit te kijken die rond de 350V zitten, maar kan er naast zitten)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:47:
dre elke reactie die je geeft is niet constructief en voorzien van een <?>
geef gewoon antwoord, daar heeft men wat aan.
:Y , ben al weg :X

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:32
migjes schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:05:
[...]

bij volle blauwe hemel (mooi weer dus):
de panelen die beschaduwd raken zullen de diodes inschakelen, blijf je dan genoeg V over houden om in de bereik van de mpp te blijven? (niet de minimum V, maar het bereik van de mpp, met mijn omvormer is dat minimaal 90V, maar de mpp wil eigenlijk minimaal 175V)
en het liefst wil je ook nog boven de +/- 230V blijven per string zo dat de boost-engine niet gebruikt hoeft te worden.
Reden waarvoor ik dus een Omnik gekozen heb icm HJ solar panelen.
Heb even een schermprintje gemaakt van gisteren over 1 van de 2 strings, op 360V werkt de omvormer zo efficient mogelijk. Niet verkeerd dus lijkt mij :)

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=362976&FotoID=8326

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Verwijderd

Hier is het ook wel grappig, die AEG zit eigenlijk altijd zo rond de 430-440 volt, onafhankelijk van het weer. Schijnbaar vindt 'ie dat lekker met deze panelen :P

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:09:
[...]
Niet als je alles netjes individueel voorziet van 16A automaat...
Heren zoals beloofd wat meer details;
Type paneel/merk; Risen 195Wp, 16 stuks > 3120Wp
Ligging dak? Tussen Zuid en Zuid-oost

Max 14A denkt hij. (@LvNuenen op Twitter, als je hem rechtstreeks een vraag wilt stellen)

Zoals gezegd zijn zowel de wasmachine en de omvormer met 16A beveiligd. Legrand installatie automaten :)
En bij de wcd van de wasmachine kan een resopalplaatje komen, dat deze alleen daar voor geschikt is.

Jullie hebben het over 4,4kW piek voor de Solartec4000. Is deze t.o.v. 3120Wp (dak is vol) niet overgedimensioneerd?

Dan nog een extra vraag, mogelijk hebben sommigen van jullie al een UPS;
Als de stroom van de netbeheerder weg valt. De meterkast levert niets meer, maar er staat een UPS achter de subverdeler, kan deze dan gebruikt worden om daar ipv de wasmaschine bv de cv ketel te voeden?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een ups kan veel te kort stroom leveren, of je moet een enorm ding nemen (zwaar en groot).
Zolang we kunnen salderen is een ups niet nodig ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
CV-ketel op UPS gaat niet werken, je zit met ionisatiespanning. En een UPS is een zwevend net, dus dat lukt niet zomaar.

Zie ook dit topic bijv.: http://www.circuitsonline.net/forum/view/99784

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2013 16:09 ]

• cville
  • Laatst online: 22-11 14:13
Je kunt in Sketchup een Google Earth locatie plaatsen [file/geolocation]. Ik ben ook wel eens uitgegaan van een .JPG van de kadastrale kaart; dat werk ook goed. In beide gevallen kun je de objecten op exact de juiste plek plaatsen.

De hoogte en afstand van de bomen heb ik met een laserafstandsmeter opgemeten - de schaduw van de bomen [14m hoge en 15m brede eik op 47.5m] reikte veel verder dan ik dacht.
Terpen Tijn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:00:
Wat ik me afvraag m.b.t. Sketchup is hoe je daarin schaduw-werpende object accuraat kunt plaatsen. Hoe weet je precies de afstanden tussen je eigen dak en bijv. het huis van de buren? Hoe weet je de hoogte van een boom? Gewoon ruw schatten?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Proton_

Proton_

Team Welles

SasJo schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:48:
Jullie hebben het over 4,4kW piek voor de Solartec4000. Is deze t.o.v. 3120Wp (dak is vol) niet overgedimensioneerd?
Ik vind dat overgedimensioneerd :) en zou een 3kW omvormer zoeken en van het prijsverschil een eigen groep vanaf de meterkast laten trekken of all black panelen nemen.
Maar hier verschillen de meningen nogal over :X
Dan nog een extra vraag, mogelijk hebben sommigen van jullie al een UPS;
Als de stroom van de netbeheerder weg valt. De meterkast levert niets meer, maar er staat een UPS achter de subverdeler, kan deze dan gebruikt worden om daar ipv de wasmaschine bv de cv ketel te voeden?
eric-pvt heeft een APC SmartUPS die ook vanaf de secundaire kant de accu's op kan laden en die een nette sinus maakt waar een omvormer wel in trapt.
Daar kan dus een kleine omvormer op (moet <500 watt zijn wegens mengen van opwek en verbruik).

• drielp
SasJo schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 00:13:
[...]

Yep.

Situatie nacht;

Dus 2x 16 A afgezekerd?

Situatie kortsluiting omvormer en wasmachine;
Brandweer op de stoep.

Het is heel simpel, > 500 watt AC, aparte groep.

Maar goed, het is mijn huis niet . Leef je uit, het zal vast wel goed gaan. Ik zou alleen niet hoger afzekeren dan 16 A gezamelijk (10 +6 A ofzo).

• migjes
drielp schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:33:
[...]

Dus 2x 16 A afgezekerd?

Situatie kortsluiting omvormer en wasmachine;
Brandweer op de stoep.

Het is heel simpel, > 500 watt AC, aparte groep.

Maar goed, het is mijn huis niet en ook mijn buurman's. Leef je uit, het zal vast wel goed gaan. Ik zou alleen niet hoger afzekeren dan 16 A gezamelijk (10 +6 A ofzo).
abb heeft er een speciale unit voor om dit wel goed te kunnen doen.
http://www.abb.nl/cawp/nl...1c09c1257b8f0030b3e1.aspx
(denk niet dat die unit zo speciaal is dat je hem niet zelf zou kunnen samenstellen met 2x een 16A enzovoorts.)
voorwaarde was dacht ik wel dat er geen koppelingen zaten tussen de meterkast en de splits unit.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 14-08-2013 16:38 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

Speedy-Andre schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:01:
Een ups kan veel te kort stroom leveren, of je moet een enorm ding nemen (zwaar en groot).
Zolang we kunnen salderen is een ups niet nodig ;)
Ik gebruik zelf een APC Smart UPS 1400 voor het thuisnetwerk, kabelmodem en telefonie. Ik zal vanavond de ketel eens proberen, ik denk dat die gewoon werkt. Met een UPS blijft de aarding gewoon in stand.

Het gelinkte artikel gaat over een generator, niet over een UPS, dat verandert de zaak.

UPS hoeft niet altijd zwaar te zijn, gewoon selectief zijn in wat je er op wil zetten.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ja hallo, hier staat ook een ups (350W) maar alleen om de nas netjes af te laten sluiten als de prik uit valt.
Er werd een wasmachine genoemd en denk dan ik aan iets heel anders :9
Dat er eigenlijk geen ups werd bedoeld lijkt me wel duidelijk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• drielp
migjes schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:37:
[...]

abb heeft er een speciale unit voor om dit wel goed te kunnen doen.
http://www.abb.nl/cawp/nl...1c09c1257b8f0030b3e1.aspx
(denk niet dat die unit zo speciaal is dat je hem niet zelf zou kunnen samenstellen met 2x een 16A enzovoorts.)
voorwaarde was dacht ik wel dat er geen koppelingen zaten tussen de meterkast en de splits unit.
Ik had hier nog niet van gehoord, mooie oplossing. Thanks.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

drielp schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:17:
[...]
Ik had hier nog niet van gehoord, mooie oplossing. Thanks.
Hè wat jammer, ik dacht dat wij het ei van Columbus gevonden hadden!
Nou ja, kan nog altijd.
Thanks, is inderdaad een mooie oplossing.

Zien jullie ook 3 automaten?

• migjes
SasJo schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:23:
[...]

Hè wat jammer, ik dacht dat wij het ei van Columbus gevonden hadden!
Nou ja, kan nog altijd.
Thanks, is inderdaad een mooie oplossing.

helaas is hier wel een aantal keer langs gekomen.

het enige voordeel van abb is dat we nu de discussie over het kan wel/niet lekker snel kunnen overslaan.
je kunt ook gewoon zoon kasje gebruiken (als je nog geen aardlek hebt op die groep)
http://www.eprotech.nl/sh...kast-2-groepen-p-374.html
of anders een kookgroep uitbreiding kasje voor als je al een aardlek hebt in de meterkast.

zelf ben ik geen voorstander van dat soort stopcontacten, onwetende gebruikers zouden eventueel stiekem een stofzuiger aan kunnen hangen b.v. wat eigenlijk niet mag.
liever een fool-proof oplossing.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SasJo schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:23:
[...]

Nee 2 en een ALS
:)

Edit: eigenlijk 1 hoofdschakelaar, een aardlekschakelaar en een automaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 14-08-2013 18:11 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 18:01:
[...]
het enige voordeel van abb is dat we nu de discussie over het kan wel/niet lekker snel kunnen overslaan.
je kunt ook gewoon zoon kasje gebruiken (als je nog geen aardlek hebt op die groep)
http://www.eprotech.nl/sh...kast-2-groepen-p-374.html
of anders een kookgroep uitbreiding kasje voor als je al een aardlek hebt in de meterkast.
Goed om te weten dat deze producten op de markt zijn. Dit geeft mij vertrouwen dat deze constructie toegestaan is in tegen stelling tot posts van andere gebruikers die beweren dat dit onveilig zou zijn.
zelf ben ik geen voorstander van dat soort stopcontacten, onwetende gebruikers zouden eventueel stiekem een stofzuiger aan kunnen hangen b.v. wat eigenlijk niet mag.
liever een fool-proof oplossing.
Er zit een ingebouwde wandcontactdoos in waar je gewoon zonder gevaar je stofzuiger in kan steken. Ik zie geen constructie die eigenlijk niet zou mogen. Of bedoel je soms een vergeten wandcontactdoos tussen de hoofdverdeler en deze subverdeler in?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:52:
[...]

Ik gebruik zelf een APC Smart UPS 1400 voor het thuisnetwerk, kabelmodem en telefonie. Ik zal vanavond de ketel eens proberen, ik denk dat die gewoon werkt. Met een UPS blijft de aarding gewoon in stand.

Het gelinkte artikel gaat over een generator, niet over een UPS, dat verandert de zaak.

UPS hoeft niet altijd zwaar te zijn, gewoon selectief zijn in wat je er op wil zetten.
Mijn Intergas en mijn vriezer doen het helaas niet op mijn smart UPS 1500. Het schijnt dat je daarvoor een RT versie moet hebben.

De UPS'en zijn overigens niet zo heel efficiënt verbruikt van het apparaat is hoog en je verliest efficiëntie bij het laden.

Die van mij gaat 1x per maand aan de prik om de accu's op peil te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 14-08-2013 20:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de UPS de omvormer moet laten denken dat er nog gewoon netspanning is. Dan kan de wasmachine doordraaien op de spanning die de omvormer levert (en niet op de accu van de UPS)

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar als je last hebt van een beetje schaduwval op een paar panelen en je plaatst bijvoorbeeld een spiegel welke het zonlicht op dat gedeelte waar de schaduw valt terug kaatst dan is dat probleem gedeeltelijk verholpen.
Of kan dit gewoon niet?

Verwijderd

Ik denk dat er bedoeld wordt dat de UPS de omvormer moet laten denken dat er nog gewoon netspanning is.
gaat niet werken een ups moet daarvoor ook in sync staan

• LeechGuy
cville schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:27:
Je kunt in Sketchup een Google Earth locatie plaatsen [file/geolocation]. Ik ben ook wel eens uitgegaan van een .JPG van de kadastrale kaart; dat werk ook goed. In beide gevallen kun je de objecten op exact de juiste plek plaatsen.

De hoogte en afstand van de bomen heb ik met een laserafstandsmeter opgemeten - de schaduw van de bomen \[14m hoge en 15m brede eik op 47.5m] reikte veel verder dan ik dacht.

[...]
Ik heb eerst mijn huis getekend mbv de bouwtekening en daar na met Google Earth hem onder de juiste hoek gezet. De afstand tussen ons huis en het huis van de buren heb ik met een laserafstandsmeter opgemeten. Bomen of andere hoge voorwerpen die schaduw zouden kunnen geven staan te ver om schaduw op ons dak te geven.
De hoogte van de schoorsteen en WTW ontluchter heb ik gegokt.
Voor Sketchup heb ik de eeste vier beginner tutorial filmpjes bekeken, dat was voldoende voor het tekenen van het huis. Daarna even gegoogled hoe je de schaduw van de zon er bij krijgt. Het viel mij echt reuze mee, enkel het maken van de schaduw animatie gif ...

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wberkel schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:05:
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de UPS de omvormer moet laten denken dat er nog gewoon netspanning is. Dan kan de wasmachine doordraaien op de spanning die de omvormer levert (en niet op de accu van de UPS)
Neen, dit kan niet. Deze zitten op aparte groepen en de omvormer zal uitgaan op het moment dat de netspanning weg valt.

De omvormer aansluiten achter de UPS is uiteraard een No-no. Gegarandeerd rook, vuur, vlammen etc.

Sommige omvormers zijn in staat om als een eiland te opereren als deze daar expliciet voor geconfigureerd zijn. Dit houdt wel in dat je in de meterkast de hoofdschakelaar af moet schakelen om dit mogelijk te maken, anders ga je proberen de gehele woonwijk van stroom te voorzien, en dat gaat je niet lukken.

Je komt dan snel in de SMA Sunny Island of NEDAP Power Router oplossingen terecht. Deze heeft 2 opties, het gehele huis achter de UPS (3~5kW) (Nedap PR, SMA SI) of een electronisch gestuurde breaker bij de hoofdschakelaar (SMA SI hybride)om af te schakelen en als eiland verder te gaan.

Over het zelfverbruik van de UPS kan ik wel meepraten, daar is een "line-interactive" zoals de Smart UPS 1400/1500 lang niet zo slecht. Als je dat dan afzet tegen de Smart UPS RT 2000 die ik ook heb. Die verbruikt namelijk altijd ~100 Watt door de dubbele conversie, en dat scheelt een slok op een borrel voor het stroom verbruik. :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

databeestje schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 08:30:
De omvormer aansluiten achter de UPS is uiteraard een No-no. Gegarandeerd rook, vuur, vlammen etc.
Toch is dat precies wat eric-pvt gedaan heeft:
Verwijderd in "Duurzame Energie deel 17"
Je komt dan snel in de SMA Sunny Island of NEDAP Power Router oplossingen terecht. Deze heeft 2 opties, het gehele huis achter de UPS (3~5kW) (Nedap PR, SMA SI) of een electronisch gestuurde breaker bij de hoofdschakelaar (SMA SI hybride)om af te schakelen en als eiland verder te gaan.
Begrijp me niet verkeerd: dat vind ik ook een betere oplossing :)

Verwijderd

inmiddels heb ik ook al getest met een hybride leenomvormer en mijn elektrische scooter (past 4,8kWh in) waarna laden de omvormer weer verder op het grid gaat.
dit werkt perfect, maar ook dit is verboden in woningen (aldus liander)
het idee was : het huis voeden met het accupack van de scooter bij netuitval.
wat wel mag is een aldi camping omvormer die van een accu netspanning maakt, welke een stopkontaktje autonoom geeft.
volledig autonoom mag dus wel, grid connected autonomie niet, ik snap dat wel,
denk eens aan die technische man, die storingen doet of werkzaamheden.

@databeestje
een steca 500(585Wp) achter mijn autonoom draaiende smart ups VAC 1400 doet het prima,
hij laad zelfs, er zit gewoon een ac lijn in met relais.
als je het grid weer connect komt deze echter niet meer in sync, en moet helemaal uit, om het daarna weer telaten werken grid connected.

DISCLAIMER : het kan per model verschillen of het werkt of dat je direkt brand krijgt,
ga dus niet lopen testen zonder E opleiding.

/een elektrische scooter en een hybride omvormer is wel een heeeeeeeel erg leuke combinatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2013 10:02 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 09:56:
inmiddels heb ik ook al getest met een hybride leenomvormer en mijn elektrische scooter (past 4,8kWh in) waarna laden de omvormer weer verder op het grid gaat.
dit werkt perfect, maar ook dit is verboden in woningen (aldus liander)
het idee was : het huis voeden met het accupack van de scooter bij netuitval.
wat wel mag is een aldi camping omvormer die van een accu netspanning maakt, welke een stopkontaktje autonoom geeft.
volledig autonoom mag dus wel, grid connected autonomie niet, ik snap dat wel,
denk eens aan die technische man, die storingen doet of werkzaamheden.
Ik had verwacht dat de omvormers met accus voor verhoogde zelf consumptie wel toegestaan zouden worden, dat is niet veel anders dan de huidige omvormers met anti-eiland beveiliging.

Er zit een wezenlijk verschil tussen een oplossing die verhoogde zelf consumptie mogelijk maakt (zoals de scooter) of een oplossing die stroom voorziet bij stroomuitval.
@databeestje
een steca 500(585Wp) achter mijn autonoom draaiende smart ups VAC 1400 doet het prima,
hij laad zelfs, er zit gewoon een ac lijn in met relais.
als je het grid weer connect komt deze echter niet meer in sync, en moet helemaal uit, om het daarna weer telaten werken grid connected.

DISCLAIMER : het kan per model verschillen of het werkt of dat je direkt brand krijgt,
ga dus niet lopen testen zonder E opleiding.
^^ dat dus, tweakers forum of niet, waarschuwing is op zijn plek. De mensen die weten hoe het werkt doen het toch wel.

• Master_duck
De vraag is, waarom mag er geen grid connected autonomie niet hebben? SMA heeft een eiland module die dat wel aan kan en zelfs mee adverteerd op hun web site. Het is alleen heel duur. een 4 a 5kw eiland module kost al snel 4000 euro en dan heb je nog geen accus.

http://www.sma.de/en/solu...ile-storage-solution.html

En dan deze accu's erbij in je schuur
http://www.aquionenergy.com/energy-storage-systems
Kosten 200$ per KWh ex dan kost je dat nog een 6000 euro(aannamen). Voor 3 a 4 uur onafhankelijke stroom.
(berekening op piek belasting van 4KW)

Nog een aggregaat voor de winter dagen kosten 2000 euro dan ben je meer dan 12000 euro kwijt om autonoom te kunnen draaien.

Dan kan je beter eerst je gas aansluiting de deur uit doen dat is veel goedkoper.
.

[ Voor 39% gewijzigd door Master_duck op 15-08-2013 11:48 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Master_duck schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 11:34:

Dan kan je beter eerst je gas aansluiting de deur uit doen dat is veel goedkoper.
.
Blokkie hout voor in een kachel?

Verwijderd

30 Ton hout voor laten rijden kost €2000
30 Ton hout is 60 tot 75 kuub gezaagd en gekloofd

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:41:
30 Ton hout voor laten rijden kost €2000
30 Ton hout is 60 tot 75 kuub gezaagd en gekloofd
Dat past niet in mijn houtstek.
In een houtstek van 14*2*2,5 m zou het net passen maar dan is mijn carport oprit weer te kort ;)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 09:56:
[...] en mijn elektrische scooter (past 4,8kWh in) [...]
offtopic:
welk model en bouwjaar heb je?

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 15-08-2013 17:43 ]

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor de NEN experts heb ik een vraag. Ik kan geen extra kabel trekken naar boven (alles zit in beton, en geen loze leidingen). Maar ik heb een wasmachine op een eigen groep.

Binnenkort wil een 2500Wp installeren op mijn dak.
Ik vroeg me af of deze oplossing 2
Oplossing 2
Het is mogelijk om de bestaande bekabeling te gebruiken van de wasmachine. Dit kunt u doen door:
1. De automaat in de meterkast te vervangen voor een exemplaar van 20 Ampère.
2. Deze aansluiting gaat naar een tweede (mini)zekeringenkast op zolder, met 2x 16 Ampère automaten.
3. De wasmachine en de omvormer worden aangesloten op de (mini)zekeringenkast. Allebei achter een 16 Ampère automaat.

De maximale stroom welke nu naar zolder kan lopen is 20 Ampère. De aangebracht bedrading is 3x 2,5mm² deze is geschikt voor 20 Ampère en dus geeft dit geen problemen.

Als bijvoorbeeld de wasmachine aan staat, en de omvormer een kortsluiting heeft. Richting meterkast is hij beperkt tot 16A, door de zekering bij de PV installatie. Richting wasmachine toe 16 Ampere door de zekering bij de wasmachine.

Plaatje van deze situatie.
Ik vroeg me af of voor 2500Wp
  1. die 20 Ampère in de meterkast ook nodig is.
  2. die (mini)zekeringenkast door mijzelf kan worden geïnstalleerd of dat een erkende elektricien dit moet doen.
  3. dit een veilige oplossing is.
  4. of het nuttig kan zijn een extra aardlek schakelaar in de (mini)zekeringenkast aan te brengen
Edit doorhalen na input van Dre

[ Voor 28% gewijzigd door djwice op 15-08-2013 18:09 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• Dre
  • Niet online

Dre

1) Nee, 16 Ampère is voldoende. Ik heb ook geen idee waarom er 20 Ampère in zou moeten.
2) Blijkbaar heb je er weinig verstand van. Als ik jou was zou ik dit laten doen door iemand die er verstand van heeft. Het lijkt me niet dat deze persoon "erkend" hoeft te zijn.
3) Ja.
4) Één aardlekschakelaar in je gewone meterkast lijkt mij voldoende

[Edit]
Wel bedroevende website trouwens :X :
"Een huisinstallatie is meestal ontworpen op maximaal 16 ampère"
+
"Te hoge stromen in elektra bedrading kan voor gevaarlijk situaties leiden en kan zelfs leiden tot brand."
+
De automaat in de meterkast te vervangen voor een exemplaar van 20 Ampere.
+
"De aangebracht bedrading is 3x 2,5mm² deze is geschik voor 20 Ampere en dus geeft dit geen problemen."
=
Error

Iedereen weet toch dat er in een standaard huisinstallatie 24 Ampere mag door 2,5mm2 installatiedraad 8)7 (zie TS)

Oplossing 2:
"De maximale stroom welke nu naar zolder kan lopen is 20 Ampere"
Bullshit, maximaal 16 Ampère (langdurig)

[ Voor 58% gewijzigd door Dre op 15-08-2013 18:08 ]

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Thanks Dre! Dus als het mini kastje door een slimme vent in elkaar is gezet kan ik hem installeren op de muur :)

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 15-08-2013 18:06 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• Dre
  • Niet online

Dre

djwice schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 18:04:
Thanks Dre! Dus als het mini kastje door een slimme vent in elkaar is gezet kan ik hem installeren op de muur :)
Dat zei ik niet ;) Ik zou het aansluiten van de elektra ook laten uitvoeren door een "slimme vent" :)

Verwijderd

Dre schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:37:
[...]

offtopic:
welk model en bouwjaar heb je?
/kroegpost
agm bella retro (2008), krat bier past precies tussen stuur en zadel.
dus bier halen op pv stroom, en daarna koelen met pv stroom
ik heb hem nu alweer 5 jaar geen enkel probleem gehad
aanschaf rond de 800 euro, inmiddels kost deze alweer 3295 en is rebranded naar ebretti.
laden is geen probleem het barst van de laadpunten voor benidorm bastards met elektrische kolen-fietsen,
dat is echt een plaag, maar die laadpunten zijn wel handig.
inmiddels 11.200km op de teller, and still going strong.
* snor versie (maar er zit een jumper in de controller : city-moped-freilauf
dit is nu een schakelaar, freilauf doe ik niet, want dan word je gelanceerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2013 21:30 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

offtopic:
@hieronder, Ahhhh extra accu, vandaar 4,8 kWh :)

[ Voor 46% gewijzigd door Dre op 20-09-2013 13:35 ]

Verwijderd

te offopic, ja ik heb het extender pack erin met lipo, leegrijden lukt niet in een dag
4 kWh lukt wel met de pv in een uurtje, en m`n netspanning blijft zo ook lekker laag rond 13:20u ;-)
domme auto boodschapjes die ik deed zijn nu vermeden

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2013 22:27 ]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:24:
te offopic, ja ik heb het extender pack erin met lipo, leegrijden lukt niet in een dag
4 kWh lukt wel met de pv in een uurtje, en m`n netspanning blijft zo ook lekker laag rond 13:20u ;-)
domme auto boodschapjes die ik deed zijn nu vermeden
Is dit een grap of heeft een spanningsverlagend verbruik invloed op je opbrengst?

Dit is een serieuze vraag, mind you 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• migjes
Dre schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 19:33:
[...]

Goed om te weten dat deze producten op de markt zijn. Dit geeft mij vertrouwen dat deze constructie toegestaan is in tegen stelling tot posts van andere gebruikers die beweren dat dit onveilig zou zijn.

[...]

Er zit een ingebouwde wandcontactdoos in waar je gewoon zonder gevaar je stofzuiger in kan steken. Ik zie geen constructie die eigenlijk niet zou mogen. Of bedoel je soms een vergeten wandcontactdoos tussen de hoofdverdeler en deze subverdeler in?
nee, nee.
stel dat het huis word verkocht en de pv word weg gehaald.
dan hangt daar een kastje waar op het wel lijkt dat je een wasmachine + wasdroger kunt aansluiten.
genoeg mensen die dom genoeg zijn om het dan zo aantesluiten.
wat natuurlijk niet werkt. (ook niet gevaarlijk is.)
zelf zou ik liever een kastje zien met 2x een 16A en 1x een WCD + een stukje fexieble kabel voor de omvormer (eventueel een aardlek als het nodig is, bij sommige huizen zie je wel eens dat de wasmachine aansluiting geen aardlek heeft).
omvormers hoeven van mij niet op een stekker, gewoon omdat het niet de bedoeling is om hem uit te zetten.

• migjes
mmm krijg de vraag of een soladin 600 werkt in belgie?
heb geen idee eigenlijk?
Een eenvoudig vraagje:
Weet jij toevallig of zo'n Soladin werkt op een monofase elektriciteitsnet zonder neutre?
Dat is bij mij namelijk het geval, en ik wil zeker zijn dat die Soladin daarop werkt...

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:37:
[...]
Is dit een grap of heeft een spanningsverlagend verbruik invloed op je opbrengst?

Dit is een serieuze vraag, mind you 8)
i do mind
mijn netspanning stijgt iets bij vol vermogen, klein beetje maar
er bestaan ook veraf gelegen huizen waar de netspanning zo hoog stijgt dat de omvormer afslaat,
dan is het laden van een escooter die je dan ook veel gebruikt rond dit piek moment altijd handig.
afslaan = verlies
laden is doorgaan en gebruiken
ook staat de mpp in verhouding tot de Uac dus het kan soms verbeterend werken, maar voor mij niet.

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:39:
mmm krijg de vraag of een soladin 600 werkt in belgie?
heb geen idee eigenlijk?

[...]
Hij vraagt of het werkt zonder N. In België zijn er op verschillende plaatsen nog verouderde netten in gebruik. (220 v tussen de fasen ipv tussen fase en N).
Alle omvormers met transfo werken daarop. Dus als deze soladin een transfo (galvanische scheiding) heeft zal het werken.
De nieuwere transfoloze SMA's (TL -21) en Mastervolt ES reeks zijn nu trouwens ook bruikbaar op zulke netten.

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Elektrisch vraagje.
Mijn piko 10.1 heeft een "3 fasen" aansluiting, maar als ik het status pagina kijk dan zie ik dat de weergegeven spanning 3 x ~240V is (bij een max vermogen van 3x 3300 Watt).

Het lijkt dus geen 3 fase aansluiting maar gewoon een 3x 240V aansluiting ......
Dit heeft wel consequenties voor de maximale stroom (zekering).
  1. 3300W/240V = 13.75 A
  2. 3300W/400V = 8.25A
Bij 240V kan ik dus veel minder (panelen) op een 3x16A zetten als bij 400V (een echte 3 fasen aansluiting).
Ook is er een groot verschil mbt de nul leiding, in het eerste geval loopt er 3x13.75A en in het tweede geval 0A. Dit heeft dus tot gevolg dat de kabel verliezen bij een echte 3 fasen aansluiting veel lager zijn.

In de folder staat bij de Piko 10.1 max 14.5A.

Je kan je dus afvragen of je ook met 3 16A groepen de aansluiting kan realiseren.

Of zit ik er met het bovenstaande geheel naast ????

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• _-= Erikje =-_
het is 380 (400) tussen de fases, die liggen 120 graden verschoven. tussen fase en 0 is het verschil 230v

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:25:
het is 380 (400) tussen de fases, die liggen 120 graden verschoven. tussen fase en 0 is het verschil 230v
Ja duidelijk, dat is de reden dat er geen stroom loopt door de nul, dat is het virtuele aardpunt. De som van de stromen is daar altijd 0.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Proton_

Proton_

Team Welles

WoudseHoeve schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:05:
Ook is er een groot verschil mbt de nul leiding, in het eerste geval loopt er 3x13.75A en in het tweede geval 0A.
Ja duidelijk, dat is de reden dat er geen stroom loopt door de nul, dat is het virtuele aardpunt. De som van de stromen is daar altijd 0.
13.75A@0o+13.75A@120o+13.75A@240o=0A
Dus je vraag is beantwoord?

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2013 15:40 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:30:
[...]

[...]

Dus je vraag is beantwoord?
mmmm dus :
13.75A@0o+13.75A@120o wordt nooit groter als 8.25 A ? (de stroom tussen 2 fasen @400V)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Sorry, ik begrijp nu niet wat je niet begrijpt :) Ik dacht dat je je eigen vraag al beantwoord had :)
=>
13.75A@0o+13.75A@120o=-13.75A@240o=13.75A@60o

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-11 08:33
djwice schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:50:
Voor de NEN experts heb ik een vraag. Ik kan geen extra kabel trekken naar boven (alles zit in beton, en geen loze leidingen). Maar ik heb een wasmachine op een eigen groep.

Binnenkort wil een 2500Wp installeren op mijn dak.
Ik heb een idee.
De wasmachine s`nachts laten draaien met tijdklok of misschien heeft de wasmachine zelf wel een ingebouwde tijdschakelklok, en overdag leveren de PV-panelen gewoon.
Hoppa, geen overbelasting van de kabels. ;)

Het zal waarschijnlijk officieel niet mogen, maar is zonder verdere aanpassingen in de meterkast te doen.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Deze keer een vraag voor mezelf. Heb hem ooit al eens aangekaart, maar wil er nu toch nog eens induiken. Heb nu zelf harde Plugwise cijfers over mijn 4 panelen die op NOORD (veranda) liggen met hellingshoek 15gr, en daar is door overdimensionering niets mis mee!

Situatie;
Dakkapel ca 5x2m plat, noordzijde, erboven 3 dakpannen tot de nok, helaas is de balkdikte van dakkapel slechts 10cm 8)7 , dakleer is 5 jaar oud, dakkapel is stevig en in goede conditie.

Het gaat me om foto's van iemand die onderstaand heeft;

- Panelen komen in portrait richting NOORD (omvormer[s] nu niet van belang).
- Dus de hoge kant boven de pannen en de lage zijde aan noordzijde.
- Balken kunnen niet veel extra gewicht aan, dus behalve gebruik van stoeptegels, wil ik de om de 80cm een strip aluminium omhoog leggen, tot onder de dakpannen, en bevestigen op dakbeschot/tengels.
- 15gr hellingshoek.

(tzt worden het 2 setjes ivm wens [ 8) ] voor 2x Steca500)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

8)7

[ Voor 99% gewijzigd door paulv1973 op 17-08-2013 11:19 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
bluemoon23 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 01:03:
[...]

Ik heb een idee.
De wasmachine s`nachts laten draaien met tijdklok of misschien heeft de wasmachine zelf wel een ingebouwde tijdschakelklok, en overdag leveren de PV-panelen gewoon.
Hoppa, geen overbelasting van de kabels. ;)

Het zal waarschijnlijk officieel niet mogen, maar is zonder verdere aanpassingen in de meterkast te doen.
Gewoon een minizekeringenkastje (laten) installeren op de aansluiting waar nu de wasmachine is aangesloten. Het gaat erom dat als er kortsluiting ontstaat in de wasmachine er niet 16 A uit de omvormer plus 16 A uit het net op de plaats van de kortsluiting gaat lopen. De installatie is niet gemaakt om dat te overleven. 16+16=32

Bovendien creeër je een kans voor je verzekeringsmaatschappij om geen schade uit te hoeven keren bij brand met dit soort knutseloplossingen.

Overigens als je overdag je WM aanzet dan loopt de stroom rechtstreeks van de PV naar de WM, niet via de zekeringkast; geen kabel die overbelast raakt.

• Carbon
  • Laatst online: 24-11 15:20

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Dre schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:56:
4) Één aardlekschakelaar in je gewone meterkast lijkt mij voldoende
Je mag maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar plaatsen!

Hangen er al 4 groepen achter dan moet je er een aardlekschakelaar bijplaatsen!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als je geen stopcontacten achter die groep hebt zitten, hoeft er ook geen aardlekschakelaar voor die groep gebruikt te worden.
Beter is om het gewoon wel te doen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

Of los het op met een alamat, zo heb ik het hier gedaan. Ik zat qua groepen al vol op de aardleks, dus ik heb de beltrafo eruit getrokken en vervangen door een adapter. Alamat erin en probleem opgelost :P

Officieel heb ik ook geen aardlek nodig omdat de AEG direct is aangesloten zonder stekker, maar kwaad kan het niet :)

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:42:
Of los het op met een alamat, zo heb ik het hier gedaan.
Tip voor wie een meterkast heeft met weinig ruimte: ETI heeft aardlekautomaten (alamat) die net zo breed zijn als een zekering automaat.

http://www.groepenkastbes...maat-B-16A-30ma-1P+N.html

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

hb1964 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 12:56:
[...]

Overigens als je overdag je WM aanzet dan loopt de stroom rechtstreeks van de PV naar de WM
Alleen als beide groepen op dezelfde fase zitten!

• Dre
  • Niet online

Dre

Carbon schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 16:15:
[...]

Alleen als beide groepen op dezelfde fase zitten!
Lees jij wel waar de hele discussie en vraag over gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 17-08-2013 21:45 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SasJo schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 08:04:
Deze keer een vraag voor mezelf. Heb hem ooit al eens aangekaart, maar wil er nu toch nog eens induiken. Heb nu zelf harde Plugwise cijfers over mijn 4 panelen die op NOORD (veranda) liggen met hellingshoek 15gr, en daar is door overdimensionering niets mis mee!

Situatie;
Dakkapel ca 5x2m plat, noordzijde, erboven 3 dakpannen tot de nok, helaas is de balkdikte van dakkapel slechts 10cm 8)7 , dakleer is 5 jaar oud, dakkapel is stevig en in goede conditie.

Het gaat me om foto's van iemand die onderstaand heeft;

- Panelen komen in portrait richting NOORD (omvormer[s] nu niet van belang).
- Dus de hoge kant boven de pannen en de lage zijde aan noordzijde.
- Balken kunnen niet veel extra gewicht aan, dus behalve gebruik van stoeptegels, wil ik de om de 80cm een strip aluminium omhoog leggen, tot onder de dakpannen, en bevestigen op dakbeschot/tengels.
- 15gr hellingshoek.

(tzt worden het 2 setjes ivm wens [ 8) ] voor 2x Steca500)
Aluminiumshop heeft portret beugels en deze bevallen hier goed op een kleinere dakkapel gericht op het westen. Ze maken de beugels op maat, je kan elke hoek opgeven, minimaal 10 graden. Mijn exemplaren zijn 10 graden en dat was genoeg om nieg boven de nok uit te komen.

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Dre schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 19:43:
[...]

Lees jij wel waar de hele discussie en vraag over gaat?
Blijkbaar niet :)

In dit specifieke geval (extra 1 fase verdelerkast) heb je gelijk.

btw Als je een extra verdeler achter de groepenkast plaatst is het verstandig om deze i.v.m. de selectiviteit lager te zekeren.

• Dre
  • Niet online

Dre

Carbon schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:51:
[...]

Blijkbaar niet :)

In dit specifieke geval (extra 1 fase verdelerkast) heb je gelijk.

btw Als je een extra verdeler achter de groepenkast plaatst is het verstandig om deze i.v.m. de selectiviteit lager te zekeren.
Ik denk dat de gevolgen van selectiviteit in dit geval wel te overzien zijn....daarbij heb je niet veel tot geen ruimte voor selectiviteit. (bijv. 3×25A hoofdzekering en 1×16A wasmachine)

Is er trouwens wel een veiligheidsrisico als je de subverdeler niet afzekerd in je hoofdverdeler? Mijn kabel naar de straat is immers ook pas afgezekerd aan de afgaande zijde (in mijn woning).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Welke diameter ligt er tot je woning?

• Dre
  • Niet online

Dre

Oppervlakte zal iets zijn van 6mm2 of 10mm2 denk ik zo. Hoezo? Zie 2 posts hieronder, blijkbaar 16mm2.

[ Voor 49% gewijzigd door Dre op 18-08-2013 16:38 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is een belangrijke factor voor wat er gebeurt bij overbelasting/sluiting vóór de zekering :)
De bewoording van Carbon was goed: selectiviteit is aan te raden.
Gaat wel weer offtopic trouwens...

• speur
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-07 19:42
Dre schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 14:03:
Oppervlakte zal iets zijn van 6mm2 of 10mm2 denk ik zo. Hoezo?
Tegenwoordig wordt er voor aansluitleidingen meestal (4x)16mm2 Cu gebruikt. Deze is geschikt tot iets van 3x80A (de grootste kleinverbruikaansluiting). In het verleden zijn wel veel andere, kleinere diameters gelegd. Het is dus afhankelijk hoe oud je huis en de aansluitleiding zijn.
Pagina: 1 ... 72 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.