Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Iemand enig idee hoelang dat overmaken duurt?kweenie schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:44:
Ik was net op tijd met m'n subsidie aanvraag. Vorige week ingediend en kreeg gisteren bevestiging dat het overgemaakt gaat worden
Verwijderd
En eerlijk gezegd, een setje neer laten leggen van zeg maar dat nu nog wel te doen is financieel, dan heb je het over 3-6 panelen vind ik de moeite niet waard. Wil als het ik het doen, gewoon goed dus. Dus oost en west vol leggen zodat we ons jaar verbruik halen ~2800 kWh.
Verwijderd
Ik zit op west, heb het laten leggen (op de electra binnen na). Het kan relatief goedkoopProudElm schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:10:
Hier zit ik op 10 jaar.. oost/west dak. Kan niks zelf doen.. Wordt gewoon net te duur. Plus we hebben een x bedrag aan spaargeld, daar moet een minimum van overblijven. Dus dan wordt het krap rekenen. (komt momenteel niks bij, juist eerder af).
Nog even wat adresjes zoeken
Lokale inkoop actie hier kom ik op €1.71 €/wp voor een 3675 wp,.. Zal vast een goeie deal zijn, maar 6200 euro heb ik niet liggen. (Is wel inclusief alles). En met dit zou ik me jaar verbruik dekken.
Ook nog een berekening voor 2205 wp 4348 (1,91). Maar dit zou maar ~ 1600 kWh opleveren (voorzichtig geschat).
[ Voor 18% gewijzigd door ProudElm op 08-08-2013 14:23 . Reden: toevoeging optie2 ]
Verwijderd
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2013 14:26 ]
[ Voor 26% gewijzigd door DanTm op 08-08-2013 14:34 ]
Die 6200 is inclusief installatie. Ook binnen. Dus kabel, extra groep maken enz. Dan nog steeds erg pittig? Was toen van mening dat het verder een goeie deal was. Maar jaBarrycade schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:26:
Zelfs bij NRG bv kan je setjes vinden van 15-16 panelen en een SMA 3000 TL 21 (zonder installatie voor 4300-4700 afhankelijk van de panelen). Mijn installateur rekende +/-50 euro per paneel installatie kosten. Dus die 6200 is wel erg pittig.
Verwijderd
Er vanuitgaande dat er geen hak of breekwerk nodig is, is een groepje aanleggen echt kinderspel.ProudElm schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:46:
[...]
Die 6200 is inclusief installatie. Ook binnen. Dus kabel, extra groep maken enz. Dan nog steeds erg pittig? Was toen van mening dat het verder een goeie deal was. Maar ja
Ik heb Canadian Solar 245wp all blacks op een AEG PV4600
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2013 14:50 ]
16x HJ solar 260wp black
Omniksol 4.0k
1,30/wp ex montage ex subsidie
Zoals maxtrash al zegt ligt het er aan wat je zelf ook wilt en op wat voor dak het moet enz.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Voor het aanvragen van subsidie is het noodzakelijk dat u uw aankoopbewijs of de opdrachtbevestiging van de aanschaf van de zonnepanelen meestuurt. U kunt dus niet op basis van een offerte subsidie aanvragen.
Komen ze nu mee. paar weken geleden gaven ze aan dat je ook alleen met een offerte wel kunt aanvragen. Gaan ze nu eindelijk strenger controleren
een ondertekende offerte geld als aankoopbewijs. Het hoeft dus geen factuur te zijn, maar wel een bewijs dat je tot aankoop overgaat.silvester6 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:54:
Aankoopbewijs noodzakelijk voor aanvraag subsidie
Voor het aanvragen van subsidie is het noodzakelijk dat u uw aankoopbewijs of de opdrachtbevestiging van de aanschaf van de zonnepanelen meestuurt. U kunt dus niet op basis van een offerte subsidie aanvragen.
Komen ze nu mee. paar weken geleden gaven ze aan dat je ook alleen met een offerte wel kunt aanvragen. Gaan ze nu eindelijk strenger controleren
sommige firma's geven je niet eens meer dan een offerte...silvester6 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:54:
Aankoopbewijs noodzakelijk voor aanvraag subsidie
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
hier oost-west.ProudElm schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:10:
Hier zit ik op 10 jaar.. oost/west dak. Kan niks zelf doen.. Wordt gewoon net te duur. Plus we hebben een x bedrag aan spaargeld, daar moet een minimum van overblijven. Dus dan wordt het krap rekenen. (komt momenteel niks bij, juist eerder af).
En eerlijk gezegd, een setje neer laten leggen van zeg maar dat nu nog wel te doen is financieel, dan heb je het over 3-6 panelen vind ik de moeite niet waard. Wil als het ik het doen, gewoon goed dus. Dus oost en west vol leggen zodat we ons jaar verbruik halen ~2800 kWh.
geen subsidie.
zelf leggen.
tvt net op de 7 jaar. (als ik het nu nog een keer doe, dan kom ik onder de 6 jaar met gemak)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Alles zelf gedaan
[ Voor 20% gewijzigd door paulv1973 op 08-08-2013 22:00 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ben even het dak op gekropen voor de juiste maten.migjes schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:58:
ben geen tetris voorstander (hoewel ik dat zelf ook een beetje heb)
ik heb geen maten van het dak, maar volgens mij past er een stuk meer op als je nu schetst.
Op de oostzijde heb ik 2 bruikbare vlakken waaronder 1 met kans op schaduw later in het jaar.
Vak 1 is 4,60m bij 1,80m (lxb) met 1 obstakel de beluchting van het riool. Vak 2 is naast de dakkapel onder dakraam 2,85m bij 1,90m (onderkant onderste pan onderkant dakraam) met 1 obstakel de beluchting voor het knieschot.

Aan de westzijde ook 2 vlakken met wat obsakels, waaronder rookgasafvoer, uittrede wasemkap en ventilatie knieschot. Vak 1 is 4,50m bij 1,50m en vak2 is 3,0m bij 1,90m.

Suggesties, welke maat paneel ik dan het best kan nemen?
Weet nog niet wat er allemaal in de handel is, maar zal zelf ook op zoek gaan.
Nu.nl faalt:
De subsidieaanvragers kregen bij de aanschaf van zonnepanelen een tegemoetkoming van maximaal 650 euro. Daarmee is een installatie te kopen met een vermogen die voor een gemiddeld huishouden genoeg energie opwekt.
[ Voor 42% gewijzigd door SalimRMAF op 09-08-2013 03:06 ]
Gulfstream G650
Het verlaagd BTW tarief op arbeitskosten (6% ipv 21%) is nog tot 1 maart 2014 van kracht. Als je ze dus wilt laten leggen, dan is het denk ik verstandiger om dat nog voor 1 maart 2014 te doen dan te hopen op een nieuwe subsidie regeling.
Nog iets gecompliceerder dan dat, de 650 euro is geldig bij installaties tot 3500Wp. Even plat geslagen kreeg je de subsidie van 650 euro alleen bij een installatie van kleiner dan 3500Wp en een kostprijs van circa 4300 euro.LeechGuy schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 08:08:
Wachten op een nieuwe regeling heeft volgens mij geen zin. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de subsidie regeling weer maximaal 650 Euro uitkeert. Bij een kWh prijs van 22 cent per kWh staat 650 Euro gelijk aan 2955 kWh. Als je dus 2955 kWh of meer op wekt met je panelen dan ben je dus voordeliger uit wanneer je nu legt dan dat je nog een jaar wacht.
Het verlaagd BTW tarief op arbeitskosten (6% ipv 21%) is nog tot 1 maart 2014 van kracht. Als je ze dus wilt laten leggen, dan is het denk ik verstandiger om dat nog voor 1 maart 2014 te doen dan te hopen op een nieuwe subsidie regeling.
Veel mensen hadden een lagere Wp prijs of een kleinere installatie, dus minder dan de 650 subsidie. Er zijn te veel mensen die rekenen met xxxx€ - 650. Bzzzzt
De subsidie is klaar, en ik denk ook niet dat er nog een nieuwe subsidie komt in dezelfde vorm. De nieuwe vorm om te kunnen salderen met een ander dak binnen de gemeente lijkt me dan weer een heel goed idee. Vol die bollenschuren!
...rdfeij schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:45:
Voorlopig betalen we wel allemaal voor deze subsidie. Ik zag op mijn jaarnota (online specificatie van Greenchoice) iets van 0,011 euro per dag staan dat betaald wordt aan SDE+. Ik mag dus verwachten dat de subsidie volgend jaar gewoon doorgaat of dat ik het bedrag dat we extra betalen niet meer op mijn volgende eindnota zie..
Dit is iets voor de duurzame kroeg of een "Waar gaat de (energie) belasting heen" topic. De overheid is vrij de belasting aan te wenden voor willekeurige doelen (o.a. subsidies). Er is geen verband tussen energie belasting en (zonnepanelen) subsidie. Daarnaast is het 11 cent per kWh, niet per dag.
Verwijderd
Punt is meer dat ik met het huidige rendement prima bereid ben meer panelen neer te leggen, maar dit niet loont omdat het eigen verbruik nu al is wegecompenseerd. Als het delen van het dak ook weer op het salderen neerkomt schieten velen hier er weinig mee opdatabeestje schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:40:
De subsidie is klaar, en ik denk ook niet dat er nog een nieuwe subsidie komt in dezelfde vorm. De nieuwe vorm om te kunnen salderen met een ander dak binnen de gemeente lijkt me dan weer een heel goed idee. Vol die bollenschuren!
Beetje Off topic, excuses.Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:00:
[...]
Punt is meer dat ik met het huidige rendement prima bereid ben meer panelen neer te leggen, maar dit niet loont omdat het eigen verbruik nu al is wegecompenseerd. Als het delen van het dak ook weer op het salderen neerkomt schieten velen hier er weinig mee op
Er zijn genoeg mensen welke een dak hebben (in Julianadorp) welke totaal niet geschikt is voor panelen. Dan heb ik het niet over oost of west. Maar mensen met een klein stukje oost-west punt dak van 2 meter hoog. Die hebben niet eens de ruimte om hun eigen verbruik af te dekken.
Die zouden er best gebaat bij kunnen zijn als deze op het dak van de bollenschuur (mooi zuid 20 graden) mogen leggen/gebruiken (en wel zelf de "installatie" betalen, of aandeel hiervan) en deze opbrengst (of deel daarvan) kunnen verrekenen met hun verbruik.
Voorbeeld: Installatie 30kWp, 10 mensen kunnen inschrijven, dus ~3MWh pp/jr, dakhuur 100 euro pp/jr. Eenmalige inleg voor 1/10 deel aanschaf 30kWp. Winst?
Ik heb de max power van 3000 naar 3060 gezet, maar twijfel nog of ik de 10 min average ook moet gebruiken. Dit zou volgens mij betekenen dat ik binnen die 10 minuten veel hogere spikes kan krijgen, met mijn 3600wp systeem zou dat af en toe flink hoger kunnen zijn. Vraag mij af of dat gezond is voor de omvormer.
Ik heb dat inderdaad wel eens gelezen.DanTm schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:02:
zijn er mensen die in Sunny Design de 'Temporal control of the power limitation' op 10 min average gezet hebben?
Ik heb de max power van 3000 naar 3060 gezet, maar twijfel nog of ik de 10 min average ook moet gebruiken. Dit zou volgens mij betekenen dat ik binnen die 10 minuten veel hogere spikes kan krijgen, met mijn 3600wp systeem zou dat af en toe flink hoger kunnen zijn. Vraag mij af of dat gezond is voor de omvormer.
Maar persoonlijk vond ik het verontrustend dat er met Googlen maar heel weinig over dit soort 'tweaks' te vinden is (ook internationaal). Volgens mij is er dus ook 0.0 info over mogelijke effecten op de levensduur van de omvormer, terwijl ik het wel mogelijk acht dat die onder dit soort 'overclocken' zal lijden. Het ding is rated op 3kW, niet 3.06... hoe klein het verschil ook is.
Daarbij gaat men er sowieso al van uit dat de omvormer het eerste zal falen in het PV systeem. Gezien de kosten van vervanging en de in mijn geval geringe aftopping (enkele piekjes, vooral in het voorjaar), heb ik er zelf vanaf gezien hiermee te prutsen.
Je hebt tegenwoordig ook van die 'platte-aan-/afvoer-pannen' (nieuw woord gok ikGrim20 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:45:
[...]
Ben even het dak op gekropen voor de juiste maten.![]()
Op de oostzijde heb ik 2 bruikbare vlakken waaronder 1 met kans op schaduw later in het jaar.
Vak 1 is 4,60m bij 1,80m (lxb) met 1 obstakel de beluchting van het riool. Vak 2 is naast de dakkapel onder dakraam 2,85m bij 1,90m (onderkant onderste pan onderkant dakraam) met 1 obstakel de beluchting voor het knieschot.
[afbeelding]
[afbeelding]
Aan de westzijde ook 2 vlakken met wat obsakels, waaronder rookgasafvoer, uittrede wasemkap en ventilatie knieschot. Vak 1 is 4,50m bij 1,50m en vak2 is 3,0m bij 1,90m.
[afbeelding]
[afbeelding]
Suggesties, welke maat paneel ik dan het best kan nemen?
Weet nog niet wat er allemaal in de handel is, maar zal zelf ook op zoek gaan.
Zou je op 2 manieren kunnen helpen: en geen schaduw van de pijpjes en wellicht meer ruimte voor je panelen als je deze dan over de aan-/avfoer heen legt.
Ik heb helaas geen bronnen maar wellicht dat iemand anders hier meer info over heeft?
Verwijderd
Verwijderd
Rookgasafvoer en wasemkap dampen die behoorlijk op temperatuur zijn onder je panelen uit laten komen lijkt me allereerst niet goed voor je panelen. Tevens als je die vlak onder je panelen plaatst zal er terugslag plaatsvinden van de dampen en dat is niet bevoordelijk voor de trek/afvoer van de dampen. Dat laatste weet ik zeker omdat ik een kap had op de schoorsteen en de ventialtie en afzuiging van mijn afzuigkap nu beter zijn na het verwijderen van die kap (en die zat nog op redelijke afstand van de pijpen).Niek_ schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:36:
[...]
Je hebt tegenwoordig ook van die 'platte-aan-/afvoer-pannen' (nieuw woord gok ik) daarmee kan je er vrij simpel voor zorgen dat je geen last heb van de opstaande afvoeren. Sommige afvoeren mogen dan zelfs (voor zover ik weet) onder een zonnepaneel geplaatst worden. Dit geld volgens mij in ieder geval voor ontluchtingsafvoeren maar ik zou me voor kunnen stellen dat de AANvoer van de CV hier ook onder zou kunnen.
Zou je op 2 manieren kunnen helpen: en geen schaduw van de pijpjes en wellicht meer ruimte voor je panelen als je deze dan over de aan-/avfoer heen legt.
Ik heb helaas geen bronnen maar wellicht dat iemand anders hier meer info over heeft?
Dat is een boute uitspraak, er zijn veel omvormers die het zonder instellingen prima doen. Voor verschillende waardes van prima.Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:58:
Kies voor een EATON omvormer....lekker simpel plug and play....niks geen instellingen....gewoon gaan met die banaan voor het beste rendement
Ik denk dat de StecaGrid wel een omvormer is die mag schuren met de "het beste rendement" titel. 98% voor een 3kW omvormer is gewoon uitstekend.
Er is niks in de datasheet van de Eaton omvormers wat me echt aanspreekt of uitblinkt ten opzichte van de competitie. Nog steeds geen ingebouwd wifi of netwerk, is het echt 2013?
Verwijderd
Dat is waar...de netwerkfunctie...mocht men daar behoefte aan hebben is als uitbreiding los verkrijgbaar van zowel Eaton als van chint. Maar verder omdat hij zo simpel is een prima keuze voor iemand die zonnepanelen plaatst en verder er geen omkijken naar wil hebben.databeestje schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:47:
[...]
Dat is een boute uitspraak, er zijn veel omvormers die het zonder instellingen prima doen. Voor verschillende waardes van prima.
Ik denk dat de StecaGrid wel een omvormer is die mag schuren met de "het beste rendement" titel. 98% voor een 3kW omvormer is gewoon uitstekend.
Er is niks in de datasheet van de Eaton omvormers wat me echt aanspreekt of uitblinkt ten opzichte van de competitie. Nog steeds geen ingebouwd wifi of netwerk, is het echt 2013?
net zo als power-one/sma/omnik etc.....Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:08:
[...]
Dat is waar...de netwerkfunctie...mocht men daar behoefte aan hebben is als uitbreiding los verkrijgbaar van zowel Eaton als van chint. Maar verder omdat hij zo simpel is een prima keuze voor iemand die zonnepanelen plaatst en verder er geen omkijken naar wil hebben.
verder niks bijzonders.
is er gewoon 1 uit een dozijn. niet slecht niet bijzonder goed.
(is de website van eaton weer in de lucht met de specs?
geen idee wat daar aan de hand was, maar waren erg slecht te vinden en geen specs van de nieuwere modellen alleen van de oude modellen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Vandaar dat ik AAN ook met hoofdletters had geschreven...Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:00:
[...]
Rookgasafvoer en wasemkap dampen die behoorlijk op temperatuur zijn onder je panelen uit laten komen lijkt me allereerst niet goed voor je panelen. Tevens als je die vlak onder je panelen plaatst zal er terugslag plaatsvinden van de dampen en dat is niet bevoordelijk voor de trek/afvoer van de dampen. Dat laatste weet ik zeker omdat ik een kap had op de schoorsteen en de ventialtie en afzuiging van mijn afzuigkap nu beter zijn na het verwijderen van die kap (en die zat nog op redelijke afstand van de pijpen).
Aanvoer CV en ontluchting standpijp kunnen prima onder een zonnepaneel als je het mij vraagt.
Afvoer ventilatie wellicht ook wel. Dat kan niet warmer worden dan 25 graden als je een vriendin hebt die het altijd koud heeft.
Afvoer CV is inderdaad minder briljant, maar dan nog blijven er genoeg mogelijkheden over om onder een paneel uit te laten komen en er zo voor te zorgen dat je meer panelen kwijt kan of minder schaduw hebt.
Verwijderd
en ook nog eens 10+ jaar garantie heeft.
vaak is het even zoeken, maar ze bestaan.
Ik heb hem nu gevonden denk ikVerwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:54:
de beste omvormer is altijd nog de omvormer die zijn ideale punt heeft precies op de mpp van je panelen,
en ook nog eens 10+ jaar garantie heeft.
vaak is het even zoeken, maar ze bestaan.
YouTube: Stecagrid 3000 coolcept
Erg mooi iedergeval.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Ja ik ook niet maar ik heb een hele verzameling inmiddelsVerwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:50:
Ben alleen niet zo voor ventilatoren in een omvormer als men ook zonder zou kunnen. Maar dat is meer een persoonlijk iets.
Effekta zonder fan
Fronius met fan maar in de schuur dus geen last
Kostal piko met fan
Steca 3000 met fan en nog niet gehoord
Ik kan je vertellen dat de piko de luidruchtigste is en is echt stil, dus het stoort me niet.
Ik heb wel eens een mastervolt gehoord en dat is een 747 vergeleken bij de piko.
Verwijderd
Daar hebben we de 7 jaar garantie voorVerwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:44:
Ach...het gaat me niet zo om het geluid maar meer op de faal kans bij bewegende of draaiende delen.
Even voor de goede orde: de stroom van de 'schaduwpanelen' is in het relais tegengesteld aan de stringstroom (hierdoor werken bypassdiodes), niet optellen maar in mindering brengen dus. De emk vindt alleen plaats bij een dI/dt dus bij het openen van de schakelaar daalt de stroom meteen. Deze spanningspuls zorgt er ook voor dat je volgens mij beter een 2kV/10A DC relais dan een 12V/150A relais kan gebruiken.WoudseHoeve schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:00:
[...]
Door je schakelaar loopt een som van stromen. Zodra ze niet meer in de schaduw liggen en je ze weer wilt bij schakelen loopt er:
De kortsluitstroom door de 2 panelen = >8A ?
De stroom door de rest van de panelen = ~8A.
Totaal 16A .
Wet van Lenz :
Emk van inductie is dusdanig gericht dat hij de oorsprong van zijn ontstaan tegen werkt.
Het verminderen van de stroom van 16A naar 8 A zal dus resulteren in een hoge spanning over de contacten van de schakelaar. Daar blijft dus nog kort die 16A lopen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Ik zou eerst Recom Black panther panelen krijgen maar dit is nu omgezet naar de Yingli Panda YL250C-30b Black panelen.
Kan iemand vertellen welke van deze 2 panelen de beste is met de Omniksol 3.0 TL omvormer.
zijn er test resultaten van de Yingli Panda YL250C-30b Black panelen?
Yingli Solar levert ook uitstekend presterende panelen en is een populair merkVerwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:13:
Heeft er iemand ervaring met de Yingli Panda YL250C-30b Black panelen?
Ik zou eerst Recom Black panther panelen krijgen maar dit is nu omgezet naar de Yingli Panda YL250C-30b Black panelen.
Kan iemand vertellen welke van deze 2 panelen de beste is met de Omniksol 3.0 TL omvormer.
zijn er test resultaten van de Yingli Panda YL250C-30b Black panelen?
Yingli Panda YL250C-30b Datasheet : link (even zoeken op Yingli green energy en je type)
Recom Black panther PDF: link
Zoals ik kan zien ligt de module efficienty hoger van de yingli's, maar is de spanning lager dan de recom blacks.
Iemand die uit de gegevens in de link meer info kan halen? Mijn kennis is beperkt daarin.
Uit je posthistorie: 12 zonnepanelen Dak ligt op het zuid westen,210 graden in ieder geval bijna op het zuiden met een hellingshoek van ongeveer 18 graden, ik heb alleen smorgens wat schaduw tot ongeveer 10.30 uur vanwege een boom.
Misschien is een omvormer met schaduwmanagement een veel beter idee?
Sma bijvoorbeeld?
Lees dit verhaaltje maar eens.
Persoonlijk zou ik me drukker maken over het schaduwprobleem wat je duidelijk hebt en hoe dit zo goed mogelijk op te lossen, dan over de minimale verschillen in efficientie van de verschillende fabrikanten van de panelen onderling.
Ik neem aan dat je de omvormer en de panelen nog niet gekocht hebt? Heeft de leverancier niet gevraagd naar de schaduw situatie? Schaduwsituatie in de zomer tot 10.30 uur? Schaduw in de winter nog langer?
.Mocht je nog voor een SMA kiezen:
Je kan je configuratie eenvoudig in sunnydesignweb invoeren, dan krijg je een idee welke je nodig zou hebben. Kies nieuw project.
Als je hulp daarin nodig hebt hoor ik het wel. Via PM mag ook.
Met de SMA kunnen alle panelen gewoon in 1 string.
Optitrack staat standaard uit op de SMA omvormer. Deze kan je aanzetten via bluetooth.
Ik log mijn opbrengst (en verbruik=onzichtbaar, behalve voor mij) via 2 youlessen in de meterkast en 2 losse 1-fase dinrail kwh meters via S0 naar PVOutput.org. Werkt perfect en is helaas wel iets omslachtiger dan Omniksol wifi.
[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2013 01:18 . Reden: typo ]
Een zonnepaneel is toch geen spoel dus van emk zal nauwelijks sprake zijn.Proton_ schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 21:33:
[...]
Even voor de goede orde: de stroom van de 'schaduwpanelen' is in het relais tegengesteld aan de stringstroom (hierdoor werken bypassdiodes), niet optellen maar in mindering brengen dus. De emk vindt alleen plaats bij een dI/dt dus bij het openen van de schakelaar daalt de stroom meteen. Deze spanningspuls zorgt er ook voor dat je volgens mij beter een 2kV/10A DC relais dan een 12V/150A relais kan gebruiken.
snameroc
In de Sketchup tekening heb ik de twee onder een kap van onze buren ook getekend en ook volgelegd met panelen (niet in beeld in onderstaand screenshot), maar het gaat om het linker huis welke zichtbaar is in het onderstaande screenshot. Het dak terras zit aan de zuid kant, het dak zelf ligt op het noorden (hoek van het dak 18~20 graden).

(klik voor vergroting)
Omdat het dak op het noorden ligt, zal het rendement van de panelen niet optimaal zijn. Om dit zoveel mogelijk te compenseren wil ik het hele dak vol leggen. Op het moment kijk ik naar Yingli Panda's van 270/275 Wp. Mijn aanname is nl. dat een paneel met een hoger rendement, bij minder licht inval meer vermogen zal leveren dan een paneel met een lager rendement. Daarnaast zullen ze in de zomer maanden moeten knallen, want van november t/m februari zal er niet veel gebeuren omdat ze dan grotendeels of geheel in de schaduw liggen. Dan hoop ik dus op heel veel diffuus licht
Volgens de Sketchup tekening passen 12 panelen in portrait en 7 in landscape. Kunnen deze allemaal op 1 string gecombineerd worden en is het verstandig om dat te doen? Als dat kan en verstandig is, dan zou ik nl. een 2e string kunnen gebruiken voor 6 panelen op het dakterras op het zuiden. De manier waarop ik ze nu getekend heb op het dakterras zal niet mogen vermoed ik, maar zolang ik geen brief van de gemeente krijg wil ik ze wel zo neerleggen. Daarna kan ik ze altijd nog plat leggen (It's easier to ask forgiveness than it is to get permission).
Kunnen beide strings afzonderlijk gelogd worden? Als dat niet kan, dan overweeg ik twee losse omvormers.
De schoorsteen (hoogte heb ik gegokt) veroorzaakt de meeste schaduw. Met name in het voor- en najaar in de ochtend is de schaduw lang een gaat over meerdere panelen heen (screenshot is 21 september om 10:01).
Kan een OptiTrack achtig systeem dit compenseren, of is het verstandiger om met micro-inverters of poweroptimizers te gaan werken?
Er vanuitgaande dat ik zoveel mogelijk kWh wil opwekken en ik het rendement (kWh/kWp) van het gehele systeem minder/niet belangrijk vind, zijn er dan panelen die ik juist zou moeten verwijderen omdat zonder deze panelen er meer kWh per jaar opgewekt zou worden? Bijvoorbeeld met 19 panelen 2000kWh en met 17 panelen 2100kWh. Dat een bepaald paneel economisch gezien niet verantwoord is vind ik niet erg, maar hij moet geen negative invloed hebben op de totaal opbrengst.
Bovenaan het dak zitten twee ontluchters. Ik denk dat deze er voor zorgen dat, wanneer de wind onder de pannen slaat, de wind er dan door deze ontluchters uit kan. Zijn deze laag genoeg om daar een paneel over heen te kunnen leggen?

(klik voor vergroting)
Het huis op de foto is eenzelfde huis als het onze, alleen heeft deze het dak op het oosten en staat de schoorsteen en WTW ontluchter op een andere plaats. Op de ene helft van het dak passen 6 panelen portrait naast elkaar omdat ze gebruik maken van een stukje dak van de buren. Het dak is 5,76m breed. Afgezien van het feit dat dat bij ons niet gaat, wil ik dat ook niet.
Vraag me niet waarom ze de twee meest rechtse panelen niet naast de schoorsteen hebben gelegd zodat ze geen last zouden hebben van de schaduw van de schoortseen. Misschien dat beide net niet gaat, maar dan had ik er tenminste toch een neergelegd. Ik vind dit ook geen reclame voor het bedrijf wat ze gelegd heeft. Het komt op mij over alsof ze niet echt weten waar ze mee bezig zijn. Nou weet ik dat zelf ook niet, dus dat zou dan wel weer goed passen
Al vast bedankt voor het lezen van dit hele relaas, bijna net zoveel werk als het maken van de hele Sketchup tekening
Ze l*len zo duur dat ze het op denduur ook zelf nog geloven, idd, een zonnepaneelsnameroc schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:29:
[...]
Een zonnepaneel is toch geen spoel dus van emk zal nauwelijks sprake zijn.
is niet inductief en zelfs niet capacitief, terwijl het wel het karakter heeft van een accu of elco
maar de lading niet kan vasthouden als bij een accu of elco.
Verwijderd
AUijtdehaag schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:15:
[...]
Yingli Solar levert ook uitstekend presterende panelen en is een populair merk
Yingli Panda YL250C-30b Datasheet : link (even zoeken op Yingli green energy en je type)
Recom Black panther PDF: link
Zoals ik kan zien ligt de module efficienty hoger van de yingli's, maar is de spanning lager dan de recom blacks.
Iemand die uit de gegevens in de link meer info kan halen? Mijn kennis is beperkt daarin.
Uit je posthistorie: 12 zonnepanelen Dak ligt op het zuid westen,210 graden in ieder geval bijna op het zuiden met een hellingshoek van ongeveer 18 graden, ik heb alleen smorgens wat schaduw tot ongeveer 10.30 uur vanwege een boom.
Misschien is een omvormer met schaduwmanagement een veel beter idee?![]()
Sma bijvoorbeeld?
Lees dit verhaaltje maar eens.
Persoonlijk zou ik me drukker maken over het schaduwprobleem wat je duidelijk hebt en hoe dit zo goed mogelijk op te lossen, dan over de minimale verschillen in efficientie van de verschillende fabrikanten van de panelen onderling.
Ik neem aan dat je de omvormer en de panelen nog niet gekocht hebt? Heeft de leverancier niet gevraagd naar de schaduw situatie? Schaduwsituatie in de zomer tot 10.30 uur? Schaduw in de winter nog langer?
.Mocht je nog voor een SMA kiezen:
Je kan je configuratie eenvoudig in sunnydesignweb invoeren, dan krijg je een idee welke je nodig zou hebben. Kies nieuw project.
Als je hulp daarin nodig hebt hoor ik het wel. Via PM mag ook.
Met de SMA kunnen alle panelen gewoon in 1 string.
Optitrack staat standaard uit op de SMA omvormer. Deze kan je aanzetten via bluetooth.
Ik log mijn opbrengst (en verbruik=onzichtbaar, behalve voor mij) via 2 youlessen in de meterkast en 2 losse 1-fase dinrail kwh meters via S0 naar PVOutput.org. Werkt perfect en is helaas wel iets omslachtiger dan Omniksol wifi.
Zie het verschil tussen optitrack aan en uit, een paar paginas terug.Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 07:44:
Is het verschil tussen een SMA en een OMnik dan echt zo groot en verschilt het echt veel in productie i.v.m. schaduw?
[...]
Bij mijn neef ook een sma geinstalleerd. Dak op zuid met buurman zijn boom er nog voor.
Na het inschakelen optritrack, schoot de produktie omhoog. Helaas geen live beelden ervan.
Heb je de link wel bekeken die ik je in de vorige post heb laten zien?
Kortom, heb je last van (deel)schaduw, doe er dan wat aan. Met SMA of een ander merk omvormer die er ook mee om kan gaan, of micromvormers of geen panelen of whatever. Maar een omvormer kiezen die daar slecht mee om kan gaan is niet slim.
Je krijgt spijt als je er niets aan doet.
Nog een interessant linkje..
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2013 10:57 . Reden: typo ]
nee verschil is niet zo groot.Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 07:44:
Is het verschil tussen een SMA en een OMnik dan echt zo groot en verschilt het echt veel in productie i.v.m. schaduw?
[...]

een omnik met schaduw. (veel schaduw, 2x een dakkapel + een cv pijp)
tegen over een vergelijk baar systeem zonder schaduw.
zorg dat de V hoog genoeg is en bijna iedere omvormer kan met schaduw overweg.
optitrack (of de variant van een andere omvormer) kan dan nog wel wat bij stellen, maar of het de prijs waardig is, heb ik dan wel de twijfels over.
Verwijderd
SunnySel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Om 13:40 is OptiTrac op Zon2 aangezet.SunnySel schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:07:
Hier even een voorbeeld hoe optitrack op sma werkt.
2 identieke sets 13 panelen op een omvormer, beide een string van 8 en een string van 5.
Liggend op hetzelfde dak naast elkaar, gericht oost, helling 20 graden.
Alleen de ene set heeft last van schaduw van een schoorsteen vanaf 11.30u. ( verder in het jaar daar minder last van hoop ik)
Vanmiddag op een gegeven moment optitrack aangezet en je ziet de produktie van zon2 weer toenemen.
[img=678,303]http://i47.tinypic.com/qsp101.png"[/img]
Ter vergelijk ook de grafiek van zon1 die geen schaduwprobleem heeft.
Verwijderd
Ga ik eens op safe is het nog niet goedsnameroc schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:29:
Een zonnepaneel is toch geen spoel dus van emk zal nauwelijks sprake zijn.
Je hebt gelijk dat de zelfinductie waarschijnlijk verwaarloosbaar zal zijn (het gaat dan vooral om de lengte van de hele stroomkring, niet alleen de panelen zelf). Wat ik bedoelde te zeggen is dat een een 12V/150A relais gebruiken om panelen met een open klemspanning per stuk van >30V (zeg 60V/10A) te schakelen waarschijnlijk niet binnen de specs valt en dat de overdimensionering op stroom zinloos is omdat er geen hogere stroom dan 1.5*Imp op kan treden. Ik vraag me dus af waarom PClop denkt dat zo'n relais een goede keuze is. Waarschijnlijk kent hij die relais beter dan ik, ik werk er nooit mee
Om bij de oorspronkelijke vraag te blijven: volgens mij help je hier een omvormer zonder 'optitrack' enorm mee. Er blijven alleen panelen met gelijke instraling over die dus allemaal hetzelfde MPP hebben. Omdat er nu maar één MPP is zal elke omvormer dit probleemloos kunnen vinden.
Als een omvormer dit MPP eenmaal heeft kan het contact weer verbroken worden; de bypassdiodes doen dan hun werk. Leuk gedachtenexperiment van PClop
Of het de moeite waard is: waarschijnlijk niet; een betere omvormer regelen die het gewoon 'goed doet' is handiger.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En heeft die set van de buren ( neem ik aan ) optitrack aan of uit.Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 11:15:
en voor de SMA OptiTrac liefhebbers hier nog een post van SunnySel waar je het effect van OptiTrac goed kunt zien:
SunnySel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
[...]
Om 13:40 is OptiTrac op Zon2 aangezet.
Het feit dat je het aan en uit kan zetten is vreemd, of dat het zonder schaduw slechter zou zijn als het aanstaat, vlakt iets af zeg maar.
Verwijderd
mogelijk in een te klein bereik te diep de V wegtrekken, en of niet vinden.
ik heb ook een sma, optitrac kan geen vermogen maken wat niet aangeboden word (zoals iemand met zijn hiel op een tuinslang)
als ik een kussensloop over 1 paneel leg regeert mijn sma bar slecht
de sungrow&aeg gaan gewoon keurig verder, want die kunnen het nominaal vermogen al leveren vanaf het eerste mpp bereik voltje. ik heb gelukkig alleen wat schaduw vanaf eind oktober tot begin februari
bij oudere omvormers zie je dit ook nominaal vermogen pas beschikbaar vanaf .... volt
Verwijderd
Zon2(bovenste grafiek) had OptiTrac uitstaan en had last van de bovenste schoorsteen.Rol-Co schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:10:
[...]
En heeft die set van de buren ( neem ik aan ) optitrack aan of uit.
Het feit dat je het aan en uit kan zetten is vreemd, of dat het zonder schaduw slechter zou zijn als het aanstaat, vlakt iets af zeg maar.
Zon1 (onderste grafiek) had OptiTrac de gehele dag uit staan maar deze had geen schaduw op die dag.
En het is niet de set van de buren. Beide sets liggen op het zelfde dak het 20 graden helling gelegen op het oosten (85 graden). Het was toen een installatie met 26 Yingli 270 verdeeld over 2 SMA3600 omvormers. Elk met een string van 8 en een string van 5.
Dus rond 13:40 is OptiTrack aangezet op alleen de omvormer van Zon2. En je ziet dat dit meteen een verbetering van het opgewekte vermogen van ongeveer 500 watt oplevert. En door de vergelijking met een identieke set (panelen, helling, strings en omvormer 100% gelijk) zonder schaduw zie je mooi wat schaduw kan doen met een installatie als de omvormer geen goede schaduwmanagement kan doen. (elke omvormer bouwer heeft er zijn eigen marketing naam en techniek voor)
later is deze set uitgebreid naar 32 Yingli 270 met de verdelen 8+8 en 10+6 op dezelfde twee SMA3600. En is ook op Zon1 OptiTrac aangezet toen deze later in het jaar in de ochtend last begon te krijgen van een CV Pijpje.
Dat is precies het gevoel dat altijd bij me opkomt bij discussies over hoe SMA met schaduw omgaat en een groot deel van de andere omvormers die hier voorbij komen.Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:36:
optitrac lijkt te fixen was een sma mpp dus fout doet,
.....
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
InderdaadVerwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:36:
optitrac lijkt te fixen was een sma mpp dus fout doet,
ik heb ook een sma, optitrac kan geen vermogen maken wat niet aangeboden word (zoals iemand met zijn hiel op een tuinslang)
als ik een kussensloop over 1 paneel leg regeert mijn sma bar slecht
de sungrow&aeg gaan gewoon keurig verder, want die kunnen het nominaal vermogen al leveren vanaf het eerste mpp bereik voltje. ik heb gelukkig alleen wat schaduw vanaf eind oktober tot begin februari
bij oudere omvormers zie je dit ook nominaal vermogen pas beschikbaar vanaf .... volt
Hier dus de nieuwe stecagrid, die geen schaduwmanagement heeft zover ik weet maar poetst wel de dakkapel weg die schaduw geeft vanaf 15:15 , mede doordat het voltage goed in het mpp bereik blijft.
http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20130808
Ik kan uit je voorbeeldlink niet zo veel info halen.Rol-Co schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:58:
[...]
Inderdaad
Hier dus de nieuwe stecagrid, die geen schaduwmanagement heeft zover ik weet maar poetst wel de dakkapel weg die schaduw geeft vanaf 15:15 , mede doordat het voltage goed in het mpp bereik blijft.
http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20130808
Ik vergelijk bij jou nu 2 dagen in juli en vanaf een uur of 15.00 zakt de produktie even in volgens de grafiek.
http://pvoutput.org/compa...2&df=20130718&dt=20130715
Is dat de schaduw van de dakkapel? Liggen de panelen dan vanaf die tijd in de schaduw?
Wel grappig dat we zo dicht bij elkaar liggen bij de jaaropbrengst.
Ook ik heb last van een dakkapel maar dan smorgens tot 10.00 uur
http://pvoutput.org/compa...p?sid=9982&sid1=15478&t=y
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2013 14:22 ]
Je pakt 2 verkeerde dagen, als je te ver terug kijkt is de stand van de zon teveel veranderd, afgelopen zondag en donderdag was vrij identiek in de middag dat het helder was.AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:07:
[...]
Ik kan uit je voorbeeldlink niet zo veel info halen.
Ik vergelijk bij jou nu 2 dagen in juli en vanaf een uur of 15.00 zakt de produktie even in volgens de grafiek.
http://pvoutput.org/compa...2&df=20130718&dt=20130715
Is dat de schaduw van de dakkapel? Liggen de panelen dan vanaf die tijd in de schaduw?
http://pvoutput.org/compa...2&df=20130804&dt=20130808
Die tanden op zondag zijn weg/minder , dat is het uitschakelen van de panelen In 1 van de 2 strings, de donderdag is 1 string.
Edit: de steca hangt pas vanaf woensdag avond
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 10-08-2013 14:28 ]
Dus er loopt geen stroom door het relais ? ( 8-8 =0 ) hhmm.... ik ben even af.Proton_ schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 21:33:
[...]
Even voor de goede orde: de stroom van de 'schaduwpanelen' is in het relais tegengesteld aan de stringstroom (hierdoor werken bypassdiodes), niet optellen maar in mindering brengen dus. De emk vindt alleen plaats bij een dI/dt dus bij het openen van de schakelaar daalt de stroom meteen. Deze spanningspuls zorgt er ook voor dat je volgens mij beter een 2kV/10A DC relais dan een 12V/150A relais kan gebruiken.
(maar we moeten oppassen wat we zeggen, we l*llen duur == weten niet wat we zeggen? volgens mij is het omgekeerd...)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Maar het idee van de schaduwpanelen is natuurlijk dat ze geen 8A opwekken.
een brainfart hoort bij mij altijd tot de mogelijkheden dus ik doe mijn best mijn posts controleerbaar te maken, niet iedereen stelt dat op prijs
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Op het moment dat je ze wil bij schakelen zal er wel evenveel als de rest van de panelen uit komen.Proton_ schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:09:
Teken het uit, geef de stroom een richting en pas KCL toe
Maar het idee van de schaduwpanelen is natuurlijk dat ze geen 8A opwekken.
een brainfart hoort bij mij altijd tot de mogelijkheden dus ik doe mijn best mijn posts controleerbaar te maken, niet iedereen stelt dat op prijs
Kirchhoff moet kloppen .... (som van de stromen in een knooppunt is 0)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hier vandaag ook record gebroken. 3407 W uit 3000 Wp met Omnik 3.0. Koele dag met ff een fel zonnetjeBamSlam_ schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:38:
Vanmiddag is m'n Wattpiekrecord gesneuveld. Stond op 2240 Watt uit 2025 Wp, is gezet op 2274 Watt uit 2025 Wp. 9 x LDK 225 op een Omniksol 2.0.
[afbeelding]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Verwijderd
3000 wp op zuid...netjes lijkt me toch.Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 19:21:
Tja geen idee of dat 'goed' is, bij 5000Wp op zuid zou ik dat matig vinden
Gemiddeld zeg ik dan, iets van 133KWh/KWp per maand.Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 11:19:
[...]
3000 wp op zuid...netjes lijkt me toch.
Je jaargemiddelde komt lager uit omdat je nu 2 top-maanden hebt gehad.
Maar goed, het gaat er om dat je je eigen verbruik kan opwekken en als dat lukt heb je een goede deal
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
De techniek er achter weet alleen sma denk ik....stuur ze een mail zou ik zeggen. Wat mij bij databeestje opviel is dat het minder hoog piekt als het aan staat.Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 16:59:
Ik las veel voordelen van schaduw management....maar wat is het addertje onder het gras....omdat het niet standaard aan staat ????
Verwijderd
Het addertje is dat je ongeveer 1% tot 2% aan opbrengst verliest als het aanstaat maar je het niet echt nodig hebt. Dat komt omdat (iig bij SMA) er periodiek (standaard om de 6 minuten maar instelbaar tot max 30 minuten) een sweep gedaan wordt over het gehele MPP voltage bereik om te controleren of er op een ander string voltage misschien een beter maximum (VxA=W) bereikt kan worden dan het (locale) maximum waar de MPP tracker zo ie zo al op blijft zitten. Deze sweep duurt even (ik gok iets van 10 seconden) .. waardoor je in die tussentijd misschien niet de meest ideale opbrengst hebt.Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 16:59:
Ik las veel voordelen van schaduw management....maar wat is het addertje onder het gras....omdat het niet standaard aan staat ????
Circa 1 seconde.Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 17:34:
[...]
Het addertje is dat je ongeveer 1% tot 2% aan opbrengst verliest als het aanstaat maar je het niet echt nodig hebt. Dat komt omdat (iig bij SMA) er periodiek (standaard om de 6 minuten maar instelbaar tot max 30 minuten) een sweep gedaan wordt over het gehele MPP voltage bereik om te controleren of er op een ander string voltage misschien een beter maximum (VxA=W) bereikt kan worden dan het (locale) maximum waar de MPP tracker zo ie zo al op blijft zitten. Deze sweep duurt even (ik gok iets van 10 seconden) .. waardoor je in die tussentijd misschien niet de meest ideale opbrengst hebt.
YouTube: Analog dials on a SMA Sunny Boy 2000HF @4:30
Als het ontluchting voor het riool is dan gaat het er om dat er lucht aangezogen kan worden, zodat het toilet de boel niet vacuüm trekt (zodat wanneer je beneden doorspoelt het sifon van de wasbak boven niet wordt leeggetrokken). Zodra hier lucht bij kan komen, en dus vrij "geademd" kan worden is het al ok. Deze ontluchting zou zelfs nog onder de dakpannen kunnen uitkomen, mits ademruimte. Mocht het afzuiging zijn door natuurlijke trek dan wordt het een ander verhaal.LeechGuy schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:31:
Bovenaan het dak zitten twee ontluchters. Ik denk dat deze er voor zorgen dat, wanneer de wind onder de pannen slaat, de wind er dan door deze ontluchters uit kan. Zijn deze laag genoeg om daar een paneel over heen te kunnen leggen?
Ik heb een systeem van 5760WP en SB 5000tl-21 (helling 20gr, oriëntatie ZW). In de specs staat max DC 5300 W en AC nominaal vermogen 4600W.
Mijn pieken zijn nog niet boven de 5000 W gekomen en worden afgevlakt. (bijv. http://pvoutput.org/intra...1420&dt=20130527&gs=0&m=1)
Ik kan ook via Sunny explorer de waarde van 5000 W aanpassen als ik inlog als installateur. Is dit verstandig ?
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
het is een SB5000 omdat hij 5000 watt kan leveren:)peauke schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:24:
Misschien even een domme vraag maar kan de SMA SB 5000tl-21 niet meer aan dan 5000 W.
Ik heb een systeem van 5760WP en SB 5000tl-21 (helling 20gr, oriëntatie ZW). In de specs staat max DC 5300 W en AC nominaal vermogen 4600W.
Mijn pieken zijn nog niet boven de 5000 W gekomen en worden afgevlakt. (bijv. http://pvoutput.org/intra...1420&dt=20130527&gs=0&m=1)
Ik kan ook via Sunny explorer de waarde van 5000 W aanpassen als ik inlog als installateur. Is dit verstandig ?
je kunt volgens mij het vermogen nog aanpassen naar 5060, maar als ik jou logging zo zie dan tikt hij de 5000 heeeeel zelden aan en zal het je al met al niet veel opleveren.
stel je verbruik is 5000 kWh
hoeveel WP aan zonnenpanelen heb je dan nodig om dit voor een jaar te dekken?
[ Voor 0% gewijzigd door Speedfightserv op 12-08-2013 14:51 . Reden: typo ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Als je ervan uit gaat dat je een opbrengst hebt van 850 kWh/kWp, dan kan je terugrekenen.Speedfightserv schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:51:
ik lees hier al heel lang mee maar heb de vraag wel een keer voorbij zien komen maar kan het antwoord nergens meer vinden (misschien handig om deze vraag en antwoord in de startpost te zetten)
Je zou dan 5000/850 = 5,88 kWp nodig hebben.
Maar het blijft koffiedik kijken want die waarde van 850 kWh/kWp is een schatting en er zijn met name in noord/west Nederland plaatsen waar, met de juiste plaatsing, opbrengsten van boven de 1000 kWh/kWp mogelijk zijn.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dit slaat eigenlijk nergens op. Waar heb je dit gelezen? Kan je een link posten?Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:28:
Een efficientie van 2.700kwh/kw....wat zegt dat mij en is dit redelijk ???
Als ik naar de eenheden kijk, dan staat hier eigenlijk 2700 seconden
Efficiëntie gaat per tijds eenheid. dag, week maand jaar. Dat moet er dus altijd bij staan.Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:28:
Een efficientie van 2.700kwh/kw....wat zegt dat mij en is dit redelijk ???
Een gemiddelde waarde voor een systeem zou zijn 850kWh/kWp per jaar.
De crux zit hem in het verschil tussen efficiëntie en natuurkundig rendement. Een natuurkundig rendement kan nooit groter zijn dan 1, anders heb je een perpetuum mobilé.WoudseHoeve schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:49:
[...]
Efficiëntie gaat per tijds eenheid. dag, week maand jaar. Dat moet er dus altijd bij staan.
Een gemiddelde waarde voor een systeem zou zijn 850kWh/kWp per jaar.
Eigenlijk moet je kWh/kWp dus zien als een soort jaarlijkse "rente" op je investering, zeg maar de opbrengst per jaar bij een bepaalde inleg (je Wp op het dak).
De opbrengst in kWh is dan het bedrag dat je jaarlijks krijgt uitgekeerd in de vorm van kWh's.
Verwijderd
Deze waarde zou betekenen dat je een opbrengst hebt van 2,7 kWh/kWp.Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:20:
Dus als er bij pv output een efficientie wordt genoemd van 2700kwh/wp dan zou je kunnen stellen dat de schatting is van een jaar opbrengst van 2700kwh
Maar is dit een schatting voor de gemiddelde dagopbrengst???
Indien ja, dan vermenigvuldig je deze waarde met 365 en dan krijg je als uitkomst
985,5 kWh/kWp.
Dat zou dat een schatting zijn van je "rente" in kWh's per jaar voor de plek waar je woont.
Topdagen zitten > 6 kWh/kWp in Nederland.
Doordat je de opgebrachtte kWh-en door de kWp-en deelt is de efficientie makkelijk te vergelijken met andere gebruikers in de buurt. Want een 6kWp installatie zal meer opbrengen dan een 1kWp installatie en zouden de dagelijkse opbrensten een niet zeggende vergelijking worden.
Pvoutput is Engels talig dus daar gebruiken ze de . ipv de ,
Volgens mij wordt er in het algemeen gerekend met een factor 0,7 tot 0,9 om van Wp naar kWh per jaar te gaan. Of het dan 0.7 of 0.9 is hangt helemaal af van waar je woont, welke oriëntatie de panelen hebben en onder welke hoek ze staan. En als alles heel gunstig is kun je zoals gezegd soms zelfs meer dan 0,9 halen omgekeerd natuurlijk ook minder dan 0,7 als je een heel ongunstig systeem gaat neerleggen...Om het specifieker te zeggen is dus echt meer specifieke informatie over het neer te leggen systeem nodig.Speedfightserv schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:51:
ik lees hier al heel lang mee maar heb de vraag wel een keer voorbij zien komen maar kan het antwoord nergens meer vinden (misschien handig om deze vraag en antwoord in de startpost te zetten)
Ik vind dat cijfer wat pessimistisch gesteld. De gemiddelde factor in Nederland is ca. 0,85. En zelfs als de hoek niet optimaal is (zoals bij ons: 48 graden) dan kun je toch nog bijna op 1 uitkomen als je panelen maar op het zuiden en weinig in de schaduw liggen.ik222 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 18:09:
[...]
Volgens mij wordt er in het algemeen gerekend met een factor 0,7 tot 0,9 om van Wp naar kWh per jaar te gaan. Of het dan 0.7 of 0.9 is hangt helemaal af van waar je woont, welke oriëntatie de panelen hebben en onder welke hoek ze staan. En als alles heel gunstig is kun je zoals gezegd soms zelfs meer dan 0,9 halen omgekeerd natuurlijk ook minder dan 0,7 als je een heel ongunstig systeem gaat neerleggen...Om het specifieker te zeggen is dus echt meer specifieke informatie over het neer te leggen systeem nodig.
Hier staat uitgelegd hoe je dat voor jouw situatie kunt berekenen. Op deze site staat veel informatie maar het is dat hij hier in het topic een keer vernoemd werd, anders had ik er nooit op gekeken. De naam 'bazaar' associeer ik met de bazaar van Beverwijk (waar ik overigens nog nooit geweest ben, dus ik kan het mis hebben) waarvan ik altijd het idee heb dat daar goedkope nep rommel verkocht wordtSpeedfightserv schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:51:
[ Voor 22% gewijzigd door LeechGuy op 12-08-2013 20:33 ]
Ik heb het idee dat het niet voor het ontluchten van het riool is, die buis gaat nl. bij de CV-ketel door het plafond en ik denk dus dat die in de schoorsteen verwerkt zit.sypie schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:29:
[...]
Als het ontluchting voor het riool is dan gaat het er om dat er lucht aangezogen kan worden, zodat het toilet de boel niet vacuüm trekt (zodat wanneer je beneden doorspoelt het sifon van de wasbak boven niet wordt leeggetrokken). Zodra hier lucht bij kan komen, en dus vrij "geademd" kan worden is het al ok. Deze ontluchting zou zelfs nog onder de dakpannen kunnen uitkomen, mits ademruimte. Mocht het afzuiging zijn door natuurlijke trek dan wordt het een ander verhaal.

Op de 2 plaatsen waar deze ontluchtingspannen zitten, daar lopen geen buizen door het plafond. De schoorsteen zit op ongeveer 2,088m van de onderkant van het dak terwijl deze twee pannen op ongeveer 5,638m zitten. Ik heb geen ladder die hoog genoeg is om het dak op te kunnen klimmen (wel een laser afstandsmeter), dus ik kan niet even checken of de ontluchtingsbuis onder de pannen door naar boven loopt.
Blijft de vraag of ze niet te hoog zijn zodat er een paneel overheen past.
[ Voor 4% gewijzigd door LeechGuy op 12-08-2013 22:36 ]
Ik denk het haast wel waar zou de buis (75mm) anders voor dienen, een mechanische afzuiging?LeechGuy schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:21:
[...]
Ik heb het idee dat het niet voor het ontluchten van het riool is, die buis gaat nl. bij de CV-ketel door het plafond en ik denk dus dat die in de schoorsteen verwerkt zit.
Dit lijkt me niet logische , waarom zou je 3 meter onder de pannen doorgaan met een buis als het ook direct onder de pannen kan?Ik heb geen ladder die hoog genoeg is om het dak op te kunnen klimmen (wel een laser afstandsmeter), dus ik kan niet even checken of de ontluchtingsbuis onder de pannen door naar boven loopt.
Dit topic is gesloten.
![]()