Dat heet een, http://www.google.nl/sear...ei=bHH_UdXyA4jrswbC1ICYBAZeRoC00L schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 10:26:
Heb even een vraagje, hoort waarschijnlijk niet helemaal hier thuis, maar waarschijnlijk weten jullie hier wel wat ik zoek:
Ik zoek namelijk een vervanging van mijn ontluchtingspijp op dak. Deze wil ik vervangen door een klein kapje oid. Ik weet dat deze hier ook weleens ter sprake komen omdat deze onder zonnepanelen passen, maar kan het nu niet terugvinden.
Voor aanleggen nieuwe groep zonnepanelen...
Volgens mij zijn aardlek automaten een combi tussen een schakel automaat (de zekering) en een aardlekschakelaar (lekstroom beveiliging stroom in ongelijk aan stroom terug).
Zijn 2P 16 A c-karakteristiek automaten met aardlek 30mA meteen last schakelaars?
Ik vind deze automaten alleen 55+ euro ex verzend.
Kan het ook goedkoper 1P automaat en aardlek gescheiden?
Waarom überhaupt 2P
Volgens mij zijn aardlek automaten een combi tussen een schakel automaat (de zekering) en een aardlekschakelaar (lekstroom beveiliging stroom in ongelijk aan stroom terug).
Zijn 2P 16 A c-karakteristiek automaten met aardlek 30mA meteen last schakelaars?
Waarom überhaupt 2P
[ Voor 34% gewijzigd door EnderQ op 05-08-2013 13:08 ]
Helaas, iPhone only.AUijtdehaag schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 07:46:
Als je de app installleert, heb je wel een andere keuze dan de UK.
My favorite programming language is solder.
2P is bij een aardlek altijd het geval. de aardlek moet wel het stroom verschil kunnen op merken.EnderQ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:38:
Waarom überhaupt 2P
wat is eigenlijk je probleem?
Achter een aardlek schakelaar (losse) mag je mazimaal 4 groepen plaatsen. weet alleen niet meer zeker omdat het wel een tijdje geleden is dat mijn groepen kast vervangen is ( in 2007)
Als je 3 aardlek schakelaars heb mag je dus tot 12 greopen gaan.
Als je er geen verstand van heb. Laat het dan doen door een vak man en niet door bv je buurman die het zogenaamd wel verstand van heeft. kost het een paar honderd euro duurder maar dan weetje wel dat het goed zit.
Ja inderdaad aardlek altijd 2 breed.Master_duck schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 13:24:
[...]
2P is bij een aardlek altijd het geval. de aardlek moet wel het stroom verschil kunnen op merken.
wat is eigenlijk je probleem?
Achter een aardlek schakelaar (losse) mag je mazimaal 4 groepen plaatsen. weet alleen niet meer zeker omdat het wel een tijdje geleden is dat mijn groepen kast vervangen is ( in 2007)
Als je 3 aardlek schakelaars heb mag je dus tot 12 greopen gaan.
Als je er geen verstand van heb. Laat het dan doen door een vak man en niet door bv je buurman die het zogenaamd wel verstand van heeft. kost het een paar honderd euro duurder maar dan weetje wel dat het goed zit.
Ik heb al besloten om twee groepen samen te voegen (beide zeer laag belast) en de B16 A schakel automaat die vrij komt te gebruiken voor mijn zonnepanelen.
Ik kijk wel of deze er uit gaat schieten dan eventueel een c-kar plaatsen. (schaduw systeem alleen als alle bomen omvallen zal hij uitschakelen vermoed ik 40*135Wp-145Wp panelen op een 4000TL-20 met altijd schaduw over 80% dak)
En nieuwe installaties aanvullen op de GoT lijst
Er kan nog veel meer bij.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dankjewel!Speksteenkachel schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:12:
En nieuwe installaties aanvullen op de GoT lijst![]()
Zal ze er morgen even bij toevoegen
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Een C plaatsen heeft bij zonnepanelen geen nut aangezien er geen aanloopstroom is.EnderQ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:18:
[...]
Ik kijk wel of deze er uit gaat schieten dan eventueel een c-kar plaatsen. (schaduw systeem alleen als alle bomen omvallen zal hij uitschakelen vermoed ik 40*135Wp-145Wp panelen op een 4000TL-20 met altijd schaduw over 80% dak)
Mijn ervaring is dat een 4000TL op een B16 net niet gaat. SMA geeft zelf aan dat het een 25A automaat moet zijn. Afhankelijk van je aansluiting die binnen komt kan dit. Krijg je 1fase binnen heb je vaak een D40 en heb je geen problemen met selectiviteit.
Heb je 3fase heb je vaak 3x D25. Officieel mag je dan maximaal een B16 plaatsen. vaak wordt er dan toch nog een B20 geplaatst. waarbij je 1 stap hebt van B20 naar B25 en nog 1 stap van B naar C of D voor de selectiviteit.
Daarbij zou ik niet besparen op 1 groepje deze kosten vallen in het niets bij de hele installatie.
Die zijn wel te krijgen bij de professionele handel voor betonpannen maar de vraag is of dat wel verstandig is. Waar je voor moet waken is dat je nieuwe ontluchtingskapje dezelfde luchtaanvoeroppervlak heeft als de oude anders kun je problemen krijgen als klokkende zwanehalzen, slecht doorlopende aansluitingen e.d.ZeRoC00L schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 10:26:
Heb even een vraagje, hoort waarschijnlijk niet helemaal hier thuis, maar waarschijnlijk weten jullie hier wel wat ik zoek:
Ik zoek namelijk een vervanging van mijn ontluchtingspijp op dak. Deze wil ik vervangen door een klein kapje oid. Ik weet dat deze hier ook weleens ter sprake komen omdat deze onder zonnepanelen passen, maar kan het nu niet terugvinden.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Bij ons huis zit de opening van de ontluchting onder de pannen, maw geen pijpje zichtbaar.ZeRoC00L schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 10:26:
Zou je je ervaring hier op het forum kunnen delen wanneer/hoe/wat/waar je ervaren hebt dat de 4000TL "net niet gaat" op een B16? (m.a.w. wat heb je ervaren? ben wel benieuwd namelijksilvester6 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:51:
[...]
Mijn ervaring is dat een 4000TL op een B16 net niet gaat.
Ik lees vaker dat dat niet zou mogen, ik heb het echter nog niet terug kunnen vinden in welke norm dat staat. Heb jij een bron hiervan dat dit "officieel" niet mag?Heb je 3fase heb je vaak 3x D25. Officieel mag je dan maximaal een B16 plaatsen.
www.vandale.nl/opzoeken?pattern=officieel
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 05-08-2013 21:08 ]
Verwijderd
Hallo,
Ik heb 12 panelen van 250wp gekocht en een omvormer de Omnik 3.0 met 2 strings.
kan ik het beste 2 strings van 6 panelen maken of is het voor de spanning beter om dit anders te doen.
Ik heb begrepen dat de spanning naar de omvormer ook heel belangrijk is.
Ik wil de omvormer buiten hangen i.v.m. geluid, weet iemand of je dan toch de stroom productie op je laptop kunt volgen d.m.v. wifi.
Ik heb 12 panelen van 250wp gekocht en een omvormer de Omnik 3.0 met 2 strings.
kan ik het beste 2 strings van 6 panelen maken of is het voor de spanning beter om dit anders te doen.
Ik wil de omvormer buiten hangen i.v.m. geluid, weet iemand of je dan toch de stroom productie op je laptop kunt volgen d.m.v. wifi.
Verwijderd
Het aansluiten van de panelen hangt van de (schaduw) situatie af. Is er geen schaduw op de panelen te verwachten én liggen ze allemaal in dezelfde richting (hellingshoek en oriëntatie) dan is één string hoogstwaarschijnlijk ideaal. Let wel op dat deze string m.b.v. een koppelstuk parallel over de twee aansluitingen moet worden aangesloten, elke aansluiting is namelijk begrenst op ca 1,7kW.Ik heb 12 panelen van 250wp gekocht en een omvormer de Omnik 3.0 met 2 strings.
Als er wel (substantiële) schaduw over een deel van de panelen valt dan kunnen deze waarschijnlijk in een aparte string van 6 worden gecombineerd, dan weet je zeker dat schaduw op enkele panelen niet de prestatie van je hele set omlaag kan halen. Zes panelen is trouwens wel op het randje, veel ruimte om beschaduwde panelen uit de string te kunnen knikkeren is er dan niet.
wat de wifi betreft: zolang je op de bewuste plek nog redelijke wifi ontvangst van je thuisnetwerk hebt met bijvoorbeeld een smartphone hebt, is er geen probleem te verwachten. (Let wel op dat er geen spaties in je netwerknaam mogen voorkomen.) Het geluid van de Omnik valt overigens reuze mee, een zacht elektronisch gezoem, meer is het niet.
Heb precies dezelfde opzet. 12x 250wp, Omnik 3.0. Allen liggen in dezelfe hoek zonder schaduw, maar heb wel 2 strings met ieder 6 panelen aansloten. Ik moet zeggen dat de opbrengst me zeker niet tegen valt. Voordeel wel is dat als er 1 rotte appel tussen zit, ook maar 1 string last heeft hiervan. Geluid valt mee idd, tenzij je er naast slaapt dan word het wel vervelend. Geluidsproductie hangt een beetje af van hoe zwaar die het heeft, maar voor op zolder vind ik het prima zo.Verwijderd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:28:
[...]
Het aansluiten van de panelen hangt van de (schaduw) situatie af. Is er geen schaduw op de panelen te verwachten én liggen ze allemaal in dezelfde richting (hellingshoek en oriëntatie) dan is één string hoogstwaarschijnlijk ideaal. Let wel op dat deze string m.b.v. een koppelstuk parallel over de twee aansluitingen moet worden aangesloten, elke aansluiting is namelijk begrenst op ca 1,7kW.
Als er wel (substantiële) schaduw over een deel van de panelen valt dan kunnen deze waarschijnlijk in een aparte string van 6 worden gecombineerd, dan weet je zeker dat schaduw op enkele panelen niet de prestatie van je hele set omlaag kan halen. Zes panelen is trouwens wel op het randje, veel ruimte om beschaduwde panelen uit de string te kunnen knikkeren is er dan niet.
wat de wifi betreft: zolang je op de bewuste plek nog redelijke wifi ontvangst van je thuisnetwerk hebt met bijvoorbeeld een smartphone hebt, is er geen probleem te verwachten. (Let wel op dat er geen spaties in je netwerknaam mogen voorkomen.) Het geluid van de Omnik valt overigens reuze mee, een zacht elektronisch gezoem, meer is het niet.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Mijn eigen SB3800 haalde het net niet en heb ik op een 20A groep gezet. Verder van diverse installaties hier in de buurt weet ik dat het op een 20A wel goed gaat. Daanaast ligt het ook aan het totaal vermogen en de duur van een maximale belastingDre schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 20:50:
[...]
Zou je je ervaring hier op het forum kunnen delen wanneer/hoe/wat/waar je ervaren hebt dat de 4000TL "net niet gaat" op een B16? (m.a.w. wat heb je ervaren? ben wel benieuwd namelijk)
Deel 18 is dit vaker aan het woord geweest. Ik haal het uit de NEN1010 wil ik dit opzoeken moet ik dit nakijken op het werk.Ik lees vaker dat dat niet zou mogen, ik heb het echter nog niet terug kunnen vinden in welke norm dat staat. Heb jij een bron hiervan dat dit "officieel" niet mag?
www.vandale.nl/opzoeken?pattern=officieel
Kan je wat meer uitleggen wat je bedoelt met "haalde het net niet"? Zekering eruit? Of wat?silvester6 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:26:
[...]
Mijn eigen SB3800 haalde het net niet en heb ik op een 20A groep gezet. Verder van diverse installaties hier in de buurt weet ik dat het op een 20A wel goed gaat. Daanaast ligt het ook aan het totaal vermogen en de duur van een maximale belasting
Als je dat zou willen doen graagDeel 18 is dit vaker aan het woord geweest. Ik haal het uit de NEN1010 wil ik dit opzoeken moet ik dit nakijken op het werk.
Bedankt voor je antwoord!migjes schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 11:02:
@Grim20
een tijdje terug heb ik nog een vergelijking gemaakt met nicowiko en mijn systeem.
hij had ook schaduw van 2 dakkapellen en nog een flinke pijp en ook oost-west.
vergelijkbare situatie met jouw.
[afbeelding]
dat was een omnik omvormer.
kan niet zeggen dat de omvormer het nu echt slecht deed zonder optitrack.
(het is sma die hoog van de toren blaast met optitrack, terwijl veel andere systemen met pv-sweep of mppscanning ongeveer het zelfde doen.)
wil je toch rekening houden met de schaduw die je hebt.
een danfos heeft 3x een mpp, misschien past die wel met een aantal stringen op je dak.
of maak 2x een string parallel 1x voor boven dakkapel en 1x er onder.
zorg er in ieder geval voor dat de diodes in de panelen de goede oriëntering hebben.
dat voorkomt dat optitrack(of iets anders) zijn werk moet gaan doen.
voorkomen is beter als genezen.
Een aantal post verder lees ik dat je wel aan een minimum V moet komen voordat je omvormer zijn werk gaat doen. Als ik de zon en "schaduw" ga verdelen over 2 strings kom ik dan wel aan genoeg V per string?
Aan oostzijde zou ik er dan 4 in de zon string hebben (4x yingli 255) en 2 in de schaduw strings (2x yingli 255), aan de west zijde zal dit "maar" 2 om 2 zijn (4 panelen).
Tenzij ik kleinere panelen ga nemen 133x100 of grotere 195x100 aan de westzijde, maar dacht ergens gelezen te hebben dat het raadzaam is om maar 1 type/wp paneel te gebruiken en niet dat je verschillende panelen gaat gebruiken om elk gaatje dicht te leggen?
Is het ook van belang waar in de string je een paneel plaats die beïnvloed wordt door schaduw. Moet dit paneel dan aan het begin, midden of einde of maakt dit helemaal niet uit?
Op een mooie voorjaarsdag waarbij de omvormer lang aan zijn max zat sprong die er telkens uit op overbelasting 20A geplaatst was het probleem verholpen. Zelf heb ik een 1 fase aansluiting dus geen problemen met selectiviteit.
Denk dat dit meer zegt over de eindeloze discussie van selectiviteit.
http://www.e-veiligheid.n....html?id=257&view=answers
Morgen maar is kijken wat er op blad 60 wordt aangeraden.
Heb nu gekeken in de nen 1010 2007 nieuwere heb ik hier niet. Bepaling 535.1
Daarnaast hebben we de netcode die aangeeft dat het selectief moet zijn. uiteraard staat daar niet bij wat het nu inhoud. bepaling 2.1.4.1
Denk dat dit meer zegt over de eindeloze discussie van selectiviteit.
http://www.e-veiligheid.n....html?id=257&view=answers
Morgen maar is kijken wat er op blad 60 wordt aangeraden.
Heb nu gekeken in de nen 1010 2007 nieuwere heb ik hier niet. Bepaling 535.1
Daarnaast hebben we de netcode die aangeeft dat het selectief moet zijn. uiteraard staat daar niet bij wat het nu inhoud. bepaling 2.1.4.1
Is er een NEN 1010 als download ? pdf?
Vekto heeft best goedkoop installatie spulEnderQ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:38:
Waarom überhaupt 2P
Is het verstandig om mijn draden van 2.5mm2 van mijn omvormer (SMA 3000 tl-21) naar de groepen kast te upgrade naar een 6mm2 draad. dat zou een 0.5% minder leiding verlies optreden. (volgens SMA Sunny designer)
de lengte is ongeveer min 15M, Max25M even een grove schatting.
en heeft een 16A schakelautomaat met een actieve DIN rail
Dit zou een verlies van 3.5 euro per jaar betekenen (2750KWh*0.005*0.22)
De spanning bij de omvormer is rond de 235V. naar mijn mening een beetje aan de hoge kant.
Ik wil toch nog een KWh meter bij plaatsen in de groepen kast
De omvormer zit op een oude groep van de wasmachine. Dus oude draden uit 1985. die naar zolder gaan.
Als ik de draden voor rond de 30 euro kan scoren, dan zou dat economisch verantwoord zijn. Maar zijn er misschien ook veiligheid redenen om het te doen. Alles is wel conform de regelgeving aangesloten. Ik zou graag wat meningen willen zien.
.
De spanning bij de omvormer is rond de 235V. naar mijn mening een beetje aan de hoge kant.
De omvormer zit op een oude groep van de wasmachine. Dus oude draden uit 1985. die naar zolder gaan.
Als ik de draden voor rond de 30 euro kan scoren, dan zou dat economisch verantwoord zijn. Maar zijn er misschien ook veiligheid redenen om het te doen. Alles is wel conform de regelgeving aangesloten. Ik zou graag wat meningen willen zien.
.
bespaarbazaar
<<Onze ervaring is dat de verliezen bij portrait montage van zonnepanelen op plat dak erg groot zijn (ongeveer 30%). De reden hiervan is dat de panelen eigenlijk niet gemaakt zijn voor portrait montage op een plat dak. Een zonnepaneel is opgedeeld in 3 zones. Deze 3 zones lopen over de lengte van het paneel.
Zogenaamde by- pass diodes zorgen ervoor dat, als er schaduw op een van de zones valt, de zonnestroom via een andere zone toch verder kan naar het volgende paneel. Valt er echter schaduw op alle zones, dan zal de opbrengst van alle panelen in die string geblokkeerd worden.
De indeling van de zones is bij alle zonnepanelen in de richting zoals bovenstaand aangegeven. Deze indeling is gericht op landscape montage op vlakke daken.>>
De eerste keer dat ik hierover iets lees, Ik heb zelf drie panelen landsape staan en 5 portrait. Tot nu toe geen schaduw . De pv-installaitie staat sinds half juni, ik verwacht wel wat schaduw over een maand maar gaat me dit dan veel productie kosten? Iemand ervaring meer kennis hierover?
<<Onze ervaring is dat de verliezen bij portrait montage van zonnepanelen op plat dak erg groot zijn (ongeveer 30%). De reden hiervan is dat de panelen eigenlijk niet gemaakt zijn voor portrait montage op een plat dak. Een zonnepaneel is opgedeeld in 3 zones. Deze 3 zones lopen over de lengte van het paneel.
Zogenaamde by- pass diodes zorgen ervoor dat, als er schaduw op een van de zones valt, de zonnestroom via een andere zone toch verder kan naar het volgende paneel. Valt er echter schaduw op alle zones, dan zal de opbrengst van alle panelen in die string geblokkeerd worden.
De indeling van de zones is bij alle zonnepanelen in de richting zoals bovenstaand aangegeven. Deze indeling is gericht op landscape montage op vlakke daken.>>
De eerste keer dat ik hierover iets lees, Ik heb zelf drie panelen landsape staan en 5 portrait. Tot nu toe geen schaduw . De pv-installaitie staat sinds half juni, ik verwacht wel wat schaduw over een maand maar gaat me dit dan veel productie kosten? Iemand ervaring meer kennis hierover?
Hier http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/ is op 18 juli een eerste test te lezen.goddegoddeot schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 09:14:
bespaarbazaar
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@goddegoddeot
ligt aan de orientatie van de diodes in je panelen.
(maar pas op, vaak is het verplaatsing van het schaduw probleem en niet een oplossing)
@Master_duck
denk jij 3x 6mm in die kleine buis te kunnen krijgen?
het verschil is niet al te groot, dus echt economisch niet haalbaar.
hou ook rekening dat de kabels hun warmte nog moeten kunnen afgeven, dus dikker is niet zomaar beter.
ligt aan de orientatie van de diodes in je panelen.
(maar pas op, vaak is het verplaatsing van het schaduw probleem en niet een oplossing)
@Master_duck
denk jij 3x 6mm in die kleine buis te kunnen krijgen?
het verschil is niet al te groot, dus echt economisch niet haalbaar.
hou ook rekening dat de kabels hun warmte nog moeten kunnen afgeven, dus dikker is niet zomaar beter.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Ligt er ook aan waar en hoe de schaduw valt. Bij mij komt hij rechts van de panelen en als hij valt in 1 streep over landscape panelen. Dus uitval gehele paneel.
jep als je nu panelen had met 5"cellen dan was het met gemak gelukt.Master_duck schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 19:25:
Ik heb 2 ingangen op mijn omvormer die elk Max 15A kan hebben. ze kunnen ook per ingang 2 strings aan.
Als ik dus 7 en 6 panelen daar over verdeel dan gaat mijn spanning van 350V nominaal naar 187V en 160V nominaal. (data van Sunny design)
Ik kan net niet 2 strings maken op 1 ingang. dan kom ik net over de 15A.
Start spanning van de omvormer is 150V, minimaal spanning 125V
(en dan had je ook een omvormer kunnen hebben met 2x een mpp.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
oke, ik kan zo niet simple zien wat je bedoeld met de strings, maar 2 panelen is vaak wel te weinig.Grim20 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:22:
[...]
Bedankt voor je antwoord!
Een aantal post verder lees ik dat je wel aan een minimum V moet komen voordat je omvormer zijn werk gaat doen. Als ik de zon en "schaduw" ga verdelen over 2 strings kom ik dan wel aan genoeg V per string?
Aan oostzijde zou ik er dan 4 in de zon string hebben (4x yingli 255) en 2 in de schaduw strings (2x yingli 255), aan de west zijde zal dit "maar" 2 om 2 zijn (4 panelen).
Tenzij ik kleinere panelen ga nemen 133x100 of grotere 195x100 aan de westzijde, maar dacht ergens gelezen te hebben dat het raadzaam is om maar 1 type/wp paneel te gebruiken en niet dat je verschillende panelen gaat gebruiken om elk gaatje dicht te leggen?
Is het ook van belang waar in de string je een paneel plaats die beïnvloed wordt door schaduw. Moet dit paneel dan aan het begin, midden of einde of maakt dit helemaal niet uit?
probeer eens:
http://www.solarwebsite.n...up-en-zonnestroompanelen/
praat wat makkelijker.
klopt je wil de zelfde panelen per mpp.
(verschil is wel per mpp, maar allemaal de zelfde word om niet technische redenen geprefereerd.)
een string is eigenlijk een rondje en maakt niet uit waar de schaduw zit.
Een betere uitleg lijkt mij, een string is een serie schakeling.migjes schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:09:
[...]
oke, ik kan zo niet simple zien wat je bedoeld met de strings, maar 2 panelen is vaak wel te weinig.
probeer eens:
http://www.solarwebsite.n...up-en-zonnestroompanelen/
praat wat makkelijker.
klopt je wil de zelfde panelen per mpp.
(verschil is wel per mpp, maar allemaal de zelfde word om niet technische redenen geprefereerd.)
een string is eigenlijk een rondje en maakt niet uit waar de schaduw zit.
Zelf heb ik gekeken naar het voltage van de omvormer in combinatie met het voltage van de panelen in string.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
tuurlijk, lol.Casper de Boer schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:20:
[...]
Een betere uitleg lijkt mij, een string is een serie schakeling.
Zelf heb ik gekeken naar het voltage van de omvormer in combinatie met het voltage van de panelen in string.
in serie, probeerde het wat makkelijker te vertellen.
geen idee hoe technisch de andere persoon is.
om te weten hoeveel panelen het worden, wil ik graag eerst effen weten waarom er voor 2 panelen naast elkaar word gekozen, anders worden het zinloze woorden in de lucht.
Vandaag het systeem weer uitgebreid met 3 panelen, nu zit de enecsys 480 duo toch echt vol. Als de zon schijn draait hij nu continu op 500watt met uitschieters naar de 518watt.

Alle meters in het huis worden onderhand uitlezen door een arduino en één youless.
Deze data is weer uit te lezen via een simpele webpagina.
De panelen op de foto hangen achter meter Oost. In de meterkast heb ik ook een 3fase kWh meter geplaatst welke alle verbruikers in het huis registeren om zo al het sluipverbruik te kunnen traceren.

stef
Alle meters in het huis worden onderhand uitlezen door een arduino en één youless.
Deze data is weer uit te lezen via een simpele webpagina.
De panelen op de foto hangen achter meter Oost. In de meterkast heb ik ook een 3fase kWh meter geplaatst welke alle verbruikers in het huis registeren om zo al het sluipverbruik te kunnen traceren.

stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Mooi, kerel!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik heb net mijn zonnecellen op het dag geplaatst, maar tot smorgens 10 uur valt er schaduw op de onderste panelen. Als de schaduw weg is gaat het systeem vol aan de gang, daarvoor levert het met zon tot zo'n 200w. Nu vroeg ik mij of of ik de panelen zou kunnen uit schakelen met een bypass doid, dan zouden de 6 bovenste panelen gewoon kunnen leveren tewijl de onderste worden omzeild?
Zover ik kan na gaan zitten er al bypass droid in de panelen, maar die liggen waarschijnlijk precies in de tegengestelde richting als de orrentatie van het panel, het paneel staat namelijk in een partait orentataitie.
Als je met een bypass doid een paneel zou willen omzeilen, wat voor specs zou zo'n ding dan ongeveer moeten hebben. Het gaat om 250wp panelen, 37v/8A.
Zover ik kan na gaan zitten er al bypass droid in de panelen, maar die liggen waarschijnlijk precies in de tegengestelde richting als de orrentatie van het panel, het paneel staat namelijk in een partait orentataitie.
Als je met een bypass doid een paneel zou willen omzeilen, wat voor specs zou zo'n ding dan ongeveer moeten hebben. Het gaat om 250wp panelen, 37v/8A.
[ Voor 0% gewijzigd door dotcode op 06-08-2013 20:21 . Reden: spelling ]
Ik lees wat nieuwe termen, bypass droid
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
bypass droid, inderdaad mooie vondst!Ik heb net mijn zonnecellen op het dag geplaatst, maar tot smorgens 10 uur valt er schaduw op de onderste panelen. Als de schaduw weg is gaat het systeem vol aan de gang, daarvoor levert het met zon tot zo'n 200w. Nu vroeg ik mij of of ik de panelen zou kunnen uit schakelen met een bypass droid, dan zouden de 6 bovenste panelen gewoon kunnen leveren tewijl de onderste worden omzeild?
Als je met een bypassdroid een paneel zou willen omzeilen, wat voor specs zou zo'n ding dan ongeveer moeten hebben. Het gaat om 250wp panelen, 37v/8A.
Extra bypass diodes toevoegen buiten de panelen om gaat denk ik weinig helpen, je omvormer zal hoe dan ook het bewuste absolute maximum power point moeten kunnen vinden. Met de huidige bypass diodes kan de omvormer door de juiste lage spanning te kiezen al prima de beschaduwde panelen omzeilen.
Welk merk/model omvormer heb je? Mogelijk kan je op je omvormer nog schaduwmanagement (of hoe de bewuste fabrikant dit ook noemt) aanzetten zodat hij beter zoekt naar het globale maximum powerpoint, i.p.v. dat hij, zoals nu, in een lokaal mpp blijft hangen. Deze functie gaat ten koste van je omvormers rendement, daarom staat hij niet standaard aan.
Als de omvormer dit niet biedt, kun je ofwel je zegeningen tellen van de vele uren zon per dag die je wel hebt of, mocht het verlies erg groot zijn (bijv. (Zuid-) Oost) opstelling een andere omvormer aanschaffen. Het enige knutselwerk dat ik kan bedenken zonder de omvormer te vervangen of de panelen te verplaatsen (Portrait naar landscape draaien bijvoorbeeld) zou een fysieke bypass van de beschaduwde string zijn m.b.v. een DC, hoog voltage relais. Dit is naar mijn weten nog nooit door iemand van dit forum gedaan (ik geef geen garanties dat het werkt) en je moet heel goed weten waar je mee werkt, anders kun je gevaarlijke vonken gaan trekken die heel wat duurder worden dan de paar kWh'tjes per jaar die je wint. Bezint eer ge begint...
Ik heb een Omnik 2.0 TL WIFI, volgens mij zit er geen schaduw management op. Teminste ik heb het nog niet gevonden. Ik ga ook eens meten of ik de onderste rij kan kantelen om ongeveer 1 uur en 3kwartier te kunnen winnen.
M'n ouders zijn van plan panelen te nemen die in het dak geïntegreerd worden.
Het dak was ooit bedoeld om via een wazige kunststof en folie constructie warme lucht op te slaan, maar dat was niet zo'n succes. Daarna zijn er in het hele rijtje pannen op gelegd, die iets te zwaar waren voor de constructie, die flink is gaan doorbuigen. Gewicht toevoegen is dus niet echt een optie, en zo los je het probleem van het te zware dak ook op.
Heeft iemand hier ervaring met zoiets? ik heb dit topic doorgebladerd en heb nog geen enkele foto van zo'n systeem gezien.
Het dak was ooit bedoeld om via een wazige kunststof en folie constructie warme lucht op te slaan, maar dat was niet zo'n succes. Daarna zijn er in het hele rijtje pannen op gelegd, die iets te zwaar waren voor de constructie, die flink is gaan doorbuigen. Gewicht toevoegen is dus niet echt een optie, en zo los je het probleem van het te zware dak ook op.
Heeft iemand hier ervaring met zoiets? ik heb dit topic doorgebladerd en heb nog geen enkele foto van zo'n systeem gezien.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Ik moest best lachen toen ik deze multifunctionele tuintafel zag:
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Daar hoef je niet je koude biertje in de zomer op te zetten...
stef
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Maar dan ook even vermelden waar je die vandaan hebt en waarom dit paneel hier horizontaal lag.martinvdm schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:54:
[afbeelding]
Het was een test van Floris Wouterlood om aan te tonen of het iets uitmaakt of de panelen portrait of landscape worden geplaatst.
Conclusie: nee
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik ook, het was een proefopstelling (http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/), maar ik vind het ook erg leuk om te zien. Een defect paneel als tafelblad, ik had het zelf kunnen verzinnen. Ik heb alleen geen defect paneel.....martinvdm schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:54:
[afbeelding]
Alhoewel, een goed werkend paneel icm een koelbox
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:28:
[...]dus als ik het goed begrijp kan ik niet bijvoorbeeld 1 string van 4 en 1 string van 8 panelen maken in verband met de spanning.
Het aansluiten van de panelen hangt van de (schaduw) situatie af. Is er geen schaduw op de panelen te verwachten én liggen ze allemaal in dezelfde richting (hellingshoek en oriëntatie) dan is één string hoogstwaarschijnlijk ideaal. Let wel op dat deze string m.b.v. een koppelstuk parallel over de twee aansluitingen moet worden aangesloten, elke aansluiting is namelijk begrenst op ca 1,7kW.
@Schinnen-groen, @Drielp: Ik wist uiteraard waar de foto vandaan kwam. Het ging meer om het feit dat ik er om moest lachen en het eigenlijk best een leuk idee is om een werkend paneel te hebben op die manier.
Interessant om te horen dat dat gelukt is met de SB 3800. Ik voer een vergelijkbaar experiment uit en het is mij nog niet geluktsilvester6 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:31:
Op een mooie voorjaarsdag waarbij de omvormer lang aan zijn max zat sprong die er telkens uit op overbelasting 20A geplaatst was het probleem verholpen.
Lang antwoord: 0,5% van de leiding verliezen, of 0,5% van de totale jaaropbrengst?Master_duck schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 08:45:
Is het verstandig om mijn draden van 2.5mm2 van mijn omvormer (SMA 3000 tl-21) naar de groepen kast te upgrade naar een 6mm2 draad. dat zou een 0.5% minder leiding verlies optreden. (volgens SMA Sunny designer)
Kort antwoord: Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
[ Voor 32% gewijzigd door Dre op 06-08-2013 22:36 ]
Hier 2 plaatjes bij het praatje, hoop dat het zo wat duidelijker wordt¿migjes schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:29:
[...]
tuurlijk, lol.
in serie, probeerde het wat makkelijker te vertellen.
geen idee hoe technisch de andere persoon is.
om te weten hoeveel panelen het worden, wil ik graag eerst effen weten waarom er voor 2 panelen naast elkaar word gekozen, anders worden het zinloze woorden in de lucht.

Zo zou de oost opstelling moeten worden waarbij alle panelen +-165x100 zijn.
De onderste 2 panelen gaan schaduw pakken in de ochtend van de overburen en later op de dag het paneel rechts onder door de dakkapel.

Aan de westzijde kan kan ik maar 2 panelen van +-165x100 boven me dakkapel kwijt omdat deze hoger zit dan aan de voorzijde. (geintje van de vorige bewoner
Ook hier gaat waarschijnlijk de dakkapel schaduw vormen op het onderste paneel.
Vanaf 20:30 krijg ik "pas" last van schaduw van de achter buren in deze periode, strak als het winter is zal dit veel eerder zijn.
Terug te komen op me vorige post (2 stringen 2mpp). Alle panelen waar schaduw op komt op een mpp en voor de zon de andere. Maar zoals je al aan gaf zijn 2 panelen te weinig om spanning te creëren om de omvormer te laten werken.
De vraag is waar doe ik goed aan¿ De gok nemen dat ik met schaduwmanagement wat kan winnen als er schaduw op valt of hopen dat de bypassdiodes goed zitten of gewoon geen panelen onder het dakkapel plaatsen?
Er is nog een mogelijkheid om er 1 onder het dakraam te plaatsen maar dan is het net een tetrisspel en dat is ook niet de bedoeling.
Wat ook nog kan maar niet raadzaam denk? Is aan de oostzijde 255wp panelen te gebruiken en aan de westzijde 200wp panelen. De 200wp versie is korter, daar kan ik er wel 4 van kwijt boven me dakkapel.
[ Voor 5% gewijzigd door Grim20 op 06-08-2013 23:21 ]
Er is meer tussen hemel ( zon ) en aarde, je zou ook kunnen gaan puzzelen met panelenGrim20 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:10:
[...]
Hier 2 plaatjes bij het praatje, hoop dat het zo wat duidelijker wordt¿
[afbeelding]
De onderste 2 panelen gaan schaduw pakken in de ochtend van de overburen en later op de dag het paneel rechts onder door de dakkapel.
[afbeelding]
Aan de westzijde kan kan ik maar 2 panelen van +-165x100 boven me dakkapel kwijt omdat deze hoger zit dan aan de voorzijde. (geintje van de vorige bewoner)
Vanaf 20:30 krijg ik "pas" last van schaduw van de achter buren in deze periode, strak als het winter is zal dit veel eerder zijn.
Terug te komen op me vorige post (2 stringen 2mpp). Alle panelen waar schaduw op komt op een mpp en voor de zon de andere. Maar zoals je al aan gaf zijn 2 panelen te weinig om spanning te creëren om de omvormer te laten werken.
De vraag is waar doe ik goed aan¿ De gok nemen dat ik met schaduwmanagement wat kan winnen als er schaduw op valt of hopen dat de bypassdiodes goed zitten of gewoon geen panelen onder het dakkapel plaatsen?
Er is nog een mogelijkheid om er 1 onder het dakraam te plaatsen maar dan is het net een tetrisspel en dat is ook niet de bedoeling.Een andere mogelijkheid is er nog om de schuur vol te leggen met 5 panelen, maar dan heb ik meer kosten omdat er dan een 2e omvormer bij komt.
Wat ook nog kan maar niet raadzaam denk? Is aan de oostzijde 255wp panelen te gebruiken en aan de westzijde 200wp panelen. De 200wp versie is korter, daar kan ik er wel 4 van kwijt boven me dakkapel.
als deze, http://www.scherer-solart...A4tter/SunLink%20155w.pdf en
http://www.scherer-solart...C3%A4tter/SunLink100w.pdf
Die 150Wp panelen zijn halve 300Wp panelen met 36 156x156mm cellen, en de 100Wp
uitvoering zijn halve 200Wp panelen met cellen van 125x125mm (36cellen, normaal 72)
Je vind deze panelen niet vaak in de reguliere handel, maar wel op EBay.( duitsland )
Verwijderd
Door wat te schuiven kun je best een hoop winnen ja, ik ben toen ook van de 195'ers naar de 245'ers gegaan vanwege de maatvoering: daardoor kon ik opeens bijna de volle breedte van het dak benutten :
Voor een LANGDURIG belaste stroomleiding is het niet het domste wat je kunt doenMaster_duck schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 08:45:
.
door deze één stapje hoger te kiezen, dan wat normaal afdoende zou zijn, dus 4mm² i.p.v. 2.5mm²
( staat vast niet in de nen1010 maar is wel slim om te overwegen, bron : nen*praktijkervaring
So, 3x6mm2 door het mechanische ventilatie kanaal trekken is nog een kleine uitdaging 
De omvormer boven komt naast de ventilator te hangen en de meterkast zit beneden naast de wc (waar een intake van de ventilatie zit), zo kan ik dus heel simpel boven komen zou je denken. Kwestie van netjes even een wartel in de buis maken boven en een klein stukje witte goot in de WC beneden...
Heel enthousiast een parachute gemaakt van een boterham zakje, stuk naaigaren eraan en de opening in de douche & keuken afgedicht. Met de ventilator op stand 3 is het zakje met draad in een seconde of 3 boven bij de fan
maar dan word het wat vervelender, dikkere draad terug trekken naar beneden en dan net zo lang door tot je iets hebt dat stevig genoeg is om 3x6mm2 YMVK er doorheen te krijgen.
Helaas zitten er wat scherpe punten in de overgangen van platte buis naar rond toe (die zitten ws geschroefd) waardoor tot op heden nog iedere poging om na de eerste dikkere draad wat stevigers door de buis te krijgen (2.5 mm2 bv) nog geresulteerd heeft in een gebroken draad. Binnenkort weer verder want mijn langste stuk draad was nog te kort om door de buis te komen
er staat nu een klos vliegerdraad en 20 meter nylondraad dat maximaal 30kg mag hebben klaar, kijken hoe ver we daar mee komen
De omvormer boven komt naast de ventilator te hangen en de meterkast zit beneden naast de wc (waar een intake van de ventilatie zit), zo kan ik dus heel simpel boven komen zou je denken. Kwestie van netjes even een wartel in de buis maken boven en een klein stukje witte goot in de WC beneden...
Heel enthousiast een parachute gemaakt van een boterham zakje, stuk naaigaren eraan en de opening in de douche & keuken afgedicht. Met de ventilator op stand 3 is het zakje met draad in een seconde of 3 boven bij de fan
Helaas zitten er wat scherpe punten in de overgangen van platte buis naar rond toe (die zitten ws geschroefd) waardoor tot op heden nog iedere poging om na de eerste dikkere draad wat stevigers door de buis te krijgen (2.5 mm2 bv) nog geresulteerd heeft in een gebroken draad. Binnenkort weer verder want mijn langste stuk draad was nog te kort om door de buis te komen
Aangezien het hier vol zit met kenners, even een vraag over zonnepanelen en een hypotheek:
Waarschijnlijk gaan wij binnenkort een bestaande woning kopen. Ik wil al langer zonnepanelen en dit is dan misschien ook wel het moment om het daadwerkelijk te gaan doen. Nu lees ik her en der de mogelijkheid om de aanschaf van zonnepanelen mee te financieren in de hypotheek. In hoeverre is zoiets verstandig?
Er wordt immers gerekend met een verwachte levensduur van 20-25 jaar, terwijl de hypotheek in 30 jaar wordt afgelost. Aan het einde 'betaal' je dus nog voor iets, wat 'waarschijnlijk' al niet meer functioneert.
Waarschijnlijk gaan wij binnenkort een bestaande woning kopen. Ik wil al langer zonnepanelen en dit is dan misschien ook wel het moment om het daadwerkelijk te gaan doen. Nu lees ik her en der de mogelijkheid om de aanschaf van zonnepanelen mee te financieren in de hypotheek. In hoeverre is zoiets verstandig?
Er wordt immers gerekend met een verwachte levensduur van 20-25 jaar, terwijl de hypotheek in 30 jaar wordt afgelost. Aan het einde 'betaal' je dus nog voor iets, wat 'waarschijnlijk' al niet meer functioneert.
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Dat maakt pas uit als je microomvormers toepast en een gedeelte van de dag ligt je paneel in de schaduwSchinnen-groen schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:39:
[...]
Maar dan ook even vermelden waar je die vandaan hebt en waarom dit paneel hier horizontaal lag.
Het was een test van Floris Wouterlood om aan te tonen of het iets uitmaakt of de panelen portrait of landscape worden geplaatst.
Conclusie: nee
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Dat zal niet gaan. Je kunt niet meer dan 102% tot 106% van je waarde van je huis gaan met een hypotheek.DynamicDreams schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 08:09:
Aangezien het hier vol zit met kenners, even een vraag over zonnepanelen en een hypotheek:
Als maar 80% van de waarde hoeft te lenen. Dan zou dat nog gaan. je moet elke aanpassing aan je huis dus nu uit eigen zak gaan betalen. Dit geld dus ook voor een nieuwe keuken of badkamer of welke aanpassing dan ook aan een huis. Mijn advies: koop een huis waar alles al naar wens is en goed onderhouden. Als dat niet zo is en je wilt toch dat huis dan zou je flink moeten afpingelen.
Als je pv installatie mee wilt laten installeren dan zou dat een extra lening moeten worden. Dat kan ook met een kortere looptijd bv van 2 jaar tot 15 jaar. Of wachten en er voor sparen
Ik heb in 2012 nog een bouwdepot kunnen afsluiten bij mijn hypotheek, voor het afbouwen van mijn huis, keuken, badkamer, etc. Uit dit bouwdepot heb ik een gedeelte gebruikt voor zonnepanelen, dat was geen probleem. Of je nu nog bij je hypotheekverstrekker een bouwdepot kan krijgen...? lijkt me wel maar dat zou je moeten informeren.DynamicDreams schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 08:09:
Mocht je in Limburg wonen, kan je hier wellicht gebruik van maken: http://www.limburg.nl/lef
Kijk anders hier even of je gemeente in een duurzaamheidslening voorziet.DynamicDreams schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 08:09:
http://www.svn.nl/product...slening/Paginas/Home.aspx
Goedkoper kun je niet lenen denk ik
5-jaars 3,8%
10-jaars 4,6%
15-jaars 5,3%
Veiliger is om eerst te sparen, aan de andere kant, als je vast werk hebt en je werkgever doet het nog goed in deze tijden, dan zou ik een gokje van 4k -5k wel aandurven. Zelf ook gedaan, aflossen in 5 jaar. Besparing zet ik op zij, gebruik ik voor aflossing. Extra's als 13e maand en een stukje vakantiegeld en je bent zo klaar.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Duidelijk! Heb een stabiele werkgever en vast contract, dat zit wel goed. Spaargeld is ook voldoende aanwezig voor evt. aanschaf zonnepanelen, maar had anders de hypotheekconstructie wel mooi gevonden ;-). Bedankt voor de tips/advies!Appie Heijn schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 08:56:
[...]
Veiliger is om eerst te sparen, aan de andere kant, als je vast werk hebt en je werkgever doet het nog goed in deze tijden, dan zou ik een gokje van 4k -5k wel aandurven. Zelf ook gedaan, aflossen in 5 jaar. Besparing zet ik op zij, gebruik ik voor aflossing. Extra's als 13e maand en een stukje vakantiegeld en je bent zo klaar.
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Met een NHG hypotheek kan je nog steeds 8k lenen boven de hypotheeknorm:DynamicDreams schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:05:
[...]
Duidelijk! Heb een stabiele werkgever en vast contract, dat zit wel goed. Spaargeld is ook voldoende aanwezig voor evt. aanschaf zonnepanelen, maar had anders de hypotheekconstructie wel mooi gevonden ;-). Bedankt voor de tips/advies!
https://voorwaardenennorm...arende-voorzieningen.html
deze lening wordt ook via een heel aantal gemeenten en provincies aangeboden, dan krijg je nog een paar procenten rentekorting. Ik betaal 1,8% voor 10 jaar.Appie Heijn schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 08:56:
[...]
Kijk anders hier even of je gemeente in een duurzaamheidslening voorziet.
http://www.svn.nl/product...slening/Paginas/Home.aspx
Goedkoper kun je niet lenen denk ik
5-jaars 3,8%
10-jaars 4,6%
15-jaars 5,3%
Ik ook maar volgens mij is die van mij 5 jaar.DanTm schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:35:
[...]
deze lening wordt ook via een heel aantal gemeenten en provincies aangeboden, dan krijg je nog een paar procenten rentekorting. Ik betaal 1,8% voor 10 jaar.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
maakt een hoop duidelijker.Grim20 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:10:
[...]
Hier 2 plaatjes bij het praatje, hoop dat het zo wat duidelijker wordt¿
wat ben je eigenlijk van plan?
zelf leggen of laten leggen? (of iets er tussen in)
dat maakt wel aardig wat uit in antwoorden en tips.
geen idee waarom er zoveel ruimte over is naast de panelen.[afbeelding]
met een tussen huis kun je de volle breedte van het huis gaan (+2x de helft van de tussen muur)
zo zijn er panelen die 1,66X106cm zijn (hjsolar b.v.)
of panelen van 130x100cm (sharp b.v.)
je kunt ook nog kijken naar canadian solar (die panelen zijn net iets korter.)[afbeelding]
Aan de westzijde kan kan ik maar 2 panelen van +-165x100 boven me dakkapel kwijt omdat deze hoger zit dan aan de voorzijde. (geintje van de vorige bewoner)
mischien past dat wel of anders sharp panelen.
meestal is 2x een paneel te weinig V, maar het lijkt er op dat 3x ook wel past.Terug te komen op me vorige post (2 stringen 2mpp). Alle panelen waar schaduw op komt op een mpp en voor de zon de andere. Maar zoals je al aan gaf zijn 2 panelen te weinig om spanning te creëren om de omvormer te laten werken.
en als je dan 3x hjsolar neemt dan haal je het wel met de V en de A ook. (ook als je 2x een string parallel maakt)
dat hoef je niet te gokken, maar te weten.De vraag is waar doe ik goed aan¿ De gok nemen dat ik met schaduwmanagement wat kan winnen als er schaduw op valt of hopen dat de bypassdiodes goed zitten of gewoon geen panelen onder het dakkapel plaatsen?
panelen onder het dakkapel, je loopt nog een beetje ver vooruit.
laten we eerst kijken wat er nu mogelijk is boven het dakkapel en dan kijken wat we doen met er onder.
ben geen tetris voorstander (hoewel ik dat zelf ook een beetje heb)Er is nog een mogelijkheid om er 1 onder het dakraam te plaatsen maar dan is het net een tetrisspel en dat is ook niet de bedoeling.Een andere mogelijkheid is er nog om de schuur vol te leggen met 5 panelen, maar dan heb ik meer kosten omdat er dan een 2e omvormer bij komt.
ik heb geen maten van het dak, maar volgens mij past er een stuk meer op als je nu schetst.
Verwijderd
Als je voldoende spaargeld hebt NOOIT lenen. Lenen kost altijd geld en bovendien scheelt het je rendementsheffing afhankelijk van de hoeveelheid spaargeld die je hebt. Tevens is de rente al jarenlang erg laag en die gaat voorlopig niet omhoog (geldmarktrente) en is het rendement van panelen hoger dan je spaarrekening. Tot zover ....DynamicDreams schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:05:
[...]
Duidelijk! Heb een stabiele werkgever en vast contract, dat zit wel goed. Spaargeld is ook voldoende aanwezig voor evt. aanschaf zonnepanelen, maar had anders de hypotheekconstructie wel mooi gevonden ;-). Bedankt voor de tips/advies!
/beetje offtopicVerwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:21:
[...]
Als je voldoende spaargeld hebt NOOIT lenen. Lenen kost altijd geld en bovendien scheelt het je rendementsheffing afhankelijk van de hoeveelheid spaargeld die je hebt. Tevens is de rente al jarenlang erg laag en die gaat voorlopig niet omhoog (geldmarktrente) en is het rendement van panelen hoger dan je spaarrekening. Tot zover ....
Je spreekt jezelf een beetje tegen .....
Nooit lenen => Kost geld
VS
Rente laag, niet omhoog => Rendement hoger als spaar....
Ik denk dat lenen een optie is afhankelijk van hoeveel spaargeld je hebt.
- Als je boven de vermogens belasting vrije voet zit, Panelen contant kopen.
- >Tenzij : je goedkoper kan lenen (duurzaam) als je hypotheek, (hypo aflossen + panelen lenen)
- Als je onder de vermogens belasting vrije voet zit, kan lenen een optie zijn.
- >Voldoende buffer houden in spaargeld, even wat lenen omdat je buffer op is kan vaak niet zomaar of is erg duur, dus beter goedkoop lenen (duurzaam) en voldoende buffer.
- >Maar ook nu is het mogelijk beter eerst wat Hypo af te lossen en lenen voor je panelen, dat kan je uit rekenen.
Hoe dan ook, denk er niet te lang over, neem een beslissing en leg panelen !
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik heb even een vraagje over mijn meterkast. Nuon belast mij voor vastrecht van een 3x 25 A aansluiting maar als ik in de meterkast kijk is alles behalve de B16-groepen bovenin op 40 A afgezekerd. Check onderstaande plaatje. Betekent dit dat ik in toekomst bijvoorbeeld drie groepen van 25 A of zelfs 35A kan gebruiken voor energieopwekking?

Ik heb nu in de schuur een groepenkast met drie vrije groepen van 16 A. Ik heb een kapschuur met op het oosten ongeveer 75 m^2 oppervlakte waar ik 45 panelen van 250 Wp op kwijt kan. Dat moet net kunnen op 3x 16 A. Iets meer productiecapaciteit, bijvoorbeeld met panelen op het westen of op het oosten op een lager naastgelegen varkensschuurtje zou uiteindelijk wel wenselijk zijn. Ik heb hier een huis van 2000 kuub inhoud dat ingericht is op dubbele bewoning en verwarmd en passief gekoeld wordt met een 17 kW warmtepomp. Gas heb ik niet meer. Per jaar zal er denk ik wel zo'n 12.000 kWh doorheen gaan. Mocht ik in de toekomst elektrisch gaan rijden is het ook wel leuk om die energie zelf te kunnen opwekken. Zoals je ziet heb ik een mooie vintage mechanische meter uit 1973 met echter wel twee tellers. Dat lijkt me niet zo gunstig als ik alleen overdag ga terugleveren.
Helaas moeten er eerst asbestdaken gesaneerd worden voordat ik zonnepanelen kan plaatsen waardoor ik voorlopig niet toekom aan het installeren van zonnepanelen maar ik zou wel willen weten wat ik kan wegleggen.

Ik heb nu in de schuur een groepenkast met drie vrije groepen van 16 A. Ik heb een kapschuur met op het oosten ongeveer 75 m^2 oppervlakte waar ik 45 panelen van 250 Wp op kwijt kan. Dat moet net kunnen op 3x 16 A. Iets meer productiecapaciteit, bijvoorbeeld met panelen op het westen of op het oosten op een lager naastgelegen varkensschuurtje zou uiteindelijk wel wenselijk zijn. Ik heb hier een huis van 2000 kuub inhoud dat ingericht is op dubbele bewoning en verwarmd en passief gekoeld wordt met een 17 kW warmtepomp. Gas heb ik niet meer. Per jaar zal er denk ik wel zo'n 12.000 kWh doorheen gaan. Mocht ik in de toekomst elektrisch gaan rijden is het ook wel leuk om die energie zelf te kunnen opwekken. Zoals je ziet heb ik een mooie vintage mechanische meter uit 1973 met echter wel twee tellers. Dat lijkt me niet zo gunstig als ik alleen overdag ga terugleveren.
Helaas moeten er eerst asbestdaken gesaneerd worden voordat ik zonnepanelen kan plaatsen waardoor ik voorlopig niet toekom aan het installeren van zonnepanelen maar ik zou wel willen weten wat ik kan wegleggen.
Verwijderd
De ene lening met de andere vullen is het ene gat vullen met andere en zal met de huidige rente op hypotheek met aftrek weinig zoden aan de dijk zetten op een investering van zeg € 5000,-. We hebben het dan over een een paar euro per maand voordeel.WoudseHoeve schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:03:
[...]
/beetje offtopic
Je spreekt jezelf een beetje tegen .....
Nooit lenen => Kost geld
VS
Rente laag, niet omhoog => Rendement hoger als spaar....
Ik denk dat lenen een optie is afhankelijk van hoeveel spaargeld je hebt./volledig ontopic
- Als je boven de vermogens belasting vrije voet zit, Panelen contant kopen.
- >Tenzij : je goedkoper kan lenen (duurzaam) als je hypotheek, (hypo aflossen + panelen lenen)
- Als je onder de vermogens belasting vrije voet zit, kan lenen een optie zijn.
- >Voldoende buffer houden in spaargeld, even wat lenen omdat je buffer op is kan vaak niet zomaar of is erg duur, dus beter goedkoop lenen (duurzaam) en voldoende buffer.
- >Maar ook nu is het mogelijk beter eerst wat Hypo af te lossen en lenen voor je panelen, dat kan je uit rekenen.
Hoe dan ook, denk er niet te lang over, neem een beslissing en leg panelen !
Ik zeg toch ook VOLDOENDE spaargeld ivm buffer?
Einde van mijn offtopic commentaar.
Wat je zegt, gewoon leggen die panelen.
Flinke meterkast FemmeFemme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:49:
Ik heb even een vraagje over mijn meterkast. Nuon belast mij voor vastrecht van een 3x 25 A aansluiting maar als ik in de meterkast kijk is alles behalve de B16-groepen bovenin op 40 A afgezekerd. Check onderstaande plaatje. Betekent dit dat ik in toekomst bijvoorbeeld drie groepen van 25 A of zelfs 35A kan gebruiken voor energieopwekking?
[afbeelding]
Ik zou geen 3x16A pakken, je watt piek kan bij koud weer namelijk hoger uitkomen en 3x16A is al net te klein. (mijn ouders hebben 2080Wp en draaide 2330Wp dit jaar)
Je meter maakt eigenlijk niets uit, ik verwacht dat als je deze laat vernieuwen weer een dag / nacht teller in komt maar dan digitaal waar je de teruglevering en afname apart op kan aflezen.
Er is iig nog wel wat puzzelwerk om te kijken voor de dak indeling en keuze van panelen / omvormer.
Strings / voltages enz.
Wil je trouwens een 1 fase of 3 fase systeem er van maken?
Misschien kan je hier ook aan meedoen?Femme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:49:
.............
http://www.asbestvanhetda...et-verwijderen-van-asbest
Dubbel winst
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Die 45x250Wp kan makkelijk op een 3x16A (drie fasen dus kan niet anders )Casper de Boer schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:09:
[...]
Flinke meterkast Femme
Ik zou geen 3x16A pakken, je watt piek kan bij koud weer namelijk hoger uitkomen en 3x16A is al net te klein. (mijn ouders hebben 2080Wp en draaide 2330Wp dit jaar)
Je meter maakt eigenlijk niets uit, ik verwacht dat als je deze laat vernieuwen weer een dag / nacht teller in komt maar dan digitaal waar je de teruglevering en afname apart op kan aflezen.
Er is iig nog wel wat puzzelwerk om te kijken voor de dak indeling en keuze van panelen / omvormer.
Strings / voltages enz.
Als een tijdelijke piek hebt gaan ze er niet direct uit, zoek de Stroom karakteristiek van een D type maar eens op.
Dag / nacht blijft gunstig, je saldeert eerst je dag teller, wat er overblijft met je nacht teller, het restant reken je dan af tegen nacht (laag) tarief.
Hier blijkt zelfs GC het overschot van de dag teller eerst tegen hoog tarief wordt afgerekend en dan de nacht teller tegen laag tarief.
Vergeet niet dat je 2 van de 7 dagen tegen laag tarief opwekt. (nacht tarief is een misleidende benaming)
Als je 3x40A hoofdzekering hebt zou ik niets van zeggen tegen de netwerkbeheerder, dat is nl een stuk duurder ! Wel even kijken of je inderdaad voor 3x25A of 1x40A betaald !!!! een 3x35 aansluiting kost al iets van 160 euro per maand .......
Die 40A dingen die je aanwijst zijn toch aardlek schakelaars ? (Ze hebben test knoppen) heeft dus niets te maken met de gezekerde waarde.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik heb eigenlijk de ballen verstand van dit hele elektragebeuren. Ik heb wel drie fasen in de schuur, dit is vorig jaar opnieuw aangelegd. Als ik zonnepanelen ga plaatsen wil ik wel de hele oppervlakte van de voorkant van het dak met all black zonnepanelen bedekken, dus dat wordt meteen 75 vierkante meter. Het liefst heb ik de onderliggende dakbedekking zoals golfplaten helemaal uit het zicht zodat er een uniform aanzicht ontstaat. De dakbedekking moet ook licht zijn omdat de spanten in de schuur vrij licht zijn uitgevoerd.Casper de Boer schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:09:
[...]
Flinke meterkast Femme
Strings / voltages enz.
De meter maakt in zoverre uit dat ik met een draaischijf ongestoord kan salderen.
Die AEG D40 dingen zijn van de netbeheerder neem ik aan, de rest van mij. Nu weet ik als noob zijnde niet wat D40 betekent maar als het een zekering is van 25 A zou ik het getal 25 in het typenummer terugverwachten. De rest is ook allemaal 40 A.WoudseHoeve schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:29:
[...]
Als je 3x40A hoofdzekering hebt zou ik niets van zeggen tegen de netwerkbeheerder, dat is nl een stuk duurder ! Wel even kijken of je inderdaad voor 3x25A of 1x40A betaald !!!! een 3x35 aansluiting kost al iets van 160 euro per maand .......
Die 40A dingen die je aanwijst zijn toch aardlek schakelaars ? (Ze hebben test knoppen) heeft dus niets te maken met de gezekerde waarde.
[ Voor 22% gewijzigd door Femme op 07-08-2013 12:40 ]
Ik lees hier soms dat men in de ( tijdelijke ) volle schaduw liggende panelen wil afkoppelen
van de panelen die wel vol in de zon liggen, wat opzich geen slecht idee is, enkel mbt de uitvoerbaarheid
loopt het vaak spaak ivm het vonken trekken bij het schakelen van gelijkstroom..............
Zou ( gestuurd ) kortsluiten van de beschaduwde panelen een optie zijn ?
Schiet onderstaand schema maar lek ( positief meedenken heeft de voorkeur
)

Enkel heb ik geen idee wat de mppt van de omvormer hier van vind ( spannings dip/piek )
van de panelen die wel vol in de zon liggen, wat opzich geen slecht idee is, enkel mbt de uitvoerbaarheid
loopt het vaak spaak ivm het vonken trekken bij het schakelen van gelijkstroom..............
Schiet onderstaand schema maar lek ( positief meedenken heeft de voorkeur

Enkel heb ik geen idee wat de mppt van de omvormer hier van vind ( spannings dip/piek )
Je kan van zonnepanelen de dakbedekking maken. De panelen direct op het hout (sporen) schroeven als je die op een juiste afstand plaatst. Is ook het dak wat sterker.Femme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:35:
[...]
Ik heb eigenlijk de ballen verstand van dit hele elektragebeuren. Ik heb wel drie fasen in de schuur, dit is vorig jaar opnieuw aangelegd. Als ik zonnepanelen ga plaatsen wil ik wel de hele oppervlakte van de voorkant van het dak met all black zonnepanelen bedekken, dus dat wordt meteen 75 vierkante meter. Het liefst heb ik de onderliggende dakbedekking zoals golfplaten helemaal uit het zicht zodat er een uniform aanzicht ontstaat. De dakbedekking moet ook licht zijn omdat de spanten in de schuur vrij licht zijn uitgevoerd.
De meter maakt in zoverre uit dat ik met een draaischijf ongestoord kan salderen.
Dat is hier wel eens langs gekomen, er schijnen rubbers te zijn welke de naden water dicht maken (of gewoon kitten)
reken maar dat je 3x 25A hebt.Femme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:35:
[...]
Ik heb eigenlijk de ballen verstand van dit hele elektragebeuren. Ik heb wel drie fasen in de schuur, dit is vorig jaar opnieuw aangelegd. Als ik zonnepanelen ga plaatsen wil ik wel de hele oppervlakte van de voorkant van het dak met all black zonnepanelen bedekken, dus dat wordt meteen 75 vierkante meter. Het liefst heb ik de onderliggende dakbedekking zoals golfplaten helemaal uit het zicht zodat er een uniform aanzicht ontstaat. De dakbedekking moet ook licht zijn omdat de spanten in de schuur vrij licht zijn uitgevoerd.
(het kan ooit eens gebeuren dat je meter en aansluiting ooit nog eens veranderen en dan wil je waarschijnlijk 3x 25A vanwege de kosten.)
als je zoon grote setup plant, dan hoef je geen rekening te houden met de selectiviteit.
dus je kunt gewoon 3x25A terug leveren.
(dan neem ik wel aan dat je het laat aanleggen door een pro, zitten wel wat regels achter en bij
en dat is wat omvormer specifiek.)
je hebt een grote kans dat de meter die daar hangt, ongestoord kan salderen.
(anders vervangen, maar waarschijnlijk niet nodig)
Volgens mij sluit je ook die beschaduwde panelen kort == kortsluitstroom => bij weer inschakelen flamboog ......PClop schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:39:
Ik lees hier soms dat men in de ( tijdelijke ) volle schaduw liggende panelen wil afkoppelen
Schiet onderstaand schema maar lek ( positief meedenken heeft de voorkeur)
[afbeelding]
Lijkt inderdaad op 3x 40A aansluiting, onderverdeeld via aardlekschakelaars naar zekeringautomaten, die aardlek is voor max 40A, de automaten daarboven zullen eerder afslaan, maw de aardlek is niet als leidingbeveiliger ingezet, maar alleen als lekstroom beveiliging. Middelste blauwe aardlek + automaat daarboven is ws die krachtgroep in de schuur, de rest ziet er allemaal enkel fase uitFemme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:35:
[...]
[...]
Die AEG D40 dingen zijn van de netbeheerder neem ik aan, de rest van mij. Nu weet ik als noob zijnde niet wat D40 betekent maar als het een zekering is van 25 A zou ik het getal 25 in het typenummer terugverwachten. De rest is ook allemaal 40 A.
ik vind hem wel leuk en kunstig bedacht.PClop schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:39:
Schiet onderstaand schema maar lek ( positief meedenken heeft de voorkeur)
[afbeelding]
maar hij lijkt mij vrij onnodig.
als 1x een paneel bij mij in de schaduw valt bij perfect weer.
dan schakelen de diodes in en regelt de mpp zich zelf naar +/-35V minder.
het hele paneel word dan al gebypasd.
alleen bij minder mooi weer met wat schapen wolkjes b.v. gaat het wel eens fout.
er is dan wat meer diffuse licht en dan zit de mpp er wel eens naast voor korte duur.
(het gaat bij mij alleen in de avond wel eens fout, maar heb nooit kunnen vinden waar dat nu aan licht.
het verlies is eigenlijk zo klein dat ik er nooit aandacht aan heb besteed.
ik vermoed schaduw van de bomen verderop.)
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 07-08-2013 12:59 ]
Zat ik ook eerst aan te denken.............. maar is dat wel zo ?WoudseHoeve schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:46:
[...]
Volgens mij sluit je ook die beschaduwde panelen kort == kortsluitstroom => bij weer inschakelen flamboog ......
De stroom wordt niet vol onderbroken bij het opheffen van de kortsluiting, maar wordt naar de omvormer geleid
wat volgens mij een blussende werking heeft, kijk maar eens goed.
Door je schakelaar loopt een som van stromen. Zodra ze niet meer in de schaduw liggen en je ze weer wilt bij schakelen loopt er:PClop schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:48:
[...]
Zat ik ook eerst aan te denken.............. maar is dat wel zo ?
De stroom wordt niet vol onderbroken bij het opheffen van de kortsluiting, maar wordt naar de omvormer geleid
wat volgens mij een blussende werking heeft, kijk maar eens goed.
De kortsluitstroom door de 2 panelen = >8A ?
De stroom door de rest van de panelen = ~8A.
Totaal 16A .
Wet van Lenz :
Emk van inductie is dusdanig gericht dat hij de oorsprong van zijn ontstaan tegen werkt.
Het verminderen van de stroom van 16A naar 8 A zal dus resulteren in een hoge spanning over de contacten van de schakelaar. Daar blijft dus nog kort die 16A lopen.
Je gebruikt niet 3 groepen, maar 1 drie fasen groep. Let wel dat er ook een 3 fasen kabel naar de schuur gaat, ander manco is dat er geen andere apparatuur (lees verbruikers) op dezelfde groep mag zitten.Femme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:49:
Je mag uiteraard wel een onderverdeler in de schuur maken waarbij de omvormer en de verbruiker weer op eigen zekeringen zitten. (Bijvoorbeeld 3x16 voor de omvormer en 3x10 voor gebruikers)
Met een 3x16A groep kan je zonder problemen een 10kW omvormer aansluiten.
45x250 ~= 11.250 wat wel redelijk in de buurt komt. Ik denk dat je daar wel redelijk mee weg komt. Met de uiteindelijke maatvoering kunnen het ook zo maar 5 panelen meer of minder zijn.
Nou weet ik niet wat voor kabel er naar de schuur getrokken is, als dit 2,5mm^2 per fase is dan moet je eigenlijk niet over de 3x16A heen gaan, en een onderverdeler lijkt me dan ook niet handig. Ergste geval een nieuwe 5x4mm^2 kabel afgezekerd op 3x25A vanuit de meterkast laten komen voor de omvormer. Dan kan je zonder problemen een 12kW omvormer aansluiten.
Dat zou voor mij een ideale oplossing zijn. Ik hoef dan alleen maar wat extra sporen aan te brengen.WoudseHoeve schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:44:
[...]
Je kan van zonnepanelen de dakbedekking maken. De panelen direct op het hout (sporen) schroeven als je die op een juiste afstand plaatst. Is ook het dak wat sterker.
Dat is hier wel eens langs gekomen, er schijnen rubbers te zijn welke de naden water dicht maken (of gewoon kitten)
Thanks voor de tip, deze regeling is blijkbaar alleen voor agrarische bedrijven. Ik heb hier wel een toekomstige bedrijfsmatige activiteit maar die is niet agrarisch.drielp schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:27:
[...]
Misschien kan je hier ook aan meedoen?
http://www.asbestvanhetda...et-verwijderen-van-asbest
Dubbel winst
Het verwijderen van asbestdaken valt blijkbaar wel onder de Milieu-investeringsaftrek en de Vrije Afschrijving Milieu-investeringen. Ik wil de bijgebouwen en een af te splitsen deel van het huis in mijn BV stoppen (gaat verhuurd worden als vakantieappartement maar stroom en warmte komen wel uit het privégedeelte van het huis). Dan ik de investering in het saneren van de asbestdaken en het plaatsen van de zonnepanelen zakelijk doen en zou de interessante situatie kunnen ontstaan dat ik de opbrengst aan privé kan verkopen (voor een marktconform tarief van 7ct per kWh ofzo) waarmee ik dan dan mijn privégebruik grotendeels kan afdekken waar ik anders 25ct per kWh voor zou betalen vanwege energiebelastingen en netwerkkosten.
Nou die 7 cnt kan je vergeten krijg je een dikke naheffing van de belasting dienst. Je verkoopt als bedrijf energie aan een particulier => energiebelasting en btw ......Femme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:02:
[...]
Dat zou voor mij een ideale oplossing zijn. Ik hoef dan alleen maar wat extra sporen aan te brengen.
[...]
Thanks voor de tip, deze regeling is blijkbaar alleen voor agrarische bedrijven. Ik heb hier wel een toekomstige bedrijfsmatige activiteit maar die is niet agrarisch.
Het verwijderen van asbestdaken valt blijkbaar wel onder de Milieu-investeringsaftrek en de Vrije Afschrijving Milieu-investeringen. Ik wil de bijgebouwen en een af te splitsen deel van het huis in mijn BV stoppen (gaat verhuurd worden als vakantieappartement maar stroom en warmte komen wel uit het privégedeelte van het huis). Dan ik de investering in het saneren van de asbestdaken en het plaatsen van de zonnepanelen zakelijk doen en zou de interessante situatie kunnen ontstaan dat ik de opbrengst aan privé kan verkopen (voor een marktconform tarief van 7ct per kWh ofzo) waarmee ik dan dan mijn privégebruik grotendeels kan afdekken waar ik anders 25ct per kWh voor zou betalen vanwege energiebelastingen en netwerkkosten.
Houd de paneeltjes maar lekker buiten je bv. (huur het dak ?)
Er gaat een drie fasen voeding naar de schuur en in de schuur heb ik zes groepen van 16A en krachtstroom. Er zijn drie groepen waar geen verbruikers op zitten. Hoe dik de kabel is weet ik niet maar ik heb toen wel aangegeven dat ik 10.000 Wp wil gaan opwekken.databeestje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:01:
[...]
Je gebruikt niet 3 groepen, maar 1 drie fasen groep. Let wel dat er ook een 3 fasen kabel naar de schuur gaat, ander manco is dat er geen andere apparatuur (lees verbruikers) op dezelfde groep mag zitten.
Gezien vanuit de meterkast in huis zouden er dan wel verbruikers zitten op de drie fasen groep waar de zonnepanelen hun energie op terugleveren (nl de verbruikers in de schuur die in de schuur eigen groepen hebben).
Die kosten zijn apart opgebouwd, als ik mijn laatste jaarrekening kijk is het:Femme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:02:
[...]
Dat zou voor mij een ideale oplossing zijn. Ik hoef dan alleen maar wat extra sporen aan te brengen.
[...]
Thanks voor de tip, deze regeling is blijkbaar alleen voor agrarische bedrijven. Ik heb hier wel een toekomstige bedrijfsmatige activiteit maar die is niet agrarisch.
Elektriciteit *Essent
- verbruik per kWh 0,0701
- vaste kosten per dag 0,0685
Netwerkkosten *Enexis
- vaste kosten per dag 0,4622
Meterkosten *Enexis
- vaste kosten per dag 0,072
Energiebelasting *Belastingdienst via Essent
- per kWh 0,114
Service en administratiekosten *Essent (verrekend via korting automatische incasso)
Dan los je dat dus gewoon op met een relais die dat dagelijks doet......... Startrelais 12V 150 Amp.WoudseHoeve schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:00:
[...]
Door je schakelaar loopt een som van stromen. Zodra ze niet meer in de schaduw liggen en je ze weer wilt bij schakelen loopt er:
De kortsluitstroom door de 2 panelen = >8A ?
De stroom door de rest van de panelen = ~8A.
Totaal 16A .
Wet van Lenz :
Emk van inductie is dusdanig gericht dat hij de oorsprong van zijn ontstaan tegen werkt.
Het verminderen van de stroom van 16A naar 8 A zal dus resulteren in een hoge spanning over de contacten van de schakelaar. Daar blijft dus nog kort die 16A lopen.
die zijn wel geschikt voor het schakelen van hoge DC stromen, motorfietsstartrelais kosten
geen berg
Kun je je relaas trouwens even in een schema uitleggen, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden,
bedoel, een zonnepaneel is geen spoel.
waarom niet gewoon een bypass diode te plaatsen over de 3 schaduw panelen?PClop schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:30:
[...]
Dan los je dat dus gewoon op met een relais die dat dagelijks doet......... Startrelais 12V 150 Amp.
die zijn wel geschikt voor het schakelen van hoge DC stromen, motorfietsstartrelais kosten
geen berg![]()
Kun je je relaas trouwens even in een schema uitleggen, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden,
bedoel, een zonnepaneel is geen spoel.
http://www.daviddarling.i...ia/B/AE_bypass_diode.html
(als die al niet in het paneel zitten natuurlijk
want dan is het niet nodig.)
De subsidiepot voor dit jaar is bijna leeg: http://www.agentschapnl.n...idieregeling-zonnepanelen
Ben wel benieuwd hoe dit nu verder gaat met de installatie van zonnepanelen. Zal niet heel veel instorten denk ik, want ook zonder subsidie is het nog rendabel.
Ben wel blij dat ik nog op tijd was, scheelt toch 650 euro.
Ben wel benieuwd hoe dit nu verder gaat met de installatie van zonnepanelen. Zal niet heel veel instorten denk ik, want ook zonder subsidie is het nog rendabel.
Ben wel blij dat ik nog op tijd was, scheelt toch 650 euro.
Als ik jou uitleg vertaal dan levert een systeem met 9 panelen vol in de zon het zelfdemigjes schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:17:
[...]
waarom niet gewoon een bypass diode te plaatsen over de 3 schaduw panelen?
http://www.daviddarling.i...ia/B/AE_bypass_diode.html
(als die al niet in het paneel zitten natuurlijk![]()
want dan is het niet nodig.)
als een systeem van 12 panelen waar van 3 in de volle schaduw liggen door de funkte
van de dypassdioden, dus idem als 3 kortgesloten panelen van de 12.
Als dat zo zou zijn, dan zou niemand een probleem met schaduw hebben toch ?
het kan best dat je gelijk heb, maar sommigen hier vragen steeds om een onderbouwing
o no prob.PClop schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 17:11:
[...]
Als ik jou uitleg vertaal dan levert een systeem met 9 panelen vol in de zon het zelfde
als een systeem van 12 panelen waar van 3 in de volle schaduw liggen door de funkte
van de dypassdioden, dus idem als 3 kortgesloten panelen van de 12.
Als dat zo zou zijn, dan zou niemand een probleem met schaduw hebben toch ?
het kan best dat je gelijk heb, maar sommigen hier vragen steeds om een onderbouwing
dit is alleen mijn oost set 10x190Wp=1900Wp.

het afdekken van 1x een paneel met een dekentje.
(beetje bibberende lijn wegens snelste logging die mijn omvormer ondersteunt.
rechtsteeks uitgelezen dus in (ongekalibreerde) secondes)
kan helaas niet zo snel de grafiek van de V vinden.
maar die zakte perfect mee met de W.
dus bypass diode schakelde gewoon in.
(en natuurlijk mppscanning uit op de omvormer.)
deze vond ik ook wel leuk.

mijn systeem vergeleken met een ander oost-west systeem.
alleen dan 2x schaduw van dakkapel op 50% van de panelen.
en een grote cv pijp voor de andere 50%.
(dit was een omnik tegen over een power-one)
no problemo, omvormer kreeg nog genoeg V er is wel verlies door schaduw, maar is het veel?
mensen maken het schaduw probleem vaak een veel te groot.
schaduw is wel k.. maar panelen en omvormers kunnen er goed om heen werken tegenwoordig.
geen optitrack of iets anders voor nodig hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je genoeg V hebt voor de omvormer om binnen de mpp bereik te blijven (dus niet alleen de startspanning).
(je hebt nu eenmaal mensen die niet handig zijn en een sma1200 met 8A panelen doen.
als je dan schaduw hebt knal je met gemak onder de startspanning en is het wel een probleem, gebruik gewoon tot ongeveer de 2000Wp, panelen van 5A. ongeveer gezegd)
(het was toch jouw systeem, dacht ik.
waar bij je er later achter kwam dat de onderste panelen beter waren om die anders te orienteren, omdat de diodes dan niet goed zaten wegens schaduw van de dakrand?
geen idee of je dat nog veranderd hebt?)
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 07-08-2013 18:38 ]
Nee is 3 jaar geleden en had in het begin nog geen solarlog + veel dagwaarden ben ik kwijt door aanpassingen van de loggerDre schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:27:
[...]
Interessant om te horen dat dat gelukt is met de SB 3800. Ik voer een vergelijkbaar experiment uit en het is mij nog niet geluktHeb je toevallig een grafiek of logging van de dag dat het gebeurde? (ik ben benieuwd naar het vermogen of de stroom die er dan liep)
45×250 Wp past met gemak op 3×16A. SMA Tripower 9000TL is een mooie omvormer voor 11,3 kWp. Die omvormer levert 13 Ampère. Die stroom kan ook makkelijk door een 2,5mm2 kabel, zelfs over iets langere afstanden.Femme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:49:
[afbeelding]
mee eens.Dre schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:42:
[...]
45×250 Wp past met gemak op 3×16A. SMA Tripower 9000TL is een mooie omvormer voor 11,3 kWp. Die omvormer levert 13 Ampère. Die stroom kan ook makkelijk door een 2,5mm2 kabel, zelfs over iets langere afstanden.
heb je alleen die latere post ook gezien.
ik kon effe niet meer volgen hoe de meterkast nu in elkaar zat.
(leek wel dat i later nog een keer gesplitst was.)
zelf zou ik eerder gaan voor 3x deze omvormer.
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
is nog wat leuker denk ik als een sma.
(en kan makkenlijk met de installatie, maar durf het niet zomaar te zeggen zonder de situatie ter plekke gezien te hebben.)
Ik weet ook niet hoe het precies in elkaar zit behalve dat ik een drie fasen voeding naar de schuur heb met daar zes groepen van 16 A waarvan ik er drie kan gebruiken voor omvormers. Voor 11250 Wp zou dat wel moeten werken. Als ik later nog meer wil vanwege bijvoorbeeld een elektrische auto zit het wel vol maar dan kan ik wellicht nog het een en ander upgraden aangezien het lijkt alsof ik een 3x 40 A aansluiting heb dus zou ik denken dat ik ook wel met 3x 25 A naar de schuur kan.migjes schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:56:
[...]
mee eens.
(en kan makkenlijk met de installatie, maar durf het niet zomaar te zeggen zonder de situatie ter plekke gezien te hebben.)
9 kW opwekken met zonnepanelen + 11 kW elektrische auto = 2 kW verbruik. En dus nauwelijks stroom door je kabel. Als de zon een beetje wil schijnen heb je dus niet een 3×40 Ampère aansluiting maar een 3×53 Ampère (40+13) aansluiting. Alleen 's nachts zonder zon niet zo nuttig als je de auto wilt ladenFemme schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 20:05:
[...]
Ik weet ook niet hoe het precies in elkaar zit behalve dat ik een drie fasen voeding naar de schuur heb met daar zes groepen van 16 A waarvan ik er drie kan gebruiken voor omvormers. Voor 11250 Wp zou dat wel moeten werken. Als ik later nog meer wil vanwege bijvoorbeeld een elektrische auto zit het wel vol maar dan kan ik wellicht nog het een en ander upgraden aangezien het lijkt alsof ik een 3x 40 A aansluiting heb dus zou ik denken dat ik ook wel met 3x 25 A naar de schuur kan.
Ik weet niet hoe je je auto wilt gebruiken, maar met 3×16A kan je al met een behoorlijk vermogen accu's laden. Een 85 kWh accu opladen duurt denk ik zo'n 9 a 10 uur als ie helemaal leeg zou zijn. Het is geen "Supercharger" waarmee je eventjes met 120 kW (
Je moet wel even kijken hoe het zit met gelijktijdigheid van andere grootverbruikers zoals je warmtepomp... Alhoewel mij lijkt dat opladers voor E-auto's dat wel zouden moeten kunnen meten (stroom door je hoofdzekering).
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 07-08-2013 20:55 ]
Het plan is om het helemaal zelf te gaan leggen van panelen tot aan het aanpassen van de meterkast.migjes schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:58:
[...]
maakt een hoop duidelijker.
wat ben je eigenlijk van plan?
zelf leggen of laten leggen? (of iets er tussen in)
dat maakt wel aardig wat uit in antwoorden en tips.
Ik heb een ruwe meting gedaan op het dak met in gedachten the bigger the better. Maar omdat ik nog niet veel panelen ben tegen gekomen met kleinere afmetingen heb er nog niet bij nagedacht dat het wellicht ook mogelijk is om met kleinere panelen meer wp te creërengeen idee waarom er zoveel ruimte over is naast de panelen.
met een tussen huis kun je de volle breedte van het huis gaan (+2x de helft van de tussen muur)
zo zijn er panelen die 1,66X106cm zijn (hjsolar b.v.)
of panelen van 130x100cm (sharp b.v.)
Het huis is 5m breed maar heb ook met wat pijpen op het dak te maken. 4 x 165 bij 100 kan ik net geen 5e paneel erbij leggen. Aan beide zijde 2x beluchting en aan de westzijde nog een rookgasafvoer erbij. Had vandaag nog even het dak op gewild om het even goed in te meten maar het was iets te nat, morgen een 2e poging!
Prima plan, ga morgen me best doen.dat hoef je niet te gokken, maar te weten.
panelen onder het dakkapel, je loopt nog een beetje ver vooruit.
laten we eerst kijken wat er nu mogelijk is boven het dakkapel en dan kijken wat we doen met er onder.
Verwijderd
Hoi zon aanbidders,
maar eens een update plaatsen ... sinds een maandje draad m'n systeem 17 x 245Wp CS all black op 17 micro omvormers M215 van Enphase !

Geheel zelf geinstalleerd incl. meterkast gebeuren
Wel een hoogwerkertje erbij gehuurd omdat het een beetje lastig was om je eigen op het dak om te draaien met zo'n paneel in je handen ...

Vandaag zo'n beetje de slechte dag tot nu toe 5,3 kWh
Een toppertje op 5 Juli van 22,02 kWh
en vanaf 3 Juli t/m vandaag 591 kWh geproduceerd
Dacht zelf niet geheel slecht met de ligging op het Westen, ahoewel er nog wel wat gefinetuned kan worden door schaduw werking van het dakkapel op de (voor de kijkers) 2 linker panelen naast het dakkapel !
Ik laat het geheel zo liggen en pas dit na een jaar aan om te zien of ik over het gevalletje symmetrie heen kan komen (of m'n jaar gebruik moet gewoon gedekt zijn, dan laat ik het voor wat het is )
maar eens een update plaatsen ... sinds een maandje draad m'n systeem 17 x 245Wp CS all black op 17 micro omvormers M215 van Enphase !

Geheel zelf geinstalleerd incl. meterkast gebeuren
Wel een hoogwerkertje erbij gehuurd omdat het een beetje lastig was om je eigen op het dak om te draaien met zo'n paneel in je handen ...

Vandaag zo'n beetje de slechte dag tot nu toe 5,3 kWh
Een toppertje op 5 Juli van 22,02 kWh
en vanaf 3 Juli t/m vandaag 591 kWh geproduceerd
Dacht zelf niet geheel slecht met de ligging op het Westen, ahoewel er nog wel wat gefinetuned kan worden door schaduw werking van het dakkapel op de (voor de kijkers) 2 linker panelen naast het dakkapel !
Ik laat het geheel zo liggen en pas dit na een jaar aan om te zien of ik over het gevalletje symmetrie heen kan komen (of m'n jaar gebruik moet gewoon gedekt zijn, dan laat ik het voor wat het is )
Waarom heb je gekozen voor 17 micro omvormers?
Ik ben eerlijk gezegd persoonlijk niet zo'n fan van dit soort mozaikjes op een dak, maargoed, het werkt.
Vandaag inderdaad hier ook de slechtste dag tot nu toe (vanaf 1 juli dit jaar), bijna 2 kWh, met 5500 Wp....
Ik ben eerlijk gezegd persoonlijk niet zo'n fan van dit soort mozaikjes op een dak, maargoed, het werkt.
Vandaag inderdaad hier ook de slechtste dag tot nu toe (vanaf 1 juli dit jaar), bijna 2 kWh, met 5500 Wp....
Verwijderd
Ik heb al eens eerder gepost hoe en waarom ik gekozen heb voor micro omvormers;
aangezien ik op het westen zit en dus last heb van het dakkapel, bovendien s'avonds laat nog eens de schaduw van een hoge boom over het dak zwerft ...
Bovendien vond ik de monitoring via het Enphase systeem (Enlighten) er goed en verzorgd uitzien en
de garantie voorwaarden van de omvormers (25 jaar) met bijbehorende test verslagen van een derde partij hebben mij ertoe overgehaald om voor dit systeem te gaan
Ik hoor je hersens al kraken ... duur !!!
Ja, duur dat wel, maar qua levensduur minstens 2 x zo lang als de gemiddelde omvormer, dus dat kan wel eens in mijn voordeel omslaan ... tijd zal leren
Mozaikjes ... afijn, hoe leg je zo'n dak nou vol zonder driehoekige panelen om het af te werken !?
(behoudens het dakkapel, das bestemd voor een ander doeleind)
aangezien ik op het westen zit en dus last heb van het dakkapel, bovendien s'avonds laat nog eens de schaduw van een hoge boom over het dak zwerft ...
Bovendien vond ik de monitoring via het Enphase systeem (Enlighten) er goed en verzorgd uitzien en
de garantie voorwaarden van de omvormers (25 jaar) met bijbehorende test verslagen van een derde partij hebben mij ertoe overgehaald om voor dit systeem te gaan
Ik hoor je hersens al kraken ... duur !!!
Ja, duur dat wel, maar qua levensduur minstens 2 x zo lang als de gemiddelde omvormer, dus dat kan wel eens in mijn voordeel omslaan ... tijd zal leren
Mozaikjes ... afijn, hoe leg je zo'n dak nou vol zonder driehoekige panelen om het af te werken !?
(behoudens het dakkapel, das bestemd voor een ander doeleind)
Ik vind het er wel mooi uitzien. Misschien had ik als het kan de 4 panelen aan beide kanten van de dakkapel er boven op gelegt zodat er minder schaduw is. Geniet van de opbrengsten
Deze omvormer staat totaal niet gelijk met de SMA STP9000 rendement SMA ligt bijna 4% hoger. Daarnaast kan je af met 1 krachtgroep 16A ipv 3 25A 1 fase groepen. Scheelt voedingskabels vanaf (sub) meterkast en je hoeft maar 2 lussen te maken ipv 6. Scheelt toch zeker in de montagetijd.migjes schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:56:
[...]
mee eens.
Ja klopt, in die tijd is voorgaande schema ook bij me opgekomen, ik kwam toen ook met 5 van de 11migjes schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 17:56:
[...]
o no prob.
dit is alleen mijn oost set 10x190Wp=1900Wp.
[afbeelding]
het afdekken van 1x een paneel met een dekentje.
(beetje bibberende lijn wegens snelste logging die mijn omvormer ondersteunt.
rechtsteeks uitgelezen dus in (ongekalibreerde) secondes)
kan helaas niet zo snel de grafiek van de V vinden.
maar die zakte perfect mee met de W.
dus bypass diode schakelde gewoon in.
(en natuurlijk mppscanning uit op de omvormer.)
deze vond ik ook wel leuk.
[afbeelding]
mijn systeem vergeleken met een ander oost-west systeem.
alleen dan 2x schaduw van dakkapel op 50% van de panelen.
en een grote cv pijp voor de andere 50%.
(dit was een omnik tegen over een power-one)
no problemo, omvormer kreeg nog genoeg V er is wel verlies door schaduw, maar is het veel?
mensen maken het schaduw probleem vaak een veel te groot.
schaduw is wel k.. maar panelen en omvormers kunnen er goed om heen werken tegenwoordig.
geen optitrack of iets anders voor nodig hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je genoeg V hebt voor de omvormer om binnen de mpp bereik te blijven (dus niet alleen de startspanning).
(je hebt nu eenmaal mensen die niet handig zijn en een sma1200 met 8A panelen doen.
als je dan schaduw hebt knal je met gemak onder de startspanning en is het wel een probleem, gebruik gewoon tot ongeveer de 2000Wp, panelen van 5A. ongeveer gezegd)
(het was toch jouw systeem, dacht ik.
waar bij je er later achter kwam dat de onderste panelen beter waren om die anders te orienteren, omdat de diodes dan niet goed zaten wegens schaduw van de dakrand?
geen idee of je dat nog veranderd hebt?)
panelen in de schaduw waardoor de spanning buiten de mppt liep ( het ligt nu beter
Ik heb nu nog last van die zelfde schaduw maar daar ik het nu heb verdeeld over 3 x mppt
valt het verlies nu behoolijk mee daar dus ook nog de 5 portret in die rij omgelegt zijn naar
3 x landschap a 6 diodes/paneel.
Maar goed, als hier mensen beginnen te gillen dat ze panelen willen loskoppelen welke in de schaduw
liggen, zoek ik daar een oplossing voor, en jullie mogen er dan op schieten ( zonder te gaan schoppen )
Voor de liefhebber van het experiment laat ik het schema dan ook gewoon staan ( je weet maar nooit )

Is er ergens een plek waar het rendement van de omvormers is te vinden in een soort vergelijking?silvester6 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 23:31:
[...]
Deze omvormer staat totaal niet gelijk met de SMA STP9000 rendement SMA ligt bijna 4% hoger. Daarnaast kan je af met 1 krachtgroep 16A ipv 3 25A 1 fase groepen. Scheelt voedingskabels vanaf (sub) meterkast en je hoeft maar 2 lussen te maken ipv 6. Scheelt toch zeker in de montagetijd.
Dit topic is gesloten.
![]()