Ik heb reactie van mijn leverancier:
Zojuist hebben we u gebeld over de afhandeling van uw klacht. We konden u helaas niet bereiken.
Coulancebetaling
Uit coulance hebben wij het verschil in netbeheerderskosten aan u uitgekeerd. De € 65,78 keren wij zo snel mogelijk aan u uit. Ik wil benadrukken dat dit een éénmalige coulancebetaling is. De netbeheerder is uiteindelijk degene die de hoogte van de netbeheerderskosten vaststelt. Deze kosten dragen wij één op één af. Hieronder volgt meer uitleg.
Uitleg netbeheerderskosten en standaard jaarverbruik
Onze jaarnota met de opgelegde netbeheerderskosten klopt. Het is niet ons beleid (en ook niet dat van de netbeheerder) om een aanpassing te doen in de opgelegde netbeheerderskosten. Ik snap de verwarring, dus ik zal dit even toelichten. Enexis stelt alle tarieven per 1 januari steeds voor 1 jaar vast (https://www.enexis.nl/con...%20tarieven%20zoekt%20u_1 ). Dit doet Enexis aan de hand van het "standaard jaarverbruik" (SJV). Deze wordt bepaald aan de hand van historisch verbruik op uw aansluiting. De € 13,91 (per maand) netbeheerderskosten die wij op 1-12-2017 in het contract bevestigd hebben, zijn op basis van een SJV van 500 - 4000 m3 (file://fs01.nutsservices.local/VDIFolderRedirect$/a.debloois/Documents/Tarieven%20gas%20voor%20consumenten%20vanaf%2001-01-2017.pdf). U betaalt dus netbeheerderskosten aan de hand van het jaarverbruik van voorgaande jaren. Als uw daadwerkelijke jaarverbruik daalt, daalt ook uw SJV (geschatte jaarverbruik). Enexis zal daarom voor het volgende jaar het SJV lager inschatten en dus lagere netbeheerderskosten opleggen voor uw gasaansluiting.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.