Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:
  • 142.312 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het voordeel van email is wel dat je alle tijd hebt om je berichten te formuleren en gelijk een papierspoor opbouwt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

OosterF schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:33:
[...]

Is jouw ervaring dat e-mail beter werkt dan bellen? Aangezien je dat specifiek noemt.

Edit: met wie adviseer je om contact op te nemen? Met Enexis of met Essent?
Met bellen weet je nooit of de medewerker daar een notitie van maakt. Via e-mail (liever geen webform) heb je ook bewijs. Volgens mij is het eerste contactpunt je leverancier: Essent. Dan wel webform gebruiken en aangeven dat je graag door de tweedelijns geholpen wilt worden.

Mijn ervaring met de tweedelijns klantenservice bij Essent is zeer goed. In de afgelopen 5 jaar driemaal een probleem gehad en dat goed en snel opgelost. De eerstelijns (telefoon) is te wisselvallig.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:28
Zojuist gebeld met Essent. Ik betaal het duurde capaciteitstarief omdat er in theorie 4000 m3 gas door de leiding naar mijn woning zou kunnen gaan. Dus daarom val ik automatisch in het hogere tarief. Konden ze verder echt niets aan veranderen, was wettelijk geregeld. Bovendien stond er tot 4000 kuub dus in principe klopte dat nog prima met mijn 333 m3 gas.

Enfin, toch inderdaad maar even mailen en vragen naar de tweedelijns klantenservice. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leuk die medewerkers die maar wat verzinnen. De leiding naar je huis is berekend op 10m3/uur. Als je daar 24/7 gas uit zou laten lopen kan er 87600 kuub per jaar doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
OosterF schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:07:
Zojuist gebeld met Essent. Ik betaal het duurde capaciteitstarief omdat er in theorie 4000 m3 gas door de leiding naar mijn woning zou kunnen gaan. Dus daarom val ik automatisch in het hogere tarief. Konden ze verder echt niets aan veranderen, was wettelijk geregeld. Bovendien stond er tot 4000 kuub dus in principe klopte dat nog prima met mijn 333 m3 gas.

Enfin, toch inderdaad maar even mailen en vragen naar de tweedelijns klantenservice. Wordt vervolgd.
Dat is onzin, zoals je waarschijnlijk wel weet. Want iedereen hier (die met lagere tarief) heeft een leiding waar tot 4000 kuub gas doorheen mag (kan is inderdaad anders zoals hierboven aangegeven), maar wordt toch in het lagere tarief geplaatst.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
Ik was me er inderdaad van bewust dat het onzin is. Ik vind het alleen erg vermoeiend om medewerkers van een klantenservice dingen uit te gaan leggen of continu te moeten weerleggen wat zij zeggen. Ontaard altijd in zo'n wellus-nietes spelletje. Waarschijnlijk was dat ook de reden dat @PcDealer al adviseerde te mailen. Dat heb ik dus nu ook gedaan. Mijn verdere ervaringen met Essent zijn prima, dus ik ben ben benieuwd waar dit in resulteert. Ik zal het laten weten hier. Dank voor alle nuttige input in dit draadje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
OosterF schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:07:
Bovendien stond er tot 4000 kuub dus in principe klopte dat nog prima met mijn 333 m3 gas.
Tot enkele jaren terug stond er "500 tot 4000 kuub", het feit dat ze die 500 daar weglaten is gewoon bewuste misleiding in de hoop dat consumenten niet weten dat ze teveel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@OosterF
Bewaar de e-mailtjes goed en stap naar de geschillencommissie.
https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/
Hier ook 3 jaar geleden gedaan.
En uiteindelijk het verschil terugbetaald gekregen + enexis heeft de proceskosten betaald.
Is niet tot rechtszaak gekomen, maar een schikking. (zodat ze niet nog meer klagende consumenten krijgen)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
RemcoDelft schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:31:
[...]

Tot enkele jaren terug stond er "500 tot 4000 kuub", het feit dat ze die 500 daar weglaten is gewoon bewuste misleiding in de hoop dat consumenten niet weten dat ze teveel betalen.
Ik zat er al vreemd naar te kijken inderdaad. Het idee dat dit bewust zou zijn weggelaten kwam ook direct in mij op. Bizar dat ze voor die paar euro's klanten willen misleiden ipv dat ze het gewoon regelen met de netbeheerders, mocht dat echt de reden zijn van het weglaten.
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:47:
@OosterF
Bewaar de e-mailtjes goed en stap naar de geschillencommissie.
Hier ook 3 jaar geleden gedaan.
En uiteindelijk het verschil terugbetaald gekregen + enexis heeft de proceskosten betaald.
Is niet tot rechtszaak gekomen, maar een schikking. (zodat ze niet nog meer klagende consumenten krijgen)
Goede tip en bedankt voor de url! Ik wacht met veel interesse de reactie van Essent af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
OosterF schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:53:
[...]

Ik zat er al vreemd naar te kijken inderdaad. Het idee dat dit bewust zou zijn weggelaten kwam ook direct in mij op. Bizar dat ze voor die paar euro's klanten willen misleiden ipv dat ze het gewoon regelen met de netbeheerders, mocht dat echt de reden zijn van het weglaten.

[...]

Goede tip en bedankt voor de url! Ik wacht met veel interesse de reactie van Essent af :)
De leverings-tarieven staan ook op de site/folder van je netbeheerder. Daar staat het wel duidelijk vermeldt. Essent is hierin wel een beetje een boefje :).

Het mailcontact met Essent is overigens prima. Beter dan via de telefoon.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Beste heer ***,

Helaas was u telefonisch niet bereikbaar. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie.

De netbeheerder heeft u capaciteit tarief bepaald. Voor vragen/ opmerkingen kunt u telefonisch contact opnemen met Enexis. Enexis is bereikbaar op telefoonnummer 0900 - 780 87 00.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via telefoonnummer 0900 1550 (u betaalt alleen uw gebruikelijke belkosten). Onze medewerkers zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 13.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice
Over de snelheid van de reactie heb ik niets te klagen. Over de inhoud daarentegen wel. Teleurstellend dat ze mij afschepen met een standaardmail met slechts één regel relevante inhoud. Zeker gezien de zeer uitgebreide mail die ik naar hen stuurde.

Nu maar even een mailtje tikken naar Enexis, in de hoop dat zij mij niet doorverwijzen naar Essent :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

OosterF schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:16:
[...]

Over de snelheid van de reactie heb ik niets te klagen. Over de inhoud daarentegen wel. Teleurstellend dat ze mij afschepen met een standaardmail met slechts één regel relevante inhoud. Zeker gezien de zeer uitgebreide mail die ik naar hen stuurde.

Nu maar even een mailtje tikken naar Enexis, in de hoop dat zij mij niet doorverwijzen naar Essent :')
Kun je daarop reageren of is het een noreply adres? Indien noreply dan een bericht naar @essent twitter met de mededeling dat ze slecht reageren op een uitgebreide e-mail.

Dit is net zoiets als de verkoper die je naar de fabrikant door verwijst.

Wat heb je allemaal genoteerd dat de e-mail zo uitgebreid was? Enige wat belangrijk was, was dit:
- < 500 kuub
- eerste bewoner
- over minimaal een jaar berekend inclusief winter
- te hoog berekend

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 21-07-2017 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
PcDealer schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Kun je daarop reageren of is het een noreply adres? Indien noreply dan een bericht naar @essent twitter met de mededeling dat ze slecht reageren op een uitgebreide e-mail.

Dit is net zoiets als de verkoper die je naar de fabrikant door verwijst.

Wat heb je allemaal genoteerd dat de e-mail zo uitgebreid was? Enige wat belangrijk was, was dit:
- < 500 kuub
- eerste bewoner
- over minimaal een jaar berekend inclusief winter
- te hoog berekend
Het e-mailadres is antwoordconsument@essent.nl. Er staat nergens aangegeven dat het een noreply adres is, dus ik zal erop reageren. Kijken waar het schip strandt.

Mijn e-mail omvatte inderdaad de door jou aangegeven informatie, met daaraan toegevoegd de motivatie welke berekening er mijn inziens gedaan zou moeten worden, en welk bedrag er daardoor teveel in rekening is gebracht. De berekening op de jaarafrekening is namelijk een bedrag per dag. Dit bedrag is niet gespecificeerd, maar na wat onderzoek bleek dit het gemiddelde bedrag te zijn van het capaciteitstarief van mijn contractdagen in 2016, en de contractdagen in 2017. Door diezelfde berekening toe te passen maar dan met het juiste (lagere) CapTar kwam ik op een saldo uit dat ik gecrediteerd wil hebben. Dit saldo ik dus ook genoemd in de email.

Twitter heb ik overigens niet. Dus ik hoop het via de e-mail op te kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

OosterF schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:31:
[...]

Het e-mailadres is antwoordconsument@essent.nl. Er staat nergens aangegeven dat het een noreply adres is, dus ik zal erop reageren. Kijken waar het schip strandt.

Mijn e-mail omvatte inderdaad de door jou aangegeven informatie, met daaraan toegevoegd de motivatie welke berekening er mijn inziens gedaan zou moeten worden, en welk bedrag er daardoor teveel in rekening is gebracht. De berekening op de jaarafrekening is namelijk een bedrag per dag. Dit bedrag is niet gespecificeerd, maar na wat onderzoek bleek dit het gemiddelde bedrag te zijn van het capaciteitstarief van mijn contractdagen in 2016, en de contractdagen in 2017. Door diezelfde berekening toe te passen maar dan met het juiste (lagere) CapTar kwam ik op een saldo uit dat ik gecrediteerd wil hebben. Dit saldo ik dus ook genoemd in de email.
Ze mogen ook zelf nadenken en hun werk doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PcDealer schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:05:
[...]

Ze mogen ook zelf nadenken en hun werk doen ;)
Dat staat niet in het script :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:25:
[...]

Dat staat niet in het script :9
Daarom de expliciete verwijzing naar tweedelijns klantenservicemedewerkers. Die hebben namelijk doorgestudeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

OosterF schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:16:
[...]

Geen contact opnemen met enexis, essent is je aanspreekpunt. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
Beste heer ***,

Ik heb uw e-mail ontvangen waarin u aangeeft teleurgesteld te zijn in de standaard e-mail die u heeft ontvangen. Ik heb u telefonisch niet kunnen bereiken daarom geef ik u mijn reactie in deze e-mail.

U geeft aan dat er een verkeerd capaciteitstarief is berekend. Ik heb contact opgenomen met Enexis om voor u na te vragen waarom Enexis dit tarief heeft gerekend. Ik breng u graag op de hoogte van het antwoord.

Uw gasmeter staat per juli 2016 geregistreerd als meter van een nieuwbouwwoning. Deze meter heeft bij aansluiting de standaard waarde '< 4000 m3 kleinverbruik' gekregen. Nadat er een periodieke meting uitgevoerd is kan deze waarde bijgesteld worden. Dit is in uw geval onlangs gebeurd en de waarde is hierna omlaag bijgesteld. Een correctie met terugwerkende kracht is niet mogelijk. Voor uw komende jaarafrekening worden de kosten met de huidige waarde in rekening gebracht.

Ik kan me voorstellen dat u niet van deze informatie op de hoogte was en daarom is het zeker goed geweest dat u om uitleg gevraagd heeft. Ik ben me er van bewust dat ik uw verzoek om het bedrag van 42,52 euro incl. BTW naar u over te maken niet kan waarmaken. Daarin tegen hoop ik dat ik u duidelijk en persoonlijk heb kunnen informeren.

Mocht u nog vragen hebben dan nodigt Enexis u van harte uit om telefonisch contact op te nemen voor het beantwoorden van uw vragen. Dit kan via het telefoonnummer 0900 7808700
Opnieuw een erg snelle reactie van Essent, en dit keer ook een inhoudelijke. Ik had nogmaals verzocht om het door te zetten naar de tweedelijns klantenservice, en schijnbaar is dat deze keer wel gebeurt. Ik vind het prettig om te lezen dat deze medewerker contact heeft gezocht met Enexis en dat het zo te lezen voor de toekomstige afrekeningen goed gezet is. Nu blijft natuurlijk de hamvraag of het terecht is dat ik over het afgelopen jaar wel teveel betaalt heb. Persoonlijk vind ik van niet, maar het lijkt erop dat Essent echt voet bij stuk wil houden. In ieder geval bedankt voor jullie input tot dusver! Wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
Komt vaker voor, dat je eerst 1 jaar moet bewijzen dat je eronder komt, en daarna wordt goed gezet.
Gebeurde ook bij ons nieuwbouwhuis dat dus nog nooit een jaar heeft gehad boven de 500m3. Maar goed, ik had betere dingen te doen dan daar achteraan gaan (zit vanaf jaar 2 dus wel in het lagere tarief)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-05 04:07
!null schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:46:
Komt vaker voor, dat je eerst 1 jaar moet bewijzen dat je eronder komt, en daarna wordt goed gezet.
Gebeurde ook bij ons nieuwbouwhuis dat dus nog nooit een jaar heeft gehad boven de 500m3. Maar goed, ik had betere dingen te doen dan daar achteraan gaan (zit vanaf jaar 2 dus wel in het lagere tarief)
Ook hier is het capaciteitstarief aangepast, echter waren ze niet bepaald welwillend. Ook ik heb meerdere onzin antwoorden gekregen.
Uitiendelijk had mijn vraag om het capaciteitstarief te verlagen een doorlooptijd van 3 maanden en werd ik op de laatste dag van het contract door Essent gebeld. Meneer, dit is mogelijk echter bent u vanaf morgen geen klant meer.

Via vereniging eigen huis naar budget energie overgestapt omdat ik daar de meeste korting kon krijgen vervolgens de vraag uitgezet in de 14 dagen bedenktijd om het capaciteitstarief te verlagen. Met een kopie van het gas verbruik van afgelopen jaar was het zo geregeld.
1ste jaar nieuwbouwwoning dus hoog tarief, 2de jaar wordt het tot 500m3 tarief gehanteerd.

Het kan dus wel, echter gewoon je poot stijf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

OosterF schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:37:
[...]

Nu blijft natuurlijk de hamvraag of het terecht is dat ik over het afgelopen jaar wel teveel betaalt heb. Persoonlijk vind ik van niet, maar het lijkt erop dat Essent echt voet bij stuk wil houden. In ieder geval bedankt voor jullie input tot dusver! Wordt zeer gewaardeerd.
Je kunt ze nog een kans geven door aan te geven dat ze het moeten fixen en anders klachtencommissie. Laat ze je in elk geval in heldere taal uitleggen waarom het terecht is wat ze hebben gedaan en welke wetten daaraan ten grondslag liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anonuser
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-04-2023
Aan alle mensen met hetzelfde probleem.

Ik heb een grove maand administratieve oorlogsvoering overleefd aan een dubbel front tegen BudgetEnergie & Stedin over het verschil tussen de klasse 0-500 m3 en de klasse 500-4000 m3.

Mijn geval was iets anders omdat ik het huis 15-12-2016 heb gekocht en tot 01-01-18 klant ben geweest bij BudgetEnergie. Ik kwam in de klasse 500-4000 omdat de vorige eigenaar meer verbruikte dan ik ooit zou doen. Hierdoor was het dus extra zuur. Ik zie dat meerdere van jullie vooral proberen het SJV voor de toekomst te laten verlagen, ik wilde dit voor direct het eerste jaar verlaagd hebben én voor de toekomst.

BudgetEnergie begreep mijn probleem, maar verwees me constant naar Stedin omdat BE geen inspraak had in het in rekening te brengen bedrag netwerkkosten. Stedin verwees me constant weer terug naar BudgetEnergie met de mededeling dat particulieren geen contact hebben met de netbeheerder, maar alles via de leverancier moesten spelen. Hierdoor hebben we met z'n allen ongeveer een maand kastje-muur gespeeld. Na ongeveer het tiende rondje uiteindelijk aangegeven dat, indien ik niet binnen 48 uur toezegging had dat dit bedrag voor 01-04-18 op mijn rekening staat, ik beide partijen (BudgetEnergie & Stedin) voor de geschillencommissie zou laten komen. Dit zou me 2 x 50 euro kosten, maar ik zou er 1 winnen, waarbij ik zowel de 50 euro proceskosten weer terug zou krijgen en mijn +/-50 euro netwerkkosten terug zou krijgen. Uiteindelijk zou ik hier geen euro op vooruit gaan, maar zou ik wel mijn gelijk krijgen en een prachtige jurisprudentie voor anderen en een geweldig item voor Radar creëren.

Chique? Misschien niet echt, maar mijn vriendelijkheid houdt na een maand discussie wel op.
Effectief? Zeer zeker! Inmiddels zijn de spoils of war binnen en kan ik genieten van mijn welverdiende creditfactuur van €47,-.

[ Voor 4% gewijzigd door Anonuser op 08-03-2018 11:28 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@Anonuser
BudgetEnergie praat poep. >:)
(zoals gewoonlijk een callcenter medewerker die eigenlijk met te weinig kennis van zaken het werk moet doen.)

om het hele SJV rootzooi te voorkomen met mijn overgang naar (ondersteunende)warmtepomp.
ben ik maar lid geworden van anode.
(van die club weet ik dat als je ze belt, dan krijg je een echt gekwalificeerde medewerker aan de lijn.
niet een goedkoop studentje die de ballen niet snapt.)

kreeg vanochtend mijn SJV doorgegeven van 345m3.
de jaarafrekening was ook netjes de € 124,6336 in plaats van de € 168,5336.
netjes, zoals het moet. d:)b

ik zeg maar zo, de budgeter het energie bedrijf, de slechter de medewerkers.
er moet ergens op bespaart worden. ;)

ik denk dat ik dit jaar eens vandebron ga proberen, doen me een leuk voorstel, en ik mag zelfs in 1x al mijn voorschotten van dat jaar betalen.
(niet een aanrader als je flinke kosten heb, maar met mijn <400€ is dat gemak.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-03-2018 12:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonuser
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-04-2023
migjes schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:13:
@Anonuser
BudgetEnergie praat poep. >:)
(zoals gewoonlijk een callcenter medewerker die eigenlijk met te weinig kennis van zaken het werk moet doen.)

om het hele SJV rootzooi te voorkomen met mijn overgang naar (ondersteunende)warmtepomp.
ben ik maar lid geworden van anode.
(van die club weet ik dat als je ze belt, dan krijg je een echt gekwalificeerde medewerker aan de lijn.
niet een goedkoop studentje die de ballen niet snapt.)

kreeg vanochtend mijn SJV doorgegeven van 345m3.
de jaarafrekening was ook netjes de € 124,6336 in plaats van de € 168,5336.
netjes, zoals het moet. d:)b

ik zeg maar zo, de budgeter het energie bedrijf, de slechter de medewerkers.
er moet ergens op bespaart worden. ;)

ik denk dat ik dit jaar eens vandebron ga proberen, doen me een leuk voorstel, en ik mag zelfs in 1x al mijn voorschotten van dat jaar betalen.
(niet een aanrader als je flinke kosten heb, maar met mijn <400€ is dat gemak.)
Op zich mee eens, maar in dit geval ligt het kwaad ook in een grijs gebied.

Dat jouw netwerkkosten dit jaar lager liggen kan ook zijn omdat je SJV inmiddels is aangepast (blijft een gemiddelde) de discussie gaat om de jaren dat het SJV hoger ligt, maar je verbruik lager. Ik verwacht namelijk dat elke leverancier hier dezelfde werkwijze op nahoud, SJV data van netbeheerder is leidend, terecht of onterecht.

Overigens is Anode wel echt een prijzige over het algemeen. Waarom kijk je niet gewoon elk jaar wat gaslicht.com of overstappen.nl ofzo eruit werpt? Dat doe ik al jaren en ik kom daar altijd schijtgoedkoop mee uit.

Ik ben standaard een verlieslijdende post voor leveranciers. Komt mede door mijn extreem lage gas en elektra verbruik (2600 verbruik,2800 opwek en 400m3). Hierdoor krijg je op die vergelijkingssites nog steeds de hoge eenmalige kortingen. Zodra je geen gasaansluiting hebt valt een groot deel van de eenmalige korting weg, maar er wordt niet naar verbruik gekeken. over het algemeen krijg ik letterlijk geld toe om mijn verbruik ergens af te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anonuser schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:26:
Aan alle mensen met hetzelfde probleem.

Ik heb een grove maand administratieve oorlogsvoering overleefd aan een dubbel front tegen BudgetEnergie & Stedin over het verschil tussen de klasse 0-500 m3 en de klasse 500-4000 m3.

Mijn geval was iets anders omdat ik het huis 15-12-2016 heb gekocht en tot 01-01-18 klant ben geweest bij BudgetEnergie. Ik kwam in de klasse 500-4000 omdat de vorige eigenaar meer verbruikte dan ik ooit zou doen. Hierdoor was het dus extra zuur. Ik zie dat meerdere van jullie vooral proberen het SJV voor de toekomst te laten verlagen, ik wilde dit voor direct het eerste jaar verlaagd hebben én voor de toekomst.

BudgetEnergie begreep mijn probleem, maar verwees me constant naar Stedin omdat BE geen inspraak had in het in rekening te brengen bedrag netwerkkosten. Stedin verwees me constant weer terug naar BudgetEnergie met de mededeling dat particulieren geen contact hebben met de netbeheerder, maar alles via de leverancier moesten spelen. Hierdoor hebben we met z'n allen ongeveer een maand kastje-muur gespeeld. Na ongeveer het tiende rondje uiteindelijk aangegeven dat, indien ik niet binnen 48 uur toezegging had dat dit bedrag voor 01-04-18 op mijn rekening staat, ik beide partijen (BudgetEnergie & Stedin) voor de geschillencommissie zou laten komen. Dit zou me 2 x 50 euro kosten, maar ik zou er 1 winnen, waarbij ik zowel de 50 euro proceskosten weer terug zou krijgen en mijn +/-50 euro netwerkkosten terug zou krijgen. Uiteindelijk zou ik hier geen euro op vooruit gaan, maar zou ik wel mijn gelijk krijgen en een prachtige jurisprudentie voor anderen en een geweldig item voor Radar creëren.

Chique? Misschien niet echt, maar mijn vriendelijkheid houdt na een maand discussie wel op.
Effectief? Zeer zeker! Inmiddels zijn de spoils of war binnen en kan ik genieten van mijn welverdiende creditfactuur van €47,-.
Chapeau !
Ik heb slechts 1 x mailwisseling gehad met GC en het was geregeld, dit jaar helemaal geen last, ik heb geen gas meer ;) afgelopen jaar met 1400 kWh, 48 m3 gas en een bonus koste me 104,- voor een heel jaar, mijn elektra verbruik was 6MWH+

@migjes
Ik zou nog eens goed kijken naar vandebron, de vaste leveringskosten zijn nogal hoog, ze komen hier nooit als voordeligste er uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Anonuser schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:27:
[...]
Op zich mee eens, maar in dit geval ligt het kwaad ook in een grijs gebied.
het was een grijsgebied, dat klopt maar dat is het niet meer.
je leverancier is tegenwoordig je aanspreekpunt voor je SJV en voor je verblijfs-functie (dus heffings-korting van € 308,54 ex BTW, en je krijgt ook nog de BTW er over.).
ze mogen je dus niet meer doorsturen naar de netbeheerder.
maar ja, het wettelijke recht hebben is het helaas nog niet krijgen, als je dus bij budgetenergie zit.
(maar dat heb jij netjes opgelost, laat ze het maar voelen.
uiteindelijk had je voor de geschillen commissie maar 1x50€ hoeven te betalen, alleen budgetenergie had je voor de commissie hoeven te dagen, netbeheerder had geen zin. dat had je gewonnen en die 50€ kosten waren dan voor budgetenergie geweest, je hoeft het alleen maar voor te schieten. ;)
ook de duurdere SJV moet je het eerste jaar nog voorschieten trouwens, maar krijg je wel weer terug.)
Dat jouw netwerkkosten dit jaar lager liggen kan ook zijn omdat je SJV inmiddels is aangepast (blijft een gemiddelde) de discussie gaat om de jaren dat het SJV hoger ligt, maar je verbruik lager. Ik verwacht namelijk dat elke leverancier hier dezelfde werkwijze op nahoud, SJV data van netbeheerder is leidend, terecht of onterecht.
jep, mijn netwerkosten liggen lager doordat mijn SJV is aangepast.
maar je SJV aanpassen is niet zo heel simpel.
ik had de mazzel dat ik een meter opneem moment had van enexis zelf.
daar bij heb ik zelf gezorgd voor 2x een extra moment samen met de leverancier.
(in theorie heb je dan 10 maanden tussen ruimte nodig, en moeten er 2 winter maanden er in zitten.)
anode was vriendelijk genoeg om mij daar in te faciliteren.
ik heb het dus in totaal geheel geregeld gekregen in 14 maanden, en 12 daar van zijn betaald met het lage tarief. helaas van die 2 maanden, maar ja een overgang gebied blijf je hebben (die 2 maanden boeit me eigenlijk niet en ik snap ook wel dat ook die gaan eisen eigenlijk wel een beetje onzin is.).

jouw ervaring met budgetenergie was dus dat ze dat niet wilde doen.
(dan denk ik een te goedkope helpdesk die de ballen niet weet wat ze eigenlijk moeten doen. ;) )
Overigens is Anode wel echt een prijzige over het algemeen. Waarom kijk je niet gewoon elk jaar wat gaslicht.com of overstappen.nl ofzo eruit werpt? Dat doe ik al jaren en ik kom daar altijd schijtgoedkoop mee uit.
anode is zeker niet de goedkoopste als je kijkt naar hun gas en elektra prijs.
die mag je best hoog noemen, maar kijk je naar hun vast recht dan is het echt super laag.
ongeveer 42€ maar daar komt nog een korting op en zit je rond de 34€.
vergelijk je dat met oxxio dan betaal je € 143,74 of greenchoise € 79,86.
dan is dat erg goedkoop.
en eigenlijk moet je dan nog meer dingen mee nemen, Welkomstpremie en gebruik etc etc.
en dan komt eigenlijk iedereen anders uit.
bij anode kwam ik afgelopen jaar 50€ duurder uit als bij vrijwel alle anderen, maar wist ik wel dat mijn SJV zou worden aangepast en dat zou dat bedrag weer goed maken.

dit jaar ben ik weer vrij om te kiezen, maar kan dat nu met een aangepaste SJV gaan doen.
en er zijn meer zaken als alleen de totaal kosten die ik mee neem in mijn zoek toch naar een nieuw contract.
oxxio heb ik er al uit gepluurd uit de lijst.
in eerste instantie leek die het goedkoopst, maar je moet dan wel verplicht een voorschot getallen op een hogere SJV en voorschot kon maar 25% verlaagt worden.
ondanks de 25% verlaging zou ik dan nog dubbel betalen met mijn maand bedragen.
dat zou ik dan wel weer terug krijgen op het einde van het jaar, maar ik ben geen bank dus geen zin in. ;)

vandebron deed mij een veel beter aanbod tot nu toe.
(mag er zelfs 1x een jaarvoorschot betallen dan ben ik er voor de rest van het jaar van af.
je moet ze wel bellen voor je persoonlijke aanbod, staat niet op het internet, dus is anders als die van gaslicht b.v.
je krijgt dan een lager vastrecht en een lagere Welkomstpremie, dus eigenlijk leuker.)
Ik ben standaard een verlieslijdende post voor leveranciers. Komt mede door mijn extreem lage gas en elektra verbruik (2600 verbruik,2800 opwek en 400m3). Hierdoor krijg je op die vergelijkingssites nog steeds de hoge eenmalige kortingen. Zodra je geen gasaansluiting hebt valt een groot deel van de eenmalige korting weg, maar er wordt niet naar verbruik gekeken. over het algemeen krijg ik letterlijk geld toe om mijn verbruik ergens af te nemen.
ik zou dat niet denken als ik jouw was, het lijkt mischien wel zo als je naar je rekening kijkt.
dit komt door de € 308,54 ex BTW, maar je leverancier krijgt dit bedrag gewoon via de belasting terug.
dus je bent geen verlies post (zelfs als ze je geld betalen) voor het bedrijf, ze verdienen nog steeds geld aan je.
maar wel een verliespost voor de belastingdienst, dus de regering. ;)
ook welkomst premies is een leuk spelletje.
(ik verdien er ook geld mee, is mijn werk dit soort dingen te doen.
en ik heb gewoon kaas op mijn brood hoor. ;) )

mijn conclusie blijft: door het woud der regels kan eigenlijk bijna niemand meer begrijpen wat nu de echte prijs is van energie.
leuk welkomst premies, die je weer voor een groot gedeelte terug betaald aan toren hoog vast recht.
dit dwingt iedereen elk jaar weer te gaan overstappen, en maakt de hele energie markt niet goedkoper maar duurder. ;)
Rol-Co schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:57:
[...]
@migjes
Ik zou nog eens goed kijken naar vandebron, de vaste leveringskosten zijn nogal hoog, ze komen hier nooit als voordeligste er uit.
er is een grote overeenkomst tussen anode en vandebron als je intern naar het bedrijf kijkt. >:)
net zo als eneco-greenchoise elektrabel-engie.
(budgetenergie, was dat nu nuon of was dat essent/rwe?
ik dacht dat dat nuon was, maar ben het even kwijt.)
het lijkt wel of we heel veel energie bedrijven hebben, maar de 1 neemt de andere over of regelt intern diensten voor de anderen, of koopt flink wat aandelen van de anderen.
soms zijn bedrijven in deze sector bijna niet meer als een website, met een klein marketing team er achter en niet veel meer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik heb dit topic doorgeleze omdat ik over enkele dagen mijn jaar afrekening krijg. Ik zit bij NUON. Ik heb minder dan 400 m3 gas verstookt dit jaar. Online kan ik zien dat dit niet op deze manier verrekend wordt, maar voor een tarief >500 en <4000. Ik heb een slimme meter.

Klopt het dat ik bij een onjuiste afrekening bij NUON moet bezwaren, en dat ze dan alsnog het lagere tarief moeten verwerken/corrigeren? Volgens een van de laatste reacties is NUON mijn aanspreekpunt en niet EXENIS.

Als NUON niet gaat verlagen/corrigeren, moet ik dan naar de geschillencommissie?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Loop nu tegen ook zo'n situatie aan bij energiedirect.

Heb in afgelopen jaarcontract slechts 167m3 gas verbruikt (door een L/L warmtepomp, al geplaatst voordat contract ED in ging waar ik al aangaf 300m3 in te schatten) en krijg nu bij jaar afrekening 500+ m3 capaciteitstarief gepresenteerd.

Het jaar daarvoor zat ik bij een andere leverancier dan Energiedirect, die zegt ''ik moet weten wat je jaar ervoor hebt verbruikt, kunnen wij niet zien door privacywetgeving''

Energiedirect zegt: ''Capaciteitstarief is berekend op voorgaande jaar, Pech je moet volledig capaciteitstarief betalen.''

(Terwijl wij sinds een maand of twee ook niet eens gas meer verbruiken door een warmtepomp-boiler)

Is er iemand recent nog in staat geweest dit wel geregeld te krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 07-12-2018 19:00 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 10:20

m00

Stef87 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:57:
Loop nu tegen ook zo'n situatie aan bij energiedirect.

Heb in afgelopen jaarcontract slechts 167m3 gas verbruikt (door een L/L warmtepomp, al geplaatst voordat contract ED in ging waar ik al aangaf 300m3 in te schatten) en krijg nu bij jaar afrekening 500+ m3 capaciteitstarief gepresenteerd.

Het jaar daarvoor zat ik bij een andere leverancier dan Energiedirect, die zegt ''ik moet weten wat je jaar ervoor hebt verbruikt, kunnen wij niet zien door privacywetgeving''

Energiedirect zegt: ''Capaciteitstarief is berekend op voorgaande jaar, Pech je moet volledig capaciteitstarief betalen.''

(Terwijl wij sinds een maand of twee ook niet eens gas meer verbruiken door een warmtepomp-boiler)

Is er iemand recent nog in staat geweest dit wel geregeld te krijgen?
Heb een paar jaar geleden eenzelfde discussie gehad met de netbeheerder/leverancier.
Ze mogen helaas een >500m³ tarief rekenen, het standaardjaarverbruik is het verwachte verbruik, en dat kan gebaseerd worden op een eerdere periode van >299 dagen.
Zie ook deze post met desbetreffende artikelen uit de Gaswet/netcode.

Pas na 300 dagen meten kan je het <500m³ tarief laten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
m00 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:59:
[...]

Heb een paar jaar geleden eenzelfde discussie gehad met de netbeheerder/leverancier.
Ze mogen helaas een >500m³ tarief rekenen, het standaardjaarverbruik is het verwachte verbruik, en dat kan gebaseerd worden op een eerdere periode van >299 dagen.

Bedankt. Gezien ik vorig jaar ook al in de buurt kwam (even kijken hoe dichtbij) en ik obv 300+ dagen een contract had kan het misschien dan wel uit. Ik schat dat ik ook over de afgelopen 1.5jaar bij elkaar ook nog geen 400m3 heb gebruikt.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zojuist heb ik gebeld met een medewerker van Essent omdat ik dit jaar voor het eerst onder de 500 m3 gas ga blijven en ik wilde weten of dit gevolgen heeft voor het capaciteitstarief. Deze medewerker van Essent is gaan bellen met de netbeheerder (Enexis) en deelde mij daarna mede dat je uitsluitend een lager capaciteitstarief berekend krijgt als je daarvoor een speciale meter hebt die maximaal 500 m3 per jaar kan doorlaten, m.a.w. het daadwerkelijke verbruik doet er niet toe, maar of je een laagcapaciteitsgasmeter hebt. Ik heb nog niet dit hele topic doorgelezen, maar klopt dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Megalodon_67 schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:51:
een speciale meter hebt die maximaal 500 m3 per jaar kan doorlaten
Wat stel ik me hierbij voor? De meter weet welke dag het is en stopt ermee als je in december de 500 kuub aantikt? En corrigeert deze meter dan ook voor het fictieve standaardjaarverbruik en de energiedichtheid van het aardgas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:51
@Megalodon_67 Essent scoort 100 punten in de BSB (BullShit Bingo).

Voor zover ik kan zien is de kleinste gasmeter een G4 G1.6 en daar kan 144 60 m3 PER DAG doorheen.
Zie o.a. :
https://radar.avrotros.nl...t/item/te-grote-gasmeter/
https://www.sandervunderink.nl/gasmeter-g4-of-g6/
https://www.sandervunderink.nl/itron-gasmeter-g1-6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Net even mijn gasmeter gecheckt, het is een standaard G4. Het verhaal van Essent klonk mij nogal ongeloofwaardig in de oren, vandaar mijn post hier. Inmiddels ook een mail gestuurd naar Enexis:

Geachte lezer, vandaag belde ik met Essent i.v.m. het lagere capaciteitstarief dat geldt bij een gasverbruik dat onder de 500 m3 per jaar blijft. Volgens Essent geldt dit tarief uitsluitend als er een speciale gasmeter in gebruik is die niet meer doorlaat dan 500 m3 per jaar, klopt dit wel? Op deze website is daar helemaal niets over te vinden.

Ze zullen binnen 10 dagen reageren, ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Megalodon_67 schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:51:
Zojuist heb ik gebeld met een medewerker van Essent omdat ik dit jaar voor het eerst onder de 500 m3 gas ga blijven en ik wilde weten of dit gevolgen heeft voor het capaciteitstarief. Deze medewerker van Essent is gaan bellen met de netbeheerder (Enexis) en deelde mij daarna mede dat je uitsluitend een lager capaciteitstarief berekend krijgt als je daarvoor een speciale meter hebt die maximaal 500 m3 per jaar kan doorlaten, m.a.w. het daadwerkelijke verbruik doet er niet toe, maar of je een laagcapaciteitsgasmeter hebt. Ik heb nog niet dit hele topic doorgelezen, maar klopt dit verhaal?
ha de BSB (BullShit Bingo). :Y

officieel heb je nodig:
2 officiële meet punten, met daar tussen minimaal 10 maanden, en dan moeten er minimaal een paar winter maanden in zitten.

met oude feraris meter:
dan heb je de vraag wat is een officieel meet punt, met feraris meter.
je netbeheerder komt eens in de 3 jaar langs, en dat is een meet punt.
als je in die 3 jaar <1500m3 hebt gebruikt dan krijg je de kookgas aansluiting.
het duurt even maar dan heb je ook wat, lol.

met nieuwe slimme meter:
geen idee, maar ik vind de 2 maandelijkse opname van netbeheerder wel officieel genoeg. ;)
dit zou dan ook automatisch moeten gaan, naar mijn inziens, maar ben bang voor BSB. :?

(ik had geluk, de meter was bij mij net voor de warmtepomp installatie opgenomen dit in de herfst.
dus 1 meet punt was snel geregeld.
meet punt 2, was ook makkelijk te regelen.
een fatsoenlijke leverancier, met een fatsoenlijke helpdesk.
in mijn geval www.anode.nl en daar heb ik meet punt 2 geregeld.
en zo kreeg ik het voor elkaar in 10(12) maanden tijd om een kook gas aansluiting te hebben.
een fatsoenlijke helpdesk die weet waar ze het overhebben is gewoon nodig en helaas die vind je niet bij essent. :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@Migjes. Ik had nog een mail gestuurd naar Anode omdat die bovenaan kwamen bij gaslicht.com en omdat jij hen hier ook aanstipte, hier hun antwoord:

indien uw standaard jaarverbruik maximaal 499m3 is ontvangt u de verlaagde capaciteitstarief.
De netbeheerder dient maximaal 499m3 als jaarverbruik aan ons te communiceren.
Een andere meter is hiervoor niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Megalodon_67 schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:45:
@Migjes. Ik had nog een mail gestuurd naar Anode omdat die bovenaan kwamen bij gaslicht.com en omdat jij hen hier ook aanstipte, hier hun antwoord:

indien uw standaard jaarverbruik maximaal 499m3 is ontvangt u de verlaagde capaciteitstarief.
De netbeheerder dient maximaal 499m3 als jaarverbruik aan ons te communiceren.
Een andere meter is hiervoor niet nodig.
jep, dus precies zo als ik al vertelde.

voordat de netbeheerder ziet dat je <499m3 gebruikt heb je dus 2 officiële metingen nodig.
de meter opnemer die dus 1x in de 3 jaar langst komt. ;)
of slimme meter die per 2 maanden een stand door geeft.
(en heb je minimaal 10 maanden + 2 wintermaanden nodig, om heel precies te zijn.)

wil je sneller, dan moet je dat regelen met je leverancier. ;)
(en dan is een kundige helpdesk wel handig.)

ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat het bij iemand geheel van zelf gewoon goed komt.
maar zeg nooit nooit. ;)

edit:
om heel precies te zijn, het gaat dan niet om je gebruik in m3.
maar om de SJV die de netbeheerder aanhoud.
SJV = Standaard Jaar Verbruik van je aansluiting.

de SJV behoord je gebruik weer te geven, maar als jij jaren lang 1000m3 hebt gebruikt en nu in eens 499m3.
dan ronden ze het af op een bepaald getal daar tussen in.
en is je SJV nog niet onder de 500m3. ;)
voorbeeld:
jaar 1 1000m3
jaar 2 1000m3
jaar 3 499m3
1000+1000+499= 2499m3 / 3 = SJV van 833.

soms ook wel gekscherend het SJV-spook genoemd.
(mijn indruk was eigenlijk wel dat het SJV-spook al aardig aan het verdwijnen was, maar dat kan ik slecht overzien. in theorie zouden de slimme meters dit probleem niet hebben omdat die het per 2 maanden rapporteren en dan heb je heel snel je 10 maanden + 2 winter maanden ;)
oude feraris meters zijn hier wel een beetje in het nadeel, helaas.
zelf ben ik wel blij dat ik nog steeds mijn oude feraris heb, gezien de problemen met de nieuwe slimme meters.)

[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 24-12-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik heb hier al meer dan 5 jaar geen meteropnemer gezien, ook geen briefjes in de bus van misgelopen bezoek... Dan ga ik eerst maar eens regelen dat ik een officiële meting krijg. Kan je een meteropnemer kosteloos uitnodigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Megalodon_67 schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:08:
Ik heb hier al meer dan 5 jaar geen meteropnemer gezien, ook geen briefjes in de bus van misgelopen bezoek... Dan ga ik eerst maar eens regelen dat ik een officiële meting krijg. Kan je een meteropnemer kosteloos uitnodigen?
als het echt goed is dan is het 1x per 3 jaar.
(maar je ziet wel vaker dat het soms iets meer is en soms iets minder.
de wegen van de netbeheerder zijn soms ondoorgrondelijk. >:) )

zover ik weet kun je ze niet uitnodigen. :?
(heb ik ook nog nooit gedaan.)

beste manier is toch via de helpdesk van je leverancier. ;)
(maar ja ik weet het bij sommige leveranciers zitten de helpdesk vol met vreemde kneuzen die niks weten van het systeem en waar je van afvraagt of ze zelfs wel het licht kunnen aan zetten, zoals je al hebt gemerkt.)
in theorie kunnen de leveranciers de SJV beïnvloeden/aanpassen (precies weet ik het ook niet).
en hun zijn ook jouw aanspreek punt, niet de netbeheerder.

(hou er wel rekening mee, dat er een grote kans is dat je dit jaar nog geen SJV van <500 hebt.
maar dan heb je hem dan volgend jaar wel.
ach het gaat maar om +/- 20€ per jaar, zoveel is het niet.)

edit:
in het systeem van de SJV zijn de afgelopen 3 jaar wel dingen veranderd.
tegenwoordig zouden de leveranciers meer moeten kunnen als vroeger.
maar dit word achter gesloten deuren onderhandeld, dus weten we niet altijd alles er van.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 24-12-2018 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 17:51

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

migjes schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:45:
[...]

SJV = Standaard Jaar Verbruik van je aansluiting.

de SJV behoord je gebruik weer te geven, maar als jij jaren lang 1000m3 hebt gebruikt en nu in eens 499m3.
dan ronden ze het af op een bepaald getal daar tussen in.
en is je SJV nog niet onder de 500m3. ;)
voorbeeld:
jaar 1 1000m3
jaar 2 1000m3
jaar 3 499m3
1000+1000+499= 2499m3 / 3 = SJV van 833.
Het sjv is geen gemiddelde. Het standaardjaarverbruik is het verwachte jaarverbruik van een afnemer op een netaansluiting bij gestandaardiseerde condities en op basis van een genormaliseerd jaar. Daarbij worden ook temperaturen in beschouwing genomen. Zie hier.
... en dan heb je heel snel je 10 maanden + 2 winter maanden ;)
Zorg dat je tweede meetpunt niet eerder is dan 1 maart, anders heb je niet heel januari en februari in het meetbereik zitten, en heeft de netbeheerder alsnog een reden om je sjv niet onder de 500 m3 uit te laten komen. De netbeheerder vindt het namelijk niet leuk om een lagere captar uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:51
Megalodon_67 schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:08:
Voor gas heb ik ook al jaren geen opnemer gezien. Maar ze hebben mijn meterstanden gewoon geaccepteerd voor het verlagen van het SJV. Daar is dus geen officiële meteropnemer voor nodig. Gewoon twee meterstanden die toch al voor de jaarafrekening nodig zijn.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
migjes schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:21:
ach het gaat maar om +/- 20€ per jaar, zoveel is het niet.)
Ik zie 2 capaciteitstarieven in €/jaar incl. btw op de site van Enexis voor <500 m3 gebruikers in 2019.

t/m G6, sjv < 500 m3 (*) € 100,5637
t/m G6, sjv < 500 m3 € 126,4444
t/m G6, sjv 500 m3 tot 4.000 m3 € 170,6094
(*) Onbemeten aansluiting

[ Voor 4% gewijzigd door Megalodon_67 op 24-12-2018 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Ge2rt schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:37:
[...]

Het sjv is geen gemiddelde. Het standaardjaarverbruik is het verwachte jaarverbruik van een afnemer op een netaansluiting bij gestandaardiseerde condities en op basis van een genormaliseerd jaar. Daarbij worden ook temperaturen in beschouwing genomen. Zie hier.
jep, SJV is geen gemiddelde, wat ik ook niet beweer.
maar als je 2 meet punten meer als een jaar uit elkaar liggen dan berekenen ze het SJV terug naar een genormaliseerd jaar.
dan hoef je het geen gemiddelde te noemen maar is dat het stiekem wel. ;)
Zorg dat je tweede meetpunt niet eerder is dan 1 maart, anders heb je niet heel januari en februari in het meetbereik zitten, en heeft de netbeheerder alsnog een reden om je sjv niet onder de 500 m3 uit te laten komen. De netbeheerder vindt het namelijk niet leuk om een lagere captar uit te delen.
december word ook tot een wintermaand gerekend, het is eigenlijk een stook maand.
maar leg dat maar eens uit aan de gewone man met de pet. ;)
(eigenlijk is dit totaal niet interessant, alleen als je het sneller wil als 1 jaar dan kom je wel eens op die 10 maanden uit, maar de meeste mensen rekenen per jaar af dus 12 maanden.
hoewel ik uit de markt steeds meer merk dat 11 maanden door leveranciers marketing technische prettiger word gevonden. )

blij worden ze niet van die lagere captar, maar het zijn wel de regels.
en daar hebben ze zich maar aan te houden.
(maar mensen mogen dan ook wel een beetje meer geduld hebben met de netbeheerder.
die kan er ook niet altijd iets aan doen dat nog niet alle gegevens zijn verwerkt, dit soort dingen kosten nu eenmaal tijd het duurt gewoon even voordat de SJV is veranderd.)
jaari schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:53:
[...]
Voor gas heb ik ook al jaren geen opnemer gezien. Maar ze hebben mijn meterstanden gewoon geaccepteerd voor het verlagen van het SJV. Daar is dus geen officiële meteropnemer voor nodig. Gewoon twee meterstanden die toch al voor de jaarafrekening nodig zijn.
precies gewoon via de leverancier dus.
die kunnen tegenwoordig een officieel meetpunt invoeren bij de netbeheerder waardoor de netbeheerder de juiste SJV door geeft.
dit is allen pas een paar jaar zo dat dit kan, en @Megalodon_67 meld dat hij 5 jaar geen opnemer heeft gezien.
dus is het punt wat de laatste gegevens van hem zijn in de database van de netbeheerder een beetje onduidelijk.
en de vraag wat er nu werkelijk is genoteerd in de database. :?
Megalodon_67 schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:11:
[...]

Ik zie 2 capaciteitstarieven in €/jaar incl. btw op de site van Enexis voor <500 m3 gebruikers in 2019.

t/m G6, sjv < 500 m3 (*) € 100,5637
(*) Onbemeten aansluiting
het gaat waarschijnlijk om deze 2.

je hebt geen Onbemeten aansluiting neem ik aan. ;)
(dat is alleen voor appartementen/studenten huizen/stadsverwarming en vaak nog speciale gevallen ook, ben ik nog nooit tegen gekomen en heb er toch veel gezien. ;) )

(oke het is iets meer als 20€, sorry ben maar mens. ;) )

maar moet duidelijk zijn, je leverancier kan dit probleem oplossen.
maar het is wel anders hoe ze dit doen, en ook anders per persoon hoe het zich oplost. ;)

edit:
een oeps van mijn computer.
was nog niet klaar met mijn bericht en toch al gepost.
even geduld A.U.B.

ik dacht dat ik alles nu goed heb geschreven, maar fouten kunnen altijd he. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 24-12-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

In de wet staat dat eens per 3 een jaar een meteropnemer moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PcDealer schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:28:
In de wet staat dat eens per 3 een jaar een meteropnemer moet komen.
jep, maar de praktijk en de wet zijn 2 dingen, die niet altijd het zelfde zijn.
(laat staan herinneringen van mensen, weet jij het op de datum nauwkeurig wanneer hij is langs geweest.
ik persoonlijk vind het gevaarlijk als je ja zegt, dan ben je voor mij een beetje vreemd of zwaar autistisch of hij is erg recent langs geweest.
hier bedoel ik niks persoonlijks mee. ;) )

maar een paar jaar geleden is er nog iets veranderd:
ook de leverancier mag voortaan een officieel punt in de database zetten.
dus de discussie "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar" is langzaam aan het uitfaden.
als het goed is heeft nu iedereen elk jaar een officiële meting in de database :?

( in 2015 als ik het goed heb? , maar pas in 2016 echt overal ingevoerd.
maar we hebben maar een paar netbeheerders maar vele leveranciers,
en dan heb je die 3 jaar, dus dit ijlt nog even door tot +/- 2019.
maar dan verwacht ik dat al deze problemen achter de rug zijn.
als ze dat eigenlijk al niet zijn voor 99,9% waarschijnlijk. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Inmiddels ben ik overgestapt van Essent naar EnergieDirect, enerzijds omdat een Essent medewerker mij wijs probeerde te maken dat ik voor het lagere captar een speciale gasmeter nodig had, anderzijds omdat ik hoopte dat de nieuwe leverancier meer voor mij kan betekenen om mijn captar omlaag te krijgen nu ik voor het eerst onder de 500 m3 ben gebleven, 495 m3 om precies te zijn, gecorrigeerd 487 m3.
Helaas kan ook EnergieDirect niets voor me doen, ze hebben gebeld met Enexis, maar die houden mij in het hoge tarief i.v.m. het standaardjaarverbruik SJV en er is geen duidelijkheid wanneer dat SJV dan onder de 500 m3 komt. In mijn laatste mail met Enexis (hieronder) kreeg ik een verwijzing naar Essent. Ik sta op het punt om consumentenorganisaties in te schakelen. Iemand nog een tip voor ik actie onderneem?

Beste XXXXX,

Ik begrijp dat u wilt weten waar u op kun rekenen en raad u aan om deze vraag bij uw leverancier neer te leggen. Zij stellen namelijk uw facturen op en hebben inzicht in uw meterstanden en verbruik. Kortom Essent kan hier meer duidelijkheid over geven, ook aan de hand van uw situatie. Essent is bereikbaar op telefoonnummer 0900 1550.

Hopelijk kan Essent u snel meer duidelijkheid geven.

Met vriendelijke groet,

XXXXX
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Megalodon_67 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:29:
Inmiddels ben ik overgestapt van Essent naar EnergieDirect, enerzijds omdat een Essent medewerker mij wijs probeerde te maken dat ik voor het lagere captar een speciale gasmeter nodig had, anderzijds omdat ik hoopte dat de nieuwe leverancier meer voor mij kan betekenen om mijn captar omlaag te krijgen nu ik voor het eerst onder de 500 m3 ben gebleven, 495 m3 om precies te zijn, gecorrigeerd 487 m3.
Helaas kan ook EnergieDirect niets voor me doen, ze hebben gebeld met Enexis, maar die houden mij in het hoge tarief i.v.m. het standaardjaarverbruik SJV en er is geen duidelijkheid wanneer dat SJV dan onder de 500 m3 komt. In mijn laatste mail met Enexis (hieronder) kreeg ik een verwijzing naar Essent. Ik sta op het punt om consumentenorganisaties in te schakelen. Iemand nog een tip voor ik actie onderneem?

Beste XXXXX,

Ik begrijp dat u wilt weten waar u op kun rekenen en raad u aan om deze vraag bij uw leverancier neer te leggen. Zij stellen namelijk uw facturen op en hebben inzicht in uw meterstanden en verbruik. Kortom Essent kan hier meer duidelijkheid over geven, ook aan de hand van uw situatie. Essent is bereikbaar op telefoonnummer 0900 1550.

Hopelijk kan Essent u snel meer duidelijkheid geven.

Met vriendelijke groet,

XXXXX
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
De officiele cijfers komen terecht in het CAR ( Centraal Aansluitings Register ). Op basis van die gegevens wordt de Captar bepaald.

Ik heb er ook geneuzel mee gehad na het plaatsen van een warmtepomp. Wij gingen naar net boven de 500m3 SJV, ( tuurlijk ).

Na heel veel heen en weer gepingpong met Liander mocht ik uiteindelijk nogmaals mijn meterstanden doorgeven ( met wintermaanden erbij ). Daarna zakte ons verbruik onder de 500m3 SJV en gingen we naar een lager captar.

WIj kregen zelfs nog een cadeautje van Liander ter compensatie van het ongemak.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:55

basvn

Breezand - NHN

Ik heb het zojuist nagevraagd bij Oxxio, en die melden mij dit:
Duidelijk! Ik heb het even voor je laten uitzoeken en wanneer je van ons de jaarnota ontvangt kun je hier nog even contact over opnemen met ons. Wij kunnen dan op dat moment een verzoek voor je indienen bij je netbeheerder, er wordt dan een herberekening gemaakt. Je ontvangt dan een correctie op de jaarnota met de aangepaste tarieven. Dit kan helaas niet al van te voren in orde gemaakt worden, maar doen we dus zeker achteraf voor je! 👍
Ik ga zelf dit jaar ook <500m³ gebruiken, dus dit vond ik wel interessant om te weten alvast!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Vandaag heb ik een mail gestuurd naar de Radar redactie m.b.t. de zwendelpraktijken van de energieboeren zoals in dit topic alweer 6 jaar wordt besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1168520

Beste mensen,

Een vergelijkbaar vraagstuk hier. Gasverbruik in de periode 11-12-2017 t/m 10-12-2018 van 479 m3. Met een slimme meter gemeten, dus meterstanden is het probleem niet.

Voor de genoemde periode is het Stedin tarief van stand.jaarv. 500-4.000 m3 toegepast. Wel is het SJV aangepast naar < 500 m3 / jaar voor de nieuwe periode. Een jaar vertraging dus.

De energieleverancier is Energiedirect en de netbeheerder is Stedin. Voor de genoemde periode wil Stedin het tarief niet corrigeren. Zowel contact gehad met Stedin als met Energiedirect. Energiedirect staat mij aller aardigst te woord, maar Stedin wil niet bewegen.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden hoe het nu werkelijk zit.

Mijn vraag is eigenlijk of de Geschillencommissie op dit punt wel eens uitspraak heeft gedaan in een vergelijkbare situatie? Ik kan er namelijk niets over vinden in de behandelde zaken. Weet iemand of er al vergelijkbare vraagstukken door de Geschillencommissie zijn behandeld?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1168520 op 15-01-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
basvn schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:43:
Ik heb het zojuist nagevraagd bij Oxxio, en die melden mij dit:

[...]

Ik ga zelf dit jaar ook <500m³ gebruiken, dus dit vond ik wel interessant om te weten alvast!
Ik heb een verzoek tot wijziging ingediend via de chat(Oxxio App). E.e.a. wordt aangepast (ook al ben ik nog geen jaar klant). Helaas heb ik dit topic nooit eerder gezien, want de afgelopen 5 jaar heb ik nooit meer dan 500m3 verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

geenstijl schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:54:
[...]
Ik heb een verzoek tot wijziging ingediend via de chat(Oxxio App). E.e.a. wordt aangepast (ook al ben ik nog geen jaar klant). Helaas heb ik dit topic nooit eerder gezien, want de afgelopen 5 jaar heb ik nooit meer dan 500m3 verbruikt.
Misschien kan je nog een verzoek indienen tot aanpassing?
Niet geschoten is altijd mis..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 16:14
Zojuist ook de jaarafrekening ontvangen en jawel met mijn verbruik van 234m3 toch ingedeeld in de categorie (≥ 500 < 4000 m3/jaar). Direct een mail terug gestuurd met het verzoek het aan te passen, 234 is toch duidelijk minder dan 500, de tijdspanne bedroeg 365 dagen en daarin zitten natuurlijk meer dan twee wintermaanden. Ik heb een slimme meter (geen administratieve uitschakeling) dus er zouden meer dan genoeg meetmomenten moeten zijn om het capaciteitstarief in de tussenliggende periode aan te kunnen passen.
De combinatie energieleverancier en netbeheerder is Engie en Stedin, ik hou jullie op de hoogte hoe effectief ze zijn om dit correct aan te passen.

Edit: 24-jan-2019
Een reactie vanuit Engie:

Geachte relatie,
Naar aanleiding van het telefoongesprek die u heeft gevoerd met mijn collega op 23 januari 2019 stuur ik u dit bericht.

U bent ten onrechte tegenover het hogere netbeheertarief afgerekend. Wij krijgen echter door stamdata van de netbeheerder, de tarieven door die wij u moeten berekenen, en dragen deze vervolgens in zijn geheel af aan de netbeheerder.

Doordat de kans groot is, dat de netbeheerder niet akkoord gaat met een coulancefactuur, hebben wij besloten vanuit ENGIE u met het verschil van € 50,00 tegemoet te komen. U krijgt dus van ons € 50,00 coulance.

Ik zou u wel willen adviseren om contact op te nemen met uw netbeheerder, om te vragen of zij ervoor willen zorgdragen dat dit netbeheertarief in het vervolg correct gecommuniceerd word naar de leveranciers. Zo word u niet meer ten onrechte tegenover de hogere netbeheerkosten afgerekend.

Het doel is bereikt (ik had trouwens via de mail gereageerd op de jaarafrekening, niet gebeld), echter onder het mom van coulance, de laatste alinea klopt ook niet dat wij als consument contact moeten opnemen met de netbeheerder.
Nu krijgt iedereen in Nederland een slimme meter, ik had deze ook volledig ingeschakeld zodat ik mijn uurverbruik kan inzien hoe moeilijk kan het dat zijn voor de netbeheerder om dan het juiste capaciteitstarief te bereken, ik krijg er het onderbuikgevoel van dat het bij een verdienmodel hoort. Zolang men zelf niet aan de bel trekt blijven de netbeheerders het ≥500m3 factureren.

[ Voor 54% gewijzigd door pep_82 op 24-01-2019 14:42 . Reden: Reactie energieleverancier toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Anoniem: 1168520 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:29:
Mijn vraag is eigenlijk of de Geschillencommissie op dit punt wel eens uitspraak heeft gedaan in een vergelijkbare situatie? Ik kan er namelijk niets over vinden in de behandelde zaken. Weet iemand of er al vergelijkbare vraagstukken door de Geschillencommissie zijn behandeld?
Zojuist een brief gestuurd via webform naar de Geschillencommissie.

Geachte mevrouw/mijnheer,

Mijn vraag heeft betrekking op het SJV (standaardjaarverbruik) bij aardgas. Indien het SJV onder de 500 m3 per jaar komt geldt een lager tarief voor de aansluiting, het capaciteitstarief. Er is een landelijk probleem bij de bepaling van het SJV (standaardjaarverbruik) bij aardgasaansluitingen, dit blijkt o.a. uit dit forum Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar dat inmiddels 6 jaar bestaat. In de praktijk blijkt dat energieleveranciers/netbeheerders hun klanten toch via slinkse wegen in het hogere tarief houden als zij eenmalig of jaren achter elkaar onder 500 m3 gasverbruik per jaar blijven. Bij communicatie met beide partijen blijft men vaak naar elkaar wijzen of geeft men aan dat het SJV bepalend is. Het SJV echter is een SCHATTING, m.a.w. je wordt als klant niet ingedeeld op WERKELIJK verbruik, maar op basis van een vage schatting die volstrekt willekeurig gemaakt lijkt te worden. Ik heb op dit moment ook dit probleem, ik heb in 2018 minder dan 500 m3 verbruikt, maar ze hebben mij voor 2019 al ingeschat op meer dan 500 m3 waardoor ik dus niet alleen over 2018 geen geld terug krijg, maar over 2019 ook al sowieso het hoge tarief ga betalen. Dit alles ondanks dat ik heb aangegeven in 2019 zeker onder de 500 m3 te blijven. Hier wordt dus een spel gespeeld om de klant meer te laten betalen dan nodig. Ik heb al diverse telefoon- en mailcontacten gehad, maar men blijft naar elkaar wijzen en houdt mij stug in het dure tarief (scheelt ca. 44 euro op jaarbasis).
De vraag is dan ook: is er al eerder een uitspraak geweest van de Geschillencommissie m.b.t. dit onderwerp?

Mvg, XXXXX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Megalodon_67 en @Anoniem: 1168520
voor mij was het geen probleem om mijn SJV onder de 500m3 te krijgen.
had het geluk dat in de herfst er een meter opnemer langs was geweest voor meetpunt 1.
meetpunt 2 heb ik opgelost met de helpdesk van de energie leverancier.
die hebben voor mij een extra doorgave aan de netbeheerder gedaan en zo had ik mijn lage SJV.
(ja oke, ook ik heb een 3/4 jaar te lang de hoge SJV moeten betalen, dat is nu eenmaal zo, daar kun je maar beter niet te moeilijk over doen.)

een goede helpdesk van een energieleverancier is nodig.
maar laten we wel wezen, soms tref je wel zulke mutsen, pffff.
als het dan niet in het belscript staat, dan word het kastje muurtje verhaal.

maar er is iets veranderd in de regels hier over, de energieleverancier is hier verantwoordelijk voor.
hun zijn nu verplicht er voor te zorgen dat je SJV word aangepast, als je 10 maanden tussen 2 meet punten hebt met minimaal 2 winter maanden.
je hebt niks meer te maken met de netbeheerder de energieleverancier is je aanspreek punt.
dus kastje(energieleverancier) muurtje(netbeheerder) mag niet meer.
gewoon hard door drukken bij kastje(energieleverancier) is wat je moet doen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 16-01-2019 12:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
De Geschillencommissie heeft op mijn hierboven geposte e-mail gereageerd met o.a. een link naar een zaak uit 2015 'Leverancier tekortgeschoten in informatievoorziening richting consument'.

Enkele relevante bevindingen van de Geschillencommissie uitgelicht:

- De leverancier is het aanspreekpunt voor de consument met betrekking tot de facturatie. Bij discussie over het capaciteitstarief kan de leverancier in contact treden met de netbeheerder.
- Capaciteitsverbruik wordt standaard vastgesteld op basis van het standaard jaarverbruik. Dit wordt volgens de informatiecode vastgesteld op basis van de werkelijke standen.

Schattingen van leveranciers kunnen dus bij het grofvuil, werkelijke meterstanden zijn van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Megalodon_67 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:59:
De Geschillencommissie heeft op mijn hierboven geposte e-mail gereageerd met o.a. een link naar een zaak uit 2015 'Leverancier tekortgeschoten in informatievoorziening richting consument'.

Enkele relevante bevindingen van de Geschillencommissie uitgelicht:

- De leverancier is het aanspreekpunt voor de consument met betrekking tot de facturatie. Bij discussie over het capaciteitstarief kan de leverancier in contact treden met de netbeheerder.
- Capaciteitsverbruik wordt standaard vastgesteld op basis van het standaard jaarverbruik. Dit wordt volgens de informatiecode vastgesteld op basis van de werkelijke standen.

Schattingen van leveranciers kunnen dus bij het grofvuil, werkelijke meterstanden zijn van belang.
Ik was zo vrij je email te gebruiken richting Nuon waar ik nu net na 14 dagen wachten een reactie via Facebook kreeg, gelijk deze bovenstaande copy-paste richting Nuon.

Bedankt voor je inspanning Awsome _/-\o_

Update:

Het is voor elkaar, tarief is aangepast naar <500m3. Wel ruim 3 uur via messenger waar van ca 2.5 uur wachten omdat het druk is, wat wil je ook met zo'n bedrijf, toch resultaat.

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 19-02-2019 22:33 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
wizzopa schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:18:
[...]

Ik was zo vrij je email te gebruiken richting Nuon waar ik nu net na 14 dagen wachten een reactie via Facebook kreeg, gelijk deze bovenstaande copy-paste richting Nuon.

Bedankt voor je inspanning Awsome _/-\o_

Update:

Het is voor elkaar, tarief is aangepast naar <500m3. Wel ruim 3 uur via messenger waar van ca 2.5 uur wachten omdat het druk is, wat wil je ook met zo'n bedrijf, toch resultaat.
Gefeliciteerd, zojuist heb ik even gekeken op mijn aansluitgegevens bij EnergieDirect en zie nu dat mijn capaciteitstarief is aangepast naar het lage tarief, mogelijk a.g.v. van de meterstanden die ik heb doorgegeven net voordat mijn nieuwe contract was ingegaan.

Netbeheerkosten
voor Enexis BV : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 500 m3 € 0,34642 /dag

Probleem opgelost. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@Megalodon_67

Ja, je verwacht het niet of eigelijk wel bij een bedrijf als Nuon.

We gaan het nog een keer duidelijk maken aan Nuon hoe het nu zit met <500m3 maar nu voor mijn dochter in een nieuwbouwhuis met panelen.

Edit: na ruim 2 weken is het voor mijn dochter ook voor elkaar. Tot 4 x toe een verkeerde eindafrekening, kastje naar de muur taktiek tussen Nuon en Liander etc. Nu een verbruik onder de 500m3.

[ Voor 34% gewijzigd door wizzopa op 22-03-2019 19:26 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:48
goedemiddag ik zit met hetzelfde wat kan ik doen mijn contract bij nuon verloopt 30okt
nuon geeft aan vragen bij netbeheerder

netbeheerder zegt
Dank! Wanneer wij in 2019 constateren dat jij minder dan 500m3 hebt verbruikt, dan gaat jouw tarief per 2020 met 50 euro per jaar omlaag. Dit is dus altijd een jaar later pas effectief. Dit kan, in tegenstelling tot de rekeningen van de leverancier, niet op voorhand worden aangepast. Weet jij zo voldoende?

hoe ga ik onder die 50euro vandaan komen?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 08:29
Ik heb een tijd geleden een airco gekocht en ben deze ook gaan gebruiken voor het verwarmen van mijn huis.

Ik heb hetzelfde jaar bij het oversluiten via gaslicht.com aangegeven dat ik minder dan 500m3 gas gebruik en dit is eigenlijk meteen bij het nieuwe contract goed gegaan.
Ze doen niet allemaal moeilijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Nuon wil mij graag helpen maar stedin wil niet bewegen. Is het misschien voor mij een optie om de jaarafrekening af te wachten en die dan te laten corrigeren?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maartentmm schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:47:
Nuon wil mij graag helpen maar stedin wil niet bewegen. Is het misschien voor mij een optie om de jaarafrekening af te wachten en die dan te laten corrigeren?
officieel, heb je 2 meet punten nodig om in lager tarief te vallen.
voorwaarde is wel, er moeten 10 maanden tussen die 2 punten in zitten en er moeten 2 winter maanden bij zitten.
(komt eigenlijk neer op eerste jaar geen korting, jaar er op wel.
eerst bewijzen dat je onder de 500 SJV komt, dan pas korting.
eigenlijk is dat ook wel logisch als je het systeem begrijpt hoe het werkt.
je betaald per jaar en niet per maand, maand bedragen zijn voorschotten voor de jaar afrekening.
de SJV word vooraf aan het jaar bepaald, niet achteraf. ;) )

ik had een beetje mazzel, meter opnemer was langs geweest vlak voor de winter.
en zo had ik meet punt 1.
na de winter heb ik met de leverancier (anode) een meetpunt 2 geregeld.
en toen had ik die korting al.
(voordeel van anode is dat de helpdesk echt verstand heeft van het systeem,
en dat scheelt heel veel uitleggen aan de helpdesk die soms door mutsen word bediend. )

met een slimme meter heb je in theorie 6 tot 12 meetpunten per jaar.
met feraris zul je die zelf moeten regelen.
(meterstanden door helpdesk in de database van netbeheerder laten zetten.)

soms gaat het wat makkelijker, en soms gaat het wat moeilijker.
(hangt ook af van je eigen inzicht en momenten waarop je dingen doet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
migjes schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:09:
[...]

officieel, heb je 2 meet punten nodig om in lager tarief te vallen.
voorwaarde is wel, er moeten 10 maanden tussen die 2 punten in zitten en er moeten 2 winter maanden bij zitten.
(komt eigenlijk neer op eerste jaar geen korting, jaar er op wel.
eerst bewijzen dat je onder de 500 SJV komt, dan pas korting.
eigenlijk is dat ook wel logisch als je het systeem begrijpt hoe het werkt.
je betaald per jaar en niet per maand, maand bedragen zijn voorschotten voor de jaar afrekening.
de SJV word vooraf aan het jaar bepaald, niet achteraf. ;) )

ik had een beetje mazzel, meter opnemer was langs geweest vlak voor de winter.
en zo had ik meet punt 1.
na de winter heb ik met de leverancier (anode) een meetpunt 2 geregeld.
en toen had ik die korting al.
(voordeel van anode is dat de helpdesk echt verstand heeft van het systeem,
en dat scheelt heel veel uitleggen aan de helpdesk die soms door mutsen word bediend. )

met een slimme meter heb je in theorie 6 tot 12 meetpunten per jaar.
met feraris zul je die zelf moeten regelen.
(meterstanden door helpdesk in de database van netbeheerder laten zetten.)

soms gaat het wat makkelijker, en soms gaat het wat moeilijker.
(hangt ook af van je eigen inzicht en momenten waarop je dingen doet.)
ik heb 2 meet punten van mijn slimme meter 01-04-2018 en 01-04-2019 Nuon is het met mijn eens maar doet niets voordat Stedin dit bevestigd. Stedin roept we kijken naar vorig jaar. Dus misschien is het dan recht te trekken na de eind afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maartentmm schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:14:
[...]

ik heb 2 meet punten van mijn slimme meter 01-04-2018 en 01-04-2019 Nuon is het met mijn eens maar doet niets voordat Stedin dit bevestigd. Stedin roept we kijken naar vorig jaar. Dus misschien is het dan recht te trekken na de eind afrekening.
eigenlijk heb je niet veel te maken met stedin, nuon is jouw aanspreekpunt.
dus stedin mag roepen wat ze willen, maar dat is vrij zinloos.
(helaas bepaald stedin wel het SJV, maar nuon moet dit aanpassen als je binnen de regels valt.)

01-04-2018 tot 01-04-2019 is dus minder als 500m3 gas gebruikt?
dan is pas over periode 01-04-2019 tot 01-04-2020 dus korting op de gas aansluiting.
alleen als je SJV ook echt <500m3 is.

(letop, SJV is niet je werkelijke gebruik, maar een schatting voor wat je gaat gebruiken.
sommige leveranciers kun je die makkelijk opvragen en staat het gewoon op de beveiligde website (nuon?)
andere niet.
dus die wil je nu weten.
let ook op: meeste mensen betalen niet van 1 januari tot 1 januari, dat zijn meestal gebroken jaren.
daardoor kan het er anders uit zien, waardoor je dat pas terug ziet in 2020 b.v..)

uiteindelijk komt dit altijd wel goed, maar niet altijd volgens de methode die mensen verwachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
maartentmm schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:47:
Is dit de eerste rekening met minder dan 500m3, dan heb je gewoon pech en moet je een jaar wachten, het wordt altijd pas een jaar later verekend.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
HereIsTom schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:23:
[...]

Is dit de eerste rekening met minder dan 500m3, dan heb je gewoon pech en moet je een jaar wachten, het wordt altijd pas een jaar later verekend.
ja dat moet ik dus niet hebben want volgend jaar heb ik geen gas meer dus dan zie ik die 50 euro nooit meer terug. kortom ik betaal voor iets wat ik niet verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
maartentmm schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:25:
[...]

ja dat moet ik dus niet hebben want volgend jaar heb ik geen gas meer dus dan zie ik die 50 euro nooit meer terug. kortom ik betaal voor iets wat ik niet verbruik
Tja das vervelend, maar zo werkt het nu eenmaal, het eerste jaar betaal je het gewone tarief en het jaar erop kom je pas in het lagere tarief.
Ik heb er toendertijd ook van alles aan gedaan, maar werd van het kastje naar de muur gestuurd en als ik het er niet mee eens was moest ik ze maar aanklagen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

HereIsTom schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:20:
[...]

Tja das vervelend, maar zo werkt het nu eenmaal, het eerste jaar betaal je het gewone tarief en het jaar erop kom je pas in het lagere tarief.
Ik heb er toendertijd ook van alles aan gedaan, maar werd van het kastje naar de muur gestuurd en als ik het er niet mee eens was moest ik ze maar aanklagen.
Ik ben het hier totaal niet mee eens. "Zo werkt het nu eenmaal" is niet een reden om iets maar te accepteren? Staat zoiets in de wet? Staat het in het contract wat je hebt getekend? Volgens mij niet.

Je betaald een bepaald capaciteitstarief, gebaseerd op verbruik. In je contract staat niets over een "geschat verbruik", dat is puur een verzinsel van de netbeheerders, waar volgens mij niemand mee akkoord is gegaan.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
cyberstalker schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:15:
[...]

Ik ben het hier totaal niet mee eens. "Zo werkt het nu eenmaal" is niet een reden om iets maar te accepteren? Staat zoiets in de wet? Staat het in het contract wat je hebt getekend? Volgens mij niet.

Je betaald een bepaald capaciteitstarief, gebaseerd op verbruik. In je contract staat niets over een "geschat verbruik", dat is puur een verzinsel van de netbeheerders, waar volgens mij niemand mee akkoord is gegaan.
Tja ik ben het er ook niet mee eens, maar helaas werkt het wel zo!
Zelfs mijn rechtsbijstand zei dat het geen zin heeft er tegenin te gaan, want dat verlies je toch.
Er staat niets over in de wet, maar wel in hun eigen regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@HereIsTom Dat je rechtsbijstandsverzekering dat beweert betekent ook helemaal niets. Die hebben gewoon geen zin om een zaak aan te spannen. Als ze jou dus kunnen afschepen met een "dat verlies je toch" dan is dat voor hen een makkelijk gesloten zaak.

"hun eigen regels" betekent ook niets, omdat je er niet voor getekend hebt. Het welbekende stramien "wie eist, bewijst" gaat ook hier op. Zij willen jou iets in rekening brengen en zullen dus moeten bewijzen daar recht op te hebben. Je kunt gewoon het verschil niet betalen en het apart houden op een spaarrekening.

Uiteindelijk is het enige dat ze kunnen doen een rechtzaak aanspannen, waarbij jouw verzekering jou zal moeten helpen. Die zaak wint een netbeheerder natuurlijk nooit. Het enige jammere is dat de verzekering het zeer waarschijnlijk zou afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een beetje standaard rechtsbijstandverzekering heeft een drempelbedrag voordat ze in actie komen. Voor die 50 euro capaciteitstarief gaan ze niet procederen en ook niet afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
cyberstalker schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:00:
@HereIsTom Dat je rechtsbijstandsverzekering dat beweert betekent ook helemaal niets. Die hebben gewoon geen zin om een zaak aan te spannen. Als ze jou dus kunnen afschepen met een "dat verlies je toch" dan is dat voor hen een makkelijk gesloten zaak.

"hun eigen regels" betekent ook niets, omdat je er niet voor getekend hebt. Het welbekende stramien "wie eist, bewijst" gaat ook hier op. Zij willen jou iets in rekening brengen en zullen dus moeten bewijzen daar recht op te hebben. Je kunt gewoon het verschil niet betalen en het apart houden op een spaarrekening.

Uiteindelijk is het enige dat ze kunnen doen een rechtzaak aanspannen, waarbij jouw verzekering jou zal moeten helpen. Die zaak wint een netbeheerder natuurlijk nooit. Het enige jammere is dat de verzekering het zeer waarschijnlijk zou afkopen.
Klinkt allemaal mooi, maar de werkelijkheid is natuurlijk niet zo, voor 50 euro ga je geen rechtszaak beginnen.
Met andere woorden, je wint het ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

HereIsTom schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:39:
[...]

Klinkt allemaal mooi, maar de werkelijkheid is natuurlijk niet zo, voor 50 euro ga je geen rechtszaak beginnen.
Met andere woorden, je wint het ook niet!
Je hoeft toch niets te winnen? Je storneert gewoon de afschrijvingen en laat ze weten dat je de factuur betwist. Klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door cyberstalker op 19-04-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Hier ook de jaarafrekening gehad met een te hoog tarief.

Moest een foto van de meterstand maken, en hun zouden het gaan oplossen..
Nu maar afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Even een ander geluid:
Net gebeld met EnergieDirect, aangegeven dat ik het SJV wil aanpassen.
Ze ging even kijken, en kwam 30sec later weer aan de lijn, ze zei dat ze het ging doorgeven en dat ik binnen 2 weken een brief krijg met de aanpassing naar het <500m3 tarief.

Als dat ook werkelijk gebeurt, dan zou het geregeld moeten zijn met een telefoontje van 4 minuten.
Ik houd jullie op de hoogte.

PS: Ik heb geen meterstanden hoeven doorgeven, alleen het verhaal uitgelegd dat we een L/L warmtepomp hebben geïnstalleerd en het huis van betere isolatie hebben voorzien. (verbruik op laatste jaarafrekening was 904m3, omdat we halverwege het jaar pas de L/L warmtepomp hebben geïnstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Chickendorp schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:49:
Even een ander geluid:
Ze ging even kijken, en kwam 30sec later weer aan de lijn, ze zei dat ze het ging doorgeven en dat ik binnen 2 weken een brief krijg met de aanpassing naar het >500m3 tarief.
Ik neem aan dat je het wilt aanpassen naar het <500m3 tarief. Anders heb je zojuist gebeld om je rekening omhoog te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
cyberstalker schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:15:
[...]

Ik neem aan dat je het wilt aanpassen naar het <500m3 tarief. Anders heb je zojuist gebeld om je rekening omhoog te praten.
Haha goed gezien, foutje van mijn kant. Ik bedoelde (uiteraard) <500m3 8)7
Direct even aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
cyberstalker schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:47:
[...]

Je hoeft toch niets te winnen? Je storneert gewoon de afschrijvingen en laat ze weten dat je de factuur betwist. Klaar.
En wat dacht je dat er dan gebeurt?
Je praat volgens mij maar wat en hebt geen idee waar je het over hebt.
Je krijgt een aanmaning, als je die ook niet betaald dan word je afgesloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

HereIsTom schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:34:
[...]

En wat dacht je dat er dan gebeurt?
Je praat volgens mij maar wat en hebt geen idee waar je het over hebt.
Je krijgt een aanmaning, als je die ook niet betaald dan word je afgesloten!
Nee, wederom typ je dingen maar begrijp je het niet. Je zult inderdaad aanmaningen krijgen. Die betwist je dan. Ze kunnen je niet zomaar afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
cyberstalker schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:54:
[...]

Nee, wederom typ je dingen maar begrijp je het niet. Je zult inderdaad aanmaningen krijgen. Die betwist je dan. Ze kunnen je niet zomaar afsluiten.
Hoezo begrijp ik het niet, wie is hier nu ervaringsdeskundige?
Maar goed storneer jij maar lekker, dan zul je het wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jullie begrijpen het allebei wel en niet.

@HereIsTom geeft terecht aan dat een enkele stornering niet tot afsluiting kan leiden.

@cyberstalker geeft ook terecht aan dat opschrten van betaling onder betwisting van de vordering een prima weg is. Met dien verstande dat je wel het correcte deel voldoet.

Een ervaringsdeskundige en geïnteresseerde in het recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 17:47
En weer een lul verhaal, deze keer van een "helpdesk expert" van Powerpeers.

Zie tekst hieronder.

Goed dat je zo oplettend bent. Ik zou er graag aan voldoen, willen het niet dat wij niet bepalen wanneer het capaciteitstarief kan/mag worden aangepast.
Wij mogen alleen hanteren aan capaciteitstarief wat wij van de netbeheerder door krijgen. Dat bepaalt in dit geval Enexis.

Het capaciteitstarief wordt bij een gasmeter, met een doorlaatwaarde minder dan 4000 m3, bepaald aan de hand van een gemiddeld verbruik over de laatste 5 jaar.
Er moeten dus meerdere jaren een verbruik minder dan 500 m3 zijn wil de netbeheerder het gemiddelde verbruik aanpassen en daarmee het capaciteitstarief.
Het capaciteitstarief wordt ons opgelegd door de netbeheerder en moeten wij 1-op-1 afgedragen aan de netbeheerder.

Op jouw verzoek om het capaciteitstarief te verlagen kunnen wij dan ook alleen voldoen als wij melding krijgen vanuit de netbeheerder. En die hebben wij niet gekregen vanuit Enexis. We passen om die reden het capaciteitstarief niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 10:20

m00

cyberstalker schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:15:
[...]

Dat staat helaas wel in de Gaswet en in de ACM-netcode die e.e.a. voorschrijft. Zie ook mijn post van een poosje geleden:
m00 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:59:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spattex
Hoppa, even je gal spuien op Twitter en Facebook en het is geregeld ...

Powerpeers Hallo John, dank je voor je bericht. Er is inderdaad een vergissing ontstaan bij ons over het capaciteitstarief van gas, excuses hiervoor! Ik heb de netbeheerder in ieder geval direct een bericht verstuurd met het verzoek het standaard jaarverbruik aan te passen op basis van jouw verbruik van het afgelopen jaar. Ik laat je weten wanneer ze dit hebben aangepast. Laat het ons weten als je nog vragen hebt, we helpen je graag.

Alle discussies die in het verleden zijn gevoerd over het verbruik onder de 500 kuub gas per jaar en een lager capaciteitstarief. Dit is in de wet geregeld, dus 300 dagen incl. de volledige maanden Jan en Feb daarin meegenomen met een GEMETEN verbruik d.mv. bijv. een slimme meter voldoet iedereen hieraan!

Laat je dus niet met een kluitje in het riet sturen!

Let wel, dit is de wet van de grote getallen, stel men heeft 500000 klanten en 10000 zitten onder de grens van 500 kuub gas. Dan praten we toch al gauw van 450.000 euro waar je niets voor hoeft te doen als energieleverancier..

[ Voor 37% gewijzigd door spattex op 30-04-2019 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
spattex schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:20:
Hoppa, even je gal spuien op Twitter en Facebook en het is geregeld ...

Powerpeers Hallo John, dank je voor je bericht. Er is inderdaad een vergissing ontstaan bij ons over het capaciteitstarief van gas, excuses hiervoor! Ik heb de netbeheerder in ieder geval direct een bericht verstuurd met het verzoek het standaard jaarverbruik aan te passen op basis van jouw verbruik van het afgelopen jaar. Ik laat je weten wanneer ze dit hebben aangepast. Laat het ons weten als je nog vragen hebt, we helpen je graag.

Alle discussies die in het verleden zijn gevoerd over het verbruik onder de 500 kuub gas per jaar en een lager capaciteitstarief. Dit is in de wet geregeld, dus 300 dagen incl. de volledige maanden Jan en Feb daarin meegenomen met een GEMETEN verbruik d.mv. bijv. een slimme meter voldoet iedereen hieraan!

Laat je dus niet met een kluitje in het riet sturen!

Let wel, dit is de wet van de grote getallen, stel men heeft 500000 klanten en 10000 zitten onder de grens van 500 kuub gas. Dan praten we toch al gauw van 450.000 euro waar je niets voor hoeft te doen als energieleverancier..
En wordt het nu met terugwerkende kracht aan je terugbetaald of zetten ze je cap tarief lager voor het komende jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Mijn termijn loopt van Mei 2018 tot Mei dit jaar. Dus mijn afrekening moet nog komen en daar heb ik ze dus opgewezen dat het tarief berekend moet worden onder de 500 kuub grens. Ik heb tot nu toe net 300 verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
spattex schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:16:
Mijn termijn loopt van Mei 2018 tot Mei dit jaar. Dus mijn afrekening moet nog komen en daar heb ik ze dus opgewezen dat het tarief berekend moet worden onder de 500 kuub grens. Ik heb tot nu toe net 300 verbruikt.
Er zit altijd één jaar vertraging op, dus komende periode krijg je het lage tarief ook als achteraf blijkt dat je weer boven de 500 m3 bent uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Nee hoor, dat is dus gelul. Als je een slimme meter hebt en je voldoet aan de volgende voorwaarde, GEMETEN data over 300 dagen met de volle maanden Jan en Feb. Daar zijn zelfs gerechtelijke uitspraken over geweest. Lees het topic maar een terug. Deze voorwaarde zijn in de gaswet vast gelegd en gelden dus voor iedereen. Ik neem even het voorbeeld van mezelf met een slimme meter die op afstand uitgelezen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@spattex. Ze zouden zo wel moeten werken, teveel betaald zou moeten inhouden: restitutie aan het einde van de periode en niet pas in de nieuwe periode toepassen. Als je van het gas af gaat heb je bij de huidige werkwijze een periode teveel aan captar betaald. Als je het wel voor elkaar krijgt om restitutie te krijgen, laat dat hier dan even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Komt goed, in eerste instantie kreeg via de Powerpeers klantenservice te horen dat het niet ging. Na op Twitter en Facebook te melden dat ze boeven zijn en niet op de hoogte van de gaswet was het zo geregeld en heb het bewijs via mail dat ze hun fout toe gave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Megalodon_67 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:46:
@spattex. Ze zouden zo wel moeten werken, [,,,]. Als je het wel voor elkaar krijgt om restitutie te krijgen, laat dat hier dan even weten.
Zoals vaker met gerechtigheid: volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
spattex schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:11:
Komt goed, in eerste instantie kreeg via de Powerpeers klantenservice te horen dat het niet ging. Na op Twitter en Facebook te melden dat ze boeven zijn en niet op de hoogte van de gaswet was het zo geregeld en heb het bewijs via mail dat ze hun fout toe gave.
Heb je een paar linkjes naar de gaswet waar dat precies staat? Ik probeer @Anoniem: 668543 ook te overtuigen (mijn verbruik was afgelopen jaan <400m3) maar zij verwijzen mij door naar de netbeheerder.

En de reactietijd van @Anoniem: 668543 op een mailtje is ook nog eens gemiddeld 7 dagen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Hier een link die een paar pagina's ook al gepost is van een gerechtelijke uitspraak, daarin wordt verwezen naar de informatiecode waarin dit wettelijk geregeld is.
https://www.degeschillenc...-moeten-benaderen-gaswet/

En hier de link naar de geschillencommissie energie, die je nog zou kunnen nodig hebben in het uiterste geval, kost je 50 euro maar die betaald je energieleverancier omdat je dit gevecht altijd wint!

[ Voor 7% gewijzigd door spattex op 03-05-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Wolly iemand postte laatst toch een uitspraak dat verwijzen naar de netbeheerder not done is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Leveranciersmodel :Y
consumenten doen zaken met leveranciers, niet met netbeheerders.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Chickendorp schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:49:
Ze ging even kijken, en kwam 30sec later weer aan de lijn, ze zei dat ze het ging doorgeven en dat ik binnen 2 weken een brief krijg met de aanpassing naar het <500m3 tarief.

Als dat ook werkelijk gebeurt, dan zou het geregeld moeten zijn met een telefoontje van 4 minuten.
Ik houd jullie op de hoogte.
Vandaag gebeld met Liander om te checken of het daadwerkelijk was doorgevoerd...
Je raadt het misschien al, Liander heeft geen aanvraag binnengekregen.
Liander gaat nu zelf proberen dit er door te krijgen bij de desbetreffende afdeling.
I'll keep you posted!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:19
Helaas mag ik me ook melden in dit topic,
In de periode juni '18-mei '19 heb ik 200m3 gas verbruikt.
Mijn leverancier wil het SJV niet aanpassen, reden: je moet minimaal 3 jaar onder het SJV van 500-1000 zitten om een verlaging af te dwingen.

Nu wil het zo zijn dat ik vanaf juni de mogelijkheid heb om van leverancier te wisselen, afgelopen weekend mijn gegevens ingevuld, netjes mijn verbruik opgegeven waar een maandbedrag uit voort kwam.
Gisteren de definitieve overeenkomst ontvangen waar mij het hogere tarief in rekening wordt gebracht.
Schijnbaar is het tegenwoordig lastig om bij Oxxio telefonisch tewoord gestaan te worden dus ik heb geprobeerd mijn gram te halen via de chatapp.
Helaas nul resultaat, ik wordt doorverwezen naar Enexis, ik heb contact gehad met Enexis en een uiterst vriendelijke vrouw gesproken die mij de hele procedure heeft uitgelegd.
Enexis geeft aan dat ik gelijk heb, met dit verhaal wil men bij Oxxio echter nog steeds het SJV niet aanpassen.
Uit frustratie per direct het contract ontbonden en nu dus opzoek naar een nieuwe leverancier.

Onbegrijpelijk gewoon, je doet je best om het gasverbruik te minderen zoals het kabinet aan ons vraagt, vervolgens loop je overal tegen muren omdat je ook graag die laatste 50 euro wilt besparen na een investering van vele duizenden euro's 🙄

Iemand hier nog tips voor een leverancier waar dit proces makkelijker verloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Laatst online: 01:19
Nvm, artikel B3.4.2 is al meermaals aangehaald in dit topic

[ Voor 99% gewijzigd door nescafe op 08-05-2019 10:15 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
205Gutmann schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:27:
Helaas mag ik me ook melden in dit topic,
In de periode juni '18-mei '19 heb ik 200m3 gas verbruikt.
Mijn leverancier wil het SJV niet aanpassen, reden: je moet minimaal 3 jaar onder het SJV van 500-1000 zitten om een verlaging af te dwingen.

Nu wil het zo zijn dat ik vanaf juni de mogelijkheid heb om van leverancier te wisselen, afgelopen weekend mijn gegevens ingevuld, netjes mijn verbruik opgegeven waar een maandbedrag uit voort kwam.
Gisteren de definitieve overeenkomst ontvangen waar mij het hogere tarief in rekening wordt gebracht.
Schijnbaar is het tegenwoordig lastig om bij Oxxio telefonisch tewoord gestaan te worden dus ik heb geprobeerd mijn gram te halen via de chatapp.
Helaas nul resultaat, ik wordt doorverwezen naar Enexis, ik heb contact gehad met Enexis en een uiterst vriendelijke vrouw gesproken die mij de hele procedure heeft uitgelegd.
Enexis geeft aan dat ik gelijk heb, met dit verhaal wil men bij Oxxio echter nog steeds het SJV niet aanpassen.
Uit frustratie per direct het contract ontbonden en nu dus opzoek naar een nieuwe leverancier.

Onbegrijpelijk gewoon, je doet je best om het gasverbruik te minderen zoals het kabinet aan ons vraagt, vervolgens loop je overal tegen muren omdat je ook graag die laatste 50 euro wilt besparen na een investering van vele duizenden euro's 🙄

Iemand hier nog tips voor een leverancier waar dit proces makkelijker verloopt?
3 jaar is belachelijk, bij alle leveranciers waar ik heb gezeten was het 1 jaar.
Ik zou overstappen als ik jou was, levert je vaak ook nog een bonus op, kijk maar eens op Pricewise.

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.