Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste
Acties:
  • 142.719 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_JGC_ schreef op donderdag 21 april 2016 @ 07:09:
De uitleg is altijd geweest dat het SJV een jaar achterloopt met je verbruik. Als jij in 2014 minder dan 500 kuub verbruikte en hoog SJV had en het jaar erop ook hoog had, is volgens de uitleg van de netbeheerder je rekening van 2015 fout en die van 2014 goed.
Dat was het verhaal inderdaad, tot ze via een meteropnemer na 89 dagen laag verbruik een fictief hoger verbruik kunnen verzinnen.
Het hele systeem is gewoon verrot, jammer dat de overheid zich hiervoor laat gebruiken. Klagen heeft blijkbaar geen zin want ze hebben bij voorbaat al gelijk.
De overheid heeft er belang bij: meer geld! Als ze dan gewoon dat lagere tarief zouden afschaffen zijn ze er, maar "dat is oneerlijk" volgens de medewerkers. Dus naaien ze je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Hoezo meer geld? Misschien dat beetje BTW, maar verder strijkt de overheid niks op van Liander. Misschien de vennootschapsbelasting nog, maar als ze de directeur nog een bonusje meer geven is dat ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
_JGC_ schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:20:
maar verder strijkt de overheid niks op van Liander.
Ze maken honderden miljoenen per jaar winst, en alle aandelen zijn in handen van overheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 13:16
Ik denk eigenlijk dat niemand bij de overheid dit belangrijk genoeg vindt. En bij de betreffende bedrijven natuurlijk ook niet, want het kost hun alleen maar geld.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:47
Ik heb met Endinet ook gesproken over de hoogte van het capaciteitstarief en daarbij kwam iets naar voren wat mij nog niet duidelijk was:
Het SJV (standaard jaarverbruik) voor een gas kleinverbruiker moet altijd berekend worden over een periode die minimaal 300 dagen lang is en tenminste de volledige maanden januari en februari bevat.

Dit is een wettelijke bepaling. Bij de herberekening van het SJV worden dus net zolang voorgaande periodes meegenomen totdat aan deze eisen is voldaan.
Nu viel dit voor mij zeer ongunstig, omdat ik halverwege de maand januari ben begonnen en vervolgens geswitcht, waardoor ik dus ongeveer een periode van 2 jaar had waarover het capaciteitstarief werd berekend. En tja als je van 550 van 480 SJV gaat, dan middelt dat mooi uit tot boven de 500m3/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Dat staat bij mij op alle jaarafrekeningen. Dat het een periode moet betreffen van minimaal 3xx dagen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Ik stap ongeveer ieder jaar, rond 1 maart, over van leverancier. Wordt de berekening voor de <500m3 gedaan van 1jan-1jan of per contractjaar (1mrt-1mrt) ofzo? En hoe regel ik dat praktisch met de (dus steeds wisselende) leverancier?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
sjimmie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:40:
Ik stap ongeveer ieder jaar, rond 1 maart, over van leverancier. Wordt de berekening voor de <500m3 gedaan van 1jan-1jan of per contractjaar (1mrt-1mrt) ofzo? En hoe regel ik dat praktisch met de (dus steeds wisselende) leverancier?
Deze berekening doen ze "per bekende meterstand", met een correctiefactor in hun voordeel.
Dus als er op 1 oktober een meteropnemer bij je langskomt, kunnen ze ook een periode van anderhalf jaar aanhouden. Als dat ze uitkomt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
RemcoDelft schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

Deze berekening doen ze "per bekende meterstand", met een correctiefactor in hun voordeel.
Dus als er op 1 oktober een meteropnemer bij je langskomt, kunnen ze ook een periode van anderhalf jaar aanhouden. Als dat ze uitkomt tenminste.
Maar met een slimme meter komt er sowieso geen meteropnemer meer langs en met de altijd beschikbare gegevens is zo'n periode er dus niet meer en is er elke dag een "bekende meterstand".

En wie zou ik hier moeten zien als "ze", de leverancier (eneco, essent, eon, ...) of de netbeheerder (hier stedin)? Want ik begreep dat het Stedin is die over dat tarief gaat maar dat het de leverancier is die het verrekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De leverancier boeit het niet, die krijgt van de netbeheerder een capaciteitstarief doorgespeeld en dat incasseren ze.

Voor zover ik weet is beleid bij de netbeheerders dat eens per 2 jaar een meteropnemer langskomt. Het gaat ze daarbij om slechts 1 ding: kijken of er niet geknutseld is met de meter. De "harde" meterstand die ze vervolgens opnemen gebruiken ze voor berekeningen, wat ze van de leverancier doorkrijgen of de klant zelf is in principe geen harde meterstand voor de berekeningen, maar als het hun uitkomt kan zo'n stand ineens wel doorgaan voor een harde meterstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
De afgelopen 365 dagen hebben we 417m3 verbruikt, versus 596m3 in de periode okt 2014-okt 2015.
De bedoeling is dat we, door nieuwere beglazing (overal oud dubbelglas naar overal hr++) en vooral de aanschaf van een LLWP vanaf nu nog een stuk lager gaan.

Uitgaande van die 417m3 van de afgelopen 365 dagen, moet dat al laag genoeg zijn om voortaan in het lagere capaciteitstarief te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:26:
Voor zover ik weet is beleid bij de netbeheerders dat eens per 2 jaar een meteropnemer langskomt.
Eens per drie jaar volgens de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:26:
Uitgaande van die 417m3 van de afgelopen 365 dagen, moet dat al laag genoeg zijn om voortaan in het lagere capaciteitstarief te komen?
Weet ik niet. Ze verrekenen het, en het was een zachte winter.

Bij mij was 410m3 kuub wel voldoende om het volgende jaar in lager tarief te komen, maar dat was wel met 2014 op 2015, ietsje kouder geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
!null schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:37:
Weet ik niet. Ze verrekenen het, en het was een zachte winter.
Dank. ja dat had ik ook zo begrepen, alleen kan ik nergens iets vinden over hoe dat ongeveer gaat of hoe het in de praktijk uitvalt. Daarom dus maar op zoek naar praktijkervaring van anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:21:
[...]

Dank. ja dat had ik ook zo begrepen, alleen kan ik nergens iets vinden over hoe dat ongeveer gaat of hoe het in de praktijk uitvalt. Daarom dus maar op zoek naar praktijkervaring van anderen.
Ik had vorig jaar ongeveer 100 m3 gasverbruik. Ik heb zelf erachteraan moeten gaan, want in eerste instantie ging de leverancier in de berekening voor het komende jaar uit van > 500 m3 tarief. Die verwezen weer naar de netbeheerder. Uiteindelijk heb ik beide gemailed en bij mijn huidige eindafrekening is nog 2 dagen in het verkeerde tarief afgerekend. Dit was op basis van een eigen doorgegeven meterstand. Het lukte niet om de periode ervoor nog het lagere tarief te krijgen. De periode ertussen moet minimaal 300 dagen zijn en de maanden december tot en met februari moten er in zitten volgens mij.

Offtopic:
Saillant detail is dat de gas meterstanden wel gewoon overgenomen waren, maar de elektriciteits stand was met 2000 kWh verhoogd zonder terugkoppeling, Blijkbaar kunnen ze nog steeds niet goed tegen dat de netbeheerder de meterstand in het voorjaar opneemt en de afrekening aan het eind van het jaar. De elektrische meterstand van mijn ferraris is dan lager dan dat men toendertijd opgenomen heeft. Maar met een foto met krant en meterstand als bewijs is dat gelukkig aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 20-10-2016 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is toch godsgeklaagd dat je dit soort stappen moet ondernemen....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Aan de ene kant zou het hele meteropnemer-gedoe bij ons niet van toepassing mogen zijn want we hebben een slimmemeter die ze gewoon kunnen uitlezen. Maar aan de andee kant zegt een angstig stemmetje dat er rondom die simmemeter weer hele andere problemen zullen ontstaan op dit gebied.

Maar juist om zo sterk mogelijk in mijn schoenen te staan als ik binnenkort ook die strijd aan moet gaan, ben ik zo benieuwd of ik met die 417m3 uberhaubt al goed zit. Want een hoop gedoe om er vervolgens achter te komen dat ik nog teveel heb verbruikt zou ik nog even willen voorkomen.

Ik kan me nog wel herinneren dat er bij de plaatsing van de slimmemeter een administratieve fout was gemaakt bij de meterstanden van de oude draaischijfmeter. Dat dreigde toen een lang gedoe te worden maar een webcare medewerker van Stedin heeft me toen fantastisch geholpen. Wellicht kan zo iemand ook aan wat touwtjes trekken als er "conflicten" ontstaan tussen netbeheerder en leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
sjimmie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:26:
De afgelopen 365 dagen hebben we 417m3 verbruikt, versus 596m3 in de periode okt 2014-okt 2015.
De bedoeling is dat we, door nieuwere beglazing (overal oud dubbelglas naar overal hr++) en vooral de aanschaf van een LLWP vanaf nu nog een stuk lager gaan.

Hmmm, toch even mijzelf quoten om te corrigeren.
Ik keek verkeerd naar het verbruik van de afgeopen 365 dagen, dat blijkt 517m3 te zijn geweest.
Dus nu eerst een jaartje de LLWP laten meedoen voordat ik me mag (moet) gaan drukmaken om de korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De snelste manier is een slotje op de gasmeter, maar ook daar kon ik een topic voor maken want dat kan natuurlijk zo maar niet >:)
Lang verhaal in het kort:
Het liefst laten ze je een emmer geld weggooien om de gasmeter te laten verwijderen.
Elke netbeheerder doet dit weer anders met Liander als duurste uitzondering en met de meest onbeschofte benadering van allemaal :7
Ik heb me niet laten afschrikken door dreigen met deurwaarders en wat allemaal niet, gewoon bij de leverancier het gas opzeggen en dan héééél lang wachten tot Liander een keer iets gaat ondernemen :+
De crux is dat je op deze manier geen rekening krijgt en dat de Liander zelf besluit de gasmeter te verwijderen.
Hun feestje en dan dus op hun kosten :Y)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier ook al 2 jaar ruim onder de 500 m3 maar denk maar niet dat ze je automatisch in een ander tarief zetten, ik weet alleen nog niet of ik al die moeite wil doen voor de 50,- . Het is misschien beter om door te pakken naar gasloos.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Dit jaar wordt mijn tweede jaar onder de 500m3
Vorig jaar was het 410m3 en dit jaar zitten we tot nu toe op 120m3
19 december is de meterstandopname due komen we denk ik wel onder de 200m3 uit.

Vorig jaar ook een kastje naar de muur discussie gehad met Eneco en Stedin dat nergens toe leide, dus bij de komende afrekening zijn we benieuwd!
Weet iemand wat precies het verschil is tussen meer of minder dan 500m3?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

HereIsTom schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 00:54:
Weet iemand wat precies het verschil is tussen meer of minder dan 500m3?
Kijk bij je leverancier naar het vastrecht voor <500 kuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
PcDealer schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 00:56:
[...]

Stedin <500 is € 112 en >500 is € 152, dus we praten over 40 euro, dat is voor ons een maand bedrag minder ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HereIsTom schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 01:18:
[...]

Stedin <500 is € 112 en >500 is € 152, dus we praten over 40 euro, dat is voor ons een maand bedrag minder ;)
En dat elk jaar weer. Vind ik de eenmalige moeite waard. :P
(andersom: ik ga het Stedin niet gunnen want ik heb er zelf recht op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

NovapaX schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:57:
Ze horen over de betreffende periode het bijpassende capaciteitstarief te rekenen. Ik heb een paar dagen geleden de relevante regels/codes van de NMA ergens gepost
Om het toegestane standaardjaarverbruik te bepalen, volgt men de regels in de "Informatiecode Elektriciteit en Gas"

Bijlage B3.4 voor gas:
  1. Het standaardjaarverbruik van een profielafnemer is het verwachte jaarverbruik (uitgedrukt in m3(n;35,17)) van een betreffende verbruiker in een standaard jaar (dat wil zeggen een jaar met gemiddelde klimaatcondities).
  2. Het standaardjaarverbruik wordt door de regionale netbeheerder geactualiseerd indien er sprake is van een relevante verbruiksperiode. De verbruiksperiode wordt relevant geacht, indien de periode tussen twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat, hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van afgelezen of uitgelezen meterstanden. Het standaardjaarverbruik bestaat uit een positief getal.
  3. Indien niet wordt voldaan aan de in B3.4.2 genoemde condities, wordt het standaard jaarverbruik niet opnieuw berekend en wordt het bestaande standaardjaarverbruik gehandhaafd.
  4. Het standaardjaarverbruik wordt bepaald door het gemeten verbruik over de laatste relevante verbruiksperiode, uitgedrukt in m3(n;35,17), te delen door de som van de profielfracties in het veronderstelde profiel over de desbetreffende verbruiksperiode. In formule: ...<knip>
  5. Indien van een profielafnemer in profielcategorie G1A het gemeten verbruik geen betrekking heeft op een relevante verbruiksperiode, ...<knip>
  6. Indien van een profielafnemer in een van de andere profielcategorieën het gemeten verbruik geen betrekking heeft op een relevante verbruiksperiode...<knip>
  7. Het standaardjaarverbruik van kleinverbruikaansluitingen zonder meetinrichting ...<knip>
  8. Voor nieuwe geprofileerde kleinverbruikaansluitingen ...<knip>
  9. De netbeheerder bepaalt het standaardjaarverbruik volgens de methode, bedoeld in B3.4.1 tot en met B3.4.8, uiterlijk vijf werkdagen na ontvangst van een vastgestelde meterstand van de leverancier of uiterlijk vijf werkdagen nadat de netbeheerder namens de leverancier een meterstand heeft vastgesteld.
  10. De netbeheerder muteert het aansluitingenregister met het standaardjaarverbruik, bedoeld in B3.4.9, uiterlijk vijf werkdagen na het bepalen van het standaardjaarverbruik overeenkomstig 2.1.8.
2.1.8.:
De netbeheerder effectueert wijzigingen in het aansluitingenregister op de mutatiedatum op tijdstip 00:00 uur (in geval van elektriciteit) en op tijdstip 06:00 uur (in geval van gas). Een leverancier, programmaverantwoordelijke en meetverantwoordelijke die voor een bepaalde dag is vermeld in het aansluitingenregister voldoet vanaf deze volledige dag aan de voorwaarden die aan de betreffende marktpartij worden gesteld.

En een link naar de meest actuele (2016) Informatiecode elektriciteit en gas

[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 24-11-2016 15:53 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Rol-Co

Rol-Co

PcDealer schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 00:56:
[...]

Ik kreeg als antwoord dat ik betaal voor mijn aansluiting en niet voor het verbruik, mijn aansluiting is tot 4000 m3 dus betaal ik 152,-
Misschien moet ik eens aansluiting wijzigen doen, en dan de lage 500 selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Rol-Co schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:01:
[...]

Ik kreeg als antwoord dat ik betaal voor mijn aansluiting en niet voor het verbruik, mijn aansluiting is tot 4000 m3 dus betaal ik 152,-
Misschien moet ik eens aansluiting wijzigen doen, en dan de lage 500 selecteren.
Het vastrecht wordt bepaald op SJV. Als jij met jouw meter structureel meer dan 4000 verbruikt (of zelfs maar in de buurt komt daarvan) betaal je ook voor een categorie hoger, met dezelfde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
cj1 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:42:
[...]
De netbeheerder bepaalt het standaardjaarverbruik volgens de methode, bedoeld in B3.4.1 tot en met B3.4.8, uiterlijk vijf werkdagen na ontvangst van een vastgestelde meterstand van de leverancier of uiterlijk vijf werkdagen nadat de netbeheerder namens de leverancier een meterstand heeft vastgesteld.[/li]
• De netbeheerder muteert het aansluitingenregister met het standaardjaarverbruik, bedoeld in B3.4.9, uiterlijk vijf werkdagen na het bepalen van het standaardjaarverbruik overeenkomstig 2.1.8.

2.1.8.:
De netbeheerder effectueert wijzigingen in het aansluitingenregister op de mutatiedatum op tijdstip 00:00 uur (in geval van elektriciteit) en op tijdstip 06:00 uur (in geval van gas). Een leverancier, programmaverantwoordelijke en meetverantwoordelijke die voor een bepaalde dag is vermeld in het aansluitingenregister voldoet vanaf deze volledige dag aan de voorwaarden die aan de betreffende marktpartij worden gesteld.
Dus in geval van een slimmemeter waarbij het op afstand uitlezen niet is uitgezet, zou het bepalen van het sjv dus "continu" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

sjimmie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:42:
[...]
Dus in geval van een slimmemeter waarbij het op afstand uitlezen niet is uitgezet, zou het bepalen van het sjv dus "continu" zijn?
De crux zit hem in de zinsnede "na ontvangst van een vastgestelde meterstand van de leverancier". De energieleverancier hoeft voor zijn proces (het opmaken van een eindafrekening) maar 1 x per jaar de meterstanden vast te stellen (ja, dat "vaststellen" is weer wat anders dan het uitlezen van de slimme meter). Oftewel zo kun je weer 1 jaar langer wachten voordat de aanpassing van het capaciteitstarief plaats gaat vinden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tja leuk die regels, maar je hebt er niks aan, want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, en dreigen met een rechtszaak lachen ze je gewoon uit!
En ik had toch echt een periode van ruim 300 dagen met de volledige maanden januari en februari erin.
Hopelijk lukt het deze periode wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dreigen met een rechtszaak heeft dan ook geen zin als je niet bereid bent om het dreigement waar te maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die rechtzaak ga je ook gewoon verliezen. Ze verschuilen zich achter een SJV waarvan niemand weet hoe die berekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier ging het wel goed. De 1e keer (jaar) onder de 500 m3, en het verschil terug gekregen.
AUijtdehaag in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2016 13:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Erasmo schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:47:
Dreigen met een rechtszaak heeft dan ook geen zin als je niet bereid bent om het dreigement waar te maken.
Is het niet veel makkelijker om gewoon betalingen te storneren zolang je nog geld van ze tegoed hebt wegens teveel afgeschreven capaciteitstarief? Afsluiten mag volgens mij niet meer "aan de straat" dus daarvoor moeten ze je huis in. Willen ze je huis in zonder jouw toestemming zal daar een rechter aan te pas moeten komen.

Op die manier zijn zij degene die een rechtszaak moeten starten. Zouden ze dat echt doen voor die paar tientjes?

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

AUijtdehaag schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:52:
Hier ging het wel goed. De 1e keer (jaar) onder de 500 m3, en het verschil terug gekregen.
AUijtdehaag in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"
Op welke data werden de meterstanden vastgesteld?
En op welke datum werd het verzoek ingediend?
En over welke periode werd uiteindelijk het tarief verlaagd?

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 27-11-2016 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
cj1 schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:42:
[...]

Op welke data werden de meterstanden vastgesteld?
En op welke datum werd het verzoek ingediend?
En over welke periode werd uiteindelijk het tarief verlaagd?
Ik had al een klacht ingediend bij de geschillencommisie voordat de onjuiste rekening op de mat viel. (2014)
Omdat uit de correspondentie met de klantenservice bleek dat ik niet in de juiste tariefgroep zou vallen.
En afrekening 2013-2014 was de eerste keer onder de 500 m3.

Dit is alweer 2 jaar geleden....
Leesvoer:
Correspondentie met klantenservice:
https://drive.google.com/...fZmhxMmc/view?usp=sharing
Klacht geschillencommissie:
https://drive.google.com/...YTXRocG8/view?usp=sharing
Schikking: (na het indienen van de onjuiste jaarafrekening in het e-dossier van degeschillencommissie)
https://drive.google.com/...0OVBsUkE/view?usp=sharing

Om privéredenen namen, telefoonnrs en dergelijke verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:13
Is het capaciteitstarief niet gewoon afhankelijk van de grootte van je aansluiting = grootte van je meter (G4,G6,G10...) ?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
S0epkip schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:06:
Is het capaciteitstarief niet gewoon afhankelijk van de grootte van je aansluiting = grootte van je meter (G4,G6,G10...) ?
Ja en Nee, afhankelijk van het type aansluiting EN van je verbruik.
https://www.stedin.net/tarieven
Een G4 of G6 aansluiting met een verbruik <500m3 kost minder dan eenzelfde aansluiting met 500-4000m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:43
Hier een jaarverbruik van ongeveer 300 kuub gas. Huis gekocht eind 2015, de vorige bewoners gebruikten zo'n 1000 kuub gas op jaarbasis. Ben benieuwd of ze op de komende jaarnota al uitgaan van een capaciteitstarief! Heb voor de zekerheid even een berichtje gestuurd via Facebook. Ga wel straks in januari over naar een nieuwe energieleverancier dus ik heb geen idee of ze mij gaan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
Rol-Co schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:01:
[...]

Hoeft niet, ik neem aan dat je Stedin hebt als netbeheerder?

lijkt me duidelijk.

Essent was ook wat lastig een tijdje geleden. Na wat telefoontjes en een klacht bij de geschillencommissie was het redekijk snel geregeld.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:55:
[...]

Hoeft niet, ik neem aan dat je Stedin hebt als netbeheerder?

lijkt me duidelijk.

Essent was ook wat lastig een tijdje geleden. Na wat telefoontjes en een klacht bij de geschillencommissie was het redekijk snel geregeld.
Ik zie nog geen duidelijk eerlijk gezegt, er staat boven: "wat is de cappaciteit van uw aansluiting"

Als ik dan 500-4000 neem is dat 79,- wat ook vreemd is omdat ik iets van 150 betaal. Daarom dacht ik, ik vraag gewoon die tot 500 aansluiting aan, ik ga er toch niet eens in de buurt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:35:
[...]

Ik zie nog geen duidelijk eerlijk gezegt, er staat boven: "wat is de cappaciteit van uw aansluiting"

Als ik dan 500-4000 neem is dat 79,- wat ook vreemd is omdat ik iets van 150 betaal. Daarom dacht ik, ik vraag gewoon die tot 500 aansluiting aan, ik ga er toch niet eens in de buurt komen.
De €79,16 is inderdaad het capaciteitstarief tussen de 500 m3 en 4000 m3. De andere bedragen zijn in beide gevallen hetzelfde. Het capaciteitstarief < 500 m3 is een stukje lager. Essent doet net of het capaciteits tarief < 500 m3 verbruik per jaar niet bestaat. Hier moet je hen even op wijzen, dat is in de afgelopen jaren dus niet veranderd.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2i8uk9d.jpg

Het verschil tussen de tarieven is wel minder geworden. Het was 56,- is nu nog geen 40,- meer.

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 18-12-2016 22:54 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:35:
[...]

Je kan ook een kookgas/tapwater gasabonnement aanvragen, kijken wat ze daarop zeggen :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 18:07
Ik heb zojuist mijn jaarrekening ontvangen en zie tot mijn verrassing (not) dat ik ingedeeld ben in het hoge capaciteitstarief terwijl ik een verbruik heb van 116 m3.

Nu is het zo dat dit een nieuwbouwwoning (appartement van 42 m2 ) is en dat ik hier als eerste bewoner nu het eerste jaar heb gewoond. Ik las in dit topic dat de netbeheerder (stedin) dan een schatting uit hun duim mogen zuigen over mijn SJV en ik dus (heel toevallig) in het hoge tarief ben ingeschat (Artikel B3.4.6, bijlage 3, Informatiecode Electriciteit en Gas). Het lijkt er op dat ik dus (wettelijk?) geen poot heb om op te staan, klopt dit?

Nu las ik dat soms er uit "coulance" de energieleverancier het teveel in rekening gebrachte vergoed. Denken jullie dat Essent ook in dit geval welwillend is om dit te doen? Ik dacht aan de volgende mail:
Goedendag,

Recentelijk heb ik mijn jaarrekening ontvangen. Daarop zag ik dat er een foutief capaciteitstarief in rekening is gebracht. Er is een capaciteitstarief voor een verbruik tussen 500 m3 en 4000 m3 in rekening gebracht terwijl mijn verbruik slechts 116 m3 bedraagt. Derhalve zou het capaciteitstarief voor een verbruik voor onder de 500 m3 in rekening moeten worden gebracht.

Graag verzoek ik u de jaarrekening te corrigeren.

Met vriendelijke groet,
Tommasso
Overigens krijg ik €75 euro van ze terug en hebben ze mijn maandbedrag van €33 naar €31 gezet. Alsof volgend jaar uit 14 maanden bestaat. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik heb net de afrekening gehad, wonen hier nu ook 2 jaar met een gasverbruik minder dan 500m3.
Vorig jaar werd hier ook nog het hoge tarief berekent met de belofte dat het dit jaar het lage tarief zou zijn, nou dat klopt.
Verbruik vorig jaar was 431m3 en dit jaar 162m3

Stedin tarief t/m G6, sjv <=500 366 dgn 0,30475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HereIsTom schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:41:
Ik heb net de afrekening gehad, wonen hier nu ook 2 jaar met een gasverbruik minder dan 500m3.
Vorig jaar werd hier ook nog het hoge tarief berekent met de belofte dat het dit jaar het lage tarief zou zijn, nou dat klopt.
Verbruik vorig jaar was 431m3 en dit jaar 162m3

Stedin tarief t/m G6, sjv <=500 366 dgn 0,30475
Je bedoelt dat je nu het lagere tarief betaalt op basis van die 431m3 vorig jaar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
sjimmie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:15:
[...]

Je bedoelt dat je nu het lagere tarief betaalt op basis van die 431m3 vorig jaar toch?
Ja klopt, vorig jaar had ik nog het hoge tarief en nu op het verbruik van vorig jaar het lage tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 21:10
sjimmie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:15:
[...]

Ik heb dit bij mijn vorige woning ook gehad. Dit was mij toen niet opgevallen maar naar aanleiding van dit topic eens terug gezocht wat de kosten waren.
Ik had bij Greenchoice dus in 1 jaar een gasverbruik onder de 500m3.
Het jaar daarna had ik inderdaad het lage tarief ondanks dat ik dat jaar toch weer boven de 500m3 zat.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Mooi, ons factuurjaar loopt van april - april en we hebben sinds deze "winter" een lucht-lucht-warmtepomp die dus in het lopende factuurjaar het gasverbruik flink verlaagt. De verwachting is dat we rond de 300m3 gaan uitkomen. Dat zou dan betekenen dat ik de eerstvolgende april al naar het lagere tarief zou moeten kunnen als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 21:10
sjimmie schreef op zondag 25 december 2016 @ 19:24:
Mooi, ons factuurjaar loopt van april - april en we hebben sinds deze "winter" een lucht-lucht-warmtepomp die dus in het lopende factuurjaar het gasverbruik flink verlaagt. De verwachting is dat we rond de 300m3 gaan uitkomen. Dat zou dan betekenen dat ik de eerstvolgende april al naar het lagere tarief zou moeten kunnen als ik het goed begrijp.
Ja dat klopt.
Volgens sommigen heb je al recht op het lage tarief in het jaar waarin je voor het eerst onder de grens van 500m3 komt. Dat lijkt mij eigenlijk ook logischer. Maar ja...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
sjimmie schreef op zondag 25 december 2016 @ 19:24:
mgroen81 schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:06:
[...]

Ja dat klopt.
Volgens sommigen heb je al recht op het lage tarief in het jaar waarin je voor het eerst onder de grens van 500m3 komt. Dat lijkt mij eigenlijk ook logischer. Maar ja...
Nee dat klopt dus niet, pas in het tweede jaar wordt er het lagere tarief afgerekent!
Het klinkt niet logisch, maar ze doen het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HereIsTom schreef op woensdag 28 december 2016 @ 00:09:
[...]

[...]

Nee dat klopt dus niet, pas in het tweede jaar wordt er het lagere tarief afgerekent!
Het klinkt niet logisch, maar ze doen het wel!
Dat zal blijkbaar per leverancier verschillen, en het is ook net hoe je het bekijkt: vanaf het begin van het tweede jaar is hetzelfde als direct na het eerste jaar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
sjimmie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:41:
[...]

Dat zal blijkbaar per leverancier verschillen, en het is ook net hoe je het bekijkt: vanaf het begin van het tweede jaar is hetzelfde als direct na het eerste jaar namelijk.
Nou nee, bij Stedin rekenen ze na het eerste jaar met een verbruik minder dan 500m3 dus nog steeds het hoge tarief, pas na het tweede jaar rekenen ze het lage tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Als ik bij een site zoals www.overstappen.nl invul dat mijn gasverbruik 300m3/jr is, dan volgt in de berekening vanzelf het lage captar. Ik neem aan dat de partij waarnaar ik overstap zich daar dan ook meteen aan zal houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die nieuwe partij brengt gewoon in rekening wat de netbeheerder doorgeeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:55:
Die nieuwe partij brengt gewoon in rekening wat de netbeheerder doorgeeft.
Dan claim je het verlies/verschil bij de vergelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
quote: Stedin
Op het moment dat jij minder dan 500 kubieke meter gas verbruikt, wordt jij inderdaad verrekend voor het lagere tarief. Dit wordt verrekend op de volgende jaarnota door jouw leverancier. Voor verdere vragen hierover wil ik jou doorverwijzen naar jouw energieleverancier. Netbeheerders en energieleveranciers hebben afspraken gemaakt over de scheiding in de energiemarkt. Hierin is afgesproken dat de netbeheerder eigenaar is van de aansluiting en de meter, en hierdoor verantwoordelijk is voor het technische gedeelte. En is afgesproken dat de leverancier verantwoordelijk is voor meterstanden, het verbruik en de contractuele zaken.
quote: Leverancier
De netbeheerder baseert de hoogte van het capaciteitstarief op de hoeveelheid gas die er wordt verbruikt, dit komt dus automatisch goed op de jaarnota te staan.
Dus... :z
Euh, dus? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 787067

Even een tip tussendoor: Ik zit al 5 jaar onder de 500 m³ en stap ieder jaar over. Na een maandje of 10 ä 11 komt er altijd een belletje of een mailtje van de leverancier. Of ik tevreden was afgelopen jaar, een nieuw contract wil afsluiten enz. Zeg dat je tevreden bent, maar nog twijfelt over het geboden aanbod én vraag hoe de leverancier omgaat met het captar bij < 500 m³. Bij de daarop volgende afrekening altijd mooi in het juiste tarief ingedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heeft iemand hier ervaring met nieuwbouw? Mijn woning zal Q1 2018 geleverd worden met gasketel, maar ik vermoed dat die de herfst niet mee gaat maken. Dan is er geen 'daaropvolgende afrekening'.
Ik moet dus zorgen dat het SJV meteen <500 m³ wordt ingeschat. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:45:
Heeft iemand hier ervaring met nieuwbouw? Mijn woning zal Q1 2018 geleverd worden met gasketel, maar ik vermoed dat die de herfst niet mee gaat maken. Dan is er geen 'daaropvolgende afrekening'.
Ik moet dus zorgen dat het SJV meteen <500 m³ wordt ingeschat. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Mogelijk werkt gewoon wat ik een stukje naar boven noemde.
Als je bij het overstappen (lees hier: aanmelden) minder dan 500m3 opgeeft wordt daar ook vanuit gegaan met de online berekening. Zolang de leverancier dat zo overneemt zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Op de jaarafrekening van 2015-2016 had ik 202m3 gas verbruikt, maar toch het hoge tarief. Bij de laatste jaarafrekening (2016-2017) heb ik 22m3 verbruik en eindelijk ook het lage tarief. Uiteindelijk 5 euro per maand betaald aan stroom en gas 8)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Worden er serieus nog steeds huizen gebouwd met een gasaansluiting?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Erasmo yep, en ik was zo gek om het te kopen.
Tot nu toe is het kopen van een projectmatig nieuwbouwhuis een erg... leerzame ervaring.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Erasmo schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:44:
[...]
Worden er serieus nog steeds huizen gebouwd met een gasaansluiting?
Ik verbaas mij er ook wel over. Een gasloos nieuwbouwhuis kan tegenwoordig echt prima gemaakt worden. Volgens mij zijn die EPC normen nog lang niet laag genoeg.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Amsterdam wil de hele stad het liefst gasloos op termijn. En ze zeggen nieuwbouw sowieso niet meer met gas te doen. Toch zijn die nieuwbouwprojecten er in de afgelopen 2 jaar nog wel geweest waar gewoon een CV ketel hangt.
Isolatie is natuurlijk wel aardig wat, en triple glas wordt gebruikt. Maarja de muren kunnen nog wel dikker. Zeker in rijtjeshuizen kost dit weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het vergunningtraject, waar een kloppende EPC berekening aan hangt, waar een verwarmingstechniek aan hangt, loopt een aantal jaar. Daarom worden er nu nog gaswoningen gemaakt.
Een andere manier van verwarmen kost een hele nieuwe EPC berekening en past dus (in mijn geval) niet in projectmatig bouwen. Dit in tegenstelling tot een uitbouw/dakraam/... waar de bouwers wel makkelijk mee om kunnen gaan (uitbouw = 2 PV panelen meer ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

!null schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:31:
Amsterdam wil de hele stad het liefst gasloos op termijn. En ze zeggen nieuwbouw sowieso niet meer met gas te doen. Toch zijn die nieuwbouwprojecten er in de afgelopen 2 jaar nog wel geweest waar gewoon een CV ketel hangt.
Isolatie is natuurlijk wel aardig wat, en triple glas wordt gebruikt. Maarja de muren kunnen nog wel dikker. Zeker in rijtjeshuizen kost dit weinig.
Amsterdam gasloos, ik hoop dan niet dat iedere Amsterdammer aan de stadsver(w)arming moet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 22:49

CodeIT

Code IT

Zojuist mijn eindafrekening ontvangen. 485m3 gebruikt en ingedeeld in capaciteitstarief van 'tot 4000m3'. Ik heb mijn leverancier al een bericht gestuurd met de vraag of ze het kunnen aanpassen. Gaan ze waarschijnlijk niet doen als ik het zo lees.
Iemand nog tips? Ik heb heb een slimme meter, het was het eerste volledige jaar in deze woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:01:
Zojuist mijn eindafrekening ontvangen. 485m3 gebruikt en ingedeeld in capaciteitstarief van 'tot 4000m3'.
Het gaat niet (alleen) om jouw werkelijke verbruik maar om het SJV (Standaard Jaar Verbruik).
kort gezegd wordt er een correctiefactor op losgelaten. Ik kwam een pdf tegen waarin bijv voor 2011 die factor 0,9211 was en voor 2012 factor 1,0135.
Bron: Pagina 12 van https://www.cbs.nl/-/medi...ik-microdata.pdf?la=nl-nl

Geen idee wat de factor voor de afgelopen 365 dagen was (want feitelijk verandert het elke dag op basis van de voorgaande 365 dagen. Maar de kans is groot, omdat het geen erg koude winter was, dat die factor >1 is waardoor je ruim(er) onder de 500m3 had moeten zitten.

Maargoed, mijn ervaring met de contacten die ik nu zoek met Stedin en leverancier is dat beide nogal langs elkaar heen werken en naar elkaar wijzen. Een gedegen "sturing" van jouw kant is dus sowieso nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

sjimmie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:14:
[...]

Het gaat niet (alleen) om jouw werkelijke verbruik maar om het SJV (Standaard Jaar Verbruik).
kort gezegd wordt er een correctiefactor op losgelaten. Ik kwam een pdf tegen waarin bijv voor 2011 die factor 0,9211 was en voor 2012 factor 1,0135.
Bron: Pagina 12 van https://www.cbs.nl/-/medi...ik-microdata.pdf?la=nl-nl

Geen idee wat de factor voor de afgelopen 365 dagen was (want feitelijk verandert het elke dag op basis van de voorgaande 365 dagen. Maar de kans is groot, omdat het geen erg koude winter was, dat die factor >1 is waardoor je ruim(er) onder de 500m3 had moeten zitten.

Maargoed, mijn ervaring met de contacten die ik nu zoek met Stedin en leverancier is dat beide nogal langs elkaar heen werken en naar elkaar wijzen. Een gedegen "sturing" van jouw kant is dus sowieso nodig...
Hartelijk bedankt voor je duidelijke post.
Essent verwees me al gelijk door naar Stedin.Ik heb tegen hun gezegd dat zij het factureren en daarom ook het aanspreekpunt zijn voor mij. Ik kreeg als antwoord dat als ik dat graag wilde ze ook zelf wel contact konden opnemen met Stedin. Ik ben benieuwd wanneer ik wat hoor en wat de uitkomst gaat zijn.

Edit:
Zojuist antwoord van Essent (ze zijn wel lekker snel). SJV wat ze doorkregen op 21 maart 2016 was 1167m3. Ze verwijzen me nu door naar Stedin.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeIT op 29-03-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:27:
[...]
Zojuist antwoord van Essent (ze zijn wel lekker snel). SJV wat ze doorkregen op 21 maart 2016 was 1167m3. Ze verwijzen me nu door naar Stedin.
Hahaha, zoals ik telkens meemaak... Ze hebben geen idee wat het allemaal betekent.
Nu denken ze dat SJV staat voor het geschatte jaarverbruik van jouw woning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@sjimmie Inderdaad. Ik kan ook wel begrijpen dat ze het allemaal niet begrijpen. Het is ook redelijk ondoorzichtig allemaal.
Ook al bericht van Stedin. Ze verwijzen me door naar de leverancier :). Hun maar eens gevraagd naar de onderbouwing van het SJV volgens artikel B3.4.4 uit de informatiecode elektriciteit en gas.
Edit:
Bericht terug. Dat willen ze niet geven. Hiervoor moet ik bij de leverancier zijn. Het cirkeltje is rond :). Volgens de geschillencommissie energie heeft de netbeheerder overigens gelijk: https://www.degeschillenc...iening-richting-consument

[ Voor 34% gewijzigd door CodeIT op 29-03-2017 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 19:04
3 jaar geleden is mijn woning opgeleverd. Eerste jaar rond de 300m3 gas verbruikt. Zonder er iets voor te doen ben ik gefactureerd voor het tarief van <500m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:19:
@sjimmie Inderdaad. Ik kan ook wel begrijpen dat ze het allemaal niet begrijpen. Het is ook redelijk ondoorzichtig allemaal.
Met veel geduld en vriendelijkheid heb ik het nu (hopelijk) bij mijn volgende leverancier rond.
Ik kom van ongeveer 600m3 af en heb het afgelopen jaar minder dan 200m3 verbruikt. Daarom wil ik het nu echt geregeld hebben.

De leverancier is verantwoordelijk voor de administratieve afhandeling. Zij halen het te berekenen tarief uit "het register" en dat register wordt gevuld door de netbeheerder.
De netbeheerder doet dat op basis van de meterstanden, die de leverancier moet aanleveren.
Daar kan het dus fijn in een rondje lopen.

De leverancier snapt het inmiddels en wil het graag goed regelen.

Nu heeft de leverancier gebeld met de netbeheerder en zij hebben nu de meest recente meterstanden doorgegeven/ingevoerd. Daaruit blijkt nu dat mijn (standaard)jaarverbruik op pakweg 180m3 uitkomt en dus volgt nu uit het register wel het lagere capaciteitstarief. Over 4 weken wordt de overstap naar de naar die leverancier pas actief dus ik vind het een nette service om er nu al zoveel moeite in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
sjimmie schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:18:
[...]

Mogelijk werkt gewoon wat ik een stukje naar boven noemde.
Als je bij het overstappen (lees hier: aanmelden) minder dan 500m3 opgeeft wordt daar ook vanuit gegaan met de online berekening. Zolang de leverancier dat zo overneemt zit je goed.
Nee zo werkt het niet, ze kijken naar het verbruik van de vorige bewoner! Was die hoger dan 500m3 dan betaal je bij de eerste afrekening ook het hoge tarief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HereIsTom schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:16:
[...]

Nee zo werkt het niet, ze kijken naar het verbruik van de vorige bewoner! Was die hoger dan 500m3 dan betaal je bij de eerste afrekening ook het hoge tarief!
Normaal gesproken ja.
Maar zie ter lering mijn berichtje van woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
sjimmie schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:38:
[...]

Normaal gesproken ja.
Maar zie ter lering mijn berichtje van woensdag.
Nou ik vraag me af of het werkt, de meeste leveranciers werken er niet aan mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HereIsTom schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:58:
[...]

Nou ik vraag me af of het werkt, de meeste leveranciers werken er niet aan mee!
Als je het niet vraagt weet je zeker dat het niet werkt.
Ik heb het bij de mijne in ieder geval wel voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
sjimmie schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:34:
[...]

Als je het niet vraagt weet je zeker dat het niet werkt.
Ik heb het bij de mijne in ieder geval wel voor elkaar gekregen.
Wat dacht je? Natuurlijk heb ik het gevraagd, maar dan wordt je van het kastje naar de muur gestuurd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Ik heb mijn leverancier nu uiteindelijk zover dat ze met de netbeheerder gaan communiceren over mijn SJV. Dit pas nadat ik dreigde met een gang naar de geschillencommissie en een verwijzing naar een uitspraak van die commissie waarin staat dat de leverancier mee moet werken aan dergelijke informatieverzoeken. Deze: https://www.degeschillenc...iening-richting-consument
Dit brengt naar het oordeel van de commissie mee dat moet worden aangenomen dat in een geschil als het onderhavige voor de consument de leverancier het aanspreekpunt is en verantwoordelijk is voor de juistheid van de facturatie.
Voor wat betreft de klacht tegen de leverancier is de commissie van oordeel dat de leverancier is tekortgeschoten voor wat betreft de informatievoorziening richting de consument. Het had op de weg van de leverancier gelegen om de consument niet te verwijzen naar de netbeheerder, maar om zelf de netbeheerder te benaderen en de van deze ontvangen informatie te delen met de consument. Een en ander vloeit naar het oordeel van de commissie voort uit de verantwoordelijkheid van de leverancier voor een juiste facturatie zoals deze op grond van de Gaswet, in het bijzonder artikel 44 b lid 1 van die wet, aan de leverancier is opgedragen.

Dit nalaten heeft voor ongerief aan de kant van de consument gezorgd. Gelet hierop acht de commissie een door de leverancier aan de consument te betalen vergoeding van € 125,-- passend en in overeenstemming met de billijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CodeIT
In plaats van "dreigen" (wat een lelijk woord ook) zou ik het ook daadwerkelijk doen.
Ik heb een twee jaar geleden hetzelfde gedaan, nog voor de verkeerde nota binnenviel, en het is niet tot een uitspraak gekomen, maar tot een schikking.
Verkort dat kastje naar de muur spelletje en doe het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 05:22:
@CodeIT
In plaats van "dreigen" (wat een lelijk woord ook) zou ik het ook daadwerkelijk doen.
Ik heb een twee jaar geleden hetzelfde gedaan, nog voor de verkeerde nota binnenviel, en het is niet tot een uitspraak gekomen, maar tot een schikking.
Verkort dat kastje naar de muur spelletje en doe het gewoon.
Zeker waar, alleen wil een commissie of eventueel een rechter wel zien dat je zelf enige inspanning hebt gedaan. Dus na 1 keer vragen gelijk naar de geschillencommissie stappen is denk ik ook niet de manier. Ik heb het uiteindelijk 3 keer gevraagd (steeds wat minder vriendelijk) en nu hebben ze Stedin een mail gestuurd. Ik ben echter sceptisch over de inhoud van deze mail, maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HereIsTom schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:59:
[...]

Wat dacht je? Natuurlijk heb ik het gevraagd, maar dan wordt je van het kastje naar de muur gestuurd!
Sorry, don't shoot the messenger.
Ik had het ook gewoon gevraagd en ik werd niet van het kastje naar de muur gestuurd.
De ene leverancier is de andere niet, maar het blijft een feit dat je er zelf achteraan moet (wat nog steeds geen garantie is dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CodeIT
Ik had voldoende aan het email verkeer met de klantenservice van de netbeheerder en de foute rekening.
Maar goed, tijden veranderen. En ze hebben zichzelf misschien beter voorbereid tegenwoordig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Antwoord van Essent. Stedin wilde de eindafrekening niet aanpassen. Essent erkende echter wel dat het verkeerd was berekend en wilde me compenseren. Ze kwamen zelf met een bedrag van 25 euro.
Ik heb ze toen de tarieven van Stedin gestuurd waar 40 euro verschil tussen beide capaciteitstarieven zit en toen boden ze me die 40 euro als compensatie + 10 euro voor de inspanning.
Kortom. Ik ben tevreden. Niet echt met Stedin, maar wel met de wijze waarop Essent dit heeft opgelost. Des te meer omdat ik direct na het contract was overgestapt en dus geen klant meer bij ze ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Het wordt steeds mooier (echt!).
Ik stap over een paar dagen over van leverancier X naar Y. Vorige maand had ik contact met de nieuwe leverancier Y en zij hadden met Stedin geregeld dat mijn lagere tarief alvast in "het register" zou staan op basis van de meterstanden van dat moment. Nu kreeg ik de jaarafrekening van de huidige leverancier X en daarop staat al netjes de overgang naar het lagere capaciteitstarief vanaf het moment dat leverancier Y dat met Stedin had geregeld! Dus nog voordat ik over ben, voordat een contract(jaar) afloopt en voordat ik er met mijn huidige leverancier over heb gesproken is het al automatisch aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je huidige leverancier vraagt het gewoon op bij Stedin en berekent dat door. Je nieuwe leverancier heeft voor jou een paar standen doorgegeven aan Stedin waardoor je in een lager capaciteitstarief valt vanaf die datum.

Eigenlijk niet heel bijzonder dat dit gebeurt. Hier zie je dat alle onkunde in dit topic vooral bij de netbeheerders zit die weigeren bepaalde meterstanden mee te nemen in herberekeningen of die vervolgens een correctiefactor toepassen zodat een verbruik van 350 kuub toch omgebogen kan worden naar 510 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
_JGC_ schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:00:
Eigenlijk niet heel bijzonder dat dit gebeurt.
Helaas blijkt dit eigenlijk wel bijzonder, gezien de minder positieve ervaringen van velen hier...
Ik weet dat dit is zoals het hoort te gaan, maar plaatste het omdat het meestal juist niet zo gaat. Ik was dus gewoon aangenaam verrast dat het beter ging dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosba
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 23:22
Ik ben afgelopen jaar ook royaal onder de 500 m3 gedoken.
Essent bracht mij het hoge tarief in rekening.

1 telefoontje met de klantenservice heeft het opgelost. De medewerker had er nog nooit van gehoord, maar gaf me bijna onmiddellijk gelijk. De 40 euro verschil is overgemaakt.
Het kan dus ook makkelijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

bosba schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:59:

Het zou makkelijk gaan als de leveranciers het meteen goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
bosba schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:59:
Ik ben afgelopen jaar ook royaal onder de 500 m3 gedoken.
Essent bracht mij het hoge tarief in rekening.

1 telefoontje met de klantenservice heeft het opgelost. De medewerker had er nog nooit van gehoord, maar gaf me bijna onmiddellijk gelijk. De 40 euro verschil is overgemaakt.
Dan had je dus gewoon een onwetende medewerker aan de lijn. Ik kreeg niets van Essent, en de leverancier, ach, we weten ondertussen hoe overheidsmonopolisten te werk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:59
Ik heb mijn eind afrekening van 2016-2017 binnen.
Gas verbruik 2015/2016: 448M3
Gas verbruik 6016/2017: 333M3

Periodieke netbeheerkosten gas
227 dagen (03-05 t/m 15-12-2016)
Capaciteit t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000m3 x € 0,33419

16 dagen (16-12 t/m 31-12-2016)
Capaciteit t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 500m3 x € 0,24625

122 dagen (01-01 t/m 02-05-2017)
Capaciteit t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 500m3 x € 0,27893

Volgens mij hadden de eerste 227 dagen ook tot 500M3 moeten zijn.
Hierover heb ik contact genomen met Essent.

Ik werd vandaag terug gebeld dat ze dit doorberekenen vanuit de netbeheerder en geen invloed op hebben.
Na enig aandringen heeft de medewerker toegezegd zelf contact op te nemen met de netbeheerder.

Ik zal de geschillencommissie en de rechtsbijstand eens gaan inschakelen.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

liquid_ice schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:16:
Na enig aandringen heeft de medewerker toegezegd zelf contact op te nemen met de netbeheerder.
Ik zal de geschillencommissie en de rechtsbijstand eens gaan inschakelen.
Beetje vroeg dan, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:59
Informatie vragen en je laten adviseren in het traject is het nooit te vroeg voor.

Net bericht van Essent dat het inderdaad fout was en dat ik geld terug krijg :D
Laat je dus niet zomaar afschepen en laat hun voor je werken, haha

[ Voor 47% gewijzigd door liquid_ice op 08-05-2017 21:41 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:06

Malarky

Wils voor wat ieder

In 1997, 1998, 2012, 2016 en 2017 (meet en factuurperiode september tot september) <4000m3 gas verbruikt (inclusief correctiefactor), toch is alle jaren het >4000m3 tarief opgelegd door Stedin/Eneco.

Dat scheelt zelfs €92,70 per keer. Eneco is het nu aan het uitzoeken, ben benieuwd.

Wettelijke grondslag voor de Informatiecode in artikel 22 Gaswet was al genoemd.
Informatiecode elektriciteit en gas (11-05-2016)
B3.4.2
Het standaardjaarverbruik wordt door de regionale netbeheerder geactualiseerd indien er sprake is van een relevante verbruiksperiode. De verbruiksperiode wordt relevant geacht, indien de periode tussen twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat, hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van afgelezen of uitgelezen meterstanden. Het standaardjaarverbruik bestaat uit een positief getal.

B3.4.3
Indien niet wordt voldaan aan de in B3.4.2 genoemde condities, wordt het standaard jaarverbruik niet opnieuw berekend en wordt het bestaande standaardjaarverbruik gehandhaafd.

B3.4.9
De netbeheerder bepaalt het standaardjaarverbruik volgens de methode, bedoeld in B3.4.1 tot en met B3.4.8, uiterlijk vijf werkdagen na ontvangst van een vastgestelde meterstand van de leverancier of uiterlijk vijf werkdagen nadat de netbeheerder namens de leverancier een meterstand heeft vastgesteld.

B3.4.10
De netbeheerder muteert het aansluitingenregister met het standaardjaarverbruik, bedoeld in B3.4.9, uiterlijk vijf werkdagen na het bepalen van het standaardjaarverbruik overeenkomstig 2.1.8.
In ons specifieke geval zijn de meterstanden van 12-06-2015, 14-06-2016 en 17-06-2017 doorgegeven (geen slimme meter). Dat is minimaal 300 dagen en januari en februari maken er steeds onderdeel vanuit. Volgens mij volgt uit de Informatiecode dat Stedin het SJV voor de 2017 jaarafrekening had moeten actualiseren (want >10 werkdagen), en dat heeft ze nagelaten.

Maar hier zal het wel weer op stuk lopen:
B3.4.1
Het standaardjaarverbruik van een profielafnemer is het verwachte jaarverbruik (uitgedrukt in m3) van een betreffende verbruiker in een standaard jaar (dat wil zeggen een jaar met gemiddelde klimaatcondities).

B3.4.4
Het standaardjaarverbruik wordt bepaald door het gemeten verbruik over de laatste relevante verbruiksperiode, uitgedrukt in m3, te delen door de som van de profielfracties in het veronderstelde profiel over de desbetreffende verbruiksperiode. In formule:
SJV = VVP/Σ VPPC
waarin:
SJV = standaard jaarverbruik van een profielafnemer [m3];
VVP = verbruik over de verbruiksperiode van een profielafnemer [m3];
VPPC= de profielfracties van het verondersteld profiel van de profielcategorie in de desbetreffende verbruiksperiode, rekening houdend met het juiste temperatuurgebied.
Zonder inzicht in de input voor deze formule had en kan natuurlijk van alles hieruit rollen. Zeker als je dicht tegen de staffel aanzit (500 of 4000 grens). Goede poging van andere tweaker, maar volgens Liander hebben ze zelf niet eens inzicht in de input van de tool.

Hoewel:
RemcoDelft schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:07:
[...]

Even een oud stukje quoten. En nu de reactie van iemand die jarenlang software voor energiebedrijven gemaakt heeft: “Je gebruikt alleen een profiel als je geen echte meterstanden hebt! De meterstanden zouden altijd prioriteit moeten hebben.”
Dus uit de Informatiecode:
Bijlage 3 Verbruiksprofielen gas

B3.1 Vaststelling en beheer van verbruiksprofielen

B3.1.1
Deze bijlage is alleen van toepassing op profielafnemers

B3.2.5
Het veronderstelde profiel geeft het verwachte verbruikspatroon van een profielafnemer gedurende de verbruiksperiode; hierbij wordt gebruik gemaakt van de gerealiseerde temperaturen.
Volgens de ACM zouden huishoudens met een slimme meter dus niet onder de berekening van het profielafnemer-regime vallen
Een profielafnemer is een kleinverbruiker of een afnemer met een aansluitcapaciteit groter dan 40 m3(n)/uur die niet beschikt over een dagelijkse of uurlijkse afstanduitlezing van de meetinrichting op zijn aansluiting, en op grond van de Meetvoorwaarden Gas - RNB daar ook niet over hoeft te beschikken.
Maar met een oude-meter ben je dat dus wel.

[ Voor 132% gewijzigd door Malarky op 19-06-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

liquid_ice schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:55:
Informatie vragen en je laten adviseren in het traject is het nooit te vroeg voor.

Net bericht van Essent dat het inderdaad fout was en dat ik geld terug krijg :D
Laat je dus niet zomaar afschepen en laat hun voor je werken, haha
De geschillencommissie geeft geen advies, je legt je klacht daar neer, betaalt klachtengeld en laat ze een uitspraak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:06

Malarky

Wils voor wat ieder

Malarky schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:16:
Zonder inzicht in de input voor deze formule had en kan natuurlijk van alles hieruit rollen. Zeker als je dicht tegen de staffel aanzit (500 of 4000 grens). Goede poging van andere tweaker, maar volgens Liander hebben ze zelf niet eens inzicht in de input van de tool.
Eneco heeft gereageerd:

JaarafrekeningVoorafgaande periodeVVPGraaddagen (De Bilt)Gewogen graaddagenVPpcSJV
Factuur 201726-06-2015 -> 26-06-201637772586Altijd 28001.0827532874089,56 m3
Factuur 201814-06-2016 -> 17-06-201739962817Altijd 28000.9939652113971,88 m3

Verbruik (VVP): Van factuur na toepassen correctiefactor
Graaddagen de Bilt in periode: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Gewogen graaddagen: altijd 2800 (volgens Eneco en volgens https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation)
VPpc: Gemiddeld aantal graaddagen / Graaddagen de Bilt
Standaardjaarverbruik (SJV): VVP*VPpc

Vreemd, dat er voor de Bilt wordt gekozen. Het dichtstbijzijnde station zou Rotterdam zijn.

Al met al, volgend jaar heb ik dus sowieso het <4000m3 tarief? Ongeacht mijn verbruik?

[ Voor 60% gewijzigd door Malarky op 05-07-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:48
Zojuist mijn eerste jaarafrekening van Essent ontvangen. Aangezien ik op de hoogte was van dit topic heb ik direct even het capaciteitstarief gecontroleerd. Uiteraard ben ik ook ingedeeld in het hogere capaciteitstarief: "Capaciteit t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 12-07-2016 t/m 11-07-2017". Ik heb het afgelopen jaar slechts 333 m3 gas verbruikt.

Ik woon in een nieuwbouw huurappartement. Ik ben de eerste bewoner, dus dit is ook de eerste jaarafrekening in deze woning. Heb ik nu al recht op teruggave van de kosten? Gezien de vele verschillende ervaringen in dit topic omtrent de klantenservices wil ik graag goed geïnformeerd zijn voordat ik ze ga bellen. De netwerkbeheerder is Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

OosterF schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:02:
Uiteraard ben ik ook ingedeeld in het hogere capaciteitstarief: "Capaciteit t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 12-07-2016 t/m 11-07-2017". Ik heb het afgelopen jaar slechts 333 m3 gas verbruikt.

Ik woon in een nieuwbouw huurappartement. Ik ben de eerste bewoner, dus dit is ook de eerste jaarafrekening in deze woning. Heb ik nu al recht op teruggave van de kosten? Gezien de vele verschillende ervaringen in dit topic omtrent de klantenservices wil ik graag goed geïnformeerd zijn voordat ik ze ga bellen. De netwerkbeheerder is Enexis.
Gewoon een e-mail sturen waarin je aangeeft 333 kuub te hebben gebruikt en toch in een te hoog tarief bent ingedeeld met het verzoek te corrigeren. Afwachten.

Het scheelt zo'n EUR 36,00 per jaar: https://www.enexis.nl/con...elijkse-netwerktarieven_1

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 19-07-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:48
PcDealer schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:14:
[...]

Gewoon een e-mail sturen waarin je aangeeft 333 kuub te hebben gebruikt en toch in een te hoog tarief bent ingedeeld met het verzoek te corrigeren. Afwachten.

Het scheelt zo'n EUR 36,00 per jaar: https://www.enexis.nl/con...elijkse-netwerktarieven_1
Heb Excel er al even op losgelaten. In mijn specifieke geval scheelt het 42,52 euro. Als dat te verdienen is met een belletje/mailtje is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Is jouw ervaring dat e-mail beter werkt dan bellen? Aangezien je dat specifiek noemt.

Edit: met wie adviseer je om contact op te nemen? Met Enexis of met Essent?

[ Voor 5% gewijzigd door OosterF op 19-07-2017 20:39 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.