Toon posts:

Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Pagina: 1
Acties:

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:31

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:51:
Altijd lekker zoiets... als je in de positie bent dat ze geld van jou moeten hebben ipv andersom zou je de machtiging gewoon in moeten trekken en ze op de hoogte stellen van het feit dat ze pas weer euro's gaan zien als ze een correcte rekening opstellen.
Hoezo eigenlijk? Ze mogen pas factureren bij een correcte factuur. Als die niet correct is, hebben ze eventueel geïnd geld (voor een deel) onverschuldigd ontvangen. Daarnaast is er nog het retentierecht.

Essent ap berekend verwachte stand over lange voorgaande periode. Zonneboiler en cv uit ftw:
[table cellpadding=15 border=0][tr][td colspan=3 align=center bgcolor=#CCCCCC]Energie
Online meterstanden invoeren. Grafieken en tabellen kunnen worden getoond. Op basis van ingestelde waardes, geeft de site ook besparing of oververbruik weer.[/td][/tr][tr][td align=center valign=top][table cellpadding=15 border=0][tr][td colspan=3 align=center bgcolor=#CCCCCC]Energie
Online meterstanden invoeren. Grafieken en tabellen kunnen worden getoond. Op basis van ingestelde waardes, geeft de site ook besparing of oververbruik weer.[/td][/tr][tr][td align=center valign=top]
Energie
Online meterstanden invoeren. Grafieken en tabellen kunnen worden getoond. Op basis van ingestelde waardes, geeft de site ook besparing of oververbruik weer.
Essent ap vermoed te lage standenEssent ap vermoed te lage standen

[Voor 72% gewijzigd door PcDealer op 25-08-2014 12:32]

LinkedIn WoT Cash Converter

• MK1o2
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-09 15:02
PcDealer schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat het voor bijna idereen geldt, behalve voor degenen die er achteraan gaan en er achter blijven gaan, en degenen die blok-/stadsverwarming hebben en dus sowieso nooit in het hoge tarief gaan komen. Als dat standaard zou gebeuren is het niet meer een "oeps foutje".
Als ik je goed begrijp ga jij er dus vanuit dat alle mensen die wel gewoon een cv ketel hebben hangen voor zowel verwarming en warm tapwater, maar door bijvoorbeeld besparen of isoleren onder de 500m³ zitten het hoge tarief betalen? Wanneer je dus, in vergelijking met de rest van de buurt zeer weinig gas verbruikt zul je automatisch/bewust in het hoge tarief blijven?

Dit is dan niet zo voor hele blokken/wijken die geen cv ketel hebben of deze alleen voor tapwater gebruiken. Wanneer een hele wijk dus een verbruik heeft <500m³ zullen ze wel automatisch het lage capaciteitstarief rekenen.

Begrijp ik je zo goed?

Wanneer we dan even aannemen dat het inderdaad zo gaat en dat voor complexen/wijken met blok/stadsverwarming wel het lage capaciteitstarief gerekend wordt kun je uit de grafieken uit het genoemde document mogelijk een onderscheid maken tussen deze twee groepen. (Grafiek, uit 2008 staat onderaan).

Er is in het document namelijk een tabel/grafiek waar de groep <500m³ nog is opgesplitst in 2 groepen, namelijk 0-250m³ en 250-500m³. Als we er dan even vanuit gaan dat de groep <250m³ alleen kookgas gebruikt en dus automatisch het lage tarief betaald, betekent het dat de groep >250m³ het gas ook gebruikt voor bijvoorbeeld verwarming of cv. Deze groep zou dus, indien zij zelf geen actie ondernemen, in het hoge tarief vallen?

Het percentage bij de groep 250-500m³ is 3,5%. Als we er vanuit gaan dat de <500m% groep 600.000 aansluitingen betreft is de 3,5% groep ongeveer 241.000 aansluitingen. Stel dat 75% hiervan nog nooit van een capaciteitstarief gehoord heeft en dus onterecht in het hoge tarief valt dan betekend dit dat er per jaar 0,75*241000*€50=€9 miljoen euro per jaar onterecht capaciteitstarief wordt geïnd?

Dat zou dan gedeeltelijk bewust, of tegen beter weten in zo plaats vinden. Dat riekt dan naar grootschalige oplichting niet? Een enkel geval, zoals in dit topic veel wordt gezien, zou dan nog "oeps foutje" kunnen zijn, maar als het echt zo grootschalig is dan is het toch bewuste oplichting nietwaar.

Je moet echter wel over harde cijfers beschikken om dit te kunnen bewijzen. Als het uit steekproeven dan blijkt dat het echt zo is dan hebben de netbeheerders een serieus probleem lijkt me.

MK102's Milkyway 2070wp

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17-09 14:50
De energie leverancier doet ook maar wat. Het is niet alleen de netbeheerder. Hieronder de rekeningen van de jaren 2012-2013 en 2013-2014. De berekeningen zin lekker duidelijk en transparant.

Het jaar erop nog steeds in het tarief 500>sjv<4000 m3 ipv van sjv<500 m3

Je zou zeggen dat het lage tarief automatisch van toepassing zou zijn. Nee dus....

[Voor 6% gewijzigd door drielp op 05-09-2014 11:25]

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 12:10

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

De Limburgers op hogere gronden worden gecompenseerd voor de lagere calorische waarden.

http://www.blikopnieuws.n...oger-gelegen-zuid-limburg

Normaal is dat in de orde van plus of min 1 % (Lees normaal M3)
Gecompenseerd voor calorische waarde, druk, en temperatuur.

De slimme tweekers meten hun gasdruk secundair, na het reduceer, en trekken hun conclusie. 8)

http://www.gasunie.nl/begrippenlijst/calorische-verrekening

[Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 26-09-2014 00:09]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
eric-pvt schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 18:11:
[knip].

vanaf vandaag kun je bij greenchoice onder je gas tarief je sjv zien en de indeling ervan,
onder "mijn produkten"
Bij Mijn Essent ziet het er zo uit:

:)

[Voor 32% gewijzigd door BenEco op 18-11-2014 22:29]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• JCCamp
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14-09 08:55
Goed topic dit! Meteen even eigen jaarrekening erbij gehaald, en ja hoor... |:(

Kans dat ze dit nog 'omhoog' rekenen? :D

Betreft overigens een redelijk nieuwe aansluiting in een gerenoveerd/gesplit pand.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:40

ericplan

5180 Wp PV

Bovenste is mijn rekening bij GC.Onderste is van mijn (buur)vrouw waar alleen een geiser hangt die alleen door logees gebruikt wordt. Greenchoice beweert dat Liander bij mij het lage tarief heeft berekend.

ZonPHP PVOutput

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2020
De 500m3 schijf is ontstaan bij de invoering in januari 2009 als zoveel mogelijk budgetneutraal met zo weinig nota effect voor <G10 aansluitingen wat 97,7% van alle aansluitingen betreft.
Daavoor was er sprake van volume afhankelijke transportkosten (werkelijke kosten)
(voor de invoering VATVv staven, na de invoering CT captar, rode lijn )

Met een verdeling 2008 aandeel onder 500m3 is tegewoordig gegroeit en afschaffingschijf is #vastrechtwoeker en ligt politiek wel degelijk gevoelig ook omdat haaks op verduurzaming staat

bron:Codewijzigingsvoorstel inzake het capaciteitstarief voor kleinverbruikers elektriciteit en gas 2008

Edit: Er is nog een financiële prikkel die meespeelt en vanaf 2015 langzaam op de sector neerdaalt, is de meetwinst die langzaam afneemt met de grote uitrol.
De gasvolumes op energierekeningen aan kleinverbruikers samen zijn namelijk structureel hoger dan het ingekochte volume ondanks netverliezen.
Deze meetwinst van geschat gemiddeld 3,25% die krimpt door aftrek van netverliezen tot geschat 1,5% bij de energieleverancier volgens dit rapport NMa rapport in opdracht van de minister 2008 bij elektra is netverliezen verwerkt in tarief van netwerkbeheerders, voor gas zijn die netverliezen niet exact bekend door de meetwinsten (Besluit codewijzing temp&netverliezen)

[Voor 37% gewijzigd door Domba op 05-12-2014 17:24]

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2020
noo schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 18:50:
[...]
Does not compute.
Als dit een zeer kleine groep betreft kunnen de gevolgen van coulance moeilijk verstrekkend zijn. Of zijn er nog andere zaken waar Liander op (/over) het randje opereert?
Landelijk heeft ca 3,5% van de gasaansluitingen een verbruik van 400-600m3
(0-600m3; ca 9,5%, sterke toename 0-200m3 1,5%-> 4,5% en lichte daling 200-400m3)
Voor verbruiksgroep 0-600m3 wel een toename van ca 2% t.o.v. energietrends 2012
Er zijn ca 7 miljoen gasaansluitingen in Nederland

Plaatje van Spreiding gasverbruik 2012

bron EnergieNed energietrends

[Voor 7% gewijzigd door Domba op 25-01-2015 11:02]

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• drielp
Proton_ schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:39:
Nog interessanter: wie hebben er nu <500 m3 maar zijn in het hogere tarief begonnen?
>:)
Ik

[Voor 77% gewijzigd door drielp op 28-01-2015 21:15]

• dolf_b
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 11-11-2015
Hierbij nog een home-made plaatje, om de relatie tussen temperatuur en verbruiksprofiel wat inzichtelijk te maken:

Bijvoorbeeld:
Op 5 maart 2014 was de gemiddelde temperatuur 5,6 graden, en gecorrigeerd voor de gemiddelde windsnelheid van 1,5 m/s, gaf dit een effectieve temperatuur van 4,6 graden. De profielfractie voor die dag was ongeveer 0,004. Dit betekent dat een kleinverbruiker met een standaardjaarverbruik van 1000 m3 op die dag naar verwachting 4 m3 zou hebben verstookt. Sowieso was 2014 een warm jaar, daarom is het totaal van de profielfracties ook 0,8488 en niet 1. Bij een standaardjaarverbruik van 1000 m3 zou deze persoon naar verwachting dus ook maar 848 m3 hebben verstookt in 2014.

De reden dat de profielfracties in de zomer altijd groter dan 0 zijn komt vanwege het "Temperatuur Onafhankelijke deel van het Profiel" (douchen, koken). Dat is op jaarbasis vaak nog zo'n 25%.

De berekeningswijze is in grote lijnen te vinden in de Informatiecode Bijlage 3, maar voor de precieze berekening heb je de profiel-parameters van de EDSN nodig en de weerdata van De Bilt.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
bij mindergas.nl zitten mensen met normale hersencellen, en mail krijg je beantwoord binnen 1 dag,
met suggesties word ook echt iets gedaan.
ze zitten ondanks mijn wtw warmtepomp en zonneboiler altijd binnen 3% van de juiste schatting voor het jaar...waarom mindergas.nl wel, en dat is nog gratis ook ?

blijkbaar gaat het zonder captar code en sjv manipulator veel beter !
ze zaten maar 4m3 van de harde stand af bij mindergas in 2014 , helemaal top ! _/-\o_

al mijn disputen zijn mooi te zien in alle dubbele maanden in mijn sjv/afrekening
liander heeft op alle fronten verloren maar blijft het maar proberen....& again & again....

het is een tranentrekkende gebeurtenis iedere keer, maar ik weet nu hoe smerig het werkt, maak jullie borst maar nat, of wacht rustig af totdat het webcare het komt uitleggen medio 2020

leganda van het plaatje :
elke dubbele maand is de captarcode naar <500m3 gegaan en weer omhoog.
liander vond steeds een reden om het toch te verhogen naar niet opgenomen harde standen<!>
redenen waren :
calorisch corrigeren >500m3
harde standen kwijtgeraakt <?>
harde standen niet ontvangen op zomaar een geroepen datum
"warme winter geweest meneer"
sorry, standen waren later dan onze schatting <?>

vanaf 7 juli 2014 waren er 910 dagen voorbij met 2x jan-feb erin, en 12x harde standen,
toen is het aangepast na 2,5 jaar strijd. 8)7
dus rik11 ja, het is een dagtarief, en beschouwd per dag
zeer bijzonder is dat de standen die ik heb afgerekend bij greenchoice steeds verder afkwamen te liggen van wat liander liep te beweren, ik heb greenchoice uiteraard fotos gemaild van de gasmeter - niet afkeur uit 2006
ik heb nu wat ik wil, en hoe het heurt.

[Voor 72% gewijzigd door 238103 op 18-03-2015 21:29]

• drielp
Net de jaarrekening van Essent binnen gekregen.

Gelukkig dit jaar wel (grotendeels) in het lage gastarief, 106 m3 viel echt niet omhoog te factoren :) . Wel vreemd is dat er toch nog twee dagen in het hoge tarief zijn gefactureerd.

Ik ga hier geen zaak van maken, maar vreemd blijft het....

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 11:41
The-Source schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:40:
Nou ik heb wel netjes mailtje gehad vanmiddag dus dat per email beantwoorden is gedaan. Alleen de info die daar in staat wil in eerst met de online gegevens controleren voordat ik daar iets over post. En met mijn vakantie zit ik alleen per telefoon te werken en dat is niet overzichtelijk. Dus na de vakantie een 'eind oordeel'
Zoals beloofd zou ik er nog op terug komen. Hieronder nog een keer de gegevens van de eerdere post over verbruik per periode. Elke periode is van april tm april.
2012-2013 : 703m3
2013-2014 : 413m3
2014-2015 : 445m3

GCtransportGas
Dus met de 1e keer dat jaar totaal onder de 500M3 is gekomen zijn de transportkosten gecorrigeerd.
En simpel gezegd kun je het zo zien. Als ik nu dit jaar meer als 500M3 gebruik dan gaat pas na de jaar rekening de transportkosten omhoog. Per saldo is het eigenlijk om het het even. Maar snap ook wel de discussie waarom het niet over de juiste periode gecorrigeerd word.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• Pittie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17-09 14:40
Ik heb dit jaar 307 m3 gas gebruikt, echter ik zie dit op mijn afrekening staat

Dat houdt in dat ik dus ook kan vragen voor het lage tarief?

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 18:01

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

AUijtdehaag schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:01:
[...]
Ik had met de klantenservice van enexis gemaild na de eerste keer onder de 500 m3 (ruim net als bij jou) en vragen gesteld. (nog voor de onjuiste afrekening kwam van Essent)
Ik probeer het eens met een tweet

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• antonboonstra

antonboonstra

Maakt Enexis zich hier nu makkelijk mee af, of bepaald Greenchoice wat de capaciteitstarieven zijn op de volgende jaarafrekening? Ik krijg het onbehaaglijke gevoel dat ik bij de volgende jaarafrekening gewoon weer de volle mep betaal, omdat op dat moment mijn SJV nog boven de 500 ligt. Ook al wordt ie na de jaarafrekening waarschijnlijk sterk naar beneden bijgesteld...

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:40

ericplan

5180 Wp PV

Jaarrekening Greenchoice binnen. Voor het tweede achtereenvolgende jaar is het gemeten gasverbruik onder de 490 m3.
En voor het tweede jaar is het hoge capaciteitstarief berekend.

Even ingeschoten op Twitter, maar Liander zegt dat ze niets kunnen en dat ik bij m'n leverancier GC moet zijn.

[Voor 12% gewijzigd door ericplan op 12-11-2015 21:05. Reden: plaatje]

ZonPHP PVOutput

• drielp
Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:35:
[...]

Ik zie nog geen duidelijk eerlijk gezegt, er staat boven: "wat is de cappaciteit van uw aansluiting"

Als ik dan 500-4000 neem is dat 79,- wat ook vreemd is omdat ik iets van 150 betaal. Daarom dacht ik, ik vraag gewoon die tot 500 aansluiting aan, ik ga er toch niet eens in de buurt komen.
De €79,16 is inderdaad het capaciteitstarief tussen de 500 m3 en 4000 m3. De andere bedragen zijn in beide gevallen hetzelfde. Het capaciteitstarief < 500 m3 is een stukje lager. Essent doet net of het capaciteits tarief < 500 m3 verbruik per jaar niet bestaat. Hier moet je hen even op wijzen, dat is in de afgelopen jaren dus niet veranderd.

http://i66.tinypic.com/2i8uk9d.jpg

Het verschil tussen de tarieven is wel minder geworden. Het was 56,- is nu nog geen 40,- meer.

[Voor 6% gewijzigd door drielp op 18-12-2016 22:54]

• antonboonstra

antonboonstra

Enexis haalt gratis mijn gasaansluiting weg! Alleen jammer dat ze niet de mogelijkheid bieden om de leiding nog een jaar gewoon te laten liggen, zonder verplicht aan te sluiten.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee