PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Wil je met mij je mail/brief delen?Niek_ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:16:
[...]
Hier is de mail naar EnergieDirect er ook uit nadat via de chat afwijzend gereageerd werd. Benieuwd, ze geven aan binnen 2 weken te reageren.
Mail:
Reactie vanuit EnergieDirect:Goedemiddag,toon volledige bericht
Ik heb enkele malen contact gehad met u via de chat, maar helaas tot op heden zonder resultaat.
Momenteel zijn we ingeschaald voor het capaciteitstarief in de categorie 500-4000m3. We zijn per **-12-2020 hier komen wonen en hebben een contract met u afgesloten voor stroom en gas. Ons gasverbruik (zie uw eigen app) is tot nu toe <25m3. We hebben de woning geïsoleerd en van een warmtepomp voorzien.
Ik heb u verzocht om het capaciteitstarief aan te passen naar de categorie <500m3, maar tot op heden zonder resultaat.
Ik lees in de informatiecode gas en elektriciteit ( https://wetten.overheid.nl/BWBR0037934/2019-07-10#Bijlage3 ) onder B3.4.2 dat
“Het standaardjaarverbruik wordt door de regionale netbeheerder geactualiseerd indien er sprake is van een relevante verbruiksperiode. De verbruiksperiode wordt relevant geacht, indien de periode tussen twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat, hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van afgelezen of uitgelezen meterstanden. Het standaardjaarverbruik bestaat uit een positief getal.”
In combinatie met de metingen door de slimme meter houdt in dat ** oktober 2021 de 300 dagen termijn is bereikt en het standaardjaarverbruik op dat moment al binnen 5 werkdagen dient te worden aangepast. ( B1.3.8) Liander zou het capaciteitstarief naar onder 500 m3 per ** oktober 2021 (+ maximaal 5 werkdagen) moeten wijzigen.
Ik heb contact gehad met Liander en zij geven aan dat u als mijn leverancier contact op dient te nemen met de leveranciersdesk om daar een verbruikscorrectie toe te laten passen.
Via deze weg dus nogmaals het verzoek om bovenstaande uit te voeren en het juiste capaciteitstarief (<500m3) te rekenen.
Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Oftewel, alles komt goed bij de jaarnotaFijn dat je contact met ons hebt opgenomen.
Onze excuses dat het zo lang heeft geduurd voordat je vraag was beantwoord.
Het is momenteel ontzettend druk.
Ik zie dat inmiddels dat mijn collega jou een terugkoppeling heeft gegeven.
Je krijgt in januari een jaarnota en daar gaan we kijken wat het verbruik is geweest en zal het tarief ook worden aangepast en gecorrigeerd.
In het verleden is er meer verbruik geweest vandaar dat dit tarief nu in rekening wordt gebracht.
Maar het komt goed bij de jaarnota.
Hopende jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

(ik was gaan emailen wat ons standaardjaarverbruik is, aangezien dit het 2e jaar <500m3 gaat worden, met 110m3 verbruik vanaf half oktober.)
Hartelijk dank voor uw vraag. Over het aansluitingstarief zijn eigenlijk vrij veel misverstanden, ook op tweakers.net staat daar vele foutieve informatie over. Het zijn ook niet wij of de elektriciteitsleverancier zelf die bepalen onder welke categorie u valt, maar eigenlijk heeft het meer met uw type installatie te zien. Op https://www.liander.nl/co...ven/standaardjaarverbruik vind ik dat vrij helder uitgelegd. Dus bij aanvang gaat de netwerkbeheerder u in een klasse onderbrengen en in uw geval heeft u eigenlijk een installatie die pieken kan leveren die op jaarbasis tussen 500 en 4000 kubieke meter liggen. Dat is binnen de installatie van G6 eigenlijk ook een installatie die hogere druk (in bar) aankan en een hoger debiet. Mocht het een heel kleine installatie zijn, dan kan men meteen voor een brander kiezen die veel lager scoort, maar in de winter dan uiterst slecht scoort in rendement. Het is eigenlijk net omdat u een ketel hebt met een hogere capaciteit, dat u onder de 500 m3 vlotter geraakt. Vergelijk dit ook even met een zware dieselmotor die soms een veel lager verbruik kan halen als de wagen zwaarder geladen is, of ook bij het acceleren bij een leeg gewicht veel minder verbruikt.
In uw geval is het Stedin die bevoegd is om uw aansluitingsklasse eventueel te verminderen, soms hoort daar echter een ander type aansluiting bij (met lagere veiligheidsklasse omdat het nog altijd gasleidingen betreft).
Ik geef het nummer hiervan even door ook van hen, omdat zij aan ons mededelen welk tarief wij moeten toepassen en daar niet eigengereid in mogen optreden.
Mocht alsnog iets nog onduidelijk zijn en ik u meer informatie dien te verschaffen of uw vraag foutief begreep, laat hetmij dan even weten.
dat rekenen ze om naar per dag staat bij het kopje "gas"NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:22:
Gekke vraag ms, maar als GreenChoice klant - waar vind ik het 'capaciteitstarief'. Staat niet op de jaarafrekening. Wel dat ik al een paar jaar 250-300m3 gas gebruik. Ze zeiden na het eerste jaar dit automatisch te verlagen, maar zou dat wel willen verifieren.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Helder, dat zijn deze dan:twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:00:
[...]
dat rekenen ze om naar per dag staat bij het kopje "gas"
Vaste leveringskosten: 0,15622 -> 69,-
Netbeheerkosten: 0,33118 -> 146,26
Nu nog uitvinden wat 'laag' en 'hoog' is.
Kan je met je eigen verbruik bij de leverancier uitzoeken.NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:15:
[...]
Helder, dat zijn deze dan:
Vaste leveringskosten: 0,15622 -> 69,-
Netbeheerkosten: 0,33118 -> 146,26
Nu nog uitvinden wat 'laag' en 'hoog' is.
Door je verbruik op 501 en 499 m3 te zetten.
Dan zal je zien dat er ca €50 a 60 euro verschil in zit.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik zit bij Greenchoice met gasverbruik van <300m3 per jaar (warmtepomp voor CV, gas voor SWW). Ik krijg het via chat niet voor elkaar om naa 0-500m3 tarief te gaan...wizzopa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:24:
[...]
Kan je met je eigen verbruik bij de leverancier uitzoeken.
Door je verbruik op 501 en 499 m3 te zetten.
Dan zal je zien dat er ca €50 a 60 euro verschil in zit.
Nog tips?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ja, Greenchoice heeft geen moeite met gas opzeggen. Dus naar 0 is makkelijker, goedkoper en levert meer op dan proberen de administratie kloppend te krijgen.
Niet echt het gewenste antwoord, dat snap ik, sorry.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gewoon wachten.vandermark schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:58:
[...]
Ik zit bij Greenchoice met gasverbruik van <300m3 per jaar (warmtepomp voor CV, gas voor SWW). Ik krijg het via chat niet voor elkaar om naa 0-500m3 tarief te gaan...
Nog tips?
wizzopa in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"
A'dam PVOutput
20 januari 2021 is de levering gestart na overdracht van mijn nieuwe woning, een jaar later ontvang ik de eindafrekening waarin ik 2024 m3 gas verbruikt heb. De vorige bewoners (oudjes) waren een stuk minder zuinig want het blijkt dat ik 20-01-2021 t/m 05-01-2022 in het Enexis Capaciteitstarief SJV > 4.000 m3 ben ingedeeld (351 dagen). Daarna is het aangepast. Ik vroeg Energiedirect of ze het met terugwerkende kracht willen aanpassen. Deze wijst naar Enexis en dan komt de standaardmail:
Joh. Gezien de ervaringen hier verwacht ik weinig succes met klagen, maar het is een bijzonder systeem.Uw Standaard Jaar Verbruik is inmiddels aangepast naar 2129 m3. Hierdoor valt u in de categorie 500-4000 m3 en betaald u maandelijks minder netwerkkosten.
Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie heeft en wens u nog een fijne dag.
Toevallig had ik nog ergens de aanbieding van de energieleverancier, waarbij zij bij het door mij opgegeven verbruik van het lagere tarief uitgingen. Nadat ik hen daarop attent heb gemaakt hebben zij contact opgenomen met de netbeheerder die het capaciteitstarief zal wijzigen.
Mijn daadwerkelijke verbruik is overigens zo'n 450m3 gemiddeld en dit wordt pas de tweede keer dat ik het lagere (juiste) tarief betaal in meer dan 10 jaar dus Liander heeft toch nog een hoop geld van me gestolen.
Ik ben de eerste bewoner en heb nog nooit meer dan 500m3 verbruikt.
Iemand een idee hoe ik het volgende moet interpreteren?
Vaste kosten gas | Hoeveelheid dagen | Datum vanaf | Datum tot en met | Tarief per dag | Bedrag |
Capaciteitstarieftype Stedin G6 < 4000 m3 | 2 | 2-5-2021 | 3-5-2021 | 0.484242 | € 0,97 |
Capaciteitstarieftype Stedin G6 < 500 m3 | 242 | 4-5-2021 | 31-12-2021 | 0.339889 | €82.26 |
Capaciteitstarieftype Stedin G6 < 500 m3 | 4 | 1-1-2022 | 4-1-2022 | 0.374979 | €1,50 |
Capaciteitstarieftype Stedin G6 < 4000 m3 | 117 | 5-1-2022 | 1-5-2022 | 0.512435 | €59.96 |
Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar:
- bij ingang van het contract (2-5-2021) betaal ik 2 dagen voor <4000m3 en daarna tot het einde van het jaar 242 dagen voor <500m3.
- In 2022 weer 4 dagen voor <500m3 en vervolgens 117 dagen (einde contract) voor < 4000m3.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
N.a.v. jouw bericht zag ik ook bij mij dit terugkomen op de jaarnota. Ik heb daarom bij BudgetEnergie een vraag over neergelegd en zij zullen dit neerleggen bij de netbeheerder. Ik wacht het even af.henkNL schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:01:toon volledige bericht
Vandaag mijn jaarafrekening gekregen en 452m3 verbruikt het afgelopen jaar.
Ik ben de eerste bewoner en heb nog nooit meer dan 500m3 verbruikt.
Iemand een idee hoe ik het volgende moet interpreteren?
Vaste kosten gas Hoeveelheid dagen Datum vanaf Datum tot en met Tarief per dag Bedrag Capaciteitstarieftype Stedin G6 < 4000 m3 2 2-5-2021 3-5-2021 0.484242 € 0,97 Capaciteitstarieftype Stedin G6 < 500 m3 242 4-5-2021 31-12-2021 0.339889 €82.26 Capaciteitstarieftype Stedin G6 < 500 m3 4 1-1-2022 4-1-2022 0.374979 €1,50 Capaciteitstarieftype Stedin G6 < 4000 m3 117 5-1-2022 1-5-2022 0.512435 €59.96
Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar:
- bij ingang van het contract (2-5-2021) betaal ik 2 dagen voor <4000m3 en daarna tot het einde van het jaar 242 dagen voor <500m3.
- In 2022 weer 4 dagen voor <500m3 en vervolgens 117 dagen (einde contract) voor < 4000m3.
Bij mij was het wel toevallig zo dat vanaf 03-01-2022 wel constant het juiste tarief werd aangehouden (<500m3) maar het eerste half jaar in 2021 niet.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Vorig jaar ook lager dan 500m3 maar budgetenergie niet zover gekregen om dit aan te laten passen.
Zit ni ruim 4 jaar onder de 500m3
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Flow dusverre:
1) <500m3 gasverbruik en vraag aan Oxxio om het capaciteitstarief voor komend jaar aan te passen
2) Oxxio verwijst naar Stedin
3) Stedin geeft deze (erg nette) reactie:
4) Terugmelding naar Oxxio met de vraag om het alsnog aan te passenGoedendag! Laat je niet te makkelijk terug verwijzen naar Stedin. Als de leverancier informatie van ons nodig heeft dan kunnen ze die opvragen via de Leveranciersdesk van Stedin. Dit staat in de wet Stroomopwaarts en is bedoeld zodat onze klanten niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Het feit dat dus de leverancier zelf contact met ons moet opnemen over correcties, meterstanden, etc. staat opgenomen in de Wet Stroomopwaarts.
Het capaciteitstarief wordt bepaald door het SJV. Het standaard jaarverbruik (SJV) is gebaseerd op het werkelijke verbruik. Soms is het in een jaar warmer of kouder dan normaal (gemiddeld). Ook kan de hoeveelheid energie in een kubieke meter verschillen. En de ene keer staat er iets meer druk op het gas dan een andere keer. Die verschillen worden door Stedin gecorrigeerd, volgens de Informatiecode van de ACM. Zo komen we op het standaard jaarverbruik. Dit SJV bepaalt vervolgens in welke groep van het capaciteitstarief de klant valt. Die tarieven vind je terug op www.stedin.net/tarieven/gas. Weet je hiermee voldoende?
5) Oxxio reageert dat een lager capaciteitstarief automatisch met de jaarrekening verrekend wordt
6) Vraag terug of Oxxio dit dan voor afgelopen jaar aan wilt passen.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat men dat van plan is, dus de volgende stappen zullen vermoedelijk zijn:
7) Klacht / escalatie bij Oxxio
9) Klacht geschillencommissie.
Ik zal relevante informatie (brieven/antwoorden) hier in de thread posten. To be continued!
Mede door dit verbruik een mail naar Enexis gestuurd om in een lager tarief te worden gezet.
Hun antwoord :
“ Het is volkomen begrijpelijk dat u zo snel mogelijk naar uw nieuwe capaciteitstarief wilt. U heeft inderdaad een keurig verbruik op dit moment, dat scheelt al een hoop kosten. Zoals uitgelegd wordt deze vastgesteld op basis van het standaard jaarverbruik (SJV), wat een soort gemiddeld jaarverbruik is. Deze wordt periodiek automatisch berekend op basis van verbruiken die uw leverancier in rekening bent. Hiervoor hoeft u niets te doen, dit staat landelijk geregistreerd.
Aan de hand van afgelopen afrekening is uw SJV op 26 oktober automatisch verlaagd van 1.230 m3 naar 517 m3. Dit komt doordat deze niet wordt berekend op basis 1 verbruiksperiode. Zie mijn eerdere e-mail voor de voorwaarden voor een geldige verbruiksperiode. Op den duur zal uw SJV uiteraard alsnog onder 500 m3 zakken wanneer u dit lage verbruik aanhoudt. Ik wil benadrukken dat het SJV niet handmatig wordt berekend, maar automatisch. Bij elke wijziging worden leveranciers ook automatisch in een centraal systeem op de hoogte gebracht.
Ik snap dat u liever een correctie had gezien, maar er zal eerst een nieuwe verbruiksperiode moeten komen om de SJV verder te verlagen.”
Nu toch in gang gezet blijkbaar en in een lager tarief geplaatst. Kostenbesparing? € 70,00 per jaar? Wie weet dit?
Ik zag bij Enexis een tabel met tarief prijzen vanaf 01-01-2023 Captar. Voordeel € 60,00 per jaar. Tja toch gelukt. Of mijn mail daar invloed op heeft gehad? Ik denk van niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Johan14 op 25-12-2022 07:51 ]
Enkele antwoorden dit ik heb ontvangen:
Klopt niet.Als je dit jaar minder dan 5000m3 verbruikt, komt dit inderdaad automatisch op de jaarafrekening te staan! Hier hoef je dus niks voor te doen!
[...]
Oeps, ik bedoelde inderdaad 500😄 Als het om afgelopen jaar gaat wordt het inderdaad niet meer aangepast, maar dan wordt het op de nieuwe jaarafrekening wel <500m3!
[...]
Ik denk dat dit dan pas tijdens de volgende jaarafrekening wordt meegenomen! Dus begin 2024! Heel graag gedaan😀
Een tijdje later probeer ik het opnieuw, toen werd het antwoord:
Als ik het goed begrijp wil je je termijnbedrag graag wijzigen naar 169,95?

Plots is er een nieuwe ploeg begonnen die wel weet waar ik het over heb, want ineens:
Ahá! We hebben een getal. Waar komt dat getal vandaan en hoe kan ik dat laten updaten?In je contract staat voor standaard jaarverbruik 618 m3, vandaar dat je dan 240,17 euro aan kosten hebt voor je netbeheer
Ho ho, dat klopt niet.Om het op basis wordt vergeleken met andere huishoudens in zo'n zelfde situatie als u, vandaar de 618
Ok, maar in een jaar zitten 12 maanden, toch?Het is namelijk een gemiddelde verbruik door het jaar heen van een huishouden, in je jaarrekening zit namelijk alleen het verbruik van een bepaalde maand in het jaar tot hetzelfde maand in het volgende jaar, maar dit is voor 1 huishouden, het standaard jaarverbruik is meer het gemiddelde van soortgelijke huishoudens.
Het is op basis van gemiddelde verbruik van je eigen huishouden en andere huishoudens, helaas kan ik dit niet terug draaien, aangezien je standen wel gewoon kloppen bij ons

Ineens krijg ik een hele lap tekst geciteerd van de pagina over het standaardjaarverbruik van Liander.
Weer vraag ik hoe ik hen mijn actuele standen van het afgelopen jaar naar Liander kan laten sturen zodat er een herberekening van mijn SJV wordt getriggerd. Weer komen ze met:
Ik zeg nee, omdat de leverancier de standen moet aanleveren. Weer krijg ik:Zou je dan Linader kunnen contacten? zij maken de berekening.
Het nummer is
is 088 542 64 44.
Enfin, weer een paar wisselingen van de wacht verder stuur ik:Liander geeft de meterstanden door aan ons. Daarom blijf ik aanraden om Liander hierover te contacteren.
Of dit helemaal klopt? Geen idee. Ik lees elders in dit topic ook dat het SJV over meerdere jaren wordt berekend. Mijn huis heeft verschillende isolatierondes doorgaan, en mijn verbruik is de afgelopen jaren gezakt van 900 naar nu 460 m3 (per kalenderjaar).quote: CodeCasterNogmaals het probleem samengevat: ik heb vorig kalenderjaar (2022) minder dan 500 m3 gas verbruikt (~460). Hierdoor wil ik in 2023 worden geplaatst in het tarief voor minder dan 500 m3 op jaarbasis, omdat dit zo'n € 70 aan netbeheerkosten scheelt. Ik snap dat dit is gebaseerd op het standaardjaarverbruik (SJV), en heb van collega's van je begrepen dat dat SJV bij mij nu op 618 m3 blijkt te staan.
Naar mijn mening klopt dat niet. Het SJV wordt door de netbeheerder (Liander) berekend op basis van de meterstanden die de energieleverancier (Vattenfall, jullie) aanlevert. Ik wil dus graag voordat mijn nieuwe jaar ingaat (februari 2023) dat jullie een herberekening van het SJV regelen, zodat ik in het juiste tarief word ingeschaald.
Wat krijg ik daarna als antwoord:
Ik denk dat ik maar eens ga mailen.Periodieke tarieven
De periodieke kosten betaalt u via uw energieleverancier. De totale periodieke netwerkkosten (capaciteitstarief) bestaan uit de aansluitdienst, de transportdienst en de meetdienst (per meetpunt).
Capaciteit van de aansluitingPer jaar incl. btw1-fase: 1x10A€ 105,251-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A€ 346,393-fase: 3x25A€ 346,393-fase: 3x35A€ 1.459,033-fase: 3x50A€ 2.148,01
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
" afgekeurde soepstengels "

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
[ Voor 6% gewijzigd door dennistd op 15-01-2023 03:55 ]
Yeah but noRichieB schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:34:
Mbt het vaststellen van het SJV heb ik hier de regels daarvoor opgezocht.
/f/image/jAbfeyw9tc1HbZfOEnPI8Lbu.png?f=fotoalbum_large)
Op https://www.mffbas.nl/documenten/ vind ik een zip met een boel getallen, niet zo'n zin om me daar nu in te verdiepen. Met 460 / 0,901 zit ik er helaas nét 2% naast (510,5Per 1 april 2022 is NEDU opgehouden te bestaan. De activiteiten worden voortgezet door MFFBAS. Kijk op www.mffbas.nl/documenten voor de sectordocumenten.
De daadwerkelijke uitkomst maakt me niet eens zoveel uit. Ik wil gewoon fatsoenlijk te woord gestaan worden door medewerkers die enigszins weten waar ze het over hebben, en dat mijn energieleverancier actief berekent en communiceert in welk capaciteitstarief ik word ingeschaald en op basis waarvan (en dan niet de theorie, maar de praktijk).
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Jouw energieleverancier gaat daar niet over. Die krijgt het capaciteitstarief door van de netbeheerder, en die rekent dat uit op basis van de meterstanden die ze door hebben gekregen van de leverancier, of eigen controle informatie, of via de slimme meter.(edit: blijkbaar mogen ze de slimme meterstanden hier niet voor gebruiken) (Dus handig dat nu iedereen met een domme meter zijn standen net heeft door moeten geven)CodeCaster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:04:
......
en dat mijn energieleverancier actief berekent en communiceert in welk capaciteitstarief ik word ingeschaald en op basis waarvan (en dan niet de theorie, maar de praktijk).
[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 12-02-2023 22:16 . Reden: Correctie over slimme meter standen ]
Het jaartarief behorend bij 500-4000 m3 is bij Liander € 240,17 per jaar, wat zich vertaalt naar een door Vattenfall in rekening gebracht maandbedrag van € 20,01. Vattenfall mag mijn meter dagelijks uitlezen en doet dat ook, zie ik in mijn account en energierapport; ikzelf lees die iedere vijf minuten (elektra) en ieder uur (gas) uit via Home Assistant.biomass schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:31:
@CodeCaster Check voor de grap eens je gasverbruik op het digitale afschrift voor februari en maart 2022. Die zijn bij mij blanco en daarom heb ik vanaf april 2021 geen onderbroken reeks met cijfers. Volgens de regels kom ik dan niet in aanmerking voor SVJ update, want februari mist. Die 240,17 is volgens mij 12x het 'vaste' bedrag op je maandafschrift? Mijn slimme meter hangt al vanaf maart 2021, dus dat datagat moet gekomen zijn door een storing bij Liander/Vattenfall?
Nu klink je net als de Vattenfall-helpdesk.duvekot schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:32:
[...]
Jouw energieleverancier gaat daar niet over. Die krijgt het capaciteitstarief door van de netbeheerder, en die rekent dat uit op basis van de meterstanden die ze door hebben gekregen van de leverancier, of eigen controle informatie, of via de slimme meter. (Dus handig dat nu iedereen met een domme meter zijn standen net heeft door moeten geven)
Ik wéét dat de netbeheerder het capaciteitstarief berekent, maar overal lees ik dat (ook al is de meter van de netbeheerder) dat de energieleverancier de standen moet doorgeven die voor die berekening worden gebruikt. Ik wil gewoon weten waarom men vindt dat mijn SJV 618 m3 is, en wat ik kan doen om dat te laten verlagen.
Als het antwoord is "dat wordt berekend over een periode van 3 jaar en u kunt niks doen om het te laten verlagen of om de berekening opnieuw te laten plaatsvinden", dan is dat óók een antwoord waar ik vrede mee zal hebben.
Mijn probleem is dat niemand mij dat antwoord geeft, omdat niemand mijn vraag lijkt te begrijpen.
Inderdaad, want minstens de maanden januari en februari moeten volledig zijn gerapporteerd. Nu zat ik in december 2020/januari 2021 bij een andere leverancier, maar dat zou inmiddels (twee jaar later) niet meer moeten uitmaken...biomass schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:06:
@CodeCaster Als februari 2022 niet mist, is dat in ieder geval niet de reden dat Liander je tarief niet aanpast.
Mail naar Liander is ook de deur uit, ik ben benieuwd. Het gaat me ook niet per se om die 7 tientjes (ook al zijn de netbeheerkosten van Liander in 2023 even met € 160 gestegen...), maar om het principe.
Ik wil gewoon weten op basis van welke gegevens ik in een bepaalde categorie ben ingedeeld. Zo'n black box mag dat toch niet zijn?
Gelukkig heb ik ander werkCodeCaster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:56:
[...]
Nu klink je net als de Vattenfall-helpdesk.Nu ik het teruglees klopt het ook niet wat ik in die zin schrijf, inderdaad.
Terechte vraagIk wil gewoon weten waarom men vindt dat mijn SJV 618 m3 is
Dat staat los van je eerste vraag. Dat is iets wat je op basis van het antwoord op de eerste zelf kan bepalen., en wat ik kan doen om dat te laten verlagen.
Dan moet je blijkbaar andere vragen gaan stellen. Of aan een andere partij.Mijn probleem is dat niemand mij dat antwoord geeft, omdat niemand mijn vraag lijkt te begrijpen.
Je kan deze vraag dan volgens mij toch het beste stellen aan de partij die de SVJ bepaald, de netbeheerder (edit: ik lees net dat je dat al doet)
En die zou je ook antwoord moeten geven denk ik. Ik weet niet of deze "gedachten gang" al een keer uitgezocht is ... Maar kan je niet op basis van de AVG en "Algoritme" de details kunnen opvragen bij de netbeheerder?
(Ik zat dit door te lezen: https://solv.nl/blog/prof...luitvorming-onder-de-avg/)
[ Voor 1% gewijzigd door duvekot op 15-01-2023 11:18 . Reden: Al beantwoord tijdens opstellen deze post ]
Mag niet, maar is het wel. De netbeheerders doen er alles aan om de exacte berekening geheim te houden.CodeCaster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:11:
[...]
Ik wil gewoon weten op basis van welke gegevens ik in een bepaalde categorie ben ingedeeld. Zo'n black box mag dat toch niet zijn?
Wist ik nog niet, maar ik ben niet verbaasd. Als mensen door de thermostaat lager te zetten ineens makkelijk onder de 500 m3/jaar komen, dan kan dat voor de netbeheerder een flinke aderlating worden. Als ik naar ons gas gebruik van de laatste 12 jaar kijk, ga ik van +/-900 naar zeker <500 m3.CodeCaster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:11:
[...]
Het gaat me ook niet per se om die 7 tientjes (ook al zijn de netbeheerkosten van Liander in 2023 even met € 160 gestegen...), maar om het principe.
Ons gasverbruik in heel 2022 was 335m3 door installatie warmtepomp (airco) later in dat jaar.
Verwacht gasverbruik voor 2023 is 160-190m3. (Alleen warm water via cv ketel)
Herberekening SJV via Liander aangevraagd en deze komen nu terug met 541m3 waar ik het natuurlijk niet mee eens ben. Heb dit als reactie teruggestuurd met bovenstaande verbruikscijfers erbij en ze gevraagd een berekening te tonen en alsnog het tarief op <500m3 te zetten.
Daarom vroeg ik me af of er een vastgestelde formule voor is die ze wettelijk moeten gebruiken zodat ik het zelf kan narekenen.
Stedin zegt:Stokertje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:33:
Hier ook bezig het SJV op het <500m3 tarief te krijgen. Heb niet alle 50 pagina’s doorgelezen, maar is daar een gestandaardiseerde formule voor die de netbeheerders moeten gebruiken?
[...]
De ACM verwijst naar de Informatiecode elektriciteit en gas. Daarin wordt in artikel 5.4.1.1 voor het SJV doorverwezen naar bijlage B3.4 waarin B3.4.4 staat:Het standaard jaarverbruik (SJV) is grotendeels gebaseerd op uw werkelijke verbruik. Maar soms is het in een jaar warmer of kouder dan normaal (gemiddeld). Ook kan de hoeveelheid energie in een kubieke meter verschillen. En de ene keer staat er iets meer druk op het gas dan een andere keer. Die verschillen corrigeren we, volgens de Informatiecode van de ACM.
Het gaat dus om de VPPC oftewel "profielfracties". Die staan gedefinieerd in paragraaf 5.3.3.1c:Het standaardjaarverbruikVolgende zoekterm markering wordt bepaald door het gemeten verbruik over de laatste relevante verbruiksperiode, uitgedrukt in m3, te delen door de som van de profielfracties in het veronderstelde profiel over de desbetreffende verbruiksperiode. In formule:
SJV = VVP/Σ VPPC
waarin:
SJV = standaard jaarverbruik van een profielafnemer [m3];
VVP = verbruik over de verbruiksperiode van een profielafnemer [m3];
VPPC = de profielfracties van het verondersteld profiel van de profielcategorie in de desbetreffende verbruiksperiode, rekening houdend met het juiste temperatuurgebied.
In lid f staat dan:de profielfracties voor een bepaalde verbruiksperiode worden berekend aan de hand van de volgende formule:
VPPC = TOPPC + TAPPC
Waarin:
TOPPC = temperatuuronafhankelijke deel van het profiel
TAPPC = temperatuurafhankelijke deel van het profiel
Nou, daar hebben we wat aan:TOP, RER en TST worden beschikbaar gesteld door het platform bedoeld in B3.1.2.
Deze informatie wordt dus alleen gedeeld met de netbeheerders en niet met consumenten. We kunnen het dus niet narekenen.B3.1.2
Een representatief deel van de ondernemingen die zich bezighouden met het transporteren, leveren of meten van gas organiseert een overlegplatform.
B3.2.1
Uiterlijk op 1 augustus van elk jaar stelt het overlegplatform bedoeld in B3.1.2 per profielcategorie de profieldata ter beschikking aan de netbeheerders en de programmaverantwoordelijken die balansverantwoordelijkheid dragen voor profielafnemers.
Hier nog een uitspraak van de geschillencommissie waarbij een klacht over de berekening van het SJV wordt verworpen.
Als het werkelijk verbruik 335 is, en het SJV volgens Stedin 541, dan moeten de genoemde profielfracties dus 541/335 = 1,61 zijn.
Een verschil van 60% lijkt mij niet te rijmen met
Laat Stedin dat eens uitleggen.Het standaard jaarverbruik (SJV) is grotendeels gebaseerd op uw werkelijke verbruik. Maar soms is het in een jaar warmer of kouder dan normaal (gemiddeld). Ook kan de hoeveelheid energie in een kubieke meter verschillen. En de ene keer staat er iets meer druk op het gas dan een andere keer. Die verschillen corrigeren we, volgens de Informatiecode van de ACM.
Ik krijg de indruk dat ze de periode niet per kalendarjaar pakken, maar per stookseizoen. Wat is het werkelijke verbruik van zomer 2022 tot zomer 2023?
[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 25-01-2023 15:54 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
En mail terug!CodeCaster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:11:
Mail naar Liander is ook de deur uit, ik ben benieuwd.

Mijn standaardjaarverbruik is gecorrigeerd van 618 m3 in 2022 naar ... tromgeroffel ... 593m3.

Zonder enige onderbouwing of cijfers. De rest van de mail is boilerplate over wat het standaardjaarverbruik inhoudt en waar de tarieven zijn te vinden. Dus ik heb per ommegaande gevraagd om een specificatie van de gebruikte gegevens, we gaan het (hoogstwaarschijnlijk niet) zien.
Toch mooi dat degene die minder geld gaat krijgen zelf mag bepalen hoe ze een willekeurig getal toch weer boven de 500 nattevingeren.CodeCaster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:17:
[...]
En mail terug!Een paar dagen na m'n mail werd ik gebeld met de vraag of ik m'n vraag kon toelichten. Situatie uitgelegd, expliciet gevraagd of ze mijn SJV op basis van mijn actuele verbruik uit 2022 konden herberekenen (460 kuub).
Mijn standaardjaarverbruik is gecorrigeerd van 618 m3 in 2022 naar ... tromgeroffel ... 593m3.
Zonder enige onderbouwing of cijfers. De rest van de mail is boilerplate over wat het standaardjaarverbruik inhoudt en waar de tarieven zijn te vinden. Dus ik heb per ommegaande gevraagd om een specificatie van de gebruikte gegevens, we gaan het (hoogstwaarschijnlijk niet) zien.
Hohoho, dat mogen ze helemaal niet zelf bepalen. Dat bepaalt het overlegplatform van netbeheerders.RemcoDelft schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:50:
[...]
Toch mooi dat degene die minder geld gaat krijgen zelf mag bepalen hoe ze een willekeurig getal toch weer boven de 500 nattevingeren.

Bedankt voor deze uitgebreide uiteenzetting!RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:39:toon volledige bericht
[...]
Stedin zegt:
[...]
De ACM verwijst naar de Informatiecode elektriciteit en gas. Daarin wordt in artikel 5.4.1.1 voor het SJV doorverwezen naar bijlage B3.4 waarin B3.4.4 staat:
[...]
Het gaat dus om de VPPC oftewel "profielfracties". Die staan gedefinieerd in paragraaf 5.3.3.1c:
[...]
In lid f staat dan:
[...]
Nou, daar hebben we wat aan:
[...]
Deze informatie wordt dus alleen gedeeld met de netbeheerders en niet met consumenten. We kunnen het dus niet narekenen.
Hier nog een uitspraak van de geschillencommissie waarbij een klacht over de berekening van het SJV wordt verworpen.
Kunnen het dus niet narekenen, vreemde zaak, we kunnen het dus op geen enkele manier controleren. Las op internet wel iets over dat er een aantal voorwaarden zijn voor de berekening, dat het over de voorgaande 300 dagen moet gaan, en dat de maanden december en januari er in moeten zitten. Eind deze maand kunnen ze 13 maanden terug rekenen, dan zit er 2x januari in, en 1x december, totaal over die 13 maanden is dan ongeveer 350m3
Maar goed, die netbeheerders zeggen toch wat ze het beste uitkomt. Liander in eerste instantie via Twitter benaderd in een DM met de vraag mijn capaciteitstarief aan te passen. Het eerste antwoord was dat ze dit niet konden omdat ze geen inzicht hadden in de meterstanden en dat ik bij mijn leverancier moest zijn….. Toen ik aangaf dat de meter hun eigendom is en ze dit inzicht dus wel hebben kreeg ik opeens een andere medewerker en die kon het verzoek wel doorzetten.
Zou kunnen inderdaad, ons verbruik op jaarafrekening van 1-9-21 tot 1-9-22 was 536m3.hesselbeertje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:52:
Vlieg het dan eens andersom aan.
Als het werkelijk verbruik 335 is, en het SJV volgens Stedin 541, dan moeten de genoemde profielfracties dus 541/335 = 1,61 zijn.
Een verschil van 60% lijkt mij niet te rijmen met
[...]
Laat Stedin dat eens uitleggen.
Ik krijg de indruk dat ze de periode niet per kalendarjaar pakken, maar per stookseizoen. Wat is het werkelijke verbruik van zomer 2022 tot zomer 2023?
Precies, fat was mijn idee ook een beetje..RemcoDelft schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:50:
[...]
Toch mooi dat degene die minder geld gaat krijgen zelf mag bepalen hoe ze een willekeurig getal toch weer boven de 500 nattevingeren.
Zijn die "profielfracties" niet ook de basis voor de verdeling van M3 per dag voor het prijsplafond voor Gas?Stokertje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:12:
[...]
Bedankt voor deze uitgebreide uiteenzetting!
Kunnen het dus niet narekenen, vreemde zaak, we kunnen het dus op geen enkele manier controleren.
https://www.rijksoverheid...-het-prijsplafond-per-dag
Omdat je daar een jaar totaal hebt ..en een verdeling per dag .. dan heb je een houvast.
Gelukkig is die informatie sinds enige tijd publiek beschikbaar, zie; https://mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden. In tegenstelling tot de url suggereert zijn daar ook de maandgemiddelde calorische omrekenfactoren, en de temperatuur gecorrigeerde profielfracties te vinden, welke je beide nodig hebt om te berekening te laten maken. Daarnaast heb je de standen nodig die de leverancier heeft ingediend in de meetreeks bij de netbeheerder, daar kom ik zo op terug.RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:39:toon volledige bericht
Het gaat dus om de VPPC oftewel "profielfracties". Die staan gedefinieerd in paragraaf 5.3.3.1c:
[...]
In lid f staat dan:
[...]
Nou, daar hebben
Deze informatie wordt dus alleen gedeeld met de netbeheerders en niet met consumenten. We kunnen het dus niet narekenen.
Om helemaal precies te zijn moet je ook nog zeker weten of het verbruik (dat je zelf berekend hebt tussen twee standen) gecorrigeerd moet worden voor a. de afwijkende temperatuur correctie in de meter (domme meters, en slimme meters met een oude versie). Dat wordt gecommuniceerd middels "een kenmerk dat weergeeft of de meting door de kleinverbruikmeetinrichting wordt gecorrigeerd voor temperatuur", b. welke afleverdruk je hebt en c. welke hoogteligging de postcode van de aansluiting. Die laatste twee worden gecommuniceerd middels de 'vermenigvuldigingsfactor'. Dat zijn gegevens die de netbeheerder vastlegt en de leverancier je kan verstrekken. Echter, voor vrijwel alle aansluitingen zijn die correctiefactoren op het verbruik niet van toepassing, maar alleen de calorische correctie.
Het al dan niet 'snel' aanpassen van het SJV ligt door de marktafspraken (zoals vastgelegd in de Informatiecode en andere codes die onder de Elektriciteit- en Gaswet vallen) helaas niet in handen van de netbeheerders. Zij mogen het SJV alleen opnieuw berekenen als een leverancier een stand indient in de meetreeks die hiervoor gebruikt wordt. De netbeheerder mag de informatie uit de meter hiervoor niet zelf gebruiken. Enige uitzondering is als zij zelf ter plekke een meteropname doen in kader van de drie jaarlijkse opname, of als de meter gewisseld wordt. De leverancier is slechts verplicht om jaarlijks een stand in te dienen, maar doet dat soms vaker.
Een extra stand laten indienen in de meetreeks helpt om een update van het SJV te forceren, maar daar moet de leverancier wel aan willen of kunnen meewerken. Idealiter doe je dat dan ook net na je bijvoorbeeld een warmtepomp is geplaatst, dan wordt je gedragsverandering nadien het meest accuraat en snel vertegenwoordigd in je SJV. Dat lijkt me voor hen efficiënter dan deze discussies hebben met klanten. Een overstap naar een andere leverancier forceert overigens het indienen van een stand. Wellicht is dat een drukmiddel
Met welke frequentie je leverancier standen indient in de meetreeks, is iets wat je aan de leverancier moet vragen. Let op; dat je een maandelijks verbruiksoverzicht krijgt van je leverancier is een wettelijke verplichting , maar hij is niet verplicht de standen die hij daarvoor heeft opgehaald in te dienen in de meetreeks van de netbeheerder die wordt gebruikt voor het bepalen van het SJV. Bij leveranciers met variabele tarieven (maand) en met dynamische tarieven (dag) is de kans groter dat zij al maandelijks standen indienen in de meetreeks, en het SJV daarmee sneller is aangepast.
Als je direct bij het plaatsen van je warmtepomp, voor gas zeker stelt dat je energiecontract hebt bij een leverancier die frequent standen indient ben je het allersnelste op je lagere SJV en netbeheerders tarief. Of bij leveranciers die dat alleen doen bij de jaarlijkse afrekening, kun je op strategische momenten vragen een extra stand in te dienen; het moment dat je de warmtepomp plaatst, en het moment dat je uitgerekend hebt dat je SJV zeker op 500 m3 uitkomt. Ja, dat laatste is heel wat uitzoek- en rekenwerk voor jezelf, en je moet hopen dat de leverancier meewerkt aan het indienen van extra standen.
Voor de duidelijkheid, door de berekeningswijze van het SJV, de ingediende standen in de meetreeks en het verbruik voor en na voor de verandering, kan het zelfs met maandelijks ingediende standen in theorie tot een jaar duren totdat de volledige gedragsverandering 'voldoende' is verwerkt.
[ Voor 34% gewijzigd door ntram op 15-02-2023 22:26 ]
Het gebeurt automatisch op het moment dat de leverancier een stand indient en nooit met terugwerkende kracht. Dat is de marktafspraak. Extra stand laten indienen door leverancier kan helpen, klagen niet (tenzij dat leidt tot het indienen van een stand door de leverancier).RichieB schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:34:
Mbt het vaststellen van het SJV heb ik hier de regels daarvoor opgezocht. Formeel moet het dus automatisch worden aangepast, in de praktijk doen ze dat pas als je klaagt en nooit met terugwerkende kracht.
Hoewel elke leverancier je een maandelijks kostenoverzicht moet verschaffen, betekent dat helaas nog niet dat hij maandelijks standen indient in de meetreeks bij de netbeheerder. Laten nu helaas alleen die standen gebruikt worden voor de berekening van het SJV. Zie mijn andere reacties voor meer uitleg.biomass schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:31:
@CodeCaster Check voor de grap eens je gasverbruik op het digitale afschrift voor februari en maart 2022. Die zijn bij mij blanco en daarom heb ik vanaf april 2021 geen onderbroken reeks met cijfers. Volgens de regels kom ik dan niet in aanmerking voor SVJ update, want februari mist. Die 240,17 is volgens mij 12x het 'vaste' bedrag op je maandafschrift? Mijn slimme meter hangt al vanaf maart 2021, dus dat datagat moet gekomen zijn door een storing bij Liander/Vattenfall?
Alle gegevens die je hier voor nodig hebt zijn of beschikbaar middels je leverancier (de ingediende standen met minimaal 365 dagen ertussen, of 300 als daar januari en februari in vallen, of je meter de meest recente temperatuur correctie heeft, en je vermenigvuldigingsfactor) of inmiddels uit publieke bron beschikbaar (calorische maandfactor en temperatuur gecorrigeerde profielfracties).RichieB schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:54:
[...]
Mag niet, maar is het wel. De netbeheerders doen er alles aan om de exacte berekening geheim te houden.
Je zou het eens moeten proberen: bel je leverancier en vraag of ze een meterstand kunnen indienen in de meetreeks van de netbeheerder. Bel na dat gesprek nog een keer opnieuw maar zeg nu dat je SJV niet klopt. Ik denk dat het 2e gesprek eerder tot resultaat leidt.ntram schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:54:
[...]
Extra stand laten indienen door leverancier kan helpen, klagen niet (tenzij dat leidt tot het indienen van een stand door de leverancier).
Dus de netbeheerder leest je meterstanden uit, geeft die door aan je leverancier, en vervolgens moet je leverancier ze teruggeven aan de netbeheerder om het SJV aan te passen? Hoe verzinnen ze hetntram schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:25:
[...]
Een extra stand laten indienen in de meetreeks helpt om een update van het SJV te forceren, maar daar moet de leverancier wel aan willen of kunnen meewerken.

Helemaal correct. Vanuit historisch perspectief en het 'leveranciersmodel' overigens wel te verklaren. Als de Energiewet er eenmaal is gaat dit waarschijnlijk wel veranderen.RemcoDelft schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:38:
[...]
Dus de netbeheerder leest je meterstanden uit, geeft die door aan je leverancier, en vervolgens moet je leverancier ze teruggeven aan de netbeheerder om het SJV aan te passen? Hoe verzinnen ze het
Ik hoop dat als je de gerichte vraag stelt aan de leverancier met betrekking tot de door hen ingediende standen, veel leveranciers je wel zouden willen helpen. Het verschaffen daarvan is aanzienlijk makkelijker dan vragen beantwoorden over hoe het SJV berekend wordt.RichieB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:20:
Bedankt voor de gedetailleerde informatie. Om de berekeningen te kunnen controleren heb je dus de standen (meetreeks) nodig die de leverancier heeft ingediend bij de netbeheerder. Die krijg je niet. Dus kan je nooit aantonen dat er iets niet klopt.
Waarom denk je dat? Klagen over het SJV zorgt er waarschijnlijk alleen voor dat je eerst diverse standaardantwoorden krijgt en na doorvragen een specifieker antwoord welke op jouw situatie van toepassing is, al dan niet na doorverwijzing naar de netbeheerder. Uiteindelijk is dat een hoop verspilde tijd voor zowel de leverancier, netbeheerder en jezelf. Dit terwijl alles gewoon 'volgens het boekje' gaat.RichieB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:20:
Je zou het eens moeten proberen: bel je leverancier en vraag of ze een meterstand kunnen indienen in de meetreeks van de netbeheerder. Bel na dat gesprek nog een keer opnieuw maar zeg nu dat je SJV niet klopt. Ik denk dat het 2e gesprek eerder tot resultaat leidt.
Uiteindelijk drijven de door de leverancier ingediende standen de berekening. Als je weet dat je leverancier maandelijks standen indient, dan komt het vanzelf zo spoedig mogelijk goed. Daar duidelijkheid over krijgen is dus altijd handig, en mocht dat niet het geval blijken, wellicht aangevuld met de vragen welke standen eerder zijn ingediend en of er extra standen ingediend kunnen worden gezien de situatie.
Volgens mij is er qua effectiviteit van klachten regelmatig sprake van 'post hoc ergo propter hoc' c.q. 'er na, dus erdoor' in de ervaringsverhalen; ik dien een klacht in, en daarna klopt het uiteindelijk, dus een klacht heeft zin. Terwijl het waarschijnlijk voornamelijk voortkomt uit nieuwe standen die zijn ingediend door de leverancier, al dan niet als deel van zijn normale cyclus (of n.a.v. de klacht). Mijn suggestie is om die onnodige omweg te vermijden, en proberen direct te sturen op wat het probleem oplost.
[ Voor 14% gewijzigd door ntram op 15-02-2023 22:30 ]
Als de energieleveranciers inderdaad maandelijks de meterstanden doorgeven aan de netbeheerder voor opname in de meetreeks voor berekening van het SJV en de netbeheerder direct bij het kennisnemen hiervan het SJV (indien nodig) zou aanpassen (is hun wettelijke plicht) dan zou niemand hier over klagen.
Ik had in 2019 - 2020 in 12 maanden tijd slechts 2611 m3 gas verbruikt. Toch werd mijn SJV op > 4000 m3 gesteld. Mijn herhaalde verzoeken over hoe ze deze berekening hebben gemaakt werden totaal genegeerd. Maar "opeens" stond daarna het SJV voor mijn adres op < 4000 m3. Mijn conclusie (in jouw terminologie): of de leverancier heeft "opeens" de meetreeks aangevuld en doorgegeven aan de netbeheerder en/of de netbeheerder heeft "opeens" de meetreeks gebruikt om het SJV opnieuw vast te stellen.
De kans dat mijn klacht toevallig samenviel met het standaard proces (dat volgens de gaswet moet plaatsvinden zodra er sprake is van een relevante verbruiksperiode, dwz indien de periode tussen twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat) is 0 omdat dit proces al veel eerder een lager SJV had op moeten leveren.
Nee, dat merkte ik, vandaar dat ik wat wilde toevoegen.RichieB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:57:
@ntram Jij hebt inside kennis over het SJV proces die ik nog nooit eerder gehoord of gelezen heb. Zeker niet in de communicatie met de helpdesk van een energieleverancier.
Ik ben benieuwd. Het enige dat ik niet genoemd heb is dat op basis van geschatte standen geen SJV wordt berekend (staat ook in de marktafspraken), maar ook op basis van zeer onwaarschijnlijke standen in principe ook niet totdat de leverancier bevestigd heeft dat ze echt kloppen of een nieuwe stand heeft ingediend. Als dat er niet zou zijn, dan zouden er met enige regelmaat kleinverbruik klanten zijn waarbij het SJV 'heel ruim' boven de 4.000 m3 zou uitkomen en dus een extra hoog tarief gerekend worden totdat de fout gecorrigeerd wordt door de leverancier.Jij doet aannames over het correct werken van dit proces die aantoonbaar niet juist zijn.

Wellicht ben ik daarin niet duidelijk geweest; dat is voor veruit de meeste leveranciers niet het geval en ook mede de bron van de geobserveerde of ervaren problemen.Als de energieleveranciers inderdaad maandelijks de meterstanden doorgeven aan de netbeheerder voor opname in de meetreeks voor berekening van het SJV
Is het geval, gebeurt automatisch, op de genoemde uitzonderingen na. Alle netbeheerders gebruiken hier hetzelfde systeem voor.en de netbeheerder direct bij het kennisnemen hiervan het SJV (indien nodig) zou aanpassen (is hun wettelijke plicht)
Ook als het allemaal correct wordt uitgerekend volgens de afspraken zouden er klachten kunnen zijn, want voor een buitenstaander is het nauwelijks begrijpelijk. Wat ik geprobeerd heb te doen is het allemaal wat begrijpelijker te maken door wat uitleg te geven, maar er vooral op te wijzen wat de drijvende factor is (ingediende standen door de leverancier).dan zou niemand hier over klagen.
Zoals eerder gesteld; het hangt maar helemaal af welke standen door je leverancier zijn ingediend in de meetreeks. Ook de relevante verbruiksperiode wordt bepaald op basis van die standen.Ik had in 2019 - 2020 in 12 maanden tijd slechts 2611 m3 gas verbruikt. Toch werd mijn SJV op > 4000 m3 gesteld. Mijn herhaalde verzoeken over hoe ze deze berekening hebben gemaakt werden totaal genegeerd. Maar "opeens" stond daarna het SJV voor mijn adres op < 4000 m3. Mijn conclusie (in jouw terminologie): of de leverancier heeft "opeens" de meetreeks aangevuld en doorgegeven aan de netbeheerder en/of de netbeheerder heeft "opeens" de meetreeks gebruikt om het SJV opnieuw vast te stellen.
De kans dat mijn klacht toevallig samenviel met het standaard proces (dat volgens de gaswet moet plaatsvinden zodra er sprake is van een relevante verbruiksperiode, dwz indien de periode tussen twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat) is 0 omdat dit proces al veel eerder een lager SJV had op moeten leveren.
SJV berekeningen kunnen, zelfs als de standen correct zijn, door de indienfrequentie en de temperatuur-gecorrigeerde fracties heel vreemd uitpakken. Alleen als je de ingediende standen kent, en de berekende verbruiken er tussen (ook zelf te berekenen, mits je de relevante gegevens van je meter en aansluiting weet, en je de daaruit voortkomende correctiefactoren en de calorische correctie goed toepast), en de afspraken daar goed op toepast, kun je zeker weten dat de SJV berekening verkeerd is. Ik veronderstel dat je leverancier in jouw geval, al dan niet na overleg met de netbeheerder, een stand heeft gecorrigeerd (kan tot circa 4 maanden nadien) of een extra stand in heeft ingediend en zo de boel is rechtgetrokken.
Voor de duidelijkheid; ik verdedig de systematiek noch de marktafspraken, ik leg alleen uit wat er gebeurt zodat het iets begrijpelijker wordt en de lezers hopelijk efficiënter hun probleem kunnen oplossen.
[ Voor 3% gewijzigd door ntram op 23-05-2023 16:42 . Reden: spelling ]
Vandaag, drie weken later hebben we antwoord:CodeCaster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:17:
[...]
En mail terug!Een paar dagen na m'n mail werd ik gebeld met de vraag of ik m'n vraag kon toelichten. Situatie uitgelegd, expliciet gevraagd of ze mijn SJV op basis van mijn actuele verbruik uit 2022 konden herberekenen (460 kuub).
Als ik alle boilerplate knip, valt op:Op 25 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u graag wilt weten op welke cijfers dat standaardjaarverbruik is gebaseerd, aangezien u volgens de meterstanden zo'n 460 m³ heeft verbruikt in 2022. In deze e-mail leest u mijn reactie.toon volledige bericht
Ben u op zoek naar info over het standaard jaarverbruik van gas?
U kunt informatie vinden op de onze site over de berekening van het standaard jaarverbruik van gas.
Standaard jaarverbruik
Bij een aansluiting met bla bla boilerplate.
Correctie jaarverbruik
Het standaard jaarverbruik is bla bla boilerplate.
SJV bepaalt het capaciteitstarief
Het standaard jaarverbruik bla bla boilerplate.
Uw standaard jaarverbruik
Uw standaard jaarverbruik is 531 m³. Daarom valt u in de tariefgroep 500 t/m 4000 m3/jaar. U betaalt EUR 240,17 per jaar. De tarieven vindt u ook op onze website: https://www.liander.nl/tarieven. Klik daar op “gas” en kijk bij “periodieke tarieven”.
Herberekening standaard jaarverbruik gas
U kunt zelf altijd een verzoek indienen om uw standaard jaarverbruik van het gas opnieuw te laten berekening. De energieleverancier krijgt automatisch de nieuwe berekening door van het standaard jaarverbruik wat Liander heeft berekend.
1. Mijn vraag is totaal niet beantwoord.
2. Mijn standaardjaarverbruik is op magische wijze gedaald van 593 naar 531.
3. Intussen heb ik mijn jaarafrekening (februari 2022 tot en met januari 2023) gekregen, dat zou zomaar relevant kunnen zijn.
4. 531 is 460 (mijn daadwerkelijke verbruik in 2022) plus zo'n 15%. Zou 15% dan in 2022 voor mijn postcode (of hoe ze dat dan ook berekenen) gemiddeld de correctiefactor zijn?
Ik ga gewoon mijn vorige vraag terugsturen, en weer drie weken wachten op antwoord. Met dergelijke antwoorden is het geen wonder dat de wachttijd inmiddels drie weken bedraagt, want elke vraag moet drie keer worden behandeld.
In 2020 en 2022 zat ik onder de 500 m3 en in 2021 door omstandigheden daar wel boven.
Vanmiddag teruggebeld :
Mijn SJV is per januari 2023 vastgesteld op 475 m3 en dat is ook al doorgegeven aan GC.
Begrijp niet dat GC dit niet gewoon communiceert want zij hebben mijn contactgegevens i.t.t. de netbeheerder.
In ieder geval nu wel het lage capaciteitstarief in 2023
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Weinig magie in dat geval. De stand van de jaarrekening wordt altijd ingediend in de meetreeks, dus dat is de trigger geweest voor de herberekening.CodeCaster schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:06:
[...]
Vandaag, drie weken later hebben we antwoord:
[...]
Als ik alle boilerplate knip, valt op:
1. Mijn vraag is totaal niet beantwoord.
2. Mijn standaardjaarverbruik is op magische wijze gedaald van 593 naar 531.
3. Intussen heb ik mijn jaarafrekening (februari 2022 tot en met januari 2023) gekregen, dat zou zomaar relevant kunnen zijn.
Aangezien heel januari en februari in de verbruiks periode lijken te zitten, en waarschijnlijk niet vaker standen zijn ingediend in jouw geval en ik veronderstel dat je met 531 het verbruik bedoelt dat op je jaarafrekening is weergegeven (niet puur het standen verschil), dan kan dat puur en alleen het 'standaariserende effect' van de temperatuur gecorrigeerde fracties zijn. Overigens zijn die voor heel Nederland gelijk, en te vinden op de site die ik eerder genoemd heb (of via een link op eancodeboek.nl)4. 531 is 460 (mijn daadwerkelijke verbruik in 2022) plus zo'n 15%. Zou 15% dan in 2022 voor mijn postcode (of hoe ze dat dan ook berekenen) gemiddeld de correctiefactor zijn?
Het SJV bij gas heeft tot doel het verbruik in een standaard jaar te berekenen. Als je verbruik in een relatief warm jaar is, dan hoogt de berekening van het SJV dat op naar wat verwacht wordt wat het verbruik in een standaard jaar zou zijn geweest; verbruik gedeeld door temperatuur gecorrigeerde profiel fracties voor de verbruiks periode.
Jammer, want met RichieB's en mijn antwoorden ben je ook al geholpen denk ik. En mensen maar afvragen waarom die tarieven steeds hoger wordenIk ga gewoon mijn vorige vraag terugsturen, en weer drie weken wachten op antwoord. Met dergelijke antwoorden is het geen wonder dat de wachttijd inmiddels drie weken bedraagt, want elke vraag moet drie keer worden behandeld.
Ik ben er me van bewust dat het knap ingewikkeld is, maar in het algemeen is er één makkelijk regel; als er een milde winter is, dan moet je verbruik in een jaar ruim onder 500m³ blijven om te voorkomen dat je volgend jaar een SJV hebt dat hoger ligt dan 500m³.
[ Voor 4% gewijzigd door ntram op 15-02-2023 23:05 ]
Ik ben een consument, geen expert, en ik stel al een maand lang een heel eenvoudige vraag: als ik op mijn meterstanden kan zien aankomen dat mijn verbruik onder de 500 m3 gaat komen (en dat is gebleken: ik heb 460 m3 verbruikt in 2022), hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik in het < 500 m3-tarief kom voor het komende jaar, of, als dat niet mogelijk blijkt: wat is dan mijn SJV en op basis van welke gegevens is dat bepaald?ntram schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:00:toon volledige bericht
[...]
Weinig magie in dat geval. De stand van de jaarrekening wordt altijd ingediend in de meetreeks, dus dat is de trigger geweest voor de herberekening.
[...]
Aangezien heel januari en februari in de verbruiks periode lijken te zitten, en waarschijnlijk niet vaker standen zijn ingediend in jouw geval en ik veronderstel dat je met 531 het verbruik bedoelt dat op je jaarafrekening is weergegeven (niet puur het standen verschil), dan kan dat puur en alleen het 'standaariserende effect' van de temperatuur gecorrigeerde fracties (overigens zijn die voor heel Nederland gelijk). Immers het SJV bij gas heeft tot doel het verbruik in een standaard jaar te berekenen. Als je verbruik in een relatief warm jaar is, dan hoogte hij het op naar wat hij verwacht wat het in een standaard jaar zou zijn geweest; verbruik gedeeld door temperatuur gecorrigeerde profiel fracties voor de verbruiks periode.
[...]
Of helemaal niet, als je RichieB's en mijn antwoorden even doorleest. En mensen maar afvragen waarom die tarieven steeds hoger worden![]()
Ik ben er me van bewust dat het knap ingewikkeld is, maar in het algemeen is er één makkelijk regel; als er een milde winter is, dan moet je verbruik in een jaar ruim onder 500m³ blijven om te voorkomen dat je volgend jaar een SJV hebt dat hoger ligt dan 500m³.
Ik heb daar nog steeds geen duidelijk antwoord op gekregen.
Vattenfall zegt (na uren [wachten op] chats via WhatsApp): "we begrijpen de vraag niet, maar we vermoeden dat je bij de netbeheerder moet zijn".
Liander zegt: "wat vraag je me nu? Dat moet de leverancier aanleveren".
Ik: "maar zij sturen me naar jullie".
Liander (na aandringen): "ok, we verlagen het van 618 (mijn verbruik in 2020 en 2021) naar 593 (waar komt dat getal dan vandaan?)".
Ik: "op basis waarvan zijn jullie tot die gegevens gekomen?"
Liander: "weet je wat, 531, best I can do."
Ik: "nogmaals, op basis waarvan zijn jullie tot die gegevens gekomen?"
Volgens de door mij opgenomen meterstanden heb ik 460 m3 gebruikt van 01-01-2022 tot en met 31-12-2022. Volgens mijn jaarafrekening heb ik 457, gecorrigeerd (x 1,018) 465 m3 gebruikt in mijn contractperiode van 2 februari 2022 tot en met 1 februari 2023 (há, daar hebben we géén "volledige maand februari", dus mogelijk een deel van het probleem).
Dat is minder dan 500 (en in mijn optiek ook "ruim" minder), maar toch wordt mij het tarief voor 500 t/m 4000 in rekening gebracht.
Dus vertel, wat moet ik dan precies vragen aan wie, welke "shibboleet" moet ik tegen welke persoon uiten zodat mij duidelijk wordt uitgelegd waarvoor ik precies betaal, óf dat het kromme recht gebreid wordt?
Als het echt t/m is, dan zit het er in. Je moet het verbruik over het jaar nog delen door de temperatuurgecorrigeerde profielfracties voor de verbruiksperiode (zoals eerder aangegeven hier te vinden). De fracties van februari 2022 t/m januari 2023 (1 dag maakt het verschil niet) tellen op tot 0,87662854. Jouw verbruik over die periode, inclusief correctiefactoren was 465 gaf je aan, deel je dat door 0,87662854, dan kom je uit op een SJV van 530 m3. Zoals Anouar altijd zegt; "het is niet moeilijk, als je maar weet wat je doet".CodeCaster schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:18:toon volledige bericht
[...]
Ik ben een consument, geen expert, en ik stel al een maand lang een heel eenvoudige vraag: als ik op mijn meterstanden kan zien aankomen dat mijn verbruik onder de 500 m3 gaat komen (en dat is gebleken: ik heb 460 m3 verbruikt in 2022), hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik in het < 500 m3-tarief kom voor het komende jaar, of, als dat niet mogelijk blijkt: wat is dan mijn SJV en op basis van welke gegevens is dat bepaald?
Ik heb daar nog steeds geen duidelijk antwoord op gekregen.
Vattenfall zegt (na uren [wachten op] chats via WhatsApp): "we begrijpen de vraag niet, maar we vermoeden dat je bij de netbeheerder moet zijn".
Liander zegt: "wat vraag je me nu? Dat moet de leverancier aanleveren".
Ik: "maar zij sturen me naar jullie".
Liander (na aandringen): "ok, we verlagen het van 618 (mijn verbruik in 2020 en 2021) naar 593 (waar komt dat getal dan vandaan?)".
Ik: "op basis waarvan zijn jullie tot die gegevens gekomen?"
Liander: "weet je wat, 531, best I can do."
Ik: "nogmaals, op basis waarvan zijn jullie tot die gegevens gekomen?"
Volgens de door mij opgenomen meterstanden heb ik 460 m3 gebruikt van 01-01-2022 tot en met 31-12-2022. Volgens mijn jaarafrekening heb ik 457, gecorrigeerd (x 1,018) 465 m3 gebruikt in mijn contractperiode van 2 februari 2022 tot en met 1 februari 2023 (há, daar hebben we géén "volledige maand februari", dus mogelijk een deel van het probleem).
Nou, je verbruik mag dan ruim minder zijn geweest dan 500, maar dat is niet het criterium. Het criterium is het standaardjaarverbruik; je verbruik gecorrigeerd naar een standaard jaar qua temperatuurcondities.Dat is minder dan 500 (en in mijn optiek ook "ruim" minder), maar toch wordt mij het tarief voor 500 t/m 4000 in rekening gebracht.
Ik hoop dat ik je hierbij het antwoord gegeven heb. Gelukkig heb je een redelijke recht toe recht aan situatie.Dus vertel, wat moet ik dan precies vragen aan wie, welke "shibboleet" moet ik tegen welke persoon uiten zodat mij duidelijk wordt uitgelegd waarvoor ik precies betaal, óf dat het kromme recht gebreid wordt?
Is het niet raar dat het "standaard" jaarverbruik altijd hoger is dan het werkelijk jaarverbruik? Ik zou het kunnen geloven als het gemiddeld klopt, maar ik heb nog nooit gezien dat het lager is dan wat er verbruikt is.ntram schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:55:
[...]
Nou, je verbruik mag dan ruim minder zijn geweest dan 500, maar dat is niet het criterium. Het criterium is het standaardjaarverbruik; je verbruik gecorrigeerd naar een standaard jaar qua temperatuurcondities.
Het is onvermogen, mede ingegeven door het leveranciersmodel en verergerd door privacy-voorzorgsmaatregelen. Echter, zoals je ook bij @CodeCaster ziet, zelfs in situaties waarbij je het heel makkelijk na te rekenen is op basis van de jaarrekening en de publiek beschikbare temperatuur gecorrigeerde profielfracties, wordt het blijkbaar nog niet begrepen.RichieB schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:39:
@CodeCaster Schetst het probleem heel helder: de onwil of onvermogen om transparant te zijn in de berekening van het SJV. Volgens mij is dat juridisch niet houdbaar: bij een geschil voor de geschillencommissie of rechter zullen ze echt moeten laten zien hoe ze het hebben berekend. Maar het is natuurlijk waanzin dat dit de enige manier is om er achter te komen.
Dus beste lezers van deze thread;
a) 'een jaar verbruik' en een 'standaardjaarverbruik' zijn heel verschillende dingen. De standaardisatie, de correctie naar een jaar met gemiddelde temperatuurcondities, is wat vaak niet begrepen wordt.
b) Deel eerst eens het verbruik op je laatste jaarafrekening door de temperatuur gecorrigeerde profielfracties voor de periode waar de jaarrekening over ging.
Dan heb je waarschijnlijk al de verklaring voor de indeling.
c) Indien dit niet de indeling verklaart, vraag dan via leverancier de bij de netbeheerder ingediende standen over de afgelopen twee jaar op, en pas daar de rekenregels op toe uit de Informatiecode Elektriciteit en Gas zoals ook al eerder geciteerd in deze thread.
Als het lager is, dan wordt er niet geklaagdRemcoDelft schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:58:
[...]
Is het niet raar dat het "standaard" jaarverbruik altijd hoger is dan het werkelijk jaarverbruik? Ik zou het kunnen geloven als het gemiddeld klopt, maar ik heb nog nooit gezien dat het lager is dan wat er verbruikt is.
[ Voor 28% gewijzigd door ntram op 16-02-2023 19:26 ]
Bedankt! Dat is een duidelijker antwoord dan alles wat ik met uren chatten en ettelijke keren heen en weer mailen heb gekregen. Het SJV van ~530 klopt dus bij mijn daadwerkelijke verbruik van ~460, en dat is dan prima.ntram schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:55:toon volledige bericht
[...]
Als het echt t/m is, dan zit het er in. Je moet het verbruik over het jaar nog delen door de temperatuurgecorrigeerde profielfracties voor de verbruiksperiode (zoals eerder aangegeven hier te vinden). De fracties van februari 2022 t/m januari 2023 (1 dag maakt het verschil niet) tellen op tot 0,87662854. Jouw verbruik over die periode, inclusief correctiefactoren was 465 gaf je aan, deel je dat door 0,87662854, dan kom je uit op een SJV van 530 m3. Zoals Anouar altijd zegt; "het is niet moeilijk, als je maar weet wat je doet".
[...]
Nou, je verbruik mag dan ruim minder zijn geweest dan 500, maar dat is niet het criterium. Het criterium is het standaardjaarverbruik; je verbruik gecorrigeerd naar een standaard jaar qua temperatuurcondities.
[...]
Ik hoop dat ik je hierbij het antwoord gegeven heb. Gelukkig heb je een redelijke recht toe recht aan situatie.
Blijven bij mij de vragen:
• (Hoe) kan iemand Vattenfall (of om het even welke energieleverancier) triggeren om eerder dan bij de jaarafrekeningen mijn verbruik door te geven aan de netbeheerder?
• Waarom weten die helpdesks hier niets van, of doen ze alsof?
• Er is dus blijkbaar vraag naar een website waar je je verbruik per jaar/maand/week/dag/uur moet kunnen inkloppen of uploaden, die dan de taak van de energieleverancier en netbeheerder overneemt en jou duidelijk informeert over je SJV?
Volgens mij begrijpt het merendeel van de mensen in deze thread dat wel, ik heb zelf ook verschillende malen gevraagd (hier en op chat) welke factoren, correcties, voorwaarden, wat dan ook over de ruwe getallen heen gehaald worden.ntram schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:11:
'een jaar verbruik' en een 'standaardjaarverbruik' zijn heel verschillende dingen. De standaardisatie, de correctie naar een jaar met gemiddelde temperatuurcondities, is wat vaak niet begrepen wordt.
Jij bent naar mijn weten de eerste die ons vier dagen geleden voorziet van een daadwerkelijke bron plus de instructie hoe die fracties toe te passen op je verbruik om zo tot je SJV te komen.
[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 16-02-2023 19:36 ]
Daar doe ik het voor.CodeCaster schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:25:
[...]
Bedankt! Dat is een duidelijker antwoord dan alles wat ik met uren chatten en ettelijke keren heen en weer mailen heb gekregen.
Een leverancier mag voor elke dag een stand indienen bij de netbeheerder. Vroeger waren de systemen van sommige leveranciers hier echter niet op ingericht. Of dat nog zo is weet ik niet. Vragen staat natuurlijk vrij.Blijven bij mij de vragen:
• (Hoe) kan iemand Vattenfall (of om het even welke energieleverancier) triggeren om eerder dan bij de jaarafrekeningen mijn verbruik door te geven aan de netbeheerder?
Goede vraag. De berekening van het SJV is natuurlijk niet 'hun' proces, maar vanwege het leveranciersmodel ('het gezicht naar de klant') zijn ze wel verantwoordelijk om het uit te leggen, net als andere zaken die door de netbeheerder worden uitgevoerd.• Waarom weten die helpdesks hier niets van, of doen ze alsof?
Goed idee, opper het bij je leverancier en netbeheerder, die kunnen het inbrengen bij het MFF.• Er is dus blijkbaar vraag naar een website waar je je verbruik per jaar/maand/week/dag/uur moet kunnen inkloppen en uploaden, die dan de taak van de energieleverancier en netbeheerder overneemt en jou duidelijk informeert over je SJV?
[ Voor 6% gewijzigd door ntram op 16-02-2023 20:06 ]
De hoogste jaarsom van temperatuurgecorrigeerde jaarfracties is van
2020-12-26T08:00:00+01:00 tot 2021-12-28T08:00:00+01:00 met een som van 0.99874126 (minder dan 1).
Het ongeveer driejarig gemiddelde geeft een correctiefactor van 0.91; gemiddeld moest je dus minder dan 455 m³ gebruiken om voor het lagere tarief in aanmerking te komen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/guLW7vELvw8EwlzKIEyJc9Vo.png?f=user_large)
Datum is de einddatum van de periode van 365 dagen (sorry voor het schrikkeljaar).
(google sheet)
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 16-02-2023 21:06 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
- Uitleg hoe het SJV wordt berekend
- Verwijzing naar https://mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden
- Rekenvoorbeelden
Geen zin om daarop te wachten, dus wat HTML en JS in elkaar getoverd: https://www.codecaster.nl/sjv.html (niet responsive).ntram schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:57:toon volledige bericht
[...]
Daar doe ik het voor.
[...]
Een leverancier mag voor elke dag een stand indienen bij de netbeheerder. Vroeger waren de systemen van sommige leveranciers hier echter niet op ingericht. Of dat nog zo is weet ik niet. Vragen staat natuurlijk vrij.
[...]
Goede vraag. De berekening van het SJV is natuurlijk niet 'hun' proces, maar vanwege het leveranciersmodel ('het gezicht naar de klant') zijn ze wel verantwoordelijk om het uit te leggen, net als andere zaken die door de netbeheerder worden uitgevoerd.
[...]
Goed idee, opper het bij je leverancier en netbeheerder, die kunnen het inbrengen bij het MFF.
Ik kom nog niet uit de berekening per maand en weet ook niet of dat mogelijk is; je kunt dus ook je jaarverbruik bij een willekeurige maand inkloppen. Het jaartotaal lijkt aardig te kloppen.
Nogmaals bedankt voor het zetje in de goede richting.
[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 16-02-2023 23:31 ]
Maar hoeveel mensen zou je benadelen als je over jaarverbruik zou praten in plaats van SJV? Hoeveel mensen zouden er voordeel van hebben?
En voor de netbeheerders: hoeveel extra mutaties zou het kosten/opleveren?
Soms is het slimmer om het proces te vereenvoudigen en te accepteren dat het voor een paar promille van de gasgebruikers nadeliger is. Simpele regel, minder werk, minder vragen.
Zeker voor die groep die onder de 4000 m3 zit.
A'dam PVOutput
Helaas geen verschil op de rekening.
Na een uitgebreide chat met Engie geven ze aan dat ik vanaf de volgende afrekening het tarief gecompenseerd krijg.
Ik ga hier mee accoord.
Nu zorgen dat ik onder die 500m3 blijf.
Kan je misschien nog 1 ding verhelderen? In deze thread is ook wel eens een link naar https://www.mffbas.nl/documenten/ langsgekomen voor de profielfracties. Deze zijn compleet anders dan die van mijnenergiedata (nog afgezien van het feit dat die van mffbas fracties per kwartier (welke idioot bedenkt dat) lijkt te bevatten).
Hoe kan ik als leek te weten komen wat de ware bron van die fracties is waar de netbeheerders mee rekenen? De informatiecode helpt me daar ook niet
(Met de getallen van mijnenergiedata kom ik over de afgelopen jaarrekening op een SJV van 501 m3 uit 🤬 , met die van mffbas op 460 oid.)
[ Voor 0% gewijzigd door _jap_ op 18-02-2023 11:05 . Reden: woordvolgorde raar ]
De naam zegt al, capaciteits-tarief. Daar zijn nu grenswaarden en een rekenmodel voor gekozen. Als jij in een "standaardjaar" minder dan 500 m3 verbruikt neem je gemiddeld minder beslag op het gasnet dan wanneer je 1000m3 verbruikt.ericplan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:40:
Ik vraag me nog steeds af waar die exercitie met het SJV voor nodig is. Ik begrijp de achterliggende gedachte en correcties. Het moet allemaal eerlijk.
Maar hoeveel mensen zou je benadelen als je over jaarverbruik zou praten in plaats van SJV? Hoeveel mensen zouden er voordeel van hebben?
En voor de netbeheerders: hoeveel extra mutaties zou het kosten/opleveren?
Soms is het slimmer om het proces te vereenvoudigen en te accepteren dat het voor een paar promille van de gasgebruikers nadeliger is. Simpele regel, minder werk, minder vragen.
Zeker voor die groep die onder de 4000 m3 zit.
Wil je het eerlijk maken, schaf je de boel af en ga je de netbeheerder weer variabel per kuub of KWh transport betalen net zoals vroeger. Omdat iedereen straks toch aan de slimme meter is, kan je voor oververbruik op bepaalde dagen zelfs nog een toeslag in rekening brengen.
Tijd dat ze het SJV gaan corrigeren voor klimaatverandering, het huidige gemiddelde zit boven het langetermijngemiddelde. Maar dat zal wel niet, klimaatverandering wordt alleen gebruikt om meer te betalen.ntram schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Als het lager is, dan wordt er niet geklaagdHet is een langjarig gemiddelde, afgelopen 20 jaar uit mijn hoofd. Niets is zo veranderlijk als het weer, en inderdaad ligt het de afgelopen jaren vaak boven het langjarig gemiddelde. Als troost; je hebt echt liever de hogere netbeheerderskosten voor gas die een warm jaar met zich meebrengen, dan de hoge stookkosten die een koud jaar met zich meebrengen.
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel de exercitie om jaarverbruik om te rekenen naar SJV, terwijl die grens voor het capaciteitstarief gewoon bij 500 m3 blijft liggen._JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:36:
[...]
De naam zegt al, capaciteits-tarief. Daar zijn nu grenswaarden en een rekenmodel voor gekozen. Als jij in een "standaardjaar" minder dan 500 m3 verbruikt neem je gemiddeld minder beslag op het gasnet dan wanneer je 1000m3 verbruikt.
Wil je het eerlijk maken, schaf je de boel af en ga je de netbeheerder weer variabel per kuub of KWh transport betalen net zoals vroeger. Omdat iedereen straks toch aan de slimme meter is, kan je voor oververbruik op bepaalde dagen zelfs nog een toeslag in rekening brengen.
A'dam PVOutput
Op MFFBAS (vroeger NEDU) worden de 'componenten' verschaft om de profielfracties voor gas te berekenen. Je hebt vervolgens de temperatuur nodig om de temperatuurgecorrigeerde fracties te berekenen. Ik denk dat het verschil dat jij ziet komt doordat je alleen de TOP (temperatuur onafhankelijke deel) gebruikt, en de RER (temperatuurafhankelijke deel) vergeten bent._jap_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:04:
Dank je wel @ntram voor de uitgebreide uitleg!
Kan je misschien nog 1 ding verhelderen? In deze thread is ook wel eens een link naar https://www.mffbas.nl/documenten/ langsgekomen voor de profielfracties. Deze zijn compleet anders dan die van mijnenergiedata (nog afgezien van het feit dat die van mffbas fracties per kwartier (welke idioot bedenkt dat) lijkt te bevatten).
Hoe kan ik als leek te weten komen wat de ware bron van die fracties is waar de netbeheerders mee rekenen? De informatiecode helpt me daar ook niet
(Met de getallen van mijnenergiedata kom ik over de afgelopen jaarrekening op een SJV van 501 m3 uit 🤬 , met die van mffbas op 460 oid.)
Als je de temperatuurgecorrigeerde fracties van mijnenergiedata gebruikt, zit je hoe dan ook goed. Dat zijn dezelfde gegevens die de netbeheerders gebruiken. Tenzij je aan de slag wil met TOP, TAP, RER, TST (zie MFFBAS plus de formules in de codes) en de gegevens van het KNMI.
Goed idee. Let op dat de de laatste link die je noemt niet werkt, maar de eerste wel; https://mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaardenRichieB schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:05:
@ntram Is het niet mogelijk om de klantenservice van de netbeheerders (en eigenlijk ook de energieleveranciers) bij vragen over het SJV een PDF te laten verstrekken met daarin:Of nog makkelijker: zet dit op https://mijnenergiedata.nl/ en zorg dat de klantenservice die website doorgeeft.
- Uitleg hoe het SJV wordt berekend
- Verwijzing naar https://mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden
- Rekenvoorbeelden
De link is; https://mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaardenProton_ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:55:
https://mijnenergiedata.nl/ zelf geeft nu een 404, dus daar kan wel wat info bij
Wat weer een logische plek zou zijn voor wat statische content, gebruiksvriendelijkheid en duiding
Dat vind je hier, onder kopje B3.4.2heintjeput schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:02:
Ik ben ook aan het kijken naar mijn capaciteitstarief bij Enexis, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Het afgelopen contractjaar (bij Pure Energie) heb ik 440m3 gebruikt, het kalenderjaar 2022 was net nog 550m3. Weet iemand op welke manier het jaar genomen wordt? Contractjaar of kalenderjaar?
Het standaardjaarverbruik wordt door de regionale netbeheerder geactualiseerd indien er sprake is van een relevante verbruiksperiode. De verbruiksperiode wordt relevant geacht, indien de periode tussen twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat, hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van afgelezen of uitgelezen meterstanden. Het standaardjaarverbruik bestaat uit een positief getal.
Contractjaar. Het is een mild jaar geweest, dus ik vermoed dat je helaas wederom boven de 500m3 komt qua SJV. Echter, zoek via de link op eancodeboek.nl makkelijk zelf de fracties op om het te berekenen.heintjeput schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:02:
Ik ben ook aan het kijken naar mijn capaciteitstarief bij Enexis, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Het afgelopen contractjaar (bij Pure Energie) heb ik 440m3 gebruikt, het kalenderjaar 2022 was net nog 550m3. Weet iemand op welke manier het jaar genomen wordt? Contractjaar of kalenderjaar?
Het is dus contractjaar maar de volledige maanden januari en februari moeten we wel inzitten. Net even het aantal graaddagen teruggekeken en dat was idd 15-25% lager dan de vorige jaren. Dan heeft het helaas nog geen zin om er werk van te maken.ntram schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 01:03:
[...]
Contractjaar. Het is een mild jaar geweest, dus ik vermoed dat je helaas wederom boven de 500m3 komt qua SJV. Echter, zoek via de link op eancodeboek.nl makkelijk zelf de fracties op om het te berekenen.
Het zou evengoed niet nodig moeten zijn om er werk van te maken. Het wordt automatisch berekend volgens de eerder vermelde manier.heintjeput schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:11:
[...]
Het is dus contractjaar maar de volledige maanden januari en februari moeten we wel inzitten. Net even het aantal graaddagen teruggekeken en dat was idd 15-25% lager dan de vorige jaren. Dan heeft het helaas nog geen zin om er werk van te maken.
Hoewel er niets mis is met graaddagen, is het wellicht eenvoudiger om gewoon de temperatuur-gecorrigeerde fracties te downloaden.
Enexis: Wij gegeven de standen wel door aan de leverancier maar om de netbeheerkosten te kunnen verlagen moet de leverancier dit weer aan ons doorgeven.
EasyEnergy. Of ze zeggen dat ze met 1 á 2 dagen contact opnemen (wat niet gebeurd) of zoals net een dicussie dat ze nooit de standen doorgeven aan de netbeheerder, dat zou vreemd zijn wat ze krijgen de standen juist van dezelfde netbeheerder.
Zucht.
Dus wil je iets van Liander en niet bellen dan zou ik facebook gebruiken.
Tamelijk zinloos om contact op te nemen met de netbeheerder hierover, zie mijn eerdere posts in dit topic. De berekening is automatisch en de belangrijkste beïnvloedende factoren zijn de standen die de leverancier indient.jobr schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:24:
Vandaag via facebook een berichtje gestuurd voor een herberekening SJV. Opo website stond een wachttijd van 21 dagen voor email. Op facebook binnen 40 minuten antwoord eb vervolg aangegeven.
Dus wil je iets van Liander en niet bellen dan zou ik facebook gebruiken.
Heb je zelfs al op basis van de opnames voor je jaarafrekening (die standen moeten de leveranciers altijd indienen) en de temperatuur gecorrigeerde fracties je SJV berekend?
Heb je al uitgerekend op welk SJV dat uitkomt met behulp van de temperatuur gecorrigeerde fracties. Jaarverbruik <> Standaard jaarverbruik.Nopheros schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:54:
Heb zelf in de afgelopen 12 maand ongeveer 320m3 gas verbruikt. Ben inmiddels al een paar weken bezig met Enexis en EasyEnergy maar kom er niet uit.
Enexis: Wij gegeven de standen wel door aan de leverancier maar om de netbeheerkosten te kunnen verlagen moet de leverancier dit weer aan ons doorgeven.
EasyEnergy. Of ze zeggen dat ze met 1 á 2 dagen contact opnemen (wat niet gebeurd) of zoals net een dicussie dat ze nooit de standen doorgeven aan de netbeheerder, dat zou vreemd zijn wat ze krijgen de standen juist van dezelfde netbeheerder.
Zucht.
Wat Enexis zegt klopt helemaal, en wat EasyEnergy lijkt te zeggen is verontrustend, niet de bedoeling, maar kan wel. De leveranciers zijn verplicht om minstens de jaarafrekening standen door te geven aan de netbeheerder. Als ze dat niet binnen de termijnen doen, dan 'repareert' de netbeheerder dat namens de leverancier.
De leverancier is een blijft je aanspreekpunt en de bron voor de oplossing. Echter, als zij niet meer dan alleen de jaarstanden willen doorgeven (of laten repareren), dan kun je weinig anders doen dan wachten tot die worden ingediend in de meetreeks. Tenzij je wisselt naar een andere leverancier. Misschien ook meteen een goed moment om een prijsvergelijking te doen, zie het dynamische prijzen topic.
Zodra de nieuwe Energiewet is geïmplementeerd is het gepingpong met standen hopelijk voorbij en worden er waarschijnlijk maandelijks standen vastgesteld door de netbeheerder.
[ Voor 4% gewijzigd door ntram op 30-04-2023 17:13 ]
Ik ben met je eens dat zo'n tool wenselijk zou zijn, maar er zijn een hele reeks problemen (waaronder leveranciersmodel, authentificatie) die dat vrijwel onmogelijk maken voor de netbeheerder om dit te faciliteren. Voor zowel leveranciers als netbeheerders is het onwaarschijnlijk dat het aantal klachten hierover opweegt versus de investering die nodig zijn c.q. uitdagingen die overwonnen moeten worden.RichieB schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:03:
@ntram Zolang de consument het SJV niet zelf kan uitrekenen met een tool van de energieleverancier en/of netbeheerder is contact opnemen met hen zeker niet zinloos. Hoe meer signalen hierover, hoe beter.
Contact met ACM zou productiever zijn. Transparantie hoe een belangrijke factor van de gas rekening tot stand komt zou toch wel fijn zijn.
Goed, je hebt blijkbaar niet de moeite genomen om de eerdere posts met uitleg over de berekening van het standaard jaarverbruik door te nemen. 444 m3 in het afgelopen jaar met een zeer milde winter betekent zeker geen SJV onder 500 kuub, daar is weinig magie aan.RemcoDelft schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:11:
De afgelopen 12 maanden heb ik 444 kuub gas verbruikt, Liander is de netbeheerder. Ze lezen elke dag meterstanden uit, dus ik zou hopen dat ze zelfstandig het tarief van mijn gasaansluiting verlagen, maar ze zullen wel weer op magische wijze op >500 kuub uitkomen.
Afgelopen jaar verbruik van 440m3 op de jaar afrekening. Maar tarief voor 500m3 afgerekend en ook voor het nieuwe jaar.
Natuurlijk gebeld. Standaard reacties:
-Aangeven dat ik moet bellen met de netbeheerder. Waar ik geen contract mee heb.
-dom verhaal over SJV, tweakers geeft meer/betere informatie. Voorbeeld: Dat het een gemiddelde zou zijn van de afgelopen 5 jaar.

-niks willen doen/oppakken.
-geen berekening willen geven hoe het (SJV) is opgebouwd voor mij. Waar komen ze bijvoorbeeld op.
-geen actie voor de afgelopen periode.
-geen actie voor het aankomende jaar.
Dat dit anno 2023 zo slecht geregeld is. Ongelofelijk. Erg klantonvriendelijk.
Natuurlijk een klacht aangemaakt. Maar geen zinnige/correcte reactie daarop gehad.
Zelfs geen reactie op mijn vragen. Alleen doorverwijzing naar netbeheerder en een iets betere uitleg van SJV.
[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 03-05-2023 15:10 ]
Momenteel zitten wij nog bij Vattenfall, maar ik verwacht binnen een maand of twee over te stappen. Maakt dat uit voor de -500kuub en moet ik nu ergens aan de bel trekken of september even afwachten?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dit topic is gesloten.