This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De linkjes kloppen inderdaad niet... en ik kan ze ook niet 'fixen' voor je, krijg een 404 van dropboxlithoijen schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:08:
Aangezien ik mezelf ook stort op een nieuwbouw project meld ik mijzelf hier voor goed advies.
....
Sorry voor de vele plaatjes, maar hopelijk zegt dit meer dan een lap tekst![]()
Hebben jullie nog op en/of aanmerkingen of ander advies?
[ Voor 56% gewijzigd door NovapaX op 30-04-2015 11:16 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dat kunststof voor kozijnen een goede optie is, wil nog niet zeggen dat kunststof voor elke toepassing in huis een goede optie is. Een huis compleet van kunststof (wat overigens een behoorlijk brede term is) bouwen is domweg geen goede optie. Verschillende materialen zijn op verschillende plekken het meest geschikt. Dwarsbalken hebben doorgaans niets te leiden, en er zijn genoeg huizen van honderden (!) jaren oud die hun originele houten dakconstructie nog hebben. Daar kunststof toepassen lijkt me dus zinloos.DerKleinePunkt schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:14:Kijkende naar de lange termijn lijkt mij kunststof ideaal door mijn ervaringen met kozijnen. Je hoeft ze niet te schilderen, bij een goede kwaliteit behalve wassen niet te onderhouden en vocht heeft geen invloed op kunststof.
Ik zie trouwens niet in waarom hout makkelijker te verwerken is dan kunststof. Hebben jullie meer toelichting voor mij? Bij kunststof is het op maat zagen, plaatsen en vergeten (er vanuit gaande dat het geschikt is uiteraard). Bij het zagen van materiaal krijg je bij beide ook afval.
Het punt over dat vocht niet het uitgangspunt moet zijn vind ik valide. Maar als het dak onverhoopt zo lek als een mandje wordt, dan hoef ik niet bang te zijn dat er iets gaat rotten aan de volledige constructie.
Mocht je goedkoop een sterke dakconstructie kiezen, dan zou ik nog eerder voor een volledig stalen constructie gaan, afgewerkt met golfplaten in de vorm van dakpannen. Dat is normaliter gezien relatief goedkoop en licht. Echter: doordat de traditionele dakconstructies (met hout) vaker toegepast worden, zul je zien dat die in de praktijk vaak goedkoper zijn.
Met andere woorden: hout in een dakconstructie is (voor woonhuizen) domweg de beste keuze.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik zie het, ben nog even ruzie aan het maken met mijn dropbox. Volgens mij zou het moeten werken, maar ik doe duidelijk nog wat fout.
Edit: ik snap wat ik fout deed, weer wat geleerd vandaag, de plaatjes zouden nu moeten werken!
[ Voor 14% gewijzigd door lithoijen op 30-04-2015 11:38 ]
Maar gezien het feit dat alle vergunningen rond zijn zal je daar niet zoveel meer aan gaan wijzigen vermoed ik
Verder vind ik het er best wel leuk uitzien binnen, naar mijn smaak wat veel hoekjes, maar dat is waarschijnlijk 1 van de redenen dat je zelf nieuw bouwt.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
- Ramen misschien wat breder? Raamhout van 67*2 + 56*2 =246. Daardoor verlies je een kwart van je glasvlak bij de te openen delen. Bij het smalle zolderraampje hou je niks over.
- Bij de achtergevel zou ik het veluxraam weghalen en een breder dakkapel nemen.
- Bijkeuken/hal is enorm. Gaat erg ten koste van de ruimte in studie/woonkamer. Hierdoor lijkt de woonkamer uit proportie tot het huis. Ik zou een veel grotere woonkamer verwachten. Je zou de meterkast plus muur bijna een meter naar achter kunnen doen. Dan (dubbele) toegangsdeur naar woonkamer als je niet onder de trap door wilt. Let erop dat de meterkast op die plek vaak knel komt met de invoerbocht en/of funderingsbalk.
- Garage uitlijnen met het huis en als je de perceelgrens wilt volgen dat met die gevel op de erfgrens doen i.p.v. de hele garage draaien. Het ziet er erg vreemd uit op tekening.
- De garage zou ik een meter extra naar achteren zetten om wat adem te krijgen bij je poort, met een meter is dat krap en onhandig.
- De voordeur van de garage zou ik naar de zijkant verplaatsen ipv het raam, nu zitten de poort en garage elkaar in de weg. Ook de garagedeur naar buiten laten draaien i.p.v. naar binnen.
- Je hebt enorme slaapkamers, ik zou er eigenlijk vier verwachten op de verdieping of een eigen badkamer voor de master bedroom.
- studeerkamer op de verdieping of wellicht afsluitbaar maken met en suite deuren?
- gebruik je WTW? Want de aan- en toevoer zitten wat dicht bij elkaar. Zal regeltechnisch wel kunnen, maar toch.
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 30-04-2015 12:00 ]
@PaT:
Je opmerking mbt tot nokhoogte kan ik plaatsen, ik snap je punt maar vind dit zelf niet zo'n issue denk ik. Constructie technisch lijkt me dit eerlijk gezegd makkelijker uitvoerbaar en het geeft op zolder wat meer ruimte natuurlijk. Wat betreft de hoekjes, dat valt toch wel mee? bedoel je bijvoorbeeld de sprong in de voorgevel?
@Señor Sjon
Ik ben het helemaal met je eens dat de zolder ramen erg smal/klein zijn, hier komt hier niet veel licht meer door. Vind ik inderdaad een nadeel van dit ontwerp, maar ik ben het wel met mijn architect eens dat grotere ramen hier niet mooi staan.
Het velux raampje zit in de overloop, het dakraam in de badkamer, daar kan ik dus niet 1 groot raam plaatsen. Het raampje moet voor wat natuurlijk licht op de overloop zorgen.
Bijkeuken/hal is inderdaad erg groot, een en ander hangt ook samen met de locatie van de dragende muren. Wel valt het wat oppervlakte mee als je dit ontwerp vergelijkt met een losse hal/berging. Twee kleine ruimtes nemen dan meer vierkante meters in als 1 grote.
Garage is op mijn verzoek uitgelijnd met de perceelgrens ipv op het huis. Dit ziet er op tekening inderdaad vreemd uit, bovendien maakt het het bouwen ook iets lastiger. Er staan wel wat voordelen tegenover: Beter gebruik van het perceel, anders krijg ik een nutteloze strook grond langs mijn garage die niet te onderhouden is, of een schuine wand in mijn garage wat ik niet zo zie zitten. Het uitzicht vanuit de keuken de tuin in word wat weider. Mijn broer heeft hetzelfde met zijn garage, daar zie je het in de praktijk helemaal niet, laat staan dat het me stoort.
Ik had de garage eerder verder naar achteren gepland,maar heb me door mijn architect laten ompraten. Ik vond dat hij toch een paar sterke argumenten voor het huidige ontwerp had: Nu is het mogelijk om droog in mijn garage te komen, vandaar ook de locatie van de deur, die ligt nu onder het overstek/afdak wat een droge toegang mogelijk maakt, ook tijdens een stortbui. Bovendien word de oprit dan nog langer, wat ik zonde van de ruimte vind, die ruimte heb ik liever in mijn tuin denk ik. De garagedeur moet dan bijna wel naar binnen open anders wordt het inderdaad erg krap. Ik kan natuurlijk altijd nog rechtsom het huis als ik met groot spul aan de achterzijde van het huis moet zijn
Ik verwacht geen 4 slaapkamers of een extra badkamer nodig te hebben, wel vind ik de kleedruimte erg groot en twijfel ik eraan om die zo uit te voeren. Dit zijn verder geen dragende muren, dus daar kan ik nog mee spelen.
Helemaal eens met je idee voor en suite deuren, daar zat ik zelf ook over na te denken.
Ja er is een WTW voorzien, maar het is dan toch alleen handig als de aan/afvoer dan dicht bij elkaar ligt, of mis ik nu iets?
Leuk jullie op aanmerkingen, ik had hier eerder moeten posten
Maar aan de hand van de tekeningen zie ik alleen MV-afvoerpunten eigenlijk.
Ik ben het in grote lijnen wel eens met de punten die Sjon hierboven al noemt.
Verder nog wat dingen die me opvallen.
- Is de rand van het afdak voor de garage evenwijdig met de garagedeur of met de voorgevel van het huis (ik hoop het laatste)
- De zolder wordt wel heel donker zo, ik weet niet of je hier nog wat mee wilt gaan doen, maar een dakraam of twee zou geen kwaad kunnen dan
- Het hele ontwerp komt op mij erg 'Belgisch' over klopt dat? Dat is verder geen waarde-oordeel hoor, ik mis alleen een beetje het 'spannende' erin.
Sparql TV wiki
Die ruimte neemt nu grofweg een kwart van je begane grond in beslag. Het voelt zo... loos. Aangezien je garage geïsoleerd is, zou daar ook de wasmachine/droger heenkunnen. De kast in de bijkeuken kan je dan als garderobe voor schoenen/jassen gebruiken.lithoijen schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:38:
bedankt voor jullie inzichten! Grappig dat veel van jullie opmerkingen ook tijdens de ontwerp fase zijn besproken met de architect.
@PaT:
Je opmerking mbt tot nokhoogte kan ik plaatsen, ik snap je punt maar vind dit zelf niet zo'n issue denk ik. Constructie technisch lijkt me dit eerlijk gezegd makkelijker uitvoerbaar en het geeft op zolder wat meer ruimte natuurlijk. Wat betreft de hoekjes, dat valt toch wel mee? bedoel je bijvoorbeeld de sprong in de voorgevel?
@Señor Sjon
Ik ben het helemaal met je eens dat de zolder ramen erg smal/klein zijn, hier komt hier niet veel licht meer door. Vind ik inderdaad een nadeel van dit ontwerp, maar ik ben het wel met mijn architect eens dat grotere ramen hier niet mooi staan.
Het velux raampje zit in de overloop, het dakraam in de badkamer, daar kan ik dus niet 1 groot raam plaatsen. Het raampje moet voor wat natuurlijk licht op de overloop zorgen.
Bijkeuken/hal is inderdaad erg groot, een en ander hangt ook samen met de locatie van de dragende muren. Wel valt het wat oppervlakte mee als je dit ontwerp vergelijkt met een losse hal/berging. Twee kleine ruimtes nemen dan meer vierkante meters in als 1 grote.
De garage uitlijnen met je woning en één muur schuin laten lopen met de erfgrens is niet zo spannend, vooral aangezien het een plat dak is. Dan is wel alles evenwijdig/parallel en dat ziet er veel rustiger uit.Garage is op mijn verzoek uitgelijnd met de perceelgrens ipv op het huis. Dit ziet er op tekening inderdaad vreemd uit, bovendien maakt het het bouwen ook iets lastiger. Er staan wel wat voordelen tegenover: Beter gebruik van het perceel, anders krijg ik een nutteloze strook grond langs mijn garage die niet te onderhouden is, of een schuine wand in mijn garage wat ik niet zo zie zitten. Het uitzicht vanuit de keuken de tuin in word wat weider. Mijn broer heeft hetzelfde met zijn garage, daar zie je het in de praktijk helemaal niet, laat staan dat het me stoort.
Het gaat om een meter. De ene meter aan de achterkant mis je niet, maar je hebt waar je de tuin binnenkomt wel een veel minder benauwde entree en je kan daar een lekker brede poort nemen van 1.2 meter ofzo. Heb het thuis ook en het is ideaal. Motor met zijkoffers kan zonder moeite de tuin in hier voor een wasbeurt.Ik had de garage eerder verder naar achteren gepland,maar heb me door mijn architect laten ompraten. Ik vond dat hij toch een paar sterke argumenten voor het huidige ontwerp had: Nu is het mogelijk om droog in mijn garage te komen, vandaar ook de locatie van de deur, die ligt nu onder het overstek/afdak wat een droge toegang mogelijk maakt, ook tijdens een stortbui. Bovendien word de oprit dan nog langer, wat ik zonde van de ruimte vind, die ruimte heb ik liever in mijn tuin denk ik. De garagedeur moet dan bijna wel naar binnen open anders wordt het inderdaad erg krap. Ik kan natuurlijk altijd nog rechtsom het huis als ik met groot spul aan de achterzijde van het huis moet zijn
De deur naar de garage gaat je in de praktijk in de weg zitten in dit 'buitenhalletje'. Die zou ik sowieso naar de zijkant verplaatsen. Dan is hij gelijk makkelijker bereikbaar vanuit de tuin en heb je naast de garagedeur ruimte voor een stelling met autopoetsmiddelen o.i.d. In ieder geval makkelijk voor de eerste grijp. Nu heb je pas echt ruimte voor stellingen/werkbank aan de achterkant van de garage.
De stortbui redenatie is leuk, maar dat overkomt je <1 keer per jaar. En stortbuien hebben de eigenschap kort te zijn. Bij vertrek kan je het plannen en bij terugkomst moet je een paar meter door de regen? Ik zou het maken op praktisch nut en niet op die ene uitzondering. Bij een wat groter halletje kan je ook eventuele vuilcontainers tegen de achtergevel zetten (dicht bij bijkeuken) en er alsnog makkelijk langslopen. En dan nog kan je voor de luifel van je voordeur parkeren.
Ik zou echt de boel uitlijnen met het huis, de garage staat er gewoon te dicht op. Het ziet er op tekening vreemd uit.
Zou ik zeker doen. In principe ben je niet zoveel in die ruimte, dus die meters kan je misschien beter inzetten. En hoe groter de kast, hoe meer kleren vrouwlief koopt.Ik verwacht geen 4 slaapkamers of een extra badkamer nodig te hebben, wel vind ik de kleedruimte erg groot en twijfel ik eraan om die zo uit te voeren. Dit zijn verder geen dragende muren, dus daar kan ik nog mee spelen.
Als je de aanvoer in het ene en de afvoer in het andere dakvlak doet, dan recycle je geen vuile lucht. Zoals gezegd, volgens de formules klopt het waarschijnlijk allemaal wel. Afhankelijk van je luchtdebieten kan je overigens de CV en MV pijp combineren. Scheelt weer een pijp op het dak. Is er bewust voor WTW gekozen of is het voor de EPG? Persoonlijk probeer ik die dingen uit elk project te houden dat ik doe.Helemaal eens met je idee voor en suite deuren, daar zat ik zelf ook over na te denken.
Ja er is een WTW voorzien, maar het is dan toch alleen handig als de aan/afvoer dan dicht bij elkaar ligt, of mis ik nu iets?
Leuk jullie op aanmerkingen, ik had hier eerder moeten posten
EPG is niet zo'n issue, mede door de zonnepanelen kom ik ergens rond de 0 uit. Ik ben zelf wel gecharmeerd van het principe van een WTW unit. Wel is het zoals je terecht opmerkt wel enorm van belang dat deze netjes wordt aangelegd wil je problemen voorkomen.
De rand van het afdak voor de garage is inderdaad evenwijdig met de voorgevel van het huis.
De zolder krijgt inderdaad maar weinig natuurlijk licht, maar dient de eerste jaren eigenlijk alleen als technische ruimte/opbergplek. Mocht dit nog veranderen dan kan een dakraam altijd nog worden gerealiseerd.
Woning wordt gerealiseerd in Nederland, mijn forumnaam geeft wel een hint waar precies. Ik vond het zelf al redelijk gewaagd, indak zonnepanelen, gecombineerde berging/hal, garage onder een hoek
Aangezien ik ruimte genoeg heb in mijn bijkeuken/hal/berging houd ik in ieder geval rekening met de plaatsing van witgoed (afvoer, water, stroom). ik kan de ruimte altijd nog anders invullen.
De garage heeft nog een 2e buitendeur (achterzijde), mocht ik nog ooit een motor aanschaffen dan kan hij door die deur heen
Ik zou even in DED bij de zonnepaneeljongens kijken. Indakpanelen hebben vaak een minder goed rendement omdat ze de hitte slecht kwijt kunnen. En persoonlijk zou ik zoals gezegd de WTW vermijden. Relatief duur systeem met meer onderhoud en complexiteit, terwjil natuurlijke toevoer en mechanische afvoer ook makkelijk in de 0.2-0.4 sfeer zitten zonder zonnepanelen.
Een indak systeem heeft nadelen, maar voor mij wegen de voordelen zwaarder, zeker omdat ik ze ventilerend kan plaatsen (dus geen/minder hitte en daarmee opbrengst problemen). Minder wind gevoelig en niet onbelangrijk: Het ziet er gewoon zoveel mooier/strakker uit!
Zelf kijk ik heel anders aan tegen een WTW unit. Mits goed geïnstalleerd heeft het genoeg voordelen voor mij boven bijvoorbeeld natuurlijke ventilatie.
-Meer comfort, geen koude trek bij de ventilatie roosters
-Energie besparend (al is dit voor mijn EPG niet nodig aangezien ik onder de 0,1 duik, toch mooi meegenomen)
-Bewezen systeem, nauwelijks onderhoud en hoezo complex eenvoudiger kan bijna niet. Een gelijkspanning elektromotor een filtertje en wat kanalen? Indien netjes geïnstalleerd en goed gedimensioneerd heeft dit nauwelijks onderhoud nodig.
Alle opmerkingen worden trouwens wel degelijk gewaardeerd! al reageer ik zo nu en dan misschien een beetje verdedigend.
[ Voor 7% gewijzigd door lithoijen op 30-04-2015 15:45 ]
Ik heb ook moeite met de ruimte in de aansluiting garage-huis.
Het idee van de overkapping vind ik leuk, maar het is zo propperig.
Al die deuren bij elkaar, en je hebt eigenlijk helemaal niets aan de overkapping aan de achterzijde van het huis.
Verplaats de garage een halve of hele meter naar achteren om wat lucht te creëren, maak de overkapping dan zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde wat dieper daardoor.
Da de achterdeur wat naar links en je kunt er nog onder zitten ook.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er niet echt 'architectonisch' uit vind zien. Niet dat het een markant gebouw moet zijn maar met architectonisch bedoel ik meer een mooie compositie van volumes en lijnen. (hoeft niet spannend te zijn, maar gewoon 'kloppend')
Niet om het ontwerp helemaal af te kraken, maar de gemiddelde tweedejaars bouwkundestudent kan dit ook tekenen.
Maargoed, ik weet niet wat alle woon-eisen zijn, en bovendien smaken verschillen ook nog natuurlijk
[ Voor 26% gewijzigd door NovapaX op 30-04-2015 15:44 ]
Sparql TV wiki
Ik ben zelf werktuigbouwer, ik houd wel van een mooie technische oplossing
Heel ander onderwerp, loopt hier nog veel ervaring rond mbt het fenomeen boorpalen (avegaar palen)? Gezien de eisen die grote booropstellingen aan de helling tot de bouwput, de bouwput zelf stellen wil ik dit laten uitvoeren door een redelijke lichte/compacte machine. Helaas bieden de meeste bedrijven alleen diensten aan met veel zwaarder materieel.
Vandaar dat ik nu pas bij 1 bedrijf een offerte heb opgevraagd. Zij vragen ca €4900,-- exclusief voor 16 boorpalen met een diameter van ca 350mm en een lengte van ca 9,40 meter. Klinkt dit redelijk en/of kunnen jullie nog andere aanbieders die werkzaam zijn in de regioa Oss adviseren?
[ Voor 110% gewijzigd door lithoijen op 30-04-2015 16:10 ]
(geen kierdichting enzo
Maar het nadeel met natuurlijke toevoer is dat je (of eigenlijk de vrouw) in de winter, als het goed koud is buiten, snel geneigd bent om de roostertjes toch maar dicht te doen....
En dan steekt de vrouw ook nog gezellig een paar kaarsjes aan.
Sparql TV wiki
Is dat inclusief aan/afvoer?lithoijen schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:00:
Helaas ken ik ook hele slecht uitgevoerde bouwkundige oplossingen waardoor de kozijnen met ventilatieroosters na 10 jaar al uit het gebouw zijn gerot (ook een school trouwens). Een goede uitvoering blijft van cruciaal belang.
Ik ben zelf werktuigbouwer, ik houd wel van een mooie technische oplossing
Heel ander onderwerp, loopt hier nog veel ervaring rond mbt het fenomeen boorpalen (avegaar palen)? Gezien de eisen die grote booropstellingen aan de helling tot de bouwput, de bouwput zelf stellen wil ik dit laten uitvoeren door een redelijke lichte/compacte machine. Helaas bieden de meeste bedrijven alleen diensten aan met veel zwaarder materieel.
Vandaar dat ik nu pas bij 1 bedrijf een offerte heb opgevraagd. Zij vragen ca €4900,-- exclusief voor 16 boorpalen met een diameter van ca 350mm en een lengte van ca 9,40 meter. Klinkt dit redelijk en/of kunnen jullie nog andere aanbieders die werkzaam zijn in de regioa Oss adviseren?
Wat ook gedaan wordt is op diepte storten en dan de put pas uitgraven. Grondwerkers worden er niet zo blij van, maar scheelt gedoe met de bouwput.
4900/(16*10) = 30,63 euro per meter. Lijkt me geen verkeerd bedrag. Is dit inclusief aan/afvoer en eventuele dragline schotten?
Je hal is tevens de bijkeuken. Dat had ik niet gedaan. Eventueel in 2-en spliten om ontwerp te behouden?
Als ik schat heeft dit huis 180 m2 woonoppervlakte. Bij zo'n woning verwacht ik een slaapkamer met badkamer op de begane grond. Ik zie daar wel een studiehoek die je eventueel (later) kan ombouwen..........
Als je de garage naar acter wilt zetten kun je ook een stuk overkappen (combineren met bv carport) zodat je altijd droog naar de garage kunt.
Met gestrekt been.
De gecombineerde hal/berging is dus een heel bewuste keuze, dat dit voor 90% van de mensen niet logisch is kan ik inkomen, voor mij persoonlijk ligt dat anders (denk ik misschien dat ik daar na 5 jaar gebruikservaring op terugkom)
[ Voor 0% gewijzigd door lithoijen op 01-05-2015 11:33 . Reden: spelling ]
Met gestrekt been.
Waarom zou je dat doen? Begane grond van 90m2 is groot, maar echt niet overdadig.nokiaan958GB schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:41:
Mijn complimenten voor je ontwerp. Zeker van buiten ziet het er mooi uit.
Je hal is tevens de bijkeuken. Dat had ik niet gedaan. Eventueel in 2-en spliten om ontwerp te behouden?
Als ik schat heeft dit huis 180 m2 woonoppervlakte. Bij zo'n woning verwacht ik een slaapkamer met badkamer op de begane grond. Ik zie daar wel een studiehoek die je eventueel (later) kan ombouwen..........
Met gestrekt been.
Ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt, interesseert me eigenlijk ook niet. Ik bouw het huis voor mijzelf, niet voor de verkoop, handel of speculatie.
Als ik er over nadenk is de hal bij veel kennissen/vrienden een verkapte speelkamer/opslag hok etc. Je ziet hier ook bijna altijd de wc in de bijkeuken/berging en minder vaak in de hal. Is gewoon handiger als je in de tuin bezig bent en even naar de wc moet.
@nokiaan958GB Geen behoefte aan een slaap/badkamer op de begane grond, indien (in een verre toekomst) noodzakelijk moet ik maar gaan verbouwen. Nu vind ik de huidige indeling beter op mijn wensen/eisen aansluiten.
[ Voor 25% gewijzigd door lithoijen op 01-05-2015 12:06 ]
Gisteren hebben we 2 eerste gesprekken gehad met architecten, wat is jullie ervaring met betrekking tot de kosten van de architect? Ze splitsen het op in 4 fases:
Fase 1. Schetsontwerp/Voorlopig ontwerp
Fase 2. Definitief ontwerp/aanvraag omgevingsvergunning
Fase 3. Werkfase (bestek, aanbesteding etc.)
Fase 4. Uitvoering van het werk
Ik weet alleen niet of ik de garage schuin had gezet. Ik snap dat het de erfscheiding volgt maar dat zo'n minimale schuinte dat ik hem denk ik recht had gezet. Dat oogt vanuit de tuin denk ik mooier.
Je vraagt feedback dus die krijg jelithoijen schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:56:
..........
@nokiaan958GB Geen behoefte aan een slaap/badkamer op de begane grond, indien (in een verre toekomst) noodzakelijk moet ik maar gaan verbouwen. Nu vind ik de huidige indeling beter op mijn wensen/eisen aansluiten.
Een kast van een huis zonder slaapkamer beneden is voor mij zoiets als een huis zonder garage of taart zonder slagroom.
Maar nu onder de aandacht gebracht moet je lekker doen wat jou het beste lijkt
Opmerking staat nog steeds!lithoijen schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:10:
Alle opmerkingen worden trouwens wel degelijk gewaardeerd! al reageer ik zo nu en dan misschien een beetje verdedigend.
Een woonkamer van 45 m2 is al een heel aardige maat. Dan heb je de rest van de vierkante meters nog om te verdelen voor de rest. 20 m2 inclusief badkamer is al heel royaal voor een slaapkamer op de begane grond.artbij schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:45:
[...]
Waarom zou je dat doen? Begane grond van 90m2 is groot, maar echt niet overdadig.
Het is in bepaalde gevallen helemaal niet onverstandig hoor, beetje afhankelijk van je eigen toekomstplannen.
(in vrijwel alle bouwplannen met, vrijstaande of geschakelde, eengezinswoningen die ik hier op mijn bureau heb gehad is niet standaard voorzien in een slaapkamer en badkamer op de begane grond)
Waarschijnlijk is het maar net wat je gewend bent. Voor de toekomstbestendigheid van een huis (gelijkvloers kunnen wonen) zie ik het nut wel. Verder (voor in mijn jongere jaren) absoluut niet, en zou ik die ruimte op de begane grond anders benutten. (speelruimte voor de kinderen, en mijzelf bijvoorbeeld)
[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 01-05-2015 13:13 ]
Sparql TV wiki
[ Voor 19% gewijzigd door nokiaan958GB op 01-05-2015 13:15 ]
Deze woning is wel levensbestendig denk ik zeker met de garage zo dichtbij.nokiaan958GB schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:15:
Inderdaad levensbestendig bouwen bedoel ik. Zo'n kamer is ook toepasbaar als studeerkamer, speelkamer en later als slaapkamer. Maar ook ziekte of handicap kan de planning doen veranderen.
Met gestrekt been.
Deze moet ik nog goed bekijken: http://www.langzultuwonen.nl.
Het is net als met pensioenen: iedereen negeert dit het liefst totdat het te laat is.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Dat is wel de normale gang van zaken in de bouwwereld. Wel opnemen dat je altijd per fase kan opzeggen zonder kosten mochten jullie onverenigbare meningsverschillen hebben. Zelf laat ik ze de ontwerpaansprakelijkheid opplussen naar werkelijke schade i.p.v. maximaal hun courtage. En je kan het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk. Goed voorbereid van start gaan en weten wat je wilt scheelt enorm in de kosten.rewind. schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:33:
wij hebben na lang zoeken een stuk grond gevonden (1ha) waarop we een mooie woning met bijgebouwen in vorm van dubbele carport en paardenstallen (voor 2 paarden) laten bouwen.
Gisteren hebben we 2 eerste gesprekken gehad met architecten, wat is jullie ervaring met betrekking tot de kosten van de architect? Ze splitsen het op in 4 fases:
Tsja, ik vind dat weer helemaal niks. Dan praat je imo over veel grotere plattegronden, maar dat kan je altijd nog bijbouwen. Een werk/studie/TV/hobbykamer op de begane grond vind ik dan veel logischer. Levensloopbestendig bouwen is wel een kreet van de laatste tijd, maar het lijkt wel alsof niemand ooit meer verhuisd.nokiaan958GB schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:00:
[...]
Je vraagt feedback dus die krijg je![]()
Een kast van een huis zonder slaapkamer beneden is voor mij zoiets als een huis zonder garage of taart zonder slagroom.
Maar nu onder de aandacht gebracht moet je lekker doen wat jou het beste lijkt
Achitect bij mij in de buurt vraagt het volgende:rewind. schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:33:
wij hebben na lang zoeken een stuk grond gevonden (1ha) waarop we een mooie woning met bijgebouwen in vorm van dubbele carport en paardenstallen (voor 2 paarden) laten bouwen.
€90,- per m2 voor de woning
€40,- per m2 voor de tuin
Met gestrekt been.
Misschien dat dit verschil in het proces wel weer wat zou zijn teruggelopen (meerwerk etc), maar het loont wel om even rond te kijken.
Omdat je vaak op basis van iemands blauwe ogen moet geloven dat hij/zij er iets leuks van kan maken (afgezien van bestaande portfolio), is het verder ook een kwestie van persoonlijke 'klik', althans dat was mijn ervaring.
Door hun kennis en connecties met aannemers verwacht ik wel dat ze dit voor een groot deel kunnen terugverdienen.
[ Voor 38% gewijzigd door rewind. op 01-05-2015 15:47 ]
Je hebt 22.000/90 (gemiddelde uurprijs) = 244 uur = 30 mandagen werk bij die offerte.
Fase 1: Schetsontwerp/voorlopig ontwerp
a) Het maken van een schetsontwerp;
b) Het maken van een voorlopig ontwerp + 3-D impressie;
c) Het voorlopige ontwerp indienen bij de gemeente t.b.v. RO + Welstand;
Fase 2: Definitief ontwerp/aanvraag omgevingsvergunning
d) Het tekenen van het definitieve ontwerp,
Het maken de bestektekening + principedetails,
Het aanvragen van de omgevingsvergunning;
Fase 3: Werkfase
e) Het maken van een bouwkundig bestek;
f) Het verzorgen van de aanbieding richting de aannemers;
g) Werkzaamheden m.b.t. het aannemingscontract;
h) Het maken van de benodigde werktekeningen;
Fase 4: Uitvoering van het werk
i) Beperkte bouwbegeleiding, het voeren van de directie, 1-2x per week naar de bouwplaats + de benodigde bouwvergaderingen;
j) Oplevering van het werk;
k) Controle opleveringspunten 3 maanden na oplevering;
Volgende week beginnen ze met slopen. Bouw heeft drie maanden stilgelegen. Gelukkig worden we daarvoor wel ruim gecompenseerd.
Ik ben toch malle pietje niet!
Wij betalen zo'n beetje 2,6%.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Na 2,5 maand vertraging beginnen de werken eindelijk een beetje op te schieten
Het doel is voor het bouwverlof (Juli) de ramen plaatsen, leidingen en vloer leggen en muren beplaasteren zodat dit even kan drogen. Daarna komen ze de keuken ed opmeten.
Oplevering zal wss voor eind dit jaar zijn, wat dan opgeschoven wordt naar 2016 om belastingtechnische redenen.

Klinkt als een goede oplossing, eigenlijk de beste die langs is gekomen.The Legend schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:23:
De bouw van ons op de verkeerde plaats gebouwde huis gaat ook eindelijk weer verder. De gemeente en de aannemer zijn er eindelijk uit qua kosten. De oplossing is nu (volgens mij ook al een keer hier geopperd) het slopen van de randbalken, op 5 plaatsen een boorpaal bijstorten, alle palen doormeten en indien voldoende draagkrachtig wordt er een gewapende betonplaat over gestort. Die betonplaat dient als bodem van de kruipruimte, en vanaf daar wordt gewoon de fundering verder opgemetseld en gaat de geisoleerde kanaalplaatvloer er weer overheen. Ter voorkoming van wateroverlast in de kruipruimte wordt rondom de woning drainage aangelegd en aangesloten op het drainageriool en wordt er in de betonplaat een pompputje aangelegd vanwaaruit water weggepompt kan worden indien nodig.
Volgende week beginnen ze met slopen. Bouw heeft drie maanden stilgelegen. Gelukkig worden we daarvoor wel ruim gecompenseerd.
Ik zou ook wel een kruipruimte willen hebben die ik zou kunnen betegelen mocht ik daar behoefte aan hebben
Sparql TV wiki
Waarom zou je een kruipruimte willen betegelen?NovapaX schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 10:47:
[...]
Klinkt als een goede oplossing, eigenlijk de beste die langs is gekomen.
Ik zou ook wel een kruipruimte willen hebben die ik zou kunnen betegelen mocht ik daar behoefte aan hebben
Natuurlijk zou ik dat niet willen. Maar een kruipruimte met een betonnen vloer is gewoon grappig.
Sparql TV wiki
Het is mei, we gaan donderdag rond de tafel wat er kan. Spannend. Het is afwachten hoe flexibel ze in de praktijk zijn qua aanpassingen op het basis concept, en welk prijskaartje dat gaat hebben. Heel bepalend is de grote vide die wij boven de woonkamer aan de achterkant van het huis willen. Dat heeft nogal wat invloed op de plattegronden.Milmoor schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:52:
Ze zijn nog aan het tekenen, in mei start de verkoop.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Met gestrekt been.
Alles wat daar niet in beschreven staat is meerwerk.
Als het goed is gaat die 10% niet op natuurlijk.
Voorbeeld:
De bodem heeft een heel andere samenstelling dan aanvankelijk bepaald. De aannemer moet daardoor extra uitgraven en een groter/dieper zandbed storten of dieper heien. Wie betaalt dat?
Of de leverancier van de in bestek voorgeschreven supervoordelige dakpannen kan niet (meer) leveren. Daardoor moet een alternatief gezocht worden wat duurder is....
Het is natuurlijk weer allemaal afhankelijk hoe iets exact is beschreven in de contractstukken.
De technische omschrijving/bestek maakt ook deel uit van het contract.
Het is niet zo dat een aannemer zegt, zo'n huis bouw ik voor je voor deze prijs.
Nee, hij zegt ik bouw een huis exact volgens die specificaties voor deze prijs, wanneer afgeweken (moet) word(en) van die specificaties valt dit buiten de overeenkomst en wordt daarover meer- of minderwerk in rekening gebracht.
Sparql TV wiki
Daarbovenop komen dus nog de kosten van meerwerk uit 'voortschrijdend inzicht'...
l'art pour l'art
Knock yourself out: http://www.bouwwereld.nl/categorie/bouwfouten/
Komt toch neer op communicatie, meetfouten, tekenfouten, maattoleranties, omvallende leveranciers, wispelturige consumenten, etc. Er zijn meerdere oorzaken aan te rekenen.
Verwijderd
Een klant vertrouwd op de kunde van de aannemer of grondwerker.. Als zijn aanname niet goed is en er komt meer werk uit, dan is het zijn fout..
Waar Sjon het over heeft zijn inderdaad (vaak) fouten of gewoon een slordigheid van de aannemer, maar soms staat het gewoon niet goed op de tekeningen en in het bestek (=contract), en dan is het de opdrachtgever die de oplossing moet verzinnen/accepteren en betalen.
Eerder was de vraag in hoeverre je een budget moet reserveren voor onvoorzien...
Als je alles in eigen beheer gaat doen zou ik zeker een flink bedrag daarvoor reserveren. Hoe meer uitbesteed wordt en hoe meer risico bij een ander gelegd kan worden hoe lager je die reservering kan doen denk ik.
Sparql TV wiki
Na opmaak bestek wilde we toch meer stopcontacten, fancy schakelaars, betere kwaliteit keuken, dubbel zoveel zonnepanelen,... etc...
Verder kan je idd een stevigere fundering nodig hebben (wij hebben dat laten meten en waren dus vrij zeker), voor al die dingen heb je extra budget nodig. Niet voor fouten van een aannemer.
Kan mij evenwel voor de geest halen dat een aannemer extra marge inrekent indien iets tegensteekt, maar dat staat los van je eigen extra budget.
Wij zitten 20% boven eerste raming, wat met de veranderingen die er gedaan zijn nog behoorlijk is.
Wij hebben:
- Huis met 12m² vergroot
- Houten carport naar gemetste carport met pannendak (waar we zelf een poort inzetten)
- 4000Wp zonnepanelen ipv 2000Wp
- Groter bad + douchescherm
- Extra isolatie
- Fancy schakelaars verlichting (6 lampgroepen op 1 schakelaar) en 3x zoveel stopcontacten
- Stevigere en beter isolerende voordeur
- Duurdere keuken (Composiet werkblad, duurder inductiekookplaat...)
Zal waarschijnlijk nog een paar dingen vergeten maar dat zijn de kostelijkste veranderingen aan het origineel project. Dat komt gewoon door dingen te overdenken
Het huis wat mijn ouders hebben gebouwd heeft een kruipruimte met betonnen vloer, daar ligt nu oude vloerbedekking en er hangen lampen .NovapaX schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:40:
haha... gewoon omdat het kan, kun je in je nette kleren het riool ontstoppen of extra kabels trekken
Natuurlijk zou ik dat niet willen. Maar een kruipruimte met een betonnen vloer is gewoon grappig.

✌
Via aansluitingen.nl heb ik daar een aanvraag voor gedaan. Van KPN heb ik reeds een offerte. Maar nu bedacht ik mij ineens, heeft het wel zin om die kabel te laten verplaatsen? Ik ga immers straks toch over naar digitaal en dan heb ik die KPN kabel daar helemaal niet nodig. Die is overbodig.
Of zie ik nu iets over het hoofd en moet die kabel altijd ergens op een bereikbare plaats in het huis aanwezig zijn?
Regeren is vooruitschuiven
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Sparql TV wiki
Met gestrekt been.
Als je bestek en tekeningen 100% zijn dan ga je er niet overeen. Maar een 100% bestek bestaat niet.artbij schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:26:
Thanks voor de antwoorden mbt de 10% reserve. Jij hebt dus zelf in de hand of je er overheen gaat. Tenminste, als je je vrouw in de hand kunt houden.
Zolang je 10% reserveert kan het alleen maar meevallen.
PSN: speedrazor3
We hadden makkelijk binnen die 10% kunnen blijven als we wilden, we hadden echter een meevaller met de verkoop van ons appartement en hebben daar een deel voor gebruikt. Anders hadden we het meer naar het eerste bestek gebouwd en waren we met een paar procent klaar. Die 20% van mij kom je in normale situaties niet tegen.artbij schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:26:
Thanks voor de antwoorden mbt de 10% reserve. Jij hebt dus zelf in de hand of je er overheen gaat. Tenminste, als je je vrouw in de hand kunt houden.
Iedereen die ik ken zit tussen de 5-8% extra.
Al eens geprobeerd mobiel te bellen in een nieuwbouwwoning... Dat lukt niet zo denderend goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 07-05-2015 09:53 ]
Gaat bij ons perfect. Ik kan zelfs de wifi van de andere kant van de straat ontvangen. Wij hebben dan ook een houten huis zonder metaal (alleen schroeven, spijkers en leidingen enzo). Ook geen aluminium in de isolatie, gewoon hennep en damp open gebouwd.Engineer Stewie schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:45:
Al eens geprobeerd mobiel te bellen in een nieuwbouwwoning... Dat lukt niet zo denderend goed.
Foto van mijn huis in opbouw staat hier iets boven.
Isolatie met alufolie aan beide zijden tussen muren en onder dak. Gewapend betonnen welfsels tussen de verdiepen, daarbovenop wordt 4cm beton gestort en 12cm chappe en er komt seizoensglas in. Het indringen van signalen is dan werkelijk nihil of het moet zéér slecht gebouwd zijn.
Mijn bouw wordt getest op luchtlekken en koudebruggen, dus dat zou finaal wel allemaal OK moeten zijn.
Maar dat geeft ook rust natuurlijk
Damp open, heb je dan nog steeds een ventilatieunit nodig? Of is er een natuurlijke verversing van lucht?
We hebben nog steeds een ventilatie unit, maar die is niet gebalanceerd. Dus gewoon roosters in de ramen en alleen afzuiging van vieze lucht. Die gaat overigens een lucht-water warmtepomp in, dus de warmte zijn we niet geheel kwijt, we krijgen er warm water voor terug. We hebben damp open gekozen omdat dit (schijnbaar) een fijnere leefomgeving geeft mbt vochtbalans in huis. En omdat het huis dan niet perse pot-dicht hoeft te zijn en je dus eens een raam kan open zetten.Engineer Stewie schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:08:
Damp open, heb je dan nog steeds een ventilatieunit nodig? Of is er een natuurlijke verversing van lucht?
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
HSB is ook verre van populair in Nederland. Traditioneel met kalkzandsteen wordt nog veel toegepast.Engineer Stewie schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:08:
Maar weinigen bouwen HSB zoals jij, Ik heb 1 iemand in mijn vriendenkring die HSB bouwt, al de rest traditioneel. Zal nog de Belgische mentaliteit zijn want degene die HSB bouwt is een gemigreerde Nederlander (al begrijp ik niet goed waarom die België kiest want hier is het zeker niet beter).
Foto van mijn huis in opbouw staat hier iets boven.
Isolatie met alufolie aan beide zijden tussen muren en onder dak. Gewapend betonnen welfsels tussen de verdiepen, daarbovenop wordt 4cm beton gestort en 12cm chappe en er komt seizoensglas in. Het indringen van signalen is dan werkelijk nihil of het moet zéér slecht gebouwd zijn.
Mijn bouw wordt getest op luchtlekken en koudebruggen, dus dat zou finaal wel allemaal OK moeten zijn.
Maar dat geeft ook rust natuurlijk.
Nu moet ik bekennen dat ik me nog niet ingelezen heb in de eigenschappen van hennep isolatie, kan me zo voorstellen dat dat beter tegen vocht kan of dat beter transporteert of iets dergelijks.
Sparql TV wiki
Dat klopt. Wij krijgen ook steeds commentaar van bouwvakkers dat we niet logisch bezig zijn. Onze HSB is ook nog eens binnenstebuiten (isolatie aan de buitenkant ipv binnen).Señor Sjon schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:58:
HSB is ook verre van populair in Nederland. Traditioneel met kalkzandsteen wordt nog veel toegepast.
Er zit inderdaad een folie aan de buitenkant die wel redelijk damp remmend damp open is. Verder aan de binnenkant alleen OSB als dampscherm.NovapaX schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:59:
Ik mag toch hopen dat er wel een dampscherm aan de binnenzijde zit. Anders ga je 's winters toch condensatie in je isolatie krijgen... Of is daar wat anders voor verzonnen of aan gerekend?
Nu moet ik bekennen dat ik me nog niet ingelezen heb in de eigenschappen van hennep isolatie, kan me zo voorstellen dat dat beter tegen vocht kan of dat beter transporteert of iets dergelijks.
Opbouw van binnen naar buiten:
Stuc - Gipsplaat - 45mm hennep - OSB - 160mm hennep - dampfolie - schijnlogs/baksteen. Daar waar de dikke balken staan is er aan de buitenkant 80mm PIR schuim isolatie voorzien, dan de dampremmende folie.
(dat is vaak een dubbele folie met perforaties)
Anders heb je gegarandeerd vochtproblemen. Je woonvocht trekt anders je muren/isolatie in, en kan dan niet verdampen en gaat zeker condenseren in je hennep.
Dampdichte folie aan buitenzijde:
http://www.u-wert.net/ber...80&outside=0&replace=true
Hier condenseert de boel tussen je folie en de isolatie, en trekt dus je isolatie in.
Dampopen folie aan buitenzijde:
http://www.u-wert.net/ber...80&outside=0&replace=true
[ Voor 63% gewijzigd door NovapaX op 07-05-2015 11:26 ]
Sparql TV wiki

Deze is het, volgens mij inderdaad wat je zegt, waterkerend met perforatie.
@stewie: Jawel, deels, maar het is al snel 50% relatieve vochtigheid in huis als er een beetje gekookt wordt en mensen aanwezig zijn. Daar wordt ook rekening mee gehouden in de berekeningen die ik hierboven gaf.
Sparql TV wiki
Was juist een tip van een bevriende aannemer die even kwam koekeloeren hoe we het het beste konden aanpakken.
Het is een prima methode, zeker voor renovatie en na-isolatie.
Maar bij nieuwbouw wordt gewoon vaak gekozen voor een massieve(re) bouwmethode (kalkzansteen, beton). Mensen vinden dat fijn en comfortabel (voelt lekker stevig, koel in de zomer).
Het 'werkt' ook wat minder dan hout in principe.
Maar met HSB is volgens mij helemaal niets mis, mits het goed uitgevoerd wordt (vooral rekening houden met vochthuishouding). Daar heb je met kalkzandsteen/beton minder last van (lees denkwerk en zorvuldige uitvoering), omdat dat op zich al een goede dampremmer is. (beetje pur ertussen en het zit
Overigens wordt nu vaak dunne cellenbeton binnenwandjes gebruikt, dat vind ik dan weer troep. Kun je net zo goed hard geworden sponzen stapelen.
Ik heb nu metalstud binnenwanden, werkt prima, weinig last van geluid. Maar ophangen van dingen is gewoon wat lastiger in gipsplaatjes. Verplaatsen of vergroten van een stopcontact is dan weer heel makkelijk.
Elluk voordeel heb zun nadeel...
[ Voor 29% gewijzigd door NovapaX op 07-05-2015 12:18 ]
Sparql TV wiki
Bouwvakkers hebben niks met houten wandjes. Als het geen steen is, dan is het niks. En het is veel duurder vinden ze. Ja, als je kijkt naar de materiaalkosten, dan is HSB duurder. Maar dat verdien je terug door de korte bouwtijd. Ons huis stond in 7 weken, wind en waterdicht. Bovendien hoeft je huis vrijwel niet te drogen, dus geen dure stookkosten in het begin. Maar dat zie je allemaal niet zo makkelijk op de rekening.NovapaX schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:13:
Hoezo wordt er raar tegenaan gekeken?
De rest is keramische bakstenen aan de binnenkant (porotherm).
Ze hebben een zeer goede akoestische en vochtisolatie en krimpen niet bij het drogen van de bouw.
Het grote voordeel is toch dat ze brandvertragend zijn tot 1000°C
Een HSB wand is ook brandvertragend... 30 minuten is prima te halen (met isolatie dan)
Je binnendeuren (met name bovenlichten) daarentegen...
Je kunt beter gewoon een paar (extra) rookmelders ophangen
Tegen de tijd dat die wand überhaupt wat van de brand merkt heb je zelf het loodje al gelegd...
(nu heb ik wel boter op mijn hoofd, want ik moet nog steeds de batterij vervangen van dat ding op de overloop.)
Sparql TV wiki
Ligt eraan welke discipline je pakt. Een metselaar vindt het inderdaad niks.zonoskar schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:41:
[...]
Bouwvakkers hebben niks met houten wandjes. Als het geen steen is, dan is het niks. En het is veel duurder vinden ze. Ja, als je kijkt naar de materiaalkosten, dan is HSB duurder. Maar dat verdien je terug door de korte bouwtijd. Ons huis stond in 7 weken, wind en waterdicht. Bovendien hoeft je huis vrijwel niet te drogen, dus geen dure stookkosten in het begin. Maar dat zie je allemaal niet zo makkelijk op de rekening.
Een huis van steen vs. een huis van HSB op hetzelfde kavel met hetzelfde ontwerp? De stenen woning zal in de regel duurder zijn.
HSB is vaak duurder om te maken en in het bouwproces werkt prefab beton en kalkzandsteen gewoon sneller. Met steen heb je gelijk je akoestische wering ook voor elkaar en een stuk minder naden om af te werken.
Met gestrekt been.
Het is deels ook afhankelijk van het ontwerp.
Met hout ben je erg flexibel, en hout op zich is al aardig isolerend, zodat detailleren rondom mogelijke koudebruggen wat makkelijker is.
Verder is een HSB huis thermisch vrij 'snel' en een massief huis erg 'traag'
Het is dan weer helemaal afhankelijk van het gebruik en de installaties wat gunstiger is.
(ben je niet vaak thuis, dan kan een snel huis comfortabeler/zuiniger zijn.)
Het voordeel van HSB is ook dat je vrij veel in je wanden en vloeren weg kunt werken, en daar ben je redelijk flexibel in. Bij steenachtig moet je dat heel goed voorbereiden, of de hakbeitel ter hand nemen.
Overigens kun je ook met HSB een vrij 'massief gevoel' creeren, door je wanden bijvoorbeeld met dubbele gipsvezelplaat af te werken (fermacell, rigidur) Maargoed, dat heeft ook weer zijn prijs.
Het voordeel van massieve steenachtige bouwmethode is weer dat het in principe duurzamer is (in de zin van levensduur)
Niet dat hout ook niet een lange levensduur kan halen, maar een stenen wand kan wat meer tegen een stootje (vocht, lekkage, ongedierte). Bij een stenen/betonnen wand hoef je niet echt veel na te denken om hem een potentiële levensduur van 100 jaar te geven.
[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 08-05-2015 10:07 ]
Sparql TV wiki
Bij traditionele bouw was het laatste grote probleem dat met verroeste spouwankers maar sinds RVS wordt gebruikt is dat passe.
Maar bij beide bouwvormen kun jij je ambities kwijt.
Algemeen
We kopen een huis in Hengelo via een projectbureau. Hierdoor staan er een heel aantal zaken van te voren vast:
- Basisafmetingen huis
- Locatie van de trap
- 9 huizen op een rijtje, bouw start bij 6 verkocht
- Stadsverwarming (controversieel onderwerp, discussie graag bijv. hier:
Stadsverwarming erg duur) - Etc.
Huis
hoekhuis aan westzijde blok, tuin op z-zw
- Drie verdiepingen
- 1.20 meter dieper dan standaard (drie verdieping hoge uitbouw): 9.9m x 5.7m Voorbereid op huislift (vloer eenvoudig doorbreekbaar), naast trap door vide t/m dak
- Verschoven leidingschacht ivm uitgang trap begane grond en grotere badkamer tweede verdieping
- Inzet tweede lepe hoek als leidingschacht t.b.v. flexibiliteit installaties
- Centrale stofzuiger installatie (optioneel)
- Extra ramen aan zijkant
- Groene muur/living wall
- in vide met katten trap naar boven (oostmuur?)
- drie verdiepingen hoog op buitenmuur
keuken, eettafel, spellentafel, woonkamer
- Trap komt uit in woonkamer i.p.v. gang. Er is toch al een open verbinding i.v.m. vide.
- Kelderkast onder trap (dichte treden/isolatie nodig)
- Vide boven woonkamer (zie eerste verdieping)
- Aanbouw/uitbouw met veel glas (effectief serre/veranda), wand of schuifdeuren o.i.d. naar woonkamer nog bespreken
- Stroom/water bij serre (binnen en buiten)
- Stroom/water bij schuurtje (binnen en buiten)
hanghoek met TV/DDR-set/consoles, bureau's, hobby ruimte
- Grote vide achterkant huis: 3.9m x 5.4m
- Hobby ruimte met tegels, wasbak en putje
- Behalve rond de hobbykamer geen muren/deuren
badkamer, slaapkamer, wasmachine/droger, logeer/rommelkamer
- Grotere badkamer i.v.m. bad
- WTW douchepijp
- Vaste trap naar dak (zelfde type als eerdere verdiepingen)
- Lichtkoepel/straat boven trap die toegang geeft tot dak
- Eigen thermostaat zodat de temperatuur los geregeld kan worden van de woonkamer
- Warm water bij wasmachine t.b.v. hotfill
- Radiatoren? Zo ja, waterzijdig inregelen
plat dak met de mogelijkheid hier later een dakterras op te realiseren
- Sedem (met subsidie)
- Zonnepanelen (30 m2, verbruik huidige woning zo'n 4400 kWh)
- lucht/water warmtepomp: bijv. Zubadan, Elga of Ecodan (gasverbruik huidige woning zo'n 1000 m3)
- Water t.b.v. groene muur
- Stroom t.b.v. onderhoud
Daarnaast: plaatje / plattegrond praat zeer veel makkelijker
[ Voor 22% gewijzigd door PolderPloer! op 10-05-2015 23:24 ]
En ja, plaatjes zijn fijner.
Je bent verplicht warmte af te nemen, maar je mag de hoeveelheid die je afneemt natuurlijk wel verminderen. Zie ook de links bij de warmtomp.PolderPloer! schreef op zondag 10 mei 2015 @ 23:23:
Als je toch aan de stadsverwarming moet, waarom dan nog een warmtepomp? Ben je niet verplicht warmte af te nemen?
Daarnaast: plaatje / plattegrond praat zeer veel makkelijker
Ik zal mij uitleven in paint voor wat plaatjes.
Staat dat in de contractstukken? Kunnen ze dat juridisch gezien wel maken?
Je kan het overigens ook gewoon gelijk weer af laten sluiten.
[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 11-05-2015 11:29 ]
Sparql TV wiki
Overigens zijn dergelijke kettingbedingen niet standaard. Het verplicht afnemen van warmte is sowieso niet mogelijk. Je kan gewoon de kraan dicht draaien. Enkel de aansluitging en het bijhorende vastrecht kunnen ze verplichten. Je zou het koopcontract erop na moeten lezen om het zeker te weten. Bij mij stond het er gelukkig niet in en is de SV aansluiting verwijderd. Het blijft wel zonde van het geld aangezien er wel kosten voor gemaakt moeten worden, zowel het aansluiten als het verwijderen. Echter, op lange termijn is het wel de betere keus.
[ Voor 12% gewijzigd door TLer op 11-05-2015 11:47 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic