Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.588 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:54
zonoskar schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:55:
Oke, de trap staat, maar vrijwel elke trede kraakt. Nou is het wel een compleet houten trap (grenen), maar het kraakt niet even een beetje, maar echt flink! Is dat acceptabel? Ik vind van niet, maar ik weet het ook niet.
`

Mmm dat is niet prettig, is het een prefab trap of speciaal ingemeten. Zitten de treden op de bomen of ingefreest / tussen. Heb je een open of gesloten trap?

Ik zou er zeker een opmerking over maken, van een gedegen firma mag je wel wat verwachten op dit vlak, maar ik ken je aannemer en onderaannemers niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is een op maat gemaakte gesloten trap, de treden zitten ingefreest tussen de bomen. Hij zit wel alleen nog boven vastgeschroefd en staat onder op klosjes. Misschien heeft dat er wat mee te maken. Al merk je wel dat de trede zelf kraakt en niet de boom.

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-QWkTMZ25UPE/VQiaUfHsD-I/AAAAAAAADFA/FefyTgOY27o/s600/_MG_2712.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door zonoskar op 18-03-2015 09:10 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben geen houtexpert, maar kan me voorstellen dat alles nog wat moet zetten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Great, na problemen met het bestemmingsplan en een afgekeurde omgevingsvergunning is nu ook nog is de aannemer (waarschijnlijk) omgevallen met als kers op de taart dat de Bouwgarant blijkbaar niet geregeld was zoals ik en mijn bouwbegeleider dachten. Imho had ik verwacht dat mijn bouwbegeleider dit had moeten zien/weten.

Leuk joh, zo een huis bouwen.. Pfff... Vrijdag een gesprek met een nieuwe aannemer, maar ik vrees dat dit geintje me geld gaat kosten (of inleveren in meerwerk). Gelukkig had ik nog niks betaald aan de vorige aannemer.

Inmiddels ruim 2 jaar sinds de eerste handtekening en enkel een kavel met fundering en goedgekeurde omgevingsvergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Kaasplank schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:22:
ik krijg altijd onzettende jeuk van deuren onder 45 graden.
Als ik morgen in de pauze tijd heb kijk ik even of ik een hersenscheet krijg voor een betere indeling.
^^^ helemaal eens. Heb het thuis ook en ik vind het knudde.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In wat voor opzicht vind je het knudde?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Milmoor schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:24:
Ik ben geen houtexpert, maar kan me voorstellen dat alles nog wat moet zetten.
Hout werkt altijd, dus je zetverhaal kan niet waar zijn.

Ik zie geen ruimte tussen de schopranden en de treden. Daarnaast zie ik aantal naden, is de boel wel goed gelijmd?

Bel anders eens met een trappenboer, die kan er vast ook meer over vertellen. Doe gewoon alsof je twijfelt of je een houten trap wilt kopen of een stalen omdat je bang bent voor het kraken, trauma's van vroeger niet kunnen slapen en zo. Je kent het wel, voor je het weet heb je een fanatieke ervaringsdeskundige die jou gratis uitlegt waarom hun trappen niet kraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

zonoskar schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:01:
Het is een op maat gemaakte gesloten trap, de treden zitten ingefreest tussen de bomen. Hij zit wel alleen nog boven vastgeschroefd en staat onder op klosjes. Misschien heeft dat er wat mee te maken. Al merk je wel dat de trede zelf kraakt en niet de boom.

[afbeelding]
Zitten geen kraaklatten op zo te zien? Schijnt ook nog te kunnen helpen:
http://www.bouwinfo.be/fo...ling/295504-krakende_trap

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Iedereen bij de bouwer en trappenboer is op de beurs in Utrecht, dus ik vrees dat ik moet wachten op antwoord na de beurs. Ik ga zelf niks prutsen aan die trap, hij staat er net twee dagen. Volgens mij is er ook niks gelijmd of afgekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste, ik heb een nieuwbouwhuis in rotterdam noord met een pre-fab houten trap (gefabriceerd in fabriek). De trap komt min-of-meer kant en klaar aan en wordt zo in het trapgat gezet. De trap is 100% grenen. Deze trap kraakt 0.0 , ook niet vlak na plaatsen.

Op de bovenverdieping had ik een dichte trap besteld (dus met stootborden), dit was niet geleverd. Uiteindelijk is de timmerman langgewenst van de trappen leverancier en heeft de trap dicht gemaakt. Ook deze trap kraak helemaal niet.

Ergo: trek aan de bel bij je trap leverancier. Helaas heb ik geen foto hier van de constructie van de trap, ik zit in het buitenland dus dat is nu een beetje lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

zonoskar schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:46:
Wat vinden jullie van deze indeling van de bovenverdieping?
[afbeelding]
[...]
Dat die indeling vrij heftig bepaald wordt door de positionering en grootte van het trapgat. Ik vind de overloop erg klein met veel te veel deuren. Zeker in combinatie met de positie van het toilet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:15
Ja hier sluit ik mij bij aan. Ik zou een recht hoekige overloop nemen. Dan heb je meer ruimte tussen de deuren. In de kamers heb je dan minder last van de schuine wanden. Met de indeling van bureau, bedden en kasten kom je vaak dan ook beter uit als rechte hoeken gebruikt zijn.
Fiber schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:02:
[...]

Dat die indeling vrij heftig bepaald wordt door de positionering en grootte van het trapgat. Ik vind de overloop erg klein met veel te veel deuren. Zeker in combinatie met de positie van het toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De grootte van het trapgat is verplicht door het bouwbesluit. Ik had het ook liever kleiner gezien (trap steiler dus). Helaas. Met de beperkte ruimte op de bovenverdieping wil ik niet teveel ruimte opgeven aan een overloop. Het is een compromis, geef ik toe. Maar met plaatsing van buro's enzo heb je weinig last van die schuine deuren, je zet daar toch nooit een kast/buro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 15:20
zonoskar schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:01:

[afbeelding]
Een goede timmerman weet hoe je een houten trap maakt die niet kraakt. Mijn oom heeft een paar weken geleden voor mij een trap gemaakt van vuren. Door de stootborden op een bepaalde manier onder spanning te zetten voorkom je dat de trap kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
zonoskar schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:23:
De grootte van het trapgat is verplicht door het bouwbesluit. Ik had het ook liever kleiner gezien (trap steiler dus).
Trapgat is inderdaad vrij groot, wij hebben de trap tegen een zijgevel gehouden, dan heb je er boven minder last van. Maar dat moet beneden ook weer uitkomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[afbeelding]
Na heel wat peinzen en een tweetal interieur architecten zijn we hier op uit gekomen. De WC staat aan de lage kant (2m plafond hoogte en 180cm onder de balkenlaag). De muur aan de andere gevel is 5m hoog (lessenaarsdak). De kleine slaapkamer voldoet zo net aan het bouwbesluit (5m2 met een hoogte van >2.6m). De grote slaapkamer kan ooit nog gesplitst worden mocht dit nodig zijn.
Mis ik nu je technische ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Boven de trap zou je wel een meter of wat vrij hebben door het lessenaarsdak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, de technische ruimte komt nu boven de badkamer op de vliering. Dan moeten we het vloertje wel net even wat steviger uitvoeren, maar dat kan wel. Ik was er niet zeker van dat dit kon, maar de installateur verzekerde mij dat dit geen probleem was. Niet qua ruimte en niet qua regelgeving. Prima oplossing lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Inmiddels zijn we bij ons project weer wat verder.
De kelder staat, inclusief binnenmuren. De kanaalplaten liggen er op, met een druklaag van gewapend beton er op, en van de week hebben ze de overgang van de keldermuren naar de vloerplaat met roofing dichtgebrand, en de kimblokken geplaatst waar we straks de kit op kunnen laten plaatsen.

Klein foutje mijnerzijds:
Ik had de mannen voor de kimblokken de tekening met de voetplaat layout voor de draagmuren gegeven, en hierin staan onderbrekingen bij alle deuren, want daar wordt geen voetplaat gemonteerd om de muurpanelen op te laten rusten. Bij de binnenmuren werkt dat ook prima, die komen bovenop de uiteindelijke cementdekvloer, maar de buitendeuren moeten natuurlijk wel ergens op rusten... Dus de prachtige deuropeningen die er nu zijn moeten van de week nog even opgevuld worden, zodat alles klaar is om 15 april te beginnen met de plaatsing van het huis :)

Voor plaatjes enzo:
http://onsnieuwehuis.be

Dit weekend zal ik weer eens een time-lapse filmpje in elkaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Hmm, vergeten de weekend de boom in te klimmen voor de camera, dus nog geen time-lapse.
Wel nog gewerkt aan de ventilatie van de kelder :-)

http://onsnieuwehuis.be/kelderverluchtingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Na heel wat peinzen en een tweetal interieur architecten zijn we hier op uit gekomen. De WC staat aan de lage kant (2m plafond hoogte en 180cm onder de balkenlaag). De muur aan de andere gevel is 5m hoog (lessenaarsdak). De kleine slaapkamer voldoet zo net aan het bouwbesluit (5m2 met een hoogte van >2.6m). De grote slaapkamer kan ooit nog gesplitst worden mocht dit nodig zijn.
Heb je wellicht ook aan schuifdeuren gedacht? Scheelt oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PolderPloer! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:55:
even wat anders: wij zijn nu bezig de badkamer indeling op de 1e verdieping te bepalen voor onze nieuwbouwwoning. Het raam bevindt zich aan noordwestelijke kant en is qua maatvoering nog te bepalen, dus een mooi panoramaraam (we hebben vrij uitzicht achter) zou ook kunnen.

Eisen hierbij zijn: Inloop douche, bad, brede wastafel met 1 kraan (2 vinden we overdone), geen toilet (wordt apart geplaatst)

Optioneel zijn: inbouw thermostaatkranen, nisjes betegeld e.d.

Hieronder 2 plattegronden, kunnen jullie eens je mening geven?

[afbeelding]

[afbeelding]
Is al wat later maar dit topic door kijkend kwam ik je tekeningen tegen voor je badkamer.

Mij lijkt het het handigste wanneer je de opbergruimte voor je badartikelen direct links van je deur plaatst in een enkelvoudige opbergruimte. Bewust beperken tot die enkele opbergruimte maakt je badkamer rustiger (hoef je geen frutsels op bijvoorbeeld een planchet boven de wastafel te laten liggen na gebruik).

Neem je een panoramaraam dan lijkt het mij dat die het beste tot zijn recht komt met een bad wat daar op uit kijkt. Wat betekent dat het bad inderdaad geplaatst zou moeten worden als op je tweede tekening.

De inloopdouche zou ik dan plaatsen op de plek waar je op je tweede tekening die grote kast hebt staan. En de wastafel op de plek waar je in je tweede tekening je inloopdouche hebt staan.

Komt je raam het beste tot zijn recht, lijkt mij tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 01:19:
Hebben we aan gedacht. Maar ik heb nog geen enkele schuifdeur gezien die je geruisloos kunt openen. En mijn vriendin gaat 's nachts geregeld naar de wc, dus daar wil ik niet wakker van worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
Dat ligt dan toch echt aan het type/de kwaliteit van de schuifdeuren die je gezien hebt. Het levert je een berg ruimte op als je hem bijvoorbeeld in de muur laat lopen.

[ Voor 31% gewijzigd door Niek_ op 03-04-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Heb een stukje grond gezien en ben in de weer geweest met sketchup ivbm belichting.
Patio is benodigd want er is geen achtertuin maar de voortuin wordt de achtertuin dmv een heg (zijn daar nog regels voor?).

Echter is het resultaat bedroevend ik kan niet goed zien of er wel voldoende licht door de patio valt.
Zijn daar betere programma's voor?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

zonoskar schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:20:
[...]

Hebben we aan gedacht. Maar ik heb nog geen enkele schuifdeur gezien die je geruisloos kunt openen. En mijn vriendin gaat 's nachts geregeld naar de wc, dus daar wil ik niet wakker van worden :)
Die moeten er toch veel zijn want in de zorg gebruiken ze bijna niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
icecreamfarmer schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 16:26:
[...]

Die moeten er toch veel zijn want in de zorg gebruiken ze bijna niets anders.
Teflon wieltjes over een stalen of rvs rail en je hoort niets. Daarnaast is teflon erg slijtvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
zonoskar schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:20:
[...]

Ik heb op de badkamer voor een schuifdeur gekozen omwille van plaatsbesparing, bij het testen in de winkel hoorde je daar niets van hoor (en het was stil :)). Wij kiezen ervoor om hem niet in een valse muur te laten verdwijnen want dat kan je niet kuisen en die gedachte vind mijn vriendin niet kunnen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 01:19:
[...]

En waar zouden die deuren heen moeten schuiven? Ik zie maar één deur die als schuifdeur uitgevoerd zou kunnen worden. De rest van de deuren moet een hoekje om schuiven...

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

argro schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:30:
[...]
En waar zouden die deuren heen moeten schuiven? Ik zie maar één deur die als schuifdeur uitgevoerd zou kunnen worden. De rest van de deuren moet een hoekje om schuiven...
Achter het badmeubel en de rest de kamer in of een holle muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
icecreamfarmer schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:40:
[...]

Achter het badmeubel en de rest de kamer in of een holle muur?
Maar op de betreffende plattegrond is bij geen van de deuren op één na sprake van een muur in het verlengde van de deur. Als je de badkamerdeur achter het meubel kwijt wilt, dan moet je dus een hoekje om schuiven. Dat vereist een draaimechanisme in het schuifsysteem of een flexibele deur. Beide heb ik nog nooit gezien. En een schuifdeur willekeurig de kamer in laten schuiven wil je ook niet. Dan zit je met allerlei rails / geleiders in de kamer waar je niet op zit te wachten. De deur van het toilet kan zelfs alleen maar een andere kamer in schuiven. Helemaal niet ideaal.

[ Voor 47% gewijzigd door argro op 03-04-2015 20:45 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

argro schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:41:
[...]
Maar op de betreffende plattegrond is bij geen van de deuren op één na sprake van een muur in het verlengde van de deur. Als je de badkamerdeur achter het meubel kwijt wilt, dan moet je dus een hoekje om schuiven. Dat vereist een draaimechanisme in het schuifsysteem of een flexibele deur. Beide heb ik nog nooit gezien. En een schuifdeur willekeurig de kamer in laten schuiven wil je ook niet. Dan zit je met allerlei rails / geleiders in de kamer waar je niet op zit te wachten. De deur van het toilet kan zelfs alleen maar een andere kamer in schuiven. Helemaal niet ideaal.
Je haalt die rare knikken dan natuurlijk weg ;)
Overigens met wat draaien en passen zou de tweede wc ook in de huidige badkamer moeten passen.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-04-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die rare knikken zijn er om de wand tussen de badkamer en de slaapkamer op te schuiven zodat de badkamer niet zo groot wordt. Geloof me, we hebben wel 20 alternatieven overwogen. Daarbij willen we wel een aparte WC, niet op de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

icecreamfarmer schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 16:25:
Heb een stukje grond gezien en ben in de weer geweest met sketchup ivbm belichting.
Patio is benodigd want er is geen achtertuin maar de voortuin wordt de achtertuin dmv een heg (zijn daar nog regels voor?).

Echter is het resultaat bedroevend ik kan niet goed zien of er wel voldoende licht door de patio valt.
Beter dan Sketchup ken ik in die richting eigenlijk niet. Ik denk dat het ook een kwestie van berekenen is, en misschien experimenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Cheezus

Luiaard

Rtificial schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 09:35:
[...]

Beter dan Sketchup ken ik in die richting eigenlijk niet. Ik denk dat het ook een kwestie van berekenen is, en misschien experimenteren?
Met de (gratis) maxwell plugin voor sketchup kun je heel makkelijk realistisch lichtinval renderen:
http://www.maxwellrender.com/index.php/try/sketchup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:37
Mooie timelapse, heb hem met interesse gekeken.
Wat ik niet goed kon beoordelen omdat de timelapse zodanig snel gaat is:
- is er wel/geen kelderwand+vloerisolatie aangebracht?
- zijkanten kelderwanden wel dichtgegooid met grond maar niet verdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Cheezus schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 10:57:
[...]

Met de (gratis) maxwell plugin voor sketchup kun je heel makkelijk realistisch lichtinval renderen:
Ah, ga ik ook eens proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Lightup is een andere plug-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

marcel87 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 14:34:
[...]

Mooie timelapse, heb hem met interesse gekeken.
Wat ik niet goed kon beoordelen omdat de timelapse zodanig snel gaat is:
- is er wel/geen kelderwand+vloerisolatie aangebracht?
- zijkanten kelderwanden wel dichtgegooid met grond maar niet verdicht.
De kelder is niet geïsoleerd. In principe wordt het vooral opslagruimte, en wellicht later nog eens wat ontspanningsruimte ofzo, maar daar moeten we tegen die tijd maar eens naar kijken voor wat betreft verwarming, vocht, etc.

Nee, er is nog niets verdicht. Gaat allemaal nog een paar keer open voor leidingwerk, etc. Het is aangevuld om het werk wat makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:07:
Die rare knikken zijn er om de wand tussen de badkamer en de slaapkamer op te schuiven zodat de badkamer niet zo groot wordt. Geloof me, we hebben wel 20 alternatieven overwogen. Daarbij willen we wel een aparte WC, niet op de badkamer.
Dacht inderdaad aan schuifdeuren om de oppervlakte van je hal te verminderen ten gunste van je kamers.

Moet het toilet echt 1.57m diep zijn?

En waarom plaats je de muur tussen de badkamer en de aangrenzende slaapkamer niet in het verlengde van de buitenmuur? Zul je ongetwijfeld een reden voor hebben denk ik, toch?

De trap zal al wel vastliggen neem ik aan? Want ook daar zou je nog oppervlakte kunnen winnen met een zogenaamde 1m2 trap. Moet je een dergelijke trap natuurlijk wel willen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:21:
En waarom plaats je de muur tussen de badkamer en de aangrenzende slaapkamer niet in het verlengde van de buitenmuur? Zul je ongetwijfeld een reden voor hebben denk ik, toch?
Dan past niet alles er in. Nu hebben we 30cm extra breedte en past de douche-cel naast het raam en het bad aan de andere kant. Anders was de douche maar 70cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:17:
[...]

Dan past niet alles er in. Nu hebben we 30cm extra breedte en past de douche-cel naast het raam en het bad aan de andere kant. Anders was de douche maar 70cm diep.
Stel dat je je dubbele wastafel tegen de wand van de aangrenzende slaapkamer plaatst en je douche naast je bad. Kun je op de plaats waar nu de dubbele wastafel staat een ondiep opbergmeubel plaatsen voor je toiletartikelen.

Denk dat je dan wel die muur op kunt schuiven ten gunste van de oppervlakte van die aangrenzende slaapkamer, toch?

Al kan ik uit je tekening niet opmaken wat er nu in de hoek naast je wastafels aan de kopse kant van je bad staat. Een kast misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:21:
De trap zal al wel vastliggen neem ik aan? Want ook daar zou je nog oppervlakte kunnen winnen met een zogenaamde 1m2 trap. Moet je een dergelijke trap natuurlijk wel willen.
Als ik moet kiezen tussen de schuine wanden of een 1m² trap is er toch snel gekozen.

Wat het hier moeilijk maakt is dat de trap in het verlengde van de gang ligt en veel plaats opslokt.
Als de trap haaks had gestaan was er boven wel ruimte om rechte wanden te maken.
De trap zal zo staan met een reden en dan is de setup die er bedacht is zo gek nog niet.

Ik zou kiezen evenwel kiezen voor rechte wanden en het toilet in de badkamer zetten. Er is al een aparte toilet, die staat beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:28
icecreamfarmer schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 16:25:

In de regel mag de heg aan de voorkant niet hoger zijn dan 1 meter volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

artbij schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:39:
[...]

In de regel mag de heg aan de voorkant niet hoger zijn dan 1 meter volgens mij.
OK bij de buren van de grond is de heg iets van 2m. Dat schepte namelijk mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
'harde' afscheidingen niet hoger dan 1 meter.
'zachte' afscheidingen hebben geen eis.

Maar lees het betreffende bestemmingsplan op ruimtelijkeplannen.nl en je hebt de specifieke regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:46:
'harde' afscheidingen niet hoger dan 1 meter.
'zachte' afscheidingen hebben geen eis.

Maar lees het betreffende bestemmingsplan op ruimtelijkeplannen.nl en je hebt de specifieke regels.
Je hebt gelijk. Lees het nu ook :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Cheezus schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 10:57:
[...]

Ik heb nu podium gebruikt maar het lijkt erop dat indirect licht renderen toch nog behoorlijk wat skills vergen.
Het is of te licht of te donker.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 13-04-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Hoe pakken jullie de verlichting aan (binnenverlichting).

Ik heb een basisidee wat ik wil maar geen idee of dat functioneel is. Ik denk dat ik dat dus ga laten aftoetsen bij een winkel gespecialiseerd in lampen (lichtplan).
Zijn er hier nog die dat gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik denk dat als je echt iets doordachts wil hebben, dat het goed is een lichtplan te laten maken door iemand die er verstand van heeft. Dat gezegd hebbende, ik heb er geen verstand van, en heb nog nooit een lichtplan laten maken.
Licht heeft op zich een redelijk standaard opbouw in basis, functioneel en sfeerlicht. Daar zijn op Youtube nog wel wat filmpjes over te vinden, ik meen van een BBC programma hierover.
Wij gebruiken dus op de meeste plekken dimbare inbouwspots als basisverlichting, en verder losse lampen, en een paar hanglampen boven tafel voor functioneel en sfeerlicht, en dat kan dan dus precies op de plek waar je het hebben wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
Rtificial schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:59:

Licht heeft op zich een redelijk standaard opbouw in basis, functioneel en sfeerlicht. Daar zijn op Youtube nog wel wat filmpjes over te vinden, ik meen van een BBC programma hierover.
Wij gebruiken dus op de meeste plekken dimbare inbouwspots als basisverlichting, en verder losse lampen, en een paar hanglampen boven tafel voor functioneel en sfeerlicht, en dat kan dan dus precies op de plek waar je het hebben wil.
Hier eigenlijk van hetzelfde, al 20 jaar in diverse van onze vorige woningen toegepast.
Nagenoeg overal dimbare inbouwspots, tegenwoordig LED (Dimtone Phillips) wij zouden het niet meer anders willen.
Sfeerverlichting indien gewenst, volle bak licht als nodig.
Wel is het zaak om een goede verdeling te maken, 4 stuks 8W Dimtone's op een plafondopp. van 5 x 5 mtr. is meer dan genoeg.
(en geen 6 spots boven een schuifpui van 3 mtr. zoals vaak gedaan word, way overdone.)

Boven de eetkamertafel 2 dimbare kroonluchters.
Bij de wastafels op de badkamer extra wandlampen voor voldoende licht in je gezicht met scheren.
(en voor epilerende, opmakende en rimpels camouflerende vrouwen ;) )

Her en der kun je, waar nodig, wat details aanbrengen met een schemerlamp , wandlamp of een leeslamp.
Veel lastiger hoeft het eigenlijk niet te zijn.

Waar je wel over na kunt denken zijn draadloze bewegingssensoren in gangen / overloop / provisiekast / technische ruimte en bijv. toilet, die dan na een bepaalde tijd uitgaan. (en kinderen niet vergeten weer uit te maken...)

Werkt hier geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb ook nog nooit iets van verlichting aangetrokken omdat ik in bestaande huizen/appartementen heb gewoond.

Maar nu wil ik het wel goed doen, heb maar 1 kans natuurlijk (zonder breekwerk achteraf).
Ik heb wel een idee van wat ik wil, basis-, functionele en sfeerverlichting zit er allemaal in verwerkt.

Een lichtplan laten opmaken kost in de winkel 100€ wat je terugkrijgt in de vorm van een tegoedbon. Koop je voor 500€ armaturen krijg kan je die bon in mindering brengen. 500€ is in armaturen zeer snel besteed...

Bewegingssensor in de gang en technische ruimte is voorzien. Verder zal dmv interruptoren alle verlichting in huis bij de uitgangen met 1 druk gedoofd kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 23:07
Engineer Stewie schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 07:48:

Een lichtplan laten opmaken kost in de winkel 100€ wat je terugkrijgt in de vorm van een tegoedbon. Koop je voor 500€ armaturen krijg kan je die bon in mindering brengen. 500€ is in armaturen zeer snel besteed...
't Is te zien voor wat je gaat, maar met 500euro loop je niet ver als voor alle armaturen in een huis ...
Voor 500 euro heb ik bv 2 inbouwgrondspots zitten in mijn terras.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan helemaal los gaan op lichtplannen. Fabrikanten als Erco maken daar goed gebruik van en maken een lichtplan voor je als je daar je armaturen haalt. Die kosten dan weer een godsvermogen... :X

Waar ik wel naar zou kijken is naar IP-gestuurde verlichting. Elke lamp heeft zijn eigen IP-adres en daarmee kan je de mooiste lichtschema's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Zeg toch dat je niet ver komt :).

We gaan zoveel mogelijk in Nederland kopen, prijzen zijn daar gemiddeld 20% goedkoper dan in België. Dus waarschijnlijk gebruiken wij de bon zelfs niet :).

De hanglamp in de eetplaats opzich kost al snel 500-1000€ als je iets moois wil...

IP verlichting? Dat is nieuw voor mij :O.
In mijn voorlopig lichtplan (ben zelf al aan het nadenken) heb ik 6 lichtgroepen gedefiniëerd in de woonkamer/eetplaats/keuken.
Dan kan ik perfect af met interuptoren icm een schakelaar die 6 groepen bedient. 4 schakelaars in de ruimte en je bent klaar. Zal beslist een goedkopere oplossing zijn om de verlichting te bedienen zonder dat er enige configuratie vereist is :+.

De groepen:
- Spots zitgedeelte (dimbaar)
- Spots Keuken (dimbaar)
- Hanglamp eetplaats (dimbaar)
- Ledstrip zitgedeelte, eetgedeelte (doorlopend) + bar (dimbaar)
- Spots gericht op de muren (dimbaar)
- Buitenlicht

Op deze manier is alles in de leefruimte + buitenverlichting achteraan vanop alle schakelaars in de woonruimte (4 of 5 stuks) bedienbaar. Je moet enkel de 6 knoppen vanbuiten leren (die je op alle schakelaars hetzelfde zet dus).

In de hal wil ik ook zoiets gebruiken maar dan met een schakelaar die 4 groepen bedient (hal onder, hal boven, LED verlichting trap en verlichting buiten, al zal verlichting buiten aan de voorkant waarschijnlijk tijdgestuurd worden. Maar met teleruptoren kan je naderhand alle kanten uit.

[ Voor 67% gewijzigd door Engineer Stewie op 14-04-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Voordeel van die IP verlichting is dat je vaak ook al apps ervoor hebt. Oude tablet op de muur schroeven en je hebt een mooi domoticasysteem. In het subforum van DED kan je helemaal losgaan op domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ben niet zo een fan van domotica, voor verlichting kan dat nauwelijks meer, ik wil niet per lamp kunnen dimmen oid. Denk ook niet dat dat kan als er bv 20 spots op 1 kring hangt omdat ze allemaal dezelfde spanning krijgen. Elke spot apart bekabelen begint niemand aan denk ik.

Ik wou alles klassiek doen maar de wildgroei van schakelaars heeft mij doen kijken naar interuptoren. En die zullen er ook komen, we zullen wel een extra rail in de schakelkast voorzien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Zitten hier nog mensen met ervaringen met 'veel zelf doen' bij de bouw van het huis.
Ik denk erover om (over een aantal jaar, als de gelegenheid zich aanbiedt) een kavel te kopen en daar dan in eigen beheer, en met veel eigen werk een woning op te bouwen.

Heeft iemand hier ervaringen mee, en tips over wat absoluut wel of niet te doen?

Het idee wat nu nog in het hoofd zit is om, afhankelijk van de beschikbare ruimte en toestemming van de gemeente, een tijdelijk onderkomen op het perceel te bouwen (tuinhuis wat kan blijven staan, of portacabins o.i.d.)
Hierdoor is het sowieso mogelijk, en goed uit te houden, om 's avonds en in de weekenden veel werk zelf te doen. (meten, uitzetten, egaliseren, isolatie, installatie, aftimmeren etcetera)

Ik moet er even bijzeggen dat ik zelfstandig ondernemer ben, en dus gerust een jaar lang 'op de bouwplaats' zou kunnen werken (discipline vereist!)
Bovendien bouwkundige achtergrond, niet veel ervaring op de bouwplaats behalve wat lange stages, maar wel een fanatieke (en perfectionistische) klusser (die alles wil doen zoals 'het hoort')

Dus nogmaals, heeft iemand ervaringen of goede tips waar nu al rekening mee gehouden kan worden (in de zeer vroege fases van het 'idee krijgen om zelf te bouwen')

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben daar nu mee bezig. We hebben het huis casco laten opleveren en de rest ben ik zelf aan het doen. Het grootste probleem dat wij hebben is afspraken maken met loodgieters/elektriciens die ze vervolgens niet na komen (meestal doordat ze het druk hebben).

Verder is het nogal lastig om een goede indeling te krijgen als je gebonden bent aan allerlei regels van het bestemmingsplan die niet fijn uitkomen. Een architect kan daarbij hulp bieden, maar dat is natuurlijk niet gratis. Wij hebben een interieur architect mee laten kijken, maar we komen nog steeds dingen tegen die niet optimaal zijn qua inrichting. Ook een lichtplan helpt heel erg bij het maken van de elektrische installatie.

Een vriend van me doet echt alles zelf, van het huis helemaal opbouwen, dak plaatsen, badkamer, deuren vanaf scratch, tot een keuken maken vanaf een paar platen MDF. Hij is wel al 5 jaar bezig.

Er staat hier in het topic volgens mij wel een linkje naar ons blog.

/edit: het grootste dilemma wat we nu hebben is het aanleggen van vloerverwarming op de verdieping. Of niet. We hebben geen idee of het warm genoeg zal zijn in de winter. Dus voor nu zijn we geneigd om het een winter aan te kijken en daarna te beslissen. Dit wil wel zeggen dat de vloer pas volgend jaar afgewerkt kan worden. Het scheelt me wel potentieel 2000 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 15-04-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bedankt voor je reactie, is leuk om te horen!

Over daglichtberekeningen, warmteverliesberekeningen etcetera maak ik me niet druk. Heb genoeg contacten en eigen kennis om dat helder te krijgen.
Ook een aantal bouwkundigen en architecten in de naaste kring.

Elektra en loodgieterswerk wil ik eigenlijk nog het liefst (grotendeels) zelf doen.

Het gaat mij meer om het praktische aspect en de 'impact' op je leven als je veel zelf doet, en eventueel zelfs op de bouwplaats gaat wonen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonoskar:

Dat is toch niet zo'n heel lastig probleem denk ik ? Je weet je warmte verlies als het goed is. Het vermogen van de vloerverwarming kan je ook zo opzoeken. Ik zie alleen maar voordelen aan vloerverwarming, het is in mijn ogen de ideale verwarming (lage temperatuur).

Oh je denk zeker dat het warm genoeg zal zijn zonder de vloerverwarming ? Dus dat je zeg maar bespaart door het niet aan te leggen want niet nodig ? Ik zal je uit je droom helpen, wij hebben ook vloer verwarming op de eerste + 2de verdieping ... (nieuwbouw 2014) ... en de vrouw wordt echt giftig in de winter als hij uitstaat omdat je overal koude poten krijgt (badkamer, studeerkamer etc.) De lucht temperatuur kan dan wel 20 graden zijn oid (warmte van beneden), maar het voelt gewoon niet behaaglijk.
En door het aanleggen hou je ook de optie open om in de zomer juist wel vloerkoeling toe te passen (mits warmtepomp uiteraard). Voor die 2k zou ik het 100% zeker aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
zonoskar schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:06:
Ik ben daar nu mee bezig. We hebben het huis casco laten opleveren en de rest ben ik zelf aan het doen. Het grootste probleem dat wij hebben is afspraken maken met loodgieters/elektriciens die ze vervolgens niet na komen (meestal doordat ze het druk hebben).

Verder is het nogal lastig om een goede indeling te krijgen als je gebonden bent aan allerlei regels van het bestemmingsplan die niet fijn uitkomen. Een architect kan daarbij hulp bieden, maar dat is natuurlijk niet gratis. Wij hebben een interieur architect mee laten kijken, maar we komen nog steeds dingen tegen die niet optimaal zijn qua inrichting. Ook een lichtplan helpt heel erg bij het maken van de elektrische installatie.

Een vriend van me doet echt alles zelf, van het huis helemaal opbouwen, dak plaatsen, badkamer, deuren vanaf scratch, tot een keuken maken vanaf een paar platen MDF. Hij is wel al 5 jaar bezig.

Er staat hier in het topic volgens mij wel een linkje naar ons blog.

/edit: het grootste dilemma wat we nu hebben is het aanleggen van vloerverwarming op de verdieping. Of niet. We hebben geen idee of het warm genoeg zal zijn in de winter. Dus voor nu zijn we geneigd om het een winter aan te kijken en daarna te beslissen. Dit wil wel zeggen dat de vloer pas volgend jaar afgewerkt kan worden. Het scheelt me wel potentieel 2000 euro.
Wij hebben een tijd geleden gebouwd, waarbij ik (met hulp van pa & schoonpa) alle technieken zelf gedaan heb (electriciteit, sanitair, verwarming, ventilatie). Er kruipt heel wat werk in. :P Momenteel wonen we al een aantal jaar in de woning, maar deze is nog altijd niet volledig afgewerkt.

Ivm uw dillemma: waarom denk je dat je het niet warm genoeg zal krijgen met vloerverwarming ? Als uw huis goed geisoleerd is, is er geen probleem. Ik heb overal in huis vloerverwarming, dus ook op de verdieping. De verwarmingskringen die naar de slaapkamers lopen, hebben nog nooit opengestaan. Toen de badkamer boven nog niet afgewerkt en dus nog niet bruikbaar was, stond de verwarming in de badkamer dus ook niet aan; toen was het daar 's winters 18 a 19°. Deze winter was de badkamer wel afgewerkt, en stond de vloerverwarming daar dus aan, en was het 21 a 22°. (Verwarming op halve kracht, en nog geen binnendeuren).
- Trouwens, 2000 euro vind ik wel veel geld voor uw vloerverwarming, zeker als dit dan enkel voor de verdieping is!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

NovapaX schreef op donderdag 16 april 2015 @ 09:23:
Het gaat mij meer om het praktische aspect en de 'impact' op je leven als je veel zelf doet, en eventueel zelfs op de bouwplaats gaat wonen.
Wij wonen tegenover de bouwplaats in een huurhuis. We willen zodra het kan in het huis gaan wonen en het verder af te werken, maar voor nu doe ik alles na mijn werk en in het weekend. Dat gaat best goed, al is er 's avonds wel weinig tijd over om echt flink meters te kunnen maken.

@rest: ik denk ook wel dat we de vloerverwarming gaan aanleggen, ook al was het maar voor de re-sale value van je huis. Maar een overweging om de verdieping middels IR stralers oid te verwarmen wil ik zeker bekijken. Ons huis is redelijk geïsoleerd (Rc=5.2), en zelfs nu al merk je dat het boven veel warmer is dan beneden.

Voor koeling via de WP vraag ik me nog af of het handiger is de verwarmingsbuizen in de vloer of in de wanden te hebben. koude lucht stijgt niet, dus blijft hangen boven de vloer. Maar het zakt omlaag vanaf de wand, dus misschien haal je dan betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:07:
[...]
Voor koeling via de WP vraag ik me nog af of het handiger is de verwarmingsbuizen in de vloer of in de wanden te hebben. koude lucht stijgt niet, dus blijft hangen boven de vloer. Maar het zakt omlaag vanaf de wand, dus misschien haal je dan betere koeling.
Wandkoeling lijkt me net zo in-efficiënt als vloerkoeling. Dan moet je naar plafond koeling gaan maar dat lijkt me kosten / baten technisch volkomen onhaalbaar. Ik persoonlijk zou gewoon vloerverwarming aanleggen en klaar, zoals je zegt vergroot het ook de re-sale value van je huis. Als ik een huis zou kopen en er zitten IR stralers zou ik echt goed achter me oren krabben. Ik zit toch niet op een terras ? :+ Ik weet dat ik een conservatieve hork ben, maar zo denkt vrees ik de meerderheid van Nederland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik bedoel dan wel deze panelen, geen terrasverwarming natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:26:
Ik bedoel dan wel deze panelen, geen terrasverwarming natuurlijk :)
Oeps, dat ziet er stiekem toch best wel interresant uit. Ik zit echt in me hoofd met zo'n gele terras verwarmer :+ Als je hem vaak aan moet zetten lijkt het me niet echt goedkoop, maar voor sporadisch gebruik is het best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Een oud klasgenoot van mij maakt die panelen. Zoek maar eens op www.ThermIQ.nl. Zijn panelen hangen in vele huizen en bijvoorbeeld ook in de Kuip en de Arena.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Ik heb ooit de wens om een vrijstaand huis te (laten) bouwen. (over plm 10-15 jaar)
Heb ondertussen wat sites gevonden waar je "standaard" huizen kunt laten bouwen. (http://www.groothuisbouw.nl/huissamenstellen/ Tkap-1)
Alleen als ik naar mijn wensen kijk dan gaat het allemaal ruim boven budget :)
Alleen al aan bouwkosten zou ik ruim 270k kwijt zijn. Maar dan is het huis ook helemaal af en bewoonbaar. (al denk ik eerder dat het 290-300k zal zijn met evt extra wensen)
Als ik daar een stukje grond bij op tel dan kom ik al ruim op de 400k uit..

Zijn dit normale prijzen?? Ik zelf hoopte rond de 300k klaar te zijn namelijk.
Ik kan het huis ook casco laten bouwen, dan scheelt het 70k, maarja hoeveel ben je kwijt als je alles nog zelf moet doen (CV, keuken/badkamer, sanitair, etc.).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De prijs van een huis is helemaal afhankelijk van de bouwmethode, grootte, het ontwerp en de afwerking.
Casco laten opleveren kan erg veel geld schelen maar dan moet je het wel zelf (goedkoop) af kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik vind 4 ton voor zo'n huis helemaal geen gek bedrag. Over welke regio hebben we het waar het huis gebouwd zou moeten worden en hoeveel m2 eigen grond heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat snap ik.
Regio Twente/Achterhoek en dan heb ik het over een kavel van 1000m2 en groter. (Weet nog niet precies waar ik ooit wil wonen).

Als ik 15 jaar aan houd dan hebben we ons huidige huis ook redelijk afbetaald.
Als de huisprijzen gelijk blijven t.o.v. nu dan verwacht ik dat ik ongeveer 100k overhoud na verkoop van de huidige woning.
Met een beetje budgetteren en rekening houden zal het mogelijk zijn om zelf ook 50-75k aan spaargeld te hebben.
Hypotheek van 250k opnemen en dan zou ik er al zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat is inderdaad niet gek voor zo'n kast van een huis.
Je praat hier over een complet luxe afgewerkte villa van 250-300m² ofzo

Ga er alleen wel van uit dat die woningen over 10-15 jaar ongeveer 20-30% duurder zijn t.o.v. nu (inflatie)

Maar persoonlijk vind ik er geen reet aan, aan zo'n kant en klare woning. }:O

[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 16-04-2015 16:23 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:18:
Dat snap ik.
Regio Twente/Achterhoek en dan heb ik het over een kavel van 1000m2 en groter. (Weet nog niet precies waar ik ooit wil wonen).
:9~

Zo'n kavel, zo'n huis...maar dan in de Randstad... Verdubbel de prijs dan minstens maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

PaT schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:23:
[...]

:9~

Zo'n kavel, zo'n huis...maar dan in de Randstad... Verdubbel de prijs dan minstens maar...
De kavel wel, het huis blijft net zo duur hoor...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het is een groot huis, ruim 900-1000m3 inhoud.
Ik ben tegen die tijd ook al 50 jaar.. (pffff) en de verwachting is om hier nooit meer weg te gaan.
Dus ja het moet helemaal naar mijn wens zijn en de ruimte bieden die ik graag voor ogen heb.

Ik denk dat als ik dit huis laat bouwen dat de waarde wel gelijk hoger ligt dan wat het gekost heeft. Hoeveel meer dat durf ik niet te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
maar aan die overwaarde heb je niet zoveel als je er toch niet meer weg wil ;)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel voor de kinderen ;).
Maar het is ook niet leuk dat wanneer je er 400k in stopt, je huis/kavel maar 300k waard blijkt te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:03:
Heren,

Ik heb ooit de wens om een vrijstaand huis te (laten) bouwen. (over plm 10-15 jaar)
Heb ondertussen wat sites gevonden waar je "standaard" huizen kunt laten bouwen. (http://www.groothuisbouw.nl/huissamenstellen/ Tkap-1)
Alleen als ik naar mijn wensen kijk dan gaat het allemaal ruim boven budget :)
Alleen al aan bouwkosten zou ik ruim 270k kwijt zijn. Maar dan is het huis ook helemaal af en bewoonbaar. (al denk ik eerder dat het 290-300k zal zijn met evt extra wensen)
Als ik daar een stukje grond bij op tel dan kom ik al ruim op de 400k uit..

Zijn dit normale prijzen?? Ik zelf hoopte rond de 300k klaar te zijn namelijk.
Ik kan het huis ook casco laten bouwen, dan scheelt het 70k, maarja hoeveel ben je kwijt als je alles nog zelf moet doen (CV, keuken/badkamer, sanitair, etc.).
Misschien is deze site iets voor je? Wellicht ter inspiratie? http://dingemansarchitectuur.nl

Een type huis als dit http://dingemansarchitect...nde-woning-voor-senioren/ is daar bepaald minder qua kosten dan de site die jij noemde. Al zijn het natuurlijk wel heel ruwe kostenschattingen die er genoemd worden. In de praktijk zullen de prijzen die bij Dingemans worden genoemd ongetwijfeld hoger uit gaan vallen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Andere goede optie is om over de grens te gaan kijken, Duitse bouwers zijn een stuk goedkoper en dan krijg je vaak ook nog betere kwaliteit.
Ik zou wel een Nederlandse architect / bouwbegeleider nemen die de regelgeving in NL goed kent en dan het huis laten bouwen door een Duitse aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Als je in die regio zit is dat zeker een optie.
Kun je gelijk een hoop expertise m.b.t. energiezuinig bouwen in huis halen. In DE hebben ze daar wel kaas van gegeten.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Zelf een huis bouwen wil ik ook nog altijd een keer doen.
En dan geen casco maar gewoon van de grond af, beetje zelf de aannemer spelen.
Metselaars voor schoonmetselwerk in de gevel bijvoorbeeld kun je ook zo inhuren, als je dat wel een beetje netjes wil.

Een paar van mijn buren in de straat hebben dat ook gedaan.

Nog een voorbeeldje van een bouwbedrijf met prijzen erbij.
http://www.bouwbedrijfstr...ie=vrijstaand&pagina_id=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de prijzen nog veranderen over de komende 15 jaar snap ik.
Punt is, ik ben nu bijna 35 en heb de kinderen nog klein..
Ik betaal nu netjes mijn hypotheek af en zal over 15 jaar ruim 25 jaar afgelost hebben.
Over 2 jaar hebben we ons huidige huis helemaal "af" en zullen we geen grote onkosten meer hebben zoals nieuwe badkamer, keuken of kozijnen etc.

Zolang de kinderen dus nog klein zijn blijven we lekker waar we zitten, de omstandigheden etc zijn prima en de kinderen hebben alle faciliteiten in de buurt.

Over 15 jaar (Als de jongste 18 is), dan zijn ze een stuk zelfstandiger en kunnen we wat minder rekening houden met ze :) Dan zou ik persoonlijk willen beginnen aan het project "Working on a dream".
Een huis 100% naar onze wens. Veel leefruimte binnen en een grote tuin.
Door komende jaren rustig te sparen en af te lossen op ons huis kunnen we hopelijk het huis bekostigen tegen dezelfde maandlasten als die we nu hebben..
Dus geen hoge hypotheek wanneer we met pensioen kunnen. En optimaal kunnen genieten van de oude dag. :)

Een "standaard" model huis zoals ik heb aangeven of zoals bluemoon is voor mij prima.. Ik hoef geen architectonisch hoogstandje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik zie het net anders dan Remko.
Nu 6 jaar geleden zijn wij begonnen met het bouwen van ons huis (en dan bedoel ik dus de start van het bouwen, plannen maken etc... dat was het jaar ervoor). Ondertussen wonen we er 5 jaar in, en zijn we (nog steeds) volop bezig met de afwerking. Zo is er op de verdieping nog geen afgewerkte vloer, moet de trap nog afgewerkt worden (bekleding, nu is het nog gewoon in beton), zal onze 'main badkamer' pas dit jaar volledig afgewerkt zijn, etc...
Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe ver je wil gaan in afwerking, maar er kruipen toch (heel) veel centen in.

Ik vind 400k voor het huis dat je daar als voorbeeld geeft wel een aanvaardbare prijs (volledig afgewerkt, excl grond), al denk ik dat je toch optimistisch bent over de prijs van de bouwgrond ? Ik weet niet hoe het in NL zit, maar ik dacht dat NL toch duurder was dan Belgie qua grondprijzen ? In Belgie moet je -afhankelijk van de regio- tegenwoordig toch wel rekenen op ongeveer 200.000 euro voor een kavel van 1000m2 in de regio waar ik gebouwd heb (Oost Vlaanderen, ten zuiden van Gent).

Ik ben blij met de locatie waar we nu wonen, en ook met de grootte van het huis en tuin. De kinderen hebben genoeg plaats om te spelen etc... Later, als de kinderen het huis uit zijn zou het kunnen dat we het huis verkopen en kleiner gaan wonen, maar dat zien we dan weer wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whoami, die 400k is inclusief grond en complete afwerking.
Enige wat er dan nog moet gebeuren is de aankleding. zoals laminaat/vloerbedekking/gordijnen etc.

Hier in Oost NL zijn de kavels niet zo heel duur, in de dorpen en buitengebieden etc heb je voor 80-100k een mooi stukje grond. Ja je zit dan "ver" van de grotere steden maar ik geef daar weinig om.
Een vergelijkbaar stuk grond in de stad kost 3-4x zoveel.

Ik heb daarnaast geen zin om jaren in de verbouwing te zitten.
Dus het moet zodra we erin kunnen ook "klaar" zijn..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Move WI >>> AZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Apart wat Remko24 zegt, hij wil groter gaan wonen met meer grond als de kinderen het huis uit zijn. Ik ga binnenkort bouwen met een groot stuk tuin precies om de reden dat ik nu, omdat ik kleine kinderen heb veel ruimte nodig heb. Als ik straks oud(er) ben hoef ik niet meer zonodig die grote tuin en dat huis. Veel vijftigers zitten ook niet te wachten op grote projecten als huizen bouwen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dakconstructie van kunststof? Laat ik het toelichten. Het dak van onze woning wordt gedragen door ijzen balken. Dit willen zo houden. Tussen deze ijzeren balken zitten houten balken waarop de latjes van de dakpannen zijn bevestigd. Wij moeten toch met het dak aan de slag. Gelijk zouden wij alle houten zaken waar mogelijk vervangen door kunststof. Kunststof is vochtbestendig en heeft (bijna) geen onderhoud nodig.

Ik heb geen relatie met deze winkel, maar zou zoiets volgens jullie werken?
http://www.bestdealwebsho...-categorie/palletdeals-2/

En zijn er eveneens hier personen die ervaring hebben met kunststof dakplaten (die boven de balk aan de binnenzijde zitten) en latjes voor dakpannen (bestaan deze). Wij zijn benieuwd naar de duurzaamheid, want persoonlijk lijkt het ons kunststof de ideale duurzame oplossing.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zonder de constructie(opbouw) beter te kennen is het moeilijk hierover wat zinnigs te zeggen eigenlijk.

Mag ik vragen wat er mis is met hout?
Dat lijkt mij juist de meest duurzame oplossing als je ook de milieubelasting daarin meeneemt.
Gewoon vurenhout kan, mits het niet langdurig nat blijft, prima enkele decennia meegaan of zelfs eeuwen (ga maar eens op zoek in een willekeurig huis uit begin 1900 of nog veel ouder...)

Persoonlijk zou ik niet zo snel kiezen voor kunststof, maar dan met name omdat het niet zo duurzaam is (milieutechnisch gezien).
Verder weet ik niet of het duurder is, en ik weet ook de mechanische/constructieve eigenschappen van het materiaal niet (er zit nogal wat verschil tussen kunststof en kunststof)

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 28-04-2015 13:58 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
DerKleinePunkt schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 13:41:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dakconstructie van kunststof? Laat ik het toelichten. Het dak van onze woning wordt gedragen door ijzen balken. Dit willen zo houden. Tussen deze ijzeren balken zitten houten balken waarop de latjes van de dakpannen zijn bevestigd. Wij moeten toch met het dak aan de slag. Gelijk zouden wij alle houten zaken waar mogelijk vervangen door kunststof. Kunststof is vochtbestendig en heeft (bijna) geen onderhoud nodig.

Ik heb geen relatie met deze winkel, maar zou zoiets volgens jullie werken?
http://www.bestdealwebsho...-categorie/palletdeals-2/

En zijn er eveneens hier personen die ervaring hebben met kunststof dakplaten (die boven de balk aan de binnenzijde zitten) en latjes voor dakpannen (bestaan deze). Wij zijn benieuwd naar de duurzaamheid, want persoonlijk lijkt het ons kunststof de ideale duurzame oplossing.
Dan moet je ook al weten of dat spul geschikt is om een dak te dragen - afgezien van het feit dat voor geen enkel van de producten die ik daar zie de maten overeen komen met pan - of tengellatten.

Besef goed dat hout niet alleen makkelijker te verwerken is - maar ook sterk.
Plastiek wil daar wel eens minder goed geschikt voor zijn - zeker onder invloed van temperatuur.

Kortom - ik weet niet of je het een ideale oplossing kunt noemen.
Anderzijds - duurzaam zou ik het ook niet noemen, je zit met een berg afval.

Houten ramen gaan mits goed onderhoud ook lang genoeg mee.

Bij een dak zit het hout normaal ook meestal droog => dus dat zou ook geen reden mogen zijn.

Er bestaan kunstof - en metalen dakpannen ... maar de consensus daarvan is dat het rommel is :9
Verkleuren onder invloed van zon => niet mooi
Maken vervelend lawaai wanneer er hagel of slagregen op valt.

Er zijn ook andere panelen die op het dak kunnen, denk dan aan zink ofzo.
Aluminium gaat ook naar het schijnt.
Maar vaak is dat nogal duur - en steek je desnoods later wel nog een 2e keer een houten dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Massief hout is sterk en lichter dan massief kunststof. En zoals hiervoor gezegd makkelijk te verwerken en mits goed toegepast gaan het erg lang meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bij ons gaat de bouw vrolijk verder, en heb ik weer een nieuwe timelapse in elkaar gezet.
Jammer genoeg was de geheugenkaart vol, waardoor het einde er niet meer op staat.

Inmiddels zitten sinds vandaag de ramen er in, en gaan morgen de deuren er in, en daarna is het aan onszelf om verder af te werken. De dakpannen zijn vandaag bezorgd, dus daar gaan we komende week maar eens mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Ik ben op één vlak niet duidelijk geweest. Dakpannen behoorden niet tot de kunststof optie. Het zou in onze situatie alleen gaan over de (draag)balken die in het stalen frame hangen, de panlatten waar de dakpannen op rusten en de afdekplaten tussen de panlatten en de balken.

Kunststof lijkt en ook vanuit mijn ervaring met mijn ouderlijk huis, zeer onderhoudsvriendelijk. In mijn ouderlijk huis zitten kunststof kozijnen die al meerdere decennia meegaan. Ze hebben één keer een polijst / wax beurt of zoiets gehad (wat de reinste onzin is gebleken). Al met al er zit wel verschil in kwaliteit en degelijkheid in de kunststof. Bij deugdelijk kunststof ben ik niet zo bang voor verkleuring. De onderdelen waar wij over praten zullen het daglicht sowieso nooit zien. Warmte en het materiaal zou een issue kunnen zijn. Hier speelt echter kwaliteit ook een rol. De stukken kunststof zouden geschikt moeten zijn voor buiten. Is het dan juist om de conclusie te trekken dat het tegen hitte kan. Een goede vraag, heeft iemand van jullie hier data over?

Kijkende naar de lange termijn lijkt mij kunststof ideaal door mijn ervaringen met kozijnen. Je hoeft ze niet te schilderen, bij een goede kwaliteit behalve wassen niet te onderhouden en vocht heeft geen invloed op kunststof.

Ik zie trouwens niet in waarom hout makkelijker te verwerken is dan kunststof. Hebben jullie meer toelichting voor mij? Bij kunststof is het op maat zagen, plaatsen en vergeten (er vanuit gaande dat het geschikt is uiteraard). Bij het zagen van materiaal krijg je bij beide ook afval.

Het punt over dat vocht niet het uitgangspunt moet zijn vind ik valide. Maar als het dak onverhoopt zo lek als een mandje wordt, dan hoef ik niet bang te zijn dat er iets gaat rotten aan de volledige constructie.

@Chime
Het punt over een berg afval begrijp misschien niet helemaal. Praat je over de materialen die uit het huidige dak afkomstig zijn of bedoel je iets anders? In geval van het eerste. Dan ga je er vanuit dat wij het huidige materiaal weggooien, wat niet zo is. Als in wat wij her kunnen gebruiken aan zaken die wij uit de woning slopen doen wij nu al. Geen verspilling is er uiteraard niet te garanderen.

@Nokia & Chime
Hebben jullie voor mij data die aangeeft dat massief hout sterker is dan massief plastic? Gevoelsmatig heb ik juist het gevoel dat plastic steviger is. Neem PVC regenpijp, die sla je niet zomaar door midden (ik tenminste niet :+ ).

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kunststof als constructiemateriaal is gewoon niet zo gebruikelijk. Daarnaast, als je houten balken gebruikt die aan de binnenzijde zitten, onder je dakpannen, dan heeft dat hout nauwelijks iets te lijden. Daarnaast is hout makkelijk verwerkbaar, relatief betaalbaar.

Persoonlijk heb ik nog nooit kunststof constructies gezien op kunststof kozijnen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Composieten maken wel voorzichtig een intrede in de bouw, maar kunststof platen zijn veel duurder dan underlayment en mits fatsoenlijk aangebracht met oog voor detail, krijgt een houten dakbeschot nooit een druppel water te zien.

Kunststof heeft dan weer nadelen:
  • warmte is van invloed op de sterkte
  • kunststof verouderd en kan broos worden
  • duurder
  • er zijn zeer veel varianten van kunststof beschikbaar, waardoor de werkelijke sterkte een groot vraagteken is. Staal en hout zijn constructief veel voorspelbaarder
  • de meeste kunststoffen zijn geen topper bij brand
  • hout werkt vochtregulerend voor het damptransport door de kap naar buiten, kunststof is ook aan de binnenzijde water- en dampdicht.
Kunststof kozijnen zijn geen vergelijk, die hebben geen dragende functie en eigenlijk niks te lijden.
De PVC regenpijp idem. Die haalt zijn kracht uit het cilinder-zijn, niet uit het materiaal. Een kunststof plaat van 18mm is loodzwaar en zal doorbuigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 29-04-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
DerKleinePunkt schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:14:
Ik ben op één vlak niet duidelijk geweest. Dakpannen behoorden niet tot de kunststof optie. Het zou in onze situatie alleen gaan over de (draag)balken die in het stalen frame hangen, de panlatten waar de dakpannen op rusten en de afdekplaten tussen de panlatten en de balken.

Kunststof lijkt en ook vanuit mijn ervaring met mijn ouderlijk huis, zeer onderhoudsvriendelijk. In mijn ouderlijk huis zitten kunststof kozijnen die al meerdere decennia meegaan. Ze hebben één keer een polijst / wax beurt of zoiets gehad (wat de reinste onzin is gebleken). Al met al er zit wel verschil in kwaliteit en degelijkheid in de kunststof. Bij deugdelijk kunststof ben ik niet zo bang voor verkleuring. De onderdelen waar wij over praten zullen het daglicht sowieso nooit zien. Warmte en het materiaal zou een issue kunnen zijn. Hier speelt echter kwaliteit ook een rol. De stukken kunststof zouden geschikt moeten zijn voor buiten. Is het dan juist om de conclusie te trekken dat het tegen hitte kan. Een goede vraag, heeft iemand van jullie hier data over?

Kijkende naar de lange termijn lijkt mij kunststof ideaal door mijn ervaringen met kozijnen. Je hoeft ze niet te schilderen, bij een goede kwaliteit behalve wassen niet te onderhouden en vocht heeft geen invloed op kunststof.

Ik zie trouwens niet in waarom hout makkelijker te verwerken is dan kunststof. Hebben jullie meer toelichting voor mij? Bij kunststof is het op maat zagen, plaatsen en vergeten (er vanuit gaande dat het geschikt is uiteraard). Bij het zagen van materiaal krijg je bij beide ook afval.

Het punt over dat vocht niet het uitgangspunt moet zijn vind ik valide. Maar als het dak onverhoopt zo lek als een mandje wordt, dan hoef ik niet bang te zijn dat er iets gaat rotten aan de volledige constructie.

@Chime
Het punt over een berg afval begrijp misschien niet helemaal. Praat je over de materialen die uit het huidige dak afkomstig zijn of bedoel je iets anders? In geval van het eerste. Dan ga je er vanuit dat wij het huidige materiaal weggooien, wat niet zo is. Als in wat wij her kunnen gebruiken aan zaken die wij uit de woning slopen doen wij nu al. Geen verspilling is er uiteraard niet te garanderen.

@Nokia & Chime
Hebben jullie voor mij data die aangeeft dat massief hout sterker is dan massief plastic? Gevoelsmatig heb ik juist het gevoel dat plastic steviger is. Neem PVC regenpijp, die sla je niet zomaar door midden (ik tenminste niet :+ ).
Berg afval wanneer ooit dat dak eens gerenoveerd moet worden, die kunststof die er dan van af gaat komen is minder duurzaam om te verwerken dan het houtafval.
Maar je gaat natuurlijk ook met afval zitten om die plastieken balkjes op maat te zagen.

Voor stevigheid van hout ... daarvoor heb ik geen data, maar ik heb al houten steunbalken gezien die serieuze overspanningen aankunnen terwijl ik nog geen enkele plastieken steunbalk ben tegengekomen.
Net zoals houten trappen in veel huizen te vinden zijn maar plastieken trappen ga je vaak ook niet zien (als die er al zijn zit er stalen versteviging in)
Bij PVC ramen dient er bij een redelijke overspanning ook al staal gebruikt te worden - anders hangt het gewoon door.
Kortom => beetje logisch nadenken en rondkijken dus.

(Trouwens - pak een hamer en dan slaag je zonder probleem een PVC regenpijp kapot :+ )

Anderzijds, bij brand denk ik ook dat je huis ook vrij gevaarlijk gaat worden.
Bij staalbouw moet alles zo gebouwd worden dat de stalen kolommen x-tijd (ik denk 30 minuten) beschermd zijn tegen vuur.
Waarom?
Omdat staal door warmte buigt.

Dat effect ga je bij plastiek ook krijgen ... nog sneller als bij staal lijkt me, voor de brandweer gaat het niet aangenaam blussen zijn als het dakpannen begint te regenen.
Ook niet voor jezelf als jij uit het pand probeert te komen.

Hout brandt - maar eerst komt er een laagje koolstof rond het hout dat het isoleert.
In een brand is een houten, massieve, trap veiliger dan een stalen of een betonnen trap.

Ook is het zo dat er al hout in de constructie verwerkt is => als dat hout versleten is, dan moeten al je panlatten er toch af . Of die nu versleten zijn of niet,
Dus zelfs al zou het materiaal het aankunnen (wat ik dus sterk betwijfel) dan denk ik niet dat je er iets mee gaat besparen qua onderhoud.

Dan hebben we het ook nog niet eens over de kost gehad.
Hout is al niet goedkoop - maar kunststof, toch zeker het stevige spul, ook niet.
Waarbij werkuren ook mogelijk meer gaan zijn: bij hout kan men met een nagelpistool snel werken, bij kunststof zal men toch eerder moeten schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik zie ook het nut van kunststof in een constructie niet helemaal.
Voor kozijnen snap ik het nog wel, deze worden blootgesteld aan de elementen.
Een dakconstructie is echt niet gelijk rot als je een keer een lekkage hebt, zolang het maar weer goed op kan drogen.
Ik zou me er bovendien niet aan wagen voordat een constructeur de afmetingen van de balken heeft gecontroleerd. En dan ook de kruip heeft berekend, want mijn gevoel zegt dat dat nog wel eens een probleem kan worden.

Als je het over veiligheid bij brand gaat hebben kun je je beter druk maken over de grote hoeveelheid giftige stoffen die uit de kunststof zullen komen.
Doden bij brand vallen voornamelijk door rook, niet door vuur of bezwijken.

Overigens hoeft er in je woning op zich niets brandwerend te zijn, zolang de muur naar je buren maar 60 minuten (bij nieuwbouw) of 20 minuten (bij bestaande bouw) brandwerend/overeind blijft.

[ Voor 49% gewijzigd door NovapaX op 29-04-2015 13:09 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Over kunststof; gisteren heb ik mijn zoontje mijn oude lego van een jaar of 25 oud gegeven. Ik was erg verbaasd dat diverse blokjes simpelweg scheurden toen hij ermee aan het spelen was. De lego heeft op zolder opgeslagen gelegen. Dus onder het droge, doch warme dak. Het houten speelgoed (ongelakt) van ca 40 jaar oud is echter nog prima.

Nu weet ik niet welk kunststofsoort bij LEGO gebruikt wordt, maar het stond bij mij nooit als zwak bekend...
Doe mij maar liever hout. Een dakconstructie krijgt echt wel regenbuitjes over zich heen voordat de pannen er uiteindelijk op liggen. Nooit een dak van zien instorten...

Overigens, heb je je al eens afgevraagd hoe heet het op een zomerse dag van 35 graden is onder de pannen...dat gaat zo richting smeltpunt van kunststof hoor. Niet helemaal te vergelijken, maar mijn zonneboiler ging met gemak over de 125 graden. (wel wat zwarter dan de pannen, maar goed, je begrijpt het idee)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Tja, misschien was het toch de manier van opslag van de Lego.
Laatst heb ik nog met wat oude lego gespeeld van mij samen met mijn nichtje van 5 en haar vader.
Dat was ook minimaal 25 jaar oud, sommige blokjes eerder 30 jaar denk ik.

PVC regenpijp van een jaar of 15/20 oud breekt al af als je ernaar kijkt, als je wilt zagen in zo`n oude pijp breken de stukken er vaak van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Aangezien ik mezelf ook stort op een nieuwbouw project meld ik mijzelf hier voor goed advies.

Stand van zaken: bestaande woning is gesloopt, alle vergunningen zijn binnen, kortom we kunnen gaan beginnen met de bouw. Ik ga dit doen in eigen beheer met hulp van familie. Geen vam alle bouwkundige, maar wel een bult ervaring met zelfbouwprojecten.

Wat vinden jullie van onderstaand ontwerp?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/36786093/Huis/voorgevel.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/36786093/Huis/achtergevel.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/36786093/Huis/zijgevel%20links.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/36786093/Huis/zijgevel%20rechts.jpg

Wat de volgende plattegronden oplevert:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/36786093/Huis/plattegrond.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/36786093/Huis/begane%20grond.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/36786093/Huis/verdieping.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/36786093/Huis/zolder.jpg

Sorry voor de vele plaatjes, maar hopelijk zegt dit meer dan een lap tekst :)

Hebben jullie nog op en/of aanmerkingen of ander advies?

[ Voor 32% gewijzigd door lithoijen op 30-04-2015 11:37 . Reden: plaatjes werken gemaakt ]

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic