DerKleinePunkt schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:14:
Ik ben op één vlak niet duidelijk geweest. Dakpannen behoorden niet tot de kunststof optie. Het zou in onze situatie alleen gaan over de (draag)balken die in het stalen frame hangen, de panlatten waar de dakpannen op rusten en de afdekplaten tussen de panlatten en de balken.
Kunststof lijkt en ook vanuit mijn ervaring met mijn ouderlijk huis, zeer onderhoudsvriendelijk. In mijn ouderlijk huis zitten kunststof kozijnen die al meerdere decennia meegaan. Ze hebben één keer een polijst / wax beurt of zoiets gehad (wat de reinste onzin is gebleken). Al met al er zit wel verschil in kwaliteit en degelijkheid in de kunststof. Bij deugdelijk kunststof ben ik niet zo bang voor verkleuring. De onderdelen waar wij over praten zullen het daglicht sowieso nooit zien. Warmte en het materiaal zou een issue kunnen zijn. Hier speelt echter kwaliteit ook een rol. De stukken kunststof zouden geschikt moeten zijn voor buiten. Is het dan juist om de conclusie te trekken dat het tegen hitte kan. Een goede vraag, heeft iemand van jullie hier data over?
Kijkende naar de lange termijn lijkt mij kunststof ideaal door mijn ervaringen met kozijnen. Je hoeft ze niet te schilderen, bij een goede kwaliteit behalve wassen niet te onderhouden en vocht heeft geen invloed op kunststof.
Ik zie trouwens niet in waarom hout makkelijker te verwerken is dan kunststof. Hebben jullie meer toelichting voor mij? Bij kunststof is het op maat zagen, plaatsen en vergeten (er vanuit gaande dat het geschikt is uiteraard). Bij het zagen van materiaal krijg je bij beide ook afval.
Het punt over dat vocht niet het uitgangspunt moet zijn vind ik valide. Maar als het dak onverhoopt zo lek als een mandje wordt, dan hoef ik niet bang te zijn dat er iets gaat rotten aan de volledige constructie.
@Chime
Het punt over een berg afval begrijp misschien niet helemaal. Praat je over de materialen die uit het huidige dak afkomstig zijn of bedoel je iets anders? In geval van het eerste. Dan ga je er vanuit dat wij het huidige materiaal weggooien, wat niet zo is. Als in wat wij her kunnen gebruiken aan zaken die wij uit de woning slopen doen wij nu al. Geen verspilling is er uiteraard niet te garanderen.
@Nokia & Chime
Hebben jullie voor mij data die aangeeft dat massief hout sterker is dan massief plastic? Gevoelsmatig heb ik juist het gevoel dat plastic steviger is. Neem PVC regenpijp, die sla je niet zomaar door midden (ik tenminste niet

).
Berg afval wanneer ooit dat dak eens gerenoveerd moet worden, die kunststof die er dan van af gaat komen is minder duurzaam om te verwerken dan het houtafval.
Maar je gaat natuurlijk ook met afval zitten om die plastieken balkjes op maat te zagen.
Voor stevigheid van hout ... daarvoor heb ik geen data, maar ik heb al houten steunbalken gezien die serieuze overspanningen aankunnen terwijl ik nog geen enkele plastieken steunbalk ben tegengekomen.
Net zoals houten trappen in veel huizen te vinden zijn maar plastieken trappen ga je vaak ook niet zien (als die er al zijn zit er stalen versteviging in)
Bij PVC ramen dient er bij een redelijke overspanning ook al staal gebruikt te worden - anders hangt het gewoon door.
Kortom => beetje logisch nadenken en rondkijken dus.
(Trouwens - pak een hamer en dan slaag je zonder probleem een PVC regenpijp kapot

)
Anderzijds, bij brand denk ik ook dat je huis ook vrij gevaarlijk gaat worden.
Bij staalbouw moet alles zo gebouwd worden dat de stalen kolommen x-tijd (ik denk 30 minuten) beschermd zijn tegen vuur.
Waarom?
Omdat staal door warmte buigt.
Dat effect ga je bij plastiek ook krijgen ... nog sneller als bij staal lijkt me, voor de brandweer gaat het niet aangenaam blussen zijn als het dakpannen begint te regenen.
Ook niet voor jezelf als jij uit het pand probeert te komen.
Hout brandt - maar eerst komt er een laagje koolstof rond het hout dat het isoleert.
In een brand is een houten, massieve, trap veiliger dan een stalen of een betonnen trap.
Ook is het zo dat er al hout in de constructie verwerkt is => als dat hout versleten is, dan moeten al je panlatten er toch af . Of die nu versleten zijn of niet,
Dus zelfs al zou het materiaal het aankunnen (wat ik dus sterk betwijfel) dan denk ik niet dat je er iets mee gaat besparen qua onderhoud.
Dan hebben we het ook nog niet eens over de kost gehad.
Hout is al niet goedkoop - maar kunststof, toch zeker het stevige spul, ook niet.
Waarbij werkuren ook mogelijk meer gaan zijn: bij hout kan men met een nagelpistool snel werken, bij kunststof zal men toch eerder moeten schroeven.