This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Uit het sonderingsrapport:
Ik weet niet wat een zeer omvangrijke grondverbetering is, maar 3 meter diep klinkt als omvangrijk3.2 Geotechnisch profiel
Uit de waterpassing van de sondeerpunten blijkt dat de huidige maaiveldhoogte varieert van
NAP + 14,29 m tot NAP + 14,37 m (gemiddeld circa NAP + 14,35 m).
Aan de hand van het uitgevoerde grondonderzoek is het volgende geotechnische profiel
opgesteld:Tijdens het boren is het grondwater aangetroffen op een diepte van mv – 1,75 m (circa
- Vanaf het huidige maaiveld is tot een diepte van NAP + 9,1 m à NAP + 7,8 m een wisselend pakket van matig dicht tot dicht gepakte zand- en matig slappe leemlagen aangetroffen. In dit pakket zijn conusweerstanden gemeten variërend van 0,6 MPa (leem) tot 18,0 MPa (dicht gepakt zand).
- Vanaf circa NAP + 9,1 m à NAP + 7,8 m is tot een diepte van circa NAP + 5,3 m à NAP + 6,0 m een matig dicht tot lokaal zeer dicht gepakte zandlaag aangetroffen. In dit zandpakket zijn conusweerstanden gemeten van 5,0 MPa tot > 30,0 MPa.
- Vanaf circa NAP + 5,3 m à NAP + 6,0 m is tot een diepte van circa NAP + 2,0 m een matig slappe tot matig vaste leemlaag aangetroffen. In deze leemlaag zijn conusweerstanden gemeten van 1,0 tot 3,0 MPa.
- Hieronder is tot aan de maximaal verkende diepte van NAP – 7,8 m een matig dicht tot zeer dicht gepakt zandpakket aangetroffen, waarin conusweerstanden zijn gemeten van 4,0 MPa tot lokaal 30,0 MPa en hoger. Bovenin dit zandpakket komen leembijmengingen voor.
NAP + 12,60 m). Uiteraard is dit een momentopname.
4. FUNDERINGSADVIES
Vlak onder het bestaande maaiveld komen redelijk samendrukbare leemlagen voor. Bij een
fundering op staal (stroken of betonplaat) komen in dit pakket aanzienlijke zettingen tot
ontwikkeling. Om een fundering op staal mogelijk te maken is een zeer omvangrijke
grondverbetering noodzakelijk.
Gezien het voorgaande adviseren wij om de 2^1 kapwoning op palen te funderen.
(...)
Ik ben toch malle pietje niet!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Laten we er Leeuwarden - Bergen op Zoom van makenSeñor Sjon schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:07:
Heb je er ook een sondeergrafiek bij?Zo te lezen zit je ten oosten van de lijn Leeuwarden - Roosendaal.
Wikipedia: Brabantse Wal
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Knap! Een niet alledaags huis. Gaat wel snel seg.zonoskar schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:27:
Vrijdag is de oplevering van ons casco huis. Het zou eigenlijk eind week 10 opgeleverd worden, maar dus een weekje eerder. Ik vind het niet erg. Het 'gezichtje' is al goed te zien
We zijn ongeveer gelijktijdig begonnen, dat van mij ligt er zo bij

ollie1965 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:28:
[...]
Laten we er Leeuwarden - Bergen op Zoom van maken![]()
Wikipedia: Brabantse Wal
Beide juistSeñor Sjon schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:07:
Heb je er ook een sondeergrafiek bij?Zo te lezen zit je ten oosten van de lijn Leeuwarden - Roosendaal.
Dit zijn de grafieken.

Maar de twee waardes die ik noem zijn vrij constant, ik snap niet zo goed waarom er dan grondgevormde palen gebruikt worden? Slaan ze de palen stuk op de grillige bodem door die kleine zandlagen ertussen?
Als ze met grondverbetering aan de slag willen, mikken ze dus op de laag +13 NAP. Die is bij de eerste sondering wel erg dun.
Doe je verder alles zelf of zo? Iedere bouwonderneming die nu mag beginnen waarbij de fundatie al staat is toch in staat om voor de kerst op te leveren, inclusief afbouw? Wat moet er zolang duren dan?Engineer Stewie schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:38:
[...]
Knap! Een niet alledaags huis. Gaat wel snel seg.
We zijn ongeveer gelijktijdig begonnen, dat van mij ligt er zo bij. Ik wacht nu op de elektriciteitsaansluiting, straatnaam is eindelijk officieel, papiermolen voor aansluiting gas/electriciteit en riolering zijn rond en betaald, leverancierscontract afgesloten en nu nog aansluiten dus. Hopelijk zijn we dan echt goed vertrokken, we lopen momenteel 7 weken achter op schema, geen erg want op dit moment speelt dat in ons voordeel (oplevering begin 2016 ipv eind 2015).
[afbeelding]
Dat zal uiteraard sneller gaan, maar bij ons is het 200 dagen.PolderPloer! schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:12:
Doe je verder alles zelf of zo? Iedere bouwonderneming die nu mag beginnen waarbij de fundatie al staat is toch in staat om voor de kerst op te leveren, inclusief afbouw? Wat moet er zolang duren dan?
Hierin zit wel:
- Bouw (duh)
- Testen op koudebruggen en luchtlekken (2 maal, bij slechte eerste test 3 maal)
- 2 droogperiodes, voor en na het stuccen
- afwerking, zonnepanelen, mechanische ventilatie afregelen, verwarming afregelen,...
Ik heb liever dat ze de termijn ruim nemen en het deftig bouwen, als het slecht gebouwd is en er zijn koudebruggen/luchtlekken moeten ze het oplossen want wil daar zeer goede scores hebben (hoe hoger de score hoe meer subsidie).
Zonder droogtijd gaat de bouwtermijn al flink naar beneden, maar dan zit je bijna zeker met veel vocht dat nog weggestookt moet worden als je er reeds inwoont.
Door de beperkte verwarming duurt dat ook gewoon lang, ik kan maar moeilijk de verwarming nog eens overdimensioneren omdat ik eenmalig veel vocht moet wegkrijgen (Heb ze al wat overgedimensioneerd om zeer koude winters te kunnen overbruggen). Geforceerd drogen is ook niet zo goed en je droogt enkel de toplaag.
Belangrijkste is dus de kwaliteit van de bouw, wij zitten zeer dicht tegen passief aan en daar heb ik heel mijn leven plezier van. Ansich ben ik niet van plan ooit nog te verhuizen. Met een korte bouwtijd heb ik een paar maanden vroeger plezier maar op termijn brengt dat toch niets op.
1 jaar voor een bouw is heel normaal en was bij elke firma ook hetzelde. Als alles nauw aansluit zal het huis sneller kunnen af zijn, maar u richten op een korte bouwtijd kan problemen opleveren.
Verder is droogtijd na winddicht nooit slecht zoals al gemeld. Een kale steen droogt sneller dan een bepleisterde steen.
Ze moesten uw fundering maar eens op een verkeerde plaats leggen en je gaat ervan uit dat je huis op 100 dagen af is. Als je geen oplossing hebt, heb je een groot probleem... om een werkelijk schrijnend voorbeeld te gebruiken.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Test is altijd nuttig, uw wand kan goed geïsoleerd zijn maar als uw knooppunten slecht uitgevoerd zijn heb je op die plaats een koudebrug.
Wat is het nut ervan dan? Kun je de aannemer ergens op aanspreken dan?Engineer Stewie schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:58:
Volgens mij is dat gewoon met een hittegevoelige camera.
Test is altijd nuttig, uw wand kan goed geïsoleerd zijn maar als uw knooppunten slecht uitgevoerd zijn heb je op die plaats een koudebrug.
Met gestrekt been.
https://fgheysels.github.io/
Wij zijn ook begonnen met de bouw van onze woning.
Wij plaatsen een prefab houtskeletbouw bovenop een betonnen kelder. Althans, die twee delen worden door aannemers gedaan. Vanaf het moment dat het houtskeletbouw-lego-pakket in elkaar geknutseld is gaan wij zelf verder alle afwerking buiten (gevels, dak, ...) en binnen (elektriciteit, gas, water, afvoer, tegelen, sanitair, gipsplaten, en, en, en, en...) uitvoeren, hier en daar met hulp van experts.
Dit is een beetje zover als we nu zijn:
En vandaag is er dan begonnen met het zetten van de bekisting voor de kelder.
Op onsnieuwehuis.be proberen we een beetje onze ervaringen vast te leggen, maar zal ook dit topic een beetje in de gaten houden. Interessante en leuke leeskost vind ik.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Ik heb een bedrijfje gevonden in de buurt die van die camera's verhuurt. Moet je huis verwarmd zijn om koudebruggen te zien, of juist niet? Ik heb nog geen verwarming, maar nu in casco-staat lijkt me het juist handig om eventuele gebreken te zien en aan te passen.Engineer Stewie schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:58:
@Rtificial: Wonen jullie in een bos? Ik wou dat ik dat kon betalen
We bouwen inderdaad in het bos, net over de grens onder Roosendaal. Voor Nederlandse (en Belgische) begrippen een koopje, wij hebben zo'n beetje €75/m2 betaald. Wel allerlei restricties om het zoveel mogelijk bos te laten enzo, maar wel een fijne plek@Rtificial: Wonen jullie in een bos? Ik wou dat ik dat kon betalenMooi uitzicht heb je dan.
Koudebruggen geven aanleiding tot vochtafzetting en in de erge gevallen schimmels.artbij schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:10:
[...]
Wat is het nut ervan dan? Kun je de aannemer ergens op aanspreken dan?
Een koudebrug is een teken dat de EPB richtlijnen niet gevolgd zijn en het moet dan ogelost worden daar de bouw alle geldende EPB regels moet volgen.
Zelfde voor luchtlekken, deze bepalen het uiteindelijke E-peil en dat peil staat contractueel vast.
Als er luchtlekken/koudebruggen zijn moeten deze opgelost worden. Anders haal ik nooit de vooropgestelde score en had ik mij de extra investeringen kunnen besparen. Investeringen die bijna volledig gecompenseerd worden door subsidies als we de score halen.
Dus de bouw zomaar afhaspelen is er niet bij, deze wordt getest en de aannemer blijft 10 jaar verantwoordelijk. Deze bestaat al meer dan 25 jaar en geeft hoop dat ze nog lang bestaan
De test moet wel op een goed moment gebeuren, het verschil tussen binnen-en buiten temperatuur moet 10°C zijn, best 3 dagen lang. Dus koelen/opwarmen is de boodschap. Verder is het het handigst om dat te doen zonder dat de afwerking gebeurd is zodat die zaken nog aangepakt kunnen worden.
Met gestrekt been.
beetje offtopic, maar kun je mij meer vertellen over de techniek qua camera opname? Ik kan me voorstellen dat in het bos geen telefoonlijnen e.d. liggen? Wat voor soort camera e.d.? En hoe zorg je ervoor dat het niet gejat wordt?Rtificial schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:51:
[...]
We bouwen inderdaad in het bos, net over de grens onder Roosendaal. Voor Nederlandse (en Belgische) begrippen een koopje, wij hebben zo'n beetje €75/m2 betaald. Wel allerlei restricties om het zoveel mogelijk bos te laten enzo, maar wel een fijne plek
[ Voor 4% gewijzigd door PolderPloer! op 26-02-2015 20:43 ]
Werkt op batterijen en een SD kaartje, en is volledig instelbaar. Hij maakt bij mij elke minuut van de ingestelde werkdag een foto, en plakt die voor elke dag aan elkaar tot een filmpje.
Iedere 3 weken haal ik even het kaartje er uit om de bestanden te kopieëren. Batterijen heb ik nog niet hoeven te vervangen, dus gaan gerust een maand of 2 mee denk ik.
Een van m'n leukste gadgets, voor een klein prijsje :-)
Nee, zijn termen zeggen mij dan ook weinig.artbij schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:31:
Zijn de Nederlandse regels ook zo? Subsidie hebben we sowieso niet.
Thx a lot! Deze neem ik mee zodra de bouw gaat beginnen. Ik denk dat ik een vlaggemast of zo ophang, en daaraan de camera. Ik bouw aan de rand van een woonwijk, er staat pas 1 huis in onze straat. Verderop al wel veel meer klaar. Dus het zou goed moeten kunnen gaan.Rtificial schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:01:
Ohja, tegen diefstal : ik heb em 5 meter hoog in een boom hangen. Vrijwel niet te zien, en dan nog, als iemand echt wil, dan doe je er niets aan :-)
Als je zo bang bent dat je spullen gejat worden, zou ik me afvragen of ik op die plek wil bouwenPolderPloer! schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:12:
[...]
Thx a lot! Deze neem ik mee zodra de bouw gaat beginnen. Ik denk dat ik een vlaggemast of zo ophang, en daaraan de camera. Ik bouw aan de rand van een woonwijk, er staat pas 1 huis in onze straat. Verderop al wel veel meer klaar. Dus het zou goed moeten kunnen gaan.
Met gestrekt been.
Haha, das een leuke! Maar iedereen weet dat een bouwplek een roofplek is, zeker als er nog niet veel sociale controle plaats vindt.artbij schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:13:
[...]
Als je zo bang bent dat je spullen gejat worden, zou ik me afvragen of ik op die plek wil bouwen.
Tech items zijn ook altijd roofgoed, dus dat maakt het extra aantrekkelijk
Maar zeker een aanrader, zo'n leuke registratie aan het einde van de bouw!
De termen zijn wellicht anders, maar jullie hebben toch ook wel regels waar aan te houden.Señor Sjon schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:10:
[...]
Nee, zijn termen zeggen mij dan ook weinig.
Ik heb een aantal dingen contractueel laten vastleggen om een poot te hebben om op te staan moest het huis niet aan de beoogde eisen voldoen.
Mijn extra investeringen om tot de grens van subsidies te komen hebben een rendement van 100% over 5 jaar, vond ik wel de moeite om mee te nemen gezien er nog wel wat budget is.
Moest ik ergens een rendement van 100% over 5 jaar op mijn spaargeld krijgen zou ik nooit bouwen
Zo een cam is inderdaad wel tof, eens kijken of ik ook ergens eentje zou kunnen hangen. De fundering heb ik gemist, maar voor de rest van de bouw is het wel leuk om het huis te zien 'verschijnen'.
[ Voor 12% gewijzigd door Engineer Stewie op 27-02-2015 07:03 ]
In Nederland hebben we het bouwbesluit. Hierin zijn normen vastgelegd waar bouwers zich aan moeten houden. Er is (momenteel) geen subsidieprogramma voor het bouwen van extra energiezuinige woningen. De regels van het bouwbesluit worden voor zover ik weet niet in de praktijk gecontroleerd. Er wordt bij vergunningsaanvraag alleen getoetst of de tekening voldoet.Engineer Stewie schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 07:02:
[...]
De termen zijn wellicht anders, maar jullie hebben toch ook wel regels waar aan te houden.
Wat bij jullie ook anders werkt dan bij ons is de belasting. In Nederland betaal je bij elke woningtransactie 2% overdrachtsbelasting (niet bij nieuwbouw, dan betaal je "gewoon" BTW). Voor bouwgrond is het tarief 6%.
In Belgie (of in elk geval Vlaanderen) heb je te maken met registratierechten. Jullie betalen 10% registratierechten bij een transactie (of 5% in uitzonderingsgevallen). Maar die betaalde 10% blijft wel achter je naam staan, als je verhuisd naar een andere woning hoef je alleen het eventuele verschil in registratierechten te betalen. In Nederland betaal je elke keer de volledige 2% (of 6%).
Dat vast laten leggen lijkt me wel verstandig, zeker als je voor je subsidie-aanvraag afhankelijk bent van de daadwerkelijk gerealiseerde isolatiewaarden.Ik heb een aantal dingen contractueel laten vastleggen om een poot te hebben om op te staan moest het huis niet aan de beoogde eisen voldoen.
Mijn extra investeringen om tot de grens van subsidies te komen hebben een rendement van 100% over 5 jaar, vond ik wel de moeite om mee te nemen gezien er nog wel wat budget is.
Regeren is vooruitschuiven
Klopt bijna.T-MOB schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:16:
[...]
In Belgie (of in elk geval Vlaanderen) heb je te maken met registratierechten. Jullie betalen 10% registratierechten bij een transactie (of 5% in uitzonderingsgevallen). Maar die betaalde 10% blijft wel achter je naam staan, als je verhuisd naar een andere woning hoef je alleen het eventuele verschil in registratierechten te betalen. In Nederland betaal je elke keer de volledige 2% (of 6%).
De meeneembaarheid wordt wel beperkt tot 12500€ terwijl de te betalen bedragen daar makkelijk een veelvoud van zijn.
Ik had bij de aankoop van mijn appartement reeds meer dan genoeg betaald, dus heb op de bouwgrond niets meer moeten betalen.
Op dat moment een meevaller (in mijn geval 8500€), maar ben in totaal toch 6500€ 'kwijt' doordat je de rest niet terugkrijgt. Het Nederlandse systeem is gewoon goedkoper. Dan zou ik 8100€ betaald hebben in plaats van 15000€.
In Wallonië is het maar liefst 12%, maar daar kosten huizen een schijntje ivm Vlaanderen.
Heeft iemand adviezen waarop juist extra aandacht moet worden gevestigd?
Denkend aan zaken die je snel over het hoofd ziet, zaken die vaak fout gaan, zaken waarbij het algemeen bekend is dat de aannemers bewust of onbewust fouten maken, etc. etc.
Bij ons is er tussen voorlopige oplevering en oplevering echter 1 jaar.
Hier heb je vooroplevering met 2 weken erna de oplevering. Daarna gaat de service- en garantietermijn in.
Ik zou het helemaal doen als er zo'n lange periode tussen de vooroplevering en daadwerkelijke oplevering is.
Heb kaarten van de bank gekregen, ze mochten ook eens iets terugdoen
Jawel, echter dit bij de oplevering.Niek_ schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:39:
Laat je geen keuring door een derde partij doen?
Maar hoe meer punten ik zelfstandig kan bespeuren bij de vooroplevering, hoe beter.
Het water in kelder en kruipruimte is NIET afkomstig is van grondwater. (Want de buren hebben het ook niet )
Maar wel van het regenwater dat op het dak valt en dan niet weggeleid wordt van het huis af, maar in de lage punten loopt en dan in de kruipruimte.
Aansluiten van de HWA's weg van het huis (of nog beter naar het riool) zou moeten helpen omdat dan geen nieuw water wordt aangevoerd in de kruipruimte.
Ik vind dit maar vreemd, mijn kelder blijft dan eigenlijk gewoon lek. Of zie ik dat verkeerd?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Maar hoop dat je je water toch fatsoenlijk afleid en weghoudt van het huis.
Ik ben verplicht een waterput te steken (10000l) en te gebruiken in huis (toilet en buitenkraan) en als overloop een infiltratiebekken (3000l) dat het overtollige water gecontroleerd en vertraagd de grond laat inlopen. Deze heeft als overloop een aansluiting op de riolering in geval alles volzit.
Je zou denken dat ze in Nederland, waar het water letterijk aan de lippen staat een fatsoenlijk waterbeleid hebben
Tja, eerst zei je dat het een kelder was, maar nu blijkt het gewoon een kruipruimte te zijn.
Zit er een betonvloer in de kruipruimte of alleen maar zand zoals gebruikelijk ?
En als die HWA nog niet aangesloten is, kun je nog niet oordelen natuurlijk.
Water zoekt de weg van de minste weerstand.
Ideologisch gezien is dat wel leuk, maar financieel is dat volgens mij niet interessant.Engineer Stewie schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 18:36:
Ik ben verplicht een waterput te steken (10000l) en te gebruiken in huis (toilet en buitenkraan) en als overloop een infiltratiebekken (3000l)
Water kost geen drol in NL, duurt tientallen jaren voordat je zoiets terug verdient.
Het probleem is dat als regenwater gewoond geloosd wordt het afwal in het water te dun wordt en moeilijker te zuiveren. Het gewoon de tuin in laten lopen kan dan weer voor overstroming zorgen. Daarmee de put en het infiltratiebekken als buffer.
Ja, ik noem het altijd kelder, maar het is inderdaad een kruipruimte zonder vloer er overheen. We hebben wel een betonvloer in deze 'kelder', geen zand.bluemoon23 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:20:
@zonoskar,
Tja, eerst zei je dat het een kelder was, maar nu blijkt het gewoon een kruipruimte te zijn.
Zit er een betonvloer in de kruipruimte of alleen maar zand zoals gebruikelijk ?

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 28-02-2015 21:52 ]
Wat voor maatregelen zijn er genomen tussen de beton en de muurtjes? Waarschijnlijk niets en loopt het dus gewoon je "kelder" in.zonoskar schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:48:
[...]
Ja, ik noem het altijd kelder, maar het is inderdaad een kruipruimte zonder vloer er overheen. We hebben wel een betonvloer in deze 'kelder', geen zand.
[afbeelding]
Normale kelders zijn prefab of in het werk gestort, waarbij de vloerplaat ter plaatse van de muren van een rubber wordt voorzien, dit zorgt voor de afdichting tussen vloer en wand.
De griet vraag is eigenlijk, hoort een kruipruimte waterdicht te zijn? Zo ja, dan mag de aannemer aan de bak. Zo nee, dan moeten we goed draineren.
[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 02-03-2015 07:00 ]
Verder zou het zelfs via de muren tot in de woning kunnen dringen, het is niet omdat enkel de grond nat wordt dat het niet migreert tot in de muren.
Ik huur nu een appartement (tijdelijk) waar wat vochtproblemen zijn en ben gewoon constant ziek, niet te doen. Vocht wil je ten alle tijden vermijden, nu kan dat nog 'makkelijk'.
[ Voor 19% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-03-2015 07:18 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Normaal zou je hier een latei gebruiken en niet een geveldrager.
Latei (hoeklijn)

Geveldrager

Op zich valt het contactoppervlak wel mee.
[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 04-03-2015 10:09 ]
Ik vraag mij meer af waar de isolatie is en wat doen die tuindeuren daar al? Je bouwt toch en laat dan de vensters en deuren op maat maken naar gelang de bouw? Of bouwen jullie rond de deuren en vensters?
[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-03-2015 09:52 ]
In NL zetten ze bij houten kozijnen eerst de kozijnen en metselen ze er tegenaan. Altijd leuk als er eens Duitse bouwvakkers raar staan te kijken op een NL bouwplaatsEngineer Stewie schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:48:
Het lijkt dat het staal de binnenmuur niet volledig raakt, dus dat valt wel mee. Al is het niet wat ik zou verkiezen.
Ik vraag mij meer af waar de isolatie is en wat doen die tuindeuren daar al? Je bouwt toch en laat dan de vensters en deuren op maat maken naar gelang de bouw? Of bouwen jullie rond de deuren en vensters?

Het staal raakt de binnenmuur juist wel. Die hoge opstaande rand is immers ook helemaal van staal.Engineer Stewie schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:48:
Het lijkt dat het staal de binnenmuur niet volledig raakt, dus dat valt wel mee. Al is het niet wat ik zou verkiezen.
Goed, het is mijn huis niet maar ik had hier ook een latei verwacht inderdaad.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

En hoe werk je die latei dan weg ?Mistraller schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:20:
[...]
Het staal raakt de binnenmuur juist wel. Die hoge opstaande rand is immers ook helemaal van staal.
Goed, het is mijn huis niet maar ik had hier ook een latei verwacht inderdaad.
Wat we op de foto zien is een L ijzer, wat gebruikt wordt om het parament boven het raam te dragen.
Het is niet zo dat het volledige L ijzer de binnenmuur raakt. Je hebt dus enkel op de punten waar het L ijzer aan de binnenmuur vastgemaakt is een (punt)koudebrug. Ik weet niet of er systemen zijn die dit mogelijk maken zonder ook maar een minimale koudebrug.
http://www.desaegher.be/p...eneering/geveldragers.pdf
https://fgheysels.github.io/
Zou er een schuifdeur inzetten die netjes tussen de 2 muren in verdwijnt.zonoskar schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:45:
Volgens het bouwbesluit moeten deuren 230cm hoog zijn. Hoe ernstig is het als de deur naar de badkamer dit niet haalt? Ik heb ruimte voor een deur van 205cm (zal wel 201 worden dan). Anders kan ik mijn gewenste indeling niet maken. De deur van de badkamer moet dan meer richting trap en dan gaat er van alles in de war.
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 02-03-2015 18:22 ]
Met dank aan de ambtenaren van het stadhuis, maar even 3,5 maand gedaan over bekendmaking straatnaam en officiele goedkeuring ervan. Het zou allemaal op een maand geregeld zijn, niet dus.
Distributeur van elektriciteit wou dan weer niet aansluiten zonder officiele goedkeuring terwijl aansluiting toch vooraf betaald moet worden (1900€ voor elektriciteit/gas en riolering).
Voor de bouwaanvraag gewoon je wasmeubel opschuiven en de deur richting die muur plaatsen. Als je dan de vergunning hebt maak je gewoon wat er nu op tekening staat en niemand die er iets om geeft.zonoskar schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:45:
Volgens het bouwbesluit moeten deuren 230cm hoog zijn. Hoe ernstig is het als de deur naar de badkamer dit niet haalt? Ik heb ruimte voor een deur van 205cm (zal wel 201 worden dan). Anders kan ik mijn gewenste indeling niet maken. De deur van de badkamer moet dan meer richting trap en dan gaat er van alles in de war.
Persoonlijk zou ik meer last hebben van een CV en MV in een slaapkamerkast. Dit geeft nog best wat geluid af en dan is zo'n deurtje wel erg dun.
[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 04-03-2015 10:10 ]
[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 04-03-2015 11:10 ]
Staat er ergens op je vergunningtekening aangegeven dat die deur (of alle deuren?) 2.30 hoog zijn, zo niet, gewoon lekker een kleine deur maken. Je moet in Nederland bouwen conform bouwvergunning en niet conform Bouwbesluit. Dan had de gemeente dat maar beter moeten toetsen. Als je het maakt zoals het op tekening staat, dan voldoe je aan de eisen.zonoskar schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:47:
Bouwvergunning hebben we al, dus ik ben ook geneigd om te maken wat ik bedacht had. De CV kast wordt wel extra geïsoleerd, dus ik hoop dat het mee gaat vallen met de herrie. Bovendien wordt het een werk/hobby kamer (wij hebben nog geen kinderen). Ik vraag me wel af hoe het zit met de verkoopbaarheid.
Het klopt overigens wel dat de deur naar je (verplichte) badkamer 2.30 moet zijn, zie artikel 4.22 van het Bouwbesluit. Overigens hoeft een badruimte niet meer af te sluiten te zijn. Gewoon geen deur mag dus ook. dan moet echter het gat in de badkamermuur naar de gang (de doorgang) wel minsten 85x230 zijn. Of je dat echter zou moeten willen is een heel andere vraag.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Vrijdag beginnen de werken voor het opmetsen van de fundering voor het voorportaal, en dan in de loop van komende week de binnenwanden van de kelder en de welfsels.

De waterdichtheid begint bij de begane grondvloer, niet in de kruipruimte. Anders is deze ook nauwelijks te ventileren.zonoskar schreef op maandag 02 maart 2015 @ 06:56:
Er is inderdaad geen voorziening getroffen, het is een gewone kalkzandsteenmuur, gemetseld op de fundering. Maar het grondwater staat meer dan een meter onder de fundering. Dus daar moeten we geen last van hebben wanneer de HWA aangesloten wordt. Maar goed, als het een keertje hoog water is, dan staat het wel blank natuurlijk.
De griet vraag is eigenlijk, hoort een kruipruimte waterdicht te zijn? Zo ja, dan mag de aannemer aan de bak. Zo nee, dan moeten we goed draineren.
Dat is een geveldrager. Een latei kan maar een bepaalde overspanning aan. Ga je groter, dan is een geveldrager noodzakelijk en die wordt aan de hoofddraagconstructie vastgezet. De koudebrug valt an sich wel mee, liever heb je dat je gevel überhaupt blijft staan.Mistraller schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:38:
Hier in de buurt wordt een huis gebouwd, nu zijn ze met de volgende bouwlaag bezig. Ik zag echter een stalen constructie boven de tuindeuren. Is dat nu geen dijk van een koudebrug?
[afbeelding]
Kraait in de regel geen haan naar.zonoskar schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:45:
[afbeelding]
Dit klopt niet helemaal, bouwbesluit moet je gewoon volgen, ook bij vergunningsvrije bouwwerken.PaT schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:41:
[...]
Je moet in Nederland bouwen conform bouwvergunning en niet conform Bouwbesluit. Dan had de gemeente dat maar beter moeten toetsen.
Controle hierop na verschaffing van de vergunning is erg klein en kleine aanpassingen gaan meestal wel goed.
[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 04-03-2015 15:16 ]
Nee, jij haalt 2 dingen door elkaar. VergunningVRIJ bouwen, dan heb je dus geen vergunning en moet je dus inderdaad zelf voldoen aan het Bouwbesluit. Er is dan geen preventieve toets geweest van het bevoegd gezag (gemeente), waardoor je zelf verantwoordelijk wordt voor het voldoen aan de regelgeving.Ernemmer schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:14:
[...]
Dit klopt niet helemaal, bouwbesluit moet je gewoon volgen, ook bij vergunningsvrije bouwwerken.
Controle hierop na verschaffing van de vergunning is erg klein en kleine aanpassingen gaan meestal wel goed.
Zodra je VERGUNNING krijgt heeft het bevoegd gezag (gemeente) gecontroleerd of jij voldoet aan het Bouwbesluit (als dat niet zo was hadden ze namelijk moeten weigeren). Jij mag dan in het kader van rechtszekerheid er van uit gaan dat de gemeente je aanvraag goed beoordeeld heeft. In casu, als er fouten op je vergunningtekening staan (in dit geval de deur die nooit gaat passen) waar je toch vergunning op heb gekregen, dan mag je bouwen conform vergunning en dat mag (MOET!) dan in strijd met het Bouwbesluit
Veel gemeenten zetten in hun vergunningen de voorwaarde "u moet te allen tijde voldoen aan het Bouwbesluit". Complete onzin, dat hebben ze toch net voor je getoetst (en jij met de legesaanslag grof voor betaald)?
Er zit echter een stelsel aan te komen (ergens tussen 2016 en 2017 waarbij de bouwkundige toets door de overheid komt te vervallen en je zelf moet zorgen voor goed toezicht. Dat wil zeggen dat jij een mannetje in dienst moet nemen die kijkt of alles klopt aan de regelgeving. De Private kwaliteitsborging noemen ze dat. In dat geval moet je dus wel altijd bouwen conform Bouwbesluit (want je hebt immers geen "bouw" vergunning meer). Als je daar meer over wil weten is deze website wel interessant.
Zo leer je elke dag weer wat, ik dacht dat je altijd aan de regelgeving moest houden. Gelukkig heb ik meer verstand van het daadwerkelijke bouwen
Waarom moet een wc een minimale afmeting hebben? Waarom mag ik niet zelf weten hoe hoog een deur wordt? Etc.
Omdat het Bouwbesluit niet alleen voor jou, Zonoskar of mij geldt, maar ook voor Henk en Ingrid die van hun uitkering een sociale huurwoning moeten huren. Daar ligt namelijk de basis van onze regelgeving. Er voor zorgen dat een ieder een minimale kwaliteit mag verwachten van de bebouwde omgeving. Anders hadden we nu nog steeds met bedompte rug-aan-rug woningen gezeten.Señor Sjon schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:48:
Ben alleen bang dat de leges van 2-3% niet met eenzelfde zullen dalen. Ze zouden ook eens kunnen snoeien in de regels i.p.v. het aantal regels verminderen, maar de artikelen verdubbelen. Althans, dat is de 2012 acties grotendeels geweest.
Waarom moet een wc een minimale afmeting hebben? Waarom mag ik niet zelf weten hoe hoog een deur wordt? Etc.
De verdubbeling van het aantal artikel in 2012 ben ik echt niet met je eens. Hou er rekening mee dat het Bouwbesluit 2003, delen van de bouwverordening en het Gebruiksbesluit zijn samengevoegd. Ik vind het Bouwbesluit 2012 stukken beter leesbaar dan het Bouwbesluit 2003. Het is nog steeds geen leuke roman die je gaat lezen voor het slapen gaan en er is echt nog heel veel ruimte voor verbetering (heb ik regelmatig discussies over met de mensen die het echt zouden moeten weten), maar een verdubbeling van het aantal regels is echt niet waar. Met het Bouwbesluit 2012 zijn de regels voor verbouwingen enorm versoepelt ten opzichte van het Bouwbesluit 2003. Met de volgende wijziging krijgen particuliere opdrachtgevers mogelijk iets meer keuzevrijheid (hoewel op vrij suffe onderdelen wat mij betreft).
@Zonoskar, ik zit te kijken, maar volgens mij voldoet heel jouw badkamer niet aan de regels. Je moet een vloeroppervlakte hebben van 80x200 cm (letterlijk 0,8 breed en 1,6m2 groot) met een vrije hoogte van 2,3 meter. Op die vloeroppervlakte moet je (volledige) doorgang uitkomen. Volgens mij haal je die 80x200cm wel met een vrije hoogte van 2,3 meter, maar staat je deur daar maar half in, oftewel, de hele toegang van die badkamer klopt niet.
Is dat iets om je zorgen over te maken? mwah, zolang jij er happy mee ben moet je het vooral zo doen, maar de gemeente en jouw ontwerper hebben hier wel een klein steekje laten vallen.
Ben nu ook bezig om in een kast van een huis een toiletje onder een trap te frummelen omdat het tutje er heilig van overtuigd is dat het zo beter is. *zucht*
Ik bedoel meer dat veel zaken bij elkaar geveegd zijn. Dan zijn er wel minder artikelen, maar de artikelen zelf zijn een stuk langer en samengesteld uit wat vroeger meerdere losse artikelen waren.PaT schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:59:
[...]
Omdat het Bouwbesluit niet alleen voor jou, Zonoskar of mij geldt, maar ook voor Henk en Ingrid die van hun uitkering een sociale huurwoning moeten huren. Daar ligt namelijk de basis van onze regelgeving. Er voor zorgen dat een ieder een minimale kwaliteit mag verwachten van de bebouwde omgeving. Anders hadden we nu nog steeds met bedompte rug-aan-rug woningen gezeten.
De verdubbeling van het aantal artikel in 2012 ben ik echt niet met je eens. Hou er rekening mee dat het Bouwbesluit 2003, delen van de bouwverordening en het Gebruiksbesluit zijn samengevoegd. Ik vind het Bouwbesluit 2012 stukken beter leesbaar dan het Bouwbesluit 2003. Het is nog steeds geen leuke roman die je gaat lezen voor het slapen gaan en er is echt nog heel veel ruimte voor verbetering (heb ik regelmatig discussies over met de mensen die het echt zouden moeten weten), maar een verdubbeling van het aantal regels is echt niet waar. Met het Bouwbesluit 2012 zijn de regels voor verbouwingen enorm versoepelt ten opzichte van het Bouwbesluit 2003. Met de volgende wijziging krijgen particuliere opdrachtgevers mogelijk iets meer keuzevrijheid (hoewel op vrij suffe onderdelen wat mij betreft).
Die minimale kwaliteit is tegenwoordig wel vrij kostbaar en H&I zullen dat huis niet bouwen, maar de corporatie. We gaan tegenwoordig redelijk overboord met de minimale kwaliteit.
Volgens mij was er ook al eerder commentaar op die inrichting.@Zonoskar, ik zit te kijken, maar volgens mij voldoet heel jouw badkamer niet aan de regels. Je moet een vloeroppervlakte hebben van 80x200 cm (letterlijk 0,8 breed en 1,6m2 groot) met een vrije hoogte van 2,3 meter. Op die vloeroppervlakte moet je (volledige) doorgang uitkomen. Volgens mij haal je die 80x200cm wel met een vrije hoogte van 2,3 meter, maar staat je deur daar maar half in, oftewel, de hele toegang van die badkamer klopt niet.
Is dat iets om je zorgen over te maken? mwah, zolang jij er happy mee ben moet je het vooral zo doen, maar de gemeente en jouw ontwerper hebben hier wel een klein steekje laten vallen.
op bouwhelp.nl is hierover ook al volop gepraat en ik ben benieuwd hoe jouw visie er op is
MakkieKaasplank schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:21:
PaT, nu heb ik wel een leuke voor je. Volgens het bouwbesluit 4.18 heeft een woonfunctie tenminste een badruimte. volgens 4.19 moet die badkamer voldoen aan allerlei eisen. Op de eerste verdieping is een badkamer die eraan voldoet. Nu wil ik op de 2 verdieping een b&b maken. ik geloof dat dit gewoon in een woonfunctie mag en geen logiesfunctie is. Daarbij komen 2 badkamers. Moeten die ook aan 4.19 voldoen? De enige vereiste badkamer voldoet er al aan.
op bouwhelp.nl is hierover ook al volop gepraat en ik ben benieuwd hoe jouw visie er op is
Als jij extra badkamers gaat maken moet je dat zelf weten. Het Bouwbesluit is een set minimale regels en meer/beter mag altijd. De enige eisen die dan gelden voor die extra badkamers zijn de ventilatie eis (14 l/s) en de vochtwerendheid van de wanden. Voor alle andere voorschriften zoals hoogte, breedte enz staat steeds in het Bouwbesluit de tekst 'een badkamer als bedoeld in artikel 4.19' (ik tik dit uit mijn hoofd, kan ook artikel 4.18 zijn), oftewel de VERPLICHTE badkamer en niet ALLE badkamers.
In mijn lessen noemen we dat de aanwezigheidsbepaling. Indien iets aanwezig is (de badkamer) dan moet dat iets ergens aan voldoen.
Dat zie je ook terug bij ventilatie van ruimtes voor de opslag van huisvuilcontainers (bij appartementen). Die ruimte wordt nergens verplicht door het Bouwbesluit, maar als die er is, moet je hem voldoende ventileren.
@PaT: Het is ook nog een optie om de WC en het washok om te draaien. Daarmee komt de deur wel in die 1.6m2 uit en voldoe ik aan het bouwbesluit (en de deur kan dan ook 2.3m hoog zijn). Ik vond het wel mooier zo. Overigens heb ik dit zelf getekend zo, dus er is geen ontwerper die een steekje heeft laten vallen. Maar we zijn nog steeds niet tevreden over de indeling van de bovenverdieping, dus we zijn nog steeds zoekende
Mijn huis is nu in aanbouw, de aannemer heeft nog zo'n 87 bouwdagen. Zou het haalbaar zijn?

De bouwer blijft maar aangeven dat ze voor de bouwvak klaar zullen zijn.
Ik heb nu de volledige bouwvak alvast vrij gevraagd. Ik kan dit als ik het ver genoeg van te voren weet nog aanpassen bij mn werkgever natuurlijk
A Soldiers manual and a pair of boots.
87 bouwdagen is dacht ik ongeveer een half jaar.To_Tall schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:45:
Even een vraagje![]()
Mijn huis is nu in aanbouw, de aannemer heeft nog zo'n 87 bouwdagen. Zou het haalbaar zijn?
[afbeelding]
De bouwer blijft maar aangeven dat ze voor de bouwvak klaar zullen zijn.
Ik heb nu de volledige bouwvak alvast vrij gevraagd. Ik kan dit als ik het ver genoeg van te voren weet nog aanpassen bij mn werkgever natuurlijk
Onze aannemer heeft ook 90 bouwdagen om het huis af te bouwen. Ze beginnen waarschijnlijk in mei (fundering ligt er wel al) en willen het voor de bouwvak gaan opleveren (maar ik ga uit van september).
Ik ben benieuwd of ze het gaan halen
Maar met de juiste hoeveelheid mankracht kom je een heel end :-)
De nieuwe Prognosse is toch voor de bouwvak..Rtificial schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:24:
Lijkt me vrij ambitieus. Over het algemeen gaat er in de afwerking nog erg veel tijd zitten.
Maar met de juiste hoeveelheid mankracht kom je een heel end :-)
Afwerking? Bedoel je Keuken Badkamer toilet e.d.??
Badkamer en Toilet worden CASCO opgeleverd.
Electra wordt vandaag getrokken.
Het is nog veel werk.. Maar hoop toch echt op een goed voorjaar lig tot na het metsel werk
Dus voor de mensen die 1 op 1 de bouwtijd vertalen naar een x aantal weken kan dat tegen vallen.
Voor wat betreft de afbouw van een rijtjeswoning kan men uitgaan aan van een afbouwtijd van ca. 30 tot 40 werkdagen, het hangt er dus vanaf hoe de planning is van de bouwer en onderaannemer.
De gevel en het dak kunnen er zo te zien binnen een week tot 2 weken zeker in zitten, hangt er vanaf hoe groot je rijtje is, eerst moet die tunnelbekisting uit het rijtje verdwenen zijn.
Je krijgt zoiets.

Alleen het dak is een groot issue hoorde ik gisteren. De leverancier staat op punt van omvallen
Prognosse van de uitvoerder is nog steeds twee weken voor de bouwvak.. Zwaarste werk is nu geleverd de tunnels staan. buiten gevel zal zo'n week in beslag nemen. Als het dak geleverd wordt is het ook gelijk wind/water dicht. Als de buitenwanden geplaatst zijn wordt gelijk de vloerverwarming geplaatst c.a. 4 uur per woning.
En er achteraan gelijk de dekvloer gegoten. hierna kunnen de binnen wanden geplaatst worden elektricien zal langs komen om de meterkast te plaatsen. Loodgieter om water in de keuken en toilet te monteren. Ondertussen zal boven de vloerverwarming en op zolder de vloerverwarming geplaatst worden en de vloer gegoten.
Ik ben benieuwd..
Na heel wat peinzen en een tweetal interieur architecten zijn we hier op uit gekomen. De WC staat aan de lage kant (2m plafond hoogte en 180cm onder de balkenlaag). De muur aan de andere gevel is 5m hoog (lessenaarsdak). De kleine slaapkamer voldoet zo net aan het bouwbesluit (5m2 met een hoogte van >2.6m). De grote slaapkamer kan ooit nog gesplitst worden mocht dit nodig zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 17-03-2015 11:47 ]
Bovendien is het handiger als de deur ongehinderd open kan staan om vochtproblemen te voorkomen.
A'dam PVOutput
Daarnaast, hoe doe je het in die kamer met daglicht? Ik zie nu geen raam. Heb je een Velux raam er in zitten?
Ik zou ook de deur van de badkamer omdraaien. En waarom 2 deuren naar de "master bedroom"???
Tenslotte, waar gaat die deur in de buitengevel van je badkamer heen, of is dat een naar binnen draaiende raam?
Edit: En ik zou de deur van het toilet ook omdraaien, die draait nu tegen de loop in vanaf je slaapkamer
Je badkamer indeling is er wel stukken op vooruit gegaan!
[ Voor 8% gewijzigd door PaT op 17-03-2015 12:07 ]
Draairichtingen van de deuren ga ik meenemen. Qua symmetrie heb ik 2 deuren gemaakt naar de grote slaapkamer, maar dat kan net zo makkelijk maar 1 deur worden. Of de wand daar gewoon recht.
Vandaag is trouwens de vaste trap naar de verdieping geplaatst. Nu kunnen we het huis ook echt gebruiken als huis
Als ik morgen in de pauze tijd heb kijk ik even of ik een hersenscheet krijg voor een betere indeling.
[ Voor 46% gewijzigd door Kaasplank op 17-03-2015 16:25 ]
Ze zijn nog aan het tekenen, in mei start de verkoop. Het is nog te vroeg voor detailvragen, dus ik ben voornamelijk aan het inventariseren. Stadsverwarming is verplicht, dus energetisch zitten we wat dat betreft klem. We gaan voor drie verdiepingen met een vide (hebben we nu ook en vinden we mooi/fijn). Achter het huis komt een serre. Ik had graag een garage aan de zijkant gewild, maar dat lijkt niet bij het concept rijtjeshuis te passen. Als de buurman een directe buurman heeft bouwen we geen garage aan het huis. Los klopt wel?! Snapt iemand waarom?
Zijn er tips waar we nu al mee bezig kunnen/willen/moeten?
Ik neem aan dat je een hoekwoning van het rijtje wilt hebben ?Milmoor schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:52:Ik had graag een garage aan de zijkant gewild, maar dat lijkt niet bij het concept rijtjeshuis te passen. Als de buurman een directe buurman heeft bouwen we geen garage aan het huis.
Wat bedoel je eigenlijk met die buurman ?
Die garage kun je later natuurlijk zelf ook bijbouwen, heien hoeft denk ik niet in die omgeving, dus dat valt weer mee.
Stadsverwarming is voor mij persoonlijk een NoGo bij een huis, dat komt er bij mij niet in.
Klopt.bluemoon23 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:05:
[...]
Ik neem aan dat je een hoekwoning van het rijtje wilt hebben ?
Bij een twee onder een kap heb ik hoekhuis, een buurman en mag ik een garage bouwen aan het huis vast. Bij een hoek van een rijtje heb ik een hoekhuis, een buurman en mag ik geen garage aan het huis bouwen. Het enige verschil is dat mijn buurman zelf weer een buurman heeft, of anders geformuleerd:dat hij een tussenwoning heeft. Dat vind ik raar.Wat bedoel je eigenlijk met die buurman ?
Een hoekwoning aan de straatkant is voor een garage naast het huis altijd vergunningsplichtig. Dus als het nu niet kan lukt het straks waarschijnlijk ook niet. Ik denk dat de projectontwikkelaar het niets uitmaakt. Geld is geld. Maar de welstandscommissie maakt het waarschijnlijk wel uit. Het is in ieder geval ongebruikelijk.Die garage kun je later natuurlijk zelf ook bijbouwen, heien hoeft denk ik niet in die omgeving, dus dat valt weer mee.
Snap ik. Ben ik het in theorie mee eens. Maar in de praktijk betekent het dat ik daar geen huis kan laten bouwen. Hengelo heeft een eigen stadsverwarmingsbedrijf waarin zij miljoenen geinvesteerd hebben, contractueel verplichtingen hebben, en mij dus stadsverwarming verplichten.Stadsverwarming is voor mij persoonlijk een NoGo bij een huis, dat komt er bij mij niet in.
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic