Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.584 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:26

The Legend

*Plop*

Goed gesprek gehad met de aannemer, hoofdconstructeur en architect. Viel me alles mee! De volgende oplossing wordt nu verder uitgewerkt. De bestaande boorpalen + strokenfundering blijft zitten en die wordt op een paar plaatsen aangevuld (paar palen er bij). Daarop komt dan een breedplaatvloer met indien nodig een tijdelijke ondersteuning in de kruipruimte. Daarop komt dan de drukvaste isolatie (Rc5). Volgens de hoofdconstructeur was dat juist een betere vorm van isolatie dan aan de onderzijde. Thermische en akoestische onderbreking zou worden gegarandeerd. We krijgen nog uitgewerkte detailleringen voordat we definitief akkoord geven op deze oplossing, zodat we e..e.a. nog kunnen laten checken. Heb er op zich wel vertrouwen in :) We gaan helaas wel flink uitlopen vermoedelijk, maar de aannemer had zelf bevestigd dat de 100 werkbare dagen al zijn gaan lopen, dus op een gegeven moment gaat de boeteclausule in en beuren we 100 euro netto per dag te laat.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Laat de constructeur nou het minste van isoleren weten. ;) Ben wel benieuwd naar de details.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Engineer Stewie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:57:
De binnenkomst van nutsvoorzieningen is gereglementeerd in België.
Dat is in Nederland ook zo bij nieuwbouw hoor ;)
De nutsaansluitingen komen via een mantelbuis via in de meterkast binnen.
https://www.aansluitingen.nl/documents/06281_2011.pdf
In de mantelbuizen waar nu een CAI of telefoonkabel de meterkast binnenkomt, kan echt nog wel een glasvezelkabel door hoor als dat na een paar jaar ineens nodig is.

Die mannen die de boel komen aansluiten bij je huis hebben geen zin om ook nog eens in de kruipruimte te gaan, die spitten buiten een gat en vandaar gaan de kabels/leidingen via de mantelbuis je huis binnen.
Bij mij deed alleen de waterleidingmaatschappij het zelf , gas en elektra (ik dacht ook CAI en telefoon) werd door een infra-aannemer (BAM) gedaan in opdracht van de netbeheerder

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The Legend schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:56:
..De bestaande boorpalen + strokenfundering blijft zitten en die wordt op een paar plaatsen aangevuld (paar palen er bij). Daarop komt dan een breedplaatvloer met indien nodig een tijdelijke ondersteuning in de kruipruimte. Daarop komt dan de drukvaste isolatie (Rc5). ..
Wat je dus gaat krijgen is ongeveer dit:
Afbeeldingslocatie: https://images.yumpu.com/yumpu.com/000/033/529/975/1420341124_3787/small/aansluiting_gevel_-_breed000001.jpg

Als ze er een paar palen bij slaan en dan waarschijnlijk alsnog de woningscheidende fundering gaan maken, waarom dan afwijken van het oorspronkelijke plan? En hoe moet ik mij een tijdelijke ondersteuning in de kruipruimte voorstellen? Hoe krijg je dat er dan uit als het tijdelijk bedoeld is (en waarom?)

Als ze toch al van plan zijn om te gaan heien, dan kan dat ene strookje fundering ook wel opnieuw gestort worden. Breek dan de verkeerde balk weg en u bent weer waar u wezen moest...

Het is nog steeds "de beste stuurlui staan aan wal" en we weten natuurlijk niet alle details die er zijn, maar het komt echt over alsof de aannemer een verborgen agenda heeft.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• The Legend

The Legend

*Plop*

De woning is 1 meter de verkeerde kant op gedraaid. De palen die bijgestort moeten worden liggen dus aan de kant waar de woning 1 meter 'uitslaat'. We hebben geen heipalen maar in de grond gevormde boorpalen. Volgens de constructeur zijn die zo gevoelig dat sloopwerkzaamheden aan de strokenfundering de integriteit van de palen dusdanig aantast dat ze onbruikbaar worden. Dan zul je 25 nieuwe boorpalen moeten maken, waarbij het de vraag of je, op de plaatsen waar de afwijking van de woning minimaal is, wel nieuwe boorpalen kan maken zo vlak naast de oude verstoorde paal. Daarom deze oplossing.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
[b]The Legend schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:56:We gaan helaas wel flink uitlopen vermoedelijk, maar de aannemer had zelf bevestigd dat de 100 werkbare dagen al zijn gaan lopen, dus op een gegeven moment gaat de boeteclausule in en beuren we 100 euro netto per dag te laat.
Welke onderdelen van de bouw zitten in die 100 dagen? Dat is toch niet incl afwerking?

Mijn huis moet er incl afwerking, excl keuken en badkamer staan op 200 dagen.
We rekenen daar dus nog wat extra bij, voor de keuken moet de bouw al goed gedroogd zijn en na het plaatsen van de keuken moeten we nog een tijdje wachten op het granieten werkblad/plinten/spatwand ed.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Inclusief afwerking (o.a. spacwerk plafonds, sausklaar gestucte wanden en al het schilderwerk) en badkamer, exclusief keuken. De 100 dagen zijn ingegaan op het moment van versturen van de 1e factuur (die we in overleg nog niet betaald hebben ivm gemaakte fouten).

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zich kan je het op die manier oplossen alleen krijg je wel geluidsoverlast van de buren.
In appartementen passen ze tegenwoordig ook overal zwevende dekvloeren toe en persoonlijk vind ik dat echt niks. Het dreunt heel erg waardoor je dus nog meer geluidsoverlast hebt dan dat je met massieve vloeren zou hebben.
Over het extra plaatsen van palen heeft hij wel gelijk, deze moeten (afhankelijk van de doorsnede en diepte) een minimale afstand uit elkaar staan.

Zou je misschien eens een foto willen plaatsen, ik ben wel benieuwd hoe het er nu uit ziet.

Misschien ook handig om een onafhankelijk iemand een kijkje te laten nemen op je bouwplaats zodat je ook een onafhankelijk advies hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 12-02-2015 09:17 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
En gewoon bouwen op de
'verkeerde' plaats is geen optie?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:03
NovapaX schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:36:
En gewoon bouwen op de
lees anders effe terug, op de verkeerde plaats houdt in dit geval in dat ie op het perceel van de buren bouwt...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Engineer Stewie
NovapaX schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:36:
En gewoon bouwen op de
Wil jij een stuk van het huis van de buren op jou grond?
Ik zou dat onaanvaardbaar vinden.
The Legend schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 08:29:
Inclusief afwerking (o.a. spacwerk plafonds, sausklaar gestucte wanden en al het schilderwerk) en badkamer, exclusief keuken. De 100 dagen zijn ingegaan op het moment van versturen van de 1e factuur (die we in overleg nog niet betaald hebben ivm gemaakte fouten).
Best snel, bij mij doen ze 2x zolang erover om hetzelfde te doen. Bij mij is de boete zelfs maar 30€/dag, dit is gebaseerd op de verhuurwaarde van de woning.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Bockelaar schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:47:
[...]

lees anders effe terug, op de verkeerde plaats houdt in dit geval in dat ie op het perceel van de buren bouwt...
Dat zou betekenen dat de erfafscheiding dus gewijzigd zou moeten worden. Wellicht is dat bespreekbaar (tegen een compensatie en op kosten van de bouwer)? Geen idee hoeveel m2 dat zou schelen?

In ons rijtje zijn de percelen ook schots en scheef en heeft elk van de huizen dus een compleet ander aantal m2 grond en een andere vorm tuin. Daar is wel mee te leven lijkt me. Stel nu dat als je het zo zou laten het perceel van de een 10m2 groter wordt en dat van de ander 10m2 kleiner. Dan kan je ook gewoon de vraag stellen of dat vooral voor de buur die uitkomt met een kleiner perceel aanvaardbaar zou zijn en tegen welke vergoeding. Misschien zegt die buur wel: "Doe mij €20k en we hebben het nergens meer over." Wellicht is dat een goedkopere en snellere oplossing waar je minder last van hebt op lange termijn (isolatie, geluid, gedoe met kruipruimte) dan van een iets andere tuin. Moet de gemeente wel akkoord gaan dat jullie huizen een beetje scheef staan ten opzichte van de straat natuurlijk...

[ Voor 7% gewijzigd door ATS op 12-02-2015 14:42 . Reden: herstel copy/paste fout die e.e.a. lastig leesbaar maakte ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• NovapaX
Wat ATS zegt is dus wat ik bedoelde. Probeerde even out of the box te denken.

Sparql TV wiki

• Engineer Stewie
Als je lang gezocht hebt naar een voor jou perfect perceel wil je daar niets van afgeven, ookal doet dat niets af aan je woongenot.

Ik heb lang gezocht naar een mooi perceel in de buurt waar ik wou wonen, het is een perfecte rechthoek en heb binnen een straal van 500m alles wat je dagdagelijks nodig kan hebben (slager, bakker, supermarkt, school,...).
Voor mijn part braken ze de boel terug af, je moet als bouwheer niet plooien voor de vergissingen van iemand anders.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:22
Als het om 1m scheef gaat praat je bij een huis van 10m diep over 5m2 verschil. Daar moet je met je nieuwe buur wel uit kunnen komen lijkt me zo?

Mijn huis staat ook voor een deel bij de buren op de grond. En mijn schuur staat dan weer op zo'n manier scheef dat 1 hoek op de erfgrens staat en de ander er 75cm vanaf. Daar heeft de buurman dan weer een paar m2 extra tuin aan. Lekker belangrijk.

Dat het huis van Legend straks scheef staat t.o.v de straat. Daar zou ik dan wel weer een probleem mee hebben. Als ik hem was en/of als ik de gemeente was...

Regeren is vooruitschuiven

• Bockelaar
met je nieuwe buur wel, met degene die het huis na hem koopt wellicht niet. Kavels en bouwvlakken liggen vast in het kadaster, als de nieuwe eigenaar deze bij aanschaf na laat meten en het klopt niet heb je toch een probleem ...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Engineer Stewie
T-MOB schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:08:
Als het om 1m scheef gaat praat je bij een huis van 10m diep over 5m2 verschil. Daar moet je met je nieuwe buur wel uit kunnen komen lijkt me zo?
Ik veronderstel dat er achter het huis ook nog wel een tuin ligt. Of ga je daar wel ineens de sprong maken? Dan ligt je scheef tov de straat en tov je eigen tuin. Zal een mooi zicht zijn, trek je de lijn door kunnen het wel eens een heleboel vierkante meters worden.
Daarbij maakt het niet uit of je eruit komt met je buur, dat geloof ik vast. Ik heb samen met mijn toekomstige buur de indeling bedacht, de samenwerking verloopt perfect tot nu toe. Het gaat erom dat de aannemer een fout heeft gemaakt en hij dat maar moet oplossen.

• ATS

ATS

Bockelaar schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:11:
met je nieuwe buur wel, met degene die het huis na hem koopt wellicht niet. Kavels en bouwvlakken liggen vast in het kadaster, als de nieuwe eigenaar deze bij aanschaf na laat meten en het klopt niet heb je toch een probleem ...
Het kadaster kan veranderd worden. Dat moet je dan wel laten doen natuurlijk, op kosten van de bouwer. Het is niet alsof de huidige situatie met die mooie vakjes vanaf het begin der tijden zo bij het kadaster geregistreerd was. Dat was eerst waarschijnlijk ook ingetekend als weiland of zoiets.
Engineer Stewie schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:39:
[...]
Ik veronderstel dat er achter het huis ook nog wel een tuin ligt. Of ga je daar wel ineens de sprong maken? Dan ligt je scheef tov de straat en tov je eigen tuin. Zal een mooi zicht zijn, trek je de lijn door kunnen het wel eens een heleboel vierkante meters worden.
Daarbij maakt het niet uit of je eruit komt met je buur, dat geloof ik vast. Ik heb samen met mijn toekomstige buur de indeling bedacht, de samenwerking verloopt perfect tot nu toe. Het gaat erom dat de aannemer een fout heeft gemaakt en hij dat maar moet oplossen.
Ja, je kan natuurlijk de maximale eis neerleggen en zeggen: begin maar opnieuw. Dat kan. Wellicht kan je de bouwer daar nog wel toe dwingen ook. En dan heb je direct 4 maanden vertraging in de bouw, als het niet meer is.

Je kan ook kijken hoe je wat er nu ligt dan hergebruiken en er toch het huis recht bovenop zetten. Dat is wat de bouwer nu probeert. Daar zitten risico's aan zoals enkele mensen hierboven aangeven (ik heb daar verder geen verstand van) of nadelen als het verlies van een kruipruimte. Ook niet ideaal.

Of je kijkt hoe erg het nu werkelijk is en wat de consequenties zijn als het huis scheef staat. Als die eigenlijk wel meevallen en/of de consequenties daarvan zijn op te vangen en/of te compenseren, waarom zou dat dan niet kunnen overwegen?

[ Voor 52% gewijzigd door ATS op 12-02-2015 14:50 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• NovapaX
Ik zeg ook niet dat het de ideale oplossing is, of überhaupt een mogelijke oplossing. Maar het is minstens het overwegen waard.
Maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de verdere situatie. (zoals inderdaad grootte van het perceel, oriëntatie en uitlijning t.o.v. de tuin, weg en andere bebouwing enz.)

Bedenk wel dat je het nu op een bouwkundig sub-optimale manier gaat oplossing (op zijn zachtst gezegd).
Terwijl het met een vrij eenvoudige en relatief goedkope administratieve wijziging en financiële transactie mogelijk ook opgelost kan worden.

Sparql TV wiki

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik zal ff kijken of ik vanavond een foto kan posten.

Ten aanzien van de reacties mbt de percelen: het huis ligt nu gedraaid op het perceel waardoor onze 'achterom' naast onze garage geminimaliseerd is (onbruikbaar). De achterom grenst direct aan de te bouwen garage van het naastgelegen blok. Zo verder bouwen is dus geen optie, omdat er simpelweg geen ruimte is voor alternatieve oplossingen. Daargelaten het feit dat de gemeente deze foutieve ligging niet accepteert.

• NovapaX
Ok.. nou dat is dan duidelijk :)

Ik ben wel benieuwd inderdaad. Succes in ieder geval, want ik kan me voorstellen dat je er niet echt vrolijk van wordt.

Sparql TV wiki

• The Legend

The Legend

*Plop*

Thx. De hoofdconstructeur zei trouwens letterlijk dat we met een breedplaatvloer eigenlijk een hoogwaardigere constructie zouden krijgen. Kosten technisch sub-optimaal (want veel te duur, maar wij betalen niet dus niet ons probleem) maar bouwkundig gewoon goed. Als ik de detailleringen krijg laat ik jullie nog wel ff schieten :p

• NovapaX
Breedplaatvloer is constructief gezien een prachtig element... maar verder heb je er helemaal niets aan... (ik boor liever een afvoer door een kanaalplaatvloer dan door een breedplaatvloer...

Maar thermisch gezien is de vloer aan de bovenzijde isoleren eigenlijk wat minder.
Minder massa aan de binnenzijde, voor je vloerverwarming wel weer gunstiger. Maar in de zomer warmt het sneller op binnen. Allemaal niet zo heel erg.

Ik zou wel de nieuwe detaillering even goed bestuderen. en sowieso aandringen op een thermische onderbreking van de dragende wand op de koude betonvloer (foamglass o.g.)

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 12-02-2015 15:26 ]

Sparql TV wiki

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat foamglas stond iig al in het met de hand getekende detail. Ik heb jammer genoeg niet meer kennis op dat gebied dan klok en klepel zeg maar :p

• NovapaX
Dat is in ieder geval goed dan.
En de isolatie? welk materiaal en welke dikte... moet wel voldoen aan je bouwvergunning natuurlijk en de EPC berekeningen.

Vooralsnog klinkt het wel als een redelijke oplossing die ik ook zou accepteren, mits alle details ook kloppen en je de mogelijkheid houdt om duidelijk aanwijsbare vervolgschade alsnog te verhalen op de aannemer.

[ Voor 41% gewijzigd door NovapaX op 12-02-2015 15:34 ]

Sparql TV wiki

• The Legend

The Legend

*Plop*

De detailleringen worden ook nog voorgelegd aan het bureau dat de EPC berekening in het vergunningtraject heeft gedaan. Type isolatie nog niet bekend, maar sowieso Rc5 conform het bestek.

Verwijderd

Wat ik me afvraag, is of de doe-het-zelvers die zelf hun huis verbouwen rekening houden met de zeer kleine waardestijging of zelfs waardevermindering t.o.v. vakwerk? Natuurlijk heeft iets wat je zelf hebt gemaakt altijd een hoop emotionele waarde vanwege de tijd die je er in hebt geïnvesteerd en het hele avontuur.

Maar voor anderen is die waarde in de meeste gevallen negatief. Ik ken verschillende ontzettend handige gasten die 1000 en 1 dingen hebben verbouwd en gebouwd aan hun huis, maar daar bij verkoop nul komma niks voor terugzagen. Tot hun grote verbazing. De gemiddelde kijker zoals ik ziet meteen dat iets zelfgemaakt is en denkt, die meuk moet ik eerst laten slopen, kost weer geld. Want echt mooi is het eigenlijk nooit.

Als je voor 10.000 euro zelf een serre bouwt, heb je een hoop bespaard denk je. Maar daar zie je meestal niet veel van terug, terwijl bij vakwerk de waarde van je huis flink stijgt. Ik spaar dan liever voor een professioneel gebouwde serre.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dus de doe-het-zelvers zijn allemaal prutsers en de professionele lui allemaal professionals? goh...
Zo had ik het nog niet bekeken. Dan stop ik maar met de verbouwing van het huis, denk ik.
En laat ik het door een professional doen, want die maken geen fouten.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2015 19:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• NovapaX
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe je het uitvoert. Ik durf wel te zeggen dat mijn toilet en badkamer van dezelfde kwaliteit zijn als wanneer ik het had laten doen. (Misschien zelfs beter, ik ben een enorme perfectionist.)

Maar dat betekent ook dat de materiaalkosten meestal net zo hoog of zelfs hoger zijn. En je dus alleen bespaart op arbeid.

Sowieso moet je niet gaan klussen om er op te verdienen. (Tenzij je een opknappertje koopt om weer te verkopen)

Sparql TV wiki

Verwijderd

Mwah, je hebt goede en slechte profs. Maar de meeste doe-het-zelvers zonder een specifieke achtergrond (mijn zwager werkt voor een aannemer b.v.) leveren geen werk van professionele kwaliteit.

Ik zie in mijn omgeving dat mensen daar tegen aan lopen, dat ze denken dat ze iets heel mooi gemaakt hebben en er trots op zijn maar vervolgens wel problemen krijgen als ze hun huis willen verkopen. Omdat de meeste andere mensen dat nou net anders zien. Komt wellicht ook omdat zelfgemaakte zaken vaak heel persoonlijk zijn en naar een specifieke smaak, als je iets neutraals wil ga je het misschien minder snel zelf maken.

Ik was in de veronderstelling dat de klussers hier met name vanuit financiële overwegingen gingen klussen, als dat niet zo is, never mind :-)

• NovapaX
Ik maak inderdaad iets omdat ik het mooi vind en daarvan kan genieten. Als een eventuele koper het ook mooi vindt prima. Maar ik ga niet saai lopen doen omdat het ander iemand anders zijn smaak niet zou zijn.

Niet dat het allemaal zo exotisch is hoor. Maar toch.

Hetzelfde geldt voor het bouwen van je eigen huis. Natuurlijk ga je niet al te idioot doen, want in je achterhoofd wil je het wel een klein beetje verkoopbaar houden ofzo. Maar het is juist dé kans om eens te doen wat je zelf echt wilt en belangrijk vindt.
Misschien moet je dan later (als je het uberhaupt nog eens wil verkopen) misschien iets langer wachten op een koper die (een aantal van) diezelfde dingen ook belangrijk vindt.

Maar ik weet zeker dat een huis met karakter en een eigenheid een betere indruk achterlaat dan een saai 13-in-een-dozijn huis. Puur omdat het meer opvalt, ook bij degenen die het juist mooi vinden.

[ Voor 54% gewijzigd door NovapaX op 12-02-2015 20:30 ]

Sparql TV wiki

• bluemoon23
@Benedict Tokkie
Als de "gemiddelde" koper het blijkbaar al opvalt dat het niet door een aannemer gemaakt is, dan waren het blijkbaar ook niet zulke geweldige klussers.
Of het ligt aan de smaak van de klusser en de gebruikte materialen, veel (plastic) schrootjes en bouwmarkt meuk enzo.
Terwijl als je spullen bij de bouwmaterialenhandel haalt, je dezelfde kwaliteit materialen hebt als een aannemer.

Mijn neef heeft zelf (en dan ook echt zelf) zijn eigen vrijstaande huis gebouwd, de beste man werkt zelf ook in de bouw.
De kwaliteit van dat huis, daar kan menig aannemer niet aan tippen.

Veel vaklui ben ik ook niet van onder de indruk, soms moet je er echt bijblijven want ze kiezen vaak voor de snelste en goedkoopste oplossing.
Grote stappen snel thuis zeg maar.
En dat is niet altijd in het voordeel van de klant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
ATS schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:45:
Ja, je kan natuurlijk de maximale eis neerleggen en zeggen: begin maar opnieuw. Dat kan. Wellicht kan je de bouwer daar nog wel toe dwingen ook. En dan heb je direct 4 maanden vertraging in de bouw, als het niet meer is.
Ligt ook allemaal aan de structuur. Ik weet niet hoe hier gebouwd wordt, maar bij mij zou de fundering eveneens verkeerd liggen, je kan daar niet zomaar een meter langs bouwen, dan zit je namelijk op zand te klooien.

Je kan de wijzigingen alleen accepteren als je er zelf beter uitkomt, dit kan een betere bouwmethode zijn, betere isolatie, financiële compensatie,.. 4 maanden te laat is overigens 12000€, daar kan je voor 4 maanden wel een woonplaats voor vinden, ook in Nederland :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Engineer Stewie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 07:34:
4 maanden te laat is overigens 12000€, daar kan je voor 4 maanden wel een woonplaats voor vinden, ook in Nederland :).
Ja, goede stok natuurlijk. Zorgen dat het een haastklus wordt en de bouwer er alle belang bij heeft om niet overal even zorgvuldig te werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
ATS schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 08:12:
[...]

Ja, goede stok natuurlijk. Zorgen dat het een haastklus wordt en de bouwer er alle belang bij heeft om niet overal even zorgvuldig te werk te gaan.
Met 10 jaar garantie op elk mankement kan een haastklus wel eens een potentiele dure grap worden. Dus dat zou nog beperkt moeten worden.

Met deze oplossing en evt financiele compensatie (ook niet gratis eh) icm de vertraging kan het dan ook een haastklus worden. Het totaal in kosten zal ook niet zo veraf van elkaar liggen als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
garantie krijg je alleen op fouten, niet op een slordigheidje (de marges zijn vrij ruim, voor het mooie wil je daar ruim binnen blijven, maar dat is dus niet verplicht. Allemaal afhankelijk wat in het bestek en de overige contractstukken staat.)

Als voor de ruwbouw een standaard marge van bijvoorbeeld 2,5 centimeter is opgenomen is dat vrij ruim. Maar het is wel lekker als er gewoon binnen de (halve) centimeter gewerkt wordt. Zodra de druk op de ketel toeneemt worden kleine foutjes (twee centimeter misrekenen) binnen de marge ook waarschijnlijker, maar dus nog geen reden tot herstel o.i.d.

Het maakt ook nogal uit of de uitvoerder zegt: Piet, klap jij de isolatie er vandaag even tegenaan. Wel opschieten want morgen komt de metselaar.
Of hij zegt: Piet en Jan, willen jullie vandaag en morgen de isolatie er even netjes tegenaan hangen. Het moet wel strak zitten want de opdrachtgever vind de isolatiewaarde erg belangrijk.

[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 13-02-2015 11:23 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Precies: toon die fouten maar eens aan. Hoe ga je bijvoorbeeld controleren of je isolatie wel helemaal goed is aangebracht in je spouw, of dat ze het wat gehaast gedaan hebben waardoor het uit gaat zakken of er kieren in zitten? Of dat er cement tussen valt en er zo een koude of geluidsbrug met je buren ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Dat probleem blijft bestaan, de aannemer heeft al bewezen om niet de snuggerste te zijn.

Voor controles heb je zowel een onafhankelijke werfleider/controleur en jijzelf natuurlijk. De werfleider is mee aansprakelijk voor de bouw en heeft niets te maken met de bouwfirma waar ik mee wzrk. Ikzelf woon op 500m van de werf en zal daar gewoon elke dag stoppen na mijn werk.

Foutjes zijn nooit uit te sluiten, maar in dit geval gaat het er gewoon ver over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 18:24:
Wat ik me afvraag, is of de doe-het-zelvers die zelf hun huis verbouwen rekening houden met de zeer kleine waardestijging of zelfs waardevermindering t.o.v. vakwerk? Natuurlijk heeft iets wat je zelf hebt gemaakt altijd een hoop emotionele waarde vanwege de tijd die je er in hebt geïnvesteerd en het hele avontuur.

Maar voor anderen is die waarde in de meeste gevallen negatief. Ik ken verschillende ontzettend handige gasten die 1000 en 1 dingen hebben verbouwd en gebouwd aan hun huis, maar daar bij verkoop nul komma niks voor terugzagen. Tot hun grote verbazing. De gemiddelde kijker zoals ik ziet meteen dat iets zelfgemaakt is en denkt, die meuk moet ik eerst laten slopen, kost weer geld. Want echt mooi is het eigenlijk nooit.

Als je voor 10.000 euro zelf een serre bouwt, heb je een hoop bespaard denk je. Maar daar zie je meestal niet veel van terug, terwijl bij vakwerk de waarde van je huis flink stijgt. Ik spaar dan liever voor een professioneel gebouwde serre.
Wat is nu het punt? Als je een nieuwe keuken van 15.000 euro laat plaatsen en je verkoopt je huis na 1 jaar, dan krijg je voor die keuken toch ook maar 5.000 à 10.000 euro terug. Heeft niets met zelfbouwen te maken. Overigens, de gemiddelde leek ziet echt niet het verschil tussen een zelfbouwer en de gemiddelde vakman. Als jij dat al ziet, betekend het dat je er al iets vanaf kent, of dat het gewoon slecht uitgevoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik woon tegenover de werf, dat is pas makkelijk controleren :) Dan is het ook mogelijk dit te doen (met toestemming van de bouwvakkers natuurlijk).

https://dl.dropboxusercon...40/Boegent/Fundering3.mp4
https://dl.dropboxusercon...40/Boegent/Fundering4.mp4

/edit: hmm, video tag werkt niet zo goed.

[Video: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/Fundering4.mp4]

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 13-02-2015 13:19 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Engineer Stewie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:16:
[...]

Met 10 jaar garantie op elk mankement kan een haastklus wel eens een potentiele dure grap worden. Dus dat zou nog beperkt moeten worden.

Met deze oplossing en evt financiele compensatie (ook niet gratis eh) icm de vertraging kan het dan ook een haastklus worden. Het totaal in kosten zal ook niet zo veraf van elkaar liggen als je denkt.
Ligt maar net aan de 'garantieset' die je gebruikt. Laat je het bv via Woningborg lopen, dan is alleen de hoofdconstructie voor 10 jaar gegarandeerd, de rest vele malen korter. En een mankement hoeft geen gebrek te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik beweer dat toch ook niet. Ook als je nu nog gewoon doorklost zoals de aannemer het graag ziet heb je geen garantie dat er geen mankementen/gebreken meer zullen zijn.

Dat staat los van het feit of je eist opnieuw te beginnen of niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Engineer Stewie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 14:57:
Ik beweer dat toch ook niet. Ook als je nu nog gewoon doorklost zoals de aannemer het graag ziet heb je geen garantie dat er geen mankementen/gebreken meer zullen zijn.

Dat staat los van het feit of je eist opnieuw te beginnen of niet :).
Nee, dat staat er niet (volledig) los van. Natuurlijk kan een bouwer altijd fouten maken of de kantjes er vanaf lopen. Maar denk je niet dat de kans daarop hoger zou kunnen zijn als je hem dwingt een fout die hij gemaakt heeft te herstellen op een zondanige manier dat hij gegarandeerd fors achter op schema komt, en dus het project financieel uit de klauwen gaat lopen door het extra werk + de boeteclausules? Denk je niet dat haast leidt tot meer kans op fouten of slordigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Haast zal idd wel aanleiding geven tot meer fouten en slordigheden jammer genoeg.
Wel jammer dat je met een huis met 'mankementen' opgescheept moet zitten daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Ja, op die manier blijf je dus altijd aan het kortste eind trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
De grootste prutsers zijn er met de crisis gelukkig wel uit, maar in weze ben je enkel zeker van de kwaliteit als je zelf bouwt.
Dit is echter niet voor iedereen haalbaar en zorgt in weze enkel voor extra werkloosheid. Op zich hebben bouwvakkers er alle belang bij van goed werk af te leveren maar passen ze dat niet toe.

Het spijtige is dat veel verborgen kan worden, eens de binnenmuur beplakt is en de gevelsteen staat er is zowat alles wat problemen zou kunnen opleveren verborgen.

Ik ga zeer regelmatig kijken naar mijn bouw en trek daar gewoon ook foto's van, Tot nu toe ziet het er allemaal goed uit, maar veel is er nog niet te zien. We zijn op het punt gekomen dat de snelbouwsteen gezet kan worden :). We hebben dus de fundering + eerste isolerende steen op de fundering liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:18:
Ik woon tegenover de werf, dat is pas makkelijk controleren :) Dan is het ook mogelijk dit te doen (met toestemming van de bouwvakkers natuurlijk).

https://dl.dropboxusercon...40/Boegent/Fundering3.mp4
https://dl.dropboxusercon...40/Boegent/Fundering4.mp4

/edit: hmm, video tag werkt niet zo goed.

[video]
Leuke filmpjes, maar waarom heb je hier gekozen voor een kruipruimte aangezien er geen leidingen door lopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 16-02-2015 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ernemmer schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:34:
waarom heb je hier gekozen voor een kruipruimte aangezien er geen leidingen door lopen?
Er lopen een paar leidingen, voornamelijk riolering. En de luchtaanvoer voor een kachel. Maar eigenlijk heb ik niets gekozen, dit werd voorgesteld door de bouwer. En aangezien ik niet bekend ben met de verschillende funderingstypen en een kruipruimte 'normaal' is in Brabant, hebben we er verder niet over nagedacht. Als ik dat hier zo lees is het per ongeluk toch een redelijk goede keuze geweest, maar het had goedkoper gekund.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-04 16:59
Wom schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:14:
[...]

Musterring kast uit de acero serie. Geheel naar eigen inzicht kunnen inrichten. Wij drie delen van 90cm gekozen.

http://m.musterring.com/m...wonen/wonen/acero-wohnen/
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
zonoskar schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:05:
[...]

Er lopen een paar leidingen, voornamelijk riolering. En de luchtaanvoer voor een kachel. Maar eigenlijk heb ik niets gekozen, dit werd voorgesteld door de bouwer. En aangezien ik niet bekend ben met de verschillende funderingstypen en een kruipruimte 'normaal' is in Brabant, hebben we er verder niet over nagedacht. Als ik dat hier zo lees is het per ongeluk toch een redelijk goede keuze geweest, maar het had goedkoper gekund.
Brabant is best groot ;) Hier in oostbrabant staat volgens mij alles zo op het zand gebouwd. In mijn dorp hebben de meeste huizen in elk geval geen kruipruimte.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Op zand? Dat gaat toch niet lang blijven staan dan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Engineer Stewie schreef op maandag 16 februari 2015 @ 14:45:
Op zand? Dat gaat toch niet lang blijven staan dan :).
zand met varkensmest, da's hartstikke stevig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En of het lang blijft staan. Beter dan de drek die we in het westen hebben en onze huizen op stokken moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
In het westen kan je beter een boot kopen volgens mij :p. Met mijn 60000 km die ik jaarlijks met mijn mazoutketel rijdt help ik jullie aardig op weg :).

Ik bouw ook op zand (limburg/België) maar er ligt wel een betonnen fundering natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wat verwarrend allemaal. mijn woning is op staal gefundeerd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.platformfundering.nl/afb/bodemned.gif

In het rode heb je 9/10 keer palen nodig en in het gele heb je 9/10 keer genoeg aan een fundering op staal, al dan niet met een kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou niet blindvaren op dat kaartje... De factor rood is minstens 2x groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
Bron van het kaartje? Lijkt mij niet te kloppen. Daar naast hangt het af van de bouwwijze en hoogte van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Eens met Sjon,
Rode gebied lijkt mij aardig klein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bouwen op palen is duur, heb mijn grond dan ook pas aangekocht nadat er een sondering uitgevoerd was. Bouwen op palen hakt flink in het budget :).
Kaasplank schreef op maandag 16 februari 2015 @ 15:03:
wat verwarrend allemaal. mijn woning is op staal gefundeerd :')
Dat is toch hetzelfde, jullie zeggen op staal, wij betonnen fundering want het is meestal gewoon... beton :).
Je kan een fundering ook metsen met bakstenen, maar denk dat dat nog weinig gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Engineer Stewie schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 07:07:
Bouwen op palen is duur, heb mijn grond dan ook pas aangekocht nadat er een sondering uitgevoerd was. Bouwen op palen hakt flink in het budget :).

[...]

Dat is toch hetzelfde, jullie zeggen op staal, wij betonnen fundering want het is meestal gewoon... beton :).
Je kan een fundering ook metsen met bakstenen, maar denk dat dat nog weinig gebruikt wordt.
Precies. Bij "op staal" wordt niet het materiaal staal bedoeld. Verwarrend, die terminologie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

In navolging op ons 'fundering-op-de-verkeerde-plek-gebouwd'-probleempje, hier de voorgestelde oplossing. Dit zou al goedgekeurd zijn door de constructeur van de gemeente (komt een wijzigingsvergunning voor).

Met mijn beperkte kennis lijkt het me wel een goede oplossing, maar ik hoor graag jullie mening met betrekking tot koudebruggen en mogelijke akoestische problemen (en oplossingen). Het enige echte punt waar ik nu mee zit is de plaats van het kruipluik. Ik zou dat toch gewoon voor de voordeur willen hebben, maar ik vraag me af of dat constructief misschien niet meer kan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Pfff, het ziet er wel geknutseld uit zeg. Kan me bijna niet voorstellen dat dit goedkoper is dan een paar palen bijdrukken en de fundering goed aanbrengen. Het zal rekenrechnisch allemaal wel kloppen, maar het verdient geen schoonheidsprijs. Vindt wel de aansluiting naast je de vloer 'eng'. Maar een klein beetje foamglas als koudebrugonderbreker. Bij een ribcassette heb je alleen wat oplegnokken als koudebrug, maar nu een hele lijn.

Kruipluik bij de voordeur kan denk ik niet omdat daar nu een balk loopt? Plaatje van de bg zou helpen voor de inrichting. Groot deel onder de vloer wordt bijkans onbereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Paar palen er bij is bekeken, maar was constructief/technisch niet mogelijk i.v.m. te groot risico op aantasting van de bestaande (in de grond gevormde) palen. Het is dus dit, of alles slopen, inclusief de boorpalen die 15 meter diep zitten, weer een nieuw zandpakket aanbrengen en dáárna weer opnieuw palen gaan boren. Ik vermoed dat de laatste optie flink duurder zal zijn.

Met de 'enge' aansluitingen naast de vloer bedoel je denk ik detail A en E? Hoe zou ik kunnen controleren of die koudebrugonderbreking daar voldoende is?

Plaatje bgg:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QlpZU9ng5FfZL8FYDwTcFEYM/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ik zou toch echt voor opnieuw beginnen gaan. Al dit geknutsel krijg ik geen goed gevoel van, ik zou er niet willen wonen. Mocht je het ooit willen verkopen hangt er ook een smetje op, gaat je dus ook niet helpen. De aannemer maakt een zeer knullige fout, jij snapt de tekeningen nauwelijks, waardoor je hier op ded om advies "moet" vragen om het juiste gevoel erbij te krijgen. Allemaal erg mager om zo'n grote beslissing en dus verantwoordelijkheid naar je toe te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Leg de tekening eens over elkaar heen, want buiten de onhandige bijkeuken met het luik op die plek, heb je denk ik ook problemen met toilet en nutsinvoer op deze manier. Het luik bij de voordeur zie ik sowieso niet?

Imo is dat met die palen een rotsmoes, ze zijn er in eerste instantie ook ingegaan. Slim plaatsen en je komt niet dichterbij dan de huidige palen al onderling staan. Als er een zwaar gebouw met poeren zou komen, dan zouden 4 palen in een vierkant staan. Als iemand een aanbouw wil, dan kunnen er spontaan wel palen bij, trust me.

Heb je ook een eigen bouwkundig adviseur? Het driehoekje aannemer, gemeente en constructeur lult een leek in 2 minuten onder tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
De oplossing op zich is goed.
Zou alleen dat foamglas onder het buitenspouwblad (buitenmetselwerk) weglaten of eventueel verplaatsen naar het binnenspouwblad voor een betere koudebrugonderbreking.
(Zowel de fundering als het metselwerk zijn beide (koud), heeft dus weinig zin om daar foamglas onder te doen.

Blijft wel zo dat het natuurlijk niet optimaal is. Maar ik zie bouwkundig eigenlijk niet zoveel bezwaar verder. En of je er in het gebruik nou veel van zal merken.

Ik zou wel door een onafhankelijke taxateur laten beoordelen of het nog van invloed is op de waarde van het huis (ongetwijfeld). En die financiële schade ook verhalen natuurlijk.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Taxateur heeft hier nul verstand van. Als de bruikbaarheid hetzelfde is, zal de waarde dat ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:44

jjust

Het leven is een strijd

Misschien zie ik het verkeerd maar er loopt nu ook een deel van de fundering onder je tuin. Als het terras wordt is het misschien niet zo erg maar als je wilt beplanten is het een andere verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De ontwerper van de woning is bouwkundig tekenaar. Die staat ons ook bij en doet de bouwbegeleiding.

Voor mijn gevoel is het een duivels dilemma. Alles slopen en opnieuw beginnen is voor de gemoedsrust misschien het beste, maar gaat meer vertraging opleveren. Daarnaast is het veel duurder, waardoor de aannemer meer schade lijdt. Nu kun je wel stellen dat dat zijn probleem is, maar linksom of rechtsom wordt dat ook mijn probleem als 'ie vervolgens de rest van de bouw vol chagrijn verder moet, het werk gaat afraffelen, of iedere meerwerkpost gaat pakken om geld terug te winnen. We zitten simpelweg deels in een afhankelijke positie, het huis moet nog wel gebouwd worden.

Als je me vrij van alle factoren vraagt wat te doen zeg ik: opnieuw beginnen. Maar zo simpel ligt het gewoon niet. Als ik onafhankelijk bevestigd krijg dat deze oplossing bouwkundig en EPC technisch minimaal gelijkwaardig is aan de originele plannen, dan denk ik dat deze weg de minst slechte weg naar voren is.

Natuurlijk is het een gekunstelde oplossing, maar ieder oplossing van een probleem anders dan opnieuw beginnen is toch per definitie gekunsteld? Dat het huis minder waard wordt geloof ik ook niet. Heb nog nooit van kopers gehoord die benieuwd zijn naar de detailtekeningen van de fundering :p

Ellendig lastige keuze is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zoals die woningscheidende wand gerealiseerd wordt zou ik nooit mee akkoord gaan, je gaat daar gigantische geluidsbruggen krijgen via de betonvloer. Ik heb dit bij mij thuis nu ook en bij mijn volgende huis gaat dat er zeker niet zijn.

Voor de rest is het echt een (gepruts) oplossing, ik zou echt een onafhankelijk constructiebureau hier naar laten kijken en niet met deze oplossing akkoord gaan.

Wat je misschien nog kan doen is een meter lager een bredere funderingsbalk storten op de juiste plek, als je daar genoeg wapening in verwerkt moet hij de krachten wel kunnen overbrengen op de palen.
En volgens mij moeten er best palen bijgeplaatst kunnen worden(de funderingsstrook zal misschien gesloopt moeten worden anders kan de heimachine nergens staan)

Zou je misschien het originele woningscheidende detail eens kunnen plaatsen? Dan kan ik even kijken of daar de beganegrond vloer ook constructief doorloopt over de twee woningen.

PS. Ik zou eigenlijk kijken of de buren en gemeente akkoord gaan met het gedraaid bouwen van het huis, alle nieuwe perceelgrenzen laten vastleggen, dan heb je iig een goed huis, wat dan heel iets gedraaid staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 22-02-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het gaat toch om een 2onder één kap woning ?
Heb je al met je toekomstige buren hierover gesproken, en wat vinden zijn van dit verhaal ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
even wat anders: wij zijn nu bezig de badkamer indeling op de 1e verdieping te bepalen voor onze nieuwbouwwoning. Het raam bevindt zich aan noordwestelijke kant en is qua maatvoering nog te bepalen, dus een mooi panoramaraam (we hebben vrij uitzicht achter) zou ook kunnen.

Eisen hierbij zijn: Inloop douche, bad, brede wastafel met 1 kraan (2 vinden we overdone), geen toilet (wordt apart geplaatst)

Optioneel zijn: inbouw thermostaatkranen, nisjes betegeld e.d.

Hieronder 2 plattegronden, kunnen jullie eens je mening geven?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/45a79a20d4c6f401f08bc0f0bd671760.png

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/a8d9e02de384efa13d7f803b63c1504b.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan staat er de komende 100 jaar 1 blokje gedraaid t.o.v. de rest. Ziet er ook niet uit.

Papier is gewillig, maar om de fundering uit te vullen moeten ze allerlei breedplaatvloeren laten zagen, korven maken en dat alles voor een suboptimale oplossing. Qua kosten ontloopt het niet veel met opnieuw beginnen.

Ik zou je even over de angst voor de lieve vrede zetten, dit is gewoon zakelijk. Raffelt hij de boel af, dan moet ie meer werk verzetten om de laatste termijn alsnog binnen te halen. Ik voorzie met de nutsinvoer e.d. ook wel wat gezeik, dan komt je meterkast verder de woning in. WC gaat ook moeilijk worden zo. Ook weer verplaatsen dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ernemmer schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:31:
Zoals die woningscheidende wand gerealiseerd wordt zou ik nooit mee akkoord gaan, je gaat daar gigantische geluidsbruggen krijgen via de betonvloer. Ik heb dit bij mij thuis nu ook en bij mijn volgende huis gaat dat er zeker niet zijn.
Kun je uitleggen waarom? Er ligt een 10cm zwevende dekvloer op 12cm isolatie op 30cm beton. De woningscheidende wand staat op foamglas. Hoe en waar zit dan de gigantische geluidsbrug?

Dit is het oude detail van de woningscheidende wand:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Wpwoig636dW5Ukv38pAWTmNU/full.jpg
Voor de rest is het echt een (gepruts) oplossing, ik zou echt een onafhankelijk constructiebureau hier naar laten kijken en niet met deze oplossing akkoord gaan.

Wat je misschien nog kan doen is een meter lager een bredere funderingsbalk storten op de juiste plek, als je daar genoeg wapening in verwerkt moet hij de krachten wel kunnen overbrengen op de palen.
En volgens mij moeten er best palen bijgeplaatst kunnen worden(de funderingsstrook zal misschien gesloopt moeten worden anders kan de heimachine nergens staan)
Het zijn geen heipalen, maar in de grond gevormde (gestorte) boorpalen. Funderingsstrook slopen betekent dat de boorpalen ook afgeschreven zijn.
PS. Ik zou eigenlijk kijken of de buren en gemeente akkoord gaan met het gedraaid bouwen van het huis, alle nieuwe perceelgrenzen laten vastleggen, dan heb je iig een goed huis, wat dan heel iets gedraaid staat.
Heel simpel. De gemeente verbiedt verder bouwen op deze plek. Daarnaast zijn er geen alternatieve oplossingen door ruimtegebrek aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bij dit detail zijn de woningen echt constructief gescheiden, bij je nieuwe detail krijg je 100% zeker geluid van het dreunen van je dekvloer. Ik heb het bij mij thuis ook en kan de onderburen erg goed horen (gedreun van de vloer). Misschien is dit minder bij een ihwg braadplaatvloer omdat die massiever is dan een kanaalplaatvloer maar ik zou als het kan dat toch anders oplossen.

Het slopen van de funderingsbalk zal niks afdoen aan de palen die al in de grond zitten als ze dit een beetje op een normale manier slopen. Ook het bij plaatsen van palen moet geen probleem zijn, er zijn heel veel verschillende palen die daar voor gebruikt zouden kunnen worden.

Ik zou je echt adviseren om er een onafhankelijke constructeur naar te laten kijken, dit kost je een keer 1000 euro maar dan heb je wel een goede oplossing ipv een goedkope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb geen advies voor je maar ik vind het maar een knullige oplossing. Afgezien van de palen onder de woningscheidende wand zou je toch zeggen dat er nog wel plaats is voor nieuwe palen met voldoende afstand tot de bestaande te vervallen palen. deze oplossing is degene zonder te slopen maar of je daar blij van moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:50
Ernemmer schreef op zondag 22 februari 2015 @ 17:16:
Bij dit detail zijn de woningen echt constructief gescheiden, bij je nieuwe detail krijg je 100% zeker geluid van het dreunen van je dekvloer. Ik heb het bij mij thuis ook en kan de onderburen erg goed horen (gedreun van de vloer). Misschien is dit minder bij een ihwg braadplaatvloer omdat die massiever is dan een kanaalplaatvloer maar ik zou als het kan dat toch anders oplossen.
offtopic:
Hoewel ik geen bouwkundige kennis heb, vermoed ik dat dreunende vloeren (loopgeluiden) van onder of bovenburen juist via de lichte (maar starre) binnenmuren omhoog of omlaag gaat. Ik merk het bij mezelf, in het midden vd vloer (kanaalplaat idd) precies tussen de massieve draagmuren dreunt de vloer heel makkelijk. Vlak bij de massieve draagmuren kost het veel meer moeite om de vloer in trilling te brengen. De trillingen in het midden vd vloer gaan door de lichte gasbetonblok binnenmuren direct naar het plafond. Zo werkt dat bij de benedenburen natuurlijk ook. Komt ook bij dat die gasbetonmuren zelf trillen als de ziekte. Je hoeft er maar met je handpalm tegen te kloppen en het dreunt al. Dat lukt nauwelijks met massieve draagmuren.
Edit: voor hogere frequenties (b.v. naaldhakken op een tegelvloer) gaat dit niet op, dat lijkt net zo hard door de draagmuren omhoog of omlaag te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door mekkieboek op 22-02-2015 18:43 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
mekkieboek schreef op zondag 22 februari 2015 @ 18:35:
[...]

offtopic:
Hoewel ik geen bouwkundige kennis heb, vermoed ik dat dreunende vloeren (loopgeluiden) van onder of bovenburen juist via de lichte (maar starre) binnenmuren omhoog of omlaag gaat. Ik merk het bij mezelf, in het midden vd vloer (kanaalplaat idd) precies tussen de massieve draagmuren dreunt de vloer heel makkelijk. Vlak bij de massieve draagmuren kost het veel meer moeite om de vloer in trilling te brengen. De trillingen in het midden vd vloer gaan door de lichte gasbetonblok binnenmuren direct naar het plafond. Zo werkt dat bij de benedenburen natuurlijk ook. Komt ook bij dat die gasbetonmuren zelf trillen als de ziekte. Je hoeft er maar met je handpalm tegen te kloppen en het dreunt al. Dat lukt nauwelijks met massieve draagmuren.
Edit: voor hogere frequenties (b.v. naaldhakken op een tegelvloer) gaat dit niet op, dat lijkt net zo hard door de draagmuren omhoog of omlaag te gaan.
Daarom bouw ik niet met kanaalplaten, maar met een breedplaatvloer, veel meer massa om de trillingen weg te dempen. Ook geen gasbeton, alles kalkzandsteen, draagmuur of geen draagmuur. Ik heb een hekel aan lawaai. Maar Nederlandse bouwers zijn dit niet gewend, daarom bouw ik ook met een duitse aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Veel bouwers kunnen dit wel, het is alleen veel duurder. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@polderPloer: de bovenste opstelling lijkt op wat wij ook willen maken. Volgens mij geeft dat het meest ruimtelijk Gevoel. Wat zijn de afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
zonoskar schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:15:
@polderPloer: de bovenste opstelling lijkt op wat wij ook willen maken. Volgens mij geeft dat het meest ruimtelijk Gevoel. Wat zijn de afmetingen?
2,8 meter breed en 3,3 meter diep, uiteraard alles 2,6 meter hoog.

Ik ben het eens met het ruimtelijke gevoel, maar ben ook een beetje angstig voor de natte ruimte rechts van de deur. Met een wilde "doucher" kan ik me voorstellen dat ook het looppad nat wordt aangezien de glasplaat ca. 2 meter hoog is

[ Voor 26% gewijzigd door PolderPloer! op 22-02-2015 20:24 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

PolderPloer! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:08:
[...]

Daarom bouw ik niet met kanaalplaten, maar met een breedplaatvloer, veel meer massa om de trillingen weg te dempen. Ook geen gasbeton, alles kalkzandsteen, draagmuur of geen draagmuur. Ik heb een hekel aan lawaai. Maar Nederlandse bouwers zijn dit niet gewend, daarom bouw ik ook met een duitse aannemer.
De oplossing in dit geval ging juist van een kanaalplaatvloer naar een breedplaatvloer, maar zou toch een geluidbrug veroorzaken :P Onze binnenmuren zijn overigens sowieso allemaal 100mm kalkzandsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom geen verdiepingshoge glasplaat dan? Ik zou ook voor optie 1 gaan, vanuit het bad kan je dan uit het raam kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
PolderPloer! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:22:
[...]

2,8 meter breed en 3,3 meter diep, uiteraard alles 2,6 meter hoog.

Ik ben het eens met het ruimtelijke gevoel, maar ben ook een beetje angstig voor de natte ruimte rechts van de deur. Met een wilde "doucher" kan ik me voorstellen dat ook het looppad nat wordt aangezien de glasplaat ca. 2 meter hoog is
De wasbak direct bij de deur is het grote probleem.
De deur draait normaal gesproken altijd naar binnen.
Als er iemand aan de wasbak staat en je komt binnen, zal diegene aan de wasbak altijd plaats moeten maken.
Dit zal regelmatig voorkomen en dat wil je niet.

Verplaats de badkuip naar de linkerwand bij het raam en de wasbak ertegenover.
Bij je wastafel heb je ook graag veel daglicht.
De douche blijft waar die is.

Een douchewand van 2 mtr. hoog komt echt geen spatwater overeen hoor, dan moet je wel echt gek doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Badkamerdeuren draaien naar buiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Señor Sjon schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:13:
Badkamerdeuren draaien naar buiten. ;)
Ik heb mijn laten veranderen zodat ze naar binnen draait. Normaal draaien ze idd naar buiten maar dat betekend dat je deurkruk in de gang staat ipv in de deuropening.

Architect was er geen voorstander van, maar ben het zo gewend. Overal waar ik gewoond heb draaide de deur naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij moet een badkamerdeur ook open gaan naar buiten van het bouwbesluit. Dit als er ieman onwel geworden is en voor de deur is ingestort, kun je niet meer naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Nee. De draairichting van een badkamerdeur wordt niet aangestuurd door het bouwbesluit.

Hij draait over het algemeen wel baar buiten.

[ Voor 22% gewijzigd door Kaasplank op 22-02-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Het naar binnen of naar buiten draaien van een badkamerdeur zal veelal afhangen of deze uitkomt op een royale overloop of in een gang van 1,5 mtr. breed.

Vrijstaande huizen hebben meestal een ruime overloop, rijtjeshuizen en 2 onder 1 kappers meestal niet.

Aldus mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Señor Sjon schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:53:
Waarom geen verdiepingshoge glasplaat dan? Ik zou ook voor optie 1 gaan, vanuit het bad kan je dan uit het raam kijken.
Dat zou kunnen, is niet standaard, denk hierom:
Limojo schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:05:
[...]

Een douchewand van 2 mtr. hoog komt echt geen spatwater overeen hoor, dan moet je wel echt gek doen...
Kaasplank schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:43:
Nee. De draairichting van een badkamerdeur wordt niet aangestuurd door het bouwbesluit.

Hij draait over het algemeen wel baar buiten.
Deur moet naar buiten kunnen draaien als hij op slot kan. Zodat niemand onwel tegen een gesloten deur aan kan liggen, althans dat was het verhaal van een badkamerwinkel. Bouwbesluit of niet, bij ons draait de deur naar buiten, onze overloop / vide is meer dan breed genoeg. ff nagemeten, 191 cm.
Limojo schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:05:
[...]

Verplaats de badkuip naar de linkerwand bij het raam en de wasbak ertegenover.
Bij je wastafel heb je ook graag veel daglicht.
De douche blijft waar die is.
Bedoel je met verplaatsen van de badkuip dat deze volledig tegen de linkerwand aankomt, en dan de wasbak rechtsboven? Als je dan douched kan niemand bij de wastafel staan, ivm spetters

[ Voor 0% gewijzigd door PolderPloer! op 22-02-2015 22:11 . Reden: overloopbreedte toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
PolderPloer! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:10:

Bedoel je met verplaatsen van de badkuip dat deze volledig tegen de linkerwand aankomt, en dan de wasbak rechtsboven? Als je dan douched kan niemand bij de wastafel staan, ivm spetters
Ja, kijk eens naar een ander type douchewand.
Die zijn er in heul veul uitvoeringen, nat worden van spetteren hoeft echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Limojo schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:15:
[...]

Ja, kijk eens naar een ander type douchewand.
Die zijn er in heul veul uitvoeringen, nat worden van spetteren hoeft echt niet.
Mijn vrouw wil per se een inloopdouche, daar krijg ik haar niet meer vanaf, hoewel ik liever een afgesloten ruimte met deur of gordijn heb, ook ivm warmte. Nou moet ik wel zeggen dat we nu altijd in een koude douche douchen, dat is straks met een nieuw huis natuurlijk verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@klungelfundering:
Het geluidslek zit hem vooral in de muren (foamglas is keihard, akoestisch doet dat niets aan isolatie)

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat ik zou doen in deze situatie...

Ik denk dat het qua kosten elkaar niet veel ontloopt, opnieuw beginnen of verder knutselen.
Ik weer niet hoeveel rek er in jullie opleverdatum zit, wellicht dat je de aannemer daarmee nog wat tegemoet kan komen zodat hij het niet hoeft af te gaan raffelen en je niet op kwade voet komt te staan met hem.

Het argument dat ze er geen nieuwe fundering kunnen maken op de juiste plek is volgens mij ook onzin nu ik er een beetje over nadenk.
Misschien dat ze de wapening in de fundering wat dikker moeten maken, maar alle palen kunnen best een meter of wat opschuiven.
desnoods kan een funderingsbalk nog een klein stukje doorsteken om een paal te hergebruiken of te zorgen dat er ruimte voor een nieuwe is.

Of mammoet laten komen. Gehele fundering met palen en al eruit trekken en met grof geweld op de juiste plek weer erin rammen :+

[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 22-02-2015 22:30 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

PolderPloer! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:23:
[...]

Mijn vrouw wil per se een inloopdouche, daar krijg ik haar niet meer vanaf, hoewel ik liever een afgesloten ruimte met deur of gordijn heb, ook ivm warmte. Nou moet ik wel zeggen dat we nu altijd in een koude douche douchen, dat is straks met een nieuw huis natuurlijk verleden tijd.
Inloop douche is er in allerlei soorten, met open en klapwanden of gecombineerd.
Kijk hier eens http://www.kermi.nl/Dutch/Sanitaer/Duschkabinen/index.phtml

Overigens kan ik je melden dat een inloop douche kouder (aanvoelt) is, daar doet een warme badkamer niets aan af (eigen ervaring)

@ fundering gestuntel.(deze aanhef zegt genoeg)
Onafhankelijke constructeur naar laten kijken, kost wat maar dan heb je wel onafhankelijk advies, die heb je niet van de aannemer en zijn constructeur (wie betaalt bepaalt).
Persoonlijke mening (geen constructie kennis), afbreken en opnieuw laten beginnen en strakke regie op de uitvoering hierna als hij de kantjes eraf gaat lopen. Dus iedere dag op de bouw (zou ik altijd doen als ik zou laten bouwen) en alles per brief als het fout gaat. Volgens mij blijf je altijd met een knagend gevoel zitten als je het niet doet

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
PolderPloer! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:23:
[...]

Ik kom zojuist onder de douche uit

Hier een inloopdouche zonder spatwand, geheel open dus aan 2 zijdes.
Wel warme badkamer hier, s´avonds altijd op 24 graden tijdens douchetijd. :)

Spetterpatroon is gemeten vanaf de wand waar de douchekop hangt 1,8 mtr. max. en aan de zijkant van de douchekop gemeten 1,1 mtr. spetterprofiel op de grond.
Als mijn wederhelft heeft gedoucht is dit nog minder.

Projecteer dit spetterpatroon eens in je tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Engineer Stewie schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:56:
Voor mijn part braken ze de boel terug af, je moet als bouwheer niet plooien voor de vergissingen van iemand anders.
Ondertussen 11 dagen geleden....
Op die tijd was de verkeerde fundering er al uit en opnieuw gemaakt, nu staat de bouwer nog altijd met een gemengd gevoel erbij te kijken. Geloof me, deze week gebeurt er nog niks.

Druk het wachten, nieuwe plannen bedenken, andere personen inschakelen, het uiteindelijk uitvoeren en de deuk in het vertrouwen van de bouwheer tov de aannemer maar eens uit in geld.
De totale 'kost' zal niet zover uit elkaar liggen en je blijft een hele tijd met een wrang gevoel zitten.

Opnieuw beginnen, desnoods met een bouwdagen teller op 0 voor de aannemer en een strikte opvolging doen, zou ik soieso doen met een aannemer die een perceeltje niet kan uitmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:28
Ten opzichte van het opvolgen van de bouw. Stel dat de The Legend elke dag naar de bouw gaat, weet hij als leek waar hij op moet letten dan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@Fundering gestuntel :P

De knoop doorgehakt dat we niet verder gaan met de hier inmiddels besproken oplossing met de breedplaatvloer! Bedankt voor jullie advies daarin :)

Nu wordt het volgende doorgerekend: de huidige strokenfundering wordt gesloopt, er wordt bronbemaling toegepast en de boorpalen worden op 3 meter -peil afgezaagd, waarna een nieuw verdicht zandpakket zal worden aangebracht. Hierop kan dan een strokenfundering op staal gebouwd worden (met kruipruimte). Als ik die tekeningen krijg gooi ik ze hier weer in de groep :P

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic