Onze begane grond vloer is opgeleverd!
Helaas is het de verkeerde vloer
We hebben een Rc5 vloer op laten nemen in het bestek, dit staat ook in de door de aannemer opgestelde open begroting. Nu heeft 'ie een Rc3,5 vloer geleverd..
We hebben bij het schrijven van het bestek de toenmalige Bouwbesluit ontwikkeling aangehouden: gehele buitenschil Rc5 (vloer, gevel, dak). Nu is inmiddels duidelijk dat de waarden in het Bouwbesluit 2015 gedifferentieerd zijn: vloer 3,5 / gevel 4,5 / dak 6.
Nu kunnen we de aannemer dwingen de vloer te vervangen, maar dat levert vertraging op én een minder blije aannemer vermoedelijk
Ik zie het zelf eigenlijk als een kans om alsnog aan het nieuwe Bouwbesluit te voldoen. Het idee is om de mindere vloerisolatie te laten compenseren in het dak. Die gaat dan van Rc5 naar 6. Van wat ik er van weet levert dat ook meer energiebesparing op dan een rc5 vloer. Ik heb echter geen enkel inzicht in de meerprijs van extra isolatie in het dak t.o.v. extra isolatie in de vloer. Ik wil mezelf niet te kort doen, maar hoef de aannemer ook geen poot uit te draaien. Iemand een idee?
Hogere gevelissolatie is overigens niet mogelijk ivm de ruimte in de spouw.

We hebben bij het schrijven van het bestek de toenmalige Bouwbesluit ontwikkeling aangehouden: gehele buitenschil Rc5 (vloer, gevel, dak). Nu is inmiddels duidelijk dat de waarden in het Bouwbesluit 2015 gedifferentieerd zijn: vloer 3,5 / gevel 4,5 / dak 6.
Nu kunnen we de aannemer dwingen de vloer te vervangen, maar dat levert vertraging op én een minder blije aannemer vermoedelijk
Hogere gevelissolatie is overigens niet mogelijk ivm de ruimte in de spouw.
Ik ben toch malle pietje niet!