Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.580 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Onze begane grond vloer is opgeleverd! *O* Helaas is het de verkeerde vloer -O- We hebben een Rc5 vloer op laten nemen in het bestek, dit staat ook in de door de aannemer opgestelde open begroting. Nu heeft 'ie een Rc3,5 vloer geleverd..

We hebben bij het schrijven van het bestek de toenmalige Bouwbesluit ontwikkeling aangehouden: gehele buitenschil Rc5 (vloer, gevel, dak). Nu is inmiddels duidelijk dat de waarden in het Bouwbesluit 2015 gedifferentieerd zijn: vloer 3,5 / gevel 4,5 / dak 6.

Nu kunnen we de aannemer dwingen de vloer te vervangen, maar dat levert vertraging op én een minder blije aannemer vermoedelijk :P Ik zie het zelf eigenlijk als een kans om alsnog aan het nieuwe Bouwbesluit te voldoen. Het idee is om de mindere vloerisolatie te laten compenseren in het dak. Die gaat dan van Rc5 naar 6. Van wat ik er van weet levert dat ook meer energiebesparing op dan een rc5 vloer. Ik heb echter geen enkel inzicht in de meerprijs van extra isolatie in het dak t.o.v. extra isolatie in de vloer. Ik wil mezelf niet te kort doen, maar hoef de aannemer ook geen poot uit te draaien. Iemand een idee?

Hogere gevelissolatie is overigens niet mogelijk ivm de ruimte in de spouw.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Oei, de omschrijving die je geeft, geeft makkelijk interpretatieverschillen. Is Rc 5.0 of Rc conform EPG of Bouwbesluit afgesproken?

Dak geeft meer rendement, dat klopt maar van 3,5 naar 5 geeft meer verbetering dan van 5 naar 6, ook al is het dakoppervlakte groter bij een schuine kap.

Wellicht kan hij de kruipruimte naisoleren? Heb je gelijk een mooie ondergrond als je er eens moet zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Het vervelende is dat in de EPG berekening, die samen met het bestek en tekeningen is aangeleverd in de aanbestedingsronde, uitgegaan werd van 3,5 in afwijking van het bestek. In de nota van inlichtingen is toen nog benadrukt dat men voor de Rc waarden uit moest gaan van het bestek (waarin de waardes letterlijk zijn genoemd). In zijn begroting die hij vervolgens heeft aangeleverd staat ook netjes "Kanaalplaatvloer geisoleerd Rc5". Nu dus toch de verkeerde vloer.

Kruipruimte naisoleren kan, maar dan blijft er natuurlijk minder ruimte over waarop men niet heeft gerekend. Ik ben 2 meter bij 110 kilo, heb wel wat ruimte nodig :p

De kap is trouwens een scharnierkap (prefab neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vraag aan hem een oplossing om de vloer op 5 te krijgen zonder aan ruimte onder de vloer in te boeten. Laat hen eerst een oplossing aandragen en ga deze dan beoordelen. In het uiterste geval is het slopen en opnieuw beginnen. Been there, done that. Aannemer vindt je dan even niet lief, maar het is gewoon zijn fout, hij moet dat ook herstellen. Op zich is het nu nog vrij pijnloos. Een vloer is an sich niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Leg het probleem zsm (schriftelijk) bij hem voor, zonder dat je zelf oplossingen bedenkt. Laat de aannemer eerst maar met iets komen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij ons zitten de kozijnen er net in. Maar nu zag ik dit.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-IfsfwsHeR6I/VM4zVss2g9I/AAAAAAAACZU/1tPN7Ri8M6o/s400/_MG_2104.jpg

Net alsof het hout voor het kozijn op was, of dat ze net verkeerd gemeten hebben. Of is dit normaal en moet ik niet zeuren? (op een ander kozijn had ik een soortgelijke plek, alleen net wat kleiner).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Lijkt mij een officiële beschadiging, zou het toch even melden.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-01-2024
Hallo Mensen,

Ik heb interesse in het bouwen van huizen. Daarom ben ik op zoek naar een goed boek hierover. Ik zou graag de praktische kanten ervan willen leren, bijv. welke materialen worden gebruikt, hoe moeten de leidingen lopen, etc..

Zelf ben ik technisch georienteerd.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
zonoskar schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:14:
Bij ons zitten de kozijnen er net in. Maar nu zag ik dit.

[afbeelding]

Net alsof het hout voor het kozijn op was, of dat ze net verkeerd gemeten hebben. Of is dit normaal en moet ik niet zeuren? (op een ander kozijn had ik een soortgelijke plek, alleen net wat kleiner).
Zeker melden, is toch zichtbare schade die je na oplevering dus niet meer kunt doorgeven.

Als het aan de binnenkant is, dan mogelijk ontstaan bij verwijderen glaslatten om het glas er in te kunnen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Is de buitenkant (zie de rubbers). Maar dit is lomp zaagwerk geweest. Maar dit kan vrij makkelijk uitgevuld worden en voor oplevering zie je er niks meer van. De gemiddelde aannemer zal dit ook zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ja, aan de buitenkant. Het glas zat er al af fabriek in. En ik denk ook dat het opgevuld kan worden. Maar misschien is een motivatie om van kozijnenleverancier te switchen bij de volgende bouw.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Hah, ik dacht dat ik overdreven perfectionistisch was ingesteld, maar zonoskar spant de kroon. :)

Lijkt me echt een minieme beschadiging. Mijn ervaring met bouwlui e.d. is dat je heel veel grijze haren gaat krijgen als dit je al stoort. Laat het los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nou ja, het is niet dat ik elke dag 2 ton uitgeef aan een huis en dan krijg je zoiets. Ik ben daar inderdaad wat precies in ja. Gelukkig mag ik de afwerking zelf doen, dus ik denk dat ik dit plekje mooi zelf ga plamuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

zonoskar schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:30:
Nou ja, het is niet dat ik elke dag 2 ton uitgeef aan een huis en dan krijg je zoiets. Ik ben daar inderdaad wat precies in ja. Gelukkig mag ik de afwerking zelf doen, dus ik denk dat ik dit plekje mooi zelf ga plamuren.
Gelijk heb je. Na oplevering is de aannemer er van af, maar zit jij er nog jaren mee. Iets als "te precies" bestaat niet in dit soort gevallen! Laat je ook niet afschepen. Verwacht geen nieuw kozijn, maar wel een nette reparatie inclusief nieuw likje verf.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien weten jullie een donkere gevelsteen waar geen mangaan in zit? Het blijkt niet zo'n lekker goedje te zijn en dat heb ik liever niet in mijn gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:08
Mijn bouwer verondersteld dat kingspan K8 relatief moeilijk te monteren is, iemand hier enige ervaring mee? Kingspan zelf geeft aan dat het makkelijk te verwerken is. Vergelijk dat de bouwer maakt is met hogedichtheid PS. Lijkt mij dat er onderling weinig tot geen verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 11:50
PolderPloer! schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:24:
Mijn bouwer verondersteld dat kingspan K8 relatief moeilijk te monteren is, iemand hier enige ervaring mee? Kingspan zelf geeft aan dat het makkelijk te verwerken is. Vergelijk dat de bouwer maakt is met hogedichtheid PS. Lijkt mij dat er onderling weinig tot geen verschil in zit.
Welke dikte ga je gebruiken?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Terpen Tijn schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:44:
Hah, ik dacht dat ik overdreven perfectionistisch was ingesteld, maar zonoskar spant de kroon. :)

Lijkt me echt een minieme beschadiging. Mijn ervaring met bouwlui e.d. is dat je heel veel grijze haren gaat krijgen als dit je al stoort. Laat het los!
Ik zou het daar toch ook niet bij laten, kost een hele hoop geld en dan ziet het er zo uit.

Ze beloven een perfecte afwerking (bij mij althans) en dan moeten ze dat doen. Ik ga wel kunstof kozijnen hebben, dit kan zich dus al niet voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij dit soort dingen wachten tot je huis af is en dan als opleverpunt aankaarten. Dit kan je bij alle minimale beschadigingen doen, die punten moeten dan gewoon goed opgelost worden of financieel gecompenseerd worden.
Wel wachten tot het klaar is voordat je gaat ''zeuren'' anders kan je nog wel eens een erg onprettige ervaring krijgen met die aannemer tijdens de rest van de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:01:
[...]

Welke dikte ga je gebruiken?
117 mm, hoezo? dat heeft toch geen invloed op de manier van aanbrengen, hoogstens 8 ipv 4 haken per vierkante meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Nee, was gewoon benieuwd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kingspan prik je niet zo makkelijk op de spouwankers als zachte isolatie zoals steenwol. Ook het uitvullen rondom bv geveldragers, kozijnen en penanten is een prutwerkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Señor Sjon schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:37:
Kingspan prik je niet zo makkelijk op de spouwankers als zachte isolatie zoals steenwol. Ook het uitvullen rondom bv geveldragers, kozijnen en penanten is een prutwerkje.
Eens, maar vergeleken met ps zijn er weinig verschillen dacht ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PS heeft dan ook hetzelfde probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Precies, dus geen enkele reden om meer te vragen voor de montage van kingspan tov ps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PS is wel zwakker dan PIR, dus makkelijker te verwerken. Maar de handelingen zijn grofweg hetzelfde, de moeite bij PIR is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Engineer Stewie schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:06:
[...]

Ik zou het daar toch ook niet bij laten, kost een hele hoop geld en dan ziet het er zo uit.

Ze beloven een perfecte afwerking (bij mij althans) en dan moeten ze dat doen. Ik ga wel kunstof kozijnen hebben, dit kan zich dus al niet voordoen.
Niet flauw bedoeld, maar heb je wel zelf ervaring met bouwers/installateurs/schilders enzo? Iets perfect opgeleverd krijgen is echt wensdenken.

Ik zeg niet dat je slecht werk maar moet slikken altijd, maar zo'n plekje op het kozijn van <4 mm, wat sowieso alleen nog in de grondverf zit (neem ik aan), lijkt me echt verwaarloosbaar. Ik zou het gezicht van de aannemer wel willen zien als je hem met dit gebrek confronteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Terpen Tijn schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:20:
[...]

Niet flauw bedoeld, maar heb je wel zelf ervaring met bouwers/installateurs/schilders enzo? Iets perfect opgeleverd krijgen is echt wensdenken.

Ik zeg niet dat je slecht werk maar moet slikken altijd, maar zo'n plekje op het kozijn van <4 mm, wat sowieso alleen nog in de grondverf zit (neem ik aan), lijkt me echt verwaarloosbaar. Ik zou het gezicht van de aannemer wel willen zien als je hem met dit gebrek confronteert.
Accepteer je ook een kras of deuk als je een nieuwe auto koop?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
[...]

`
Op zich mee eens, maar als je er wel moeite mee hebt zou ik een "onafhankelijke" eindopleveringskeuring laten doen door iemand van bv.vereniging eigen huis of zo.

Onafhankelijk tussen haakjes ivm wie betaald bepaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Engine77 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:55:
Hallo Mensen,

Ik heb interesse in het bouwen van huizen. Daarom ben ik op zoek naar een goed boek hierover. Ik zou graag de praktische kanten ervan willen leren, bijv. welke materialen worden gebruikt, hoe moeten de leidingen lopen, etc..

Zelf ben ik technisch georienteerd.

Alvast bedankt.
Een goed boek is Jellema. Wel even terugkomen hier als je 't uit hebt ;)

http://www.bol.com/nl/p/j...el-1-13/1001004011232403/

http://www.jellema-online.nl/jellema/pagina.asp

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 02-02-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:39
Let op: losse pdf's die de naam 'Jellema' dragen, zijn niet van ThiemeMeulenhoff en zijn illegaal in omloop.
Niks mis met de inhoud :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
drielp schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:55:
[...]

Accepteer je ook een kras of deuk als je een nieuwe auto koop?
Je moet eens weten hoeveel er al herstelwerk hebben voor eerste levering. Daar is de oplevering voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
[...]

Aan de buitenkant moet het wel bijgewerkt worden. Anders is dat een plek waar water toch makkelijker kan binnendringen.

Voor de rest: is zichtbare schade, niet melden = aanvaarden.

Mijn aluminium ramen zijn indertijd krasvrij geleverd geweest.
Na een inbraakpoging (met schroevendraaier wat inkepingen ter hoogte van de sluiting gemaakt) herstelling laten uitvoeren (wel volledig gedekt door de verzekering) dat was toch een 500 euro.

Nu bij dat hout is dat gewoon goed de verf wat opschuren, goed reinigen, gat opvullen en opnieuw overschilderen - maar dat is toch iets waar je weer even zoet mee bent.
Als er nog een schilder komt - dan rekent die zijn uren ook gewoon door. Dat kapje wordt dan al snel 50 euro - met wat pech moet hij voor dat raam apart nog eens terugkomen en loopt de rekening gewoon op wegen extra aanrijkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[...]

Schade in hout kan vocht binnen het hout brengen en dan ben je veel verder van huis. Water interesseert het niet of de schade groot of klein is.
Dit is voor een aannemer op enkele minuten te repareren en dan zou het goed gedaan moeten zijn. Ik zou niet weten waarom je als klant zelf iemand moet zoeken of nog erger, het zelf moet oplossen.
Daar betaal je immers voor.

Ik heb al vanalles laten uitvoeren en niet alles was van de eerste keer goed (het meeste wel), dat is inderdaad onmogelijk. Maar je moet in dialoog kunnen gaan met de uitvoerder en samen tot een goede oplossing komen.
Met minimale effort kan de aannemer zijn klant gelukkig maken en krijgt goede reclame ipv slechte reclame. Wat wil die nog meer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-01-2024
Zeer bedankt ! Lijkt op precies wat ik nodig heb. Wel een hoop boeken :P

Heb ik al mijn eerste opdracht binnen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Engineer Stewie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:59:
[...]

Schade in hout kan vocht binnen het hout brengen en dan ben je veel verder van huis. Water interesseert het niet of de schade groot of klein is.
Dit is voor een aannemer op enkele minuten te repareren en dan zou het goed gedaan moeten zijn. Ik zou niet weten waarom je als klant zelf iemand moet zoeken of nog erger, het zelf moet oplossen.
Daar betaal je immers voor.

Ik heb al vanalles laten uitvoeren en niet alles was van de eerste keer goed (het meeste wel), dat is inderdaad onmogelijk. Maar je moet in dialoog kunnen gaan met de uitvoerder en samen tot een goede oplossing komen.
Met minimale effort kan de aannemer zijn klant gelukkig maken en krijgt goede reclame ipv slechte reclame. Wat wil die nog meer :).
Mijn reactie was meer gericht op het cosmetische aspect. Ik ga er vanuit dat het zo niet 'klaar' is; d.w.z. dat het sowieso nog geverfd gaat worden, maar dat er dan een klein deukje zichtbaar zou blijven. Ik stel dus vragen bij de ernst van dat cosmetische gebrek, wat me beperkt lijkt.

Nogmaals beweer ik ook niet dat je je altijd maar stil moet houden, of dat ik graag nieuwe auto's met krassen/deuken aanschaf, maar wel dat je je moet afvragen of het sop de kool waard is in sommige gevallen.

Op internet heeft iedereen het allerbeste in de allerperfectste staat voor het allerlaagste bedrag weten te bemachtigen; een mooi streven maar laat je er ook niet gek door maken, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Het is hout, deukje kan dus gewoon bijgewerkt worden en daarna geverfd, zie je niets meer van.

Stel me wel de vraag waarom er nog voor houten kozijnen gekozen wordt? Die keuze is zelfs bij mij niet opgekomen omdat het meer onderhoud vraagt.

Is daar een specifieke reden voor of enkel eigen keuze/ecologisch/financieel (geen idee wat houten kozijnen kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Houten kozijnen in een houten huis. Logisch toch? Dat plekje fixen we, de kozijnen moeten idd nog een keer geschilderd worden. Ik was alleen benieuwd of ik weer eens te nauw keek (ja dus :))

/edit: Geen ideeën over donkere bakstenen zonder mangaan erin?

[ Voor 31% gewijzigd door zonoskar op 03-02-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Engineer Stewie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:12:
Het is hout, deukje kan dus gewoon bijgewerkt worden en daarna geverfd, zie je niets meer van.

Stel me wel de vraag waarom er nog voor houten kozijnen gekozen wordt? Die keuze is zelfs bij mij niet opgekomen omdat het meer onderhoud vraagt.

Is daar een specifieke reden voor of enkel eigen keuze/ecologisch/financieel (geen idee wat houten kozijnen kosten).
Hout en kunststof zijn even duur, onderhoud included. Het is dus persoonlijke voorkeur. We hebben het hier op kantoor tot in den treure na zitten rekenen.

En nee, geen plastic kozijnen aan mijn huis. Brrr. Over my dead body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Precies. Wil het nooit hebben. Dan maar af en toe wat schilderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik vind houten kozijnen zeer mooi, maar niet in geverfde toestand zoals zonoskar. Ik heb daarom voor PVC gekozen. Dit isoleert ook zeer goed tov alu.Hout is mooi als het de houtskleur heeft, maar dat past dan weer niet in mijn huis..

Mijn PVC ramen worden wel overtrokken met een structuurfolie met houtstructuur, beetje gefaked dus. Het gladde PVC vind ik ook niet mooi.
Evenals mijn alu voordeur, deze krijgt ook een structuurfolie in een andere kleur dan de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hier expres voor kunststof gekozen. Prijs was lager en de uitstraling van de kozijnen meer naar onze smaak. Ook voor de isolatiewaarde kwam het ietsje beter uit omdat de ontluchting aan de ramen anders uitgevoerd kon worden. Hebben overigens voor houtlook gekozen: http://profelselect.nl/over-profel/nieuwe-producten.html. Daarbij was onze schuifpui in hout te zwaar geworden. Over onderhoud kan ik niks zeggen, want woon nog maar net 3 maanden in ons nieuwbouwhuis :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wom op 03-02-2015 13:41 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wel grappig dat mensen kunststof met houtlook kiezen. :+

Ik heb dan juist niks met die donker gelakte kozijnen. Ook is lakwerk veel gevoeliger dan schilderwerk, waar tegenwoordig al een interval van 10 jaar tussen schilderbeurten voor te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:42:
Niemand zit te wachten op een kantoorlook thuis natuurlijk :P Daarnaast is een halfhoutse verbinding fraaier dan de verbinding in verstek zoals je die vaak ziet bij kunststof IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
En aluminium kozijnen? Als die gepowdercoate zijn heb je er nooit meer werk aan toch? Zijn ze tegenwoordig qua isolatiewaarde ook goed?

[ Voor 17% gewijzigd door Artbij op 03-02-2015 14:08 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met een systeemplafond en TL-verlichting een uitstekend alternatief voor kantoren. Oh wacht. :+

Zonder dollen, nadeel aan veel aluminiumsystemen is de verkrijgbaarheid van onderdelen op lange termijn. Maar an sich heb ik liever aluminium dan kunststof. Het is alleen niet bijzonder goedkoop.

Hout is nog steeds het makkelijkste te herstellen en te repareren. Ook even een gordijntje erin schroeven gaat zonder problemen. Wil je scharnieren vervangen, dan ben je niet gebonden aan merken omdat alles pas te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Señor Sjon schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:42:
Omdat houtstructuur gewoon zeer mooi is, zonder 'ongemak' van hout te hebben :). Alu kan ook, in een erg strakke bouw, maar dat is niet mijn ding.
Señor Sjon schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:09:
Hout is nog steeds het makkelijkste te herstellen en te repareren. Ook even een gordijntje erin schroeven gaat zonder problemen. Wil je scharnieren vervangen, dan ben je niet gebonden aan merken omdat alles pas te maken is.
Waarom zou je een gordijn in uw kozijn willen schroeven? Dat kan perfect in de muur of zonder beschadigingen hoor :).

[ Voor 51% gewijzigd door Engineer Stewie op 03-02-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:35:
Ik vind houten kozijnen zeer mooi, maar niet in geverfde toestand zoals zonoskar.
Dat is smaak. Als je de hout-look wil behouden moet je volgens mij een beits gebruiken. Een beits is veel minder beschermend dan een lak. Dan moet je om de 3 jaar de kozijnen beitsen, terwijl met een lak dat om de 7 jaar moet. Ik moet toch elke 7 jaar de buitenkant helemaal schilderen, kunnen de kozijnen er ook nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Nu online
Had trouwens nog eens beloofd foto's te plaatsen van de bouw. Merkte op dat ik er al een deel op Google+ had staan. Zal op later tijdstip nog wel eens foto's van de situatie nu posten, maar dit geeft wel leuk beeld van mijn project de afgelopen anderhalf jaar.

https://plus.google.com/p...lbums/6047351312627207873

Van:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-L8bSWrjyIkU/U-yB_Mzu1jI/AAAAAAAAAlU/sOO_pFJMtV0/w960-h542-no/1235249_606770652698756_1010713404_n.jpg

Via:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Yl7Kslq7YFw/U-yCGbOkSlI/AAAAAAAAAbg/hzgrnuW8-dQ/w974-h551-no/IMAG0738.jpg

Tot ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/--hdSHejXc9c/U-yCkxOjdoI/AAAAAAAAAkE/Opng2fJuY3A/w974-h551-no/IMAG1676.jpg

Het meeste dus samen met mijn vader gedaan (Man met de blauwe overall) en was voor een bouwn00b als mij flink aanpoten maar superleerzaam. Door het meeste zelf te doen ook enorm veel kosten kunnen besparen uiteraard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Betreft je 2e foto, is het gebruikelijk om bij ramen/deuren de binnenmuur het hoekie om te metselen? Ik heb dat nog nooit eerder gezien.
Plus je mist daar nu je isolatie. Dat is ook zonde natuurlijk.

Je link doet het niet! Dan kom ik bij mijn eigen foto's terecht :+

[ Voor 15% gewijzigd door Jack op 03-02-2015 16:02 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Nu online
Jack schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:01:
Betreft je 2e foto, is het gebruikelijk om bij ramen/deuren de binnenmuur het hoekie om te metselen? Ik heb dat nog nooit eerder gezien.
Plus je mist daar nu je isolatie. Dat is ook zonde natuurlijk.

Je link doet het niet! Dan kom ik bij mijn eigen foto's terecht :+

Dit zou de goede link moeten zijn. Had de handleiding nodig om het voor elkaar te krijgen. :X 8)7

Het op deze manier metselen is op advies van een metselaar. Nu weet ik niet meer direct het hele verhaal, maar kwam er op neer dat zou zorgen dat de wind geen vrij spel kreeg in de spouw, die omdat we op de Vlaamse manier de kozijnen geïnstalleerd hebben. Dus tegen de buitenmuur ipv erin mbv stelkozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 11:39
Señor Sjon schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 09:49:
Oei, de omschrijving die je geeft, geeft makkelijk interpretatieverschillen. Is Rc 5.0 of Rc conform EPG of Bouwbesluit afgesproken?

Dak geeft meer rendement, dat klopt maar van 3,5 naar 5 geeft meer verbetering dan van 5 naar 6, ook al is het dakoppervlakte groter bij een schuine kap.

Wellicht kan hij de kruipruimte naisoleren? Heb je gelijk een mooie ondergrond als je er eens moet zijn.
Is naar mijn bescheiden mening niet helemaal juist. Het rendement van het dak isoleren is groter dan de vloer na isoleren of eisen dat ie 5 moet zijn. Er gaat minder energie verloren (factor 0,7 t.o.v. gevel/dak). Daarnaast kan het verschil in temperatuur tussen buiten en de kruipruimte ook nog aardig verschillen, waardoor er nog minder energie via de vloer verloren gaat in verhouding met de gevel/dak.

Ik zou nooit adviseren om de vloer en dak als 5 uit te voeren, als je de keuze hebt om de vloer als 3,5 en dak met 6 uit te voeren.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Onze aannemer heeft een eerste voorstel (uit de losse pols) gedaan om het dubbel glas van U-waarde 1,1 naar 1,0 te brengen, als compensatie voor de Rc3,5 ipv Rc5 vloer. Ik weet dat het warmteverlies in glas veel hoger is dan in de vloer, maar of dit genoeg compensatie is :? Ook geen idee wat het qua kosten zou doen. Iemand een idee?

De bouw van onze woning is overigens behekst, want een paar dagen nadat het vloer-probleem ontdekt werkt, kreeg ik een telefoontje van onze bouwbegeleider/architect dat ons huis (althans de fundering en de bggvloer) op de verkeerde plek ligt. De gemeente heeft de buitenste hoekpunten van de kavels waarop de 2-1-kap op wordt gebouwd juist uitgezet, maar één punt aan de voorkant van de kavels (de grens tussen de percelen van ons en de buren) is een meter verkeerd uitgezet. De aannemer heeft vervolgens de bouw uitgezet vanaf dat verkeerde punt. Het resultaat is dat de hele bouw gedraaid op het kavel staat, en een deel van de beganegrondvloer van de buren op onze grond ligt |:(

De gemeente heeft aansprakelijkheid al razendsnel afgewezen. De aannemer had het maar moeten controleren :X

Leuk joh, een eigen huis (laten) bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Aannemer opnieuw laten beginnen, zijn fout.

https://www.youtube.com/watch?v=AahqA_QTiFI

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 06-02-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Nu online
Je aannemer had dat moeten merken dat een van de punten niet goed staat. Normaal worden de hoeken uitgemeten en dat kan dus nooit kloppen als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Dit is schematisch het probleem:

code:
1
2
3
4
5
6
O-------O-------O
|       |       |
|       |       |
|       |       |
|       |       |
O-------O--X----O

De O's zijn de juiste hoekpunten van de kavels. Het middelste punt onderin is echter uitgezet op de X. De woningscheidende wand van de 2-1-kap is dus gebouwd op de denkbeeldige lijn tussen de X onderin en de O bovenin. In werkelijkheid is de afwijking natuurlijk veel minder goed te zien (het is mij op het blote oog iig niet opgevallen).

Overigens spreken wij uiteraard de aannemer hier op aan. Normaal gesproken zou ik zeggen dat de aannemer de gemeente hier iig deels voor zou kunnen aanspreken.

De aannemer gaat nu met de constructeur bekijken of de huidige (boorpalen)fundering aangepast kan worden zodat de woning op de juiste plaats kan worden gebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 06-02-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
The Legend schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:05:
Kruipruimte naisoleren kan, maar dan blijft er natuurlijk minder ruimte over waarop men niet heeft gerekend. Ik ben 2 meter bij 110 kilo, heb wel wat ruimte nodig :p.
Je hebt een kruipruimte, daar kan die aannemer dus gewoon bij om een laag erbij te plakken.
Lekker belangrijk dat de hoogte onder de vloer dan 5 cm (of zoiets) lager wordt.
Als je er dan een keer onder moet voor een extra kabel ofzo (kan misschien nog jaren duren), dan graaf je maar wat weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
The Legend schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:51:
is de afwijking natuurlijk veel minder goed te zien (het is mij op het blote oog iig niet opgevallen).

Overigens spreken wij uiteraard de aannemer hier op aan. Normaal gesproken zou ik zeggen dat de aannemer de gemeente hier iig deels voor zou kunnen aanspreken.

De aannemer gaat nu met de constructeur bekijken of de huidige (boorpalen)fundering aangepast kan worden zodat de woning op de juiste plaats kan worden gebouwd.
Uiteraard moet je bij de aannemer zijn, die moet het maar controleren. Als hij de maten vanuit alle hoeken van je perceel had gecontroleerd was dat ook gewoon opgevallen.

Als ik je verhalen lees dan krijg ik schrik voor mijn nakend bouwavontuur :+ .
Bij mij was het vlot begonnen, tot de funderingen gegoten waren. Daar onze straat nog geen officiële naam heeft gekregen wordt de aanvraag tot aansluiting op het elektriciteitsnet steeds geweigerd. Een generator huren is mij dan weer te gortig en overstijgd de huurprijs van ons appartementje dik.

Na massa's telefoons naar de gemeente en de distributeur is er een lichtpuntje, de straatnaam zou vandaag officieel goedgekeurd worden en we kunnen deze week dus een aansluiting aanvragen. Deze wordt prioritair behandeld (werken liggen stil van 16/12/2014). Hopen op een hervatting van de werken begin maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:04
Wom schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:42:
[...]

Dit zou de goede link moeten zijn. Had de handleiding nodig om het voor elkaar te krijgen. :X 8)7

Het op deze manier metselen is op advies van een metselaar. Nu weet ik niet meer direct het hele verhaal, maar kwam er op neer dat zou zorgen dat de wind geen vrij spel kreeg in de spouw, die omdat we op de Vlaamse manier de kozijnen geïnstalleerd hebben. Dus tegen de buitenmuur ipv erin mbv stelkozijnen.
6 inbouwdozen naast elkaar... is er schakelmateriaal met afdekramen van meer dan 5 dozen breed? :X Ik heb hier BJ die gaat niet verder dan 5 volgens mij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als ik dat zo lees ben ik blij dat het bij ons lekker opschiet. Nog geen fouten kunnen ontdekken (op het plekje in het kozijn na), het huis staat precies op de juiste plek (zaterdag even nagemeten). Alle ramen/kozijnen en deuren zijn geplaatst, dus wind- en waterdicht nu.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-JP749kyP2hU/VNZiKIbcVwI/AAAAAAAACeo/Iljnf5DGeho/s400/_MG_2182.jpg
Klikbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 09-02-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Da's een lekker gevoel, kan het weer ook geen roet meer in het eten gooien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Klopt. Ben wel een beetje bummed dat er geen vlag op gestaan heeft. Maar goed, dat is net als een nieuwe auto afhalen die niet onder een doek staat. Valt overheen te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

is toch wel erg mooi zo 'n huis..

Congrats iig!
Schiet lekker op, ofnie!? :)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Nu online
Mistraller schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:50:
[...]

6 inbouwdozen naast elkaar... is er schakelmateriaal met afdekramen van meer dan 5 dozen breed? :X Ik heb hier BJ die gaat niet verder dan 5 volgens mij.
Was niet nodig omdat het achter de kast viel:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RZ5mORofF6pEWglZSKIFtKvJ/full.jpg

Netwerk, coax en eventuele audio komt ook uit in de dozen. Net waar we stroom hebben zit een standaard afdekplaatje voor, de rest op andere manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Thanks. Het schiet inderdaad lekker op. 5 januari begonnen, 7 februari wind en waterdicht. Een maandje dus (wel excl. fundering). De afwerking is ook al ver, dus ik schat eind van deze maand te kunnen beginnen met het werk aan het interieur (verwarming, elektriciteit, afvoeren, wanden, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-04 16:59
Wom schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:06:
[...]

Was niet nodig omdat het achter de kast viel:

[afbeelding]

Netwerk, coax en eventuele audio komt ook uit in de dozen. Net waar we stroom hebben zit een standaard afdekplaatje voor, de rest op andere manier :)
offtopic:
Welke kast is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

zonoskar schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:11:
Als ik dat zo lees ben ik blij dat het bij ons lekker opschiet. Nog geen fouten kunnen ontdekken (op het plekje in het kozijn na), het huis staat precies op de juiste plek (zaterdag even nagemeten). Alle ramen/kozijnen en deuren zijn geplaatst, dus wind- en waterdicht nu.

[afbeelding]
Klikbaar.
gave, geen13 in een dozijn, woning zeg... :)
Van het plaatje ziet het er altijd anders uit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ondanks dat wij gekozen hebben voor CPO project lijkt werkelijk alles mis te lopen. Waar eerst de planning was om begin februari te beginnen en in april op te leveren is het nu aangepast naar in april beginnen en september op te leveren.

In september zijn we inmiddels 2,5 jaar bezig met dit project.. zucht.

Iemand toevallig bekend met een betaalbare oplossing voor tijdelijk verblijf (+/- 6 maanden)? Huidige huisvestiging komt onder steeds meer druk te zijn en zijn eigenlijk al behoorlijk "overtijd" (long story, don't ask).

Anti-kraak valt eigenlijk een beetje af vanwege de onzekerheid en omdat het vaak geweigerd wordt met inwonend kind (18 maanden).

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 10-02-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je kan vaak te koop staande huizen tijdelijk huren. Informeer hiervoor bij je lokale makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:25
Deveon schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:24:
Ondanks dat wij gekozen hebben voor CPO project lijkt werkelijk alles mis te lopen. Waar eerst de planning was om begin februari te beginnen en in april op te leveren is het nu aangepast naar in april beginnen en september op te leveren.

Iemand toevallig bekend met een betaalbare oplossing voor tijdelijk verblijf (+/- 6 maanden)? Huidige huisvestiging komt onder steeds meer druk te zijn en zijn eigenlijk al behoorlijk "overtijd" (long story, don't ask).

Anti-kraak valt eigenlijk een beetje af vanwege de onzekerheid en omdat het vaak geweigerd wordt met inwonend kind (18 maanden).
makelaars willen nog wel eens wat op korte termijn beschikbaar hebben. Betaalbaar? Geen idee :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:55

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

bluemoon23 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 01:13:
[...]

Je hebt een kruipruimte, daar kan die aannemer dus gewoon bij om een laag erbij te plakken.
Lekker belangrijk dat de hoogte onder de vloer dan 5 cm (of zoiets) lager wordt.
Als je er dan een keer onder moet voor een extra kabel ofzo (kan misschien nog jaren duren), dan graaf je maar wat weg.
Ik weet niet of je wel eens een rotklusje in een kruipruimte hebt gehad? Een kabeltje trekken reken ik daar voor het gemak even niet onder, maar denk bijvoorbeeld aan het repareren van een lekkage. Dan ben je blij met iedere cm die je kunt krijgen. Ik vind genoeg kruiphoogte in een kruipruimte dus wel degelijk lekker belangrijk.

De vorige bewoners van mijn huis hadden gelukkig dezelfde mening. In plaats van de kruipruimte lager te maken, hebben ze er een laag van 20-30 cm vlokken in gestort. (Dat zelfde spul dat wordt gebruikt om dozen op te vullen) Isoleert nog steeds best goed, maar als er iets is: even met de bezem dat spul aan de kant schuiven en je hebt alle ruimte.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:10:
Onze aannemer heeft een eerste voorstel (uit de losse pols) gedaan om het dubbel glas van U-waarde 1,1 naar 1,0 te brengen, als compensatie voor de Rc3,5 ipv Rc5 vloer. Ik weet dat het warmteverlies in glas veel hoger is dan in de vloer, maar of dit genoeg compensatie is :? Ook geen idee wat het qua kosten zou doen. Iemand een idee?
Laat hem hem invoeren in de EPC berekening. Daar komt snel genoeg het verschil uitrollen als dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:51:
Dit is schematisch het probleem:

code:
1
2
3
4
5
6
O-------O-------O
|       |       |
|       |       |
|       |       |
|       |       |
O-------O--X----O

De O's zijn de juiste hoekpunten van de kavels. Het middelste punt onderin is echter uitgezet op de X. De woningscheidende wand van de 2-1-kap is dus gebouwd op de denkbeeldige lijn tussen de X onderin en de O bovenin. In werkelijkheid is de afwijking natuurlijk veel minder goed te zien (het is mij op het blote oog iig niet opgevallen).

Inmiddels de voorgestelde 'oplossing' ontvangen. Voorgesteld wordt om de ruimte binnen de strokenfundering, die op de boorpalen rust, op te vullen met een verdicht zandpakket en daarop de beganegrondvloer te storten, die vervolgens van bovenaf geisoleerd wordt. Hierdor vervalt de kruipruimte :/

Mijn eerste reactie: optiefen met deze 'oplossing' en hij sloopt de boel er maar uit en begint weer opnieuw :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Nu online
Musterring kast uit de acero serie. Geheel naar eigen inzicht kunnen inrichten. Wij drie delen van 90cm gekozen.

http://m.musterring.com/m...wonen/wonen/acero-wohnen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
The Legend schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:09:
[...]

Inmiddels de voorgestelde 'oplossing' ontvangen. Voorgesteld wordt om de ruimte binnen de strokenfundering, die op de boorpalen rust, op te vullen met een verdicht zandpakket en daarop de beganegrondvloer te storten, die vervolgens van bovenaf geisoleerd wordt. Hierdor vervalt de kruipruimte :/

Mijn eerste reactie: optiefen met deze 'oplossing' en hij sloopt de boel er maar uit en begint weer opnieuw :(
Huis staat toch verkeerd? Moet sowieso de fundering niet afgebroken worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Nee, de huidige situatie - boorpalen + strokenfundering - kon volgens de constructeur worden gebruikt om tot een gestorte vloer te komen (in plaats van een kanaalplaatvloer). Voordeel daarvan is dat je niet, of heel beperkt, hoeft te slopen. Dat maakt dat die oplossing vermoedelijk ook minder tijdverlies oplevert. Nadeel is uiteraard dat je geen kruipruimte meer hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 10-02-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Alleen accepteren als er een leuke financiële vergoeding komt, die kruipruimte is ook wel wat waard.

Ze kunnen ook wel een extra paaltje boren en de fundering goed leggen, kost misschien wat tijd maar dan hou je wel een kruipruimte.

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 10-02-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:35
Ernemmer schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:47:
Alleen accepteren als er een leuke financiële vergoeding komt, die kruipruimte is ook wel wat waard.
Lijkt mij ook. Wanneer je een aanbouw laat doen met een kruipruimte kost dit extra. Ik neem aan dat dit bij een complete woning ook zo is.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Inderdaad. Hoewel je met een nieuwbouwhuis natuurlijk wel alle denkbare aansluitpunten vooraf kunt realiseren, zul je net zien dat je op plaats X een leiding bent vergeten. Als je dan nog door de kruipruimte kunt is dat toch wel erg handig. Aan de andere kant heeft het gebied waar we komen te wonen een hoge grondwaterstand (mede veroorzaakt door het gebrek aan hemelwaterriool (hemelwater wordt opgevangen in de openbare ruimte) waardoor de kruipruimte vaak nat is.

Ik heb alleen geen idee hoeveel een kruipruimte in euro's waard is. De kruipruimte zou wel onder het hele huis huis zitten (hoofdbouw + garage).

[ Voor 13% gewijzigd door The Legend op 10-02-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Die kruipruimte is oneindig veel waard in deze situatie. Zij maken de fout, jij moet er nog jaren in op wonen. Met een financiële vergoeding zou ik denken aan minimaal 20000 euro + loze leidingen naar alle hoeken + contract dat een notaris nog eens 20000 bij een notaris laat staan, vast voor 5 jaar, zodat je eventuele latere schade daarvan kunt betalen. Gaat de aannemer niet akkoord, en dat doet hij toch niet, dan gewoon herstellen / opnieuw beginnen. Dat het dan uitloopt is zijn probleem als je tenminste een opleverdatum hebt afgesproken. Ik hoop dat voor je. Mocht dit onverhoopt niet zo zijn, jammer, dan maar een latere oplevering. Das 1 keer pijn, jaar later ben je het vergeten. Uiteraard wel je extra rente en leefkosten laten vergoeden.

Oftewel: keihard spelen, je krijgt anders gegarandeerd spijt

Hoe denken je buren erover trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
BG-vloer aan bovenkant isoleren? Ik ben benieuwd hoe dan een koudebrug voorkomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Cheesy schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:47:
BG-vloer aan bovenkant isoleren? Ik ben benieuwd hoe dan een koudebrug voorkomen wordt.
Niet... het is ook vragen om problemen. De aannemer heeft een CAR verzekering hiervoor, dus laat hem die maar bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:44:
Ik weet niet of je wel eens een rotklusje in een kruipruimte hebt gehad? Een kabeltje trekken reken ik daar voor het gemak even niet onder, maar denk bijvoorbeeld aan het repareren van een lekkage. Dan ben je blij met iedere cm die je kunt krijgen. Ik vind genoeg kruiphoogte in een kruipruimte dus wel degelijk lekker belangrijk.
Niet overdrijven.
Ja, ik ben vaak genoeg in een kruipruimte geweest.
Maar er zijn ook jaren dat je er niet in komt.
Om de Rc van 3,5 naar 5 te verhogen zal het vast niet veel meer zijn dan 5 cm wat er bij komt.

Er zijn genoeg Tweakers die 5 cm of nog meer er bij plakken in hun eigen kruipruimte, en sommige kruipruimtes zijn daar ook aardig krap. Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Maar volgens mij heeft Legend nu nog meer problemen dan alleen de isolatie, dat hele huis staat verkeerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou het liefst een betonvloer in mijn mini-kelder kruipruimte willen. Hoef je ook niet door de troep te kruipen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het valt me op dat jullie zoveel waarde hechten aan de kruipruimte, waarom? Wij bouwen kruipruimteloos (verplicht, hoog grondwater) en heb eigenlijk geen nadelen kunnen bedanken anders dan bij kabels trekken, maar je kan vanuit de bouw er toch voor zorgen dat je flexibel kan om gaan met je inrichting?

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 11-02-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er zijn altijd ontwikkelingen die je niet kan voorzien. Dan is het wel erg handig om onderlangs overal te kunnen komen. Of je moet een computervloer installeren, maar dat wordt een beetje onhandig met vloerverwarming e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Persoonlijk zou ik ook bouwen zonder kruipruimte, maar dan wordt de detaillering wel aangepast zodat je geen koudebruggen hebt.
Als ze daar gewoon bovenop de betonplaat gaan isoleren en de rest hetzelfde houden heb je gewoon een slechte aansluiting met je wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ontwikkelingen? Eer je die tegenkomt moet je toch al een serieuze verandering hebben.
Ik heb beneden een woonkamer, eetplaats, keuken, hal, toilet, berging, carport/garage en een buitenberging.
That's it, veel kan je daar niet aan veranderen.

Ik heb wel 2 elektriciteitskabels naar achter laten leggen, 1 voor tuinverlichting/tuinhuis en 1 voor ooit een eventuele achterbouw moest dat nodig zijn. Verder ook 1 kabel naar voor toe voor buitenverlichting en een elektrische poort. Zijn er andere ingrijpende veranderingen nodig zal de vloer er uit moeten, maar dan ben je zoveel geld aan het uitgeven dat dat er nog wel bijkan.

Voor een verandering in de keuken kan ik mij dat voorstellen, al komt daar ook het nodige breekwerk aan te pas.

Ik ben fan van een echte kelder, zo een kruipding moet ik niet hebben. De kosten daarvan wegen niet op tegen het 1x moeten uitbreken van een vloertje voor mij. Ik heb echter voor geen van beide gekozen wegens een hoge stand van grondwater zodat daar in de toekomst ook geen problemen zijn.
Ernemmer schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:06:
Persoonlijk zou ik ook bouwen zonder kruipruimte, maar dan wordt de detaillering wel aangepast zodat je geen koudebruggen hebt.
Als ze daar gewoon bovenop de betonplaat gaan isoleren en de rest hetzelfde houden heb je gewoon een slechte aansluiting met je wand.
Ik weet niet wat je bedoelt maar ze zetten een muur toch nooit rechtstreeks op de fundering/betonplaat want dit is een niet EPB-aanvaarde methode en een redelijke garantie op een koudebrug?

Bij mij heb je de fundering, dan een cellenblok (ytong) van 15cm met een goede R-waarde en daarop wordt de uiteindelijke muur gemetst. Pas dan heb je een aanvaarde EPB-methode die de koudebrug elimineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The Legend schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:09:
[...]

No way accepteren. Een gestorte vloer als compensatie? Daarmee ga ik er van uit dat ze de vloer dus doorstorten en dan de woningscheidende wand daar 'goed' op gaan plaatsen? Oftewel een stukje van de vloer van je buren komt onder jouw huis. Los van de koudebrug problematiek zie ik ook nog wel wat uitdagingen met geluidsoverdracht. Als het 1 grote gestorte plaat gaat worden, dan hoor je waarschijnlijk alles van de buren en vv. (daarbij ga ik er van uit dat het oorspronkelijk plan een ankerloze spouw tussen jou en de buren bedacht is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:15:
Ontwikkelingen? Eer je die tegenkomt moet je toch al een serieuze verandering hebben.
Ik heb beneden een woonkamer, eetplaats, keuken, hal, toilet, berging, carport/garage en een buitenberging.
En dan wil je in plaats van een hoekkeuken in je keuken een kookeiland maken met bijvoorbeeld een wasbak. of de keuken in een andere hoek plaatsen Dat is met een kruipruimte prima te realiseren maar met een vloer op zand ben je dan mooi het bokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:15:

Ik heb wel 2 elektriciteitskabels naar achter laten leggen, 1 voor tuinverlichting/tuinhuis en 1 voor ooit een eventuele achterbouw moest dat nodig zijn. Verder ook 1 kabel naar voor toe voor buitenverlichting en een elektrische poort. Zijn er andere ingrijpende veranderingen nodig zal de vloer er uit moeten, maar dan ben je zoveel geld aan het uitgeven dat dat er nog wel bijkan.

Voor een verandering in de keuken kan ik mij dat voorstellen, al komt daar ook het nodige breekwerk aan te pas.

Ik ben fan van een echte kelder, zo een kruipding moet ik niet hebben. De kosten daarvan wegen niet op tegen het 1x moeten uitbreken van een vloertje voor mij. Ik heb echter voor geen van beide gekozen wegens een hoge stand van grondwater zodat daar in de toekomst ook geen problemen zijn.

[...]

Ik weet niet wat je bedoelt maar ze zetten een muur toch nooit rechtstreeks op de fundering/betonplaat want dit is een niet EPB-aanvaarde methode en een redelijke garantie op een koudebrug?

Bij mij heb je de fundering, dan een cellenblok (ytong) van 15cm met een goede R-waarde en daarop wordt de uiteindelijke muur gemetst. Pas dan heb je een aanvaarde EPB-methode die de koudebrug elimineert.
Als je begane grond vloer een geïsoleerd kanaalplaat is met kleine oplegnokjes kan je de wanden direct op die vloer plaatsen zonder verdere koudebrugonderbreking onder de wand. (dit is wat gepland staat bij die bouw volgens mij)

Als ze dan een vloer maken met isolatie aan de bovenkant moet wel de detaillering aangepast gaan worden en aangezien de aannemer het probleem moet oplossen zal hij er geen koudebrugonderbreking tussen maken. (meer kosten en meer werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Wel geen/ kruipruimte

Een andere keuken inderdaad!

Of van kabel overstappen op glas.. waarbij de glas aansluiting op een ander punt binnenkomt.. Maar alle aansluitingen ergens anders zitten, dus doorlussen onmogelijk is..

Vloertje even eruit?
mwaoohh, bij 10 x 6 m inclusief vloerverwarming is dat een kostbaar geintje.

Ik draai het liever om, kruipruimte kost nu iets meer misschien, maar zal je zoveel besparen aan geld en vooral ergernis en zorgen in de toekomst.
Nee, ik wil sowieso een kruipruimte en laat ook sowieso extra loze leidingen liggen naar alle 'hoeken'.

[ Voor 5% gewijzigd door bord4kop op 11-02-2015 10:32 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
De binnenkomst van nutsvoorzieningen is gereglementeerd in België. Er is een aparte put voorzien langs het huis (kan je gerust een lijk in verbergen :)) waarlangs alles perfect naar binnen gebracht kan worden. Voor mij is dit een non-issue.

Zoals ik al aanhaalde is het in geval van een keuken nog wel handig, maar dan nog.
Aanvoer/afvoer wasbak lopen langs de muur waar we later mss de wasbak zouden kunnen zetten (als ik oud ben). Zelfde voor de kabel voor de kookplaat. Door de aparte kast voor de oven ligt er aan de andere kant ook een kabel.
Wij gaan nu voor een dubbele hoekkeuken met aangebouwd eiland (2de hoek) en een aparte kast aan de andere kant (voorraad + oven). Dit kan een hoekkeuken worden met eiland, een hoekkeuken, een rechte wand met eiland,... Alles zal niet mogelijk zijn, maar ik kan veel kanten uit in mijn keuken.

Dit gaat ook met elektriciteitsleidingen en UTP/Coax. Verder worden er nog loze leidingen voorzien. Moet je wel doen zonder kruipkelder om het meeste af te kunnen vangen.

Zoals gezegd, vloertje openbreken kan altijd, mijn ouders hebben het 2x gedaan in 15 jaar tijd. Kost wat en brengt vuiligheid mee, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
begane grondvloer langs de bovenzijde isoleren is gewoon geen oplossing.
Zoals hierboven al aangegeven geeft dat alleen maar problemen met koudebruggen en geluidsoverlast via de wanden door de vloer naar de andere wand.

Ik zou met geen andere oplossing tevreden zijn dan gewoon een funderingsbalk op de juiste plek, onafhankelijkekanaalplaatvloeren voor beide woningen daarop gelegd (met oplegvilt!!!) waarbovenop dan de beide spouwbladen van de ankerloze spouwmuur geplaatst worden.

Vloer op zand gestort zou ik alleen mee akkoord kunnen gaan als deze van onder geisoleerd worden en het twee onafhankelijke platen worden voor beide woningen. En dan een koudebrugonderbreking tussen de vloer en de fundering, of de fundering ook isoleren. (die ene vloerplaat moet dan dus de lange overspanning maken of het zandbed moet voldoende draagkrachtig zijn)

Het is 2015, je kunt als aannemer en opdrachtgever gewoon niet meer wegkomen met koudebruggen enzo. Je EPC gaat er finaal aan.

Ook is het vrij gebruikelijk (of in ieder geval erg verstandig) om de maatvoering altijd vanaf twee zijden te beginnen. Als je dan verkeerd uitkomt weet je dat er ergens een fout zit (in de beginpunten, of in de maatvoering die je doet)

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 11-02-2015 11:59 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Een lichtpuntje, na 3,5 maand zagen en klagen bij de gemeente heb ik eindelijk een straatnaam en huisnummer gekregen :D.
Nu kunnen we een aansluiting bekomen voor elektriciteit (en gas) om een werfkast te plaatsen.

Waarschijnlijk nog een maandje en dan kunnen we eindelijk bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Dank voor alle reacties! Ik neem het mee in het overleg vanavond. In het kort indien we akkoord willen gaan met een gestorte vloer:
- welke compensatie staat daar tegenover i.v.m. verlies kruipruimte
- gestorte vloer geisoleerd van onderen
- voorzien van volledige koudebrugonderbreking
- twee onafhankelijke vloerplaten i.vm. akoestische onderbreking
- e.e.a. aantonen door uitgewerkte detailleringen en berekening
- ook een nieuwe EPC berekening eisen?

[ Voor 12% gewijzigd door The Legend op 11-02-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wanneer is het trouwens het slimst om gas aan te laten leggen? Ik heb nu een offerte binnen, maar het huis is nog niet helemaal af. Maar de put van de bouwstroom/water ligt wel nog open. Of maakt dat niets uit?

@The Legend: Succes bij het overleg!

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 11-02-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Deveon schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:24:

Onze eengezinswoning die wij verhuren is toevallig per eind maart de huur opgezegd (regio amersfoort), misschien wat voor je? geen idee waar je vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ha... ik zeg niks... laat de CPO'ers maar rommelen. :P

Maar meestal kiest men voor een vakantiepark, die hebben voor maanden vaak wel wat gunstigere tarieven.

[ Voor 49% gewijzigd door Señor Sjon op 11-02-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:25:
[...]

Onze eengezinswoning die wij verhuren is toevallig per eind maart de huur opgezegd (regio amersfoort), misschien wat voor je? geen idee waar je vandaan komt?
DM :)
Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic