Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.570 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Señor Sjon schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 15:47:
Metselen in de grond? Wut? Doen ze dat nog steeds? :P In de regel wordt een fundering volgeblubberd met beton, op staal of op palen. Een fundering op staal opmetselen is erg traditioneel. Dat zie je eigenlijk nauwelijks meer. Heeft niets met kruipruimte te maken.
De mijne ;) , met gemetselde fundering, gebouwd in 2011
Afbeeldingslocatie: http://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/P1020137.jpg
Geen idee waarom de aannemer dit zo heeft gedaan, was voor hem goedkoper denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

In de brabantse zandgrond is dit natuurlijk ook gewoon gebruikelijk. Fundering alleen onder muren uitgraven, aantrillen en storten. Vervolgens de rechtstand op beton gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Het gebeurt voornamelijk als ie eigen mensen aan het werk moet houden. Scheelt hem ook beton inkopen en vooral het coördineren van een start.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
bluemoon23 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 19:50:
[...]

De mijne ;) , met gemetselde fundering, gebouwd in 2011
[afbeelding]
Geen idee waarom de aannemer dit zo heeft gedaan, was voor hem goedkoper denk ik.
Kijk, dit is nu wat ik bedoelde. :)

Hier had de zaak afgegraven kunnen worden, aftrillen, Ekokist plaatsen, storten en klaar.
Alles in 1 keer.
De 'kruipruimte' weer deels afvullen met de afgegraven grond. (voordeel minder / geen transportkosten afvoeren overtollige grond)
Hierop 20 cm EPS platen leggen en daarop de vloer storten.

Hier zat dus die 35% kostenbesparing in en dan ook is nog alles 'gratis' geisoleerd.

Voor mij waren de belangrijkste voordelen: en ik heb een geisoleerde fundering en ik ben het grootste deel van een zeer belangrijke koudebrug kwijt, nl daar waar de beganegrondvloer rust op de fundering.

En dit is een systeem als voorbeeld voor Galactic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Zie nieuwbouw in onze wijk nu plaatsvinden met piepschuim. Dus graven, piepschuim ipv betimmering, in het piepschuim wordt beton gestort en voilà! fundering ligt. Ons huis is uit 2007 en toen nog gewoon hout, beton erin, hout weg, grond er tegenaan.

Overigens zie ik wel de voordelen van piepschuim laten zitten en kost dat ook niet zoveel, maar als ik onze stookkosten bekijk dan zou zelfs een halvering ervan nog maar een paar honderd euro schelen, elk jaar. Hoeveel zal het werkelijk besparen, piepschuim om je fundering?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het gaat meer om het voorkomen van koudebruggen. In standaard situaties valt de fundering buiten de isolatieschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Dan zou je de binnenzijde van de fundering ook moeten isoleren? Althans, het tocht bij ons gewoon onder het huis door, al voelt het er wel warmer dan buiten.

Overigens is bij de bouw van ons huis het hele huis warmgestookt in de koude periode nadat het dicht was en met een IR camera gecheckt. Doet het bouwbedrijf die ons huis bouwde standaard, om eventuele isolatielekken te kunnen dichtten. Dat zou mijn inziens standaard moeten zijn - je kunt overal wel isolatie materiaal in proppen maar als het vervolgens niet aansluit/dicht is dan heb je er nog niets aan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:40:
Het gebeurt voornamelijk als ie eigen mensen aan het werk moet houden. Scheelt hem ook beton inkopen en vooral het coördineren van een start.
Mwoah, zo teken ik hier in de achterhoek ook de fundering uit. Strokenfundering met daarop 2 lagen kalkzandsteenblokken og.
Ik zou zelf 100% een kruipruimte willen hebben. Vloer op zand is leuk voor een goedkoop uitbouwtje als je ouder wordt en beneden een slaapkamer wil realiseren of iets dergelijks ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij ons ook gewoon stroken fundering en dan opmetselen. Ik dacht dat dit de goedkoopste oplossing was.
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-wBJnvtbVINM/VJC15uT7pJI/AAAAAAAABsg/sRtRwENkHt4/s1600/_MG_1390.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 28-12-2014 11:48 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Wat een zooitje daar bij de leidingen. Zoiets moet toch wel netter kunnen? Geen idee of het veel uitmaakt, maar vind dat er veel cement en weinig steen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, dat vonden wij ook. Maar de voorman zei dat het sterk genoeg was en je ziet er toch niets meer van nu het zand weer terug geschoven is. Ik heb er iig foto's van mocht het ooit tot een verzakking komen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Limojo schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 21:27:
[...]

Kijk, dit is nu wat ik bedoelde. :)

Hier had de zaak afgegraven kunnen worden, aftrillen, Ekokist plaatsen, storten en klaar.
Alles in 1 keer.
De 'kruipruimte' weer deels afvullen met de afgegraven grond. (voordeel minder / geen transportkosten afvoeren overtollige grond)
Hierop 20 cm EPS platen leggen en daarop de vloer storten.

Hier zat dus die 35% kostenbesparing in en dan ook is nog alles 'gratis' geisoleerd.

Voor mij waren de belangrijkste voordelen: en ik heb een geisoleerde fundering en ik ben het grootste deel van een zeer belangrijke koudebrug kwijt, nl daar waar de beganegrondvloer rust op de fundering.

En dit is een systeem als voorbeeld voor Galactic.
Ga ik eens bekijken dat systeem (is het o.a. bekend is België vraag ik me momenteel af):

Voor mij zijn er 3 dingen belangrijk bij keuze van het systeem.

1 - Hoge energiezuinigheid
2 - Dat het systeem niet complex is (aangezien ik zelf wens uit te voeren)
3 - Prijs van het systeem

Natuurlijk moet de architect en stabiliteitsingenieur ook in het verhaal willen meegaan. Wij zijn in geen geval van plan om uit te bouwen, en er zullen later ook geen leidingen worden bijgelegd. We twijfelen met de bouw aan veel dingen ;) maar hier zijn toch echt geen twijfels.

Het grootste probleem om zulke systemen erdoor te krijgen zal denk ik zijn, dat de aanzet van de fundering moet gebeuren op - 1,30 meter wegens matige grond op 1 van de 4 sonderingspunten. Dus moet het goed met de stabiliteitsingenieur bespreken wat mogelijk is (evt grondverbetering uitvoeren).

[ Voor 13% gewijzigd door Galactic op 29-12-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou graag de badkamerindeling die ik verzonnen heb even spiegelen aan jullie. Een maat van me vind het helemaal niks. Wij vinden het wel grappig.

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-BA1e0aJ99RY/VKWhR2O0kMI/AAAAAAAAB7s/bbjF8IFy45c/s400/Badkamer1.jpg

Het bad en de douche zijn 1 ruimte gescheiden door een glasplaat waarin een kolom verwerkt is. Aan de andere kant is dus het douche meubel. Dit omdat het plafond aan de ene (op de foto de bovenste wand) kant maar 2m hoog is en zo kan ik aan deze lage kant toch een douche maken. In de lage wand maak ik een nis van ca 13cm diep, waar een LED string in komt voor prullaria en douche producten. We zijn ons ervan bewust dat het bad nat wordt tijdens het douchen, maar dat lijkt ons niet zo'n groot probleem. We willen een houten bad (wellicht van bamboe), dus ik maak me niet zo'n zorgen. Over douchen voor het raam eigenlijk wel, maar dan moet er maar rolgordijnen of folie op de ruiten.

De meubels en de kleuren/tegels zijn niet zoals ik ze wil, maar dit was het leukst wat ik uit het programma's kon toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Als die wand maar 2 meter hoog is, sta je dan niet met je kruin tegen de douchkop aan te douchen? Ik zou er zelf niet voor kiezen om zo continu je bad te benatten (en hoe doe je de afvoer van het douchwater?). Mijn ouders hebben ook zo'n hippe inloopdouche, maar ik vind het he-le-maal niets. Het douchewater moet wat mij betreft ook bij de douche blijven en niet je halve badkamer door moeten stromen.
Zelf zou ik de douchehoek op de plek van de wastafel zetten (en dan ook echt afsluiten), radiator boven je bad en zo'n beetje op de plek van je radiator je wastafelmeubel.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In de kolom waar de douchekraan ook zit, komt een afvoer, en de vloer loopt dan lichtjes af naar die afvoer. Wat jij zegt heb ik ook al overwogen, maar we vinden het te standaard. Overigens is het plafond op de plek van de douchekop al 2.3m en aan de andere kant van de douche is het 2.7m. Ik moet idd eerst even in de ruimte staan voor ik deze opstelling ga maken.

Die radiator is overigens optioneel en ik weet niet zeker of we die wel echt gaan plaatsen. Er komt al verwarming in de muren en in de vloer.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 06-01-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hang de handdoekradiator naast de deur en laat een CV leiding door de badkamer lopen met evt. een thermostaatknop ergens op de muur. Zo heb je vloerverwarming en blijven je handdoeken op de radiator droog. Het is wel een rare oplossing die op papier er wel leuk uitziet, maar naar mijn verwachting wel ruimte vreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Lijkt me vreselijk onhandig, die douche daar. Kun je niet gewoon een douche met de rug tegen de wand aan de noordzijde maken? Dat moet ook wel passen lijkt me? En dan met twee glazen wandjes aan de zijkant? Je "prullaria" kun je dan nog gewoon in die nis kwijt?

Ik zou de deur ook andersom open laten gaan trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 06-01-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik neem aan dat die deur naar buiten draait, dan maakt de draairichting niet zoveel uit.

En 'standaard' is niet per definitie slecht. Er is een goede reden waarom standaard zaken zo zijn.... Ze zijn vaak bewezen effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Bad tegen de muur van 2 meter hoog en douche daar tegenover doen zou mijn optie zijn. Dan kun je aan de kopse kant van het bad nog een muurtje oid maken. Eventueel dat muurtje doortrekken tot het plafond en dan in de zijkant een nis maken.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wil je persé een bad ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 08:58
Nog een puntje, geen toilet boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of juist douchen in bad. Dat impliceert een breed bad (wij hebben 170x90, riant samen douchen) en spettert minder en is veel makkelijker schoon te houden dan een getegelde inloopdouche met alle voegen van dien.
Een 'bad met douchegedeelte' is dramatisch.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja :)
rewind. schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:50:
Nog een puntje, geen toilet boven?
We hebben een aparte WC op de bovenverdieping. Dat was 1 van de vereisten aangezien we helemaal klaar zijn met een WC op de badkamer (privacy, stinkt als je net geweest bent).
MrAcid schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:11:
Lijkt me vreselijk onhandig, die douche daar. Kun je niet gewoon een douche met de rug tegen de wand aan de noordzijde maken? Dat moet ook wel passen lijkt me? En dan met twee glazen wandjes aan de zijkant? Je "prullaria" kun je dan nog gewoon in die nis kwijt?
Dat hebben we ook al overwogen :) Nadeel is dan dat je vanuit de douche niet bij het nisje kan, dus moeten we daar iets op vinden. De ruimte tussen het bad en de douche is dan iets van 60-70cm (afhankelijk hoever het bad van de muur staat, badkamer is 3.5x2.5m). Is dat voldoende? Ik vind het nogal krap. En de douche dan 80cm diep maken is ook weer niet handig. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-SEurnuX0RpA/VKxThMLCmVI/AAAAAAAAB-A/jtpObiqAziw/s400/Screenshot%2B2015-01-06%2B20.26.19.png
Douche en wastafel omdraaien en dan het bad onder het raam kan ook nog. Allemaal keuzes :)

De reden voor het nisje is overigens 2-ledig. Enerzijds ziet het er leuk uit, anderzijds kan achter het wandje dan de afvoer van de WC lopen (WC zit aan de andere kant van de wastafel). Daar is anders niet veel plaats voor, of het moet door een balkenlaag van 9cm dik.

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 06-01-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Je wil teveel in een kleine ruimte. Ik zou zeggen: Of bad, of douche, maar zeker niet allebei.
Het idee van de nis vind ik wel goed. Hoe wordt dat uitgevoerd? Valse wand of lokale verdunning van de muur?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De nis wordt een valse wand. Maar de ruimte is toch niet klein. Misschien net te klein voor een vrijstaand bad, maar 3.5x2.5m is 2x zo groot als een normale Nederlandse badkamer. Aan de andere kant, ik heb wel vrijstaande baden gezien in kleinere badkamers. Bijv deze:
Afbeeldingslocatie: http://cdn4.welke.nl/photo/scale-700xauto-wit/Kleine-badkamer-beton-cire-vrijstaand-bad.1356724973-van-Denize.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Met 3,5 x 2,5 moet e.e.a. fluitend passen. Mijn badkamertje is ongeveer 2 x 2,5 en daar heb ik ook een douche, bad, wastafel EN toilet in. Heel ruim, nee, maar het werkt prima. Ik vraag mij dan wel af, zijn jouw tekeningen een beetje op schaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PaT schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:55:
Ik vraag mij dan wel af, zijn jouw tekeningen een beetje op schaal?
In principe wel, maar die 3D rendering vertekent natuurlijk alles een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/_MG_1845-Edit_sm.jpg
Ze schieten al aardig op. Dit is de voortgang van 1.5 week. Niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat gaat lekker vlot! Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Ik ben nu zelf op zoek naar een voorbeeld van een meetstaat voor een nieuwbouwwoning (zodat ik zelf meetstaat kan maken omdat wij toch niet met aannemer gaan werken). Weet iemand dit te vinden, of kan iemand mij er aan helpen, zoek er al een tijdje naar maar helaas op heden geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Accepteert je hypotheekverstrekker een eigengemaakte meetstaat/bestek? Wij moesten dit laten maken door een aannemer omdat onze eigen berekening niet voldeed aldus de bank in ons geval (Aegon).

Voorbeelden kun je overigens hier vinden: http://www.vmsw.be/nl/alg...ds/abc#BeknopteWerkversie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je moet toch al een EPC berekening hebben, dus dat lukt je nooit zelf (tenzij je zelf architect/bouwkundige bent).

[ Voor 23% gewijzigd door zonoskar op 16-01-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Galactic schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:04:
Ik ben nu zelf op zoek naar een voorbeeld van een meetstaat voor een nieuwbouwwoning (zodat ik zelf meetstaat kan maken omdat wij toch niet met aannemer gaan werken). Weet iemand dit te vinden, of kan iemand mij er aan helpen, zoek er al een tijdje naar maar helaas op heden geen resultaat.
Meetstaat is een Belgische term. In Nederland heet het een offerte, open begroting, calculatie, elementenraming, etc. Althans, ik neem aan dat je de begroting zoekt met eenheden, hoeveelheden, hoeveelheidsprijzen en kosten per onderdeel (loon, materiaal, materieel, onderaannemer, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

zonoskar schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:05:
Je moet toch al een EPC berekening hebben, dus dat lukt je nooit zelf (tenzij je zelf architect/bouwkundige bouwfysicus bent).
Fixed :P

An sich is een EPC berekening "wat waarden" invullen in een programma'tje. Maar om dat goed te doen...brr, daar begint menig bouwkundige liever niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is geestdodend pokkewerk. Ben blij dat ik daar anderen voor betaal om dat voor mij te doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:26:
[...]

Meetstaat is een Belgische term. In Nederland heet het een offerte, open begroting, calculatie, elementenraming, etc. Althans, ik neem aan dat je de begroting zoekt met eenheden, hoeveelheden, hoeveelheidsprijzen en kosten per onderdeel (loon, materiaal, materieel, onderaannemer, etc.).
Een offerte is toch iets anders dan een meetstaat.
Aan de hand van een meetstaat, kan een aannemer een offerte maken. De meetstaat wordt opgemaakt adhv het lastenboek. Architect zorgt voor het maken van het lastenboek en de meetstaat.
De meetstaat specifieert dus van materiaal x hebben we hoeveelheid y nodig, etc..

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 16-01-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat werkt in België heel anders dan in Nederland.

Belgische aannemers krijgen de hoeveelhedenstaat aangeleverd bij een aanbesteding.
Nederlandse aannemers moeten zelf hoeveelheden uittrekken.

Maar de term hoeveelhedenstaat kan je wellicht verder helpen. Meetstaat wordt in NL nauwelijks tot niet gebruikt als term hiervoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 16-01-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Had wel kunnen verwachten dat het een andere naam had. Heb ondertussen (mede hierdoor) wat gevonden waarmee ik verder ben gekomen.

Geestdodend, het valt wel mee (zou het niet constant willen doen). Hij is ondertussen af en op 6 gewerkte uren lekker 500 euro + 21% uitgespaard :)

Het is dat ik er wel graag mee bezig ben, en we kunnen toch niet starten voor de vergunning in orde is rond juni! Dus nu volop tijd voor dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 11:50
Meld me ook maar even in dit topic. Heb afgelopen december in brabant een stuk grond gekocht en heb net de eerste schets van de architect binnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:30:
[...]

Fixed :P

An sich is een EPC berekening "wat waarden" invullen in een programma'tje. Maar om dat goed te doen...brr, daar begint menig bouwkundige liever niet aan.
Och, een woning gaat nog wel. Het zal nooit mijn lievelingswerk worden maar met uniec gaat het prima. Zolang je niet belachelijk veel linieare koudebruggen moet invullen ben je er zo klaar mee. Bedrijfspanden daarentegen *ril*

Bij mijn vorige werkgever tekende ik met arkey + asd en daar kon je hun epc software Normworm aankoppelen. Dat werkte mooi, alle oppervlakken ed werden automatisch aangepast als je de tekening wijzigde. Totdat de koppeling ineens verdwenen was dan had je pech :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
artbij schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:58:
Meld me ook maar even in dit topic. Heb afgelopen december in brabant een stuk grond gekocht en heb net de eerste schets van de architect binnen.
Ja zeg, ons een beetje nieuwsgierig maken zonder plaatjes...lekker verhaal ;)
Maar wel gaaf. Wat is het idee? Zelf veel doen, alles laten doen, iets er tussenin?

[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 19-01-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Niek_ schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:09:
[...]

Maar wel gaaf. Wat is het idee? Zelf veel doen, alles laten doen, iets er tussenin?
Casco laten zetten daarna zelf directie voeren. Ben niet echt handig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
zonoskar schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:42:
[afbeelding]
Ze schieten al aardig op. Dit is de voortgang van 1.5 week. Niet slecht.
Gaat een stuk sneller dan traditioneel bouwen zo te zien :).
Wat zijn de afmetingen van de bouw?

Bij mij zijn de funderingen gegraven en gestort en liggen de werken reeds stil.
Ik bouw op een nieuwe verkaveling, langs een nieuw aangelegde (doodlopende) straat en deze heeft nog geen officiële straatnaam/huisnummer. Hierdoor krijg ik geen elektriciteitsaansluiting van de distributeur en een 380V generator huren is mij te duur (1 week generator huren = 1 maand huur). Het zou eind deze maand allemaal in orde moeten zijn volgens de gemeente. Gelukkig financier ik alles tot en met de ruwbouw zelf, dus heb nog geen last van de hypotheek :).

Fingers crossed dan maar :D.

Heb op laatste nippertje (na jullie commentaar) toch nog een groter venster (tot op de grond) voorzien aan de zijkant van het huis om meer daglicht in de leefruimte te krijgen.
Verder zal de carport naar garage omgebouwd worden (ze is al van steen/dakpannen) nadat het kadastraal inkomen (bedrag waarop de jaarlijkse eigendomsbelasting berekend wordt) is vastgelegd. Een carport telt niet mee in bewoonbare oppervlakte en een garage wel, scheelt wel wat op het jaarbedrag...

[ Voor 15% gewijzigd door Engineer Stewie op 20-01-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Niek_ schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:09:
[...]

Foto van het kavel:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2mor22w.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Engineer Stewie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:20:
[...]
Verder zal de carport naar garage omgebouwd worden (ze is al van steen/dakpannen) nadat het kadastraal inkomen (bedrag waarop de jaarlijkse eigendomsbelasting berekend wordt) is vastgelegd. Een carport telt niet mee in bewoonbare oppervlakte en een garage wel, scheelt wel wat op het jaarbedrag...
Leuk, belastingfraude. Ben ik de enige die moeite heeft met deze houding? Geef gewoon eerlijk op wat het is, en betaal je deel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:20:
Gaat een stuk sneller dan traditioneel bouwen zo te zien :).
Wat zijn de afmetingen van de bouw?
Gaat een heel stuk sneller inderdaad. Morgen is het dak waterdicht, dan beginnen ze aan de wanden. Het huis zelf is 7.1 x 9.3 m en het hoogste punt is 8.2m. Het perceel zelf is 360 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
zonoskar schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:06:
[...]

Gaat een heel stuk sneller inderdaad. Morgen is het dak waterdicht, dan beginnen ze aan de wanden. Het huis zelf is 7.1 x 9.3 m en het hoogste punt is 8.2m. Het perceel zelf is 360 m2.
Is al een mooie oppervlakte, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik bouw traditioneel met betonnen welfsels tussen elk verdiep.

Ik bouw 8x9.2m en de top van het hoofddak ligt op 7.9m, het tweede deel is 7x3m (garage/tuinberging + 2de zolder) en het dak eindigt op 5.35m.
Dit zijn afstanden tov de vloerplaat die 15cm hoger ligt dan het niveau van de grond.

Het grote voordeel van uw constructie is dat je overal hoge muren hebt boven, mijn muren starten op 1,5m boven en ik verlies daar dus wat inhoud. Ik heb echter wel een zoldertje waar een deel van de technische installatie zal komen (convertor zonnepanelen/ventilatie unit).

:+
Terpen Tijn schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:27:
[...]
Leuk, belastingfraude. Ben ik de enige die moeite heeft met deze houding? Geef gewoon eerlijk op wat het is, en betaal je deel...
Belastingsfraude? Nee hoor, dat is trouwens verboden. De regels ombuigen niet.
Voor bepaling KI zijn geen eenduidige regels, dus ik weet niet wat een ambtenaar als inpandig of extern ziet. De bepaling is afhankelijk van wat de ambtenaar denkt en we weten allemaal dat ze dat beter niet kunnen doen. Een poort bijzetten achteraf geeft geen aanleiding tot herziening KI.

Ik doe wettelijk niets mis, moreel is mss iets anders maar daar is mijn portefeuille niet mee geholpen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
[...]

Dat is toch geen fraude ? Hoogstens belastingontwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:13:
Het grote voordeel van uw constructie is dat je overal hoge muren hebt boven, mijn muren starten op 1,5m boven en ik verlies daar dus wat inhoud.
Elk voordeel heeft z'n nadeel. De wand in de slaapkamer is daarmee wel 4.5-5 meter hoog, dus bij het schilderen/behangen/etc heb je wel een flinke ladder nodig :) We maken in 1 slaapkamer wel een vliering/zoldertje waar een hoop rommel op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

Nee hoor, je bent heus niet de enige. Maar zo rollen ze in België. Ik ga er even vanuit dat Stewie een Belg is of in België gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
BFmango schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:00:
[...]

Nee hoor, je bent heus niet de enige. Maar zo rollen ze in België. Ik ga er even vanuit dat Stewie een Belg is of in België gaat bouwen.
Een Belg die in België bouwt ja :).

Ik herhaal het nog eens, als er geen eenduidige regels zijn werken we er gewoon rond. Dat doet idd zowat elke belg. De belastingsaangifte is een jaarlijks feest. Zoeken naar de beste combo in aftrekpostjes om het meeste geld terug te krijgen. Gelukkig heb ik een boekhouder die een handje helpt :D.

Ik bouw wel met alles op factuur en met lokale aannemers en de materialen komen ook van lokale bedrijven. Als ik zou shoppen in Nederland/Duitsland (woon zeer dicht op het 3 landenpunt) zou ik goedkoper af zijn maar dat doe ik bewust niet. In Limburg gaat het al niet zo goed dus dat probeer ik dan wel te ondersteunen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Engineer Stewie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:43:
[...]

Een Belg die in België bouwt ja :).

Ik herhaal het nog eens, als er geen eenduidige regels zijn werken we er gewoon rond. Dat doet idd zowat elke belg. De belastingsaangifte is een jaarlijks feest. Zoeken naar de beste combo in aftrekpostjes om het meeste geld terug te krijgen. Gelukkig heb ik een boekhouder die een handje helpt :D.

Ik bouw wel met alles op factuur en met lokale aannemers en de materialen komen ook van lokale bedrijven. Als ik zou shoppen in Nederland/Duitsland (woon zeer dicht op het 3 landenpunt) zou ik goedkoper af zijn maar dat doe ik bewust niet. In Limburg gaat het al niet zo goed dus dat probeer ik dan wel te ondersteunen :+
Ah, dat valt me dan nog niet tegen. Ik ben gewend dat iedereen hier op achtienjarige leeftijd een lap grond krijgt (minimaal 300 m2 uiteraard) van pa en ma, thuis blijft wonen tot zijn/haar 30e en dan zelf of met hulp van familie, geheel in het zwart uiteraard, een huis bouwt.

Misschien heb ik gewoon een foute vriendengroep! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor ons huis zijn we op zoek naar een gevelsteen. We hadden een mooie gevonden van Daas, eentje die je met RVS krammetjes in elkaar klikt (ClickBrick). Handig, dan hoef ik niet te leren metselen. Maar nou blijken die stenen ca 100 euro per m2 te kosten. Dat vind ik een beetje veel. Ik snap dat zo'n systeem iets meer kost dan een gewone steen, maar 4x zo duur?

Weet iemand een soortgelijk systeem, maar dan goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Lego? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gewoon laten metselen. Stenen (waalformaat 210x100x50) kosten tussen de 300 en 400 euro per 1.000 stuks en er gaan ongeveer 75 in een m². Aan materiaal ben je dan rond de 23-30/m² kwijt. Daar komt nog wat specie, voegsel en arbeid bij, maar dan zit je nog ruim onder de prijs van die clickbricks.

Met clickbrick beperk je je enorm en de maattolerantie is erg klein, vooral rondom gevelopeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat is idd plan 2. We vinden de look van die clickbrick stenen wel heel erg gaaf, zo zonder voegen. Kan dit ook met een ander systeem? Of iig dat de voegen veel kleiner zijn dan normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat ligt heel erg aan de steen. De voeg is om oneffenheden op te vangen. Je kan gezaagde of gecalibreerde stenen overwegen, maar daar betaal je de hoofdprijs voor. Door het bakproces van de klei komen gewoon maattoleranties voor. Stootvoegloos metselwerk komt ook wel voor, maar ik ben er niet echt een fan van. De lintvoegen zijn altijd wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sinds een weet onze eerste tekeningen binnen :). Graag jullie commentaar op de indeling:

[ Voor 39% gewijzigd door Artbij op 01-02-2016 14:13 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Ziet er goed uit, ruim opgezet, geen standaard indeling zo te zien..
Is dat geheel glas/schuifpui o.i.d. in de woonkamer?

Wij kijken ook voorzichtig naar nieuwbouw. Zou in ons geval ook iets van 11 x 8m zijn.
* bord4kop benieuwd wat geraamde bouwkosten van zoiets zouden zijn? :/

Das een flink kavel wat je hebt trouwens!
Iets van 700-800m²? _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door bord4kop op 23-01-2015 13:39 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat zijn die rondjes in de woonkamer voor het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Waarschijnlijk steunpilaren, omdat de achterzijde grotendeels glas is.

De trap locatie lijkt mij niet ideaal. Kan de trap niet verder naar voren, richting de gevel? En dan de wc onder de trap en de meterkast op de plaats van de wc?
Dan heb je minder ruimte verlies, naar mijn idee.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
De buitenkant van de hal is helemaal van glas, 2 verdiepingen hoog. Een grote vide. De rondjes zijn inderdaad pilaren. achtergevel is volledig glas.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
- Leidingverloop is nog niet optimaal. ;) Als je de WC en de toegang tot de werkkamer omdraait, dan kan de standleiding voor beide toiletten recht naar beneden. Ook kan de mechanische ventilatie op die manier ingevoerd worden. Nu zou je daar een koker krijgen. Idem voor de afvoer van de badkamer, die moet ergens naar beneden.
- Als het kan, probeer de garage minimaal 3500-4000mm breed te maken, dan past er een auto in EN je kan uitstappen. ;)
- Komt er nog iets van een TV in de speelkamer voor consoles? Zo ja, waar hang je die op? Logische plek lijkt de muur naar de woonkamer, maar daar komt de schuifdeur tegenaan.
- Wellicht (open?) trap naar de entreegevel verplaatsen en de meterkast erachter. Veel handiger voor je leidingverloop, nu moet alles om de trap heen. Als je het bovenste kwart uit de trap haalt en je dus voor de deur van slk1/2 uitkomt, blijft je vide ook intact. Dan heb je alleen een onderkwart. Zo kan je op de vide ook nog een hoekje maken met een laptopplek o.i.d., want die loopruimte is dan niet meer specifiek noodzakelijk. Nu heb je dat wel namelijk.

Maar een leuk plan, let wel op je looplijnen i.c.m. achterdeuren. Je zal zien dat je relatief weinig muur hebt om iets tegenaan te zetten, aangezien je overal langs moet kunnen lopen voor je gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

artbij schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:18:
Sinds een weet onze eerste tekeningen binnen :). Graag jullie commentaar op de indeling:

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi hoor... Maar die zorgwoning: is de badkamer daar niet wat krap? Als je iemand moet helpen met het toilet en wassen enzo, is het dan geen goed idee om net even meer ruimte te hebben (denk aan 2 personen + een rolator of rolstoel in de badkamer...)

En over de hal: waar komt de kapstok?

En inhakend op Señor Sjon: wellicht zou je de badkamer en SK 4 kunnen omdraaien? Dan kom je veel makkelijker weg met je leidingen lijkt me, vooral als je inderdaad de WC's recht boven elkaar zet.

[ Voor 13% gewijzigd door ATS op 23-01-2015 14:14 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:05:
- Leidingverloop is nog niet optimaal. ;) Als je de WC en de toegang tot de werkkamer omdraait, dan kan de standleiding voor beide toiletten recht naar beneden. Ook kan de mechanische ventilatie op die manier ingevoerd worden. Nu zou je daar een koker krijgen. Idem voor de afvoer van de badkamer, die moet ergens naar beneden.
Dat is een goeie, niet aan gedacht :).
- Als het kan, probeer de garage minimaal 3500-4000mm breed te maken, dan past er een auto in EN je kan uitstappen. ;)
Ik heb een mini, dus uitstappen lukt altijd ;).
- Komt er nog iets van een TV in de speelkamer voor consoles? Zo ja, waar hang je die op? Logische plek lijkt de muur naar de woonkamer, maar daar komt de schuifdeur tegenaan.
TV komt er wel uiteindelijk. Kan aan alle muren volgens mij. Schuifdeur kan weggewerkt worden in de muur verwacht ik. Tv hoeft niet perse te hangen.
- Wellicht (open?) trap naar de entreegevel verplaatsen en de meterkast erachter. Veel handiger voor je leidingverloop, nu moet alles om de trap heen. Als je het bovenste kwart uit de trap haalt en je dus voor de deur van slk1/2 uitkomt, blijft je vide ook intact. Dan heb je alleen een onderkwart. Zo kan je op de vide ook nog een hoekje maken met een laptopplek o.i.d., want die loopruimte is dan niet meer specifiek noodzakelijk. Nu heb je dat wel namelijk.
Deze snap ik niet helemaal....
Maar een leuk plan, let wel op je looplijnen i.c.m. achterdeuren. Je zal zien dat je relatief weinig muur hebt om iets tegenaan te zetten, aangezien je overal langs moet kunnen lopen voor je gevoel.
Zorgwoning gaat er waarschijnlijk af, denk dat indien een van onze ouders het ooit nodig heeft we kiezen voor een prefab woning die daarna weer opgeruimd kan worden. Bijkeuken word dan iets groter.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ATS schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:07:
[...]

En inhakend op Señor Sjon: wellicht zou je de badkamer en SK 4 kunnen omdraaien? Dan kom je veel makkelijker weg met je leidingen lijkt me, vooral als je inderdaad de WC's recht boven elkaar zet.
Is wellicht niet duidelijk op deze tekening. Maar zowel de rechter als linkergevel zijn helemaal glas op de 1ste verdieping. Dus liever licht in SK 4 dan badkamer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je trap maakt nu 2x een bocht, dus hij heeft 2 kwarten. Als je het bovenste kwart weghaalt gaat die dus omhoog richting slk 2 en niet meer slk 4. Als nu de trap richting de voorgevel verplaatst (links van de entreedeur), dan kom je boven bij SLK1/2 i.p.v. midden op de overloop. Hierdoor heb je geen looplijn meer over de hele overloop, maar alleen langs alle deuren. Dus blijft de hoek (waar je nu volgens tekening bovenkomt) vrij. In die hoek kan je weer een kastje, zitje, bureautje whatever maken.

Met een beetje passen en meten wordt je overloop wat groter omdat er minder trap op 'terechtkomt'. Je hal blijft ook wat netter doordat de trap minder een blok vormt (is nu een sta-in-de-weg) en je kan ervoor opteren om een trapkast te maken voor de garderobe en daarop aansluitend de meterkast. Die hoeft dan niet meer in speelkamer uit te steken.

De meterkast verplaatst dan verder naar achteren (maakt voor de speelkamer ook niet uit, die kast kan je spiegelen). Bijkomend voordeel is dat je meterkast nu centraler in je huis staat i.p.v. aan de voorgevel. Ook heeft ie veel minder 'last' van de trap die in de weg zit.

~~~
Waar en hoe kom je op zolder?

Ik kan thuis wel wat dingen verkleuren als je wilt om het duidelijker te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kom je dan niet met de trap precies voor de deur van SK2 uit en val je uit de deur van SK1 zo op de trap? Anders wordt de trap wel erg steil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:32:
Je trap maakt nu 2x een bocht, dus hij heeft 2 kwarten. Als je het bovenste kwart weghaalt gaat die dus omhoog richting slk 2 en niet meer slk 4. Als nu de trap richting de voorgevel verplaatst (links van de entreedeur), dan kom je boven bij SLK1/2 i.p.v. midden op de overloop. Hierdoor heb je geen looplijn meer over de hele overloop, maar alleen langs alle deuren. Dus blijft de hoek (waar je nu volgens tekening bovenkomt) vrij. In die hoek kan je weer een kastje, zitje, bureautje whatever maken.

Met een beetje passen en meten wordt je overloop wat groter omdat er minder trap op 'terechtkomt'. Je hal blijft ook wat netter doordat de trap minder een blok vormt (is nu een sta-in-de-weg) en je kan ervoor opteren om een trapkast te maken voor de garderobe en daarop aansluitend de meterkast. Die hoeft dan niet meer in speelkamer uit te steken.

De meterkast verplaatst dan verder naar achteren (maakt voor de speelkamer ook niet uit, die kast kan je spiegelen). Bijkomend voordeel is dat je meterkast nu centraler in je huis staat i.p.v. aan de voorgevel. Ook heeft ie veel minder 'last' van de trap die in de weg zit.

~~~
Waar en hoe kom je op zolder?

Ik kan thuis wel wat dingen verkleuren als je wilt om het duidelijker te maken. ;)
Nu snap ik het :). Is inderdaad wel beter zo.... thanks voor de tip!

De zolder is bereikbaar via een vlizotrap.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
zonoskar schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:35:
Kom je dan niet met de trap precies voor de deur van SK2 uit en val je uit de deur van SK1 zo op de trap? Anders wordt de trap wel erg steil
Nee, zo te zien niet. Een trap voor 3 meter hoogte is grofweg 3x1 meter. Die treden die nu bovenaan getekend zijn knip je weg en plak je er in het midden tussen. Dus je komt in het verlengde van de deur naar slk2 boven (zal een matje van grofweg 1x1 overblijven denk ik). Vergeet niet dat de trap naast de entreedeur komt. Dan ben je die rare nis naar de meterkast ook kwijt.

Een kwart maakt de trap slechter beloopbaar.

En een trap met de huidige regelgeving is veel te flauw. Duurt tijden voordat je boven bent. :P

Edit:
Overigens is het niet erg rendabel om meer dan 120cm tussen twee keukenblokken te hebben, dat is alleen maar irritant met het lopen tijdens het koken. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Señor Sjon op 23-01-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Na 1 juli hoef je je toch niet meer te houden aan het bouwbesluit?

"Keukenblok" is nu maar 50cm breed, dat wordt zeker het dubbele.

[ Voor 34% gewijzigd door Artbij op 23-01-2015 14:48 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ow? Dat zal ik hier maar eens invoeren dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:01:
Ow? Dat zal ik hier maar eens invoeren dan. :+
http://www.bwtinfo.nl/nie...akt-huis-bouwen-makkelijk

Ok, er zit een nuance aan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, alleen voor particulieren. Dat wordt even creatief worden met de contracten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:10:
Ja, alleen voor particulieren. Dat wordt even creatief worden met de contracten. >:)
Uiteraard ben ik particulier ;).

Mijn trap mag ik dus zelf weten ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

artbij schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:13:
[...]

Uiteraard ben ik particulier ;).

Mijn trap mag ik dus zelf weten ;).
Nee, want de regeltjes voor je trap staan in hoofdstuk 2 van het Bouwbesluit. Die wordt niet genoemd in het artikel van de vereniging BWT NL. Je trap zal dus toch echt nog moeten voldoen aan het Bouwbesluit :+

Heel kort door de bocht mag je zelf bepalen hoe breed en hoog je deuren worden, of je een badkamer bouwt. Of je een tuin/balkon en (fietsen) berging bouwt en of je je huis aansluit op het electriciteitsnet enz.
Op alle andere aspecten moet je nog "gewoon" voldoen aan het Bouwbesluit 2012.

Of dat zo erg is, weet ik niet. Het Bouwbesluit is een set minimale regels waar vrijwel ieder weldenkend mens liever boven dan onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PaT schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:57:
[...]

Nee, want de regeltjes voor je trap staan in hoofdstuk 2 van het Bouwbesluit. Die wordt niet genoemd in het artikel van de vereniging BWT NL. Je trap zal dus toch echt nog moeten voldoen aan het Bouwbesluit :+

Heel kort door de bocht mag je zelf bepalen hoe breed en hoog je deuren worden, of je een badkamer bouwt. Of je een tuin/balkon en (fietsen) berging bouwt en of je je huis aansluit op het electriciteitsnet enz.
Op alle andere aspecten moet je nog "gewoon" voldoen aan het Bouwbesluit 2012.

Of dat zo erg is, weet ik niet. Het Bouwbesluit is een set minimale regels waar vrijwel ieder weldenkend mens liever boven dan onder zit.
Ja klopt, schijnt handig te zijn om dit soort dingen aan te houden als een minimum.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
@artbij

Ik zou de muur tussen woonkamer en speelkamer weghalen.
Als je daar later iets wilt is een gyproc wandje snel geplaatst ... een steunmuur weghalen is wat lastiger.

Ook zou ik een vaste trap tot de zolder voorzien (mits je daar op een redelijke oppervlakte deftig kan staan)
Geeft je toch weer een hoop extra ruimte ... de speelkamer kan als ze ouder zijn dan ook ineens naar boven.
Die gyproc wand haal je weg en dan heb je ineens een leuke ruimte voor een televisie.

Kan je de nutsvoorzieningen niet in de garage binnenpakken ipv daar die nis te voorzien in de hal? (en insprong in speelruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bedoeling van de schuifdeuren is dat de ruimte min of meer bij de woonruimte te betrekken is. Maar ook af te sluiten ivm rotzooi en herrie van de kinderen.

Zal inderdaad nog eens goed kijken naar de plaats van de meterkast.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je een trapkast maakt, dan kan je ernaast ook de meterkast maken. Doordat deze dan wat dieper is kan je mogelijk een kruipluik kwijt en/of een ruimte voor een server/switch/nas/whatever.

Die speelkamer afsluiten lijkt me juist prima. Kan je later een studeerkamer van maken voor de kinderen en je muziekruimte dedicated laten. Of zij gaan Voice of Holland kijken in dat afgesloten hok. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:08:
Als je een trapkast maakt, dan kan je ernaast ook de meterkast maken. Doordat deze dan wat dieper is kan je mogelijk een kruipluik kwijt en/of een ruimte voor een server/switch/nas/whatever.

Die speelkamer afsluiten lijkt me juist prima. Kan je later een studeerkamer van maken voor de kinderen en je muziekruimte dedicated laten. Of zij gaan Voice of Holland kijken in dat afgesloten hok. :P
Dat is inderdaad de bedoeling. Kleine is nu pas 1 maar als ze wat ouder wordt kan ze mooi daar spelen, speelgoed e.d. ligt dan niet door heel het huis en als er een keer niet opgeruimt wordt kunnen we gewoon de schuifdeuren dichttrekken.

Moet idd goed kijken naar de trap en trapkast. Kom wel e.a. aan domotica in het huis, heb uiteraard een NAS. Wellicht daar idd een goede locatie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Er komen mooie adviezen voorbij (Y)
Persoonlijk zou ik een toilet in de badkamer een pre vinden. Ik zou toiletruimte boven dan een bezemkast ofzo van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Iemand die al eens van dichtbij gezien? http://www.bouwzelfeenhuis.nl/hoe-werkt-het/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Cheesy schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:48:
Persoonlijk zou ik een toilet in de badkamer een pre vinden. Ik zou toiletruimte boven dan een bezemkast ofzo van maken.
Hmm, een apart toilet boven mis ik nog iedere dag. Mijn vorige huis had dit. Nu zit hij in de badkamer en hoewel het soms een bijzondere sociale functie heeft, is een los toilet toch net even fijner. Die zou ik dus zeker niet opofferen voor een bezemkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Cheesy schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:48:
Meestal wordt een apart toilet juist als een pre gezien. Wel door mij in elk geval. Je maakt toch wat vrijer gebruik van een dergelijk apart toilet dan eentje die je deelt met de douche en je wastafel waar je vrouw haar tanden staat te poetsen...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
ATS schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:42:
[...]

Meestal wordt een apart toilet juist als een pre gezien. Wel door mij in elk geval. Je maakt toch wat vrijer gebruik van een dergelijk apart toilet dan eentje die je deelt met de douche en je wastafel waar je vrouw haar tanden staat te poetsen...
In dat geval is er het toilet beneden nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Apart toilet vind ik dan weer onhandig. Bij de badkamer kan je een heel rondje houden zonder eruit te hoeven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
artbij schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:05:
Bedoeling van de schuifdeuren is dat de ruimte min of meer bij de woonruimte te betrekken is. Maar ook af te sluiten ivm rotzooi en herrie van de kinderen.

Zal inderdaad nog eens goed kijken naar de plaats van de meterkast.
Schuifdeuren kan altijd nog - maar wat ik bedoel is om daar geen structurele muur te plaatsen.
Dan kan je daar nog alle kanten mee uit en blijf je flexibel naar de toekomst toe - dan denk ik eerder op een termijn van over 10 jaar.

Voor de wc gedachten, wij hebben 1 aparte wc beneden, boven staat die gewoon in de badkamer.
Die boven wordt vaak enkel 's nachts gebruikt - dan lijkt de kans me vrij klein dat er dan net iemand in bed zit. (je spaart weer wat ruimte en een deur uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gezien de dikte van de muur en de overspanning van het huis heb je daar niet persé een draagmuur nodig.

En WC in de badkamer is juist prettig. Lekker ruim. Ander hok kan voor stofzuiger, beddegoed en al die andere meuk die je wel nodig hebt, maar nergens kwijt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Grappig dat de mening verschilt over een WC op de badkamer. Ik heb dat een tijd gehad en wil nu absoluut een aparte WC op de verdieping. Ik vind het een onhygiënisch ding. En dat van iemand die zeker niet de meest hygiënische persoon op aarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wij hebben dat ook, WC graag apart. Hij pas makkelijk in de badkamer, maar dat willen we liever niet. We hebben dat nu ook, is er net iemand geweest en wil je in bad lig je in die geur. Of je ligt lekker in bad met de pot op hoofdhoogte :).

Zoveel mensen, zoveel wensen :).

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 26-01-2015 13:58 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Onze bouw vordert gestaag, de ruwbouw is al enige tijd af en is ook wind- en waterdicht. Sleuven zijn al geslepen en leidingen liggen er al in, ook de trap zit er al in. Ondertussen ligt ook de (giet)vloer (incl. vloerverwarming) er in. Deze moet circa 8 weken uitdrogen maar zal na een paar dagen al beloopbaar zijn.

Heeft iemand een idee hoelang het afbouwen hierna nog in beslag neemt?

Het volgende moet nog gebeuren:

- Plaatsen binnendeuren;
- Elektrische installatie (leidingen liggen er al);
- Installeren ketel en mechanische ventilatie;
- Afwerken (meterkast, schuur, vensterbanken)
- Sanitair installeren toilet en badkamer, en betegelen en vloeren van enkel deze ruimtes;
- Stucen/spacken (behangklaar, enkel spacken op plafonds!)
- Plaatsen keuken;

De tegelvloer en wandafwerking wordt niet door de uitvoerder gedaan, dit moeten we zelf doen. Het is een rijwoning met begane grond, eerste verdieping en zolder. Totale grootte circa 100 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Bij ons (we deden 90% zelf) duurde de ruwbouw net zo lang als het afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Wij doen niks zelf, alles wordt door de uitvoerder gedaan, dus misschien is dat niet geheel representatief :p

[ Voor 21% gewijzigd door BFmango op 27-01-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

BFmango schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:52:
Wij doen niks zelf, alles wordt door de uitvoerder gedaan, dus misschien is dat niet geheel representatief :p
Vraag het hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Uitvoerders zijn altijd vrij stug met het afgeven van een opleverdatum. Ze willen zich niet in de schoenen schieten mocht het iets langer duren. Normaliter krijg je 3-4 weken van tevoren te horen dat de aflevering gaat plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
BFmango schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:33:
Onze bouw vordert gestaag, de ruwbouw is al enige tijd af en is ook wind- en waterdicht. Sleuven zijn al geslepen en leidingen liggen er al in, ook de trap zit er al in. Ondertussen ligt ook de (giet)vloer (incl. vloerverwarming) er in. Deze moet circa 8 weken uitdrogen maar zal na een paar dagen al beloopbaar zijn.

Heeft iemand een idee hoelang het afbouwen hierna nog in beslag neemt?

Het volgende moet nog gebeuren:

- Plaatsen binnendeuren;
- Elektrische installatie (leidingen liggen er al);
- Installeren ketel en mechanische ventilatie;
- Afwerken (meterkast, schuur, vensterbanken)
- Sanitair installeren toilet en badkamer, en betegelen en vloeren van enkel deze ruimtes;
- Stucen/spacken (behangklaar, enkel spacken op plafonds!)
- Plaatsen keuken;

De tegelvloer en wandafwerking wordt niet door de uitvoerder gedaan, dit moeten we zelf doen. Het is een rijwoning met begane grond, eerste verdieping en zolder. Totale grootte circa 100 m2.
Stucwerk, ik neem dus aan pleisterwerk, zal nog het langste duren.
Ook moet het wel ff redelijk droog zijn voor ze de keuken kunnen plaatsen, anders slorpt die te veel vocht op.
1 voordeel heb je al, keuken moet niet betegeld worden, dus daar moet de keuken al niet op wachten. (betelen voor keuken plaatsen is handig - vermindert de noodzaak tot opnieuw vloeren bij nieuwe keuken)

Als alles goed op elkaar opvolgt dan moet dat perfect binnen 2 maanden kunnen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
BFmango schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:57:
Uitvoerders zijn altijd vrij stug met het afgeven van een opleverdatum. Ze willen zich niet in de schoenen schieten mocht het iets langer duren. Normaliter krijg je 3-4 weken van tevoren te horen dat de aflevering gaat plaatsvinden.
Bij mij hebben ze een oplevertermijn die ruim voldoende moet zijn. Per dag te laat moeten ze 30€ schadevergoeding betalen (gebaseerd op een verhuurprijs van 900€/maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:04
Schuifdeuren, laat je die ín de muren verdwijnen? Hebben mijn schoonouders ook gedaan. Heb je wel dikke binnenmuur, maar wel volledig bruikbare wanden aan alle zijdes.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic