Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.567 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 15:50
Morpheusk schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 15:14:
[...]

Gaaf huis zo op het eerste gezicht! Wij zijn ook aan het kijken om een dergelijk huis te laten bouwen. Alleen iets kleinere afmetingen, met name in de breedte. Wat zijn de afmetingen van de woning? Ook ben ik erg benieuwd naar de aannemer als je dat wilt delen?
Afmetingen zijn 15,9x10.5 meter.
Bouwbedrijf C.L. Hof bv uit Grootebroek, ze bouwen niet door heel Nederland, alleen Noord-Holland.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/huis1.jpg
Hier nog een plaatje van de dakpannen en het voegwerk. Dat is allemaal klaar en hopelijk maandag het glas erin zodat het wind en water dicht is.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Mooie combinatie van kleuren, ziet er op foto allemaal netjes uit. Stootvoegen recht doet al veel bij dergelijke kleur voegsel.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor ons huisnummer ben ik nog op zoek naar gevelletter (cijfer) afstandhouders. Vreemd genoeg kan ik ze nergens vinden. Weet iemand een webshop? Ik ben al bij de lokale Enorm geweest en volgens mij zijn ze ook niet te koop bij de bekende bouwzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

pietvs schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:05:
[...]

Huis is wel groter dan normaal want het is een zorgwoning of kangoeroewoning. Dus op de begane grond is een compleet appartement met eigen woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer voor mijn vader.
Het huis kost rond de 240.000 euro. Maar wij hebben ook balansventilatie, warmtepomp, extra sanitair, electra, dakkappellen en opvangzak voor 10.000 liter regenwater. Daardoor komt er zo 50.000 euro. Dus 290.000 euro. Als ik alles ga meerekenen zoals de badkamers, keukens, vloeren en wanden dan kom je wel rond de 350.000 euro uit. En dan laat ik alles doen. Dus ik ga niet maanden klussen want daar heb ik geen tijd helaas voor. Dan had het een stuk goedkoper uitgevallen.

Dit is dan uiteraard zonder grond. Huis staat op 735m2 grond dus als de waarde van de grond wordt meegerekend zit je zo op de 600.000 euro.
Valt mij nog mee, hier heb je voor 6 ton een twee onder 1 kap woning met de helft aan grond als je mazzel hebt. Maar ja, Noord-Holland, eenmaal boven Amsterdam gaan de prijzen nogal naar beneden itt in de randstad.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Señor Sjon schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:14:
Ik zou zelf overwegen om bij meer dan 2 kabels een switch op die plek te plaatsen.
Als je het stroomverbruik van zo'n desktop switch over de levensduur ervan bij de kosten optelt ben je beter af met een centraal patchpaneel en eventueel een wat grotere switch daar.

En inderdaad, je hebt nooit genoeg loze leidingen. Ik heb door het hele huis 50mm pijpen naast de rest van de installatieleidingen laten leggen en er al veel plezier van gehad. HDMI-kabel met de connectoren er aan van de hd-recorder in de woonkamer naar de slaapkamer trekken? Simpel. Compressorleidinkje van de kruipruimte naar de mancave? Fluitje van een cent. Een jaar ná de grote verbouwing toch maar alsnog zonnepanelen aanbrengen? Het kan, want er ligt een loze leiding.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

50 mm pijpen? Die heb je in je wanden zitten??? Ik ga er dan maar van uit dat jij geen 70/100mm kalkzandsteen wandjes heb, want dat zou de boel ernstig verzwakken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
PaT schreef op maandag 10 november 2014 @ 10:59:
50 mm pijpen? Die heb je in je wanden zitten??? Ik ga er dan maar van uit dat jij geen 70/100mm kalkzandsteen wandjes heb, want dat zou de boel ernstig verzwakken.
Mijn muren zijn soieso 9cm, 14cm, 19cm of 36cm naargelang het type...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe zit het eigenlijk met BTW regeltjes voor het bouwen? Ik weet van een vriend die in Belgie bouwt dat ze daar erg streng zijn dat BTW afgedragen wordt en dat je daardoor eigenlijk alleen met Belgische bouwers en aannemers kunt werken. Ook is het de bedoeling (volgens hem) dat alle materialen in Belgie gekocht worden. Er volgt een auditie als het huis klaar is en daar kan een BTW naheffing uitkomen. Natuurlijk is het streven om alles wit te doen, maar ik vraag me af of ook alle materialen uit NL moeten komen, soms is het in Belgie veel goedkoper.

Heeft Nederland ook zoiets? Ik kan alleen dit vinden. Maar helemaal duidelijk is het niet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik zou niet weten waarom dat zou moeten.
In het bedrijf waar ik werk, werken ze met Nederlandse aannemers omdat die goedkoper zijn dan Belgische.

Jij zal BTW moeten betalen op de materialen/werkuren, maar of dat een Nederlandse of Belgische onderneming is maakt voor u niet uit. Als je maar kan bewijzen dat je BTW afgedragen hebt.

Ik krijg hier ook offertes excl. BTW, als ik dan vraag of ik ze excl. BTW cash kan betalen is het antwoord altijd nee :(. Ze bekijken je als een crimineel als je over cash geld begint :D...

Ik werk nu wel met Belgische materialen en liefst nog met bedrijven uit de streek. Ik woon nu eenmaal in een streek (Limburg) waar de werkgelegenheid minder is en doe dat ter ondersteuning van de regio :).
Het is van goede kwaliteit en bij de lagere prijzen in België.
Enkel voor de keuken twijfel ik, daar heb je in Duitsland wel zeer scherpe prijzen en dat is toch een kostelijke grap.

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 21-11-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Dit weekend zijn we verhuisd. Nog een paar kleine dingen die nog gedaan moeten worden maar het is perfect woonbaar in ieder geval. 14 oktober ging de eerste schop de grond in, dus vind van mezelf dat we dat snel geregeld hebben voor zelf te bouwen. Leerzame periode in ieder geval :) Zal nog wel eens wat foto's in dit topic plaatsen als ik ze wat uitgezocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wom schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:07:
Dit weekend zijn we verhuisd. Nog een paar kleine dingen die nog gedaan moeten worden maar het is perfect woonbaar in ieder geval. 14 oktober ging de eerste schop de grond in, dus vind van mezelf dat we dat snel geregeld hebben voor zelf te bouwen. Leerzame periode in ieder geval :) Zal nog wel eens wat foto's in dit topic plaatsen als ik ze wat uitgezocht heb.
Je hebt een huis gebouwd in een maand tijd?? Of in 13 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Sorry, 13 maanden inderdaad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Onze hypotheek is goedgekeurd en gepasseerd. Dus we kunnen beginnen met bouwen. We hebben er "maar" 5 maanden over gedaan van voorlopig koopcontract tot uiteindelijke passeerdatum. Zo gaat het er uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-2jCD4Y7-dw8/VHet6_zrcDI/AAAAAAAABmg/xcE54STLtKI/s640/Boegent1Capture.PNG

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-iv1T_42DlAs/VHet67pZreI/AAAAAAAABmk/xh4Ourb1N2A/s640/Boegent2Capture.PNG

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-li7B6ym2Flk/VHet6_LVq3I/AAAAAAAABmc/Ntl8pqlPPGI/s640/Boegent3Capture.PNG

Hopelijk gaat het niet enorm vriezen de komende maand(en).

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 28-11-2014 12:06 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Vanwaar de verschillende hoogtes aan de bovenkant van de kozijnen in de woonkamer?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Señor Sjon schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:05:
Vanwaar de verschillende hoogtes aan de bovenkant van de kozijnen in de woonkamer?
Die 2 lage zijn openslaande deuren. Ik kreeg dat niet goed verwerkt in het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

Altijd leuk, een huis met een pareidolia :P

Hoe is de zonligging trouwens? De ruimte op de eerste etage lijkt mij vrij beperkt door het schuine dak

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Origineel huis met lekker veel licht zo te zien. Worden er meerdere zo gebouwd of is het echt een eigen project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Wom: Thanks. Dit is een eigen project. Vrijwel mijn eigen ontwerp ook, de architect heeft maar minimaal veranderingen aangebracht (trappenhuis enzo).

@vhal: zonligging is vrijwel pal op het zuiden (super voor zonnepanelen). Op de eerste etage is het laagste punt ca 2m, dus het valt wel mee. We hebben hier wel wat moeten smokkelen, want de goot moest eigenlijk een halve meter lager. Maar in overleg met de gemeente dus toch een krappe 50cm erbij kunnen krijgen waardoor de ruimte veel bruikbaarder wordt. Helaas zaten we wel vast aan het lessenaarsdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Hoe wordt het gebouwd en afgewerkt? Beton? Houtskelet?

Ziet er mooi uit iig.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is een paal-en-balk bouwstijl (gelamineerde vuren balken van 16x16cm) met daar tussen houtskelet wanden met isolatie (of vaste ramen). Houten schrijnlogs aan de buiten kant (rood). Donker grijze stenen voor de rest. Stalen dakplaten op het dak.

/edit: Oja, ik moest toch even opzoeken wat pareidolia nou was. Maar inderdaad, de zijkant lijkt een grieks beeld :) In eerste instantie zouden de 2 horizontale ramen niet gelijk zijn qua hoogte, maar dat hebben we toch maar veranderd. Het is alleen niet helemaal symmetrisch tov het verticale raam. Ach ja, het komt van binnen beter uit zo, dus dan maar minder mooi. Er komt overigens in de toekomst nog een garage tegen deze muur, dan zie je daar waarschijnlijk al een heel stuk minder van.

[ Voor 50% gewijzigd door zonoskar op 28-11-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Ok! Goedgekeurd! ;)
Ik ben benieuwd naar de foto's van de bouw! Mooi ontwerp!

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Mooi ontwerp Zonoskar, zie je niet vaak.

Ik heb mij er ook eens aan gewaagd. Een zeer traditionele bouw omdat we dat wel mooi vinden en onze buurman ook. Er komt een soortgelijke bouw tegen, mijn is enkel iets langer en hoger.
Andere kant is vrij (Half open bouw) en de straat loopt effectief op deze manier dood.
Eerste keer dat ik iets met 3D (google sketch) doe, maar al bij al niet zo slecht vind ik :p.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7480/15294298633_f4fb62faed_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8670/15913951545_d3bd7f3dfa_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7580/15726478928_6804050a38_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7506/15726654110_e6739f4dc1_c.jpg

Januari/februari kunnen we normaal starten, zal van het weer afhangen :*) .

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 30-11-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met selekthuis?

Deze mensen zijn uiterst tevreden.

De prijs is bijzonder aantrekkelijk, zo te lezen regelen ze ook alles. Nou snap ik wel dat als je veel in fabriek vooraf/prefab maakt, dat het goedkoper is. De crux zit em natuurlijk in het meerwerk, dat kost knaken ;)
Maar standaard woning met standaard opties scheelt het 20-40.000 euro. :?
En een hele hoop gezeik en overleg..

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dan moet de gemeente voor de bouwvergunning wel akkoord gaan met het standaard huis. Niet elke gemeente doet dat. ;) Vervolgens blijkt dat je altijd wel opties erbij wilt (stopcontacten, andere stenen/kozijnen/deuren/etc), waardoor het geheel duurder uitkomt dan je wilt.

Ter vergelijking: mijn ouders hebben op een zelfbouwkavel gebouwd, net als hun buren. Waar mijn ouders de lokale aannemer hadden, hadden de buren een standaardwoning. Hun initiële prijs lag ±40.000 euro hoger dan hun buren, maar uiteindelijk hebben ze evenveel betaald als de buren. Dat kan aan de buren liggen, maar ik had niet de indruk dat ze nu ontzettend vreemde dingen gedaan hadden. :P

Als het huis je past en je doet geen aanpassingen, dan is het uiteraard wel goedkoper. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je wilt toch geen selekthuis man? Ik woon tegen vrije kavels aan en 80% is zo'n geval. Je krijgt veel ruimte voor relatief weinig, maar er zit kraak noch smaak aan.

De gemeente zal het probleem meestal niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Selekthuis hebben wij ook overwogen, maar het totale gebrek aan meedenkend vermogen (met name qua isolatie en duurzaamheid) heeft ons doen besluiten om maar een andere bouwer uit te zoeken. Wij kwamen uit bij Finnhouse of Scanabouw, de eerste is het geworden.

@PaT: bij ons was de gemeente wel een reden waarom Selekthuis afgevallen is. Het bestemmingsplan voorzag een huis met lessenaarsdak, dat is bij Selekthuis dus een flinke afwijking van de norm en daarmee extra duur.

[ Voor 29% gewijzigd door zonoskar op 05-12-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Gemeente vind het prima als het maar niet op een boerderette :? lijkt of is

Qua stijl en smaak is het inderdaad standaard, maar meer hebben we niet nodig en hoeven we eigenlijk ook niet. Al vind ik die woningen van bijv. FinnHouse wel erg fraai!
Budget is natuurlijk ook een dingetje.. We willen op +/- 250 uitkomen, incl. kavel (a 60.000). Dan zijn je opties al snel beperkter ;)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Engineer Stewie schreef op zondag 30 november 2014 @ 15:58:
Mooi ontwerp Zonoskar, zie je niet vaak.

Ik heb mij er ook eens aan gewaagd. Een zeer traditionele bouw omdat we dat wel mooi vinden en onze buurman ook. Er komt een soortgelijke bouw tegen, mijn is enkel iets langer en hoger.
Andere kant is vrij (Half open bouw) en de straat loopt effectief op deze manier dood.
Eerste keer dat ik iets met 3D (google sketch) doe, maar al bij al niet zo slecht vind ik :p.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Januari/februari kunnen we normaal starten, zal van het weer afhangen :*) .
Voldoe je wel aan de daglichteisen? Het oogt erg massief en met weinig ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Señor Sjon schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:49:
[...]

Hahaha, wat ben je ook een bouwnerd :+ Je opmerking is overigens wel terecht, maar volgens mij woont dit huis strakjes in Belgie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
In Belgie zie je wel vaker huizen met minder raamoppervlak tov Nederland. De kleine ramen vallen mij iig altijd wel op :)

Als je selekthuis overweegt moet je ook eens kijken naar www.groothuisbouw.nl. Drie collega's hebben hier bij gebouwd en stuk voor stuk tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PaT schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:58:
[...]

Hahaha, wat ben je ook een bouwnerd :+ Je opmerking is overigens wel terecht, maar volgens mij woont dit huis strakjes in Belgie...
Beroepsdeformatie. :p Afhankelijk van de indeling betwijfel ik of je hier NL vergunning voor zou krijgen. ;) Maar goed, in België mag ook wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Wom schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 22:05:
[...] selekthuis [...] groothuisbouw [...]
Het is hier dan wel geen publieke omroep, maar www.allurebouw.nl hoort ook in het rijtje ;)
Het bedrijf waar ik werk is leverancier aan de 2 laatst genoemden.

Heb nog even wat in m'n eigen huis ...
De kozijnen wil ik wit verven en de draaiende delen antraciet (7016).
Heb echter niet gedacht aan de roedes, die dan dus ook antraciet worden en niet stroken met de witte roedes in de vaste ramen. Je laat toch ook niet alleen de roedes wit, of is dat niet raar :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Architecten zijn er dol op, want zo valt het draaiende deel weg van een afstand gezien, maar de meeste kozijnfabrikanten vinden het helemaal niks, zeker niet op het zuiden. De kozijnen worden dan veel te warm waardoor er barstjes in de lak of het hout kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb hier ramen met van die neproedes tussen het dubbel glas. Vaste delen zijn antraciet, draaiende wit en alle roedes zijn wit. Ziet er prima uit. Ik zal morgen bij daglicht en droog weer wel even een foto van maken. Dan krijg je een beetje een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 23:01:
Ik zal morgen bij daglicht en droog weer wel even een foto van maken. Dan krijg je een beetje een idee.
Zou top zijn. Op internet is niet veel bruikbaar vergelijkingsmateriaal te vinden.
Señor Sjon schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 22:55:
Architecten zijn er dol op, want zo valt het draaiende deel weg van een afstand gezien
Dat was ook mijn gedachte ;)
En contrast brengt net wat meer leven in een gevel.

Heb het even ingekleurd.

Optie 1:
Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/optie2_zpsf35b9051.jpg~original

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/optie1_zps75b6752f.jpg~original

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Nu ik toch in dit topic ben... Misschien houden jullie wel van leedvermaak ... :)

Een paar containers met gloedjenieuwe pannen:

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/pannen_zpsf697300d.jpg~original

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Cheesy schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 23:06:
[...]

Zou top zijn. Op internet is niet veel bruikbaar vergelijkingsmateriaal te vinden.

[...]

Dat was ook mijn gedachte ;)
En contrast brengt net wat meer leven in een gevel.

Heb het even ingekleurd.

Optie 1:
[afbeelding]

Optie 2:
[afbeelding]
Teken je ramen maar rustig zwart, vanaf een afstand is een raam gewoon donker.

Enne, context qua pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Haha, je hebt gelijk. Maar nu spiegelen ze even blauwe lucht ;)
Maar daarom des te meer: roedes antraciet (valt weg), of juist wit (steekt af)?

De pannen waren letterlijk misbaksels. Alleen dat hadden we een beetje te laat door. Zat enorm kleurverschil in.

[ Voor 28% gewijzigd door Cheesy op 05-12-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Señor Sjon schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:49:
[...]

Het huis voldoet aan alle wettelijke eisen, zowel qua raamoppervlak als isolatie eisen (passiefhuis, norm voor 2021) en energie/water recuperatie. In België uiteraard.

Lichtopbrengst zal vergelijkbaar zijn met ons huidig appartement, nu hebben we het raam aan de zijkant niet maar wel een venster extra vooraan. We hebben de half verduisterende gordijnen zo goed als altijd dicht omdat we last hebben van veel licht, dus dat zal wel meevallen. Daglicht voorzien in de woonkamer/eetkamer/keuken en slaapkamers + badkamer. Door de 3 venstertjes boven de voordeur is er nog wat licht in de hal, gastentoilet, hal boven, zolder en berging hebben geen daglicht. Aan de trap en boven in de hal komen ledjes in de muur om het gebrek aan licht op te vangen.
Vooraan is de woonkamer met tv (noorden), achteraan eetkamer met keuken (open ruimte) op het zuiden waar er voldoende licht is voorzien.
Andere zijkant komt eenzelfde huis met carport tegen (gespiegeld), dus dat zie je minder.

Het lijkt nu opzij/achteraan een beetje een massief blok maar dat komt omdat origineel achteraan een insprong was van 2x4m, dat deed het geheel 'lichter' aanvoelen. Wij hebben gekozen om dat terug weg te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 06-12-2014 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Señor Sjon schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 22:55:
Architecten zijn er dol op, want zo valt het draaiende deel weg van een afstand gezien, maar de meeste kozijnfabrikanten vinden het helemaal niks, zeker niet op het zuiden. De kozijnen worden dan veel te warm waardoor er barstjes in de lak of het hout kunnen ontstaan.
Roeden in de kleur van de kozijnen is het mooist. Ik heb zelf een voorkeur voor witte kozijnen met groene draaiende delen. De witte nep-roeden zitten hier al sinds 1996 tussen het dubbelglas. Ik heb nog niet echt schade aan de roeden kunnen ontdekken. De ramen staan op het zuidwesten, en pakken veel zon.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ns5lk.jpg
Oude foto uit 2003.

[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 06-12-2014 22:21 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 08:04
PaT schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:40:
Je wilt toch geen selekthuis man? Ik woon tegen vrije kavels aan en 80% is zo'n geval. Je krijgt veel ruimte voor relatief weinig, maar er zit kraak noch smaak aan.

De gemeente zal het probleem meestal niet zijn.
Ik woon bij dit setje in de buurt:
http://www.selekthuis.nl/woning/arosa-landelijkriet-5725

Nog niet zo lang geleden opgeleverd en iedereen die ik erover hoor vind het mooi. Ik vind ze zelf ook echt prachtig, passen feilloos in de omgeving, hebben een volledige kelder en een leuk detail is de rietkap op de schuur van het linker huis. Rechts van deze dingen staat een huis dat ook nog niet zo oud is en volgens mij ook geregeld door selekthuis. Dat is ook echt een mooi ding. Misschien dat ze 80% meuk maken maar iets moois neerzetten kunnen ze wel degelijk. Het probleem zal meer zitten in de smaak van de kavel eigenaren want die betalen er toch echt zelf voor.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Interessant topic dit. Ik ga (hopelijk) binnenkort voor een particuliere opdrachtgever een huis ontwerpen (ben in maart van dit jaar afgestudeerd, en dit wordt mijn eerste zelfstandige project sinds het afstuderen), ondanks dat deze opdrachtgever hier in NL woont (20 minuten lopen door Rotterdam voor mij) is de opdracht een behoorlijk stuk verder van huis, te weten in Egypte.. Da's een behoorlijke uitdaging vind ik, hier in Nederland hebben we het bouwbesluit waar we op terug kunnen vallen, ik weet überhaupt niet of ze daar regelgeving hebben of dat "alles wel goed is", ik hoop iig. veel aan dit topic te hebben :) Ik ga dan wel niet zelf bouwen (of voor mezelf), maar ik hoop er dus wel ervaring mee op te doen.

Rotterdam

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Volgens mij zijn er in landen als Egypte niet zoveel bouwbesluiten ;) Leef je uit dus!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Engineer Stewie
Heb nog even een vraagje;

Begin volgend jaar wordt de vloerplaat gegoten. Nu heb ik de keuze om het betonnen dek voor de terrastegels mee te laten gieten. Dit is dan gewapend beton.
Kan je daar zo op tegelen met vorstvrije tegels (natuursteen) of is dat geen goed idee en laat ik dat beter doen door degene die het terras gaat aanleggen?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

leecher schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:14:
[...]

Nog niet zo lang geleden opgeleverd en iedereen die ik erover hoor vind het mooi. Ik vind ze zelf ook echt prachtig, passen feilloos in de omgeving, hebben een volledige kelder en een leuk detail is de rietkap op de schuur van het linker huis. Rechts van deze dingen staat een huis dat ook nog niet zo oud is en volgens mij ook geregeld door selekthuis. Dat is ook echt een mooi ding. Misschien dat ze 80% meuk maken maar iets moois neerzetten kunnen ze wel degelijk. Het probleem zal meer zitten in de smaak van de kavel eigenaren want die betalen er toch echt zelf voor.
Ahh, die ziet er inderdaad wel aardig uit. Bij Selekthuis denk ik altijd aan varianten van deze... http://www.selekthuis.nl/...anc-klassiekjaren-30-1440

Bij een project van een stuk of 15 kavels zijn er hier 6 van die krengen neergeplempt..
Ardana schreef op donderdag 11 december 2014 @ 00:22:
Volgens mij zijn er in landen als Egypte niet zoveel bouwbesluiten ;) Leef je uit dus!
Gelukkig hebben wij er ook maar 1!

[ Voor 28% gewijzigd door PaT op 11-12-2014 09:03 ]

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

leecher schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:14:
[...]

Thanks voor de reply.
PaT schreef op donderdag 11 december 2014 @ 09:02:
[...]

Ahh, die ziet er inderdaad wel aardig uit. Bij Selekthuis denk ik altijd aan varianten van deze... http://www.selekthuis.nl/...anc-klassiekjaren-30-1440

Bij een project van een stuk of 15 kavels zijn er hier 6 van die krengen neergeplempt..

[...]
Ok..

Ben wel benieuwd naar de ervaringen van de mensen die er daadwerkelijk mee gebouwd hebben en in een selekthuis wonen..

De buitenkant is smaak. En daar valt niet over te twisten :D Maar woon-, en bouwervaringen ben ik zeer benieuwd naar!

| Security Management |

• Wom
Engineer Stewie schreef op donderdag 11 december 2014 @ 01:42:

Begin volgend jaar wordt de vloerplaat gegoten. Nu heb ik de keuze om het betonnen dek voor de terrastegels mee te laten gieten. Dit is dan gewapend beton.
Kan je daar zo op tegelen met vorstvrije tegels (natuursteen) of is dat geen goed idee en laat ik dat beter doen door degene die het terras gaat aanleggen?
Ons werd geadviseerd om dit later te doen als het terras gelegd wordt en dan in de stabilisé (afhankelijk van het formaat wat je wilt, wij hebben 80cmx80cm).

• Señor Sjon
Engineer Stewie schreef op donderdag 11 december 2014 @ 01:42:

Als er maar een koudebrugonderbreking in zit, dus niet in één keer doorstorten, anders heb je gegarandeerd vochtproblemen van condens bij de aansluiting met de gevel. En de hoogtes zijn van levensgroot belang. Liever iets te laag dan te hoog.

• Engineer Stewie
Bedankt voor de reacties.
Er komt later wss nog wel een uitbouw en mss was het in dat opzicht ook wel makkelijk om het nu al te gieten en te gebruiken als terras.

Ik zal nog wel zien wat ik doe, heb nog tijd :). Dacht in eerste instantie ook aan stabilisé met bouwpuin als ondergrond. Bouwpuin willen we trouwens overal laten storten waar klinkers komen en daarbovenop stabilisé. Zeker op de oprit en langs de funderingen.

• Cheesy
  • Niet online
@drielp, bedankt voor de foto!

Mijn mening over systeembouwers:
- Wil je weinig zorgen? Ik zeg: direct doen! In principe kan alles voor je geregeld worden
- Systeembouw is naar mijn ervaring duurder dan traditioneel door een lokale aannemer
- De bouwstijl moet je aanspreken. SelektHuis adverteert bijvoorbeeld met 'traditioneel bouwen' maar meldt vervolgens 'bij traditionele bouw worden de buitengevels steen voor steen op de bouwplaats gemetseld'. Het betoncasco lijkt mij dan prefab.
- Naar mijn ervaring komt echt alles op tekening. Je weet dus precies wat je krijgt.
- Opties zijn duur, terwijl deze bij een lokale aannemer wellicht voor hetzelfde geld kunnen. Dat geldt dus ook voor die paar extra wandcontactdozen ten opzichte van NEN1010.
- Systeembouwers adverteren vaak met korte bouwtijd. Dit geldt wellicht voor het casco (2 of 3 dagen!), maar de afbouw zal ongeveer net zolang duren als bij traditionele bouw. Selekthuis meldt op de eigen website over prefab woningen: 'de gemiddelde bouwtijd voor een compleet afgewerkte woning is ca. 4 à 5 maanden'.
- Kosten van architect en constructeur, vergunningaanvraag et cetera zijn inbegrepen. Verder weinig onvoorziene kosten.

Wil je goedkoop bouwen? Volg dan mijn gratis tips op ;)
- laat een ontwerp maken door een bouwkundig bureau, in plaats van een architect (sorry architecten)
- een ontwerp hoeft niet tot in de puntjes uitgetekend te worden, een aannemer maakt zelf vaak ook werktekeningen en een normaal huis heeft niet zoveel bijzondere details.
- laat offertes maken door 3 tot 5 lokale aannemers.
- bedenk bij elke optie of je dit echt nodig vind. Maak de keuze tussen comfort en wat je daar voor over hebt. Vaak zijn het de kleine dingen die de prijs hoog omhoogstuwen.
- regel papieren zaken die je makkelijk zelf kan regelen ook zelf (bijvoorbeeld aanvraag omgevingsvergunning, et cetera)
- zorg ervoor dat je niet teveel partijen tegelijk aan hoeft te sturen (bijvoorbeeld aannemer, elektricien, loodgieter, et cetera). Dit zorgt voor veel regelwerk en afstemming. Je kan dan net zo goed zelf voor aannemer spelen.
- zorg dat je weet wat je wilt en ga niet wijzigen na uitbesteding. Meerwerkkosten lopen snel hoog op.
- ga daarom ook niet te snel bouwen, laat een tekening eerst rustig op je inwerken. De beste ideeën komen pas na een paar dagen / weken.
- in ons geval (zie onderstaande) bespaarden we per helft zo'n 25.000 tot 30.000 per helft door niet voor systeembouw te kiezen.

Volgende week wordt ons huis opgeleverd (helft van dubbel, prijzen voor 1 helft).
Kosten architect: € 0,00 (met schets naar aannemer)
Constructeur: € 200,00 (via bekende / oud klasgenoot)
Toetsing bouwbesluit + daglicht + ventilatie: € 287,50 (Ulehake goedkoopste na 3 offertes). Dit zou je ook zelf kunnen doen, maar ik had er even geen zin in.
Sondering: € 170,00
Verder gewoon de notariskosten, legeskosten, aanneemsom, Woningborg (0,48 % aanneemsom, dus is een paar honderd) en natuurlijk inrichting en tuin.
Meerwerk is ook mooi binnen de perken gebleven: nog geen € 1.000 (grondverbetering, met opzet buiten aanneemsom gelaten)

Afgelopen januari de grond gekocht, vergunning eind juli. Direct na de bouwvakantie gestart met bouwen. Oplevering dus volgende week. 4 maanden dus (we hadden ook wel heel mooi weer)!

Verder nog een vraagje: onze wanden zijn 100 + 2x stucwerk = 114 mm. Gelijk aan de kozijnen dus.
Ik wilde daarom in toilet + badkamer een sierlijst ('architraaf') aanbrengen. Volgens mijn broertje is dit hoogst ongebruikelijk en daarom af te raden. Hij zei dat er vaak een speer wordt aangebracht waar tegenaan betegeld wordt. Dit lijkt mij er niet fraai uitzien, omdat de tegels dan naar voren komen ten opzichte van kozijn. Experts hier aanwezig, eventueel met details?

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Cheesy schreef op donderdag 11 december 2014 @ 20:58:
Wil je goedkoop bouwen? Volg dan mijn gratis tips op ;)
- laat een ontwerp maken door een bouwkundig bureau, in plaats van een architect (sorry architecten)
- een ontwerp hoeft niet tot in de puntjes uitgetekend te worden, een aannemer maakt zelf vaak ook werktekeningen en een normaal huis heeft niet zoveel bijzondere details.
:Y Mee eens, ik heb mijn huis ook laten tekenen door een bouwkundig tekenaar.
Voor een "simpel" huis wat geen architectonisch hoogstandje hoeft te worden kan dat ook best.
Die tekenaar van mij werkte zelf als calculator bij een bouwbedrijf (ondertussen heeft hij het bedrijf zelfs overgenomen) en heeft zijn eigen vrijstaande huis ook zelf getekend en met eigen handen gebouwd.
Dus wat hij tekende was ook wel praktisch, wat sommige architecten volgens mij wel eens over het hoofd zien.

De tekenaar regelde alles voor de vergunningaanvraag, de EPC berekening werd door een kennis gedaan, de constructeur was een van zijn beste vrienden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Dank voor uitgebreide replies..

Ik neig ook wel naar zelf -laten- doen. Maar ben huiverig door gebrek aan kennis.

Daarbij: onze vorige aannemer heeft mijn huidige huis voor heel, heel veel, veel.. veel geld 'verherverbouwd'.
Uiteindelijk hebben we bijna alles 2x moeten laten doen, het is dus wel goed gekomen, maar de verbouwing van +/- 30.000 heeft uiteindelijk bijna 100.000 gekost :'(

Daarom willen zijn we wat terughoudend ;)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
From scratch is makkelijker dan verbouwen. Ik heb al een begraafplaats geopend voor alle lijken (groot en klein) die uit de kast kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je hoort altijd dat er een krat bier klaar moet staan voor de bouwers als ze het hoogste punt bereikt hebben. Zijn er nog meer van die mijlpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Eerste paal/start bouw.
Hoogste punt met vlag in nok.
Oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:44
bord4kop schreef op maandag 15 december 2014 @ 08:45:
Dank voor uitgebreide replies..

Ik neig ook wel naar zelf -laten- doen. Maar ben huiverig door gebrek aan kennis.

Daarbij: onze vorige aannemer heeft mijn huidige huis voor heel, heel veel, veel.. veel geld 'verherverbouwd'.
Uiteindelijk hebben we bijna alles 2x moeten laten doen, het is dus wel goed gekomen, maar de verbouwing van +/- 30.000 heeft uiteindelijk bijna 100.000 gekost :'(

Daarom willen zijn we wat terughoudend ;)
Van 30k naar 100k? Wil je eens vertellen wat hier allemaal aan de hand was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

kort gezegd: de aannemer was een prutser :+

Toen hij klaar was hebben we een heleboel dingen (lees: alles behalve dingen die hij uitbesteedde.. ) moeten -laten- herstellen of opnieuw moeten laten doen moeten :'( :'( :'(

Het was begroot op 30K, aannemer kostte uiteindelijk dik 65K (oeps, verkeerd begroot)

en de totale kostten dus al met al ~100.000

[ Voor 25% gewijzigd door bord4kop op 15-12-2014 16:52 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
zonoskar schreef op maandag 15 december 2014 @ 10:40:
Je hoort altijd dat er een krat bier klaar moet staan voor de bouwers als ze het hoogste punt bereikt hebben. Zijn er nog meer van die mijlpalen?
Bier eh, geen Nederlands afwaswater :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
Voor ons is in de zomer is onze casco woning gebouwd in samenwerking met livingstone. Tijdens de verkoop gaat alles goed en kan alles, maar zodra er getekend wordt het allemaal een stuk moeilijker.
Een tip die bij ons in geval veel geld scheelde is het volgende: als je veel zelf gaat doen, dan gaan livingstone en selekthuis beide uit van de sleutelklaar variant en halen dan de diverse minderwerkkosten vanaf. Wij zaten op een geven moment op zoveel minderwerk dat we vroegen wat het verschil eigenlijk nog was met de casco woning. Ze geven beide dan netjes de overige posten en de prijzen daarvan. Als je dan gaat berekenen wat de totalen zijn kom je tot de conclusie dat je 30k mist. Als je vraagt waar dit inzit, dan kunnen ze je dat niet vertellen. Vervolgens laat je ze het huis calculeren startende vanuit de cascowoning en Viola je offerte is 30k lager. Dit hadden we zowel bij selekthuis als bij livingstone.
Bij ons leek selekthuis in eerste instantie goedkoper, maar als je vervolgens de woning gaat aankleden dan komen ze steeds dichter bij elkaar.
Een nadeel van casco bouwen is wel dat er steeds discussie is over het werk nu wel of niet onder casco werkt valt of niet.
Je krijgt een beschrijving wat onder de werkzaamheden valt, dus als je het weghaalt en zelf doet, verwacht je dat alleen dat vervalt, echter tijdens de bouw doen ze er moeilijk over want je hebt een cascopost gekozen en vervalt veel meer en was het alleen maar een algemene beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ardana schreef op donderdag 11 december 2014 @ 00:22:
Dat valt in de praktijk tegen (of juist mee). In veel derde wereldlanden is er een verstikkende bureaucratie en daarnaast nog corruptie. Stapels stempels en handtekeningen nodig en soms ligt het onderop de stapel te wachten op een aanmoedigingspremie. Een van de redenen waarom de wederopbouw in Hawai zo traag gaat is het sterke eigendomsrecht waardoor je moeilijk voor het grotere goed kan onteigenen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Waar ik eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig naar ben, zijn er hier ook bouwers die in het westen van Nederland wonen? Ik zou t.z.t. ook wel een woning willen laten bouwen, maar bouwgrond is in de Rotterdam/Rijnmond regio echt niet leuk qua prijs. Een lapje van een paar honderd vierkante meter kost zomaar een paar ton.

Goedkope boerengrond opkopen en daar een woonbestemming op geregeld krijgen is ook een soort mission impossible. Volgens mij ben je hier minimaal 4 a 5 ton kwijt zou je een vrijstaande woning willen bouwen op niet eens zo'n groot stukje grond. Daarbij ga ik uit van een ton of 2 voor de woning zelf. Hoe hebben anderen dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan in de Randstad in de buitengebieden wel wat vinden. In de buurt van de kernen zitten vaak landerijen die te koop staan. Althans, hier is 50% van het buitengebied zo ongeveer te koop (Voorne-Putten). Maar dan heb je inderdaad 3-4 ton nodig voor een huis met 'historische details' uit de jaren '60-'80. Die moet je dan slopen en dan mag je 650 m³ herbouwen. Veel landbouwgrond staat één huis per perceel toe, daarvoor moet je het bestemmingsplan induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

:)

Ik ben 13 jaar geleden Voorne-Putten juist ontvlucht vanwege die !@#$%^ brug. Opgegroeid in Spikecity, maar nu woonachtig in Rhoon. De prijzen daar zijn echt bizar... Als je bijvoorbeeld kijkt naar het wijkje waar ik nu woon, dan heb je daar ook vrije kavels.

600 a 700 m2 lijkt mij een heel fijne maat, maar dan mag je daar dus 5 ton voor neertellen. Als je dan kijkt dat je voor 369.000 euro een oud 2-onder-1 kappertje koopt met 700m2 eigen grond op een minstens zo mooie plek, dan vraag ik mij af of je met rigoureuze ver/nieuwbouw van dat huisje niet goedkoper uit ben dan compleet nieuw bouwen op zo'n vrij kavel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
Heel herkenbaar, ik had zelf ook eigenlijk de wens om zelf wat te bouwen in Rhoon of Poortugaal. Echter, de grond is ongelooflijk duur. Ik heb uiteindelijk precies een jaar geleden een 20 jaar oud vrijstaand huis wat recent helemaal was gerenoveerd gekocht voor een aanzienlijk lager bedrag dan dat alleen dezelfde hoeveelheid bouwgrond me zou kosten.

Niet voor niets koopt niemand de grond, zelfs nadat de grond een klein beetje is afgewaardeerd is het nog veel te duur. Maarja, de gemeente wil graag ondernemertje spelen maar niet afboeken als de waarde zakt.

Overigens is 600-700 m2 tegenwoordig ook gewoon vrij veel, dat zie je alleen ver van de Randstad of bij hele luxe huizen nog. Weet je zeker dat je zoveel tuin wil onderhouden? Ik heb +- 400 m2 tuin en kan het nauwelijks allemaal bijbenen voor mijn gevoel. Helemaal bestraten is natuurlijk ook niet leuk, zeker als je zo'n grote tuin hebt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rhoon/Poortugaal is duur omdat je niet afhankelijk bent van bruggen en de troep van de industrie van je af waait.

Maar in mei moet de Harmsenbrug (N57/N15) definitief af zijn, de kruising bij Brielle zijn ze van LEGO aan het maken en na een jaar of drie nadert dat ook eindelijk een keer voltooiing. De Hartelbrug richting A15 is eind volgend jaar klaar. De Spijkenisserbrug moeten ze in de fik steken. :P

Maar dan zou VP weer bereikbaar moeten zijn, dus nog een jaar geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ph4ge schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:56:

Overigens is 600-700 m2 tegenwoordig ook gewoon vrij veel, dat zie je alleen ver van de Randstad of bij hele luxe huizen nog. Weet je zeker dat je zoveel tuin wil onderhouden? Ik heb +- 400 m2 tuin en kan het nauwelijks allemaal bijbenen voor mijn gevoel. Helemaal bestraten is natuurlijk ook niet leuk, zeker als je zo'n grote tuin hebt.
Tuurlijk, mooiste excuus om een maaimachine te kopen waar je zelf op kan zitten! :P

Zonder gekheid, ik vind het wel prettig om te horen dat mijn beeld dus niet zo heel krom is...
Pest van dat huisje dat ik aanhaalde is dus dat het een 2-onder-1 kappertje is. De helft wegslopen en opnieuw bouwen doe je ook niet zomaar even. Het is niet onmogelijk (heb er zelf wel eens vergunningen voor verleend), maar als je ziet wat daar dan allemaal bij komt kijken....
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:15:
Maar in mei moet de Harmsenbrug (N57/N15) definitief af zijn, de kruising bij Brielle zijn ze van LEGO aan het maken en na een jaar of drie nadert dat ook eindelijk een keer voltooiing. De Hartelbrug richting A15 is eind volgend jaar klaar. De Spijkenisserbrug moeten ze in de fik steken. :P
Hartelbrug is toch al klaar? Is nu 2 x 2 met een los fietspadbrugje er naast. Pas als de A4 Zuid (Benelux, Hoekse Waard) ooit er komt, overweeg ik Spijkenisse weer als woonplaats...

[ Voor 24% gewijzigd door PaT op 16-12-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De doorsteek naar de Botlekbrug zijn ze nog volop mee bezig, pas dan is het Hartelkruis echt klaar. Dat gaat ook tergend langzaam. Bij gesprekken met o.a. ProRail heb ik meegekregen dat daar aardig wat leidingen en buizen in de weg zitten. Maar goed, dit gaat allemaal hopeloos offtopic. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
PaT schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 12:17:
Tuurlijk, mooiste excuus om een maaimachine te kopen waar je zelf op kan zitten! :P
Ik heb zo'n mooie robot aangeschaft, maar gras blijft toch behoorlijk veel onderhoud vragen. Onkruid wieden, verticuteren, mesten, schimmel. Voor me gevoel blijf ik er mee bezig. Mochten er ooit kinderen komen laat ik ze echt niet spelen op het gras wat ik met zoveel pijn en moeite toonbaar houd, dat was eigenlijk eerst het idee. :)

Nee, grotere tuin zou ik niet aan moeten denken, dat klonk leuker dan het is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Wij gaan binnenkort ook met ons bouwavontuur beginnen (in België). Mijn vriendin (Nederlandse) en de schoonfamilie vinden dat natuurlijk allemaal heel spannend omdat het in Nederland wat minder gebruikelijk is. Vandaag gaan we naar de architect om definitieve goedkeuring te geven aan het ontwerp. Zodat de bouwaanvraag aan de gemeente kan worden overgemaakt. Het gaan een moderne en zeer energiezuinige woning worden.

Nu zit ik zelf al wat na te denken over de funderingen en de manier van funderen. Aangezien wij richting passiefhuis willen gaan bouwen zoek ik daarvoor een geschikte oplossing. Nu heb ik weet van een systeem wat in Duitsland en Nederland toegepast wordt maar in België veel minder gebruikelijk is. Ik weet dat hier wat forumleden in de bouwsector zitten, en misschien kunnen ze mij hier wat meer over onderwijzen.

Ik ken niet de naam van het systeem maar het zou een XPS onderlaag betreffen waarop dan de betonplaat gegoten kan worden die dan de lasten zou verdelen. Voordeel is hier geen koudebruggen die vanuit de fundering overgaan op de buiten en binnenmuren. Iets zoals op de volgende link: http://www.jackon-insulat...dragende-funderingsplaat/ Ik stel mij bijvoorbeeld de vraag, of er bij dit systeem helemaal geen funderingssleuven (zolen) nodig zijn? Want dat lijkt voor mij als leek onlogisch (maar zou een grote besparing zijn in materiaalkosten aangezien 25 à 30 m³ beton kan worden bespaard.

Advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:01:
Wij gaan binnenkort ook met ons bouwavontuur beginnen (in België). Mijn vriendin (Nederlandse) en de schoonfamilie vinden dat natuurlijk allemaal heel spannend omdat het in Nederland wat minder gebruikelijk is. Vandaag gaan we naar de architect om definitieve goedkeuring te geven aan het ontwerp. Zodat de bouwaanvraag aan de gemeente kan worden overgemaakt. Het gaan een moderne en zeer energiezuinige woning worden.

Nu zit ik zelf al wat na te denken over de funderingen en de manier van funderen. Aangezien wij richting passiefhuis willen gaan bouwen zoek ik daarvoor een geschikte oplossing. Nu heb ik weet van een systeem wat in Duitsland en Nederland toegepast wordt maar in België veel minder gebruikelijk is. Ik weet dat hier wat forumleden in de bouwsector zitten, en misschien kunnen ze mij hier wat meer over onderwijzen.

Ik ken niet de naam van het systeem maar het zou een XPS onderlaag betreffen waarop dan de betonplaat gegoten kan worden die dan de lasten zou verdelen. Voordeel is hier geen koudebruggen die vanuit de fundering overgaan op de buiten en binnenmuren. Iets zoals op de volgende link: http://www.jackon-insulat...dragende-funderingsplaat/ Ik stel mij bijvoorbeeld de vraag, of er bij dit systeem helemaal geen funderingssleuven (zolen) nodig zijn? Want dat lijkt voor mij als leek onlogisch (maar zou een grote besparing zijn in materiaalkosten aangezien 25 à 30 m³ beton kan worden bespaard.

Advies is welkom!
Geen antwoord op je vraag, maar steek zeker je licht eens op op het Bouwinfo forum, daar staat een schat van informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
ph4ge schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:56:
De hoeveelheid onderhoud van een tuin heb je natuurlijk ook zelf in de hand.
Veel gras heb je niet zoveel werk aan.
Heel veel mensen hebben borders met een stuk of wat plantjes en struiken erin, en dan groeit er natuurlijk onkruid op de grond wat niet bedekt is door plantjes.

Als je logisch nadenkt dan klopt dat natuurlijk ook, vruchtbare teeltaarde (zoals we hebben in Nederland) wat gewoon "kaal" blijft bestaat niet, dat groeit vanzelf wel dicht ;) >:)
Geen kale onbedekte grond in je tuin scheelt dus een boel onkruid wieden.

Zelf heb ik een 2onder1 kap met 450m2 grond, ik vind het maar verrekte klein.
Regelmatig kijk dan ook op Funda voor huizen met een leuk lapje grond, gelukkig is dat nog een beetje betaalbaar in het Noorden.

Als ik zomers in de tuin zit en de buren ook dan kan ik de buren horen praten, eigenlijk vind ik dat een teken van armoede, dan is mijn tuin namelijk te klein _O-

• Galactic
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:07:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar steek zeker je licht eens op op het Bouwinfo forum, daar staat een schat van informatie.
Die site is me reeds bekend :-)

Na informeren blijkt het systeem bij ons helaas niet te kunnen, omdat de goede grond pas op - 120 cm zit op een bepaalde plaats.

• Señor Sjon
Wow, goede grond op -1.2 meter. Daar zou je in grote delen van Nederland een moord voor doen. :P

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Inderdaad! "pas" op 1,2 meter... Graaf 2 meter verder en je hebt een mooie kelder!

Komen wij aan met onze heipalen van 20 meter of langer :+ (ik hoorde dat voor "De Rotterdam" palen gebruikt waren die naar de 2e draagkrachtige laag moesten vanwege zettingen, die jongens waren lang! (35 of 50 meter).

• Galactic
Er werd op 4 punten een sondering uitgevoerd, en dat was het slechtste punt, op andere 3 punten was het op 60 cm. Maar dat betekend dus dat de aanzet van de fundering op 1,30 meter zal zijn. Ik vermoed een dikte van de sleuf van 60 cm aangezien de muur 40 cm dik zal worden. Korte berekening leert me dat voor onze woning (11,30 x 8,40) er dan 39,40 x (1,30 * 0,60) = 30,73 M² funderingsbeton nodig is, toch geen onaardige hoeveelheid! We kiezen omwille van energiezuinigheid bewust voor een fundering op volle grond, zodat er minder warmteverlies is van beneden uit. Palen is trouwens denk ik de nachtmerrie van elke bouwende Belg. Komt er zomeer 10.000 euro bij je budget :(

[ Voor 21% gewijzigd door Galactic op 18-12-2014 09:52 ]

• Señor Sjon
Je kan toch ook kleine paaltjes erin drukken? Vraag desnoods een heier uit Nederland als je niet ver over de grens woont. En de optie van PaT is misschien nog handiger. Goede kelder eronder en je maakt van de nood een deugd. Met zulke funderingsstroken ben je toch al halverwege een keldermuur.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan ook het gedeelte wat 1.2m diep is afgraven en vol storten met geel zand, toch? Als de rest toch 60cm is?

• Señor Sjon
Dat kan ook. 60cm grondverbetering heb je wel vaker bij funderen op staal.

• Galactic
Ja, zeker aangezien het maar op 1 plek is dat de grond wat slechter is (bij de andere punten zit de goede grond dus minder diep) lijkt dit een voor de hand liggende keuze dat de grondwerker hier wat betere grond voorziet. Dan kan meteen heel wat beton worden bespaard. Kelder is voor ons zoiezo geen optie, wegens energiezuinigheid en geen gebruik van de ruimte.

Voor mij is dat een nieuw fenomeen die gondverbetering, benieuwd hoe dat in zijn werk gaat, of is dit slechts het aanbrengen en aanduwen van zandgrond?

• Señor Sjon
Dat laatste. :P

Bij een funderingsadvies kunnen ze je vertellen wat je precies moet doen.

Kelder rules. Je wil toch een mancave later of niet? :D

• Galactic
Ah dan is dat grondverbeteringsgedoe een makkelijke en goedkope oplossing.

Nee de kelder wordt het echt niet, ik zou niet weten wat met al die ruimte te doen.

Het klein en compact bouwen is een bewuste keuze :)

• bluemoon23
Grondverbetering is volgens mij al zo oud als de weg naar Rome.
Bij mijn huis zit het "vaste" ook ongeveer op 100/120 cm.
Dat was dus afgraven tot 120 cm, en grondverbetering.
En dat is niets meer als geel zand erop kiepen en laagje voor laagje verdichten met een trilplaat.

Strokenfundering erop en klaar.

Heipalen zijn voor flatgebouwen zeggen ze bij ons :*) oOo

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Galactic schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:31:
Ah dan is dat grondverbeteringsgedoe een makkelijke en goedkope oplossing.

Nee de kelder wordt het echt niet, ik zou niet weten wat met al die ruimte te doen.

Het klein en compact bouwen is een bewuste keuze :)
Een mooie voorraad aan eten en mooi veel ruimte voor de technische ruimte incl. buffervat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Erasmo schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:02:
[...]

Een mooie voorraad aan eten en mooi veel ruimte voor de technische ruimte incl. buffervat.
We hebben 3 supermarkten op wandelafstand. Wij doen 1x per maand inkopen (drank, snoepgoed, wasproducten,...) en vlees/groenten dagelijks vers.
Technische ruimte en 'storage' hebben we een bergruimte van ruim 10m² naast de keuken voorzien. 2de deel van de technische ruimte is op zolder (invertor zonnepanelen, ventilatieunit).

Je kan perfect zonder kelder hoor. Ik heb de kelder weggelaten uit kostenoverweging omdat ik een passief huis wil. Je moet ergens een keuze maken. Fundering zal hier 80cm diep en 60cm breed worden (muur is 40cm) of we moeten tijdens de graafwerken nog het één en ander tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 07:27:
[...]

We hebben 3 supermarkten op wandelafstand. Wij doen 1x per maand inkopen (drank, snoepgoed, wasproducten,...) en vlees/groenten dagelijks vers.
Technische ruimte en 'storage' hebben we een bergruimte van ruim 10m² naast de keuken voorzien. 2de deel van de technische ruimte is op zolder (invertor zonnepanelen, ventilatieunit).

Je kan perfect zonder kelder hoor. Ik heb de kelder weggelaten uit kostenoverweging omdat ik een passief huis wil. Je moet ergens een keuze maken. Fundering zal hier 80cm diep en 60cm breed worden (muur is 40cm) of we moeten tijdens de graafwerken nog het één en ander tegenkomen.
Inderdaad, waarom buffervat, ik zie daar het nut niet van in en is volgens mij zoiezo een onrendabele investering. Denk trouwens dat we vergelijkbaar gaan bouwen als jou. Alleen hebben gaan wij niet niet voor passief, warmtevraag zal ergens rond de 20-25 kwh per m² per jaar gaan liggen (x190m²). De lage verwarmingsbehoefte die wij gaan hebben gaan we opvangen met een centrale gaskachel (ook uit gezelligheidsoverwegingen willen we graag een kachel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Onze fundering is af. Nu wachten totdat de vakantie voorbij is, dan kunnen ze met het hout aan de gang.

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-B8LMv1gxD9M/VJhzrpJRR8I/AAAAAAAABuc/vP_UeXML9QI/s1600/_MG_1434.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
Galactic schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:01:

Advies is welkom!
Ik heb 2 jaar geleden gekozen voor Ekokist.

Mijn 'traditionele' aannemer wilde er niks van weten en zou en moest een kruipruimte bouwen.
Ik heb de poot stijfgehouden en na veel gezeur en gezever de Ekokist in z'n strot geduwd.
De hulp en ondersteuning van Havebo was geweldig, de acountmanager heeft zelfs een dag geholpen met het plaatsen van de kisten en het staalvezelbeton te storten. :)

http://www.havebo.nl/pagi.../fundering/ekokist-h.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

The Legend

*Plop*

Wij gaan ook nieuwbouwen! Bouw is vorige week gestart. Bouwput uitgegraven en de boorpalen zijn gestort. Die zullen wel een tijd moeten drogen, en met de vele regen van de afgelopen tijd ziet 't er nogal treurig uit. En dan gaat het nu ook nog vriezen ;(

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bhfG7dBG6k2bxoNsohDMQz38/full.jpg

:P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Limojo schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:18:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden gekozen voor Ekokist.

Mijn 'traditionele' aannemer wilde er niks van weten en zou en moest een kruipruimte bouwen.
Ik heb de poot stijfgehouden en na veel gezeur en gezever de Ekokist in z'n strot geduwd.
De hulp en ondersteuning van Havebo was geweldig, de acountmanager heeft zelfs een dag geholpen met het plaatsen van de kisten en het staalvezelbeton te storten. :)

http://www.havebo.nl/pagi.../fundering/ekokist-h.html
Zo te zien kan je die ook gewoon toepassen met een kruipruimte? De H is overigens voor funderen op staal. Maar dit is niet echt nieuw ofzo :? Snap de bezwaren van je aannemer dus niet zo. Overigens is imo een kruipruimte wel erg makkelijk als er leidingen naar plekken moeten die je eerst niet had voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
zonoskar schreef op woensdag 24 december 2014 @ 21:23:
Onze fundering is af. Nu wachten totdat de vakantie voorbij is, dan kunnen ze met het hout aan de gang.

[afbeelding]
Waar in België is dat? Ik ben 13 jaar geleden ook van Veldhoven naar België verhuisd en ik ben euforisch dat ik ein-de-lijk terug naar Nederland kan verhuizen! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is in Nederland. Niet België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:28:
[...]

Zo te zien kan je die ook gewoon toepassen met een kruipruimte? De H is overigens voor funderen op staal. Maar dit is niet echt nieuw ofzo :? Snap de bezwaren van je aannemer dus niet zo. Overigens is imo een kruipruimte wel erg makkelijk als er leidingen naar plekken moeten die je eerst niet had voorzien.
Zoek eerst eens op wat 'funderen op staal ' betekend, heeft niks met 'staal' te maken.
Een kruipruimte is m.i. een absoluut (vaak ook nog eens vochtig) overbodig tochthok.
In de ontwerpfase goed nadenken hoe je je huis gaat inrichten en hoe je leven er uit gaat zien in de toekomst. (over een aantal jaren)
Daarnaast voldoende (loze leidingen) voorzien in de betonvloer, dan heb je echt geen kruipruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Limojo schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 19:40:
[...]

Zoek eerst eens op wat 'funderen op staal ' betekend, heeft niks met 'staal' te maken.
Een kruipruimte is m.i. een absoluut (vaak ook nog eens vochtig) overbodig tochthok.
In de ontwerpfase goed nadenken hoe je je huis gaat inrichten en hoe je leven er uit gaat zien in de toekomst. (over een aantal jaren)
Daarnaast voldoende (loze leidingen) voorzien in de betonvloer, dan heb je echt geen kruipruimte nodig.
Nee, Senor Sjon weet vast niet wat funderen op staal is... Lees eens voor de lol wat reacties van hem in dit topic terug..
_O-
En als je kruipruimte een tochthok is heb je toch een paar ontwerpfoutjes gemaakt. Ja het is (sterk) geventileerd, maar een vochtig tochthok noem ik mijn kruipruimte toch niet echt. Best droog en toen ik er in lag had ik in ieder geval geen last van de tocht (iets met arachnafobisch ingesteld zijn enzo).

[ Voor 18% gewijzigd door PaT op 26-12-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
PaT schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 21:02:
[...]

En als je kruipruimte een tochthok is heb je toch een paar ontwerpfoutjes gemaakt. Ja het is (sterk) geventileerd, maar een vochtig tochthok noem ik mijn kruipruimte toch niet echt. Best droog en toen ik er in lag had ik in ieder geval geen last van de tocht (iets met arachnafobisch ingesteld zijn enzo).
Ik heb bewust geen kruipruimte onder mijn huis, en 35% goedkoper te bouwen.
(Dus met Ekokist t.o.v. fundering met kruipruimte, en is uiteindelijk de isolatie van de fundering nog gratis ook...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
Ik was vorig jaar best blij met de kruipruimte onder mijn (bestaande bouw) woning. De nieuwe keuken werd drastisch anders dan de vorige en dan is het toch verdraaid handig om in de kruipruimte de riolering naar de andere muur te kunnen leggen. Dat ga je nooit redden met enkel loze leidingen in de betonnen vloer, dus om te stellen dat een kruipruimte absoluut overbodig is... niet mijn mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Limojo schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 19:40:
[...]

Wut... :? hint, check mijn profiel. ;)

Kruipruimteloos bouwen is een keuze, iets waar ik zelf geen voorstander van ben. Waar je 35% kostenbesparing vandaan haalt is mij een raadsel trouwens. Ik neem aan op alleen de fundering? Want die PS randkisten bestaan al even in verschillende iteraties. De hoeveelheid werk neemt niet significant af zonder kruipruimte en een kruipruimte is niet afhankelijk van funderen op staal of palen.

Loze leidingen voor je riool ga je denk ik niet aanleggen en juist dat vormt in de regel de grootste bottleneck bij veranderingen aan keuken of sanitair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Señor Sjon schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 00:15:
[...]

Wut... :? hint, check mijn profiel. ;)

Kruipruimteloos bouwen is een keuze, iets waar ik zelf geen voorstander van ben. Waar je 35% kostenbesparing vandaan haalt is mij een raadsel trouwens. Ik neem aan op alleen de fundering?
Als het voor jou een raadsel is waar de kostenbesparing vandaan komt (uiteraard op de fundering... lezen) dan heb je of iets gemist in je opleiding of word het tijd voor bijscholing. >:)

Wat dacht je van:

Besparing kosten materiaal en manuren maken/afbreken bekisting.
Geen betonijzer nodig en dus ook geen manuren voor het plaatsen.
Ekokist is fundering en opgaand werk in de grond in een en word in 1 keer gestort met staalvezelbeton.
EPS is goedkoop en de kisten zijn snel te plaatsen.
Geen materiaal en manuren nodig voor het metselwerk in de grond.
Señor Sjon schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 00:15:
[...]

De hoeveelheid werk neemt niet significant af zonder kruipruimte ...
Denk je dat echt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
JA

Blijkbaar denk je dat er nog steeds veel traditioneel bekist wordt, maar in de regel zijn het OF PS-kisten zoals jij hebt toegepast OF prefab funderingsbalken die op de opgestortte paalkoppen worden gelegd. Staalvezelbeton is relatief nieuw in de woningbouw. De voordelen die je noemt zijn onafhankelijk van op staal of op palen funderen. Je rekent dit toe aan kruipruimteloos bouwen, maar dat heeft er eigenlijk vrij weinig mee te maken.

Ik zal je even helpen:
Besparing kosten materiaal en manuren maken/afbreken bekisting.
Bij een PS funderingskist blijft dat hezelfde. Alleen traditioneel houten bekisting kent dit. Kisten worden eigenlijk alleen nog uitgetimmerd op plekken waar PS kisten niet passen (rond=stront en schuin=puin oplossingen bijvoorbeeld). Heeft niets met kruipruimte te maken.
Geen betonijzer nodig en dus ook geen manuren voor het plaatsen.
Dat komt door staalvezelbeton. Daar hebben traditionele aannemers nog weleens bezwaar tegen. Heeft niets met kruipruimte te maken.
Ekokist is fundering en opgaand werk in de grond in een en word in 1 keer gestort met staalvezelbeton.
EPS is goedkoop en de kisten zijn snel te plaatsen.
Idem voor gewone in het werk gestortte funderingen met PS kisten. Heeft niets met kruipruimte te maken.
Geen materiaal en manuren nodig voor het metselwerk in de grond.
Metselen in de grond? Wut? Doen ze dat nog steeds? :P In de regel wordt een fundering volgeblubberd met beton, op staal of op palen. Een fundering op staal opmetselen is erg traditioneel. Dat zie je eigenlijk nauwelijks meer. Heeft niets met kruipruimte te maken.

Kruipruimteloos bouwen bespaart mogelijk iets van 500-1.000/woning in een serieproject. Als ontwikkelaar vind ik dat niet de moeite, aangezien ik veel meer kwijt ben aan opties voor keukens op maat en ik weinig flexibel meer ben bij onverkochte woningen na start bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Limojo schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 21:43:
Ik heb bewust geen kruipruimte onder mijn huis, en 35% goedkoper te bouwen.
Je bedoelt neem ik aan 35% besparen tov een gemetselde fundering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
bluemoon23 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 16:48:
[...]

Je bedoelt neem ik aan 35% besparen tov een gemetselde fundering ?
35% besparen t.o.v. een gestorte fundering en het metselwerk onder peil om precies te zijn.

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic