@drielp, bedankt voor de foto!
Mijn mening over systeembouwers:
- Wil je weinig zorgen? Ik zeg: direct doen! In principe kan alles voor je geregeld worden
- Systeembouw is naar mijn ervaring duurder dan traditioneel door een lokale aannemer
- De bouwstijl moet je aanspreken. SelektHuis adverteert bijvoorbeeld met 'traditioneel bouwen' maar meldt vervolgens 'bij traditionele bouw worden de
buitengevels steen voor steen op de bouwplaats gemetseld'. Het betoncasco lijkt mij dan prefab.
- Naar mijn ervaring komt echt alles op tekening. Je weet dus precies wat je krijgt.
- Opties zijn duur, terwijl deze bij een lokale aannemer wellicht voor hetzelfde geld kunnen. Dat geldt dus ook voor die paar extra wandcontactdozen ten opzichte van NEN1010.
- Systeembouwers adverteren vaak met korte bouwtijd. Dit geldt wellicht voor het casco (2 of 3 dagen!), maar de afbouw zal ongeveer net zolang duren als bij traditionele bouw. Selekthuis meldt op de eigen website over prefab woningen: 'de gemiddelde bouwtijd voor een compleet afgewerkte woning is ca. 4 à 5 maanden'.
- Kosten van architect en constructeur, vergunningaanvraag et cetera zijn inbegrepen. Verder weinig onvoorziene kosten.
Wil je goedkoop bouwen? Volg dan mijn gratis tips op

- laat een ontwerp maken door een bouwkundig bureau, in plaats van een architect (sorry architecten)
- een ontwerp hoeft niet tot in de puntjes uitgetekend te worden, een aannemer maakt zelf vaak ook werktekeningen en een normaal huis heeft niet zoveel bijzondere details.
- laat offertes maken door 3 tot 5 lokale aannemers.
- bedenk bij elke optie of je dit echt nodig vind. Maak de keuze tussen comfort en wat je daar voor over hebt. Vaak zijn het de kleine dingen die de prijs hoog omhoogstuwen.
- regel papieren zaken die je makkelijk zelf kan regelen ook zelf (bijvoorbeeld aanvraag omgevingsvergunning, et cetera)
- zorg ervoor dat je niet teveel partijen tegelijk aan hoeft te sturen (bijvoorbeeld aannemer, elektricien, loodgieter, et cetera). Dit zorgt voor veel regelwerk en afstemming. Je kan dan net zo goed zelf voor aannemer spelen.
- zorg dat je weet wat je wilt en ga niet wijzigen na uitbesteding. Meerwerkkosten lopen snel hoog op.
- ga daarom ook niet te snel bouwen, laat een tekening eerst rustig op je inwerken. De beste ideeën komen pas na een paar dagen / weken.
- in ons geval (zie onderstaande) bespaarden we per helft zo'n 25.000 tot 30.000 per helft door niet voor systeembouw te kiezen.
Volgende week wordt ons huis opgeleverd (helft van dubbel, prijzen voor 1 helft).
Kosten architect: € 0,00 (met schets naar aannemer)
Constructeur: € 200,00 (via bekende / oud klasgenoot)
Toetsing bouwbesluit + daglicht + ventilatie: € 287,50 (Ulehake goedkoopste na 3 offertes). Dit zou je ook zelf kunnen doen, maar ik had er even geen zin in.
Sondering: € 170,00
Verder gewoon de notariskosten, legeskosten, aanneemsom, Woningborg (0,48 % aanneemsom, dus is een paar honderd) en natuurlijk inrichting en tuin.
Meerwerk is ook mooi binnen de perken gebleven: nog geen € 1.000 (grondverbetering, met opzet buiten aanneemsom gelaten)
Afgelopen januari de grond gekocht, vergunning eind juli. Direct na de bouwvakantie gestart met bouwen. Oplevering dus volgende week. 4 maanden dus (we hadden ook wel heel mooi weer)!
Ik wilde daarom in toilet + badkamer een sierlijst ('architraaf') aanbrengen. Volgens mijn broertje is dit hoogst ongebruikelijk en daarom af te raden. Hij zei dat er vaak een speer wordt aangebracht waar tegenaan betegeld wordt. Dit lijkt mij er niet fraai uitzien, omdat de tegels dan naar voren komen ten opzichte van kozijn. Experts hier aanwezig, eventueel met details?