Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 803.012 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tnx voor de feedback!
Situering van de woning is voor panelen op het dak is niet heel mooi/gunstig. Dus ik leg ze dan waarschijnlijk op het schuurtje. Maar loze leidingen kunnen inderdaad nooit kwaad.

Wat betreft garage is eigenlijk een soort bijkeuken. Er past een auto in. Uitstappen is mogelijk maar inderdaad niet heel ruim. De buren doen de garage breder, maar die komen in de 'problemen' met hun buren. De kavels lopen namelijk breder weg naar achteren (straat loopt rond), waardoor het vooraan dus (te) smal is. En ik wil wel makkelijk achterom kunnen fietsen.

Ik heb me vorige week een ongeluk lopen zoeken hoe je die dingen noemt. Maar dat heet dus een 'speaker terminal' :+ Eigenlijk zoek ik iets wat aansluit bij de wandcontactdozen. zoiets dus.
Ik ga er even mee aan de slag. We weten nog niet heel goed hoe we audio willen doen, er gaat natuurlijk steeds meer draadloos. Maar ik wil ook weer niet m'n iPhone in een dock zetten, of batterij leeg laten slurpen door streaming. Zo'n terminal is misschien wel een goed idee, dan kan alles er op aangesloten worden.

En deze dingen komen trouwens ook net op tijd naar NL *O*
reviews: Domme apparaten worden slimmer - Nest komt naar Nederland

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 08-09-2014 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 11:03
Bij ons is de garage ook groot genoeg voor een auto doch slechts 3 meter breed ... maar goed, er staat toch nooit een auto in.

Die meter gaf ik liever aan extra woonruimte dan aan een kamertje voor de auto - die kan perfect buiten staan.

Indien mogelijk kan je later nog een carport voorzien, is eigenlijk het beste voor een wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Cheesy schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:06:

Ik heb me vorige week een ongeluk lopen zoeken hoe je die dingen noemt. Maar dat heet dus een 'speaker terminal' :+ Eigenlijk zoek ik iets wat aansluit bij de wandcontactdozen. zoiets dus.
Wat ik zelf heb gedaan.....
Een buizensysteem (bijvoorbeeld 40-50mm rioolpijp) leggen in je betonvloer en op verschillende plaatsen boven de vloer komen. Hoef je alleen maar je kabel daar op te pakken waar je je luidspreker wilt plaatsen.
Zo kan ik op 3 verschillende plaatsen in de kamer mijn installatie zetten en aansluiten zonder dat er ergens bekabeling over de vloer loopt. Het enigste wat ik in de muur heb gezet is netwerk bekabeling en stopcontact (op die 3 plaatsen).

En waarom dan niet op die plaatsen aansluitingen in de muur?
Nou mijn kabel is gewoon te dik/stug om door een 3/4" pijp te voeren en ik had er zeker het geld niet voor over om zo veel meter te kopen (het is niet een standaard kabeltje maar een die is gesmeed door elven bij maanlicht ;) )

Maar dan komen we dus deels op personelijke smaak en wat je er voor wilt betalen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:55
Vrijwel alle electronicafabrikanten van schakelmateriaal verkopen die terminals. Anders kan je altijd nog op zoek gaan naar zogenaamde vloerpotten waar het draad uit de vloer komt via een luikje. Daar passen die dikke elvenkabels ook nog doorheen. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mag je hier ook om opmerkingen/kritiek op plattegronden vragen? Een bouwvakvriend van me vind onze indeling niks. Wij zien het probleem niet.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/BeganeGrondCapture.PNG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/VerdiepingCapture.PNG

Links is de weg. We zitten aan de achterkant al 20cm over het bouwvlak heen, dus echt groter kan het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 09-09-2014 12:54 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Beneden zie ik ook weinig problemen.
Zou misschien de keuken groter maken, kookeiland ofzo..
En de deur naar een berging zou ik persoonlijk in de gang willen hebben en niet naar de woonkamer.

Boven maar 2 slaapkamers, beetje krap. Zou er toch 3 proberen te realiseren.
Wat is trouwens de ruimte tussen slaapkamer 2 en de badkamer? (ik vermoed een inloop doche?)
Verder zou ik boven het toilet gewoon in de badkamer zetten, en zodoende wat meer ruimte op de overloop te creëren.
Zo heb je gelijk ruimte om slaapkamer 1 evt op te delen in 2 kamers en dus uit te laten komen op de overloop.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 09-09-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik kan wel een paar dingen opnoemen. ;)
Hint, kijk in mijn profiel. :p
  • Entree is vrij rommelig door allerlei sprongen meterkast > toilet > kastenwand.
  • Keuken is beperkt tot één indeling. Keukendeur is eerder een sta-in-de-weg.
  • Weinig varianten mogelijk in woonkamerindeling.
  • Twee slaapkamers is erg beperkend voor de resell waarde. Mensen zoeken altijd minimaal 3 slaapkamers, zeker in geval van vrijstaand.
  • Badkamer is enorm, totaal uit proportie met de rest van de woning. CV/MV zou ik combineren met wasmachine/droger en toegankelijk maken zonder door je badkamer heen te moeten. Je ziet aan de plaatsing van bad en wastafels al dat je gewoon niet weet wat je moet met zoveel ruimte.
Suggesties:
  • Halentree zo vierkant mogelijk
  • Keukendeur eruit
  • Douchecel bij slk2 trekken.
  • Slk 1 kleiner
  • Badkamer kleiner.
Je mag vrijwel altijd vergunningsvrij uitbreiden aan de achterkant na oplevering, daar kan je je woning ook op prepareren qua draagconstructie, ook al zit je nu op de grens van het bouwvlak.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 09-09-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie nu ook een toekomstige garage, een interne doorgang naar huis is misschien wenselijk, nu zou je midden in de woonkamer uit komen.
Probeer evt met de hal te schuiven, zodat je garage en entree mooi kunt combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

zonoskar schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:52:
Mag je hier ook om opmerkingen/kritiek op plattegronden vragen? Een bouwvakvriend van me vind onze indeling niks. Wij zien het probleem niet.

[afbeelding]

[afbeelding]

Links is de weg. We zitten aan de achterkant al 20cm over het bouwvlak heen, dus echt groter kan het niet.
Als je al 20 cm over het bouwvlak zit komt hij niet door de toets, en praat je gelijk over een afwijking (binnen- buitenplan). Veel gemeenten zo'n daar niet happig op bij nieuwbouw.

Als dit alle woonlagen zijn (zie ik daar nog een trap naar de zolder), dan vindt ik persoonlijk de badkamer over bemeten.
Señor Sjon schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:27:
Vrijwel alle electronicafabrikanten van schakelmateriaal verkopen die terminals. Anders kan je altijd nog op zoek gaan naar zogenaamde vloerpotten waar het draad uit de vloer komt via een luikje. Daar passen die dikke elvenkabels ook nog doorheen. :+
Ja, maar ik had al mijn geld al verbrast aan die elven kabels, vloerpotten zijn ook niet goedkoop >:)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als het goed is, is het plan al door de toets, maar moet er nog een handtekening op. Gemeentes staan vaak een overschrijding van 10% wel toe. We zijn ook al iets hoger gaan zitten, wat dat is het grootste probleem voor de boven verdieping. Het is een lessenaarsdak, dus de kant van de 'H' is laag, 'F' is hoog, je ziet de stippellijn staan van de 2.6m (tussen 'G' en 'H'). En het dak mag echt niet hoger, volgens mij was het de bedoeling van de gemeente om er een bungalow van te maken, maar dat willen wij weer niet :) We willen ook nog een beetje tuin overhouden (perceel is 355 m2) De badkamer is zo groot omdat de gemeente problemen kan maken met kamers die voor het grootste gedeelte <2.6m hoog zijn. De bovenverdieping wordt waarschijnlijk toch anders, maar we hebben dit laten tekenen voornamelijk voor de gemeente. De inloopdouche komt bij de kamer ernaast en de grote slaapkamer wordt in 2 stukken gehakt (ooit, mocht dit noodzakelijk zijn ivm kinderen).

Ik zit alleen erg in m'n maag met de CV en ventilatie unit. Eigenlijk wil ik die niet boven hebben, maar in de garage. Maar geld voor een garage is er even niet. Een tijdelijk hok voor de CV zou misschien kunnen. Of we maken een soort van zoldertje boven de hoge slaapkamer naast de badkamer en plaatsen de apparatuur daar. Maar toegankelijkheid is dan misschien een probleem.
Señor Sjon schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:13:
• Keuken is beperkt tot één indeling. Keukendeur is eerder een sta-in-de-weg.
Hoeveel keukenindelingen wil je hebben dan? Dat ding zet je en dan staat ie er 30 jaar lijkt me. De deur moet toegang geven tot de kruidentuin. Deze is nl. op het zuiden gesitueerd.

Goede feedback :)

2 eisen: We we willen geen WC in de badkamer. En ook geen kookeiland.

[ Voor 21% gewijzigd door zonoskar op 09-09-2014 13:38 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58

vhal

ಠ_ಠ

Slaapkamer 1 is ook erg groot. Bijna 4 x 7 meter voor een ruimte waar je alleen maar in slaapt? Met gemak kan je de ruimte door tweeen delen om een extra slaapkamer te creeren.

Inloopdouche is mooi maar ik zou hem skippen en de ruimte teruggeven aan slaapkamer 2 die je dan ook vergroot. Er is tenslotte ruimte genoeg voor een inloopdouche in de bestaande badkamer.

De deur van de berging zou ik elders positioneren, de deur is net zo breed als de ruimte waardoor je maar moeilijk stellingkasten kan plaatsen.

CV/MV zou ik elders plaatsen. Een deur in een badkamer naar een tech.ruimte lijkt mij niet iets wat wenselijk is. Bij het onderhoud kan je je badkamer niet gebruiken omdat er een monteur bezig is.

Opstelling keuken is beperkt, zou eerder kiezen voor iets met een kookeiland. De inpandige kasten wellicht skippen? Keukendeur voegt weinig toe. Misschien is een erker iets voor die plek?

Waar is je tweede woonlaag ?

edit:

toilet betrekken bij de badkamer en van die ruimte je CV/MVhok maken

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 09-09-2014 13:35 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
zonoskar schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:31:
Als het goed is, is het plan al door de toets, maar moet er nog een handtekening op. Gemeentes staan vaak een overschrijding van 10% wel toe. We zijn ook al iets hoger gaan zitten, wat dat is het grootste probleem voor de boven verdieping. Het is een lessenaarsdak, dus de kant van de 'H' is laag, 'F' is hoog, je ziet de stippellijn staan van de 2.6m (tussen 'G' en 'H'). En het dak mag echt niet hoger, volgens mij was het de bedoeling van de gemeente om er een bungalow van te maken, maar dat willen wij weer niet :) We willen ook nog een beetje tuin overhouden (perceel is 355 m2) De badkamer is zo groot omdat de gemeente problemen kan maken met kamers die voor het grootste gedeelte <2.6m hoog zijn. De bovenverdieping wordt waarschijnlijk toch anders, maar we hebben dit laten tekenen voornamelijk voor de gemeente. De inloopdouche komt bij de kamer ernaast en de grote slaapkamer wordt in 2 stukken gehakt (ooit, mocht dit noodzakelijk zijn ivm kinderen).
Hoe hoog is het laagste punt? Je hebt te maken met de regeling rond verblijfsgebieden, die moeten een minimaal percentage van de gebruiksoppervlakte zijn en hebben een hoogte van minimaal 2.6 meter en een breedte van minimaal 1.80 (uit mijn hoofd).
Ik zit alleen erg in m'n maag met de CV en ventilatie unit. Eigenlijk wil ik die niet boven hebben, maar in de garage. Maar geld voor een garage is er even niet. Een tijdelijk hok voor de CV zou misschien kunnen. Of we maken een soort van zoldertje boven de hoge slaapkamer naast de badkamer en plaatsen de apparatuur daar. Maar toegankelijkheid is dan misschien een probleem.
Tijdelijk hokje is alleen maar zonde van het geld en je leidingverloop wordt ook licht dramatisch als ik het zo zie. Waar zou de garage komen? En ik zou adviseren de kamers van de bouw uit al in te delen, je hebt zelf weinig aan zo'n balzaal, maar een losse kastenkamer of computerkamer is wel relaxt
[...]

Hoeveel keukenindelingen wil je hebben dan? Dat ding zet je en dan staat ie er 30 jaar lijkt me. De deur moet toegang geven tot de kruidentuin. Deze is nl. op het zuiden gesitueerd.

Goede feedback :)

2 eisen: We we willen geen WC in de badkamer. En ook geen kookeiland.
Ik zou de deur maken in de pui aan de andere kant van de eettafel, dan kan je altijd nog de keuken de hoek omzetten. En vergis je niet, een keuken staat vaak maar ~15 jaar en na 15 jaar wil je vaak wel wat nieuws of anders. Een schiereiland helpt wel om de inkijk in je keuken te verminderen. Daar kan je ook gewoon een eetbarretje van maken.

Als je geen hele garage kan betalen, probeer dan in ieder geval de heipalen (indien noodzakelijk) de grond in te hebben. Zelfde voor een eventuele uitbouw. Een paar extra palen kosten de wereld niet (op een heel huis that is) en je voorkomt ellende in de toekomst. Laat ze digitaal inmeten door de aannemer en als CAD-bestand aan je leveren. Dan weet je altijd waar ze staan.

Laatste tipje is kleuren en leveranciers van elementen zoals dakpan, metselsteen en voeg. Je zal niet de eerste zijn die de oorspronkelijke metselsteen van de garage niet meer terug kan vinden. Steenleveranciers hebben namelijk een paar 1.000 varianten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het laagste punt is 2.0m (binnenkant) De garage zou komen waar de stippellijnen staan :) op het bovenste plaatje. De plaatsing van de deur ga ik overwegen, lijkt me een goede optie om die naar achteren te duwen.

Heipalen hebben we niet nodig, maar ik overweeg inderdaad al wel de fundering van de garage te regelen. Al kan die bouwvakvriend van me dat wel een keertje komen regelen :) Qua stenen hebben we niet zo'n probleem, de kant waar de garage komt worden houten rabatdelen. Alleen om de keuken komen stenen, tot aan de glazen pui (eis van de gemeente) En ik zou de garage misschien zelfs wel in red cedar hout willen, lekker contrasterend.

De indeling die ik boven voor ogen heb is 3 slaapkamers. Het CV hok weg (maar waar dan wel?), de WC op die plek. De vrijgekomen ruimte wordt extra gang en een deur. Dan de grote slaapkamer in 2en delen (vandaar de extra deur). De inloopdouche bij de kleine slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

zonoskar schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:31:
Als het goed is, is het plan al door de toets, maar moet er nog een handtekening op. Gemeentes staan vaak een overschrijding van 10% wel toe.
Dat is dus binneplan afwijking
We zijn ook al iets hoger gaan zitten, wat dat is het grootste probleem voor de boven verdieping. Het is een lessenaarsdak, dus de kant van de 'H' is laag, 'F' is hoog, je ziet de stippellijn staan van de 2.6m (tussen 'G' en 'H'). En het dak mag echt niet hoger, volgens mij was het de bedoeling van de gemeente om er een bungalow van te maken, maar dat willen wij weer niet :) We willen ook nog een beetje tuin overhouden (perceel is 355 m2)

De badkamer is zo groot omdat de gemeente problemen kan maken met kamers die voor het grootste gedeelte <2.6m hoog zijn.
? Leg uit dit wordt leuk, want ik hoor een persoonlijke voorkeur i.p.v. wetgeving
Lezen Ollie, er staat kleiner dan en dat is wel wetgeving!
Oké heb (wil) je (veel) daglicht nodig in een badkamer? Dan kun je namelijk volgens mij wel schuiven en een technische ruimte maken
De bovenverdieping wordt waarschijnlijk toch anders, maar we hebben dit laten tekenen voornamelijk voor de gemeente. De inloopdouche komt bij de kamer ernaast en de grote slaapkamer wordt in 2 stukken gehakt (ooit, mocht dit noodzakelijk zijn ivm kinderen).

Ik zou gaan voor een technische ruimte i.c.m. wasmachine/wasdroger enz. En hou gelijk wat ruimte over voor andere dingen.
Mocht je nog tijd over hebben (dat heb je niet in een bouw proces weet ik uit ervaring), een klein beetje leesvoer :)

ollie1965 in "De Duurzame Kroeg deel 2"

[ Voor 5% gewijzigd door ollie1965 op 09-09-2014 15:01 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waar zou jij de tech ruimte maken dan? Ik heb al heel wat geschoven :) Leesvoer is welkom, ga ik vanavond even bekijken.

[ Voor 26% gewijzigd door zonoskar op 09-09-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Cheesy schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 18:39:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hoeveel afstand heb je van de voorkant van de garage tot de voorgevel van de woning ?

Ik heb zelf ook een 2 onder 1 kap met een garage eraan vast, en bij mij is de afstand van voorkant garage tot voorkant gevel 5m.
Nu wil ik een carport voor de garage maken, de voorkant van de carport moet dan gelijk komen met de voorgevel van de woning.
En eigenlijk is dan 5m net te kort voor een carport vind ik zelf, je moet tenslotte toch een beetje ruimte overhouden tussen de autobumper en de garagedeur ;) .
6m was mooier geweest vind ik zelf, dan was de garage wat verder naar achteren gekomen.

Mijn huis was ook geen standaard cataloguswoning en gebouwd door een lokale aannemer, dat had ik dus makkelijk kunnen meenemen in de bouw. 8)7 , maarja toen niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59
Je weet dat die NEST dingen niet moduleren he. Dus voor een beetje moderne ketel is de nest dus totaal waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
bluemoon23 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 17:03:
[...]

Hoeveel afstand heb je van de voorkant van de garage tot de voorgevel van de woning ?
Bijna 7 meter, dus een eventuele carport moet lukken.

BG-vloer ligt er trouwens in, dus qua casco valt er niet (veel) meer te wijzigen ;)
cvs79 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 17:07:
[...]

Je weet dat die NEST dingen niet moduleren he. Dus voor een beetje moderne ketel is de nest dus totaal waardeloos.
Ja dat weet ik. Dat vind ik het enige en grootste nadeel.
Alhoewel ik ook weer gelezen heb dat juist het OpenTherm protocol een middenweg is om domme apparaten 'slimmer' te maken.
Een ander vermeldde dat het energieverbruik met z'n Nest gelijk bleef. Het werd echter wel aangenamer door het gemak.

Zou de Nest door een update nog modulerend gemaakt kunnen worden, of is dat sowieso uitgesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 09-09-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

zonoskar schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 15:10:
Waar zou jij de tech ruimte maken dan? Ik heb al heel wat geschoven :) Leesvoer is welkom, ga ik vanavond even bekijken.
1 Douche in de badkamer plaatsen
2 WC naar achteren (heb je gelijk ruimte voor een tweede deur voor 2 slaapkamers i.p.v. 1 hele grote) ik weet even niet of je dan nog aan het bouwbesluit voldoet (minimaal aantal M2, en hoogte enz)
3 MV, CV, op plaats van de douche en hiervoor de wasmachine en droger, heb je nog ruimte over om te spelen met de deur naar de badkamer en slaapkamer (nog bredere deur is beter levensbestendig).

Ik zit nog wel met de tekening in mijn maag en de zak en stijgleidingen.
In de huidige tekening zie ik niet de afvoer voor de WC terug komen op de begane grond. Of het moeten de stippellijntjes zijn in het midden van de woonkamer. Maar wat moeten die stippellijntjes dan in slaapkamer 1?

Over toekomstig uitbreiden zoals Senor Sjon aangeeft.
Het klopt uitbreiden mag altijd, en het is meer dan alleen een goede raad om toekomstige gewenste uitbreidingen nu al voor te bereiden door een fundering direct aan te laten leggen.
Het prijs voordeel is niet het enige, achteraf uitbreiden is soms niet mogelijk of een factor 2 zo duur.
2 losse funderingen geeft eerder "problemen" dan 1 fundering.

Waar je echter wel op moet letten is je gewenste uitbreiding mogelijk binnen het bestemmingsplan?
Soms mag je uitbreiden maar mag je niet
- boven een bepaald aantal M3 uit komen
- bebouwingspercentage mag niet boven X procent van het aantal M2 van het perceel
- soms mag de uitbreiding aan de achterzijde niet tot de goothoogte (ja dat is een moeilijke term bij een lessenaarsdak maar dat is jouw laagste punt van je dak ), maar bedenk dan dat men eigenlijk alleen de begane grond wilt laten uitbreiden.

Overigens is een lessenaar dak wel een hele moeilijke in deze je zit met die 2M vanaf de vloer op de eerste verdieping. Voor het verdelen van de grote slaap kamer moet je dus de deur meer naar de trap brengen (mogelijk met een V opstelling van de 2 deuren), Je kunt dan de slaapkamer aan de kant van de WC groter maken (om aan de minimale aantal M2 te komen) en in de kleine slaapkamer mogelijk een vide bouwen (bed) omdat de hoogte daar waarschijnlijk behoorlijk zal zijn (gezien de referentielijn van 2,6M gok ik op + 4M als het 1 rechte lijn is).

De opmerking van een garage en mogelijk carport hiervoor.
Let op, een carport wordt niet altijd toegestaan voor de gevel rooilijn.

Lees je bestemmingplan dus heel goed voordat je later (als je wilt uitbreiden) begint te vloeken.
Haal er desnoods een deskundig persoon bij, uit eerste hand kan ik vertellen dat heel architecten NIET deskundig zijn.
Hoe vaak ik niet tijdens het eten hoor dat er weer een tekening is afgekeurd omdat de architect (zelfs na uitleg) nog steeds door bouwvlakken en hoogten is heen gegaan.....

TIP: bestemmingsplannen moeten regelmatig aangepast worden, vraag na wanneer jouw gebied weer aan de beurt is en overleg om je wensen te laten opnemen in de volgende revisie. Als je wensen niet te wilt zijn willen de meeste wel meedenken/schrijven om je te helpen. Dan alleen maar hopen dat ten tijde van inzage er niet een zienswijze wordt ingediend.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Cheesy schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:10:
[...]

Bijna 7 meter, dus een eventuele carport moet lukken.

BG-vloer ligt er trouwens in, dus qua casco valt er niet (veel) meer te wijzigen ;)

[...]
Ja dat weet ik. Dat vind ik het enige en grootste nadeel.
Alhoewel ik ook weer gelezen heb dat juist het OpenTherm protocol een middenweg is om domme apparaten 'slimmer' te maken.
Een ander vermeldde dat het energieverbruik met z'n Nest gelijk bleef. Het werd echter wel aangenamer door het gemak.

Zou de Nest door een update nog modulerend gemaakt kunnen worden, of is dat sowieso uitgesloten?
Ik zie het voordeel van zo'n slimme thermostaat niet echt, zeker niet met een huis dat goed geisoleerd is en met 3 scheten en een straaltje zonlicht opwarmt.

Verder, in een goed geisoleerd huis met fatsoenlijke specs voor je radiatoren of vloerverwarming, zal een modulerende thermostaat amper besparen. Je capt gewoon de temperatuur op de ketel op max 45 graden, aan/uit thermostaat erop en dat ding zal echt niet minder zuinig stoken dan met een modulerende thermostaat. Daarnaast zijn er ook gigantische verschillen in modulerende thermostaten, Honeywell is de standaard, maar persoonlijk vind ik de Remeha iSense (ook geproduceerd door Honeywell) een stuk beter werken, ook op ketels die niet van Remeha zijn.

• Cheesy
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 23:16:
[...]

Ik zie het voordeel van zo'n slimme thermostaat niet echt, zeker niet met een huis dat goed geisoleerd is en met 3 scheten en een straaltje zonlicht opwarmt.

Verder, in een goed geisoleerd huis met fatsoenlijke specs voor je radiatoren of vloerverwarming, zal een modulerende thermostaat amper besparen. Je capt gewoon de temperatuur op de ketel op max 45 graden, aan/uit thermostaat erop en dat ding zal echt niet minder zuinig stoken dan met een modulerende thermostaat. Daarnaast zijn er ook gigantische verschillen in modulerende thermostaten, Honeywell is de standaard, maar persoonlijk vind ik de Remeha iSense (ook geproduceerd door Honeywell) een stuk beter werken, ook op ketels die niet van Remeha zijn.
Kan ik in meekomen ja. Gaat me in eerste instantie ook niet om het besparen, maar meer om het comfort dat het geeft (of zou moeten geven). Zelflerend, auto-away, besturing via app, et cetera. Eigenlijk hoef je na 1-2 weken nooit meer naar dat ding te grijpen. En hij ziet er nog 's goed uit ook. Eigenlijk alle andere thermostaten niet.
Anyway, dit zijn niet van die beslissingen waar je lang over na moet denken. Gewoon kopen wat je leuk vindt, en als 'ie niet bevalt komt 'ie op marktplaats ofzo 8)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ollie1965 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:23:
1 Douche in de badkamer plaatsen
2 WC naar achteren (heb je gelijk ruimte voor een tweede deur voor 2 slaapkamers i.p.v. 1 hele grote) ik weet even niet of je dan nog aan het bouwbesluit voldoet (minimaal aantal M2, en hoogte enz)
3 MV, CV, op plaats van de douche en hiervoor de wasmachine en droger, heb je nog ruimte over om te spelen met de deur naar de badkamer en slaapkamer (nog bredere deur is beter levensbestendig).
1 en 2 was ik al van plan. 3 is een goede optie, maar ik vind die ruimte dan wel groot, maar heel smal (2.5x1m). De wasmachine kun je eigenlijk alleen fatsoenlijk aan het eind kwijt en de CV en ventilatie tegen de lange muur, anders wordt het heel krap met maar 1m breed.

Ik denk dat er gewoon een vliering komt in de slaapkamer 2 en dat we daar de CV en ventilatie maken. Het wordt daar toch wel hoog genoeg. De wasmachine moet dan maar even op de kleine slaapkamer die ontstaat als de grote slaapkamer in 2 gesplitst wordt. Kan daar later mooi een wasbak hangen en later de wasmachine naar de garage.

Het bestemmingsplan ken ik inmiddels uit m'n hoofd en ben op de hoogte wat wel en niet mag :) Carpoort idd niet voor de voorgevel en max 3m hoog.

• ollie1965

ollie1965

zonoskar schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:33:
[...]

1 en 2 was ik al van plan. 3 is een goede optie, maar ik vind die ruimte dan wel groot, maar heel smal (2.5x1m). De wasmachine kun je eigenlijk alleen fatsoenlijk aan het eind kwijt en de CV en ventilatie tegen de lange muur, anders wordt het heel krap met maar 1m breed.
ik zat te denken aan de lengte van de nieuwe ruimte (de oude douche) korter te houden, en CV en MV tegen buitenmuur en de 2 machines ervoor. Droger valt er makkelijk van af te tillen en je kunt vervolgens bij CV en MV. Door de lengte korter te houden heb je dus meer mogelijkheden om je deur naar bad- slaapkamer breder te maken.
Ik denk dat er gewoon een vliering komt in de slaapkamer 2 en dat we daar de CV en ventilatie maken. Het wordt daar toch wel hoog genoeg. De wasmachine moet dan maar even op de kleine slaapkamer die ontstaat als de grote slaapkamer in 2 gesplitst wordt. Kan daar later mooi een wasbak hangen en later de wasmachine naar de garage.
Is dat nou echt 4 M hoog aan de hoogste kant?
Want dan zou ik er ook niet over twijfelen om die dingen te doen die je nu aangeeft.
Het bestemmingsplan ken ik inmiddels uit m'n hoofd en ben op de hoogte wat wel en niet mag :) Carpoort idd niet voor de voorgevel en max 3m hoog.
En je hebt het helemaal op papier staan?
Vele struikelen namelijk over lezen en interpreteren en een tekening daadwerkelijk maken in de situatie die men wilt hebben (je leest soms namelijk wat je wilt lezen :) )

Dit , hierom en hierom

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Carports mogen vergunningvrij gebouwd worden, mits 1 meter achter de voorgevel en (nu nog) max 30m2 groot. Je kan de woning eventueel nog 2,5 meter uitbouwen op de begane grond en dit al bij je aanvraag om omgevingsvergunning aanmerken als "vergunningvrij". Dat mag de gemeente dan niet meenemen in de beoordeling. Die regelgeving over vergunningvrij bouwen (Bor) gaat 1 november wijzigen en dan mag je afhankelijk van je perceelsgrootte 50% of maximaal 150m2 aan bijbehorende bouwwerken hebben. Dat zijn dus aanbouwen, uitbouwen, carports enz. Je hebt dus dan ineens veel meer mogelijkheden dan het bestemmingsplan toe staat. Vergunningvrij bouwen gaat VOOR het bestemmingsplan. Dus al zegt het BP dat je niets mag bouwen, dan mag het lekker toch.

Verblijfsruimtes (je slaap/woonkamer en keuken) moeten minimaal 5m2 groot zijn met een vrije hoogte van 2,6 meter. Alles wat ze groter zijn is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk volgens het Bouwbesluit. Let er wel op dat het percentage aan verblijfsgebied/gebruiksgebied ten minste 55% van je gebruiksoppervlakte is. (dat haal je al vrij snel).

Je badkamer is erg riant wat mij betreft. Dat zou ik ook wat kleiner maken. Let bij het plaatsen van een CV enz op je vliering boven slaapkamer 2 dat je goede geluidsisolatie gebruikt. Niets zo irritant als je daar wil slapen en je hoort steeds je installaties.

Als je nog vragen heb over de regelgeving mag je bij mij aankloppen, ik ben docent Bouwbesluit (misschien ook wel bij senior Señor Sjon, die weet ook hoe het werk).

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 11-09-2014 14:24 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ollie1965 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:35:
ik zat te denken aan de lengte van de nieuwe ruimte (de oude douche) korter te houden, en CV en MV tegen buitenmuur en de 2 machines ervoor. Droger valt er makkelijk van af te tillen en je kunt vervolgens bij CV en MV.
Hmm, mijn droger is 52 Kg :)
Is dat nou echt 4 M hoog aan de hoogste kant?
Want dan zou ik er ook niet over twijfelen om die dingen te doen die je nu aangeeft.
Ja, het puntje is zelfs bijna 5m hoog vanaf de verdiepingsvloer (het huis is 8.1m hoog).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/DoorsnedeCapture.PNG

• Señor Sjon
Senior? :N

Ik ben projectontwikkelaar, dus heb ook wel verstand van huizen. :)

Wellicht voor de volledigheid.
Gebruiksoppervlakte is alles wat minimaal een vrije hoogte heeft van 1,5 meter. In jouw geval niet relevant (hoewel je een vliering op 2 meter die 1.8 meter vrije hoogte dus tot het GBO hoort te rekenen. Vides/trapgaten >4m² vallen hierbuiten).

Overigens, je vloeren buigen iets door, dus formeel haal je dan de 2,6 meter vrije hoogte niet als die maat precies 2,6 is. Iets zegt mij dat je nog een plafond onder de balken gaat maken. ;)

Ik zou in het hoge deel een bergvliering maken, daar heb je veel plezier van.

Waarom heb je 2 verschillende nokhoogtes in hetzelfde dak eigenlijk?

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik zou iig gek worden van dat kleine overloopje. Je hebt amper ruimte om om de naar buiten draaiende deuren heen te lopen. Wc toch bij badkamer op, douche kleiner met technische ruimte op kopse kant en daardoor de overloop groter en vierkanter.

En als het toch moet de wc waar die nu zit maar een kwartslag draaien en op de plek van de technische ruimte zodat je wc ruimte bij op de overloop komt. Netto vrije hoogte voor wc is geen 2,6 meter dus die mag daar wel zitten als ik het zo snel even bekijk.

Als de bouwkundigen zich toch gaan melden. Kaasplank, bouwkundig tekenaar van woningen, kantoren en bedrijfshallen. Aangenaam :P

[ Voor 47% gewijzigd door Kaasplank op 11-09-2014 14:21 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Señor Sjon schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:18:
Senior? :N
Volgens mij is zijn maaiveld achter iets lager dan voor. De ene kant is ten opzichte van mv, de andere t.o.v. peil (dat waarschijnlijk iets +mv is)

[ Voor 14% gewijzigd door PaT op 11-09-2014 14:23 ]

• ollie1965

ollie1965

PaT schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:00:
Carports mogen vergunningvrij gebouwd worden, mits 1 meter achter de voorgevel en (nu nog) max 30m2 groot. Je kan de woning eventueel nog 2,5 meter uitbouwen op de begane grond en dit al bij je aanvraag om omgevingsvergunning aanmerken als "vergunningvrij". Dat mag de gemeente dan niet meenemen in de beoordeling. Die regelgeving over vergunningvrij bouwen (Bor) gaat 1 november wijzigen en dan mag je afhankelijk van je perceelsgrootte 50% of maximaal 150m2 aan bijbehorende bouwwerken hebben. Dat zijn dus aanbouwen, uitbouwen, carports enz. Je hebt dus dan ineens veel meer mogelijkheden dan het bestemmingsplan toe staat. Vergunningvrij bouwen gaat VOOR het bestemmingsplan. Dus al zegt het BP dat je niets mag bouwen, dan mag het lekker toch.
Aha, dan ben je nu ook zeker aan het adviseren om die mantelzorg/kangaroe woning +80M2 na 1 november te plaatsen :+

Dit , hierom en hierom

• Señor Sjon
Ah ik zie het nu. Peilmaten vanaf maaiveld... moet niet gekker worden.

• Kaasplank
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:25:
Ah ik zie het nu. Peilmaten vanaf maaiveld... moet niet gekker worden.
*ril*

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ollie1965 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:24:
[...]

Aha, dan ben je nu ook zeker aan het adviseren om die mantelzorg/kangaroe woning +80M2 na 1 november te plaatsen :+
:+ Dat vind ik zulke bezopen regelgeving.... mag je die dan weer gaan afbreken als de mantelzorg niet meer nodig is??? Dat gaat echt niet gebeuren!

• Señor Sjon
Inderdaad. Soort bewegend doelwit waar je je huis op baseert.

Zijn deze tekeningen goedgekeurd overigens? Je hebt nog een issue met geluid tussen woonkamer en slaapkamer en de genoemde vrije hoogte haal je ook niet als er nog een plafond onderdoor gaat.

Wordt het niet eens tijd voor een bouwkundigen topic op GoT? We hebben al de modcrew geïnfiltreerd. :+ >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 11-09-2014 14:39 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kaasplank schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:18:
ik zou iig gek worden van dat kleine overloopje. Je hebt amper ruimte om om de naar buiten draaiende deuren heen te lopen.
Dat is ook een van de issues die ik heb. Aan de andere kant is de overloop even groot als in het huurhuis wat we hadden en daar had ik niet meteen een probleem met al die deuren. En het is toch een beetje verloren ruimte, al geeft een grote overloop wel een luxe gevoel. Die naar buiten draaiende deuren zijn natuurlijk vrijwel altijd gesloten.
Señor Sjon schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:18:
Volgens mij is de ene maat tov het maaiveld en de andere maat tov de vloer.
Señor Sjon schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:37:
Zijn deze tekeningen goedgekeurd overigens?
Ja. Als het goed is, komt de bevestiging vandaag.

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 11-09-2014 14:40 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Uit nieuwsgierigheid... Issue met geluid? Overal zitten toch wanden/deuren. Of doel je op de constructie an sich?

• Señor Sjon
Constructie an sich. Een multiplex vloerplaat met alleen houten balken is niet genoeg en dat is (afgaande op de benodigde vrije hoogte) wel getekend. Tuurlijk staat er een lijntje onder voor gipsplaten e.d., maar dan voldoe je niet meer aan het bouwbesluit qua hoogte.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ahh, oke. Dacht ik al, maar was slecht te zien op de mobiel. Hij zal idd wat massa moeten toevoegen. Ik betwijfel echter of 'de gemeente'dit onderkent. Meesten geven weinig prioriteit aan het onderwerp 'geluid'.
Zonoskar, welke gemeente is dit?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij komt er nog een balkenlaag op die vloer aan de bovenkant, de leidingen moeten ook nog door die vloer, die komen niet onder het plafond te hangen natuurlijk. Dus de 2m op de bovenverdieping gaan we niet halen denk ik. Beetje vreemd dat dit niet op de tekening staat overigens, ook in de detail tekeningen zie ik geen details over de verdiepingsvloer. Misschien komt dat omdat we het huis casco laten opleveren.

Gemeente Reusel overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 11-09-2014 14:57 ]

• Señor Sjon
Denk het niet? Elektra gaat tussen en door de balklaag. Alleen MV/riool is te lomp. En de 2.6 aanduiding van de bovenverdieping gaat niet uit van extra vloeren op je begane grondvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het lijkt er op dat onze vergunning rond is. Ik zeg, het lijkt, want we hadden nog een bezwaarprocedure verwacht. Maar het document wat we kregen lijkt de uiteindelijke vergunning te zijn. Ik kan hem alleen nog niet terug vinden op de website. Morgen maar even bellen of ie echt onherroepelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

zonoskar schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:50:
Het lijkt er op dat onze vergunning rond is. Ik zeg, het lijkt, want we hadden nog een bezwaarprocedure verwacht. Maar het document wat we kregen lijkt de uiteindelijke vergunning te zijn. Ik kan hem alleen nog niet terug vinden op de website. Morgen maar even bellen of ie echt onherroepelijk is.
Als jij de vergunning van de gemeente krijgt, zijn de 6 weken bezwaar/beroeptermijn nu begonnen. Over 6 weken is hij dan pas onherroepelijk. Nog even met de billen bij elkaar geknepen afwachten. Mijn ervaring is dat indieners van een bezwaar/beroep wachten tot de laatste dagen van de 5e week na beschikken.

Als je gemeente een klein beetje netjes is hebben ze er een stukje over rechtsbescherming ingezet. Daar wordt uitgelegd hoe e.e.a. nu gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wel vreemd dat er een passage in staat dat de vergunning 1 dag na datum van verlenen in werking gaat (we hebben de reguliere procedure gevolgd, staat aan de andere kant van de vergunning, zie:

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-rfqCNLnUg6A/VBRuo7OwOmI/AAAAAAAABLc/4KD6338BDjs/s1600/IMG_1816.jpg

Onze vergunning stond ook in het krantje bij de vergunningen die niet ter inzage lagen en waar geen bezwaar tegen gemaakt kon worden.

/edit: Ik denk dat het inderdaad nog 6 weken duurt voordat het onherroepelijk is als ik wat op internet rond neus. Morgen maar even bellen.

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 14-09-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

zonoskar schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:07:
Wel vreemd dat er een passage in staat dat de vergunning 1 dag na datum van verlenen in werking gaat (we hebben de reguliere procedure gevolgd, staat aan de andere kant van de vergunning, zie:
Nee, dat is niet vreemd, dat is de WET!

Hij treedt in werking, maar is nog NIET onherroepelijk. Je mag dus beginnen met bouwen, maar als iemand bezwaar maakt (je besluit staat nog open voor bezwaar) en in een bezwaarprocedure wordt dat bezwaar gegrond verklaard waardoor jouw bouwplan moet worden aangepast of zelfs helemaal niet door mag gaan, dan is dat dikke pech voor jou.

Als je geen haast heb, gewoon die 6 weken even uitzingen. Weet je bijna 100% zeker dat er een bezwaar komt, dan JUIST beginnen. })

Dat klinkt gek, maar het bezwaar an sich heeft geen schorsende werking zoals ze dat noemen. Je mag dan gewoon door gaan met bouwen. Door in zo'n situatie gewoon wat grond te verzetten en vooral veel bouwhekken enz neer te zetten zodat 'het bouwproces' er heel intimiderend uit ziet (maar verder niet teveel kosten maken) kan je een zogenaamde voorlopige voorziening (VoVo) uitlokken. Die VoVo heeft namelijk wel een schorsende werking en dan doet de rechtbank vrij snel uitspraak. (meestal binnen een week of twee).

Hopelijk heb je hier iets aan.
Onze vergunning stond ook in het krantje bij de vergunningen die niet ter inzage lagen en waar geen bezwaar tegen gemaakt kon worden.
Dit kan niet kloppen. Ja, hij gaat niet ter inzage, want dat hoeft niet bij een reguliere voorbereidingsprocedure, maar je kan WEL bezwaar maken (geen beroep, dat komt pas later).

PS,
mooi dat je een 'copyright Zonoskar' in je foto zet, maar je weet dat je beschikking openbaar is en dat Jan en allemaal die zo op kan vragen bij de gemeente?

[ Voor 15% gewijzigd door PaT op 15-09-2014 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, de wet, hmm. Helaas kunnen we niet beginnen met bouwen, de bank wil eerste een onherroepelijke vergunning zien voordat we de grond kunnen kopen. Er was geen bezwaar tegen de wijziging van het bestemmingsplan (die was nodig omdat het stuk grond voorheen nog een tuin van de verkoper was), dus we verwachten ook geen bezwaar tegen onze plannen. Maar je weet nooit.

Die copyright komt er standaard onder te staan als ik export vanuit lightroom. Sorry.

/edit: Niet onherroepelijk dus, pas over 6 weken.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 15-09-2014 14:03 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand ervaring met een houten verdiepings vloer uit balken? Onze vloer wordt opgebouwd uit balken met daarop grenen schijnen, balken van 90mm en daarop osb plaat. Tussen de 90mm balken kunnen we isolatie doen. Heeft dat zijn? En dan vooral voor geluid?

• Señor Sjon
Heb je een detailtekening? Op je bouwaanvraagstukken was de vloer niet zo dik.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Klinkt eerlijk gezegd of je een mooie klankkast gaat bouwen met zo'n vloeropbouw. Isolatie kan dat deels wel opheffen, maar waarom zo'n dubbele constructie?

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Isoleren aan de bovenkant doe je over het algemeen alleen als het aan de onderkant niet mogelijk is. Wat voor soort geluid wil hiermee voorkomen? Voor contactgeluid zou namelijk de 2e vloer geheel geisoleerd (zwevend) van de 1e vloer moeten liggen.

Overigens lees ik in je eerder post iets over leidingen over de vloer. Voor een houten vloer heb ik dit zelf nog nooit gezien. Je hebt over het algemeen genoeg ruimte tussen de balken en de tengels van je plafond. Ik lees van je tekening namelijk af dat er een plafond komt op +2600.

[ Voor 37% gewijzigd door realsoft op 18-09-2014 22:33 . Reden: Aanvulling ]

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
realsoft schreef op donderdag 18 september 2014 @ 22:14:
Isoleren aan de bovenkant doe je over het algemeen als het aan de onderkant niet mogelijk is. Wat voor soort geluid wil hiermee voorkomen? Voor contactgeluid zou namelijk de 2e vloer geheel geisoleerd (zwevend) van de 1e vloer moeten liggen.
Mijn vloer is ook van hout, maar omdat er dik taptijt en een goede ondervloer ligt hoor je weinig. In de woonkamer ligt hardhout en in de kelder kan je veel horen, zelfs met een geisoleerde dubbele vloer.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Señor Sjon schreef op donderdag 18 september 2014 @ 21:04:
Heb je een detailtekening? Op je bouwaanvraagstukken was de vloer niet zo dik.
Misschien was het de schaal. Hier is een detail:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/VerdiepingsVloer.png

Je hebt dus (van onder naar boven) een laag draagbalken die vanuit de beganegrond in het zicht liggen, daarop een laag schrijnlogs die dus het plafond van de beganegrond vormen. Daarop een laag balken van 89mm en OSB erop, dit is de verdiepingsvloer. Die 89mm is voor de leidingen. Ik wil op de OSB nog van die groene ondervloer en daarop 12mm gipsplaat of iets dergelijks maken zodat de vloer wat massa heeft en vrij ligt van de muren. Als vloer nemen we vooralsnog even 3mm vinyl.

Voor contact geluid hoef ik geen isolatie te maken in die 90mm laag, alle balken zijn aan elkaar vast gemaakt. Om wat massa te creëren hoeft die isolatie ook niet, het is niet zwaar. Het levert ons ca 1200 euro op als we de isolatie weglaten. De bouwer zei dat het wel kon, maar voordat ik straks met een gehorig huis zit wou ik nog wel even een 2nd opinion :)

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 18-09-2014 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Massa houdt contactgeluid tegen, ontkoppeling de hogere tonen. Isoleren dus altijd doen. Volgende stap kan een zwevend gemonteerd plafond zijn. Ga je hier overigens nog een plafond onderzetten? Constructie ziet er wel relatief kostbaar (en blokhut... ;)) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voordeel van die isolatie is wel dat je de warmte beneden houdt. Als jij in een dikke winter beneden opstookt gaat je bovenverdieping niet zo hard mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Señor Sjon schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 09:04:
Massa houdt contactgeluid tegen, ontkoppeling de hogere tonen. Isoleren dus altijd doen. Volgende stap kan een zwevend gemonteerd plafond zijn. Ga je hier overigens nog een plafond onderzetten? Constructie ziet er wel relatief kostbaar (en blokhut... ;)) uit.
Het is idd een beetje een blokhut bouwwijze. Niet de goedkoopste manier, maar wel mooi een duurzaam. Er komt alleen in de keuken een plafond onder voor de inbouwspots. Verder willen we de balken in het zicht laten en de schrijnlogs wit schilderen.

maareh, de isolatie houdt geen contactgeluid tegen omdat dit alleen tussen de balken zit (dus geen extra massa en geen ontkoppeling). Vandaar dat ik neig om het weg te laten, want als we daardoor 1500 euro besparen kunnen we die ergens anders weer investeren (beter geisoleerd dak, want dat heeft maar een Rc van 3.5, terwijl de wanden een Rc van 4.44 hebben). Als het maar 500 euro oplevert laat ik de isolatie wel aanbrengen. Maar ja, dat dak wil ik eigenlijk best beter geisoleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dak voor maar 3,5? Bijzondere EPG dan. Meestal laat de dakconstructie an sich al meer ruimte voor isolatie, dus het uitvullen van de dakcassettes in de fabriek levert veel meer op en kan zo naar Rc 5 of 6. Hierboven levert extra isolatie nauwelijks meer op.

En geïsoleerde vloeren helpen altijd, ik zou dat geld altijd investeren al is het alleen al om stemgeluid te blokkeren. Formeel moet je vloer ook tussen verblijfsruimtes voldoende geluidsgeïsoleerd zijn en zonder isolatie zie ik dat niet echt gebeuren. Het is echt heel irritant als je constant gestommel boven je hoort, bv bij kinderen die boven spelen. En natuurlijk voor de resale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Die isolatie ga je inderdaad wel willen. Beneden wordt je gek van het gestommel boven en boven wordt je gek van de herrie die van beneden komen als je wil slapen. Later baal je dat je het niet hebt gedaan en gaat het veel meer moeite en geld kosten om het alsnog te doen.

bron: Een hele jeugd op eenzelfde soort vloer zonder isolatie :P

[ Voor 11% gewijzigd door Kaasplank op 19-09-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Toch maar eens kijken wat het extra kost dan. Ook al denk ik dat een geisoleerde, vrijliggende vloer meer zal helpen dan deze isolatie tussen de balken :) Maar die vrijliggende vloer komt er zeker maar is ook makkelijker later aan te brengen. Isolatie tussen de balken niet.

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 19-09-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je die vloerisolatie wilt gebruiken voor geluidsisolatie zou ik geen hennep nemen, dit is daar niet erg goed in. Beter pak je glaswol of steenwol, dit is een stuk beter in het tegenhouden van geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 16:52
Ernemmer schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 15:01:
Als je die vloerisolatie wilt gebruiken voor geluidsisolatie zou ik geen hennep nemen, dit is daar niet erg goed in. Beter pak je glaswol of steenwol, dit is een stuk beter in het tegenhouden van geluid.
Maar het lost toch het probleem niet op. Gestommel is contact geluid. Daar doet isolatie op deze plaats niets tegen.
Als (contact-) geluidsisolatie het doel is, dan moet je kijken naar een mogelijkheid om het plafond te ontkoppelen van de 1ste verdiepingsvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe moet de begane grond vloer trouwens opgebouwd worden ivm vloerverwarming? Volgens mij hebben we nu isolatie op de grond en daarop beton, dan de verwarmingsleidingen en 8cm smeervloer. Is het niet beter om de isolatie en beton om te wisselen? Zo stook je minder massa warm.

En een houten (parket) vloer op vloerverwarming, is dat aan te raden, of ten zeerste af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:53
Die massa wil je juist warm stoken. Dit is je buffer en zorgt er mede voor dat je met zeer lage temperaturen kan stoken.

Massief hout op de vloer kan, maar daar krijg je waarschijnlijk spijt van. Ik heb er ooit ook naar gekeken bij fabrikanten die zijden dat ze het konden. Echter, je krijgt er ook een dikke handleiding bij van hoe te stoken. Hierdoor loop je het risico dat je als het echt koud is de keet niet warm krijgt, of dat je de vloer stuk stookt doordat al het vocht uit de vloer verdwijnt. De fabrikant heeft zich ondertussen ingedekt met warmtestickers waardoor hij kan zien dat de vloer te heet is geweest. Is dat het geval, dan is dat einde garantie natuurlijk. Je zal best mensen vinden waarbij het goed gaat, maar mijn advies is niet doen. Als je echt hout wilt, pas dan wandverwarming toe..

Wij zijn na alle tevredenheid gegaan voor een PVC vloer. Makkelijk schoon te maken, wordt aangezien voor echt hout en isoleert niet. Anders een stenen vloer, maar daar moet je van houden. Je hoeft deze ook niet in de was/olie of lak te zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:46
zonoskar schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:40:

En een houten (parket) vloer op vloerverwarming, is dat aan te raden, of ten zeerste af te raden?
Het is minder efficiënt omdat hout goed isoleert, maar wij zijn er erg tevreden over. De vloer heeft eerst een week in de ruimte gelegen voordat hij gelegd is. Tevens was het parket uitgewerkt (Tweemaal verhit en afgekoeld door leverancier) om te voorkomen dat de vloer teveel uit zou zetten. Dankzij de weinige temperatuurschommelingen is dit dan verder ook geen probleem.

Wel hadden we gekozen voor een (duurdere) ondervloeroptie die speciaal voor vloerverwarming gebruikt wordt.

Nu hebben wij de klassieke vloerverwarming, met de nieuwere techniek waarbij de verwarming in de cementvloer wordt gefreesd heb ik geen ervaring.

Opbouw bij ons is als volgt:

Parket
Onderlaag
Bovenkant cementvloer (totaal 10cm dik)
Leidingen vloerverwarming
Noppenvloer met isolatie
Onderkant cementvloer
Vloerisolatie (10cm)
Beton

[ Voor 10% gewijzigd door Wom op 13-10-2014 10:37 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:05
In België werkt het mss net iets anders. Onze tweede versie van de bouwaanvraag is binnen en wordt (mondeling toegezegd) goedgekeurd.
De indeling van de keuken en plaatsing van de salon ed is niet correct. De salon wordt een hoeksalon met de hoek dicht aan het venster aan de linkerkant.

Ik heb een stukje bouwgrond gekocht (368m²) en ga er nu een klein half open bebouwing zetten. Huisje met 3 slaapkamers en woonkamer/keuken gecombineerd, gemetste carport+tuinberging met pannendak in lijn met het hoofddak en een klein zoldertje boven het huis en boven de carport.
Scheiding tussen de verdiepen bestaat uit betonnen welfels, zowel tussen verdiep 1 en 2 als tussen verdiep 2 en 3.
Een beetje aan het milieu denkend maar toch vooral voor de subsidies komen er aan de achterzijde 16 zonnepanelen (4000Wp) op het dak, dit omdat de kostprijs goed is voor een 5 jaar belasting op roerend goed (die dus 5 jaar NIET betaald moet worden) en ze dus een ROI hebben van 5 jaar, de gratis energie is dan nog niet meegerekend.
Verder een waterput van 10000l om de auto te wassen en het gras te sproeien.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5597/15339443857_9301eae2d6_c1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5615/15502885826_9f64e8218f_c1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5615/15502885766_3770b54a83_c1.jpg

Nog een dik jaar en ik zou erin moeten kunnen trekken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:18

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even crosspost, omdat het hier ook wel van toepassing is:
Misschien niet helemaal op z'n plek hier, maar ik kreeg vandaag een brief van een bouwbedrijf in de bus.
Het huis naast ons is verkocht en de nieuwe eigenaren laten de woning renoveren.

In de brief stond vermeld van wanneer tot wanneer de werkzaamheden zijn, en wat de werktijden zijn. Dat ze niet helemaal kunnen voorkomen dat er overlast zal zijn, maar dat ze dat toch zoveel mogelijk willen voorkomen. En met naam/telefoonnummer voor als er wat is!

Ik vind het helemaal goud :D Zouden alle (ver)bouwers moeten doen! Dus tip voor als je bezig bent!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:43:
In België werkt het mss net iets anders.

[afbeelding]
Klopt het dat er geen meterkast getekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Cheesy schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 19:53:
[...]
Klopt het dat er geen meterkast getekend is?
In de berging/wasplaats tegen de woonkamer ?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
ollie1965 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:36:
[...]

Klopt, in de berging tegen de linker muur zouden de meters moeten komen. De CV gasketel komt dan tegen de rechtermuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:36:
[...]

Ah, oké. Ik kon niet lezen welke tekst daar staat.
Maar lijkt wel wat minder te zijn dan 310 diep. En dan nog achterwand en deuren(?)
De eisen zullen in België wellicht anders zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
De meters hoeven helemaal niet in een afgesloten kast zitten. Komen kaal op de muur en er wordt naderhand een kast rond gemaakt. Maar hoe die eruit moet zien weet ik nog niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Da's dan wat makkelijker dan 'hier' ;)
http://www.ekbouwadvies.n...terruimte/meterruimte.asp

Ons huis loopt overigens perfect. Mooi weer gehad en volgende week de kap er op :)
Dit is een fotootje van een paar weken geleden. Kozijnen kwamen toen net uit de spuitcabine.

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/Mobile%20Uploads/c8c87bc8-6a8e-4104-98d7-22ba661d1622_zps6db48e5a.jpg~original

[ Voor 22% gewijzigd door Cheesy op 13-10-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Cheesy schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:45:
Da's dan wat makkelijker dan 'hier' ;)
http://www.ekbouwadvies.n...terruimte/meterruimte.asp

Ons huis loopt overigens perfect. Mooi weer gehad en volgende week de kap er op :)
Dit is een fotootje van een paar weken geleden. Kozijnen kwamen toen net uit de spuitcabine.

[afbeelding]
Meterruimte heeft bepaalde eisen met betrekking tot de invoer van de NUTS (zie aansluitingen.nl), maar je kan buiten de invoer vrij creatief omgaan met de plaatsing. ;) Zolang je maar 3 meter binnen de entree zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik bouw in België, in Nederland hebben ze van alle rare zaken voor ons belgen :).

Er moet standaard geen bekisting rond, heb dat nu ook niet. Zekeringen en differentieel kunnen gewoon in zo een plastic bak met deurtje ervoor.

Er komt naderhand nog een bekisting rond waarbij je alleen nog aan de zekeringen/meters kan. De rest wordt helemaal verborgen en daar komen allemaal rekken voor. Als er effectief iets scheelt moet je dat wel demonteren, maar hopelijk zijn we dan al veel jaren verder :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Mijn elektricien raadt aan om direct een klein ethernet-netwerk aan te leggen (o.a. naar de slaapkamers).
Ik heb het idee dat dit achterhaald is omdat tegenwoordig zo goed als alles draadloos (over Wi-Fi) gaat.
De elektricien beweert echter dat steeds meer woningen last krijgen van storingen in draadloze signalen. (Onder andere door de gebruikte isolatie.)

Nu hebben we alles draadloos in huis en dat gaat prima. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatste een ethernet-kabel heb vastgehad. Onnodige moeite een bedraad netwerk, of zeker geen overbodige luxe? Roept u maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:45

JaQ

Ik trek een SFTP cat-6 kabel naar mijn kantoor vanuit de meterkast (35m) zodat ik in ieder geval in mijn kantoor bedraad netwerk heb. Ja ik weet dat cat-6 nu overdreven is, maar waarom zou ik nu een cat-5e trekken als cat-6 ongeveer net zo duur is.

De rest gaat draadloos. Dit enkel omdat ik het maken van backups naar mijn NAS te lang vind duren via Wi-Fi.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 17:03

Barrycade

Through the...

Ethernet is ook handig voor IP tv. Zou niet alle kamers doen maar wel je woon en slaapkamer om die reden. En anders voor een AP.

En ik heb gewoon in iedere kamer minimaal een loze leiding laten aanbrengen. Had ik achteraf de keuze of UTP of Coax.

Je kan er beter mee verlegen zijn dan om verlegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou alle kamers doen. Over 10-20 jaar kan je er altijd nog glasvezel doorheen trekken. ;)
Laat er ook één in het trappenhuis/overloop uitkomen op elke verdieping zodat je daar een Wifi punt op kunt hangen voor die verdieping.

Vooral door de grotere bestanden en relatieve instabiliteit van WiFi, zou ik altijd bedraad nemen. Netwerk hier is ook een stuk drukker geworden en het is te merken aan de stabiliteit van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Dank! Wordt waarschijnlijk voor elke kamer een loze, gezien het nu nog niet nodig is.
De tip voor een AP is ook goed, nog niet aan gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
AP boven heb ik ook voorzien en UTP naar de 2 kleinere slaapkamers (slaapkamer zoontje en bureau).
Ik ben tegen een computer/TV op mijn eigen slaapkamer en daar komt er dus niets, eventueel draadloos moest dat nodig zijn.

We zijn woensdag alvast wat materialen gaan kiezen zodat de bouw opgestart kan worden, eerste plan was dit jaar te starten maar dat gaat niet meer lukken. Niet zo een probleem, omdat de bouwaanvraag in 2014 goedgekeurd wordt, dit is belangrijk voor de premies/subsidies en bouw voorschriften.

Ivm premies/subsidies hebben we besloten om het aantal zonnepanelen te vergroten zodat we aan onze eigen eletriciteitsbehoeften voorzien (installatie van 4000Wp). Door dit te doen krijgen we ineens een hoop extra subsidie. 5 jaar geen roerende voorheffing (grondbelasting) a 1000€/jaar (ongeveer, definitief nog niet bekend) en nog eens 2300€ van onze netbeheerder.
Onze installatie betaald zijn eigen af op 5 jaar tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 24-10-2014 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Leg het nou gewoon aan. Ook al ben je principieel tegen, degene die misschien je huis koopt vindt het wel handig of als je vanwege het gezin gaat schuiven met wie waar slaapt. Later kost het alleen maar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:05:
AP boven heb ik ook voorzien en UTP naar de 2 kleinere slaapkamers (slaapkamer zoontje en bureau).
Ik ben tegen een computer/TV op mijn eigen slaapkamer en daar komt er dus niets, eventueel draadloos moest dat nodig zijn.
Waarom zou je tientjes besparen om de aansluiting weg te laten? Elke slaapkamer hoort gewoon een loze leiding tbv UTP/COAX te hebben.

Vergeet niet dat binnen 10 jaar domotica een grote rol kan gaan spelen binnen je huishouden. Hoe meer fysieke aansluiting hoe beter.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 24-10-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 11:03
Ik heb ook in elke slaapkamer een UTP voorzien.

Een aantal ruimtes hebben ook nog een extra coax (de grote slaapkamer op het 1e en 1 van de kamers op het 2e)

Ook al ben jij er misschien tegen.
Mocht je het huis later willen verkopen dan is dat toch weer een plus.

Komt erbij dat het weinig extra kost en beter een aansluiting teveel dat eentje te weinig.
Geldt ook voor stopcontacten - achter mijn tv steken er 8 en die zitten nagenoeg allemaal vol - de 4 utp aansluitingen aan de tv was te weinig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:16

jeka

Support your local club.

Ik heb ook in elke kamer een loze leiding. Ik heb ook 2 aan elke kant van de kamer voor utp en coax. Zodat mijn vrouw de kamer kan verbouwen zonder dat er geen aansluiting voor de tv zit.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Isolatie verstoord inderdaad de draadloze signalen, echter alleen die signalen van buiten de woning naar binnen gaan en andersom.
Niet de signalen in de woning zelf.
De verstoring word veroorzaakt door de aluminium cachering die is aangebracht aan de buitenzijde van de isolatie.

Hierbinnen is bijv.GSM ontvangst onmogelijk door de 13 cm HR EPS isolatie met aluminium cachering.
Dit heb ik hier opgelost met een zgn. Femtocel (Vodafone) die GSM verkeer binnenshuis mogelijk maakt via wifi.
Dit werkt naar tevredenheid, nu volle bak ontvangst binnenshuis.

Ik heb inderdaad tijdens de bouw wel in elke ruimte 2 loze leidingen gelegd voor 1 voor UTP en 1 voor coax.
Niet alles wil je draadloos versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
d:)b De loze leidingen naar de kamers gaan aankomende week aangebracht worden.
Afgelopen week met z'n allen een Heineken gedronken :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10435028_821775281212491_8431380464634784961_n.jpg?oh=a49dc92972961ea931c4a0bf48fcb5b7&oe=54F66F77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Goed dat je toch loze leidingen hebt aangebracht.

In een eerdere post sprak je over "achterhaald".. Vrienden van mij hebben daar ook "last" van. Toen een maat van me pas geleden vroeg hoe hij het WiFi signaal op zolder kon verbeteren en ik vertelde dat hij kabels moest aanleggen stond hij me glazig aan te kijken en kwam er een opmerking achteraan dat dat "zooo 1995" was... :X

Ik snap dat nooit zo. Waarom is een kabel leggen ouderwets en achterhaald? Je doet dat toch ook met COAX en elektriciteit en (extreem voorbeeld) gas en water?

Mijn mantra is dat een WiFi netwerk bijna onontbeerlijk is in een modern huishouden (tablets, laptops, smartphones) maar dat dat WiFi netwerk tegelijkertijd ondersteunend moet zijn aan je bestaande infra. En dat je apparatuur die niet van plaats verandert (vaste pc, mediaspeler, etc) bedraad aansluit.

Als ik een huis zou laten bouwen zou ik er in ieder geval voor zorgen dat ik op elke verdieping (bekabeld!) een AP kan installeren, en met loze leidingen is dat gewoon erg gemakkelijk. Op die manier kun je het hart van je infra in de meterkast plaatsen (lees: modem, router en wellicht nas). 3 of 4 loze leidingen (wat ik soms hier en in het "nette netwerk" topic lees) per ruimte is wat mij betreft dan wellicht weer een beetje overkill je kunt bijvoorbeeld ook prima een vaste PC aan een AP aansluiten, daar hoeft echt weer geen extra loze leiding voor te zijn. En als je overstapt van COAX naar IPTV trek je gewoon je coax eruit en leg je een extra UTP aan (of je gaat stoeien met VLANS).. Maar 2 loze leidingen per ruimte is wel het minimum.

In mijn eigen huis (bestaande bouw) heb ik het een beetje houtje touwtje moeten oplossen. In de woonkamer gebruik ik de bestaande COAX voor TV en heb ik door een andere loze leiding (waar vroeger telefoon doorheenging) UTP getrokken. Die komt echter wel uit op een ander punt dus om bij mijn TV te komen moest ik nog door de plint met UTP, mooier zou zijn als dat op hetzelfde punt was uitgekomen. Kreeg helaas geen UTP naast de bestaande coax getrokken. Waarom UTP bij mijn TV? Omdat dat mijn AP voor de woonkamer achter mijn TV staat en ik daarmee ook mijn Humax en AppleTV (bekabeld!) aansluit. Verder gaat er naar zolder (studeerkamer) ook UTP en COAX tbv werkstation/server/tweede AP en tweede humax. Die twee zitten wel in 1 leiding en komen op een slaapkamer uit vanwaar ik middels een gat in het plafond naar zolder ga. Ik had dat liever anders gezien, maarja, bestaande bouw. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik eigenlijk nog een loze leiding op zolder mis, ik zou graag nog een extra groep aanleggen voor mijn droger (die zit nu samen met wasmachine op 1 groep) maar ik zie 1-2-3 niet echt een mogelijkheid daartoe...

TL:DR
Je kan nooit genoeg loze leidingen hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 11:53
Ik ben het ook eens met iedereen die zegt dat leidingen voor internet/cai overal aanwezig moeten zijn. WiFi is leuk maar het werkt niet altijd. En vooral voor grote bestanden en veel dingen tegelijk is het eigelijk te langzaam.

Ik heb zelf voor het volgende gekozen:
  • Woonkamer 1: 6x cat6, 2x cai
  • Keuken 1: 2x cat6
  • Woonkamer 2: 4x cat6, 2x cai
  • Slaapkamer BG: 4x cat6, 1xcai
  • Slaapkamer EV 1: 4x cat6, 2x cai
  • Slaapkamer EV 2: 4x cat6, 2x cai
  • Slaapkamer EV 3: 4x cat6, 2x cai
  • Werkkamer EV: 6x cat6, 1x cai
  • Schuur: 2x cat6
  • Zolder: 3x cat6 (hier staat ook een patchkast voor de servers en om alles te kunnen patchen.
  • Meterkast: 3x cat6 naar de zolder.
  • Dakkapel: 1x cat6 (voor beveiligingscamera via poe)
Ons huis schiet ook al aardig op. Ze zijn druk aan het voegen en over 8 dagen de ramen erin. Dan is het wind en water dicht. Daarna gaan ze binnen aan de gang met alle leidingen. Dan moet ik precies gaan aangeven waar alles moet komen en dat wordt ook nog wat uitzoekwerk. Waar de TV enzovoort moet komen.

Wat ook handig is bij het plannen van een huis is om te kijken of er ook loze mantelbuizen vanuit de meterkast naar bijvoorbeeld een schuur of hek aan de weg moeten komen. Je kan daar dan nog rekening mee houden en gewoon zelf ingraven. Ik heb ook zelf 2 mantelbuizen extra gemaakt. Eentje voor naar de schuur waar straks elektra en netwerk door kan en een richting de oprit/weg zodat later altijd nog een hekwerk met toegangspoort of wat anders gemaakt kan worden. Beter een leiding te veel dan te weinig!

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/huis.jpgFoto van het huis, 2 weken terug.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Een extra UTP kabeltje naar boven (samen met coax) kan wel ja. We zouden een TV in de kast kunnen laten maken (die er komt eens de bouw volledig uitgedroogd is).

Maar 1 coax en 1 UTP per kamer vind ik wel voldoende, je kan door het schuin gedeelte van het dak toch niet overal een TV/bureau plaatsen. In de woonkamer moeten er 4 komen aan de TV en 1 in de overstaande hoek (daar zou nog een bureau kunnen komen.
Verder worden er ook leidingen voorzien voor een alarminstallatie en een leiding naar de tuin achter voor een tuinberging en verlichting en naar de tuin vooraan, misschien dat daar nog een elektrische poort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
Engineer Stewie schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:57:
Maar 1 coax en 1 UTP per kamer vind ik wel voldoende, je kan door het schuin gedeelte van het dak toch niet overal een TV/bureau plaatsen. In de woonkamer moeten er 4 komen aan de TV en 1 in de overstaande hoek (daar zou nog een bureau kunnen komen.
1 UTP per kamer is werg weinig hoor. Tegenwoordig heeft de jeugd een pc, mediaplayer, tv met internet, playstation 3/4 dus dan zit je zo op 4 utp aansluitingen. En je kan utp natuurlijk ook nog voor een telefoon gebruiken (ja, is wel ouderwets maar werkt wel altijd met een snoertje eraan).
Je kan ook in elke kamer een switch neerzetten maar ik heb liever meerdere leidingen en dan een groot patchpanel om alles correct aan te sluiten.

Ik ga het interne verkeer en het externe verkeer ook scheiden. Dus mediaplayers op een intern netwerk zodat dit niet zorgt dat het extern verkeer hier last van heeft. Al mijn nassen hebben dubbele netwerkpoorten dus mooi eentje voor extern en een voor intern.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Nu we het toch hebben over het trekken van UTP leidingen: ik ben daar ook mee bezig (naast/in plaats van bestaande telefoon en UTP bekabeling). Ik vroeg me alleen af of er ook meer-aderige kabels zijn? Als ik op een plek 2x of zelfs 4x UTP wil hebben, dan moet ik meerdere kabels door een pijpje zien te trekken. Zijn er niet gewoon UTP (cat 5e of hoger) verkrijgbaar die direct zelf al meerdere sets van 8 aders hebben, zodat ik mijn dozen met 2 UTP aansluitingen kan voorzien met één kabel? Dat lijkt me makkelijker trekken dan twee of meer losse kabels in een enkele pijp.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou zelf overwegen om bij meer dan 2 kabels een switch op die plek te plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pietvs schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 10:00:
Ik ben het ook eens met iedereen die zegt dat leidingen voor internet/cai overal aanwezig moeten zijn. WiFi is leuk maar het werkt niet altijd. En vooral voor grote bestanden en veel dingen tegelijk is het eigelijk te langzaam.

• Zolder: 3x cat6 (hier staat ook een patchkast voor de servers en om alles te kunnen patchen.
Ons huis schiet ook al aardig op. Ze zijn druk aan het voegen en over 8 dagen de ramen erin. Dan is het wind en water dicht. Daarna gaan ze binnen aan de gang met alle leidingen. Dan moet ik precies gaan aangeven waar alles moet komen en dat wordt ook nog wat uitzoekwerk. Waar de TV enzovoort moet komen.

Wat ook handig is bij het plannen van een huis is om te kijken of er ook loze mantelbuizen vanuit de meterkast naar bijvoorbeeld een schuur of hek aan de weg moeten komen. Je kan daar dan nog rekening mee houden en gewoon zelf ingraven. Ik heb ook zelf 2 mantelbuizen extra gemaakt. Eentje voor naar de schuur waar straks elektra en netwerk door kan en een richting de oprit/weg zodat later altijd nog een hekwerk met toegangspoort of wat anders gemaakt kan worden. Beter een leiding te veel dan te weinig!

[afbeelding]Foto van het huis, 2 weken terug.
Ziet er goed uit!!
Wat ben jij ongeveer kwijt aan bouwkosten? (zonder bouwgrond, keuken/badkamer etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
ATS schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 12:19:
Als ik op een plek 2x of zelfs 4x UTP wil hebben, dan moet ik meerdere kabels door een pijpje zien te trekken.
Het zal voor jou vermoedelijk te laat zijn ;) , maar bij nieuwbouw voor CAI/UTP inbouw altijd kiezen voor 19mm pvc pijp, dat trekt zoveel makkelijker dan de gebruikelijke 16mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

DerKleinePunkt schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:02:
Een verlate reactie van mijn kant. De reden waarom ik hout door beton zou willen vervangen is het potentiele gekraag en dergelijke (dus om die reden is een andere woning misschien beter uiteraard). Daarbij was ik natuurlijk ook benieuwd naar jullie feedback. Eveneens zou ik in de woning graag vloerverwarming willen. En als ik het forum erop na sla is het geen optie om een dunne laag beton te storten op hout omdat het hout dat gewicht niet kan houden.
Als je een goede degelijke houtlaag hebt kun je daar wel degelijk beton op storten. Of je het moet willen is een tweede.

Met zgn lewisplaten kun je op een houten balklaag beton storten.
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwmaterialenmontfoort.nl/images/productimages/big/lewisplaat2.jpg
Let wel, dit zal een laag van ongeveer 5 cm zijn die nog steeds niet zorgt voor een volledig rigide vloer. Bovendien heb je dikke kans dat de bestaande balklaag hier totaal niet voor geschikt is en te veel door gaat zakken.

Mijn advies: bestaande balken wat meer stijfheid geven door er met bruislijm wat multiplex tegen te schroeven. Vervolgens daartussen isoleren met steenwol oid. En vervolgens een metalstud gipsplafond er onder door. Het gaat toch om de verdiepingsvloer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die platen heb ik ook overwogen om vloerverwarming op te maken in ons houten huis. Maar de installateur kwam met muurverwarming. Dat lijkt me wel iets. Of toch niet?

Wat zijn de gedachten over een CV ketel? Ook mbt slimme thermostaat. Ik vind zo'n nest wel wat, maar de installateur doet voornamelijk ATAG. Daar komt binnenkort ook een slimme thermostaat van uit en die ziet er ook wel gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:16:
[...]

Ziet er goed uit!!
Wat ben jij ongeveer kwijt aan bouwkosten? (zonder bouwgrond, keuken/badkamer etc)
Huis is wel groter dan normaal want het is een zorgwoning of kangoeroewoning. Dus op de begane grond is een compleet appartement met eigen woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer voor mijn vader.
Het huis kost rond de 240.000 euro. Maar wij hebben ook balansventilatie, warmtepomp, extra sanitair, electra, dakkappellen en opvangzak voor 10.000 liter regenwater. Daardoor komt er zo 50.000 euro. Dus 290.000 euro. Als ik alles ga meerekenen zoals de badkamers, keukens, vloeren en wanden dan kom je wel rond de 350.000 euro uit. En dan laat ik alles doen. Dus ik ga niet maanden klussen want daar heb ik geen tijd helaas voor. Dan had het een stuk goedkoper uitgevallen.

Dit is dan uiteraard zonder grond. Huis staat op 735m2 grond dus als de waarde van de grond wordt meegerekend zit je zo op de 600.000 euro.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
zonoskar schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:04:
Die platen heb ik ook overwogen om vloerverwarming op te maken in ons houten huis. Maar de installateur kwam met muurverwarming. Dat lijkt me wel iets. Of toch niet?

Wat zijn de gedachten over een CV ketel? Ook mbt slimme thermostaat. Ik vind zo'n nest wel wat, maar de installateur doet voornamelijk ATAG. Daar komt binnenkort ook een slimme thermostaat van uit en die ziet er ook wel gelikt uit.
Wandverwarming gaat niet echt lekker samen met dingen ophangen. ;)

Voor CV e.d. kan je beter even hier kijken: Duurzame Energie & Domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Señor Sjon schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:07:
Wandverwarming gaat niet echt lekker samen met dingen ophangen. ;)
Niet erg. Ik wil toch een ophangsysteem voor foto's en posters. En de verwarming moet toch onder de 2m hoog blijven. Wel onhandig als er een kast voor komt, dus je moet van te voren weten waar de kasten komen. Of de verwarming in de muur maken met ramen erin. Net als radiatoren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Vandaag de bouwvergunning gekregen :D.

Nog 35 dagen wachten op eventueel verzet (maar verwacht dat niet) en dan zouden we kunnen beginnen met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18
AtomicShockwave schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:42:
[...]

Als je een goede degelijke houtlaag hebt kun je daar wel degelijk beton op storten. Of je het moet willen is een tweede.
Inderdaad. Het is heel veel extra gewicht dat je toevoegd. Daar is het huis meestal niet op berekend. Een badkamertje hoeft geen probleem te zijn, maar even de bgg door ligger broodjes vervangen en de verdieping voorzien van lewis platen. Dat is serieus extra belasting op de bestaande fundering. Nog afgezien van het feit dat bv de trap niet meer uitkomt, dus die moet ook vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

MeTooPV schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:57:
[...]

Inderdaad. Het is heel veel extra gewicht dat je toevoegd. Daar is het huis meestal niet op berekend. Een badkamertje hoeft geen probleem te zijn, maar even de bgg door ligger broodjes vervangen en de verdieping voorzien van lewis platen. Dat is serieus extra belasting op de bestaande fundering. Nog afgezien van het feit dat bv de trap niet meer uitkomt, dus die moet ook vervangen worden.
Mwa, als je naar de kleine laagdiktes kijkt die er gebruikt worden valt dat wel mee hoor.

Even grof uit het handje, tweekapper van 7x7 meter, met een laagdikte van 6 cm kom je aan krap 3m3 beton, das ongeveer 7 ton verdeeld over alle muren. Tis vooral de balklaag die dit bij grotere overspanningen niet leuk gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:38
pietvs schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 10:00:

[afbeelding]Foto van het huis, 2 weken terug.
Gaaf huis zo op het eerste gezicht! Wij zijn ook aan het kijken om een dergelijk huis te laten bouwen. Alleen iets kleinere afmetingen, met name in de breedte. Wat zijn de afmetingen van de woning? Ook ben ik erg benieuwd naar de aannemer als je dat wilt delen?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic