Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.615 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 19:20
Grolsch schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:13:
Ligt ook aan de regio (zoals eerder besproken).

Bij ons is de entree/hal slechts bedoeld voor collectanten en toiletbezoek.

De rest komt via de bijkeuken/achteringang/zijingang binnen :P

Bij ons ook ontwikkelingen.

Eindelijk de hypotheek rond gekregen (althans, nu een offerte liggen die defnitief is als we hem ondertekenen).

Datum overdracht grond = 01-07-2016

Volgende week dinsdag afspraak met architect/aannemer/installateur om een aantal beslissingen te nemen en een aanneemovereenkomst op papier te krijgen.

De bedoeling is om na onze bouwvak (week 34) te starten met bouwen.
gefeliciteerd! Je houdt ons vast op de hoogte ;)

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:03
Zeker, en ik zal nog wel regelmatig om jullie advies vragen :)

Tekeningen staan eerder in dit topic voor de geinteresseerden ;)

Volgende week dinsdag en aantal fundamentele keuzes maken zoals wel of geen gas, wp, soort vloer, etc etc

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45585403

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 08-06-2016 21:49 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus87
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 18:38
Op termijn willen we inderdaad de zolder gaan gebruiken als slaapkamer. Voorlopig zijn we nog met zijn 2en, dus zitten we met de ruimte wel goed.

De wanddikte is inderdaad 350mm, RC 6,3 muren, RC 6,5 dak. Helaas zijn we met onze aannemer gebonden aan hun eigen houtskeletelementen en volgens hun is het binnen hun houtskeletbouw niet mogelijk een hogere RC te krijgen (tenzij je nog buiten/binnen de standaardwand isolatie gaat aanbrengen).

De vide op jouw foto is inderdaad heel mooi, maar zorgt wel voor heel veel extra glas op de noordzijde (wat weer zonde is van een goed geïsoleerd huis). We gaan hier in ieder geval nog naar kijken, aangezien een vide wel mooi, maar niet heel praktisch/essentieel is.
Ernemmer schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:49:
Je hebt een zeer ruime zolder, ik zou daar een slaapkamer maken en dan heb je dus wel een mooie grote badkamer. Ik weet ook niet wat de gezinssamenstelling is maar als je drie kleine kinderen hebt is het wel handig om een grote badkamer te hebben.

Klein dingetje wat mij wel opviel is de wanddikte van 350 mm, dit mag wel wat meer, dan bespaar je lekker op de stookkosten.

Ik weet ook niet hoe het met het budget zit maar je hebt nu een vide op elke verdieping maar hier zie je in de gevel niks van terug. Vaak gebruik je een vide ook om meer licht binnen te krijgen (er zit nu alleen een klein dakraampje)

Klein voorbeeldje
[afbeelding]
Señor Sjon, hartelijk dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk over het grote oppervlak van de kamers. Vind het alleen moeilijk in te schatten of deze badkamer nog steeds groot genoeg is als we straks met 4/5 in huis zijn (aangezien we nu met 2 zijn en een badkamer van 3m2 hebben :*) ).

We gaan ook zeker kijken naar de garage en de entree. Garage zal voornamelijk dienst doen als klusruimte en fietsenberging, maar het zou wel lekker zijn als er een auto in kan. Ik had zelf het idee dat mijn auto (Ford Focus van 1,5m breed) wel makkelijk past met genoeg ruimte om uit te stappen.

De entree kan inderdaad wel wat breder. Gaan we overmorgen bespreken met de architect. Ben het wel met Grolsch eens, hier komt niemand door de voordeur, maar gaat iedereen "achterom".
Señor Sjon schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:55:
3x3 meter kleine badkamer? Je kamers zijn enorm. Probeer eens gevoel te krijgen bij de maten.

Als het even kan:
- Garage 1m breder, dan past er daadwerkelijk een auto in. ;)
- Je hebt een groot huis, maar je entree is erg smal. Je krijgt een soort file als er meer dan 1 persoon in staat. Ik zou die toch minstens 1,5-2 meter breed maken.

Meer algemeen: ik snap niet dat mensen zulke kleine halletjes als entree hebben. Vooral bij vrijstaande woningen is de entree de eerste kennismaking. Een veredelde overloop vind ik dan wel jammer. Bij een verjaardag sta je elkaar in de weg om een jas aan te trekken. Op reis met een kinderwagen? Jammer joh. Pakketje van de buren? Boodschappenkrat? Gelijk klem in de hal. Etcetera

[ Voor 34% gewijzigd door Martinus87 op 08-06-2016 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
Martinus87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:56:
Op termijn willen we inderdaad de zolder gaan gebruiken als slaapkamer. Voorlopig zijn we nog met zijn 2en, dus zitten we met de ruimte wel goed.

De wanddikte is inderdaad 350mm, RC 6,3 muren, RC 6,5 dak. Helaas zijn we met onze aannemer gebonden aan hun eigen houtskeletelementen en volgens hun is het binnen hun houtskeletbouw niet mogelijk een hogere RC te krijgen (tenzij je nog buiten/binnen de standaardwand isolatie gaat aanbrengen).

De vide op jouw foto is inderdaad heel mooi, maar zorgt wel voor heel veel extra glas op de noordzijde (wat weer zonde is van een goed geïsoleerd huis). We gaan hier in ieder geval nog naar kijken, aangezien een vide wel mooi, maar niet heel praktisch/essentieel is.

[...]
Beter een mooie vide op het noorden dan elk jaar een paar euro minder verstoken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Martinus87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:56:
We gaan ook zeker kijken naar de garage en de entree. Garage zal voornamelijk dienst doen als klusruimte en fietsenberging, maar het zou wel lekker zijn als er een auto in kan. Ik had zelf het idee dat mijn auto (Ford Focus van 1,5m breed) wel makkelijk past met genoeg ruimte om uit te stappen.
Zo te zien is je garage 3.2m breed, dat is die van mij ook.
Ik kan je vertellen dat dit nou niet echt riant is bij moderne auto's, helemaal niet bij 3 deurs auto's of een coupe/cabrio. Die heb je nu misschien niet, maar je weet niet wat nog gaat komen.
De muren zit je zo tegen aan met de deuren, fatsoenlijk instappen is dat niet.

Oja, doe jezelf een lol en zet er geen standaard garagedeur in van 250cm breed, ik heb zelf een van 280cm breed, dat is wel zo makkelijk met in en uit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Martinus87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:08:
Hoi mede-forummers,

Ik heb het laatste half jaar met veel interesse gevolgd en kijk echt mijn ogen uit naar alle (mooie) bouwsels die hier gedeeld worden. Nu ben ik zelf ook bezig met een nieuwe te bouwen huis. Heb de kavel reeds in bezit en de eerste tekening ook. Deze is niet optimaal denk ik. De badkamer lijkt me wat klein bijvoorbeeld. Ben benieuwd naar jullie mening over de tekeningen en dan met name over de indeling op de 1e etage.

[afbeelding]
Leuk ontwerp en courante maatvoering.
Zo'n steile kap is zeer praktisch maar vind ik persoonlijk niet zo mooi.
De achterkant vind ik vrij donker. Ik had daar een mooie raampartij met tuindeuren of schuifpui gehad willen hebben.
3x3 is voor een badkamer in principe precies genoeg. Je hebt wel aan 1 kant een schuine kap waardoor het kleiner zal lijken. Ik zou daar een dakraam overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantuss
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03-2021
Ik ben bezig met het ontwerpen van m'n eigen huis.

Nu heb ik een architect, maar die komt niet helemaal met wat ik zoek.

Ik heb een idee hoe de uitstraling van mijn huis moet zijn. Dit is zoals het plaatje hieronder.
Het moet dus een wat ruigere look hebben, dus betonnen muur met houtnerf afdruk erin en hout in wat verschillende bruin tinten.

Maar.. Nu is zo'n betonnen muur met houtnerf afdruk wel heel cool, alleen dit is isolatie technisch niet zo heel geweldig.

Weten jullie alternatieven die ook deze ruige look geven maar isolatie technisch wel goed werken?

Ik had al iets van betonstuc gevonden, maar kun je die bv ook die structuur meegeven?

Afbeeldingslocatie: http://images.adsttc.com/media/images/55d4/1f9b/e58e/cea1/ec00/010c/slideshow/Moloney_Architects_Invermay_0761_2880px.jpg?1439965074

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

@ Martinus87, Eens met Señor Sjon: Garage en hal een half metertje of zo breder zou mooi zijn. Verder wel een lekkere, praktische indeling. Ook boven zou ik weinig aan veranderen. Wellicht alleen dat een tweede douche in de grote slaapkamer wel prettig is, bij een wat groter gezin. En ik zie geen kast onder de trap, maar wellicht zit hij er toch wel. Is altijd wel handig voor stofzuigers en strijkplanken en zo. En geen 'technische ruimte', maar daar is wellicht op zolder plek genoeg voor.

En wellicht nog wat meer dakramen, zolderramen. Maar dat kan ook later nog een keer.

[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 08-06-2016 23:59 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat een fijne thread nu we ons hierop aan het oriënteren zijn!

Hoe zit het met korting op kavels en catalogusbouw?

Valt er op de prijs van kavel in het algemeen nog iets te bedingen? Hebben jullie allemaal minder betaald dan de initiële aanbieding?

En hoe zit dat met de brochure prijs van catalogus woningen?

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

@snikker, wat voor partij is de verkoper? Bij ons wat dat de gemeente en die waren niet te verwurmen. Was dus gewoon een vaste prijs. Maar bij andere partijen/andere gemeentes is er misschien meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tantuss schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:34:
Ik ben bezig met het ontwerpen van m'n eigen huis.

Nu heb ik een architect, maar die komt niet helemaal met wat ik zoek.

Ik heb een idee hoe de uitstraling van mijn huis moet zijn. Dit is zoals het plaatje hieronder.
Het moet dus een wat ruigere look hebben, dus betonnen muur met houtnerf afdruk erin en hout in wat verschillende bruin tinten.

Maar.. Nu is zo'n betonnen muur met houtnerf afdruk wel heel cool, alleen dit is isolatie technisch niet zo heel geweldig.

Weten jullie alternatieven die ook deze ruige look geven maar isolatie technisch wel goed werken?

Ik had al iets van betonstuc gevonden, maar kun je die bv ook die structuur meegeven?

[afbeelding]
dat houtnerf is simpelweg de oude manier van bekisting maken. Met ruwe planken. Fantastische look btw. Maar niet voor mijn huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
@wnt, de kavels worden verkocht via een makelaar. Heb hier ook het idee dat er weinig rek is, vanwege opdrachtgevers wat denk ik projectontwikkelaar is.

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb het kavel gekocht van een particulier, en daarmee kunnen handelen.

+- 8% minder betaald als de vraagprijs.

Wij hebben onze woning destijds met bestek aangevraagd bij 4 aannemers en zijn nu met de goedkoopste in onderhandeling.

Hij was de goedkoopste, maar toch nog te duur.
Wij hebben de aannemer gevraagd een kostenbesparing door te voeren.

Nu komt hij met het voorstel om i.p.v. breedplaatvloeren kanaalplaatvloeren toe te passen.

Dit geeft volgens hem een aanzienlijke besparing (hoeveel krijg ik dinsdag te horen).

nadelen van kanaalplaatvloeren wat ik weet
- Naden in het plafond. Zijn dicht te smeren, maar er wordt aangeraden dit pas na een aantal jaren te doen i.m.v. "werken" van een nieuwe woning
- Vloer van de badkamer zou hoger komen te liggen i.v.m. leidingwerk :?

Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De badkamervloer hoeft niet hoger te liggen wanneer je aannemer tpv de leidingen een leidingvloer plaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Grolsch schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:59:
Ik heb het kavel gekocht van een particulier, en daarmee kunnen handelen.

+- 8% minder betaald als de vraagprijs.

Wij hebben onze woning destijds met bestek aangevraagd bij 4 aannemers en zijn nu met de goedkoopste in onderhandeling.

Hij was de goedkoopste, maar toch nog te duur.
Wij hebben de aannemer gevraagd een kostenbesparing door te voeren.

Nu komt hij met het voorstel om i.p.v. breedplaatvloeren kanaalplaatvloeren toe te passen.

Dit geeft volgens hem een aanzienlijke besparing (hoeveel krijg ik dinsdag te horen).

nadelen van kanaalplaatvloeren wat ik weet
- Naden in het plafond. Zijn dicht te smeren, maar er wordt aangeraden dit pas na een aantal jaren te doen i.m.v. "werken" van een nieuwe woning
- Vloer van de badkamer zou hoger komen te liggen i.v.m. leidingwerk :?

Wat is jullie mening hierover?
Breedplaatvloeren hebben ook naden, alleen elke 2.5 of 3 meter, afhankelijk van leverancier.

Een kanaalplaatvloer heeft een zeeg (doorzakking). Die wordt berekend op de mogelijke belasting op de vloer. Een iets andere belasting of twee platen naast elkaar met allebei in de maximale toleranties omlaag en omhoog kan zomaar een cm verschil opleveren. Daar maakt de stukadoor een nieuw V-naad van om dat gelijk te trekken. Maar inderdaad, de v-naad geeft gegarandeerd krimpscheurtjes.

Als je een dekvloer van 70mm hebt, dan kan het leidingwerk van het toilet er makkelijk in. Toiletten boven elkaar plannen scheelt het verslepen van het grote leidingwerk, rest past in dekvloer. Ook kan je leidingplaatvloeren kopen voor het deel van de badkamer om leidingen te kunnen verslepen (lucht/riool).

Ander groot voordeel is dat er een stuk minder water in je woning gestort wordt en dat de bouw sneller kan verlopen. Een breedplaatvloer wordt afgestort (= veel bouwvocht) en moet 4-6 weken onderstempeld worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 13:45
Kanaalplaat is vaak niet echt geschikt voor vrijstaande woningen.
Dit omdat vrijstaande woning meestal een grillig verloop heeft van muren (niet gelijke overspanningen).
Daarnaast is een kanaalplaat niet geschikt om over meerdere dragende muren door te lopen in zijn overspannings richting.

Een kanaalplaat een minimale opleg lengte nodig op kalkzandsteen van 90mm.
Dit betekend dat binnen wanden waarop 2 kanaalplaten komen te liggen opgedikt moeten worden naar 214mm om voldoende opleg ruimte te hebben.

Daarnaast kunnen er in kanaalplaten niet overal leidingen lopen voor bijvoorbeeld ventilatie je hebt wel leidingvloeren echter zijn deze weer fors duurder dan standaard kanaalplaat vloeren.
In leiding vloeren kun je ook niet overal leidingen plaatsen...

De besparing voor de aannemer zit hem in de ondertempeling, de vloeren zijn kwa materiaal ongeveer even duur, misschien is een kanaalplaat +- €5,- per m² goedkoper dan de breedplaat.
Echter moet je bij breedplaat heel de boel onderstempelen dit is bij kanaalplaat niet.

Door al deze "beperkingen" zie je in vrije sector woningen bijna nooit kanaalplaat.
Daarnaast wordt vaak een hoog afwerkings niveau gevraagt, en deze is door de V-voeg van kanaalplaten gewoon niet te halen..

Door dat de breedplaten aan elkaar worden gestort is de kans op hoogte wisselingen tussen 2 breedplaten veel kleiner, en kan hier de onderkant wel goed van worden afgesmeerd...

Laten we zeggen, als ik een huis ging bouwen kwamen er geen kanaalplaten in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:36
Als ik de keus had .... Breedplaat toepassen.
- Is veel constuctiever, geen probleem met eventueel bouwvocht in de kanalen, wat er na een paar maanden ook pas uit is.
- Bredere overspanning
- meer vrijheid met leidingverloop
- minder problemen met legionella voorschriften
- uitkragingen mogelijk (bv. een erker, waar geen kolommen onder hoeven te staan).
- algeheel veel stijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Super bedankt voor jullie tips! Zo had ik er nog niet naar gekeken!

e.e.a. is natuurlijk allemaal afhankelijk van beschikbaar budget en andere opties, maar ik ga dat dinsdag zeker aankaarten (Ik ga "showen" met jullie kennis :+ )

Wat ik nog niet snap, wat heeft een vloer met legionella te maken :?

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 09-06-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Onze aannemer gebruikt standaard kanaalplaatvloeren. Wij willen een glad plafond zonder naden en hebben om deze rede voor een breedplaatvloer gekozen. Bij kanaalplaat vloeren gaan de naden scheuren en zijn niet vlak. Ons huis wordt 6,5 meter bij 11,2 meter, de breedplaatvloer koste ons €1800,- extra.

We laten een douche maken links voor op de eerste verdieping en op zonder aan de rechter kant in het midden. Dit hadden we pas later beslist en was m.b.t het leidingwerk alleen mogelijk omdat we de breedplaatvloer hadden gekozen. Overigens hebben ze op zolder wel stukken uit de kanaalplaatvloer gehaald voor de leidingen en de centrale afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:03
Rob-T6 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:09:
Als ik de keus had .... Breedplaat toepassen.
- Is veel constuctiever, geen probleem met eventueel bouwvocht in de kanalen, wat er na een paar maanden ook pas uit is.
- Bredere overspanning
- meer vrijheid met leidingverloop
- minder problemen met legionella voorschriften
- uitkragingen mogelijk (bv. een erker, waar geen kolommen onder hoeven te staan).
- algeheel veel stijver.
Volgens zit je fout met de stelling: - Bredere overspanning
Met kanaalplaat kun je veel grotere overspanningen halen, vandaar dat je ze ook veel terugvind in veel bedrijfshallen. Voor de rest ben ik het 100% met je eens. Voor mij als zelfbouwer was de keus voor breedplaatvloer dan ook makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Vraagje voor de bouwkundige onder jullie:
Mijn verdiepingsvloer (breedplaat) is constructief 200mm getekend. Hierboven op komt dan een dekvloer van 70mm waarin ook de vloerverwarming komt te liggen. Nu overweeg ik om een betonvloer van ca 270mm dik te maken waarin dan ook meteen de vloerverwarming is verwerkt en deze dan direct zo vlak af te werken dat deze ook geschikt is om er direct laminaat of andere vloerbedekking op te plaatsen. Is hier iets op tegen?

Mijn inziens zijn er een aantal voordelen die dit aantrekkelijk zouden maken. Zo blijft het gewicht van de vloer ongeveer even groot terwijl de vloer constructief sterker wordt en bespaar ik een stap in mijn bouwproces. Bovendien is de gevlinderde vloer van mijn garage vlakker en harder dan de meeste cement dekvloeren die ik ken.
Nadelen die ik zo kan bedenken zijn: Mogelijk duurder in uren en dus in geld (valt mee ik heb een kundig iemand die voor een scherpe prijs mij hierbij kan en wil helpen). Meer stempels nodig om de vloer te stutten ivm met het meer gewicht aan beton tijdens het storten van de vloer (ook geen probleem, ik heb genoeg stempels liggen).

Zijn er punten die ik over het hoofd zie?

ps ik weet dat ik nu twee keer achterelkaar reageer, maar zo lijkt het me duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Laatst online: 13-09 21:59
Dacht dat de cementdekvloer een zwevende vloer was tegen contactgeluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:06
lithoijen schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:51:
Mijn verdiepingsvloer (breedplaat) is constructief 200mm getekend. Hierboven op komt dan een dekvloer van 70mm waarin ook de vloerverwarming komt te liggen. Nu overweeg ik om een betonvloer van ca 270mm dik te maken waarin dan ook meteen de vloerverwarming is verwerkt en deze dan direct zo vlak af te werken dat deze ook geschikt is om er direct laminaat of andere vloerbedekking op te plaatsen. Is hier iets op tegen?

Mijn inziens zijn er een aantal voordelen die dit aantrekkelijk zouden maken. Zo blijft het gewicht van de vloer ongeveer even groot terwijl de vloer constructief sterker wordt en bespaar ik een stap in mijn bouwproces. Bovendien is de gevlinderde vloer van mijn garage vlakker en harder dan de meeste cement dekvloeren die ik ken.
Nadelen die ik zo kan bedenken zijn: Mogelijk duurder in uren en dus in geld (valt mee ik heb een kundig iemand die voor een scherpe prijs mij hierbij kan en wil helpen). Meer stempels nodig om de vloer te stutten ivm met het meer gewicht aan beton tijdens het storten van de vloer (ook geen probleem, ik heb genoeg stempels liggen).

ps ik weet dat ik nu twee keer achterelkaar reageer, maar zo lijkt het me duidelijker.
Hoe moeten ze dan de vloerverwarming erin leggen? Ik dacht dat ze dit met matten bovenop de 200mm vloer leggen en daarop dan weer beton. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 12:51
Bekisting maken met ruw hout is behoorlijk prijzig want dat is meer werk dan met betonplex. Inderdaad een gave look. Beton kun je in principe prima isoleren overigens. Een ander idee is om misschien die betonconstructie te prefabben op de grond. Ik denk dat het daar veel goedkoper van wordt dan een grote bekisting maken.
Gewoon platen maken met deze afdruk en die op hun plek hijsen dus.
Ik weet niet hoe ver je bent met die architect. Maar als hij niet komt met wat jij wilt. Wil ik toch voorzichtig adviseren een ander te zoeken. Het is misschien een messteek voor die vriendelijke man maar het is wel jou huis waar je in moet wonen. Als je al ver in het proces zit dan moet je niet meer switchen. Dat kost te veel geld.

Iedere architect heeft zo zijn stijl en ik ken er zat die jou stijl bijvoorbeeld nooit gaan toepassen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
lithoijen schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:34:
[...]

Volgens zit je fout met de stelling: - Bredere overspanning
Met kanaalplaat kun je veel grotere overspanningen halen, vandaar dat je ze ook veel terugvind in veel bedrijfshallen. Voor de rest ben ik het 100% met je eens. Voor mij als zelfbouwer was de keus voor breedplaatvloer dan ook makkelijk.
Tekstueel iets krom verwoord misschien. Kanaalplaat kan langere overspanningen, maar breedplaat is een bredere plaat. 1200 vs 2400

Qua meenemen van de vloerverwarming zou ik het niet maken in de constructieve vloer bij voorkeur.
Het is kosten verhogend, en als het lek is.......
De kans op lekkage is ook veel groter vind ik. Storten is toch een verl grotere belasting op de buizen als bij een dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34

Korte antwoord: Het is duurder. (Anders zou er niet zo gebouwd worden).
Gewoon de vloer vol blubberen met ruwe beton is zo gedaan. Daarna kan de vloerverwarming in de dekvloer. Die kan je dan mooi neerleggen, vlak, goede onderlinge afstand. Waarna er een simpel dekvloertje overheen gaat.
Wat jij wilt is een hoge afwerkingsklasse aan de betonvloer geven. Dat bereiken is niet eenvoudig en zal veel tijd en aandacht vragen. Alleen al de moeite om de leidingen goed te leggen, op hun plaats te houden en beschadigingen tijdens de stort voorkomen.

Als je een suppervlakke vloer wilt hebben, dan zou ik me richten op het type dekvloer dat wordt toegepast. Daar is denk ik dan nog wel wat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
We hebben een tijd terug een appartement gekocht.
Nu willen we graag houten kozijnen en stompe deuren in plaats van opdekdeuren en stalen kozijnen.
De meerprijs die ze vragen is €427,50 incl. BTW per deur.
Wij hebben vijf binnendeuren, dus dat zou ons zo`n €2.100,- kosten.

Als we het achteraf laten doen zal het wel goedkoper kunnen denk ik (iemand enig idee?), maar ik vroeg me af hoe het zit met de breedte. Zo`n stalen kozijn valt toch om de muur, terwijl een houten massief is?
Zou dat betekenen, als ik het achteraf laat doen, dat er dan nog een stuk van de muur gezaagd moet worden? Of zou je dan een smallere deuropening krijgen, als je er niks aan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Trasos schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:51:
Nu willen we graag houten kozijnen en stompe deuren in plaats van opdekdeuren en stalen kozijnen.

Als we het achteraf laten doen zal het wel goedkoper kunnen denk ik (iemand enig idee?), maar ik vroeg me af hoe het zit met de breedte. Zo`n stalen kozijn valt toch om de muur, terwijl een houten massief is?
Zou dat betekenen, als ik het achteraf laat doen, dat er dan nog een stuk van de muur gezaagd moet worden? Of zou je dan een smallere deuropening krijgen, als je er niks aan doet?
Er zijn ombouwsetjes waarbij het kozijn hol is. Die valt dus om de muur heen. Daarmee wordt hij niet smaller. Meestal hebben stompe deuren geen bovenlicht en opdekdeur wel. Maakt je dat nog uit?
http://www.bouwproducten....9_AUS_Ecosy_folder_lr.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 12-06-2016 14:05 . Reden: Link toegevoegd ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Bedankt voor de link!

Ook bij de variant met stalen kozijnen hadden we geen bovenlichten.

Het klopt dus wel wat ik zeg, dat als je 'normale' kozijnen achteraf zou willen plaatsen dat je de opening wat breder moet maken? De deur smaller maken lijkt me helemaal gedoe en kan vaak niet eens als het geen massieve deur is volgens mij.

Ik zie dat zo`n Ecosy kozijn zo`n €200,- kost. Daar komt nog een deur en ophangwerk bij.
En dan moet ik `m er nog in (laten) hangen.

Misschien dat het ineens laten uitvoeren dan niet eens zo`n slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Trasos schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:27:
Misschien dat het ineens laten uitvoeren dan niet eens zo`n slecht idee is.
Ze kiezen de prijzen altijd zo dat het wel interessant blijft. Ik zou in ons project een vergelijkbaar bedrag betalen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Nou, het voor het laten aansluiten van spotjes durven ze €155,- per stuk te vragen. En voor een led-dimmer vragen ze dan ook nog €125,-.

Ik kan me niet voorstellen (nog niet uitgezocht) dat het niet een stuk goedkoper is om dat achteraf te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Trasos schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:12:
Nou, het voor het laten aansluiten van spotjes durven ze €155,- per stuk te vragen. En voor een led-dimmer vragen ze dan ook nog €125,-.

Ik kan me niet voorstellen (nog niet uitgezocht) dat het niet een stuk goedkoper is om dat achteraf te laten doen.
Een goede LED dimmer kost zomaar 60 tot 100 euro per stuk. Dus 125 euro is eigenlijk nog niet zo'n heel gek bedrag aangezien ze voor jou "speciaal" zo'n dimmer moeten bestellen en dat ook iets kost. Maar een Dimmer inbouwen is nou ook geen hogere wiskunde, zeker niet als je binnen dezelfde lijn van schakelmateriaal blijft. Dan is het echt een kwestie van oude schakelaar er uit, dimmer er in en klaar. Bespaar je toch een paar tientjes op die dimmer.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 13:45
Bij spotjes in bijvoorbeeld een breedplaatvloer moeten ook sparingbakken worden ingestort.
Deze zijn ook niet bepaald goedkoop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
Nu we binnen bijna helemaal klaar zijn, op wat verlichting, afwerkprofielen en kleine verfwerken na zijn we begonnen aan de buitenkant zodat we toch wat properder zitten als in de modder.

Het gras (grasmatten) is definitief, maar de kleine kiezels worden vervangen door terrastegels/klinkers (alles komt dan een stuk hoger) en de carport wordt ooit een garage. De betonplaten worden nog voorzien van een laagje verf maar daarvoor moet het langere tijd goed weer zijn.

We moeten dit jaar nog een borduurtje plaatsen en een poort laten maken aan de zijkant van het huis maar dan zitten de grote werken er voorlopig op. Ik ga een rustige zomer tegemoet en in de winter doen we de uiteindelijke afwerking van de woning aan de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/8/7286/27641289845_147038c1ae_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/8/7305/27031524373_769fc02b69_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/8/7370/27641111845_320559156f_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:24
buitenkant ziet er strak uit! Hoop voor je dat de schutting een beetje stevig staat, hij lijkt helemaal dicht te zijn en zal dus veel wind gaan vangen.... Veel plezier met maaien, mesten, kalken, maaien, mesten, kalken, en nog meer maaien :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bockelaar schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:19:
buitenkant ziet er strak uit! Hoop voor je dat de schutting een beetje stevig staat, hij lijkt helemaal dicht te zijn en zal dus veel wind gaan vangen.... Veel plezier met maaien, mesten, kalken, maaien, mesten, kalken, en nog meer maaien :D
Het is inderdaad volledig winddicht maar de palen zitten bijna een meter in de grond in beton.
Links en rechts staan ze dubbel (2 platen langs elkaar in 1 dikke paal), vanachter staan ze enkel en van de erfgrens af. De constructie hoort niet te bewegen, bij mijn ouders staat dit in minder stevige vorm al dik 20 jaar.
Heb dat overigens niet zelf geplaatst maar door een firma laten doen (die dat nog komen verven ook).

Ik heb niet zoveel gras (200m²) dus op zich valt het onderhoud nog mee, hiervoor reken ik trouwens op mijn (gepensioneerde) vader :+ .
Voorlopig is het drassig houden zodat de matten kunnen wortelen het voornaamste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Grasmaai robottje scheelt al een heleboel werk...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zeker strak, maar ook kil als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Sjembecks schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:08:
Bij spotjes in bijvoorbeeld een breedplaatvloer moeten ook sparingbakken worden ingestort.
Deze zijn ook niet bepaald goedkoop...
Het gaat in dit geval over spotjes in een verlaagd plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Trasos schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:51:

Ik denk niet dat het veel goedkoper gaat zijn achteraf. Hangt er een beetje vanaf wat voor deuren je nu krijgt voor die prijs, maar een massieve stompe deur kost al een behoorlijke schep geld.
Als er voor deze prijs van die holle deuren meegeleverd worden, tja, dan kan de juiste timmerman voor diezelfde prijs waarschijnlijk betere deuren voorzien.

Maar, goed opletten met die kozijnen die er nu in staan, vaak zijn die inderdaad met bovenlicht, of blinde plaar, maar wel tot tegen het plafond, omdat dat zo lekker snel weg zet :)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Rtificial schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:54:
[...]

Ik denk niet dat het veel goedkoper gaat zijn achteraf. Hangt er een beetje vanaf wat voor deuren je nu krijgt voor die prijs, maar een massieve stompe deur kost al een behoorlijke schep geld.
Als er voor deze prijs van die holle deuren meegeleverd worden, tja, dan kan de juiste timmerman voor diezelfde prijs waarschijnlijk betere deuren voorzien.

Maar, goed opletten met die kozijnen die er nu in staan, vaak zijn die inderdaad met bovenlicht, of blinde plaar, maar wel tot tegen het plafond, omdat dat zo lekker snel weg zet :)
De deur zijn Svedex 'superlak'. Geen idee eigenlijk of dat massieve of holle deuren zijn.
Ik had ook verwacht dat de kozijnen voorzien zouden zijn bovenlicht, maar dat was gelukkig niet het geval.

Edit:
Maar even een mailtje gestuurd met de vraag wat voor deuren het zijn. Het kan zowel hol als massief zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Trasos op 13-06-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Svedex Superlak deuren zijn board deuren in standaard uitvoering
Redelijk knap, en gewoon glad.

Ik heb ze ook in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Gewoon een
code:
1
[hr]
gebruiken i.p.v. te dubbelposten.

Maar hoe wil je het beton op de vloer krijgen als er buizen h.o.h. 10-15cm op de wapening ligt? Laat staan met de trilnaad ertussendoor. Je hebt vrijwel gegarandeerd een rotte vloerverwarming. Een dekvloer opbreken is al een rotwerk, maar vele malen simpeler dan een massieve betonvloer ophakken. Ook kan men veel makkelijker elektra e.d. aanleggen op de betonvloer zonder op wapening te balanceren.
rewind. schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 21:04:
Dacht dat de cementdekvloer een zwevende vloer was tegen contactgeluid
Dat is een zwevende dekvloer, daar zit nog isolatie onder. Een gewone zandcementvloer is veel makkelijker op afschot te leggen in bv badkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik proef nog wat weerstand tegen mijn idee om de cementdekvloer te laten vallen en een dikkere betonvloer inclusief alle leidingen te maken. Ik kwam op het idee omdat ik het afgelopen vrijdag zo gedaan heb met mijn garagevloer (inclusief vloerverwarming). Deze vloer is daarna ook afgevlinderd, iets wat overigens niet nodig zou zijn voor mijn verdiepingsvloer.
Dit ging zo goed en soepel dat ik daar het idee heb gekregen om dit (zonder het vlinderen) ook toe te passen voor de verdiepingsvloer. Ook geen enkel probleem om de vloerverwarming slang heel te houden, had hem wel netjes afgevuld en onder druk gezet om eventuele lekken meteen te kunnen detecteren en opdrijven tegen te gaan. Ook heb ik in de garage een douchputje op afschot laten maken, is ook gewoon direct in de betonvloer gebeurd.
Ik ga er nog eens goed over na denken, er is natuurlijk ook niet voor niets dat men dit maar weinig toepast.

[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 13-06-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Laatst online: 11-08 21:46
Ik heb een vraag over luchtdicht bouwen. Ik heb een potentiële aannemer gevraag om meerkosten aan te geven voor luchtdicht bouwen van mijn huis. het huis wordt ca. 800m3. Nu vraagt deze partij 1.300 euro voor een qv 10 waarde van 1.0 (basis). Nu volg ik het niet helemaal meet. Ik lees overal dat een qv10=1 (voor 500m3 volume) als basis wordt gezien en helemaal geen extra dingen met zich meebrengt tijdens bouwen (dus ook geen meerkosten) en eigenlijk minimale eis bouwbesluit is. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:28

The Legend

*Plop*

Als je inderdaad graag luchtdicht wil bouwen dan zou ik die aannemer direct schrappen van je shortlist. Qv10 klasse 1 is inderdaad de ondergrens uit het Bouwbesluit. Dat heeft niks te maken met luchtdicht bouwen. Ik zou hem eens vragen wat voor een tochthok hij van plan was op te leveren zonder dat meerwerk :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ben wel benieuwd naar de EPC dan. Wij bouwen standaard Qv10 = 0,4 en dat is gewoon nodig om niet leeg te lopen op allerhande maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Epc wordt het probleem niet. Met 5600 wp zonnepanelen op het dak, triple glas kunststofkozijnen en rc 5.5 gevel gaat die epc 0 er wel komen. Maar die investeringen hebben niet zoveel nut als voor de basis qv10=1 al bijbetaald moet worden. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik 0,4 zou krijgen voor de meerkosten.

En dan moet ik nog aan de bak voor de aangeboden zelfegulerende ventilatieroosters VS elektronische ventilatieroosters (alleen beneden) VS balansventilatie (met kanaalplaatvloer).

Maakt qv10 =1 voor 500 m3 nog verschil met qv10 =1 voor 800 m3?

[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 13-06-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
Señor Sjon schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:32:
Ben wel benieuwd naar de EPC dan. Wij bouwen standaard Qv10 = 0,4 en dat is gewoon nodig om niet leeg te lopen op allerhande maatregelen.
Hoe wordt bepaald dat het ook echt 0,4 is? Passen je steekproefsgewijs een blowerdoortest toe?
Bij mij wordt ook Qv10 = 0,4 gebouwd, maar moet de aannemer daarin blijkbaar maar op zijn blauwe ogen geloven.. ;) Heb nog wel overwogen om een blowerdoortest uit te voeren, maar blijkbaar wordt dat hier in Nederland weinig gedaan. De vraag is ook of het achteraf nog nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij gaan Qv10:<=0,15 bouwen. En inderdaad een blowerdoortest door een onafhankelijke door ons gekozen instantie, na het opleveren van het casco. Eventuele lekken kan dan (hopelijk) nog wat aan gedaan worden. Ons huis voldoet wel aan de passiefhuisnormen dus is wat luchtdichtheid wel "extreem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klaassie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:15:
[...]

Hoe wordt bepaald dat het ook echt 0,4 is? Passen je steekproefsgewijs een blowerdoortest toe?
Bij mij wordt ook Qv10 = 0,4 gebouwd, maar moet de aannemer daarin blijkbaar maar op zijn blauwe ogen geloven.. ;) Heb nog wel overwogen om een blowerdoortest uit te voeren, maar blijkbaar wordt dat hier in Nederland weinig gedaan. De vraag is ook of het achteraf nog nut heeft.
Blowerdoortest, afhankelijk van opdrachtgever steekproef, allemaal of blauwe ogen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
WNT schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:21:
Wij gaan Qv10:<=0,15 bouwen. En inderdaad een blowerdoortest door een onafhankelijke door ons gekozen instantie, na het opleveren van het casco. Eventuele lekken kan dan (hopelijk) nog wat aan gedaan worden. Ons huis voldoet wel aan de passiefhuisnormen dus is wat luchtdichtheid wel "extreem".
Mag ik vragen welke instantie en wat de kosten zijn? Kan zelf weinig vinden in midden NL; een paar bedrijven via mail benaderd, van de één niets gehoord en de ander gaf aan gestopt te zijn met blowerdoor testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 09-09 15:20
Skidmarks schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:33:
[...]

Toevallig op de dag dat eindelijk de bouwvergunning is afgegeven heb ik de projectontwikkelaar laten weten dat we er geen vertrouwen meer in hebben en de overeenkomst willen opschorten / niet verlengen. Zoals verwacht was hij hier niet blij mee en hij had het ook niet zien aankomen. Gaf wel toe dat hij niet altijd duidelijk is geweest. Probeerde nog of het te redden was, maar aangegeven niet verder te willen.

De Hypotheker heeft aangegeven dat we hun geen kosten verschuldigd zijn, de volgende woning komen we bij hun weer terug voor advies. De enige kosten die ik dus heb zijn de annuleringskosten van de hypotheek ca. € 3.000,-.

In de overeenkomst stond dat een aannemingsbedrijf de woning ging bouwen. Ik gaf aan dat ik geen vertrouwen had dat het huis in 6 maanden klaar zou zijn, omdat dat bedrijf vast ook een planning heeft en niet zit te duimen draaien tot onze vergunning er was. Hierop gaf de projectontwikkelaar aan dat hij zelf het huis zou bouwen. Krijg sterk de indruk dat de aannemer in het contract alleen maar staat omdat hun bij woningborg bekend zijn zodat er een garantie certificaat komt en dat uiteindelijk het bedrijf van de projectontwikkelaar het daadwerkelijk gaat bouwen. Vreemde constructie die juist nog minder vertrouwen wekt.

Ik ben blij dat ik er van af heb gezien en nu nergens meer aan vast zit.
De hypotheekverstrekker Nationale Nederlanden vroeg ons om een brief te schrijven waarom we de koop niet doorgaat. Dit hadden we gedaan en daarin uitgelegd dat de projectontwikkelaar de afspraken niet nakwam en ook de termijn in de aannemingsovereenkomst niet gehaald had en dat wij die termijn niet willen verlengen.

Vandaag hebben we te horen gekregen van De Hypotheker dat de Nationale Nederlanden in dit geval geen annuleringskosten in rekening brengt. Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat we die € 3.000,- aan annuleringskosten moesten betalen dus dat is toch een mooie meevaller. Uiteindelijk heeft het ons dus geen geld gekost maar alleen tijd en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Klaassie schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:16:
[...]

Mag ik vragen welke instantie en wat de kosten zijn? Kan zelf weinig vinden in midden NL; een paar bedrijven via mail benaderd, van de één niets gehoord en de ander gaf aan gestopt te zijn met blowerdoor testen.
Dat regelt onze bouwadviseur, dus daar kan ik je nu nog geen antwoord op geven. Hij is op vakantie dus kan het ook niet even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Skidmarks schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:59:
[...]

De hypotheekverstrekker Nationale Nederlanden vroeg ons om een brief te schrijven waarom we de koop niet doorgaat. Dit hadden we gedaan en daarin uitgelegd dat de projectontwikkelaar de afspraken niet nakwam en ook de termijn in de aannemingsovereenkomst niet gehaald had en dat wij die termijn niet willen verlengen.

Vandaag hebben we te horen gekregen van De Hypotheker dat de Nationale Nederlanden in dit geval geen annuleringskosten in rekening brengt. Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat we die € 3.000,- aan annuleringskosten moesten betalen dus dat is toch een mooie meevaller. Uiteindelijk heeft het ons dus geen geld gekost maar alleen tijd en energie.
Kijk, dat noem ik nou goede reclame!

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Jelte schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:51:
[...]
Zeker strak, maar ook kil als je het mij vraagt.
Inderdaad zeer kil maar zo gemakkelijk in onderhoud. Daar zit voor ons de prioriteit.
De betonplaten krijgen nog een definitief kleurtje en er komen een koppel goaltjes en een houten speelhuis met schuifaf/zandbak maar dat zal het zijn.
Vind bloemenperkjes en struikjes ed heel mooi, maar wil ze niet in mijn tuintje. Teveel werk.
Señor Sjon schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:25:
[...]

Blowerdoortest, afhankelijk van opdrachtgever steekproef, allemaal of blauwe ogen. :p
Als je in België geen blowerdoortest doet wordt er in je uiteindelijk energieverslag gerekend met het slechts mogelijk lekdebiet. Zelfs dan zou mijn woning nog vlot aan de regelgeving voldoen maar met blowerdoortest is het resultaat met 1/3de verbeterd.
Door subsidies (België) is deze blowerdoortest zelfs winstgevend geweest want de premie is met 500€ gestegen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:20:
[...]

Inderdaad zeer kil maar zo gemakkelijk in onderhoud. Daar zit voor ons de prioriteit.
De betonplaten krijgen nog een definitief kleurtje en er komen een koppel goaltjes en een houten speelhuis met schuifaf/zandbak maar dat zal het zijn.
Vind bloemenperkjes en struikjes ed heel mooi, maar wil ze niet in mijn tuintje. Teveel werk.

[...]
bij mij zit de prioriteit in een huiselijk gevoel creëren. Dat lukt niet met zo'n tuin bij mij.

(Ok dat hoge gras achterin onze moestuin doet dat ook niet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
Engineer Stewie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:20:
[...]
:?
Een paar mooi bloeiende struiken in een border knappen je tuin zo mooi op. Als je dan tussen de struiken worteldoek met siergrind ligt waardoor onkruid niet komt heb je er nagenoeg geen onderhoud aan. Ik vind je tuin nu ook te kil & kaal terwijl je er zoveel ruimte voor hebt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 20:48
Kon zo geen ander topic vinden en wilde er (nog) geen eigen topic voor aanmaken (tenzij dat moet :)) Ik lees hier al een tijdje mee naar aanleiding van aankoop nieuwbouwwoning (zijn al sinds vorig jaar april met deze grond/project bezig) en ben eigenlijk op zoek naar wat feedback op onze tekeningen Inmiddels hebben wij de indeling in grote lijnen staan, extra aansluitingen bepaald en is dit hoe wij de woning willen bouwen. (woning is onderdeel van een bouwproject maar met vrijheid tot eigen indeling binnen de woning) Samenstelling van het gezin is drie gezinsleden, de ouders en de kleine :) Woning is een 3 onder 1 kap waarvan wij de hoekwoning hebben.

Mocht er feedback, tips of ideeën zijn om iets op een andere manier te doen hoor ik het graag, een buitenstaander kijkt er toch anders tegenaan dan wij dat doen en inmiddels hebben wij denk ik een redelijke blinde vlek voor dit gecreëerd :)

Begane grond:
620-beganegrond

Inrichting zal deels zijn zoals op bovenstaande indeling, let niet op de ingetekende meubelair door de architect, alleen de keuken komt op de ingetekende positie met een iets andere indeling :) Stroom/ethernet op rol ivm aanleg veranda volgend jaar na voltooiing bouw.

Keuken
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/5NKB31d56eGGh6nEYX3GsWRG/full.png

Haard keuze
Keuze of wij een twee- of driezijdige haard willen moet nog gemaakt worden, driezijdige komt beetje in het geding met de keuken

Afbeeldingslocatie: http://spartherm.org.ua/images/142.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dekachelsmid.nl/wp-content/uploads/2015/08/sp_arte_u50h-4s_linear_300_dpi_rgbb-b980-2587.jpg

Eerste verdieping:
620-eersteverdieping

Tweede verdieping:
620-tweedeverdieping

---- Extra informatie ----

Hieronder de orginele tekening zoals het project oorspronkelijk de indeling had, zoals te zien is hebben wij het redelijk op zijn kop gezet

Begane grond orgineel
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/aSprJqKewKRQmWn552VgWWRA/full.png

Eerste verdieping orgineel
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/VzfuOI4Kj9LqpjdxiYXNWtFy/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 16-06-2016 14:04 . Reden: Keuken toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De verdieping lijkt mij wel oke. Maar de plek van de keuken, wordt dat niet relatief donker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

lubbertkramer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:16:
Mocht er feedback, tips of ideeën zijn om iets op een andere manier te doen hoor ik het graag, een buitenstaander kijkt er toch anders tegenaan dan wij dat doen en inmiddels hebben wij denk ik een redelijke blinde vlek voor dit gecreëerd :)
De deur onder de trap zit niet echt handig. Het is namelijk een mooi hoekje voor een grote kast, tweede tv of een speelhoekje voor de kleine. Wellicht een idee om die deur naar naast de haldeur te plaatsen, aangezien die ruimte toch vrij is ivm met de looproute daar.

Al eens bekeken hoeveel kW haard uberhaupt mogelijk is in een nieuwbouw woning zodat het geen instant sauna wordt? Ik verwacht dat het een hele kleine kachel gaat worden. Persoonlijk zou ik geen haard plaatsen. Zonde van de ruimte en de bijbehorende afvoerkoof.

De diepte van je bijkeuken is 2,3m, terwijl 4 (keuken)kastjes 2,4m breed zijn. Dus dat past dan niet, niet handig.

Wellicht fornuis naar de zijwand verplaatsen ivm afzuigkap afvoer? Een grote afzuigkap midden in de ruimte is niet mijn smaak. En dan heb je ook meer werkruimte naast zowel je fornuis als je wasbak.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
PaT schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:41:
De verdieping lijkt mij wel oke. Maar de plek van de keuken, wordt dat niet relatief donker?
Daar was ik persoonlijk niet al te bang voor, raam kijkend naar buiten aan de zijkant van de woning (loopt tot de grond) en groot raam aan de voorkant van de woning + lichtval vanuit de achterkant van de woning door openslaande deuren.

Op dit moment woon ik in een woning waarbij de keuken op dezelfde plek zit maar waar de buitenmuur rechtdoor loopt (zeg maar lijn van de haard naar de buitenmuur, kleinere woning) met daar een raam zonder raam aan de overkant en dit ins de winter wat donkerder maar niet onprettig naar mijn idee.
Jack schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:04:
[...]

De deur onder de trap zit niet echt handig. Het is namelijk een mooi hoekje voor een grote kast, tweede tv of een speelhoekje voor de kleine. Wellicht een idee om die deur naar naast de haldeur te plaatsen, aangezien die ruimte toch vrij is ivm met de looproute daar.

Al eens bekeken hoeveel kW haard uberhaupt mogelijk is in een nieuwbouw woning zodat het geen instant sauna wordt? Ik verwacht dat het een hele kleine kachel gaat worden. Persoonlijk zou ik geen haard plaatsen. Zonde van de ruimte en de bijbehorende afvoerkoof.

De diepte van je bijkeuken is 2,3m, terwijl 4 (keuken)kastjes 2,4m breed zijn. Dus dat past dan niet, niet handig.

Wellicht fornuis naar de zijwand verplaatsen ivm afzuigkap afvoer? Een grote afzuigkap midden in de ruimte is niet mijn smaak. En dan heb je ook meer werkruimte naast zowel je fornuis als je wasbak.
Deur met de trap is een goede tip om als speelhoek inderdaad te gebruiken (neem aan dat je de deur boven de trap bedoeld, die opengaat naar de bovenkan van de woning toe, kelderkast deur) Trap komt uit in de hal met de deur die de getekende woonkamer inkomt), eventueel daardoor ook nog mooi de ruimte voor plaatsing bureau / dergelijke. Misschien ook wel logischer gezien de looproute van/naar keuken

Voor de haard zijn wij in gesprek met DRU, we willen de (hout)haard aangesloten hebben op onze ketel (in combinatie met zonnepanelen op het dak) zodat deze het water verwarmt i.p.v. de ketel. Op de begane grond en eerste verdieping ligt over de gehele verdieping vloerverwarming. Om het probleem van teveel warmte te voorkomen is aan de achterkant van de haard een ontsluiting gemaakt naar de bijkeuken om zo warmte (eventueel) af te kunnen voeren.

In de bijkeuken willen wij aan de rechterkant van de woning de wasmachine, droger en eventueel extra vriezer (i.v.m Amerikaanse koelkast in de keuken waar vriezen toch niet groot aanwezig is). Aan de overkant wilden wij een inbouw/schuifkast realiseren hierdoor hebben wij niet zozeer met de standaard afmetingen daar te maken of vat ik het verkeerd op?

Wat betreft de afzuiger voor het fornuis, hier is het volgende op bedacht. In eerste instantie zou er een verlaagd plafond komen boven het kookeiland om zo geen grote afzuiger erboven te hebben hangen. De nieuwe afzuigers zouden volgens Satink in staat zijn om zo te werken zonder een enorm blok midden in de keuken. Reden van fornuis daar is voor contact met de woonkamer als we die achter zouden doen. Inmiddels zijn wij aan het denken om over de gehele benedenverdieping een verlaagd plafond te realiseren. Hieronder nog een tekening van de keukenopstelling zoals deze nu voor ogen gezien wordt. Daarnaast wordt sowieso de afvoer van de wasemkap weggewerkt in de vloer erboven

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/5NKB31d56eGGh6nEYX3GsWRG/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 16-06-2016 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 13:36
Ik zou toch de eettafel en de zithoek omwisselen. De eettafel in het verlengde van de keuken.
De zithoek bij de open haard en de achtertuin. De gemiddelde achtertuin is leuker om naar te kijken dan de voortuin of straat met auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Bartjoo71 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:32:
Ik zou toch de eettafel en de zithoek omwisselen. De eettafel in het verlengde van de keuken.
De zithoek bij de open haard en de achtertuin. De gemiddelde achtertuin is leuker om naar te kijken dan de voortuin of straat met auto's.
Dat is ook ons idee inderdaad en mede vanwege de haard, daarom dat ik ook zei om niet niet naar het ingetekende meubilair te kijken op de keuken na. Badkamer is ook een andere opstelling dan ingetekend door de architect maar die wil gewoon een mooi plaatje presenteren :) Onze achtertuin zal in eerste instantie een woest landschap blijven want dat willen we dan pas ergens volgend jaar zomer aanpakken als we er (hopelijk) al wonen :)

We twijfelen nog tussen onderstaande keuzes, een twee- of driezijdige haard maar drie komt beetje in het geding met de keuken. Foto's zijn ter illustratie van de keuze.

Afbeeldingslocatie: http://spartherm.org.ua/images/142.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dekachelsmid.nl/wp-content/uploads/2015/08/sp_arte_u50h-4s_linear_300_dpi_rgbb-b980-2587.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door lubbertkramer op 16-06-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
lubbertkramer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:22:
[...]
Voor de haard zijn wij in gesprek met DRU, we willen de (hout)haard aangesloten hebben op onze ketel (in combinatie met zonnepanelen op het dak) zodat deze het water verwarmt i.p.v. de ketel. Op de begane grond en eerste verdieping ligt over de gehele verdieping vloerverwarming. Om het probleem van teveel warmte te voorkomen is aan de achterkant van de haard een ontsluiting gemaakt naar de bijkeuken om zo warmte (eventueel) af te kunnen voeren.
even voor de duidelijkheid?
wat hebben zonnepanelen met de (hout)haard te maken?
(ik gok dat het een schrijf probleempje is, er bestaan namelijk Photovoltaics (PV) panelen(zonnepanelen) en die maken elektriciteit.
en je hebt collectoren(met boiler), die verwarmen water.
Zonneboilers, dit is de plek
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 )

ik ben persoonlijk voorstander van collectoren, maar wil wel duidelijk zijn over wat ze doen en de kosten. ;)
in mijn huis gebruik ik een 600m3 gas per jaar voor koken, warm tap water, en verwarmen.
25m3 voor koken, 150m3 voor warm tap water en de rest is ruimte verwarming (425m3).
het is niet dat er zuinig gedoucht word hier in huis, en het bad word echt wel regelmatig gevuld.
toch gebruik ik maar een 150m3 gas per jaar er voor wat met de huidige prijzen maar een 90€ per jaar is.
dus een hout kachel + collectoren + een boiler zijn erg veel kosten om maar een klein bedrag te besparen.
pas als je er ook ruimte verwarming mee gaat doen begint het een beetje door te tikken, maar dan word het nog duurder.
(hoe onleuk ik het ook vind om dit te vertellen, is het wel zo helaas.)

hout kachels om aan te sluiten op de CV, ik kan niet zeggen dat ik dat leuke oplossingen vind.
je moet ze flink doorstoken om echt wat warmte in de CV te krijgen, maar met een goed modern huis heb je al zoveel isolatie dat het dan al snel een sauna word in huis.
dit gecombineerd met best een lastig apparaat (denk aan de beveiligingen die je nodig hebt om ze veilig te houden.) ben ik er geen voorstander van.
ik kies eerder voor de simpele oplossing, een massa kachel.
hier hele dure varianten daar van. (ik vind te duur, dat kan goedkoper en hoeft echt geen speksteen te zijn.)
http://www.tulikivi.com/n...iselijke_speksteenkachels
door de massa van zo een kachel, kun je toch even lekker door stoken, daar na is de kachel zelf warm en met de juiste dimensionering blijft het dan ook 24 uur lang warm in huis. ;)
(ruwe stelling, per 100kilo kachel blijft het huis 1 uur warm.)

wat ik een beetje mis maar wel erg belangrijk is: ventilatie.
zonder goede ventilatie is het erg ongezond leven.
een ventilatie met warmte terug winning is iets wat mijn huis minimaal zou moeten hebben.
zij het met een WTW installatie of anders met een inventum ecolution (of variant daar op. deze is trouwens heel mooi om te combineren met een massa kachel.)

mijn nieuwe huis moet trouwens ook een WTW hebben op het douche water.
die dingen kosten geen drol en zijn erg simpele apparaten, maar doen lekker besparen. ;)
maar je moet ze wel in plannen bij het bouwen van het huis.
https://www.warmteservice...-lengte-2100mm/p/A0062956

gas: nee als ik een huis laat bouwen, dan laat die gasleiding maar weg.
dat is te achterhaalde techniek, en totaal onnodig. ;)
makkelijk op te lossen met andere systemen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 16:56
lubbertkramer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:16:

Waarom eigenlijk die bijkeuken? Ik denk dat als je die ruimte open houdt je veel meer licht hebt en een ruimere keuken hebt.
De indeling van jouw huis lijkt ook redelijk op dat van ons, wij hebben ook aan de achterkant de eettafel en de keuken. Wij hebben daar een (grote) open keuken met zitplekken aan het keukeneiland :)

Dan zou je ook meer licht in je keuken hebben omdat er nu geen ruimte tussen de deur en de keuken zit.

Edit: Over de bijkeuken nog, het is inderdaad handig (wij zouden het ook handiger vinden) maar het werkt meestal alleen in een vrijstaande woning, en niet bij een hoekhuis/twee-onder-in-kap/diversen. Ik woon in een 2-onder-1-kap en ja, het is niet altijd handig als je vanuit de tuin gelijk het huis in gaat en je mist een bepaalde opberg. Maar als je zo iets wilt, maar moet je het dan doen zonder je living kleiner te laten lijken en ook zonlicht weg te nemen?
Wij hebben daarom ook dat we sommige dingen in de garage bewaren, daar staat een extra koelkast en genoeg opslag ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Jochemd13 op 16-06-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
bijkeuken is ideaal als extra ruimte voor een koelkast en bergruimte dicht bij je keuken. Of als tochtsluis met plek voor schoenen en jassen bij je achteringang. Ik zou die ruimte absoluut houden. Sta je tenminste niet direct in je woonkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
omdat een bijkeuken mega handig is, zeker als je gewend bent die te hebben.
(en al helemaal met kinderen.)

Wij hebben geen bijkeuken, nooit gehad, maar als je je kinderen lekker wilt laten rommelen/kliederen in de tuin is het best prettig om een 'vuilbuffer' te hebben waar je gewoon een wasmand hebt staan ofzo. (en de laarzen natuurlijk)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bij een ruim, vrijstaand huis zou ik het altijd met jullie eens zijn, maar bij een rijtjeshuis zoals dit kost een bijkeuken zoals hier wel veel ruimte. Ook het blok met de hal, wc en trap(kast) etc. is best (te) groot. Dit huis is voor een rijtjeshuis best groot met ruim elf meter bij ruim zes meter, maar die zes meter breedte zie je bijna niet terug in de woonkamer, eethoek, keuken en dat is jammer vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
lubbertkramer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:22:
[...]

[afbeelding]
In tegenstelling tot Migjes vind ik dit een ideaal systeem. Juist door de koppeling met het cv systeem verspreid de warmte zich mooi door het huis. Dit heeft twee voordelen, ook je badkamer is behaaglijk door de vloerverwarming die gevoed word uit je kachel en het vertrek waar je stookt warmt minder heftig op waardoor je in een goed geïsoleerd huis je het niet meteen 30 graden warm stookt. Mijn broer heeft een dergelijk systeem en heeft er ook nog een boilertje tbv tapwater aangeknoopt. In zijn goed geïsoleerd huis heeft hij nu s'winters een lager gasgebruik dan zomers en daar hoeft hij echt niet veel voor te stoken.
Kies dan wel een model dat een zo groot mogelijk deel van de warmte afgeeft aan het water ipv aan de lucht van de kamer waar hij is geplaatst. Beveiliging vind ik een non issue. Als je een goed merk koopt zit dat er allemaal standaard in, daar hoef je je als gebruiker dan ook geen zorgen meer over te maken.

Heb ik ook nog een vraagje:
Wat vinden jullie een mooie breedte voor een garagedeur die in een garage komt van ca 8,5 bij 6 meter (buitenmaten). De architect tekent een deur van 3,00 meter breed maar ik krijg nu links en rechts de terugkoppeling dat mensen dit erg fors vinden. Er komt verder een aparte loopdeur langs deze garagedeur, dus hij is 100% bedoeld voor het sporadisch naar binnen en buiten rijden van een auto.

[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 16-06-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:01
Jack schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:04:
[...]

De deur onder de trap zit niet echt handig. Het is namelijk een mooi hoekje voor een grote kast, tweede tv of een speelhoekje voor de kleine.
Ook mijn idee, misschien een optie om de deur van de trapkast naast de deur naar de gang te plaatsen.
De draairichting van de deur naar de gang lijkt me niet handig, die kan denk ik beter andersom.

Persoonlijk zou ik de urinoir laten vervallen en de wc wat kleiner maken, hierdoor wordt de hal ook wat groter.
Ik snap niet wat de meerwaarde is van een urinoir, is meer iets voor in de kroeg om wachtrijen te voorkomen.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Heeft hier iemand praktijk ervaring met een houtkachel met CV ondersteuning? En dan voornamelijk betreft het condenseren van het rookgas wanneer er niet op vol vermogen gestookt wordt?
Levert dit problemen op? Iemand enig idee?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

lithoijen schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:00:
[...]

Wat vinden jullie een mooie breedte voor een garagedeur die in een garage komt van ca 8,5 bij 6 meter (buitenmaten). De architect tekent een deur van 3,00 meter breed maar ik krijg nu links en rechts de terugkoppeling dat mensen dit erg fors vinden. Er komt verder een aparte loopdeur langs deze garagedeur, dus hij is 100% bedoeld voor het sporadisch naar binnen en buiten rijden van een auto.
Hoe breder hoe beter toch, lijkt mij. Is gewoon de kift van die mensen... :) Wel elektrisch met remote natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 16-06-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:02
Als 3 meter past, en niet extreem veel meer kost dan een 'standaard' maat, dan zie ik het probleem ook niet. Gewoon doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@ Jack: Zoals hierboven al genoemd, mijn broer heeft een dergelijke kachel. Nog nooit gehoord dat hij condensatie (of andere) problemen heeft. Het is wel een kachel die het officieel ondersteund, geen zelf bedachte oplossing. Hij heeft wel een dikwandige RVS pijp als rookgas afvoer. Ik kan me voorstellen dat dit minder gevoelig is voor vocht/condens of ophoping van roet als een gemetseld kanaal, maar dat is een niet onderbouwde gok mijnerzijds.

@ Fiber en TLer, kift zal wel meevallen. Mijn vader vond/vind het wat overdreven en ziet er geen meerwaarde in. Even google leerde me dat 3m wel breeder dan gemiddeld is, maar nog steeds een standaard maat voor garagedeuren. Ik volg dus maar gewoon de tekening van mijn architect denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door lithoijen op 16-06-2016 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:01
Jack schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:37:
Heeft hier iemand praktijk ervaring met een houtkachel met CV ondersteuning? En dan voornamelijk betreft het condenseren van het rookgas wanneer er niet op vol vermogen gestookt wordt?
Condenseren van rookgassen bij een houtkachel is geen goed idee. Dit geeft veel vervuiling (creosoot) met verhoogd risico op schoorsteenbrand, daarnaast trekt je schoorsteen niet zo goed als het rookgas te ver afkoelt. Zeker in combinatie met continue ventilatie in een modern huis niet prettig voor je binnenklimaat aangezien je sneller rookgassen naar binnentrekt, behalve als de kachel zijn eigen luchtaanvoer heeft.

Een houtkachel blijft natuurlijk een aanslag op het milieu en de gezondheid van de mensen om jou heen vanwege hoge uitstoot van fijnstof en ander onplezierig spul.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Wat vinden jullie een mooie breedte voor een garagedeur die in een garage komt van ca 8,5 bij 6 meter (buitenmaten). De architect tekent een deur van 3,00 meter breed maar ik krijg nu links en rechts de terugkoppeling dat mensen dit erg fors vinden.
Bij een garage van 6m breed valt dit amper op.
Ik heb zelf een deur van 2.8m breed en dat is al een stuk gemakkelijker met binnenrijden dan de "standaard" deuren van 2.5m breed.
Maar 3m was nog mooier geweest achteraf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
vandermark schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:45:

:?
Een paar mooi bloeiende struiken in een border knappen je tuin zo mooi op. Als je dan tussen de struiken worteldoek met siergrind ligt waardoor onkruid niet komt heb je er nagenoeg geen onderhoud aan. Ik vind je tuin nu ook te kil & kaal terwijl je er zoveel ruimte voor hebt.
Een tuin zegt mij echt niks want ik zat daar nooit, heb zelfs nooit een huis gewild :+. Dus onderhoudsgemak gaat momenteel voor alles. Als het mij later stoort kan ik nog een afboording laten maken en iets planten.

Het huis is trouwens gebouwd omdat we een kind hebben en die toch enigszins buiten moet kunnen. Ons (ruim 45m²) dakterras vonden we toch net iets te gevaarlijk. Zonder kind had ik nooit verhuisd en was ik op mijn 33ste vrij van hypotheek geweest |:( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 16:56
Engineer Stewie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:01:
[...]

Een tuin zegt mij echt niks want ik zat daar nooit, heb zelfs nooit een huis gewild :+. Dus onderhoudsgemak gaat momenteel voor alles. Als het mij later stoort kan ik nog een afboording laten maken en iets planten.

Het huis is trouwens gebouwd omdat we een kind hebben en die toch enigszins buiten moet kunnen. Ons (ruim 45m²) dakterras vonden we toch net iets te gevaarlijk. Zonder kind had ik nooit verhuisd en was ik op mijn 33ste vrij van hypotheek geweest |:( .
Reken er maar op dat er dus zeker zo'n ding komt ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.kadee.eu/media/galleries/gallery_23/1000_800_inbouwtrampoline_6.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Jochemd13 op 17-06-2016 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Zwijg stil, hij wil een speelhuis met schuif af en zandbak, een zwembad en een trampoline. Dan heeft hij wel genoeg om te spelen buiten...

Ergste is dat die dat ook nog krijgt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
3 meter brede deur in de garage? Altijd doen! Standaard deuren zijn even breed als een parkeervak. Dat is ook niet zo spannend breed. Als je ooit gaat hobbyen en een auto naar buiten wil duwen of een motor/fiets langs de auto wil laten gaan, dan is die breedte erg welkom. Waarschijnlijk zijn de mensen die het te breed vinden niet de eigenaar van een 6 meter brede garage. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
[...]
In tegenstelling tot Migjes vind ik dit een ideaal systeem. Juist door de koppeling met het cv systeem verspreid de warmte zich mooi door het huis. Dit heeft twee voordelen, ook je badkamer is behaaglijk door de vloerverwarming die gevoed word uit je kachel en het vertrek waar je stookt warmt minder heftig op waardoor je in een goed geïsoleerd huis je het niet meteen 30 graden warm stookt. Mijn broer heeft een dergelijk systeem en heeft er ook nog een boilertje tbv tapwater aangeknoopt. In zijn goed geïsoleerd huis heeft hij nu s'winters een lager gasgebruik dan zomers en daar hoeft hij echt niet veel voor te stoken.
Kies dan wel een model dat een zo groot mogelijk deel van de warmte afgeeft aan het water ipv aan de lucht van de kamer waar hij is geplaatst. Beveiliging vind ik een non issue. Als je een goed merk koopt zit dat er allemaal standaard in, daar hoef je je als gebruiker dan ook geen zorgen meer over te maken.
ben geen tegen stander hoor. (maak mijn woorden niet te extreem, graag ;) )
maar een goed ventilatie systeem en goede isolatie, die je toch al nodig hebt verspreid de warmte wel van de hout kachel.(denk aan een WTW systeem.)
en met een modern huis heb je dat probleem eigenlijk toch al niet meer met al die isolatie. ;)

een vriend van mij bouwt dat soort kachels, maar hoe je ze ook maakt je moet helaas wel flink door stoken om wat serieuze hoeveelheid warmte het CV systeem in gedrukt te krijgen, en met een modern huis met goede isolatie hoef je helaas niet flink door te stoken.
over het algemeen als het flink koud is buiten lukt dat wel, maar dat is vaak minder als 3% van het jaar zo.
de rest van de tijd heeft de kachel de huiskamer al warm voor dat er maar iets serieus de CV is in gegaan, helaas.
en dat helaas tegen flinke kosten van het apparaat. (ze zijn gewoon niet goedkoop, vanwege de beveiligingen die je nodig hebt. :-( )
(stel je hebt er 1 van 8kW, dan gaat er 4kW de huiskamer in en 4kW je CV.
ik kan mijn huiskamer+keuken al verwarmen met 1,5kW, dus met 4kW is in 20 minuten mijn huiskamer al warm en gaat er niet veel de CV in (en dit is niet eens een modern huis.). :-(
Jack schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:37:
dat levert vrijwel geen probleem op met een goed systeem. ;)
een goed systeem zal minder warmte uit de rookgassen halen.

je hebt altijd rest warmte nodig om de rookgassen het huis uit te laten gaan.
de schoorsteen zal moeten blijven trekken.
(of je gebruikt een pallet kachel, maar dat is echt een andere techniek, vergelijk dat maar met een HR en VR gasketel.)

zoek eens op "rocket houtkachel" dat produceert bijna geen cerosiet/roet en andere problemen.
het werkt doordat je door slim voorverwarmde lucht in de vlam brengt. ;)
waardoor je een naverbrander krijgt.
(word dan wel vaak alleen gebruikt in een massa kachel, maar is ook goed te koppelen aan de CV als je wil.
maar een massa kachel is zo veel simpeler als een cv kachel dus bijna niemand doet dat.)

hier een dwars door snede van de brandkamer.
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-p879MhiM69M/USJfW84fAeI/AAAAAAAAA2A/upuYdx-ZMtU/s1600/Rocket177+18-2-2013+015_1024x683.JPG
die ijzeren buis blaast dus voorverwarmde lucht de vlam in naar de brand pijp. ;)
de brand pijp word dan roodgloeiend. >:)
meer info over deze brander en op bouw van de kachel:
http://rocket177.blogspot.nl/p/deurstel.html
Tupolev schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:56:
[...]
Condenseren van rookgassen bij een houtkachel is geen goed idee. Dit geeft veel vervuiling (creosoot) met verhoogd risico op schoorsteenbrand, daarnaast trekt je schoorsteen niet zo goed als het rookgas te ver afkoelt. Zeker in combinatie met continue ventilatie in een modern huis niet prettig voor je binnenklimaat aangezien je sneller rookgassen naar binnentrekt, behalve als de kachel zijn eigen luchtaanvoer heeft.

Een houtkachel blijft natuurlijk een aanslag op het milieu en de gezondheid van de mensen om jou heen vanwege hoge uitstoot van fijnstof en ander onplezierig spul.
een goede hout kachel met een juiste stoker levert heel wat minder problemen op als je zou denken. ;)
meeste problemen komen van alles branders en vies hout(geschilderd) of veel te nat hout.
veel gebruikers die er echt een zooitje van maken wat het probleem is die je tegen komt.
een goede stoker denkt ook aan de buurt, maar daar hebben mensen geen last van dus die vallen niet op. ;)

met een goede naverbrander is de uitstoot van onder de 700 PPM te krijgen. ;)
ook is hout een betere brandstof als gas of olie. (de korte kringloop van CO2 in plaats van een lange kringloop)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 17-06-2016 11:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
migjes schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:36:
[...]

even voor de duidelijkheid?
wat hebben zonnepanelen met de (hout)haard te maken?
(ik gok dat het een schrijf probleempje is, er bestaan namelijk Photovoltaics (PV) panelen(zonnepanelen) en die maken elektriciteit.
en je hebt collectoren(met boiler), die verwarmen water.
Zonneboilers, dit is de plek
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 )

ik ben persoonlijk voorstander van collectoren, maar wil wel duidelijk zijn over wat ze doen en de kosten. ;)
in mijn huis gebruik ik een 600m3 gas per jaar voor koken, warm tap water, en verwarmen.
25m3 voor koken, 150m3 voor warm tap water en de rest is ruimte verwarming (425m3).
het is niet dat er zuinig gedoucht word hier in huis, en het bad word echt wel regelmatig gevuld.
toch gebruik ik maar een 150m3 gas per jaar er voor wat met de huidige prijzen maar een 90€ per jaar is.
dus een hout kachel + collectoren + een boiler zijn erg veel kosten om maar een klein bedrag te besparen.
pas als je er ook ruimte verwarming mee gaat doen begint het een beetje door te tikken, maar dan word het nog duurder.
(hoe onleuk ik het ook vind om dit te vertellen, is het wel zo helaas.)

hout kachels om aan te sluiten op de CV, ik kan niet zeggen dat ik dat leuke oplossingen vind.
je moet ze flink doorstoken om echt wat warmte in de CV te krijgen, maar met een goed modern huis heb je al zoveel isolatie dat het dan al snel een sauna word in huis.
dit gecombineerd met best een lastig apparaat (denk aan de beveiligingen die je nodig hebt om ze veilig te houden.) ben ik er geen voorstander van.
ik kies eerder voor de simpele oplossing, een massa kachel.
hier hele dure varianten daar van. (ik vind te duur, dat kan goedkoper en hoeft echt geen speksteen te zijn.)
http://www.tulikivi.com/n...iselijke_speksteenkachels
door de massa van zo een kachel, kun je toch even lekker door stoken, daar na is de kachel zelf warm en met de juiste dimensionering blijft het dan ook 24 uur lang warm in huis. ;)
(ruwe stelling, per 100kilo kachel blijft het huis 1 uur warm.)

wat ik een beetje mis maar wel erg belangrijk is: ventilatie.
zonder goede ventilatie is het erg ongezond leven.
een ventilatie met warmte terug winning is iets wat mijn huis minimaal zou moeten hebben.
zij het met een WTW installatie of anders met een inventum ecolution (of variant daar op. deze is trouwens heel mooi om te combineren met een massa kachel.)

mijn nieuwe huis moet trouwens ook een WTW hebben op het douche water.
die dingen kosten geen drol en zijn erg simpele apparaten, maar doen lekker besparen. ;)
maar je moet ze wel in plannen bij het bouwen van het huis.
https://www.warmteservice...-lengte-2100mm/p/A0062956

gas: nee als ik een huis laat bouwen, dan laat die gasleiding maar weg.
dat is te achterhaalde techniek, en totaal onnodig. ;)
makkelijk op te lossen met andere systemen.
[...]

Staat er denk ik een beetje verkeerd inderdaad, de zonnepanelen zijn bedoeld voor het opwekken van elektriciteit en hebben niet direct iets te maken met het verwarmen van het water via de houtkachel-cv. Ik benoemde het meer voor het gehele beeld dat we breed aan het kijken zijn hoe we ons verbruik en afhankelijkheid van gas/elektriciteit zo minimaal mogelijk kunnen houden.

Naar een "massa"kachel hebben wij ook gekeken, maar naast de functionaliteit van de kachel willen wij er vooral een voor de sfeer en huiselijkheid, maar dat is denk ik persoonlijke smaak. De reden dat wij de haard gelijk ontsloten willen hebben op de CV is dat alle beetjes helpen en een kachel gericht op het verwarmen van CV is daar efficiënt voor (volgens de experts).

Gasbesparing is met de huidige prijzen niet gelijk rendabel, maar niet alles hoeft gelijk om geld et gaan een stukje onafhankelijkheid is ook fijn. Zodra ik meer zicht heb op de totale prijs kom ik hier nog even op terug.

Gasleiding laten wij wel aanleggen, willen wij toekomstig nog gaan verhuizen en de nieuwe bewoner wil wel gas gaan gebruiken dan ligt het er, het weglaten geeft in de huidige tijd eerder een verlaging van de waarde dan een toevoeging.

De WTW voor in de douche ga ik nog even meenemen in de gesprekken met de badkamer. Thanks voor de tip dat dit prebouw het beste is.
Jochemd13 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:20:
[...]

Waarom eigenlijk die bijkeuken? Ik denk dat als je die ruimte open houdt je veel meer licht hebt en een ruimere keuken hebt.
De indeling van jouw huis lijkt ook redelijk op dat van ons, wij hebben ook aan de achterkant de eettafel en de keuken. Wij hebben daar een (grote) open keuken met zitplekken aan het keukeneiland :)

Dan zou je ook meer licht in je keuken hebben omdat er nu geen ruimte tussen de deur en de keuken zit.

Edit: Over de bijkeuken nog, het is inderdaad handig (wij zouden het ook handiger vinden) maar het werkt meestal alleen in een vrijstaande woning, en niet bij een hoekhuis/twee-onder-in-kap/diversen. Ik woon in een 2-onder-1-kap en ja, het is niet altijd handig als je vanuit de tuin gelijk het huis in gaat en je mist een bepaalde opberg. Maar als je zo iets wilt, maar moet je het dan doen zonder je living kleiner te laten lijken en ook zonlicht weg te nemen?
Wij hebben daarom ook dat we sommige dingen in de garage bewaren, daar staat een extra koelkast en genoeg opslag ;)
Kaasplank schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:23:
bijkeuken is ideaal als extra ruimte voor een koelkast en bergruimte dicht bij je keuken. Of als tochtsluis met plek voor schoenen en jassen bij je achteringang. Ik zou die ruimte absoluut houden. Sta je tenminste niet direct in je woonkeuken.
NovapaX schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:24:
omdat een bijkeuken mega handig is, zeker als je gewend bent die te hebben.
(en al helemaal met kinderen.)

Wij hebben geen bijkeuken, nooit gehad, maar als je je kinderen lekker wilt laten rommelen/kliederen in de tuin is het best prettig om een 'vuilbuffer' te hebben waar je gewoon een wasmand hebt staan ofzo. (en de laarzen natuurlijk)
Wij hebben gekozen voor de bijkeuken mede voor de opslag maar ook om een wasmachine/droger beneden te kunnen plaatsen en gelijk een extra vriezer omdat in onze keuken een Amerikaanse koelkast komt te staan waar het vriesgedeelte minimaal is. Daarnaast hiervoor gekozen omdat wij dat nu ook gewend zijn, het een opvangkanaal is voor smerigheid, schoenen, wasmand etc etc. Wij hadden ook zie hieronder kunnen kiezen om er een veranda te plaatsen (1 van de ideeën van de architect).maar wij plaatsen aan de achterwand of zijwand van de tuin een veranda over de gehele breedte, deze willen wij dan volgend jaar zomer laten zetten.

Wij hebben nu (nog) geen garage en missen die ruimte om eventueel de bijkeuken te kunnen laten vervallen hier is eventueel ruimte voor aan de zijkant van de woning maar heeft niet onze hoogste prioriteit. Wij hebben twee auto's en de parkeervakken zijn/komen naast ons huis, dan gebruiken wij die ruimte liever nog voor extra grond op dit moment. Wel bedacht om de stopcontacten/waterkraan aan de achterkant links te plaatsen voor het kunnen wassen van de auto's.

Het plan is ook om nu eerst hier een aantal jaar te zitten, gezin verder uit te breiden van een kind naar max drie kinderen en dan verder te trekken.

Verder moet naar de indeling van het meubelair niet teveel gekeken worden (is meer iets van de architect om het iets te laten lijken), ons plan is vooralsnog om de woonkamer aan de achterkant te plaatsen en eetgedeelte aan de voorkant van de woning.

Alternatief op de bijkeuken
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/HqI2sXCJqFWA0vthc1yER3Kx/full.png
Tupolev schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:32:
[...]

Ook mijn idee, misschien een optie om de deur van de trapkast naast de deur naar de gang te plaatsen.
De draairichting van de deur naar de gang lijkt me niet handig, die kan denk ik beter andersom.

Persoonlijk zou ik de urinoir laten vervallen en de wc wat kleiner maken, hierdoor wordt de hal ook wat groter.
Ik snap niet wat de meerwaarde is van een urinoir, is meer iets voor in de kroeg om wachtrijen te voorkomen.
De deur van de trapkast gaan wij even bespreken, wel is het zo dat je veel ruimte verloren laat gaan als je deze kast aan de voorkant binnenkomt omdat je dan alleen de diepte van de kast hebt en de zijkant verliest voor een deel.

In het toilet komt geen urinoir, een ding van de architect om de wc op te leuken :) Wel hou ik van een ruim toilet, soms breng je er nogal wat tijd door en heel veel tijd breng ik niet door in de hal dus wil die niet te groot hebben. Via de bijkeuken naar binnen is de standaard vandaar het wat grotere toilet.
Fiber schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:59:
Bij een ruim, vrijstaand huis zou ik het altijd met jullie eens zijn, maar bij een rijtjeshuis zoals dit kost een bijkeuken zoals hier wel veel ruimte. Ook het blok met de hal, wc en trap(kast) etc. is best (te) groot. Dit huis is voor een rijtjeshuis best groot met ruim elf meter bij ruim zes meter, maar die zes meter breedte zie je bijna niet terug in de woonkamer, eethoek, keuken en dat is jammer vind ik.
Het is inderdaad een flinke woning, 6 bij 11 makkelijk gezegd maar daarnaast ook nog een lekker stukje grond eromheen voor een rijtjeswoning/drie-onder-een-kapper. Wij waren de eersten op dit project en hadden daardoor ook de eerste keuze. Trapkast twijfelen we nog over om deze te laten vervalen maar wat tegenstaat is dat wij dan de trap omhoog door de woonkamer zien gaan. Ten aanzien van het orginele plan zoals dit huis in eerste instantie getypeerd stond (zie eerste post) vind ik juist wel dat wij de ruimte beter benutten / en woonkamer/keuken een grote ruimte gemaakt hebben. Nadeel van het orginele idee was dat je door een tunnel van 1/1,5m moest om van kamer te wisselen.

[ Voor 12% gewijzigd door lubbertkramer op 17-06-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
lubbertkramer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:57:
Staat er denk ik een beetje verkeerd inderdaad, de zonnepanelen zijn bedoeld voor het opwekken van elektriciteit en hebben niet direct iets te maken met het verwarmen van het water via de houtkachel-cv. Ik benoemde het meer voor het gehele beeld dat we breed aan het kijken zijn hoe we ons verbruik en afhankelijkheid van gas/elektriciteit zo minimaal mogelijk kunnen houden.

Naar een "massa"kachel hebben wij ook gekeken, maar naast de functionaliteit van de kachel willen wij er vooral een voor de sfeer en huiselijkheid, maar dat is denk ik persoonlijke smaak. De reden dat wij de haard gelijk ontsloten willen hebben op de CV is dat alle beetjes helpen en een kachel gericht op het verwarmen van CV is daar efficiënt voor (volgens de experts).

Gasbesparing is met de huidige prijzen niet gelijk rendabel, maar niet alles hoeft gelijk om geld et gaan een stukje onafhankelijkheid is ook fijn. Zodra ik meer zicht heb op de totale prijs kom ik hier nog even op terug.

Gasleiding laten wij wel aanleggen, willen wij toekomstig nog gaan verhuizen en de nieuwe bewoner wil wel gas gaan gebruiken dan ligt het er, het weglaten geeft in de huidige tijd eerder een verlaging van de waarde dan een toevoeging.

De WTW voor in de douche ga ik nog even meenemen in de gesprekken met de badkamer. Thanks voor de tip dat dit prebouw het beste is.
oke, je hebt er over nagedacht en dat vind ik het belangrijkste. ;)

toch ga ik even door op de massa kachel, want er is meer mogelijk als je denkt. ;)
zo een kachel heeft (relatief kleine) een brander.
met daar omheen een bell.
de bell word soms tot zitbank omgebouwd, maar het is ook mogelijk om 2x een bell te maken.
1 bell in de huis kamer en 1 bell op de boven verdieping.
en dan heb je toch vrijwel je hele huis warm, mits je het leuk ingeplant krijgt :? .
(of neem ook een WTW ventilatie, daarmee verplaats je ook de warmte door heel je huis.
iets minder effectief, maar met de huidige isolatie in woningen is dat geen probleem.
ik zelf gebruik er een inventum ecolution(warmtepomp ventilatie unit) voor, maar dat is omdat ik geen nieuwbouw huis heb en geen andere mogelijkheid.)

maar zoizo: een open haard is tobben met warmte.
en eigenlijk stook je daarmee alleen het warm voor de mussen. (is nooit echt effectief te krijgen)
een massa kachel/cv haard zijn nooit zo mooi als een open haard.
dat blijft altijd een compromis die je moet sluiten, helaas.
een rocker burner is dan wel erg leuk, vooral als hij flink stookt geeft het een zeer huiselijk gevoel. ;)

een douche WTW moet je eigenlijk altijd doen.
dat is simpel en erg effectief. ;)
maar denk ook aan je ventilatie, daar kan ook een WTW unit op aangesloten worden. ;)
maar dat lukt bijna alleen als je nieuw bouwt. :-(

voor mij is de gas besparing trouwens erg effectief.
maar ja ik gebruik geen elektra of anders gezegd ik wek het zelf op met zonnepanelen.
heb zelfs een flink overschot, waarmee ik dan weer mijn huis verwarm (zonder hout kachel helaas).
stiekem heb ik dus geen elektra rekening en geen gas rekening. >:)
(oke ik kook nog op gas, dus nog een klein beetje gas gebruik + 50% voor tapwater, maar dat wil ik komend jaar gaan oplossen.)
ik ben trouwens ook al op 50% van mijn terug verdien tijd van de zonnepanelen. >:)
nog een jaartje of 4 en het word gratis voor mij. ;)
als ik een huis zou laten bouwen is dat weer een minimale eis van mij.
een nul-op-de-meter (NOM) woning is erg simpel te bouwen als je iets nieuws neer zet.
(en dat lukt mij al zonder hout kachel en dat met alleen maar wat verbouwen van een jaren 80 huisje. ;) )

(ik zie trouwens in je tekeningen, nog wel wat problemen. of in ieder geval geen technische kennis.
b.v.
de badkamer boven krijgt een WC.
een WC (tenzij je een stront maler(sanibroyeur) gebruikt) heeft een pijp nodig van minimaal 110mm, en dat zit dan in een koof van +/-25 bij 25cm.
in die koof moet dan ook de douche WTW zitten. ;)
dus bad moet iets korter of badkamer iets groter, en de pijp moet nog door de beneden verdieping.
en die wil je niet voor je voordeur hebben lopen. >:)
ik neem aan dat het nog wat grove planningen zijn en dus nog wat foutjes bevatten. ;)

ik twijfel ook een beetje over de plek van de schoorsteen?
komt die daar wel hoog genoeg boven het dak uit?
(kan ik slecht zien op je tekeningen) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

lubbertkramer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:57:
[...]

Het is inderdaad een flinke woning, 6 bij 11 makkelijk gezegd maar daarnaast ook nog een lekker stukje grond eromheen voor een rijtjeswoning/drie-onder-een-kapper. Wij waren de eersten op dit project en hadden daardoor ook de eerste keuze. Trapkast twijfelen we nog over om deze te laten vervalen maar wat tegenstaat is dat wij dan de trap omhoog door de woonkamer zien gaan. Ten aanzien van het orginele plan zoals dit huis in eerste instantie getypeerd stond (zie eerste post) vind ik juist wel dat wij de ruimte beter benutten / en woonkamer/keuken een grote ruimte gemaakt hebben. Nadeel van het orginele idee was dat je door een tunnel van 1/1,5m moest om van kamer te wisselen.
Ik snap het ook wel, maar ik zou er denk ik zelf toch naar neigen om de hele indeling om te gooien en de keuken aan de voorkant te plaatsen zodat je de hele breedte van de achterkant beschikbaar hebt voor de woonkamer... Inloop vuil zou ik niet zo bang voor zijn. daar hebben ze matten voor uitgevonden...

Maar ik heb ook ooit begrepen dat de mode van de keuken aan de voorkant of achterkant min of meer regionaal bepaald is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
migjes schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:36:
[...]

oke, je hebt er over nagedacht en dat vind ik het belangrijkste. ;)

toch ga ik even door op de massa kachel, want er is meer mogelijk als je denkt. ;)
zo een kachel heeft (relatief kleine) een brander.
met daar omheen een bell.
de bell word soms tot zitbank omgebouwd, maar het is ook mogelijk om 2x een bell te maken.
1 bell in de huis kamer en 1 bell op de boven verdieping.
en dan heb je toch vrijwel je hele huis warm, mits je het leuk ingeplant krijgt :? .
(of neem ook een WTW ventilatie, daarmee verplaats je ook de warmte door heel je huis.
iets minder effectief, maar met de huidige isolatie in woningen is dat geen probleem.
ik zelf gebruik er een inventum ecolution(warmtepomp ventilatie unit) voor, maar dat is omdat ik geen nieuwbouw huis heb en geen andere mogelijkheid.)

maar zoizo: een open haard is tobben met warmte.
en eigenlijk stook je daarmee alleen het warm voor de mussen. (is nooit echt effectief te krijgen)
een massa kachel/cv haard zijn nooit zo mooi als een open haard.
dat blijft altijd een compromis die je moet sluiten, helaas.
een rocker burner is dan wel erg leuk, vooral als hij flink stookt geeft het een zeer huiselijk gevoel. ;)

een douche WTW moet je eigenlijk altijd doen.
dat is simpel en erg effectief. ;)
maar denk ook aan je ventilatie, daar kan ook een WTW unit op aangesloten worden. ;)
maar dat lukt bijna alleen als je nieuw bouwt. :-(

voor mij is de gas besparing trouwens erg effectief.
maar ja ik gebruik geen elektra of anders gezegd ik wek het zelf op met zonnepanelen.
heb zelfs een flink overschot, waarmee ik dan weer mijn huis verwarm (zonder hout kachel helaas).
stiekem heb ik dus geen elektra rekening en geen gas rekening. >:)
(oke ik kook nog op gas, dus nog een klein beetje gas gebruik + 50% voor tapwater, maar dat wil ik komend jaar gaan oplossen.)
ik ben trouwens ook al op 50% van mijn terug verdien tijd van de zonnepanelen. >:)
nog een jaartje of 4 en het word gratis voor mij. ;)
als ik een huis zou laten bouwen is dat weer een minimale eis van mij.
een nul-op-de-meter (NOM) woning is erg simpel te bouwen als je iets nieuws neer zet.
(en dat lukt mij al zonder hout kachel en dat met alleen maar wat verbouwen van een jaren 80 huisje. ;) )

(ik zie trouwens in je tekeningen, nog wel wat problemen. of in ieder geval geen technische kennis.
b.v.
de badkamer boven krijgt een WC.
een WC (tenzij je een stront maler(sanibroyeur) gebruikt) heeft een pijp nodig van minimaal 110mm, en dat zit dan in een koof van +/-25 bij 25cm.
in die koof moet dan ook de douche WTW zitten. ;)
dus bad moet iets korter of badkamer iets groter, en de pijp moet nog door de beneden verdieping.
en die wil je niet voor je voordeur hebben lopen. >:)
ik neem aan dat het nog wat grove planningen zijn en dus nog wat foutjes bevatten. ;)

ik twijfel ook een beetje over de plek van de schoorsteen?
komt die daar wel hoog genoeg boven het dak uit?
(kan ik slecht zien op je tekeningen) )
Het project loopt pas een jaar maar nadert nu zijn eindstation richting de start uitvoering dus wezijn er al een aardig tijdje mee bezig. Verder op de indeling van kamers moet je niet teveel kijken naar wat ingetekend is, niets wat ingetekend is weerspiegelt de realiteit maar is een ding van de architect. Alleen de keuken heeft hij ongeveer al juist ingetekend (daarom ook keuken tekening even nog bijgevoegd):)

Eerst even terug op de houtkachel, dit is geen open kachel maar wel een afgesloten unit maar met twee- of driezijdig glas voor de sfeer. Het is dus geen open houtkachel die de warmte gelijk de ruimte in werkt. Naast de functie van de CV zitten er roosters beneden (woonkamer /bijkeuken voor afvoer warmte), boven (slaapkamer) en zolder.

Ik zal verder onderzoek doen naar de masskachel naar aanleiding van je tips en feedback. Wellicht dat we hier een compromis moeten sluiten maar misschien wel de juiste keuze dan.

De gasbesparing zal minimaal blijven want wij hebben naast de CV niets op gas en wij zijn nog aan het kijken of wij eventueel de CV ketel nog veranderen naar een elektrische mede vanwege overschot aan opgewekte elektriciteit. Mocht dit zo zijn zal misschien de mogelijkheid houtkachel-cv mindere interessant zijn maar ik heb zelf geen zicht op verbruik elektrische cv in combi met wat opgewekt wordt dus wacht daarin ook even het advies van de experts af.

De badkamer komt er heel anders uit te zien dan op de tekening van de architect. Badkamer krijgt wel een groot bad 190x90 met inloopdouche met regendouche, dubbele wasbak en toilet. Heb alleen de tekening nog maar op een getekend papier staan, we krijgen daar nog de uitwerking van. Vanmorgen gelijk even contact nog gehad mbt WTW douche of dit al meegenomen was of niet want dit was nog niet ter sprake geweest. Een sanibroyeur is al wel ter sprake geweest en is meegenomen in de uitwerking van de badkamer, we zitten te wachten op de uitwerking van de badkamerboer :)

Wel mooi dat jij je investering al bijna terug hebt, naast dat gevoel is stukje onafhankelijkheid en bijdrage aan het millieu iets wat je ermee wint. Vind zelf de combinatie van die drie het belangrijkste om deze zaken nu mee te pakken in de nieuwbouwmogelijkheid.

Hieronder twee afbeeldingen vanuit de brochure, helaas alleen de woning aan de andere kant van ons bouwproject digitaal gemaakt maar geeft wel idee over het dak/schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Dy8NXyqWINEoDmRniue9ulVd/full.png

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/XVH258SsEBy7g8iz8w3WNIcm/full.png
Fiber schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:00:
[...]

Ik snap het ook wel, maar ik zou er denk ik zelf toch naar neigen om de hele indeling om te gooien en de keuken aan de voorkant te plaatsen zodat je de hele breedte van de achterkant beschikbaar hebt voor de woonkamer... Inloop vuil zou ik niet zo bang voor zijn. daar hebben ze matten voor uitgevonden...

Maar ik heb ook ooit begrepen dat de mode van de keuken aan de voorkant of achterkant min of meer regionaal bepaald is...
Nadeel van keuken is dat je dan weer met je ramen aan de voorkant komt te zitten, hierdoor moet je anders met je kastruimte omgaan of ruimte weglaten. Wij hebben bij een van de tekeningen het orgineel gebruikt als eerste opzet en de keuken inderdaad aan de voorkant gehad. Maar kwamen elke keer in de knoei met de ramen of onpraktische oplossing

(zie eerste post, voorstel architect was indeling van de kamer zo en hadden wij bedacht keuken voor)
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/WF1QAkm7ZFx8kj2M6KEIE1e3/full.png

Ander idee was zoiets, voordeur naar de voorkant en dan veranda/aanbouw (uitgewerkt door architect)
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/fvLA3CuZwZAvp5frAeshfOM9/full.png

daarop inspelend zelf tekening gemaakt (floorplanner ftw :)
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/zWJA4iUmiyDorKzZYlZqzhCO/full.png

Maar helaas was er de eis ivm de vormgeving van de buitenkant geen mogelijkheid vanuit de gemeente om de voordeur aan de voorkant te doen, dus hal terug naar de linkerkant gespiegeld en voordeur aan de zijkant.

[ Voor 12% gewijzigd door lubbertkramer op 17-06-2016 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Er is in ieder geval over nagedacht en het zal vast wel mooi worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben afgelopen vrijdag de offerte van de hypotheek getekend, en het gaat dus echt gebeuren, vanaf 1 juli eigenaar van een "stukje" grond van 1750m2.

Nu nog met de aannemer op 1 lijn zien te komen, hij vraagt 5% aanbetaling, maar ik voel er niet zoveel voor om risico op faillissement bij ons neer te leggen, dus laat hem maar een bankgarantie regelen.

Hij is niet aangesloten bij Bouwgarant, dus dat is geen optie met deze aannemer.

Voor de rest betaling in fases na oplevering binnen 30 dagen betalen geeft naar mijn idee voldoende "wisselgeld" mocht er iets verkeerd gaan met de aannemer.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 19-06-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een kavel gevonden die ik wil gaan kopen. Misschien een domme vraag maar ik kan het antwoord niet vinden. Onderhandel je eerst en neem je dan de optie of juist andersom?

Thanks,

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Ligt er ook aan van wie je het koopt.
Van de gemeente rechtstreeks, projectontwikkelaar/makelaar of van een particulier ?
De prijs als je het rechtstreeks bij de gemeente koopt ligt meestal aardig vast.
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:12:
Nu nog met de aannemer op 1 lijn zien te komen, hij vraagt 5% aanbetaling, maar ik voel er niet zoveel voor om risico op faillissement bij ons neer te leggen, dus laat hem maar een bankgarantie regelen.
Dat had ik ook bij mijn aannemer, die zat ook niet bij Bouwgarant, dus toen heb ik een bankgarantie geëist van mijn aannemer.

[ Voor 51% gewijzigd door bluemoon23 op 19-06-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door bluemoon23 op 19-06-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
bluemoon23 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:09:
Ligt er ook aan van wie je het koopt.
Van de gemeente rechtstreeks, projectontwikkelaar/makelaar of van een particulier ?
De prijs als je het rechtstreeks bij de gemeente koopt ligt meestal aardig vast.

[...]

Dat had ik ook bij mijn aannemer, die zat ook niet bij Bouwgarant, dus toen heb ik een bankgarantie geëist van mijn aannemer.
Wat voor percentage zijn jullie overeengekomen?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Vraag: ik ben bezig met nieuwbouw. Binnen 2 weken verwacht ik overeenkomst met aannemer te sluiten, daarna start omgevingsvergunning. Wanneer start ik nu aanvraag hypotheekofferte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Een offerte kan je volgens mij wel gewoon gaan vragen. Vaak wordt een onherroepelijke omgevingsvergunning geëist door de hypotheekverstrekker voordat de hypotheek verstrekt wordt. Maar dat zal ook wel per instelling verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Begreep van onze financiëel adviseur dat de hypo regels per 1 april jl zijn gewijzigd. Als je alle stukken hebt aangeleverd die de bank vereist, doen ze een rente-verzoek. Dan heb je 2-4wk bedenktijd, als je ingaat op het renteaanbod krijg je een offerte, die vervolgens 2-12mnd geldig is (verschilt per bank). Concreet betekende dat voor ons dat we met de Rabo in zee zijn gegaan, zij vereisten geen definitieve omgevingsvergunning bij de aanvraag en wij wilden graag verder. Heb je geen tijdsdruk dan kan je dus wachten op de onherroepelijke vergunning en dan de hypotheek aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:26:
Ik heb een kavel gevonden die ik wil gaan kopen. Misschien een domme vraag maar ik kan het antwoord niet vinden. Onderhandel je eerst en neem je dan de optie of juist andersom?

Thanks,

Roel
Ik zou eerst een optie nemen, dat is vaak vrijblijvend en dan kan niet iemand anders tijdens de onderhandeling er met de kavel vandoor gaan. En inderdaad zoals de andere zeiden, bij de gemeente is de kans op onderhandeling klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:25:
Vraag: ik ben bezig met nieuwbouw. Binnen 2 weken verwacht ik overeenkomst met aannemer te sluiten, daarna start omgevingsvergunning. Wanneer start ik nu aanvraag hypotheekofferte?
Waarom deze volgorde?

Je spreekt met de aannemer af om iets te bouwen dan wellicht geen vergunning krijgt van de gemeente...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

artbij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:59:
[...]
Je spreekt met de aannemer af om iets te bouwen dan wellicht geen vergunning krijgt van de gemeente...
De standaard aanneemovereenkomst van bijvoorbeeld Woningborg heeft "gewoon" een onder voorbehoud van het verkrijgen van een onherroepelijke omgevingsvergunning.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:57:
[...]

De standaard aanneemovereenkomst van bijvoorbeeld Woningborg heeft "gewoon" een onder voorbehoud van het verkrijgen van een onherroepelijke omgevingsvergunning.
Daar gaat het me niet om, je moet dus bij een verandering opnieuw om de tafel met je aannemer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:12:
Wij hebben afgelopen vrijdag de offerte van de hypotheek getekend, en het gaat dus echt gebeuren, vanaf 1 juli eigenaar van een "stukje" grond van 1750m2.

Hij is niet aangesloten bij Bouwgarant, dus dat is geen optie met deze aannemer.

Voor de rest betaling in fases na oplevering binnen 30 dagen betalen geeft naar mijn idee voldoende "wisselgeld" mocht er iets verkeerd gaan met de aannemer.
Waarom geen aannemer met bouwgarant? Naar wat ik begrijp heeft het meer voordelen dan alleen financieel.

Ze doen ook afbouw en technische controle begrijp ik.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic