lubbertkramer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:57:
Staat er denk ik een beetje verkeerd inderdaad, de zonnepanelen zijn bedoeld voor het opwekken van elektriciteit en hebben niet direct iets te maken met het verwarmen van het water via de houtkachel-cv. Ik benoemde het meer voor het gehele beeld dat we breed aan het kijken zijn hoe we ons verbruik en afhankelijkheid van gas/elektriciteit zo minimaal mogelijk kunnen houden.
Naar een "massa"kachel hebben wij ook gekeken, maar naast de functionaliteit van de kachel willen wij er vooral een voor de sfeer en huiselijkheid, maar dat is denk ik persoonlijke smaak. De reden dat wij de haard gelijk ontsloten willen hebben op de CV is dat alle beetjes helpen en een kachel gericht op het verwarmen van CV is daar efficiënt voor (volgens de experts).
Gasbesparing is met de huidige prijzen niet gelijk rendabel, maar niet alles hoeft gelijk om geld et gaan een stukje onafhankelijkheid is ook fijn. Zodra ik meer zicht heb op de totale prijs kom ik hier nog even op terug.
Gasleiding laten wij wel aanleggen, willen wij toekomstig nog gaan verhuizen en de nieuwe bewoner wil wel gas gaan gebruiken dan ligt het er, het weglaten geeft in de huidige tijd eerder een verlaging van de waarde dan een toevoeging.
De WTW voor in de douche ga ik nog even meenemen in de gesprekken met de badkamer. Thanks voor de tip dat dit prebouw het beste is.
oke, je hebt er over nagedacht en dat vind ik het belangrijkste.
toch ga ik even door op de massa kachel, want er is meer mogelijk als je denkt.
zo een kachel heeft (relatief kleine) een brander.
met daar omheen een bell.
de bell word soms tot zitbank omgebouwd, maar het is ook mogelijk om 2x een bell te maken.
1 bell in de huis kamer en 1 bell op de boven verdieping.
en dan heb je toch vrijwel je hele huis warm, mits je het leuk ingeplant krijgt

.
(of neem ook een WTW ventilatie, daarmee verplaats je ook de warmte door heel je huis.
iets minder effectief, maar met de huidige isolatie in woningen is dat geen probleem.
ik zelf gebruik er een inventum ecolution(warmtepomp ventilatie unit) voor, maar dat is omdat ik geen nieuwbouw huis heb en geen andere mogelijkheid.)
maar zoizo: een open haard is tobben met warmte.
en eigenlijk stook je daarmee alleen het warm voor de mussen. (is nooit echt effectief te krijgen)
een massa kachel/cv haard zijn nooit zo mooi als een open haard.
dat blijft altijd een compromis die je moet sluiten, helaas.
een rocker burner is dan wel erg leuk, vooral als hij flink stookt geeft het een zeer huiselijk gevoel.
een douche WTW moet je eigenlijk altijd doen.
dat is simpel en erg effectief.
maar denk ook aan je ventilatie, daar kan ook een WTW unit op aangesloten worden.
maar dat lukt bijna alleen als je nieuw bouwt.
voor mij is de gas besparing trouwens erg effectief.
maar ja ik gebruik geen elektra of anders gezegd ik wek het zelf op met zonnepanelen.
heb zelfs een flink overschot, waarmee ik dan weer mijn huis verwarm (zonder hout kachel helaas).
stiekem heb ik dus geen elektra rekening en geen gas rekening.
(oke ik kook nog op gas, dus nog een klein beetje gas gebruik + 50% voor tapwater, maar dat wil ik komend jaar gaan oplossen.)
ik ben trouwens ook al op 50% van mijn terug verdien tijd van de zonnepanelen.
nog een jaartje of 4 en het word gratis voor mij.
als ik een huis zou laten bouwen is dat weer een minimale eis van mij.
een nul-op-de-meter (NOM) woning is erg simpel te bouwen als je iets nieuws neer zet.
(en dat lukt mij al zonder hout kachel en dat met alleen maar wat verbouwen van een jaren 80 huisje.

)
(ik zie trouwens in je tekeningen, nog wel wat problemen. of in ieder geval geen technische kennis.
b.v.
de badkamer boven krijgt een WC.
een WC (tenzij je een stront maler(sanibroyeur) gebruikt) heeft een pijp nodig van minimaal 110mm, en dat zit dan in een koof van +/-25 bij 25cm.
in die koof moet dan ook de douche WTW zitten.
dus bad moet iets korter of badkamer iets groter, en de pijp moet nog door de beneden verdieping.
en die wil je niet voor je voordeur hebben lopen.
ik neem aan dat het nog wat grove planningen zijn en dus nog wat foutjes bevatten.
ik twijfel ook een beetje over de plek van de schoorsteen?
komt die daar wel hoog genoeg boven het dak uit?
(kan ik slecht zien op je tekeningen) )
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)