Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.647 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
artbij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:00:
[...]

Waarom geen aannemer met bouwgarant? Naar wat ik begrijp heeft het meer voordelen dan alleen financieel.

Ze doen ook afbouw en technische controle begrijp ik.
Om 2 redenen.

1. Deze aannemer had de goedkoopste inschrijving van de 4
2. Bij deze aannemer hebben we het beste gevoel

[ Voor 53% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2016 11:04 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
Grolsch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:04:
[...]

Om 2 redenen.

1. Deze aannemer had de goedkoopste inschrijving van de 4
2. Bij deze aannemer hebben we het beste gevoel
Heb je ook iets geregeld voor als de aannemer failliet gaat, buiten wat euros om?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:11:
[...]

Heb je ook iets geregeld voor als de aannemer failliet gaat, buiten wat euros om?
Wat kun je nog meer regelen voor een faillissement los van de € 's :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Iemand die het afmaakt..
Wij hebben ook een aannemer zonder Woningborg, baal daar wel van maar soms moet je wat. Ik hoop gewoon dat hij niet failliet gaat. En kijk ook nog even naar insolventieverzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Iemand die het afmaakt valt bij mij onder €'s, want er is niemand die het voor niks afmaakt.

Het is zaak om ervoor te zorgen dat je bij een eventueel faillissement meer aan bouwwaarde hebt staan als wat je betaald hebt.

Daarom bankgarantie, en 30 dagen na oplevering termijn betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:57:
[...]

Wat kun je nog meer regelen voor een faillissement los van de € 's :?
Iemand die het afmaakt inderdaad, een aannemer die werk van een ander afmaakt is een stuk duurder dan wanneer de aannemer het gewoon zelf afmaakt, als je al zo'n aannemer kunt vinden.

En wie neemt de garantie over van het wel door de failliete aannemer gebouwde deel?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:32:
[...]

Iemand die het afmaakt inderdaad, een aannemer die werk van een ander afmaakt is een stuk duurder dan wanneer de aannemer het gewoon zelf afmaakt, als je al zo'n aannemer kunt vinden.

En wie neemt de garantie over van het wel door de failliete aannemer gebouwde deel?
Dat zijn inderdaad afwegingen die je moet nemen, maar zoals aangegeven probeer ik dat wisselgeld te creeëren door bankgarantie en achteraf na 30 dagen betalen, als men flink doorbouwt heb je het zo over +- 50K aan speelgeld, daar kun je natuurlijk best e.e.a. voor doen.

Ik had met een bouwgarant aannemer in zee kunnen gaan, maar dan was ik bij voorbaat al 50K extra kwijt geweest, dus dat scheelt totaal gezien dan ook niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Bob-B190 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 07:46:
Wat voor percentage zijn jullie overeengekomen?
10% van de bouwsom.
En natuurlijk betalen in termijnen (zoveel bij gereed begane grond vloer, zoveel bij 1e verdiepingsvloer etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:39:
[...]

Dat zijn inderdaad afwegingen die je moet nemen, maar zoals aangegeven probeer ik dat wisselgeld te creeëren door bankgarantie en achteraf na 30 dagen betalen, als men flink doorbouwt heb je het zo over +- 50K aan speelgeld, daar kun je natuurlijk best e.e.a. voor doen.

Ik had met een bouwgarant aannemer in zee kunnen gaan, maar dan was ik bij voorbaat al 50K extra kwijt geweest, dus dat scheelt totaal gezien dan ook niet zoveel.
Toch is het wel een belangrijk punt Grolsch. Het probleem is maar deels de euro's. Het is heel erg moeilijk een aannemer te vinden die het werk van een ander wil afmaken, nog ongeacht de euros...
Dat is wel een belangrijk punt in Woningborg.
Maar het leven bestaat uit risicos evalueren :)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rtificial schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:37:
[...]

Toch is het wel een belangrijk punt Grolsch. Het probleem is maar deels de euro's. Het is heel erg moeilijk een aannemer te vinden die het werk van een ander wil afmaken, nog ongeacht de euros...
Woningborg is geen aannemer. Dus tenzij er ergens in de contracten tussen de aannemers en woningborg een afspraak staat dat ze verplicht 'capaciteit' moeten leveren voor het afronden van een andere woning kun je in precies dezelfde ellende terecht komen. Dan krijg je een 'zak met geld' en mag je op zoek naar een aannemer die er zin in heeft en ook nog tijd heeft.
Het als extra garantie kopen bij de MediaMarkt, als niemand het kan maken krijg je gewoon wat geld en mag je het alsnog zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:37:
[...]

Maar het leven bestaat uit risicos evalueren :)
Aannemers willen altijd werk als ze het kunnen wachten, dus ook werk afmaken van anderen.
Garantie zal een discussiepunt zijn, en €€'s natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:31:
[...]

Aannemers willen altijd werk als ze het kunnen wachten, dus ook werk afmaken van anderen.
Lees het topic maar eens door.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
artbij schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:59:
[...]

Waarom deze volgorde?

Je spreekt met de aannemer af om iets te bouwen dan wellicht geen vergunning krijgt van de gemeente...
Omdat ik eerst een beeld wilde hebben van haalbaarheid t.o.v. budget (en dus ook hoogte hypotheek, cq. definitief ontwerp). Ik heb ook begrepen dat aanneemovereenkomst benodigd is voordat bank hypotheekofferte afgeeft, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Of een aanneemovereenkomst, of een taxatiewaarde (de taxateur wil ook iets van een aanneemovereenkomst of offerte zien) of taxatie op stichtingskosten (dat laatste heb ik gedaan bij de bank).

Dit omdat wij nog geen aanneemovereenkomst hebben.
We moesten wel offertes van aannemers opsturen, etc. etc.

Het gevaar van een aanneemovereenkomst is dat exact bekend is wat het gaat kosten en je daardoor wat minder kan "sjoemelen" met je <90% marktwaarde i.v.m. betaalbare hypotheek :P

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkopende partij is een makelaar namens een particulier
bluemoon23 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:09:
Ligt er ook aan van wie je het koopt.
Van de gemeente rechtstreeks, projectontwikkelaar/makelaar of van een particulier ?
De prijs als je het rechtstreeks bij de gemeente koopt ligt meestal aardig vast.

[...]

Dat had ik ook bij mijn aannemer, die zat ook niet bij Bouwgarant, dus toen heb ik een bankgarantie geëist van mijn aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Dan moet er op zich wel ruimte voor onderhandelen zijn.
Als je rechtstreeks van de gemeente koopt is er meestal weinig te onderhandelen. (dat had ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:31:
[...]

Naja, daar waarschuw ik je dus voor, dat is in het algemeen niet waar.
Het is in de praktijk niet eenvoudig een aannemer te vinden die het werk van een ander wil afmaken.

Voor zover ik bekend ben met Woningborg komen deze niet enkel tussne met geld, maar ook met een andere aangesloten aannemer.
Maar als je de jaarrekeningen van je aannemer hebt ingekeken, en dat ziet er normaal uit, dan zou ik zelf ook het risico wel nemen. Wel incalculeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het aannemingsbedrijf is een VOF, dus geen transparante jaarcijfers.

Wel ken ik het aannemingsbedrijf, omdat ik in hetzelfde dorp woon, en bij ons in het dorp kent iedereen elkaar ;)

Ik kreeg zojuist een mail dat hij de bankgarantie geregeld heeft, dus als hij er slecht voorstond was hem dat niet gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:29:
Ik kreeg zojuist een mail dat hij de bankgarantie geregeld heeft, dus als hij er slecht voorstond was hem dat niet gelukt :)
Dat is niet waar, hij hoeft alleen maar het bedrag in bezit te hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bankgarantie gaat ten koste van zijn liquiditeit dus als hij geen liquide middelen zou hebben (of te kort zou hebben) zou hij geen bankgarantie afgeven / krijgen.

Het risico welke ik af wil dekken is faillissement, en in NL gaan nog steeds de meeste bedrijven failliet door gebrek aan liquiditeit.

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 21-06-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
Ik heb uiteindelijk ook bewust het risico genomen, geen Woningborg en geen bankgarantie.
Toch zou achteraf een aannemer met Woningborg wel mijn voorkeur hebben, omdat je dan veel sterker staat, ook bij aanspraak maken op garantie e.d. Maar ja, als zo'n aannemer direct €50.000 duurder is, is dat inderdaad een dure 'verzekering'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:47:
Bankgarantie gaat ten koste van zijn liquiditeit dus als hij geen liquide middelen zou hebben (of te kort zou hebben) zou hij geen bankgarantie afgeven / krijgen.

Het risico welke ik af wil dekken is faillissement, en in NL gaan nog steeds de meeste bedrijven failliet door gebrek aan liquiditeit.
Hij moet het bedrag dat op de bangarantie staat als liquide middel hebben. Meer niet, vaak is er veel meer nodig om een bedrijf draaiend te houden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zeg toch precies hetzelfde :?

Zolang het bedrijf geld heeft is het niet failliet, gaat het wel failliet heb ik die bankgarantie.

Verder altijd ervoor dat er voor 50K meer aan bouwwaarde staat als wat betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:59:
Ik zeg toch precies hetzelfde :?

Zolang het bedrijf geld heeft is het niet failliet, gaat het wel failliet heb ik die bankgarantie.

Verder altijd ervoor dat er voor 50K meer aan bouwwaarde staat als wat betaald is.
Jij beweert dat de liquiditeit goed moet zijn, maar dat hoeft dus helemaal niet. Sterker nog, door die bankgarantie te eisen verlaag jij de liquiditeit van de aannemer en verhoog je dus de kans op faillissement.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:04:
[...]

Jij beweert dat de liquiditeit goed moet zijn, maar dat hoeft dus helemaal niet. Sterker nog, door die bankgarantie te eisen verlaag jij de liquiditeit van de aannemer en verhoog je dus de kans op faillissement.
Laten we voorop stellen dat ik de bankgarantie eis voor mijn zekerheden, en niet die voor de aannemer.

Hij wil een aanbetaling, dan wil ik een bankgarantie.
Hij schiet hier qua liquiditeit geen pepernoot mee op, en ik krijg er zekerheid van, in ieder geval meer zekerheid als geen bankgarantie.

Ik snap je punt niet zo goed :?

Zoals eerder aangegeven had woningborg ook gekund, maar dan wist ik zeker dat ik 40K meer betaald had.
Wij nemen dus het 'risico" door voor een niet woningborg aannemer te kiezen en creeëren zekerheid door de bankgarantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:06:
[...]

Laten we voorop stellen dat ik de bankgarantie eis voor mijn zekerheden, en niet die voor de aannemer.

Hij wil een aanbetaling, dan wil ik een bankgarantie.
Hij schiet hier qua liquiditeit geen pepernoot mee op, en ik krijg er zekerheid van, in ieder geval meer zekerheid als geen bankgarantie.

Ik snap je punt niet zo goed :?

Zoals eerder aangegeven had woningborg ook gekund, maar dan wist ik zeker dat ik 40K meer betaald had.
Wij nemen dus het 'risico" door voor een niet woningborg aannemer te kiezen en creeëren zekerheid door de bankgarantie :)
Je snapt het niet, maakt ook niet uit.

Ik en anderen willen alleen maar zeggen dat een bankgarantie lang niet alles afdekt wat woningborg doet.

Heb je de aannemeres met woningborg die duurder waren uit laten leggen waar het verschil in zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 21-06-2016 22:10 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Je snapt het niet, maakt ook niet uit.

Ik en anderen willen alleen maar zeggen dat een bankgarantie lang niet alles afdekt wat woningborg doet.

Heb je de aannemeres met woningborg die duurder waren uit laten leggen waar het verschil in zit?
Volgens mij snappen we elkaar niet :)

Ze hebben een open calculatie ingestuurd, dus prijsverschil zat in diverse punten.

Mijn doel is goedkoop een huis bouwen met een hard bestek, niet persé een aannemer kiezen die is aangesloten bij woningborg.

Als eerder aangegeven, als de prijzen gelijk waren geweest, of het verschil was minimaal dan had ik met woningborg nog meer zekerheden gehad, maar gezien het prijsverschil is dit voor ons de afweging geweest het niet te doen.

En nogmaals, wat is volgens jou mijn risico als ik dus +- 70 tot 100K "speelgeld" heb :? Wat had woningborg dan beter/anders gedaan behalve mijn rekening nadelig beïnvloeden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:15:
[...]

Volgens mij snappen we elkaar niet :)

Ze hebben een open calculatie ingestuurd, dus prijsverschil zat in diverse punten.

Mijn doel is goedkoop een huis bouwen met een hard bestek, niet persé een aannemer kiezen die is aangesloten bij woningborg.

Als eerder aangegeven, als de prijzen gelijk waren geweest, of het verschil was minimaal dan had ik met woningborg nog meer zekerheden gehad, maar gezien het prijsverschil is dit voor ons de afweging geweest het niet te doen.

En nogmaals, wat is volgens jou mijn risico als ik dus +- 70 tot 100K "speelgeld" heb :? Wat had woningborg dan beter/anders gedaan behalve mijn rekening nadelig beïnvloeden :?
Sowieso zou mijn doel zijn een zo goed mogelijk huis bouwen, niet zo goedkoop mogelijk.

Punt 1 is het kwaliteitskeurmerk. Daarom ben ik ook zo benieuwd waarom ze zo goedkoop zijn, goedkoop is vaak duurkoop.
Punt 2 je hebt alleen wat euro's als je aannemer failliet gaat, zoeken naar een nieuwe kan lang duren, aannemers beginnen het weer drukker te krijgen en werk afmaken van een ander doen ze niet graag, zeker niet als die wellicht op wat dingetjes bezuinigd heeft.

Dit om te beginnen?

Wat bedoel je met speelgeld? En hoe lang loopt je bankgarantie?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:20:
[...]

Sowieso zou mijn doel zijn een zo goed mogelijk huis bouwen, niet zo goedkoop mogelijk.
Kwaliteitseisen en te gebruiken materialen zijn vastgelegd in een "hard" bestek, dit juist om appels met appels te vergelijken
Punt 1 is het kwaliteitskeurmerk. Daarom ben ik ook zo benieuwd waarom ze zo goedkoop zijn, goedkoop is vaak duurkoop.
Dat is het leuke, van de 4 aannemers is dit de aannemer die het degelijkst bouwt, meerdere referentieprojecten bezocht, en een vriend van me heeft ook met deze aannemer gebouwd.

Van de andere aannemers (met kwaliteitskeurmerk) hoor ik hele andere ervaringen.

En het leukste voorbeeld van de betekenis van dit certificaat, vorige week is 1 van de andere 3 aanbieders op de fles gegaan, MET certificaat/garantie :)
Punt 2 je hebt alleen wat euro's als je aannemer failliet gaat, zoeken naar een nieuwe kan lang duren, aannemers beginnen het weer drukker te krijgen en werk afmaken van een ander doen ze niet graag, zeker niet als die wellicht op wat dingetjes bezuinigd heeft.

Dit om te beginnen?
Daar heb je gelijk in, maar tegen welke kosten is dit nog redelijk te noemen. Als het verschil klein was geweest had ik dat gedaan, maar het is en blijft een persoonlijke keuze, zo'n woningborggarantie kost ook gewoon geld.
Wat bedoel je met speelgeld? En hoe lang loopt je bankgarantie?
Even in grote getallen, maar deze aanbieder is +- 40K goedkoper, facturering na gereed werk, aanbetaling gedekt door bankgarantie, betaling binnen 30 dagen na oplevering werk. Facturen bedragen dan +- 40.000 per keer. Dus als hij op de fles gaat betaal ik natuurlijk de laatste factuur niet, dus als hij na factuur datum 20K onderweg is (wat ook 40 K of 10 K kan zijn) zit ik aan 90~120K verschil.

Maar ik snap wel wat je bedoeld, maar zekerheid kent ook een grens, net zoals met autoverzekeringen, zorgverzekeringen, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:31:
[...]

Kwaliteitseisen en te gebruiken materialen zijn vastgelegd in een "hard" bestek, dit juist om appels met appels te vergelijken

[...]

Dat is het leuke, van de 4 aannemers is dit de aannemer die het degelijkst bouwt, meerdere referentieprojecten bezocht, en een vriend van me heeft ook met deze aannemer gebouwd.

Van de andere aannemers (met kwaliteitskeurmerk) hoor ik hele andere ervaringen.

En het leukste voorbeeld van de betekenis van dit certificaat, vorige week is 1 van de andere 3 aanbieders op de fles gegaan, MET certificaat/garantie :)

[...]

Daar heb je gelijk in, maar tegen welke kosten is dit nog redelijk te noemen. Als het verschil klein was geweest had ik dat gedaan, maar het is en blijft een persoonlijke keuze, zo'n woningborggarantie kost ook gewoon geld.

[...]

Even in grote getallen, maar deze aanbieder is +- 40K goedkoper, facturering na gereed werk, aanbetaling gedekt door bankgarantie, betaling binnen 30 dagen na oplevering werk. Facturen bedragen dan +- 40.000 per keer. Dus als hij op de fles gaat betaal ik natuurlijk de laatste factuur niet, dus als hij na factuur datum 20K onderweg is (wat ook 40 K of 10 K kan zijn) zit ik aan 90~120K verschil.

Maar ik snap wel wat je bedoeld, maar zekerheid kent ook een grens, net zoals met autoverzekeringen, zorgverzekeringen, etc. etc.
Blijft eigen afweging. En als hij failliet gaat moet je natuurlijk nog steeds het gemaakte werk betalen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:56

The Legend

*Plop*

Je misrekent je inderdaad wel wat qua 'speelgeld' m.b.t. de laatste factuur die je niet zou betalen bij faillisement. De curator komt dat geld gewoon vorderen mits het werk is uitgevoerd natuurlijk, maar doorgaans zal een goede aannemer geen factuur sturen als het werk helemaal niet uitgevoerd is.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Die discussie ga ik graag aan met de curator, aangezien ik natuurlijk een "schadepost" heb die minimaal net zo groot is als het factuurbedrag omdat een andere aannemer mijn huis moet afbouwen :+

De curator mag vorderen wat hij wil, maar zolang het geld op mijn rekening staat moet hij het eerst nog maar zien te krijgen.

Als het geld bij de aannemer op de rekening staat weet ik i.i.g. zeker dat ik het geld niet weer ga krijgen.

Maar ik ga er niet vanuit dat de aannemer failliet gaat, en mocht het wel gebeuren dan heb ik goed nagedacht over de risico's, en de risico's die er zijn heb ik goed overwogen. (zelfde als een autoverzekering).

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 22-06-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Allemaal hypotheses, uiteindelijk zal het allemaal gewoon prima verlopen.
Maar, for the sake of the argument, de curator zal de betaling van die factuur desnoods afdwingen via de rechter. Het werk is per slot van rekening gedaan.
Jouw 'claim' richting de partij in faillissement zal afzonderlijk behandeld moeten worden. En daar sta je niet vooraan in de rij.
Maar goed. Een bankgarantie zegt in het algemeen niet heel veel, anders dan dat de intentie er in ieder geval is. Dat is mooi :-) En ik zou met een dergelijk verschil hetzelfde risico genomen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb zakelijk regelmatig "onderhandeld" met curatoren, en in het geval van een faillissement heeft de curator maar 1 hoofddoel, en dat is zijn eigen geld binnenhalen. Daarna komen de fiscus en de bank, maar meestal is het geld halverwege al op. Daarna z.s.m. verder met een volgende klus. Veelal zijn dit soort faillissementen nu niet echt winstgevend voor de advocaat (curator) in kwestie, vooral als er weinig (eenvoudig) te halen valt. In 9 vd 10 gevallen stapt hij niet naar een rechter om het geld op te halen (kost hem teveel moeite/uren).

Mocht het gebeuren dan kan ik aantoonbaar maken dat ik door het faillissement extra kosten moet gaan maken om mijn woning af te bouwen, en daar houdt een curator zeker rekening mee (zelf toch al 2 gevallen meegemaakt waar dit gebeurde toen leveranciers van mij failliet gingen).

Maar laten we positief blijven, en ervan uit gaan dat hij niet failliet gaat :P En nu bezig met de leuke dingen zoals het bepalen van de technische installatie in het huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricksen87
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09-2024
Heb je geen problemen met hypotheek aanvraag als je een aannemer heb zonder woningborg garantie. Wij merken dat hypotheekverstrekkers met lage rentes een woningborg garantie eisen.

SR+ / White / Black / 19, Bestelling 8-10, RN 10-10, VIN 26-11, leverdatum: 16-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb geen eens een aanneemovereenkomst dus de aannemer is bij de bank niet bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
bluemoon23 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:18:
10% van de bouwsom.
En natuurlijk betalen in termijnen (zoveel bij gereed begane grond vloer, zoveel bij 1e verdiepingsvloer etc)
Nog even van mijn mails gecheckt van tijdens de bouw, de bankgarantie was 20% van de aanneemsom, dit was toen een vereiste van de NHG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
lubbertkramer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:57:
Naar een "massa"kachel hebben wij ook gekeken, maar naast de functionaliteit van de kachel willen wij er vooral een voor de sfeer en huiselijkheid, maar dat is denk ik persoonlijke smaak. De reden dat wij de haard gelijk ontsloten willen hebben op de CV is dat alle beetjes helpen en een kachel gericht op het verwarmen van CV is daar efficiënt voor (volgens de experts).
Hier een finnoven massakachel, Juist een massakachel brengt gezelligheid. Je stookt 2 tot 2 1/2 uur voluit met veel vlammen. Eenmaal laden met hout, afhankelijk van het seizoen, tusen de 8 tot 16 stukken hout en klaar. Geen gedoen met bijvullen etc. De warmte is aangenaam en langdurig aanwezig, ik wel 's ochtends nog wel eens een tijdje tegen de kachel aanstaan.

En ook simpel qua installatie, wij gebruiken hem alleen voor verwarmen. Alle andere zaken maakten het qua installatie veel ingewikkelder. Vergis je overigens niet in het werk van hout organiseren als je veel wilt branden.
lubbertkramer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:57:

Gasleiding laten wij wel aanleggen, willen wij toekomstig nog gaan verhuizen en de nieuwe bewoner wil wel gas gaan gebruiken dan ligt het er, het weglaten geeft in de huidige tijd eerder een verlaging van de waarde dan een toevoeging.
Hier niet gedaan, ik zie de waarde niet. Gas gaat er straks gewoon uit voor laagwaardige zaken als verwarming.
Grolsch schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:15:
[...]

Tja, een hard bestek, dat kan ook tegen je werken. Je moet dan wel aan alles gedacht hebben en ook goed ingeschat. En je op een bestek beroepen werkt lang niet altijd.

Verder vind ik het prijsverschil wel heel groot, ik hoop dat je appels met appels vergelijkt en het straks niet tegenvalt. Kleine verschillen in kwaliteit kunnen veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Bij ons ook het verlossende woord binnen. Financiering is rond bij BLG. Niet eerste keus vanwege de extra ondernemers toeslag van 0,3%, maar helaas kwamen we met keuze 1 en 2 niet uit.

Ons plan is nagenoeg klaar en de welstand procedure gaan we snel in.

Met de elektrische tekeningen hebben we ons nog geen seconde bezig gehouden en heb me nu in het topic (ben op vakantie) verdiept van Domitica.

Het is mij duidelijk dat ik de installateur opdracht moet geven tot het opleveren van de elektra in een ster netwerk (bekend of dit meerprijs oplevert?)

Het systeem van Loxone vind ik veelbelovend klinken. Hoe staan jullie toekomstig huizenbouwers tegenover dit vraagstuk? Is bekabelde domotica de meerwaarde tov zwave domotica waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik heb geen domotica maar wel afstandsrelais (elektronische dimmers, GPS tijdsklok, timers etc) en heb de elektriciteit dus ook uitgevoerd in ster. Als je bouwt en domotica wil zou ik toch gaan voor een bekabelde versie maar dat is mijn mening natuurlijk.

Dit geeft amper een meerprijs hoor, je hebt meer kabel nodig maar het slijpwerk is een stuk minder en hiermee dus ook de arbeidskost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik houd van gadgets, maar ziet niet echt de meerwaarde van een domotica systeem, behalve dan wat beveiliging.

[ Voor 15% gewijzigd door Artbij op 27-06-2016 15:50 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37
Cai schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:56:
Bij ons ook het verlossende woord binnen. Financiering is rond bij BLG. Niet eerste keus vanwege de extra ondernemers toeslag van 0,3%, maar helaas kwamen we met keuze 1 en 2 niet uit.

Ons plan is nagenoeg klaar en de welstand procedure gaan we snel in.

Met de elektrische tekeningen hebben we ons nog geen seconde bezig gehouden en heb me nu in het topic (ben op vakantie) verdiept van Domitica.

Het is mij duidelijk dat ik de installateur opdracht moet geven tot het opleveren van de elektra in een ster netwerk (bekend of dit meerprijs oplevert?)

Het systeem van Loxone vind ik veelbelovend klinken. Hoe staan jullie toekomstig huizenbouwers tegenover dit vraagstuk? Is bekabelde domotica de meerwaarde tov zwave domotica waard?
Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat er altijd bedrading nog is en niet alles draadloos, als je het later anders wilt of er gebeurd wat maar ook, je moet alles omgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:49
Engineer Stewie schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:14:
Ik heb geen domotica maar wel afstandsrelais (elektronische dimmers, GPS tijdsklok, timers etc) en heb de elektriciteit dus ook uitgevoerd in ster. Als je bouwt en domotica wil zou ik toch gaan voor een bekabelde versie maar dat is mijn mening natuurlijk.

Dit geeft amper een meerprijs hoor, je hebt meer kabel nodig maar het slijpwerk is een stuk minder en hiermee dus ook de arbeidskost.
Hoe moet ik zo'n stervorm bedrading voor mij zien? Ik ga alle elektra zelf plaatsen en kan dus alle kanten op.
Heb je een tekening als voorbeeld?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
We wilde ook graag domotica in ons huis maar gezien de kosten voor alleen de heb zien we er toch vanaf. Onze voorkeur had uitgegaan voor een systeem met actoren zoals Niko, Qbus of Velbus (laatste heeft mooie glazen aanraakpanelen). Dit kan je alleen bij nieuwbouw doen of je moet je grof gaan verbouwen. Naast de stroomaansluitingen heb je ook nog te maken met de CAN-bus kabels naar de schakelaars. Misschien dat we in de toekomst nog wel domotica maken met een (minder betrouwbaar) Zwave systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:04:
[...]

Hier een finnoven massakachel, Juist een massakachel brengt gezelligheid. Je stookt 2 tot 2 1/2 uur voluit met veel vlammen. Eenmaal laden met hout, afhankelijk van het seizoen, tusen de 8 tot 16 stukken hout en klaar. Geen gedoen met bijvullen etc. De warmte is aangenaam en langdurig aanwezig, ik wel 's ochtends nog wel eens een tijdje tegen de kachel aanstaan.

En ook simpel qua installatie, wij gebruiken hem alleen voor verwarmen. Alle andere zaken maakten het qua installatie veel ingewikkelder. Vergis je overigens niet in het werk van hout organiseren als je veel wilt branden.

[...]

Hier niet gedaan, ik zie de waarde niet. Gas gaat er straks gewoon uit voor laagwaardige zaken als verwarming.

[...]

Tja, een hard bestek, dat kan ook tegen je werken. Je moet dan wel aan alles gedacht hebben en ook goed ingeschat. En je op een bestek beroepen werkt lang niet altijd.

Verder vind ik het prijsverschil wel heel groot, ik hoop dat je appels met appels vergelijkt en het straks niet tegenvalt. Kleine verschillen in kwaliteit kunnen veel uitmaken.
Het "harde" bestek is in hoofdlijnen gebruikt om een eerlijk en vergelijkbaar vergelijk te krijgen tussen de aannemers.

In het bestek zijn allerlei "aannames" gedaan die nu nog niet bekend zijn (soort vloer, soort verwarming, soort afwerking, merken binnendeuren, deurbeslag, etc.).

Alle aannemers hebben aangeboden wat gevraagd is in het bestek, want anders past de 1 ikea kwaliteit toe, en de ander misschien wel iets duurders :)

Dit bestek samen met de EPC berekening waren onze uitgangspunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:49
We zijn momenteel bezig met onze terras overkapping. We willen het geheel ~390cm diep maken en over de breedte van het huis doortrekken.
In het linker gedeelte moet een lichtstraat komen; lessenaarsdak vrijstaand. We dubben nog wat over de afmetingen, speel nu met de gedachte om 100cm rondom vrij te houden waardoor ik op ongeveer 190x190cm uit komt.

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/eqpv05s0h/terras.jpg

De vragen;
  • Wat raden jullie aan mbt diepte van terras overkapping (ligt pal op het zuiden)
  • Wat raden jullie aan mbt lichtstraat afmetingen
  • Nog tips voor lichtstraat productie, vind de prijzen nogal fors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:21:
[...]

Het "harde" bestek is in hoofdlijnen gebruikt om een eerlijk en vergelijkbaar vergelijk te krijgen tussen de aannemers.

In het bestek zijn allerlei "aannames" gedaan die nu nog niet bekend zijn (soort vloer, soort verwarming, soort afwerking, merken binnendeuren, deurbeslag, etc.).

Alle aannemers hebben aangeboden wat gevraagd is in het bestek, want anders past de 1 ikea kwaliteit toe, en de ander misschien wel iets duurders :)

Dit bestek samen met de EPC berekening waren onze uitgangspunten
Een hard bestek met alleen maar aannames erin? :+

Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden!

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Er staat in dat met de vloertegels B.G.G. gerekend moet worden met een stelpost van 60 € / m2 (excl. BTW)

Voor de binnendeuren staat een redelijk duur merk/type voorgeschreven.

Qua sluit en hangwerk staat ook een redelijke dure RVS variant voorgeschreven.

Voor isolatie/dakpanelen staat bijvoorbeeld dit in het bestek:

"Spouwmuren isoleren met Kingspan Kooltherm K8 spouwplaat dik 1 50 mm Rc=7,5 m2K/W, conform
berekening EPW."

Dat zijn naar mijn idee redelijk "harde" rekenwaardes om een eerlijk 1 op 1 vergelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
bbn_ldp schreef op maandag 27 juni 2016 @ 21:40:
[...]

Hoe moet ik zo'n stervorm bedrading voor mij zien? Ik ga alle elektra zelf plaatsen en kan dus alle kanten op.
Heb je een tekening als voorbeeld?
Het is echt heel simpel:
- Alle lichtgroepen gaan allemaal rechtstreeks terug naar de schakelkast ( een lichtgroep kan meerdere lichtpunten bevatten, bij mij tot 8 lichtpunten per groep)
- Alle geschakelde stopcontacten gaan rechtstreeks terug naar de schakelkast
- Voor de drukknoppen heb ik SSV kabel met 12 aders genomen (nog makkelijk werkbaar). Hier heb ik 3 kringen van liggen en dus niet 1 op 1 gelegd. Door de 12 aders kan je 11 functies per kring bedienen.

Voor de rest is het maar aansluiten wat je wil. Ik heb geen tekening van het legplan, maar wel van mijn aansluitschema (wel maar 1/4de hieronder). Dit is met afstandschakelaars, dus overal waar eltako staat moet bij u uw domotica systeem komen.
Het is belangrijk dat je je installatie eerst goed doordenkt, ik heb verschillende versies gehad maar ben nog niet 100% tevreden. Maar het ligt er en we zullen het er mee moeten doen :+ .

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/1/625/20591995166_af097d1e3d_c.jpg

Het systeem bestaat bij mij uit
- 3 x 24V voedingen, 1 voor de bediening, 2x voor ledstrips (liggen er nog niet)
- Diverse 230V kringen, het doel is om als 1 kring eruit ligt je nog altijd licht hebt om tot de schakelkast te geraken. (Looppad heeft een andere zekering dan de kamers bv).
- 52 drukknoppen (DX.X), Een lichtpunt kan meestal bedient worden vanop meerdere plaatsen, zo kan de hal bedient worden vanop 7 plaatsen (Woonkamer, 2x HAL, 3x slaapkamer en badkamer)
- 21 lichtgroepen (LX.X), zoals gezegd kan een lichtgroep meerdere lichtpunten zijn
- 3 alles-uit knoppen (voordeur, zijdeur en hal boven)
- 23 afstandsschakelaar voor 21 groepen, dit kunnen relais, LED dimmers, timers of astro-klokken zijn (GPS gebaseerde tijdsklok). Extra timer gebruikt voor de alles-uit knoppen om de stroom door de stuurkabels te beperken (1x schakelen ipv 21x) en voor de astro-klok staat nog een timer om deze gedurende 15 minuten te overrulen in het geval het veel vroeger donker is dan verwacht).

Raad je aan om veel op te zoeken over het systeem wat je wil en een generiek systeem te kiezen zonder eigen bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 07:59:
Er staat in dat met de vloertegels B.G.G. gerekend moet worden met een stelpost van 60 € / m2 (excl. BTW)

Voor de binnendeuren staat een redelijk duur merk/type voorgeschreven.

Qua sluit en hangwerk staat ook een redelijke dure RVS variant voorgeschreven.

Voor isolatie/dakpanelen staat bijvoorbeeld dit in het bestek:

"Spouwmuren isoleren met Kingspan Kooltherm K8 spouwplaat dik 1 50 mm Rc=7,5 m2K/W, conform
berekening EPW."

Dat zijn naar mijn idee redelijk "harde" rekenwaardes om een eerlijk 1 op 1 vergelijk te krijgen.
Dan wil je straks andere deuren en dan blijken die 2 keer zo duur te zijn. Het type dat jij in je originele bestek had staan kon de aannemer namelijk goedkoop aankomen, de nieuwe niet. Zelfde voor alle andere dingen.

Ik ben voor een hard bestek, maar dan wel met dingen die je echt wilt erin. Dan kun je pas echt vergelijken. Zeker als je kijkt dat bij jou de verschillen zo groot zijn.

Maar ik heb er niet zo veel verstand van, dus daarom: houd ons op de hoogte :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:43
Card Nox schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:45:
We zijn momenteel bezig met onze terras overkapping...[/list]
Lichtstraten zijn gewoon duur, dit komt vooral door het geharde glas/doorval beveiligd glas.
Je kunt kiezen voor een houten lichtstraat ipv aluminium/kunststof, echter is de kans door de vlakke ligging dat er ergens vocht ophoopt groot, dit kan hout rot tot gevolg hebben...
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je een houten lichtstraat om de 3 jaar moet schilderen.

Stel je bespaard €500,- op de lichtstraat en je moet voor de 1e keer schilderen al €300,- betalen aan verf/schilder dan is na 3 jaar de aluminium/kunststof lichtstraat alsnog goedkoper.

Een overkapping van +-4 meter is vrij fors, hou er rekening mee dat het vrij donker in huis kan worden.
Ook al heb je er een lichtstraat in, houdt dit vrij veel zonlicht tegen... Maar hier zou je wel rekening mee hebben gehouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee wat voor lichtstraat je wilt maar ik doe wel veel met.
http://vlakkelichtkoepel.nl/
Daar kan je eenvoudig de afmeting ingeven en zo een prijs ontvangen.

En om het binnen niet te donker te krijgen zou ik er twee nemen tegen de muur boven je muuropeningen.
En dan ongeveer 2 meter lang en 60 cm breed.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 28-06-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Bedankt voor de reacties.

Sjembecks, zodra het frame klaar is ga ik hier wat steigerplanken op leggen om te kijken hoe donker het wordt, de overkapping kan ook nog kleiner worden maar we willen wel comfortabel buiten kunnen zitten. De kamer krijgt verder vrij veel licht (raam op het noorden van 250*160cm, erker op westen van 300*160cm en de pui op de tekening op het zuiden van 285*260cm).
De mening dat alu de voorkeur heeft deel ik helemaal.

Fable, die site had ik ook reeds gevonden. Daar kom ik op ~€2.200,- uit.
Een lessenaar tegen de gevel 'kan' (helaas) niet meer. Het huis staat al en heb daar geen rollagen gemetseld, daarnaast zit het lood(vervanger) er al in wat dus te laag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
artbij schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:45:
[...]
Dan wil je straks andere deuren en dan blijken die 2 keer zo duur te zijn. Het type dat jij in je originele bestek had staan kon de aannemer namelijk goedkoop aankomen, de nieuwe niet. Zelfde voor alle andere dingen.

Ik ben voor een hard bestek, maar dan wel met dingen die je echt wilt erin. Dan kun je pas echt vergelijken. Zeker als je kijkt dat bij jou de verschillen zo groot zijn.

Maar ergens moet een keer een compromis gesloten worden en volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat je appels met appels moet vergelijken en niet met peren. Als je de prijs van aannemers netjes wilt vergelijken moet je dus zorgen dat je wel een eerlijke vergelijking krijgt en dat kan enkel op de manier waarop Grolsch het heeft gedaan?

De inkoopprijzen van deuren verschillen echt niet rigoureus tussen de ene en de andere aannemer.

Maar goed waarschijnlijk weet jij het beter. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:45:
[...]

Een 100% sluitend bestek is inderdaad het beste, het nadeel daarvan is dat je 1 á 2 jaar aan het plannen bent voordat je kunt beginnen met bouwen.

En dan nog kom je gaandeweg de bouw altijd zaken tegen die je anders wilt (voortschrijdend inzicht noemen ze dat ;) ).

Ik heb zelf de bouw van 2 huizen + 1 bedrijf meegemaakt / begeleid, dus ik weet aardig wat ik kan verwachten.

Als je in een bestek rekent met marktconforme bedragen / merken / types dan heb je in ieder geval een eerlijk vergelijk.

Zoals hierboven iemand ook al aangeeft zitten in de inkoopprijzen voor deuren / CV ketels / deurbeslag echt geen grote verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 28-06-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Card Nox schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:45:
We zijn momenteel bezig met onze terras overkapping.
In het linker gedeelte moet een lichtstraat komen.....
Als je een tafel met stoelen eronder wilt zetten, dan wil je minimaal 3m diepte, zodat je nog de stoelen onder tafel vandaan kan trekken en om de tafel heen kan lopen. 3,9m diep is meer dan prima. Dan kan iedereen droog en beschut zitten.

Lichtstraat of -koepel is inderdaad voor meer licht binnenshuis, zoals eerder al werd aangegeven. Dus normaal plaats je deze vrij dicht tegen de gevel. Net zoals op zolder maakt een klein raampje al veel verschil qua lichtinval.

Hou ook rekening met oververhitting, juist omdat de overkapping pal op zuid is. Reken er maar op dat door een grote lichtstraat het erg warm kan worden onder de overkapping.

Zelf zou ik waarschijnlijk kiezen voor 2 bescheiden koepels, voor iedere dubbele deur eentje.

[ Voor 22% gewijzigd door Jack op 28-06-2016 12:01 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Thanks voor de feedback Jack. Het argument van hitte is hetgeen me terughoudend maakt er een grote straat van te maken, mijn schoonouders hebben een grote lichtstraat (1.5*5 oid) en als je dan de zon op je krijgt is het flink warm... We denken er nog even over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Je kan ook een lichtstraat nemen met zonwering, dan heb je wel het licht binnen als je dat wilt, maar niet de warmte onder je terrasoverkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:56

The Legend

*Plop*

Zoals eerder opgemerkt, houd wel rekening met een serieuze vermindering van licht in je woning met zo'n vaste overkapping. Het wordt er echt donker van, zelfs met grote lichtstraat.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Andere optie die ik zelf wel leuk vind.

Afbeeldingslocatie: http://www.gehlen.nl/cms/wp-content/uploads/2013/06/04-V850-Varese-sfeer1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Oilman schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:13:
[...]

Maar ergens moet een keer een compromis gesloten worden en volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat je appels met appels moet vergelijken en niet met peren. Als je de prijs van aannemers netjes wilt vergelijken moet je dus zorgen dat je wel een eerlijke vergelijking krijgt en dat kan enkel op de manier waarop Grolsch het heeft gedaan?

De inkoopprijzen van deuren verschillen echt niet rigoureus tussen de ene en de andere aannemer.

Maar goed waarschijnlijk weet jij het beter. 8)7
Mooi hoor, heb je appels met appels vergeleken, ga je straks toch peren kopen bij die appelboer :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:47
artbij schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:34:
[...]

Mooi hoor, heb je appels met appels vergeleken, ga je straks toch peren kopen bij die appelboer :).
Ben je altijd zo?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
Grolsch schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:32:
[...]

Een 100% sluitend bestek is inderdaad het beste, het nadeel daarvan is dat je 1 á 2 jaar aan het plannen bent voordat je kunt beginnen met bouwen.

En dan nog kom je gaandeweg de bouw altijd zaken tegen die je anders wilt (voortschrijdend inzicht noemen ze dat ;) ).

Ik heb zelf de bouw van 2 huizen + 1 bedrijf meegemaakt / begeleid, dus ik weet aardig wat ik kan verwachten.

Als je in een bestek rekent met marktconforme bedragen / merken / types dan heb je in ieder geval een eerlijk vergelijk.

Zoals hierboven iemand ook al aangeeft zitten in de inkoopprijzen voor deuren / CV ketels / deurbeslag echt geen grote verschillen.
Dat ben ik wel met je eens. Ik ben wel verbaasd over de prijsverschillen..... vandaar mijn opmerking.

Ik heb zelf gewerkt op basis van een open begroting en afpraken gemaakt over de start en staartkosten. Dat geeft mi de minste interpretatie verschillen. En ook de minste kans op meerwerk jagen.

Qua bestek denk ik dat het weggegooid geld is om alles tot in detail uit te werken en dan in het werk te ontdekken dat het toch anders is. Ook het praten met tig aannemers kost veel tijd en geld als je het goed wilt doen. Mijn bouwbegeleider koos derhalve voor bovenstaande aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 20:16:
[...]

Dat ben ik wel met je eens. Ik ben wel verbaasd over de prijsverschillen..... vandaar mijn opmerking.

Ik heb zelf gewerkt op basis van een open begroting en afpraken gemaakt over de start en staartkosten. Dat geeft mi de minste interpretatie verschillen. En ook de minste kans op meerwerk jagen.

Qua bestek denk ik dat het weggegooid geld is om alles tot in detail uit te werken en dan in het werk te ontdekken dat het toch anders is. Ook het praten met tig aannemers kost veel tijd en geld als je het goed wilt doen. Mijn bouwbegeleider koos derhalve voor bovenstaande aanpak.
In de eerste aanvraag zat inderdaad bijna 40K verschil tussen duurste en goedkoopste, dat is een range van +-5%, dat vind ik geen groot prijsverschil om eerlijk te zijn.

Nadat deze aannemer de goedkoopste was zijn wij met hem in onderhandeling gegaan waardoor de prijs (op verzoek van ons) nog met 30K naar beneden is gegaan.

Hij heeft een document geschreven met bezuinigingsmaatregelen welke natuurlijk door ons zijn goedgekeurd.

Hij stelt nu dus een aanneemovereenkomst op met als achterliggend document het bestek, en daarachter de lijst met aanpassingen.

En nog blijft het een open begroting verhaal omdat wij sommige keuze's nog niet gemaakt hebben.

Ik had wellicht ook die discussies met de andere 3 aannemers kunnen voeren maar tijd is onze grootste vijand, dus we hebben geen 3 jaar de tijd om te starten met bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 28-06-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Als 40k een range van 5% is, kom ik op totaal bedrag van 800k voor alleen de woning, ex grond. Ga ik ergens de mist in met m'n rekensom?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als 360 de goedkoopste is, en 400 de duurste heb je een range van +- 5% (380 gemiddeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Grolsch schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 20:55:
Als 360 de goedkoopste is, en 400 de duurste heb je een range van +- 5% (380 gemiddeld)
Check, ik snap het. :9

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:32:
[...]

Een bestek is geen offerte.

Wie zegt dat tussentijds geen prijzen wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb een aanneemovereenkomst,dus daar wijzigen geen prijzen.

Even in tweakers/nokiaantaal, ik bouw x huis voor x geld

[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 29-06-2016 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Raad je aan om veel op te zoeken over het systeem wat je wil en een generiek systeem te kiezen zonder eigen bus.
[/quote]
Oke ik ga dus ieder lictpunt, stopcontact en schakellaar met buizen naar de meterkast brengen. Welke draden moete er dan in de buis? Bruin, blauw en aarde naar de stopcontacten, bruin en blauw naar de lichtpunten en schakeldraden naar de schakelaars.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 23:57:
Ik heb een aanneemovereenkomst,dus daar wijzigen geen prijzen.

Even in tweakers/nokiaantaal, ik bouw x huis voor x geld
Ah, je hebt al een overeenkomst. Nou dan heb je behoorlijk vastigheid.

Het ergste wat je dan nog kan overkomen is dat een product niet meer leverbaar blijkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:26:
[...]

Ah, je hebt al een overeenkomst. Nou dan heb je behoorlijk vastigheid.

Het ergste wat je dan nog kan overkomen is dat een product niet meer leverbaar blijkt :+
Of dat de aannemer failliet gaat :D .

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16
Ik ben ook weer een stapje verder in mijn bouw. De eerste partij gevelstenen is binnen en ik verwacht mijn 1e verdiepingsvloer 14 juli. Ik hoef mezelf de komende tijd dan ook niet te vervelen.
Gisteren een start gemaakt met een stempelplannetje voor de breedplaatvloer. Gaan toch best wel veel stempels onder een dergelijke vloer zeg.

[ Voor 27% gewijzigd door lithoijen op 30-06-2016 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
bbn_ldp schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:15:
Oke ik ga dus ieder lictpunt, stopcontact en schakellaar met buizen naar de meterkast brengen. Welke draden moete er dan in de buis? Bruin, blauw en aarde naar de stopcontacten, bruin en blauw naar de lichtpunten en schakeldraden naar de schakelaars.
Dan staan je lampen altijd aan, zwart en blauw naar de lichtpunten en eventueel nog een aarde erbij afhankelijk van de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij zitten een beetje in een time-crunch, kunnen jullie meedenken? De bouwadviseur, tekenaar en constructeur gaan begin juli op vakantie. We willen heel graag voor die tijd de omgevingsvergunning aanvragen. Nu is in principe alles gereed behalve het palenplan. Nu is het idee van de bouwadviseur om alles in te dienen en het palenplan 2wk later toe te voegen. Hoe vinden jullie dat idee? Gebeurd dit vaker? Of snijd je jezelf daar vooral mee in de vingers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon doen. Een omgevingsvergunning aanvragen zonder constructiegegevens kan prima, zolang de hoofdopzet maar wel uitgewerkt is het niet nodig dimensies aan constructieonderdelen aan te geven. Locatie en aantal palen kun je prima later indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
WNT schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:58:
Wij zitten een beetje in een time-crunch, kunnen jullie meedenken? De bouwadviseur, tekenaar en constructeur gaan begin juli op vakantie. We willen heel graag voor die tijd de omgevingsvergunning aanvragen. Nu is in principe alles gereed behalve het palenplan. Nu is het idee van de bouwadviseur om alles in te dienen en het palenplan 2wk later toe te voegen. Hoe vinden jullie dat idee? Gebeurd dit vaker? Of snijd je jezelf daar vooral mee in de vingers?
Veel vaker... bijna altijd eigenlijk, vooral bij regelwijzigingen. :P

Aangeven dat het later komt. In de regel hoeven dit soort stukken pas 3-4 weken voor uitvoering ingediend te worden, maar overleg even met de gemeente.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

oh, dat scheelt weer, bedankt voor jullie snelle reactie.
Moeten de gevelstenen er wel gelijk bij of is bijv. "rood gemêleerd" voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
Bij ons is het de gevelsteen zo beschreven dat we nog alle kanten op konden en was direct akkoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik heb de monsters van mijn gevelstenen (en dakpannen) pas na de vergunningverstrekking laten beoordelen, was hier geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zelden vraagt welstand er nog om, tenzij je een wat minder 'rijk' ontwerp erlangs wil krijgen. Dan kan de gevelsteen veel uitmaken. Of als er een verhoogd welstandsregime heerst inclusief een supervisor. Veel slechter kan je het dan niet treffen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
lithoijen schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:54:
Ik ben ook weer een stapje verder in mijn bouw. De eerste partij gevelstenen is binnen en ik verwacht mijn 1e verdiepingsvloer 14 juli. Ik hoef mezelf de komende tijd dan ook niet te vervelen.
Gisteren een start gemaakt met een stempelplannetje voor de breedplaatvloer. Gaan toch best wel veel stempels onder een dergelijke vloer zeg.
Dat valt toch hartstikke mee?

Ik heb makkelijk praten want wij doen hier dagelijks niks anders maar dat is een 1-2-3 tje als je geen rare punten of aanstortelementen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Valt ook wel mee, maar voor mij als zelfbouwer is dit natuurlijk wel anders als voor een regulier bouwbedrijf. Ik schat toch wel 90 a 100 stempels nodig te hebben voor huis + garage. Komt wel bij dat mijn betonvloer wat dikker (en dus zwaarder) wordt.
Ik ga proberen mijn cement dekvloer te laten vervallen door mijn betonvloer in 1 maal strak af te werken (ondanks het advies hier om het niet te doen :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

lithoijen schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:10:
Valt ook wel mee, maar voor mij als zelfbouwer is dit natuurlijk wel anders als voor een regulier bouwbedrijf. Ik schat toch wel 90 a 100 stempels nodig te hebben voor huis + garage. Komt wel bij dat mijn betonvloer wat dikker (en dus zwaarder) wordt.
Ik ga proberen mijn cement dekvloer te laten vervallen door mijn betonvloer in 1 maal strak af te werken (ondanks het advies hier om het niet te doen :X ).
Is dat nog altijd je plan?
Dan zal je em goed moeten laten vlinderen, of met egaline moeten werken. Beide zijn tijdrovend overigens, en egaline is bij sommige vloeren sowieso nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Yep, na overleg met mijn constructeur en de zzp'er die mijn garage vloer heeft gevlinderd ga ik er toch voor. Beide zien geen bezwaren. Gezien het resultaat van mijn garagevloer durf ik de uitdaging aan. De vloer wordt overigens niet gevlinderd wel licht opgeschuurd.

De reden die voor mijn de doorslag geven zijn:
- Betere warmtegeleiding beton t.o.v. cementdekvloer, dit lijkt me gunstig voor mijn vloerverwarming.
- Scheelt een arbeidsstap
- Constructief sterker
- Geen meerprijs (in mijn specifieke geval dan)

Nadelen die ik voor lief neem:
- Meer werk om de stort voor te bereiden
- Voorzichtig omgaan met de vloerverwarmingsslangen
- Afgewerkte vloer kan nog beschadigen gedurende de rest van de ruwbouwfase

Ik zal jullie laten weten hoe e.e.a. is gegaan, maar dat duurt nog wel even voor ik zo ver ben.

[ Voor 51% gewijzigd door lithoijen op 30-06-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Señor Sjon schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:21:
Zelden vraagt welstand er nog om, tenzij je een wat minder 'rijk' ontwerp erlangs wil krijgen. Dan kan de gevelsteen veel uitmaken. Of als er een verhoogd welstandsregime heerst inclusief een supervisor. Veel slechter beter kan je het dan niet treffen. :P
fixed :P

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet als ontwikkelaar. Het is vaak een extra horde met een hoog 'ik vind' gehalte. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Vloeren, plinten, architraven, neuten, binnendeurkozijnen en muren texen ... maar in welke volgorde?
Ik lees her en der verschillende adviezen en tips en ben benieuwd naar jullie 'take on this'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Oilman schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:06:
[...]

Dan staan je lampen altijd aan, zwart en blauw naar de lichtpunten en eventueel nog een aarde erbij afhankelijk van de locatie.
Oke duidelijk, had ik kunnen weten, maar ik krijg straks gelukkig hulp van vrienden die installteur zijn of zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Card Nox schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:56:
Vloeren, plinten, architraven, neuten, binnendeurkozijnen en muren texen ... maar in welke volgorde?
Ik lees her en der verschillende adviezen en tips en ben benieuwd naar jullie 'take on this'.
Ga je die allemaal texen? Dan maakt de volgorde toch niet uit :+

Gaat het alleen om het afwerken of ook om het plaatsen? En wat voor vloerafwerking ga je krijgen/nemen, wat voor soort plinten (in neem aan/hoop staande hoge ivm de neuten en architraven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[b]bbn_ldp schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:15
Ga je gewone elektriciteitdraad naar de schakelaars leggen?
Het is veel makkelijker een 10 tot 16 aderige draad te leggen naar de schakelaars in lussen. De draden die je wil aansluiten op dat punt knip je door en de rest laat je intact. Beetje prullen maar best te doen.

Qua stopcontacten kan je ook best wat stopcontacten samen nemen, ik heb enkel de geschakelde stopcontacten rechtstreeks naar de kast gebracht, de rest is klassiek uitgevoerd.
Heb wel nooit de kring opgevuld (in België mag je er 8 (enkel, dubbel, drievoudig,...) per kring plaatsen).

Ik heb in de woonkamer/keuken schakelplaatsen met 6 drukknoppen omdat dat wat netter oogt dan 6 schakelaars (zelfs dubbel zijn dat er nog 3). De overige bestaan uit 2 of 3 drukknoppen. Dit omdat je altijd het licht in de kamer kan aandoen en sowieso het licht in de volgende kamer/gang.
Alles is zo uitgevoerd dat je nooit een donkere ruimte hoeft binnen te stappen op zoek naar de lichtknop.

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/1/653/20482669044_14618bee9f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Engineer Stewie schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:57:
[...]

Ga je gewone elektriciteitdraad naar de schakelaars leggen?
Het is veel makkelijker een 10 tot 16 aderige draad te leggen naar de schakelaars in lussen. De draden die je wil aansluiten op dat punt knip je door en de rest laat je intact. Beetje prullen maar best te doen.
[/quote]
Wat voor draad is dit en hoe moet ik een lus dan voor me zien?

Qua stopcontacten kan je ook best wat stopcontacten samen nemen, ik heb enkel de geschakelde stopcontacten rechtstreeks naar de kast gebracht, de rest is klassiek uitgevoerd.
Heb wel nooit de kring opgevuld (in België mag je er 8 (enkel, dubbel, drievoudig,...) per kring plaatsen).
[/quote]
Ik denk dat ik de wandcontactdozen per wand naar de meterkast laat gaan.

Ik heb in de woonkamer/keuken schakelplaatsen met 6 drukknoppen omdat dat wat netter oogt dan 6 schakelaars (zelfs dubbel zijn dat er nog 3). De overige bestaan uit 2 of 3 drukknoppen. Dit omdat je altijd het licht in de kamer kan aandoen en sowieso het licht in de volgende kamer/gang.
Alles is zo uitgevoerd dat je nooit een donkere ruimte hoeft binnen te stappen op zoek naar de lichtknop.

[afbeelding]
[/quote]
Welke schakelaars zijn dit? Ik wil schakelmateriaal van JUNG gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
lithoijen schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:10:
Bouwstempels kun je ook huren.
Of kopen op Markplaats, €10 per stuk, na de bouw voor het zelfde bedrag weer verkopen.
Dat lijkt mij minder gedoe dan een afwerkvloer van beton ipv zandcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik heb stempels gekocht op marktplaats ;) Die ga ik morgen ophalen. Die stempels heb ik links of rechtsom toch nodig, zo werkt een breedplaatvloer nou eenmaal.

[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 01-07-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
lithoijen schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:38:
De reden die voor mijn de doorslag geven zijn:
- Betere warmtegeleiding beton t.o.v. cementdekvloer, dit lijkt me gunstig voor mijn vloerverwarming.
- Scheelt een arbeidsstap
- Constructief sterker
- Scheelt je 50(?) Meter slang doordat ze iets verder uit elkaar kunnen?
- het vlinderen is ook een arbeidsstap (en lastig te plannen wanneer precies aan de orde, zorg voor goede nachtverlichting ;) )
- niet relevant tenzij een hele uitzonderlijke vorm of je een aquarium van 10.000 liter boven gaat zetten. Bij normaal gebruik in een woning niet aan de orde toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Zal niet minder slang worden, misschien dat de vloerverwarming dadelijk een fractie beter werkt, maar dat zal het verschil inderdaad niet maken
.
Ik heb prima nachtverlichting, een flinke munster bouwkraan met 3 gasontladingslampen slagen er aardig in de boel te verlichten :)

Natuurlijk geeft het strak afwerken van de vloer flink wat werk, maar het hoeft niet spekglad te worden, dus alleen de eerste vlinderstap is nodig, dat wordt gezien mijn ervaring met mijn garagevloer geen nachtwerk (in tegenstelling tot deze garagevloer dat werd 4 uur s'nachts)

Mijn vloerenleverancier vond de dekking boven mijn luchtkanalen niet ideaal, kon net. Mijn hoofdconstructeur en de gemeente vonden het overigens prima. Maar zo krijg ik wel wat extra dekking waardoor ik helemaal aan de veilige kant blijf. Nodig, nee niet echt, maar mocht ik boven ooit olifanten gaan houden (of anders een extra groot/zwaar boiler vat, aquarium, waterbed etc.) dan heb ik wat extra marge en dat is nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Post je wel een aantal foto's van voor.tijdens en na de stort. Ik ben zeer benieuwd wat het resultaat gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Hou je ook goed rekening met de draagkracht van de vloer waar de stempels op komen te staan ivm ponsen? Dubbele laag steigerdelen neerleggen onder de stempels is meestal voldoende.

Heb je ook pootjes bij de stempels gekocht? Wel handig met overeind zetten, zet je alles wel goed vast met schoren?

Heb je van de breedplaatleverancier al een zeeg/toog opgave gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
De Rikster schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:48:
[...]

Ga je die allemaal texen? Dan maakt de volgorde toch niet uit :+

Gaat het alleen om het afwerken of ook om het plaatsen? En wat voor vloerafwerking ga je krijgen/nemen, wat voor soort plinten (in neem aan/hoop staande hoge ivm de neuten en architraven)?
Yes, gaan alles texen. Volgorde maakt wel uit. Voorbeeld eerst de muur of eerst de plint. Welke wil je afplakken en waarom juist die. Lees ook dat veel mensen er voor kiezen de plint de eerste keer niet gemonteerd te verven, dan de monteren en dan nogmaals. Ook plinten niet koud tegen elkaar zetten maar in verstek. Zoveel kleine tips en tricks al gezien en gelezen.

Vloer wordt onder deel tegels en deel hout. Eerste verdieping wordt laminaat.

Inderdaad hoge plinten (12 cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

lithoijen schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:59:
Zal niet minder slang worden, misschien dat de vloerverwarming dadelijk een fractie beter werkt, maar dat zal het verschil inderdaad niet maken
.
Ik heb prima nachtverlichting, een flinke munster bouwkraan met 3 gasontladingslampen slagen er aardig in de boel te verlichten :)

Natuurlijk geeft het strak afwerken van de vloer flink wat werk, maar het hoeft niet spekglad te worden, dus alleen de eerste vlinderstap is nodig, dat wordt gezien mijn ervaring met mijn garagevloer geen nachtwerk (in tegenstelling tot deze garagevloer dat werd 4 uur s'nachts)

Mijn vloerenleverancier vond de dekking boven mijn luchtkanalen niet ideaal, kon net. Mijn hoofdconstructeur en de gemeente vonden het overigens prima. Maar zo krijg ik wel wat extra dekking waardoor ik helemaal aan de veilige kant blijf. Nodig, nee niet echt, maar mocht ik boven ooit olifanten gaan houden (of anders een extra groot/zwaar boiler vat, aquarium, waterbed etc.) dan heb ik wat extra marge en dat is nooit weg.
Bedenk goed dat het veel gemakkelijker is een zandcementvloer glad en pas te leggen dan een betonvloer. Dat betekent gewoon dat het gieten en afwerken van de betonvloer meer tijd gaat kosten dan strikt noodzakelijk. Het kan allemaal wel hoor, maar ik denk dat de besparing heel minimaal is. Een zandcementvloer heeft uiteindelijk ook gewoon z'n voordelen, om op een later moment in het bouwproces nog van alles weg te kunnen werken aan leidingen, bekabeling, etc.
Maar goed, veel succes, het zal prima lukken, dat geloof ik zeker. Het doel ontgaat me gewoon.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic