Ik zal wat foto's plaatsen, maar het duurt nog wel een paar weken voordat ik zover ben.Ernemmer schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:09:
Post je wel een aantal foto's van voor.tijdens en na de stort. Ik ben zeer benieuwd wat het resultaat gaat zijn.
Nee het zijn gewoon standaard bouwstempels. De stempels komen inderdaad op balken/steigerplanken te staan, het geheel word netjes vastgezet en geschoord voordat de vloer komt.De Rikster schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:15:
Hou je ook goed rekening met de draagkracht van de vloer waar de stempels op komen te staan ivm ponsen? Dubbele laag steigerdelen neerleggen onder de stempels is meestal voldoende.
Heb je ook pootjes bij de stempels gekocht? Wel handig met overeind zetten, zet je alles wel goed vast met schoren?
Heb je van de breedplaatleverancier al een zeeg/toog opgave gekregen?
Ja het is een vrij standaard toog van 1/400 heel beperkt dus. De overspanningen zijn dan ook niet bijzonder groot.
In mijn (beperkte) ervaring worden cement dekvloeren nogal eens een keer matig afgewerkt waardoor ze niet goed zijn verdicht of aan de randen sterk omhoog oplopen. Nu heb ik goede ervaring met een zzp'er die mijn garage betonvloer super vlak heeft afgewerkt. Het komt er dus eigenlijk gewoon op neer dat ik meer vertrouwen heb dat ik nu de betonvloer vlak en goed krijg afgewerkt dan later een cement dekvloer.Rtificial schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:06:
[...]
Bedenk goed dat het veel gemakkelijker is een zandcementvloer glad en pas te leggen dan een betonvloer. Dat betekent gewoon dat het gieten en afwerken van de betonvloer meer tijd gaat kosten dan strikt noodzakelijk. Het kan allemaal wel hoor, maar ik denk dat de besparing heel minimaal is. Een zandcementvloer heeft uiteindelijk ook gewoon z'n voordelen, om op een later moment in het bouwproces nog van alles weg te kunnen werken aan leidingen, bekabeling, etc.
Maar goed, veel succes, het zal prima lukken, dat geloof ik zeker. Het doel ontgaat me gewoon.
Dat dit niet standaard is en wat nadelen met zich meebrengt daar ben ik mijzelf bewust van, maar voor een zelfbouwer is het denk ik niet ongewoon dat er voor andere oplossingen gekozen wordt als in de projectbouw. Het kostenplaatje valt vaak anders uit, dat maakt in mijn geval deze optie mede aantrekkelijk. Misschien pakt het minder goed uit als ik had gehoopt, dat zal ik dan ook zeker hier melden, maar ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in.
Leuk trouwens al die adviezen en geuite interesse!