Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.660 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:45
rewind. schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:10:
@Grolsch: Mooi perceel, hoe groot is het? Nog plannen voor dieren aan huis?
Tnx, het is 1750 m2 totaal, +- 32 meter breed.

Het weiland erachter lopen herten / reeën, weiland links paarden, daarachter koeien, nee, ik ga zelf geen dieren laten lopen, misschien later een konijn ofzo ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
rewind. schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:02:
Agrarisch valt af idd (had ik ook niet geplant), staat duidelijk in de regels "bouwwerk, geen gebouw zijnde", tuin mag wel. Waar de antwoorden vooral afwijken is de zijkant. tot hoever van de weg valt onder "achtererf".
Het achtererf begint 1 meter vanuit je voorgevel.
http://www.vergunningsvri.../achtererfgebied-bepalen/

Zie nu dat je waarschijnlijk dat je die andere weg bedoelt.
Volgens dat kaartje mag je dan alleen achter je huis vergunningsvrij bouwen.

Een carport/overkapping is vaak geen gebouw en mag je dus eventueel ook op je agrarische grond zetten, naast je schuur. Om precies te weten wat er onder ''gebouw'' valt staat ook in het bestemmingsplan van de gemeente.
Dan kan je bijvoorbeeld zoiets bouwen waarbij dus de overkapping op de agrarische grond staat.
Afbeeldingslocatie: http://www.1001tuinhuisjes.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/o/houten-berging10.jpg

Maar ik zou de locatie van je schuur niet laten afhangen of het vergunningsvrij mag of niet.
Maak een mooi plan en vraag een vooroverleg aan bij de gemeente, dan hoor je meteen of je een vergunning nodig hebt of niet.

[ Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Ernemmer schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:09:
[...]

Het achtererf begint 1 meter vanuit je voorgevel.
http://www.vergunningsvri.../achtererfgebied-bepalen/

Zie nu dat je waarschijnlijk dat je die andere weg bedoelt.
Volgens dat kaartje mag je dan alleen achter je huis vergunningsvrij bouwen.

Een carport/overkapping is vaak geen gebouw en mag je dus eventueel ook op je agrarische grond zetten, naast je schuur. Om precies te weten wat er onder ''gebouw'' valt staat ook in het bestemmingsplan van de gemeente.
Dan kan je bijvoorbeeld zoiets bouwen waarbij dus de overkapping op de agrarische grond staat.
[afbeelding]

Maar ik zou de locatie van je schuur niet laten afhangen of het vergunningsvrij mag of niet.
Maak een mooi plan en vraag een vooroverleg aan bij de gemeente, dan hoor je meteen of je een vergunning nodig hebt of niet.
En kun je 1000,- aftikken voor dat vooroverleg.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:14:
Gisteren heeft de aannemer de locatie van het huis uitgemeten a.d.h.v. kadasterpaaltjes, dus nu krijgen we een "beeld" waar de woning gaat komen.

Ze kregen geen paal in de hoek linksachter, omdat deze precies in de vijver uitkwam :+ Wel lijntjes gespannen.

Ze beginnen na de vakantie (week 34) met het aanleggen van een duiker zodat we er normaal op kunnen komen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi dat er belangrijke vorderingen.
Inderdaad nog steeds een mooie kavel.

Ik neem aan dat je aannemer een plan heeft voor het bouwen in de (voormalige) vijver. Er kwamen in het verleden vaakgenoeg problemen met de fundering aan het licht na het bouwen op een voormalige sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:56:
[...]

Ik heb bij mijn aanvragen/overleggen met de gemeente nog nooit voor een vooroverleg hoeven betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
nokiaan958GB schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:04:
[...]

Mooi dat er belangrijke vorderingen.
Inderdaad nog steeds een mooie kavel.

Ik neem aan dat je aannemer een plan heeft voor het bouwen in de (voormalige) vijver. Er kwamen in het verleden vaakgenoeg problemen met de fundering aan het licht na het bouwen op een voormalige sloot.
Hij had het over leeg pompen, met een kraan er wat uithalen en dan paar weken laten rusten omdat je anders dolle grond kreeg waar je over 10 jaar nog last van had :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Wij zijn op zoek naar betaalbare badkamertegels, nu heb ik een poosje geleden een tip van iemand gezien voor een bedrijf in Belgie (waar de tegelprijzen per verdieping meer werden/rechtstreekse import en restpartijen) maar kan de link niet meer terugvinden. Ook al even in dit topic gezocht maar ook dat lukt me niet goed. Gaat er bij iemand een belletje rinkelen met mijn omschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

WNT schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:00:
Wij zijn op zoek naar betaalbare badkamertegels, nu heb ik een poosje geleden een tip van iemand gezien voor een bedrijf in Belgie (waar de tegelprijzen per verdieping meer werden/rechtstreekse import en restpartijen) maar kan de link niet meer terugvinden. Ook al even in dit topic gezocht maar ook dat lukt me niet goed. Gaat er bij iemand een belletje rinkelen met mijn omschrijving?
Ik weet wel dat er op de belgische radiocommercials veel geroepen wordt over een tegeloutlet "nabij het sportpaleis".

Dat moet dan haast denouden of tegeloutlet zijn; alhoewel ik er niet geheel zeker van ben.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57
Weet iemand het verschil in onderhoud om de buitenmuren/gevel te laten stucen of te laten verven?
Onze architect gaf aan dat je met stucwerk het om de 10-15 jaar bij moet laten werken. Met verven kan dit rustig 20 jaar blijven zitten voordat je het weer geschilderd moet worden.

De buitenkant van onze woning is wit met antraciet. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Unkie schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:54:
Weet iemand het verschil in onderhoud om de buitenmuren/gevel te laten stucen of te laten verven?
Onze architect gaf aan dat je met stucwerk het om de 10-15 jaar bij moet laten werken. Met verven kan dit rustig 20 jaar blijven zitten voordat je het weer geschilderd moet worden.

De buitenkant van onze woning is wit met antraciet. Iemand tips?
Welk materiaal word er geschilderd dan? Hout moet je bijvoorbeeld om de 5 jaar bijwerken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Wat vind jij betaalbaar? €10 de vierkante meter, €20 of €30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10
Verven? :N

Keimen heet dat. Dat vormt een verbinding met de steen (zijn ook speciale stenen). Afhankelijk van de kleur kan dat wel even mee. :)

Prijs/m2 vloertegelwerk maakt op zich niet zoveel uit. Bij een badkamer van 6 m2 praat je over 60-180 euro. Op de totale bouwkosten peanuts.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57
artbij schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:54:
[...]

Welk materiaal word er geschilderd dan? Hout moet je bijvoorbeeld om de 5 jaar bijwerken.
Het zijn stenen.
Stucen of, zoals Senor Sjon aangeeft, Keimen. Het is een lichte kleur (tegen wit aan). Misschien dat stucwerk eerder gaat afbrokkelen. Bedankt iig denk toch dat het stucwerk gaat worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45

PoweRoy

funky!

Was het deze: http://www.veronove.be/nl/index.html Deze had ik namelijk zelf ook gebookmarkt.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

rewind. schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:02:
Agrarisch valt af idd (had ik ook niet geplant), staat duidelijk in de regels "bouwwerk, geen gebouw zijnde", tuin mag wel. Waar de antwoorden vooral afwijken is de zijkant. tot hoever van de weg valt onder "achtererf".
Nee, je hebt met 2 dingen te maken.

1 het bestemmingsplan, die bebouwing wel zal verbieden (lokale regeling)
2 de regels van vergunningvrij bouwen.(landelijke regeling) Daar geldt dat als jij je tuin/erf ook op dat deel dat agrarisch bestemd is heb liggen en het "gewoon" functioneert als een erf (tuin) bij een woning, dat je daar onder bepaalde voorwaarden (wil je exact weten welke, ga dan bijlage 2 van het Besluit omgevingsrecht (bor) lezen) toch vergunningvrij op bouwen.

Hierbij gaat dus duidelijk de landelijke regeling voor de lokale en mag je ineens WEL op agrarisch bestemde gronden bouwen.
Ernemmer schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:09:
[...]
Om precies te weten wat er onder ''gebouw'' valt staat ook in het bestemmingsplan van de gemeente.
Er is maar 1 definitie van "gebouw" en die staat in de Woningwet
bouwwerk dat een voor mensen toegankelijke overdekte geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt

artbij schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:56:
[...]

Verschilt per gemeente. Bij de ene wel, bij de ander is het gratis en bij een derde krijg je het (deels of geheel) terug bij de definitieve bouwaanvraag.

[ Voor 27% gewijzigd door PaT op 02-08-2016 08:17 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:21
Unkie schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 07:31:
[...]

Het zijn stenen.
Stucen of, zoals Senor Sjon aangeeft, Keimen. Het is een lichte kleur (tegen wit aan). Misschien dat stucwerk eerder gaat afbrokkelen. Bedankt iig denk toch dat het stucwerk gaat worden. ;)
Laat het in ieder geval goed naar de detaillering kijken als je voor stucwerk gaat. Waterslagen onder kozijnen etc. verdienen wat extra aandacht, anders krijg je van die mooie groene strepen van lekwater op je stucwerk, of nog vervelender vochtproblemen in je constructie.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 12:09
Mensen hier ervaring met legeskosten?

Ik heb onlangs bezwaar gemaakt tegen de legeskosten die de gemeente rekent.
De legeskosten bestaan uit de aanneemsom ex btw, minus de architectkosten en het meerwerk.

Nu is het zo dat de gemeente mij legeskosten aanrekent voor een bedrag wat nog hoger is dan mijn aanneemsom incl btw.
Uiteraard heb ik hier bezwaar tegen aangetekend en dit is ongegrond verklaard.
De gemeente zegt dat zij een bepaalde prijs per m3 hanteren en dat de feitelijke bouwkosten niet ter zake doen voor de vaststelling van de leges.

Kan ik hier nog wat mee? Het verschil wat ik nu moet betalen is ruim 2k.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
PaT schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:10:

Er is maar 1 definitie van "gebouw" en die staat in de Woningwet
Ik lees op deze site dat er in het bestemmingsplan bepaald wordt wat een gebouw geen gebouw zijnde is.
Wat daar dus onder valt in het bestemmingsplan valt niet onder de categorie gebouw.

Laatste kopje Belangrijk!
http://www.vergunningsvrijbouwen.com/tag/bouwwerk/

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 02-08-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ernemmer schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:14:
[...]

Ik lees op deze site dat er in het bestemmingsplan bepaald wordt wat een gebouw bouwwerk geen gebouw zijnde is, hieruit concludeerde ik dat er ook in staat wat wel een gebouw is.

Laatste kopje Belangrijk!
http://www.vergunningsvrijbouwen.com/tag/bouwwerk/
Bouwwerken geen gebouw zijnde zijn viaducten, tunnels, hondenhokken, kliko-ombouwen en dat soort ellende.

Als particulier krijg je daar niet tot nauwelijks mee te maken. Die site dekt zich gewoon driedubbeldik in om te voorkomen dat ze een claim krijgen als er zonder vergunning gebouwd wordt, terwijl die wel nodig was.

Het is heel simpel. Ga bij twijfel langs bij de gemeente. Vraag het zwart op wit. Willen ze dat niet doen, dien dan een aanvraag in, dan krijg je OF een vergunning, OF een bericht dat het vergunningvrij was, OF een weigering (en weet je dus ook dat het niet mag).

Vergunningvrij bouwen volgens artikel 2 (en 4) van bijlage 2 van het BOR is gewoon ALTIJD vergunningvrij, ongeacht wat het bestemmingsplan zegt. BOUWvergunningvrij bouwen volgens artikel 3 van het BOR is een verdere uitzondering op de uitzondering. In die gevallen staat het bestemmingsplan het toe en hoef je geen bouwvergunning aan te vragen voor het bouwwerk. Stel dat je gebouwtje ook volgens dit 3e artikel niet past in het bestemmingsplan, maar de gemeente vindt het toch een goed plan, dan hoef je alleen een omgevingsvergunning "handelen in strijd regels ruimtelijke ordening" aan te vragen en nog steeds geen bouwvergunning. De gemeente kijkt dan puur naar de regeltjes van het bestemmingsplan, maar niet naar je constructie, naar het uiterlijk enz enz.

Straks als de de Private Kwaliteitsborging een feit is (verwacht 2018) dan wordt er voor veel bouwwerken sowieso alleen gekeken naar bestemmingsplan en welstand. Het hele bouwkundige geheel is dan de verantwoordelijkheid van de aannemer.
Qosmic schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:07:
Mensen hier ervaring met legekosten?

Ik heb onlangs bezwaar gemaakt tegen de lege kosten die de gemeente rekent.
De legekosten bestaan uit de aanneemsom ex btw, minus de architectkosten en het meerwerk.

Nu is het zo dat de gemeente mij legekosten aanrekent voor een bedrag wat nog hoger is dan mijn aanneemsom incl btw.
De gemeente zegt dat zij een bepaalde prijs per m3 hanteren en dat de feitelijke bouwkosten niet ter zake doen voor de vaststelling van de leges.

Je moet de bouwkosten berekenen volgens de UAV. Maar de gemeente is in dit geval wel stronteigenwijs door te zeggen dat je bouwkosten hoger zijn, ondanks dat je een bestek kan overleggen met de aanneemprijs. Ik zou mij hier niet zomaar bij neerleggen. Ik zou in beroep gaan. Daar heb ik niet veel ervaring mee. Volgens mij moet je wel griffiekosten betalen, maar die zijn bij lange na geen 2000 euro. Volgens mij mag je gewoon zelf je pleidooi doen bij de rechtbank (dat moet je even uitzoeken). Misschien dat je rechtbijstandverzekering je kan bijstaan?

[ Voor 60% gewijzigd door PaT op 02-08-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wat ik dus precies bedoel is dat een overkapping zoals in mijn mooie plaatje hierboven vaak niet als gebouw aangemerkt wordt. De eisen waar dit dan aan moet voldoen staan in het bestemmingsplan.

Als in zijn bestemmingsplan bijvoorbeeld staat dat drie open wanden genoeg is om niet als gebouw aangemerkt te worden, mag hij het, onder voorwaarde van het bestemmingsplan, op de agrarische grond zetten.

Hier nog een linkje naar een site die het ook meestal wel goed heeft.
http://www.ekbouwadvies.n...#bouwwerkgeengebouwzijnde

Maar sommige gemeente nemen in het bouwbesluit bestemmingsplan op dat een carport/overkapping wel een gebouw is en dan mag het dus niet op de agrarische grond staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 02-08-2016 10:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Onze tekening werd in eerste instantie juist afgewezen omdat de veranda en carport erbij op stonden.

Commentaar was: zijn vergunningvrije objecten dus mogen ze niet op de aanvraag staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ernemmer schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:42:
Maar sommige gemeente nemen in het bouwbesluit op dat een carport/overkapping wel een gebouw is en dan mag het dus niet op de agrarische grond staan.
Zullen wij het eens zijn, dat we het niet eens gaan worden ;)

En gemeenten nemen niets op in het Bouwbesluit. Ook dat is landelijke regelgeving waar ze niet eens aan mogen zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
PaT schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:25:
[...]

Zullen wij het eens zijn, dat we het niet eens gaan worden ;)

En gemeenten nemen niets op in het Bouwbesluit. Ook dat is landelijke regelgeving waar ze niet eens aan mogen zitten :P
Dat is goed en bouwbesluit was even een fout, daar moet natuurlijk bestemmingsplan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Bedankt voor de tips mbt badkamertegels. Idd de vloertegels alleen zijn niet zoveel m2, als je in de badkamer + 2WC ook van onder tot boven tegelt kom je toch op aardig wat m2's.

Ik overweeg om alleen in de douche de muren te tegelen en voor de rest te verven (met een verf die daar tegen kwam). Meer mensen daar ervaring mee of hebben jullie alles getegeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Qosmic schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:07:
Mensen hier ervaring met legeskosten?

Ik heb onlangs bezwaar gemaakt tegen de legeskosten die de gemeente rekent.
De legeskosten bestaan uit de aanneemsom ex btw, minus de architectkosten en het meerwerk.

Nu is het zo dat de gemeente mij legeskosten aanrekent voor een bedrag wat nog hoger is dan mijn aanneemsom incl btw.

Mijn gemeente rekent met een vast bedrag per m3. Wellicht doet jouw gemeente dat ook?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
artbij schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:33:
[...]

Mijn gemeente rekent met een vast bedrag per m3. Wellicht doet jouw gemeente dat ook?
Ja dat zeg ik, nu rekenen ze met een vast bedrag per m3.

Echter ik heb een tarievenblad van januari 2016 waarop staat: dat de legekosten een percentage zijn van de bouwsom ex btw.
Mijn omgevingsvergunning heb ik ingediend op 8-4-2016 en deze is op 15-7-2016 definitief geworden.

Maar op 15-7-2016 is er ook een nieuw tarievenblad online gekomen waarbij ze dus werken met vaste bedragen per m3,
Echter heb ik altijd met het tarievenblad van januari 2016 gewerkt en hier ook de legeskosten op beraamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En die tarieven van januari 2016 zijn ook voor jou van toepassing. Dat heet "ex tunc" in juridische termen. Jouw moment van indienen is bepalend welke legestabel er van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Qosmic schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:46:
[...]

Ja dat zeg ik, nu rekenen ze met een vast bedrag per m3.

Echter ik heb een tarievenblad van januari 2016 waarop staat: dat de legekosten een percentage zijn van de bouwsom ex btw.
Mijn omgevingsvergunning heb ik ingediend op 8-4-2016 en deze is op 15-7-2016 definitief geworden.

Maar op 15-7-2016 is er ook een nieuw tarievenblad online gekomen waarbij ze dus werken met vaste bedragen per m3,
Echter heb ik altijd met het tarievenblad van januari 2016 gewerkt en hier ook de legeskosten op beraamd.
Wat staat er in de voorwaarden? Telt de aanvraagdatum of de afgiftedatum bij het beramen van de kosten.

Mij lijkt de aanvraagdatum.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
als mijn moment van indienen bepalend is voor de legestabel, dan zou je toch denken dat dat het moment van 8-4-2016 is geweest en ik gebruik kan maken van de legestabel van januari?

Die laatste legestabel met de wijziging van de prijs per m3 is van 15-7-2016.

edit: ik heb dus al bezwaar aangetekend en deze is ongegrond verklaard. Bij dit bezwaar had ik de koopovereenkomst en hele uiteenzetting bijgevoegd waarover de legeskosten berekend moeten worden.
Wat kan ik nu nog doen nu het bezwaar ongegrond is verklaard?

[ Voor 33% gewijzigd door Qosmic op 02-08-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Qosmic schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:20:
als mijn moment van indienen bepalend is voor de legestabel, dan zou je toch denken dat dat het moment van 8-4-2016 is geweest en ik gebruik kan maken van de legestabel van januari?

Die laatste legestabel met de wijziging van de prijs per m3 is van 15-7-2016.
Staat het nergens in de voorwaarden?

En heb je neit gewoon bericht naar de gemeente gedaan dat je dit bedrag niet overmaakt?

[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 02-08-2016 15:23 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ga ik even naar kijken, maar die kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

edit: Ik heb zojuist de kavelwinkel gebeld.

Blijkbaar is officieel in januari 2016 de legestabel al aangepast maar is dit niet gecommuniceerd aan de kavelwinkel. Zij zijn zelf pas sinds 15-7 op de hoogte dat er een andere berekening van de legeskosten per 1 januari 2016 van toepassing is. Zij hebben daarom ook pas per 15 juli 2017 het tarievenblad hierop aangepast. Zij geven aan dat zij tot 15 juli aan iedereen hebben gecommuniceerd dat de oude berekening (vóór januari 2016) van toepassing is. De kavelwinkel is ons directe aanspreekpunt vanaf het begin van de reservering en alle communicatie met betrekking tot kosten is altijd via de kavelwinkel gelopen. Zij hebben ons dus eigenlijk verkeerd voorgelicht (ook al wisten ze zelf ook niet van de wijziging).

Wat kan ik hier nog mee?

edit2: Ik heb het eerste gedeelte waarvan ik het mee eens ben waar ik legeskosten moet betalen overgemaakt. Er resteert nu nog een bedrag van 2k wat zij vinden wat ik moet betalen, ik vind van niet.
Hier had ik uitstel van betaling voor tot het bezwaar behandeld was. Dat is nu behandeld en ongegrond verklaard en moet ik alsnog die 2k betalen.

[ Voor 129% gewijzigd door Qosmic op 02-08-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ja, dat is even andere koek. Heel lullig voor jou, maar als die legestabel al in januari in werking trad ben je daar aan gehouden. Ik weet niet precies wat een kavelwinkel is (is dat van de gemeente?) maar je heb zelf ook onderzoeksplicht in dit soort gevallen.

Ik blijf het raar vinden dat een gemeente een m3 prijs vaststelt en een bestek die bewijst dat het goedkoper kan ongegrond verklaart. Ben je niet uitgenodigd bij de bezwaarschriftencommissie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Het vreemde is dat ik ergens in februari het gewijzigde tarievenblad heb ontvangen d.d. 12 januari 2016, de kavel heb ik namelijk in 2015 gereserveerd en bij de reservering het tarievenblad van 2015 ontvangen. Zij hebben het tarievenblad dus geupdate, aan mij overhandigd maar alsnog dus met (blijkbaar) een oude berekening.

Ik ben nergens voor uitgenodigd, heb binnen 6 weken een reactie op mijn bezwaar gekregen dat mijn bezwaar ongegrond is verklaard en dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
De kavelwinkel is trouwens van de gemeente, daar is alle informatie beschikbaar. Communicatie rondom kavel etc loopt ook allemaal via de kavelwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij hadden een zelfde soort probleem. Legestabel op de site van de gemeente was die van 2016 v1, blijkbaar was er in de staatscourant een 2016 v2 geplaatst. Ik viste toen ook achter het net omdat ik had moeten kunnen weten dat de tabel van de site achterhaald was. Baalde ontzettend maar je kunt er echt niets mee helaas, juridisch hebben ze gelijk Uiteindelijk het verschil dus maar betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ben bezig met het selecteren van een aannemer. Hoeveel offerteszou ik ongeveer op moeten vragen. Wat ik lees online is een stuk of 7 a 8 en dan bij de drie beste offertes dieper ingaan op referenties etc. Hoe hebben anderen dit gedaan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben bij 4 opgevraagd.

Wel is aan te bevelen 1 aannemer verder weg te pakken.

Alle aannemers in de buurt kennen elkaar, zo voorkom je dat ze onder 1 hoedje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Ik kreeg al van aannemers verder weg te horen dat ze niet meer ver van huis willen bouwen voor 1 huis. Geen crisis meer waarbij ze alles op moeten pakken.

Gelukkig zit ik redelijk centraal in Almere dus nog genoeg over.

Ik heb er nu 2 waarmee ik verder wil, die hebben beide een aantal woningen hier in de buurt gebouwd, en bouwen nog steeds hier.

Nu heb ik geen aparte architect we gaan voor een standaard woning met aanpassingen.

Een wel apart ontworpen woning had ik zo een verschil van rond de 30.000 euro op. Maar het is niet eenvoudig letterlijk alles tegen elkaar te houden qua dingen die ze doen.

[ Voor 49% gewijzigd door jacovn op 02-08-2016 21:23 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
WNT schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:58:
Bedankt voor de tips mbt badkamertegels. Idd de vloertegels alleen zijn niet zoveel m2, als je in de badkamer + 2WC ook van onder tot boven tegelt kom je toch op aardig wat m2's.

Ik overweeg om alleen in de douche de muren te tegelen en voor de rest te verven (met een verf die daar tegen kwam). Meer mensen daar ervaring mee of hebben jullie alles getegeld?
Wij hebben een behoorlijk deel laat stucen en daar hebben we zeker geen spijt van. Moet ik er wel bij zeggen dat onze badkamer niet de 6 vierkante meter is zoals Sjon noemde, maar eerder ergens rond de 15 vierkante meter. Het 'badkuip' effect wordt een stuk meer door een stuk te stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
WNT schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:58:

Wij hebben een gedeelte met tegels gedaan en behoorlijk aantal muren met een buitenlatex. Gaat prima en geeft een hele andere sfeer dan alleen maar tegels.

Persoonlijk vind ik het intiemer.....
artbij schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:22:
Ben bezig met het selecteren van een aannemer. Hoeveel offerteszou ik ongeveer op moeten vragen. Wat ik lees online is een stuk of 7 a 8 en dan bij de drie beste offertes dieper ingaan op referenties etc. Hoe hebben anderen dit gedaan?
Je moet ze dan ook alle 8 bekijken, behandelen etc. Het wordt geheid appels en peren vergelijken. Ik zou er maximaal 3 uitzoeken.

Zelf vorige jaar met degene die het beste aangeschreven stond in de regio onderhandeld en op basis van openbegroting met vaste opslag gewerkt. Dan hoef je niet het hele traject van vergelijken in te gaan, maar daar moet je dan wel vertrouwen in hebben en een bouwbegeleider die verstand van zaken heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door jerh op 02-08-2016 22:26 . Reden: extra toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:22:
7 of 8 lijkt me heel veel.
Ik zou een voorselectie doen op basis van referenties uit andere projecten, en op basis daarvan er maximaal 6 selecteren om een aanvraag voor een offerte te sturen.
Om vergelijkbare offertes te krijgen moet eigenlijk je lastenboek/bestek zo gedetailleerd mogelijk zijn. Dus bijvoorbeeld voor de fundering de te gebruiken betonklasse, wapening, hoeveelheden, etc. Naar de ruwbouw toe is dat nog vrij eenvoudig, ook voor de aannemer, maar naar afwerking toe is dat een stuk lastiger. Je moet dus goed kijken op welke punten je het vergelijk wil maken.
Ik heb uiteindelijk alle werken opgedeeld in verschillende kavels, en daar verschillende aannemers een offerte op laten doen. Dat maakte het voor iedereen iets beter te overzien. De afwerking hebben wij allemaal zelf gedaan, dus daar hebben we gelukkig geen offertes voor hoeven te vergelijken :)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:40:
[...]

7 of 8 lijkt me heel veel.
Ik zou een voorselectie doen op basis van referenties uit andere projecten, en op basis daarvan er maximaal 6 selecteren om een aanvraag voor een offerte te sturen.
Om vergelijkbare offertes te krijgen moet eigenlijk je lastenboek/bestek zo gedetailleerd mogelijk zijn. Dus bijvoorbeeld voor de fundering de te gebruiken betonklasse, wapening, hoeveelheden, etc. Naar de ruwbouw toe is dat nog vrij eenvoudig, ook voor de aannemer, maar naar afwerking toe is dat een stuk lastiger. Je moet dus goed kijken op welke punten je het vergelijk wil maken.
Ik heb uiteindelijk alle werken opgedeeld in verschillende kavels, en daar verschillende aannemers een offerte op laten doen. Dat maakte het voor iedereen iets beter te overzien. De afwerking hebben wij allemaal zelf gedaan, dus daar hebben we gelukkig geen offertes voor hoeven te vergelijken :)
Bednakt voor de tips. Maar van 6 aannemers referenties nabellen/bezoeken lijkt met meer werk dan 7 of 8 offertes nakijken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:44:
[...]

Bednakt voor de tips. Maar van 6 aannemers referenties nabellen/bezoeken lijkt met meer werk dan 7 of 8 offertes nakijken.
Voor mij zijn referenties nalopen standaard deel van het proces, niet of/of dus, maar en/en.
En ja, kost tijd, maar naar mijn ervaring minder tijd dan het goed voorbereiden en uitvoeren van een offerteaanvraag/aanbesteding. Maar als je genoegen neemt met een offerte vergelijking, omdat je ervaring hebt met de partijen die je benadert, dan is referenties nalopen niet nodig natuurlijk, en mogelijk zonde van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:41
Ik wil zo dadelijk zelf het platte dak van mijn garage in aanbouw maken (afmeting ca. 8,5 bij 6m). Nu ben ik niet 100% zeker van mijn zaak wat betreft de vocht huishouding in mijn dakconstructie. Aan de hand van de diverse adviezen die ik links en rechts heb ingewonnen heb ik nu de volgende opbouw voor mijn dak in gedachten (van binnen naar buiten).

200mm breedplaatvloer (constructieve deel van dak) afgewerkt onder ca 1% afschot
epdm dampdichte folie
120mm PIR isolatie met glasvlies cachering (vastgezet op het dek met pluggen)
epdm dakbedekking (vastgelijmt op isolatie)

De epdm folie onder de isolatie zou nodig zijn om vochtopbouw in de isolatie tegen te gaan. Maar wordt de isolatie nu niet te dampdicht ingepakt? Nieuw vocht zal er niet inkomen, maar eventueel al aanwezig vocht kan dan alleen aan de zijkant de spouw in ontsnappen, boven en onder zit namelijk een dampdichten laag.

Klopt de bedachte constructie een beetje en zijn mijn zorgen ongegrond, of zie ik iets over het hoofd?
Mogelijk wil ik er later nog een groendak van maken, maar dat zou verder gewoon moeten kunnen als ik mijzelf goed heb ingelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 08-08-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36
Waar kan ik het beste LED informatie vragen voor mijn complete huis? Dit topic of ergens anders, krijg dit andere topic namelijk niet gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@lithoijen: Even zoeken op iets als 'pir breedplaatvloer dak' geeft b.v.:
https://www.uden.nl/data/...etails_bedrijfswoning.pdf
Daar staat een vergelijkbare opbouw als wat jij noemt. Maar ben het met je eens dat het wat dubbelop voelt. PIR neemt overigens erg weinig vocht op.

@Card Nox: Ervaringen met LED-verlichting - deel II

Duidelijk vakantietijd in dit topic :) Iedereen druk aan het klussen natuurlijk ;)

Wij zijn van plan om met een CPO een aantal woningen te gaan bouwen. Om dat te kunnen doen is een bestemmingsplanwijziging nodig. Ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen, definitieve plan ligt nu ter inzage en is op een paar punten gewijzigd t.o.v. ontwerpplan. De belangrijkste wijziging is dat 'peil' duidelijk gedefinieerd is, dat is nu N.A.P.. Problematisch is dat de bouwhoogte vanaf peil is en na de wijziging op 12 meter is blijven staan.

Geen probleem als je in Amsterdam woont, onhandig op de Veluwe. Het maaiveld ligt hier op ruim 30 meter boven N.A.P. Hierdoor zouden we meer dan 40 meter moeten graven om een huis te kunnen bouwen. Zonnepanelen kunnen we wel vergeten dan ;)

De grote vraag is; wat nu? De gemeente is wat moeilijk bereikbaar (vakantieperiode) maar lijkt in eerste instantie wat laconiek te reageren. Het is een 'kennelijke verschrijving' en idd ieder logisch/redelijk denkend mens snapt dat dit niet de bedoeling was. Maar logisch en redelijk zijn lang niet altijd van toepassing als dit een juridische procedure wordt.

We kunnen nu zelf bezwaar aantekenen bij de Raad van State. Dit betekent waarschijnlijk vertraging. We kunnen vragen aan de gemeente om dit te fixen, maar als ik het goed begrepen heb moeten zij dit ook via de Raad van State doen? We kunnen het er ook op gokken en gewoon doorgaan en dan hopen dat later niemand bezwaar maakt waardoor de bouw stil komt te liggen of de omgevingsvergunning wordt geblokkeerd.

Die laatste optie is, bij geen bezwaar, de enige optie die geen vertraging lijkt te geven. Maar dan moeten we er wel vanuit kunnen gaan dat een overduidelijke fout als dit juridisch geen probleem gaat vormen. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:15
Vrij basic vraag: we zijn al een tijdje bezig met het uitzoeken van een gevelsteen. We hadden een bepaald type op het oog (donkerrood achtige, met wat bruin/paarse tinten). Deze op drie huizen bekeken, waarvan wij het op slechts een huis mooi vonden staan.

Later nog een ander wat meer reguliere rood-oranje steen bekeken maar dat was hem ook niet helemaal.

Heeft iemand nog tips in dit kader? Mijn ervaring tot nu toe is dat de stenen er op een show wand compleet anders uitzien dan op een gebouwd huis. We zoeken wel iets wat donkerdere steen, wel war donkerder rood (maar dan weer niet oranje achtig, fel rood en of bruin). Lastig omschreven misschien maar dat is soms het nadeel van tekst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dat niet samenhangen met de gebruikte voeg in de huizen? Naast je gevelsteen bepaalt dat ook het aanzicht op de muur.

Nu nog even een vraagje van mijn kant. Is er software waarmee ik dynamische thermische simulaties kan uitvoeren van een woning? Dus kijken wat bijvoorbeeld het verschil is als een deel van het huis warm wordt gehouden met BKA, of vloerverwarming op noppenfolie? Tot nu toe lijkt het erop dat ik hiervoor ben aangewezen op Revit. Zijn er nog andere mogelijkheden?

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:41
okio schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:06:
Vrij basic vraag: we zijn al een tijdje bezig met het uitzoeken van een gevelsteen. We hadden een bepaald type op het oog (donkerrood achtige, met wat bruin/paarse tinten). Deze op drie huizen bekeken, waarvan wij het op slechts een huis mooi vonden staan.

Later nog een ander wat meer reguliere rood-oranje steen bekeken maar dat was hem ook niet helemaal.

Heeft iemand nog tips in dit kader? Mijn ervaring tot nu toe is dat de stenen er op een show wand compleet anders uitzien dan op een gebouwd huis. We zoeken wel iets wat donkerdere steen, wel war donkerder rood (maar dan weer niet oranje achtig, fel rood en of bruin). Lastig omschreven misschien maar dat is soms het nadeel van tekst :)
Heel herkenbaar, ik vond dit ook heel moeilijk. Ik ben onlangs wel geslaagd voor een steen. Aan de hand van een test staal een eerste keuze gemaakt, vervolgens half Nederland doorgereden om uit te vinden dat:
a: 1 adres gewoon niet klopte :(
b: Na een speurtocht het huis nog niet gebouwd bleek, kortom geen stenen te zien :(
c: Een ander huis er gelukkig wel stond en daar toch een aardige indruk kunnen opdoen van de steen. Helaas wel in combinatie met een kleur voeg die ik weer niet wil. Positieve ervaring: Op beide adressen waar ik onaangekondigd arriveerde heb ik de toekomstige bewoners ontmoet (toeval). In beide gevallen heb ik een heel leuk gesprek en in een geval een uitgebreide rondleiding gehad. Heel erg positief gevoel aan over gehouden.

Uiteindelijk wel voor deze steen gekozen overigens. Ben er nu erg tevreden mee, al heb ik hem nog niet afgevoegd gezien (wel proefstukjes overigens), dus het blijft dus nog even spannend hoe het eind resultaat wordt. Mijn steen komt trouwens redelijk overeen met jou beschrijving :) Is wel een vrij bonte handvorm steen, ik weet niet of dat is wat je zoekt.

Wat mij verder opviel in mijn jacht op stenen: Als je in de showroom 5 stenen aanwijst die je wel wat lijken, dan blijkt dat dat dan natuurlijk alle 5 stenen zijn die in het duurdere segment vallen.

De enige tip die ik kan geven is, voorselectie maken in de showroom en vervolgens gewoon gaan rijden om een indruk te krijgen hoe zo'n steen er in het wild uitziet. Je bent welkom om hier (regio Oss) te komen kijken, al is er nog geen eindresultaat te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door lithoijen op 11-08-2016 09:51 ]

• Card Nox

Wij hebben de Engels Blauw-Paars antiek (niet de zand versie). Dit is een donker rode steen met wat orange/blauw er door heen.

Het zit een beetje tussen onderstaande twee foto's in.
https://goo.gl/photos/YfY5gioDqMtCCp398
https://goo.gl/photos/rbE1JCQ61cCnjLiC7

Zoals aangegeven doet een voeg heel veel met een steen, zoveel dat je soms zweert dat het een andere steen zou zijn. Wij hebben hem met zwarte zand gevoegd en een beetje terug-liggend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik vond dit wel een puike site:

http://www.capricebaksteen.nl/nl/assortiment

als je dan op een bepaalde steen klikt kun je verder klikken naar projectfoto's.

Hier nog even een linkje naar de verschillende voegen:

http://www.alexkuijpers.nl/voegsoorten.html en dan nog te zwijgen over de verschillende kleuren voegen :P

Wel opvallende dat Paarstinten erg veel gebruikt worden zoals bijvoorbeelde deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.capricebaksteen.nl/images/products/projects/WCMPD/DSCN0394_Bruggemaat2-22Borne.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.capricebaksteen.nl/images/products/projects/WCEPA/WCEPA,%20Woning,%20De%20Tuier%2090,%20Groesbeek.jpg

(met dito dakpannen en dito dakgoten)

20*350ZO45°

• bartvb
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:32:
[...]
Nu nog even een vraagje van mijn kant. Is er software waarmee ik dynamische thermische simulaties kan uitvoeren van een woning? [...]
Goede vraag, ben ik ook naar op zoek. Dynamisch hoeft voor mij niet eens, als b.v. zomercomfort e.d. maar duidelijk wordt. Alle softwarepakketten en SaaS producten zijn gericht op adviseurs die tig projecten per jaar doen :\

Ik kwam iig deze tegen:
http://apps1.eere.energy.gov/buildings/energyplus/
Zelf geen ervaring mee. Is open-source, ik weet dat het in NL ook wordt gebruik.

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Wij hebben bij onze aannemer de stenen van het bord gekozen. Daar zaten de stenen op soort en aflopend van kleur op borden. Deze stenen op hetzelfde bord hadden verschillende (prijs)klasse. Het verschil was niet de kwaliteit maar kwam volgens hem door de grondstoffen die waren gebruikt om tot die kleur te komen. We kregen enkele adressen van woningen die ze in het verleden hadden gebouwd om te kijken hoe de kleur er uit zou zien.

De juiste kleur voeg vonden we moeilijker dan de stenen. De muren zijn al gemetseld maar nog niet gevoegd. Net voor de bouwvak hadden ze een stukje muur met 3 verschillende kleuren gevoegd om definitief de voeg te kiezen.

• okio
bedankt allemaal voor de tips tot nu toe! super.

Fotos lijken (ondanks mijn tekstuele beschrijving) goed op wat wij willen. Dus dat is op zich al een prestatie :)
Wij doen ook geglazuurde dakpannen, met dit type goot en veel wit. Kortom dat komt dan aardig overeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dat niet samenhangen met de gebruikte voeg in de huizen? Naast je gevelsteen bepaalt dat ook het aanzicht op de muur.

Nu nog even een vraagje van mijn kant. Is er software waarmee ik dynamische thermische simulaties kan uitvoeren van een woning? Dus kijken wat bijvoorbeeld het verschil is als een deel van het huis warm wordt gehouden met BKA, of vloerverwarming op noppenfolie? Tot nu toe lijkt het erop dat ik hiervoor ben aangewezen op Revit. Zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik weet niet of het allemaal kan wat je zoekt maar het passiv haus instituut heeft tegenwoordig een 3d sketchup plugin voor hun "excel sheet", echter wel betaald en dan moet je ook nog skechup regelen. Zelf vind ik Revit logischer tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42

Er zit heel veel variatie in metselwerk buiten de kleur. Zoals hierboven geschreven heeft de kleur van de voeg een hele grote invloed op het uiterlijk.

Daarnaast kun je denken aan:
- Metselverband. (halfsteens, klezoor ect)
- Formaat van de steen. (waalformaat ect)
- Type steen (strengpers, handvorm)
- Type voeg (http://www.joostdevree.nl/shtmls/voegtypen.shtml)
- In samenhang met het type, de diepte van de voeg.
- Sortering van de steen.
- Lagenmaat (hoogte van de steen met voeg)

Ik vergeet er vast een paar.

En dat in samenhang met de rest van het huis (dakafwerking, kleuren, kozijnen, neggedieptes, type latei ect)

Kan dus heel goed zijn dat je dezelfde kleur bij het ene huis wel mooi vind en bij het andere niet.

Ik zou foto's maken van het huis dat je mooi vind (en misschien een paar extra mooie voorbeelden zoeken) en daarnaast een foto waar niet. Die foto's voorleggen bij een bakstenen leverancier zodat hij kan zien waar het verschil eventueel vandaan komt.

Het kost trouwens vaak ook gewoon tijd om een steen keuze te maken. Dus monsters opvragen van verschillende types en van voeg monsters, die stapelen en alles een tijdje aanzien en laten bezinken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
De kleur van de voeg doet inderdaad een hele boel bij een gevel :Y
Zie foto van mijn huis: (links bij de brievenbus ;) )
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2hxlfe9.jpg
Je zou het niet zeggen maar die hele gevel is echt dezelfde steen :D
Ik was er toevallig bij toen de metselaars op ongeveer een halve meter hoogte waren bij het metselen.
Toen vroeg een van die metselaars "komt er ook een rollaag in ?, dat zou wel mooi staan als je dan onder die rollaag in een andere kleur voegt"
Nee dat lag helemaal niet in de planning en stond ook niet op de tekening...
Dus ik heb de aannemer opgebeld (klein bedrijfje) en hebben ze er een rollaag ingemaakt.
En later is de rollaag en de stenen eronder donker ingevoegd, en erboven licht ingevoegd.
Met deze gevelsteen http://wienerberger.nl/producten/verda-hv

[ Voor 3% gewijzigd door bluemoon23 op 13-08-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

bluemoon23 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 03:06:
[...]

De kleur van de voeg doet inderdaad een hele boel bij een gevel :Y
Zie foto van mijn huis: (links bij de brievenbus ;) )
[afbeelding]
Je zou het niet zeggen maar die hele gevel is echt dezelfde steen :D
Ik was er toevallig bij toen de metselaars op ongeveer een halve meter hoogte waren bij het metselen.
Toen vroeg een van die metselaars "komt er ook een rollaag in ?, dat zou wel mooi staan als je dan onder die rollaag in een andere kleur voegt"
Nee dat lag helemaal niet in de planning en stond ook niet op de tekening...
Dus ik heb de aannemer opgebeld (klein bedrijfje) en hebben ze er een rollaag ingemaakt.
En later is de rollaag en de stenen eronder donker ingevoegd, en erboven licht ingevoegd.
Dat ziet er mooi uit Bluemoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Op wienerberger.nl is een texturengenerator voor alle stenen met verschillende kleuren voeg.
Dan kan je ook een aardig beeld kijken welke steen mooi staat.
http://wienerberger.nl/pr...pse-collapse1366232660562

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Of je neemt een steen zonder voeg, dat vonden wij mooier:

Zonnedak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Worden de stenen geplakt of zo dan ? Neem maar aan dat ze niet los gestapeld staan :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
http://www.brinkmanbakste...ent/116/81/zerosteen.aspx

Afbeeldingslocatie: http://www.morssinkhof-groep.nl/Images1/Brinkman/Zerosteen.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Card Nox op 15-08-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Maar gelijmd kan inderdaad ook. Dat is hier in Belgie heel hip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:00:
Worden de stenen geplakt of zo dan ? Neem maar aan dat ze niet los gestapeld staan :)
Gestapeld en bij de lateien etc gelijmd. De lagen onder maaiveld zijn wel gemetseld. De rest wordt met rvs krammen vastgezet. Is een puur Nederlands product:

http://www.daasbaksteen.n...n/ClickBrick/page.aspx/49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Hallo allemaal,

Na veel vijven en zessen zijn we tot nu toe gekomen tot onderstaande steen, het is geloof ik officieel een paarstint maar dan wel aan de donkere kant.

We hebben allebei het gevoel dat het hem nog niet helemaal is, net een tintje roder zou ons beter passen. Onderstaand dus even een real life foto. Fotos zijn altijd lastig, dit geeft een redelijk beeld alhoewel de steen in het echt net iets meer kleur heeft.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/es4xnq.jpg

Het idee is dat wij een wat traditionele woning gaan bouwen met wolfskap en redelijke uitbouw aan de zijkant. Dus het blijft nog even zoeken vrees ik wat hier mooi op staat. Wat vinden we hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ook niet onbelangrijk hoe staat het in het straatbeeld?

Mooi steen alleen houd ik persoonlijk niet zo van het metselwerk, ben meer een echt wild verband persoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluemoon23
Dat is wel apart.
Een verticaal wildverband zie je toch niet zo vaak, is ook moeilijk metselen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
bluemoon23 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 02:16:
Dat is wel apart.
Een verticaal wildverband zie je toch niet zo vaak, is ook moeilijk metselen denk ik ;)
Die foto is 90 graden gedraaid he ;)
Verticaal heb ik (volgens mij) ook nog nooit wildverband gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik dacht altijd dat de witte zweem (uitbloeiingen) die in stenen/metselwerk ontstond; afhankelijk was van de steenkeuze. Is altijd heel apart want als je het in huizen ziet is het altijd op specifieke plaatsen:

http://www.metselen.net/witte%20uitslag.html

Afbeeldingslocatie: http://www.metselen.net/foto's/witte3.jpg

Je kunt dit dus voorkomen:
het is belangrijk dat er niet te snel
na het metselen gevoegd wordt.
het risico is groot dat de metselspecie
nog niet voldoende is uitgehard.
door reaktie met koolzuurgas uit de lucht.
de specie mortel wordt dan door het voegen
afgesloten van de buitenlucht.
waardoor het carbonatie proces sterk wordt vertraagd
in niet gecarbonateerde specie blijven kalkproducten
[die bij cementverharding ontstaan] oplosbaar in water
door de regen wordt die kalk uit de gevel gespoeld
oorzaak witte uitslag op de gevel
die moeilijk te verwijderen is
maar vanwege tijdsdruk wordt vaak te snel gevoegd.
naarmate de stenen dichter zijn[harder]
dient men langer te wachten met voegen.
zie voor meer informatie bij KNB-baksteen
en op de site
bij onderwerp-uitbloeiingen.
En verder: http://www.joostdevree.nl/shtmls/uitbloeiing.shtml

Neem dit huis als voorbeeld: http://www.funda.nl/koop/borne/huis-49890305-bruggemaat-20/
hele huis heeft nergens last van; echter de aanbouw van de buren; foto-14 en foto-15 ziet er niet uit.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Card Nox schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:49:
Weet ik ;)
In het huis van mijn moeder zit ook een apart metselverband, ze heeft een grote open hal en daar zit schoonmetselwerk in tot aan de nok.
Het huis is 40 jaar geleden zelf gebouwd door mijn vader+familie, een oom van mijn vader heeft het metselwerk gedaan.
Het verband is 4 stenen verticaal, 4 stenen horizontaal, 4 stenen verticaal enz.

Ik zal er eens een foto van maken als ik daar kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richard schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:06:
Ik dacht altijd dat de witte zweem (uitbloeiingen) die in stenen/metselwerk ontstond; afhankelijk was van de steenkeuze. Is altijd heel apart want als je het in huizen ziet is het altijd op specifieke plaatsen:
Regen die op de gevel komt kan dit ook veroorzaken. Uitgerekend die muur waar het op voorkomt heeft geen dakoverstek. Dus ik denk dat dat de oorzaak is. Nu heb ik mij laten vertellen van een aannemer uit de familie dat het prima schoon te maken is, en daarna te voorkomen met een of andere coating op de gevelstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Card Nox schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:49:
[...]

Verticaal heb ik (volgens mij) ook nog nooit wildverband gezien.
Haha nee dat gaat hem niet worden.

Qua 'straat' beeld denk ik wel goed. Woning staat redelijk op zichzelf tussen de bomen. Verder in de straat voornamelijk wat oude boerderij woningen en een type notariswoning. Allen rood genuanceerd qua kleur (was ook vereiste van de gemeente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Zie dat veel mensen hier grote tuinen hebben. Hebben jullie hiervoor een tuinarchitect ingeschakeld? Zo ja, hoe was de ervaring?

Zit te denken om eens een tuinarchitect in te huren voor goed advies. Heb waarschijnlijk een nieuwbouw woning gekocht met een best grote tuin dus er is veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Wackmack schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:32:
Zie dat veel mensen hier grote tuinen hebben. Hebben jullie hiervoor een tuinarchitect ingeschakeld? Zo ja, hoe was de ervaring?

Zit te denken om eens een tuinarchitect in te huren voor goed advies. Heb waarschijnlijk een nieuwbouw woning gekocht met een best grote tuin dus er is veel mogelijk.
Wij hebben dat gedaan. Groot voordeel is dat alles klopt. Laat hem ook een beplantingsplan maken, hier bloeit altijd iets in de tuin.

Daarna kun je het ontwerp plus plan gebruiken om een aantal offertes te krijgen en heb je minder kans op appels en peren.

Het is ons goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De tuin is in eerste instantie onze sluitpost :)

Ik heb 15K meegenomen, het zal eerst wel gras worden, 2018 kijken we verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat is op zich wel verstandig.

Wel lijkt het mij verstandig al een idee te hebben waar bestrating of grind komt. Kun je bij het aanvullen alvast genoeg zand en aarde bestellen en egaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB

Ik ben een beetje bevooroordeeld (vriendin is landschapsarchitect met veel ervaring in tuinen) maar vind het zeker te adviseren.

Ten eerste omdat een goed ontwerp kennis, kunde en ervaring vergt. Iedere hovenier bied ook een tuinontwerp aan en er zullen zeker goede tussen zitten. Aan de andere kant wil je niet weten hoeveel slecht ontworpen tuinen ze voorgeschoteld krijgt om op te lossen. Ik heb het niet over mooi of niet mooi maar over een goed werkende tuin welke het hele jaar door er goed uitziet. Terras op een goede plek, kleurcombinaties van planten en bloemen die het hele jaar door goed op elkaar afgestemd blijven. Goed omgaan met ruimtes, goed omgaan met budget ect.

Ten tweede omdat je een partij met kennis mee hebt welke je in de uitvoering en in onderhoud veel geld kan besparen. Vorig jaar heeft ze een erg grote tuin opgeleverd (totale aanlegkosten zo'n 500.000 euro) waar tussen de goedkoopste en duurste hovenier (dat was de standaard hovenier van die opdrachtgever welke het plan eerst zou doen) ongeveer 80.000 euro zat. Snel verdient.

Ten derde omdat je met een plan/ bestek (of advies) weet wat je krijgt. Een hovenier zal het liefst planten gebruiken welke hij voorhanden heeft. Je weet niet wat voor grondwerk er gedaan wordt. Als dit alles voorgeschreven is moeten ze zich daaraan houden en valt er op dat soort punten niet te bezuinigen wat later weer voordeliger kan zijn.

Die tuin van 500.000 euro is trouwens een extreem, tuinen van 5000 of 10000 euro en zelfs dakterrasen komen ook langs.

Wil trouwens niet zeggen dat iedere landschapsarchitect goed is, of iedere hovenier slecht. Mijn vriendin heeft veel kennis van planten en beplantingen maar ik ken ook genoeg landschapsarchitecten die meer ervaring op grote schaal hebben en waar je niet voor een goede tuin hoeft aan te kloppen. Vraag daarom wel altijd naar bijvoorbeeld een portfolio.

In het algemeen zou ik als het kan wel minimaal een advies vragen. Al is het om daarmee een hovenier beter aan te kunnen sturen of zelf lekker aan de gang te gaan.

Valt me trouwens op dat veel bedrijven die zich als tuinarchitect aanbieden die titel helemaal niet mogen gebruiken. Buiten dat het geen tuinarchitect maar landschapsarchitect is. In het architectenregister (https://www.architectenregister.nl/Home/index.aspx) kun je zien wie ook echt landschapsarchitect is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Het is wel heel verstandig om te doen, net als een gedegen budget ervoor te reserveren. Helaas is mijn budget niet onbegrensd, en heb ik net als Grolsch ervoor gekozen de tuin de sluitpost te laten zijn. Nu heb ik wel het geluk dat het grootste deel bebost moet blijven, dus daar hoef ik niet veel anders dan wat paadjes met houtsnippers te leggen, wat elektra, water, dat soort dingen.
Maar, tegelijkertijd moet er een tuinhuis komen, tuinverlichting, meer dan 150 meter erfafscheiding, een poort, 15 ton split, etc. Zelfs als je het basic houdt komt het niet voor niets.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Bedankt voor de waardevolle reacties, ga nu zeker een architect inschakelen. Het budget voor de tuin zal ongeveer €15K zijn. Weet nog niet of dit ruim is nog niet. De kavel is 650m2 met een huis eraf blijft er gelukkig genoeg tuin over. Huis is pas klaar rond de zomer van 2017 dus alle tijd. Zal in de loop der tijd wel wat foto's posten.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Daar moet je wel mee uit komen lijkt me. Hangt er een beetje van af wat je wensen zijn, hoeveel je zelf wil doen, en of je de tuinarchitect een beetje in de hand kan houden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Wackmack schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:27:
Bedankt voor de waardevolle reacties, ga nu zeker een architect inschakelen. Het budget voor de tuin zal ongeveer €15K zijn. Weet nog niet of dit ruim is nog niet. De kavel is 650m2 met een huis eraf blijft er gelukkig genoeg tuin over. Huis is pas klaar rond de zomer van 2017 dus alle tijd. Zal in de loop der tijd wel wat foto's posten.
Das een lekker stuk grond :)
Heb het hier even nagevraagd qua budget lijkt het haar krap. Als er 150m2 bebouwing van de kavel af gaat hou je grofweg 30 euro per m2 budget voor de tuinaanleg over.

Daarvoor kun je alles inzaaien met gras maar een volle tuin aanleggen is krap.

Afhankelijk van de bestaande situatie, kwaliteit aanwezige grond e.d. kan je grof uitgaan van het volgende:

Gras inclusief grondwerk en bemesting is ongeveer 25 euro per m2.
Beplanting (vaste planten) inclusief grondwerk en bemesting 35 per m2
Bestrating tussen de 70 en 150 (inclusief grondwerk) afhankelijk van wat voor bestrating je kiest en waar het aan moet voldoen, moet er een auto overheen, dan krijg je dikkere tegels dan voor een voetpad, en een dikkere zandbaan eronder. Natuursteen en klinkers zijn duurder dan betontegels etc.

Dit zijn hele grove schattingen en gebaseerd op alles laten doen, en er van uitgaande dat er nu niets aanwezig is (bouwgrond).

Daar zitten nog geen schuttingen, hagen, treden, trappartijen, vijver, pergola etc in.

Zelf doen bespaard flink maar dan moet je wel goed weten wat je doet. Slecht grondwerk resulteert in verzakkingen, plassen die blijven staan, of beplantingen die niet aanslaan, wat uiteindelijk alleen maar duurder is.

Wanneer je een tuinarchitect een plan laat maken met een werktekening kan je bij meerdere hoveniers een offerte opvragen, waardoor je meer concurrerende prijzen krijgt, dan wanneer je van het begin af aan met een hovenier aan de slag gaat. Het is net wat je wil.

Alles hangt dus af van wat je wil, alleen gras met een pad naar de voordeur? Dan red je het goed binnen jouw budget, wil je meer dan is het budget krap.

Begin met een goed plan, wellicht kun je gedeeltes gefaseerd uitvoeren, delen zelf doen of delen pas over een paar jaar doen.

Leica MM + Sony A9

• Grolsch
Die prijzen zijn (hoop ik) gebaseerd op "kleine" tuinen, wij hebben 1750m2, khoop toch geen 37.500 euro kwijt te zijn aan graszaad :)

• RobertJRB
Grolsch schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:45:
Die prijzen zijn (hoop ik) gebaseerd op "kleine" tuinen, wij hebben 1750m2, khoop toch geen 37.500 euro kwijt te zijn aan graszaad :)
Meer oppervlakte is inderdaad goedkoper per m2. Wanneer je er met grote graafmachines bij kunt scheelt dat ook.

Die prijs is gebaseerd op een gemiddeld gazon bij een degelijke hovenier. Mag het een (grove) grasweide zijn dan zijn de m2 kosten natuurlijk lager, moet het een super strak gazon zijn dan gaan de kosten omhoog. Helemaal wanneer je er op wilt kunnen tennissen ;)

Je kunt bovenstaande natuurlijk ook combineren om de prijs naar beneden te halen. Bijvoorbeeld delen gazon en de rest weide. Kan ook leuk zijn om zo zones te maken.

Leica MM + Sony A9

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wackmack schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:27:
Als je zelf op schaal tekent wat je wil, dan scheelt dat al enorm in de kosten is mijn ervaring. Je hebt dan alleen nog wat expertise nodig voor materiaal, afwatering en beplanting.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Waar hebben jullie de badkamer vandaan?
Een sanibudget toko en dan een werkspotter/zelf installeren
Een Mandemakers zaak zoals Brugmans
Via de aannemer?

We hebben nu bij Plieger (via de aannemer) spul uitgezocht en wachten op de offerte. Tevens bij Brugmans iets uit laten werken.

In onze huidige woning hebben wij het via de Sanibudget toko met een werkspotter gedaan. Voor wat ik nu zie, scheelt dit superveel.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:00
Wij zijn ook bezig. Huidige woning is ook nog maar 5 jaar oud.

Mijn persoonlijke mening, lekker zelf regelen. Waarom?

1) Goedkoper
2) Je kunt alles zelf uitkiezen. Vaak via de aannemer toch wat beperkter, ook qua (maatvoering) tegels.
3) Voor minder geld duurdere (en vaak dus ook beter) merken, bijv. pot Plieger bij aannemer €400,00 en zelf regelen voor €400,00 een Villeroy en Boch.
4) Ik heb toch het idee dat als je zelf een tegelzetter regelt deze netter werk aflevert dan via de aannemer.
5) had ik al gezegd dat het goedkoper is :)

Nadeel zou kunnen zijn dat je het zelf moet regelen, persoonlijk voor mij geen probleem. We weten al precies wat we willen met de douche dus de aansluitingen kan de installateur al op de juiste plek maken.
En nadeel 2. Op het moment dat jij de sleutel krijgt heb je nergens een plek waar je water kunt aftappen of naar de WC kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wat JaMaaT zegt :j Tenzij je er zelf geen (of minder) gedoe mee wil hebben en budget geen issue is.

Je bent idd flexibeler, je hebt niet/minder het idee dat je constant wordt opgelicht (zeker bij een badkamerclub via de aannemer) en je bent goedkoper uit. Win/win/win. Nadelen is erg goed overheen te komen. Even ergens een tijdelijke kraan op maken is zo gebeurd (en vaak heb je een tappunt in je meterkast) en voor een paar euro haal je een WC pot van marktplaats zodat je iig iets kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Zitten alle aannemers in de oplicht mode ?
Ofwel verplichte koppeling met tegel en santitair leverancier waar ze dan een percentage van opstrijken ?

Wat heeft het anders voor zin om 1 leverancier aan te bieden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:00
Dat je er geen omkijken meer naar hebt.

Vergeet niet dat nieuwbouw heel veel geregel is. Sommige willen dan niet ook nog een badkamer moeten regelen.

Persoonlijk vind ik al dat geregel juist leuk, ik zou dan ook altijd de badkamer zelf laten doen.

Waterpunt is idd snel gemaakt. Vaak leveren ze bij de wasmachine aansluiting al een kraan. Zou heb ik 5 jaar geleden altijd koffie gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hi,

Wij willen een kavel kopen en daar een zgn. cataloguswoning op laten bouwen. De prijs van het huis zelf (dus zonder leges e.d.) weten we dus al.

De vraag is nu: stel dat we een kavel van 220.000 k.k zien staan. Het is een agrarisch gebied; er staan nu nog dieren op.

Nu zie ik kosten koper. Ik zou dus zeggen: reken met max. 12.000 extra daarvoor. Maar moeten we nu ook rekening houden met bijv. btw? En waarover moeten we dan btw rekenen? Over het bedrag incl die 12000 euro of excl?

Ik google veel, maar het wordt er niet duidelijker op, spijtig genoeg. Daarom dacht ik, ik vraag het bij experts die er al ervaring mee hebben.

En zouden jullie hiervoor een makelaar of andere expert inhuren? Ik heb al eerder nieuwbouw huizen gekocht, maar nog nooit een los stuk grond + huis.

Als iemand ons hiermee kan helpen dan zou dat ons erg blij maken! Alvast bedankt..

[ Voor 9% gewijzigd door Zonnetje83 op 20-08-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Cai schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:26:
Via de aannemer?

We hebben nu bij Plieger (via de aannemer) spul uitgezocht en wachten op de offerte. Tevens bij Brugmans iets uit laten werken.

In onze huidige woning hebben wij het via de Sanibudget toko met een werkspotter gedaan. Voor wat ik nu zie, scheelt dit superveel.

Wat is jullie ervaring?
De badkamers heb ik via Troostwijk en BVA bij elkaar gescharreld, en zelf geïnstalleerd. Is mits een goede voorbereiding niet erg moeilijk. Dat gezegd hebbende, de afvoer van een van de wastafels heeft me wel grijze haren opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zonnetje83 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:46:
Hi,

Wij willen een kavel kopen en daar een zgn. cataloguswoning op laten bouwen. De prijs van het huis zelf (dus zonder leges e.d.) weten we dus al.

De vraag is nu: stel dat we een kavel van 220.000 k.k zien staan. Het is een agrarisch gebied; er staan nu nog dieren op.

Nu zie ik kosten koper. Ik zou dus zeggen: reken met max. 12.000 extra daarvoor. Maar moeten we nu ook rekening houden met bijv. btw? En waarover moeten we dan btw rekenen? Over het bedrag incl die 12000 euro of excl?

Ik google veel, maar het wordt er niet duidelijker op, spijtig genoeg. Daarom dacht ik, ik vraag het bij experts die er al ervaring mee hebben.

En zouden jullie hiervoor een makelaar of andere expert inhuren? Ik heb al eerder nieuwbouw huizen gekocht, maar nog nooit een los stuk grond + huis.

Als iemand ons hiermee kan helpen dan zou dat ons erg blij maken! Alvast bedankt..
Hoe kom je bij 12.000 EURO :?
Als de grond bouwrijp is moet je er officieel BTW over betalen (21% = 46.200).
Project ontwikkelaars verkopen de grond vaak VON (vrij op naam, dus geen BTW of overdrachtsbelasting).

Als een particulier de grond verkoopt hoeft er meestal geen BTW betaald te worden maar 6% overdrachtsbelasting (6% = 13.200 ).

Als jij zegt dat het agrarisch gebied is, mag je er dan wel bouwen :? Hoe wordt de grond te koop aangeboden :? Via makelaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Zonnetje83; BTW of niet hangt nogal sterk af van de partij die verkoopt, wat Grolsch zegt dus. Verder heb je idd je 'normale' kosten koper voor b.v. hypotheek, kadaster, notaris, etc, etc.

Let bij de cataloguswoning ook goed op wat daar wel/niet bij zit. B.v. je aansluitingen (water/licht/cai, eventueel gas), sonderingsonderzoek, etc, etc. En grote kans dat de legekosten (die je betaalt aan de gemeente voor een omgevingsvergunning) er b.v. niet in zitten. Zelfde met eventuele bestemmingsplanwijzigingen maar ook een keuken, badkamer, vloerafwerking, etc, etc.

Ander ding om goed op te letten is dat je bij cataloguswoningen vaak een heel kaal huis krijgt dat eigenlijk net niet voldoet. Je wil altijd wat aanpassen of uitbreiden, zorg dat je dat allemaal 100% helder hebt voor je in zee gaat met een bouwer.

Vraag van mijn kant. We zijn op het moment aan het puzzelen op de indeling van onze nieuwe woning. Weten jullie misschien handige sites of boeken over woningindelingen? Dus iets met hints, tips, ontwerpprincipes, checklists, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog tips voor het vinden van kavels naast de standaard websites zoals:
kavelgids.nl & bouwkavels.nl?

Zijn er weinig kavels of kijk ik verkeerd. Ik zoek een kavel van +/- 600 m2 in de omgeving van leiden/Den Haag/Delft.

Tips zijn van harte welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
@bartzuid; Sites van de gemeentes, funda.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:38
Cai schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:26:
Via de aannemer?

Wat is jullie ervaring?
Zelf overal gekeken. Hadden een plan en hebben zelf op basis van verschillende winkels de materialen zelf ingevuld. (meeste kasjes of schermen hebben de boekjes vaak in een laatje in de showroom) dus uiteindelijk hadden we een lijst aan producten qua merk en type. Dit alles in 1 keer laten bestellen (ook de tegels) bij sanidirect. hierbij binnen gekomen, lijstje gegeven en kwam met een zeer goede prijs en getekend.

uiteraard zelf de installatie geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
jacovn schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 05:56:
Zitten alle aannemers in de oplicht mode ?
Ofwel verplichte koppeling met tegel en santitair leverancier waar ze dan een percentage van opstrijken ?
Oplichting, tja. Rekbaar begrip natuurlijk :) Maar de showroom prijzen in de meeste badkamerzaken zijn in ieder geval wel bijzonder enthousiast te noemen. Dat zijn prijzen waar (net als bij de keukens :F ) echt nog het e.e.a. vanaf kan. Maar als je bij zo'n badkamerclub komt via de aannemer dan weten ze dat ze niet zo heel veel moeite hoeven te doen voor je. Dus daar wordt uiteindelijk flink wat marge gepakt. Dat mag natuurlijk, maar als je zelf een beetje moeite neemt om het e.e.a. te regelen dan bespaar je aardig wat euro's.

Maar inderdaad, is wel meer gedoe ;j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
btw heeft niets te maken met wie het verkoopt.

btw is van toepassing als een kavel bouwrijp is gemaakt. Daar is al veel jurispedentie over. De notaris beoordeelt of er sprake is van overdrachtsbelasting of btw.

als het niet bouwrijp is gemaakt betaal je 6% overdrachtsbelasting en de kosten van de notaris.

even met de notaris overleggen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij mij was bouwrijp en toch 6% omdat het een particulier was, dus wat jij zegt nokiaan958GB klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT

WNT

Vraag van mijn kant. We zijn op het moment aan het puzzelen op de indeling van onze nieuwe woning. Weten jullie misschien handige sites of boeken over woningindelingen? Dus iets met hints, tips, ontwerpprincipes, checklists, etc?
http://www.diy-architecten.nl/ maandag 19 aug een gratis webinar over indeling, waar je van te voren je vragen kunt inbrengen (aanmelden: http://www.diy-architecten.nl/webinar-aanmelden/)
Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic