Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.684 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Grolsch schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 01:27:
Bij mij was bouwrijp en toch 6% omdat het een particulier was, dus wat jij zegt nokiaan958GB klopt niet.
Wat nokiaan958GB beschreef was ook mijn gedachte hoor. Wellicht is er nog een verschil tussen bouwrijp en bouwrijp zegmaar. Je kunt natuurlijk een bouwrijp kavel kopen met de uitleggers van het riool precies in het midden van een kavel en je alleen nog 5meter je kavel op moet laten trekken; of bouwrijpe kavels waar jezelf het riool nog moet regelen. (3km tot aan het dorp zegmaar)

http://www.zelfbouwinnede...w-of-overdrachtsbelasting

Edit: maar eigenlijk gaf je hier al de uitleg: Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis"

[ Voor 8% gewijzigd door Richard op 21-08-2016 11:31 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Grolsch schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 01:27:
Bij mij was bouwrijp en toch 6% omdat het een particulier was, dus wat jij zegt nokiaan958GB klopt niet.
Bouwrijp is bouwrijp, particulier of niet.

Maar ik ben er nog steeds niet uit wat bouwrijp is. Volgens de definitie moeten er sloopwerkzaamheden gedaan zijn met het oog op bebouwing. Of er moet een bouwvergunning afgegeven zijn.

Overigens kunnen particulieren ook BTW aangifte doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 22-08-2016 09:45 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Levering van een bouwterrein

Over de levering van een bouwterrein betaalt u altijd btw.

Wat is een bouwterrein?

Een bouwterrein is onbebouwde grond die bestemd is om bebouwd te worden.

Er is ook sprake van onbebouwde grond als:

er in de grond nog oude heipalen zitten die geen functie hebben voor de nieuwe bebouwing
er leidingen of kabelnetwerken liggen die niet enkel dienstbaar zijn aan het perceel en die geen functie hebben voor de nieuwe bebouwing
de verkoper zich heeft verplicht om de bebouwing ná de levering nog te slopen
Onbebouwde grond is bestemd om te worden bebouwd als er sprake is van 1 of meer van de volgende activiteiten 'met het oog op de bebouwing van de grond':

het bewerken van de grond (bijvoorbeeld: egaliseren van grond, verwijderen van struiken en bomen)
het treffen van voorzieningen die uitsluitend dienstbaar zijn aan de grond (bijvoorbeeld: het graven van een bouwput, aftakken van het hoofdriool tot aan de perceelsgrens)
het treffen van voorzieningen in de omgeving van de grond (bijvoorbeeld: de aanleg van een hoofdriool, de aanleg van bouwwegen)
de afgifte van een omgevingsvergunning (voorheen bouwvergunning)

Let op!
De levering van andere onbebouwde grond dan een bouwterrein is altijd vrijgesteld van btw. Dat geldt voor bouwpercelen waarvoor geen enkele van de hiervoor genoemde activiteiten op het moment van levering is verricht of uitgevoerd. En ook voor weilanden, bloembollengrond en andere agrarische gronden. Bij agrarische gronden maakt het niet uit of de grond bewerkt is. Een weiland dat tot bloembollengrond is opgespoten, blijft dus onbebouwde grond.
Bron: http://www.belastingdiens...ering_van_een_bouwterrein

Aangezien Grolsch zelf aangaf dat er al een omgevingsvergunning op het kavel zat:
Deze bouwgrond is bouwrijp, en er is zelfs al een vergunning afgegeven voor het bouwen van een huis.
dan kom je automatisch uit bij:
De levering van andere onbebouwde grond dan een bouwterrein is altijd vrijgesteld van btw. Dat geldt voor bouwpercelen waarvoor geen enkele van de hiervoor genoemde activiteiten op het moment van levering is verricht of uitgevoerd.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:06:
[...]

Bron: http://www.belastingdiens...ering_van_een_bouwterrein

Aangezien Grolsch zelf aangaf dat er al een omgevingsvergunning op het kavel zat:

[...]

dan kom je automatisch uit bij:

[...]
Yup. Grolsch had BTW moeten betalen. Is het al gepasseerd Grolsch? Wat zei de notaris?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
Het is reeds gepasseerd, en de notaris zegt ook 6% overdrachtsbelasting, en wel om de eerder aangegeven reden:
Verkoper is geen BTW-ondernemer. Verkoper voldoet niet aan de voorwaarden om als BTW-ondernemer te kwalificeren (niet bedrijfsmatig, destijds niet aangekocht met de bedoeling om te verkopen met winst etc).
- Daardoor is btw uitgesloten.
- Dus overdrachtsbelasting van toepassing, tarief 6%
Ik heb dus 6% overdrachtsbelasting betaald en GEEN B.T.W.

Ik heb nog ff de koopovereenkomst erbij gepakt:
Verkoper en koper komen overeen:
artikel 1 Verkoop en koop.

Verkoper verkoopt aan koper, die van verkoper koopt:
een perceel grond, ter grootte van 1750 m2, plaatselijk bekend als ***, gelegen te ***, kadastraal bekend Gemeente *** sectie I nummer *** met de – voor zover aanwezig – daarop in aanbouw zijnde opstallen, overeenkomstig de aangehechte situatietekening aangeduid met het bouwnummer……., hierna te noemen: “de onroerende zaak”,
tegen een koopsom van € ****,=, zegge ***** EURO
Over de koopsom van de onroerende zaak is wel/geen* omzetbelasting verschuldigd, die niet in de koopsom is inbegrepen.

artikel 2 Kosten. Overdrachtsbelasting.
2.1. De kosten die op de eigendomsoverdracht betrekking hebben en die de notaris in rekening brengt, zoals overdrachtsbelasting/ omzetbelasting, notariskosten en kadasterkosten, zijn voor rekening van koper. De notaris wordt aangewezen door de partij voor wiens rekening deze kosten komen.
De kosten die de notaris in rekening brengt in verband met de aflossing van overbruggingsleningen en/of aflossing en doorhaling van hypotheken en/of beslagen die op de onroerende zaak rusten, zijn voor rekening van verkoper.
De kosten die de notaris in rekening brengt in verband met het vestigen van een hypotheek met betrekking tot de onroerende zaak zijn voor rekening van koper.
Eventuele overige kosten die de notaris in rekening brengt, zoals de kosten van een volmacht en de kosten van een tolk, zijn voor rekening van de partij die hiervan gebruik maakt.

[ Voor 68% gewijzigd door Grolsch op 22-08-2016 11:02 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:59:
Het is reeds gepasseerd, en de notaris zegt ook 6% overdrachtsbelasting, en wel om de eerder aangegeven reden:

[...]

Ik heb dus 6% overdrachtsbelasting betaald en GEEN B.T.W.
Dan heb je geluk gehad.

Achterliggende gedachte is dat je al verkoper waarde toevoegd, waardoor je hierover BTW moet betalen danwel moet optellen bij je inkomen, zoals bijvoorbeeld bij het verhuren van een vakantiehuisje.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
WNT schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 07:28:
http://www.diy-architecten.nl/ maandag 19 aug een gratis webinar over indeling, waar je van te voren je vragen kunt inbrengen (aanmelden: http://www.diy-architecten.nl/webinar-aanmelden/)
Ah, thanks! Dat is bijna precies wat ik bedoel :j Ik ga eens kijken naar het webinar (hoewel ik best een pleurishekel aan het principe heb, maar goed). Wordt misschien nog leuk, 19 september is Talk like a Pirate Day :P

diy-architecten blijft wel aardig op de vlakte wat tips betreft, meeste zit in de betaalde producten lijkt het. Op zich ook prima, maar ik heb dan liever een boek met hints en tips dan een 'online tool' om onze woonwensen te inventariseren.

Maar suggesties zeer welkom iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:02:
[...]

Ah, thanks! Dat is bijna precies wat ik bedoel :j Ik ga eens kijken naar het webinar (hoewel ik best een pleurishekel aan het principe heb, maar goed). Wordt misschien nog leuk, 19 september is Talk like a Pirate Day :P

diy-architecten blijft wel aardig op de vlakte wat tips betreft, meeste zit in de betaalde producten lijkt het. Op zich ook prima, maar ik heb dan liever een boek met hints en tips dan een 'online tool' om onze woonwensen te inventariseren.

Maar suggesties zeer welkom iig!
Wat wil je precies weten over indelingen? Ik weet niet zo goed wat je probleem ermee is. Als het goed is weet je zelf wat je wensen zijn, vanuit daar kun je een indeling gaan maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:02:
[...]

Dan heb je geluk gehad.

Achterliggende gedachte is dat je al verkoper waarde toevoegd, waardoor je hierover BTW moet betalen danwel moet optellen bij je inkomen, zoals bijvoorbeeld bij het verhuren van een vakantiehuisje.
Volgens mij is dat geen geluk, maar wet/regelgeving welke de verkopende makelaar destijds voor mij heeft uitgezocht.

Ik heb die vraag bij hem neergelegd, en krijg heel duidelijk tijdens de onderhandelingen deze mail terug van de makelaar:
De overdrachtsbelasting is 6% en er is geen btw verschuldigd over de koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:05:
[...]

Volgens mij is dat geen geluk, maar wet/regelgeving welke de verkopende makelaar destijds voor mij heeft uitgezocht.

Ik heb die vraag bij hem neergelegd, en krijg heel duidelijk tijdens de onderhandelingen deze mail terug van de makelaar:

[...]
En makelaars hebben altijd gelijk? Google zelf maar eens wat, je zult zien dat er een grote kans is dat de verkoper btw verschuldigd is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:07:
[...]

En makelaars hebben altijd gelijk? Google zelf maar eens wat, je zult zien dat er een grote kans is dat de verkoper btw verschuldigd is.
I know, daarom heb ik het destijds uit laten zoeken want het was mij ook niet duidelijk. Daarom door de verkopende partij op papier laten zetten, en in het koopcontract laten vermelden zodat ik in ieder geval geen risico loop.

Die Notaris zal dit toch ook niet zelf verzonnen hebben en speciaal voor mij een uitzondering gemaakt hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:09:
[...]

I know, daarom heb ik het destijds uit laten zoeken want het was mij ook niet duidelijk. Daarom door de verkopende partij op papier laten zetten, en in het koopcontract laten vermelden zodat ik in ieder geval geen risico loop.

Die Notaris zal dit toch ook niet zelf verzonnen hebben en speciaal voor mij een uitzondering gemaakt hebben :?
Wel mooi dat je aannemers boeven noemt maar notarissen en makelaars blindelings vertrouwt ;) .

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
artbij schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:05:
[...]
Wat wil je precies weten over indelingen? Ik weet niet zo goed wat je probleem ermee is. Als het goed is weet je zelf wat je wensen zijn, vanuit daar kun je een indeling gaan maken.
Op zich geen heel specifiek probleem. Maar er zijn andere mensen die al heel veel langer en harder hebben nagedacht over het maken van mooie woningen dan ik, ik maak erg graag gebruik van die kennis :)

Ook weten we in grote lijnen wel wat onze wensen zijn, maar wensen als 'een prettig huis' of 'een knusse/gezellige zithoek' zijn erg breed en lastig om concreet te krijgen als leek.

Het gaat vooral om een soort algemene ontwerpprincipes. Let goed op looproutes, ruimtes met een laag plafond voelen 'knusser', mensen zijn geneigd richting het licht te lopen, het is prettig als licht van twee kanten komt, mensen hebben graag 'rugdekking', zorg dat je je stofzuiger ergens kwijt kan, een goed geplaatste schuine wand kan een kamer groter doen lijken, de badkamerdeur draait naar buiten, etc, etc.

Heel divers dus eigenlijk. Veel van de praktische zaken (badkamerdeur b.v.) zijn hier wel bekend, dat is vooral ook bouwbesluit-werk. Het interessantst vind ik de inzichten in wat een ontwerpbeslissing doet met de beleving van een ruimte. Waarbij voelen mensen zich prettig en waarom. En daarnaast ook prettig om een aantal checklists te hebben om b.v. te voorkomen dat je een prachtige woning hebt waar je nergens je kerstspullen kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:19:
[...]

Op zich geen heel specifiek probleem. Maar er zijn andere mensen die al heel veel langer en harder hebben nagedacht over het maken van mooie woningen dan ik, ik maak erg graag gebruik van die kennis :)

Ook weten we in grote lijnen wel wat onze wensen zijn, maar wensen als 'een prettig huis' of 'een knusse/gezellige zithoek' zijn erg breed en lastig om concreet te krijgen als leek.

Het gaat vooral om een soort algemene ontwerpprincipes. Let goed op looproutes, ruimtes met een laag plafond voelen 'knusser', mensen zijn geneigd richting het licht te lopen, het is prettig als licht van twee kanten komt, mensen hebben graag 'rugdekking', zorg dat je je stofzuiger ergens kwijt kan, een goed geplaatste schuine wand kan een kamer groter doen lijken, de badkamerdeur draait naar buiten, etc, etc.

Heel divers dus eigenlijk. Veel van de praktische zaken (badkamerdeur b.v.) zijn hier wel bekend, dat is vooral ook bouwbesluit-werk. Het interessantst vind ik de inzichten in wat een ontwerpbeslissing doet met de beleving van een ruimte. Waarbij voelen mensen zich prettig en waarom. En daarnaast ook prettig om een aantal checklists te hebben om b.v. te voorkomen dat je een prachtige woning hebt waar je nergens je kerstspullen kwijt kan.
Mooie vragen inderdaad. Maar is het allemaal zo moeilijk als jij het maakt? Veel dingen zijn zoals ze zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:10:
[...]

Wel mooi dat je aannemers boeven noemt maar notarissen en makelaars blindelings vertrouwt ;) .
Ik vertrouw ze niet blindelings, juist omdat ik ze niet vertrouw heb ik dat op papier laten zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Simpel is saai :P

Wat bedoel je met 'dingen zijn zoals ze zijn'?

Het mooie van een eigen woning bouwen is dat je heel erg veel vrijheid hebt in het ontwerpen van je ruimtes. Plafondhoogtes, looplijnen, hoekjes en nissen, licht/donker, doorkijkjes, strak, rommelig, je kan alle kanten op. De grote vraag is hoe je met die mogelijkheden tot een ontwerp komt dat echt werkt. Dat je de woning binnenkomt en iedere keer weer 'wow' denkt ipv 'zijn we weer' :)

Dingen zijn inderdaad zoals ze zijn bij veel standaard nieuwbouwprojecten met een beukmaat van 5,6m waarbij je keuzemogelijkheden beperkt zijn tot badkamer, keuken, aanbouw van 2 meter en de kleur van je voordeur. Maar zelfs daar kan je flink wat doen met b.v. kleurgebruik/inrichting/binnenhuisarchitectuur.

Maar misschien moet ik gewoon eens op zoek naar wat boeken die ze gebruiken bij bouwkundeopleidingen. Je zou denken dat hier al heel wat over geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bartvb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:19:
[...]

Waar je misschien eens naar kan kijken is het boek van Neufert. Daar worden heel veel aspecten van "de menselijke maat" vertaald naar daadwerkelijke afmetingen. Dan nog is het geen "wetmatigheid", maar het geeft een aardig beeld.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bartvb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:36:

Maar misschien moet ik gewoon eens op zoek naar wat boeken die ze gebruiken bij bouwkundeopleidingen. Je zou denken dat hier al heel wat over geschreven is.
Dat klopt, er is al aardig wat over geschreven, de opleiding tot architect duurt dan ook minimaal 8 jaar en is toch best een pittige opleiding.

Ontwerpregels zijn voor standaard woningbouw niet heel bijzonder, aangezien er vaak zo goedkoop mogelijk gebouwd moet worden. Leuke en aparte oplossingen kosten nu eenmaal extra geld en dat staat niet mooi in de folder.

Als je wel een leuk budget hebt en een mooi vrijstaand huis wilt bouwen kan je natuurlijk wel vrij indelen en leuke oplossingen bedenken voor diverse ruimten.
http://www.activehousenl....twerprichtlijn_lowres.pdf
Daar staat wel een leuk document waar veel dingen worden besproken die je in je eigen ontwerp mee zou kunnen nemen.

Maar mijn advies is dan om de juiste architect in te huren die echt weet wat hij doet i.p.v. zelf iets verzinnen wat waarschijnlijk minder fijn zal wonen. Een architect kan ook berekeningen uitvoeren op het ontwerp om zo een optimaal ontwerp te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 22-08-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
bartvb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:36:
Simpel is saai :P

Wat bedoel je met 'dingen zijn zoals ze zijn'?

Het mooie van een eigen woning bouwen is dat je heel erg veel vrijheid hebt in het ontwerpen van je ruimtes. Plafondhoogtes, looplijnen, hoekjes en nissen, licht/donker, doorkijkjes, strak, rommelig, je kan alle kanten op. De grote vraag is hoe je met die mogelijkheden tot een ontwerp komt dat echt werkt. Dat je de woning binnenkomt en iedere keer weer 'wow' denkt ipv 'zijn we weer' :)

Dingen zijn inderdaad zoals ze zijn bij veel standaard nieuwbouwprojecten met een beukmaat van 5,6m waarbij je keuzemogelijkheden beperkt zijn tot badkamer, keuken, aanbouw van 2 meter en de kleur van je voordeur. Maar zelfs daar kan je flink wat doen met b.v. kleurgebruik/inrichting/binnenhuisarchitectuur.

Ik vind het nogal naïef dat je denkt dat het kunnen maken van een goede indeling en ruimtelijk ontwerp via een stappenplan of boek bereikt kan worden. Alsof je je alleen aan een paar uitgangspunten moet houden.
Van die kennis kun je gebruik maken door zo'n iemand in te huren. Net zoals ze jou kunnen inhuren voor jou kennis.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
RobertJRB schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:46:
[...]

Ik vind het nogal naïef dat je denkt dat het kunnen maken van een goede indeling en ruimtelijk ontwerp via een stappenplan of boek bereikt kan worden. Alsof je je alleen aan een paar uitgangspunten moet houden.

[...]

Van die kennis kun je gebruik maken door zo'n iemand in te huren. Net zoals ze jou kunnen inhuren voor jou kennis.
Denk dat je het zelf evengoed kunt als een architect. Architecten hebben ook maar een master. De vraag is alleen of jer er zoveel tijd in kunt steken.

Net als met artsen, advocaten en stucadoors zitten er ook tussen architecten goede en slechten....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Fable & @RobertJRB; Ik heb hierboven een wat verkeerd beeld gegeven zie ik nu. We hebben namelijk een architect, zij denken zeker mee en komen ook met erg leuke ideeën en plannen. Zijn we super blij mee, is bijzonder waardevol als je echt wat anders wilt.

Maar ik ben het type dat graag wil weten waarom iets werkt. En uiteindelijk word het ons huis en niet het huis van de architecten. Wij zijn hier dus nog wat meer mee bezig dan wij en weten beter wat we willen dan we dat kunnen communiceren aan de architecten. Zij zullen nooit met alle ideeën en opties komen die voor ons kunnen werken. Ook stikt het in een woning van de compromissen. Budgetten wat euro's en kubieke meters betreft zijn gelimiteerd, er moet altijd prioriteit worden gegeven aan bepaalde aspecten. Dan is het handig om een beetje inzicht te hebben in de achtergrond van die afwegingen.

Het plan is dus zeker niet om 8 jaar (+ berg ervaring) van een architect even te vervangen met wat lijstjes van internet en een paar boeken. Het is vooral prettig om zelf wat inzicht te hebben in de materie. Vergelijk het met een projectleider, projecten lopen beter als hij/zij een beetje beeld heeft van de inhoudelijke kant van het project waar het over gaat. Daardoor is het nemen van beslissingen een heel stuk makkelijker en kom je over het algemeen op een beter resultaat.

@PaT; thanks! Dat is een standaardwerk idd :j Heb die hier nog liggen van m'n vorige bouwproject. In dat andere project waren minder mogelijkheden om spannende dingen te doen met de indeling. Vooral gebruikt om te kijken hoe je een relatief standaard woning een beetje handig/efficient in kan delen. Hoeveel loopruimte heb je nodig, hoeveel ruimte heeft een fiets nodig, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:55:
@Fable & @RobertJRB; Ik heb hierboven een wat verkeerd beeld gegeven zie ik nu. We hebben namelijk een architect, zij denken zeker mee en komen ook met erg leuke ideeën en plannen. Zijn we super blij mee, is bijzonder waardevol als je echt wat anders wilt.

Maar ik ben het type dat graag wil weten waarom iets werkt. En uiteindelijk word het ons huis en niet het huis van de architecten. Wij zijn hier dus nog wat meer mee bezig dan wij en weten beter wat we willen dan we dat kunnen communiceren aan de architecten. Zij zullen nooit met alle ideeën en opties komen die voor ons kunnen werken. Ook stikt het in een woning van de compromissen. Budgetten wat euro's en kubieke meters betreft zijn gelimiteerd, er moet altijd prioriteit worden gegeven aan bepaalde aspecten. Dan is het handig om een beetje inzicht te hebben in de achtergrond van die afwegingen.

Het plan is dus zeker niet om 8 jaar (+ berg ervaring) van een architect even te vervangen met wat lijstjes van internet en een paar boeken. Het is vooral prettig om zelf wat inzicht te hebben in de materie. Vergelijk het met een projectleider, projecten lopen beter als hij/zij een beetje beeld heeft van de inhoudelijke kant van het project waar het over gaat. Daardoor is het nemen van beslissingen een heel stuk makkelijker en kom je over het algemeen op een beter resultaat.

@PaT; thanks! Dat is een standaardwerk idd :j Heb die hier nog liggen van m'n vorige bouwproject. In dat andere project waren minder mogelijkheden om spannende dingen te doen met de indeling. Vooral gebruikt om te kijken hoe je een relatief standaard woning een beetje handig/efficient in kan delen. Hoeveel loopruimte heb je nodig, hoeveel ruimte heeft een fiets nodig, etc.
Jij bent wel heel gedetailleerd bezig. Maar je bij die fietsen ook nog een uitsplitsing in soort fietsen? :P

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Iedere m2 die je bouwt kost een leuke vakantie, dus dan is het best de moeite om te kijken hoe je een beetje leuk om kan gaan met die ruimte.
Bij het vorige project was het heel erg puzzelen hoe je in een woning van 6,25 + garage/bijgebouw toch iets anders kan doen dan de standaard Nederlandse woning. En dan bij voorkeur uitkomen op een indeling die ook echt werkt zodat je idd je fiets kwijt kan :) Iets in Neufert opzoeken is iig een stuk makkelijker dan naar je schuur lopen met een rolmaat :D

En inderdaad, ik houd er wel van om een beetje de diepte in te gaan met dit soort dingen. Als je zelf de materie een beetje beheerst dan kom je toch op heel andere inzichten dan de professional. Dat is helemaal goed te merken bij onderdelen waar het vooral copy/paste troef is. Zoals bijvoorbeeld de installateurs. Als je daar geen verstand hebt van afgiftesystemen, warmteopwekking en ventilatie dan is de kans erg klein dat je goede installatie krijgt lijkt het.

Tot nu toe ben ik niet heel erg onder de indruk van het niveau van veel 'professionals' in de Nederlandse bouwwereld. Bij dat vorige project hadden we geluk met de aannemer en architect, maar ik heb ook aardig wat gerommel voorbij zien komen. Zonde :\ Al helemaal waar het gaat om zaken waar je 15, 30 of 100 jaar niets meer aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
artbij schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:54:
[...]

Denk dat je het zelf evengoed kunt als een architect. Architecten hebben ook maar een master. De vraag is alleen of jer er zoveel tijd in kunt steken.

Net als met artsen, advocaten en stucadoors zitten er ook tussen architecten goede en slechten....
Dat is nogal een drogredenering. Iedereen kan een vak leren door er genoeg tijd voor te nemen. Ik kan ook opereren, een vliegtuig besturen of een lekker brood bakken als ik maar genoeg kennis opdoe.
Maar die tijd heb ik niet en daarom laat ik het over aan de arts/ piloot/ bakker omdat die kennis en ervaring hebben die ik niet heb.

[ Voor 21% gewijzigd door RobertJRB op 22-08-2016 14:09 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RobertJRB schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:08:
[...]

Dat is nogal een drogredenering. Iedereen kan een vak leren door er genoeg tijd voor te nemen. Ik kan ook opereren, een vliegtuig besturen of een lekker brood bakken als ik maar genoeg kennis opdoe.
Maar die tijd heb ik niet en daarom laat ik het over aan de arts/ piloot/ bakker omdat die kennis en ervaring hebben die ik niet heb.
Die regel gaat niet evenredig op. Een brood bakken leer je in 10 minuten, een operatie doen leer je in een paar jaar.

Een goede indeling van een woning maken is volgens mij dus goed zelf te leren.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 22-08-2016 14:17 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
bartvb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:55:

Duidelijk. Kreeg inderdaad een verkeerde indruk en voel me als architect dan toch een beetje geroepen "mijn" vak te beschermen :X

Kun je de architect niet eveneens vragen wat zijn/ haar afwegingen zijn? Persoonlijk zou ik het alleen maar leuk vinden dit met de opdrachtgever te bespreken.

https://www.naibookseller...-leupen-harald-mooij.html

Bovenstaand is een mooi boek over de woningsplattegrond. Gaat in principe over de standaard woningbouw maar is wel erg breed dus ook daarbuiten te gebruiken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
artbij schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:14:
[...]

Die regel gaat niet evenredig op. Een brood bakken leer je in 10 minuten, een operatie doen leer je in een paar jaar.

Een indeling maken voor een woning is eerder uren dan weken werk.
Ja, en een opleiding tot architect kost dus 8 jaar.

Hoeveel tijd het kost een ontwerp te maken doet er niet toe. Er zijn ook operaties van een kwartiert terwijl een brood bakken uren kan duren.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RobertJRB schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:26:
[...]

Hoeveel tijd het kost een ontwerp te maken doet er niet toe. Er zijn ook operaties van een kwartiert terwijl een brood bakken uren kan duren.
Waarom doe je daar 8 jaar over? Architecten die ik ken doen dat gewoon in 4a5.

En de laatste zin staat er iets anders dan ik het bedoel, hopelijk snap je dat....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Je hebt architecten en architecten...
In mijn beleving en ervaring met het werken met architecten en de diverse architectonische vakken die ik op school heb gevolgd.
Laat ik het simpel zeggen: Je hebt ze die met een prachtig (kunstzinnig, laat ik het zo maar zeggen) ontwerp komen wat later nog praktisch en uitvoerbaar(der) gemaakt moet worden. En je hebt ze die met de praktische uitvoering en het budget in het achterhoofd ontwerpen.
De tweede categorie doet het goed bij ontwikkelaars kan ik je zeggen, de eerste categorie moet je hebben als je iets heel bijzonders wilt en geld geen rol speelt.
De beste (in mijn ogen) architecten combineren de beide zaken en vinden de juiste balans hierin. (en dat vergt iets meer ervaring dan alleen die ene master-opleiding)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NovapaX schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:42:
De beste (in mijn ogen) architecten combineren de beide zaken en vinden de juiste balans hierin. (en dat vergt iets meer ervaring dan alleen die ene master-opleiding)
Yup en dit is dus ook iets dat sommige architecten nooit zullen leren....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Je kan prima een indeling van een woning maken als geïnteresseerde leek. Zeker bij een relatief 'standaard' woning is dat goed te doen. De vraag is alleen hoeveel tijd je dat kost om goed te doen en wat voor een eindresultaat je krijgt.

Je komt best op een werkbare indeling, maar een architect kan door kennis en ervaring daar toch nog net wat meer uit halen. Net wat handiger, efficiënter, effectiever, meer licht, lagere kosten. De basiskennis (b.v. uit het boek dat Robert noemt (boek besteld, dank!!) pik je vrij snel op. Maar dit ook echt in de praktijk brengen vergt ervaring die je niet even in een paar regenachtige zondagmiddagen opdoet.

Daarnaast gaat het hier alleen over de indeling maar een architect doet natuurlijk meer dan alleen dat. Budgetten, bouwbesluit, vergunning, techniek, bouwfysica, etc, etc. Als zelfbouwer kan je al die kennis opdoen maar of dat heel efficient is? Mwoh.

Het is een beetje hetzelfde als zelf je fiets of auto repareren. Het kan, maar de eerste keer ben je veel meer tijd kwijt dan de professional en de vraag is of het eindresultaat even goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
RobertJRB schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:26:
[...]

Alleen via de Academie van Bouwkunst (4 jaar HBO + 4 jaar deeltijd Academie). Via TU Delft of Eindhoven is het 5 jaar.

@bartvb
Ik heb met genoeg architecten gewerkt om het volstrekt met je oneens te zijn. :P
Budgetten? Meest architecten onderschatten dit hopeloos, afhankelijk van hun paradepaardje. Dan vallen de kosten 'wel mee' als ze er iets per se in willen hebben.
Bouwbesluit? Dat besteden ze in de regel uit. Buiten dat zijn ze vaak niet erg specialistisch in de berekeningen en kunnen zo onhandige of kostbare dingen voorschrijven.

Bij een renovatie konden we last minute een heel plan omgooien omdat de architect nooit echt over de indeling had nagedacht...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
artbij schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:28:
[...]

Waarom doe je daar 8 jaar over? Architecten die ik ken doen dat gewoon in 4a5.

En de laatste zin staat er iets anders dan ik het bedoel, hopelijk snap je dat....
Het kan in 7 jaar.

Via de academie wat ik gedaan heb is het minimaal 8 jaar.
4 jaar HTS plus minimaal (in de praktijk erg lastig) 4 jaar academie in deeltijd. Vanwege de werkdruk op de academie wordt dit vaak langer.

Via de TU is het mogelijk in 3 jaar bachelor en 2 jaar master. Dus 5 jaar in totaal. En dan 2 jaar beroepservaring voor je jezelf mag registreren en architect mag noemen. In totaal dus 7 jaar.

Tot een paar jaar geleden was er inderdaad geen verplichte beroepservaringsperiode en kon het via de TU in 5 jaar.

Ik begreep waar je op doelde met de laatste zin. Daarom geef ik aan hoeveel tijd het kost om te leren goed ruimtelijk te kunnen ontwerpen. Dat is niet een paar uur maar kost tijd.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou dit boek anders ook aanraden: https://www.bol.com/nl/p/architects-data/1001004011302111/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Señor Sjon; Helemaal eens hoor, ik heb zeer beperkte ervaring met architecten maar heb ook al behoorlijk wat vreemde dingen voorbij zien komen.

Daarnaast liggen deze zaken als professionele partij wel anders. Dan heb je als organisatie zelf ook veel inzicht in het werk dat normaal gesproken de architect doet. Bij een particuliere zelfbouwer ligt dat allemaal wat anders. De bouwwereld is niet perse heel intuïtief :) Kan me erg goed voorstellen dat het prettig is om ondersteund te worden door een architect die weet waar hij/zij het over heeft, die je een indicatie kan geven van de kosten van beslissingen, die je kan helpen bij de realisatie van je plan.

Als je al een paar keer een huis gebouwd hebt of als je zelf een professional bent dan ga je steeds meer van die taken overnemen. Veel dingen zijn idd ook geen rocket-science, maar je moet er wel even wat tijd in stoppen.

Overigens nog een ander ding; ik kan prima leren hoe een potlood en hoe Adobe Illustrator werkt, maar dat maakt me nog geen geweldig vormgever. Ik snap goed hoe CSS en HTML werken, maar dat betekent helaas niet dat ik een fatsoenlijk ogende website kan ontwerpen :+ Een beetje inzicht en talent komt er ook wel aan te pas. Al helemaal als het over de buitenkant van de woning gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik kan juist weer niks met Adobe spulletjes, maar wel met AutoCAD. :+

Veel CPO'ers en zelfbouwers snappen ook pas naderhand waarom het voor sommigen een fulltime baan is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Neufert is inderdaad erg leuk, maar wel erg prijzig en voor een eigen woning misschien een beetje overkill.

De menselijke maat is wat schappelijker in prijs en geeft ook veel info. Veel minder dan Neufert maar toch al goed bruikbaar.

https://www.bol.com/nl/p/...VYHAYQDKORPO-103902196518
Señor Sjon schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:09:
[...]

Alleen via de Academie van Bouwkunst (4 jaar HBO + 4 jaar deeltijd Academie). Via TU Delft of Eindhoven is het 5 jaar.
Dat is zonder beroepservaring wat je tegenwoordig moet opdoen voor je je mag registreren.
@bartvb
Ik heb met genoeg architecten gewerkt om het volstrekt met je oneens te zijn. :P
Budgetten? Meest architecten onderschatten dit hopeloos, afhankelijk van hun paradepaardje. Dan vallen de kosten 'wel mee' als ze er iets per se in willen hebben.
Bouwbesluit? Dat besteden ze in de regel uit. Buiten dat zijn ze vaak niet erg specialistisch in de berekeningen en kunnen zo onhandige of kostbare dingen voorschrijven.

Bij een renovatie konden we last minute een heel plan omgooien omdat de architect nooit echt over de indeling had nagedacht...
Ik weet niet met wat voor architecten jij hebt samengewerkt, maar het beeld dat je schetst herken ik totaal niet van de bureau's waar ik voor en mee gewerkt heb.
Bouwbesluit uitbesteden heb ik bij de tientallen bureau's nog nooit meegemaakt. Wat wel gebeurt is het gebouw laten toetsen bij complexe gebouwen waar vanwege tijdsdruk geen fout gemaakt mag worden en een vergunning in 1 keer verleend moet worden.

Natuurlijk zitten er zat rotte appels tussen, en zijn er veel pas afgestudeerden die zichzelf nogal overschatten. Maar dat is echt geen regel, eerder een uitzondering.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb niet gewerkt met de bureau's waar jij hebt gewerkt volgens je Linkedin profiel. ;)

Maar goed, dit zijn zakelijke ervaringen, vaak wat complexer dan individuele woningbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maar de andere kant is ook weer dat je je als architect in beginsel niet te veel tegen moet laten houden door alle regels en voorschriften. Dat kan in creativiteit weer behoorlijk beperkend werken.
Het probleem is vaak dat in een te laat stadium serieus naar het budget gekeken word, want voor 'bijna' alles is een oplossing (gelijkwaardigheid, jeweettoch ;) ) Maar dat kost vaak ook een centje of wat.

(disclaimer: Ik 'doe' brandveiligheid, dus hoofdstuk 2 van het bouwbesluit. En ik merk maar al te vaak dat onze klanten/opdrachtgevers dat graag uitbesteden omdat het nogal impact kan hebben op het ontwerp.)

[ Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 22-08-2016 19:26 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:05:
[...]

Hoe kom je bij 12.000 EURO :?
Als de grond bouwrijp is moet je er officieel BTW over betalen (21% = 46.200).
Project ontwikkelaars verkopen de grond vaak VON (vrij op naam, dus geen BTW of overdrachtsbelasting).

Als een particulier de grond verkoopt hoeft er meestal geen BTW betaald te worden maar 6% overdrachtsbelasting (6% = 13.200 ).

Als jij zegt dat het agrarisch gebied is, mag je er dan wel bouwen :? Hoe wordt de grond te koop aangeboden :? Via makelaar :?
Ok, vooruit dan. Ik reken voor k.k 220.000 met 6% (hoor ik overal) = 13.200. Dus afronden naar boven geeft bijv. 17.500 euro pessimistisch gezien.

btw over 220.000 is 46.200 euro.

Dus a) de vraag of mijn berekeningen kloppen (btw over 220 i.p.v. 220 + 13.2) en b) is het nu k.k. óf btw?

dat laatste heb ik reeds van een makelaar vernomen: zolang er nog niets met de grond gedaan is, het dus nog agrarisch is, dan is er geen btw van toepassing. zodra er ook maar 1 schop de grond in is gegaan, of je vraagt vergunning bij de gemeente aan: bam, komt er 21% btw bij.

k.k geldt dan weer alleen als de grond dus agrarisch is.

@bartvb: dank je voor je heldere antwoord en je bereidheid om te reageren! Geloof me, ik heb een financiele achtergrond (ben controller geweest), dus ik heb al een hele kostenstaat gemaakt waarin leges, aanlegkosten nutsvoorzieningen, noem maar op al in staan. Ondertussen denk ik (gecheckt bij andere mensen) aardig compleet te zijn, dus zal wel goed komen. Heb ook potje onvoorzien opgenomen. En stiekem heb ik jouw lijstje naast die van mij gelegd, dus ik zal aardig compleet zijn nu :)

Catalogus bouwer; het huis konden we nog best veel aanpassen aan onze wensen en heel veel zaken zijn standaard of hebben we al meegenomen. Er zit sowieso net als bij een nieuwbouw-rijtjeshuis een complete badkamer in. Dus als het opgeleverd wordt is het:
- vloeren, gordijnen old, keuken erin. verhuizen, meubels bijkopen :P

tuin, oprit, evt hek e.d. heb ik geldelijk al rekening mee gehouden, maar gaan we geleidelijk aan in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Nog een tip wat betreft het BTW verhaal; probeer het eens bij Vereniging Eigen Huis. Ik ben daar al een paar keer erg goed geholpen door de juridische afdeling. Overigens is het aanvragen van een vergunning geen probleem voor zover ik weet. Het gaat mis als de vergunning is verleend (maar check dat voor de zekerheid :) ).

Wel jammer dat ze op deze vraag:
bartvb in "Ervaringen met het bouwen van een huis"
geen antwoord hadden :\ Als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen; heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Je betaalt btw OF overdrachtsbelasting. Dus vrijwel nooit dubbel.

Het maakt niet of het wel of niet agrarisch is. Zolang het niet bouwrijp is gemaakt is het altijd 6% overdrachtsbelasting.

Tenzij je agrarier bent :+
Dan betaal over grond met een agrarische bestemming meestal geen overdrachtsbelasting 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Richard schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:11:
Ik vond dit wel een puike site:

http://www.capricebaksteen.nl/nl/assortiment

als je dan op een bepaalde steen klikt kun je verder klikken naar projectfoto's.

Hier nog even een linkje naar de verschillende voegen:

http://www.alexkuijpers.nl/voegsoorten.html en dan nog te zwijgen over de verschillende kleuren voegen :P
Met een voeg kan je veel bereiken. Mijn buurman en ikzelf hebben dezelfde steen maar een verschillende kleur voeg. Hij wou perse een licht-gele variant en ik een grijze omdat dat minder snel vuil wordt. De steen is dus exact dezelfde. (links is van mij).

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/9/8165/29196557385_62bd1c57e1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:56
Ik moet beslissen welke plint afwerking we gaan nemen.
Ik heb tot 60cm (onder de rollaag en vensterbank) gemetseld met een gebakken steen. Ik heb twee opties:
- Stucplint
- Hardsteen plint (gelijke kleur aan vensterbank)
Heb helaas geen betere foto bij de hand maar rechts bij de erker kun je het zien. Wat zouden jullie doen? Meerprijs van de hardsteen zal tussen de €1500,- en €2000,- zijn.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/jepLhYML7K6rmtAPWQWvsNATNhy5JidjA5y8c7qN7Qa6c0kPjr_20UScG-f1dgU4f0EyEHnSaktTzD9v_KEwmMgxq97TB_H9ftfHlgVCcYtKeuDHbc0jrwAdy8gffjdZAw8IV9y6xKa30puekv8bLpto6rq6MBF78XyPMkmEQ6Gea1abT51ZrjFY-B1l9zQeGEvFMmTmmWOs-3ebvCW-7zzG0PrCOrdcUBOWg159beMQB1Zlm3kp7kxTrCo_qCXr5ZusXyT_YbP_oTs2CyZuI1iywUR3PHJ0GYWMsidENKYSLjdeI26PFXV9GITIkiUorp09-BMo8vD-9isg24elkZXe_JxQPIw6atuscLzRh61IDEIHe6BidzH-Z6NrzcMSXKl9nl5jX6RAwKqjvMGBsb_kWRsiG8tm2Yw-LMAheWE02_mcBSCE68MeXZEP49z-gcqO2N3QufPSUCjy6kJsVCfpZIIsQ2BTLIa1nGJr3LeU9tRPh75XpQPnJD_vrk9lceMcZ3HzirgxoA-WR_nlRsc3mvUeSri_WfeLwhJT7ia-XJike-eWAK0qTKqhYTHGXOTw9lLfmf2ZCAV0xIctvq0vxFhEW7Kw=w735-h979-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 12:21
Hardsteen, daar heb je geen onderhoud meer aan, een stucplint wordt snel vuil door opspattend water, en je hebt sneller last van beschadiging. stucwerk op maaiveldniveau is geen aanrader.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Thanks voor je mening. Rondom het huis komt een (stenen/kiesel) pad te liggen, geen zand om dit vuil al enigzins te beperken.
Daarnaast graven we het tot op de fundering af om dit dicht te teren zodat er geen vocht achter de plint kan komen (stucwerk of hardsteen).

Persoonlijk lijkt me hardsteen wel sjiek,maar vriendin vind het niet echt mooier en het is toch wel weer een stukje duurder (in de prijsrange van een Quooker) dus je snapt de discussie, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Card Nox schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:11:
Ik moet beslissen welke plint afwerking we gaan nemen.
Ik heb tot 60cm (onder de rollaag en vensterbank) gemetseld met een gebakken steen. Ik heb twee opties:
- Stucplint
- Hardsteen plint (gelijke kleur aan vensterbank)
Heb helaas geen betere foto bij de hand maar rechts bij de erker kun je het zien. Wat zouden jullie doen? Meerprijs van de hardsteen zal tussen de €1500,- en €2000,- zijn.
Als je een foto hebt van de hardsteen plinten hier graag posten >:) (zelf opzoek naar een variant in cementgrijs)

Wanneer de kleur van de vensterbank je bevalt zou ik gaan voor de hardsteen plint. Denk dat de meerprijs snel terug verdiend is na de eerste schilder / onderhoudsbeurt van de stucprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
blijhoofd_bennie schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:24:
[...]

Als je een foto hebt van de hardsteen plinten hier graag posten >:) (zelf opzoek naar een variant in cementgrijs)

Wanneer de kleur van de vensterbank je bevalt zou ik gaan voor de hardsteen plint. Denk dat de meerprijs snel terug verdiend is na de eerste schilder / onderhoudsbeurt van de stucprint.
Ik zou de plint pas eind october gaan ontvangen, dus daar zit nogal wat levertijd op.
Kon ook sneller maar dan zou het ook een stuk duurder worden.

Vensterbanken (buiten) zijn van de Blue Cloud range van Totaaltegel in Horst.
http://www.totaaltegel.nl/products/search/blue%20cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 12:21
Hou er ook rekening mee dat stucwerk vocht opneemt, als je gaat zoeken op gevelstucwerk op maaiveldniveau kom je nogal wat wisselende ervaringen tegen. Woningborg raad het altijd af om het te doen, het gaat altijd meer onderhoudskosten opleveren als de natuursteenoptie.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ondertussen hebben ze ons huis uitgezet met palen, en toen kwamen we erachter dat de erfscheiding hart sloot was, waardoor we dus "effectief" 2 meter "verliezen", waardoor er geen ruimte weer was om langs de carport te kunnen rijden met een voertuig (kraan ofzo).

Dus de boel maar 2,5 mtr verplaatst naar links (maat van 12500 was eerst 10000, carport komt er nog bij (6250mm breed).

De architect heeft een oprit getekend van 3500mm breed, is dit een beetje gangbaar, of hebben jullie beter advies :?

Ook op papier de positie van de nieuw aan te leggen duiker en de knik in de oprit bepaald om toch recht op de weg uit te komen, jullie nog goede tips of adviezen :?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/t8ryb6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik neem aan dat je toerit niet breder mag worden aan de weg? Afhankelijk van het type weg is breder fijner. Dan kan je het bochtje wat harder nemen indien nodig. :+

Maar 3.500 is standaard voor een éénrichtingsweg. Zijn er nog andere parkeervoorzieningen in de buurt of moet men altijd bij jou op het terrein staan?

@Card Nox
Natuursteen. Doe alles nu wat later een k*twerk is. Een Quooker heb je er relatief makkelijk ingeschroefd, maar later je gevelplint plaatsen betekent het opgraven van de tuin rondom de woning.

[ Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 26-08-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Moet je die duiker zelf betalen? En is dit de vaste maat of zou je hem ook smaller kunnen maken?
Ik zou wellicht de duiker iets verder naar links schijven, en de knik in de weg vlak over de duiker maken. Dan heb je een iets langer stukje wat haaks staat op op de weg en kan de duiker wellicht ook wat smaller worden.

Maar dat is puur gevoelsmatig. Maar als je dan nog eens een heg en een poort over de oprit voor de sloot langs zet hoef je niet schuin over je oprit. (waarbij de poort dus weer meer dan 90 graden open moet kunnen draaien.)

Maar wellicht 'overdenk' ik het een beetje te veel. Het is ook een beetje afhankelijk van de weg die daar ligt. Als het een beetje druk is zou dit de situatie voor het in-/uitrijden wat overzichtelijker kunnen maken. Maar ik heb zomaar het vermelden dat het helemaal niet zo druk is dar O-)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/Diversen/oprit-Grolsch_huis.png

[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 26-08-2016 09:42 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:26:
Ik neem aan dat je toerit niet breder mag worden aan de weg? Afhankelijk van het type weg is breder fijner. Dan kan je het bochtje wat harder nemen indien nodig. :+

Maar 3.500 is standaard voor een éénrichtingsweg. Zijn er nog andere parkeervoorzieningen in de buurt of moet men altijd bij jou op het terrein staan?

...
Dat is ook de bedoeling om de toerit aan de weg breder te maken.

Aan de straat zijn parkeervoorzieningen, maar ik wil rechts nog meer bestraten zodat ik los van onze 2 auto's nog parkeerruimte heb voor 4 extra auto's.
NovapaX schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:41:
Moet je die duiker zelf betalen? En is dit de vaste maat of zou je hem ook smaller kunnen maken?
Ik zou wellicht de duiker iets verder naar links schijven, en de knik in de weg vlak over de duiker maken. Dan heb je een iets langer stukje wat haaks staat op op de weg en kan de duiker wellicht ook wat smaller worden.

Maar dat is puur gevoelsmatig. Maar als je dan nog eens een heg en een poort over de oprit voor de sloot langs zet hoef je niet schuin over je oprit. (waarbij de poort dus weer meer dan 90 graden open moet kunnen draaien.)

Maar wellicht 'overdenk' ik het een beetje te veel. Het is ook een beetje afhankelijk van de weg die daar ligt. Als het een beetje druk is zou dit de situatie voor het in-/uitrijden wat overzichtelijker kunnen maken. Maar ik heb zomaar het vermelden dat het helemaal niet zo druk is dar O-)

[afbeelding]
De duiker moet ik zelf betalen, tenminste, ik zou niet weten wie hem voor mij wil betalen.

De duiker wordt 8 meter breed, dus op zich ruimte om de bochten wat flauwer te maken of wat anders.

Zoals het nu getekend is sta je bij het uitrijden haaks op de weg zodat je fatsoenlijk naar links en naar rechts kunt kijken om het verkeer te overzien.

Het is op zich geen drukke weg, maar ook geen doodlopende weg, dus gewoon normaal 50 km/h verkeer in een gehucht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

Grolsch schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:09:
Ook op papier de positie van de nieuw aan te leggen duiker en de knik in de oprit bepaald om toch recht op de weg uit te komen, jullie nog goede tips of adviezen :?

[afbeelding]
Ik zou de knik ook iets eerder doen. Minstens een volle auto lengte rechtdoor vanaf de straat. Dat is overzichtelijker in en uit rijden.

Als de streep onderaan de tekening het einde van de tuin is, dan heb je beduidend meer voorerf dan achtertuin. Zelf vind ik ruimte achter het huis nuttiger/prettiger dan voor het huis. Gezien de opzet wil je niet pal aan de straat zitten, maar een paar meter naar voren kan prima.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Milmoor schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:08:
[...]

Ik zou de knik ook iets eerder doen. Minstens een volle auto lengte rechtdoor vanaf de straat. Dat is overzichtelijker in en uit rijden.

Als de streep onderaan de tekening het einde van de tuin is, dan heb je beduidend meer voorerf dan achtertuin. Zelf vind ik ruimte achter het huis nuttiger/prettiger dan voor het huis. Gezien de opzet wil je niet pal aan de straat zitten, maar een paar meter naar voren kan prima.
Goede tips weer hier, ik zoal e.e.a. overleggen met de architect.

Ik had zelf het huis ook liever verder naar voren gehad.
Op de tekening zie je een gestippeld blok, en dat is het bouwblok waar gebouwd mag worden conform bestemmingsplan.

Ik heb na flink slijmen met de ambtenaar het al voor elkaar gekregen om 3 meter ontheffing te krijgen om verder naar voren te bouwen (zoals ook te zien op de tekening).

Als ik nog verder naar voren wou bouwen moest ik een bestemmingsplanwijziging aanvraag wat nogal kostbaar en tijdrovend is.

Ondanks dat we liever meer achtertuin hadden gehad hebben we nu nog een 15 meter diepe achtertuin. Daar staat een hekje, en daarachter ligt mooi bijgehouden weiland.

Dat was voor ons de keuze om geen bestemmingsplanwijziging aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Met wat je schrijft over de omgeving denk ik dat verder naar voren niet beter gaat zijn.
Onze oprit is 4 meter breed, dat is wel een prettige breedte, maar 3.5 moet ook prima zijn.

Als je de poort direct aan de straat zet, zou ik de bocht eerder doen, zodat de poort nog mooi op 90 graden kan openen. Zet je em verder van de straat, dan zou ik gaan zoals op je plan.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mede op advies van jullie is het plan aangepast, zo zou de duiker nu gelegd moeten worden

3,5 of 4 meter kan ik later nog wel beslissen, duiker is 8 meter breed.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2zjbbyb.png

Toch altijd fijn een paar kritische Tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

Grolsch schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:06:
Mede op advies van jullie is het plan aangepast, zo zou de duiker nu gelegd moeten worden

3,5 of 4 meter kan ik later nog wel beslissen, duiker is 8 meter breed.

[afbeelding]

Toch altijd fijn een paar kritische Tweakers :)
Wat is de dikke zwarte streep op de weg ter hoogte van de uitrit? Want daar lijkt oorspronkelijk precies middenin gemikt te zijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De straatnaam, ik ben nogal gesteld op "een beetje" privacy :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Gevonden! ;)
Kavelsplitsing?
De buurman zit met zijn duiker/oprit bijna voor jouw erf. Nooit overwogen om de duiker te delen?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Er is op dit moment een gemeenschappelijke oprit, maar gezien de investering wil ik graag een eigen oprit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Onze afbouwaannemer heeft zijn offerte gemaakt en heeft een stelpost opgenomen voor loodgieter/hwa (excl sanitair/montage badkamer). Wij kunnen niet echt bedenken wat een loodgieter allemaal moet doen want de stelpost lijkt ons nogal hoog, aan de andere kant is de aannemer de expert...Kunnen jullie even meedenken?
  • Het gaat om een vrijstaande woning van afstand van voordeur tot gemeentelijk riool is ruim 3m. Afmeting van het huis 8*10,5
  • Op de bg is een wc/keuken/uitstortgootsteen in garage
  • Op de eerste verdieping badkamer met los toillet ernaast
  • Op de tweede verdieping wasmachine aansluiting/mogelijk om later een tweede douche te plaatsen
  • De goten doet de aannemer, de regenpijp de loodgieter
  • Verder alle buitenriolering
De stelpost is 14K excl btw. Hoe reëel is deze?

Edit: buitenriolering toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door WNT op 26-08-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:09:
Ondertussen hebben ze ons huis uitgezet met palen, en toen kwamen we erachter dat de erfscheiding hart sloot was, waardoor we dus "effectief" 2 meter "verliezen", waardoor er geen ruimte weer was om langs de carport te kunnen rijden met een voertuig (kraan ofzo).

Dus de boel maar 2,5 mtr verplaatst naar links (maat van 12500 was eerst 10000, carport komt er nog bij (6250mm breed).

De architect heeft een oprit getekend van 3500mm breed, is dit een beetje gangbaar, of hebben jullie beter advies :?

[afbeelding]
Ik zie soms wel dat in dit soort situaties meteen aan het begin op je erf een parkeervak komt. Dit voorkomt dat bezoekers aan je huis toe rijden en bij jou voor de ruiten parkeren of je garage blokkeren. Erg praktisch iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:57:

De duiker moet ik zelf betalen, tenminste, ik zou niet weten wie hem voor mij wil betalen.
De gemeente, die betaalt hem ook voor mij....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
De meesten bij mij in de straat (vrijstaand en ruime 2 onder 1 kappers) hebben opritten van 4,5/5m breed zodat je met 2 auto`s naast elkaar kunt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
De gemeente hanteerd hier 66€ per m2 als je uitrit breder moet worden.
Stel de stoep is 1 meter breed, dan valt het nog wel mee om die 2 of 3 meter breder te maken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:13
WNT schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:29:
Onze afbouwaannemer heeft zijn offerte gemaakt en heeft een stelpost opgenomen voor loodgieter/hwa (excl sanitair/montage badkamer). Wij kunnen niet echt bedenken wat een loodgieter allemaal moet doen want de stelpost lijkt ons nogal hoog, aan de andere kant is de aannemer de expert...Kunnen jullie even meedenken?
  • Het gaat om een vrijstaande woning van afstand van voordeur tot gemeentelijk riool is ruim 3m. Afmeting van het huis 8*10,5
  • Op de bg is een wc/keuken/uitstortgootsteen in garage
  • Op de eerste verdieping badkamer met los toillet ernaast
  • Op de tweede verdieping wasmachine aansluiting/mogelijk om later een tweede douche te plaatsen
  • De goten doet de aannemer, de regenpijp de loodgieter
  • Verder alle buitenriolering
De stelpost is 14K excl btw. Hoe reëel is deze?

Edit: buitenriolering toegevoegd
De 14 k is niet zo gek. Is het inclusief cv-ketel en verwarmingstoestellen?
Voordeel in dit geval van een stelpost is dat de werkelijke kosten in rekening gebracht worden. Als je twijfels hebt aan deze stelpost kan dat voordelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Rob-T6 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:09:
[...]

De 14 k is niet zo gek. Is het inclusief cv-ketel en verwarmingstoestellen?
Voordeel in dit geval van een stelpost is dat de werkelijke kosten in rekening gebracht worden. Als je twijfels hebt aan deze stelpost kan dat voordelig zijn.
Het is exclusief cv-ketel en verwarming. We krijgen luchtverwarming icm een collectieve wko (die kosten zijn apart geoffreerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Heb hier een offerte liggen van een volledig "Traditioneel gebouwde woning met stolpkap" echter is deze gewijzigd wegens welstand naar een zadeldak met 2 topgevels die dus als volgt zijn geoffreerd:

"2 geisoleerde HSB topgevels binnenspouwbladen en tradiotionele buitenbladen zonder overstekken, wel met een kant dakpan afgewerkt"

Wat mij " steekt" is dat het hele huis dan "niet meer traditioneel is".

Heb een optie gekregen:
"2 stuks geisoleerde HSB topgevels uitvoeren in Kalkzandsteen binnespouwbladen met 100mm PIR spouwmuur isolatie" voor E1440

Betreft 2x topgevel van 4,2M hoogte 8M diepte.

Ik kan het "met gemak" betalen; en mensen in mijn kennisssenkring vinden het een No-Brainer; zeker voor E1440; maar krijg er dan wel bij te horen dat ze het een No-Brainer vinden omdat ze voorstander zijn van Traditionele Bouw (zijn overigens mensen uit de bouw)

Aannermer geeft aan dat het zonde van de E1440 is; maar ik vraag me bijna af of dat uit "eigen belang" is.

Graag jullie visie.

[ Voor 1% gewijzigd door Richard op 28-08-2016 12:11 . Reden: 1 zin toegevoegd: Graag jullie visie. ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dus eigenlijk is de keuze kalkzandsteen vs HSB voor 1440? Beiden hebben hun perks.

Ik zou eerder in het geweer gaan tegen die kantpan. Een overstek houdt je gevel veel langer netjes. Alleen een kantpan is ook best armoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Die kantpan is juist op ons verzoek gebruikt omdat we per-ti-nent geen overstekken willen wegens onderhoud.

We hebben hiervoor wel een speciale uitstekende rollaag laten offrereren zodat de "armoedigheid" eraf is. Dit is geoffreerd n.a.v. door ons aangeleverde foto's van een tiental naastgelegen bouwwerken (zelfde stijl). De topggevels zijn overigens voorzien van "oren" om de "armoudigheid" om te zetten in "cachet".

[ Voor 12% gewijzigd door Richard op 28-08-2016 12:33 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
Ik heb zelf ook een 2e verdieping met een stolpkap, en door dat schuine stuk op de kopse kant verlies je echt veel ruimte.
Achteraf bekeken had ik daar zelf liever een zadeldak gewild.....
En mijn eigen keuze zou kalkzandsteen zijn ipv HSB, maar goed ik hou nu eenmaal van massief en steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

bluemoon23 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:58:
Ik heb zelf ook een 2e verdieping met een stolpkap, en door dat schuine stuk op de kopse kant verlies je echt veel ruimte. Achteraf bekeken had ik daar zelf liever een zadeldak gewild.....
Eerst baalden we daar behoorlijk van; zijn zelfs nog "op de koffie" geweest bij Welstand; wat best een vruchtbaar gesprek was; en na gewijzigde tekeningen Architect waren we eigenlijk meteen "over".
En mijn eigen keuze zou kalkzandsteen zijn ipv HSB, maar goed ik hou nu eenmaal van massief en steen.
Dat is nu precies "ons" probleem; HSB klinkt OK maar "massief en steen" houden we nu eenmaal van.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik zou niet weten wat er mis is met een kantpan.

Oversteken vind ik mooi en praktisch. Ik mag toch hopen dat je minimaal 15cm oversteek hebt? Doe je dat niet dan loopt het regenwater vanaf de kantpannen bij je muren langs. Dat wordt smerig smerig en je hebt lelijke vochtplekken op je gevel.

HSB boven zou ik geen moeite mee hebben. HSB houdt minder de warmte vast dus het is in de zomer bij flink luchten eerder afgekoeld. Boven heb je ook een eventueel optrekkend vocht wat de levensduur van je constructie negatief zou kunnen beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wij zijn bezig met het Programma van Eisen. Zijn er mensen die daarvoor nog tips hebben?

In de meeste PvEs en bestekken die je kan vinden wordt (heel projectontwikkelaar-compatible) uitgegaan van het minimum dat in het bouwbesluit staat. Ik heb niet echt het idee dat dat nou echt een heel optimale situatie geeft in je woning.

Heeft iemand voorbeelden of standaarden die wat boven bouwbesluit zitten? Bijvoorbeeld met betrekking tot geluid (da's een lachertje in het bouwbesluit), ventilatie, zomercomfort, elektra, verwarming, etc?

Ik had voor balansventilatie iig dit gevonden:
http://www.aedes.nl/binar...voor-woningventilatie.pdf
Een Programma van Eisen mbt ventilatie voor woningcoöperaties.
Waar 'klasse A' iig een betere luchtkwaliteit geeft dan het bouwbesluit.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 28-08-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er is niks met een kantpan, wel met alleen een kantpan. :+

Je zal de normen in moeten duiken wat dat betreft. Wat ik wel zou doen:
Schilderklaar/behangklaar definiëren
Vlakheid vloeren/wanden/plafonds definiëren
NPR 5310 niveau vastleggen, heb alleen de norm niet bij de hand. NEN 1010 alleen is vrij beperkt.
Voorziening voor PV panelen opnemen indien niet gelijk noodzakelijk
Buitenkraan (vorstvrij en afsluitbaar) voor/achter
Extra wcd's in meterkast als je daar serverhokje bij hebt.
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Echt #@(*&# irritant dat vrijwel alle bouwnormen niet vrij beschikbaar zijn. NL is niet bepaald een zelfbouwvriendelijk land.

ISSO 74 is b.v. ook interessant voor het binnenklimaat (temperatuurbeleving) maar dat is weer 41 euro per jaar. NPR 5310 is 310 euro (!), NEN 1010 360 euro...

Da's allemaal prima als je een installateur bent, maar ik was niet van plan die normen nog heel vaak te gebruiken als mijn woning klaar is.

Tot zover deze kleine bouwergernis :)
Maar NPR 5310 is een goede, eens kijken of ik daar toch wat over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Ja, dat met al die normen is wel irritant ja.
Ik heb een 2 onder 1 kap gebouwd, en de schoonvader van mijn buurman is calculator bij een bouwbedrijf dus die had dat soort documenten wel paraat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Is voldoen aan de bouwnorm voor veel zaken dan echt zo'n probleem? Je noemt in je voorbeeld de geluidsnorm, volgens mij word die altijd ruimschoots gehaald door de isolatie voor de EPC waare bijvoorbeeld.

Als het bouwbesluit niet goed genoeg zou zijn, zouden alle woningbouw/projectbouw huizen dan zo slecht zijn?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
bartvb schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:57:
Wij zijn bezig met het Programma van Eisen. Zijn er mensen die daarvoor nog tips hebben?

In de meeste PvEs en bestekken die je kan vinden wordt (heel projectontwikkelaar-compatible) uitgegaan van het minimum dat in het bouwbesluit staat. Ik heb niet echt het idee dat dat nou echt een heel optimale situatie geeft in je woning.

Heeft iemand voorbeelden of standaarden die wat boven bouwbesluit zitten? Bijvoorbeeld met betrekking tot geluid (da's een lachertje in het bouwbesluit), ventilatie, zomercomfort, elektra, verwarming, etc?

Ik had voor balansventilatie iig dit gevonden:
http://www.aedes.nl/binar...voor-woningventilatie.pdf
Een Programma van Eisen mbt ventilatie voor woningcoöperaties.
Waar 'klasse A' iig een betere luchtkwaliteit geeft dan het bouwbesluit.
Niet echt bouwbesluit, maar wat ik vaak zonde vind en mensen overheen kijken door onwetendheid: schakelmateriaal half inbouw of volledig inbouw. Volledig inbouw kost wat meer maar staat vele malen luxer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

artbij schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:28:
Is voldoen aan de bouwnorm voor veel zaken dan echt zo'n probleem? Je noemt in je voorbeeld de geluidsnorm, volgens mij word die altijd ruimschoots gehaald door de isolatie voor de EPC waare bijvoorbeeld.

Als het bouwbesluit niet goed genoeg zou zijn, zouden alle woningbouw/projectbouw huizen dan zo slecht zijn?
En Windows loopt nooit vast en alle Android toestellen krijgen altijd alle updates :)

Nee, geluidseisen is zelfs een ondergeschoven kindje waar het echt vaak fout gaat. Sowieso het verschil tussen luchtgeluid en contactgeluid. Als ik naar mijn eigen woning kijk, ankerloze spouw enz en toch vooral "last" van contactgeluid van de buren.
Het Bouwbesluit is een set minimale eisen. Met een beetje gezond verstand ga je daar (ruim) boven zitten, zeker als je voor jezelf bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Geluidsproblemen van buren heb je bijna niet in vrijstaande woningen. ;)
Let wel op welk geluid je toetst. Van buiten? Binnen? Tussen welke ruimtes?
ybos schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:29:
[...]

Niet echt bouwbesluit, maar wat ik vaak zonde vind en mensen overheen kijken door onwetendheid: schakelmateriaal half inbouw of volledig inbouw. Volledig inbouw kost wat meer maar staat vele malen luxer.
?
Denk dat je een dubbel WCD op een enkele inbouwdoos bedoelt? Iets anders kan ik niet verzinnen als half-inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17
Señor Sjon schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:53:
Geluidsproblemen van buren heb je bijna niet in vrijstaande woningen. ;)
Let wel op welk geluid je toetst. Van buiten? Binnen? Tussen welke ruimtes?

[...]

?
Denk dat je een dubbel WCD op een enkele inbouwdoos bedoelt? Iets anders kan ik niet verzinnen als half-inbouw.
nee, volledig inbouw heb je alleen een klein plaatje op de muur en bij half steekt je stopcontact nog 2cm uit de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Denniz0229 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:00:
[...]

nee, volledig inbouw heb je alleen een klein plaatje op de muur en bij half steekt je stopcontact nog 2cm uit de wand.
Dit zit toch alleen nog in jaren 80 en eerder huizen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
artbij schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:05:
[...]

Dit zit toch alleen nog in jaren 80 en eerder huizen?
ja of bij mensen zonder knap gereedschap die er ''ff'' eentje bij plaatsen.
maar ik probeerde alleen maar iets te verduidelijken en zal zoiets zelf nooit plaatsen hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Volgens mij ook. :?

Ik ken niet anders dan inbouwdoos > wcd/schakelaar > afdekraampje. Die halfopbouw zie je vaak bij oude geaarde wcd's of een dubbel wcd (geaard) op een enkele inbouwdoos. Anders een plaatje?

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 29-08-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het bouwbesluit bestaat inderdaad uit een aantal absolute minimumeisen. Vooral om de consument wat te beschermen tegen grote bouwende partijen. De gemiddelde consument heeft namelijk of helemaal niets te melden over de bouw (huurders) of ze kijken vrijwel alleen naar euro/m2 of ze hebben te weinig verstand van de bouw. Voor de gemiddelde huizenkoper is het vrijwel niet te beoordelen of een nieuwbouwhuis prettig wonen is mbt verwarming, trappen, plafondhoogtes, geluid, elektra, etc, etc.

Neem alleen als NEN 1010, best OK op het gebied van veiligheid, maar als je het aantal WCDs dat daarin staat voorgeschreven in je huis krijgt dan kan je voor je verhuizing wel vast wat verdeeldozen kopen :)

De ventilatieeisen zijn ook bijzonder minimaal, geluid gaat bij massieve bouw vrij snel goed, maar bij onze woning is sprake van staalskeletbouw. Energetisch zitten we bijzonder goed (sandwichpanelen met tig CM PIR) maar op het gebied van geluid doet zo'n paneel vrijwel niets.

Daarnaast heb je idd ook nog geluid in je woning van andere bewoners maar ook geluid van installaties. Het bouwbesluit zegt daar wel iets over, maar die normen zorgen ervoor dat je net een acceptabele situatie hebt. Als we dan toch flink wat geld en moeite stoppen in de bouw dan willen we dat soort zaken liever meteen goed regelen.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik daarin niet de eerste ben. Dus benieuwd of er al 'standaardoplossingen' zijn om te zorgen voor een wat hoger comfortniveau dan bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Señor Sjon schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:07:
Volgens mij ook. :?

Ik ken niet anders dan inbouwdoos > wcd/schakelaar > afdekraampje. Die halfopbouw zie je vaak bij oude geaarde wcd's of een dubbel wcd (geaard) op een enkele inbouwdoos. Anders een plaatje?
ja bij half inbouw werkt het precies zo, alleen steekt je WCD dus 2cm uit en afdekraam dus ook.
maar zoals ik zei, ik probeerde alleen maar iets te verduidelijken.
in topic kunnen we het beter snel vergeten, want als je je eigen huis gaat bouwen en je neemt niet volledig inbouw dan ben je dat huis niet waard :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Geluidsnormen voor installaties zijn anders enorm aangescherpt in 2012. Staalskelet heeft als manco dat staal erg goed is in geluid doorgeven... JE hebt aan alle kanten relatief lichte constructies die doorlopen door alle ruimten.

Maar welk geluid wil je tegenhouden? Van buiten (weg/industrie/rail) of van ernaast (buren) of tussen verblijfsruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Denniz0229 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:12:
[...]

ja bij half inbouw werkt het precies zo, alleen steekt je WCD dus 2cm uit en afdekraam dus ook.
maar zoals ik zei, ik probeerde alleen maar iets te verduidelijken.
in topic kunnen we het beter snel vergeten, want als je je eigen huis gaat bouwen en je neemt niet volledig inbouw dan ben je dat huis niet waard :9
Inderdaad! Maar zie het nog regelmatig voorbijkomen wanneer krap aangeboden moet worden. En soms is het onwetendheid en op tekening valt het niet op als je het niet weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
bartvb schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:11:
Het bouwbesluit bestaat inderdaad uit een aantal absolute minimumeisen. Vooral om de consument wat te beschermen tegen grote bouwende partijen. De gemiddelde consument heeft namelijk of helemaal niets te melden over de bouw (huurders) of ze kijken vrijwel alleen naar euro/m2 of ze hebben te weinig verstand van de bouw. Voor de gemiddelde huizenkoper is het vrijwel niet te beoordelen of een nieuwbouwhuis prettig wonen is mbt verwarming, trappen, plafondhoogtes, geluid, elektra, etc, etc.

Neem alleen als NEN 1010, best OK op het gebied van veiligheid, maar als je het aantal WCDs dat daarin staat voorgeschreven in je huis krijgt dan kan je voor je verhuizing wel vast wat verdeeldozen kopen :)
Het viel mij ook dat in de paragraaf over de technische installatie bij bouwers meestal staat dat ze volgens de norm opleveren. Dat is lekker vaag en dan wordt ik als consument geacht die norm te kennen ?

Kun je ze vragen om netjes een lijst op te leveren van wat ze waar plaatsen als je wat verder in de onderhandelingen bent ?
De ventilatieeisen zijn ook bijzonder minimaal, geluid gaat bij massieve bouw vrij snel goed, maar bij onze woning is sprake van staalskeletbouw. Energetisch zitten we bijzonder goed (sandwichpanelen met tig CM PIR) maar op het gebied van geluid doet zo'n paneel vrijwel niets.

Daarnaast heb je idd ook nog geluid in je woning van andere bewoners maar ook geluid van installaties. Het bouwbesluit zegt daar wel iets over, maar die normen zorgen ervoor dat je net een acceptabele situatie hebt. Als we dan toch flink wat geld en moeite stoppen in de bouw dan willen we dat soort zaken liever meteen goed regelen.
Ik zie ook de dunst en goedkoop mogelijke binnen muren aangeboden worden.

Dien ik domweg een bouwer te vragen wat het me kost om tussen de slaapkamers van de 2 kinderen een wat stevigere muur te plaatsen (die hopenlijk door meer massa minder geluids overdracht heeft)
Verder is het ook wel handig om bij een technische ruimte een wat betere geluids isolatie maar gelijk te regelen. Ook iets zwaarder gebouwde muren om gewicht van apparaten fatsoenlijk aan te kunnen monteren is wel handig..
Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik daarin niet de eerste ben. Dus benieuwd of er al 'standaardoplossingen' zijn om te zorgen voor een wat hoger comfortniveau dan bouwbesluit.
Ik wil dat ook wel weten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij bouwen ook met staalframebouw en denken dus ook na over geluidsisolatie. Door bijv een zwevende cementdekvloer toe te passen, creëer je "massa" tussen de verdiepingen. Verder ben ik me aan het oriënteren op wat er op de vloer komt, daar kun je ook nog wel mee spelen want de ene vloer creëert en hele andere geluidsisolatie dan de andere.
Onze bouwer geeft trouwens aan ze heel erg letten op het tegengaan van geluidsoverdracht, dat zou ik ook zeggen als ik hem was, dus we hebben we normen opgenomen (weet alleen zo even niet meer welke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Señor Sjon schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:19:
Maar welk geluid wil je tegenhouden? Van buiten (weg/industrie/rail) of van ernaast (buren) of tussen verblijfsruimtes?
Al het geluid bij voorkeur ;)
Buren hebben we niet heel veel last van, maar er wordt wel 1 wand op 1 verdieping gedeeld. Dus goed om te zorgen dat daar een akoestische ontkoppeling komt. Tussen verblijfsruimten hebben we, in mijn ogen, grotendeels dezelfde situatie als bij massieve bouw. Je wil niet dat b.v. de kinderen heel veel last van elkaar hebben, dus daar tussenwanden die met relatief weinig dikte weinig geluid doorlaten.

Grootste aandachtspunt op dit moment (ook ivm ontwerp) is geluid van buiten. De geluidsbelasting op de voorgevel is 56dB (volgens de gemeente) door een relatief drukke weg aan die kant. Puur en alleen een sandwichpaneel doet te weinig (maar moet me nog eens echt inlezen in hoe dit werkt) maar er komt ook gevelbekleding en hoogstwaarschijnlijk ook 'iets' aan de binnenzijde. Bij relatief lichte (of open) gevelbekleding ontkom je eigenlijk niet aan een vrij zware binnenafwerking. De vraag is dan hoeveel daar nodig is om op een acceptabel niveau uit te komen. En een andere vraag is natuurlijk wat acceptabel is.

Nog een aandachtspunt is het dak, niet bepaald prettig als je elkaar niet meer kan verstaan bij een flinke regen- of hagelbui :)

Lofthome.nl is een partij die alleen met (erg kale) staalskeletbouw werkt en op hun site zeggen ze:
. Harde regenslag of hagel is in een Lofthome, mede door de open structuur van de woning, meer hoorbaar dan in een uit steen en dakpannen opgetrokken huis. Het geluid wordt niet als storend ervaren, eerder als gezellig.
Leuk bedacht, maar ik denk niet dat ik heel vrolijk wordt van een caravan/camping gevoel in m'n net nieuwe woning :)

@WNT; Staalskelet en staalframe zijn behoorlijk verschillende bouwwijzen, maar wel met een aantal vergelijkbare uitdagingen. De vloeren zijn hier nog een openstaand punt. Ik neig zelf naar gewoon breedplaat (want dat ken ik), dat is ook meteen erg prettig voor wat thermische massa en behoorlijk OK voor het geluid. Groot nadeel is dat je op die manier toch nog flink wat vocht in je huis brengt (maar da's een tijdelijk ding) en die vloeren zijn alles behalve flexibel. Leuk dat je in een staalskelet woning geen dragende binnenwanden hebt, maar als je vervolgens vrijwel geen aansluitingen kan veranderen dan is dat voordeel relatief beperkt. Wat voor een vloer zit er onder jullie zwevende cementdekvloer en waarom?
Ook erg benieuwd naar de normen die jullie in het bestek hebben opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Is dat 56 dB voor of na correctie? Bouwnorm is excl. correctie en dan moet de gevel 61 dB weerstaan. Normaal gesproken is elke gevel al 20 dB demping van de buitengevel (tot 53 dB is er geen geluidsnorm, maar het binnenniveau mag maximaal 33 dB zijn). De geluidsbelasting hangt heel erg af van materialen, raamopeningen, ventilatiesysteem, maar ook het formaat van de kamers en of er een verblijfsruimte zit. Bij bv een badkamer is er weer geen norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Die 56 dB is inclusief aftrek artikel 110g Wet Geluidshinder.

Ik ben niet echt een expert maar 33dB binnen klinkt niet als een heel groot feest. In de normen staat b.v. ook dat voor onderwijsinstellingen 28dB geldt. Als we dan met relatief beperkte maatregelen kunnen zorgen dat we onder die 28dB blijven in de hele woning dan doe ik dat graag. Op zich snap ik dat in de norm niets wordt gezegd over een badkamer, maar als er dan toch naar geluid wordt gekeken (no pun intended :+) waarom dan niet zorgen dat je gewoon relaxed in bad kan liggen zonder irritant geluid van een voorbij razende brommer?

Wat ik dus eigenlijk zoek is een soort 'Bouwbesluit Plus' met niet de minimumeisen waaraan een woning moet voldoen maar die zorgt voor een erg comfortabele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wat zegt die norm dan? Dat er nooit meer dan 33db binnen mag komen? Of dat je tot 33db helemaal niets hoort?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niet helemaal wat je zoekt maar dan heb je wel de meeste eisen voor een woning op een rij.
Je kan dan zelf bepalen wat eventueel beter kan.
https://dl.dropboxusercon...Bouwbesluit_en_woning.pdf

Ook zou je het Frisse scholen concept door kunnen lezen en zo enkele eisen overnemen naar jouw woning.
https://www.rvo.nl/sites/...sse%20Scholen%202015..pdf

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 29-08-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

artbij schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:25:
Wat zegt die norm dan? Dat er nooit meer dan 33db binnen mag komen? Of dat je tot 33db helemaal niets hoort?
Het eerste, maar wel beperkt tot verblijfsgebieden. Daar valt een badkamer dan weer niet onder.

[ Voor 15% gewijzigd door PaT op 29-08-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@artbij; Het wil vooral zeggen dat bij de (theoretisch) 56 dB buiten binnen maximaal 33 dB hoorbaar is. Je hebt dan dus een demping nodig van 23dB in je schil. Waarschijnlijk een wat te kort door de bocht uitleg, tijdens mijn opleiding wel wat vakken gehad over akoestiek, belangrijkste boodschap daar was 'het is bijzonder ingewikkeld en werkt nooit zoals je denkt' :+

Voor zover ik weet is het geen 'nooit meer dan 33dB'. Als er een fanfare door de straat trekt of er komt een straaljager over je voortuin gevlogen dan blijft het geluid binnen zeker niet beperkt tot 33dB. Het bouwbesluit en de Wet Geluidshinder gaan uit van gemiddelde niveau's.

Veel dank, Fable! Die 'Handreiking Bouwbesluit & woning' kende ik nog niet. Ook in mijn vorige bouwavontuur al best wat in het bouwbesluit zitten spitten maar dat is af en toe best een hoop zoekwerk doordat het allemaal (begrijpelijk) erg abstract is gehouden. Je moet alles dan maar zien te vertalen naar je woning terwijl er ook allerlei mitsen en maren voorbij komen voor vakantiehuisjes en gevangenissen. Die handreiking lijkt een erg goed leesbare vertaling voor het bouwen van een woning. Thanks!

Het Programma van Eisen Frisse Scholen is helemaal super! Daarin komen eigenlijk alle belangrijke aspecten voorbij met verwijzingen naar relevante normen en concrete grenswaarden voor een aantal comfortniveau's. Niet alles is 1 op 1 te vertalen naar woningen, maar het geeft een erg goed basis. Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
bartvb schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:14:
Die 56 dB is inclusief aftrek artikel 110g Wet Geluidshinder.

Ik ben niet echt een expert maar 33dB binnen klinkt niet als een heel groot feest. In de normen staat b.v. ook dat voor onderwijsinstellingen 28dB geldt. Als we dan met relatief beperkte maatregelen kunnen zorgen dat we onder die 28dB blijven in de hele woning dan doe ik dat graag. Op zich snap ik dat in de norm niets wordt gezegd over een badkamer, maar als er dan toch naar geluid wordt gekeken (no pun intended :+) waarom dan niet zorgen dat je gewoon relaxed in bad kan liggen zonder irritant geluid van een voorbij razende brommer?

Wat ik dus eigenlijk zoek is een soort 'Bouwbesluit Plus' met niet de minimumeisen waaraan een woning moet voldoen maar die zorgt voor een erg comfortabele woning.
Voor de bouwbesluitberekeningen ga je uit van de waarde zonder afrek. Dus je gevel moet 61-33=28 dB weerstaan t.p.v. verblijfsruimtes. Wat je daarboven wilt is extra, maar hoe hoger, hoe moeilijker, vooral als je een redelijk licht casco hebt.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic