Grolsch schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:05:
[...]
Hoe kom je bij 12.000 EURO

Als de grond bouwrijp is moet je er officieel BTW over betalen (21% = 46.200).
Project ontwikkelaars verkopen de grond vaak VON (vrij op naam, dus geen BTW of overdrachtsbelasting).
Als een particulier de grond verkoopt hoeft er meestal geen BTW betaald te worden maar 6% overdrachtsbelasting (6% = 13.200 ).
Als jij zegt dat het agrarisch gebied is, mag je er dan wel bouwen

Hoe wordt de grond te koop aangeboden

Via makelaar

Ok, vooruit dan. Ik reken voor k.k 220.000 met 6% (hoor ik overal) = 13.200. Dus afronden naar boven geeft bijv. 17.500 euro pessimistisch gezien.
btw over 220.000 is 46.200 euro.
Dus a) de vraag of mijn berekeningen kloppen (btw over 220 i.p.v. 220 + 13.2) en b) is het nu k.k. óf btw?
dat laatste heb ik reeds van een makelaar vernomen: zolang er nog niets met de grond gedaan is, het dus nog agrarisch is, dan is er geen btw van toepassing. zodra er ook maar 1 schop de grond in is gegaan, of je vraagt vergunning bij de gemeente aan: bam, komt er 21% btw bij.
k.k geldt dan weer alleen als de grond dus agrarisch is.
@bartvb: dank je voor je heldere antwoord en je bereidheid om te reageren! Geloof me, ik heb een financiele achtergrond (ben controller geweest), dus ik heb al een hele kostenstaat gemaakt waarin leges, aanlegkosten nutsvoorzieningen, noem maar op al in staan. Ondertussen denk ik (gecheckt bij andere mensen) aardig compleet te zijn, dus zal wel goed komen. Heb ook potje onvoorzien opgenomen. En stiekem heb ik jouw lijstje naast die van mij gelegd, dus ik zal aardig compleet zijn nu
Catalogus bouwer; het huis konden we nog best veel aanpassen aan onze wensen en heel veel zaken zijn standaard of hebben we al meegenomen. Er zit sowieso net als bij een nieuwbouw-rijtjeshuis een complete badkamer in. Dus als het opgeleverd wordt is het:
- vloeren, gordijnen old, keuken erin. verhuizen, meubels bijkopen
tuin, oprit, evt hek e.d. heb ik geldelijk al rekening mee gehouden, maar gaan we geleidelijk aan in orde maken.