Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.710 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er is ook nog een praktijkboek bouwbesluit 2012, hier staan nog veel meer regeltjes uitgelegd en uitgewerkt hoe je ze moet toepassen.
https://dl.dropboxusercon...jkboekbouwbesluit2012.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 08:02
Heren ik ben op het moment bezig met de onderhandelingen met mijn bouwer. Voor het leveren van de 220 installatie plus het leggen van loze leidingen tbv het domotica systeem vraagt hij 32.000 euro incl BTW. Dit lijkt mij erg extreem (lees: hij is knettergek) daar een standaard elektra installatie rond de 8.000 tot 10.000 euro zou moeten kosten.

Kunnen jullie mij helpen met vergelijkingsmateriaal van jullie offertes of prijzen die jullie hebben betaald met een globale beschrijving wat de installateur daarvoor heeft geleverd.

De schil is ook nog van prefab beton dus daarin worden alle leidingen meegestort. Het bovengenoemde bedrag is alleen voor het leggen van de buizen in de vloer en sleuven in de zachte muren.

Ook meerwerk prijzen voor het leggen van een loze leiding of een extra wcd zijn welkom als vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Dit is voor ons toch niet te voorspellen?

* Señor Sjon steekt natte vinger in de lucht:
Nee, 50k komt meer in de buurt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nu weet ik niet hoe groot je huis is en hoe je het wilt laten afmonteren maar 32k voor een elektrainstallatie lijkt mij ook wat aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Raies wil dan ook 220 in plaats van 230, zo`n transformator is ook niet goedkoop _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Het is inderdaad natte vingerwerk, maar in onze begroting staat 39.500 voor al het installatiewerk

Dus gas/water/stroom/CV ketel/vloerverwarming/MV/riolering/etc/etc/etc

Dit is excl. BTW

Huis is +- 900m3

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 29-08-2016 16:20 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Is het incl./excl. PV panelen?
Welke installatie zit er binnen (MV/WTW?)
Welke afmontage heb je gekozen (alles RVS?)
NPR5310 luxe.comfort?
Gekke keukenwensen?
400 spotjes?

Je zal toch echt meer informatie moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:23:
Is het incl./excl. PV panelen?
Welke installatie zit er binnen (MV/WTW?)
Welke afmontage heb je gekozen (alles RVS?)
NPR5310 luxe.comfort?
Gekke keukenwensen?
400 spotjes?

Je zal toch echt meer informatie moeten geven.
Inderdaad, zijn opmerking zegt net zoveel als een auto van 10K duur vinden :)

Maar 8K tot 10K lijkt mij extreem weinig voor een gehele elektrische installatie.

Stel 8K waarvan dus 6611 voor de aannemer (rest is BTW), daar ga je op papier nog geen installatie voor krijgen voor een gangbare rijtjes woning :)

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 29-08-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Installatie werk is dan ook een van de dingen waar je aardig op kunt besparen als je dat zelf uitvoert.
Er zit namelijk heel veel tijd/arbeidsloon in.
Die 400 spotjes wat Senor Sjon als voorbeeld geeft, dat kost natuurlijk enorm veel tijd om aan te sluiten.

Ik zit nu nog in een zelf ontworpen 2 onder 1 kap huis, gebouwd door een aannemer.
Maar een volgend vrijstaand huis wil ik wat meer in eigen beheer bouwen, installatiewerk wil ik dan grotendeels zelf doen, dat is geen rocketscience.

[ Voor 18% gewijzigd door bluemoon23 op 29-08-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Haha jullie hebben gelijk ook. ik zal wat meer informatie geven.

Hij levert alleen de WCD;s geen schakelaars. De wcd's zijn van een goedkope gira e2 serie wit.
Geen spotjes. het gaat echt alleen om de elektrische installatie zonder PV en zonder domotica kasten of aansluiten daarvan. Gekke keukenwensen zijn wat aparte groepen voor de ovens en quooker. De meterkast heeft in totaal 12 groepen.

Het enige wat er dus aan arbeid en materialen word geleverd zijn:

De groepenkast 3 fase met 12 groepen, 3x aardlekschakelaar, 2 kookgroepen en het aansluiten van de boel. De WCD's en de montage daarvan. Loze leidingen. Niks meer, niks minder.

geen NPR5310 norm beschreven.

Het huis is ongeveer 900m3 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Raies schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:09:
Heren ik ben op het moment bezig met de onderhandelingen met mijn bouwer. Voor het leveren van de 220 installatie plus het leggen van loze leidingen tbv het domotica systeem vraagt hij 32.000 euro incl BTW. Dit lijkt mij erg extreem (lees: hij is knettergek) daar een standaard elektra installatie rond de 8.000 tot 10.000 euro zou moeten kosten.

Kunnen jullie mij helpen met vergelijkingsmateriaal van jullie offertes of prijzen die jullie hebben betaald met een globale beschrijving wat de installateur daarvoor heeft geleverd.

De schil is ook nog van prefab beton dus daarin worden alle leidingen meegestort. Het bovengenoemde bedrag is alleen voor het leggen van de buizen in de vloer en sleuven in de zachte muren.

Ook meerwerk prijzen voor het leggen van een loze leiding of een extra wcd zijn welkom als vergelijkingsmateriaal.
Heb je maar een offerte opgevraagd? Lijkt me handiger als je zelf meerdere offertes opvraagt en die vergelijkt...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 23:50
Raies schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:09:

Ik heb de oplevering van mijn huis net achter de rug. Een 2 onder 1 kapper met een inhoud van 880m3 580m3. Ik heb meerwerk opgegeven waarbij de volgende prijzen zijn gehanteerd. Al het schakelmateriaal is Gira 55+ WIT. Het huis is opgebouwd met kalkzandsteen en daar is dus makkelijk in te frezen. De verdiepingsplaten zijn kanaalplaten.

wisselschakelaar ipv een normale schakelaar €87,- (hier zit nog een bedrag in van de stelpost ivm upgrade)
Buiten Lichtpunt + schakelaar €135,-
Enkele WCD extra €47,-
Lose leiding tbv UTP (niet af gemonteerd, wel al met draad door de leiding) €75,-
Dubbele WCD €174,-

Ik heb 6 kamers met in elke kamer tenminste 1 loze leiding. In de benedenverdieping heb ik er 3, 2 woonkamer en 1 keuken. Elke loze leiding gaat naar de meterkast en hiervoor worden dezelfde prijzen aangehouden.

Die €32.000,- is wel een hele bak met geld zeg. Ik denk dat je maar eens verder moet gaan shoppen want dit is echt belachelijk alleen het leggen van de leidingen. Het lijkt wel of je hele domotica systeem ook door hem wordt aangesloten en in werking wordt gesteld. Ik had een stelpost van 2k en daar is met mijn wensen nog een €1500,- overheen gekomen. Die ook weer onderhandelbaar zijn gemaakt waardoor ik een meerprijs heb moeten betalen van €900,-. In totaal een kleine 3k voor alles. Bij deze installatie zaten ook nog extra kranen voor de wasmachine aansluiting, buitenkraan en het installeren en afhangen van het sanitair (op de badkamer na).

Succes met zoeken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
@artbij: we hebben een aanbesteding gedaan en deze bouewr heeft die "gewonnen" in zijn begroting was deze installateur opgenomen. Ik ben nu inderdaad ook aan het shoppen bij andere installateurs maar wilde toch even de mening van jullie hebben.

@TokkieB: bedankt voor de info. Vandaag krijg ik de prijzen waarmee de installateur heeft gerekend.misschien dat een en ander dan duidelijk wordt voor mij.

ik hou jullie op de hoogte.:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Da's knap met deze prijzen. ;)

Ik zou echt een specificatie vragen van de 32k. Misschien zit er wel veel meer in dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Heb ik opgevraagd, krijg vandaag de gegevens. Ik had ook zoiets van...ik zal me wel vergissen want dit kan gewoon niet waar zijn. Toen heb ik de beste man in persoon gesproken en heeft hij het toegelicht wat er wel en niet bijzat. daar kwam hetgeen uit wat ik hier heb beschreven. Daarna toch nog maar gevraagd of hij het op papier wilde zetten want kon het nog steeds niet geloven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Voor:
De groepenkast 3 fase met 12 groepen, 3x aardlekschakelaar, 2 kookgroepen en het aansluiten van de boel. De WCD's en de montage daarvan. Loze leidingen. Niks meer, niks minder.
Plus het leggen van leidingen in de vloeren en wat freeswerk is 32k natuurlijk niet realistisch. Even snel wat begrotingen door zitten bladeren en die komen ook voor grotere woningen (900m3) maar zelden boven de 10k uit als je geen rare dingen doet met domotica of gouden WCDs. En dat is dan een volledig afgemonteerde installatie met een aantal loze leidingen.

Erg benieuwd waar ze mee komen.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 30-08-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Raies schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:03:
@artbij: we hebben een aanbesteding gedaan en deze bouewr heeft die "gewonnen" in zijn begroting was deze installateur opgenomen. Ik ben nu inderdaad ook aan het shoppen bij andere installateurs maar wilde toch even de mening van jullie hebben.

@TokkieB: bedankt voor de info. Vandaag krijg ik de prijzen waarmee de installateur heeft gerekend.misschien dat een en ander dan duidelijk wordt voor mij.

ik hou jullie op de hoogte.:-)
Bij ons zijn we na de aanbesteding in onderhandeling gegaan met de goedkoopste om de kostprijs nog lager te krijgen.

Gewoon vragen om een specificatie, dan wordt het meestal duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Ten opzicht van standaard aanbieding bouwer wil ik garage 2 meter uitgebouwd hebben en een bijkeuken en een veranda als speciale dingen.
Daarnaast kamer indeling op 2 hoog die standaard leeg geoffreerd wordt en 3 verdiepingen vloerverwarming in plaats van lage temperatuur radiatoren.

Bij bouwer X was vloerverwarming per verdieping 3500 meerprijs. (online meerwerk prijslijst gevonden)
Instalateur die kennis gebruikt heeft gaf aan dat het nauwelijks duurder hoeft te zijn.

Om al dit soort (gekke) acties van bouwers te tackelen heb ik gisteren een orienterend gesprek met een bouwbegeleider gehad.
Het lijkt me een goede optie, komt ook met goede referenties van mensen die ik ken.

Alleen vooraf bedrag voor de onderhandelingen en achteraf een percentage van de koopsom.

Dan gaat hij met elke onderhandeling mee en komt elke dag op de bouw kijken en houdt de boel in de gaten. (tussen de 5 minuten en een uur per dag, of meer als nodig)

Ik kan alleen niet bepalen of hij mij een financiele besparing oplevert.

In de eerste fase (onderhandelingen) waarschijnlijk wel, hij heeft 15 jaar ervaring en veel contacten die ook afbouw kunnen doen (voor minder) en daar confronteerd hij de bouwer mee als de prijs hem niet aan staat (althans dat vertelde hij)

Ik moet nu maar duidelijk krijgen of hij zijn kosten ook als besparing realiseren kan. Gemoedsrust afkopen is ook wat waard, als ik vanwege werk niet kan gaan kijken (overdag)
Verder claimed hij dat ik niet ga omkomen in meerwerk door slechte voorbereiding (hij wil alles in de voorbereiding en onderhandelingen al goed op papier zetten)

Voorbeeld: Ik kom snel op 40 loze leidingen uit. Als die standaard 175 euro zijn (met UTP afgemonteerd) en hij kan volgens zeggen ze voor 85 doen dan is dat al 3600 euro..

Veranda die 17K moet kosten die dan 11K wordt is ook al weer 6000 euro..

Op deze manier kom ik wel snel op het bedrag wat hij me kosten gaat natuurlijk.

Hebben mensen ervaringen met een bouwbegeleider (externe die niet bij bouwbedrijf hoort uiteraard)

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 31-08-2016 08:26 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
TokkieB schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:54:
[...]

Een 2 onder 1 kapper met een inhoud van 880m3.
Dat is wel een serieus grote 2 onder 1 kapper. Of is die 880m3 voor beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Jacovn. Geen ervaring met een bouwbegeleider. Wat je omschrijft is een soort directievoerder/opzichter.

Overigens, ik weet dat veel mensen pas over elektra na gaan denken als ze met de aannemer al in gesprek zijn, maar als je aan de voorkant alles aangeeft bij de eerste aanvraag, dan kost een extra leiding misschien maar een paar tientjes. Later toevoegen is ALTIJD duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:19:
@Jacovn. Geen ervaring met een bouwbegeleider. Wat je omschrijft is een soort directievoerder/opzichter.

Overigens, ik weet dat veel mensen pas over elektra na gaan denken als ze met de aannemer al in gesprek zijn, maar als je aan de voorkant alles aangeeft bij de eerste aanvraag, dan kost een extra leiding misschien maar een paar tientjes. Later toevoegen is ALTIJD duurder.
Daar hoop ik ook maar op, ik heb al alle punten op papier per verdieping uitgewerkt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 07:54:
Hebben mensen ervaringen met een bouwbegeleider (externe die niet bij bouwbedrijf hoort uiteraard)
Vaak doet de architect dit werk, maar ik heb het zelf ook wel eens gedaan, alles begeleiden als externe partij.

Offertes vergelijken, wensen doorspreken, duurzame oplossingen aandragen en dan tijdens de bouw alles controleren, 2 keer per week en zo zorgen dat de bouw ook gedaan wordt zoals op papier staat.
Bij de oplevering alles controleren en zorgen dat mankementen binnen een bepaalde tijd ook werkelijk is opgelost.

Voordeel als externe partij is dat er toch iets afstand is tussen opdrachtgever en aannemer. Veel opdrachtgevers willen niet overal iets van zeggen en hebben natuurlijk ook niet overal verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 23:50
Card Nox schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:13:
[...]

Dat is wel een serieus grote 2 onder 1 kapper. Of is die 880m3 voor beide?
Herstel, verkeerde cijfertoets. De totale kubieke inhoud van mijn woning is geen 880m3, maar 580m3. Originele post is aangepast.

Desalniettemin alsnog een grote 2 onder 1 kapper. In totaliteit 220m2 oppervlakte op een kavel van 330m2. Wel in het "Friese" land waar de prijzen nog betaalbaar zijn. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ernemmer schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:27:
[...]

Vaak doet de architect dit werk, maar ik heb het zelf ook wel eens gedaan, alles begeleiden als externe partij.

Offertes vergelijken, wensen doorspreken, duurzame oplossingen aandragen en dan tijdens de bouw alles controleren, 2 keer per week en zo zorgen dat de bouw ook gedaan wordt zoals op papier staat.
Bij de oplevering alles controleren en zorgen dat mankementen binnen een bepaalde tijd ook werkelijk is opgelost.
.
Architect functie zit bij de bouwers waar ik naar kijk geintergreerd. Standard woning met aanpassingen..
Voordeel als externe partij is dat er toch iets afstand is tussen opdrachtgever en aannemer. Veel opdrachtgevers willen niet overal iets van zeggen en hebben natuurlijk ook niet overal verstand van.
Understatement voor mij, weet weinig tot niets van bouwen, en ben te makkelijk om te praten vrees ik.

Dus een professional die zich hard voor ons maakt leek me wel wat. Net het tarief deed me 2 keer slikken. (snel 8% bouwsom maar architect kost nog meer vertelde deze persoon me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:57:
[...]

Architect functie zit bij de bouwers waar ik naar kijk geintergreerd. Standard woning met aanpassingen..

[...]

Understatement voor mij, weet weinig tot niets van bouwen, en ben te makkelijk om te praten vrees ik.

Dus een professional die zich hard voor ons maakt leek me wel wat. Net het tarief deed me 2 keer slikken. (snel 8% bouwsom maar architect kost nog meer vertelde deze persoon me)
Vaak neemt de architect 10% van de bouwsom, maar dat is dan inclusief ontwerp, constructieve berekeningen en begeleiding.

Een begeleider vraagt vaak 60-80 euro per uur en dan is het ongeveer 4-5 uur per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ernemmer schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:05:
[...]

Vaak neemt de architect 10% van de bouwsom, maar dat is dan inclusief ontwerp, constructieve berekeningen en begeleiding.

Een begeleider vraagt vaak 60-80 euro per uur en dan is het ongeveer 4-5 uur per week.
Deze 4500 ex BTW voor voorbereiding en contract onderhandelingen (onbeperkt aantal besprekingen). En dan nog een percentage van de bouwsom. (totaal ongeveer 10% van bouwsom)
Komt dan wel elke dag langs en geen extra uren rekening. Dus beetje zijn risico als hij veel werk heeft aan dingen die niet soepel lopen.

Wil alles uit handen nemen, dus wij hoeven weinig met de bouwer en onderaannemers te bespreken.

Die 1e fase heb ik weinig moeite mee, als hij de zaak strak en scherp houdt met zijn ervaring zul je verderop in het proces minder issues hebben.

De voordelen die hij noemde waren dingen als deuren die niet opeens ergens anders kwamen of andere kant op draaien et. omdat dit makkelijker was voor de bouw.
En dus de al genoemde extra's die niet meer overpriced worden. (standaard goedkoop aanbieden om mensen te lokken en dan stevig verdienen aan de meerwerk dingen)

Maar ja, 10% van 3 ton bouwsom is met 80 euro per uur ook 375 uur werk..

[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 31-08-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:55
Vind het echt zwaar betaald voor zo'n mannetje. Kan me niet voorstellen dat hij er zo lang mee bezig is.
Bouwtijd is gemiddeld 7 a 8 maanden, oftewel 28 weken. Op basis van die 375 uur is hij er dan elke dag 9.5 week fulltime mee bezig.

Ik weet niet met wie je gaat bouwen, maar als jij met de architect de woning uittekent en een goede bouwer hebt, dan bouwen ze volgens de tekening. En daar staat ook al precies op waar deuren komen en welke kant ze op moeten draaien. Dat kan je zelf ook wel in de gaten houden.

ps: ga je ergens bouwen in npw? ;)

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Qosmic schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:45:
Vind het echt zwaar betaald voor zo'n mannetje. Kan me niet voorstellen dat hij er zo lang mee bezig is.
Bouwtijd is gemiddeld 7 a 8 maanden, oftewel 28 weken. Op basis van die 375 uur is hij er dan elke dag 9.5 week fulltime mee bezig.

Ik weet niet met wie je gaat bouwen, maar als jij met de architect de woning uittekent en een goede bouwer hebt, dan bouwen ze volgens de tekening. En daar staat ook al precies op waar deuren komen en welke kant ze op moeten draaien. Dat kan je zelf ook wel in de gaten houden.

ps: ga je ergens bouwen in npw? ;)
Ik moest dus ook 2 keer slikken en mijn vrouw was er er al niet helemaal mee eens, dus daar gaat nog wel wat tijd overheen of we het doen of niet. Er worden ook andere bouwkundigen aangeboden door de gemeente.

Dit soort bouwers bouwt in 4 maanden blijkbaar.

Het is in Almere stripheldenbuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hij rekent dubbelop door uren en 10% fee te rekenen. Lijkt me? 30k is een hele hoop geld voor bouwbegeleiding.

4 maanden is de netto bouwtijd, je hebt ook nog werkvoorbereiding en contractonderhandelingen. Je bent inclusief vergunning en ontwerp zo 8-12 maanden bezig. 300k bouwkosten is vrij stevig.
Maar reken anders even zo:
voorbereiding: 4u week x 10 weken = 40 uur
bouw: 8u/week x 18 weken = 144
oplevering/nazorg: 4u/week x 4 weken = 16

Uren per week zijn gemiddeldes, kan dus ook 2 halve dagen zijn of 4x 2 uur 's ochtends. In sommige periodes meer, in andere periodes minder..
Kom even grof op 200 uur. Afhankelijk van het uurtarief zit je dan rond de 15k excl. BTW. Maar dit is al ruim gerekend in de uren imo, ik zou niet weten wat een opzichter 8u/week op een enkele woning te zoeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik kan de reken methode niet goed volgen.
standaard huis is Casco uit mijn hoofd 165K, afgebouw 235K

Dan komen er zeg maar afgebouwd nog 50-60K aan opties bij (garage uitbouw, erker/bijkeuken, veranda, looze leidingen vloerverwarming warmtepomp)

Het voorbeeldhuis wat hij hanteerd is 330K incl BTW en daar zou aan kosten 30K ex BTW voor hem op zitten (10% ongeveer), maar 60K incl BTW aan besparingen opleveren.

Als je dan vanuit die 165K vertrekt en er nog 120K aan totale afbouw bij stopt zou dat dan 40% goedkoper moeten kunnen en zou je 40K of zo besparen en 30K aan hem uitgeven.

Ik geloof best wel dat hij de door mij eerder aangehaalde 40 loze leidingen wel voor de helft gedaan kan krijgen. Ook zal een veranda wel stukje goekoper kunnen etc.
Maar of je alles 40% goedkoper kan doen ?

Ik heb het idee dat hij de bouwer challeged op alle afbouw kosten en zelf uit zijn netwerk er aanbiedingen tegenover zet. Maar dan wordt het meer een projectontwikkelaar functie haast.

Ook het feit dat ik dan nog meer onder aannemers krijg die dan namens 2 partijen (bouwbedrijf en bouwbegeleider) dingen doen.
Als er nadat het huis klaar is issues zijn met dingen die door de bouwer of zijn onderaannemers gedaan zijn heb ik daar 1 loket.
Als het los staande onderaannemers worden die door de bouwbegeleider aangebracht worden heb ik gelijk veel meer contact partijen. Of deze begeleider moet er dan weer tussen springen, maar dat betwijfel ik (of er staat weer wat uur kosten tegenover)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@jacovn, wij hebben ook gebruik gemaakt van een architect/bouwbegeleider, en heb het idee dat je getild wordt :)

Zelf een woning laten ontwerpen (geen catalogusbouw) van 900m3 (tekeningen staan wel ergens in dit topic).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Deze man stapt pas op punt D1 in.. De punten erboven liggen allemaal bij de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij mij dus niet, ik heb door hem een woning laten ontwerpen, bestek laten schrijven, aan laten vragen bij 4 aannemers, in onderhandeling gegaan met de goedkoopste, en vandaag gaat voor het eerst de schop in de grond (duiker wordt aangelegd).

Uiteindelijk toch voor optie C gegaan, en het wordt een rechte oprit met een draai richting de straat :)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/30suhki.jpg

Helaas staat nu wel de lantaarnpaal in de weg, maar die willen ze vandaag met de kraan ook ff optillen om te kijken of er voldoende overlengte aan kabel op zit om hem +- 3 meter te verzetten.

Ook een aantal bossen worden weggehaald:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/34gu5w0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2usiss3.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 31-08-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:16:
Bij mij dus niet, ik heb door hem een woning laten ontwerpen, bestek laten schrijven, aan laten vragen bij 4 aannemers, in onderhandeling gegaan met de goedkoopste
Dan werkt die man goed voor zijn geld in vergelijk.
Wellicht maakt de locatie het verschil. Twente of het Gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:25:
[...]

Dan werkt die man goed voor zijn geld in vergelijk.
Wellicht maakt de locatie het verschil. Twente of het Gooi.
Dat zou kunnen, maar je vroeg om advies, en ik kan je alleen maar vertellen wat wij betaald hebben.

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.

Als die man +- 30K wil hebben voor begeleiding dan is het +- 428 uur werk voor 70 € per uur, dat lijkt mij nogal overtrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jacovn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:52:
Ik kan de reken methode niet goed volgen.
standaard huis is Casco uit mijn hoofd 165K, afgebouw 235K

Dan komen er zeg maar afgebouwd nog 50-60K aan opties bij (garage uitbouw, erker/bijkeuken, veranda, looze leidingen vloerverwarming warmtepomp)

Het voorbeeldhuis wat hij hanteerd is 330K incl BTW en daar zou aan kosten 30K ex BTW voor hem op zitten (10% ongeveer), maar 60K incl BTW aan besparingen opleveren.

Als je dan vanuit die 165K vertrekt en er nog 120K aan totale afbouw bij stopt zou dat dan 40% goedkoper moeten kunnen en zou je 40K of zo besparen en 30K aan hem uitgeven.

Ik geloof best wel dat hij de door mij eerder aangehaalde 40 loze leidingen wel voor de helft gedaan kan krijgen. Ook zal een veranda wel stukje goekoper kunnen etc.
Maar of je alles 40% goedkoper kan doen ?

Ik heb het idee dat hij de bouwer challeged op alle afbouw kosten en zelf uit zijn netwerk er aanbiedingen tegenover zet. Maar dan wordt het meer een projectontwikkelaar functie haast.

Ook het feit dat ik dan nog meer onder aannemers krijg die dan namens 2 partijen (bouwbedrijf en bouwbegeleider) dingen doen.
Als er nadat het huis klaar is issues zijn met dingen die door de bouwer of zijn onderaannemers gedaan zijn heb ik daar 1 loket.
Als het los staande onderaannemers worden die door de bouwbegeleider aangebracht worden heb ik gelijk veel meer contact partijen. Of deze begeleider moet er dan weer tussen springen, maar dat betwijfel ik (of er staat weer wat uur kosten tegenover)
Lol, 60k aan besparingen... Effectief ga je je huis met 60k downgraden om 30k te winnen? Ik geloof hier werkelijk geen hout van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:30:
[...]

Lol, 60k aan besparingen... Effectief ga je je huis met 60k downgraden om 30k te winnen? Ik geloof hier werkelijk geen hout van.
Ik post het hier niet voor niets. Inderdaad om het zo te horen is wel verhelderend.

Ik ga maar eens de 2 begeleiders die de gemeente voor stelt bellen om met hun even te spreken over de verwachte werkzaamheden en kosten..

Zoals ik al schreef gaat de discussie zuiver over de afbouw, daar moeten dan de besparingen uit kunnen komen. Zijn mening is blijkbaar dat dit zwaar overpriced aangeboden wordt, en als je er geen kennis van hebt veel te veel betaald.

[ Voor 77% gewijzigd door jacovn op 31-08-2016 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
@jacovn

"Ik kan alleen niet bepalen of hij mij een financiële besparing oplevert."

met zijn huidige manier van werken lijkt mij niet want: Alleen vooraf bedrag voor de onderhandelingen en achteraf een percentage van de koopsom

Dit is makkelijk geld verdienen. Als hij dan zo zeker is van zijn toegevoegde waarde doe dan alleen vooraf bedrag voor de onderhandelingen en x% van de daadwerkelijke besparingen die hij oplevert. Anders heeft hij nog steeds baat bij een relatieve hoge bouwsom.

En even heel negatief denkend misschien ontvangt hij ook weer commissie wanneer hij een afbouwopdracht in zijn eigen netwerk uitzet.Dubbel kassa!

Misschien is het een optie om een aannemer te zoeken die wel alles kan bouwen binnen de door jouw gestelde budget? Bij een "catalogusbouwer'" met bestaande ontwerpen als basis betaal je inderdaad (vaak) de hoofdprijs voor meerwerk en dit is waar hij op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:17
Wij zijn nu enige tijd bezig met het ontwerpen van een nieuwe woning op een bouwkavel. Op dit moment is het VO van de architect gereed en krijgen we daarbij ook de eerste raming, deze is €204.000 incl. btw voor een woning van 625m3 (semi-vrijstaand). Hierbij komt nog 20.000 voor de garage bovenop. Inclusief ontwikkelingskosten en bouwgrond komt de totale investering uit op 355.000 casco (excl sanitair en keuken, incl CV).

Met afbouwkosten ad €35.000, bestrating ad €5.000 voor en €10.000 onvoorziene kosten komt de totale investering op >405.000. Dit is meer als bestaande woningen in dezelfde omgeving waardoor wij nogal schrikken van de totale kosten terwijl onze woning ook nog exclusief stucwerk is.

Omgerekend zijn de bouwkosten €325/m3 (casco, opdekdeuren, wanden behang-klaar). Zelf hielden wij op aanraden van de architect rekening met €300/m3 (incl. stompe deuren en stuc). Wat vinden jullie van beide schattingen? Zal de waarheid in het midden liggen of is €325/m3 te veilig gerekend.

Note: wij willen met enkele buren samen aanbesteden om inkoopvoordeel te verkrijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door _sepulnation_ op 31-08-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
€ 325,00 is niet veilig gerekend, ik denk zelfs dat het laag geschat is :)

Er is denk ik ook niemand die hier beweert dat nieuwbouwen goedkoper is als een bestaande woning kopen.

Ik kan je wel garanderen dat het kopen van een bestaande woning goedkoper is als nieuw laten bouwen als een gunstige prijs per m3 je doel is.

Ik kom met een woning van 900m3 op +- 400 € per m3, en dan nog heb ik geen gouden deurklinken en geen geavanceerd Domoticasysteem.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 31-08-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Ik wilde net zeggen, wij gaan daar ook ruim overheen. Ik zou het niet voor 325 voor elkaar krijgen, of is dat exclusief btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De genoemde 325 euro/m3 die sepulnation noemt is casco oplevering inclusief btw.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 31-08-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Voor wat betreft de bouwbegeleider;
Ik denk dat Grolsch een heel mooie prijs betaalt voor hetgeen geleverd wordt. Dat is wel aan de ondergrens denk ik, maar 10% van de bouwkosten is natuurlijk absurd.
Voor bouwbegeleiding ben ik tijdens onze bouw voorafgaand aan de bouw zo'n 160 uur kwijt geweest aan het opstellen van gedetailleerde bestekken waar aannemers een offerte op konden doen, selecteren van de aan te schrijven aannemers, vergelijken van offertes en onderhandelingen, plaatsbezoeken en de uiteindelijke overeenkomsten. Daarbij in aanmerking nemen dat veel van de materie voor mij onbekend was, en het bestek normaal gezien van de architect komt. Nu, bij een volgende woning, zou me dit naar verwachting ongeveer 60 uur kosten, exclusief bestek.
Reken ik een voor mij gebruikelijk dagtarief, dan kom ik op ± 7k€.

Tijdens de werken, bij ons zo'n 27 weken, heb ik 8 uur per week besteed aan de taken binnen bouwbegeleiding. Dus controle van de werken, deelopleveringen, afstemming planningen, oplossen adhoc vragen en problemen, meer-/minderwerken, etc. Ook dat dus weer veelal met materie die mij niet bekend is.
Hiervan kan ik moeilijker inschatten hoe ik dat een volgende bouw zou doen, maar naar verwachting moet een gemiddelde van 5 uur per week voldoende zijn, zeker als ik bedenk dat er ook weken tussen zitten dat er weinig bijzonders gebeurt. Daarmee zou ik zelf op ± 12k€ komen. Onafhankelijk van het budget van de bouw. In jouw voorbeeld dus eerder 3.6% van de bouwkosten.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ernemmer schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:41:
De genoemde 325 euro/m3 die sepulnation noemt is casco oplevering inclusief btw.
Als ik zijn bijkomende kosten erbij op tel kom ik ook exact op € 400,00 incl.BTW per m3, dus lijkt mij een redelijke prijs.
Rtificial schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:39:
Voor wat betreft de bouwbegeleider;
Ik denk dat Grolsch een heel mooie prijs betaalt voor hetgeen geleverd wordt. Dat is wel aan de ondergrens denk ik, maar 10% van de bouwkosten is natuurlijk absurd.
Voor bouwbegeleiding ben ik tijdens onze bouw voorafgaand aan de bouw zo'n 160 uur kwijt geweest aan het opstellen van gedetailleerde bestekken waar aannemers een offerte op konden doen, selecteren van de aan te schrijven aannemers, vergelijken van offertes en onderhandelingen, plaatsbezoeken en de uiteindelijke overeenkomsten. Daarbij in aanmerking nemen dat veel van de materie voor mij onbekend was, en het bestek normaal gezien van de architect komt. Nu, bij een volgende woning, zou me dit naar verwachting ongeveer 60 uur kosten, exclusief bestek.
Reken ik een voor mij gebruikelijk dagtarief, dan kom ik op ± 7k€.

Tijdens de werken, bij ons zo'n 27 weken, heb ik 8 uur per week besteed aan de taken binnen bouwbegeleiding. Dus controle van de werken, deelopleveringen, afstemming planningen, oplossen adhoc vragen en problemen, meer-/minderwerken, etc. Ook dat dus weer veelal met materie die mij niet bekend is.
Hiervan kan ik moeilijker inschatten hoe ik dat een volgende bouw zou doen, maar naar verwachting moet een gemiddelde van 5 uur per week voldoende zijn, zeker als ik bedenk dat er ook weken tussen zitten dat er weinig bijzonders gebeurt. Daarmee zou ik zelf op ± 12k€ komen. Onafhankelijk van het budget van de bouw. In jouw voorbeeld dus eerder 3.6% van de bouwkosten.
Qua meerprijs geeft mijn architect het volgende op:€ 72,50 per uur, excl. BTW

Maar als ik kijk hoeveel tijd en energie deze man erin stopt dan heeft hij in de aangenomen prijs niet gerekend met 72.50 per uur, of hij heeft 180 minuten in een uur zitten :+

Het scheelt wel dat deze architect voor mij ook al eens een kantoor+fabriekshal gebouwd heeft, ik weet niet of dit de standaard prijs is wat hij mij berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Het uurtarief is niet vreemd, maar kan natuurlijk zijn dat ie op basis van een langere relatie besloten heeft een investering er in te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik denk dat het zoiets is.
Mijn architect werkt zelfstandig, heeft een klein kantoorpandje, ik denk dat hij blij is dat hij 50 € per uur verdient, is toch + € 8000,00 per maand, tuurlijk gaan daar kosten af, maar als je geen groot geld verbruiker bent kun je daar goed van rond komen :)

Bij ons hebben ze gisteren de duiker erin gelegd, lantaarnpaal 3 meter verzet, vijver uitgepolderd en meteen de oprit naar het huis uitgegraven en voorzien van gebroken puin:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/11v3cs7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2h58xhf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/7236tf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/23vksqc.jpg

• bartvb
Whoohoo, dat zijn mooie eerste stappen!
Vooral ook leuk om de zaken van de tekeningen hierboven in het echt terug te zien.

@Raies; heb jij al wat duidelijkheid over de e-installaties?

• Señor Sjon
Grolsch schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:51:
[...]

Als ik zijn bijkomende kosten erbij op tel kom ik ook exact op € 400,00 incl.BTW per m3, dus lijkt mij een redelijke prijs.

[...]

Qua meerprijs geeft mijn architect het volgende op:€ 72,50 per uur, excl. BTW

Maar als ik kijk hoeveel tijd en energie deze man erin stopt dan heeft hij in de aangenomen prijs niet gerekend met 72.50 per uur, of hij heeft 180 minuten in een uur zitten :+

Het scheelt wel dat deze architect voor mij ook al eens een kantoor+fabriekshal gebouwd heeft, ik weet niet of dit de standaard prijs is wat hij mij berekend.
Meerprijzen zijn vaak een heel ander verhaal dan de gerekende kosten per onderdeel. Als je het terugrekent, klopt het noot. Ik heb ook offertes gehad waarbij wel alles keer uurtarief ging. Needless to say, die waren tot 2x duurder dan de volgende.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

8000€/maand bruto omzet is niet heel erg veel als je bedenkt dat er nog alle verzekeringen, oude dagvoorziening, etc. vanaf moeten. Zeker niet als je bedenkt dat iemand hiervoor jaren gestudeerd heeft. Maar het kan wel, en het kan goed zijn dat iemand hier genoegen mee neemt.
Ik moet eigenlijk niet voor een ander de rekening maken, maar als ik dit lees ben ik blij dat ik geen architect ben.

• Señor Sjon
Ik neem aan dat Grolsch niet zijn enige klant is. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb zelf ook een eigen bedrijf, en ik snap zijn keuze heel goed.
Bezetting is het toverwoord, vaak tegen een lager tarief.

Als je nu al weet dat je tussen nu en een jaar bouwbegeleider bent van x-aantal woningen geeft dat een vaste bron van inkomsten, mooi plannable werk en een stukje zekerheid.

Hij zal ook wel projecten hebben waar meer krenten in de pap zitten, maar in geval van honger is magere yoghurt ook wel te eten :)

• jacovn
Ik ben nog een keer gebeld door die begeleider. Hij had voorbeelden genoemd die ik verkeerd begrepen had.
Voor vooraf traject vaste prijs.
15% besparing op totale bouw prijs van het huis (zonder grond) en die moet dan verdeeld worden.

Slechts 2 onderaannemers, 1 voor sanitair, keuken, tegels, houten vloeren en apparatuur.
De andere voor electra installatie.

Hij wil nog een keer komen praten met mijn vrouw erbij.

Ik geloof best wel dat er veel marge op de badkamer en de keuken zit.

• Grolsch
Ik heb er een raar onderbuik gevoel bij.

Wat is de definitie van prijs totale bouw :? Je hebt op dit moment al meerdere offertes ontvangen :?

Dus stel het huis kost 250K op dit moment, hij bespaard dan € 37.500,00 (15%) dus prijs wordt 212.500, en hij krijgt dan 21.200 dus zou je effectief € 16.300 besparen :?

Snap ik het nu goed :?

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 01-09-2016 12:18 ]

• Señor Sjon
Als dat op adviesprijs keuken en sanitair gaat, dan is dat wel te halen. Alleen daar heb je hem niet voor nodig. Drie keer weglopen bij een keukenverkoper heeft hetzelfde effect. :+

Maar duidelijker wordt het niet. Welke voorbeelden had je verkeerd begrepen?

• jacovn
Het zou iets worden als bouwprijs huis van 300.000 euro (basis 231500 en wat extra dingen van de bouwer van 30.000 en badkamer en keuken en vloeren voor de resterende 38000)
Daar gaat dan 15% eraf (45000 euro) welke gedeeld worden, dus hij 22500 en wij 22500.

Als ik natuurlijk zelf dingen goedkoper kan regelen:
bij de bouwer die 30K opties voor 25K
bij de badkamer en de keuken ook 5K goedkoper ga dan de bouwer zou opgeven bij de bij hem aangesloten bedrijfen
Bij de vloer goedkoper adres vindt als waar deze persoon mee komt etc

Dan kom ik ook goedkoper uit maar of ik op die 22500 uit ga komen ?

Althans dat was zijn redenatie.

Ik heb nog geen enkele offerte dit is allemaal voorbereiding. Ik heb enkel variahuis langs gehad en die gaan een tekening maken en als ik daar akkoord op geeft gaan ze een prijs uitrekenen. Die kwam voor huis alleen al over de 300K heen, maar gaf al aan duurder te zijn dan de bouwer uit Noord Holland waarvan we een goed voorbeeld hebben. Dat huis heb ik van buiten goed bekenen en ik ben er nu 1 keer binnen geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 01-09-2016 12:39 ]

Verwijderd

Op dit moment zijn wij ook druk bezig met het voorlopige ontwerp van onze vrijstaande woning.
Het zal een kubistische woning gaan worden, met een totaal woonoppervlak van ongeveen 180m^2.
De woning zal volledig onderkelderd worden (gegoten kelder, dus niet gemetseld).
De architect van ons rekent met een m^3 prijs van € 425, dus ik vind bovengenoemde prijs van €325 erg weinig.
De garage en kelder wordt echter met een andere prijs per m^3 gerekend, omdat dit geen woonoppervlakken betreft, is dit reeel?
Weet iemand wat het kost om een gegoten kelden van 100m^3 te maken, ik lees prijzen tussen € 20000 en € 35000, iemand ervaring hiermee?
Wat zijn de kosten van een garage van ongeveer 30m^2?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

• Grolsch
jacovn schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:35:
Het zou iets worden als bouwprijs huis van 300.000 euro (basis 231500 en wat extra dingen van de bouwer van 30.000 en badkamer en keuken en vloeren voor de resterende 38000)
Daar gaat dan 15% eraf (45000 euro) welke gedeeld worden, dus hij 22500 en wij 22500.

bij de badkamer en de keuken ook 5K goedkoper ga dan de bouwer zou opgeven bij de bij hem aangesloten bedrijfen

Ik heb nog geen enkele offerte dit is allemaal voorbereiding. Ik heb enkel variahuis langs gehad en die gaan een tekening maken en als ik daar akkoord op geeft gaan ze een prijs uitrekenen. Die kwam voor huis alleen al over de 300K heen, maar gaf al aan duurder te zijn dan de bouwer uit Noord Holland waarvan we een goed voorbeeld hebben. Dat huis heb ik van buiten goed bekenen en ik ben er nu 1 keer binnen geweest.
Bij ons zijn voor dat soort zaken (sanitair/tegels) redelijke stelposten ingezet.
Afgesproken is het percentage AK + percentage winst/risico welke de aannemer eroverheen mag zetten.

De aannemer heeft (natuurlijk) zijn voorkeursleveranciers, maar ik zit daar niet aan vast.

Voor tegels bijvoorbeeld 2 andere partijen een prijs laten maken.
Bruto prijzen slaan inderdaad nergens op, maar als iedereen het potlood geslepen heeft, zit er niet zo heel veel verschil in.

Het heeft wat mij betreft wel de voorkeur te bestellen bij de vaste leverancier van de aannemer, om gezeur achter te voorkomen. Dan moeten de prijzen wel redelijk zijn natuurlijk.

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:41:
Op dit moment zijn wij ook druk bezig met het voorlopige ontwerp van onze vrijstaande woning.
Het zal een kubistische woning gaan worden, met een totaal woonoppervlak van ongeveen 180m^2.
De woning zal volledig onderkelderd worden (gegoten kelder, dus niet gemetseld).
De architect van ons rekent met een m^3 prijs van € 425, dus ik vind bovengenoemde prijs van €325 erg weinig.
De garage en kelder wordt echter met een andere prijs per m^3 gerekend, omdat dit geen woonoppervlakken betreft, is dit reeel?
Weet iemand wat het kost om een gegoten kelden van 100m^3 te maken, ik lees prijzen tussen € 20000 en € 35000, iemand ervaring hiermee?

Vorig jaar ook overwogen en wat prijzen opgevraagd: 7*9 meter traditionele kelder (geïsoleerd 120mm, hoogte max. 2750mm) in het werk gestort kwam op +/- € 16.000,- euro ex btw. = €254 m2.

Is dan wel excl. grondwerk/bronbemaling, kelderdek, paalfundering, binnenwanden, koekoek, etc, etc.

En vooral de post grondwerk/bronbemaling/vergunningen,etc. kan een duur grapje worden afhankelijk van locatie en grondwaterstand.

• Señor Sjon
jacovn schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:35:

Ik vind dit erg gezocht. Er zijn meer sanitair- en keukenzaken dan kerken, dus je kan altijd nog voor een casco oplevering gaan en deze later laten plaatsen. Dan nog vind ik de gerekend verschillen absurd. Goedkoper is niet altijd gelijkwaardig. Als je Dornbracht kranen wil en hij komt met gelijkende Grohe, dan kan het hard gaan, maar daar ben je zelf bij met je materiaalkeuzes.

• jacovn
Badkamer en WC zijn ook via stelpost opgenomen.
Ik denk dat we daar niet zo heel ver vanaf komen te zitten, en dat kunnen we altijd nog bij een keuken of badkamer zaak ook opvragen. Ik denk dat daar niet heel veel winst gaat zitten..

Wellicht meer in de vloertegels en laminaat, maar ook daar kan ik natuurlijk zelf wel voor shoppen, en dat heeft ook weinig met de aannemer te maken.

Als ik voor 250m2 laminaat kom krijg ik vast ook wel koffie :)
Señor Sjon schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:21:
[...]

Ik vind dit erg gezocht. Er zijn meer sanitair- en keukenzaken dan kerken, dus je kan altijd nog voor een casco oplevering gaan en deze later laten plaatsen. Dan nog vind ik de gerekend verschillen absurd. Goedkoper is niet altijd gelijkwaardig. Als je Dornbracht kranen wil en hij komt met gelijkende Grohe, dan kan het hard gaan, maar daar ben je zelf bij met je materiaalkeuzes.
Je hebt gelijk, ik vraag me ook af hoe happy een bouwer is om kwaliteit te leveren als je hem het mes op de keel hebt gezet.

[ Voor 59% gewijzigd door jacovn op 01-09-2016 15:33 ]

Verwijderd

Jipsy schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:14:
[...]

Vorig jaar ook overwogen en wat prijzen opgevraagd: 7*9 meter traditionele kelder (geïsoleerd 120mm, hoogte max. 2750mm) in het werk gestort kwam op +/- € 16.000,- euro ex btw. = €254 m2.

Is dan wel excl. grondwerk/bronbemaling, kelderdek, paalfundering, binnenwanden, koekoek, etc, etc.

En vooral de post grondwerk/bronbemaling/vergunningen,etc. kan een duur grapje worden afhankelijk van locatie en grondwaterstand.
Wat betreft grondwater zullen we niet zoveel problemen hebben, volgens de boring zou dit op 15m onder maaiveld zitten.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 14:25

dit ligt ook aan de locatie van je huis, ivm de bodem.
Maar tegenwoordig zie ik steeds vaker prefab kelders voorbij komen, die graven ze dan gewoon eerst in voor je huis wordt gebouwd. Misschien dat je daar ook naar kan kijken.
Prijs voor een gegoten kelder is afhankelijk van vele factoren.
dat is bij de garage ook zo, wil je hem geïsoleerd? Plat dak of punt? Afwerking van de vloer? Wat voor deur/kozijnen?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Een gegoten kelder heb eigenlijk nooit van gehoord.
Heb wel een vermoeden hoe dat werkt.
De meeste beton wordt gestort in plaats van gegoten, behalve bij gietvloeren.

Heb je daar meer informatie over of een linkje?
Krijg je dan wel een spouw of wordt van binnenuit nagisoleerd?

• bartvb
Jipsy schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:14:
[...]

Dat klinkt bijzonder interessant. Al helemaal als je de kelder kan gebruiken in plaats van je fundering. Dan zou je op iets van 200 euro/m2 uit komen. Eigenlijk een no-brainer dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
bartvb schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:00:
[...]
Dat klinkt bijzonder interessant. Al helemaal als je de kelder kan gebruiken in plaats van je fundering. Dan zou je op iets van 200 euro/m2 uit komen. Eigenlijk een no-brainer dan :)
Het waterpeil en de gewenste mate van isolatie zijn ontzettend van invloed op de prijs. Goed geïsoleerd is het duurder dan een extra verdieping. Ik had graag een souterrain gehad.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, vreemd? De prijs die Jipsy noemt is ook geïsoleerd. Je zou denken dat het verschil tussen geïsoleerd en heel goed geïsoleerd niet enorm groot is? Heb jij prijzen die je wil delen?

Er is natuurlijk nog wel een verschil tussen een souterrain en een kelder. De laatste heeft geen gevelafwerking en geen gevelopeningen. Dat zijn nu juist de onderdelen die een stuk buitenmuur duur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een gegoten kelder is niets anders dan een gewapende vloerplaat gieten in beton, vervolgens bekisting zetten voor de buiten- en eventueel binnenwanden, wapening er tussen, en opgieten met beton.
Is een heel normale, voordelige manier van een kelder maken, die vanaf 30cm dikte eigenlijk gegarandeerd waterdicht is.
Wij hebben er een van 9 op 9 onder het huis liggen, die heeft vorig jaar ongeveer 16.000€ incl BTW gekost. Dat is dan exclusief binnenmuren, graafwerken en het afdekken met kanaalplaten.

Ahja, gestort in Nederland is gegoten in Vlaanderen :-) Taaldingetje :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Rtificial op 02-09-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ah, thanks. Is dat met of zonder isolatie?
Erg nette prijs in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Die prijzen vallen ontzettend mee, maar zullen waarschijnlijk alleen "op zand" gelden. Bij ons staat het grondwater vrij hoog, waardoor je een bouwput moet maken met bemaling enz (of met onderwaterbeton aan de slag :P ) . In het westen zal er dus wel een factor 2 a 3 overheen gaan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wat dat betreft heb ik het geluk dat op het beoogde een fundering op staal mogelijk is en het grondwater staat op iets van 10 meter onder het maaiveld. Dus inderdaad maar eens serieus kijken naar een kelder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
bluemoon23 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:25:
In het huis van mijn moeder zit ook een apart metselverband, ze heeft een grote open hal en daar zit schoonmetselwerk in tot aan de nok.
Het huis is 40 jaar geleden zelf gebouwd door mijn vader+familie, een oom van mijn vader heeft het metselwerk gedaan.
Het verband is 4 stenen verticaal, 4 stenen horizontaal, 4 stenen verticaal enz.

Ik zal er eens een foto van maken als ik daar kom.
En gisteren foto van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/forum/DSC_0893_zpsprsqyfti.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

bartvb schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:18:
Ah, thanks. Is dat met of zonder isolatie?
Erg nette prijs in ieder geval!
Dat is ongeisoleerd. Isolatie heb ik wel overwogen, zou ik dan wel zelf gedaan hebben. Dus voor het storten van de vloer eerst drukvaste PIR isolatie er onder leggen, en dan voor het aanvullen aansluitend op de vloerisolatie drukvaste PIR platen aan de buitenzijde tegen de kelderwanden plakken.
PaT schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:19:
Die prijzen vallen ontzettend mee, maar zullen waarschijnlijk alleen "op zand" gelden. Bij ons staat het grondwater vrij hoog, waardoor je een bouwput moet maken met bemaling enz (of met onderwaterbeton aan de slag :P ) . In het westen zal er dus wel een factor 2 a 3 overheen gaan.
Ik heb inderdaad een laag grondwaterpeil, maar heb toch moeten bemalen. Dat heeft totaal 1500€ incl BTW gekost, voor een week of 8 bemaling. Kan ook iets langer zijn geweest, maar dat maakt weinig verschil.

[ Voor 38% gewijzigd door Rtificial op 02-09-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Interessant topic dit!

Ook wij willen ons eigen huis laten bouwen. Onze aannemer is een catalogus bouwer, maar er is zoveel aangepast dat het wel echt een "eigen" ontwerp wordt.

Inmiddels zijn wij zo ver dat de offertes compleet zijn. Heeft er iemand ervaring met het onderhandelen met de kavelbouwers? Wij hebben geen idee hoeveel ruimte voor onderhandeling erin zit. We zitten nu rond de 225.000 voor ongeveer 700 m3.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Spannend schuurtje, maar je zegt nu en auto te kopen met 200 pk voor 20K, zonder verdere specificaties kunnen wij slecht beoordelen of het een goede prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groisch, brdankt voor je antwoord.

Mijn vraag was echter niet of de prijs redelijk is voor wat er aangeboden wordt.

Mijn vraag is wat er gebruikelijk is binnen de kavel-bouwers-wereld. Wordt er meteen een hele scherpe prijs afgegeven, of wordt er in de berekening al vanuit grgaan dat er nog 10% af onderhandrld wordt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daar ben ik helaas niet bekend mee,maar volgens mij valt overal mee te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
jacovn schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:46:
Badkamer en WC zijn ook via stelpost opgenomen.
Ik denk dat we daar niet zo heel ver vanaf komen te zitten, en dat kunnen we altijd nog bij een keuken of badkamer zaak ook opvragen. Ik denk dat daar niet heel veel winst gaat zitten..

Wellicht meer in de vloertegels en laminaat, maar ook daar kan ik natuurlijk zelf wel voor shoppen, en dat heeft ook weinig met de aannemer te maken.

Als ik voor 250m2 laminaat kom krijg ik vast ook wel koffie :)
Over het algemeen doe je het redelijk netjes als je bv. voor de badkamer en/of keuken het bedrag binnen de daarvoor aangegeven stelpost houdt voor hetgeen wat je echt leuk vind. Als je gaat voor hetgeen wat de aannemer je biedt met evt extra's (met de daarbij behorende meerprijzen) betaal je vaak wel teveel..

Qua vloertegels en laminaat kun je wel besparen (zeker als je grote hoeveelheden besteld) maar verwacht geen besparingen van 10 duizenden euro's....

Ik vind het persoonlijk een beetje raar dat hij allerlei magische besparingen kan beloven. Ik weet niet wat voor exotische contracten hij heeft dat hij alles 15% goedkoper kan leveren (en/of besparen). De gewone kostprijs ga je weinig op besparen (zeker geen 15%, zelf kun je ook meerdere offertes opvragen), meerwerk valt wel erg veel op te besparen (afhankelijk van de situatie) maar daar ben je zelf ook bij. Bij de gemiddelde keukenboer oid zal hij weinig meer kunnen onderhandelen dan jijzelf (wederom zeker geen 15%). Hangt natuurlijk ook af van je eigen onderhandelingsvaardigheden :9

Let ook op waar hij deze besparingen op maakt! bv. budget keuken met budget apparatuur ipv kwalitatief en gerenomeerde keuken/apparatuur, gamma eigen merk toilet of wel een kwalitatief merk, etc. Dus kan hij deze besparing ook maken met dezelfde producten/diensten of gelijkwaardige kwaliteit (onderbouwd met onderzoeken/documenten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Snavel schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:08:
[...]
Qua vloertegels en laminaat kun je wel besparen (zeker als je grote hoeveelheden besteld) maar verwacht geen besparingen van 10 duizenden euro's....
Dat zit natuurlijk niet bij de basis prijs van het huis in. Deze persoon gaf me die bedrage/percentages voor dat voorbeeldhuis waar ik keek, en hij pas later betrokken raakte. Daar zat al een vloer en keuken etc, in.

Met andere woorden, die 15% is dus ook over de dingen die niet bij de bouwer zitten. Wellicht is dat het grootste stuk van de besparing ook wel.
Ik vine het persoonlijk een beetje raar dat hij allerlei magische besparingen kan beloven. Ik weet niet wat voor exotische contracten hij heeft dat hij alles 15% goedkoper kan leveren (en/of besparen). De gewone kostprijs ga je weinig op besparen (zeker geen 15%, zelf kun je ook meerdere offertes opvragen), meerwerk valt wel erg veel op te besparen (afhankelijk van de situatie) maar daar ben je zelf ook bij. Bij de gemiddelde keukenboer oid zal hij weinig meer kunnen onderhandelen dan jijzelf (wederom zeker geen 15%). Hangt natuurlijk ook af van je eigen onderhandelingsvaardigheden :9

Let ook op waar hij deze besparingen op maakt! bv. budget keuken met budget apparatuur ipv kwalitatief en gerenomeerde keuken/apparatuur, gamma eigen merk toilet of wel een kwalitatief merk, etc. Dus kan hij deze besparing ook maken met dezelfde producten/diensten of gelijkwaardige kwaliteit (onderbouwd met onderzoeken/documenten)?
Volgens zijn verhaal doet hij met deze 2 toeleveranciers/installateurs voor al zijn projecten zaken en geven die hem een goede prijs omdat hij altijd weer bij ze terugkomt.

Ik moet nog een vervolg gesprek aan met hem als mijn vrouw het ziet zitten, maar ik moet na ik aanneem een keuken bij een zaak uitzoeken, en dan gaat de kant en klare tekening opzet naar deze leverancier en die hoef dan alleen maar een prijs te maken zonder teken en opzetwerk neem ik aan.
Net zo voor de badkamer en toilet. Als ik die bij de zaak waar de bouwer zaken mee doet op laat stellen met meerwerk, hoeft er alleen maar alles overgenomen worden..

Dus ik schat in dat daar wellicht wel een flinke besparing uit kan komen. Deze partij doet dan keuken, badkamer en alle vloeren bijvoorbeeld.zal allicht goedkoper zijn dan 3 partijen ?

Voor meerwerk bij de bouwer, daar ben ik zelf ook bij. Maar ja ik kan wel bluffen dat ik de veranda van 7K€ te duur vindt en hem voor 5K gebouwd wil hebben.
Voor loze leidingen kan ik denk ik beter een discussie aan gaan. Stel ik wil er 40, dan moet dat aantal wel voor 50€ per stuk kunnen. Dit is een prijs die je hier ook wel leest en bij mijn nieuwe buren hun bouwer is dat de standaard prijs.

Of als er 30K aan opties bijkomen zeggen dat ik maar 25K wil of kan betalen. Wellicht dat zoiets nog kan, maar dan moet ik eerst denk ik een uitgeschreven lijst met de kosten hebben.

Ik plaats die hier wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
Als je graag alles uitbesteed (onderhandelingen/rondje over de bouw/etc.) is dat zeker prima en kan zelfs zeer verstandig zijn maar verwacht geen (woeker)winsten. Als deze persoon zichzelf bespaart op de bouwkosten doet hij het al netjes. De jaren 90 zijn voorbij....

Ga eens met de aannemer praten, leg hem jullie wensen voor qua aanpassingen/extra werk en laat hem eens een offerte maken. Meestal valt er wel het een en ander te regelen vooraf, het wordt pas duur als je tijdens de bouw allerlei aanpassingen wil maken. Als je bv. een veranda wil kun je prima bij andere aannemers een offerte opvragen en deze vergelijken. Badkamers/keukens etc. zijn normaal gesproken gewoon stelposten, als je dit goed uitzoekt krijg je zelf ook een scherpe prijs. Alles door 1 partij laten doen is niet meteen een kostenbesparing, wel levert dit wss minder stress, 1 aanspreekpunt ipv 3.

Zoals ik zei hoef je niet te bluffen, je kunt prima offertes opvragen bij andere partijen voor bv. een veranda, ook zijn posten als toilet/badkamer/keuken prima zelf te regelen. Wat betreft loze leidingen etc is dit ook prima zelf te doen alleen is dit meestal niet rendabel om na oplevering door een vakman te laten doen, dit zal dan idd beter in overleg kunnen met de aannemer (maar doe dit wel vooraf).

Het enige wat ik mij kan bedenken is, als er veel te besparen valt, dat de aannemer, leveranciers en/of andere betrokken partijen een eind boven de marktprijs zitten, dit is prima zelf uit te zoeken. Is dit niet het geval is het procentenwerk en zal het hooguit paar duizend euro zijn op de hele bouw. Ik bedoel hier natuurlijk wel voor dezelfde producten/diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Snavel schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:16:

Ga eens met de aannemer praten, leg hem jullie wensen voor qua aanpassingen/extra werk en laat hem eens een offerte maken. Meestal valt er wel het een en ander te regelen vooraf, het wordt pas duur als je tijdens de bouw allerlei aanpassingen wil maken. Als je bv. een veranda wil kun je prima bij andere aannemers een offerte opvragen en deze vergelijken. Badkamers/keukens etc. zijn normaal gesproken gewoon stelposten, als je dit goed uitzoekt krijg je zelf ook een scherpe prijs. Alles door 1 partij laten doen is niet meteen een kostenbesparing, wel levert dit wss minder stress, 1 aanspreekpunt ipv 3.

Zoals ik zei hoef je niet te bluffen, je kunt prima offertes opvragen bij andere partijen voor bv. een veranda, ook zijn posten als toilet/badkamer/keuken prima zelf te regelen. Wat betreft loze leidingen etc is dit ook prima zelf te doen alleen is dit meestal niet rendabel om na oplevering door een vakman te laten doen, dit zal dan idd beter in overleg kunnen met de aannemer (maar doe dit wel vooraf).

Het enige wat ik mij kan bedenken is, als er veel te besparen valt, dat de aannemer, leveranciers en/of andere betrokken partijen een eind boven de marktprijs zitten, dit is prima zelf uit te zoeken. Is dit niet het geval is het procentenwerk en zal het hooguit paar duizend euro zijn op de hele bouw. Ik bedoel hier natuurlijk wel voor dezelfde producten/diensten.
Ik ga ook rustig naar de bouwer toe en leg alle wensen voor en laat hem wel een voorstel maken.
De extra wensen zijn:
-garage 2 meter langer voor technische ruimte (moet hij wellicht geisoleerd worden en vloer klaar voor buffer vat van 1000 liter qua gewicht)
- veranda
- wil op plat dak 2 hoog kunnen komen, dus dak luik/raam/koepel.
- kunstof kozijnen
- ongeveer 40 loze leidingen
- bijkeuken/sere
- kamer indeling op 2 hoog

Verder heb ik nog een afspraak staan met een andere local bouwbegeleider en ga horen wat die denkt te kunnen doen om de kwaliteit van de bouw in de gaten te houden.

Mijn vrouw schroomt niet om altijd overal om korting te vragen, dus die laat ik het woord wel doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Waarom zou je een kavel op de volgende manier uitgraven? Dat is toch helemaal niet gemakkelijk werken?

Zie dat hier in de wijk bij sommige huizen ook gebeuren.

Afbeeldingslocatie: http://www.havermans-hbt.nl/wp-content/uploads/2014/12/uitgraven.-700x394.jpg

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
Richard schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:09:
Waarom zou je een kavel op de volgende manier uitgraven? Dat is toch helemaal niet gemakkelijk werken?
Het antwoord is simpel: kostenbesparing ;)

Als ik zo de bouwhekken zie staan kunnen ze het zand niet goed kwijt op de kavel (die lege ruimte links is wss van iemand anders). Nu is dit wel erg zuinig uitgegraven maar waarschijnlijk is de grond voldoende vast zodat het niet snel instort. Als je de volledige woning gaat uitgraven (in dit geval is er geen kruipruimte) dan moet je dus het zand uitgraven, afvoeren en later weer terugbrengen. Dit brengt een behoorlijke kostenpost met zich mee! Nu hoef je alleen de fundering te maken en funderingsmuren (zijn relatief weinig uren) en je zit al snel op hoogte van het maaiveld. Kosten van extra uitgraven verdient zich hier (en meestal) niet terug.

Gemakkelijk werken is wel een streven maar het mag niet teveel geld kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vanmiddag een andere bouwbegeleider gehad.
Die woont hier lokaal en doet deze werkzaamheden al 9 jaar.

Daar is de standaard begeleiding netjes omschreven en dat is in de voorbereidende fase wat hulp bij eisen opstellen, bouwer onderhandeling, procedure begeleiding en daarna de bouw begeleiding met 2 tussentijdse controles/inspecties met mij en elke week bezoek bouwplaats.

Kosten €3500 incl btw. Hij verwachte wel dat bij de onderhandeliningen met de bouwer zijn tarief er wel weer af zouden kunnen zonder problemen.

Deze man kent in ider geval de procedures van de gemeente wel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat is bijna een factor 10 verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jawel, maar slechte nieuws is dar de beoogde bouwer pas 24 november op een donderdag morgen tijd voor ons heeft. Dat is wel erg lange wacht tijd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Heb je de rest al rond dan :?

Wij hebben pas offertes aangevraagd toen we vergunning aangevraagd hadden.

Vandaag zijn ze begonnen met uitgraven van ons nieuwe stulpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Grolsch schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:53:
Heb je de rest al rond dan :?

Wij hebben pas offertes aangevraagd toen we vergunning aangevraagd hadden.

Vandaag zijn ze begonnen met uitgraven van ons nieuwe stulpje :)
Gefeliciteerd!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hou ons vooral op de hoogte van je "masterplan"

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons hebben ze afgelopen week eerst de boel uitgezet en de gemeente laten controleren of het zo goed was ivm rooilijn etc.

Vanmorgen begonnen met 1 kraan.

Foto's zeggen meer als woorden dus hierbij :)

Gisteravond nog ff (met m'n zoontje) wezen kijken en toen stond het er zo bij:
Die houten balken laten de te bouwen hoogte zien. Als peil is aangehouden kruin vd weg + 25CM = peilhoogte 0 (bovenkant vloer).

Er moet dus inderdaad aardig wat zand bij op :)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/16m0prk.jpg

Dit fototje kreeg ik al van een vriend van me die ook in de buurt woont met de melding "Grolsch, ze zijn er op tijd bij @ 07.00

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2yzlq2a.jpg

De aannemer zelf houdt mij ook op de hoogte: (Groepsappje met architect, bouwbegeleider en ons).

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/eu50mc.jpg

Mijn zoontje had het al de hele dag over "huisje bouwen" dus hup naar de welkoop en een schep en laarzen gekocht, want hij moet en zal helpen :)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wlf0pz.jpg

Zie hier de bouwput

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/zxjzm9.jpg

De eerste besparing van de bouwbeleider al te pakken :)

De aannemer heeft het peil dus uitgezet, en vroeg aan mij of al bekend was wie de zwarte grond ging aanleveren.

Bouwbegeleider dus "doodleuk" volgens mij jij, immers staat in het bestek (door de bouwbegeleider opgesteld)
3 TUININRICHTING
Het gehele kavel aanvullen met zwarte teelaarde, voorzien van schone grondverklaringen, aan te vullen tot een gemiddelde hoogte van circa 50 mm. – peil.
De tuininrichting en groenaanplant door opdrachtgever
Aannemer geeft aan dat hij dit niet in zijn offerte vermeld heeft, en niet gecalculeerd is.

Waarop de bouwbegeleider aangaf dat de aanneemovereenkomst gebaseerd is op bestek en niet op zijn offerte.

Dat is zijn eerste tegenvaller van +- 1300m3 zwart zand wat er ongeveer bij op moet :)

Ik heb er nog steeds geen spijt van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Alleen de technische oplossingen die ik wil hebben min of meer. Dat is met dank aan dit forum en de vele mensen die me antwoord op mijn vragen gegeven hebben.

Een van de punten waar ik mee zat is dat een bouwer me technisch gezien een minimale installatie op gaat leveren die lang niet is waar ik tevreden mee ben en niet uitbreidbaar is.
- verkeerde (in mijn ogen althans) warmte wisselaar voor de ventilatie
- radiatoren in plaats van vloerverwarming
- zonnepanelen van waarschijnlijk merk wat ik liever niet heb en met de verkeerde omzetter die niet uitbreidbaar is.

Wel orienterend gesprek met financieel aanbieder gehad, en de lening zal niet het probleem worden.

Tevens de onderaannemer voor de installatie werkzaamheden gesproken. Die woont lekker dichtbij en vond mijn ideeen interessant toen we telefonisch contact hadden.

Oplossing wordt iets als:
- 3 verdiepingen vloerverwarming met imi heimeier dyncon verdelers.
- passive verdeler met een dn25 leiding naar elke vloer verdeler.(oventrop 1351584 wellicht)
- dual wilo pico pomp unit parallel
- buffervat met hygiene spiraal voor sww
- cv aangesloten op buffervat in originele opzet
- warmtepomp los op andere rekening en datum voor subsidie
- douche wtw
- itho qualityflow
- oost/west pv panelen opstelling met 3 fase omzetter. Solar frontier panelen. Zo veel door de bouwer als nodig voor de epc berekening. Zelf dan zo veel erbij als op dak gaan passen (4a5 maal 8a9 meter)
- stuk of 40 loze leidingen
- doorvoer uit technische ruimte naar buiten, 60 cm onder maaiveld en goed afgedopt voor eventuele zonneboiler achter in de tuin.
- 3 fase stroom leiding naar garage en technische ruimte BG en 2 hoog. (Geen idee of de warmte pomp een 3 fase ding moet worden qua vermogen)

[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 10-09-2016 07:50 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Grolsch schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 20:18:

Mijn zoontje had het al de hele dag over "huisje bouwen" dus hup naar de welkoop en een schep en laarzen gekocht, want hij moet en zal helpen :)

[afbeelding]
Heb je al een "kinderbouwhelm" gevonden (non-speelgoed)? Indien je een adresje hebt; please let me know :)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39
@grolsch, denk je er aan dat wanneer je het de aannemer conform bestek laat aanvullen jij zelf overal waar je bestrating krijgt er zelf weer 30 cm moet uitscheppen? Is wel handig om het bestralingsplan al te bedenken, anders ben je dubbel bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 20:18:

Dat is zijn eerste tegenvaller van +- 1300m3 zwart zand wat er ongeveer bij op moet :)

Ik heb er nog steeds geen spijt van ;)
Dat loopt wel in de papieren, ik zie online 40m3 al bijna 1000€ kosten..

Dat zal voor je aannemer bij jou in de regio wellicht iets goedkoper kunnen.

• Snavel
jacovn schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:20:
Vanmiddag een andere bouwbegeleider gehad.
Die woont hier lokaal en doet deze werkzaamheden al 9 jaar.

Daar is de standaard begeleiding netjes omschreven en dat is in de voorbereidende fase wat hulp bij eisen opstellen, bouwer onderhandeling, procedure begeleiding en daarna de bouw begeleiding met 2 tussentijdse controles/inspecties met mij en elke week bezoek bouwplaats.

Kosten €3500 incl btw. Hij verwachte wel dat bij de onderhandeliningen met de bouwer zijn tarief er wel weer af zouden kunnen zonder problemen.

Deze man kent in ider geval de procedures van de gemeente wel erg goed.
Dit is zoals het hoort, gewoon alles duidelijk en vooraf vastgelegd.

• Grolsch
jacovn schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:06:
[...]

Alleen de technische oplossingen die ik wil hebben min of meer. Dat is met dank aan dit forum en de vele mensen die me antwoord op mijn vragen gegeven hebben.

Een van de punten waar ik mee zat is dat een bouwer me technisch gezien een minimale installatie op gaat leveren die lang niet is waar ik tevreden mee ben en niet uitbreidbaar is.
- verkeerde (in mijn ogen althans) warmte wisselaar voor de ventilatie
- radiatoren in plaats van vloerverwarming
- zonnepanelen van waarschijnlijk merk wat ik liever niet heb en met de verkeerde omzetter die niet uitbreidbaar is.

Wel orienterend gesprek met financieel aanbieder gehad, en de lening zal niet het probleem worden.

Tevens de onderaannemer voor de installatie werkzaamheden gesproken. Die woont lekker dichtbij en vond mijn ideeen interessant toen we telefonisch contact hadden.

Oplossing wordt iets als:
- 3 verdiepingen vloerverwarming met imi heimeier dyncon verdelers.
- passive verdeler met een dn25 leiding naar elke vloer verdeler.(oventrop 1351584 wellicht)
- dual wilo pico pomp unit parallel
- buffervat met hygiene spiraal voor sww
- cv aangesloten op buffervat in originele opzet
- warmtepomp los op andere rekening en datum voor subsidie
- douche wtw
- itho qualityflow
- oost/west pv panelen opstelling met 3 fase omzetter. Solar frontier panelen. Zo veel door de bouwer als nodig voor de epc berekening. Zelf dan zo veel erbij als op dak gaan passen (4a5 maal 8a9 meter)
- stuk of 40 loze leidingen
- doorvoer uit technische ruimte naar buiten, 60 cm onder maaiveld en goed afgedopt voor eventuele zonneboiler achter in de tuin.
- 3 fase stroom leiding naar garage en technische ruimte BG en 2 hoog. (Geen idee of de warmte pomp een 3 fase ding moet worden qua vermogen)
Ik krijg een beetje het gevoel dat je nog niet wat je wil gaan bouwen en hoe, maar dat je al met allerlei "details" bezig bent welke je naar mijn idee pas in een later stadium moet gaan uitwerken. Maar als ik je verhaal zo hoor heb je zelf geen bestek samengesteld maar laatje dat doen door de aannemers :?

Dat is altijd tricky natuurlijk, omdat je dan waarschijnlijk niet de beste oplossing krijgt.

Maar hou ons op de hoogte, altijd leuk om te zien hoe een ander het doet.
Richard schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:19:
[...]

Heb je al een "kinderbouwhelm" gevonden (non-speelgoed)? Indien je een adresje hebt; please let me know :)
Nee, nog niet gevonden, ik betwijfel ook of hij die wel op wil. Mijn vrouw had ook een overall gekocht, maar dat was ook nog geen succes >:)
RobinE schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:22:
@grolsch, denk je er aan dat wanneer je het de aannemer conform bestek laat aanvullen jij zelf overal waar je bestrating krijgt er zelf weer 30 cm moet uitscheppen? Is wel handig om het bestralingsplan al te bedenken, anders ben je dubbel bezig.
Dat plan is er al, en ook daarover is het bestek duidelijk :)
04 GRONDWERK
1 ONTGRAVEN/ OPBRENGEN VAN GROND
Bouwput ontgraven tot onderkant kelder/funderingspoeren/funderingsstroken, tenminste tot aan vaste -grond.
Exacte ontgraving bepalen aan de hand van gronddrukmeting aannemer, opgave constructeur en toe te passen funderingssystemen.
Uitkomende grond opslaan in een depot op het bouwterrein.

Na gereedkomen van de funderingen, benodigde aanvullingen verrichten met schoonzand, tegen de bouwwerken geen zwarte grond verwerken. Overtollige grond verwerken op het bouwterrein.

2 VERWERKEN EN GROND EN GRONDVERVANGENDE MATERIALEN
Zandaanvullingen onder straatwerken dik 150 mm. voldoende verdicht door middel van mechanisch verdichten, zandaanvullingen uit schoon straatzand. Uitgaande van bovenzijde zandaanvulling circa 100 mm. – peil.
Grondverbetering aan te brengen onder funderingen/begane grondvloeren, conform opgave constructeur.
jacovn schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:39:
[...]

Dat loopt wel in de papieren, ik zie online 40m3 al bijna 1000€ kosten..

Dat zal voor je aannemer bij jou in de regio wellicht iets goedkoper kunnen.
Ik hoor bedragen van 5 á 6 euro per m3, maar dus nog genoeg geld.

Het is ook niet het gehele probleem van de aannemer. in de technische omschrijving staat vermeld dat kruin van de weg het peil is, en wij willen het graag 25CM hoger hebben om wateroverlast te voorkomen. Dus ik zal ook water bij de wijn moeten doen.

Op advies van de aannemer ook gebroken puin onder de oprit laten aanbrengen, ook dit stond niet in het bestek en is dus ook meerwerk.

Verstandhouding is heel goed met de aannemer, recht is recht en krom is krom.

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 10:45:
[...]

Ik krijg een beetje het gevoel dat je nog niet wat je wil gaan bouwen en hoe, maar dat je al met allerlei "details" bezig bent welke je naar mijn idee pas in een later stadium moet gaan uitwerken. Maar als ik je verhaal zo hoor heb je zelf geen bestek samengesteld maar laatje dat doen door de aannemers :?

Dat is altijd tricky natuurlijk, omdat je dan waarschijnlijk niet de beste oplossing krijgt.

Maar hou ons op de hoogte, altijd leuk om te zien hoe een ander het doet.
Ik weet precies wat ik wil bouwen. Ik kan zo naar het voorbeeld toe gaan welke net gebouwd is.

Deze details wil ik juist scherp hebben omdat een bouwer volgens mij altijd zijn standaard oplossing aanbied, en ik op dat moment in tijd er denk ik geen tijd meer voor heb om me goenoeg in te lezen.

Natuurlijk wordt ik vanuit de bouwer naar een installateur gestuurd, en daar zal best wel mee te overleggen zijn. Maar dan moet ik ook in korte tijd een beslissing nemen, en voor dingen waar ik niets van weet wordt dan de beslissing voor me genomen, en dat wil ik voorkomen..

• Grolsch
Ok, dat wist ik niet :)

Maar een aannemer moet aanbieden wat jij vraagt en niet wat hem het beste lijkt.

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 10:52:
Ok, dat wist ik niet :)

Maar een aannemer moet aanbieden wat jij vraagt en niet wat hem het beste lijkt.
Dat ben ik met je eens.
Alleen moet ik dan wel precies weten wat ik wil..

Ik wil bijvoorbeeld kunstof kozijnen met lamellen in het glas.

Als ik dat alleen als eis neerleg en niet nazoek wat het kost, dan moet ik maar blind aannemen dat de prijs klopt als de aannemer me een voorstel doet.
Dus ik heb nu 2 verschillende leveranciers gevonden, alleen is dat ook weer appels en peren want een levert dubbel glas en de ander 3 voudig met een 4 e voorzet raam waar de lamellen achter zitten. Dus dat is 2'of 4 lagen glas met ook verschillende eigenschappen voor isolatie van warmte en geluid.

Het blijft moeilijk

• Grolsch
Inderdaad, wij zijn ook nog lang niet overal uit. Als je van te voren alles vast wil leggen ben je 1 a 2 jaar met de voorbereiding bezig.

Wij werken dan ook met open begroting met een vooraf vastgesteld opslag percentage voor de aannemer zodat wij ten alle tijde van alles kunnen veranderen.

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Richard schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:19:
[...]

Ik heb onze helmen, man, vrouw en kids bij Conrad.nl vandaan

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Cai schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 16:41:
[...]

Ik heb onze helmen, man, vrouw en kids bij Conrad.nl vandaan
De kinderhelm bij conrad is een speelgoedhelm. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 10-09-2016 17:24 ]

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic