Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.635 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

nokiaan958GB schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:53:
Typisch een luxe product. Het zijn meestal geen arme sloebers die zo'n poortje willen :)

Wel mooi spul trouwens. Zo te zien ook inclusief brievenbus.
Heb je nog een flinke kraan nodig om hem vanaf de vrachtwagen precies tegen je bestaande bestrating aan te leggen.
We willen liever gewoon niemand op de oprit; maar wellicht volstaat dit voorlopig:

Afbeeldingslocatie: http://www.retif.nl/media/image/ketting-in-plastic-rood-wit-1m_01.jpg

€28 voor 25Meter :P

Gevel komt 5 meter van de erfafscheiding; dus dan moet je ook denken aan een brievenbus in de voordeur of één aan de openbare weg.
Aan welke eisen moet mijn woningbrievenbus voldoen?
De wet schrijft voor dat u een brievenbus zo dicht mogelijk aan de openbare weg plaatst, meestal is dit bij de erfafscheiding.
U mag een brievenbus in de voordeur of aan de gevel van uw woning hebben wanneer de loopafstand tussen brievenbus en de openbare weg minder dan 10 meter is. Wanneer de loopafstand tussen uw woning en de openbare weg meer dan 10 meter is, dan vragen wij u een buitenbus te plaatsen aan de openbare weg. In dit geval geldt de 10 meter loopafstand dus niet meer.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Ik heb een kavel op het oog, maar helaas weinig verstand van bouwen en verder dan laminaat leggen ben ik ook niet heel handig. Dus om het wat minder stressvol te maken dacht ik dat een cataloguswoning naar mijn smaak aanpassen wel een goede optie is. Tevens is de grondprijs in het centrum prijzig, waardoor ik minder budget voor het huis overhoudt.

Voor mij is de kwaliteit van de gebruikte bouwmaterialen en afwerking het belangrijkst. Ik zag in dit topic selekthuis, groothuisbouw, presolidhome en allurebouw voorbijkomen, daar heb ik allemaal een catalogus aangevraagd. Heeft er iemand ervaringen of tips?

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Unkie schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:54:
Ik meld mij ook in dit draadje. Na een tijdje mee te hebben gelezen zijn wij inmiddels ook van plan een vrijstaand nieuwbouw huis te bouwen. Inmiddels hebben wij de eerste tekeningen ontvangen. Onze eisen:
  • een werkkamer op de begane grond
  • eventueel een openhaard hoekje om rustig te chillen/lezen
  • we zijn wel buitenmensen dus een overkapping op het zuiden/westen zou fijn zijn (onze tuin ligt op het zuiden westen. Dit is de bovenkant van de afbeelding).
Nu ontvingen wij de volgende tekening. Let op: dit is pas de eerste tekening en wij zijn al erg tevreden. Toch enkele puntjes:
  • de 'werkkamer' neemt wel wat ruimte in.. Nu ben ik bijna aan het twijfelen of ik het wel zo wil?
  • Het probleem is met name dat het 'tv deel' niet echt bij de tuin wordt betrokken. Alle banken staan tegen de ramen aan. Je hebt vanuit de banken geen zicht op de tuin. Daarnaast ga je via deze ruimte ook niet makkelijk naar buiten. In de avond heb je met name aan de bovenkant de langste zon, omdat de tuin op het zuid/westen ligt. Draai je de boel om dan heb je geen profijt van de kachel.
  • De hal is wel wat klein: een kapstok/spiegel/schoenenkastje gaat bijna niet passen.
Ik heb dit nog niet terug gegeven aan de tekenaar omdat we er eerst zelf goed over na willen denken. Wellicht heeft een Tweaker goede ideeën ;)
[afbeelding]
Ik zou de TV-kamer als keuken gebruiken. De werkkamer afsluiten en als bijkeuken gebruiken? Idealiter nog een deur naar de tuin vanuit de keuken. Ideaal met BBQ of buiten eten dat de keuken bij de achtertuin zit. Heb het nu andersom en bij een BBQ begin je toch te balen dat je elke keer het hele huis door moet met de vaat, vlees en versnaperingen. Open haard zou ik vergeten. Die gebruik je in de regel minder dan je denkt en het forceert je indeling.

Daardoor wordt je woonkamer ook een stuk groter.

De WC een kwartslag draaien ten koste van de trapkast (je hebt nu toch een bijkeuken). Daardoor blijft de spil van de trap vrij en krijg je een veel ruimtelijker effect dan een weggemoffelde trap. Daar kan je dan ook een kapstok kwijt.

Deur naar garage in woonkamer weglaten of garage verplaatsen als het kan (situatie is niet heel duidelijk in het grotere plaatje).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:01
Richard schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:09:

We willen liever gewoon niemand op de oprit; maar wellicht volstaat dit voorlopig:

Gevel komt 5 meter van de erfafscheiding; dus dan moet je ook denken aan een brievenbus in de voordeur of één aan de openbare weg.
Mag hopen dat er niemand zomaar op je oprit parkeert, ook zonder afscheiding...Ik wou eerst heel het huis omheinen, maar in een doodlopende straat met 3 huizen toont dat ook maar raar. Dus alles is omheind tot aan de gevel en voorkant is volledig open. Een poort houdt toch geen inbreker tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:43
Leuk huis Unkie,

Wat ik zou doen in jouw situatie is niet alleen kijken naar wat je nu wilt, maar ook naar toekomst.
Neem je een werk kamer, maak deze dan groot genoeg zodat je er later ook een slaapkamer+badkamer van kunt maken, vooral als je ouder wordt kan dit een groot voordeel zijn.

De gang zou ik groter +- 1m langer maken, het is een vrij grote woning, met een lullig gangtje waar je niets in kwijt kan. Hierdoor wordt de meterkast groter (voordeel bij het toepassen van bedrade domotica).
De wc wordt groter hierdoor kun je eventueel kiezen om een urinoir er bij te hangen.

Daarnaast wordt het eet/zit gedeelte wat smaller, deze is nu +- 7m bij 8m dat is echt gigantisch en niet gezellig....

Eventueel de haard met de doorgang omdraaien en een doorkijk haard er in zetten, hierdoor heb je aan beide zijde profijt van de haard (+ ik vindt dit heel mooi :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59
Señor Sjon schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:55:
[...]

Ik zou de TV-kamer als keuken gebruiken. De werkkamer afsluiten en als bijkeuken gebruiken? Idealiter nog een deur naar de tuin vanuit de keuken. Ideaal met BBQ of buiten eten dat de keuken bij de achtertuin zit. Heb het nu andersom en bij een BBQ begin je toch te balen dat je elke keer het hele huis door moet met de vaat, vlees en versnaperingen. Open haard zou ik vergeten. Die gebruik je in de regel minder dan je denkt en het forceert je indeling.

Daardoor wordt je woonkamer ook een stuk groter.

De WC een kwartslag draaien ten koste van de trapkast (je hebt nu toch een bijkeuken). Daardoor blijft de spil van de trap vrij en krijg je een veel ruimtelijker effect dan een weggemoffelde trap. Daar kan je dan ook een kapstok kwijt.

Deur naar garage in woonkamer weglaten of garage verplaatsen als het kan (situatie is niet heel duidelijk in het grotere plaatje).
Met dat BBQ-verhaal heb je me :) Inderdaad de keuken bovenin lijkt praktischer! Slimme aanpassing mbt de hal! De hal is trouwens een vide! Het heeft een schuindak. Vanaf de eerste verdieping kijk je op het 'dak' van de WC beneden. Het is daarom ook mooier om de WC meer onder de trap te schuiven. Nogmaals, goed punt

Garage verplaatsen is lastig, hij kan wel breder gemaakt worden :). Hierdoor krijgen we wel een gigantische woonkamer. Even kijken hoe we dit dan toch knus kunnen maken (werkkamer/speellkamer/toekomst slaapkamer waar nu de keuken zit/onder de hal of juist linksonderin zodat je wat meer "hoekjes" krijgt?)
Sjembecks schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:31:
Leuk huis Unkie,

Wat ik zou doen in jouw situatie is niet alleen kijken naar wat je nu wilt, maar ook naar toekomst.
Neem je een werk kamer, maak deze dan groot genoeg zodat je er later ook een slaapkamer+badkamer van kunt maken, vooral als je ouder wordt kan dit een groot voordeel zijn.

De gang zou ik groter +- 1m langer maken, het is een vrij grote woning, met een lullig gangtje waar je niets in kwijt kan. Hierdoor wordt de meterkast groter (voordeel bij het toepassen van bedrade domotica).
De wc wordt groter hierdoor kun je eventueel kiezen om een urinoir er bij te hangen.

Daarnaast wordt het eet/zit gedeelte wat smaller, deze is nu +- 7m bij 8m dat is echt gigantisch en niet gezellig....

Eventueel de haard met de doorgang omdraaien en een doorkijk haard er in zetten, hierdoor heb je aan beide zijde profijt van de haard (+ ik vindt dit heel mooi :) )
Bedankt, goede tip! De tekenaar zei dat inderdaad ook. We hadden graag een werkkamer wat later kan dienen als speelkamer en misschien nog wel later als slaapkamer. In de eerste versie is de ruimte hiervoor sowieso niet geschikt. Ja, de hal groter en wat beter schuiven (zoals Señor Sjon aangaf) gaat hierbij helpen. Misschien de werkkamer rechtsonderin en tv deel links onderin? In het midden een zitje?
Bedankt allen! Soms zit je even 'vast' met de puzzel. Jullie inzichten helpen mij enorm om wat anders te kijken/denken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:35
Fiber schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 00:19:
En inderdaad, een open haard is niet meer van deze tijd. Een houtkachel wellicht wel!
Niet meer van deze tijd?

Wij hebben er zo een
Afbeeldingslocatie: http://www.schmidt-schoorsteenwerken.nl/wp-content/uploads/2013/04/Global-Fires-70XT-CF-schouw-met-sfeerhaard.jpg

Deze lijkt op wat wij hebben, en hij past goed in een modern huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Wij hebben een vaag idee van een huis dat we zouden willen laten bouwen. En hier in Nijmegen zijn er, in Lent en Oosterhout, ook wel bouwkavels te krijgen...
Maar ik heb echt geen idee hoe ik er aan moet beginnen. Allereerst wil ik weten of het financieel haalbaar is: ik heb er niet zo veel behoefte aan om alles super-gedetailleerd uit te (laten) werken om er dan achter te komen dat het toch allemaal niet kan.

Hoe pak ik het aan? Ik zat er aan te denken om eerst een ruwe tekening te laten maken op basis van onze plannen -- dat geeft een idee van hoe het huis er uit zou komen te zien en maakt het mogelijk om een kosten-schatting te krijgen. Op basis van de tekening zouden we ook naar kavels en de bijbehorende kosten kunnen kijken. En dan parallel daaraan met hypotheekverstrekkers in gesprek gaan om te zien wat de ruimte is?
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59
fub schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:31:
Wij hebben een vaag idee van een huis dat we zouden willen laten bouwen. En hier in Nijmegen zijn er, in Lent en Oosterhout, ook wel bouwkavels te krijgen...
Maar ik heb echt geen idee hoe ik er aan moet beginnen. Allereerst wil ik weten of het financieel haalbaar is: ik heb er niet zo veel behoefte aan om alles super-gedetailleerd uit te (laten) werken om er dan achter te komen dat het toch allemaal niet kan.

Hoe pak ik het aan? Ik zat er aan te denken om eerst een ruwe tekening te laten maken op basis van onze plannen -- dat geeft een idee van hoe het huis er uit zou komen te zien en maakt het mogelijk om een kosten-schatting te krijgen. Op basis van de tekening zouden we ook naar kavels en de bijbehorende kosten kunnen kijken. En dan parallel daaraan met hypotheekverstrekkers in gesprek gaan om te zien wat de ruimte is?
Hoe ik het gedaan heb.

1) kijken wat je kan lenen
2) bouwkavel zoeken. Let op of de bouwkavel bouwrijp is en of de prijs incl of excl btw is . Als de grond niet bouwrijp is betaal je minder btw, maar komen er nog kosten bij om bouwrijp te maken.
3) maak een ruwe tekening bij tekenbureau

De kavel samen met je eisen/wensen bepaalt hoe je huis eruit komt te zien (tuin op zuiden? Vierkante kavel? Rechthoek?) etc. Voor die tijd kan je wel tekenen maar weet je niet of het op de kavel wel past/mooi is.

Bedenk dat je meer dan 10.000 >20k kwijt bent aan
- aansluiting nuts voorziening
- bouwvergunning aanvraag
- leges aan de gemeente
- tekenburau/architect

Dan heb je dus nog niks, de bouw moet nog beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:44
Unkie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:31:
[...]

Bedenk dat je een ruime 10.000 kwijt bent aan
- leges aan de gemeente
- tekenburau/architect

10.000? Wat dacht je van 25.000,-?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is een aantal catalogussen opvragen bij aannemers.
Hier zoek je iets uit wat je leuk vind en kijkt dan wat het kost.
Om het daarna aan je eigen wensen aan te passen reken je 20-25% extra, naargelang de hoeveelheid die je aanpast.
Daarna doe je er 10% bovenop voor de advieskosten, leges en begeleiding tijdens de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Inge801 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:42:
Ik heb een kavel op het oog, maar helaas weinig verstand van bouwen en verder dan laminaat leggen ben ik ook niet heel handig. Dus om het wat minder stressvol te maken dacht ik dat een cataloguswoning naar mijn smaak aanpassen wel een goede optie is. Tevens is de grondprijs in het centrum prijzig, waardoor ik minder budget voor het huis overhoudt.

Voor mij is de kwaliteit van de gebruikte bouwmaterialen en afwerking het belangrijkst. Ik zag in dit topic selekthuis, groothuisbouw, presolidhome en allurebouw voorbijkomen, daar heb ik allemaal een catalogus aangevraagd. Heeft er iemand ervaringen of tips?
http://www.maxhuis.nl. Deze vind ik zelf erg mooi. Serieus overwogen, maar uiteindelijk niet voor een CPO gekozen.

Kijk ook eens hier: https://bouwboek.com.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 19:20
Unkie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:31:
[...]

Bedenk dat je een ruime 10.000 kwijt bent aan
- leges aan de gemeente
- tekenburau/architect

Dat is wel heeeel erg optimistisch! Als in Lent ook Nuon stadsverwarming afgenomen moet worden kost dat alleen al ruim 4k. Dan heb je voor Elektra en water zowel bouwaansluiting als vaste aansluiting nodig. Je leges, je welstandstoets, kavelcoordinatie, afkoop eerste schade, kabel, telefoon, glasvezel. Dat is je eerste 15k. Dan zeker 20k als je door een architect laat ontwerpen en 10k voor projectcoördinatie/bouwbegeleiding. Zo, dat is dan 45k en nog geen spatje beton gezien. Doe je een cataloguswoning valt het laatste deel af. Alleen let op, zit vaak nog geen constructeurskosten, sondering, heipalen (vaak trillingsarm = duur) etc bij. Dus dan vervallen die 20k en 10k, maar die eerder genoemde 15k gaat dan richting de 35k.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
fub schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:31:

Eigenlijk zoals Unkie aangeeft.

Wel lijkt het mij verstandig vooraf te bekijken wat je kunt lenen, en om een indicatie te krijgen kun je dit vrij eenvoudig doen, vul (anoniem) de vragen in op onderstaande website, en je hebt een redelijke indicatie:

https://www.hypotheker.nl...nen/hoeveel-kan-ik-lenen/

Reken voor het gemak met 450 €/m3 (daar kun je een huis voor laten bouwen, hoef je zelf niet zoveel te doen, maar is ook niet superluxe).

Zo kun je bepalen of het haalbaar is, voordat je enorm veel energie in stopt in het uitzoeken en naderhand tot de conclusie moet komen dat het niet haalbaar is.

Verder moet je tegenwoordig (om een gunstige rente te krijgen <90%) minimaal 10% zelf inbrengen.

Wij zijn aan indirecte kosten (overdrachtbelasting/architect/bouwbegeleider/leges gemeente/kosten bank/kosten notaris/kosten constructeur/bodemonderzoek) zo'n 25K kwijt, en dan is er nog geen schop in de grond gezet.

Dus als je 400.000 uit wilt geven, moet je zelf toch echt 40 ~ 50K aan eigen vermogen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 04-06-2016 14:30 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Dat eigen vermogen is inderdaad echt nodig. Wij merken vooral dat we al veel kosten maken voordat de hypotheek is afgesloten. Wij wilden ook minder dan 90% lenen, maar ook zonder die wens is eigen vermogen dus echt noodzakelijk. Tenzij je betaalafspraken maakt met iedereen en een bank treft die al een hypotheek geeft voordat je een omgevingsvergunning hebt. (NLse situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben al 16K betaald, en hebben de hypotheek nog niet eens definitief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij hebben de offerte van de aannemer gekregen. Daar zit een logisch factuurschema bij, maar zijn betalingsconditie is 8dg. Is dat normaal in de bouw of zouden jullie hier achterdochtig van worden?
En is 8dg te doen als je de kosten uit een bouwdepot laat betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
8 dagen is wel heel snel, 30 dagen lijkt me beter.

Uiteraard na oplevering van het gefactureerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
8 dagen gaat je bank niet redden. Woningborg is 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij de rabo moet je dat zelf doen is mij verteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
Bij ons staat 14 dagen in de overeenkomst, maar op de facturen 8 dagen. Hypotheekverstrekker bij ons rekent 10 dagen, maar meestal is het wel binnen een week betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
bij aegon is het zo dat als je het via de app indient, dat het de dag er na betaald wordt.

En dat gebeurde in de praktijk ook echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 21:59
NN is ook in 2 dagen betaald, aannemer loopt altijd 15k voor op factuur dus dan vind ik het wel netjes om snel te betalen, die man moet z'n kosten ook betalen en alles voorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:56:
Bij de rabo moet je dat zelf doen is mij verteld
Zelf indienen inderdaad, betalen niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij wel, er is ons verteld dat er een bouwdepot rekening in ons overzicht verschijnt en dat we zelf moeten overmaken wat kan tot 50K per transactie.

Rabo zal steekproefsgewijs vragen om facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:58
jerh schreef op zondag 05 juni 2016 @ 07:45:
bij aegon is het zo dat als je het via de app indient, dat het de dag er na betaald wordt.

En dat gebeurde in de praktijk ook echt.
Hetzelfde hier. Ze vragen wel altijd een factuur met een handtekening en daar controleren ze ook echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat is afkoop eerste schade ?
Volgens mij kwam ik dichter bij de 10K aan kosten in de buurt dan de 25K, maar dan moet ik even nazoeken wat de gemeente ook al weer vroeg voor lege`s enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
bluemoon23 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:09:
[...]

Wat is afkoop eerste schade ?
Volgens mij kwam ik dichter bij de 10K aan kosten in de buurt dan de 25K, maar dan moet ik even nazoeken wat de gemeente ook al weer vroeg voor lege`s enzo.
Hier moet iedereen die een huis bouwt 250 euro afdragen voor de eerste 500 euro schade aan het openbare gebied, bijvoorbeeld als een vrachtwagen een stoepje eruit rijdt of een lantarenpaal sneuvelt. Na die 500 euro moet je weer gaan betalen.

Maar goed,

4200 Nuon
700 bouwaansluiting water
700 bouwaansluiting electra
800 vaste aansluiting water
800 vaste aansluiting electra
200 aansluiting ziggo
660 bouwcoördinatie gemeente + ziggo tot aan de kavel
750 sondering
550 welstandtoets
250 afkoop eerste schade

9500 om te beginnen

dan ruim 2% leges, dus dan zit je zo op 15k bij een huis van 250k.

Zitten je heipalen er niet bij dan kan er zo nog 10 tot 15k bij.
Zitten je constructieberekeningen er niet bij kan er ook zo 4k bij.
Zit je woningborg certificaat of andere afbouwgarantie er niet bij komen er nog weer een kleine 2k aan kosten bij.

Het gaat hard zo.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bob-B190 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:16:
[...]
Hier moet iedereen die een huis bouwt 250 euro afdragen voor de eerste 500 euro schade aan het openbare gebied, bijvoorbeeld als een vrachtwagen een stoepje eruit rijdt of een lantarenpaal sneuvelt. Na die 500 euro moet je weer gaan betalen.

Maar goed,

4200 Nuon
700 bouwaansluiting water
700 bouwaansluiting electra
800 vaste aansluiting water
800 vaste aansluiting electra
200 aansluiting ziggo
660 bouwcoördinatie gemeente + ziggo tot aan de kavel
750 sondering
550 welstandtoets
250 afkoop eerste schade

9500 om te beginnen

dan ruim 2% leges, dus dan zit je zo op 15k bij een huis van 250k.

Zitten je heipalen er niet bij dan kan er zo nog 10 tot 15k bij.
Zitten je constructieberekeningen er niet bij kan er ook zo 4k bij.
Zit je woningborg certificaat of andere afbouwgarantie er niet bij komen er nog weer een kleine 2k aan kosten bij.

Het gaat hard zo.
Waar is je architect?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Die leges schelen veel per gemeente (wij betalen bijv iets van 3,8%).

Bedankt voor de reacties over de betaaltermijn, ik ga het proberen op te rekken tot 14dg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:44:

Bedankt voor de reacties over de betaaltermijn, ik ga het proberen op te rekken tot 14dg.
3,8 is wel veel bij een beetje huis.

Wij betalen een vast bedrag, met daarop nog een percentage.

[ Voor 50% gewijzigd door Artbij op 05-06-2016 21:59 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
WNT schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:44:

De gemeente moet wel kunnen onderbouwen dat het een kostendekkend tarief is, ze mogen er niet aan verdienen. Kun je bij de gemeente navragen of de rekenkamer van de gemeente. Dat houdt ze scherp, landelijk ligt het rond de 2 procent, dus dan is het wel vreemd als het bij jou veel hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Sinds dit jaar hebben ze hier inderdaad ook een staffel (alleen wel met hogere percentages dan bij jullie helaas)

2.3.1 Bouwactiviteiten
2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 2.900,00 bedragen € 330,00;
2.3.1.1.2 het onder artikel 2.3.1.1.1 berekende bedrag wordt verhoogd met een
percentage van over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de € 2.9 00,00 en € 25.000,00 8,16 %
2.3.1.1.3 het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.2 berekende bedrag zijnde wordt verhoogd met een percentage van over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de € 25.000,00 en € 125.000,00 3,72 %
2.3.1.1.4 het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.3 berekende bedrag zijnde: wordt verhoogd met een percentage van over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de € 125.000,00 en € 208.350,00; 2,64 %
2.3.1.1.5 het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.4 berekende bedrag zijnde: wordt verhoogd met een percentage van over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de € 208.350,00 en € 625.000,00; 2.52 %
....

Edit: Ik meen te herinneren dat ze ooit een kostendekkend onderzoek hebben gedaan en toen de tarieven naar boven hebben aangepast :? Maar ik zal er nog eens induiken, bedankt voor de tip.

[ Voor 16% gewijzigd door WNT op 05-06-2016 22:27 . Reden: 2.3.1.1.5 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Even gekeken op de site van mijn gemeente naar de legekosten:

c. € 25.001,-- en minder dan € 450.001,-- bedragen, 2,34 % van de
aanlegkosten en een vast tarief van: €96,60

De aanlegkosten heb ik aangegeven met een geschat bedrag wat ik kreeg van de tekenaar, dit lag ver onder de werkelijke bouwkosten.
Ik hoefde niet een offerte van een aannemer te laten zien ofzo.

"Afkoop eerste schade" doen ze niet aan, en heien is bij ons in de streek alleen voor flatgebouwen >:)

[ Voor 12% gewijzigd door bluemoon23 op 05-06-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Die hebben we niet genomen, wat ik als voorbeeld gaf zijn kosten die je sowieso kwijt bent, of je nou een catalogus woning, onder architectuur of zelf ontwerp neemt. Via een architect kwam er 28k aan ontwerp kosten en projectbegeleiding bij. Hebben we vriendelijk voor bedankt.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bob-B190 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:48:
[...]
Die hebben we niet genomen, wat ik als voorbeeld gaf zijn kosten die je sowieso kwijt bent, of je nou een catalogus woning, onder architectuur of zelf ontwerp neemt. Via een architect kwam er 28k aan ontwerp kosten en projectbegeleiding bij. Hebben we vriendelijk voor bedankt.
Wat heb je nu dan? Cataloguswoning op een vrij kavel vind ik echt zo jammer....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jerh schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:20:
[...]

De gemeente moet wel kunnen onderbouwen dat het een kostendekkend tarief is, ze mogen er niet aan verdienen. Kun je bij de gemeente navragen of de rekenkamer van de gemeente. Dat houdt ze scherp, landelijk ligt het rond de 2 procent, dus dan is het wel vreemd als het bij jou veel hoger is.
Geloof me, aan je huisje maken ze bij de gemeente echt geen winst. Al dat "klein geneuzel" moet een gemeente vaak kostendekkend krijgen met een aantal echt grote projecten.

Hoe kleiner het project, denk bijvoorbeeld aan een dakkapel, hoe verliesgevender dat is voor de gemeente. Dat "compenseren" ze met "veel" leges bij grotere projecten. Het opvragen van de kostendekkendheid van jouw leges zal er alleen maar voor zorgen dat jij als "die zeikert" bekend zal staan en zeker niet vlotter behandeld zal worden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:06:
[...]

Wat heb je nu dan? Cataloguswoning op een vrij kavel vind ik echt zo jammer....
Je kan een catalogus woning heel goed aan laten passen dat je er niets meer van terugziet. Je zit alleen redelijk vast aan de plekken voor ramen en deuren. Kap wisselen scheelt al dag en nacht. Wij gaan voor een ontwerp van een technisch tekenaar als we het rond krijgen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bob-B190 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:48:
[...]
Wij waren +- 13.000 kwijt voor architect + volledige bouwbegeleiding, dat scheelt nogal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bob-B190 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:47:
[...]
Je kan een catalogus woning heel goed aan laten passen dat je er niets meer van terugziet. Je zit alleen redelijk vast aan de plekken voor ramen en deuren. Kap wisselen scheelt al dag en nacht. Wij gaan voor een ontwerp van een technisch tekenaar als we het rond krijgen.
Aanpassingen aan catalogus huizen zijn beperk, niet voldoende om de catalogus uitstraling eraf te halen en om mij het huis te geven dat ik wil hebben.

Mijn architect kost me 6K en hij is zijn geld meer dan waard. Een archtitect en een bouwkundig tekenaar zijn niet hetzelfde. Het is sowieso een andere studie, maar ook een andere manier van denken. Ik denk dat de 6K voor de architect mijn best bestede euro's van het hele huis zijn. Ik zou echt nooit zomaar iets bouwen.

28K is echt absurd veel, daarnaast zijn veel kosten ook bij een technisch tekenaar nog steeds van toepassing.

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 06-06-2016 12:19 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:16:
[...]

Aanpassingen aan catalogus huizen zijn beperk, niet voldoende om de catalogus uitstraling eraf te halen en om mij het huis te geven dat ik wil hebben.
Volgens mij was dat vetgedrukte er later bij ge-edit :o Daarom vind ik het nu een stuk beter onderbouwd.

Ik ben in ons traject ook bij een aantal catalogusbouwers geweest; en daar was ik juist positief verrast. Hun Catalogus is eigenlijk niets anders dan "Dit kunnen wij o.a. en nog een hoop meer" Zelfs Selekthuis (die bekend is geworden met hun zeer selecte aanbod) ging nieteens van een "standaardwoning" uit; die gaan schetsen; en er komt uiteindelijk hetzelfde uit als bij een tekenbureau / architect gaat zitten.

Uiteindelijk offreren ze dan wel een huis uit de catalogus wat er het dichtste bijzit; met alle aanpassingen.

Mijn mening is dat er dan ook niets is wat niet mogelijk is.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:40:
[...]

Volgens mij was dat vetgedrukte er later bij ge-edit :o Daarom vind ik het nu een stuk beter onderbouwd.

Ik ben in ons traject ook bij een aantal catalogusbouwers geweest; en daar was ik juist positief verrast. Hun Catalogus is eigenlijk niets anders dan "Dit kunnen wij o.a. en nog een hoop meer" Zelfs Selekthuis (die bekend is geworden met hun zeer selecte aanbod) ging nieteens van een "standaardwoning" uit; die gaan schetsen; en er komt uiteindelijk hetzelfde uit als bij een tekenbureau / architect gaat zitten.

Uiteindelijk offreren ze dan wel een huis uit de catalogus wat er het dichtste bijzit; met alle aanpassingen.

Mijn mening is dat er dan ook niets is wat niet mogelijk is.
Dan heb je geen cataloguswoning meer.....en is het prijstechnisch niet interessant volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 06-06-2016 12:44 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:10
Aangezien je op bijna alle plekken een bestemmingplan hebt waarbij allerlei eisen worden gesteld aan stenen, vormen en accenten bestaat de standaard cataloguswoning ook niet. Ik heb ook een kavel gekocht en ga ook bouwen met een catalogusbouwer. Echter, daarvoor zit ik gewoon aan tafel met een architect welke binnen het concept van de catalogus bouwer alles kan tekenen wat wij willen. In de basis is dit nog steeds een catalogus bouwer, maar in werkelijkheid is de woning altijd anders dan die van de buren welke wellicht op dezelfde basis variant ontworpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:49:
Aangezien je op bijna alle plekken een bestemmingplan hebt waarbij allerlei eisen worden gesteld aan stenen, vormen en accenten bestaat de standaard cataloguswoning ook niet. Ik heb ook een kavel gekocht en ga ook bouwen met een catalogusbouwer. Echter, daarvoor zit ik gewoon aan tafel met een architect welke binnen het concept van de catalogus bouwer alles kan tekenen wat wij willen. In de basis is dit nog steeds een catalogus bouwer, maar in werkelijkheid is de woning altijd anders dan die van de buren welke wellicht op dezelfde basis variant ontworpen is.
Waar zit dan je voordeel? Waarom zou je dat doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:10
Omdat je uiteindelijk maar met 1 partij te maken hebben. Zij bouwen je woning, selecteren de juiste materialen, partners en zijn eind verantwoordelijk. Dit bespaart mij heel veel tijd en daarmee geld en krijg toch de woning die ik wil, met de eigenschappen die ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Uiteindelijk is een catalogusbouwer niet zo gek veel anders dan anderen, met de uitzondering dat de architect bij hun bij het pakket in zit.

Architectuur van 6000€ kan je ook gewoon aan het ontwerp zien, net als cataloguswoningen, en gaat geen toparchitectuur opleveren. Dat maakt uiteindelijk ook allemaal niets uit. Of je de inspiratie nu opdoet uit een boekje, of uit wat je ergens ziet staan, of dat je een architect de vrije hand geeft, uiteindelijk gaat het er om dat je zelf tevreden bent, en het past bij je beschikbare budget.

Aannemers die uit een catalogus bouwen, met eigen architecten, kunnen vrij duidelijk zijn in de te verwachten kosten. Een architect met volledig de vrije hand kan je nauwelijks zekerheid geven over de kosten, hooguit een gevoel van richting. Voor de meeste mensen ligt het echter ergens in het midden.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:36:
Uiteindelijk is een catalogusbouwer niet zo gek veel anders dan anderen, met de uitzondering dat de architect bij hun bij het pakket in zit.

Architectuur van 6000€ kan je ook gewoon aan het ontwerp zien.
Ja denk je dat echt?

Kan je legio voorbeelden geven van design door enthousiaste architecten/designers dat goedkoper is maar ook vele male beter dan de dure gevestigde orde. En daarnaast doet een architect veel meer dan ontwerpen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:40:
[...]

Ja denk je dat echt?
En daarnaast doet een architect veel meer dan ontwerpen.
Ook dat verschilt nogal per architect en ook per land. De plichten van een architect in België zijn compleet anders dan bij zijn collega's in Nederland.
En heb je een lokale architect met een klein bureautje, dan doen die ook vaak meer dan alleen een mooi schetsje maken. Iets wat de gevestigde namen dan weer niet doen en vervolgens het schetsje uit laten werken door tekenaars en werkvoorbereiders..

"de architect" bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, denk ik echt Artbij. Maar ik weet ook dat jij er anders over denkt, maakt ook niet echt uit, het gaat er om dat je er gelukkig mee bent.

Voor 6000 euro kan een middelmatige architect 120 uur werk verzetten, en dat is dan dus voor veel meer zaken dan het ontwerp. Alle administratie er omheen kost al zo'n beetje die hoeveelheid tijd, wat maakt dat de tijd voor het eigenlijke ontwerp minimaal is.
Maar again, irrelevant, het gaat er om of je blij bent met het ontwerp en de kwaliteit van het werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:44:
Ja, denk ik echt Artbij. Maar ik weet ook dat jij er anders over denkt, maakt ook niet echt uit, het gaat er om dat je er gelukkig mee bent.

Voor 6000 euro kan een middelmatige architect 120 uur werk verzetten, en dat is dan dus voor veel meer zaken dan het ontwerp. Alle administratie er omheen kost al zo'n beetje die hoeveelheid tijd, wat maakt dat de tijd voor het eigenlijke ontwerp minimaal is.
Maar again, irrelevant, het gaat er om of je blij bent met het ontwerp en de kwaliteit van het werk :)
Ook in dit stukje leg je een niet bestaande link tussen kwaliteit en kosten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Rtificial schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:36:
Wat direct ook het grote nadeel is, want hoe zeker ben je dat die architect in geval van problemen het voor u gaat opnemen ?
Als de 'catalogusbouwer' het bedrijf is die uw architect betaald, dan zal hij niet geneigd zijn om op zijn strepen te staan tegen hen.
Moest ik op die manier bouwen, ik zou toch een aparte, onafhankelijke architect willen. Nu weet ik niet hoe het in NL zit, maar in Belgie doet een architect toch wel meer dan ontwerpen. (Ontwerp, werfbezoek/opvolging, ... ).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
whoami schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:53:
[...]
Wat direct ook het grote nadeel is, want hoe zeker ben je dat die architect in geval van problemen het voor u gaat opnemen ?
Als de 'catalogusbouwer' het bedrijf is die uw architect betaald, dan zal hij niet geneigd zijn om op zijn strepen te staan tegen hen.
Moest ik op die manier bouwen, ik zou toch een aparte, onafhankelijke architect willen. Nu weet ik niet hoe het in NL zit, maar in Belgie doet een architect toch wel meer dan ontwerpen. (Ontwerp, werfbezoek/opvolging, ... ).
In Nederland doet de architect wat je met hem afspreekt. Sommige volgens alles op, sommige gaan mee naar de gemeente, heb zelfs een project hier in de buurt waar de architect continu aanwezig is op de site om alles te controleren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:48:
[...]

Dat is zo.
Ik ben blij dat je een uitblinker hebt gevonden die voor zo'n klein prijsje een exceptioneel ontwerp kan leveren.

Het mooiste zou zijn als je die kennis dan ook deelt met anderen, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van zo'n ontwerper. Dat verbetert zonder twijfel het huidige straatbeeld.
whoami schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:53:
[...]
Helemaal waar. Ik gebruik ook liever een onafhankelijk architect, maar vooral in het kader van geschillen inderdaad.

De andere kant is ook dat er voldoende partijen zijn die in samenwerking prima resultaten opleveren, zonder geschillen over de uitvoering en materiaalkeuze.
Hiervoor is de kwaliteit van het lastenboek ook weer sterk van belang, maar dat is als leek ook weer slecht te beoordelen. Uiteindelijk zal het toch ook veel met vertrouwen en compromissen te maken hebben.
artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:57:
[...]

In Nederland doet de architect wat je met hem afspreekt. Sommige volgens alles op, sommige gaan mee naar de gemeente, heb zelfs een project hier in de buurt waar de architect continu aanwezig is op de site om alles te controleren.
Dat laatste is natuurlijk geen slecht idee als je werkt met een heel vernieuwend ontwerp, met uitdagende materiaalkeuzes, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Rtificial op 06-06-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:59:
[...]

Dat is zo.
Ik ben blij dat je een uitblinker hebt gevonden die voor zo'n klein prijsje een exceptioneel ontwerp kan leveren.

Het mooiste zou zijn als je die kennis dan ook deelt met anderen, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van zo'n ontwerper. Dat verbetert zonder twijfel het huidige straatbeeld.
Dat is niet zo interessant, hij zit vol de komende tijd. Maar zal ook voor deze prijs niets voor anderen doen, is een vriend van me.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dan nog is het interessant te delen, zo snel worden nieuwe projecten niet gestart, en architecten die echt iets bijzonders brengen ben ik altijd geïnteresseerd in, alleen al als liefhebber van de kunst.

Je weet nooit wie hier verder nog meeleest, en wat voor kansen dit uiteindelijk kan brengen voor iemand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:06:
Dan nog is het interessant te delen, zo snel worden nieuwe projecten niet gestart, en architecten die echt iets bijzonders brengen ben ik altijd geïnteresseerd in, alleen al als liefhebber van de kunst.

Je weet nooit wie hier verder nog meeleest, en wat voor kansen dit uiteindelijk kan brengen voor iemand :)
Waarom zeg je niet gewoon dat je zelf nieuwsgierig bent :).

Ik zal het eens met hem overleggen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat zeg ik toch?
Ik zou graag weten wie het is, gewoon al uit interesse naar kwaliteitsarchitectuur.

Maar ik ben er zeker van dat ik niet de enige geïnteresseerde ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Buren krijgen zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://dingemansarchitectuur.nl/wp-content/uploads/2014/06/Aanzicht-voorgevel-villa-Diessen.jpg

Gerenomeerde architect, maar ik vind het niets.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

ik snap dat mensen dat mooi kunnen vinden, ik ben er niet weg van. Misschien zonder die garage, op een flink kavel. dan nog zou het niet voor mij zijn, maar dan zou ik het iets beter kunnen waarderen.

De andere kant is ook, ik zou het niet verschrikkelijk vinden als de buren het bouwen. Naja, wacht, misschien ook wel. Ik geloof dat ik het niet echt vind passen in het bos :)

De bouwbreedte aan de straat is zo'n 25 meter denk ik, hoe diep wordt er gebouwd?
Is dat een beetje in verhouding met het kavel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:23:
ik snap dat mensen dat mooi kunnen vinden, ik ben er niet weg van. Misschien zonder die garage, op een flink kavel. dan nog zou het niet voor mij zijn, maar dan zou ik het iets beter kunnen waarderen.

De andere kant is ook, ik zou het niet verschrikkelijk vinden als de buren het bouwen. Naja, wacht, misschien ook wel. Ik geloof dat ik het niet echt vind passen in het bos :)

De bouwbreedte aan de straat is zo'n 25 meter denk ik, hoe diep wordt er gebouwd?
Is dat een beetje in verhouding met het kavel?
Dat is het mooie, ze bouwen dit in de lengte van het kavel. De voordeur zit dus aan de zijkant. Kavel is naar schatting 25 bij 50. Ze bouwen 12 bij 25....en beginnen 10 meter vanaf de erfgrens. Ze bouwen trouwens geen garage.

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 06-06-2016 14:27 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

ah okay, dat had ik er niet van gemaakt inderdaad. Flinke woning dan trouwens.
Dus ze houden op zo'n kolos aan beide zijden zo'n 6 meter vrij, en voor en achter gemiddeld 12. Dat is voor mij niet echt proportioneel, maar misschien met de juiste tuinarchitect nog wel aardig te maken :)

Zijn het allemaal woningen van dit soort omvang? Met een hoogte van een meter of 8 gaat dat nog wel wat schaduwen geven ook.

[edit]
oh, 10 meter van de erfgrens, naja, met jullie kan dan in ieder geval? Dat is nog een aardige afstand.

[ Voor 12% gewijzigd door Rtificial op 06-06-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:32:
ah okay, dat had ik er niet van gemaakt inderdaad. Flinke woning dan trouwens.
Dus ze houden op zo'n kolos aan beide zijden zo'n 6 meter vrij, en voor en achter gemiddeld 12. Dat is voor mij niet echt proportioneel, maar misschien met de juiste tuinarchitect nog wel aardig te maken :)

Zijn het allemaal woningen van dit soort omvang? Met een hoogte van een meter of 8 gaat dat nog wel wat schaduwen geven ook.
Daarnaast staat een standaard cataloguswoning. Woning van de buren wordt 6 meter hoog. Aan onze kant houden ze 8 meter vrij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:48:
[...]

Dus omdat jij kiest voor een architect is dat de enige waarheid en al het andere is k*t en als je dat doet ben je maar mooi stom... Wat je wil, gelukkig ben ik een grote jongen en ga ik er prima uit komen om neer te zetten wat IK wil en wat IK belangrijk vind (en mijn wederhelft). Je doet nogal denigrerend tegenover iedereen die andere keuzes maakt, misschien moet je daar even wat op letten.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:16:
Buren krijgen zoiets:

[afbeelding]

En dan zetten de buren daarnaast een boerderette rechtstreeks uit de catalogus neer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Helaas toch een legesaanslag ontvangen van de gemeente.

Ik heb er een eigen Topic voor aangemaakt, dus graag jullie advies :P
[Juridisch] Gemeente vraagt toch leges omgevingsvergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
PaT schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:10:
[...]

Geloof me, aan je huisje maken ze bij de gemeente echt geen winst. Al dat "klein geneuzel" moet een gemeente vaak kostendekkend krijgen met een aantal echt grote projecten.

Hoe kleiner het project, denk bijvoorbeeld aan een dakkapel, hoe verliesgevender dat is voor de gemeente. Dat "compenseren" ze met "veel" leges bij grotere projecten. Het opvragen van de kostendekkendheid van jouw leges zal er alleen maar voor zorgen dat jij als "die zeikert" bekend zal staan en zeker niet vlotter behandeld zal worden.
Ik begrijp je stelling, maar je kan is mijn ervaring best aan een gemeente vragen waarom hun tarief zoveel hoger is dan het gemiddelde in Nederland. En daar mag je dan een serieus antwoord op verwachten, het gaat uiteindelijk om een behoorlijk bedrag wat je kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:16:
Buren krijgen zoiets:

[afbeelding]

Heel mooi, ik zie ook een gerenomeerd prijskaartje in het ontwerp. Moet je kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Grolsch schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:21:

Dat is balen, hopelijk wordt het nog gecrediteerd. Geen toegang tot TL hier maar ben tzt wel benieuwd of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Bob-B190 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:08:
[...]

Dus omdat jij kiest voor een architect is dat de enige waarheid en al het andere is k*t en als je dat doet ben je maar mooi stom... Wat je wil, gelukkig ben ik een grote jongen en ga ik er prima uit komen om neer te zetten wat IK wil en wat IK belangrijk vind (en mijn wederhelft). Je doet nogal denigrerend tegenover iedereen die andere keuzes maakt, misschien moet je daar even wat op letten.
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een woning via architect. Ik heb 3 potentiële architecten benaderd. Mijn ervaring is dat link tussen prijs/kwaliteit een lastige is. Appels met Appels vergelijkend; duurste offreerde 20k, wilde geen schets maken om me vooraf idee te geven van zijn ontwerp, moet hem maar kiezen op “klik”. 2e offreerde 15k, ging naar 12k en maakte een ontwerp omdat ik vertelde dat ik van de goedkoopste wel een ontwerp had gekregen en hij veel te duur was. De 3e, veruit de goedkoopste, maakte een schets en kostenraming op basis waarvan ik mocht kiezen om met hem in zee te gaan. Zijn schets was ook nog eens de beste, dus keuze was duidelijk. Duidelijk geen catalogusontwerp, maar wel zoveel mogelijk "bang for back“ om binnen vooraf aangegeven budget te blijven.

Dus lastig in te schatten. Wel duidelijk verschil met catalogusarchitecten, die ontwerpen binnen het catalogusraamwerk waarin alleen relatief beperkte aanpassingen mogelijk zijn zonder oneconomische meerkosten. Tekeningen en wijzigingen moeten immers vrij vlot opgeleverd worden en passen binnen het bouwsysteem van de catalogusbouwer, anders gaan de voordelen verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jerh schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:33:
[...]

Ik begrijp je stelling, maar je kan is mijn ervaring best aan een gemeente vragen waarom hun tarief zoveel hoger is dan het gemiddelde in Nederland. En daar mag je dan een serieus antwoord op verwachten, het gaat uiteindelijk om een behoorlijk bedrag wat je kwijt bent.
Het antwoord is heel simpel. Bouw je in een gemeente waar relatief veel dakkapellen en uitbouwtjes worden aangevraagd en nauwelijks projecten van serieuze omvang, dan moeten de leges van de kleinere projecten omhoog omdat er geen groot 'kostendekkend' project tegenover staat. Neem je een grote gemeente met enorme projecten, dan zie je dat 80 tot 90% van de totales legesinkomsten geïnd worden op die grote projecten. Dan kunnen de leges voor jouw huisje dus wat naar beneden. Zo simpel werkt het.

[ Voor 0% gewijzigd door PaT op 06-06-2016 23:33 . Reden: Er was ineens een smilie tussen mijn tekst gekeopen. Tssk, weg jij! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
artbij schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:40:
[...]

Ja denk je dat echt?

Kan je legio voorbeelden geven van design door enthousiaste architecten/designers dat goedkoper is maar ook vele male beter dan de dure gevestigde orde. En daarnaast doet een architect veel meer dan ontwerpen.
Zijn die voorbeelden openbaar?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een architect het een hbo+ opleiding - zoals in het voorgaande rekenvoorbeeld - per uur minder kost dan een automonteur. Ok, ik weet dat hier in de regio kantoren flink hebben moeten saneren maar dat ze zover aan de grond zaten wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Hebben jullie een waarborg (bijv. bouwgarant/woningborg) afgesloten voor de bouw? Wij zouden dat op zich wel willen maar de beoogde aannemer is hier niet bij aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het aantal architecten is in de afgelopen 10 jaar gehalveerd en veel hebben ook hun prijzen naar beneden gedaan. De laatste twee jaar trekt het allemaal weer goed aan en worden ze ook weer duurder. De meeste architecten zullen toch rond de 100 euro per uur zitten voor ontwerpwerk. Het uittekenen van een ontwerp zal vaak voor een lager tarief gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
WNT schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:08:
Hebben jullie een waarborg (bijv. bouwgarant/woningborg) afgesloten voor de bouw? Wij zouden dat op zich wel willen maar de beoogde aannemer is hier niet bij aangesloten.
wij lopen nu tegen hetzelfde aan, bankgarantie door aannemener lijkt een goed alternatief, er zijn ook wel verzekeringen waar de aannemer terecht kan. DM me maar als je linkjes wil, ze zijn lastig te vinden.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:21:

Had jij gedacht dat de gemeente uit zichzelf niets zou factureren? :P

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ernemmer schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:24:
Het uittekenen van een ontwerp zal vaak voor een lager tarief gaan.
Voor degene die dat interessant zitten. Een "eenvoudige" bouwkundig tekenaar kost rond de 40 euro per uur. Inderdaad, minder dan je monteur van je garagebedrijf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:09:
[...]

Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een woning via architect. Ik heb 3 potentiële architecten benaderd. Mijn ervaring is dat link tussen prijs/kwaliteit een lastige is. Appels met Appels vergelijkend; duurste offreerde 20k, wilde geen schets maken om me vooraf idee te geven van zijn ontwerp, moet hem maar kiezen op “klik”. 2e offreerde 15k, ging naar 12k en maakte een ontwerp omdat ik vertelde dat ik van de goedkoopste wel een ontwerp had gekregen en hij veel te duur was. De 3e, veruit de goedkoopste, maakte een schets en kostenraming op basis waarvan ik mocht kiezen om met hem in zee te gaan. Zijn schets was ook nog eens de beste, dus keuze was duidelijk. Duidelijk geen catalogusontwerp, maar wel zoveel mogelijk "bang for back“ om binnen vooraf aangegeven budget te blijven.

Dus lastig in te schatten. Wel duidelijk verschil met catalogusarchitecten, die ontwerpen binnen het catalogusraamwerk waarin alleen relatief beperkte aanpassingen mogelijk zijn zonder oneconomische meerkosten. Tekeningen en wijzigingen moeten immers vrij vlot opgeleverd worden en passen binnen het bouwsysteem van de catalogusbouwer, anders gaan de voordelen verloren.
Ook beetje mijn ervaring. Al verkijken mensen zich vaak op de buitenkant bij een architect, iemand die heel creatief is en een mooie buitenkant schetst, hoeft niet meteen ook goed te zijn in het "handig" inrichten van een huis.

Onze architect had een klant die perse een waskoker wilde, boven dus een luik om zijn was naar beneden te laten vallen. Bij een cataloguswoning is dat meteen heel lastig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

artbij schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:33:
[...]

Ook beetje mijn ervaring. Al verkijken mensen zich vaak op de buitenkant bij een architect, iemand die heel creatief is en een mooie buitenkant schetst, hoeft niet meteen ook goed te zijn in het "handig" inrichten van een huis.

Onze architect had een klant die perse een waskoker wilde, boven dus een luik om zijn was naar beneden te laten vallen. Bij een cataloguswoning is dat meteen heel lastig.
Wow; jij hebt echt een aversie tegen catalogusbouwers zeg! Ik ken werkelijk geen ènkele catalogusbouwer/woning waar ik geen waskoker toe zou kunnen passen; welke dan ook nog correct en netjes is uitgevoerd (binnen het "handig" inrichten van een huis.)

[ Voor 0% gewijzigd door Richard op 07-06-2016 09:37 . Reden: ) vergeten na huis. ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[...]

Dat is natuurlijk faliekante onzin. Er is geen enkele catalogusbouwer die dat niet kan. Sterker nog, veel catalogusbouwers leven juist van de afwijkingen van de standaardontwerpen en de bijbehorende meerwerkkosten.
Over de beperkte creativiteit in de ontwerpen van dit soort partijen kan ik je prima volgen, dat klopt. Dat datzelfde helaas voor veel architecten ook geldt doet hier wat minder ter zake. Maar dat een catalogusbouwer je zou beperken in aanpassen geloof ik niet. Ten minste niet bij de bouwers die ik ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:14:
[...]

Had jij gedacht dat de gemeente uit zichzelf niets zou factureren? :P
Niet gedacht wel gehoopt :+
PaT schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:16:
[...]

Voor degene die dat interessant zitten. Een "eenvoudige" bouwkundig tekenaar kost rond de 40 euro per uur. Inderdaad, minder dan je monteur van je garagebedrijf :X
Dat zit hem in de fabrieks/AK kosten, niet in het salaris van de automonteur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Bob-B190 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 07:27:
[...]
wij lopen nu tegen hetzelfde aan, bankgarantie door aannemener lijkt een goed alternatief, er zijn ook wel verzekeringen waar de aannemer terecht kan. DM me maar als je linkjes wil, ze zijn lastig te vinden.
Ik voel me nu heel blond maar een DM sturen lukt me niet, als ik je een bericht stuur krijg ik de melding "deze gebruiker kan of wil geen berichten ontvangen".

Ik ben dus wel heel erg geïnteresseerd in de linkjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Zoveel functionele plattegronden zijn er niet binnen de kaders van economische betonoverspanningen. Een waskoker is echt peanuts, zolang je de wasruimte wel onder de koker verzint natuurlijk. :P

Maar het ranten tegen catalogusbouwers mag iets minder. In de regel hebben zij wel details geoptimaliseerd waardoor de uitdrukking: 'goede architectuur lekt' niet zo snel van toepassing is. Ik kom genoeg 'niet gehinderd door bouwkundige kennis' architecten ontwerpers tegen. Koudebruggen, condens op verkeerde plekken, lekkages en overal en nergens constructief staal zijn dan je deel. Maar papier is gewillig en 1:100 tot 1:50 kan een hoop verdoezelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

als het mag sluit ik me aan bij de wijze worden van meneersjon,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voordeel van catalogusbouw is natuurlijk wel dat over de basis zeer goed is nagedacht en ook al in praktijk is gerealiseerd. Wij hebben zelf met twee verschillende cataloguswoningen te maken gehad, maar je merkt wel een gigantisch verschil tussen een woning die door een bouwtechnische op maat wordt aangepast of door een architect. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar een architect die veel meer nadenkt over hoe het eind resultaat wordt.

Natuurlijk is het wel een N=1 ervaring :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb een n=-10 ervaringen dan. :P Heb architecten de meest domme dingen zien maken omdat dat beter uitkwam in de uitstraling aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:43
Het wordt een beetje een wellis nietes spelletje ;)

Voor mij zijn catalogus woningen voor veel mensen een uitkomst, je zoekt uit een boekje uit wat je als basis wilt, kiest wat opties, spreekt een prijs af en na een jaar staat de woning er zonder extra kosten.

Ga je naar een architect dan kunnen zij aan hun ontwerp moeilijk een prijs kaartje hangen.
Ze maken een kosten raming per m³ of m² en daar moet je het mee doen, het is niet meer dan een grove schatting. Dan gaan verschillende aannemers aan het calculeren.
Vaak is het gebouw dan te duur waarna er weer een bezuinigingsronden komt waardoor het eerst zo mooie ontwerp van een architect in eens niet meer zo bijzonder meer wordt :P

Het voordeel van deze traditionele vorm is dat je aannemers wat meer tegen elkaar kan laten rekenen, daarnaast is de architect "on afhankelijk" echter zit tegenwoordig de meeste bouwkundige/materiaal kennis niet bij een architect maar bij een aannemer...

Ik zelf zou niet zo 1,2,3 voor een catalogus woning gaan, de rede hiervoor is dat ik zelf bouwkundig ben :P.
Als ik een vriend moet laten bouwen welke geen verstand heeft van bouwen dan zou ik ze zeker aanraden bij een catalogus woning bouwer te gaan kijken. Vooral omdat het proces veel duidelijker is.
Daarnaast neemt een catalogus bouwer bijna alle zorgen/geregel uit handen wat ook erg fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Eigenlijk komt dan gewoon naar voren of een architect ook echt een architect is.
Een bouwkundig architect is in beginsel een bouwkundige.
Zo niet, dan is het gewoon een kunstenaar.

Maar soms worden juist de voorzieningen die een architect heeft bedacht om het ontwerp wel technisch duurzaam te maken gewoon wegbezuinigd.
(Bijvoorbeeld: de eigenaar vind een aspect erg mooi, maar dat vereist wel periodieke schoonmaak... raadt eens wat het eerst wegbezuinigd is...) Of bepaalde afwatering-details die in de werkvoorbereiding even op de schop gaan... (maar gelukkig vaak juist verbeterd worden, want in de werkvoorbereiding zit een heleboel bouwkundige kennis is mijn ervaring)

Je ziet nu niet voor niets zoveel 'woonconcepten' van diverse (wat grotere) aannemers.
Compleet geoptimaliseerde bouwkundig en installatietechnische ontwerpen waar een architect binnen bepaalde kaders zijn stempel nog op kan/mag zetten.
Serie-woningbouw binnen 80 werkbare dagen opgeleverd. Eigenlijk is dat gewoon catalogusbouw voor ontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Het is gewoon goedkoper met veel minder faalkosten.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
WNT schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:33:
[...]

Ik voel me nu heel blond maar een DM sturen lukt me niet, als ik je een bericht stuur krijg ik de melding "deze gebruiker kan of wil geen berichten ontvangen".

Ik ben dus wel heel erg geïnteresseerd in de linkjes.
Vanaf mij verstuurde hij wel...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

NovapaX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:46:
Eigenlijk komt dan gewoon naar voren of een architect ook echt een architect is.
Met deze uitspraak sla je de spijker op zijn kop.
Ik heb een jaartje de academie van de bouwkunst gedaan (dat was niet zo'n succes, maar dat terzijde). Dat is zeg maar de HBO+ opleiding tot architect (die vaak hoger gewaardeerd wordt dan een universitair architect). Naast "mijn" groepje HBO bouwkunde opleidingvolgers, volgden we lessen met een groep van de Willem de Kooning academie (kunstopleiding).

Ik heb nog nooit zoveel zweefkezen bij elkaar gezien als daar. Die konden zo onvoorstelbaar goed zwammen dat ze je wisten te overtuigen dat recht eigenlijk krom was. Ze tekenden van alles, maar interesseerden zich geen hol of het ook gebouwd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb de 'proefweek' van de academie gedaan omdat er teveel aanmeldingen waren en er een voorselectie was. Ik was wel door de eerste schifting, maar na die week besloot ik dat dat gezweef niks voor mij was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat levert wel de mooiste ontwerpen. En als de opdrachtgever voldoende budget heeft, dan is het onderhoudswerk van zoiets ook minder een probleem ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Geef een architect een budget en hij gaat eroverheen. Fact of life. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Als dat onderhoudswerk bestaat uit het jaarlijks moeten verven van alles dan is dat al snel wel een probleem...
Het geeft misschien wel mooie ontwerpen, het zweverige vindt ik nog niet eens zo erg (zelf ook de architectuur-richting gekozen bij mijn bouwkunde opleiding), maar als dat fantastische ontwerp met het net zo fantastische lulverhaal niet goed bouwkundig uitgewerkt kan worden dan moet het ontwerp gewoon aangepast worden, en niet gaan experimenteren met bijvoorbeeld de detaillering van een dakrand, of de hoogte van de opstand. (er is een reden dat bepaalde details bijna altijd hetzelfde worden uitgevoerd)

experimenteren prima! maar doe dat dan met een mock-up of testopstelling.

Soms zijn de details zeker wel mogelijk, maar moet de aannemer deze wat zorgvuldiger uitvoeren... en dat gaat ook nog wel eens mis...

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 07-06-2016 14:03 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

NovapaX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:46:
Zelf heb ik 10 maanden bij een architectenbureau gewerkt, voornamelijk toetste ik het ontwerp op "uitvoerbaarheid" en vaak stelde ik ook globale kostenramingen op. Het kwam namelijk wel eens voor dat een opdrachtgever naar de kosten vroeg en dat de architect mij achteraf vertelde dat hij ontwerpt en niet aan kosten doet.

Was de klant benieuwd wat een wijziging van de epc van 0.4 naar 0.2 met zich meebracht, dan bracht ik de bouwtechnische gevolgen en de directe en indirecte kosten in kaart.

Kort gezegd zitten er inderdaad architecten tussen die énkel ontwerpen. Als bouwkundige / bouwtechnische dien je wat breder onderlegd te zijn in de uitwerking van dat ontwerp (en wordt je minder betaald uiteraard :P ).

[ Voor 11% gewijzigd door GS88 op 08-06-2016 08:33 ]

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus87
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 18:38
Hoi mede-forummers,

Ik heb het laatste half jaar met veel interesse gevolgd en kijk echt mijn ogen uit naar alle (mooie) bouwsels die hier gedeeld worden. Nu ben ik zelf ook bezig met een nieuwe te bouwen huis. Heb de kavel reeds in bezit en de eerste tekening ook. Deze is niet optimaal denk ik. De badkamer lijkt me wat klein bijvoorbeeld. Ben benieuwd naar jullie mening over de tekeningen en dan met name over de indeling op de 1e etage.

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/t81gxmcob/2762_D01_dd_25_05_2016_KLEUR_zonder_logo.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Martinus87 op 08-06-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De maten zijn niet te lezen in het plaatje.

Je zou natuurlijk de badkamer kunnen ruilen met de middelste slaapkamer.
Je hebt dan ook iets meer ruimte (tegen geluid) tussen de hoofd slaapkamer en de overige slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus87
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 18:38
Hoi Fable,

Dank voor je reactie. Ik kwam er net achter dat als je eerst linkermuis op het plaatje doet (en er een nieuwe scherm opent) en dan rechtermuis op het plaatje doet en dan "open in nieuwe tab" de originele (grote) foto met de maten opent.

Heb zelf ook nagedacht over het omdraaien van de badkamer met de dichtstbijzijnde slaapkamer, maar dan heb je weer een gigantische badkamer en 1 hele kleine slaapkamer. Misschien schuiven met de muren om de ruimtes iets beter te verdelen, maar dan krijg je rare hoeken vrees ik.
Ernemmer schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:31:
De maten zijn niet te lezen in het plaatje.

Je zou natuurlijk de badkamer kunnen ruilen met de middelste slaapkamer.
Je hebt dan ook iets meer ruimte (tegen geluid) tussen de hoofd slaapkamer en de overige slaapkamers.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinus87 op 08-06-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Je hebt een zeer ruime zolder, ik zou daar een slaapkamer maken en dan heb je dus wel een mooie grote badkamer. Ik weet ook niet wat de gezinssamenstelling is maar als je drie kleine kinderen hebt is het wel handig om een grote badkamer te hebben.

Klein dingetje wat mij wel opviel is de wanddikte van 350 mm, dit mag wel wat meer, dan bespaar je lekker op de stookkosten.

Ik weet ook niet hoe het met het budget zit maar je hebt nu een vide op elke verdieping maar hier zie je in de gevel niks van terug. Vaak gebruik je een vide ook om meer licht binnen te krijgen (er zit nu alleen een klein dakraampje)

Klein voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: http://maralco.nl/uploads/images/X%20Eelderwolde.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Ernemmer op 08-06-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
3x3 meter kleine badkamer? Je kamers zijn enorm. Probeer eens gevoel te krijgen bij de maten.

Als het even kan:
- Garage 1m breder, dan past er daadwerkelijk een auto in. ;)
- Je hebt een groot huis, maar je entree is erg smal. Je krijgt een soort file als er meer dan 1 persoon in staat. Ik zou die toch minstens 1,5-2 meter breed maken.

Meer algemeen: ik snap niet dat mensen zulke kleine halletjes als entree hebben. Vooral bij vrijstaande woningen is de entree de eerste kennismaking. Een veredelde overloop vind ik dan wel jammer. Bij een verjaardag sta je elkaar in de weg om een jas aan te trekken. Op reis met een kinderwagen? Jammer joh. Pakketje van de buren? Boodschappenkrat? Gelijk klem in de hal. Etcetera

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2016 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ligt ook aan de regio (zoals eerder besproken).

Bij ons is de entree/hal slechts bedoeld voor collectanten en toiletbezoek.

De rest komt via de bijkeuken/achteringang/zijingang binnen :P

Bij ons ook ontwikkelingen.

Eindelijk de hypotheek rond gekregen (althans, nu een offerte liggen die defnitief is als we hem ondertekenen).

Datum overdracht grond = 01-07-2016

Volgende week dinsdag afspraak met architect/aannemer/installateur om een aantal beslissingen te nemen en een aanneemovereenkomst op papier te krijgen.

De bedoeling is om na onze bouwvak (week 34) te starten met bouwen.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic