Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.638 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Hoe heb je een hypotheek kunnen regelen zonder definitieve omgevingsvergunning? Bij alle offerte aanvragen van geldverstrekkers is dit een vereiste heb ik gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 15:20
Dat was geen probleem bij de aanvraag van de hypotheek bij Nationale Nederlanden. We zijn nog niet bij de notaris geweest de hypotheek is dus nog niet ingegaan. Voordat hij ingaat zal er vast wel een bouwvergunning moeten zijn. De hypotheekofferte is 6 maanden geldig en als we dan nog niet bij de notaris zijn geweest bereken ze annuleringskosten, ik heb geen idee of dit gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:22
De kosten aan je hypotheekadviseur moet je ook mee rekenen, die zijn wel aftrekbaar van de belasting als ik het goed heb. Kan mij voorstellen dat 1% van je hypotheekbedrag een beste som geld is?

Wil je er echt niet meer in wonen straks of ben je de projectontwikkelaar zat? Een maandje of twee extra is ook zo voorbij, voordat je een andere (nieuwbouw?) woning hebt ben je ook een hele poos verder. Je kunt ook naar de ontwikkelaar stappen en kijken of je er financieel wat beter van kunt worden omdat ze over de termijnen heen gaan, als je bereid bent anders de koop te ontbinden moet daar best wat mogelijk zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Door het ontbinden ga je er financieel inderdaad niet op vooruit. Wellicht dat je inderdaad wat voordeeltjes kan bedingen omdat ze over de termijnen gaan én daarbij blijkbaar ook nog eens 'sjoemelen' met de energieprestatie van je potentiële woning.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:12
Sowieso hebben ze volgens mij een probleem met de gemeente als ze anders gaan bouwen dan wat is aangegeven in de vergunningaanvraag. De gemeente kan hierop ook toezien, zeker als ze signalen ontvangen dat er iets niet pluis is.

Ik zou inderdaad goed afwegen of je daar niet meer wilt wonen, of dat je geen zaken wilt doen met deze partij. Vervolgens wat zwaarder weegt. Als je besluit door te gaan zal ik eerst om tafel gaan met de ontwikkelaar en een aantal zaken duidelijk maken en op papier laten zetten. Eventueel met een boete clausule. Ik zou ook een paar toekomstige buren mee proberen te krijgen. Ze vinden het vast erger als 5 mensen van de koop afzien dan 1 persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Hypotheeksom is € 300.000,- dus 1% is € 3.000,-. Hypotheekadviseur kosten is mij niet helemaal duidelijk. In dit geval is het de hypotheker als ik die overeenkomst lees moet ik als ik annuleer de tot dusver gemaakte kosten betalen. Dat zal waarschijnlijk zo goed als de volledige € 2.990,- zijn in dat geval. Maar de hypotheker heeft altijd gezegd dat je alleen hoeft te betalen als het daadwerkelijk bij de notaris komt. Ik zal dat dinsdag eens navragen. Mocht ik dit annuleren gaan we inderdaad verder kijken (geen nieuwbouw meer) die hypotheek kan evt. ook via hun lopen dus wellicht dat daar nog wat te regelen is.

De bouwvergunning is voor 3 verschillende woningen in één aanvraag. Ik heb helaas geen contact gegevens van de andere personen. Hun hebben de overeenkomst eerder getekend dan ik dus bij hun zal de 6 maanden termijn ook al verlopen zijn.

Ik wil er waarschijnlijk van af zien omdat er simpelweg geen vertrouwen meer is. Ik zal vast wel korting kunnen krijgen als ik dreig te annuleren maar denk niet dat ik dat wil. Projectontwikkelaar heeft altijd gezegd dat het huis van start bouw tot oplevering in 6 maanden zal gebeuren. Maar in het contract staat 250 werkbare dagen vanaf oplevering begane grond vloer(wat vrij normaal is). Dat kan dus zomaar 2 jaar zijn (hier speelt vertrouwen een belangrijke rol), aangezien de hypotheek al gaat lopen vanaf notaris dan hebben we het hier over duizenden euro's extra kosten. Vandaar dat de € 3.000,- annuleringskosten jammer zijn maar mij toch verstandiger lijken.

Daarnaast is de woning weliswaar op maat maar ook wel (stapje bij stapje) erg duur geworden. Als we nu annuleren dan zal het andere huis waarschijnlijk rond de € 235.000,- komen, met niet al onze wensen maar ook wel een stuk goedkoper. Wij zitten nu in een woning uit 2008 die wij huren, helaas wil de verhuurder niet verkopen de woning voldoet verder prima. Op zich hebben we dus geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Skidmarks schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 07:47:
Afgelopen 22 december de koop en aannemingsovereenkomst getekend voor een nieuwbouwwoning. Er is echter nog steeds geen bouwvergunning. Tot nu toe zijn alle genoemde datums door de projectontwikkelaar niet gehaald. Ook wordt er nauwelijks gecommuniceerd en wordt er in de vergunning aanvraag bewust afgeweken van wat er uiteindelijk gebouwd wordt, o.a. afmetingen van ramen i.v.m. EPC berekening.

Kortom wij hebben er geen vertrouwen meer in en overwegen onze opties. Het is een modelovereenkomst van woningborg. Met als opschortende voorwaarde dat de bouwvergunning onherroepelijk moet zijn binnen 6 maanden na ondertekening. Die 6 maanden zijn nog niet voorbij maar als ik het goed begrijp kunnen ze die termijn nooit meer halen. Aangezien er na afgifte van de vergunning een bezwaartermijn van 6 weken gaat lopen en daarna is de vergunning pas onherroepelijk en dan zijn we al voorbij de 6 maanden termijn.

Als ik het goed begrijp betekend opschorting dat er geen overeenkomst meer is. De koopovereenkomst is gekoppeld dus die is er dan ook niet meer. In principe hoef ik zelfs niks te doen omdat ik niet ontbind? De opschorting is, zoals ik het lees automatisch. Ik zal de projectontwikkelaar wel informeren als ik besluit er onderuit te willen.

Ik zal wel de annuleringskosten van de hypotheekofferte moeten betalen, 1% van hypotheeksom. Achteraf gezien had ik die offerte pas moeten aanvragen nadat de bouwvergunning er was maar dat wist ik toen helaas niet.

Klopt het dat ik kan opschorten al voordat die 6 maanden verlopen zijn omdat ze het toch niet redden? Zijn er nog andere kosten/zaken waar ik rekening mee moet houden?
Jij spreekt over 22 december 2015 en ik ga er dus ook vanuit dat voor jouw modelovereenkomst van woningborg de versie van 2015 is gebruikt.

Wat staat er op jouw allereerste regel van je overeenkomst?
AANNEMINGSOVEREENKOMST KAVELBOUW
of
AANNEMINGSOVEREENKOMST PROJECTMATIG
Kun je mij dat eens laten weten?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Zo te zien projectmatig:

Afbeeldingslocatie: http://i326.photobucket.com/albums/k403/rgieze/Woningborg_zps53lgqvre.png

Vanwaar de vraag, maakt dat veel uit?

Tot nu toe heb ik alleen contact gehad met de projectontwikkelaar die ook de eigenaar van de grond is, met hem heb ik een koopovereenkomst van de grond (geen modelovereenkomst). Hij heeft de aannemer gekozen (wat weer een andere partij is) met wie ik dus de woningborg model aannemingsovereenkomst heb. In beide overeenkomsten lees ik dat ze gekoppeld zijn en als de één niet doorgaat gaat de ander automatisch ook niet door.

[ Voor 57% gewijzigd door Skidmarks op 14-05-2016 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Skidmarks schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:40:
Zo te zien projectmatig:

[afbeelding]

Vanwaar de vraag, maakt dat veel uit?

Tot nu toe heb ik alleen contact gehad met de projectontwikkelaar die ook de eigenaar van de grond is, met hem heb ik een koopovereenkomst van de grond (geen modelovereenkomst). Hij heeft de aannemer gekozen (wat weer een andere partij is) met wie ik dus de woningborg model aannemingsovereenkomst heb. In beide overeenkomsten lees ik dat ze gekoppeld zijn en als de één niet doorgaat gaat de ander automatisch ook niet door.
Ik wilde even voor je gaan "spitten".

Onderstaande is dus afhankelijk van wat er gekozen is in jouw contract:
Opschortende voorwaarden

Artikel 15
(A) KEUZE
Er zijn geen opschortende voorwaarden van toepassing.
(B) KEUZE
1. Deze aannemingsovereenkomst is voorts aangegaan onder de opschortende voorwaarden dat binnen * maanden na ondertekening door de Verkrijger van deze overeenkomst:
a. voor het project, waarvan de in de aanhef van deze overeenkomst genoemde woning deel uitmaakt, door Woningborg een bewijs van planacceptatie is afgegeven;
b. voor het project, waarvan de in de aanhef van deze overeenkomst genoemde woning deel uitmaakt, de vereiste omgevingsvergunning is afgegeven, formele rechtskracht heeft verkregen en derhalve niet meer vernietigd kan worden;
c. de Ondernemer voor ten minste … van de in totaal … woningen, waaruit het onderhavige project bestaat, een overeenkomst heeft gesloten conform dit model en waarvan de bedenktijd is verstreken, tenzij de Ondernemer de Verkrijger binnen de gestelde termijn schriftelijk informeert, dat ondanks het niet vervuld zijn van deze voorwaarde de verbintenissen voortvloeiende uit deze overeenkomst toch hun werking hebben verkregen;
d. het perceel grond waarop het onderhavige project wordt gerealiseerd in bouwrijpe staat verkeert en ter vrije beschikking is gesteld van de Ondernemer.

2. Voor artikel 3 (waarborgsom), artikel 7 leden 1 (financiering) en / of 2 (huisvestingsvergunning) en / of 3 (Nationale Hypotheek Garantie), artikel 8 lid 2 (aanvraag certificaat) en artikel 9 (weigering afgifte certificaat) van de overeenkomst alsmede artikel 11 lid 2 (start bouw) van de Algemene Voorwaarden geldt in plaats van de datum van ondertekening door de Verkrijger en / of na ontvangst van de door de Verkrijger ondertekende akte als peildatum het moment waarop de in lid 1 van dit artikel genoemde voorwaarden in vervulling zijn gegaan.

OPTIE
3. Indien en zodra de in lid 1 van dit artikel genoemde opschortende voorwaarden zijn vervuld, zal de Ondernemer de Verkrijger daarvan binnen veertien (14) dagen schriftelijk, bij voorkeur middels aangetekende brief of telefaxbericht met verzendbevestiging, op de hoogte stellen. Bij verzuim verbeurt de Ondernemer aan de Verkrijger een boete van € 10,00 (zegge: tien euro en nul eurocent) per kalenderdag voor elke dag dat het op de hoogte stellen later geschiedt.
Indien en zodra de Ondernemer vermoedt dat één of meerdere van de in lid 1 van dit artikel genoemde opschortende voorwaarden niet zal / zullen zijn vervuld binnen de daartoe gestelde termijn, heeft de Ondernemer het recht de Verkrijger vóór afloop van de in lid 1 van dit artikel bedoelde termijn schriftelijk, bij voorkeur middels aangetekende brief of telefaxbericht met verzendbevestiging, het verzoek tot verlenging van maximaal * maanden te doen. De Verkrijger zal alsdan vóór afloop van de meergenoemde termijn, indien zulks door Verkrijger is gewenst, het verzoek tot verlenging ondertekenen en aan de Ondernemer, bij voorkeur middels aangetekende brief of telefaxbericht met verzendbevestiging, retourneren. Wanneer het verzoek tot verlenging ná de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn, door de Verkrijger wordt getekend, heeft dat geen enkele waarde. Alsdan wordt geacht dat de onderhavige overeenkomst niet tot stand is gekomen.
Artikel 15 lid 1b
Ik neem dat je daar op doelde? m.b.t. tot de 6 maanden termijn.

Artikel 15 lid 3 (Optioneel; dus die hoeft er bij jou niet in te staan) staat dat hij het nog een keer mag verlengen met 6 maanden (max van 12 maanden staat in de invulinstructies van dit contract)

Ik lees verder niet dat je bij het gebruik maken van die Opschortende voorwaarde nog kosten moet betalen aan de aannemer "Doorbelasten gemaakte kosten".

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
TLer schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:26:
Sowieso hebben ze volgens mij een probleem met de gemeente als ze anders gaan bouwen dan wat is aangegeven in de vergunningaanvraag. De gemeente kan hierop ook toezien, zeker als ze signalen ontvangen dat er iets niet pluis is.
Zolang het niet zichtbaar is aan de buitenzijde van de woning valt dat denk ik wel mee. Ik krijg eigenlijk het idee dat het juist schering en inslag is in de bouwwereld.

Bij ons hebben ze ook een mooie EPC berekening en ventilatie berekening e.d. laten maken door een ingenieursbureau, blijkbaar puur voor de vergunningsaanvraag. Ik had die ook opgevraagd, maar toen ik daarmee bij de installateur kwam om wat dingen door te spreken stond die me raar aan te kijken. Dat hele document kende hij niet, materiaal dat er in beschreven werd (ventilatie CO2 gestuurd, douche WTW e.d.) kwam ook niet overeen met wat er toegepast werd. "Oh, dat is voor je EPC, maar zo doen we dat nooit"... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Wel belachelijk, want daardoor ga jij gewoon een hogere energierekening krijgen. Ik weet niet hoe dat contractueel zit, maar wettelijk gezien is de bouwer er voor verantwoordelijk dat hij volgens het bouwbesluit bouwt. Je mag tijdens de bouw wel aanpassingen doen (die moeten dan vergunningvrij zijn) maar daarmee mag de kwaliteit niet onder het van rechtens verkregen niveau komen, dat is het niveau op basis waarvan de vergunning is verstrekt. (Hoofdstuk 1 van het bouwbesluit. Artikel weet ik even niet uit m'n hoofd)

De EPC waarde is gewoon een harde technische eis uit het bouwbesluit. Daar moet een net opgeleverde woning gewoon aan voldoen.

Het is formeel ook gewoon verboden om de balansventilatie uit je woning te slopen, als die nodig is om de EPC te halen. Maargoed, niemand gaat daarop handhaven omdat je toch zelf de enerfierekening moet betalen.
Is het een verhuurder, of zoals hier de bouwer die dat zomaar doet, dan is het wel even een ander verhaal natuurlijk.

Het is dan weer wel toegestaan om de hele gevelindeling af te laten wijken van de vergunning, mits aan het van rechtens verkregen niveau wordt voldaan (zelfde kwaliteit) en het een wijziging is die je anders toch wel vergunningvrij zou mogen uitvoeren. (Je kunt dus vaak, zonder dat het in de vergunning staat, direct 4 meter aan de achterzijde aanbouwen)

[ Voor 46% gewijzigd door NovapaX op 15-05-2016 01:04 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Richard schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 22:14:
[...]

Ik wilde even voor je gaan "spitten".

Artikel 15 lid 1b
Ik neem dat je daar op doelde? m.b.t. tot de 6 maanden termijn.

Artikel 15 lid 3 (Optioneel; dus die hoeft er bij jou niet in te staan) staat dat hij het nog een keer mag verlengen met 6 maanden (max van 12 maanden staat in de invulinstructies van dit contract)
Bedankt voor het uitzoeken.

Dit zijn de opschortende voorwaarde uit het contract waar de 6 maanden staan:
Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/leb7rzj79/opschorten.png
Uit die tekst begrijp ik ook dat niet de afgiftedatum van de vergunning geldt maar 6 weken daarna wanneer de bezwaartermijn van de vergunning verlopen is voor die 6 maanden periode vanaf ondertekening.

Toen ik woningborg belde was er ook nog geen aanvraag voor planacceptatie gedaan, ik vermoed dat ze dit pas doen nadat ze de bouwvergunning hebben.

Dit gaat over het verlengen, wat 3 maanden is en wat ik kan weigeren:
Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/b9vuo4s1h/verlengen.png
Klaassie schreef op zondag 15 mei 2016 @ 00:34:
Zolang het niet zichtbaar is aan de buitenzijde van de woning valt dat denk ik wel mee. Ik krijg eigenlijk het idee dat het juist schering en inslag is in de bouwwereld.
Het zijn juist een aantal extra ramen in de voorgevel en ook de grote van de ramen worden anders dus best wel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:14
NovapaX schreef op zondag 15 mei 2016 @ 00:55:
Wel belachelijk, want daardoor ga jij gewoon een hogere energierekening krijgen. Ik weet niet hoe dat contractueel zit, maar wettelijk gezien is de bouwer er voor verantwoordelijk dat hij volgens het bouwbesluit bouwt. Je mag tijdens de bouw wel aanpassingen doen (die moeten dan vergunningvrij zijn) maar daarmee mag de kwaliteit niet onder het van rechtens verkregen niveau komen, dat is het niveau op basis waarvan de vergunning is verstrekt. (Hoofdstuk 1 van het bouwbesluit. Artikel weet ik even niet uit m'n hoofd)

De EPC waarde is gewoon een harde technische eis uit het bouwbesluit. Daar moet een net opgeleverde woning gewoon aan voldoen.

Het is formeel ook gewoon verboden om de balansventilatie uit je woning te slopen, als die nodig is om de EPC te halen. Maargoed, niemand gaat daarop handhaven omdat je toch zelf de enerfierekening moet betalen.
Is het een verhuurder, of zoals hier de bouwer die dat zomaar doet, dan is het wel even een ander verhaal natuurlijk.

Het is dan weer wel toegestaan om de hele gevelindeling af te laten wijken van de vergunning, mits aan het van rechtens verkregen niveau wordt voldaan (zelfde kwaliteit) en het een wijziging is die je anders toch wel vergunningvrij zou mogen uitvoeren. (Je kunt dus vaak, zonder dat het in de vergunning staat, direct 4 meter aan de achterzijde aanbouwen)
Zoals jij het verteld heeft mijn architect het mij ook uitgelegd.

Soms (zoals in mijn geval) kun je van te voren niet exact bepalen hoe je bepaalde zaken wil gaan uitvoeren.

Er is dus een aanvraag ingediend met een EPC berekening die aan de norm voldoet.

Maar het kan heel goed zijn dat ik allerlei dingen over de kop ga gooien, zaken als PV, Warmtepomp, Isolatie, Downlufters, Ventilatiesystemen. Hier wil ik namelijk goed over na denken wat ik wil gaan doen.

Gezien alle doorlooptijden had ik geen tijd om dit vooraf allemaal te gaan bepalen.
Ik heb nu dus vergunning gekregen, nu hypotheek rond zien te krijgen en dan in overleg met de aannemer de definitieve installatie bepalen.

Wij hadden inderdaad ook een carport en overkapping op de tekening staan, maar van de gemeente moest dit eraf, omdat dit vergunningsvrij gebouwd mocht worden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
NovapaX schreef op zondag 15 mei 2016 @ 00:55:

Het is alleen lastig zelf aan te tonen dat een woning hier niet aan voldoet wanneer andere materialen zijn toegepast dan in de EPC berekening. Zelf een EPC berekening maken is niet te doen ben ik wel achter.
Bij ons zal de woning achteraf ook wel aan de EPC-norm voldoen, omdat we tijdens de bouw nog beslist hebben om triple glas en een aardwarmtepomp te nemen (tegen meerprijs uiteraard), maar anders geloof ik niet dat de norm gehaald zou zijn. Dat zou je dan zelf aan moeten tonen door een nieuwe EPC berekening te laten maken?

De (balans)ventilatie voldoet volgens mij bij ons niet aan het bouwbesluit (veel minder toe- en afvoerpunten dan in de berekening). Vind het lastig hoe ik daar nu mee om moet gaan; aangeven als opleverpunt bij oplevering? Is ook bijna niet te doen om dit achteraf alsnog netjes in orde te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:47
Klaassie schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:09:
[...]

Het is alleen lastig zelf aan te tonen dat een woning hier niet aan voldoet wanneer andere materialen zijn toegepast dan in de EPC berekening. Zelf een EPC berekening maken is niet te doen ben ik wel achter.
Bij ons zal de woning achteraf ook wel aan de EPC-norm voldoen, omdat we tijdens de bouw nog beslist hebben om triple glas en een aardwarmtepomp te nemen (tegen meerprijs uiteraard), maar anders geloof ik niet dat de norm gehaald zou zijn. Dat zou je dan zelf aan moeten tonen door een nieuwe EPC berekening te laten maken?

De (balans)ventilatie voldoet volgens mij bij ons niet aan het bouwbesluit (veel minder toe- en afvoerpunten dan in de berekening). Vind het lastig hoe ik daar nu mee om moet gaan; aangeven als opleverpunt bij oplevering? Is ook bijna niet te doen om dit achteraf alsnog netjes in orde te maken..
Ik zou van dat laatste vooral de aannemer z'n probleem laten zijn... niet goed is opnieuw.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je hoeft natuurlijk niet zelf achteraf nog een berekening laten maken. De aannemer moet gewoon aantoonbaar volgens bouwbesluit bouwen, de bewijsplicht ligt volgens mij ook bij hem. Als hij afwijkt van de vergunning/berekening moet dat gewoon onderbouwd kunnen worden. Dat geldt voor (brand)veiligheid ('toevallig' mijn vakgebied) maar net zo goed voor de energiezuinigheid en dergelijke.

Als ik een minimale afstand tussen gevelopeningen bereken (om brandoverslag te voorkomen), en het ontwerp wordt gewijzigd, dan moet die berekening gewoon aangepast worden ter onderbouwing van het voldoen aan de eisen. Dat geldt ook gewoon voor de EPC berekening.
Officieel moet er dan ook een wijziging op de vergunning aangevraag worden.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
Grolsch schreef op zondag 15 mei 2016 @ 10:07:
[...]

Zoals jij het verteld heeft mijn architect het mij ook uitgelegd.

Soms (zoals in mijn geval) kun je van te voren niet exact bepalen hoe je bepaalde zaken wil gaan uitvoeren.

Er is dus een aanvraag ingediend met een EPC berekening die aan de norm voldoet.

Maar het kan heel goed zijn dat ik allerlei dingen over de kop ga gooien, zaken als PV, Warmtepomp, Isolatie, Downlufters, Ventilatiesystemen. Hier wil ik namelijk goed over na denken wat ik wil gaan doen.
Wij hebben het ook ongeveer zo gedaan. De epc berekening hebben we bewust wat afgezwakt om te voorkomen dat er geemmer kwam over het halen er van. De vergunningsberekening zat op 0,27 en uiteindelijk zaten we onder de 0 bij een nacalculatie. Dat is makkelijker dan andersom.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdstoel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 14:32
Helaas wordt er erg veel afgerommeld in Nederland met epc en installaties. Getest of zaken goed geïnstalleerd zijn doen we al helemaal niet. Met de bouw van ons huis hebben we ervoor gekozen alles goed door te laten rekenen en te laten meten achteraf. Kosten vallen heel erg mee, maar dan weet je wel dat het goed is wat je krijgt. En helaas, deze taak zou ik niet bij de aannemer leggen. Wel de verantwoordelijkheid dat alles conform specificaties uitgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 17:23:
Oeps, deze had onder de vorige post gemoeten:

[...]

Terechte punten voor de voorbereiding, gelukkig gaat dat vanzelf goed: "De gehele begane grond wordt uitgevoerd met vloerwarming als hoofdverwarming en de overige ruimtes worden voor-
zien van lage temperatuur radiatoren. ". Ook laat ik alvast een loze leiding extra aanleggen naar het dak en reserveer ik ruimte tussen de zonnepanelen rekening houdend met de schaduw.

Hier op het forum zijn de links te vinden naar de jurisprudentie dat de stadsverwarming net als elke dienst opzegbaar is zonder boete en zonder verplicht handhaven van de aansluiting (met bijbehorende kosten). Zie bijv. hier: crazyharrie in "Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp".
Inmiddels heeft de projectontwikkelaar voorgesteld om overal over te stappen op vloerverwarming. Dat is volgens hem handiger ivm de vide, wij hebben dan geen RTL-ventielen tbv de badkamers nodig, en ook worden de radiatoren grotendeels overbodig (ik verwacht wel in de badkamer). Wel een paar extra koven voor de leidingen (ivm legionella moeten deze los van de koude leidingen). Zij komen met een prijs. Wij zijn geïnteresseerd mits: "Het moet nog in ons budget passen, en de verdiepingen plus een deel van de ruimtes moeten los regelbaar zijn qua temperatuur (badkamers, serre, hobbykamer en hal).". Maar is dat tweede reëel? Na wat zoekwerk op Google en het forum kom ik er niet uit. Zoneregeling, etageregeling, maar wat kost zoiets? Alles lijkt qua regelen ondergeschikt aan de regeling van de woonkamer en dat lijkt bijv. voor de badkamers en slaapkamer niet handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 16-05-2016 19:17 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Milmoor schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:11:
[...]

Inmiddels heeft de projectontwikkelaar voorgesteld om overal over te stappen op vloerverwarming. Dat is volgens hem handiger ivm de vide, wij hebben dan geen RTL-ventielen tbv de badkamers nodig, en ook worden de radiatoren grotendeels overbodig (ik verwacht wel in de badkamer). Wel een paar extra koven voor de leidingen (ivm legionella moeten deze los van de koude leidingen). Zij komen met een prijs. Wij zijn geïnteresseerd mits: "Het moet nog in ons budget passen, en de verdiepingen plus een deel van de ruimtes moeten los regelbaar zijn qua temperatuur (badkamers, serre, hobbykamer en hal).". Maar is dat tweede reëel? Na wat zoekwerk op Google en het forum kom ik er niet uit. Zoneregeling, etageregeling, maar wat kost zoiets? Alles lijkt qua regelen ondergeschikt aan de regeling van de woonkamer en dat lijkt bijv. voor de badkamers en slaapkamer niet handig.
Is met wat extra elektrische kleppen en extra thermostaten redelijk simpel te maken toch :?
per ruimte een klep opnemen in de vloerverwarming en die koppelen aan de ruimtethermostaat. Geen warmtevraag, klep dicht. Wil je het echt luxe moet er van elke thermostaat wel een draad naar de cv, anders heb je 1 hoofthermostaat, zeg, woonkamer. Als de woonkamer op temperatuur is, worden dan de andere ruimtes ook niet warm.
Er zijn ook relatief goedkoper draadloze thermostaten te koop, heb ik zelf ook. Draadloze thermostaat stuurt niet alleen de cv aan, maar extra ontvanger schakelt ook de pomp van de vloerverwarming mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

ybos schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:23:
[...]

Is met wat extra elektrische kleppen en extra thermostaten redelijk simpel te maken toch :?
per ruimte een klep opnemen in de vloerverwarming en die koppelen aan de ruimtethermostaat. Geen warmtevraag, klep dicht. Wil je het echt luxe moet er van elke thermostaat wel een draad naar de cv, anders heb je 1 hoofthermostaat, zeg, woonkamer. Als de woonkamer op temperatuur is, worden dan de andere ruimtes ook niet warm.
Er zijn ook relatief goedkoper draadloze thermostaten te koop, heb ik zelf ook. Draadloze thermostaat stuurt niet alleen de cv aan, maar extra ontvanger schakelt ook de pomp van de vloerverwarming mee :)
Heb je een voorbeeld? Want wat ik vind kost veel centjes: http://www.thermostatenshop.nl/53-zoneregeling. Bovendien snap ik nog niet wat je allemaal nodig hebt. Er is geen kant en klaar set (waarschijnlijk teveel opties en verschillende systemen mogelijk).

Edit: deze pagina is al wat duidelijker. http://www.zoneregeling.nl/2heatregeling.html

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 16-05-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zorg er idd voor dat een groep niet meerdere kamers beslaat.

Evohome is ook zo'n systeem voor een zoneregeling.

Maar je kunt het eerst ook aanzien en alles door een thermostaat in de woonkamer laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 21:59
Ik krijg vloerverwarming met naregeling per vertrek, kosten voor de naregeling zijn zo'n 600,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

rewind. schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:23:
Ik krijg vloerverwarming met naregeling per vertrek, kosten voor de naregeling zijn zo'n 600,-
Hoe gaat je naregeling werken? Meerdere thermostaten, of met een kraantje op de verdeler? Welk merk? Hoeveel zones? De prijs klinkt hanteerbaar.
nokiaan958GB schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:00:
Zorg er idd voor dat een groep niet meerdere kamers beslaat.

Evohome is ook zo'n systeem voor een zoneregeling.

Maar je kunt het eerst ook aanzien en alles door een thermostaat in de woonkamer laten regelen.
Evohome is een maatje chiquer dan wat ik gevonden had. Bedankt. Even aanzien is inderdaad een goede optie. De systemen zijn zo te zien prima achteraf te installeren.

[ Voor 41% gewijzigd door Milmoor op 17-05-2016 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Even advocaat van de duivel spelen, maar bedenk goed wat je er van verwacht voordat je in een modern, goed geïsoleerd huis, en met traag reagerende vloerverwarming, geld uit gaat geven en kunstjes uit gaat halen met zone-regeling. De temperatuur gaat behoorlijk constant zijn in zo'n woning, en verschillen tussen verschillende ruimtes zullen zich behoorlijk uitvlakken.

Wij hebben in onze nieuwe woning boven helemaal geen verwarming, en ook nog niet gemist. En dat terwijl we allebei niet van kou houden.
Wij sturen de verschillende ruimtes op de begane grond door verschil in legafstand tussen de buizen, en eventueel door kringen verder of minder ver dicht te draaien. Maar dat dan vooral vanuit het opzicht van zo efficient mogelijke warmteafgifte.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02
jvdstoel schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:02:
Helaas wordt er erg veel afgerommeld in Nederland met epc en installaties. Getest of zaken goed geïnstalleerd zijn doen we al helemaal niet. Met de bouw van ons huis hebben we ervoor gekozen alles goed door te laten rekenen en te laten meten achteraf. Kosten vallen heel erg mee, maar dan weet je wel dat het goed is wat je krijgt. En helaas, deze taak zou ik niet bij de aannemer leggen. Wel de verantwoordelijkheid dat alles conform specificaties uitgevoerd wordt.
Wordt er niets getest na de bouw?

Ik heb net mijn blowerdoortest laten doen en het resultaat gaat samen met de theoretische berekening van de gebruikte materialen gebruikt worden om een eind rapport te maken.
Dit kan behoorlijk afwijken van het beginrapport als je andere materialen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

Zou je dat ontbinden überhaupt nog willen...? Dan moet je weer helemaal overnieuw beginnen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wie heeft er gezegd dat je vrij uitzicht naar achteren zou hebben ?

Er zal vast een voorbehoud bij de tekeningen zitten. Iets van: Bijgevoegde tekeningen dienen alleen ter indicatie.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:47
Members only:

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:39
Dit soort problemen hangen inderdaad van veel factoren af.
Ben je lid bij Eigen huis, of heb je een rechtsbijstand? Zou ik het daar zeker navragen.

(als ik trouwens een huis in het rijtje had gekocht zou ik het ook niet willen, zomaar bijna geen achtertuin meer...)

Qua schaduw heb je nog best wel een kans, maar dan moet er ook een zonstudie bij hoeveel schaduw je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Fiber schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:01:
Zou je dat ontbinden überhaupt nog willen...? Dan moet je weer helemaal overnieuw beginnen...
Liever niet natuurlijk, maar we houden erg veel van zon in onze tuin. En het is nu wel echt anders dan waarvoor we getekend hebben.
We hebben met de verkopende makelaar zelfs de zonnekaarten erbij gehaald om te berekenen hoeveel zon uren we in de achtertuin zouden krijgen.
ZeRoC00L schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:12:
Wie heeft er gezegd dat je vrij uitzicht naar achteren zou hebben ?

Er zal vast een voorbehoud bij de tekeningen zitten. Iets van: Bijgevoegde tekeningen dienen alleen ter indicatie.
De tekening is de Juridische Situatie, lijkt mij niet dat deze enkel ter illustratie dient.
Rob-T6 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:21:
Dit soort problemen hangen inderdaad van veel factoren af.
Ben je lid bij Eigen huis, of heb je een rechtsbijstand? Zou ik het daar zeker navragen.

(als ik trouwens een huis in het rijtje had gekocht zou ik het ook niet willen, zomaar bijna geen achtertuin meer...)

Qua schaduw heb je nog best wel een kans, maar dan moet er ook een zonstudie bij hoeveel schaduw je krijgt.
Rechtsbijstand gaan we zeker inschakelen.

De kopers van de rijtjes woningen hebben een excuusbrief gekregen, en daar werd vrolijk in vermeld dat ze nu wel een voortuin hebben, maar dat de achtertuin helaas een stukje kleiner is geworden.

[ Voor 29% gewijzigd door bartijn2 op 17-05-2016 14:24 ]

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:12
Verkaveling is toch wel redelijk nauwkeurig. Dat wordt goed uitgemeten en getekend. Daarnaast maken die tekeningen wel degelijk deel uit van de verkoopovereenkomst. Als daaruit blijkt dat er achter je tuin geen huizen worden gebouwd, en ze komen er toch dan heb je volgens mij wel degelijk een mogelijkheid tot ontbinden. Er wordt immers niet geleverd zoals het je verkocht is. Ook zou je recht hebben op een schade vergoeding voor het verminderd woongenot.

Wat ik echter niet snap, is dat je dat nu pas ziet? Dat was toch al zichtbaar toen ze de heipalen plaatste en fundering gingen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

TLer schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:23:
Verkaveling is toch wel redelijk nauwkeurig. Dat wordt goed uitgemeten en getekend. Daarnaast maken die tekeningen wel degelijk deel uit van de verkoopovereenkomst. Als daaruit blijkt dat er achter je tuin geen huizen worden gebouwd, en ze komen er toch dan heb je volgens mij wel degelijk een mogelijkheid tot ontbinden. Er wordt immers niet geleverd zoals het je verkocht is. Ook zou je recht hebben op een schade vergoeding voor het verminderd woongenot.

Wat ik echter niet snap, is dat je dat nu pas ziet? Dat was toch al zichtbaar toen ze de heipalen plaatste en fundering gingen leggen?
De bouw is afgesloten voor publiek.
Vorige week was pas de 2e kijkdag, en ook de 2e keer dat we op de bouw zijn geweest.
Daar hebben we het aangegeven aan de voorman, die is zich er bewust van maar schuift de schuld door naar de gemeente. Die hebben de grondwerken verkeerd uitgevoerd gaf de beste man aan.
Ik denk dat onze beste optie is om de rechtsbijstand in te schakelen en dan bij de oplevering een zaak te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

TLer schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:23:

Of de plantekening? Of de omgevingsvergunning ter beoordeling door welstand, enz, enz. Of je bent in deze situatie misleid of je hebt een klein beetje zitten slapen.

Wij zijn bij diverse projecten wezen kijken om te kopen en er zijn altijd meer dan één tekening en bij de gemeente ligt ook een omgevingsplan waarin vaststaat waar de vuilnisbakken komen, waar de straatlantarens komen tot aan de kleur van de klinkers.

Er vanuit gaande dat je wel opgelet hebt en de bebouwde situatie anders is dan op al(!) die tekeningen, dan zou ik juridisch advies gaan inwinnen en heb je een zaak.

Kom je er nu achteraf achter dat je puur op een schets van een foldertje hebt gekocht en blijkt dat (achteraf) alle tekeningen zijn zoals de situatie nu is. Tja, vervelende leerschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
bartijn2 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:22:
[...]

Liever niet natuurlijk, maar we houden erg veel van zon in onze tuin. En het is nu wel echt anders dan waarvoor we getekend hebben.
We hebben met de verkopende makelaar zelfs de zonnekaarten erbij gehaald om te berekenen hoeveel zon uren we in de achtertuin zouden krijgen.

[...]

De tekening is de Juridische Situatie, lijkt mij niet dat deze enkel ter illustratie dient.

[...]

Rechtsbijstand gaan we zeker inschakelen.

De kopers van de rijtjes woningen hebben een excuusbrief gekregen, en daar werd vrolijk in vermeld dat ze nu wel een voortuin hebben, maar dat de achtertuin helaas een stukje kleiner is geworden.
Indien mijn huis onderdeel zou zijn van het rijtjeshuis zou zijn.... werd het een geval ontbinding.
Het hebben van een redelijk formaat achtertuin is voor mij wel bepalend. :+

Als je het zo specifiek hebt gehad over de zon met de Makelaar, en hier nog dingen van op papier hebt staan, sta je zeker sterk richting de bouwer.

Voor de juridische verkaveling:
Alle stukken maken immers deel uit van het contract, en deze hoort er ook bij, maar is er ook geen situatie bij de brochure waar alle blokken in staan getekend? Is vaak nog duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

bartijn2 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:29:
[...]

De bouw is afgesloten voor publiek.
Vorige week was pas de 2e kijkdag, en ook de 2e keer dat we op de bouw zijn geweest.
Daar hebben we het aangegeven aan de voorman, die is zich er bewust van maar schuift de schuld door naar de gemeente. Die hebben de grondwerken verkeerd uitgevoerd gaf de beste man aan.
Ik denk dat onze beste optie is om de rechtsbijstand in te schakelen en dan bij de oplevering een zaak te beginnen?
Mijn reactie kruistte die van jou. Als je nu ziet dat het misgaat tov de tekeningen dan nu(!) actie ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Cai schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:31:
[...]

Of de plantekening? Of de omgevingsvergunning ter beoordeling door welstand, enz, enz. Of je bent in deze situatie misleid of je hebt een klein beetje zitten slapen.

Wij zijn bij diverse projecten wezen kijken om te kopen en er zijn altijd meer dan één tekening en bij de gemeente ligt ook een omgevingsplan waarin vaststaat waar de vuilnisbakken komen, waar de straatlantarens komen tot aan de kleur van de klinkers.

Er vanuit gaande dat je wel opgelet hebt en de bebouwde situatie anders is dan op al(!) die tekeningen, dan zou ik juridisch advies gaan inwinnen en heb je een zaak.

Kom je er nu achteraf achter dat je puur op een schets van een foldertje hebt gekocht en blijkt dat (achteraf) alle tekeningen zijn zoals de situatie nu is. Tja, vervelende leerschool.
Het staat op alle tekeningen zoals de eerder bijgevoegde afbeelding, de huizen staan echt verkeerd op de kavel. De bewoners hebben er zelfs een brief over gehad. Daaruit maak ik op dat de verkopende partij/gemeente/bouwer weet dat ze verkeerd zitten.
Echter zijn wij niet geïnformeerd omdat ons huis wel goed staat op de kavel, alleen neemt het wel ons uitzicht weg en de zon.

Dat is voor mij ook de reden om te vragen of we uberhaubt er iets over te zeggen hebben, hoe meer we er over nadenken en praten hoe vervelender we het vinden. Helemaal omdat ontbinden eigenlijk geen optie is omdat er er weinig bij ons in de buurt te huur is, en dit complete nieuwbouwplan al verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

bartijn2 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:06:
[...]

Dat is voor mij ook de reden om te vragen of we uberhaubt er iets over te zeggen hebben, hoe meer we er over nadenken en praten hoe vervelender we het vinden. Helemaal omdat ontbinden eigenlijk geen optie is omdat er er weinig bij ons in de buurt te huur is, en dit complete nieuwbouwplan al verkocht is.
Auw, dat is echt niet fijn. Ook omdat het indirecte schade is, dat maakt het extra complex.
Rtificial schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:04:
Even advocaat van de duivel spelen, maar bedenk goed wat je er van verwacht voordat je in een modern, goed geïsoleerd huis, en met traag reagerende vloerverwarming, geld uit gaat geven en kunstjes uit gaat halen met zone-regeling. De temperatuur gaat behoorlijk constant zijn in zo'n woning, en verschillen tussen verschillende ruimtes zullen zich behoorlijk uitvlakken.

Wij hebben in onze nieuwe woning boven helemaal geen verwarming, en ook nog niet gemist. En dat terwijl we allebei niet van kou houden.
Wij sturen de verschillende ruimtes op de begane grond door verschil in legafstand tussen de buizen, en eventueel door kringen verder of minder ver dicht te draaien. Maar dat dan vooral vanuit het opzicht van zo efficient mogelijke warmteafgifte.
Goed punt. De vloerverwarming op de tweede verdieping is vooral om koude voeten in de badkamer te voorkomen. Ik ben zeer benieuwd met welke prijzen men terugkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door Milmoor op 17-05-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Koude voeten is natuurlijk vervelend. Daar hebben wij met een houten verdiepingsvloer geen last van. Maar zelfs dan zou ik aan aparte regeling niet veel geld uitgeven. Een betonvloer houdt de warmte meestal vrij goed vast. Misschien is elektrische verwarming voor de korte gebruiksmomenten wel voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Milmoor schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:45:
....

[...]

Goed punt. De vloerverwarming op de tweede verdieping is vooral om koude voeten in de badkamer te voorkomen. Ik ben zeer benieuwd met welke prijzen men terugkomt.
Komt er ook niet een serre ? 8)

In een huis met radiatoren wordt bij tuindeuren, deur naar serre e.d. vaak een convectorput geplaatst. In jouw geval zal de installateur de vloerverwarmingsbuizen daar dichter opelkaar moeten plaatsen om kou te voorkomen.

Eerste verdieping blijft een lastig verhaal en volgens mij alleen op te lossen met zones. Slapen willen de meesten niet in een warme ruimte terwijl het in de badkamer op de zelfde verdieping aangenaam moet zijn.
Je zult daar zolang de elektronica niet sturend is, de leidingen naar slaapvertrekken waarschijnlijk erg moeten knijpen.
Aan de andere kant: de betere geisoleerde huizen stoken in een kalenderjaar een halfjaar niet waardoor je een halfjaar lang geen verwarmde badkamervloer hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

nokiaan958GB schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:51:
[...]

Komt er ook niet een serre ? 8)

In een huis met radiatoren wordt bij tuindeuren, deur naar serre e.d. vaak een convectorput geplaatst. In jouw geval zal de installateur de vloerverwarmingsbuizen daar dichter opelkaar moeten plaatsen om kou te voorkomen.

Eerste verdieping blijft een lastig verhaal en volgens mij alleen op te lossen met zones. Slapen willen de meesten niet in een warme ruimte terwijl het in de badkamer op de zelfde verdieping aangenaam moet zijn.
Je zult daar zolang de elektronica niet sturend is, de leidingen naar slaapvertrekken waarschijnlijk erg moeten knijpen.
Aan de andere kant: de betere geisoleerde huizen stoken in een kalenderjaar een halfjaar niet waardoor je een halfjaar lang geen verwarmde badkamervloer hebt :+
Begane grond: hal, keuken, woonkamer, hobbykamer en serre
1e verdieping: vide, gameroom, badkamer voor logees
2e verdieping: slaapkamer, badkamer, rommelhok en technische ruimte

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/File%2011-05-16%2018%2014%2057.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai

Cai

Milmoor schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:45:
[...]

Bij ons hebben we dit opgelost door de retourleiding in lussen door de badkamervloer te verwerken. Misschien een idee, het is niet een al te dure oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Maar zoals boven al gemeld, de verwarming stookt in een goed geisoleerd huis gewoon nauwelijks. Dus warme voeten in de badkamer is gewoon een lastig verhaal als je die verwarming op het normale circuit aansluit. Laat je wat dat betreft niets wijsmaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai

Cai

Rtificial schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:03:
Maar zoals boven al gemeld, de verwarming stookt in een goed geisoleerd huis gewoon nauwelijks. Dus warme voeten in de badkamer is gewoon een lastig verhaal als je die verwarming op het normale circuit aansluit. Laat je wat dat betreft niets wijsmaken :)
Klopt, in onze huidige woning hebben we geen verwarming in de vloer. Alleen echt in de winter is dit niet ideaal, hoewel de handdoeken radiator ook al een hoop goed maakt.

De retourleiding zo leggen kost EUR 300,- en is m.i. ook wel de max prijs wat ik er voor over heb. Klein stukje (mogelijk) comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 21:59
Milmoor schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:33:
[...]

Hoe gaat je naregeling werken? Meerdere thermostaten, of met een kraantje op de verdeler? Welk merk? Hoeveel zones? De prijs klinkt hanteerbaar.
Iedere kamer krijgt zijn eigen thermostaat, een simpele niet programmeerbare (op 1 na geloof ik). Ga er zelf een opentherm gateway tussen proberen te krijgen zodat ik schema's kan gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:27
Ik ga mij eens melden in dit topic. Wij hebben een nieuwbouw huis gekocht in een kleinschalig plan. Het betreft een 2 onder 1 kap woning.

Afbeeldingslocatie: http://cdnattachments.hay-web.com/public/1006/183938/3416553/$l/34615082.jpg

Nu zijn wij eens gaan kijken naar een tegelvloer, maar daar zien we door de bomen het bos niet meer. De prijzen fluctueren gigantisch en ik kan er maar niet goed achter komen waardoor dit nu komt.

Overigens hebben wij een voorkeur voor een 80x80 tegel, omdat dit zo min mogelijk voegnaden zal bevatten op de totaal vloeroppervlakte van ca 70m2. Heeft hier iemand dit toevallig ook en hoe bevalt dit?

Om een idee te geven wat de kosten zijn heb ik een 2-tal offertes die ik even zal uitlichten:

1 Offerte:
80x80 keramiek a 75,- euro m2 excl btw
10 euro materiaal kosten per m2 excl btw
25,95 per m2 excl btw

2 Offerte:
80x80 keramiek a 49,95 euro m2 excl btw
9,50 materiaal kosten per m2 excl btw
34,95 per m2 excl btw

Wat zijn nu een beetje normale kosten? Ook qua leggen en materiaal kosten? Iemand eventueel nog tips of adressen om eens te bekijken?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Tegelkosten zijn zeer afhankelijk van het type tegel, en de benodigde lijm laag.

Wordt er nog gekeken naar de ondergrond voor de start van de werkzaamheden?
Bij grote tegels is er wel een klein risico met 'onvlakheden' in de vloer als het alleen gelijmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:27
Rob-T6 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:16:
Tegelkosten zijn zeer afhankelijk van het type tegel, en de benodigde lijm laag.

Wordt er nog gekeken naar de ondergrond voor de start van de werkzaamheden?
Bij grote tegels is er wel een klein risico met 'onvlakheden' in de vloer als het alleen gelijmd wordt.
In beide gevallen is een keramische vloertegel (betonlook). Allebei hebben ze een slijtgroep van 5. Dus daar zie ik geen verschillen. Wat betreft lijm zit tussen beide offertes weinig verschil.

Qua ondergrond controleren dat durf ik even niet te zeggen, eigenlijk deden beide bedrijven meer van "het kan sowieso want nieuwbouw incl vloerverwarming".

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Skidmarks schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 07:47:
Afgelopen 22 december de koop en aannemingsovereenkomst getekend voor een nieuwbouwwoning. Er is echter nog steeds geen bouwvergunning. Tot nu toe zijn alle genoemde datums door de projectontwikkelaar niet gehaald. Ook wordt er nauwelijks gecommuniceerd en wordt er in de vergunning aanvraag bewust afgeweken van wat er uiteindelijk gebouwd wordt, o.a. afmetingen van ramen i.v.m. EPC berekening.

Kortom wij hebben er geen vertrouwen meer in en overwegen onze opties. Het is een modelovereenkomst van woningborg. Met als opschortende voorwaarde dat de bouwvergunning onherroepelijk moet zijn binnen 6 maanden na ondertekening. Die 6 maanden zijn nog niet voorbij maar als ik het goed begrijp kunnen ze die termijn nooit meer halen. Aangezien er na afgifte van de vergunning een bezwaartermijn van 6 weken gaat lopen en daarna is de vergunning pas onherroepelijk en dan zijn we al voorbij de 6 maanden termijn.

Als ik het goed begrijp betekend opschorting dat er geen overeenkomst meer is. De koopovereenkomst is gekoppeld dus die is er dan ook niet meer. In principe hoef ik zelfs niks te doen omdat ik niet ontbind? De opschorting is, zoals ik het lees automatisch. Ik zal de projectontwikkelaar wel informeren als ik besluit er onderuit te willen.

Ik zal wel de annuleringskosten van de hypotheekofferte moeten betalen, 1% van hypotheeksom. Achteraf gezien had ik die offerte pas moeten aanvragen nadat de bouwvergunning er was maar dat wist ik toen helaas niet.

Klopt het dat ik kan opschorten al voordat die 6 maanden verlopen zijn omdat ze het toch niet redden? Zijn er nog andere kosten/zaken waar ik rekening mee moet houden?
Toevallig op de dag dat eindelijk de bouwvergunning is afgegeven heb ik de projectontwikkelaar laten weten dat we er geen vertrouwen meer in hebben en de overeenkomst willen opschorten / niet verlengen. Zoals verwacht was hij hier niet blij mee en hij had het ook niet zien aankomen. Gaf wel toe dat hij niet altijd duidelijk is geweest. Probeerde nog of het te redden was, maar aangegeven niet verder te willen.

De Hypotheker heeft aangegeven dat we hun geen kosten verschuldigd zijn, de volgende woning komen we bij hun weer terug voor advies. De enige kosten die ik dus heb zijn de annuleringskosten van de hypotheek ca. € 3.000,-.

In de overeenkomst stond dat een aannemingsbedrijf de woning ging bouwen. Ik gaf aan dat ik geen vertrouwen had dat het huis in 6 maanden klaar zou zijn, omdat dat bedrijf vast ook een planning heeft en niet zit te duimen draaien tot onze vergunning er was. Hierop gaf de projectontwikkelaar aan dat hij zelf het huis zou bouwen. Krijg sterk de indruk dat de aannemer in het contract alleen maar staat omdat hun bij woningborg bekend zijn zodat er een garantie certificaat komt en dat uiteindelijk het bedrijf van de projectontwikkelaar het daadwerkelijk gaat bouwen. Vreemde constructie die juist nog minder vertrouwen wekt.

Ik ben blij dat ik er van af heb gezien en nu nergens meer aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:21
Wicked-Game schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:42:
[...]

In beide gevallen is een keramische vloertegel (betonlook). Allebei hebben ze een slijtgroep van 5. Dus daar zie ik geen verschillen. Wat betreft lijm zit tussen beide offertes weinig verschil.
Gerectificeerd / niet gerectificeerd. Gecalibreerd; marge in formaatafwijking, etc...

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
bartijn2 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:58:
Members only:
Welk plaatje had je in je brochure/site? Is dat deze? Ik zou goed de technische omschrijving e.d. lezen, vaak staan er disclaimers in over dit soort zaken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Señor Sjon schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:33:
[...]

Welk plaatje had je in je brochure/site? Is dat deze? Ik zou goed de technische omschrijving e.d. lezen, vaak staan er disclaimers in over dit soort zaken.
Dit is inderdaad het plaatje wat uit de brochure komt en ook hebben we deze bij de verkoop documentatie apart erbij gekregen met de titel "Juridische Situatie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waren die woningen erachter van dezelfde ontwikkelaar in dezelfde fase? Ik zit aan de andere kant van het verhaal en zo zijn wij ook eens gepiepeld door een andere ontwikkelaar die wat andere plannen maakte dan degene ervoor. Ga dat je kopers maar eens uitleggen. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Señor Sjon schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:58:
Waren die woningen erachter van dezelfde ontwikkelaar in dezelfde fase? Ik zit aan de andere kant van het verhaal en zo zijn wij ook eens gepiepeld door een andere ontwikkelaar die wat andere plannen maakte dan degene ervoor. Ga dat je kopers maar eens uitleggen. :S
Ja het is beide fase 3 van het project, zijn in totaal 27 koopwoningen.
Zelfde ontwikkelaar, verkopende makelaar en 1 aannemer.

Woningen zijn ook allemaal tegelijk verkocht, opleverdatum is wel verschillend.

Hoe is het bij jullie afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Overstek van een garage moesten we weghalen. De andere ontwikkelaar ging daar bergingen bouwen, terwijl dat bij de ontwikkelaar ervoor daar niks gepland had. Daar zijn we in overleg met de koper wel uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Skidmarks schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:33:
[...]

Toevallig op de dag dat eindelijk de bouwvergunning is afgegeven heb ik de projectontwikkelaar laten weten dat we er geen vertrouwen meer in hebben en de overeenkomst willen opschorten / niet verlengen. Zoals verwacht was hij hier niet blij mee en hij had het ook niet zien aankomen. Gaf wel toe dat hij niet altijd duidelijk is geweest. Probeerde nog of het te redden was, maar aangegeven niet verder te willen.

De Hypotheker heeft aangegeven dat we hun geen kosten verschuldigd zijn, de volgende woning komen we bij hun weer terug voor advies. De enige kosten die ik dus heb zijn de annuleringskosten van de hypotheek ca. € 3.000,-.

In de overeenkomst stond dat een aannemingsbedrijf de woning ging bouwen. Ik gaf aan dat ik geen vertrouwen had dat het huis in 6 maanden klaar zou zijn, omdat dat bedrijf vast ook een planning heeft en niet zit te duimen draaien tot onze vergunning er was. Hierop gaf de projectontwikkelaar aan dat hij zelf het huis zou bouwen. Krijg sterk de indruk dat de aannemer in het contract alleen maar staat omdat hun bij woningborg bekend zijn zodat er een garantie certificaat komt en dat uiteindelijk het bedrijf van de projectontwikkelaar het daadwerkelijk gaat bouwen. Vreemde constructie die juist nog minder vertrouwen wekt.

Ik ben blij dat ik er van af heb gezien en nu nergens meer aan vast zit.
Dit komt op mij over als een verstandige beslissing.

Succes met de volgende nieuwbouwmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik kan kiezen tussen 5/8" of 3/4" loze leidingen: "De installateur berekent € 45,- meer voor het aanbrengen van een dikkere loze leiding.". Is dat het geld waard? Het kan maar één keer goed, maar dat geldt voor wel met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

5/8 is vrij klein. Lijkt me een slimme manier om weer wat extra te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rtificial schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:07:
5/8 is vrij klein. Lijkt me een slimme manier om weer wat extra te verdienen.
5/8 is de standaard, ik heb hier specifiek om moeten vragen. Tot nu toe heb ik niet het gevoel dat ze me via dit soort dingen proberen uit te melken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
als je de keus hebt, 3/4 met 50mm diepe inbouw dozen.
Maakt achteraf het allemaal een stuk fijner.
Kosten technisch moet het niet veel uit maken. scheelt ongeveer 20 euro op 100 meter buis.
Dozen schelen een cent of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

The Fatal schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:23:
als je de keus hebt, 3/4 met 50mm diepe inbouw dozen.
Maakt achteraf het allemaal een stuk fijner.
Kosten technisch moet het niet veel uit maken. scheelt ongeveer 20 euro op 100 meter buis.
Dozen schelen een cent of 6.
Nagevraagd: helaas, 50 mm doen ze niet. Te ongebruikelijk verwacht ik, zij willen meters maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:26
Milmoor schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:27:
[...]

5/8 is de standaard, ik heb hier specifiek om moeten vragen. Tot nu toe heb ik niet het gevoel dat ze me via dit soort dingen proberen uit te melken.
Apart, hier is 3/4 weer de standaard. Misschien verschilt het wel per bouwer/installateur?

En gelukkig heb je dat gevoel niet. Voor de gemoedsrust wel prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:04

The Legend

*Plop*

Milmoor schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:27:
[...]

Als 'ie 45 euro extra per loze leiding rekent om van 5/8 naar 3/4 te gaan dan valt dat wel onder uitmelken :X Ze jakkeren daar met zo'n mega watergekoelde frees die sleuven in de muren, 3/4 is dan echt niet duurder dan 5/8. Materiaalkosten ook niet.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
The Legend schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:03:
[...]
Als 'ie 45 euro extra per loze leiding rekent om van 5/8 naar 3/4 te gaan dan valt dat wel onder uitmelken :X Ze jakkeren daar met zo'n mega watergekoelde frees die sleuven in de muren, 3/4 is dan echt niet duurder dan 5/8. Materiaalkosten ook niet.
Maar het moet wel apart ingekocht en geadministreerd. Als het om een project gaat waar meerdere huizen worden gebouwd kan ik me wel voorstellen dat het een meerprijs heeft.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ja das waar, maar ik meen dat Milmoor onder CPO bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Milmoor schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:18:
Ik kan kiezen tussen 5/8" of 3/4" loze leidingen: "De installateur berekent € 45,- meer voor het aanbrengen van een dikkere loze leiding.". Is dat het geld waard? Het kan maar één keer goed, maar dat geldt voor wel met.
meerprijs is letterlijk enkele centen per meter, leggen is geen extra moeite, ik vind 45 euro pittig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

The Legend schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:18:
Ja das waar, maar ik meen dat Milmoor onder CPO bouwt.
Projectbouw, met meerwerkopties. En reken maar dat ze aan mij genoeg werk gehad hebben i.v.m. onze opties. Het gaat er mij ook meer om of het het geld waard is, dan of de prijs redelijk is. Het antwoord op het eerste is ja, dus daarom heb ik er drie laten aanpassen.

[ Voor 22% gewijzigd door Milmoor op 24-05-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
ybos schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:24:
[...]

meerprijs is letterlijk enkele centen per meter, leggen is geen extra moeite, ik vind 45 euro pittig geld.
Het duurste is zorgen dat het in zijn woning anders is, dus het mannetje wat de leiding legt goed aansturen en daarna controleren of het goed gedaan is. Als dat in totaal een uur werk is, dan is 45€ eigenlijk nog goedkoop.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Het aardige daarvan is dat zodra er eenmaal 4 van dat soort leidingen gevraagd wordt, daarmee de kost min of meer gedekt is om in het hele project een maat groter te gebruiken, en daarmee de extra aansturingskosten weer wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maar als je die logica doortrekt op de hele woning dan wordt de hele woning opeens 5% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
artbij schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:17:
[...]

Het duurste is zorgen dat het in zijn woning anders is, dus het mannetje wat de leiding legt goed aansturen en daarna controleren of het goed gedaan is. Als dat in totaal een uur werk is, dan is 45€ eigenlijk nog goedkoop.
als er 1 leiding gelegd zou worden wel, maar diegene die de vraag stelt heeft het over al zijn loze leidingen, dan is het gewoon veel geld.
Het is een kwestie van goed op tekening vermelden, meer niet.
Als aannemer zou ik overwegen het zelfs gratis te doen, de mond op mond reclame die dat oplevert zou wel eens vele malen meer waard KUNNEN zijn, afhankelijk van situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ybos schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:37:
[...]

als er 1 leiding gelegd zou worden wel, maar diegene die de vraag stelt heeft het over al zijn loze leidingen, dan is het gewoon veel geld.
Het is een kwestie van goed op tekening vermelden, meer niet.
Als aannemer zou ik overwegen het zelfs gratis te doen, de mond op mond reclame die dat oplevert zou wel eens vele malen meer waard KUNNEN zijn, afhankelijk van situatie.
In een nieuwbouwplan is er niemand die zijn eigen aannemer kiest, mond op mond reclame is dus onzin.

Niet alle huizen doen het, dat is het probleem, niet het aantal leidingen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Bij die massale nieuwbouwplannen misschien niet, maar bij de de nieuwbouwwijken waarbij je zelf een kavel koopt van de gemeente en daar een 2 onder 1 kap of vrijstaand huis op bouwt kies je zelf de aannemer.
In mijn wijk is zowat elk huis door een andere aannemer gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdstoel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 14:32
Wicked-Game schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:05:
Iemand eventueel nog tips of adressen om eens te bekijken?
1) Tegels kopen in Belgie (ik heb goede ervaringen met Veronove): veel goedkoper. Zelfde kwaliteit.
2) Tegels zelf kopen; aannemer laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bluemoon23 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:28:
Bij die massale nieuwbouwplannen misschien niet, maar bij de de nieuwbouwwijken waarbij je zelf een kavel koopt van de gemeente en daar een 2 onder 1 kap of vrijstaand huis op bouwt kies je zelf de aannemer.
In mijn wijk is zowat elk huis door een andere aannemer gebouwd.
Bij die plannen is bovenstaande uberhaubt niet relevant.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Wat doen de bouwers hier met de plinten en koplatten?
Ik had daar nog niet over nagedacht (wist niet eens wat koplatten waren), maar krijg nu de vraag van de aannemer hoe ik ze wil hebben. Standaard is een plint van 5,5cm en een koplat van 4,5cm, maar hij adviseert (tegen meerprijs) een plint van 12cm en een koplat van 7cm. Nooit op gelet, maar tegenwoordig schijnen hoge plinten inderdaad 'in' te zijn.

En doe je dan de plint voor de vloer, of doe je eerst de vloer erin en dan de plint erop?
Als ik de plinten nu door de aannemer laat doen moet ik na oplevering de vloer tegen de plint leggen. Maar voor mijn gevoel is het wel mooier om de plint na het leggen van de vloer er op te zetten. Beneden komt PVC en op de verdieping laminaat. Nadeel van de laatste optie is dat ik dan zelf de plinten pas moet maken en plaatsen (iets van 110 meter schat ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het gaat opeens hard:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT//File%2001-06-16%2021%2013%2006.jpeg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Klaassie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:01:
Ik had daar nog niet over nagedacht (wist niet eens wat koplatten waren), maar krijg nu de vraag van de aannemer hoe ik ze wil hebben. Standaard is een plint van 5,5cm en een koplat van 4,5cm, maar hij adviseert (tegen meerprijs) een plint van 12cm en een koplat van 7cm. Nooit op gelet, maar tegenwoordig schijnen hoge plinten inderdaad 'in' te zijn.

En doe je dan de plint voor de vloer, of doe je eerst de vloer erin en dan de plint erop?
Als ik de plinten nu door de aannemer laat doen moet ik na oplevering de vloer tegen de plint leggen. Maar voor mijn gevoel is het wel mooier om de plint na het leggen van de vloer er op te zetten. Beneden komt PVC en op de verdieping laminaat. Nadeel van de laatste optie is dat ik dan zelf de plinten pas moet maken en plaatsen (iets van 110 meter schat ik).
Laat de plinten door je vloerenleverancier doen. Dat kost geld, maar de aannemer doet het ook niet gratis. Ik weet niet wat je met de muren gaat doen, maar als je wil gaan schilderen is het behoorlijk kut als de plinten er al aan zitten, zelfde geld voor behangen en voor het egaliseren van je vloeren als je PVC laat leggen.

Wij hebben op de bgg en 1e verdiepingen 12cm hoge plinten (wel standaard strakke, dus geen sierkraal oid) en dat was een paar 100 euro geloof ik. Inclusief montage (kitten, en dan niet 1 dotje per meter, maar gewoon goed vol zodat ze er niet na een jaar afvallen). Ga dan wel naar een vakman en niet naar een dozenschuiver die externen huurt om de boel te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
The Legend schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:26:
[...]
Ik weet niet wat je met de muren gaat doen, maar als je wil gaan schilderen is het behoorlijk kut als de plinten er al aan zitten, zelfde geld voor behangen en voor het egaliseren van je vloeren als je PVC laat leggen.
Omdat je dan moet afplakken bedoel je?
Muren komt muurverf op, rechtstreeks of eerst renostuc, daar zijn we nog niet over uit. Op de bovenverdieping is het plan om de vloer (laminaat) zelf te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Als je handig ben, de tijd hebt en in het bezit ben van een pas van de Gamma dan koop je daar een paar platen MDF van de gewenste dikte en deze laat je op de gewenste hoogte zagen. Zagen kost niets als een Gamma pas hebt. Je kan een aantal plinten uit een plaat halen, eerst de plint op maat maken, even schilderen en dan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij hebben plinten gemaakt van de restanten van de PVC vloer (een extra pak meebesteld). Een PVC strook door de helft en blijft er een plint van 7-8cm over. Vervolgens met dubbelzijdig tape vast gezet en een transparant grijze (onzichtbaar) kitrand eronder. Ik ben echt heel blij met het resultaat, maar het is wel vakwerken (vooral het egaliseren en op maat snijden) en geen DIY. Zelf heb ik het samen met een kennis gedaan die het voor zijn werk doet.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/OK5WBD2ZJ5VJRVK9vOvR5aYy/thumb.jpg

Voordeel van een hoge plint in dezelfde kleur als de vloer is dat de kamer groter lijkt. In je ooghoeken lijkt het namelijk niet waar de vloer stopt en de muur begint. De muur lijkt dus verder weg te staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Deveon op 02-06-2016 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Iemand ervaring met dit soort poorten?

http://www.djs-hekwerken.nl/voorbeelden/klassiek

Heb DJS gezien op de beurs waar dan ook een kant en klare poort stond; zoals die aan een klant wordt geleverd (in 1 dag) (inclusief de complete fundering eraan)

Maar bij bouw van een huis kan dit toch gewoon veel handiger en goedkoper in eigen beheer gerealiseerd worden?

Opzich hoef ik (voorlopig) alleen even 2 gemetselde pilaren op een fundering (hekwerk heb ik nog geen idee en benul van hoe ik dat voor me zie (en welk budget) dus ook geen idee hoe hoog; en hoe groot de doorgang.

Ook zie je eigenlijk altijd dat de scharnieren al tijdens het metselen verwerkt zitten in de pilaren.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik weet wel dat die kant en klare poorten schrikbarend duur zijn.
Als je nog niet voor je ziet hoe het hek komt zou ik de pilaren nog niet zetten. Je weet dan ook nog niet wat de scharnierafstand wordt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:21
Wat is een koplat ?

Ik zou trouwens eerst de vloer doen, en dan de plint. Plint dekt de kier tussen vloer en muur af en staat dus op de vloer.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Rtificial schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:21:
Ik weet wel dat die kant en klare poorten schrikbarend duur zijn.
Als je nog niet voor je ziet hoe het hek komt zou ik de pilaren nog niet zetten. Je weet dan ook nog niet wat de scharnierafstand wordt, etc.
Maar is dat dan 5, 10 of 20k Want ze willen er ook echt niets over loslaten zonder "vrijblijvend langs te komen in de showroom".

Het gaat mij er voornamelijk om dat een fundering storten redelijk goedkoop moet kunnen tijdens de bouw van een woning "omdat de cementmolen dan toch al voor de deur staat".

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Richard schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:04:
......

Opzich hoef ik (voorlopig) alleen even 2 gemetselde pilaren op een fundering (hekwerk heb ik nog geen idee en benul van hoe ik dat voor me zie (en welk budget) dus ook geen idee hoe hoog; en hoe groot de doorgang.

Ook zie je eigenlijk altijd dat de scharnieren al tijdens het metselen verwerkt zitten in de pilaren.
Geen echter ervaring in gebruik, maar vaak wordt er een steln kolom in pilaar verwerkt waar de scharnieren aan vast zitten, en is het metselwerk eromheen sier, (En verankert met de kolom middels haakankers aan de kolommen)

En dan is het natuulijk redelijk cruciaal dat je de maten weet.

Als je nu nog geen poort wil, of niet weet wat zou ik het nog niet op de bonnefooi neerzetten.

edit: (aanvulling)
Het storten van een funderingsbalk kan je doen, maar of het echt voordeel oplevert?
Wat maak je naast de poort? Komt er een muurtje als erfafscheiding?

Dan maakt het niet een zo veel uit qua kosten namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Rob-T6 op 02-06-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Wist ik dus ook niet, maar zijn nog al wat synoniemen voor:
architraven, bagetlijsten, beleglijsten, koplatten, deurlijsten, deurlatten, kozijnlijsten, kozijnprofielen, kozijnafwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
Richard schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:44:
[...]

Maar is dat dan 5, 10 of 20k Want ze willen er ook echt niets over loslaten zonder "vrijblijvend langs te komen in de showroom".

Het gaat mij er voornamelijk om dat een fundering storten redelijk goedkoop moet kunnen tijdens de bouw van een woning "omdat de cementmolen dan toch al voor de deur staat".
Elke aannemer heeft een betonmolen, en als je het zelf doet kost het huren maar een paar tientjes. Het is lastiger om een hekwerk op maat op de kop te tikken dan om 2 poeren "op maat" te plaatsen.

Voor onze inrit hebben we indertijd wat rondgekeken en uiteindelijk een antiek hekwerk gekocht (dat past beter bij een huis uit 1929 en kostte maar 150 euro \0/). Wij keken naar een poort van een meter of 2.5 tot 3.5 breed met ijzeren palen. De nieuwprijzen varieerden van een paar honderd euro voor heel erg budget / standaardspul tot een paar duizend voor op maat gemaakt, plaatsen heb ik zelf gedaan. Dat was in een halve dag wel voor elkaar, maar ik heb palen en geen metselwerk. Maar doe eens gek en reken een mandag werk en wat materiaal dan moet je zo'n poort voor < 1000 euro wel geplaatst krijgen. Ik zou dus zeggen dat je voor 5000 euro best wel wat te kiezen hebt. Als het elektrisch bedienbaar moet zijn en/of je ook bijpassend sierhekwerk op je erfafscheiding wil hebben zal het wel in de papieren gaan lopen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:01
Merwede schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 00:18:
Als je handig ben, de tijd hebt en in het bezit ben van een pas van de Gamma dan koop je daar een paar platen MDF van de gewenste dikte en deze laat je op de gewenste hoogte zagen. Zagen kost niets als een Gamma pas hebt. Je kan een aantal plinten uit een plaat halen, eerst de plint op maat maken, even schilderen en dan monteren.
Hmmm. Dan heb je een plankje tegen de muur. Als je er iets 'moois' van wilt maken zul je het nog even moeten infrezen (mits je er een werkje in wilt hebben), achterkant infrezen om oneffenheden in de grond/muur te verbergen en wellicht nog een kabel gootje, 2x gronden en 1 of 2x aflakken en natuurlijk schuren tussendoor. Het is toch redelijk wat werk...
Gekophout / plintenfabriek kost het ook niet zo heel veel. Dan heb je waterwerend MDF V313, 2x gegerond en strak met een werkje en bovengenoemde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:43
Hoe ik het zou doen in jouw situatie met betrekking tot de poort 8)7

Stort een funderingsstrook onder je oprit met aan beide zijde bijvoorbeeld 1.5m overlengte zodat de poort er altijd op past. ;) 1m³ beton vanuit de beton wagen kost zonder leveringskosten +- 80 euro.
Stel je hebt een strook van 80cm breed 20 cm hoog gaat er 0.16m³ per strekkende meter strook in.
Geloof niet dat je daar voor kan tobben.

Zorg dat die diep genoeg licht bijvoorbeeld 60 cm. Wil je er dan een heg op plaatsen is dit geen probleem, wil je een keer een poort graaf je de strook vrij en ze je de poort er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Richard schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:44:
[...]

Meer dan 10K€.

Voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://www.prefabpoorten.nl/db/WAS50476d5070f9d/Demomodel_prefab_poort_www.prefabpoorten.nl.jpg
€ 11.750 incl BTW, excl montage

Afbeeldingslocatie: http://www.prefabpoorten.nl/db/WAS50476d1484cbd/Demomodel_p_refab_poort_www.prefabpoorten.nl.jpg
€ 18.500 incl BTW, excl montage

http://www.klassiekehekwe...n/prefab-poorten/te-koop/

Reken dus voor het gemak tussen de 10k€ en 20k€ inclusief plaatsing. Dat zijn niet de kosten die je maakt als je het ter plaatse laat maken. Dan moet je onder de 10K€ zeker klaar moeten zijn.
Dan moet je mogelijk nog een kraan er bij hebben voor plaatsing, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Typisch een luxe product. Het zijn meestal geen arme sloebers die zo'n poortje willen :)

Wel mooi spul trouwens. Zo te zien ook inclusief brievenbus.
Heb je nog een flinke kraan nodig om hem vanaf de vrachtwagen precies tegen je bestaande bestrating aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Laatst online: 10:59
Ik meld mij ook in dit draadje. Na een tijdje mee te hebben gelezen zijn wij inmiddels ook van plan een vrijstaand nieuwbouw huis te bouwen. Inmiddels hebben wij de eerste tekeningen ontvangen. Onze eisen:
  • een werkkamer op de begane grond
  • eventueel een openhaard hoekje om rustig te chillen/lezen
  • we zijn wel buitenmensen dus een overkapping op het zuiden/westen zou fijn zijn (onze tuin ligt op het zuiden westen. Dit is de bovenkant van de afbeelding).
Nu ontvingen wij de volgende tekening. Let op: dit is pas de eerste tekening en wij zijn al erg tevreden. Toch enkele puntjes:
  • de 'werkkamer' neemt wel wat ruimte in.. Nu ben ik bijna aan het twijfelen of ik het wel zo wil?
  • Het probleem is met name dat het 'tv deel' niet echt bij de tuin wordt betrokken. Alle banken staan tegen de ramen aan. Je hebt vanuit de banken geen zicht op de tuin. Daarnaast ga je via deze ruimte ook niet makkelijk naar buiten. In de avond heb je met name aan de bovenkant de langste zon, omdat de tuin op het zuid/westen ligt. Draai je de boel om dan heb je geen profijt van de kachel.
  • De hal is wel wat klein: een kapstok/spiegel/schoenenkastje gaat bijna niet passen.
Ik heb dit nog niet terug gegeven aan de tekenaar omdat we er eerst zelf goed over na willen denken. Wellicht heeft een Tweaker goede ideeën ;)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/aQF7sNixXAsYlQNsvFnJu4DU/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Als jullie werkelijk buitenmensen zijn zou ik een grotere kavel nemen. Dit is een achtertuin van maar een paar meter diep.

Ontwerp is best netjes al ontbreekt een bijkeuken. Je hebt iig lekker veel ramen aan de zonkant. Ik vraag me ook af op je dit zo wel wilt: zo van je keuken een koude (onverwarmde?) garage instappen.

Wat ik minder vind is dat iemand die bij je wil aanbellen al bij je keukenraam is langsgelopen om naar binnen te gluren.

Het enige nadeel wat ik ook "voel" is dat van de kapstok. De meeste meterkasten gaan zelden open. Je kunt daar evt een (verrijdbare?) kapstok plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:01
Paar comments.
  • Via de woonkamer kun je sowieso niet naar buiten toch (ik zie geen deuren, enkel bij de eethoek)?
  • In de hal heb je inderdaad weinig muur om iets te bevestigen. Langer gaat ten kosten van je keuken of kamer/werkkamer. In de breedte kun je wellicht nog een beetje spelen? Iets richting de haard of het huis iets groter maken of deur van meterkast gebruiken, bij ons is die 'altijd' dicht.
  • Je hebt de tv nu recht tegenover een raam geplaatst (eventueel spiegelingen)?
  • Eventueel tv tegen achterkant haard en bank links en rechts in de ruimte met een doorloop richting de tuin (mits je daar deuren plaatst).
  • of hoekbank tegen de rechter en zijkant en tv diagionaal achter de haard?
Heb je eventueel wat voor- en zijaanzichten?
Vind het wel een leuke lay-out zo.

EDIT:
@ nokiaan hoe zie je dat de tuin maar een paar meter diep is? Mis ik een deel van de afbeelding?

@ artbij (hieronder), indeling omgooien is goed idee.

[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 02-06-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als je naar de tuin wilt leven zo ik er persoonlijk altijd voor kiezen om eetkamer/keuken aan de tuin te doen. De meeste tijd breng je toch daar door. In ieder geval de tijd dat het licht is buiten.

Doe de werkkamer lekker aan de voorkant, niet aan je tuin.
Open haard klinkt leuk, maar als je energiezuinig bouwt is het maar de vraag of het wenselijk is ivm te snel te veel warmte in je huis.

In een oppervlakte van 120m2 moet toch ook wel een bijkeuken passen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn commentaarpunten

*Het oogt erg hokkerig en ondanks dat het oppervlakte van het huis voldoende is denk ik dat het als het gebouwd is klein aanvoelt
*De tv-kamer is echt behoorlijk klein voor zo'n groot huis.
*De werkkamer ook
*Het zithoekje bij de open haard zal er in de praktijk voor de sier staan en neemt dus een groot deel van de missende ruimte in.
*De garage is te smal
*Waar is de bijkeuken

Nu wat ik veranderen
*Begin eens met het huis te spiegelen dus de garage bij het smalle deel van de tuin. Nu gaat er veel ruimte verloren aan de oprit ten koste van de tuin.
*Daarmee gaat het huis automatisch naar rechts en heb je dus een kleinere voortuin maar grotere achtertuin.
*Keuken/eetkamer waar nu de tv/hoek en kantoor zitten
* Werkkamer naast garage
* Overgebleven ruimte naar woonkamer

Dus de garage waar
Keuken/eetkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Laatst online: 10:59
nokiaan958GB schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:06:
Als jullie werkelijk buitenmensen zijn zou ik een grotere kavel nemen. Dit is een achtertuin van maar een paar meter diep.

Ontwerp is best netjes al ontbreekt een bijkeuken. Je hebt iig lekker veel ramen aan de zonkant. Ik vraag me ook af op je dit zo wel wilt: zo van je keuken een koude (onverwarmde?) garage instappen....
De foto is afgeknipt. De tuin is ongeveer 15 meter diep en 14 meter breed. Opzich prima het moet namelijk ook een beetje te onderhouden zijn bij een full time werkweek ;). Links (oostkant) en achter (zuidkant) van de kavel is weiland.

Kapstok op de meterkast is niet echt de ideale oplossing (persoonlijk).
Card Nox schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:10:
Paar comments.
  • Via de woonkamer kun je sowieso niet naar buiten toch (ik zie geen deuren, enkel bij de eethoek)?
    Klopt, maar tuindeuren op het zuiden is bijna een must. Een soort looppad naar de tuin.
  • In de hal heb je inderdaad weinig muur om iets te bevestigen. Langer gaat ten kosten van je keuken of kamer/werkkamer. In de breedte kun je wellicht nog een beetje spelen? Iets richting de haard of het huis iets groter maken of deur van meterkast gebruiken, bij ons is die 'altijd' dicht.
    Persoonlijk iets inleveren op de keuken kunnen we wel mee leven ;)
  • Je hebt de tv nu recht tegenover een raam geplaatst (eventueel spiegelingen)? Goed punt, bedankt!
  • Eventueel tv tegen achterkant haard en bank links en rechts in de ruimte met een doorloop richting de tuin (mits je daar deuren plaatst). Tsja we dachten een tunnelhaard. Maar misschien moeten we de openhaard maar over laten gaan.
  • of hoekbank tegen de rechter en zijkant en tv diagionaal achter de haard? Die haard blijft in de weg zitten ;)
Heb je eventueel wat voor- en zijaanzichten? Zal ze online zetten
Vind het wel een leuke lay-out zo.Thx! jij bedankt voor je input

EDIT:
@ nokiaan hoe zie je dat de tuin maar een paar meter diep is? Mis ik een deel van de afbeelding?

@ artbij (hieronder), indeling omgooien is goed idee.
Zie 'dik gedrukt' voor commentaar
artbij schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:12:
Als je naar de tuin wilt leven zo ik er persoonlijk altijd voor kiezen om eetkamer/keuken aan de tuin te doen. De meeste tijd breng je toch daar door. In ieder geval de tijd dat het licht is buiten.

Doe de werkkamer lekker aan de voorkant, niet aan je tuin.
Open haard klinkt leuk, maar als je energiezuinig bouwt is het maar de vraag of het wenselijk is ivm te snel te veel warmte in je huis.

In een oppervlakte van 120m2 moet toch ook wel een bijkeuken passen....
Bedankt voor je commentaar, denk dat je gelijk hebt. Werkkamer rechtsonder is sowieso een goed idee (is namelijk weinig zonlicht alleen in de zomer 's avonds een beetje. Rechtsonder ligt op de noord-west kant. Openhaard gaat denk ik van de lijst, is inderdaad meer decoratie (maar wel een aardig kostbare qua ruimte en geld ;)). Berging opsplitsen en daar een bijkeuken van maken? Het is sowieso niet onze bedoeling om de auto in de berging te plaatsen (alleen fietsen).
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:18:
Mijn commentaarpunten

*Het oogt erg hokkerig en ondanks dat het oppervlakte van het huis voldoende is denk ik dat het als het gebouwd is klein aanvoelt
*De tv-kamer is echt behoorlijk klein voor zo'n groot huis.
*De werkkamer ook
*Het zithoekje bij de open haard zal er in de praktijk voor de sier staan en neemt dus een groot deel van de missende ruimte in.
*De garage is te smal
*Waar is de bijkeuken

Nu wat ik veranderen
*Begin eens met het huis te spiegelen dus de garage bij het smalle deel van de tuin. Nu gaat er veel ruimte verloren aan de oprit ten koste van de tuin.
*Daarmee gaat het huis automatisch naar rechts en heb je dus een kleinere voortuin maar grotere achtertuin.
*Keuken/eetkamer waar nu de tv/hoek en kantoor zitten
* Werkkamer naast garage
* Overgebleven ruimte naar woonkamer

Dus de garage waar
Keuken/eetkamer
Ja, het zijn vrij kleine ruimtes inderdaad, maar hiedoor misschien wel wat knusser?
Tv en werkkamer zijn inderdaad te krap. Gashaard heb je gelijk in. Garage is smal omdat we er geen auto in willen zetten en op deze manier kan je wel om het huis lopen. Bijkeuken kan ontstaan door de berging op te splitsen? Of daar juist de werkkamer maken.... goed advies ik ga eens even schuiven!

Bedankt allemaal!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

Mooi huis hoor, hoe dan ook...

Toch een paar praktische puntjes:

Twee zithoeken? Ga je die echt gebruiken?

Een werkkamer? Ik ken mensen die er één hebben maar toch gewoon met hun laptop en paperassen aan de grote keukentafel gaan zitten en die werkkamer nooit gebruiken.

Ik mis een bijkeuken of werkkast of zo. Al is het maar om je stofzuiger en strijkplank etc. kwijt te kunnen.

Ik zou het dus simpeler willen denk ik: Een grote woonkeuken waar nu de werkkamer en tv hoek is. En dan een grote woonkamer waar nu de haardhoek, eettafel en keuken is. En dan inderdaad nog even puzzelen over de plek van de garage en eventuele bijkeuken en of werkkamer. Beetje wat Moah zegt dus.

En inderdaad, een open haard is niet meer van deze tijd. Een houtkachel wellicht wel!

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 03-06-2016 00:21 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic