Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.690 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:16
Card Nox schreef op donderdag 07 april 2016 @ 23:27:
Even een vloerverwarming/radiator vraag.

Ik krijg op mijn badkamer vloerverwarming plus een (design) radiator.
Nu staat in onze offerte dat dit via en RTL ventiel gebeurd. Even snel wat gegoogled en als ik het goed begrijp gaat er dus vanuit mijn ketel warm water naar de radiator, dit koelt af en dit afgekoelde water stroomt de vloer in.

Nu lees ik echter dat je maar een x aantal meter na een RTL ventiel mag hebben, sommige zeggen 30, sommige 50. Mijn badkamer is 10m2, met 50m slang zou dit hoh 20cm worden en dan reken ik het bad mee (wat niet hoeft) maar de afvoer naar de ketel niet (wat wel moet).
De rest van het huis heb ik vv 10 cm hoh.

Is dit slim of is het aan te raden dit anders te regelen?
Als je het rest van het huis toch al VV hebt, dan zou ik niet gaan voor RTL ventiel. Is ook helemaal niet noodzakelijk aangezien je al geschikt warm water hebt, kwestie van een extra groep op de VV verdeler. Dat je design radiator een hogere aanvoertemperatuur nodig heeft is juist, echter ik zou deze persoonlijk achterwege laten, tenzij je warme handdoeken zeer belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 07 april 2016 @ 23:27:
Is dit slim of is het aan te raden dit anders te regelen?
Aangezien de badkamer alleen tijdens het douchen wat extra warmte nodig heeft zie je ook nogal eens elektrische vloerverwarming.

Het nadeel van jouw oplossing is dat je zowel een designradiator als vloerverwarming tegelijkertijd aan hebt staan. Een badkamer heeft vaak weinig ramen en koelt dus weinig af, maar de hele dag staat de verwarming er aan.
's-ochtends heb je weer het probleem dat in je hele huis de verwarming aan moet staan om je badkamer voor een halfuurtje wat aangenaam te maken.

Een elektrische vloerverwarming kun je met een tijdschakelaar precies op het juiste moment aan hebben staan en de rest van de dag uit. Loop je de hele dag op je blote voeten in heel het huis, dan zou ik het gewoon meepakken in je vloerverwarming. Maar ik kom echt alleen tijdens het douchen met blote voeten in de badkamer, de rest van de dag heb ik op z'n minst sokken aan en heb ik weinig moeite met een koelere vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:00
Een RTL ventiel is niets anders als een thermostaat welke je instelt op bijv. 40 graden die aangesloten wordt op de retour van je radiator.

Ik heb het zelf thuis ook, maar op een klein stukje, ik lees her en der dat het max 5m2 en 35 meter buis zou zijn.

Bron: http://www.verwarmingswinkel.nl/cnVloerverwarming
Vloerverwarming in kleine ruimten

Als je een kleine oppervlakte van maximaal 5 m² wilt voorzien van vloerverwarming dan kan dit met een stuk buis en een speciale thermostaatknop, je hebt dan geen verdeler nodig. Dit is te doen met een RTL ventiel als regelaar die in de retourleiding van de vloerverwarming gemonteerd wordt. Dit RTL ventiel, (retour terug loop ventiel) regelt de temperatuur van het water dat door de slang loopt. Als het water wat uit de vloer komt warmer wordt dan 60 graden, dan betekent dat dat de vloer geen warmte meer opneemt. De klep gaat dan dicht zodat er geen heet water meer de vloer in gaat. Als de vloer afkoelt en weer warmte op heeft genomen gaat de klep weer open. Er mag in geen geval meer dan 35 meter buis op aangesloten worden, anders kan de vloer aan het begin van de slang heet worden zonder dat het ventiel afsluit.
Bij ons werkt het goed, maar dat gaat om 4 á 5 m2 ofzo.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:22
Iemand die een zicht heeft op de kostprijs van een tuinafsluiting? Een buur heeft offerte gevraagd voor de volledige straat (en ontvangen). Het gaat over 6 stukken van 5,5 meter draadafsluiting met bovenpaal en betonplaat en afgewerkt met een kokosmat. Het wordt geplaatst en de voorwaarde is dat iedereen instapt en alles op dezelfde dag wordt geplaatst.

We komen daarvoor uit op 3.275,91 euro te vermeerderen met 21% BTW dus een totaalprijs van 3.963,85 euro. Dat is 120,12 euro per meter. Is deze prijs een beetje fair? Ik ga alvast enkele andere offertes aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik gok dat de afwerking met kokosmat erg duur is, want ik ben wat dit betreft lagere prijzen gewend. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Flying schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:24:
Iemand die een zicht heeft op de kostprijs van een tuinafsluiting? Een buur heeft offerte gevraagd voor de volledige straat (en ontvangen). Het gaat over 6 stukken van 5,5 meter draadafsluiting met bovenpaal en betonplaat en afgewerkt met een kokosmat. Het wordt geplaatst en de voorwaarde is dat iedereen instapt en alles op dezelfde dag wordt geplaatst.

We komen daarvoor uit op 3.275,91 euro te vermeerderen met 21% BTW dus een totaalprijs van 3.963,85 euro. Dat is 120,12 euro per meter. Is deze prijs een beetje fair? Ik ga alvast enkele andere offertes aanvragen.
Ik ken de hele term draadafsluiting niet; daarom voor de verduidelijking even een plaatje van jouw wens (denk ik) zonder kokosmat.

Afbeeldingslocatie: http://www.vindhovenier.be/wp-content/uploads/sites/5/2015/04/Draadafsluiting.png

Zoals Krisp al aangeeft moeten de kosten in de Kokosmat zitten want ik begreep dat dit soort hekwerk (ex kokos en ex betonplaat E15 per m2 zou moeten kosten.

Indien je voor een oplossing gaat met de buren (weet het uit ervaring); regel dan dat de verkoper "huis aan huis" zijn geld op gaat halen; zodat er niemand verantwoordelijk is bij een wanbetaler/misverstand.
Dat werkte bij ons subliem en de verkopende partij vond het ook wel handig.

Edit: Zomaar een eerste quote die ik vond; dus mijn prijs van E15 is een materiaalprijs blijkbaar:
Prijs draadafsluiting

Wanneer je ervoor kiest om zelf een draadafsluiting te plaatsen dan betaal je voor een draadafsluiting mét bovenbuis en (hoek)palen van 48mm.Ø gemiddeld: 375 tot 400 euro per 25 meter (draadhoogte 150 cm.) Wil je daar een betonplaat van 20 cm. bij, dan kost deze afsluiting gemiddeld € 550. Beton is bij afsluitingen altijd een serieuze meerkost.

Wil je de draadafsluiting liever laten plaatsen? Dan betaal je hiervoor gemiddeld 15 tot 20 euro per lopende meter aan plaatsingskosten. Benieuwd naar hoeveel de perfecte draadafsluiting voor jouw woning zou kosten? Vraag het aan onze aangesloten vakmannen.

[ Voor 21% gewijzigd door Richard op 15-04-2016 06:31 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Dat is inderdaad wat wij willen. De offerte die we hebben spreekt over een diameter van de palen van 60mm, de bovenbuis 42mm.

Als die quote klopt dan zou je voor 33 meter (wat het bij ons is) 726 euro betalen. Ik kan moeilijk geloven dat die kokosmat vervolgens 3200 euro kost voor 33 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Flying schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 07:05:
Dat is inderdaad wat wij willen. De offerte die we hebben spreekt over een diameter van de palen van 60mm, de bovenbuis 42mm.

Als die quote klopt dan zou je voor 33 meter (wat het bij ons is) 726 euro betalen. Ik kan moeilijk geloven dat die kokosmat vervolgens 3200 euro kost voor 33 meter.
33*16 = 528 (materiaal)
33*15 = 495 (plaatsingskosten)

Zoals je zelf al aangaf heb je een dikkere paal; wèl betonplaten en wèl kokos geoffereerd gekregen. Zoals in mijn quote staat Beton is bij afsluitingen altijd een serieuze meerkost; en zo is dat misschien ook wel met kokos en een dikkere paal.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Hoe hoog komen de andere offertes uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Wij hebben geen draadafsluiting maar 'structuutbetonplaten', dus betonplaten die eruit zien als houten latten.
Voor 52.2m lengte, 2m hoog en geschilderd (spuitpistool) komt dat op 4300€, dus 82,37€/m.

Draadafsluiting, 2m hoog met bovenbuis en betonplaat beneden kwam op 32,69e per meter, niet geplaatst. Daar je dan nog een vrij dure mat ertegen moet maken die slijt enz hebben we gekozen voor de betonplaten. Zijn wel prijzen in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Het is hier ook in België te doen.
zeeg schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:16:
Hoe hoog komen de andere offertes uit?
De buur heeft geen andere offertes aangevraagd. Ik heb vanmorgen zelf verschillende bedrijven een mailtje gestuurd met offerteaanvraag. Nu afwachten wat daaruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Voor zo'n Bekaert draad met betonplaat liggen de prijzen normaal gezien tussen de 35€ en €50 per lm excl BTW.
100€ per meter ligt daar wel een heel eind vandaan.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hier ook weer een stap verder, volgens de architect is de omgevingsvergunning verleend!

Meteen de 1e meevaller te pakken, totale kosten gemeenteleges = € 25,00
Om bij afgifte van omgevingsvergunning leges te kunnen innen mag bestemmingsplan niet ouder zijn dan 10 jaar

Uit artikel 3.1, lid 4 Wro blijkt dat de gemeenteraad binnen een periode van tien jaar, gerekend vanaf de datum van vaststelling van het bestemmingsplan, opnieuw een bestemmingsplan dient vast te stellen of zo mogelijk een verlengingsbesluit te nemen of een beheersverordening vast te stellen.

Als de gemeenteraad niet voor het verstrijken van de termijn van tien jaar een besluit heeft vastgesteld, vervalt de bevoegdheid tot het invorderen van rechten voor alle verstrekte diensten die verband houden met het bestemmingsplan. Bovendien moet deze overschrijding bekend worden gemaakt. (zie art. 3.1, vijfde lid Wro). Legesheffing is dus niet mogelijk als het bestemmingsplan ouder is dan tien jaar.
Dat valt dus weer mee!!

Nu de hypotheek zien te regelen, de volgende drempel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Hypotheekverstrekkers zien doorgaans ook graag een onherroepelijke omgevingsvergunning (6 weken na verzending omgevingsvergunning). Die leges is een mooie meevaller idd, dat is normaal gesproken toch 2-4% van de bouwkosten.

[ Voor 25% gewijzigd door The Legend op 20-04-2016 15:01 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even het volgende,
Onze woningen zijn vorige maand opgeleverd, maar nu wordt er nog een blok naast gebouwd (12 woningen). Die zijn nu bijna zover dat de ramen/deuren erin gaan. Maar vanaf het begin van de bouw (net zoals bij ons blok) hebben er nooit hekken omheen gestaan. Ook is er nergens een bordje met "Verboden toegang" oid te vinden. Iedereen kan gewoon zonder problemen overal rondlopen.

Ik las in de bewonersgroep van Facebook dat er gisteravond 3 jongens zijn betrapt in een woning, en daar hebben ze ontlasting ( 8)7 ) op de muren gesmeerd, ze zijn ervandoor gerend, maar wel op de foto gezet door 1 van de toekomstige bewoners die er een kijkje kwam nemen.

Nu is de politie erbij geweest, en die gaat nu af en toe een extra rondje door de wijk rijden.
Maar volgens hun is het geen "verboden terrein" omdat er geen hekken/borden staan. Dus de aannemer is verantwoordelijk voor als er iemand van een stijger afvalt.

Is dit normaal bij aannemers? Dat ze de bouwplaatsen compleet niet beveiligen? De bouw ligt aan de rand van een nieuwbouwwijk op nog geen 10 meter van andere bewoonde huizen.

Vanuit de toekomstige bewoners van dat blok is er in ieder geval een pittige email gestuurd naar de aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:30
Het is altijd wel een lastig punt om ongewenste bezoekers buiten de deur te houden, maar in ieder geval wel afhekken....

Als je geen aanduiding van een bouwplaats geeft, kan je er ook niet op handhaven. Lijkt me dat dit een verkeerde bezuiniging is vanuit de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Nog nooit gezien dat een bouwterrein niet afgebakend is. Lijkt me haast verplicht om het te specificeren als een bouwplaats. Het is in ieder geval wel noodzakelijk om te voldoen aan feitelijk macht (wat voorwaarde is voor retentierecht).

In principe hebben de toekomstige bewoners er niks over te zeggen. In principe is de enige schade die zijn kunnen leiden vertraging in de bouw, maar zo lang er nog geen harde opleveringsdata overschreden worden kan je die schade niet claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Onzin van die agenten, als er geen hek om staat betekent niet dat iedereen er zomaar op mag.

Zelfde als wanneer je je fiets niet op slot zet iedereen hem zomaar mee mag nemen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit lijkt mij echter het probleem van de (verzekering van de) aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Een deugdelijke afscheiding van een bouwplaats is verplicht op grond van artikel 8.2 van het Bouwbesluit
Bij het uitvoeren van bouw- of sloopwerkzaamheden worden maatregelen getroffen ter voorkoming van:
a.
letsel van personen op een aangrenzend perceel of een aan het bouw- of sloopterrein grenzende openbare weg, openbaar water of openbaar groen;

b.
letsel van personen die het bouw- of sloopterrein onbevoegd betreden, en

c.
beschadiging of belemmering van wegen, van in de weg gelegen werken en van andere al dan niet roerende zaken op een aangrenzend perceel of op een aan het bouw- of sloopterrein grenzende openbare weg, openbaar water of openbaar groen
Dat eventueel in combinatie met 8.7 is genoeg redenen om een bouwhek neer te zetten.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
Dat gaashek is wel extreem duur. Betonschutting (betonpalen met 180x180 houten elementen en betonnen onderregel) kosten tussen de 70 en 100 per strekkende meter. Dat is toch substantieel anders.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
TripleQ schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:14:
Is dit normaal bij aannemers? Dat ze de bouwplaatsen compleet niet beveiligen? De bouw ligt aan de rand van een nieuwbouwwijk op nog geen 10 meter van andere bewoonde huizen.

Vanuit de toekomstige bewoners van dat blok is er in ieder geval een pittige email gestuurd naar de aannemer
Bij de bouw van mijn huis een paar jaar geleden stonden er ook geen hekken omheen.
Daar heb ik geen pittige email voor verstuurd....
Nu in de straat bij mij wordt ook nog een vrijstaand huis gebouwd, staan ook geen hekken omheen.

Uiteindelijk als er wat vernield/gestolen wordt, dan is dat het probleem van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

We zijn er bijna. Eind deze maand passeren en dan echt van start. Het laatste stukje gaat chaotisch. We hebben technische tekeningen gekregen om op te reageren, maar de reactietermijn is kort en voor vragen maar heel beperkt tijd. We hebben ons best gedaan, maar een second opinion is altijd verstandig.

Wat vinden jullie van deze opzet?
begane grond
1e verdieping
2e verdieping
legenda

Hele grove samenvatting van ons hoekhuis:
  • begane grond: tuin, serre, eetkamer, keuken, hobbyruimte
  • 1e verdieping: computerkamer/gameroom/tv-kamer/logeerkamer (alles in een), badkamer voor logees, vide
  • 2e verdieping: slaapkamer met badkamer en kasten/rommelkamer
Gedetailleerde samenvatting: detailgegevens

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

bluemoon23 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:27:
[...]

Uiteindelijk als er wat vernield/gestolen wordt, dan is dat het probleem van de aannemer.
En als er een spelend kind verongelukt ook... O-)

Ik vind zoiets echt onverantwoord.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Beveiliging van het terrein is het probleem/verantwoordelijkheid van de aannemer, daar hoef je je als bewoner toch niet druk om te maken.

Dan moet je je kinderen leren dat ze daar niet mogen komen, als je dat niet vertrouwt.
Bij mij in de straat zijn meerdere zelf huizen gebouwd door de eigenaar, die wonen er dan naast in units of in een stacaravan/chalet.
Daar spelen hun kinderen ook natuurlijk, maar die snappen wel dat ze niet boven op een steiger of ladder mogen klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Milmoor schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 11:18:
We zijn er bijna. Eind deze maand passeren en dan echt van start. Het laatste stukje gaat chaotisch. We hebben technische tekeningen gekregen om op te reageren, maar de reactietermijn is kort en voor vragen maar heel beperkt tijd. We hebben ons best gedaan, maar een second opinion is altijd verstandig.

begane grond
1e verdieping
2e verdieping
legenda

• 1e verdieping: computerkamer/gameroom/tv-kamer/logeerkamer (alles in een), badkamer voor logees, vide
Vraag je ons nu een reactie op je technische tekeningen of op de gehele indeling e.d? De vide is natuurlijk ontzettend vet! Het "Rommelhok" is alleen te bereiken middels een oversteek van Slaapkamer 3; dus dan (naar mijn mening) moet het nooit een echte slaapkamer worden (maar ik weet jullie situatie niet) verder vind ik het een zeer ambitieus huis!

Heb je iets met afmetingen?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Richard schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 15:53:
[...]

Vraag je ons nu een reactie op je technische tekeningen of op de gehele indeling e.d? De vide is natuurlijk ontzettend vet! Het "Rommelhok" is alleen te bereiken middels een oversteek van Slaapkamer 3; dus dan (naar mijn mening) moet het nooit een echte slaapkamer worden (maar ik weet jullie situatie niet) verder vind ik het een zeer ambitieus huis!

Heb je iets met afmetingen?
Het gaat mij nu specifiek om de installatietekeningen. Zitten de schakelaars handig, te veel/weinig stopcontacten, etc.?

Reacties op de rest zijn wel leuk ;). In de PDF van de uitgebreide samenvatting staan afmetingen bij de eerste versie van de installatietekeningen (zevende pagina).

Het rommelhok is de vervanging van een zolder. We moeten de troep ook ergens kwijt. Eventuele volgende bewoners kunnen er alsnog een slaapkamer van maken door een gangetje aan te leggen. Maar voor ons is dat zonde van de ruimte.

[ Voor 37% gewijzigd door Milmoor op 23-04-2016 17:54 . Reden: Reactie uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Je hebt op de tekeningen er bij gezet: CAP wat is dat ?
CAP is Centraal Aardpunt, ;) (staat ook in de legenda met een symbool erbij)
https://www.groepenkast-m...ds/Aarding%20badkamer.pdf
http://www.joostdevree.nl/shtmls/aardnet.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

bluemoon23 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:22:
Je hebt op de tekeningen er bij gezet: CAP wat is dat ?
CAP is Centraal Aardpunt, ;) (staat ook in de legenda met een symbool erbij)
https://www.groepenkast-m...ds/Aarding%20badkamer.pdf
http://www.joostdevree.nl/shtmls/aardnet.shtml
Bedankt, ik had dit door roteren van het gebruikte symbool plus de alternatieve spelling van "CAP" vs "centraal aardpunt" niet herkend.

Wat vond je van de aansluitpunten zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 23-04-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Milmoor schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 11:18:

begane grond
1e verdieping
2e verdieping
legenda

Algemeen: alle stopcontacten zijn half inbouw, mooier (maar duurder) is volledig inbouw. Persoonlijk vind ik dit echt zonde om in mooie nieuwbouw huizen niet te kiezen voor volledig inbouw.
Bg:
Geen loze leidingen voor een surround set naar de tv opstelling?
Voordeur, schakelaar verplaatsten lijkt me niet slim, dan moet je altijd stukje door het donker bij laat thuiskomen
Keuken, brandmelder daar kan erg dichtbij zijn, ook zou ik de 2 lichtpunten/centraaldozen op 1 lijn zetten, staat wat strakker.
Lichtpunt buiten in de serre aan de buitenmuur, net als bij voordeur zegmaar?

1e VD
Gameroom, bm in hart centraaldozen zetten, staat strakker
Badkamer, mis afzuiging, vaak word knop hoog laag beneden geplaatst maar in badkamer is handiger (miss naar 2e vd)
2e VD
Badkamer, ronde aardmat is symbool, aardmat komt in hele badkamer ;)
Slaapkamer, loze leiding voor netwerk/tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

ybos schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:23:
[...]

Algemeen: alle stopcontacten zijn half inbouw, mooier (maar duurder) is volledig inbouw. Persoonlijk vind ik dit echt zonde om in mooie nieuwbouw huizen niet te kiezen voor volledig inbouw.
Waaruit blijkt dat het half inbouw is? Ik zie blijkbaar wat over het hoofd. De rest bekijk ik morgen als ik wel wakker ben. :O

Edit: bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Milmoor schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:28:
[...]

Waaruit blijkt dat het half inbouw is? Ik zie blijkbaar wat over het hoofd. De rest bekijk ik morgen als ik wel wakker ben. :O

Kan zo snel symbool niet vinden, maar nu staat er achter zowel een enkele als een dubbele Wcd 1 streepje naar de muur. Volledig inbouw staan de wcd's niet boven elkaar op tekening maar naast elkaar en 2 streepjes naar de muur. (Beetje knullig omschreven :X )

Edit:
https://www.google.nl/img...zCD4oOjA6&iact=mrc&uact=8
Zie het keukenblad. Daar staat een rode en een zwarte Wcd naast elkaar. Als je die gewoon naast elkaar tekent (dus eig gewoon 2 enkele Wcd's naast elkaar) is het symbool voor volledig inbouw.

[ Voor 37% gewijzigd door ybos op 24-04-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Milmoor schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:28:
[...]

Half inbouw:
https://www.google.nl/img...wgdKAEwAQ&iact=mrc&uact=8

Volledig inbouw:
https://www.google.nl/img...wh6KFYwVg&iact=mrc&uact=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Algemeen: fijn dat je mijn tekeningen doorgespit hebt. Ik heb je opmerkingen net met mijn vriendin doorgenomen. Veel punten was inderdaad even nadenken, waarbij we uiteindelijk voor "onze" oplossing gekozen hebben. Maar het was wel goed om het langs te lopen.
Goed punt, had ik niet gezien. Wij vinden het beiden prima zo, maar het is nu wel een bewuste keuze.
Bg:
Geen loze leidingen voor een surround set naar de tv opstelling?
Er komt vooralsnog geen TV op de begane grond, en ik wil niet vast zitten aan een specifieke plek. We gaan de surround set op de 1e verdieping daarom waarschijnlijk geheel draadloos maken of we accepteren de kabels. Ik heb nu een set waarbij de achterste boxen draadloos zijn (pricewatch: Logitech Z-5400).
Voordeur, schakelaar verplaatsten lijkt me niet slim, dan moet je altijd stukje door het donker bij laat thuiskomen
Klopt, maar hierdoor ben je er wel sneller als je van de andere kant komt. Dus het is wat mij betreft kiezen tussen een schakelaar in het midden, of aan beide kanten een. Wij nemen zelf meestal de achterdeur (we fietsen, geen auto).
Keuken, brandmelder daar kan erg dichtbij zijn, ook zou ik de 2 lichtpunten/centraaldozen op 1 lijn zetten, staat wat strakker.
De brandmelder is door de installateur ingetekend. Ik ga er vanuit dat hij weet wat hij doet. Het ingetekende keukenblok is totaal niet wat wij krijgen. Het fornuis komt tegen de buitenmuur, en dat is waarschijnlijk ver genoeg van de rookmelder. Wat betreft het uitlijnen: goed punt. Maar de lamp boven de keuken komt straks precies boven het spoeleiland, en die van de looproute zou anders te ver naar achter gaan. Het ziet er nu inderdaad niet logisch uit. Ik verwacht dat je het in de praktijk niet gaat zien.
Lichtpunt buiten in de serre aan de buitenmuur, net als bij voordeur zegmaar?
Vangen we op door lichten op de geschakelde wandcontactdozen te zetten. Eventueel aangevuld met een buitenlamp op een zonnepaneel.
1e VD
Gameroom, bm in hart centraaldozen zetten, staat strakker
Klopt. Ik weet niet of die nog verplaatsbaar is (vloerplaten zijn ten dele al definitief). Geen groots punt, maar het zou wel mooier staan. Mijn vriendin vind het wel goed zo ;).
Badkamer, mis afzuiging, vaak word knop hoog laag beneden geplaatst maar in badkamer is handiger (miss naar 2e vd)
Goed punt, ga ik navragen.
2e VD
Badkamer, ronde aardmat is symbool, aardmat komt in hele badkamer ;)
Ok, dat wist ik niet. Dan is verplaatsen van het symbool niet zo zinnig ;).
Slaapkamer, loze leiding voor netwerk/tv?
Die zit er (twee zelfs)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 16:47
Ik plaats hier ook even een berichtje. Ook mijn vrouw en ik hebben besloten om het zelfbouw avontuur aan te gaan. Hebben inmiddels mooie kavel op het oog en nu in de oriëntatie fase vwb woning keuze. Al reeds bij een architect/bouw combinatie geweest (duur, zoals ik ergens ook wel gelezen heb) en VDM bezocht. We hadden ook echter graag een losse aannemer gesproken, maar vinden het lastig om hier in de regio (Arnhem/Elst) een aannemer te vinden waarvan we denken dat ze ook een compleet huis kunnen neerzetten. Als je op de websites kijkt zie je toch vooral veranda zus, erker zo, dakkapelletje hier, schuurtje daar... niet echt een compleet huis dus (als iemand tips heeft). VDM doet dus houtskeletbouw, ziet er allemaal erg interessant uit, maar moet nog wel eea aan uitgezocht worden zoals duurzaamheid (hoe lang kan zo'n huis mee, is deze over 30 jaar nog te verkopen?) en wat kost het me extra om te verzekeren...etc.

Ach ja, de sport van het zelf bouwen, het is ook wel een mooi avontuur :)

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Vrijwel alle echt oude huizen die je ziet hebben een houten skelet, dus daar zou ik me niet druk om maken. Voor de verzekering moet je wat offertes opvragen. Zou geen verschil meer mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
Een goed gebouwde hout skelet is net zo duurzaam als een goed gebouwde traditionele woning. Waar ga je bouwen? Ik ben ook bezig in die hoek (Duiven). Zodra mijn eigen woning verkocht is kan ik weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Bob-B190 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:11:
Ik plaats hier ook even een berichtje. Ook mijn vrouw en ik hebben besloten om het zelfbouw avontuur aan te gaan. Hebben inmiddels mooie kavel op het oog en nu in de oriëntatie fase vwb woning keuze. Al reeds bij een architect/bouw combinatie geweest (duur, zoals ik ergens ook wel gelezen heb) en VDM bezocht. We hadden ook echter graag een losse aannemer gesproken, maar vinden het lastig om hier in de regio (Arnhem/Elst) een aannemer te vinden waarvan we denken dat ze ook een compleet huis kunnen neerzetten. Als je op de websites kijkt zie je toch vooral veranda zus, erker zo, dakkapelletje hier, schuurtje daar... niet echt een compleet huis dus (als iemand tips heeft). VDM doet dus houtskeletbouw, ziet er allemaal erg interessant uit, maar moet nog wel eea aan uitgezocht worden zoals duurzaamheid (hoe lang kan zo'n huis mee, is deze over 30 jaar nog te verkopen?) en wat kost het me extra om te verzekeren...etc.

Ach ja, de sport van het zelf bouwen, het is ook wel een mooi avontuur :)
http://www.vandekolk.nl/

Wat misschien kan is dat zo'n aannemer een aantal voorgaande projecten laat zien (daar hebben ze tekeningen van), en dat op creatieve manier omtoveren tot een soort eigen creatie :?

Bij mijn vorige werkgeven (e-installateur) met deze bouwkundig aannemer het huis van een BN-er gebouwd. Mannen hebben eigen timmerwerkplaats voor kozijnen e.d. en mijn indruk was dat ze er strak bovenop zaten en flexibel voldoende om wijzigingen te doen.

Het was een joekel van een huis, volledig onderkelderd en superluxe, dus ze weten zeker wat ze doen. Prijs kan ik niets van zeggen, daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 01-05-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
TLer schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:55:
Een goed gebouwde hout skelet is net zo duurzaam als een goed gebouwde traditionele woning. Waar ga je bouwen? Ik ben ook bezig in die hoek (Duiven). Zodra mijn eigen woning verkocht is kan ik weer verder.
Schuytgraaf hier, incl alle leuke eisen van deze wijk (geen warmtepomp, verplicht stadsverwarming, gesloten grond balans, etc).

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik zou er alles aan doen om de stadsverwarming buiten de deur te houden... Veel vastrecht voor weinig warmte die je nodig hebt. (let op: Stadsverwarming geeft extra EPC punten, die vaak direct bespaard worden op de isolatie, waardoor je juist nog meer kosten gaat maken omdat je dus meer moet stoken.)
Waar is deze verplichting opgenomen? En hoe is dat omschreven? Wellicht staat er iets van: "verplicht tenzij er een duurzamer alternatief is"
Dan is een warmtepomp met eigen zonnepanelen en een boiler zeker wel duurzamer.
Maar dat gevecht moet je dan wel aan willen gaan...

[ Voor 24% gewijzigd door NovapaX op 02-05-2016 08:56 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
NovapaX schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:54:
Ik zou er alles aan doen om de stadsverwarming buiten de deur te houden... Veel vastrecht voor weinig warmte die je nodig hebt. (let op: Stadsverwarming geeft extra EPC punten, die vaak direct bespaard worden op de isolatie, waardoor je juist nog meer kosten gaat maken omdat je dus meer moet stoken.)
Waar is deze verplichting opgenomen? En hoe is dat omschreven? Wellicht staat er iets van: "verplicht tenzij er een duurzamer alternatief is"
Dan is een warmtepomp met eigen zonnepanelen en een boiler zeker wel duurzamer.
Maar dat gevecht moet je dan wel aan willen gaan...
Helemaal mee eens. Voor ons de reden om niet te kopen op de schuytgraaf. Wij hebben net een optie genomen op een kavel in Rozendaal. Kost net zoveel, maar veel mooier locatie (vinden wij dan). Ook in Zevenaar is stadsverwarming verplicht. Hier ga ik dan ook niet wonen. We waren al wel met de gemeente in gesprek om een kavel toen deze eis na boven kwam. SV kost je 500€ per jaar. Dat is meer als ik gebruik voor verwarming en warm water geproduceerd door mijn warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TLer schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:01:
[...]

Helemaal mee eens. Voor ons de reden om niet te kopen op de schuytgraaf. Wij hebben net een optie genomen op een kavel in Rozendaal. Kost net zoveel, maar veel mooier locatie (vinden wij dan). Ook in Zevenaar is stadsverwarming verplicht. Hier ga ik dan ook niet wonen. We waren al wel met de gemeente in gesprek om een kavel toen deze eis na boven kwam. SV kost je 500€ per jaar. Dat is meer als ik gebruik voor verwarming en warm water geproduceerd door mijn warmtepomp.
Verplichte stadsverwarming zou voor mij ook een absolute _nee_ zijn. :|

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vergeet ook niet de aanleg kosten van stadsverwarming. In Almere kost dat rustig 6k. Daar kan je ook een leuke PV, zonneboiler en warmtepomp installatie voor aanschaffen. De energie daaruit is dan vervolgens praktisch gratis.

Gelukkig woon ik in een deel waar we een gaspijpje hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Ze hebben een aansluit verplichting en het klopt, dit kost bijna 5k, maar geen afnameverplichting. Vind het zelf wel jammer, want met panelen kan je ook een heel eind komen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bob-B190 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:50:
Ze hebben een aansluit verplichting en het klopt, dit kost bijna 5k, maar geen afnameverplichting. Vind het zelf wel jammer, want met panelen kan je ook een heel eind komen.
Maar als je het niet wilt, waarom ga je daar dan wonen? (serieuze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Atomic2005 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:57:
[...]

Omdat wonen meer behelst dan alleen een verwarmingssysteem.

Vind het raar om daarop te baseren of je ergens wilt wonen.

[ Voor 22% gewijzigd door Artbij op 02-05-2016 15:06 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Atomic2005 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:57:
[...]

Omdat het voor ons geen doorslaggevende reden is om er niet te gaan wonen. We hebben een aantal redenen waarom we graag in die wijk blijven, dus ja, dan neem je het maar op de koop toe. Klinkt suf wellicht, maar als we naar een andere wijk of stad gaan hebben we weer een hoop praktische zaken die nadelig zijn.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

artbij schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:05:
[...]

Omdat wonen meer behelst dan alleen een verwarmingssysteem.

Vind het raar om daarop te baseren of je ergens wilt wonen.
Ja dat klopt, het behelst ook meer dan dat. Maar ik heb wel graag de vrije keuze in wat ik wel en vooral niet wil. Dus zo raar is mijn opmerking toch niet?

Maar Bob geeft een duidelijk antwoord. Er zijn dus andere zwaarwegende redenen voor hem om in die wijk te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Atomic2005 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:11:
[...]

Ja dat klopt, het behelst ook meer dan dat. Maar ik heb wel graag de vrije keuze in wat ik wel en vooral niet wil. Dus zo raar is mijn opmerking toch niet?
Vind jij je verwarmingssysteem zo belangrijk dat je daarvoor in een andere stad zou gaan wonen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maar dan nogmaals de vraag, waar is die aansluitverplichting op gebaseerd (waar staat dat?)
Is het wettelijk wel toegestaan dat deze verplichting er is? Voor die 5k kun je er best even juridisch naar laten kijken lijkt me.
(hint: op grond van het bouwbesluit geldt die aansluitverplichting al niet meer voor het particulier bouwen van een woonfunctie)

Lijkt mij nog steeds een kwestie van koppelverkoop. Zou hetzelfde zijn als je verplicht een krantenabbonement bij je huis moet afnemen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

artbij schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:19:
[...]

Vind jij je verwarmingssysteem zo belangrijk dat je daarvoor in een andere stad zou gaan wonen?
Nee, maar misschien wel 500meter verder in een andere wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
NovapaX schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:19:
Lijkt mij nog steeds een kwestie van koppelverkoop. Zou hetzelfde zijn als je verplicht een krantenabbonement bij je huis moet afnemen.
Dat is natuurlijk wel iets anders. Verschil is dat die 5000 euro waarschijnlijk gebaseerd is op een prijs van een aannemer om alle percelen aan te sluiten. Als er een weg valt moet de andere meer gaan betalen.

Edit: al werkt die logica ook voor de krant, maar dan is het verschil verwaarloosbaar ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 02-05-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja dat is waar, het is ook afhankelijk van wat je wilt bereiken.
Heb je toch warmte nodig (gas of stadsverwarming, en geen passief-huis) en je vindt de plek van het kavel het belangrijkste kun je het op de koop toe nemen.
Bouw je een bijna energieneutraal huis, en heb je die dure aansluiting eigenlijk helemaal niet nodig, dan zou ik goed kijken wat mogelijk is. Kost de aansluiting alleen geld, of betaal je, ook als je niet afneemt, alsnog een vastrecht? Ik zou in dat geval onderzoeken of de verplichting juridisch steek houdt, en of je het dan niet af kunt kopen en dan uiteindelijk goedkoper uit bent.

Maargoed, er is al zoveel geschreven over de (on)duurzaamheid van stadsverwarming dat we dat verder niet hoeven te herhalen hier.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Het is een onderdeel van de koopaannemersovereenkomst. Daarin leg je vast onder welke voorwaarden je koopt. De verkoper heeft dan meestal via een kettingbeding bedongen dat er een aansluiting op de stadsverwarming moet komen. Deze verplichting ontstaat weer door contracten tussen energie leverancier en de gemeente. Deze energie leverancier wil immers best een investering doen, maar wil dan wel de consument een poot kunnen uitdraaien. Uiteindelijk kunnen ze het denk ik niet hard maken. De consument heeft ook rechten, en een daarvan is keuze vrijheid welke hiermee duidelijk geschaad wordt. Daarnaast is het zeker niet nodig om voor duurzaamheid voor SV te kiezen. Dit wordt wel vaak als argument gebruikt om het te verkopen. De vraag uiteindelijk is, wil je die strijd aangaan? Bij mij in Duiven kon ik er wel onderuit komen, de gemeente wilde die kosten wel betalen. Uiteindelijk willen wij niet op die plek wonen. Een andere gemeente doet dat misschien ook wel, of niet. Dat zal afhangen van hoe snel het E.e.a. Verkoopt.

Sowieso heb je nooit een afnameverplichting. Je kan dus direct je aansluiting laten verwijderen. Dit is uiteraard wel kapitaal vernietiging. 5000 euro is niet niets. Dan heb je een nieuw huis al redelijk voorzien van vloerafwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
TLer schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:19:
Sowieso heb je nooit een afnameverplichting. Je kan dus direct je aansluiting laten verwijderen. Dit is uiteraard wel kapitaal vernietiging. 5000 euro is niet niets. Dan heb je een nieuw huis al redelijk voorzien van vloerafwerking.
Dat is dan ook mijn idee er bij. Als ik dit zou moeten betwisten, naast de perikelen rondom het überhaupt bouwen van een huis, werk, studie en kleine kinderen, dat is me het niet waard als ik heel eerlijk ben. Daarnaast, als ik voor 5K weggooi aan aansluitkosten om vervolgens het niet te gebruiken, dan moet ik extra investeren in bv een zonneboiler, wat dus eigenlijk de terugverdientijd erg lang maakt, ik moet immers die 5k ook nog terugverdienen.

Op dit moment zitten we er meer in dat we goed geïsoleerd gaan bouwen, minder verlies is immers ook minder verbruik. Zoveel als we nu kwijt zijn aan de stadsverwarming hopen we te voorkomen :P

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Meer isoleren is zeker een goede insteek. Dat samen met luchtdicht bouwen en ventilatie met WTW gaat maken dat je een lage energiebehoefte hebt.
Voor die lage energiebehoefte 5000€ moeten investeren in een SV aansluiting is dan wel extra zuur. Als je die kost toch al moet nemen, is het waarschijnlijk het meest voordelig op termijn daar ook gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Wij hebben een zelfde issue (en irritatie). Willen vanwege basisschool perse in deze plaats wonen, verplichte aansluiting op stadswarmte is hier 9,5K. Inderdaad opgenomen in koopcontract van de kavel, omdat het een privaat rechterlijke overeenkomst is gaat het verhaal van niet verplicht aansluiten op gwl-voorzieningen niet op (aldus vereniging eigen huis). Nu zie ik net in de warmtewet dat aansluitkosten maximaal zo'n 900euro zijn. Weet één van jullie hoe ze dan toch veel hogere aansluitkosten kunnen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Die 900€ heeft zover ik weet alleen betrekking op de aansluiting op een bestaand net. Een nieuwe aansluiting is heel veel duurder. Ik zou ze vragen om die 9500€ te verantwoorden. Dat is heel veel geld. Daarvoor heb je een warmtepomp geïnstalleerd en wel met geld over in je achterzak.

Overigens is een compleet nieuwe aansluiting op het gasnet wel veel goedkoper. Ook het vastrecht is veel goedkoper. Voor het warmtenet betaal je snel 500€ per jaar tegen iets van 225€ voor gas. De redenering is de hoge kosten voor het aanleggen van het net. Echter, die bestaat je dus gewoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Dat is inderdaad krom. Ga het eens navragen bij de stadsverwarmingsorganisatie. Ik zie in je onderschrift dat je zelf afgesloten bent van de stadsverwarming, klinkt goed. Hier is de boete in zo'n geval 25K, we proberen er dus maar zo goed mogelijk van te profiteren, maar het voelt wel alsof we afgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Kan je niet een paar jaar wachten tot de kids van school gaan? Of moet je of starten? 25k boete is echt een wurg contract welke ik nooit zou ondertekenen. Kan mij ook niet voorstellen dat dit mag. Je wordt letterlijk vastgeketend aan een partij!?

Welke gemeente is dit?

[ Voor 5% gewijzigd door TLer op 04-05-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:10:
Kan je niet een paar jaar wachten tot de kids van school gaan? Of moet je of starten? 25k boete is echt een wurg contract welke ik nooit zou ondertekenen. Kan mij ook niet voorstellen dat dit mag. Je wordt letterlijk vastgeketend aan een partij!?

Welke gemeente is dit?
Als verkoper kun je toch vragen wat je wilt, aan de koper (WNT in dit geval) om het hier wel of niet mee eens te zijn,.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
artbij schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:54:
[...]

Als verkoper kun je toch vragen wat je wilt, aan de koper (WNT in dit geval) om het hier wel of niet mee eens te zijn,.
Je mag vragen wat je wilt, binnen de kaders van de wet natuurlijk. Een dergelijk boetebeding schaad je rechten voor vrije keus voor energie leverancier. De warmtewet regeld daar de maximale prijzen. Een boetebeding is dan onnodig beperkend voor de consument. Een dergelijk boetebeding, welke gegarandeerd met een kettingbeding in het contracht opgenomen is, bint je 100% vast aan een leverancier voor zolang de woning bestaat. Goede deal voor de energieleverancier, maar niet voor de consument.

Ik zou de woning nooit kopen. Niet nu, en niet in de toekomst als je er weer vanaf wilt. Bedenk je dus wel dat dit de waarde van de woning in de toekomst ook nadelig kan beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik koop een projectwoning met stadsverwarming. De keuze is of ik de woning wil voor de gevraagde prijs, inclusief stadsverwarming, of helemaal niet. Dat kan men verplichten, ze verkopen hem gewoon anders niet. Net als recht op overpad over het achterpad. Dat moet. Het is een all in prijs. Maar ik heb daarna geen eeuwige afname verplichting. Ze kunnen mopperen en tegenwerken, maar ik kan de boel zonder kosten opzeggen. Daarover is jurisprudentie. Opnieuw aansluiten daarna is een ander verhaal, dat kost dan weer goudgeld. Dat vindt ik een acceptabele deal. Ik ga gewoon stadsverwarming gebruiken en overweeg een warmtepomp, maar dat heeft geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dta is wel waar Milmoor, maar de situatie wordt iets anders als ze je de netto prijs, zonder aansluiting aanbieden, en vervolgens erbij vermelden dat je verplicht bent een aansluiting op standverwarming te nemen, tegen een bedrag van enkele duizenden euros. Dan ga je toch de overweging maken naar een warmtepomp, en het gevoel krijgen dat je in de zeik gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Milmoor schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:00:
Ik koop een projectwoning met stadsverwarming. De keuze is of ik de woning wil voor de gevraagde prijs, inclusief stadsverwarming, of helemaal niet. Dat kan men verplichten, ze verkopen hem gewoon anders niet. Net als recht op overpad over het achterpad. Dat moet. Het is een all in prijs. Maar ik heb daarna geen eeuwige afname verplichting. Ze kunnen mopperen en tegenwerken, maar ik kan de boel zonder kosten opzeggen. Daarover is jurisprudentie. Opnieuw aansluiten daarna is een ander verhaal, dat kost dan weer goudgeld. Dat vindt ik een acceptabele deal. Ik ga gewoon stadsverwarming gebruiken en overweeg een warmtepomp, maar dat heeft geen haast.
Als je een warmtepomp overweegt in de toekomt, doe jezelf dan nu een lol door vast te kiezen voor vloerverwarming en/of ltv convectoren. Later aanbrengen kost meer, zeker de vloerverwarming. Ook zou je een wat groter diameter buis kunnen gebruiken. Een WP houdt van veel flow wát gemakkelijker te realiseren is met 28mm dan met standaard 16mm. Er zal een meer prijs zijn, maar als je het in de toekomst toch al wilt doen, leg het in beginsel dan goed aan, scheeld je uiteindelijk geld en een hoop werk later.

Uiteindelijk is het altijd een keus. Mijn huidige woning was ook met stadsverwarming. Ik heb mij voorgenomen het nooit meer te nemen, maar uiteindeljk kies je toch een locatie, dan een locatie om vervolgens de locatie te kiezen. De rest is daar meestal ondergeschikt aan. Echter, een boete bij het laten verwijderen van de aansluiting à 25000€ zal ik nimmer kiezen! Dan maar een andere locatie. Als je even goed zoekt, en je niet direct laat verleiden zijn er hele goede alternatieven. Soms moet je dan inderdaad naar een andere wijk of gemeente verhuizen. Keuzes, keuzes, ze blijven altijd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rtificial schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:10:
Dta is wel waar Milmoor, maar de situatie wordt iets anders als ze je de netto prijs, zonder aansluiting aanbieden, en vervolgens erbij vermelden dat je verplicht bent een aansluiting op standverwarming te nemen, tegen een bedrag van enkele duizenden euros. Dan ga je toch de overweging maken naar een warmtepomp, en het gevoel krijgen dat je in de zeik gezet wordt.
Mee eens, dat klopt helemaal niet van. Alleen is dat niet stadsverwarming specifiek, dat kan bijv. ook zijn ivm een verplichte heg van een bepaald type. De meeste andere zaken kosten wel een stuk minder, wat het minder zuur maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Oeps, deze had onder de vorige post gemoeten:
TLer schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:25:
[...]
Als je een warmtepomp overweegt in de toekomt, doe jezelf dan nu een lol door vast te kiezen voor vloerverwarming en/of ltv convectoren. Later aanbrengen kost meer, zeker de vloerverwarming. Ook zou je een wat groter diameter buis kunnen gebruiken. Een WP houdt van veel flow wát gemakkelijker te realiseren is met 28mm dan met standaard 16mm. Er zal een meer prijs zijn, maar als je het in de toekomst toch al wilt doen, leg het in beginsel dan goed aan, scheeld je uiteindelijk geld en een hoop werk later.

Uiteindelijk is het altijd een keus. Mijn huidige woning was ook met stadsverwarming. Ik heb mij voorgenomen het nooit meer te nemen, maar uiteindeljk kies je toch een locatie, dan een locatie om vervolgens de locatie te kiezen. De rest is daar meestal ondergeschikt aan. Echter, een boete bij het laten verwijderen van de aansluiting à 25000€ zal ik nimmer kiezen! Dan maar een andere locatie. Als je even goed zoekt, en je niet direct laat verleiden zijn er hele goede alternatieven. Soms moet je dan inderdaad naar een andere wijk of gemeente verhuizen. Keuzes, keuzes, ze blijven altijd lastig.
Terechte punten voor de voorbereiding, gelukkig gaat dat vanzelf goed: "De gehele begane grond wordt uitgevoerd met vloerwarming als hoofdverwarming en de overige ruimtes worden voor-
zien van lage temperatuur radiatoren. ". Ook laat ik alvast een loze leiding extra aanleggen naar het dak en reserveer ik ruimte tussen de zonnepanelen rekening houdend met de schaduw.

Hier op het forum zijn de links te vinden naar de jurisprudentie dat de stadsverwarming net als elke dienst opzegbaar is zonder boete en zonder verplicht handhaven van de aansluiting (met bijbehorende kosten). Zie bijv. hier: crazyharrie in "Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Bedankt voor het meedenken en de links, ga eens verder op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Grappig fenomeen die stadsverwarming. Ik had zelf de indruk dat dit op z'n retour was.

Ik zou proberen te achterhalen waarom stadsverwarming wordt gepushed. Is het een deal tussen energieleverancier en grondeigenaar? Of een deal met gemeente om restwarmte (milieuvriendelijk) te benutten? Dan kun je met de juiste partij misschien in gesprek komen.

Het komt op mij in ieder geval onrechtvaardig en onsympathiek over. Het is net als dat bij je nieuwe duurbetaalde telefoon verplicht een bepaald duur abonnement moet nemen. Of bij je nieuwe PC verplicht internet van Ziggo moet nemen. Bij een huis duurt de verplichting daarnaast ook nog eens veel langer.

Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een erfdienstbaarheid van recht van voetpad. Hoe moeten anders je buren hun achtertuin bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Heel simpel, in het Bouwbesluit staat voor niet particuliere bouwers de aansluitPLICHT beschreven. Stond voorheen in de bouwverordening en was destijds bedoeld als een soort groene warmtevoorziening. Door monopolie positie van restwarmteleveranciers (want hé, je MOET aansluiten ;) ) blijft de prijs veel te hoog. Tel daarbij op dat alternatieve energieopwekking de laatste jaren een enorme spurt heeft gemaakt en je hebt een aardig plaatje waarom SV eigenlijk redelijk kansloos is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:56
Wij willen morgen de dakdoorvoer plaatsen voor de WTW unit.
Nu heeft onze "ventilatie man" vandaag aangegeven waar we dit moeten maken maar ik heb zo mijn twijfels bij de plaatsing hiervan:

https://drive.google.com/...wdkJmajA/view?usp=sharing

De rechterzijde is 45c (op het oosten), de andere zijde 60c (op het zuiden). Het zit in een ander dakvlak maar vrij dicht bij elkaar. Ik had eerder onderstaande in gedachte. Zo is de afstand groter, wel iets meer buis maar niet in de weg en ik heb een bocht minder nodig.

https://drive.google.com/...wSUQyNFU/view?usp=sharing

Zo komt de WTW in de ruimte te hangen:

https://drive.google.com/...TbWJvUzg/view?usp=sharing

Hopelijk is het een beetje duidelijk 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Card Nox op 07-05-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Cai schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:40:
Vandaag op bezoek geweest bij Livingstone. Al met al een goede indruk achtergelaten. Kennelijk heeft men daar geleerd van de ervaring van een user paar posts terug. Er werd zeer, zeer duidelijk vermeld wat er wel en ook wat er niet standaard inbegrepen zit bij de prijs. Zelf spreekt het traditionele bouwen mij aan. Hoewel wij de specifieke prijzen opgestuurd krijgen werd al wel duidelijk gemaakt dat er obv ervaring minimaal van EUR 400 per m3 uitgegaan moet worden. Dit schrikt bij mij in eerste instantie best af.

Tevens vandaag een folder binnen gekregen van Gorate. De standaardprijzen (Houtskeletbouw) van de woningen inclusief garage zijn niet heel hoog. Iemand ervaring? Woensdag op naar VDM.
ik zie dat jullie ook bij VDM zijn geweest, zijn jullie hier nog meer verder gegaan?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Card Nox schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:24:
Nu heeft onze "ventilatie man" vandaag aangegeven waar we dit moeten maken maar ik heb zo mijn twijfels bij de plaatsing hiervan:

https://drive.google.com/...tX3cM3vz6lREtRSmNwdkJmajA

De rechterzijde is 45c (op het oosten), de andere zijde 60c (op het zuiden). Het zit in een ander dakvlak maar vrij dicht bij elkaar. Ik had eerder onderstaande in gedachte. Zo is de afstand groter, wel iets meer buis maar niet in de weg en ik heb een bocht minder nodig.

Ik kan de foto's niet zien, maar meer afstand en minder bochten is beter, dus gewoon doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38
Card Nox schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:24:

https://drive.google.com/...tX3cM3vz6lREtRSmNwdkJmajA

Ik kan je eerste foto niet bekijken, maar het gaat volgens mij om de afvoer en toevoer van de wtw naar buiten toe. Ik weet niet of je in Nederland bouwt, maar indien dat zo is hebben ze daar regels voor hoever deze uit elkaar dienen te zitten. Google maar eens op "verdunningsfactor" en dan kom je zo een aantal tooltjes tegen om het te berekenen.

Overigens kan het ook verstandig zijn om met name je toevoer op een locatie te plaatsen met zo min mogelijk zon: met name in de zomer haal je dan geen gloeiend hete lucht (van de pannen die in de zon aan het bakken zijn) naar binnen waardoor het langer koel blijft in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:56
Tieske88 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 15:43:
[...]
Google maar eens op "verdunningsfactor" en dan kom je zo een aantal tooltjes tegen om het te berekenen.

Overigens kan het ook verstandig zijn om met name je toevoer op een locatie te plaatsen met zo min mogelijk zon: met name in de zomer haal je dan geen gloeiend hete lucht (van de pannen die in de zon aan het bakken zijn) naar binnen waardoor het langer koel blijft in huis.
Die verdunningsfactor had ik ook reeds gevonden ja. Vond de tooltjes niet zo super eenvoudig, maar heb er ook maar kort naar gekeken.
Bedankt voor de tip, die moet dus op het westen komen, kan de afvoer op oosten.

EDIT: eerste plaatje moet nu ook werken, sharing stond blijkbaar uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 07-05-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Bob-B190 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:55:
[...]
ik zie dat jullie ook bij VDM zijn geweest, zijn jullie hier nog meer verder gegaan?
Nee, we zijn bij +- 8 "bouwers" geweest en hebben een prioriteitenlijstje gemaakt. Wij kwamen er al snel op uit dat we geen HSB wilden vwb bouwmethode. Hierdoor viel VDM af.

Ik moet wel zeggen dat VDM binnen een week de volledige tekening per post heeft toegezonden itt anderen waar ik moest leuren om een offerte.

Als je HSB overweegt vraag dan ook de folder van Gorate aan. Ik vind dat de woningen hier vanaf de basisprijs al over een iets fraaier uiterlijk beschikken tegen dezelfde prijzen. Denk hierbij aan luifels, erkers, hoekramen, balkon enz.

Wij zijn er qua plannen uit met Bot&van der ham (brummelhuis), alleen de financiering regelen valt tegen. Traject verloopt langzaam mede doordat ik een dga ben. Erg irritant, maar ik heb in het begin van het bouwtraject al voorgenomen bij tegenslagen mij niet druk te maken, anders is de lol er snel af.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat financierings verhaal herken ik.

Wat kunnen de hypotheekverstrekkers moeilijk doen als het niet helemaal standaard is (dga).

Ik hoop de hypotheek deze maand rond te krijgen, datum van passeren vd grond heb ik al verzet naar 1 juli incl de ontbindende voorwaarden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Grolsch schreef op zondag 08 mei 2016 @ 08:58:
Dat financierings verhaal herken ik.

Wat kunnen de hypotheekverstrekkers moeilijk doen als het niet helemaal standaard is (dga).

Ik hoop de hypotheek deze maand rond te krijgen, datum van passeren vd grond heb ik al verzet naar 1 juli incl de ontbindende voorwaarden :(
mijn advisieur raadde daarom Aegon aan, daar had zij de beste ervaring voor ondernemers mee. Ging redelijk soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Maakt het tegenwoordig nog uit welke hypotheekverstrekker je neemt? Met die verplichte vormen ivm de aftrekregeltjes zit er toch niet zoveel verschil meer in de toko's? Het lijkt mij nu vooral een kwestie van een zo laag mogelijke rente.

Of ben ik daar nu veel te kortzichtig mee?
(ik vraag het maar, want over een paar jaar ben ik ook aan de beurt, met een vrouw die als zelfstandige werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
Verschillen zitten vooral in de voorwaarden: boetevrij aflossen, tarieven voor administratieve handelingen, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De meeste"prijvechters" maken geen eens een offerte als je dga bent, de rest is er ook niet happig op.

Waar je normaal aan een werkgeversverklaring ruim voldoende hebt vragen ze je bij dga het hemd van het lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
dga is toch ook gewoon standaard? Risico is wel groter vandaar dat er wat meer gevraagd wordt, niet gek volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Probeer het eens zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Hier in België lijkt het geen probleem in ieder geval. M'n boekhouder heeft van alles moeten verstrekken natuurlijk, jaarverslagen, etc. Verder gewoon zelf een flink deel meebrengen als eigen inbreng, en dan is er geen enkel probleem, en heb je dezelfde onderhandelingspositie als ieder ander.

Breng je wel ten minste 20% zelf in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Cai schreef op zondag 08 mei 2016 @ 07:53:
[...]

Nee, we zijn bij +- 8 "bouwers" geweest en hebben een prioriteitenlijstje gemaakt. Wij kwamen er al snel op uit dat we geen HSB wilden vwb bouwmethode. Hierdoor viel VDM af.

Ik moet wel zeggen dat VDM binnen een week de volledige tekening per post heeft toegezonden itt anderen waar ik moest leuren om een offerte.

Als je HSB overweegt vraag dan ook de folder van Gorate aan. Ik vind dat de woningen hier vanaf de basisprijs al over een iets fraaier uiterlijk beschikken tegen dezelfde prijzen. Denk hierbij aan luifels, erkers, hoekramen, balkon enz.

Wij zijn er qua plannen uit met Bot&van der ham (brummelhuis), alleen de financiering regelen valt tegen. Traject verloopt langzaam mede doordat ik een dga ben. Erg irritant, maar ik heb in het begin van het bouwtraject al voorgenomen bij tegenslagen mij niet druk te maken, anders is de lol er snel af.

Succes!
Mag ik vragen waarom jullie gekozen hebben voor traditionele bouw boven HSB? Wij gaan binnenkort ook deze keuze moeten maken. Altijd interessant om het van meerdere invalshoeken te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

TLer schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:37:
[...]

Mag ik vragen waarom jullie gekozen hebben voor traditionele bouw boven HSB? Wij gaan binnenkort ook deze keuze moeten maken. Altijd interessant om het van meerdere invalshoeken te bekijken.
Bij mij zou het "gevoelskwestie" zijn; als je op internet zoekt op HSB; kom je alleen maar uit op positieve verhalen; en dat het kwalitatief gelijk is aan Traditioneel.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Richard schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:42:
[...]

Bij mij zou het "gevoelskwestie" zijn; als je op internet zoekt op HSB; kom je alleen maar uit op positieve verhalen; en dat het kwalitatief gelijk is aan Traditioneel.
Hier is het ook gevoel aangezien ik er niets van weet of mensen ken die zo'n huis hebben die ook nog eens recent gebouwd is (HSB heeft de afgelopen 10 jaar op technologisch gebied echt grote stappen gemaakt). Derhalve verdient het een kans en de duurzame eisen zijn wel gunstig, hoge Rc waarde, weinig verlies daardoor, luchtdicht, etc.

We gaan de offerte vanzelf zien.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bij ons was de keuze bewust wél HSB, met name omdat we de bouw vrijwel volledig zelf wilden kunnen uitvoeren, en hout daarvoor een veel vriendelijker materiaal is.
Het concept dat wij gekocht hebben kwam al bij al financieel ook veel aantrekkelijker uit in onze situatie.
Daarnaast ben ik doel op het gevoel en de akoestiek van een HSB. Maar ik kan me voorstellen dat dat met kinderen in een gezin anders is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Voor ons lijken de meeste punten richting HSB. Het enige punt van zorg lijkt contact geluiden van boven. Wij hebben kinderen. De bouw bedrijven die ik gesproken heb zeggen dat dit geen probleem meer is, en dat is ook mijn ervaring in een model woning..... blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Cai schreef op zondag 08 mei 2016 @ 07:53:
[...]
Wij zijn er qua plannen uit met Bot&van der ham
Kun je mij hierover eens een PM sturen zodat we er wat specifiek op in kunnen gaan?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

TLer schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:53:
Voor ons lijken de meeste punten richting HSB. Het enige punt van zorg lijkt contact geluiden van boven. Wij hebben kinderen. De bouw bedrijven die ik gesproken heb zeggen dat dit geen probleem meer is, en dat is ook mijn ervaring in een model woning..... blijft lastig.
Oh, het HOEFT ook geen probleem te zijn.
Als ze bijvoorbeeld werken met een betonvloer en voldoende isolatie in de verdiepingsvloer, dan heb je er geen last van. Of gewoon met hout, isolatie en akoestische onderbrekingen, etc.

Wij hebben er geen aandacht aan besteed, en hebben er geen last van als iemand boven is, maar als iemand stampt kan je dat beneden wel horen bij ons. Maar dan gaat het er om of dat een probleem is. Voor ons niet, wij vinden dat wel gezellig. Als je heel hard roept kan je elkaar ook nog een beetje verstaan :) Scheelt een intercom :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:52
Hier ook maar eens aan het lezen geslagen omdat de optie om een huis te laten bouwen zich voordoet. Staan een aantal kavels hier in het dorp te koop. Prijzen tussen de 140-200k voor 360-550m2. Lijkt mij opzich redelijk.

Wij hoeven geen heel groot huis, een flinke garage is voor mijn hobby echter wel belangrijk (deze wil ik in eigen beheer bouwen) omdat hier een aantal motorfietsen en een VW kever in moeten komen.

Zit beetje op internet rond te kijken, deze stijl spreekt mij wel aan: http://www.wensenco.nl/configurator/klasse

Hier past een mooie zwarte gepotdekselde schuur wel naast lijkt mij en is ook in de stijl van de buurt. Heb ook meer informatie aangevraagd over de kavels inzake de afmetingen en regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

PaT schreef op zondag 08 mei 2016 @ 13:35:
Maakt het tegenwoordig nog uit welke hypotheekverstrekker je neemt? Met die verplichte vormen ivm de aftrekregeltjes zit er toch niet zoveel verschil meer in de toko's? Het lijkt mij nu vooral een kwestie van een zo laag mogelijke rente.

Of ben ik daar nu veel te kortzichtig mee?
(ik vraag het maar, want over een paar jaar ben ik ook aan de beurt, met een vrouw die als zelfstandige werkt)
Wij willen bijvoorbeeld absoluut niet onze huidige woning (staat niet onder water) verkopen voordat we met de bouw starten. Twee kleine kinderen die we niet binnen twee jaar twee keer willen laten verhuizen. Hierdoor kan je door grofweg de helft van de aanbieders een streep zetten.

We gaan jaarlijks extra aflossen, maar wil wel dan dat er extra riscoopslag verminderd wordt als de ratio lening/executiewaarde beter wordt. Enz enz. Laat je informeren door een goede hypotheekadviseur.
artbij schreef op zondag 08 mei 2016 @ 21:40:
dga is toch ook gewoon standaard? Risico is wel groter vandaar dat er wat meer gevraagd wordt, niet gek volgens mij.
Als je offertes opvraagt lijkt het daarop, totdat je concreter wordt. Ik heb nog net niet de loonstrook van mijn schoonmoeder moeten overhandigen, maar voor de rest komt het in de buurt.
TLer schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:37:
[...]

Gevoel van mijn vrouw, mij maakt het weinig uit en zie ook heel veel voordelen, zoals isolatiewaardes, makkelijk spulletjes ophangen.

Groot nadeel is wel (zelfs met zwevende dekvloer) de gehorigheid van kinderen die rennen op de 1e verdieping. Ga naar een modelwoning en loop er in, hartstikke leuk. Hebben wij gedaan met Gorate, Vriendelijke lui.

In het plan en buurt waar wij gaan bouwen, is vrijwel niets HSB. Met het oog op verkoopbaarheid gaan we dus mee met de massa om ook geen toekomstige kopers af te schrikken.
Richard schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:28:
[...]

Kun je mij hierover eens een PM sturen zodat we er wat specifiek op in kunnen gaan?
Gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Leuk om te lezen dat er meerdere mee bezig zijn, ben benieuwd waar onze keuze op gaat vallen. Wil nog een keer praten met een kleine aannemer en dan hebben we 5 opties bekeken en dan wordt het wmb tijd om te kiezen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

JesseAMD schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:38:
Hier ook maar eens aan het lezen geslagen omdat de optie om een huis te laten bouwen zich voordoet. Staan een aantal kavels hier in het dorp te koop. Prijzen tussen de 140-200k voor 360-550m2. Lijkt mij opzich redelijk.

Wij hoeven geen heel groot huis, een flinke garage is voor mijn hobby echter wel belangrijk (deze wil ik in eigen beheer bouwen) omdat hier een aantal motorfietsen en een VW kever in moeten komen.

Zit beetje op internet rond te kijken, deze stijl spreekt mij wel aan: http://www.wensenco.nl/configurator/klasse

Hier past een mooie zwarte gepotdekselde schuur wel naast lijkt mij en is ook in de stijl van de buurt. Heb ook meer informatie aangevraagd over de kavels inzake de afmetingen en regels.
Keurige website, leuke woning, en past zo'n schuur goed bij inderdaad. Wel even goed uitzoeken of je die schuur zomaar er bij mag bouwen. De prijzen vallen mij eigenlijk wel mee daar, maar hou er wel rekening mee dat je wanneer je verder gaat customizen je mogelijk wel een behoorlijke slag meer moet gaan betalen. Simpele dingen als extra waterpunten, extra elektra, verlaagde wandcontactdozen, etc. Kan natuurlijk meevallen, maar reken altijd tenminste een buffer van 10-20% op zo'n prijs. Ook bijvoorbeeld voor de fundering. Kan in Nederland nog wel eens slappe grond zijn, die een andere fundering eist. Meer dan 50km buiten Stroe komen er reiskosten bij. Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 07:34:
[...]

Keurige website, leuke woning, en past zo'n schuur goed bij inderdaad. Wel even goed uitzoeken of je die schuur zomaar er bij mag bouwen. De prijzen vallen mij eigenlijk wel mee daar, maar hou er wel rekening mee dat je wanneer je verder gaat customizen je mogelijk wel een behoorlijke slag meer moet gaan betalen. Simpele dingen als extra waterpunten, extra elektra, verlaagde wandcontactdozen, etc. Kan natuurlijk meevallen, maar reken altijd tenminste een buffer van 10-20% op zo'n prijs. Ook bijvoorbeeld voor de fundering. Kan in Nederland nog wel eens slappe grond zijn, die een andere fundering eist. Meer dan 50km buiten Stroe komen er reiskosten bij. Dat soort dingen.
Ik vind zulke dingen altijd leuk voor de ideeën, maar vraag me af of het niet leuker en wellicht zelfs goedkoper is om zelf iets te ontwerpen en te laten bouwen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Voor inspiratie is het goed, en om een beeld van prijzen te krijgen. Tegelijkertijd schrijft deze aannemer zelf ook al op de website dat in feite ieder huis maatwerk is.
Zelf ontwerpen is voor weinig mensen weggelegd, de meesten hebben daarvoor een architect nodig om tot een zinnig ontwerp te komen. Binnen de modale budgetten komt de architect over het algemeen ook met een ontwerp dat ie in een of andere vorm al eens eerder gemaakt heeft, en wat aanpast aan de wensen van de opdrachtgever. Wat dat betreft niet echt anders dan deze aannemer doet. Je ziet een ontwerp dat je principieel aanstaat en lijkt te passen bij je budget, en gaat dat wat finetunen om aan te sluiten bij je wensen. Lijkt mij een gezonde methode, zeker wanneer je niet over een eindeloos budget beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:21:
Voor inspiratie is het goed, en om een beeld van prijzen te krijgen. Tegelijkertijd schrijft deze aannemer zelf ook al op de website dat in feite ieder huis maatwerk is.
Zelf ontwerpen is voor weinig mensen weggelegd, de meesten hebben daarvoor een architect nodig om tot een zinnig ontwerp te komen. Binnen de modale budgetten komt de architect over het algemeen ook met een ontwerp dat ie in een of andere vorm al eens eerder gemaakt heeft, en wat aanpast aan de wensen van de opdrachtgever. Wat dat betreft niet echt anders dan deze aannemer doet. Je ziet een ontwerp dat je principieel aanstaat en lijkt te passen bij je budget, en gaat dat wat finetunen om aan te sluiten bij je wensen. Lijkt mij een gezonde methode, zeker wanneer je niet over een eindeloos budget beschikt.
Alle vormen zijn al een keer gebruikt, maar een geode architect kijkt naar je kavel, zon en wensen. Dan kan het best zijn dat je dit model hebt, maar dat de ramen veel beter zitten tov de zon, of dat je materiaal mooier in de omgeving past.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

En zo gebeurt dat bij dit soort woningen ook. Het omgevingsplan moet nog gemaakt worden, en daarmee dus ook weer verfijningen van zo'n woning. Uiteindelijk wordt het over het algemeen maatwerk.
Uiteindelijk komt ieder plan bij een architect vandaan, ook de vinex-wijken. Juist over de dingen die je nu benoemt is daarbij ontzettend goed nagedacht. Of het resultaat daarmee de moeite is mag ieder voor zich beoordelen.
Anyway, ik heb niets tegen het aangehaalde concept. Ben het met je eens dat er altijd wat aan getweakt moet worden op basis van locatie en inplanting, maar verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:28
Afgelopen 22 december de koop en aannemingsovereenkomst getekend voor een nieuwbouwwoning. Er is echter nog steeds geen bouwvergunning. Tot nu toe zijn alle genoemde datums door de projectontwikkelaar niet gehaald. Ook wordt er nauwelijks gecommuniceerd en wordt er in de vergunning aanvraag bewust afgeweken van wat er uiteindelijk gebouwd wordt, o.a. afmetingen van ramen i.v.m. EPC berekening.

Kortom wij hebben er geen vertrouwen meer in en overwegen onze opties. Het is een modelovereenkomst van woningborg. Met als opschortende voorwaarde dat de bouwvergunning onherroepelijk moet zijn binnen 6 maanden na ondertekening. Die 6 maanden zijn nog niet voorbij maar als ik het goed begrijp kunnen ze die termijn nooit meer halen. Aangezien er na afgifte van de vergunning een bezwaartermijn van 6 weken gaat lopen en daarna is de vergunning pas onherroepelijk en dan zijn we al voorbij de 6 maanden termijn.

Als ik het goed begrijp betekend opschorting dat er geen overeenkomst meer is. De koopovereenkomst is gekoppeld dus die is er dan ook niet meer. In principe hoef ik zelfs niks te doen omdat ik niet ontbind? De opschorting is, zoals ik het lees automatisch. Ik zal de projectontwikkelaar wel informeren als ik besluit er onderuit te willen.

Ik zal wel de annuleringskosten van de hypotheekofferte moeten betalen, 1% van hypotheeksom. Achteraf gezien had ik die offerte pas moeten aanvragen nadat de bouwvergunning er was maar dat wist ik toen helaas niet.

Klopt het dat ik kan opschorten al voordat die 6 maanden verlopen zijn omdat ze het toch niet redden? Zijn er nog andere kosten/zaken waar ik rekening mee moet houden?
Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic