Het oogt wel strakker omdat alle huizen netjes in 1 lijn staan en het zelfde ontwerp hebben. Bovendien maakt het nogal wat uit, vrijstaand of 2kapper.Milmoor schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:00:
[...]
De garage helpt. Hier vlakbij bouwen ze ook zo, maar dan zonder garage. In de brochure lijkt het nog heel wat, maar het staat echt krap op elkaar: http://snelderzijlstra.nl...Elsmarsweg%20Hengelo.html
De garage scheelt inderdaad, maar in alle drie de huizen zitten deuren cq puien die verraden dat die ruimte niet als garage gaat dienen. Ze zijn ook zo smal dat er amper een auto binnen kan.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Leek wel heel erg op een rijtje bij mij in het dorp, alleen daar staan er nog maar 3Mistraller schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:06:
Vrijstaand bouwen op een perceel van minder dan 300 m2![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Alle huizen hebben rechts de garage en dan ca 1 meter tussenruimte tot het volgende huis. Links van dit rijtje is nog een 4e perceel.
Het weiland hier worden momenteel 6 vrijstaande huizen gebouwd, en allemaal een andere stijl
En een stuk verder op die weg wordt er nog meer gebouwd hier en hier
[ Voor 17% gewijzigd door Jochemd13 op 13-03-2016 08:51 ]
Je hebt dus ook ook blinde zijgevel omdat binnen 2 meter van de erfgrens geen doorzichtige ruiten mogen. Wel handige om kasten te plaatsen maar niet positief voor de lichtinval.Mistraller schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:06:
Vrijstaand bouwen op een perceel van minder dan 300 m2![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Alle huizen hebben rechts de garage en dan ca 1 meter tussenruimte tot het volgende huis. Links van dit rijtje is nog een 4e perceel.
Wow, dat zijn nog eens prijzen!Rtificial schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:32:
[...]Ben blij dat ik hier voor 72€/m2 heb kunnen kopen.
[...]
Hier in Gelderland bijna 520 per m2 betaald, voor zo'n 370m2. Een paar jaar geleden was het kavel zelfs nog meer dan 600 per m2. Ik vind het eigenlijk van de zotte, maar je moet wat; de vrouw krijg ik niet mee naar bijv. Twente of Zeeland...
Overigens betaal ik 250,- per m2 voor 1100 meter in het buitengebied 200 meter buiten de kom. 500 meter in het dorp koste iets meer dan 500,- per m2. Dit in een populair stukje brabant.
[ Voor 54% gewijzigd door Artbij op 14-03-2016 08:57 ]
Met gestrekt been.
Zie wat er met woonboten dreigt te gebeuren, één partij die hypotheken aanbied aan de specifieke doelgroep gaat er waarschijnlijk mee stoppen en de markt dreigt compleet in te storten.
Iets meer on-topic: wij wonen zelf in een vrijstaandhuis op een perceel van slechts 420 m2. Huis staat op de erfafscheiding aan de ene kant en aan de andere kant hebben wij 1 meter en dan staat het huis van de buren er. Voortuin zal niet veel meer dan 1-2 meter zijn (de gemeente heeft die overal mee genomen met het trottoir), blijft er uiteindelijk een prima achtertuin over. Achter het huis ligt een ander weggetje, daar staat ook de vrijstaande garage.
Wat ons betreft is het een prima oplossing zo, we hebben een heel aardig formaat achtertuin en weinig verlies aan onbruikbare strookjes tuin langs het huis. Liever hadden we 3000+ vierkante meter gehad, maar ja dat had een ander prijskaartje aangezeten.
Punt wat hier gemaakt werd is dat het niet echt vrijstaand is. De huizen zitten niet aan elkaar maar het ziet er wel gewoon uit als een rijtje.Oilman schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:01:
Vraag en aanbod is maar één kant van het verhaal, andere kant is de mogelijkheid om het te financieren.
Zie wat er met woonboten dreigt te gebeuren, één partij die hypotheken aanbied aan de specifieke doelgroep gaat er waarschijnlijk mee stoppen en de markt dreigt compleet in te storten.
Iets meer on-topic: wij wonen zelf in een vrijstaandhuis op een perceel van slechts 420 m2. Huis staat op de erfafscheiding aan de ene kant en aan de andere kant hebben wij 1 meter en dan staat het huis van de buren er. Voortuin zal niet veel meer dan 1-2 meter zijn (de gemeente heeft die overal mee genomen met het trottoir), blijft er uiteindelijk een prima achtertuin over. Achter het huis ligt een ander weggetje, daar staat ook de vrijstaande garage.
Wat ons betreft is het een prima oplossing zo, we hebben een heel aardig formaat achtertuin en weinig verlies aan onbruikbare strookjes tuin langs het huis. Liever hadden we 3000+ vierkante meter gehad, maar ja dat had een ander prijskaartje aangezeten.
Waar ik ga bouwen staan de huizen minimaal 10 meter uit elkaar. Dat vind ik op zich al te krap.
Met gestrekt been.
Hier zit er dus maar 1 meter tussen de huizen. Het is niet veel die ene meter, maar het geeft al wel zo'n beetje alle voordelen van vrijstaand wonen. Geen last van geluidsoverlast, onderhoud staat volledig los van de buren.artbij schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:30:
[...]
Punt wat hier gemaakt werd is dat het niet echt vrijstaand is. De huizen zitten niet aan elkaar maar het ziet er wel gewoon uit als een rijtje.
Waar ik ga bouwen staan de huizen minimaal 10 meter uit elkaar. Dat vind ik op zich al te krap.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat vind je alle voordelen van vrijstaand wonen?Oilman schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:12:
[...]
Hier zit er dus maar 1 meter tussen de huizen. Het is niet veel die ene meter, maar het geeft al wel zo'n beetje alle voordelen van vrijstaand wonen. Geen last van geluidsoverlast, onderhoud staat volledig los van de buren.
Ik kan er nog wel wat meer noemen
Met gestrekt been.
In het dorp waar ik woon zijn ook "vrijstaande" woningen waar slechts 0.5 meter tussen de huizen zit. En elk huis mag maar een kant ervan gebruiken. Niet wat ik versta onder vrijstaand wonenartbij schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:06:
[...]
Dat vind je alle voordelen van vrijstaand wonen?
Ik kan er nog wel wat meer noemen.
Bij vrijstaand hoort een oprit met garage, heb je geen last van schaduw van het naastgelegen huis en als je onderhoud wilt plegen kan de ladder gewoon op je eigen grond staan
Ik kan me voorstellen dat er in stedelijk gebied hierop concessies worden gedaan. Bij verkoop zie je dat ook snel in de prijs terug.
Ik lees het, maar snap het nog niet. De vloerplaten, het gaat om nummer 11. Slaat de plek van de nokken nog ergens op, of is dat puur een "reclametekst"? Hoe werkt het? Dit helpt niet genoeg: http://www.joostdevree.nl/shtmls/nokkenoplegging.shtml.Señor Sjon schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:00:
Zullen de oplegnokken wel zijn. VBI is de betonfabrikant.
Zijn ronde kruipgaten gebruikelijk? Ik kende ze nog niet. Edit: blijkbaar wel, zie http://www.vbi.nl/sites/d.../H4-003-rond_kruipgat.pdf.
Het toilet komt trouwens tegen de andere wand ivm toegankelijkheid eventuele rolstoel, wordt nog aangepast.
[ Voor 31% gewijzigd door Milmoor op 14-03-2016 22:17 ]
Best lastig met een winterzonnetje, geeft nogal lange schaduwennokiaan958GB schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:49:
.... heb je geen last van schaduw van het naastgelegen huis ...
Heb je het al gauw over percelen richting de 1000 meter of meer. Dat moet je nog wel willen onderhouden. Volplempen met kunstgras of bestrating is met zo'n perceel immers ook geen gezicht.
---------------
Bouwrijp maken zit daar niet bij in hoor.Klaassie schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:35:
[...]
Wow, dat zijn nog eens prijzen!Dan is echt vrijstaand wonen voor zo goed als iedereen haalbaar. De kosten voor het bouwrijp maken vallen dan blijkbaar wel mee, kun je nagaan wat er dan op de meeste plaatsen aan verdiend wordt.
Hier in Gelderland bijna 520 per m2 betaald, voor zo'n 370m2. Een paar jaar geleden was het kavel zelfs nog meer dan 600 per m2. Ik vind het eigenlijk van de zotte, maar je moet wat; de vrouw krijg ik niet mee naar bijv. Twente of Zeeland...Nu dan wel het werk van zowel mij als van mijn vrouw binnen een paar minuten rijden en school van de kinderen op loop/fietsafstand. Is ook wel wat waard.
Voor dat geld koop je gewoon een stuk bos waarmee je zelf aan de slag moet. Water, elektriciteit en telefoon liggen langs de weg, verder niets. De rest (gastank, minizuivering) moet je zelf voorzien.
Maar goed, gastank kost 50€ per jaar, mini zuivering zo'n 2500€ eenmalig en verder wat stroom. Per m2 heeft dat geen invloed op de prijs.
Dit is vrij centraal gelegen grond tussen Roosendaal en Antwerpen, aan de Kalmthoutse heide op ongeveer 45 minuten van Rotterdam. Zuid iets korter.
Maar het is niet in Nederland, dat scheelt al heel veel. Daar zit nogal wat lucht in de prijzen.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Zie pagina 2 van deze pdf http://www.ab-fab.nl/Documenten/deel5-3-1.pdfMilmoor schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:59:
Iemand enig idee: op de tekening van de indeling van de vloerplaten staat een tekst "NOKKEN VBI". Enig idee wat dit is? Hij zit bij de buren aan dezelfde kant, iets korter, terwijl hun plattegrond gespiegeld is. Mijn contactpersoon bij de projectontwikkelaar wist het niet.
Afmetingen
Bij de vloerhoogte moet een onderscheid worden
gemaakt tussen de constructieve hoogte (exclusief isolatie), de totale elementhoogte (inclusief isolatie) en de opleghoogte. De constructieve hoogte is van belang bij de berekening van de sterkte van het element.
Bij een geïsoleerde oplegging is ongeveer vijftig pro- cent van de oplegging van isolatie voorzien. De overi- ge vijftig procent van de oplegging bestaat uit betonnen nokken die onder aan het element zitten.
Deze nokken dienen voor de overdracht van de belas- tingen op de draagconstructie..
(En ja, ik weet wel wat nokken zijn)
Als je de tekening leest lijkt het alsof er een stukje loze funderingsbalk gemaakt word, waar VBI dan weer moet zorgen voor extra nokken voor afdracht van een belasting.
Komt daar een (stabiliteits)wand bovenop ofzo? Dat is het enige wat ik kan verzinnen.
[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 15-03-2016 07:17 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Daar komt de muur van de hobbykamer met daar tegenaan een koelkast en keukenkast. Aan de andere kant is ruimte gereserveerd voor een huislift. Mijn buurman krijgt niet zo'n plek, en heeft ook zo'n nokkending. Ze hadden het wel over extra bewapening tbv de mogelijke huislift. Ik wil hem trouwens liever voor het grote raam tegen de buitenmuur om manoeuvreren te vermijden. Daar kijken ze nog naar. Zie plattegrond. Links is het oorspronkelijke ontwerp, midden is wat wij ervan gemaakt hebben, rechts is de uitwerking daarvan door de installateur.NovapaX schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 07:15:
Milmoor, ik begrijp ook niet wat dat 'aanhangsel' is hoor...
(En ja, ik weet wel wat nokken zijn)
Als je de tekening leest lijkt het alsof er een stukje loze funderingsbalk gemaakt word, waar VBI dan weer moet zorgen voor extra nokken voor afdracht van een belasting.
Komt daar een (stabiliteits)wand bovenop ofzo? Dat is het enige wat ik kan verzinnen.
[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 15-03-2016 07:47 ]
Sparql TV wiki
Ik snap nog niet hoe de krachten overgedragen worden en waarom mijn buurman er ook een heeft (zonder huislift voorbereidingen). Ik wacht gewoon op nieuwe schema's. Mogelijk maken die het duidelijker.NovapaX schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:47:
Dan is die extra fundering daar inderdaad ter voorbereiding op een eventuele huislift inderdaad. Als je dat anders wilt zal dat stukje fundering ook verplaatst moeten worden denk ik.
Sparql TV wiki
Als je goed kijkt naar de bouwkundige plattegrond zie je dat ter plaatse van de "nokken VBI" tekst op de vloerentekening de wand een andere arcering heeft dan de overige wanden. Dit is de arcering voor kalkzandsteen en deze wand dient dus als stabiliteitswand (en is dus een dragende wand). Daardoor moet VBI nokken tussen de isolatie maken zodat de krachten uit die wand naar de fundering overgebracht worden. Kijk je naar die bouwkundige plattegrond zie je bij de buurman ook nog een stukje van die wand en die is ook gearceerd als kalkzandsteen. Hij krijgt dus ook een stabiliteitswand (dit is dus niet afhankelijk van je mogelijkheid voor een huislift) en krijgt dus ook nokken in zijn VBI-vloer.Milmoor schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 07:41:
[...]
Daar komt de muur van de hobbykamer met daar tegenaan een koelkast en keukenkast. Aan de andere kant is ruimte gereserveerd voor een huislift. Mijn buurman krijgt niet zo'n plek, en heeft ook zo'n nokkending. Ze hadden het wel over extra bewapening tbv de mogelijke huislift. Ik wil hem trouwens liever voor het grote raam tegen de buitenmuur om manoeuvreren te vermijden. Daar kijken ze nog naar. Zie plattegrond. Links is het oorspronkelijke ontwerp, midden is wat wij ervan gemaakt hebben, rechts is de uitwerking daarvan door de installateur.
Dat verklaart een heleboel. Wij krijgen beide een vide en er worden daarom aanpassingen gedaan tbv de stevigheid. De muren worden dikker uitgevoerd en blijkbaar komt er in de kruipruimte een interne steunbeer.Tieske88 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 13:04:
[...]
Als je goed kijkt naar de bouwkundige plattegrond zie je dat ter plaatse van de "nokken VBI" tekst op de vloerentekening de wand een andere arcering heeft dan de overige wanden. Dit is de arcering voor kalkzandsteen en deze wand dient dus als stabiliteitswand (en is dus een dragende wand). Daardoor moet VBI nokken tussen de isolatie maken zodat de krachten uit die wand naar de fundering overgebracht worden. Kijk je naar die bouwkundige plattegrond zie je bij de buurman ook nog een stukje van die wand en die is ook gearceerd als kalkzandsteen. Hij krijgt dus ook een stabiliteitswand (dit is dus niet afhankelijk van je mogelijkheid voor een huislift) en krijgt dus ook nokken in zijn VBI-vloer.
Wij hebben bij verschillende bouwhandels offertes gevraagd, maar voor alle materialen van de ruwbouw samen. Het voordeel is dat ze de werf kennen, en bij een eventueel probleem wat soepeler zijn.lithoijen schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:49:
Vraagje aan alle zelfbouwers. Vragen jullie voor zaken zoals een breedplaatvloer, poriso stenen of isolatieplaten meerdere offertes op, of maken jullie overal afspraken met een bouwhandel?
Zo hebben ze bijvoorbeeld ook voor de aannemer wat palletten vol stenen verzet, terwijl ze eigenlijk gewoon isolatie kwamen leveren.
In de originele tekeningen van de architect was er nog ruimte tussen kozijnen en dakoverstek, maar ik kwam er vanmiddag achter dat er blijkbaar tijdens de bouw ergens afgeweken is. De bakgoot komt nu strak boven de kozijnen, dus geen ruimte meer voor de bak van een rolluik hierboven.

De bedoeling was eigenlijk om in de nabije toekomst voor de ramen op het zuiden elektrisch bedienbare rolluiken te zetten...

Dit kan ook elektrisch.
Wij hebben ze los opgevraagd, veel ook online gezocht. Zitten giga prijs verschillen in.lithoijen schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:49:
Vraagje aan alle zelfbouwers. Vragen jullie voor zaken zoals een breedplaatvloer, poriso stenen of isolatieplaten meerdere offertes op, of maken jullie overal afspraken met een bouwhandel?
Voorbeeld breedplaatvloeren. Via aannemer die we veel wilde gebruiken aangevraagd, hij gaf aan dat hij er enkel 10% op zou zetten als zijn marge.
Tegelijkertijd zelf ook offertes direct aangevraagd waarvan er 1 was bij de leverancier die de aannemer ook gebruikte (wisten we niet). Kwam er toen achter dat hij er 25% op had gezet, toen was ik er wel klaar mee.
Ook met de binnenstenen (kalkzand 40/20/10cm) scheelde het enorm. Hij vroeg ons zelfs nog waar we er zo goedkoop aankwamen omdat het voor hem ook wel interessant zou zijn.
Screen is wel wat anders dan rolluik, een screen houdt immers alleen zonlicht tegen, geen geluid of warmte. Screens met buitenbediening....wist niet eens dat dat er was. Lijkt me zo onlogisch. Wij hebben ze op de slaapkamers aan de zonzijde, handbediend van binnenuit.Grolsch schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 07:06:
Je zou screens kunnen toepassen op het kozijn, zie bijv. onderstaande afbeelding:
[afbeelding]
Dit kan ook elektrisch.
Om het hier nog netjes in te krijgen moet die balk constructie boven het kozijn wijken inderdaad. Als je toch over rolluiken denkt, en zelf gaat bouwen, zou ik zelf altijd de cassette verdekt in de spouw laten plaatsen, en niet zo'n lelijke bak uit laten steken.
Zonder die balken aan te passen kom je dus uit bij een kleiner raam.
[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 17-03-2016 22:21 ]
---------------
Rolluik heeft een bak van minimaal 150mm nodig wat ik zo kan vinden, screens een bak van 85mm. Dat zou dus inderdaad al beter passen, alleen is de functie een stuk beperkter dan van een rolluik.
Wat zei de aannemer toen je vroeg waarom hij afgeweken is van de tekeningen ?Klaassie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:14:
In de bakgoot zou misschien kunnen, maar daar komt kunststof tegenaan, krijg je dat netjes afgewerkt? En als er een probleem met het rolluik is moet je nog wel bij de bak kunnen komen...
Rolluik heeft een bak van minimaal 150mm nodig wat ik zo kan vinden, screens een bak van 85mm. Dat zou dus inderdaad al beter passen, alleen is de functie een stuk beperkter dan van een rolluik.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
idd, dat zou ik ook wel eens willen weten, die tekeningen zijn er niet voor niets, en op basis daarvan is alles doorgerekend lijkt mij ...ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:57:
[...]
Wat zei de aannemer toen je vroeg waarom hij afgeweken is van de tekeningen ?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ik zou de aannemer daar een leuke oplossing voor laten verzinnen.
Dat moet ik nog vragen ja. Vond het al stom dat me niet eerder opgevallen was dat er geen ruimte voor een rolluikbak zou zijn, dus thuis de tekening nog eens nagekeken, waar dus nog wel zo'n 2 stenen ruimte tot de bakgoot getekend staat. Nu is het wel zo dat de technisch tekenaar van de aannemer de uitwerking gedaan heeft en niet de architect.ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:57:
[...]
Wat zei de aannemer toen je vroeg waarom hij afgeweken is van de tekeningen ?
Inbouwen in de bakgoot wordt inderdaad wel vaker gedaan zie ik:
http://www.rolluiken-discount.nl/uploads/img/WP_20130611_005.jpg
http://www.schmit-zonweri...s/fotoboek/rolluiken8.jpg
Dit kan natuurlijk meerdere redenen hebben maar de twee meest voor de hand liggende.Bockelaar schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:27:
[...]
idd, dat zou ik ook wel eens willen weten, die tekeningen zijn er niet voor niets, en op basis daarvan is alles doorgerekend lijkt mij ...
1 de klossen van de bakgoot moeten dikk omdat de architect te dun heeft bedacht. Een constructeur rekent dit standaard niet uit maar wordt veelal door de aannemer zelf gedaan. Dit kan ook komen door lagenmaat e.d.
2. de aannemer heeft het voor zichzelf makkelijk gemaakt. Twee lagen metselwerk boven een kozijn is vervelend uit voeren. Dit komt omdat de metselwerkondersteuning (stalen hoekijzer soms hoger is dan 2 lagen mw).
Een gemiddelde architect houdt niet genoeg rekening met de uitvoerbaarheid van sommige knooppunten, dit is ook bijna niet te doen want de meeste aannemers/leveranciers weten het vaak toch net iets beter.
Hoe dan ook dit had besproken moeten worden met zowel de architect als met de bewoners
daarnaast kan je rolluiken en screen niet zomaar op kunststof kozijnen schroeven, dit zal dus op de negge moeten gebeuren. Volgens mij is het mooiste om een de klossen boven de kozijnen aan te passen en vervolgens een bak in de goot te creeren waarin de luiken passen (geen idee of het gaat passen in de hoogte).
[ Voor 16% gewijzigd door gakkethijs op 18-03-2016 11:54 ]
Wat zei de aannemer/architect hierover?
Met rolluiken zou ik zelf altijd meteen voor deze bouwwijze kiezen:

Zoveel netter!
---------------
Heb je toevallig ook een foto van de binnenkant van het huis?Mistraller schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:08:
Met rolluiken zou ik zelf altijd meteen voor deze bouwwijze kiezen:
[afbeelding]
Zoveel netter!
Dan zit de kap aan de binnenkantGiesber schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 00:04:
[...]
Heb je toevallig ook een foto van de binnenkant van het huis?
Wij hebben ook die methode gekozen en hebben ervoor gekozen om ook een plaat in het zicht te hebben zodat we er nog altijd eenvoudig bij kunnen.
Triple glas, met kunstof afstandhouders en dan zo'n 'koude' bak erbovenop.

Moet zeggen dat ik deze manier niet kende.
Ik bedoel de inbouw variant waar de bak boven het kozijn komt.
Deze hieronder is dus met rolluik én screen/hor, helemaal ingebouwd. Als je de hoogte hebt boven het kozijn is dit verreweg het mooiste naar mijn idee.

Zie voor uitgebreide tekeningen, warmtebeeld afbeeldingen etc hier
https://www.zonwering.nl/inbouwrolluiken/
[ Voor 20% gewijzigd door Mistraller op 19-03-2016 21:43 ]
---------------
Dat is in de praktijk bijna niet luchtdicht af te werken. Raad ik zeker niet aan.Mistraller schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 21:38:
Giesber Jochemd13 gakkethijs
Ik bedoel de inbouw variant waar de bak boven het kozijn komt.
Deze hieronder is dus met rolluik én screen/hor, helemaal ingebouwd. Als je de hoogte hebt boven het kozijn is dit verreweg het mooiste naar mijn idee.
[afbeelding]
Zie voor uitgebreide tekeningen, warmtebeeld afbeeldingen etc hier
https://www.zonwering.nl/inbouwrolluiken/
Naar energie toe is opbouw de beste methode.
Naar esthetiek toe wat mij betreft helemaal geen rolluiken. Dan nog eerder echte luiken. Is trouwens voor deze situatie ook nog een oplossing.
Van de winter moest ik er een keer bij voor een reparatie.
Dan haal je er een kunststof plaat af van 5mm dik (die overigens wel behoorlijk goed vast zit met een of ander kliksysteem, dus dat dicht wel redelijk af) en dan zit er wat voorgevormde (rond ivm opgerold rolluik) isolatie tussen de plaat en het opgerolde rolluik.
Maar als je alles er af hebt dan is het net alsof je buiten staat zeg maar, alles waait naar binnen toe.
Achteraf gezien had ik de meerprijs van de ingebouwde rolluiken liever besteed aan 3 dubbel glas.
Een buurman bij mij in de straat heeft allebei, ingebouwde rolluiken en 3 voudig glas, daar zou ik wel eens een warmtecamera opname van willen zien
Volgens mij heb je dan een behoorlijk warmtelek bij het rolluik

[ Voor 4% gewijzigd door bluemoon23 op 20-03-2016 15:02 ]
Is echt niet meer van deze tijd.
Soms moet je kiezen tussen estetisch of duurzaam. Ik zou nooit of te nimmer met dichte ramen willen slapen, dus de angst van warmtelekken bij slaapkamer ramen, (of 3 dubbel glas nemen), zie ik zelf niet zo. Wij houden de temp op de slaapkamers altijd zo rond de 15 graden, en stoken boven echt nooit. We gaan dit jaar in elk geval ook Ducoton's laten plaatsen. Nog meer frisse lucht, heerlijk
Een lompe plastic rolluikbak boven het raam zou ik ook niet van deze tijd vinden in elk geval.
Maar goed, alles is persoonlijk natuurlijk.
---------------
Wil in de toekomst de vw ook gaan gebruiken als vloerkoeling. Daar nog iets speciaals voor nodig?
Ga beide zaken ook nog met mijn gw man bespreken maar wilde jullie mening alvast horen.
Alleen bij de juiste vorm van vloerbedekking. Bij hoogpolig tapijt is het bijv. minder handig.Niek_ schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:02:
Mijn mening: vloerverwarming overal.
Ik heb op de ev wel radiator aansluitingen gemaakt overigens, just in case.
Zou vw op de ev ook 10hoh moeten zijn? De ev wordt kwa temperatuur vaak lager gehouden dan de leefruimtes, een grotere hoh zou wellicht ook kunnen. Scheelt weer wat in de kosten, haha.
ivm koeling zou ik 10hoh aanhouden, ev koelt platond van bgg. Dus extra vermogen lijkt me handig.Card Nox schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:38:
Onder komt een combinatie van tegels en parketvloer. Op de eerste verdieping komt zeer waarschijnlijk laminaat.
Zou vw op de ev ook 10hoh moeten zijn? De ev wordt kwa temperatuur vaak lager gehouden dan de leefruimtes, een grotere hoh zou wellicht ook kunnen. Scheelt weer wat in de kosten, haha.
Voor zover ik weet zal dat je op het geheel 'maar een paar euro' schelen. Voor dat geld zou ik zelf 10cm hoh aanhouden.Card Nox schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:38:
Onder komt een combinatie van tegels en parketvloer. Op de eerste verdieping komt zeer waarschijnlijk laminaat.
Behalve onder een pianoNiek_ schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:02:
Mijn mening: vloerverwarming overal.
Wij hebben overigens alleen op de BG vloerverwarming en de radiatoren boven zitten allemaal dicht. Alleen op de babykamer verwacht ik hem in de winter te gebruiken.
Het is maar net wat je gewend bent. Wij hebben boven helemaal geen verwarming aangesloten, en dat is eigenlijk prima. Wel de leidingen gelegd om eventueel nog een radiator te kunnen plaatsen, maar daar heb ik nu nog geen behoefte aan. Maar goed, wij houden ook niet van een warme slaapkamer, en nu, zonder verwarming, is die in de winter eigenlijk altijd rond de 18 graden geweest.Card Nox schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:38:
Ik denk dat het er ook van af hangt hoe sterk geisoleerd je woning gebouwd is.
Let op dat je wel de vloerverwarming geschikte varianten hebt. Bijv. Bij de ondervloer van het laminaat. Anders sluit je de warmte op.Card Nox schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:38:
Ik zou daarom veel eerder kijken naar wandverwarming. Het principe is gelijk, maar je kunt letterlijk elke vloer nemen zonder dat je daar over na moet denken.Deveon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 07:46:
[...]
Behalve onder een pianoEn volgens mij is het onder bedden ook niet handig / efficient.
Wij hebben overigens alleen op de BG vloerverwarming en de radiatoren boven zitten allemaal dicht. Alleen op de babykamer verwacht ik hem in de winter te gebruiken.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Totdat je een garderobe kast tegenaan wil zetten, dan is luchtverwarming weer beter, maar dan wordt het gelijk koud als je het uit zet en ben je continue aan het verwarmen. IR verwarming dan maar? Ook niet efficient voor ruimte waar je lang in zit... keuzes, keuzes...Krisp schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:10:
[...]
Ik zou daarom veel eerder kijken naar wandverwarming. Het principe is gelijk, maar je kunt letterlijk elke vloer nemen zonder dat je daar over na moet denken.
Waar, alhoewel je daar mooie rails voor hebt. Kasten/planken zijn wel een uitdaging, en vergen (dus) wat planning.Señor Sjon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:11:
Alleen je kan niet overal plankjes, schilderijtjes, whatever ophangen. Ook kunst en wandverwarming zijn geen vrienden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Voor mijn gevoel is het aanleggen van een heel apart verwarmingssysteem een beetje zonde, als je dat geld in extra isolatie zou steken kom je er ook bijna.
(Als je balansventilatie hebt kun je daar een heel klein luchtverwarmertje en bevochtiger tussen zetten....)
Let wel: Ik heb er nooit aan gerekend, maar waarom een heel verwarmingssysteem met buizen en water enzo als je het bijna nooit nodig hebt?
(vooruit: misschien alleen in de woonkamer voor de warme voetjes?)
Sparql TV wiki
Moet altijd lachen als ik dit zie. Een "onzichtbaar" systeem. WTF, een grote plastic rond in je plafond en dikke kabels naar je schilderij toe, hoezo onzichtbaar?Krisp schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:15:
[...]
Waar, alhoewel je daar mooie rails voor hebt. Kasten/planken zijn wel een uitdaging, en vergen (dus) wat planning.
Met gestrekt been.
Zie plaatje.
Wat boeit dat voor je verzekering?Milmoor schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 12:55:
We hebben straks in onze nieuwbouwwoning twee ruimtes die alleen via onze slaapkamer te bereiken zijn: de badkamer en een rommelhok (fungeert effectief als zolder en kastenkamer). Deze hebben beide zelf weer eigen sub-ruimtes. Hoe telt dat verzekering technisch? Hebben wij straks een heel erge grote slaapkamer omdat alles achter de deur van de slaapkamer bij de slaapkamer hoort, of telt het rommelhok als losse kamer?
Zie plaatje.
En je kunt ze natuurlijk gewoon even bellen.
Met gestrekt been.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Het aantal kamers is van belang voor hun inschatting van de waarde en daarmee de premie. Maakt best stevig uit. Even met ze bellen is natuurlijk het juiste antwoord.artbij schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:14:
[...]
Wat boeit dat voor je verzekering?
En je kunt ze natuurlijk gewoon even bellen.
Imho ook logischer dan per kamer. Als ik een muur uitbreek zou ik volgens die theorie minder premie hoeven te betalen. Maar beste advies is hierboven. Gewoon even bellen met je verzekeraar.
Aantal kamers slaat nergens op. Zijn 5 kleine kamers dan duurder dan 3 grote
Herbouwwaardemeter gaat uit van kuubs. Zit kwa waarde wel vaak aan de hoge kant omdat ook sloopkosten etc in de kuubsprijs zitten.
[ Voor 95% gewijzigd door Artbij op 03-04-2016 23:33 ]
Met gestrekt been.
http://onsnieuwehuis.be/weer-een-mijlpaal/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De bouwvergunning heeft +- 6,5 week bij de gemeente gelegen voordat iemand er naar keek.
In tegenstelling wat eerder beloofd was (hergebruik van een bodemonderzoek uit 2009) moest er toch een nieuw bodemonderzoek uitgevoerd worden
Maar vooruit, direct uit laten voeren (kassa €€) en als het goed is eind deze week het rapport binnen.
Onze architect heeft informeel vernomen dat als het bodemonderzoek goed is, de vergunning gegeven gaat worden
Omdat wij op dit kavel te maken hebben met een schijnbaar oude omgevingsvergunning schijnt het zo te zijn dat de gemeente geen leges in rekening mag brengen, dat zou dan weer een meevaller zijn
bron: http://rovoordegemeente.nl/?p=130
citaat:
Verder hebben wij de offertes van de aannemers ontvangen en op basis daarvan hebben we een aannemer uitgekozen waar we verder mee willen.Leges vragen bij bestemmingsplan ouder dan 10 jaar: mag dat?
Gemeenten moesten op 1 juli 2013 bestemmingsplannen die op dat moment 10 jaar of ouder waren geactualiseerd hebben. Zo niet, dan gold een sanctie: ‘het invorderen van rechten terzake van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten die verband houden met het bestemmingsplan’ vervalt. Gemeenten die de termijn niet hebben gehaald vragen zich nu af wat zij wel en niet mogen invorderen.
De bedoeling van de wetgever is duidelijk: bestemmingsplannen mogen niet ouder zijn dan 10 jaar en de sanctie is een stimulans om het niet zo ver te laten komen . Bij leges voor ‘diensten in verband met het bestemmingsplan’ gaat het om ‘leges terzake van vergunningen of andere diensten’ en dan met name om ‘vergunningen voor bouw- aanleg- of sloopaciviteiten’ . (aldus: Tweede Kamer, vergaderjaar 2002-2003, 28916, nr. 3, pag. 94 en Tweede Kamer, vergaderjaar 2003-2004, 28 916, nr. 9, pag 12 en 15.)
Wel zijn de totale kosten nog te hoog, dus nu in overleg met aannemer en architect hoe we de kosten naar beneden kunnen krijgen.
Ondertussen wel bijna onze huidige woning verkocht, da's weer een pluspunt
De volgende drempel wordt de hypotheek, die kun je pas definitief maken op het moment dat de bouwvergunning er is.
Let op dat je grond niet hoeft te verzekeren. Dus koopsom verzekeren is niet logisch. Het gaat om de herbouwwaarde van het pand. Dat is exclusief grond, en (meestal) fundering.Cai schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:30:
Bij ons is de te verzekerde waarde gelijk aan koopsom(bij bestaande woning of projectsom(bij nieuwbouw (verzekeraar:centraal beheer)
Imho ook logischer dan per kamer. Als ik een muur uitbreek zou ik volgens die theorie minder premie hoeven te betalen. Maar beste advies is hierboven. Gewoon even bellen met je verzekeraar.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Goed punt.Atomic2005 schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:44:
[...]
Let op dat je grond niet hoeft te verzekeren. Dus koopsom verzekeren is niet logisch. Het gaat om de herbouwwaarde van het pand. Dat is exclusief grond, en (meestal) fundering.
Dat doen alle verzekeraars toch automatisch?
Je kunt denk ik niet eens bouwgrond verzekeren.
Met gestrekt been.
Bij nieuwbouw is dat makkelijk te scheiden. Ik weet niet hoe dat bij bestaande bouw zou moeten werken. taxatierapport? Ik ben tot nu toe huurder, dus alles rond de opstalverzekering is voor mij nieuw.artbij schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:00:
[...]
Dat doen alle verzekeraars toch automatisch? Je kunt denk ik niet eens bouwgrond verzekeren.
[ Voor 11% gewijzigd door Milmoor op 04-04-2016 14:08 ]
In Nederland heb je zoiets als herbouwwaarde. Kom je uit Belgie? Ik snap echt niet wat er zo moeilijk is aan een opstal/brandverzekering.Milmoor schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:07:
[...]
Bij nieuwbouw is dat makkelijk te scheiden. Ik weet niet hoe dat bij bestaande bouw zou moeten werken. taxatierapport? Ik ben tot nu toe huurder, dus alles rond de opstalverzekering is voor mij nieuw.
https://www.verzekeraars....aardemeter-Woningen-.aspx
[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 04-04-2016 14:28 ]
Met gestrekt been.
Lees mijn link en je weet genoeg. Of loop binnen bij een tussenpersoon, die kan het ook voor je regelen.Milmoor schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:33:
Alles wat je al een keer gezien hebt is altijd heel logisch. Tot die tijd is het even zoeken. De opmerking van Atomic2005 klonk/klinkt wat mij betreft niet raar. Jij weet uit de praktijk dat dit niet speelt, maar hoe kan ik dat weten? Ik ga voorwaarden etc. lezen voordat ik verdere vragen stel. Ik vond ze tot nu toe niet echt raar, maar ik moet duidelijk eerst mijn basiskennis verhogen. Bedankt voor de link.
Met gestrekt been.
En daarnaast zoals Mirmoor zegt: Wat voor de één logisch is, kan voor de ander helemaal nieuw zijn.
Ik leer ook alle dagen nieuwe dingen bij.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Zelf heb ik volgens mij aanneemsom + een beetje opgegeven, dus inclusief fundering. De standaard rekensom van de verzekeraar was veel te hoog.Atomic2005 schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:44:
[...]
Let op dat je grond niet hoeft te verzekeren. Dus koopsom verzekeren is niet logisch. Het gaat om de herbouwwaarde van het pand. Dat is exclusief grond, en (meestal) fundering.
Moet voor herbouwwaarde niet ook de fundering en eventuele opruimkosten (stel je dak zakt door tot de fundering) gerekend worden? Het is natuurlijk wel afhankelijk of je herbouwd op dezelfde plek of op een andere plek.
Als je niet op herbouwwaarde verzekerd heb je volgens mij de kans dat je geld tekort komt als je daadwerkelijk afbrand.Deveon schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:04:
[...]
Zelf heb ik volgens mij aanneemsom + een beetje opgegeven, dus inclusief fundering. De standaard rekensom van de verzekeraar was veel te hoog.
Moet voor herbouwwaarde niet ook de fundering en eventuele opruimkosten (stel je dak zakt door tot de fundering) gerekend worden? Het is natuurlijk wel afhankelijk of je herbouwd op dezelfde plek of op een andere plek.
Met gestrekt been.
Natuurlijk, maar het lijkt mij niet dat de herbouwwaarde 40% boven de aanneemsom ligtartbij schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:52:
[...]
Als je niet op herbouwwaarde verzekerd heb je volgens mij de kans dat je geld tekort komt als je daadwerkelijk afbrand.
Sloopkosten, leges, tijdelijke woonruimte etc ook meegenomen? En wat heb je uiteindelijk bespaard? 10tje per jaar...Deveon schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:30:
[...]
Natuurlijk, maar het lijkt mij niet dat de herbouwwaarde 40% boven de aanneemsom ligtGezien de aanneemsom ook de fundering is meegenomen, maar niet de keuken, vloeren en wandafwerking heb ik het uiteindelijk gelaten op 20% bovenop de aanneemsom.
Met gestrekt been.
Maar kan me ook wel weer voorstellen dat mensen schrikken van volgens het verbond van verzekeraars een kuupsprijs van 780 euro van een vrijstaande woning..................
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 05-04-2016 23:28 ]
---------------
Ik krijg op mijn badkamer vloerverwarming plus een (design) radiator.
Nu staat in onze offerte dat dit via en RTL ventiel gebeurd. Even snel wat gegoogled en als ik het goed begrijp gaat er dus vanuit mijn ketel warm water naar de radiator, dit koelt af en dit afgekoelde water stroomt de vloer in.
Nu lees ik echter dat je maar een x aantal meter na een RTL ventiel mag hebben, sommige zeggen 30, sommige 50. Mijn badkamer is 10m2, met 50m slang zou dit hoh 20cm worden en dan reken ik het bad mee (wat niet hoeft) maar de afvoer naar de ketel niet (wat wel moet).
De rest van het huis heb ik vv 10 cm hoh.
Is dit slim of is het aan te raden dit anders te regelen?
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic