Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.719 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
NovapaX schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 00:55:
Een houten trap met een kwart draai zit meestal met de buitenste trapboom inderdaad aan de muur bevestigd. (Zo zit dat in mijn huis ook)
Anders moet je een paal onder de hoek plaatsen. Dan blijft hij theoretisch ook gewoon goed staan.
Zonder bevestiging of extra ondersteuning gaat ie niet lekker blijven hangen als je daar met wat gewicht over omhoog loopt.
Bij mij hangt die aan beide muren vast (al is 1 muur zen stuk korter en heeft dus minder bevestigingen).
Als die pluggen conflicteren met uw schuifdeur schuif je de bevestiging toch gewoon op op doe plaats?

Mijn binnenmuren zijn 14cm dik, een plug van 10cm kan dus nergens een probleem veroorzaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Iemand de komende 3 dagen naar de Eigen Huis Beurs?

http://www.realiseerjedroomhuis.nl/beurs-eigen-huis/

Is natuurlijk lekker commercieel allemaal; maar wellicht leuk om daar eventjes "ideeën" op te doen; wellicht meteen een dagje Utrecht binnenstad meepakken voor het vertier.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Deveon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:35:
Dat is precies wat ik inderdaad zou verwachten. Wat als je de deurklink niet omhoog doet? Blijft de deur wel dicht zitten? Ik krijg haast de neiging dat ons slot nog in "bouwstand" staat zodat je lekker makkelijk in en uit kan lopen.
Gisteravond heb ik even voor je getest, het bleek toch anders te zitten dan ik dacht.

Zodra ik de deur achter mij dichttrek kom ik niet meer binnen zonder sleutel. Als ik buiten de deurklink omhoog duw gaat de deur op (nacht) slot. Om de deur van buiten te ontgrendelen moet ik de sleutel omdraaien en de klink omhoog duwen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Richard schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:21:
Iemand de komende 3 dagen naar de Eigen Huis Beurs?

http://www.realiseerjedroomhuis.nl/beurs-eigen-huis/

Is natuurlijk lekker commercieel allemaal; maar wellicht leuk om daar eventjes "ideeën" op te doen; wellicht meteen een dagje Utrecht binnenstad meepakken voor het vertier.
Yes, wij gaan morgen. We zullen zien wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:08:
[...]

Gisteravond heb ik even voor je getest, het bleek toch anders te zitten dan ik dacht.

Zodra ik de deur achter mij dichttrek kom ik niet meer binnen zonder sleutel. Als ik buiten de deurklink omhoog duw gaat de deur op (nacht) slot. Om de deur van buiten te ontgrendelen moet ik de sleutel omdraaien en de klink omhoog duwen.
Thanks voor de update.

Ik heb vandaag onze deur nog is een keer goed bekeken, maar het blijft vreemd. Er zit namelijk wel een dagslot op de deur, maar die werkt of klikt niet.

Is er overigens een slot voor de voordeur waarbij het dagslot altijd open kan, het nachtslot alleen van binnen (zonder sleutel) en op slot met de sleutel alleen openen met sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Wat vraagjes over huisdetails:

Stopcontacten
Bij onze nieuwbouw worden alle stopcontacten standaard op 30 cm afgemonteerd. Op zich lijkt me dat een prima hoogte, tenzij je er een bank voor zet (dan kan de kabel niet tussen de pootjes door). Maar dat is een uitzondering. In mijn huidige huis zitten ze op plint hoogte. Ziet iemand nog grote voordelen voor het een of de ander?

Deuren
De deuren worden opdekdeuren met stalen kozijnen. Merk Svedex. Zie hier:
http://www.svedex.nl/asso...atch-stalen-montagekozijn
http://www.svedex.nl/assortiment/kies-hier-uw-deur/?id=88

De kleurkeuze is erg beperkt: drie tinten wit. Zover ik kan vinden zijn deze deuren en kozijnen eigenlijk niet goed overschilderbaar. Iemand ervaring mee?
Voor 500 euro per deur kan ik over naar hardhouten stompe deuren waarmee ze wel te schilderen zijn, maar dat is me wat te gortig.

[ Voor 46% gewijzigd door Milmoor op 06-03-2016 12:39 . Reden: Aanvulling ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

500e is zeer fors. Het stalen kozijn is gecoat en wil je daarom niet overschilderen. De deur zelf kan je overschilderen maar nooit zo strak als uit de fabriek. Een echt houten kozijn met deur is wel mooier maar is gewoon duurder en vereist ook nog meer manuur (al snel 200e verschil). Veel gekozen opties zijn om de deuren die vanuit de woonkamer zichtbaar zijn of de gehele begane grond te voorzien van stompen deuren incl. houten kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Opzich is een stopcontact ook gemakkelijk te demonteren en er direct een stekkerdoos aan vast te monteren. Beetje Tweaker lukt dat wel ;) Zelf vind ik 30cm wel fijn omdat je er niet tegen aankijkt, maar ook niet op de grond hoef te liggen om een stekker in te pluggen.

Ook geeft het een veel ruimtelijk beeld als je de bank iets van de muur af zet ipv er direct tegenaan.

Houten deuren zijn inderdaad duur. Over het algemeen wordt nieuwbouw standaard zo goedkoop mogelijk gebouwd (opdekdeuren). Als wat je extra wilt is meerwerk en meerwerk is duur, want als je afwijkt van standaard dan verlies je de bulkkorting van de aannemer en alles wat afwijkt van standaard heeft een grotere risico dat het fout gaat en gecorrigeerd moet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 06-03-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Mbt de deuren. Ik heb via via de hardhouten kozijnen laten maken en 2x in de grondverf laten zetten, kosten 69 euro ps. Deze moeten we zelf nog afhangen en verven.
De deuren worden van stompe deuren van Skantrea/Living doors voor z'n 230 euro ps.
Hier komt dan nog hang en sluitwerk en beslag bij. Voor 350/400 euro denk ik redelijk klaar te zijn.

Ik heb geen idee van de meerwaarde van hardhouten kozijn en strompe deuren tov stalen kozijnen en opdek deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:56

ericplan

5180 Wp PV

Opdekdeur en -kozijn is veel eenvoudiger te stellen. Bij een opdekdeur dekt de deur een eventuele kier af, bij een stompe deur moet het precies passen (en recht zijn), anders blijf je je ergeren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
NovapaX schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:21:
Precies, dat wordt voor de voordeur het meeste toegepast.
Bij de achterdeur zit er dan vaak (eigenlijk altijd) weer wel een klink, anders zou je jezelf wel erg makkelijk buitensluiten als je even in de achtertuin wat weg moet gooien ofzo.
Dat is dus het nadeel voor Deveon: hij heeft geen achterdeur, dus ik zou die klinkbediening lekker laten zitten en dan maar de sleutel wat vaker gebruiken.

Edit: na wat zoekwerk zijn er inderdaad ook varianten te krijgen die een iets andere werking hebben. altijd te vergrendelen zonder sleutel, maar dan moet je hem weer wel altijd met sleutel ontgrendelen:
Maar wel een dagschoot-vergrendeling die niet van buiten te bedienen is, voor zover ik begrijp:
Ik heb gekozen voor:
http://www.schueco.com/we...uminium/schueco_safematic

en dan voor de achterdeur en de garage een elektrisch slot en codetableau laten meenemen. Prijs viel te overzien en nu altijd de deur in het slot (4 punts) en als extra met de sleutel op de dagschoot. Het codetableu zorgt ervoor dat je geen sleutel meer nodig hebt, tenzij je met de sleutel de deur op slot draait.
Dat laatste doen we eigenlijk alleen als we op vakantie gaan. Je went erg snel aan het geen sleutel nodig hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36
ericplan schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:07:
Opdekdeur en -kozijn is veel eenvoudiger te stellen. Bij een opdekdeur dekt de deur een eventuele kier af, bij een stompe deur moet het precies passen (en recht zijn), anders blijf je je ergeren.
Eensch...

Wij hebben in onze woning (vorig jaar ingetrokken) 17 (!) stompe binnendeuren. Heel mooi allemaal, maar na het schilderwerk klemden er zeker 10. Eentje bleek iets krom.
Na flink stellen, frezen, dempertjes plakken etc, passen ze nu allemaal weer goed. Een deur moet je met je pink dicht kunnen duwen vind ik :)

Het zijn overigens wel weer budget deuren (dus met een holle/kartonnen binnendeel en een vurenhouten frame.) En dat maakt het afhangen wel weer iets makkelijker.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Opdekdeuren oogt armoedig vind ik, die worden in principe gebruikt in de projectbouw omdat het sneller bouwen is en omdat je daar geen dure afbouwtimmerman bij elk deur nodig hebt voor het afhangen.
Niet omdat het mooier is....

In een beetje luxe woning horen ze dan ook niet thuis is mijn mening, en al helemaal niet met zo,n stalen snelbouwkozijn.
Ik heb geloof ik 10 stompe deuren in mijn 2011 nieuwbouw, daar mankeerde niets aan wat betreft klemmen en kromtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:51
bluemoon23 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:24:
Opdekdeuren oogt armoedig vind ik, die worden in principe gebruikt in de projectbouw omdat het sneller bouwen is en omdat je daar geen dure afbouwtimmerman bij elk deur nodig hebt voor het afhangen.
Niet omdat het mooier is....

In een beetje luxe woning horen ze dan ook niet thuis is mijn mening, en al helemaal niet met zo,n stalen snelbouwkozijn.
Ik heb geloof ik 10 stompe deuren in mijn 2011 nieuwbouw, daar mankeerde niets aan wat betreft klemmen en kromtrekken.
Armoedig? :')
Ik snap je punt overigens wel, en ben het wel met je eens dat ze in een luxere woning niet thuis horen, maar om ze nou direct armoedig te noemen, genoeg mensen die er wel blij mee zijn, of niet meer kunnen betalen.

Ik vraag me wel af hoeveel invloed stompe deuren met bijpassend kozijn, hebben op de waarde van de woning. Ik durf te wedden dat er heel veel mensen zijn die hier niet eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Luuk84 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:09:
[...]

Ik vraag me wel af hoeveel invloed stompe deuren met bijpassend kozijn, hebben op de waarde van de woning. Ik durf te wedden dat er heel veel mensen zijn die hier niet eens op letten.
Het is niet zo zeer dat stompe deuren op zichzelf een meerwaarde veroorzaken, maar de uitstraling van het hele huis moet erbij passen. Als je mooie hoge plinten, een houten vloer en ander hoogwaardige materiaal hebt gebruikt, dan detoneren opdekdeuren. Op dat moment mist er gewoon iets, waardoor de uitstraling er alsnog niet is.

En ja dat valt op, kan ik je uit ervaring vertellen. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Ik vind stompe deuren ook mooier, maar niet zoveel moet dat ik de meerprijs er voor over heb. Ik kan in een later stadium altijd alsnog overstappen. Daar bestaan ombouwkitjes voor. De projectdeuren zijn zo goedkoop dat ik daar weinig op verlies vergeleken in een keer regelen.

Isolatietechnisch is een opdekdeur trouwens beter dan een stompe deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:15
Gisteren op de woonbeurs geweest. Veel gezien, veel wat ik al kende maar ook een aantal nieuwe zaken. Wat bij mij het meeste interesse opwekte was het Climalevel systeem. Dit is een vloerverwarming systeem waardoor ook de ventilatielucht doorheen loopt. Dit zou als voordeel hebben dat de ventilatielucht extra wordt verwarmt na de WTW unit tot vloer temperatuur. Hierdoor kan je bijna zo hard ventileren als je wil zonder dat je tocht ervaart. Ze hadden een demo staan, en als je naast het ventilatiemond stond voelde je inderdaad niets. Pas als er rook aan toegevoegd werd kon je waarnemen dat er geventileerd werd.

Ook in de zomer zou dit veel voordelen opleveren omdat de binnenkomende lucht gekoelt wordt tot vloer temperatuur waardoor er een constanter leefklimaat wordt neer gezet.

Heeft iemand ervaring met dit systeem? Het zou nog mooi in onze nieuw te bouwen woning kunnen worden toegevoegd indien interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door TLer op 07-03-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Kan je dat nog bypassen? Je wil in de zomer geen lucht van 21-22° naar binnen blazen als dat bv 15°C kan zijn s'nachts. Een ventilatie D met WTW kan normaal de warmtewisselaar overslaan zodat je s'nachts kan koelen met de buitenlucht.

Ik zie er afhankelijk van de meerprijs weinig meerwaarde in. In wezen voeg je een extra overdracht van energie in wat waarschijnlijk met verliezen gepaard gaat. Of die warmte nu via de vloer in de ruimte komt of via de lucht maakt niet zozeer uit gezien je vloerverwarming toch nooit afzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Komt dus neer op een hybride vorm tussen vloerverwarming en luchtverwarming...
Vloerverwarming met convector-functie zegmaar.
Het zal de traagheid van een vloerverwarming-systeem flink kunnen verkleinen denk ik, net zoals een ventilator (Jaga DBE bijv.) de traagheid van een radiator/convectorverwarming (die is al niet traag) verder verkleint.

De website is niet zo duidelijk, de leaflet is beter: http://www.climalevelnede...es/climalevel-leaflet.pdf

Ziet er interessant uit, mits het bij de uitvoering goed schoon aangelegd wordt.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Engineer Stewie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:58:
Kan je dat nog bypassen? Je wil in de zomer geen lucht van 21-22° naar binnen blazen als dat bv 15°C kan zijn s'nachts. Een ventilatie D met WTW kan normaal de warmtewisselaar overslaan zodat je s'nachts kan koelen met de buitenlucht.

Ik zie er afhankelijk van de meerprijs weinig meerwaarde in. In wezen voeg je een extra overdracht van energie in wat waarschijnlijk met verliezen gepaard gaat. Of die warmte nu via de vloer in de ruimte komt of via de lucht maakt niet zozeer uit gezien je vloerverwarming toch nooit afzet.
De bedoeling is dat je in de zomer koud water door de leidingen laat lopen. Dit systeem werkt dan met een warmtepomp. Als je die niet hebt, kan je de koel functie niet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
of je moet gewoon koud leidingwater door de vloer laten lopen... wordt je waterrekening wel wat hoger :+

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Engineer Stewie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:58:
Volgens mij is dit systeem een variant op type D, maar is niet gespecificeerd wat voor fan daar aan vast zit. Het is echt de manier waarop de lucht aangevoerd wordt (via kanalen onder de vloer) die er (1) voor zorgt dat de temperatuur nog beter geregeld kan worden en daardoor (2) de luchtstroom niet voelbaar is. Dat laatste is voor mij een serieus voordeel waardoor ik bij nieuwbouw zo'n systeem zeker zou overwegen. :)

Dit is trouwens typisch een systeem wat je altijd in combinatie met een warmtepomp wilt inrichten. Wil je dat niet, ga dan vooral voor conventionele vloerwarming. De winst zit hem dan ook vooral bij het niet aansluiten van een gasleiding.

[ Voor 13% gewijzigd door Krisp op 07-03-2016 11:08 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Klopt, zo had ik het ook begrepen. Je moet er een WTW aan vast knopen in inplaats van direct inblazen in het vertrek wordt in aanvoer kanaal door de vloer geleid. Hierdoor warmt of koelt deze af en is de verse lucht gelijk (of nagenoeg) aan de vloer temperatuur. Hierdoor heb je dus vloer en luchtverwarming in 1 systeem.

Ik ga het eens bespreken met mijn aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nog een voordeel: Je toevoerkanalen vervallen... Ook leuk bij een flinke renovatie als je toch al vloerverwarming wilt leggen, kun je gelijk een WTW plaatsen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ben de component warmtepomp inderdaad vergeten. Komt ervan als dat in België geen alternatief is voor (goedkoop) gas om te verwarmen...

Buiten de voordelen zijn er zeker nadelen:
- De lucht wordt gefilterd maar om de zoveel tijd zal dat toch eens gekuist moeten worden. Daar het niet echt een buizensysteem is lijkt me dat geen evidente klus. Dan is dat bij de ovalen buizen van 12*6 die ik heb toch gemakkelijker.
- Roosters in de grond waar makkelijker viezigheid (denk aan water) in kan. Misschien kan dit opgelost worden door de blaasmonden hoog in de muur te plaatsen?
- Vloeropbouw is minstens 60mm hoger, als de bouw reeds gestart is vind je die 60mm nietmeer. Daarom is dat in bestaande huizen bijna onmogelijk toepasbaar. Ruimte voor vloerisolatie, vloerverwarming en dit systeem ga je in een bestaand huis nooit vinden tegen een aanvaardbare prijs.
- Prijs?

Het ziet er verder wel strak uit, afhankelijk van prijs, comfort en onderhoudsgemak is dat het overwegen waard. Ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze.
Ventilatiesysteem D met WTW voel je in de praktijk ook niet, je ververst namelijk maar aan 120-150m²/h in een gewoon woonhuis.
NovapaX schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:55:
Nog een voordeel: Je toevoerkanalen vervallen... Ook leuk bij een flinke renovatie als je toch al vloerverwarming wilt leggen, kun je gelijk een WTW plaatsen.
Dit systeem heeft nagenoeg niets met WTW winning te maken. Enige wat je kunt winnen is iets minder verlies door de vloerisolatie omdat je de delta T kleiner maakt. Maar dat scheelt echt niets op jaarbasis. De WTW blijft in de ventilatie-unit gebeuren, de vloer verwarmd deze lucht enkel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Klopt. Het ging mij meer om het feit dat je geen toevoerkanalen hoeft te leggen. Bij renovatie is het vaak niet zo makkelijk om de inblaasventielen op de juiste plaats te krijgen, dat probleem los je daarmee wel op.
Alleen later zag ik inderdaad de 125mm systeemhoogte... dat is een beetje lastig.

Als de filters bij de invoer goed zijn zul je niet veel last hebben van stof.
Water in het systeem na een 'nat ongelukje; (lekkage of emmer dweilwater die omgestoten wordt, of gewoon een glas bier of cola) lijkt me inderdaad een groter probleem.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Bij de ventilatieroosters is een bak voorzien. Deze is lager dan de vloerverwarming. Hier kan je redelijk eenvoudig vuil en vocht verwijderen met een stofzuiger. Stof komt er niet echt natuurlijk. Er zitten immers filters in het WTW systeem wat altijd in 1 richting blaast. Echter, die filters zijn ook niet perfect en er zal denk ik altijd wel wat doorheen komen. In hoeverre het systeem dan gereinigd moet en kan worden is denk ik wel een goede vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Armoedig is misschien een beetje overdreven, maar niemand kiest denk ik opdekdeuren omdat ze dat mooier vinden.
Het is geintroduceerd in de projectbouw omdat het goedkoper en sneller bouwen is, niet omdat het mooier is.

Als ik een potentieel huis zie met opdekdeuren, dan vraag ik mij af op welke punten nog meer bezuinigd is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
bluemoon23 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:36:
[...]

Armoedig is misschien een beetje overdreven, maar niemand kiest denk ik opdekdeuren omdat ze dat mooier vinden. Het is geintroduceerd in de projectbouw omdat het goedkoper en sneller bouwen is, niet omdat het mooier is. Als ik een potentieel huis zie met opdekdeuren, dan vraag ik mij af op welke punten nog meer bezuinigd is....
Als ik oneindig veel geld had, dan had ik alle deuren stomp, zonder bovenlichten en met kaders op de deur laten uitvoeren. Maar de meerprijs was enorm. En dat geld steek ik liever in andere dingen. Nu wordt alleen de deur tussen de woonkamer en de hal stomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bluemoon23 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:36:
[...]
Als ik een potentieel huis zie met opdekdeuren, dan vraag ik mij af op welke punten nog meer bezuinigd is....
Ik weet niet in wat voor een markt jij naar woningen kijkt, maar wel een beetje vreemde gedachte aangezien het standaard is tegenwoordig. De kans is groot dat de koper/opdrachtgever van de woning er niet eens bij stil heeft gestaan. Wij kregen ook van onze architect te horen over opdekdeuren. Aangezien ik opgegroeid ben in een vinexwijk was ik hier helemaal niet bewust van. Toen ik erop ging letten zag ik het alleen in oude of erg dure woningen terugkomen.

En zo geld hetzelfde voor een vuren trap of kunststofkozijnen. Het is niet het mooiste, maar wel goedkoop en mooi genoeg. Tenslotte kan je geld toch echt maar 1x uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Om eerlijk te zijn boeit het mij ook niet zo welke deuren er in zitten, en had ik daar ook nog niet over nagedacht.

Ik lees nu in de "technische specificaties" dat alle deuren uitgevoerd worden als stompe deuren.

Het is maar net waar je de aandacht aan geeft, en wat je interessant vindt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
stompe deuren of opdekdeuren zijn me om het even. Ik zou me drukker maken om in welk kozijn ze gaan. neem je stalen kozijnen of nette houten kozijnen voor opdekdeuren? Dat bepaalt imho veel meer de uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat is bij ons blijkbaar wel hardhout :P

"Binnenkozijnen uit te voeren in Meranti kozijnen, afmeting 67*114, danwel 67*124 ter plaatse van 120 mm.
dikke binnenwand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb het moeten opzoeken maar ik heb blijkbaar stompe deuren in mijn huis. Deze zijn wel uit MDF met een paar groefjes en afgelakt in RAL 9001 kleur. Is nochtans gebouwd door een projectbouwer (maar wel een persoonlijk plan).
Ik heb eigenlijk nog nooit opdekdeuren gezien in België.

Kozijnen hebben we PVC gekozen met een folie erover (dus geen gladde goedkope look :p). De buitendeuren zijn dan Alu met dezelfde folie overtrokken behalve de voordeur, die heeft een betongrijze folie. De garagepoort krijgt dezelfde betongrijze folie.
Onderhoudsvriendelijk allemaal, heb geen zin om het buitenschrijnwerk te behandelen/verven om de paar jaar.

Zowel binnen- als buitenschrijnwerk zijn maatwerk dat opgemeten is na de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Ik houd mezelf momenteel bezig met het uitzoeken van mijn kozijnen. Ik wil perse kunststof uitvoering, voornamelijk vanwege het beperkte onderhoud wat hiervoor noodzakelijk is. Nu twijfel ik uit drie uitvoeringsvarianten:
- Glad, kleur van het kozijn zit in het materiaal.
- Folie, er is een houtnerf aanbracht doodmiddel van een folie. Deze folie geeft het kozijn ook de gewenste kleur.
- Glad, kleur doodmiddel van een tweedcomponenten lak.

Nu wil ik eigenlijk geen folie systeem. Een strak geschilderd houten kozijn heeft ook nauwelijks nog een houtnerf structuur. Bovendien maakt de structuur het kozijn in mijn ogen minder schoonmaakbaar en moeilijker repareerbaar. Dan blijven er nog twee opties over, wat zou jullie voorkeur hebben en waarom.

Verder vroeg ik mezelf nog af of er hier ervaringen zijn met kunstof kozijn merken of profielmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Hardhout...maar ik ben dan ook religieus anti-kunststof. :P

1) Glad: ziet er niet uit.
2) Folie: tegenwoordig meeste toegepast, let heel goed op de prijzen. In de regel zit er een groot prijsverschil tussen de standaard kleuren die men aanbiedt en eventueel eigen wensen.
3) tot zover je 'voordeel' van kunststof. Als je toch gaat lakken, neem dan gewoon hout.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik snap het probleem van 'onderhoud' van houten kozijnen ook niet echt hoor.
Laat er een goede laag verf op zetten en je kunt weer zeker 5 jaar vooruit.
Beetje huis laat je voor een paar honderd euro weer schilderen.

'mooie' kunststof kozijnen zijn ook erg duur, voor dat prijsverschil ben je al enkele jaren onderhoud verder volgens mij. (maar dat heb ik nooit uitgezocht)
Bovendien zie ik vaak 'mooie' kunststof kozijnen, met een prachtige houtnerf.... en dan kijk je aan de binnenzijde.... zit je nog tegen dat matte krassende kunststof aan te kijken waar je spontaan een kwast overheen zou willen halen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Goh, heb ik nou dus helemaal geen last van, die afkeer van kunststof kozijnen. Ik vind hout wel mooier, maar het prijsverschil en onderhoud niet waard.
Maar mooi vind ik het wel, houten kozijnen.
Opdekdeuren lijken met iets heel Nederlands te zijn, verder kom ik het niet zo massaal tegen. Makkelijk snel plaatsen, je ziet geen onvolmaaktheden in het afhangen, maar meestal niet heel erg mooi inderdaad. Hier zijn alle deuren ook stompe deuren, in houten kozijnen. Vraagt af en toe wel aandacht natuurlijk.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
Wat mij bij de meeste kunststof kozijnen tegenstaat, zijn niet zozeer de kozijnen, maar de over het algemeen vrij grote en aanwezige scharnieren bij de deuren. Daarnaast vind ik veel deuren toch minder qua looks dan houten tegenvariant. Uiteraard geld dit niet voor al het kunststof, maar bij de meeste kunstof kozijn/deur combinaties vind ik de houten variant toch vaak mooier. Vaak is het rondom de deuren vrij grof afgewerkt bij kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Je hebt ook kunstof kozijnen met interne scharnieren hoor, als je maar genoeg geld neerlegt...
Maar het klopt wel, ik heb dan nog stevigere (dikkere) scharnieren gevraagd dan standaard. Maar ik kijk niet tegen mijn buitendeuren aan in normale omstandigheden, dat scheelt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kunststof kozijnen kennen vaak ook wel weer houten deuren. Trekken minder snel krom.

Met nieuwe schildersystemen kan je 10 jaar vooruit met je verflaag. Ik snap echt die aversie tegen de schilder niet zo. Alsof iedereen hier rotte kozijnen heeft of 10k/jaar aan schilderkosten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Señor Sjon schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:34:
Kunststof kozijnen kennen vaak ook wel weer houten deuren. Trekken minder snel krom.

Met nieuwe schildersystemen kan je 10 jaar vooruit met je verflaag. Ik snap echt die aversie tegen de schilder niet zo. Alsof iedereen hier rotte kozijnen heeft of 10k/jaar aan schilderkosten. :?
Snap de aversie tegen kunstof kozijnen niet zo. Dat kan perfect passen in een woning, net zoals aluminium.
Houten kozijnen zouden sowieso niet echt staan bij mijn huis. Enkel als je houtkleur kunt houden zou ik houten kozijnen overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik vind het gewoon niet zo heel mooi, maar vooral niet praktisch.
Rolgordijn ophangen? Schroefje in kozijn. Raamuitzetter vervangen? Schroefje in kozijn.
Beschadiging in de deurpost? Beetje vullen indien nodig en na de volgende schilderbeurt zie je er niets meer van.
Hap uit de houten deur en de complete onderdorpel gescheurd? constructielijm, lijmklem, en gelukkig moest de boel toch binnenkort geschilderd worden. (ja, echt gebeurd! Eigen lompigheid, gooide een plaat hout naar beneden, maar die waaide een beetje de verkeerde kant op....)
Kinderen.... als ze wat ouder zijn en de ongelukjes wel achter de rug zijn gewoon even een likje verf eroverheen :D

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 08-03-2016 10:52 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Ik weet dat veel mensen een aversie hebben tegen kunststof. Ik heb daar gelukkig geen last van ;)
Als werktuigbouwer vind ik niks mis met een hoge kwaliteit kunststof en goede spiegellas, eventueel afgewerkt met een haakse verbinding.

Of jullie het mooi vinden of niet vind ik eigenlijk niet echt interessant. Ik ben meer op zoek naar technische informatie/ervaring. Met welke merken kozijnen/profielen zijn er positieve ervaringen op het gebied van prijs en kwaliteit. Hoe houden de verschillende systemen om de kozijnen hun kleur te geven zich over de jaren heen. Is een beschadiging te repareren (met folie wordt dat blijkbaar knoeien met een was systeem). Mijn ouders hebben nu al een ruime 30 jaar kunststof kozijnen en die zijn echt ideaal. Technisch en optisch zijn ze echt nog 100%. Alleen is het geen mooi ontwerp en bestaat de leverancier niet meer, anders had ik blind daar voor gekozen. Ook bestonden er toen nog geen opties als folie of twee component lak systemen. vandaar mijn vraag hier voor ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23

vhal

ಠ_ಠ

Señor Sjon schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:34:

Met nieuwe schildersystemen kan je 10 jaar vooruit met je verflaag.
Moet gelijk denken aan die Sigma S2U Allure!11! reclame...

om vervolgens Sigma maar eens te quoten

De garantie wordt altijd op projectbasis afgegeven, samen met het schildersbedrijf', legt Becker uit. 'Een blijvend mooi eindresultaat is immers een combinatie van de beste verf en hét vakmanschap van de schilder. Daarnaast bieden wij ook een pakket aan verftechnische advisering vooraf en begeleiding tijdens de werkzaamheden. Na een laatste controle van de verflaag krijgt de opdrachtgever het certificaat overhandigd met een gezamenlijk overeengekomen garantietermijn van maximaal 10 jaar schildervrij.'

en

http://www.sigma.nl/voorj...arantie-op-uw-vakmanschap

dus ja...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:08
lithoijen schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:56:
Ik weet dat veel mensen een aversie hebben tegen kunststof. Ik heb daar gelukkig geen last van ;)
Als werktuigbouwer vind ik niks mis met een hoge kwaliteit kunststof en goede spiegellas, eventueel afgewerkt met een haakse verbinding.

Of jullie het mooi vinden of niet vind ik eigenlijk niet echt interessant. Ik ben meer op zoek naar technische informatie/ervaring. Met welke merken kozijnen/profielen zijn er positieve ervaringen op het gebied van prijs en kwaliteit. Hoe houden de verschillende systemen om de kozijnen hun kleur te geven zich over de jaren heen. Is een beschadiging te repareren (met folie wordt dat blijkbaar knoeien met een was systeem). Mijn ouders hebben nu al een ruime 30 jaar kunststof kozijnen en die zijn echt ideaal. Technisch en optisch zijn ze echt nog 100%. Alleen is het geen mooi ontwerp en bestaat de leverancier niet meer, anders had ik blind daar voor gekozen. Ook bestonden er toen nog geen opties als folie of twee component lak systemen. vandaar mijn vraag hier voor ervaringen.
Mijn ervaringen met kunststof en onderhoud: je hoeft ze inderdaad niet te schilderen maar als je ze niet regelmatig schoonmaakt dan krijg je ze op een gegeven moment niet mooi meer schoon. Deze ervaring heb ik met mijn 2 jaar oude kozijnen dus het gebeurt best wel snel... Wat mooi is moet verder ieder voor zich weten, persoonlijk vind ik beide wel iets hebben en moet het m.i. vooral passen bij het huis (ik ben dan wel weer allergisch voor kunststof wannabe kozijnen, dit moeten lijken of het hout is en het eigenlijk toch niet zijn).

Vanwege het schoonmaakprobleem ben ik ook aan het kijken geweest naar kunststof kozijnen met een aluminium buitenschaal, waardoor je het onderhoudsprobleem helemaal niet meer hebt. Duitse merken hebben deze wel meer maar in Nederland heb ik alleen knipping kunnen vinden die dit levert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
[b][message=46106439,noline]Met welke merken kozijnen/profielen zijn er positieve ervaringen op het gebied van prijs en kwaliteit.
Ik ben momenteel bezig met plaatsen van o.a. kunststof kozijnen.

Wij hebben kozijnen van Kochs: Profine K Vision Cube. Ik heb over het profiel alsmede de producent goede reviews gelezen en de 'gok' genomen. Wij hebben: haakse-verbindingen (buiten) / houtnerf (folie, binnen en buiten) / RAL 9010 (binnen & buiten).

Tot nu toe ziet alles er super uit, zit natuurlijk nog zo'n laagje folie over de kozijnen maar het voelt allemaal erg degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Posts gemoved naar een eigen topic. Hoewel raakvlakken, zijn de DED onderdelen beter af in een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Deveon schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 07:24:
Ik weet niet in wat voor een markt jij naar woningen kijkt, maar wel een beetje vreemde gedachte aangezien het standaard is tegenwoordig. De kans is groot dat de koper/opdrachtgever van de woning er niet eens bij stil heeft gestaan.
In de projectbouw is het standaard ja, alles voor de marge van de aannemer, maar bij particuliere opdrachtgevers is het echt niet standaard hoor.
De projectontwikkelaar/grote aannemer heeft daar wel degelijk bij stil gestaan hoor, net als bij bovenlichten boven een deur.
Zo,n bovenlicht is gewoon goedkoper bouwen, je hebt geen latei nodig boven het kozijn, en het metselt sneller door.
Als je niet anders gewend bent dan vind je dat allemaal wel best waarschijnlijk omdat je niet beter weet......

Ik heb mijn 2 onder 1 kap samen met de buurman laten ontwerpen, we zijn gewoon een lijstje afgegaan:
Wat voor kozijnen, trap, vloerverwarming ja/nee, hoe groot moet de garagedeur, wat voor stenen en dakpannen, etc
De ontwerper van de woning kwam later ook nog weer met punten en keuze,s waar we zelfs nog niet een aan gedacht hadden.
En dan ga je gewoon bij een bouwmaterialenhandel langs en kies je stenen en pannen uit......
vhal schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:59:
Moet gelijk denken aan die Sigma S2U Allure!11! reclame...

om vervolgens Sigma maar eens te quoten
Voor de prijs van dat schildersbedrijf + verf kun je het waarschijnlijk ook om de 5 jaar bij een ander laten doen...
Die garantie betaal je voor een groot deel zelf denk ik...... :X

[ Voor 13% gewijzigd door bluemoon23 op 08-03-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Je kan ook nog een combi nemen. De voordeur en het kozijn eromheen is hier van hardhout. Ook aan de achterzijde is de deur in hout uitgevoerd. Alle overige ramen en de achterpui (geheel glas) is in kunststof uitgevoerd.
De boeiboorden, uitbouw, overstek van het dak etc zijn allemaal weer in hout. (red cedar)
Met een beetje slim kiezen maak je er een mooi geheel van, en kan je de delen die veel belast worden door regen en wind in kunststof nemen.
Wat betreft kunststof: Het enige wat mijn voorganger in dit huis niet zo mooi heeft uitgekozen vind ik, zijn de kunststof schrootjes onder de carport cq afdak bij voordeur. Maar omdat je ze alleen ziet als je eronder staat, laten we lekker zitten ;) De kozijnen vind ik zelf net zo netjes als hout. De uitstraling van ons huis wordt vooral beïnvloed door het HR++ glas, dat sterk spiegelt als je ons huis nadert. Dat vind ik zelf storender dan het verschil hout/kunststof. Is gewoon iets heel persoonlijks.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 08-03-2016 22:58 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Mistraller schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:56:
Je kan ook nog een combi nemen. De voordeur en het kozijn eromheen is hier van hardhout. Ook aan de achterzijde is de deur in hout uitgevoerd. Alle overige ramen en de achterpui (geheel glas) is in kunststof uitgevoerd.
De boeiboorden, uitbouw, overstek van het dak etc zijn allemaal weer in hout. (red cedar)
Met een beetje slim kiezen maak je er een mooi geheel van, en kan je de delen die veel belast worden door regen en wind in kunststof nemen.
Hebben wij ook gedaan. Voordeur, garage deur, garage loop deur en twee achterpuien zijn van hout, rest van kunststof. Alles zit onder een afdak behalve de garage loop deur waardoor het relatief is minder te verduren krijgt dan het kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:26

Dezz

Dezz's Insomnia

Al geruime tijd volg ik dit topic met veel interesse, aangezien wij ook voor een zelfbouw woning gaan. Inmiddels hebben wij een optie op een stuk grond van 388m2 in Rotterdam en zijn we in samenwerking met een architect gekomen tot een voorlopig ontwerp. Het wordt een moderne kubistische woning van twee lagen met plat dak, volledig energieneutraal (dus ook zonder gasinstallatie) en met een woonoppervlakte van 160m2. Dit laatste is exclusief een eventuele kelder en exclusief een kleine garage van 3,5m x 5m. Erg leuk en leerzaam om te doen, maar het kost ook gigantisch veel tijd om alles goed uit te zoeken. Maar goed dat wisten we toen we het traject in gingen :)

Ondertussen hebben we alvast bij twee aannemers een prijs opgevraagd voor de bouw van deze woning. Eentje geeft aan de woning met cellenbeton te kunnen bouwen en de ander wil houtskeletbouw toepassen. Deze laatste geeft aan de woning excl. kelder en garage te kunnen bouwen voor €270.000, waarbij de prijs incl. kelder en garage uit zou komen op €307.000. Degene die met cellenbeton aan de slag wil rekent excl. kelder en garage €260.000 en incl. kelder en garage €290.000. Allebei de aannemers gaan hierbij uit van een gemiddeld afwerkingsniveau.

Bovenstaande prijzen zijn overigens exclusief keuken, zonnepanelen, vloer, oprit, schilderwerk binnen.

Mijn vraag aan jullie is tweeledig: zijn dit een beetje correcte prijzen voor een dergelijke woning of betalen we teveel en zijn er qua bouwmethoden wellicht nog andere mogelijkheden die we kunnen onderzoeken? De offertes zijn zo uitgebreid dat ik door de bomen het bos gewoon even niet meer zie. Ik hoop daarom dat hier iemand zijn licht kan laten schijnen over deze materie :)

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De bouwprijs is van heel veel factoren afhankelijk.

Wat een "Redelijke" indicator is, dat zijn het aantal m3's.

Zoals vaker besproken in dit topic ligt het ergens tussen de 300 EURO (basis, veel zelf doen) en 400 EURO (vrij luxe afgewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
Dezz schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:00:

Ondertussen hebben we alvast bij twee aannemers een prijs opgevraagd voor de bouw van deze woning. Eentje geeft aan de woning met cellenbeton te kunnen bouwen en de ander wil houtskeletbouw toepassen.
Raar dat de aannemer kiest hoe hij gaat bouwen. Staat de bouwwijze niet vastgelegd in het lastenboek ? Architect/bouwheer bepalen dit toch ?
Deze laatste geeft aan de woning excl. kelder en garage te kunnen bouwen voor €270.000, waarbij de prijs incl. kelder en garage uit zou komen op €307.000. Degene die met cellenbeton aan de slag wil rekent excl. kelder en garage €260.000 en incl. kelder en garage €290.000. Allebei de aannemers gaan hierbij uit van een gemiddeld afwerkingsniveau.
Ik neem aan dat dit prijzen zijn voor een winddichte woning ? (Dus ruwbouw, dakdichting & ramen/buitenschrijnwerk).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Lijkt duur obv m2 alleen, moet inderdaad ook m3 weten. m2 prijs kan normaliter tussen 1.100 - 1.500 liggen afhankelijk van afwerkingsniveau. Kubistisch suggereert constructievriendelijk ontwerp dus relatief goedkoop bouwen. Energieneutraal suggereert passiefhuis achtige isolatie, warmtepomp, zonnepaneel, etc. Afhankelijk van de maatregelen is dit 5-25% meerprijs t.o.v standaard m2 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
whoami schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:49:
[...]
Raar dat de aannemer kiest hoe hij gaat bouwen. Staat de bouwwijze niet vastgelegd in het lastenboek ? Architect/bouwheer bepalen dit toch ?

[...]
Ik neem aan dat dit prijzen zijn voor een winddichte woning ? (Dus ruwbouw, dakdichting & ramen/buitenschrijnwerk).
Lastenboek heet bestek in het Nederlands. De tijd dat architect bouwheer was, ligt in Nederland al lang achter ons. Qua bouwmethodes zit er meer kennis bij aannemers dan architecten. In België is een door de architect opgestelde hoeveelhedenstaat ook normaal, terwijl dat in Nederland nog alleen in de wegenbouw voorkomt.

Maar plaatjes mensen. Een oppervlakte en 'gemiddeld' niveau geeft een enorme bandbreedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Je kunt beter je eisenpakket formuleren in termen die je belangrijk vindt.

Als er dan een aantrekkelijke prijs uitrolt kun je van die aanbieding altijd gebruik van maken.

Dat je dan kiest voor een bedrijf wat al tientallen jaren uitsluitend houtskeletbouw bouwt en goede referenties heeft, is dan gewoon een veilige keus.

Bij cellenbeton krijg ik het gevoel dat vaak wordt bezuinigd op het materiaal. Je krijgt dan muurtjes van 6 a 8 cm. Heb het gevoel dat je huis dan 1 grote klankkast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz

Dezz

Dezz's Insomnia

Bedankt voor jullie opmerkingen! De woning heeft ca. 580m3 aan inhoud. Daarnaast hadden wij ook het gevoel dat ons ontwerp, twee rechthoekige lagen op elkaar, constructief goedkoop gebouwd zou kunnen worden. Dat was ook de eis die we destijds bij de architect neer hadden gelegd, want we hebben ook geen oneindig budget natuurlijk.

Morgen zal ik wat plaatjes uploaden, zodat jullie ook een beeld en een gevoel krijgen bij de woning.

Beam Me Up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dezz schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:00:. Inmiddels hebben wij een optie op een stuk grond van 388m2 in Rotterdam en zijn we in samenwerking met een architect gekomen tot een voorlopig ontwerp.
Wow, ik ben jaloers! Ik zoek ook zo'n kavel net ten zuiden van Rotterdam. Heb er welgeteld 1 gevonden in Rhoon (iets groter) maar die grenst aan een bedrijventerrein. Niet echt aantrekkelijke buren dus.
Alle andere kavels zijn of belachelijk groot, 3000m2 ofzo, of belachelijk duur, 5 ton voor 700m2.

Ik hoop dat je hier updates blijft plaatsen, erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
LittleTycoon schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:52:
Kubistisch suggereert constructievriendelijk ontwerp dus relatief goedkoop bouwen.
Modern/kubistisch suggereert ook grote overspanningen, wat niet altijd goedkoop is. :)
Ik heb ook modern gebouwd, maar met 10 ton staal (als ik me dat goed herinner) in de ruwbouw wordt de prijs al gauw opgedreven.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PaT schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:49:
[...]

Wow, ik ben jaloers! Ik zoek ook zo'n kavel net ten zuiden van Rotterdam. Heb er welgeteld 1 gevonden in Rhoon (iets groter) maar die grenst aan een bedrijventerrein. Niet echt aantrekkelijke buren dus.
Alle andere kavels zijn of belachelijk groot, 3000m2 ofzo, of belachelijk duur, 5 ton voor 700m2.

Vaak is het goedkoper om een bestaand pand om te tikken en nieuw te bouwen dan sommige stukken bouwgrond een paar kilometer verderop te kopen helaas. Prijzen van 350-500/m² zijn niet ongewoon.
whoami schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:35:
[...]
Modern/kubistisch suggereert ook grote overspanningen, wat niet altijd goedkoop is. :)
Ik heb ook modern gebouwd, maar met 10 ton staal (als ik me dat goed herinner) in de ruwbouw wordt de prijs al gauw opgedreven.
Als de blokken een half stramien verspringen is het helemaal feest. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 10-03-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Señor Sjon schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:43:
[...]

Vaak is het goedkoper om een bestaand pand om te tikken en nieuw te bouwen dan sommige stukken bouwgrond een paar kilometer verderop te kopen helaas. Prijzen van 350-500/m² zijn niet ongewoon.
Tsja, als het een bouwval is wel, helaas hebben we hier in het dorp maar weinig echte bouwvallen en al helemaal niet op aantrekkelijke plaatsen.

Ik heb het geluk dat ik geen haast heb. Ik kan echt afwachten tot het min of meer ideale plekje.

Maar het blijft bezopen, een an sich leuk gesitueerde kavel in mijn huidige woonomgeving van 739m2 moet 517.000 euro kosten (700 euro / m2!). En zelfs iets groter kavel, maar dan met wat minder aantrekkelijke ligging moet 225.000 kosten (370 euro/m2). Ze zeggen wel eens"location, location, location", maar dit vind ik echt een absurd groot verschil. Beide kavels liggen hemelsbreed 800 meter uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

PaT schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:51:
[...]

Tsja, als het een bouwval is wel, helaas hebben we hier in het dorp maar weinig echte bouwvallen en al helemaal niet op aantrekkelijke plaatsen.

Ik heb het geluk dat ik geen haast heb. Ik kan echt afwachten tot het min of meer ideale plekje.

Maar het blijft bezopen, een an sich leuk gesitueerde kavel in mijn huidige woonomgeving van 739m2 moet 517.000 euro kosten. En zelfs iets groter kavel, maar dan met wat minder aantrekkelijke ligging moet 225.000 kosten. Ze zeggen wel eens"location, location, location", maar dit vind ik echt een absurd groot verschil. Beide kavels liggen hemelsbreed 500 meter uit elkaar.
Is dat dan ook nog ex BTW of ex Overdrachtsbelasting?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Richard schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:54:
[...]

Is dat dan ook nog ex BTW of ex Overdrachtsbelasting?
De eerste ex btw en verder VON, de 2e is volgens mij incl btw... Dat maakt het verschil inderdaad al kleiner, maar dan nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 14:22
PaT schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:56:
[...]
De eerste ex btw en verder VON, de 2e is volgens mij incl btw... Dat maakt het verschil inderdaad al kleiner, maar dan nog...
Jij vond het ook niets dat het naast een bedrijventerrein lag... Verder heeft die tweede wat eisen / voorwaarden voor het combineren van wonen en werken. Dat kavel van 225k heeft een 50% woon-/werkverdeling. Daar moet je ook maar net naar op zoek zijn. En je moet de gok willen nemen dat je geen buren krijgt die in hun werkgedeelte iets gaan doen waar jij last van krijgt.
Wat ik wel bizar vind is dat er in het project met de dure grond ook vrijstaande woningen worden aangeboden op een kavel van 500+ m2, tegen 588k VON.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Die 2 Brummelhuizen liggen ook op een waardeloze locatie. Stijf naast de hoofdtoegangsweg van de wijk en door de verdiepte ligging kijkt alles en iedereen direct bij je naar binnen. Een stukje verderop in het project kan je een vrijstaande woning krijgen van 168 m2 en slechts 313m2 grond voor 530.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
PaT schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:21:
Die 2 Brummelhuizen liggen ook op een waardeloze locatie. Stijf naast de hoofdtoegangsweg van de wijk en door de verdiepte ligging kijkt alles en iedereen direct bij je naar binnen. Een stukje verderop in het project kan je een vrijstaande woning krijgen van 168 m2 en slechts 313m2 grond voor 530.000 euro.
Ik vind dat bij nieuwbouw gemiddeld de percelen veel te klein zijn. Wij zitten met een 2-onder-1-kap woning met 450m² grond (en dan hebben de buren maar 320m² grond omdat het gebouwd is in een soort bocht :P ). En dan zetten ze 1 vrijstaande op 313m² :P

[ Voor 6% gewijzigd door Jochemd13 op 10-03-2016 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Op 300m2 vrijstaand bouwen vind ik echt zinloos. Wij hadden hier een beperking van maximaal 300m2 ontbossen, hebben daar een kleine 100m2 op bebouwd en hebben echt moeite gehad rond te komen met die 300m2 voor oprit, parking, ruimte voor tuin, terras, etc.

Stel, bouw 8 meter breed, en neem 3 meter afstand tot de perceelgrens. Dan heb je 14 meter perceelbreedte, en 25 meter diep. Bouw 100m2, dus 8x12,5, dan hou je nog 12,5 meter diepte over. 6 meter hiervan is je voortuin, lengte van 1 auto. Dan heb je aan de achterkant nog een dikke 6 meter.
Wat mij betreft komt een woning op zo'n oppervlakte nooit tot z'n recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz

Dezz

Dezz's Insomnia

Zoals ik gisteren al aangaf zou ik nog wat plattegronden laten zien, dus bij deze. De vraag is dus; betalen we niet teveel voor dit energieneutrale huis van 580m3? Dus € 260.000 excl. kelder en garage tot € 307.000 incl. kelder en garage, maar in beide gevallen zonder keuken, vloeren, zonnepanelen, binnenschilderwerk, etc.)

Volgens mij heeft het huis geen grote overstekken, architectonische verspringingen of anderszins zaken die het duur zouden maken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3F11LGm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V7YWZl2.jpg

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Rtificial schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:55:
Op 300m2 vrijstaand bouwen vind ik echt zinloos. Wij hadden hier een beperking van maximaal 300m2 ontbossen, hebben daar een kleine 100m2 op bebouwd en hebben echt moeite gehad rond te komen met die 300m2 voor oprit, parking, ruimte voor tuin, terras, etc.

Stel, bouw 8 meter breed, en neem 3 meter afstand tot de perceelgrens. Dan heb je 14 meter perceelbreedte, en 25 meter diep. Bouw 100m2, dus 8x12,5, dan hou je nog 12,5 meter diepte over. 6 meter hiervan is je voortuin, lengte van 1 auto. Dan heb je aan de achterkant nog een dikke 6 meter.
Helemaal mee eens.
Hier in het dorp waren ze op een stuk grond aan 2 huizen bezig...Tot ze tussen die 2 huizen begonnen te graven voor nóg een fundering. Blijkt dat het 4 in plaats van 2 percelen zijn! En ik vond het al krap met 2 huizen 8)7
275m2, te gek voor woorden. http://www.funda.nl/koop/...518112-grenadiersstraat/#

Tussen huis 1-2-3 zit ongeveer een meter....zal morgen wel eens een fotootje knippen.

Zelf hebben we 482m2. Heerlijk de ruimte, en toch zelf te onderhouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 10-03-2016 22:38 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rtificial schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:55:

Helemaal mee eens... Mijn "sweet spot" qua perceeloppervlakte zit ergens tussen de 450 en 600 m2. Groter kost alleen maar onwijs veel onderhoud, kleiner, tsja.. dan krijg je van die "villa's" zoals bij mij aan de overkant van de straat. Flink huis, nauwelijks tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik vind het een behoorlijk stevige prijs. Als het voor dat geld in hoogwaardige afwerking en volledig inclusief keuken en sanitair sleutelklaar opgeleverd wordt is het misschien ok.
Die kelder is onder de volledige woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz

Dezz

Dezz's Insomnia

^^Om met het laatste te beginnen, de kelder is onder een stuk van de woning en is ca. 22m2 groot. Daarnaast wordt het huis dus verre van sleutelklaar opgeleverd. Overigens hebben de aannemers wel een post voor sanitair begroot, dus voor de twee toiletten en voor de badkamer, maar dat bedrag is slechts € 5.000. Daar krijg je het natuurlijk niet voor geregeld.

Beam Me Up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is wat ik zelf aan 2 badkamers en een toilet heb uitgegeven, maar dan wel zelf geplaatst en alle materialen en meubels uit een veiling. Nee, daarvoor kan het normaal dus niet.
Kortom, ik denk dat er een flinke marge op deze inschattingen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dezz schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:23:
Zoals ik gisteren al aangaf zou ik nog wat plattegronden laten zien, dus bij deze. De vraag is dus; betalen we niet teveel voor dit energieneutrale huis van 580m3? Dus € 260.000 excl. kelder en garage tot € 307.000 incl. kelder en garage, maar in beide gevallen zonder keuken, vloeren, zonnepanelen, binnenschilderwerk, etc.)

Volgens mij heeft het huis geen grote overstekken, architectonische verspringingen of anderszins zaken die het duur zouden maken.

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat zijn de afmetingen? Ik vind het teveel geld voor zo'n woning. Je hebt maar twee bouwlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz

Dezz

Dezz's Insomnia

^^De afmeting is 11,2m x 8,5m. Daarnaast wordt de ruwbouw aan de buitenkant gestuukt en hoeft er dus niets gemetseld te worden, wat uiteraard arbeidsintensief zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dezz op 10-03-2016 23:12 ]

Beam Me Up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gevelstuc is duurder dan metselwerk. :p
Ook is 8,5m een rotmaat. Boven de ca. 7 meter ga je naar dikkere vloerplaten voor de overspanning als het in 1x moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz

Dezz

Dezz's Insomnia

De vloerplaat is in de offerte opgenomen als een gasbetonvloer met een dikte van 240mm, geen idee of dat als dik of dun te beschouwen is. De prijs daarvan is overigens niet apart gespecificeerd, in tegenstelling tot een hele hoop andere posten.

Beam Me Up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
PaT schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:37:
[...]
Helemaal mee eens... Mijn "sweet spot" qua perceeloppervlakte zit ergens tussen de 450 en 600 m2. Groter kost alleen maar onwijs veel onderhoud, kleiner, tsja.. dan krijg je van die "villa's" zoals bij mij aan de overkant van de straat. Flink huis, nauwelijks tuin.
Tja, die keuze heb je nou eenmaal niet altijd. Wij gaan voor een hoekhuis van een rijtje. 200 m2, de tussenwoningen zitten op 125 m2. Hengelo Overijssel, op fietsafstand van het centrum en station. Maar ik ben het er helemaal mee eens dat een rijtje vrijstaande woningen met net een paadje er tussendoor er niet uitziet. Doe dan geschakeld of een echt rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Milmoor schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 07:45:
[...]

Tja, die keuze heb je nou eenmaal niet altijd. Wij gaan voor een hoekhuis van een rijtje. 200 m2, de tussenwoningen zitten op 125 m2.
Precies, dat is de juiste woning voor zo'n oppervlakte. Gaat er veel beter uit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
Dezz schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:12:
^^De afmeting is 11,2m x 8,5m. Daarnaast wordt de ruwbouw aan de buitenkant gestuukt en hoeft er dus niets gemetseld te worden, wat uiteraard arbeidsintensief zijn.
Transparantie qua prijzen in de aannemerij is ver toe zoeken is mijn ervaring. Maar deze kost in de basis 187K : http://www.giesen.nl/nulenergiewoning/

Is energieneutraal en deels traditioneel + HSB. Qua afmeting komt hij in de buurt van wat je schetst. Ze schijnen ook een all-electric variant nu te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat vind ik ook wel heel erg veel geld voor een bijna casco woning.
Voor datzelfde geld koop je bijna een (niet nieuwe) grotere afgewerkte woning inclusief grond. (misschien niet energieneutraal, maargoed)

Ik zou toch een wat uitgebreidere technische omschrijving maken (welk afwerkingsniveau en materiaalgebruik, eventueel een zelf gekozen bouwmethode), en dan nog eens laten rekenen door iemand die het werk wel graag wil hebben...
580 m³ moet (bijna casco) voor iets meer dan €225k wel te bouwen zijn dacht ik zo (€400/m³) Ik denk zelfs voor minder....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:17
Dezz schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:23:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zou zeker meer info willen over de afwerking van het huis. Heb je ook een doorsnede van het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jipsy schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:15:
[...]

Transparantie qua prijzen in de aannemerij is ver toe zoeken is mijn ervaring. Maar deze kost in de basis 187K : http://www.giesen.nl/nulenergiewoning/

Is energieneutraal en deels traditioneel + HSB. Qua afmeting komt hij in de buurt van wat je schetst. Ze schijnen ook een all-electric variant nu te bouwen.
Aangezien niemand de 5-10k calculatiekosten voor een woning wil betalen zal dat ook wel even zo blijven. Vraag er 5 aan en er wordt voor 25-50k aan je huis gerekend. Het wordt graag vergeten, maar een calculatie (die men ook graag als open begroting ontvangt...) kost gewoon veel tijd en werk om te maken.

Alsof je bij de autodealer voor een dure auto eenzelfde begroting zou krijgen. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

PaT schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:49:
[...]

Heb je ook gekeken in Barendrecht? Kavels beschikbaar met die oppervlaktes, zowel vrij gelegen in de polder (koedoodweg) als in bewoond gebied (evt voor de kids, bijv Amaliaplantsoen)

Met Amaliaplantsoen is het echter verplicht jaren 30 uitstraling. Op vrijekavelsbar.nl kom je echter ook wat plekken tegen met of vrije architectuur of weer verplicht modern.

Prijzen schommelen tussen eur 400,- / eur 625,- m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Cai schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:04:
[...]

Heb je ook gekeken in Barendrecht? Kavels beschikbaar met die oppervlaktes, zowel vrij gelegen in de polder (koedoodweg) als in bewoond gebied (evt voor de kids, bijv Amaliaplantsoen)

Met Amaliaplantsoen is het echter verplicht jaren 30 uitstraling. Op vrijekavelsbar.nl kom je echter ook wat plekken tegen met of vrije architectuur of weer verplicht modern.

Prijzen schommelen tussen eur 400,- / eur 625,- m2
Wel gekeken, maar ik wil niet naar Barendrecht. De situering van Rhoon is voor mij, met het metrostation en snelweg om de hoek, echt ideaal.

Ik heb net gekeken op dat www.vrijekavelsbar.nl. Krijg alleen maar hits in Barendrecht en Ridderkerk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Pfff, wat een prijzen per m2

Ik ben blij dat ik in Twente woon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Grolsch schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:57:

Inderdaad zeg; als je 25~35KM zuidelijker kijkt zit je aan 245 p/m2 ex BTW en dan zit je heerlijk rustig. Zit je wel dagelijks in je koekblik.

Dat je dan minder voorzieningen hebt is altijd minder erg als je toch dagelijks (voor werk) in Rotterdam bent. Maar de momenten dat je vrij bent'zit je haast recreatief :P

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

De totstandkoming van grondprijzen en of je dat er voor over hebt is een op zich zelf staande discussie. Ik begrijp absoluut de meerwaarde van de ruimte en vrijheid in het buitengebied.

Met name voor de kids en combinatie met (schoon)familie kiezen wij er voor om in het dichtbevolkte gebied te blijven. Dat we nu 500m2 hebben als kavel tov 2000m2 vlakbij het strand voor dezelfde prijs doet je denken.

Mijn inschatting is dat we onze huidige vrienden en familie, met name het bezoekgemak, te veel gaan missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vrijstaand bouwen op een perceel van minder dan 300 m2 |:(

postzegelbouw

krapjes

Alle huizen hebben rechts de garage en dan ca 1 meter tussenruimte tot het volgende huis. Links van dit rijtje is nog een 4e perceel.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
Tja, ik zou het niet willen. Blijkbaar zijn er mensen die dit geen probleem vinden, anders werd het niet verkocht.

Overigens hebben wij er vandaag een klap op gegeven. Wij hebben de woning in Elden gekocht waarbij onze wensen bijna allemaal zijn ingewilligd inclusief nog een stukje uitbouw.

Ter herinnering waarover dit ook al weer ging

Link

en

link

:o :o *O* *O* :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Grolsch schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:57:

Wij betalen in Twente € 380 per vierkante meter. Bij elkaar net geen derde van de totale kosten. Hengelo, redelijk dicht bij het centrum.
Gefeliciteerd. Het ziet er mooi uit. Een moderne variant van vakwerkhuizen. Echt iets voor als je van water houdt. Hopelijk valt het mee met de muggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Milmoor op 12-03-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Milmoor schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:29:
[...]

Wij betalen in Twente € 380 per vierkante meter. Bij elkaar net geen derde van de totale kosten. Hengelo, redelijk dicht bij het centrum
Allemachtig, ik heb geen idee hoe jullie het allemaal doen, ik zou het niet kunnen betalen. Ben blij dat ik hier voor 72€/m2 heb kunnen kopen.
Maar ik neem aan dat de m2-prijs daar ook wel lager wordt naarmate het perceel groter wordt?
TLer schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 01:19:
Tja, ik zou het niet willen. Blijkbaar zijn er mensen die dit geen probleem vinden, anders werd het niet verkocht.

Overigens hebben wij er vandaag een klap op gegeven. Wij hebben de woning in Elden gekocht waarbij onze wensen bijna allemaal zijn ingewilligd inclusief nog een stukje uitbouw.

Ter herinnering waarover dit ook al weer ging

Link

en

link

:o :o *O* *O* :)F
Gefeliciteerd!

[ Voor 27% gewijzigd door Rtificial op 12-03-2016 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mistraller schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:06:

[afbeelding]

[afbeelding]

Alle huizen hebben rechts de garage en dan ca 1 meter tussenruimte tot het volgende huis. Links van dit rijtje is nog een 4e perceel.
Liever dit dan een twee-onder-één-kapwoning, ik geef persoonlijk maar weinig om een tuin dus dit zou voor mij wel een mooie locatie zijn om te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Rtificial schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:32:
[...]
Allemachtig, ik heb geen idee hoe jullie het allemaal doen, ik zou het niet kunnen betalen. Ben blij dat ik hier voor 72€/m2 heb kunnen kopen.
Maar ik neem aan dat de m2-prijs daar ook wel lager wordt naarmate het perceel groter wordt?
Qua oppervlak is er bijna geen keuze. De percelen zijn 125 m2, met op de ene hoek 240 m2 en op onze hoek 200 m2. Voor het geld dat jij betaald woon jij niet vlakbij het centrum, met station Hengelo en de stad Enschede op fietsafstand. Daar betaal je naar. De grondprijs maakt financieel het verschil tussen kopen in een stad, of buitenaf. De bakstenen kosten hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb 80 euro de m2 betaald, dan kun je nog een leuk stukje grond kopen (1750m2) twente, regio Vriezenveen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Mistraller schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:06:

[afbeelding]

[afbeelding]

De garage helpt. Hier vlakbij bouwen ze ook zo, maar dan zonder garage. In de brochure lijkt het nog heel wat, maar het staat echt krap op elkaar: http://snelderzijlstra.nl...Elsmarsweg%20Hengelo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Milmoor schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:48:
[...]

Qua oppervlak is er bijna geen keuze. De percelen zijn 125 m2, met op de ene hoek 240 m2 en op onze hoek 200 m2. Voor het geld dat jij betaald woon jij niet vlakbij het centrum, met station Hengelo en de stad Enschede op fietsafstand. Daar betaal je naar. De grondprijs maakt financieel het verschil tussen kopen in een stad, of buitenaf. De bakstenen kosten hetzelfde.
5 minuten fietsen van Station Essen, daarvandaan 10 minuten naar Roosendaal of een klein half uurtje naar Antwerpen.

Maar meer dan 300€/m2 zou ik gewoon niet kunnen betalen. Ik heb graag wat ruimte om me heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Milmoor schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:29:
[...]

Gefeliciteerd. Het ziet er mooi uit. Een moderne variant van vakwerkhuizen. Echt iets voor als je van water houdt. Hopelijk valt het mee met de muggen.
Thanks!!

Het is stomend water, dus dat zou goed moeten gaan met de muggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn de regeltjes voor het bouwen in Frankrijk anders dan in ons kleine landje. ;)
Ik heb wel eens vernomen dat men in Frankrijk nogal gemakkelijk is indien men daar een huis wil bouwen.
Overigens heb ik plannen om in Luxemburg een huis te gaan bouwen.
Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:21:
[...]

Heb je er wel een postvergunning voor aangevraagd en heb je het topicplan laten aanpassen? _o-

In 2004/2005 woonde ik in Frankrijk en ik heb toen daar een huis laten bouwen. Vol goede moed aan begonnen maar onderweg en achteraf zoveel problemen tegengekomen dat eigenlijk de uiteindelijke conclusie is: "Had ik het maar nooit gedaan." Of in ieder geval niet op die manier. Uiteindelijk is het enige waar ik echt tevreden over was dat wat ik zelf heb gedaan: ik heb het huis zelf in grote lijnen ontworpen en zelf de verwarming, badkamers en keuken aangelegd. Jouw plan om het zelf te doen is dus wat mij betreft een recept voor succes, want als je het zelf doet doe je het natuurlijk altijd precies zoals je het wilt hebben - en als het niet precies kan zoals je het wilt hebben dan weet je tenminste ook exact waarom dat niet kan en waarom je het toch anders hebt gedaan waardoor je daar dan ook tevreden over bent.

Een paar steekwoorden:
- Door de aannemer ingehuurde incompetente metselaars.
- Tegelzetter die failliet gaat.
- Ondeugdelijke reling om het balkon.
- Ondeugdelijke buitenmuurbedekking waardoor lekkages ontstonden.
- Bouwafval niet afgevoerd door de aannemer.
- Deadlines die niet gehaald worden.
- Etc...

Uiteindelijk hebben we de laatste 10% nooit betaald maar ja, ik had dat liever wel betaald en gewoon een goed huis. Ik heb echt een haat-liefde-verhouding met dat huis ontwikkeld. Enerzijds is het echt mijn huis want ik heb het zelf ontworpen en veel zelf afgemaakt waar ik heel trots op ben, anderzijds ben ik blij dat ik het kreng kwijt ben zodat ik niet meer word herinnerd aan al dat gek**** eromheen. :/
Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic