Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.715 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
PolderPloer! schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:19:
[...]

Dit lukt nooit, boilers, WP's, koelunits, pompen, appendages, buffervaten enz. moeten ook allemaal worden aangesloten. Dat betekent dus dat er leidingen heen moeten. En waar ergens leidingen naar toe gaan moeten ze ook weer weg. Dus ook een retourleiding. De installateur moet ook zijn sleutel kwijt kunnen om de wartels aan te draaien. Tot slot moet het geheel nog geisoleerd worden. Je kunt dus niet uitgaan van de maten van de machines alleen.
Daar is voldoende ruimte voor, maar ik kan niet alles tekenen.

Er loopt ook een leidingkoof daarnaast voor het leidingwerk, maar ik zal het eens met een installateur bespreken, maar lijkt mij niet zo'n probleem.

De binnenunit kan ook nog 90 graden verdraaid worden indien noodzakelijk
Kecin schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:20:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vroeg me af; zijn er sites te vinden die woningen (aannemer) aanbieden en je kan klikken door de opties om een prijs te bepalen? Momenteel hebben mijn vriendin en ik de mogelijkheid tot het opnemen van een aardige hypotheek en is er sindskort een nieuwbouwproject bij ons in de regio. Graag zou ik daar een stukje grond kopen en vervolgens een nieuwbouwhuis afgebouwd laten plaatsen. Zou fijn zijn als mensen het zouden willen laten weten. Mag ook via DM (Regio Twente)
Welkom mede Twentenaar ;)

Reken met 400 € / m3, dan zit je wel goed. (350 /m3 als je veel zelf wilt doen)

Zo'n clickable website bestaat niet, of is niet reëel :P

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 19-02-2016 20:27 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik ken een ziekenhuis waar ze bij de bouw de eerste hulp vergeten waren en een ander ziekenhuis waar de bedden niet door de kamerdeur paste. Allebei al een tijdje terug en allebei in Twente. Dus ik verbaas me nergens over. Maar een garagedeur is wel zo handig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:40
Grolsch schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:25:
[...]

Daar is voldoende ruimte voor, maar ik kan niet alles tekenen.

Er loopt ook een leidingkoof daarnaast voor het leidingwerk, maar ik zal het eens met een installateur bespreken, maar lijkt mij niet zo'n probleem.

De binnenunit kan ook nog 90 graden verdraaid worden indien noodzakelijk
Zie hier mijn technische installatie in wording.
  • Van links naar rechts:
  • Invoerbuizen Brine water (3 stuks)
  • Waterontharder
  • Nibe warmtepomp F1245 PC 8 KW
  • Achter de haspel een invoerbuis t.b.v. toekomstige zonneboiler
  • Buffervat t.b.v. vloerverwarming (zodat de WP de warmte kwijt kan als enkele ventielen dicht staan), anders te veel start/stops.
Nibe warmtepomp F1245PC-8
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vroeg me af; zijn er sites te vinden die woningen (aannemer) aanbieden en je kan klikken door de opties om een prijs te bepalen? Momenteel hebben mijn vriendin en ik de mogelijkheid tot het opnemen van een aardige hypotheek en is er sindskort een nieuwbouwproject bij ons in de regio. Graag zou ik daar een stukje grond kopen en vervolgens een nieuwbouwhuis afgebouwd laten plaatsen. Zou fijn zijn als mensen het zouden willen laten weten. Mag ook via DM (Regio Twente)

[...]

Die zijn er zeker wel! En ook reeel. Voor het maken van een afspraak geldt al een wachttijd van enkele weken. Tenminste dat was eind 2014 zo. Daarna niet meer gesproken. Uiteraard heb ik geen belang bij het bedrijf. Daarnaast ook nog 3 huizen die er staan om te kijken. Is ook erg handig om goede indrukken op te doen. Vanzelfsprekend moet je bij elke aannemer goed afspreken waar ze "stoppen". Bv. bij behangklaar/schilderklaar/behangen/gesausd enz enz.

http://www.groothuisbouw.nl/index.php

[ Voor 40% gewijzigd door PolderPloer! op 19-02-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
PolderPloer! schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:29:
[...]

Zie hier mijn technische installatie in wording.
  • Van links naar rechts:
  • Invoerbuizen Brine water (3 stuks)
  • Waterontharder
  • Nibe warmtepomp F1245 PC 8 KW
  • Achter de haspel een invoerbuis t.b.v. toekomstige zonneboiler
  • Buffervat t.b.v. vloerverwarming (zodat de WP de warmte kwijt kan als enkele ventielen dicht staan), anders te veel start/stops.
[afbeelding]
Die WP die jij hebt staan lijkt mij een W/W WP :?

De waterontharder ben ik nog vergeten :( Die willen wij ook graag.

Maar het boilervat en binnenunit van de L/W WP kunnen toch op hoogte hangen waardoor de waterontharder en verdelers voor de vloerverwarming eronder kunnen staan :?

Die buffervaten, zijn die ook noodzakelijk :?
Die zijn er zeker wel! En ook reeel. Voor het maken van een afspraak geldt al een wachttijd van enkele weken. Tenminste dat was eind 2014 zo. Daarna niet meer gesproken. Uiteraard heb ik geen belang bij het bedrijf. Daarnaast ook nog 3 huizen die er staan om te kijken. Is ook erg handig om goede indrukken op te doen. Vanzelfsprekend moet je bij elke aannemer goed afspreken waar ze "stoppen". Bv. bij behangklaar/schilderklaar/behangen/gesausd enz enz.

Maar als je rekent met 400 €/m3 zit je toch goed naar mijn idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

PolderPloer! schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:29:
[...]

Thanks! Die had ik gevonden inderdaad en vond het vrij makkelijk. Echt als een wizard doorlopen en je ziet gelijk een schatting qua kosten. Als er mensen nog alternatieven kennen, zou top zijn. Ik wil me zo breed mogelijk orienteren.
[...]

Welkom mede Twentenaar ;)

Thanks!
Jij zit in regio Vriezenveen toch?
Ik daar vlakbij :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:58
Ik reken met 380,- per m3, maar als je dit topic doorleest zie je bedragen van 222,- tot 500,- per m3. Ligt allemaal aan hoe groot je bouwt, hoe luxe etc.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
http://bouwboek.com
http://www.maxhuis.nl

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[b][message=45910587,noline]Kecin schreef op vrijdag 19 februari 2016 @
[...]

Thanks!
Jij zit in regio Vriezenveen toch?
Ik daar vlakbij :).
Yup, waar wil jij bouwen dan, ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:18
TLer schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:50:
[...]
Tapwater uit een boiler (300L) opgewarmd door mijn L/W WP kost ongeveer aan stilstand verliezen ongeveer 300kw/h per jaar. Dat kan je nog wat verbeteren door een duurdere beter geïsoleerde boiler te nemen. Ik heb dat achteraf zelf gedaan, dus het zal in werkelijkheid wel iets minder zijn. 300kw/h kost je om en de nabij 60 euro per jaar. Daarnaast gebruik je ongeveer 12GJ aan energie voor warm douche/bad water. Dat is 3333kw/h per jaar. Als je dat met een WP doet is dat slechts 1200kw/h (COP 2,8). Dat is dus 633 tegen 228 euro. Daar moeten dan wel 60 euro bij wat het totaal op 288 euro zet voor warm tapwater voor de WP. De doorstromer heeft een COP van 1 en kost dys 633 euro. Verschil is 345 euro in het voordeel van de WP. kw/h prijs = 19ct in dit voorbeeld.
Ik kwam met dwtw en zonneboiler wel een stuk lager uit qua berekening, maar de essentie klopt wel. Probleem wat ik er mee had is de gelaagdheid in het vat. Ik kreeg dat mijn hygiene boiler van 800 liter niet voor elkaar. Er is in een andere thread over gediscussierd en het was niet werkend te krijgen. Wellicht ook door de grootte van de vv. Bij mij waren de stilstandsverliezen dus veel groter....
Hinotori schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:58:
[...]
Als je warm water wil dat 25 graden warmer is dan het koude water, dan kun je met 3x16 ampere maar 6,3 liter/min tappen. Er blijft dan 3x9 ampere over voor de rest. Met een flink warmtepomp of inductiekookplaat er naast is dat al snel te weinig. Je kunt dan groter gaan naar 3x35 ampere, maar dat voel je flink in het vast recht.

Wil je een flink douche aansluiten of een bad vullen, dan heb kom je al gauw in de buurt van 3x25 ampere voor je doorstromer en krijg je al problemen met 3x35 ampere. Nog een grotere huisaansluiting is onbetaalbaar.
Ik heb hier nu bijna een jaar een 11.5 kw doorstromer en 3x25A aansluiting en geen problemen. Het probleem wat jij schetst komt hier in de praktijk niet voor. Ik heb inderdaad de doorstromer op 25 graden warmer staan, aanvoer vanuit het vat is meestal minimaal 25 graden of hoger (zonnecollectoren). Tevens een dwtw staan. Bij douchen zie ik meestal een gebruik van circa 6 tot 7 kw, bij het bad wordt wel de volledige 11,5 kw volgetrokken. Ik heb hier een 6kw wp staan, die trekt elektrisch meestal 900 watt.

Bij het koken zie ik weleens pieken van 6 kw, maar dat is altijd kortstondig of water koken of vlees aanbakken. En tegelijker tijd koken en baderen komt hier niet echt voor.
Grolsch schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:41:
[...]

Maar het boilervat en binnenunit van de L/W WP kunnen toch op hoogte hangen waardoor de waterontharder en verdelers voor de vloerverwarming eronder kunnen staan :?

Dat is een ww wp. Waterontharder zet je toch gewoon in de meterkast, hij staat bij mij aan de achterkant van de meterkast onder het trapgat. Daar komt je water binnen en heb je gelijk overal kalkloos(arm) water.

Ik zou zulke apparatuur niet aan de muur hangen, ze wegen nogal wat en het is veel makkerlijker om er een anti-trillingsplaat onder te leggen dan iets aan de muur te construeren. Verder heb je ook nog wat expansievaten nodig. En als er iets mee is, baal je als een stekker als je eerst van alles weg moet halen, ik in ieder geval wel. Hier dacht mijn vrouw eerst dat ze een riante bijkeuken kreeg, maar ze noemt het nu de technische ruimte ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ja, dat is dus precies wat ik bedoel.
Ik heb gelukkig niet zo veel technieken, maar de achterste 2m2 van de bijkeuken zijn elektriciteit en verwarming en warm water, ventilatie heb ik gelukkig in de kelder kunnen plaatsen. En dan heb ik nog geen boilers, waterontharders, ...

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
jerh schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 09:33:
Ik heb hier nu bijna een jaar een 11.5 kw doorstromer en 3x25A aansluiting en geen problemen. Het probleem wat jij schetst komt hier in de praktijk niet voor. Ik heb inderdaad de doorstromer op 25 graden warmer staan, aanvoer vanuit het vat is meestal minimaal 25 graden of hoger (zonnecollectoren). Tevens een dwtw staan. Bij douchen zie ik meestal een gebruik van circa 6 tot 7 kw, bij het bad wordt wel de volledige 11,5 kw volgetrokken. Ik heb hier een 6kw wp staan, die trekt elektrisch meestal 900 watt.

Bij het koken zie ik weleens pieken van 6 kw, maar dat is altijd kortstondig of water koken of vlees aanbakken. En tegelijker tijd koken en baderen komt hier niet echt voor.
Natuurlijk is het werkend te krijgen en in de praktijk zal het prima werkbaar zijn. Alleen bekijk ik het meer vanuit een worst case scenario en zet ik het af tegen het comfort van een CV ketel. Een CW4 ketel levert al meer warm water dan een doorstromer van 11,5 kW. Daar staat wel tegenover dat het in het geval van een doorstroom CV langer duurt voordat je heet water hebt. Verder wil ik dat het nooit mis gaat, of dat ik rekening moet houden met de warmtevraag. Want je zult net zien dat je op kerstavond staat te koken en de oven aan hebt en dat de dochter des huizes even in bad wil en dan poef...

Eigenlijk komt het er op meer dat een standaard gasaansluiting energetisch veel groter is dan een standaard elektriciteitsaansluiting. Dus als je gas schrapt en die energievraag overbrengt naar electrisch, dan loop je snel vast op de grootte van een standaard e-aansluiting. Ik denk zelfs dat als je het omgekeerde zou willen doen, dus zelf elektriciteit opwekken dmv gas, dat je prima uitkomt met een standaard gasaansluiting.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Iemand enig idee wat deze buis inhoud?
Rijtjes woning, en bij alle regenpijpen steekt er zo'n buis uit de muur...

Er staat op 'drinkwater', maar wat doet dit buiten? Er komt geen buitenkraan of aansluiting... Hoe gaan ze dit afwerken?

Sorry voor Google Foto linkje, https://goo.gl/photos/c7Ws8AX5cZginCuLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:40
[...]

[...]
jerh schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 09:33:

Dat is een ww wp. Waterontharder zet je toch gewoon in de meterkast, hij staat bij mij aan de achterkant van de meterkast onder het trapgat. Daar komt je water binnen en heb je gelijk overal kalkloos(arm) water.

Ik zou zulke apparatuur niet aan de muur hangen, ze wegen nogal wat en het is veel makkerlijker om er een anti-trillingsplaat onder te leggen dan iets aan de muur te construeren. Verder heb je ook nog wat expansievaten nodig. En als er iets mee is, baal je als een stekker als je eerst van alles weg moet halen, ik in ieder geval wel. Hier dacht mijn vrouw eerst dat ze een riante bijkeuken kreeg, maar ze noemt het nu de technische ruimte ......
Helemaal mee eens, buffervaten groter dan 150 liter niet aan de muur, maar op de grond. Trouwens de meeste buffervaten vanaf 200 liter zijn niet te koop in hangende versie. Tenzij je zelf een muursteun gaan maken of zo. Maar ik zou het niet doen.

Waterontharder IN de meterkast mag officieel niet. Ik wou deze bij de andere technische zaken hebben en zeker niet in de hal ivm eventueel geluid van het spoelen 's nachts. Dus ik heb gewoon de waterleiding vanaf de meterkast eerst naar achteren naar de bijkeuken gebracht en vanaf daar alles aangesloten. Kost wat extra leidingwerk, maar dat zijn de kosten niet.

Een anti trillingsplaat is in de regel niet nodig, aangezien de compressor in veren hangt en de compressor is het onderdeel met het meeste lawaai. De veren dempen de trillingen weg.

Zaken boven elkaar bouwen ben ik ook geen voorstander van, ivm bereikbaarheid en de must om dat e.e.a. aan de muur te hangen.
Ik neem voor het gemak even aan dat je de rode expansievaten bedoeld. Deze zijn zeker noodzakelijk. Als jij een lucht water warmtepomp neemt heb je alleen aan de CV zijde een expansievat. Een water/water warmtepomp zoals op de foto moet er twee hebben, aangezien de bronzijde ook gevuld is met water. Het doel van expansievaten is om de temperatuurschommelingen in het water op te vangen, zodanig dat de druk min of meer gelijk blijft. Als water opwarmt zet het uit, bij een gesloten circuit zoals een CV systeem kan die expansie/uitzetting nergens heen, dus neemt de druk toe. Dit wil je niet, daarom pas je een zogenaamd expansievat toe. De grootte van het expansievat is afhankelijk van het aantal liter in je systeem. Dit kun je laten uitrekenen. Feit is dat aan CV zijde je er sowieso één nodig hebt.
TripleQ schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:23:
Iemand enig idee wat deze buis inhoud?
Rijtjes woning, en bij alle regenpijpen steekt er zo'n buis uit de muur...

Er staat op 'drinkwater', maar wat doet dit buiten? Er komt geen buitenkraan of aansluiting... Hoe gaan ze dit afwerken?

Sorry voor Google Foto linkje, https://goo.gl/photos/c7Ws8AX5cZginCuLA
Nou dat lijkt mij een doodnormale tyleenslang t.b.v. een buitenkraan. Gewoon maandag even vragen aan de uitvoerder wat de bedoeling is, aangezien jij in de veronderstelling bent dat er geen buitenkraan komt. Is dit aan de voor of achterzijde van het huis?

Ik kijk nu nog even beter naar de foto, maar hij is wel erg laag voor een buitenkraan. Ik zou het dus gewoon vragen aan de uitvoerder of zo. Kan ook de afvoer van de CV ketel zijn, die je zelf op HWA moet aansluiten/wordt aangesloten??

[ Voor 14% gewijzigd door PolderPloer! op 20-02-2016 20:00 . Reden: beter naar foto gekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
*snip* dit is geen dump je kleine vraagjes topic.

[ Voor 73% gewijzigd door Señor Sjon op 21-02-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54
Even een korte vraag hier:
Deze week is het betoncasco van ons (project)nieuwbouw geplaatst. Nu zag ik dat er tussen de woningscheidende wanden spouwankers zijn gebruikt. Nooit bij stil gestaan dat dit uberhaubt nog gebruikt wordt. Zorgt dit niet voor een geluidsbrug met de buren en is hier nog iets aan te doen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XPzTFmy.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:26

The Legend

*Plop*

Dat zorgt idd voor meer akoestische overdracht. Het lijkt me niet dat je daar nu nog een ankerloze spouwmuur van kan maken.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Mijn hemel, gebeurt dat nog? Kan me toch niet voorstellen dat er geen betaalbare alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Die koppelankers zitten zeker ter hoogte van de vloer.
Dit wordt inderdaad nog wel gedaan voor de stabiliteit. (Puur uit kostenbesparing, anders moeten de wanden dikker en/of veel meer gewapend worden)
Technisch gezien is het mogelijk mits akoestisch goed doorgerekend.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:56
Er is gewoon een norm voor en die kan ook met ankers wel gehaald worden. Optimaal is anders, maar dan moet je zelf gaan bouwen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:24:
Er is gewoon een norm voor en die kan ook met ankers wel gehaald worden. Optimaal is anders, maar dan moet je zelf gaan bouwen.
Is het zoveel kostbaarder om alternatieven te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt aan het ontwerp. Als er een stabiliteitswand of -portaal nodig is, komt dit al snel uit. Meeste geld gaat naar de grond, niet de bouw. ;)

Even een kleine huishoudelijke mededeling. Ik weet dat dit topic een alias in DED heeft, maar uitgebreide discussies over warmtepompen e.d. kunnen in de daarvoor bestemde topics. Graag gaat dit topic over de beslommeringen van het verwerven van grond, bouwmethoden, indelingen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:17:
Meeste geld gaat naar de grond, niet de bouw. ;)
Ja, hehe, dat snap ik, en iedereen ook wel. Maar waarom kiest een projectontwikkelaar er voor dit soort ankers te gebruiken, waarvan men weet dat er geluidsoverdracht plaatsvindt, nog even onafhankelijk of dat wel of niet binnen een norm past, terwijl er alternatieve methoden zijn?
Ik neem aan dat dat ofwel kan zijn vanwege een kostenafweging, dat is het meest voor de hand liggend, of gewoon omdat men gewend is zo te werken en daar aan vast blijft houden, of ...

Is gewoon een vraag uit interesse, en ik weet dat jij dicht bij het vuur zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wij gebruiken die ankers dan ook niet. :p :+

Om vroeger aan zwaardere geluidseisen te voldoen kon je kiezen uit iets van 6 maatregelen en daarvan moest je er 2-3 toepassen. Zie o.a. http://www.sbrcurnet.nl/p...verhoogde-geluidsisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Melniek schreef op zondag 21 februari 2016 @ 09:52:
Even een korte vraag hier:
Deze week is het betoncasco van ons (project)nieuwbouw geplaatst. Nu zag ik dat er tussen de woningscheidende wanden spouwankers zijn gebruikt. Nooit bij stil gestaan dat dit uberhaubt nog gebruikt wordt. Zorgt dit niet voor een geluidsbrug met de buren en is hier nog iets aan te doen?

[afbeelding]
Gatsie dat ze dit nog doen.

Ons huis van 1977 had hier al geen ankers meer 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:09
Rtificial, Deze koppelwapening komt vanuit de constructeur .
In de norm NPR 9096-1-1 staat in als je aan bepaalde voorwaarde voldoet je tevens voldoet voor de stabiliteit van de woning.
Deze haal je door in de voor/achtergevel wanden te hebben welke in verbinding staan met de zijgevel.

Zijn deze wanden in 1 woning te kort dan mag je meerdere woningen aan elkaar koppelen.
Dit gebeurt door de koppelwapening welke op de foto te zien zijn.
Als het goed is zijn dit 4 wapeningstaven met een diameter van Ø12.

In de praktijk worden bijna alle rijtjeswoningen/2 onder 1 kap woningen zo met elkaar gekoppeld.
Ik zou me dus niet heel druk maken over het geluid probleem...
ook al weet ik dat het beter kan ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Sjembecks op 22-02-2016 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Duidelijk, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
Wat zijn jullie ervaringen met balansventilatie?
Voor mijn woning, gebruiksoppervlak 240m2 en verblijfsgebied 133 m2, komt de ventilatieberekening op 100 l/s. Dat is 364m3 per uur! Standaard WTW units zoals de Zehnder WHR930 zouden dan continue op de maximum stand moeten staan,,dat lijkt me niet de bedoeling?
http://www.zehnder.nl/download/42723/38238.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:32
Klaassie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:26:
Voor mijn woning, gebruiksoppervlak 240m2 en verblijfsgebied 133 m2, komt de ventilatieberekening op 100 l/s. Dat is 364m3 per uur! Standaard WTW units zoals de Zehnder WHR930 zouden dan continue op de maximum stand moeten staan,,dat lijkt me niet de bedoeling?
Dit is niet afhankelijk van of je wel of geen balansventilatie hebt, dit zijn gewoon eisen uit het Bouwbesluit (er vanuit gaande dat je in Nederland woont). Overigens betekent dit niet dat je dus permanent op de berekende hoeveelheden moet ventileren, het is wat je systeem moet kunnen. In de praktijk krijg je (zonder geavanceerde regelingen op bijv. CO2) een 3-standen schakelaar waarbij in NL vaak stand 3 (maximum) gelijk wordt gesteld aan de eisen van het Bouwbesluit. Persoonlijk zou ik stand 2 gelijk willen hebben aan de eisen van het Bouwbesluit en stand 3 op 150% willen hebben. Vergis je niet: ventileren is echt heel erg belangrijk! Bezuinig daar niet op want het gaat over je eigen gezondheid...

Overigens is een Zehnder WHR 930 nog wel een relatief kleine WTW (gebruikt voor een eenvoudig rijtjeshuis). Voor het formaat woning waar jij over praat wordt over het algemeen de WHR 950 of WHR 960 toegepast (ook in de projectbouw waar alles zo goedkoop mogelijk moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat lijkt me heel veel voor het standaard debiet, maar weet er niet heel veel van.
Hier op 155m2 een standaard debiet van 110m3, en een max van 400m3/uur.

Oh laat maar, wat Tieske schrijft lijkt logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:07
Al enige tijd volg ik dit topic op de voet aangezien wij vorig jaar ook een nieuwbouwwoning hebben aangeschaft:

- 2 onder 1 kap
- kavel 280 m2
- 182m2 vloer oppervlak ex uitbouw 2,4m x 6m
- Inhoud 738m3 ex uitbouw

Inmiddels is de bouw gestart en zijn wij dus volop bezig met de voorbereidingen. Inmiddels hebben wij de grote lijnen al uitgezet, dus mijn vraag, wat vinden jullie van onderstaande indeling (+ aansluitingen elektra etc.)?

Ps, wij hebben projectbouw dus de mogelijkheden qua indeling is soms wat beperkt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MCBbKpc.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/66OgJmf.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Vh8971m.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Vrij standaard ontwerp voor een moderne tweekapper lijkt mij. Ik zou de hal en de overloop liefst een metertje ruimer (breder) zien, ten koste van de woonkamer en slaapkamer drie. Ik weet het, niet iedereen is het daar mee eens, loze ruimte en zo en je zit er toch nooit etc. Maar het zou het huis gelijk een veel luxere uitstraling geven. En wellicht wat ramen in de zijmuur, dat is toch een van de dingen die een tweekapper onderscheidt van een rijtjeshuis.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
De bouw is al begonnen, wat wil je nog veranderen dan?

Slaapkamer met wat meer ramen inderdaad. Je kunt nu ook niet binnendoor naar je garage, ik zou een deur laten maken. Want waar laat je nu je extra koelkast/vriezer en opbergkast? Ideaal wordt dat niet, want het zit altijd ver van je keuken.

Ik kan me sterk vergissen, maar waar zitten al die kuubs? Huis is bijna 800m3, toch vind ik het niet echt groot, of telt de garage ook mee?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

De indeling is verder overzichtelijk en eenvoudig. Mooie ruime leefruimte. Verloren ruimte aan verkeersruimtes is inderdaad minimaal. Ik dacht niet dat ik dat ooit zou zeggen, maar de hal lijkt me voor deze woning vrij klein. Zorg voor een glazen deur naar de woonkamer, dan is het al een stuk minder claustrofobisch denk ik.
Boven vind ik de overloop prima. Ik ben inderdaad een van die mensen die veel oppervlakte aan verkeersruimtes zonde vind :-)
Wel ben ik het eens met Artbij, ik zie niet waar die bijna 800m3 in gaat zitten. een kleine 500m3 op de begane grond en etage, en dan nog heel veel op zolder? Is dat dan niet zonde? Moet ook allemaal verwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik mis eigenlijk nog wel een bijkeuken in de hele plattegrond, en die had mooi de verbinding kunnen maken tussen het huis en de garage.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:46
Het lijkt vrij optimaal qua ruimte.
Inderdaad een kleine hal (misschien ergens wat te klein, waar laat je de jassen ed?) en ik zou misschien iets meer overloop willen door de deur van slaapkamer 1 te verplaatsen, gelijk met de badkamer en achterkant van de trap, hierdoor ook een traphek plaatsen aan de zijkant.

Als tip, een aantal loze leidingen naar je garage opnemen, deze is zeer spaarzaam voorzien van elektra, en als je er iets wil.....
Het zelfde geld voor de zolder, gewoon naar de diverse hoeken een loze leiding opnemen tbv. toekomstige indeling.
Dit kost je nu iets van € 150,- / € 190,- per stuk vermoed ik, maar later kom je er niet meer bij.

Een deur naar de garage zou mooi zijn, maar bepaald wel de hele indeling van het achterste deel van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klaassie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:26:
Je voldoet ook maar net aan de 55% eis voor de VG/GBO verhouding... Formeel ventileer je alleen de verblijfsgebieden. 133x2,6=346m³. De lucht wordt dus maar 1x/uur ververst. Dat is echt niet zoveel als het lijkt.
paul-s83 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 00:15:
Al enige tijd volg ik dit topic op de voet aangezien wij vorig jaar ook een nieuwbouwwoning hebben aangeschaft:

- 2 onder 1 kap
- kavel 280 m2

Inmiddels is de bouw gestart en zijn wij dus volop bezig met de voorbereidingen. Inmiddels hebben wij de grote lijnen al uitgezet, dus mijn vraag, wat vinden jullie van onderstaande indeling (+ aansluitingen elektra etc.)?

Ps, wij hebben projectbouw dus de mogelijkheden qua indeling is soms wat beperkt:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Deze kan ik blind tekenen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:51:
[...]

Je voldoet ook maar net aan de 55% eis voor de VG/GBO verhouding... Formeel ventileer je alleen de verblijfsgebieden. 133x2,6=346m³. De lucht wordt dus maar 1x/uur ververst. Dat is echt niet zoveel als het lijkt.

[...]
In "oude" woningen met dauerluft, gaat daar ook alle lucht 1 keer per uur?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:51:
[...]

Ik ben dus altijd een non-believer geweest in balansventilatie, door mijn (bedompte) ervaring hiermee in een aantal Nederlandse nieuwbouwwoningen.
Tijdens onze bouw moesten we om aan de EPB normering te voldoen wel een balansventilatie met WTW installeren, dus mopperend gedaan, met de geachte dat ik in de praktijk gewoon een raam open zou zetten, omdat ik dat gewend was, en prettig vind.
Nu in de praktijk, met in feite de hele dag door 110m3/u geventileerd, en tijdens het douchen zo rond de 370m3/u heb ik helemaal niet het idee dat het bedompt is. In tegendeel juist, het voelt heel aangenaam. Enkel de droge lucht is voor sommige meubels wat minder leuk, en geeft soms wat statische reacties bij de huisdieren :+
Maar wat ik hiermee wil zeggen, 346m3/uur is om continue de hele dag te hebben, heel veel. Dat voel je letterlijk door het huis stromen. Is dat de norm in Nederland? Dat sluit zo ontzettend niet aan bij het gevoel dat ik kreeg in recente nieuwbouw-woningen, waar ik er echt naar snakte om een raam open te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:05:
[...]

Ik ben dus altijd een non-believer geweest in balansventilatie, door mijn (bedompte) ervaring hiermee in een aantal Nederlandse nieuwbouwwoningen.
Tijdens onze bouw moesten we om aan de EPB normering te voldoen wel een balansventilatie met WTW installeren, dus mopperend gedaan, met de geachte dat ik in de praktijk gewoon een raam open zou zetten, omdat ik dat gewend was, en prettig vind.
Nu in de praktijk, met in feite de hele dag door 110m3/u geventileerd, en tijdens het douchen zo rond de 370m3/u heb ik helemaal niet het idee dat het bedompt is. In tegendeel juist, het voelt heel aangenaam. Enkel de droge lucht is voor sommige meubels wat minder leuk, en geeft soms wat statische reacties bij de huisdieren :+
Maar wat ik hiermee wil zeggen, 346m3/uur is om continue de hele dag te hebben, heel veel. Dat voel je letterlijk door het huis stromen. Is dat de norm in Nederland? Dat sluit zo ontzettend niet aan bij het gevoel dat ik kreeg in recente nieuwbouw-woningen, waar ik er echt naar snakte om een raam open te zetten...
Als ik de filmpjes van WTW kijk is het ook een constante luchtstroom. Verwacht niet dat je het ook echt voelt waaien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Rtificial schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:05:
[...]
Enkel de droge lucht is voor sommige meubels wat minder leuk, en geeft soms wat statische reacties bij de huisdieren :+
Heb je een idee van de Relatieve vochtigheid in huis?
Ik zit met echt houten meubels (afgebeten eik) en lederen zetels en vrees de toekomstig droge lucht in onze nieuwbouw een beetje. Op dit moment is de RV 50-55% zonder ventilatie (we wonen er toch nog niet), maar bij het testen van de ventilatie ging er op 2 minuten 5% af :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:56:
[...]

In "oude" woningen met dauerluft, gaat daar ook alle lucht 1 keer per uur?
Door alle kieren en gaten die toen nog normaal waren, is dat niet te meten. :+

Maar de ventilatie-eisen uit het bouwbesluit zijn al jaren hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:11:
[...]

Als ik de filmpjes van WTW kijk is het ook een constante luchtstroom. Verwacht niet dat je het ook echt voelt waaien.
Natuurlijk, maar die voel je in de basisstand van ± 100m3/u niet. Bij 400m3/u voel je dat zeker wel.
Engineer Stewie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:23:
[...]

Heb je een idee van de Relatieve vochtigheid in huis?
Ik zit met echt houten meubels (afgebeten eik) en lederen zetels en vrees de toekomstig droge lucht in onze nieuwbouw een beetje. Op dit moment is de RV 50-55% zonder ventilatie (we wonen er toch nog niet), maar bij het testen van de ventilatie ging er op 2 minuten 5% af :o .
Bij ons schommelt het rond de 40%. Er zijn wel mogelijkheden om je WTW het vocht terug in te laten brengen in de lucht overigens, maar meen dat dat bij ons een meerprijs van een dikke 500€ zou zijn, vind ik wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:26:
[...]

Door alle kieren en gaten die toen nog normaal waren, is dat niet te meten. :+

Maar de ventilatie-eisen uit het bouwbesluit zijn al jaren hetzelfde.
Mijn huis uit 2002 heeft nog veel kieren en gaten?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
paul-s83 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 00:15:

- 2 onder 1 kap
- kavel 280 m2

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zou in de badkamer niet het bad naast je toilet doen, je zit met je hoofd naast de pot als je in bad ligt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:39:
[...]

Onze woning uit 2005 was ook nog natuurlijk geventileerd. Maar de eisen uit het bouwbesluit gaan naar ik aanneem over hoeveel je minimaal mechanisch moet kunnen ventileren als maximum dus :+ indien gewenst. Dat betekent dus niet dat je continu op die manier je huis ventileert. Dat hoop ik niet in ieder geval. Dan vliegt de frisse lucht zoals gezegd je wel om de oren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:55:
De bouw is al begonnen, wat wil je nog veranderen dan?

Slaapkamer met wat meer ramen inderdaad. Je kunt nu ook niet binnendoor naar je garage, ik zou een deur laten maken. Want waar laat je nu je extra koelkast/vriezer en opbergkast? Ideaal wordt dat niet, want het zit altijd ver van je keuken.

Ik kan me sterk vergissen, maar waar zitten al die kuubs? Huis is bijna 800m3, toch vind ik het niet echt groot, of telt de garage ook mee?
Met bouw is begonnen bedoelde ik dat ze begonnen zijn met storten vd fundering, dus er zijn wellicht nog last minute aanpassingen mogelijk.

Deur naar garage is bewust weggelaten omdat dit vrij bepalend is voor indeling woongedeelte, hebben wij dus wel zeer zeker over nagedacht. Wellich dat we daar over een tijd wel spijt van krijgen :)

keuken zelf heeft spoeleiland, 2 hoge kasten voor koel-vries combi,oven etc, kookgedeelte is geplaatst tegen muur vd hal. Wellicht niet duidelijk te zien op de plattegrond.
Rtificial schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:02:
De indeling is verder overzichtelijk en eenvoudig. Mooie ruime leefruimte. Verloren ruimte aan verkeersruimtes is inderdaad minimaal. Ik dacht niet dat ik dat ooit zou zeggen, maar de hal lijkt me voor deze woning vrij klein. Zorg voor een glazen deur naar de woonkamer, dan is het al een stuk minder claustrofobisch denk ik.
Boven vind ik de overloop prima. Ik ben inderdaad een van die mensen die veel oppervlakte aan verkeersruimtes zonde vind :-)
Wel ben ik het eens met Artbij, ik zie niet waar die bijna 800m3 in gaat zitten. een kleine 500m3 op de begane grond en etage, en dan nog heel veel op zolder? Is dat dan niet zonde? Moet ook allemaal verwarmd worden.
De hal is inderdaad een punt om nog eens kritisch naar te kijken, wellicht dat daar nog wat te halen valt qua aanpassing. Is wel aangeboden als optie om te vergroten, mischien toch maar her-overwegen om te doen.

De te plaatsen deur is een standaard stompe deur, dit omdat wij zelf de mogelijkheid wilden hebben om achteraf een deur naar keuze elders uit te zoeken.

Inhoud is gemeten inclusief garage, dus dan gaan er idd wel wat kuubjes af.
Falcon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:29:
Ik mis eigenlijk nog wel een bijkeuken in de hele plattegrond, en die had mooi de verbinding kunnen maken tussen het huis en de garage.
Waar zou jij deze eventuele bijkeuken dan ergens plaatsen in het geheel?
Rob-T6 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:42:
Het lijkt vrij optimaal qua ruimte.
Inderdaad een kleine hal (misschien ergens wat te klein, waar laat je de jassen ed?) en ik zou misschien iets meer overloop willen door de deur van slaapkamer 1 te verplaatsen, gelijk met de badkamer en achterkant van de trap, hierdoor ook een traphek plaatsen aan de zijkant.

Als tip, een aantal loze leidingen naar je garage opnemen, deze is zeer spaarzaam voorzien van elektra, en als je er iets wil.....
Het zelfde geld voor de zolder, gewoon naar de diverse hoeken een loze leiding opnemen tbv. toekomstige indeling.
Dit kost je nu iets van € 150,- / € 190,- per stuk vermoed ik, maar later kom je er niet meer bij.

Een deur naar de garage zou mooi zijn, maar bepaald wel de hele indeling van het achterste deel van je huis.
Loze leidingen naar garage zou alleen noodzakelijk zijn voor eventueel coax & data? Garage wordt kaal opgeleverd, dus extra lichtpunten + wcd's trekken vanaf de bestaande aansluitingen lijkt mij geen probleem?

Naar zolder lopen er wel al 3 loze leidingen, welke rechtsboven naast de MV uitkomen voor toekomstige data en elektra (zonnepanelen e.g.)
artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:42:
[...]

Ik zou in de badkamer niet het bad naast je toilet doen, je zit met je hoofd naast de pot als je in bad ligt.
Bedankt, alhoewel de kans dat beide tegelijk in gebruik worden genomen niet al te groot is schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
paul-s83 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:57:
[...]

Met bouw is begonnen bedoelde ik dat ze begonnen zijn met storten vd fundering, dus er zijn wellicht nog last minute aanpassingen mogelijk.

Deur naar garage is bewust weggelaten omdat dit vrij bepalend is voor indeling woongedeelte, hebben wij dus wel zeer zeker over nagedacht. Wellich dat we daar over een tijd wel spijt van krijgen :)

keuken zelf heeft spoeleiland, 2 hoge kasten voor koel-vries combi,oven etc, kookgedeelte is geplaatst tegen muur vd hal. Wellicht niet duidelijk te zien op de plattegrond.

[...]

De hal is inderdaad een punt om nog eens kritisch naar te kijken, wellicht dat daar nog wat te halen valt qua aanpassing. Is wel aangeboden als optie om te vergroten, mischien toch maar her-overwegen om te doen.

De te plaatsen deur is een standaard stompe deur, dit omdat wij zelf de mogelijkheid wilden hebben om achteraf een deur naar keuze elders uit te zoeken.

[...]

[...]

Loze leidingen naar garage zou alleen noodzakelijk zijn voor eventueel coax & data? Garage wordt kaal opgeleverd, dus extra lichtpunten + wcd's trekken vanaf de bestaande aansluitingen lijkt mij geen probleem?

Naar zolder lopen er wel al 3 loze leidingen, welke rechtsboven naast de MV uitkomen voor toekomstige data en elektra (zonnepanelen e.g.)

[...]

Bedankt, alhoewel de kans dat beide tegelijk in gebruik worden genomen niet al te groot is schat ik.
Maakt niet uit of er iemand op dat toilet zit, het zit precies op ooghoogte, ik vind dat vervelend. Anderen misschien niet.

Mbt de deur naar de garage, als je die in de buurt van je achtergevel doet heb je er niet echt last van. Je kunt dan makkelijk van het achterste deel van je garage ooit een extra speel/werk kamer maken, waarbij het voorste deel gebruikt kan worden voor fietsen etc.

Het is me even niet duidelijk of je uitbouw al op deze tekening staat, je zou de extra lengte achter je huis kunnen gebruiken voor bijkeuken. Hij zit dan niet langs je keuken, maar dat zou een te grote verandering zijn denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bijkeuken is regionaal gebonden. :+

Ik zou zeker wel zorgen voor data leidingen (loos of niet) naar elke kamer. De troep in de lucht op Wifi wordt alleen maar groter. In garage is in elke hoek (ca. 70 cm uit de hoeken zelf i.v.m. stellingen) extra wcd's altijd ideaal. Je kan niet rucksichtlos wandcontactdozen doorknuppen.

Maar als ze al gestart zijn met storten, dan kan je ruwbouw wijzigingen wel vergeten. Vooral de ruwbouw gaat erg snel. Om in projectbouw nog het proces te onderbreken doen ze niet of tegen hoge kosten.

Wat misschien nog wel mogelijk is, is binnendeuren zonder bovenlichten. Dan heb je het gibo doorgetrokken i.p.v. die gammele bovenlichtjes.

Wat artbij bedoeld is dat je met je hoofd naast de WC ligt, ook al zit er niemand op. Aangezien anderen weleens een no2 droppen, kan dat niet zo fris zijn.
artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:39:
[...]

Sorry, ik kon aan je nick niet zien welk bouwjaar je huis heeft. :+ ;)
Maar de EPC uit die tijd is niet bizar spannend. Dauerluft is wel een erg ouderwetse term, wij noemen ze gewoon ventilatieroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:13:

Ik zou zeker wel zorgen voor data leidingen (loos of niet) naar elke kamer. De troep in de lucht op Wifi wordt alleen maar groter. In garage is in elke hoek (ca. 70 cm uit de hoeken zelf i.v.m. stellingen) extra wcd's altijd ideaal. Je kan niet rucksichtlos wandcontactdozen doorknuppen.

Maar als ze al gestart zijn met storten, dan kan je ruwbouw wijzigingen wel vergeten. Vooral de ruwbouw gaat erg snel. Om in projectbouw nog het proces te onderbreken doen ze niet of tegen hoge kosten.

Wat misschien nog wel mogelijk is, is binnendeuren zonder bovenlichten. Dan heb je het gibo doorgetrokken i.p.v. die gammele bovenlichtjes.

Wat artbij bedoeld is dat je met je hoofd naast de WC ligt, ook al zit er niemand op. Aangezien anderen weleens een no2 droppen, kan dat niet zo fris zijn.

[...]

Sorry, ik kon aan je nick niet zien welk bouwjaar je huis heeft. :+ ;)
Maar de EPC uit die tijd is niet bizar spannend. Dauerluft is wel een erg ouderwetse term, wij noemen ze gewoon ventilatieroosters.
Mijn vader noemt ze dauerluft, dus die oudewetse benaming kan wel kloppen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:15:
[...]

Mijn vader noemt ze dauerluft, dus die oudewetse benaming kan wel kloppen :).
Als je met ventilatieroosters 350m3/h verzet in de winter ga je het vooral zéér koud hebben. Dat krijg je nooit bijverwarmt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:13:

Bijkeuken is in onze regio niet echt gebruikelijk :D

Woonkamer is op meerdere plekken voorzien van 2 loze leidingen naast elkaar tbv data (coax + UTP) zodat de inrichting ook mee kan veranderen. Ben allergisch voor wifi dus zoveel mogelijk moet bedraad worden aangesloten.

Alle slaapkamers zijn voorzien van 2 loze ledingen tbv data & coax, naar zolder liggen 3 loze leidingen.

Op de benedenverdieping worden alle (opdek) binnenkozijnen met bovenlicht vervangen door houten kozijnen met stompe deur zonder bovenlicht.
artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:12:
[...]
Mbt de deur naar de garage, als je die in de buurt van je achtergevel doet heb je er niet echt last van. Je kunt dan makkelijk van het achterste deel van je garage ooit een extra speel/werk kamer maken, waarbij het voorste deel gebruikt kan worden voor fietsen etc.

Het is me even niet duidelijk of je uitbouw al op deze tekening staat, je zou de extra lengte achter je huis kunnen gebruiken voor bijkeuken. Hij zit dan niet langs je keuken, maar dat zou een te grote verandering zijn denk ik.
Uitbouw staat idd al op de tekening.

Extra deur naar garage is toch wel het overwegen waard. Wij hebben nog geen duidelijke bestemming hiervoor, maar er komt zeker geen auto in te staan. In de toekomst is een aparte speel / werkkamer wel mooi natuurlijk.

Hoe zit je dan met eventueel warmteverlies vanuit woonkamer naar garage, of is dat redelijk te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Zorgen voor een goede, geisoleerde deur. Met een goed slot ook. Een garage inkomen is over het algemeen niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mwoah, duurt even lang als een reguliere pui. Met Politie Zeurmerk hebben ze dezelfde eisen. :+

30 minuten brandwerend moet die deur toch al zijn, dus zwaar is ie sowieso. Ik zou alleen geen deur naar de garage willen in mijn woonkamer, dat werkt alleen als de woonkamer voor zit en de keuken achter of als hij in de hal erbij past..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb die brandwerende deur tussen woning en garage nooit begrepen, waar komt die vandaan?

De garage is een nevenfunctie (overige gebruiksfunctie) van de woonfunctie. Mag dus in hetzelfde brandcompartiment liggen en de deur tussen woning en garage hoeft dus ook niet brandwerend te zijn.
(anders zou je de overhead-deur van de garage waarschijnlijk ook wel brandwerend moeten uitvoeren i.v.m. brandoverslag)

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 23-02-2016 11:30 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Als je de hal een meter breder maakt en wellicht de garage een tikje langer dan kan die deur naar de garage in de hal...

Ik zou het doen, maar het blijft een persoonlijke keuze.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01
paul-s83 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:04:
[...]

Bijkeuken is in onze regio niet echt gebruikelijk :D

Woonkamer is op meerdere plekken voorzien van 2 loze leidingen naast elkaar tbv data (coax + UTP) zodat de inrichting ook mee kan veranderen. Ben allergisch voor wifi dus zoveel mogelijk moet bedraad worden aangesloten.

Alle slaapkamers zijn voorzien van 2 loze ledingen tbv data & coax, naar zolder liggen 3 loze leidingen.

Op de benedenverdieping worden alle (opdek) binnenkozijnen met bovenlicht vervangen door houten kozijnen met stompe deur zonder bovenlicht.

[...]

Uitbouw staat idd al op de tekening.

Extra deur naar garage is toch wel het overwegen waard. Wij hebben nog geen duidelijke bestemming hiervoor, maar er komt zeker geen auto in te staan. In de toekomst is een aparte speel / werkkamer wel mooi natuurlijk.

Hoe zit je dan met eventueel warmteverlies vanuit woonkamer naar garage, of is dat redelijk te verwaarlozen?
Ik zou ook eens kijken naar je schakelaar in badkamer en de draairichting van de deur.. ik zou de schakelaar graag aan de kant van de klink hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
NovapaX schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:23:
Ik heb die brandwerende deur tussen woning en garage nooit begrepen, waar komt die vandaan?

De garage is een nevenfunctie (overige gebruiksfunctie) van de woonfunctie. Mag dus in hetzelfde brandcompartiment liggen en de deur tussen woning en garage hoeft dus ook niet brandwerend te zijn.
(anders zou je de overhead-deur van de garage waarschijnlijk ook wel brandwerend moeten uitvoeren i.v.m. brandoverslag)
Die stond tot 2003 in de regelgeving. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Rtificial schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:07:
Zorgen voor een goede, geisoleerde deur. Met een goed slot ook. Een garage inkomen is over het algemeen niet zo moeilijk.
Dat is 1 van de redenen waarom we een geïsoleerde buitendeur tussen garage en woning hebben.
Een 2de is dat de garage niet top geïsoleerd is en op die manier buiten de isolatieschil valt. Daar staat dan ook niets buiten wat lichtpunten en stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
NovapaX schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:23:

juust.

Ik heb overigens een soortgelijke woning qua beganegrond. Alleen is mijn keuken wel aan de achterzijde. Toen ik er kwam wonen heb ik direct de motorslijper in de muur tussen garage en keuken gezet en er een deur gemaakt. Je kunt niet in de achterhoek wonen zonder achteringang :+

Er zit nu een ongeisoleerde deur tussen met eea aan tochtstrippen. Merk er bijzonder weinig van dat aan de andere kant een ongeisoleerde ruimte is. Het plan is nog wel de garage te verbouwen tot volwaardige bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Daar heb je wel een punt, met tochtstrips en eventueel een valdorpel ben je ook al een heel eind. Een holle deur isoleert al vrij goed eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
paul-s83 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:57:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb juist naar elke hoek in de zolder loze leidingen laten aanbrengen ;)
Wil in ieder geval geen geklooi met de buizen achter het knieschot, straks data is geen probleem en ik kan een extra groep aanleggen voor de droger zodat deze tegelijk met de wasmachine gebruikt kan worden.

In de garage heb ik 2 loze leidingen aan laten brengen, een voor een extra groep (ik klus ook graag, en dan kan ik straks niet mijn machines gebruiken omdat de extra koelkast aanslaat. Ook heb ik (is de bedoeling) een loze leiding om straks alle stroom in de tuin op te zetten. Er komt tzt ook een houten berging in de tuin welke daar ook op gaat, met een aangebouwde veranda.

Wat je aangeef met de deur naar de garage in de woning is ook de reden dat ik het ook niet heb gedaan. Je zit gelijk vast aan een stuk looppad en een vast punt op de muur in je woonkamer.
Ik denk er over om later de garage een anderhalve meter te vergroten en een meter richting de dubbele deuren te trekken. Daar kan je dan de deur in maken naar de garage, met een soort omloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Kaasplank schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:56:
[...]

juust.

Ik heb overigens een soortgelijke woning qua beganegrond. Alleen is mijn keuken wel aan de achterzijde. Toen ik er kwam wonen heb ik direct de motorslijper in de muur tussen garage en keuken gezet en er een deur gemaakt. Je kunt niet in de achterhoek wonen zonder achteringang :+

Er zit nu een ongeisoleerde deur tussen met eea aan tochtstrippen. Merk er bijzonder weinig van dat aan de andere kant een ongeisoleerde ruimte is. Het plan is nog wel de garage te verbouwen tot volwaardige bijkeuken.
Rtificial schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:01:
Daar heb je wel een punt, met tochtstrips en eventueel een valdorpel ben je ook al een heel eind. Een holle deur isoleert al vrij goed eigenlijk.
Goed om te weten, toevallig ook bezig met een deur naar de garage in een nieuwbouw woning. Ik wil de garage later nog wel isoleren. De aannemer was bang voor heel snel kromtrekken. Nu heb ik daar mijn twijfels over dat dit heel snel gebeurd (al heeft hij zeker een punt), ik ken best wat mensen met een deur naar een ongeisoleerde garage, en die trekken ook niet/nauwelijks krom. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je voordeur trekt toch ook niet krom?
Ik zou er inderdaad niet snel een standaard binndendier in zetten, maar dat is ook vanwege de kierdichtheid.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Luuk84 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:31:
[...]

[...]

Goed om te weten, toevallig ook bezig met een deur naar de garage in een nieuwbouw woning. Ik wil de garage later nog wel isoleren. De aannemer was bang voor heel snel kromtrekken. Nu heb ik daar mijn twijfels over dat dit heel snel gebeurd (al heeft hij zeker een punt), ik ken best wat mensen met een deur naar een ongeisoleerde garage, en die trekken ook niet/nauwelijks krom. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
kromtrekken doet hij in de winter wel ja vanwege het warmteverschil. Niet zo erg dat het extreme gaat tochten. Het is gewoon een simpele opdekdeur dus mocht hij niet meer recht worden als ik de garage ga isoleren dan komt er een nieuwe in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NovapaX schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:44:
Ik zou er inderdaad niet snel een standaard binndendier in zetten, maar dat is ook vanwege de kierdichtheid.
Veel voordeuren trekken wel krom. Al is het maar een beetje, in de winter doe ik er een extra knip op om hem goed dicht te houden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Rob-T6 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:01:
[...]
In de garage heb ik 2 loze leidingen aan laten brengen, een voor een extra groep (ik klus ook graag, en dan kan ik straks niet mijn machines gebruiken omdat de extra koelkast aanslaat. Ook heb ik (is de bedoeling) een loze leiding om straks alle stroom in de tuin op te zetten. Er komt tzt ook een houten berging in de tuin welke daar ook op gaat, met een aangebouwde veranda.
Stroom naar tuin is idd ook nog iets om over na te denken, zou dat vanuit een bestaand punt uit de garage doorgetrokken kunnen worden of is het beter om dat meteen op een aparte groep te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb een extra groep aan laten leggen met tijdschakelklok in de meterkast en een schemerschakelaar op de buitenmuur. Ideaal voor de tuinverlichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kaasplank schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:04:
Ik heb een extra groep aan laten leggen met tijdschakelklok in de meterkast en een schemerschakelaar op de buitenmuur. Ideaal voor de tuinverlichting :)
Daar heb je geen hele groep voor nodig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:08:
[...]

Daar heb je geen hele groep voor nodig.
totdat ergens buiten water in komt en je geen stroom hebt in de keuken omdat je je buitenverlichting maar ergens bijgeknoopt hebt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kaasplank schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:12:
[...]

totdat ergens buiten water in komt en je geen stroom hebt in de keuken omdat je je buitenverlichting maar ergens bijgeknoopt hebt :z
Dat is onzin. Als je het fatsoenlijk aanlegt is er niets aan de hand.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Better safe than sorry. Heb het net zo. Tuin + oprit zijn één groep. Wil geen ellende door een lekke grondspot ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
NovapaX schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:44:
Ik heb het ook niet over een voordeur :)
Een verstevigde stompe deur (ik dacht met dwarslat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:15:
[...]

Dat is onzin. Als je het fatsoenlijk aanlegt is er niets aan de hand.
Voor de gelukkige inwoners van fantasia niet nee :+

*knip* Reageer dan ook niet. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 23-02-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Eénregelige slowchat willen we hier niet meer zien. Vorige week zijn er eerder al posts gesneuveld met dit soort slowchat.

[ Voor 104% gewijzigd door Señor Sjon op 23-02-2016 14:21 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Hoeft niet, maar is een keuze om de groepen te scheiden.

Het maken van een groep in de groepenkast zijn nu ook niet echt de kosten als je zelf handig bent.
Draad trekken naar de meterkast, en een automaat op de lege plek in de kast klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
Hoe bewerkelijk is het om na oplevering, met wanden behangklaar gestuced, zelf elektrapunten bij te maken? De standaard meerprijzen voor extra aansluitpunten zijn €55 per doos en €100 per spot. Dat kan aardig oplopen voor een paar wcd's extra.
Zelf wcd's erbij maken door deze door te lussen vanaf bestaande en vervolgens dichtsmeren met fix&finish lijkt me niet zo'n probleem? Wanneer je ze rechtstreeks vanuit de centraaldoos wil halen is het een ander verhaal denk ik... Hoe werkt dat eigenlijk bij kanaalplaatvloeren, lopen de buizen dan vanaf de centraaldoos door de kanalen naar de muur? Of over de verdiepingsvloer heen (daar komt ook vloerverwarming)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bewerkelijk. Voor 55 euro zou ik het echt bij de bouw mee laten nemen. Bij een betonnen casco ben je veel meer dan dat kwijt aan het huren van een diamantslijper, kopen van het materiaal en alleen al het extra werk.

Bij kanaalplaatvloeren worden ze op de ruwe vloer gemaakt. Daaroverheen komt vloerverwarming en de rest. De kanalen blijven normaal gesproken vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Laatst online: 11-08 21:46
Wie kan mij tips geven. Ik wil graag een glazen schuifdeur in de wand, die zo'n drie meter (of 2 meter met aansluiting tegen een andere wand/draaiwand van 1 meter) aansluit om zo woonkamer af te kunnen sluiten van keuken en slaapgedeelte. Dan kan de geluidsinstallatie inde woonkamer tenminste af en toe wat harder.

Nu doet de architect hier moeilijk over, omdat de wand waarin de schuifdeur moet verdwijnen ook de wand is waar de trap naar boven langsloopt 3 meter lang). Volgens de architect kan de trap dan niet worden vastgezet aan de wand. Heeft hij een punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Onze woning is inmiddels opgeleverd alleen heb ik zo mijn vragen bij onze voordeur. Het vreemde is dat je de deur niet achter je dicht kan trekken zoals ik eigenlijk gewend ben. Zodra je de deur achter je dicht doet valt hij niet dicht. Om hem dicht te doen moet je de deur dicht doen en vervolgens de hendel omhoog (zowel van buiten als van binnen). Alleen kan je vervolgens de deur van buiten wel gewoon met de klink open doen. Dit houd in dat wanneer ik wil dat er niet ongevraagd iemand mijn huis binnen kan stappen ik de deur altijd met de sleutel op slot moet doen.

Op het moment dat je de hendel omhoog doet wordt de deur met 4 haken in het kozijn vast gezet en de sleutel lijkt enkel de hendel op slot te zetten. Is dit tegenwoordig normaal in nieuwbouw, heeft het te maken met het Politie keurmerk of heeft mijn aannemer zitten te prutsen?

Blijft vermoeiend al die kleine dingetjes waar je tijdens het ontwerpen overeen kijkt. Zo kan je onze woning ook niet verlaten via de achterkant, omdat de schuifpui alleen van binnenuit te openen en sluiten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Deveon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:27:

Op het moment dat je de hendel omhoog doet wordt de deur met 4 haken in het kozijn vast gezet en de sleutel lijkt enkel de hendel op slot te zetten. Is dit tegenwoordig normaal in nieuwbouw, heeft het te maken met het Politie keurmerk of heeft mijn aannemer zitten te prutsen?
Ik heb waarschijnlijk dezelfde voordeursluiting, maar ik vermoed dat er bij jou toch iets niet goed zit. Zodra ik aan de binnenzijde de klink omhoog doe, valt de deur in het slot en is deze niet meer zonder sleutel van buiten te openen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is precies wat ik inderdaad zou verwachten. Wat als je de deurklink niet omhoog doet? Blijft de deur wel dicht zitten? Ik krijg haast de neiging dat ons slot nog in "bouwstand" staat zodat je lekker makkelijk in en uit kan lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 01-03-2016 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit is in een meerpunt puntsluiting. Deze zijn te krijgen als sleutelbediend of krukbediend.
Je hebt nu een krukbediend en met een klink aan de voordeur lijkt me dat niet handig, dan kun je beter een sleutelbediende meerpuntsluiting hebben.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Juist, dat hebben we hier.
Een knopcilinder aan de binnenzijde (voor de veiligheid! Tip!) en gewoon een handvat aan de buitenzijde.
Nadeel: Als je hem dichttrekt van buiten dan zit hij niet met de meerpuntssluiting en de nachtschoot vast, alleen op de dagschoot. Dat moet je dus met de sleutel alsnog doen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ZeRoC00L schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:50:
Dit is in een meerpunt puntsluiting. Deze zijn te krijgen als sleutelbediend of krukbediend.
Je hebt nu een krukbediend en met een klink aan de voordeur lijkt me dat niet handig, dan kun je beter een sleutelbediende meerpuntsluiting hebben.
Volgens mij vergis je je hierin. Op mijn voordeur zit aan de buitenzijde ook een deurklink. Deze klink moet je, als je van buiten de deur (met sleutel) wil openen, even naar boven duwen om de deur daadwerkelijk te ontgrendelen. Dit meerpunts-systeem kan dus ook prima functioneren met een klink aan de buitenzijde.

Ik moet er vanavond even naar kijken, maar volgens mij moet je na het verlaten van de woning ook even die klink omhoog doen om de deur echt in het slot te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PaT schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:09:
[...]

Volgens mij vergis je je hierin. Op mijn voordeur zit aan de buitenzijde ook een deurklink. Deze klink moet je, als je van buiten de deur (met sleutel) wil openen, even naar boven duwen om de deur daadwerkelijk te ontgrendelen. Dit meerpunts-systeem kan dus ook prima functioneren met een kleink aan de buitenzijde.

Ik moet er vanavond even naar kijken, maar volgens mij moet je na het verlaten van de woning ook even die klink omhoog doen om de deur echt in het slot te krijgen.
Nee hoor, ik vergis me er niet in. Ik heb namelijk een voordeur zonder klink en een slotbediende meerpuntssluiting.
Lijkt me juist niet handig om een klink op de voordeur te hebben, dan moet je inderdaad altijd de deur op slot doen, anders kom je er zo in van buitenaf.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja, dat klopt.
Een krukbediende meerpuntssluiting moet je alleen wel altijd 'vergrendelen' met een sleutel. Anders kun je hem van de buitenzijde gewoon weer openen.
Er zit geen 'verschil' tussen de kruk aan de binnenzijde of de kruk aan de buitenzijde, die zitten op dezelfde as.

Bij een 'ouderwetse' voordeur, of een meerpuntssluiting met cilinderbediening valt je deur in de dagschoot, en kun je hem niet van buiten openen omdat er geen kruk is aan de buitenzijde. Niet dat het een heel veilige manier van afsluiten is, maar je loopt zeker niet zo naar binnen.
Gewoon erg handig als je overdag even weggaat... de deur achter je dichttrekken en weglopen.
(nadeel voor deveon: omdat je ook al niet aan de achterzijde naar binnen kan, je dus geen achterdeur hebt, sluit je jezelf overdag wel erg makkelijk buiten op die manier. Als je even de vuilnis buiten zet en de deur valt dicht, dan kun je al niet meer naar binnen.)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PaT schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:09:
Volgens mij vergis je je hierin. Op mijn voordeur zit aan de buitenzijde ook een deurklink. Deze klink moet je, als je van buiten de deur (met sleutel) wil openen, even naar boven duwen om de deur daadwerkelijk te ontgrendelen. Dit meerpunts-systeem kan dus ook prima functioneren met een kleink aan de buitenzijde.

Heb ook geen klink aan de voordeur, enkel een sierhendel om dicht te trekken. Als je ze dichttrekt is ze niet te openen maar niet op slot. Daarvoor moet je 2x de sleutel omdraaien.
Open doen is gewoon de sleutel blijven draaien naar links.
Ik trek de voordeur altijd gewoon dicht en we doen die eigenlijk nooit op slot. Aan de binnenzijde zit een knopcilinder om de 4 haken zonder sleutel te laten ingrijpen.

De zijdeur en achterdeur moet je sluiten door de klink omhoog te drukken (waardoor de 4 haken ingrijpen) en de sleutel om te draaien om te vergrendelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Engineer Stewie op 01-03-2016 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

NovapaX schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:18:
Ja, dat klopt.
Een krukbediende meerpuntssluiting moet je alleen wel altijd 'vergrendelen' met een sleutel. Anders kun je hem van de buitenzijde gewoon weer openen.
Er zit geen 'verschil' tussen de kruk aan de binnenzijde of de kruk aan de buitenzijde, die zitten op dezelfde as.
Dit "probleem" van te openen aan de buitenzijde, wordt volgens mij dus voorkomen door de deurklink aan de buitenzijde even omhoog te bewegen, dan zit de deur wel in het slot en is deze niet meer zonder sleutel van buiten te openen. Maar zoals gezegd, ik zal het bij thuiskomst even goed bekijken of het inderdaad zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Precies, dat wordt voor de voordeur het meeste toegepast.
Bij de achterdeur zit er dan vaak (eigenlijk altijd) weer wel een klink, anders zou je jezelf wel erg makkelijk buitensluiten als je even in de achtertuin wat weg moet gooien ofzo.
Dat is dus het nadeel voor Deveon: hij heeft geen achterdeur, dus ik zou die klinkbediening lekker laten zitten en dan maar de sleutel wat vaker gebruiken.

Edit: na wat zoekwerk zijn er inderdaad ook varianten te krijgen die een iets andere werking hebben. altijd te vergrendelen zonder sleutel, maar dan moet je hem weer wel altijd met sleutel ontgrendelen:
Maar wel een dagschoot-vergrendeling die niet van buiten te bedienen is, voor zover ik begrijp:

Bediening H542
Binnen:
• Vergrendelen: kruk volledig omhoog bewegen.
• Ontgrendelen: sleutel één toer draaien en kruk naar beneden bewegen.
In ontgrendelde situatie is de dagschoot middels de kruk te bedienen

Buiten:
• Vergrendelen: greepknop volledig omhoog bewegen.
• Ontgrendelen: sleutel één toer draaien en greepknop naar beneden bewegen.
De dagschoot is niet bedienbaar zonder gebruik van een sleutel

[ Voor 48% gewijzigd door NovapaX op 01-03-2016 09:31 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
NovapaX schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:54:
Een knopcilinder aan de binnenzijde (voor de veiligheid! Tip!) en gewoon een handvat aan de buitenzijde.
Nadeel: Als je hem dichttrekt van buiten dan zit hij niet met de meerpuntssluiting en de nachtschoot vast, alleen op de dagschoot. Dat moet je dus met de sleutel alsnog doen.
Met een vast handvat aan de buitenkant kan ik de deur vanaf buiten helemaal niet meer dicht doen. Er zit geen dagslot op, dus heb de klink nodig om de deur dicht te kunnen doen.

Mijn broer heeft trouwens ook een klink aan de buitenkant, maar kan vanaf buiten nooit zonder sleutel naar binnen (appartement).

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 01-03-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De meerpuntssluiting is ook om het kromtrekken van de deur te voorkomen, dus altijd gebruiken, ook al ben je thuis.
NovapaX schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:54:
Dat is een politie keurmerk dingetje. Minimaal één deur moet zonder losse hulpmiddelen te openen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:00:
De meerpuntssluiting is ook om het kromtrekken van de deur te voorkomen, dus altijd gebruiken, ook al ben je thuis.

[...]

Dat is een politie keurmerk dingetje. Minimaal één deur moet zonder losse hulpmiddelen te openen zijn.
Dat wist ik dan weer niet :) Maar dat is van binnenuit? Voor het politiekeurmerk?
Wij hebben het er hier zelf ingezet.

Grappig, want ik moet het altijd wel vertellen (".... in de vluchtrichting onmiddellijk zonder losse voorwerpen te openen") Dat is dan weer een bouwbesluit dingetje :+

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 01-03-2016 10:19 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
knopcilinder is van binnenuit. Nadeel is weer dat het glas van een zijlicht of in de deur extra gelaagd moet zijn (klasse P4A voor nieuwbouw, P2A bestaande bouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bij ons ook omhoog voor de driepuntssluiting, zowel van buiten als van binnen, en op slot draaien van buiten met de sleutel, en binnen met een draaiknop. Zonder op slot te draaien kan je dus inderdaad met de kruk van buiten openen. Vinden wij niet erg, is is consequent zo op alle buitendeuren in ons huis, dus went snel.

Ohja, voor de mensen die zich niet te goed voelen om wat veilingen af te struinen, er staan op dit moment een heleboel binnendeuren die vandaag geveild worden.
Ik heb de volgende 4 kavels voor mezelf veilig weten te stellen, happy :)

https://www.troostwijkauc...n/03-22012-25909-3540737/
https://www.troostwijkauc...r/03-22012-25949-3541966/
https://www.troostwijkauc...r/03-22012-25949-3541968/
https://www.troostwijkauc...r/03-22012-25949-3541974/

[ Voor 48% gewijzigd door Rtificial op 01-03-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Om de trap aan vast te zetten bedoel je? :+

Ik denk dat je hebt gemist of hier niet neerzet waarom het een probleem is. Uiteindelijk is dit altijd op te lossen, de vraag is of jij de kosten dan nog acceptabel vindt.
Maar het kan echt 100 en 1 redenen hebben waarom het een probleem is. Het kan constructief, brandveiligheid/bouwbesluit of gewoon praktisch een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Laatst online: 11-08 21:46
Idd misschien niet goed opgeschreven waarom het een probleem is. De bouten/pluggen om trappen te bevestigen aan binnenmuur 10cm dik schijnen zo lang te zijn dat ze conflicteren met een schuifdeursysteem in de zelfde wand. Nu is me niet duidelijk of je een standaard kwartslag houten kwartslag trap perse aan de muur moet bevestigen (zijkant). Ik lees ook dat je trappen aan de onderkant en bovenkant vastmaakt, niet perse de muur. Wat de extra kosten zijn om een oplossing wel mogelijk te maken kom ik niet veel verder dan "duur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Rob-T6 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:01:
[...]

Thanks, heb inmiddels de aanvraag de deur uit gedaan om 2 loze leidingen in garage aan te brengen, dan weet ik iig zeker dat ik altijd de mogelijkheid heb om alle elektra op een aparte groep aan te sluiten, plus de mogelijkheid voor het trekken van een extra UTP / coax oid.

Daarnaast laat ik alvast de voorbereidingen treffen voor het aanleggen van extra tuinverlichting / elektra dmv een extra schakelaar binnen en een loze leiding nabij achtergevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
LittleTycoon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:24:
Idd misschien niet goed opgeschreven waarom het een probleem is. De bouten/pluggen om trappen te bevestigen aan binnenmuur 10cm dik schijnen zo lang te zijn dat ze conflicteren met een schuifdeursysteem in de zelfde wand. Nu is me niet duidelijk of je een standaard kwartslag houten kwartslag trap perse aan de muur moet bevestigen (zijkant). Ik lees ook dat je trappen aan de onderkant en bovenkant vastmaakt, niet perse de muur. Wat de extra kosten zijn om een oplossing wel mogelijk te maken kom ik niet veel verder dan "duur"
Een plaatje zou zoveel duidelijker maken wat je wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Een houten trap met een kwart draai zit meestal met de buitenste trapboom inderdaad aan de muur bevestigd. (Zo zit dat in mijn huis ook)
Anders moet je een paal onder de hoek plaatsen. Dan blijft hij theoretisch ook gewoon goed staan.
Zonder bevestiging of extra ondersteuning gaat ie niet lekker blijven hangen als je daar met wat gewicht over omhoog loopt.

Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic