Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 803.721 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

G-bird schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:14:
[...]

Ik heb altijd bij de bouw gewoond. Tweede keer in woonunits op het perceel, Ik had elke ochtend een voorbespreking met de mannen om te kijken wat ze gingen doen en hoe ze het gingen doen.

Continu de vinger aan de pols en ook hier is voorkomen beter dan genezen.
Ik woonde ook 7 minuten van de werf. Sommige aannemers hoefde ik maar 2 of 3x per dag langs te komen, andere ben ik de hele dag bij gebleven, afhankelijk van m'n ervaring met ze. Maar minstens 2x: Bij aanvang van de dag, en bij afsluiten van de dag.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
PolderPloer! schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:10:
[...]

Welke sterkte, wel of geen vloerverwarming, wat komt er boven op te liggen, als je tegels wilt zou ik rvs bewapening doen ivm roestdoorslag, anhydrietvloer, cementdekvloer, estrichvloer. Zegt u het maar.
Dit is ook een goeie. Waar wapen je, uiteraard in de ruwbouwvloer. Moet dat perse Rvs (=duur) zijn. Wat is het risico op doorslaan?

Waarop komt je vloerverwarming te liggen? Noppen folie of wapeningsnet of ander syteem? Rvs vs gegalvaniseerd? Waar moet ik een aarde net? Wat zijn de voorschriften daarvan?

Dit zijn systeemvragen die als co-ordinator moet beantwoorden en effect hebben op kwaliteit en prijs.

Elke vakman heeft heirover zijn mening en de verkeerde blauwe ogen vertrouwen kan een kostbare zaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
G-bird schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:36:
[...]

Dit is ook een goeie. Waar wapen je, uiteraard in de ruwbouwvloer. Moet dat perse Rvs (=duur) zijn. Wat is het risico op doorslaan?

Waarop komt je vloerverwarming te liggen? Noppen folie of wapeningsnet of ander syteem? Rvs vs gegalvaniseerd? Waar moet ik een aarde net? Wat zijn de voorschriften daarvan?

Dit zijn systeemvragen die als co-ordinator moet beantwoorden en effect hebben op kwaliteit en prijs.

Elke vakman heeft heirover zijn mening en de verkeerde blauwe ogen vertrouwen kan een kostbare zaak zijn.
Dit soort dingen zijn echt een stuk minder complex dan waar ik normaal gesproken mee te maken heb. Maar verder is deze discussie hier helemaal niet relevant.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Modbreak:Ik heb weer één en ander opgeruimd, zou iedereen gewoon weer vriendelijk tegen elkaar kunnen doen en de slowchat proberen te beperken?

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 15-02-2016 15:46 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
*knip* commentaar op moderatie niet in het topic

[ Voor 91% gewijzigd door naitsoezn op 15-02-2016 14:46 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
*knip* commentaar op moderatie niet in het topic

[ Voor 84% gewijzigd door naitsoezn op 15-02-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wat waren jullie kwijt voor coordinatie van de bouw?

[ Voor 200% gewijzigd door Artbij op 15-02-2016 14:55 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:53:
Niets ik heb het zelf gedaan.

Voor een redelijk huis moet je rekenen tussen de 5-10kEuro voor een co-ordinator.

Ik zou je aanraden die in te huren en zelf onderaanemers in te schakelen, gebaseerd op de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:57:
[...]

Niets ik heb het zelf gedaan.

Voor een redelijk huis moet je rekenen tussen de 5-10kEuro voor een co-ordinator.

Ik zou je aanraden die in te huren en zelf onderaanemers in te schakelen, gebaseerd op de discussie.
Beetje rare conclusie die je trekt, maar a la.Heb nog niets langs horen komen dat niet zonder coördinator geregeld kan worden. Als zoiemand maar 5k kost, dan is dat max een uurtje of 50 werk, dat is voor mij ook wel bij bekenden met kennis te halen, terwijl dit voor het meeste niet nodig zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 15-02-2016 15:01 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:53:
Ik heb het ook zelf gedaan. Dat heeft me veel tijd gekost. Al met al denk ik ± 25 mandagen tijdens de bouw aan coördinatie, dat is dat zonder planning en control, dus echt alleen de coördinatie van de werkzaamheden. Voorafgaand aan de bouw heb ik in onderzoek en mezelf technisch verdiepen in van alles wat ik nog niet kende, werfbezoeken, voorstudie, dat soort dingen, al snel 90 mandagen gestoken. Deels dus als voorbereiding op het kunnen uitvoeren van die coördinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ga eens kijken hoe ik de knip tussen zelf coordineren en een aannemer ga leggen. Casco opleveren is me te gek, maar sleutelklaar is ook zonde.

*knip* ook dat soort opmerkingen mag je achterwege laten

[ Voor 55% gewijzigd door naitsoezn op 15-02-2016 15:05 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:03:
Ik ga eens kijken hoe ik de knip tussen zelf coordineren en een aannemer ga leggen. Casco opleveren is me te gek, maar sleutelklaar is ook zonde.
Veel hangt ook af van wat je met de aannemer afstemt dat casco is. Niet om vervelend te doen, maar dan kom je eigenlijk weer terug op de bestekteksten, of hoe je ze ook wil noemen. Die grens en verwachtingen moeten goed beschreven zijn.
Zo heb ik al verschillen gezien tussen casco en casco - wind en waterdicht, waarbij er genoeg mensen te vinden zijn die deze twee zaken hetzelfde vinden. Nog even los van of je de gevelwerken in casco meeneemt of niet. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:08:
[...]

Veel hangt ook af van wat je met de aannemer afstemt dat casco is. Niet om vervelend te doen, maar dan kom je eigenlijk weer terug op de bestekteksten, of hoe je ze ook wil noemen. Die grens en verwachtingen moeten goed beschreven zijn.
Zo heb ik al verschillen gezien tussen casco en casco - wind en waterdicht, waarbij er genoeg mensen te vinden zijn die deze twee zaken hetzelfde vinden. Nog even los van of je de gevelwerken in casco meeneemt of niet. etc.
Yup, ben benieuwd of ik zomaar alles wat ik zelf wil doen uit de offerte van de aannemer kan strepen zonder dat daar grote discussies van komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 15-02-2016 15:13 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Ik juich het idee van Artbij alleen maar toe, (tenslotte word ik er niet slechter van)

Er zijn uiteraard heel wat zaken die wel wat meer verdieping hebben, Maar even kort door de bocht: een elektricien heeft maar 3 draden nodig, als je een gipswand plaatst en je wilt deze stucen, weet een stucadoor ook wel wat hij daarvoor moet gebruiken.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:15
Wij hebben voor het gedeelte bouwbegeleiding een kleine 3K (incl. B.T.W.) moeten betalen.
E Uitvoering en directievoering
e.1 Fase directievoering, werkbezoeken ten behoeve van bouwkundige-, constructieve- en
installatietechnische advisering, alsmede esthetische controle en indien noodzakelijk bijsturing
diverse aannemers en onderaannemers.
e.2 Advies en coördinatie inzake stelposten, meer- en minderwerk en verrekenbare hoeveelheden.
Tevens deelnemen aan en voorzitten van bouwvergaderingen inclusief notulering en het toezien
op naleving contracten door uitvoerende partijen.
@Artbij staat er voor mijn gevoel lekker onbevangen in, op zich niets mis mee, maar ik heb (helaas) te vaak gebouwd om te weten dat je moet doen waar je goed in bent, en bouwbegeleiding is een vak apart :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:47:
Wij hebben voor het gedeelte bouwbegeleiding een kleine 3K (incl. B.T.W.) moeten betalen.

[...]

@Artbij staat er voor mijn gevoel lekker onbevangen in, op zich niets mis mee, maar ik heb (helaas) te vaak gebouwd om te weten dat je moet doen waar je goed in bent, en bouwbegeleiding is een vak apart :P
Wat valt er in jouw geval onder bouwbegeleiding. Heb hier al eerder discussies gezien over hetzelfde woord zonder de betekenis van elkaar te kennen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij omschrijf ik dat toch heel duidelijk :? Of mis je nog iets :?

Maar kort samengevat heb ik hem opdracht gegeven om voor X bedrag, X woning te bouwen binnen X periode conform tekeningen en bestekstukken.

Aan hem de taak om binnen budget te blijven en zorg te dragen voor een technisch en estitische goede woning.

Wat ook heerlijk is, is dat ik zelf geen discussies met aannemers en onder aannemers aan hoef te gaan. Mocht mij iets niet aan staan, bel ik hem, en hij moet maar zorgen dat het geregeld wordt.

Aan de andere kant heb ik geen (onder)aannemers aan de telefoon met allerlei lastige vragen.

Los van of ik over de capaciteiten zou beschikken heb ik er domweg de tijd niet voor om een bouw te begeleiden.

Ik kan beter mijn tijd stoppen in andere zaken welke rendabeler zijn als het begeleiden van een bouw.

[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 15-02-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:56:
Volgens mij omschrijf ik dat toch heel duidelijk :? Of mis je nog iets :?

Maar kort samengevat heb ik hem opdracht gegeven om voor X bedrag, X woning te bouwen binnen X periode conform tekeningen en bestekstukken.

Aan hem de taak om binnen budget te blijven en zorg te dragen voor een technisch en estitische goede woning.
Hehe, lees er helemaal overheen :).

Maar heb al eerder gezegd, voor mij is het echt kosten baten, als ik voor 3K een hoop kopzorgen minder heb dan is de keus niet moeilijk...

Maar wat jij omschrijft kost maar 3k? En je verwacht ook nog dat het goed uitgevoerd wordt dan? en neem ook aan dat je dit niet bij je aannemer belegt?

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 15-02-2016 15:59 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:57:
[...]

Hehe, lees er helemaal overheen :).

Maar heb al eerder gezegd, voor mij is het echt kosten baten, als ik voor 3K een hoop kopzorgen minder heb dan is de keus niet moeilijk...

Maar wat jij omschrijft kost maar 3k? En je verwacht ook nog dat het goed uitgevoerd wordt dan? en neem ook aan dat je dit niet bij je aannemer belegt?
Dezelfde architect/bouwbegeleider heeft voor mij ook het bedrijfspand gebouwd (project van 5 mio) dus ik ken zijn werkwijze, en ja ik weet zeker dat het goed uitgevoerd gaat worden, en ja ik weet ook heel zeker dat ik dit zelf niet zo goed kan (ondanks dat ik nogal eigenwijs aangelegd ben :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 15-02-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:01:
[...]

Dezelfde architect/bouwbegeleider heeft voor mij ook het bedrijfspand gebouwd (project van 5 mio) dus ik ken zijn werkwijze, en ja ik weet zeker dat het goed uitgevoerd gaat worden, en ja ik weet ook heel zeker dat ik dit zelf niet zo goed kan (ondanks dat ik nogal eigenwijs aangelegd ben :+ )
Klinkt als erg goedkoop. Vandaar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:01:
[...]

Klinkt als erg goedkoop. Vandaar.
Ik weet dat jij het niet met mij eens bent, maar als je gewoon goede en duidelijke tekeningen maakt en bestekstukken schrijft (wat niet bij deze prijs inzit) voorkomt dat veel gezeur achteraf.

Dan is het duidelijkste voor alle partijen en krijg je achteraf geen tot weinig gezeur.

Ik ken privé genoeg mensen die een huis gebouwd hebben en dachten alles zelf te kunnen, maar achteraf spijt hebben dat ze hadden bezuinigd hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:04:
[...]

Ik weet dat jij het niet met mij eens bent, maar als je gewoon goede en duidelijke tekeningen maakt en bestekstukken schrijft (wat niet bij deze prijs inzit) voorkomt dat veel gezeur achteraf.

Dan is het duidelijkste voor alle partijen en krijg je achteraf geen tot weinig gezeur.

Ik ken privé genoeg mensen die een huis gebouwd hebben en dachten alles zelf te kunnen, maar achteraf spijt hebben dat ze hadden bezuinigd hierop.
Ik ben zeker niet tegen tekeningen en omschrijvingen. Maar als ik hier reacties krijg over de kwaliteit van het ijzer/staal dat ik je vloer komt, verwacht ik niet dat jouw bouwbegeleider zich hier druk over gaat maken. Dat bedoelde ik net ook, iedereen roept hier vanuit zijn eigen interpretatie van een woord.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Jelte,89 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:25:
Ik juich het idee van Artbij alleen maar toe, (tenslotte word ik er niet slechter van)

Er zijn uiteraard heel wat zaken die wel wat meer verdieping hebben, Maar even kort door de bocht: een elektricien heeft maar 3 draden nodig, als je een gipswand plaatst en je wilt deze stucen, weet een stucadoor ook wel wat hij daarvoor moet gebruiken.
Dat is inderdaad kort door de bocht en ook maar de vraag. Ik kan het niet laten om toch maar ff op je electricien en stucadoor in te gaan.

Electricien moet ook groepen balanceren, leidingplan maken, aansluit sterkte bepalen, schakelschema's maken, goede aarde slaan, aardnet maken in natte ruimte etc etc.

Dat laatste is maar de vraag bij de stucadoor. Er zijn legio stucadoors, die beweren dat bijv een naad niet voorzien hoeft te worden van wapening of nog zweren bij roodband of die zweren bij MP75 of dat bijv stucplaten niet voorgelijmd hoeven te worden etc etc

[ Voor 5% gewijzigd door G-bird op 15-02-2016 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
Grolsch schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:47:

[...]

Dit is exact mijn ervaring. Er zijn maar weinige die het zelf kunnen. Ik heb ook leergeld betaald uiteindelijk omdat ik er soms te eenvoudig over dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:09:
[...]

Ik ben zeker niet tegen tekeningen en omschrijvingen. Maar als ik hier reacties krijg over de kwaliteit van het ijzer/staal dat ik je vloer komt, verwacht ik niet dat jouw bouwbegeleider zich hier druk over gaat maken. Dat bedoelde ik net ook, iedereen roept hier vanuit zijn eigen interpretatie van een woord.
Dat zijn soms dus juist details waar je je wel druk om moet maken.

Je wilt me niet geloven, maar je hebt aannemers, en je hebt boeven, en het verschil moet je met een zaklampje zoeken.

De beste oplossingen zijn vaak niet de goedkoopste.

Als een (onder)aannemer iets aanneemt voor een vaste prijs, mag jij gokken waar vaak de keuze op valt :)

Hoe vaak ze in het buitenwerk Staal/verzinkt staal gebruiken terwijl je toch echt RVS wil.
Als men eenmaal staal gebruikt heeft zit jij na 10 jaar met de roest.

Zie het niet als verwijt, maar ervaar het als praktische tips :)

De hele bouwsector wil maar 1 ding, en dat is centjes van jouw rekening op hun rekening met zo min mogelijk kosten/moeite.

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 15-02-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:22:
[...]

Je wilt me niet geloven, maar je hebt aannemers, en je hebt boeven, en het verschil moet je met een zaklampje zoeken.

Als een (onder)aannemer iets aanneemt voor een vaste prijs, mag jij gokken waar vaak de keuze op valt :)

Hoe vaak ze in het buitenwerk Staal/verzinkt staal gebruiken terwijl je toch echt RVS wil.

De hele bouwsector wil maar 1 ding, en dat is centjes van jouw rekening op hun rekening met zo min mogelijk kosten/moeite.
Ik snap waarom je het niet wilt, daar gaat het niet om.

Dus jouw bouwbegeleider van 3K, controleert al dit soort dingen voor jou?

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 15-02-2016 20:46 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Die 3K is voor het controlerende deel.

De rest van de kosten (zo'n 7K) zit hem in het maken van goede tekeningen en een goed bestek / technische voorschriften.

Alleen het document "technische omschrijving" bevat al 17 pagina's met "valkuilen" welke getackled worden.

Hoe hebben jullie trouwens de bankgarantie en termijnen geregeld met de aannemer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:16

The Legend

*Plop*

Jat gewoon de bepalingen daarover uit een Woningborg aanneemovereenkomst :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Woningborg sluiten jullie dat af?

@Grolsch: ik denk dat als een aannemer je op wil lichten door het gebruik van non rvs, hem dat wel lukt, ook met bouwbegeleider...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dus omdat er altijd mensen zullen zijn die criminele dingen doen moeten we het hele rechtssysteem maar afschaffen :?

Zo kan de politie ook wel stoppen met handhaving op snelheid, want snelheidsduivels blijven er ook altijd.

Voorkomen is beter als genezen naar mijn mening.

Maar volgens mij is er genoeg over gezegd, doe waar jij je prettig bij voelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Er is bij mij maar 1 partij geweest die vooruit deels betaald is, en dat is de leverancier van de woning. Die heeft bij opdracht een deel ontvangen, toen een deel bij aanvang van de productie, en de rest bij het laden van de trucks voor transport. Daarvoor hebben we eerst een vertrouwensband op moeten bouwen, want ik hou daar niet van.
Elke andere aannemer heeft na afronding van de werken de factuur gestuurd. Ook de leverancier van bouwmaterialen stuurt achter de factuur.
Maar als je met een hoofdaannemer werkt, dan zou ik inderdaad uit een modelovereenkomst kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:34:
Dus omdat er altijd mensen zullen zijn die criminele dingen doen moeten we het hele rechtssysteem maar afschaffen :?

Zo kan de politie ook wel stoppen met handhaving op snelheid, want snelheidsduivels blijven er ook altijd.

Voorkomen is beter als genezen naar mijn mening.

Maar volgens mij is er genoeg over gezegd, doe waar jij je prettig bij voelt :)
Dat bedoel ik niet, dat snap je hoop ik ook wel.
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:57:
Er is bij mij maar 1 partij geweest die vooruit deels betaald is, en dat is de leverancier van de woning. Die heeft bij opdracht een deel ontvangen, toen een deel bij aanvang van de productie, en de rest bij het laden van de trucks voor transport. Daarvoor hebben we eerst een vertrouwensband op moeten bouwen, want ik hou daar niet van.
Elke andere aannemer heeft na afronding van de werken de factuur gestuurd. Ook de leverancier van bouwmaterialen stuurt achter de factuur.
Maar als je met een hoofdaannemer werkt, dan zou ik inderdaad uit een modelovereenkomst kopiëren.
Volgens mij betaal je dan 10% als garantie, die ze mogen verrekenen met de laatste termijn. Ik vind dat nogal wat. Sta daar niet echt om te popelen.

En dan gaat het me vooral om het risico op faillissement, die vertrouwensband is leuk, maar dan zou de bouwer alleen een garantie moeten hebben als hij jou niet vertrouwt, waarom zou jij hem dan wel vertrouwen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Had er mee te maken dat zij het werk vooraf doen in de fabriek. Eerste deel heeft te maken met materiaal en te bestellen ramen en deuren. Dan zodra ze begonnen zijn met werken, en de rest als hun werk klaar is.
Het stukje vertrouwen was gebaseerd op een analyse van de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar, en lokaal wat gesprekken met klanten en aannemers. Maar of je dat gevoel van vertrouwen hebt bij een leverancier is voor iedereen verschillend natuurlijk. Er zijn bijvoorbeeld weinig leveranciers van ramen te vinden die je volledig achteraf laten betalen. Over het algemeen moet de betaling volledig rond zijn op het moment van afleveren. Dan zitten ze er nog niet in. Hetzelfde met bijvoorbeeld een keuken.
Maar moeilijk is het wel, dat ben ik met je eens.

Overigens, als je aannemer halverwege je project over de kop gaat, en er 50% betaald is, dan zit je op dezelfde koude kermis. Het is niet eenvoudig, en duur, om een aannemer te vinden die het werk van een ander af gaat maken. Met een garantiefonds dek je dat wellicht af, dat kan ik me niet goed herinneren, maar ik weet niet of zo'n claim heel snel gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Rtificial op 15-02-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Volgens mij betaal je dan 10% als garantie, die ze mogen verrekenen met de laatste termijn. Ik vind dat nogal wat. Sta daar niet echt om te popelen.

En dan gaat het me vooral om het risico op faillissement, die vertrouwensband is leuk, maar dan zou de bouwer alleen een garantie moeten hebben als hij jou niet vertrouwt, waarom zou jij hem dan wel vertrouwen?
Je kan ook risico bij Delta Lloyd verzekeren, is ook nog wel te betalen. Ze dekten nog wel meer dan dat, moet je even kijken bij ze op de site. Toen ik keek was de dekking nog iets uitgebreider dan nu.

http://www.deltalloyd.nl/bouw-verzekering/

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan en risico zelf gedragen. Mede omdat we een korte bouwperiode hadden, dat beperkt ook het risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Grolsch schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:22:
[...]

Ik kan het niet meer met je eens zijn. Het is en blijft oppassen. Goed specificeren, goed controleren en goed begrijpen wat er aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dit is de garantie van woningborg:

De voordelen van het Woningborg-certificaat op een rij:

- Onbeperkte afbouwdekking: uw woning wordt altijd afgebouwd.
- Scherpe prijs: 0,40% van de aanneemsom plus BTW.
- Inclusief technische toets vooraf.
- Inclusief steekproefsgewijs één of meerdere bouwplaatsbezoeken.
- Alle bouwmethoden worden gewaarborgd.
- Al het schriftelijk overeengekomen meerwerk valt onder de dekking.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

mooi product voor dat geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Ik adviseer je om achteraf te betalen desnoods in gedefinieerde termijnen (bijv begane grondvloer gestort x%, muren begane gromnd af x% etc etc.). Is redelijk normaal in de bouw en voorkomt een hoop ellende.

Als bedrijven achteraf betalen (of bij levering) niet ok vinden. Weglopen. In mijn ervaring is dat een teken om ernstig op te passen, tenzij je kunt terugvallen op een garantiefonds, zoals bijv bij de meeste keukenboeren.

Als je het zo aanpakt heb je ook geen faillissementsverzekering nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:38:
[...]

Als je het zo aanpakt heb je ook geen faillissementsverzekering nodig.
Dat is niet waar, je zit ook met garantie en dergelijke.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:00:
[...]
Dat is niet waar, je zit ook met garantie en dergelijke.
Ok dat zag ik niet vermeld in de voordelen.

Neemt zo'n verzekering dan alle garanties over? Ook bijv bij bedrijfsbeeindiging (hetgeen geen faillissement is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:12:
[...]

Ok dat zag ik niet vermeld in de voordelen.

Neemt zo'n verzekering dan alle garanties over? Ook bijv bij bedrijfsbeeindiging (hetgeen geen faillissement is)?
Yup.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Is in ieder geval een nuttige verzekering, voor het beperkte geld dat het kost. Hoe dat werkt als je zelf de coördinatie uitvoert en alles onderbrengt bij verschillende aannemers is mij nog niet duidelijk, dat zal wel niet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:16

The Legend

*Plop*

Woningborggarantie kun je alleen afsluiten als aannemer die bij die club is aangesloten. Woningborg beoordeelt de bij haar aangesloten aannemers dan ook periodiek op financiële gezondheid. Als particulier met alleen maar onderaannemers kom je daar niet binnen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Er staat op de site dat je contact met ze kunt opnemen als je een niet aangesloten aannemer hebt, dus misschien zijn er toch mogelijkheden. Blijkbaar is het risico dat je loopt niet heel erg groot, anders was het wel een duurder certificaat geweest. Maar het lijkt me zeker in deze tijd wel fijn om achter de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:01
Wellicht heb ik er over heen gelezen, maar verstrekt de aannemer niet aan ons, opdrachtgevers, een bankgarantie voor de juiste (en tijdige) uitvoer van het project? Zo'n zogeheten uitvoeringsgarantie is in de bouwwereld helemaal niet vreemd.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kennen jullie trouwens de website www.floorplanner.com :?

Hier kun je hele mooie 3D plaatjes maken van de indeling van je woning!

Voor wie hem niet kent echt een aanrader !!

Je kunt een plattegrond in JPG formaat als "onderlegger" gebruiken en zo de woning over tekenen!

Na 1 uurtje prutsen is dit het resultaat :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/av20qo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Is de meest bekende :). Leuk inderdaad :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En een leuke bijkomstigheid, het is nog gratis ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-07 16:36
Grolsch schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:57:
Kennen jullie trouwens de website www.floorplanner.com :?

Hier kun je hele mooie 3D plaatjes maken van de indeling van je woning!

Voor wie hem niet kent echt een aanrader !!

Je kunt een plattegrond in JPG formaat als "onderlegger" gebruiken en zo de woning over tekenen!

Na 1 uurtje prutsen is dit het resultaat :P

[afbeelding]
Ben direct nieuwsgierig wat is dat kleine hokje, direct links van de ingang? Meterkast?
Die "iets" grotere is je WC dan neem ik aan?

Oh is gewoon een random tekening met een garagedeur in je keuken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Joostje123 op 17-02-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, het is inderdaad onze woning.

Dit is de plattegrond welke ik heb gebruikt om bovenstaande "3D-skill's" te realiseren:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/10x4v3c.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 17-02-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Floorplanner is vrij eenvoudig, wil je wat meer detail in gaan dan heb je ook nog Sketchup, daarvoor kan je ook een massa objecten downloaden die je in de winkel kan kopen, zoals meubels enzo.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/xgl5bq.png

Hier bijvoorbeeld ook een oude sketchup van een van de voorontwerpen van het huis. Rechts een ren voor de katten waar ik mee bezig ben.

Hieronder het uiteindelijke ontwerp van ons huis.
Ik heb er een 3dconnexion muis mee, waarmee je heel eenvoudig 3D modellen kan maken.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/k4ynp5.png

[ Voor 50% gewijzigd door Rtificial op 17-02-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:39:
Floorplanner is vrij eenvoudig, wil je wat meer detail in gaan dan heb je ook nog Sketchup, daarvoor kan je ook een massa objecten downloaden die je in de winkel kan kopen, zoals meubels enzo.
Sketchup is wel een stuk lastiger. Al kun je daar wel mooie dingen mee maken.

Met gestrekt been.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-07 08:04

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik zou het leuk vinden als jullie commentaar/info zouden willen geven op de volgende indeling. Wegens de unieke locatie een hoop welstandregeltjes; waardoor de buitenzijde niet meer aangepast kan worden.

Let vooral niet op de plaastsing van keuken en badkamer; dit was zomaar een eerste idee van het tekenbureau.
Ben erg benieuwd naar jullie gedachte over plaats en aanwezigheid en-suite deuren.

Afbeeldingslocatie: https://picasaweb.google.com/Richard/BGklein.png

Afbeeldingslocatie: https://picasaweb.google.com/Richard/1eklein.png

[ Voor 13% gewijzigd door Richard op 21-02-2016 17:28 . Reden: plaatjes naar andere hosting ]

20*350ZO45°

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Ziet er vrij eenvoudig en no-nonsense uit, hou daar wel van. paar vragen/opmerkingen:
- ik begrijp dat je een grote woonkeuken maakt die eigenlijk het belangrijkste leefvertrek in huis wordt? Als dat een 'praktische' ruimte wordt dan snap ik de bijkeuken ook :)
- De overloop is een beetje 'onnodig' groot, heb je een doel voor dat 'doodlopend' eindje? Anders het trapgat wat groter maken, geeft je hal een hoop ruimtelijke kwaliteit mijns inziens.
- Ik zou je indeling er een beetje in gaan tekenen, dan krijg je zelf een veel beter idee van de schaal denk ik. (hoeveel ruimte je nou echt om je eettafel hebt, of in de slaapkamer.
- zit er nog een zolder/vliering boven? Of wordt je berging op de begane grond je enige berging? Als je daar ook wilt klussen lijkt me dat niet de aangewezen plek om ook de slaapzakken op te bergen (bij wijze van spreken)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

NovapaX schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:27:
Ziet er vrij eenvoudig en no-nonsense uit, hou daar wel van. paar vragen/opmerkingen:
- ik begrijp dat je een grote woonkeuken maakt die eigenlijk het belangrijkste leefvertrek in huis wordt? Als dat een 'praktische' ruimte wordt dan snap ik de bijkeuken ook :)
- De overloop is een beetje 'onnodig' groot, heb je een doel voor dat 'doodlopend' eindje? Anders het trapgat wat groter maken, geeft je hal een hoop ruimtelijke kwaliteit mijns inziens.
- Ik zou je indeling er een beetje in gaan tekenen, dan krijg je zelf een veel beter idee van de schaal denk ik. (hoeveel ruimte je nou echt om je eettafel hebt, of in de slaapkamer.
- zit er nog een zolder/vliering boven? Of wordt je berging op de begane grond je enige berging? Als je daar ook wilt klussen lijkt me dat niet de aangewezen plek om ook de slaapzakken op te bergen (bij wijze van spreken)
Die woonkeuken wordt wel het belangrijkste leefvertrek ja.
Het doodlopende eind van de overloop is om de trap naar de zolder te kunnen nemen; oorspronkelijk wilde we daar een vide; maar daar is de breedte van het huis te klein voor.
Uiteraard hebben we n.a.v. bovenstaande tips meteen Floorplanner uitgeprobeerd; en dat werkt subliem (zeker als je een drawing als underlay gebruikt)
Er is een zolder over de gehele breedte van de woning met topgevels (rechte zijkanten) en een 45graden zadeldak; maar dat begreep je natuurlijk al aan de trap die naar zolder loopt.

20*350ZO45°

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Ik vind de entree niet passen bij het huis. Het ziet er erg krap uit. Linkerkant is alles trap, rechts toilet en de schuine kant laat al zien dat er om ruimte geschraapt wordt. Badkamer, keuken en toilet bij voorkeur dichtbij/boven elkaar voor het leidingverloop.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Artbij
Toilet kan niet onder de trap? Dan is je entree meteen beter.

Met gestrekt been.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Toilet kan/willen we niet onder de trap; verder hebben we met het toilet een hoop opties voorbij zien komen, als in de bijkeuken; of bijkeuken betrekken met berging en aldaar de toilet plaatsen (we hebben geen gebruik voor de berging/garage alszijnde "autostandplaats".)

Het is gewoon een enorme puzzel :P

20*350ZO45°

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:50:
Ik vind de entree niet passen bij het huis. Het ziet er erg krap uit. Linkerkant is alles trap, rechts toilet en de schuine kant laat al zien dat er om ruimte geschraapt wordt. Badkamer, keuken en toilet bij voorkeur dichtbij/boven elkaar voor het leidingverloop.
Helemaal mee eens. Viel mij ook meteen op. Het is ook niet zo "luxe" de opgang van de trap meteen achter de voordeur die naar binnen draait te hebben.

Een enkele raampje in de badkamer lijkt me vrij beperkt.

Het lijkt dat je een halfsteensgarage met isolatie aan de binnenkant krijgt. Ik kan niet lezen wat daar bij staat.

Voor de rest mooi rechtuit en rechtaan. Daar hou ik wel van.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik vind eigenlijk niet zo veel mis met de hal. Er is vrij goed gebruik gemaakt van de ruimte, nog plek voor een kapstok of vestiairekast onder de trap, weinig verloren ruimte. Gewoon, netjes efficiënt.
Als je een wow-factor zoekt bij binnenkomt, tja, dan is dit niet de juiste hal. Als je daar minder waarde aan hecht, prima.
Sowieso weinig op aan te merken. Recht door zee, eerlijk ontwerp. Met de juiste inrichting en afwerking kan je hiermee prima die wow-factor realiseren.

• Señor Sjon
De diepte is goed, de breedte mist net die meter denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Heb je alle slaapkamers nodig. Wij hebben zelf ook 4 slaapkamers. 2x 5.5 bij 3.3 en 2x 3.3 bij 3. Die twee " kleine" slaapkamers zijn toch wel vrij beperkt in ruimte. Bedje kastje en bureautje en je kan je kont niet meer keren. Bij de grote slaapkamers, oogt het ruimtelijker, maar de breedte had toch wel 4m mogen zijn, zodat de rondgang wat ruimtelijker oogt. Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

nokiaan958GB schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:08:
[...]

Helemaal mee eens. Viel mij ook meteen op. Het is ook niet zo "luxe" de opgang van de trap meteen achter de voordeur die naar binnen draait te hebben.

Een enkele raampje in de badkamer lijkt me vrij beperkt.

Het lijkt dat je een halfsteensgarage met isolatie aan de binnenkant krijgt. Ik kan niet lezen wat daar bij staat.

Voor de rest mooi rechtuit en rechtaan. Daar hou ik wel van.
De voordeur zal niet gebruikt worden als voordeur; we zitten hier op "de boerderie"; daar komen mensen standaard langs achteren :P
Schoonouders wonen in een soortgelijke woning, en daar ben ik maar 1x door de voordeur naar binnen gegaan, en dat was bij het ophalen van mijn ^) :D

HSB voorzetwand staat bij de halfsteense garage. (is optioneel)
Raam badkamer is een goede tip.
Rtificial schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:42:
Ik vind eigenlijk niet zo veel mis met de hal. Er is vrij goed gebruik gemaakt van de ruimte, nog plek voor een kapstok of vestiairekast onder de trap, weinig verloren ruimte. Gewoon, netjes efficiënt.
Als je een wow-factor zoekt bij binnenkomt, tja, dan is dit niet de juiste hal. Als je daar minder waarde aan hecht, prima.
Sowieso weinig op aan te merken. Recht door zee, eerlijk ontwerp. Met de juiste inrichting en afwerking kan je hiermee prima die wow-factor realiseren.
Dank je wel.
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:52:
De diepte is goed, de breedte mist net die meter denk ik. :)
Wegens breedte kavel is dit de max (dat heb je dus ook goed gezien); anders zou de garage ook wat breder worden; en daardoor ook meteen in spouw.

Er zou nog een stukje bijkunnen; maar dan moet de garage op de erfafscheiding; en dan kan ik er geen rondje meer rond; en dat vind ik zo niet horen bij een vrijstaand huis.
wienesroa schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:01:
Heb je alle slaapkamers nodig. Wij hebben zelf ook 4 slaapkamers. 2x 5.5 bij 3.3 en 2x 3.3 bij 3. Die twee " kleine" slaapkamers zijn toch wel vrij beperkt in ruimte. Bedje kastje en bureautje en je kan je kont niet meer keren. Bij de grote slaapkamers, oogt het ruimtelijker, maar de breedte had toch wel 4m mogen zijn, zodat de rondgang wat ruimtelijker oogt. Just my 2 cents
Ik heb alle 4 de kamers nodig omdat dat gewoon efficiënt is (uit ervaring) iedereen op dezelfde verdieping. Ik heb natuurlijk voor de toekomst nog een zolder van dezelfde footprint waar we wat mee kunnen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zie geen orientatie of perceelgrootte, maar als je het huis een kwartslag draait, heb je meer breedte voor de garage. Eventueel kan je de ingang ook aan die kant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
BTW, ik vind het overigens wel een prachtige indeling! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou overigens zelf neigen om de keuken meer bij de bijkeuken te zetten en van de keuken een werkkamer/speelkamer/whatever te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:44

Fiber

Beaches are for storming.

Richard schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:26:
[...]

De voordeur zal niet gebruikt worden als voordeur; we zitten hier op "de boerderie"; daar komen mensen standaard langs achteren :P
Schoonouders wonen in een soortgelijke woning, en daar ben ik maar 1x door de voordeur naar binnen gegaan, en dat was bij het ophalen van mijn ^) :D

[...]
Dat idee had ik al...

Mijn enige vraag is dan ook of die achterdeur in de bijkeuken wel op een handige, goed bereikbare en vindbare plek zit ten opzichte van de weg, parkeerplaats, erf, etc.

Verder lekker ruim en traditioneel zonder moderne fratsen... :)

Wellicht die bijkeuken nog een metertje breder maken en daar een wasbak of keukenblokje om je handen te wassen maken. Ook handig om daar water te kunnen pakken voor schoonmaak, ramen wassen, etc. En wellicht gewoon ook nog een tweede (derde eigenlijk) wc plaatsen...

[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 19-02-2016 11:59 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 16:13
Mooi ontwerp. Alleen lijkt de hal beneden mij wat aan de krappe kant zo. De ruimte tussen de onderste trede van de trap en het muurtje met de deur naar de WC zal niet veel meer dan een meter zijn. Verder zo maar een vraag: ga je de berging beneden vergunningsvrij wegzetten?

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Richard, lijkt mij een mooie / praktische woning !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hinotori schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:37:
[...]

Warmtepomp op benedenverdieping heeft met optimalisatie van leidingwerk te maken. We gaan een douche-WTW gebruiken. We willen graag de mogelijk hebben voor een stortdouche, dus een flink debiet aan water. Om drukverlies zo veel mogelijk te voorkomen heeft het voordelen om de warmtepomp beneden te houden. Tevens kan de buitenunit van de warmtepomp dan dichtbij de binnenunit gemonteerd worden. Het huis is gasloos ontworpen dus het gaat om flinke units.

en, maar ben wel sturend in hoe het moet worden en dat kost soms een hoop nadenktijd.
Bij ons gaat vorm boven functie. Ben wel erg benieuwd naar de verdere stats van je woning mbt de isolatiewaardes en bouwvorm. Ik hink zelf nog op 2 gedachtes, maar zou graag ook gasloos zijn. Heb jij al inzicht in de extra kosten die dit met zich meebrengt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:15:
[...]

Bij ons gaat vorm boven functie. Ben wel erg benieuwd naar de verdere stats van je woning mbt de isolatiewaardes en bouwvorm. Ik hink zelf nog op 2 gedachtes, maar zou graag ook gasloos zijn. Heb jij al inzicht in de extra kosten die dit met zich meebrengt?
Is wel een moeilijke balans tegenwoordig. Als je goed geïsoleerd bouwt is je warmtebehoefte beperkt, en heb je als je op gas stook, nog maar een kleine combi CV nodig. Die kosten, zelf met gasaansluiting erbij, zij heel beperkt.
Ben je sowieso al van plan veel zonnepanelen te leggen, dan wek je op zich zelf voldoende energie op om de warmtepomp van energie te voorzien, en zit daar je voordeel. Wel uitgaande van een scenario dat je je opbrengst van de zonnepanelen nog kan salderen. Die zullen natuurlijk met name energie opleveren op de momenten dat je huis niet echt om energie vraagt, en minder op het moment dat je het echt nodig hebt. Maar leg je er voldoende, dan kom je misschien ook in die situatie nog redelijk uit.
Op termijn zal salderen niet meer zo vanzelfsprekend zijn, en dan wordt de ROI wat anders.

Doe je dit echter (deels) vanuit een idealistisch standpunt, dan is het de juiste weg om te gaan. Zelf je energie opwekken, misschien zelfs nadenken over opslag, en daarmee voorzien in warmte en warm water. Mooier kan haast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik neig ook steeds meer naar een gasloze oplossing.

Ik heb het nog niet allemaal uiteengezet in excel, omdat ik een aantal waardes/prijzen niet weet.

Waar ik naar neig is om meer PV's op het dak te gooien als benodigd voor EPC om zo een overschot aan stroom te generen (ik kan op de platte daken een dikke 5000 Wp kwijt).

Vervolgens een L/W Warmtepomp voor verwarming (en zomers koeling)
En dan een elektrische doorstromer op 3 fasen voor warm water.

Ik heb ook zitten te denken aan een grote boiler, maar dan krijg ik weer zo'n foeilijk ruimte innemend apparaat in mijn huis :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als je geen boiler hebt, hoe doe je het dan met warm tapwater?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daar had ik in de keuken een Quooker voor in gedachten (die wil mijn vrouw zowiezo, hebben we nu ook al 10 jaar).

Voor de rest de elektrische doorstromer kan toch zorgen voor snel warm water :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:50:
Daar had ik in de keuken een Quooker voor in gedachten (die wil mijn vrouw zowiezo, hebben we nu ook al 10 jaar).

Voor de rest de elektrische doorstromer kan toch zorgen voor snel warm water :?
Je gaat douchen met elecktrisch verwarmd water? Ik dat niet heel duur?

Ik moet me er nog in verdiepen...

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 19-02-2016 14:57 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat gedeelte ben ik dus nog niet uit.

Is dat heel duur :?

Constant een vat op 50 graden verwarmen lijkt mij ook niet goedkoop.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit zoals je kunt zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Wij wikken en wegen tussen traditioneel en HSB, waarbij we neigen naar traditioneel.

De zwevende cementdekvloer gaf niet een prettig gevoel toen in de demo woning de kids aan het banjeren waren.

Wat bouwen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij gaan traditioneel bouwen met beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
artbij schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:51:
[...]

Je gaat douchen met elecktrisch verwarmd water? Ik dat niet heel duur?

Ik moet me er nog in verdiepen...
Het water is heel snel warm is mijn ervaring hier. En duur is het niet. Ik ben hier bij 10 minuten douchen (met dwtw) ongeveer een 1kwh in de winter kwijt. In de zomer is het minder, water is warmer en staat achter zonneboiler. Scheelt niks met gas. En een doorstromer is goedkoop in aanschaf, dus dat zou ik eerder doen dan via de wp een vat opwarmen. Wat ik zelf dus niet doe. WP is voor lage temperaturen, zonneboiler en elekt. doostromer voor warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 07:12
Grolsch schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:59:
Dat gedeelte ben ik dus nog niet uit.

Is dat heel duur :?

Constant een vat op 50 graden verwarmen lijkt mij ook niet goedkoop.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit zoals je kunt zien :)
Tapwater uit een boiler (300L) opgewarmd door mijn L/W WP kost ongeveer aan stilstand verliezen ongeveer 300kw/h per jaar. Dat kan je nog wat verbeteren door een duurdere beter geïsoleerde boiler te nemen. Ik heb dat achteraf zelf gedaan, dus het zal in werkelijkheid wel iets minder zijn. 300kw/h kost je om en de nabij 60 euro per jaar. Daarnaast gebruik je ongeveer 12GJ aan energie voor warm douche/bad water. Dat is 3333kw/h per jaar. Als je dat met een WP doet is dat slechts 1200kw/h (COP 2,8). Dat is dus 633 tegen 228 euro. Daar moeten dan wel 60 euro bij wat het totaal op 288 euro zet voor warm tapwater voor de WP. De doorstromer heeft een COP van 1 en kost dys 633 euro. Verschil is 345 euro in het voordeel van de WP. kw/h prijs = 19ct in dit voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Fiber schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:51:
[...]

Dat idee had ik al...

Mijn enige vraag is dan ook of die achterdeur in de bijkeuken wel op een handige, goed bereikbare en vindbare plek zit ten opzichte van de weg, parkeerplaats, erf, etc.

Verder lekker ruim en traditioneel zonder moderne fratsen... :)

Wellicht die bijkeuken nog een metertje breder maken en daar een wasbak of keukenblokje om je handen te wassen maken. Ook handig om daar water te kunnen pakken voor schoonmaak, ramen wassen, etc. En wellicht gewoon ook nog een tweede (derde eigenlijk) wc plaatsen...
We willen aan de achterzijde een wasmachine en droger plaatsen met daarboven aan aanrechtblad met een stalen wasbak erin. (water en afvoer komen er toch al; dan ook maar meteen een warmwaterleiding; kunnen we meteen bij het stukgaan van de wasmachine eentje kopen die warm water lust.
Hinotori schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:04:
Mooi ontwerp. Alleen lijkt de hal beneden mij wat aan de krappe kant zo. De ruimte tussen de onderste trede van de trap en het muurtje met de deur naar de WC zal niet veel meer dan een meter zijn. Verder zo maar een vraag: ga je de berging beneden vergunningsvrij wegzetten?
Berging gaat mee in ver vergunningenmolen.
Grolsch schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:21:
@Richard, lijkt mij een mooie / praktische woning !
O+

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:50:
[...]

Tapwater uit een boiler (300L) opgewarmd door mijn L/W WP kost ongeveer aan stilstand verliezen ongeveer 300kw/h per jaar. Dat kan je nog wat verbeteren door een duurdere beter geïsoleerde boiler te nemen. Ik heb dat achteraf zelf gedaan, dus het zal in werkelijkheid wel iets minder zijn. 300kw/h kost je om en de nabij 60 euro per jaar. Daarnaast gebruik je ongeveer 12GJ aan energie voor warm douche/bad water. Dat is 3333kw/h per jaar. Als je dat met een WP doet is dat slechts 1200kw/h (COP 2,8). Dat is dus 633 tegen 228 euro. Daar moeten dan wel 60 euro bij wat het totaal op 288 euro zet voor warm tapwater voor de WP. De doorstromer heeft een COP van 1 en kost dys 633 euro. Verschil is 345 euro in het voordeel van de WP. kw/h prijs = 19ct in dit voorbeeld.
En hoe grote je huishouden (meer je verbruikt), hoe goedkoper een wp is dus?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Cai schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:00:
Wij wikken en wegen tussen traditioneel en HSB, waarbij we neigen naar traditioneel.

De zwevende cementdekvloer gaf niet een prettig gevoel toen in de demo woning de kids aan het banjeren waren.

Wat bouwen jullie?
Wij hebben HSB gebouwd, maar dan ook zonder cementdekvloer boven. Is toch ook helemaal niet nodig? Het moet je wel aanstaan, het is een ander gevoel dan beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
artbij schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:52:
[...]

En hoe grote je huishouden (meer je verbruikt), hoe goedkoper een wp is dus?
Uiteraard. Als je alleen woont en slechts 5 minuten doucht per dag komen er hele andere getallen uit. De WP is dan nog steeds efficiënter, maar of dat opweegt tegen de investeringskosten is dan zeer te betwijfelen.

Doe je het zelfde met een gezin van 6 (waarvan 5 vrouw) dan heb je waarschijnlijk een veel groter voordeel. Uiteindelijk moet je het per situatie bekijken. De meerprijs zit hem voornamelijk in extra installatie kosten en de boiler. De COP is overigens gemiddeld hoger bij mij. Ik reken graag met wat lagere rendementen. Kan het alleen maar meevallen.

Als je een nieuw huis bouwt kan je eenvoudig voorzien in een techniek ruimte. Dat hoeft echt niet veel m2 te kosten. Mijn systeem hangt op een oppervlakte van 1,5m2 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Toch is alles bij elkaar die technische ruimte wel iets om rekening mee te houden.
1.5m2 voor de warmtepomp en boiler, zeker nog zoiets voor de balansventilatie, een flinke schacht met alle leidingen die de woning doorlopen. Gaat nog best veel aan verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
Klopt, je moet er rekening mee houden. Maar het is niet veel meer dan dat je bij een CV nodig zou hebben. Als je nieuw bouwt kan je gelukkig hiermee rekening houden. Zeker bij de wat grotere huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:58

ericplan

5180 Wp PV

Rtificial schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:12:
Toch is alles bij elkaar die technische ruimte wel iets om rekening mee te houden.
1.5m2 voor de warmtepomp en boiler, zeker nog zoiets voor de balansventilatie, een flinke schacht met alle leidingen die de woning doorlopen. Gaat nog best veel aan verloren.
Slim plannen kan ook veel besparen op je verbruik. Onze doucheleiding is nog geen meter van de boiler. Dus direct warm water. Geen gasverspilling, geen waterverspilling, geen leidingverliezen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 16:13
[...]

Ik ben al eens goed in de vergelijking tussen WP en doorstromer gedoken, maar als je serieus warm water wil maken is een doorstromer in Nederland nauwelijks rendabel te maken. Het probleem zit hem vooral in de belachelijk kleine huisaansluitingen voor elektriciteit die standaard geleverd worden.

Als je warm water wil dat 25 graden warmer is dan het koude water, dan kun je met 3x16 ampere maar 6,3 liter/min tappen. Er blijft dan 3x9 ampere over voor de rest. Met een flink warmtepomp of inductiekookplaat er naast is dat al snel te weinig. Je kunt dan groter gaan naar 3x35 ampere, maar dat voel je flink in het vast recht. En rommelen met voorkeursschkelaars is wat mij betreft een suboptimale oplossing. Nog afgezien van het feit dat de meeste apparaten het niet leuk vinden als ze tijdelijk afgesloten worden en dan een handmatige actie nodig hebben om weer in bedrijf te komen.

Wil je een flink douche aansluiten of een bad vullen, dan heb kom je al gauw in de buurt van 3x25 ampere voor je doorstromer en krijg je al problemen met 3x35 ampere. Nog een grotere huisaansluiting is onbetaalbaar.

Saillant detail hierin is dat drie enkelfase huisaansluitingen die meestal netjes over de fases verdeeld worden en bij Enexis bijvoorbeeld tot maximaal 80 ampere gaan, bij elkaar minder capaciteitstarief betalen dan één driefase aansluiting van 3x35 ampere. Hoezo sturen naar kleine aansluitingen bij driefase? :(

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

TLer schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:32:
Klopt, je moet er rekening mee houden. Maar het is niet veel meer dan dat je bij een CV nodig zou hebben. Als je nieuw bouwt kan je gelukkig hiermee rekening houden. Zeker bij de wat grotere huizen.
De CV kost bij mij geen ruimte hoor. 40cmx60cm ofzo. Niet vergelijkbaar.
Het us gewoon iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide toelichting, ik ben bang dat het een boiler wordt.

Ik wil eigenlijk alle spullen (boiler, L/W WP binnenunit, verdelers vloerverwarming) kwijt in een ruimte van 1,2 x 0,6 meter.

Links ervan staan dan dus een hoge diepvries, en koelkast.

e.e.a. wil ik laten aftimmeren / afwerken zodat het niet in het zich hangt.

Eventueel heb ik op de bovenverdieping nog een kast waar de boiler in past, maar het mooiste zou zijn dat alles in de ruimte van 1,2 x 0,6 mtr past

zie onderstaande afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/sg7ux1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/31456k3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2l8817r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat klinkt als een uitdaging! Niet de foto's vergeten te posten als t klaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou de CV-ketel/boiler verplaatsen naar de hoek bij de buitendeur. Daarmee kan je flink besparen op leidinglengte naar het aanrecht. De gootsteen is het punt waar het meeste kortdurend heet water getapt wordt. Behalve de rechtstreekse afstand win je ook nog lengte omdat je niet onder de vloer door hoeft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als ik uitga van de binnenunit van de Nefin enviline split unit 14KW (700x490x400mm (HxBxD) en van een 300 liter Nefit boilervat (600x600x1600 (BxDxH) moet het volgens mij kunnen:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/esksgi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/21b3ygk.jpg

Verplaatsen naar een andere kant is niet interessant, badkamer (grootste verbruiker) zit recht boven zoals ik het getekend heb.

Zo heb ik onder de apparatuur nog ruimte voor de verdelers van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hoe komt die brommer/motor binnen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Was laats bij een nieuwe woning binnen waarbij ze alle installaties netjes weg hadden gewerkt achter een aantal schuifdeuren. Maakte de ruimte heel multifunctioneel. Achter die schuifdeuren stond deze installatie. linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
ericplan schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:10:
Via de voordeur. De bezoekers nemen de achterdeur daar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TLer schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:12:
[...]
Via de voordeur. De bezoekers nemen de achterdeur daar. :P
Zullen we dat dan ook maar als uitdaging bestempelen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30
Grolsch schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:02:
Als ik uitga van de binnenunit van de Nefin enviline split unit 14KW (700x490x400mm (HxBxD) en van een 300 liter Nefit boilervat (600x600x1600 (BxDxH) moet het volgens mij kunnen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Verplaatsen naar een andere kant is niet interessant, badkamer (grootste verbruiker) zit recht boven zoals ik het getekend heb.

Zo heb ik onder de apparatuur nog ruimte voor de verdelers van de vloerverwarming.
Dit lukt nooit, boilers, WP's, koelunits, pompen, appendages, buffervaten enz. moeten ook allemaal worden aangesloten. Dat betekent dus dat er leidingen heen moeten. En waar ergens leidingen naar toe gaan moeten ze ook weer weg. Dus ook een retourleiding. De installateur moet ook zijn sleutel kwijt kunnen om de wartels aan te draaien. Tot slot moet het geheel nog geisoleerd worden. Je kunt dus niet uitgaan van de maten van de machines alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vroeg me af; zijn er sites te vinden die woningen (aannemer) aanbieden en je kan klikken door de opties om een prijs te bepalen? Momenteel hebben mijn vriendin en ik de mogelijkheid tot het opnemen van een aardige hypotheek en is er sindskort een nieuwbouwproject bij ons in de regio. Graag zou ik daar een stukje grond kopen en vervolgens een nieuwbouwhuis afgebouwd laten plaatsen. Zou fijn zijn als mensen het zouden willen laten weten. Mag ook via DM (Regio Twente)

[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 19-02-2016 20:20 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ericplan schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:10:
Met een helikopter, wat denk je zelf ;)

Vergeten de garagedeur te tekenen, niet van belang voor het installatiewerk, ik wist niet dat jullie kijken naar voertuig logistiek :P

Zo beter ;)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/30l2cug.jpg

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic