Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.678 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:13

The Legend

*Plop*

artbij schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:28:
[...]

Voor veel dingen interesseert het me echt niet welke merk er gebruikt wordt. Ik wil alleen een bepaalde kwaliteit.

Sluitwerk wil ik bijvoorbeeld 3 punt sluiting met politiekeur. Wel merk boeit me echt niet.
Maar welke 'bepaalde kwaliteit' wil je dan? Je ontkomt er toch niet aan om dat vast te leggen in een technische omschrijving? Een stalen binnenkozijn is van zeer goede kwaliteit, maar ik neem aan dat je liever hardhout hebt. Een stompe deur in plaats van een opdekdeur. Binnenmuren van 10cm kalkzandsteen ipv 7cm gasbeton. Zinken goten ipv PVC. Eén of twee keer aflakken op de bouwplaats. Enzovoorts.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:25
artbij schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:28:
[...]

Voor veel dingen interesseert het me echt niet welke merk er gebruikt wordt. Ik wil alleen een bepaalde kwaliteit.

Sluitwerk wil ik bijvoorbeeld 3 punt sluiting met politiekeur. Wel merk boeit me echt niet.
Een bestek bevat ook niet per definitie merken, maar wel technische specs.

Wat jij hierboven omschrijft is een hele harde technische spec, dus eigenlijk een bestek tekst :P

m.b.t. hang en sluitwerk heeft onze architect/bouwbegeleider onderstaande tekst opgegeven (en die heeft hij echt niet speciaal voor ons geschreven, is standaard werk) maar voorkomt veel discussies met aannemers.
HANG- EN SLUITWERK
Buitendeuren elk 3 anti-inbraakscharnieren, kogellagergelagerd, cilindersloten, krukken en schilden.
Alle draaiende buitendeuren met uitzondering van de voordeur, voorzien van vastzetinrichting en rubber
stootnokken op thermisch verzinkte afstandhouders.
Alle buitendeuren voorzien van cilinderslot met eensleutelsysteem, sleutelrozetten en krukken.
Buitenramen en deuren voorzien van tochtprofielen, op onderdorpels buitendeuren anti-slijtstrippen
Ramen afhangen aan anti-inbraakscharnieren en sluiten d.m.v. raamboompjes met slot en vast- en
uitzetinrichting.
Beslag buitendeuren, standaard beslag Veka, inclusief bijbehorende RVS bevestigingsmiddelen.
Navolgende buitendeuren voorzien van sluitwerk als genoemd:
Deur bijkeuken: buitenzijde voorzien van cilinder tbv sleutel, binnenzijde voorzien van cilinder tbv sleutel.
Dubbele deuren berging: buitenzijde voorzien van cilinder tbv sleutel, binnenzijde voorzien van knopcilinder
in loopdeur, “vast”deur voorzien van vlakke kantschuiven.
Tuindeuren: loopdeur buitenzijde voorzien van cilinder tbv sleutel, binnenzijde voorzien van cilinder tbv
sleutel. “Vaste”deur voorzien van vlakke kantschuiven.
Voordeur binnenzijde: voorzien van deurkruk met cilinder tbv sleutel.
Voordeur buitenzijde: voorzien van deurknop cilinder tbv sleutel.
Naast de voordeur beldrukker Skantrae Medwey RVS.
Horizontaal in de voordeur geplaatste brievensleuf met briefplaat Manchester met tochtborstel Brigton RVS.
Navolgende binnendeuren voorzien van beslag als genoemd:
Alle draaiende binnendeuren voorzien van beslag Skantrae Aquarius RVS, inclusief vrij/bezet garnituur
Skantrae Pavo RVS toiletgarnituur ter plaatse van toiletdeuren en badkamerdeuren. Ter plaatse van
meterkast deur alleen kastslot met sleutelrozet Skantrae Pavo RVS toe te passen.
Schuifdeur keuken/eetkamer ophangen d.m.v. aluminium rail Henderson systeem (280A) welke aan beide
zijden in het zicht wordt afgewerkt met opklikbare afdekkappen (F134). Aan de onderzijde dient de deur te
worden geleidt aan de hand van ondergeleiders 4x (102N). In de aluminium rail dient twee keer een clipstop
(601H) te worden opgenomen. Exacte uitwerking en detaillering van de deur conform opgave leverancier en
ter goedkeuring van de directie. Schuifdeur keuken/woonkamer voorzien van Skantrae RVS Schuifdeurkom

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
The Legend schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:40:
[...]

Maar welke 'bepaalde kwaliteit' wil je dan? Je ontkomt er toch niet aan om dat vast te leggen in een technische omschrijving? Een stalen binnenkozijn is van zeer goede kwaliteit, maar ik neem aan dat je liever hardhout hebt. Een stompe deur in plaats van een opdekdeur. Binnenmuren van 10cm kalkzandsteen ipv 7cm gasbeton. Zinken goten ipv PVC. Eén of twee keer aflakken op de bouwplaats. Enzovoorts.
Jij hebt het over kwantiteit ik bedoel kwaliteit. Dat aflakken, kan met verf van de action en met sikkens. Dat zijn verschillen, ook de kwaliteit van het schilderen zelf. Vrienden in nieuwbouwwoningen hebben echt bedroevend slecht schilderwerk, druppels, heel dik erop etc.

Ik heb nog geen ervaring met bestekken en heb ook nog geen idee hoe dit vast te gaan leggen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De dingen die ik noem zijn volgens mij het enige handvat dat je hebt om de door jou gewenste kwaliteit te kunnen waarborgen en belangrijker: te kunnen afdwingen bij de aannemer. In het bestek zetten dat er 'goed' geschilderd moet worden heeft inderdaad weinig zin. Maar zet er dan tenminste in dat er twee keer afgelakt wordt met een minimale verfdikte van xx met verfsoort x van merk y. Je gaat het lastig krijgen indien je dat soort dingen niet vastlegt en je het uiteindelijk niet eens bent met het eindresultaat.

Een uitgebreide technische omschrijving voorkomt trouwens ook meerwerk als je in de aanneemovereenkomst bepaalt dat de aannemer moet bouwen conform technische omschrijving.

[ Voor 16% gewijzigd door The Legend op 12-02-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:40:
[...]

Een bestek bevat ook niet per definitie merken, maar wel technische specs.

Wat jij hierboven omschrijft is een hele harde technische spec, dus eigenlijk een bestek tekst :P

m.b.t. hang en sluitwerk heeft onze architect/bouwbegeleider onderstaande tekst opgegeven (en die heeft hij echt niet speciaal voor ons geschreven, is standaard werk) maar voorkomt veel discussies met aannemers.

[...]
Nou, wat ik begrijp is dat je 2 opties hebt. Optie 1 is zeggen dat je stompe houten binnen deuren wilt, optie 2 is dat je zegt dan je Piet Boon Oostzaan als binnendeur wilt....

De prijs van beide zal erg verschillen.

Bij optie 1 zal de prijs en wellicht ook de kwaliteit bij verschillende aannemers anders zijn.
The Legend schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:46:
De dingen die ik noem zijn volgens mij het enige handvat dat je hebt om de door jou gewenste kwaliteit te kunnen waarborgen en belangrijker: te kunnen afdwingen bij de aannemer. In het bestek zetten dat er 'goed' geschilderd moet worden heeft inderdaad weinig zin. Maar zet er dan tenminste in dat er twee keer afgelakt wordt met een minimale verfdikte van xx met verfsoort x van merk y. Je gaat het lastig krijgen indien je dat soort dingen niet vastlegt en je het uiteindelijk niet eens bent met het eindresultaat.

Een uitgebreide technische omschrijving voorkomt trouwens ook meerwerk als je in de aanneemovereenkomst bepaalt dat de aannemer moet bouwen conform technische omschrijving.
Ik denk dat de enige manier om goede resultaten te krijgen samenwerken met de goede vakmensen is. Huur eeen schilder/stucadoor/meubelbouwer/loodgieter in waarvan je weet dat hij goed werk levert.

Jouw definitie geeft alleen weer dat er veel verg gebruikt wordt en dat day er in 2 keer opgesmeerd wordt. Je hout is dan goed beschermt, maar hoe het eruit ziet ligt niet vast. En dan vraag ik me ook af hoe je verfdiktes archteraf meet. Vakmanschap is moeilijk vast te leggen.

Was laatst in een nieuwbouwhuis, daar hadden ze een beschermstrip bij de dorpel gemaakt uit 3 afvalstukken ipv 1 heel stuk. Werking is hetzelfde, maar het ziet er niet uit. Zulke dingen kun je toch nooit vastleggen?

[ Voor 51% gewijzigd door Artbij op 12-02-2016 14:54 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het een sluit het ander toch niet uit? Het maken van een technische omschrijving / bestek doet niets anders dan het minimale niveau vastleggen. Natuurlijk is het voor het uiteindelijke resultaat afhankelijk van of je vakmensen hebt rondlopen of niet. Maar als je een aannemer een huis laat bouwen bepaal jij niet wie je cementdekvloer komt storten of de trap komt timmeren.

Meegaand in jouw voorbeeld over de beschermstrip: je kunt in het bestek regelen dat buitendorpels worden afgedekt met een alu slijtstrip. Dat is volgens normaal gebruik natuurlijk een strip uit één stuk. Die discussie is niet zo ingewikkeld. Als jij echter helemaal niet vastlegt dat buitendorpels überhaupt een slijtstrip hebben, dan krijg je ze ook niet. En als je ze dan toch wilt tijdens de bouw dan kost je dat flink meer dan als je de aannemer dat mee laat nemen in zijn prijsvorming vóórdat de opdracht gegund is. En zo geld dat voor iedere spijker in je huis.

Resumé: natuurlijk kun je niet alles vastleggen, maar waarom zou je niet zoveel als mogelijk wél vastleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Je zoekt een goede aannemer uit, die zorgt er natuurlijk voor dat degene die mijn trap timmert een vakman is.....

"Volgens normaal gebruik uit een stuk" Dat is nu precies waar je problemen mee kunt krijgen als je dingen niet vastlegt. Jij denk dit, de ander denkt dat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Je bent gelukkig wel goed van vertrouwen :+ Helaas kom je er meestal pas achter of een vakman aan het werk is geweest nádat het werk is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Nee ik check referenties goed ;) . Dan weet je vooraf of ze vakmensen inzetten.

[ Voor 62% gewijzigd door Artbij op 12-02-2016 15:29 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zoals gezegd, met een technische omschrijving garandeer je geen vakwerk, maar stel je minimale eisen aan de uitvoering van het werk. Aannemers en onderaannemers, zelfs de vakmensen, zijn geen gedachtelezers. Ze maken wat ze volgens de overeenkomst, de tekeningen en de technische omschrijving moeten maken. En als ze ergens kunnen besparen zonder dat ze dat in de problemen brengt, omdat er niets over is afgesproken in een afwerkstaat of technische omschrijving, dan zullen ze dat doen. Een vuren trap kan ook vakwerk zijn, ook al gaat mahonie of eiken wat langer mee.

Maar goed, ik krijg de indruk dat je het gewoon niet wil snappen, ook prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 15:45:
En als ze ergens kunnen besparen zonder dat ze dat in de problemen brengt, omdat er niets over is afgesproken in een afwerkstaat of technische omschrijving, dan zullen ze dat doen.
Dat. Vooral de term o.g. in bestekken lezen aannemers vooral als Of Goedkoper.
artbij schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 15:09:
Je zoekt een goede aannemer uit, die zorgt er natuurlijk voor dat degene die mijn trap timmert een vakman is.....
Ze zeggen dat ze een vakman inschakelen, vullen een bedrag voor de vakman in bij de begroting en laten vervolgens bij de uitvoering de trap maken in de goedkoopste werkplaats die ze kunnen vinden om vervolgens het verschil in hun eigen zak te laten glijden. Dat doen aannemers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tja, voorgaande reacties lees ik als "Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten". Ik hoop toch echt betere aannemers te treffen. Al zal ik ze wel goed in de gaten houden.

*knip*

[ Voor 71% gewijzigd door naitsoezn op 12-02-2016 20:15 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:05
artbij schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:12:
Tja, voorgaande reacties lees ik als "Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten". Ik hoop toch echt betere aannemers te treffen. Al zal ik ze wel goed in de gaten houden.

En als iemand het niet wil snappen the legend ( :') ) ben jij dat denk ik :).
Denk dat je het beter kunt lezen als 'aannemers zijn geen liefdadigheidsinstellingen'. Zij willen net als jij gewoon hun brood verdienen en indien ze door een simpel alternatief of niet duidelijke gespecificeerde eis wat extra marge kunnen pakken dan doen ze dat. Ik moet het eerste bedrijf nog tegenkomen dat, bewust, meer geld uitgeeft aan een klant dan vooraf is afgesproken puur omdat dit 'een mooier resultaat' oplevert.. ;)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Aannemers zullen in veel gevallen kijken naar het bestek, en kijken hoe ze zo kostenefficient mogelijk daaraan kunnen voldoen. Een goede, of tenminste eerlijke aannemer laat dat dan ook weer reflecteren in z'n offerte. Specificeer je meer details, dan is er minder kans op verschil van inzicht. Specificeer je minder, dan ben je meer overgeleverd aan interpretatie, en zal het in veel gevallen best goed komen. Zolang je maar benadrukt dat geld geen probleem is. Kwaliteit volgens jouw omschrijvingen moet dan leidend zijn, de kosten volgen daaruit. Zonder meerwerk zal de aannemer zonder duidelijk bestek normaal gesproken niet snel willen werken. Te veel risico.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Cai schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:40:
Vandaag op bezoek geweest bij Livingstone. Al met al een goede indruk achtergelaten. Kennelijk heeft men daar geleerd van de ervaring van een user paar posts terug. Er werd zeer, zeer duidelijk vermeld wat er wel en ook wat er niet standaard inbegrepen zit bij de prijs. Zelf spreekt het traditionele bouwen mij aan. Hoewel wij de specifieke prijzen opgestuurd krijgen werd al wel duidelijk gemaakt dat er obv ervaring minimaal van EUR 400 per m3 uitgegaan moet worden. Dit schrikt bij mij in eerste instantie best af.

Tevens vandaag een folder binnen gekregen van Gorate. De standaardprijzen (Houtskeletbouw) van de woningen inclusief garage zijn niet heel hoog. Iemand ervaring? Woensdag op naar VDM.
Ik zou zeggen ga op zoek naar een traditionele aannemer en architect. Desnoods pak je een ontwerp van Livingstone dat je aantstaat en laat de architect dat tekenen en detailleren. Dat gaat je minder kosten dan 400Euro/m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:12:

En als iemand het niet wil snappen the legend ( :') ) ben jij dat denk ik :).
Ik weet niet of je huis klaar is of niet, maar je hebt boeven, en je hebt aannemers, en het verschil tussen die 2 is niet zo heel erg groot :+

Onder het motto "voorkomen is beter als genezen" voorkomt een duidelijk bestek veel gezeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 17:31:
[...]

Ik zou zeggen ga op zoek naar een traditionele aannemer en architect. Desnoods pak je een ontwerp van Livingstone dat je aantstaat en laat de architect dat tekenen en detailleren. Dat gaat je minder kosten dan 400Euro/m3.
Dat betwijfel ik, als je niets zelf wilt doen, maar wel een mooi goed afgewerkt huis met goede materialen wilt. Ben je voor de bouw zo 380€ per m2 kwijt. Dit is dan excl architect etc.

Waar het mij om gaat, veel dingen kun je niet vangen in het bestek, voorbeeld is al eerder gegeven, je kunt wel zeggen 2 lagen schilderwerk, maar het gaat er mij ook om hoe die verf erop zit.

Pas je laatste bericht aub aan ipv te dubbelposten

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 12-02-2016 20:34 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Modbreak:We laten het hier gewoon bij. Nu weer ontopic en niet op de persoon aub.

[ Voor 91% gewijzigd door naitsoezn op 12-02-2016 20:25 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:52
G-bird schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:51:
Tja ik heb een huis met 635 m2 vloeroppervlak gebouwd, Dus reken de kuub maar uit.
Dat is een flink huis, ongeveer 2x het van ons. Maar dan nog vind ik het veel uren als je het casco hebt laten opleveren :). Ik ben bijna klaar met de ruwbouw en weet dat de regel is dat je dan halverwege bent al kan ik daar nog niet helemaal bij met mijn verstand dus wellicht verkijk ik me daaraan, de tijd zal het leren.

Wel knap dat je het 4 jaar hebt volgehouden. We (vriendin en ik) hebben ons ingesteld op 2 jaar en lijkt goed te komen, vind het dan ook wel goed geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Kaasplank schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 15:51:
Ze zeggen dat ze een vakman inschakelen, vullen een bedrag voor de vakman in bij de begroting en laten vervolgens bij de uitvoering de trap maken in de goedkoopste werkplaats die ze kunnen vinden om vervolgens het verschil in hun eigen zak te laten glijden. Dat doen aannemers :+
Bij mij was de trap een stelpost, de (kleine) aannemer verwees mij naar een trappenmaker, maar die man had hartproblemen en heeft mij uiteindelijk doorverwezen naar een collega trappenmaker.
Daar ben ik zelf langs geweest in de werkplaats, even gepraat, kijken hoe ze daar werken, verschillende houtsoorten in de handen houden.
Hij gaf mij een afvalstukje hout mee wat al afgelakt was "voor als je tegels en verf gaat uitzoeken"

Kijk, dat is wat anders dan een trap uitzoeken uit een catalogus.
Een stukje betrokkenheid hoort er ook bij als je gaat bouwen, daar moet je bovenop zitten vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben ook nog oprecht verbijsterd dat ik me nooit bezig gehouden heb met de trap tijdens de afstemming van de details. Is gelukkig helemaal naar wens geworden, en niets speciaals, maar achteraf bedacht ik me pas dat dat ook echt wel verkeerd had kunnen lopen. Trappen zijn belangrijk. Ik ben nu gezegend met een trap waarvan iedereen letterlijk opmerkt dat die zo lekker loopt, maar dat is nuet dankzij mij zullen we maar zeggen. Eerder ondanks mij. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Trappen zijn onderschat inderdaad. Heb wel eens een trap opgemeten omdat het opviel dat deze lekker liep. Bij de Bijenkorf in Rotterdam geloof ik.

Verder is het inderdaad moeilijk om een goed bestek te schrijven. Het kost niet alleen heel veel tijd, maar vergt ook veel ervaring. De garantieperiode is natuurlijk wel een stok achter de deur over de kwaliteit van uitvoering. Ook algemeen meetbare eisen kunnen dat zijn (bijv een blowerdoor test voor de kierdichtheid of een controle met warmtebeeldcamera). Maar eigenlijk moet je dat voor zijn door een goede opzichter/directievoering. Ofwel iemand die er verstand van heeft zeer regelmatig op de bouwplaats rond te laten lopen. (Dat kan uiteraard je architect zijn.)

Verder zoveel mogelijk laten uit-detailleren door de ontwerper en/of bouwkundig tekenaar.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Hmmm eerste tegenvaller is een feit. Uitgegaan van 12m heipalen, blijkt dat deze 20m moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cai schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:25:
Hmmm eerste tegenvaller is een feit. Uitgegaan van 12m heipalen, blijkt dat deze 20m moeten zijn
Beetje domme fout van je adviesbureau dan, het is met 10 minuten opgezocht hoe lang je palen ongeveer moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 13-02-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

We zijn nog veel stappen eerder. Dus zelf aan het budgeteren. Uit de omgeving ervaringen maakte we +-12m op. Vanochtend echter met wat bewoners gesproken wiens huis al af is en die wisten te vertellen wat zij gebruikt hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cai schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:09:
We zijn nog veel stappen eerder. Dus zelf aan het budgeteren. Uit de omgeving ervaringen maakte we +-12m op. Vanochtend echter met wat bewoners gesproken wiens huis al af is en die wisten te vertellen wat zij gebruikt hadden.
Mensen in de omgeving hoeven niet perse hetzelfde te hebben als jij. Weet hier van 2 huizen waarbij de ene moest heien en de ander dat niet hoefde, percelen liggen 30m uit elkaar.
Rtificial schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:57:
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben ook nog oprecht verbijsterd dat ik me nooit bezig gehouden heb met de trap tijdens de afstemming van de details. Is gelukkig helemaal naar wens geworden, en niets speciaals, maar achteraf bedacht ik me pas dat dat ook echt wel verkeerd had kunnen lopen. Trappen zijn belangrijk. Ik ben nu gezegend met een trap waarvan iedereen letterlijk opmerkt dat die zo lekker loopt, maar dat is nuet dankzij mij zullen we maar zeggen. Eerder ondanks mij. :D
Ik vind het toch wel raar dat we een normaal geleverde trap als uitzonderlijk en "geluk hebben" zijn gaan zien. Het is toch gewoon normaal dat als je een trap besteld deze gewoon normaal bruikbaar is....

Als ik op de bouw echt iedereen moet gaan controleren, kan ik net zo goed alles zelf doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik vind je een dromer, Artbij, maar dat is een mening, geen feit. En je moet verder helemaal niets. Gewoon doen zoals je van plan bent, en advies vragen als je daar behoefte aan hebt.
Ik maak uit je posts op dat je ervaring vrij beperkt is. je lijkt elk onnodig maar goedbedoeld advies in twijfel te trekken. Ook helemaal niet erg, houdt iedereen scherp. Ben altijd geïnteresseerd te horen hoe jouw project is verlopen, en met name waar achteraf de leermomenten zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
artbij schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:24:
[...]

Ik vind het toch wel raar dat we een normaal geleverde trap als uitzonderlijk en "geluk hebben" zijn gaan zien. Het is toch gewoon normaal dat als je een trap besteld deze gewoon normaal bruikbaar is....

Als ik op de bouw echt iedereen moet gaan controleren, kan ik net zo goed alles zelf doen.
Een trap die voldoet aan het bouwbesluit (2012) is opzich zelf een prima lopende trap. Wij hebben de architect gevraagd om de aantrede nog iets prettiger te maken. Feitelijk wordt in je ontwerp al bepaald hoeveel ruimte er voor de trap is, daar is, zeker met een draai in de trap, daarna niet zo heel veel speling meer als je het anders wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:11:
Ik vind je een dromer, Artbij, maar dat is een mening, geen feit. En je moet verder helemaal niets. Gewoon doen zoals je van plan bent, en advies vragen als je daar behoefte aan hebt.
Ik maak uit je posts op dat je ervaring vrij beperkt is. je lijkt elk onnodig maar goedbedoeld advies in twijfel te trekken. Ook helemaal niet erg, houdt iedereen scherp. Ben altijd geïnteresseerd te horen hoe jouw project is verlopen, en met name waar achteraf de leermomenten zaten.
Als we in deze wereld zo met elkaar omgaan als jullie beschrijven, dan ben ik graag een dromer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
jerh schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:51:
[...]

Een trap die voldoet aan het bouwbesluit (2012) is opzich zelf een prima lopende trap. Wij hebben de architect gevraagd om de aantrede nog iets prettiger te maken. Feitelijk wordt in je ontwerp al bepaald hoeveel ruimte er voor de trap is, daar is, zeker met een draai in de trap, daarna niet zo heel veel speling meer als je het anders wil.
Zelfs meer dan BB2012? Ik heb zelf het gevoel dat BB2012 al erg luie en ruime trappen oplevert. Wij hebben, iig voor de trap naar de zolder, al tegen onze architect gezegd dat hij BB2012-artikel 1.12a wel mag gebruiken.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2iicswy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28qsqr7.jpg
Zolderverdieping: http://i66.tinypic.com/2ccp5if.jpg
Vooraanzicht: http://i68.tinypic.com/ac2wlz.jpg

Dit is waar wij op dit moment mee bezig zijn en wat nu ter beoordeling ligt of het wel binnen bestemmingsplan past. Hebben in ieder geval al wat commentaar terug over de uitbouw aan de rechterkant waar de trap in zit: te druk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Vind ook dat er nogal wat daken zijn. Staan er soortgelijke huizen in de buurt? En staat en niet op papier waaraan je huis moet voldoen?

Leuk ontwerp binnen, sta je nog open voor tips? Of is het definitief?

[ Voor 77% gewijzigd door Artbij op 13-02-2016 20:33 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
artbij schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 20:16:
Vind ook dat er nogal wat daken zijn. Staan er soortgelijke huizen in de buurt? En staat en niet op papier waaraan je huis moet voldoen?

Leuk ontwerp binnen, sta je nog open voor tips? Of is het definitief?
Dat van die daken is ook het grootste probleem van de beoordeling nu. Belangrijkste opmerking was: torentje aan rechter kant weghalen. Maar ja waar moet die trap dan heen? Heb die trap juist daar gezet omdat ik in de vide niet twee trappen boven elkaar wil.

Er zijn wel wat richtlijnen maar wat er al omheen gebouwd is wijkt daar al vanaf. Het is dus onduidelijk wat precies wel en niet mag. Het is welstandsvrij, maar moet wel voldoen aan het bestemmingsplan. Er staat niks soortgelijks in de buurt, maar dat is geloof ik juist de bedoeling.

Niks is definitief. Dus kom maar met op- en aanmerkingen...

[ Voor 8% gewijzigd door Hinotori op 13-02-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:41
Na veel mee lezen zijn we hier ook bezig met een andere woning. We overwegen zelfbouw door een catalogus bouwer, maar kijken ook naar een projectbouw. We hebben ook al een kavel in optie.

In het laatste geval is dat met name om de vrije ligging van het perceel in de juiste omgeving (voor ons dan). Ook de woning voldoet in de basis aan onze wensen. Dat deel van het plan is in 2012 opgeleverd en daarmee zijn de bouwvergunning ook in die tijd aangevraagd. Dit heeft als gevolg dat als wij de woning zouden kopen zoals aangeboden hij aan de hand van het 2012 bouwbesluit gebouwd gaat worden.

Nu hebben wij bij de verkopende makelaar aangegeven dat wij op zich wel interesse hebben in deze woning, maar niet zonder aanpassingen. Echter zijn er zaken welke beter moeten gezien we nu 4 jaar verder zijn en gelet op de prijs welke ze vragen voor de woning (575K euro). Graag zou ik jullie mening willen hebben. Link naar de woning onderaan deze post.

De woning word aangeboden met staten deurkozijnen. -- Ik heb aangeven dat dit hardhout moet zijn
De woning word aangeboden met open vuren trappen -- ik heb aangeven dat dit hardhout moet zijn en op de b.g. als dichte trap.

Dat is toch niet zo'n gekke wenst? Toch?

De Qv.10 waarde (kierdichtheid) van de woning is 0,98. Dat zou mijn inziens veel beter moeten kunnen. Een waarde van 0,4 zou tegenwoordig toch geen probleem moeten zijn? Ik vindt een goede bouw methode belangrijk. Het liefst zou ik naar energie neutraal gaan. Met een Qv van 0,98 gaat er mijn inziens veelte veel lucht ongewenst verloren. Welke waarde is bij de huidige nieuwbouw woningen normaal? Sowieso ga ik een blow test verlangen.

De isolatieschil is vloer Rc=5; Gevel Rc=5; dak Rc=6,6. De verdiepingsvloer ligt al, dus daar is niet meer aan te doen.

Dit is meer dan de huidige eis uit het bouwbesluit. Toch vindt ik met name de isolatiewaarde van de gevel te beperkt. Veel liever zou ik hier een Rc van 7 of hoger zien. De bouwer geeft aan dat dit niet mogelijk is door de beperkte ruimte. Echter, ik heb reeds een materiaal gevonden, Kingspan Kooltherm K5, wat bij de zelfde dikte een veel beter resultaat geeft. Daarvan is de Rd (140mm) 6,65, waarbij voor het door de bouwer voorgestelde materiaal, Isobouw polystuc de Rd (140mm) 4,35 is. De overige constructie zorgt dus voor Rc = 0,65. Dat zou betekenen dat met de Kooltherm K5 de Rc op ruim 7 uit zou komen zonder extra dikte toe te voegen.

Ik heb al even lopen Googlen naar prijzen om een gevoel van te krijgen van beide materialen. Ik kon zo snel niets vinden. Wellicht dat iemand ervaring heeft een of beide en wat prijs indicaties kan delen?

Dat is er nog ventilatie. Dat gebeurt met een systeem C. Dit is iets wat ik niet wil. Daar zie ik toch veel liever een Qualityflow systeem of iets dergelijks. De bouwer heeft aangeven dat dit kan, maar begon al wel te mopperen over het opnieuw engineren van de verdiepingsvloeren.

Ik moet nog met de constructeur om tafel om te zien wat er gedaan is om koude bruggen te beperken.

Sowieso heeft hij al vrij vaak het woord meerprijs laten vallen, waar ik denk, waarom zit dit niet standaard op deze woning. De prijs is er immers ook na mijn inziens.

Het betreft deze woning voor de geïnteresseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:41:

De Qv.10 waarde (kierdichtheid) van de woning is 0,98. Dat zou mijn inziens veel beter moeten kunnen. Een waarde van 0,4 zou tegenwoordig toch geen probleem moeten zijn? Ik vindt een goede bouw methode belangrijk. Het liefst zou ik naar energie neutraal gaan. Met een Qv van 0,98 gaat er mijn inziens veelte veel lucht ongewenst verloren. Welke waarde is bij de huidige nieuwbouw woningen normaal? Sowieso ga ik een blow test verlangen.

De isolatieschil is vloer Rc=5; Gevel Rc=5; dak Rc=6,6. De verdiepingsvloer ligt al, dus daar is niet meer aan te doen.

Dit is meer dan de huidige eis uit het bouwbesluit. Toch vindt ik met name de isolatiewaarde van de gevel te beperkt. Veel liever zou ik hier een Rc van 7 of hoger zien. De bouwer geeft aan dat dit niet mogelijk is door de beperkte ruimte. Echter, ik heb reeds een materiaal gevonden, Kingspan Kooltherm K5, wat bij de zelfde dikte een veel beter resultaat geeft. Daarvan is de Rd (140mm) 6,65, waarbij voor het door de bouwer voorgestelde materiaal, Isobouw polystuc de Rd (140mm) 4,35 is. De overige constructie zorgt dus voor Rc = 0,65. Dat zou betekenen dat met de Kooltherm K5 de Rc op ruim 7 uit zou komen zonder extra dikte toe te voegen.

Dat is er nog ventilatie. Dat gebeurt met een systeem C. Dit is iets wat ik niet wil. Daar zie ik toch veel liever een Qualityflow systeem of iets dergelijks. De bouwer heeft aangeven dat dit kan, maar begon al wel te mopperen over het opnieuw engineren van de verdiepingsvloeren.
Die Qv heeft bij ventilatiesysteem C geen zin. Je krijgt dan roosters in je ramen en daar komt lucht door binnen omdat je ventitaliebox door de afzuiging een onderdruk in je woning veroorzaakt. Pas als je naar systeem D, balansventilatie, gaat heeft het zin om een Qv waarde te specificeren.

polystuc is een deftige naam voor piepschuim. Dat kan zoals je al aangeeft veel beter met Kingspan o.i.d. Zou geen probleem moeten zijn. Wat kan is dat het nauwkeuriger verwerkt moet worden en daar willen aannemers nog wel eens geen zin in hebben. Wij hebben datzelfde gehad om van steenwol naar Kingspan te gaan. Wij wilden wel, maar de aannemer had er duidelijk geen zin in en kwam met een idiote meerprijs. (Even zoeken in dit topic, dan kun je mijn posts hierover wel vinden).

Om van ventilatiesysteem C naar D te komen, is inderdaad een flinke stap en vraagt inderdaad wat redesign. Vooral omdat je naast de afvoerkanalen die in systeem C gebruikt worden, bij systeem D ook toevoerkanalen krijgt. Op dat gebied gaan wij ons licht waarschijjnlijk in Duitsland opsteken om een ontwerp te laten maken voor een balansventilatiesysteem D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Inhoudelijk heb ik geen antwoorden, maar wel een machtig mooi plekje !!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Grolsch schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:56:
Inhoudelijk heb ik geen antwoorden, maar wel een machtig mooi plekje !!! :)
Dat plekje is ook wat ons trekt. Zelfbouw was in eerste instantie om ons te gaan oriënteren, maar toen kwam ik dit tegen. Veel mooier dan de betaalbare kavels in de omgeving en een pracht uitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Hinotori schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:56:
[...]

Die Qv heeft bij ventilatiesysteem C geen zin. Je krijgt dan roosters in je ramen en daar komt lucht door binnen omdat je ventitaliebox door de afzuiging een onderdruk in je woning veroorzaakt. Pas als je naar systeem D, balansventilatie, gaat heeft het zin om een Qv waarde te specificeren.

polystuc is een deftige naam voor piepschuim. Dat kan zoals je al aangeeft veel beter met Kingspan o.i.d. Zou geen probleem moeten zijn. Wat kan is dat het nauwkeuriger verwerkt moet worden en daar willen aannemers nog wel eens geen zin in hebben. Wij hebben datzelfde gehad om van steenwol naar Kingspan te gaan. Wij wilden wel, maar de aannemer had er duidelijk geen zin in en kwam met een idiote meerprijs. (Even zoeken in dit topic, dan kun je mijn posts hierover wel vinden).

Om van ventilatiesysteem C naar D te komen, is inderdaad een flinke stap en vraagt inderdaad wat redesign. Vooral omdat je naast de afvoerkanalen die in systeem C gebruikt worden, bij systeem D ook toevoerkanalen krijgt. Op dat gebied gaan wij ons licht waarschijnlijk in Duitsland opsteken om een ontwerp te laten maken voor een balansventilatiesysteem D.
Dit is projectbouw, dus ik ben wel gebonden aan deze bouwer. Ik ga volgende week een afspraak met ze maken om te zien wat kan, en wat niet. Ik ben alleen bang dat ze met belachelijke meer prijzen gaan komen. Om van stalen kozijn naar een hardhouten kozijn te gaan hebben ze al een prijs gegeven; 475 euro incl. de BTW :/ . Toevallig eind vorig jaar nog een muurtje gemaakt hier in huis. Stelkozijn koste 60 euro. Voor de montage zal je vast wel een beetje meer werk hebben, maar een vakman heeft zo'n ding ook zo geplaatst lijkt mij. Ik kan de meerprijs hiervan dus al niet helemaal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:16
TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:41:
Na veel mee lezen zijn we hier ook bezig met een andere woning. We overwegen zelfbouw door een catalogus bouwer, maar kijken ook naar een projectbouw. We hebben ook al een kavel in optie.

In het laatste geval is dat met name om de vrije ligging van het perceel in de juiste omgeving (voor ons dan). Ook de woning voldoet in de basis aan onze wensen. Dat deel van het plan is in 2012 opgeleverd en daarmee zijn de bouwvergunning ook in die tijd aangevraagd. Dit heeft als gevolg dat als wij de woning zouden kopen zoals aangeboden hij aan de hand van het 2012 bouwbesluit gebouwd gaat worden.

Nu hebben wij bij de verkopende makelaar aangegeven dat wij op zich wel interesse hebben in deze woning, maar niet zonder aanpassingen. Echter zijn er zaken welke beter moeten gezien we nu 4 jaar verder zijn en gelet op de prijs welke ze vragen voor de woning (575K euro). Graag zou ik jullie mening willen hebben. Link naar de woning onderaan deze post.

De woning word aangeboden met staten deurkozijnen. -- Ik heb aangeven dat dit hardhout moet zijn
De woning word aangeboden met open vuren trappen -- ik heb aangeven dat dit hardhout moet zijn en op de b.g. als dichte trap.

Dat is toch niet zo'n gekke wenst? Toch?

Ik heb al even lopen Googlen naar prijzen om een gevoel van te krijgen van beide materialen. Ik kon zo snel niets vinden. Wellicht dat iemand ervaring heeft een of beide en wat prijs indicaties kan delen?

Ik moet nog met de constructeur om tafel om te zien wat er gedaan is om koude bruggen te beperken.

Sowieso heeft hij al vrij vaak het woord meerprijs laten vallen, waar ik denk, waarom zit dit niet standaard op deze woning. De prijs is er immers ook na mijn inziens.

Het betreft deze woning voor de geïnteresseerde.
De K5 is met glasvlies. Ik zou eerder voor de K8 gaan, deze is tweezijdig met aluminium afgewerkt en wordt meestal gebruikt voor spouwmuren. K8 120mm heb ik een offerte van uit 2014 voor 65 euro per pak (2,88 m2) en ex btw op basis van 87 pakken.

Je vloeren moeten idd opnieuw "uitgevonden" worden omdat je kanalen krijgt bv een WTW ventilatie (al dan niet qualityflow). Als de verdiepingsvloer er al ligt wordt dit wel een probleem schat ik in. De kanalen zijn minimaal 80 mm groot. Misschien kun je er voor gaan om op de eerste verdieping ook een goedkope isolatie te leggen en daarin de buizen en vervolgens erbovenop eventueel vloerverwarming en dan een zwevende cementdekvloer. Moet je wel ff nagaan of de kanaalplaten die er al liggen het extra gewicht aankunnen. Ook rekening houden dat dan je hele huis hoger wordt, tenzij je wilt inboeten op de hoogte op de eerste verdieping (voor zover dat mag van het bouwbesluit)

Ik zie veel glas, zou zeker voor 3 voudig glas gaan. Koste mij voor de hele benedenverdieping 1000 euro extra om van u=1,1 naar 0,7 te gaan.

De prijs is zo hoog vanwege het plekje schat ik in. Daarnaast is het onder architectuur, daar betaal je ook zeer ruim voor.

Stalen deurkozijnen of hardhout, das een persoonlijke overweging. Stalen is veel goedkoper en geen onderhoud, maar het doet wel huurhuisachtig aan... (no offence)

Idem met een trap. Een vuren houten trap zou ik nooit willen, vuren is erg zacht en slijt dus erg snel. Ook is de verf er vlot af, dus daar blijf je mee bezig, tenzij je er vloerbedekking op doet, wat ik me niet kan voorstellen. Ik zou de hele trap erbuiten laten en zelf een trap regelen. Hou er dan ook rekening mee dat meestal de vide afwerking bij de trap hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
PolderPloer! schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:25:
[...]

De K5 is met glasvlies. Ik zou eerder voor de K8 gaan, deze is tweezijdig met aluminium afgewerkt en wordt meestal gebruikt voor spouwmuren. K8 120mm heb ik een offerte van uit 2014 voor 65 euro per pak (2,88 m2) en ex btw op basis van 87 pakken.

Je vloeren moeten idd opnieuw "uitgevonden" worden omdat je kanalen krijgt bv een WTW ventilatie (al dan niet qualityflow). Als de verdiepingsvloer er al ligt wordt dit wel een probleem schat ik in. De kanalen zijn minimaal 80 mm groot. Misschien kun je er voor gaan om op de eerste verdieping ook een goedkope isolatie te leggen en daarin de buizen en vervolgens erbovenop eventueel vloerverwarming en dan een zwevende cementdekvloer. Moet je wel ff nagaan of de kanaalplaten die er al liggen het extra gewicht aankunnen. Ook rekening houden dat dan je hele huis hoger wordt, tenzij je wilt inboeten op de hoogte op de eerste verdieping (voor zover dat mag van het bouwbesluit)

Ik zie veel glas, zou zeker voor 3 voudig glas gaan. Koste mij voor de hele benedenverdieping 1000 euro extra om van u=1,1 naar 0,7 te gaan.

De prijs is zo hoog vanwege het plekje schat ik in. Daarnaast is het onder architectuur, daar betaal je ook zeer ruim voor.

Stalen deurkozijnen of hardhout, das een persoonlijke overweging. Stalen is veel goedkoper en geen onderhoud, maar het doet wel huurhuisachtig aan... (no offence)

Idem met een trap. Een vuren houten trap zou ik nooit willen, vuren is erg zacht en slijt dus erg snel. Ook is de verf er vlot af, dus daar blijf je mee bezig, tenzij je er vloerbedekking op doet, wat ik me niet kan voorstellen. Ik zou de hele trap erbuiten laten en zelf een trap regelen. Hou er dan ook rekening mee dat meestal de vide afwerking bij de trap hoort.
Gelukkig ligt alleen de B.G. vloer er. De rest moet nog gebouwd worden, dus er is nog tijd om de boel opnieuw te ontwikkelen.

Dat we veel het plekje en voor de Architect betalen had ik al wel verwacht. Aan de andere kant staat het ook al te koop zins 2012. Mooi plekje of niet, ik heb dat zelfde gevoel bij stalen kozijnen. Dat wil ik gewoon niet. Hout is veel mooier en natuurlijker. Dat zou gewoon standaard moeten zijn in een dergelijke woning m.i.

Ik ga ook de optie opgooien om deels casco te laten opleveren. Dan heb ik dat soort zaken in eigen hand. Moet ik alleen weer uitzoeken wat dat ongeveer gaat kosten :o

Wat betreft het isolatiemateriaal, de buitengevel wordt gestuct en dat kan wel op K5, maar niet op K12 volgens mij.

Tripple glas is al aanwezig op de b.g. Op de verdiepingen niet, maar dat is wel mogelijk en ga ik ook doen.

[ Voor 3% gewijzigd door TLer op 13-02-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:25:
[...]

Dit is projectbouw, dus ik ben wel gebonden aan deze bouwer. Ik ga volgende week een afspraak met ze maken om te zien wat kan, en wat niet. Ik ben alleen bang dat ze met belachelijke meer prijzen gaan komen. Om van stalen kozijn naar een hardhouten kozijn te gaan hebben ze al een prijs gegeven; 475 euro incl. de BTW :/ . Toevallig eind vorig jaar nog een muurtje gemaakt hier in huis. Stelkozijn koste 60 euro. Voor de montage zal je vast wel een beetje meer werk hebben, maar een vakman heeft zo'n ding ook zo geplaatst lijkt mij. Ik kan de meerprijs hiervan dus al niet helemaal plaatsen.
Stalen kozijnen komen om de muur heen, die plaats je in 2 tellen. Ze worden ook wel blikken kozijnen genoemd. Als de de verf eraf gaat (gaat lastig hoor, echt iets scherps voor nodig) dan is het ook niet makkelijk mooi te herstellen. (Hard)houten kozijnen komen tussen de muren, das een heel ander procedé.

Trouwens ik vind het kavel erg klein voor de prijs en de term "vrijer kun je haast niet wonen".
TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:32:
[...]

Gelukkig ligt alleen de B.G. vloer er. De rest moet nog gebouwd worden, dus er is nog tijd om de boel opnieuw te ontwikkelen.

Dat we veel het plekje en voor de Architect betalen had ik al wel verwacht. Aan de andere kant staat het ook al te koop zins 2012. Mooi plekje of niet, ik heb dat zelfde gevoel bij stalen kozijnen. Dat wil ik gewoon niet. Hout is veel mooier en natuurlijker. Dat zou gewoon standaard moeten zijn in een dergelijke woning m.i.

Ik ga ook de optie opgooien om deels casco te laten opleveren. Dan heb ik dat soort zaken in eigen hand. Moet ik alleen weer uitzoeken wat dat ongeveer gaat kosten :o

Wat betreft het isolatiemateriaal, de buitengevel wordt gestuct en dat kan wel op K5, maar niet op K12 volgens mij.

Tripple glas is al aanwezig op de b.g. Op de verdiepingen niet, maar dat is wel mogelijk en ga ik ook doen.
Komt het stuckwerk dan direct tegen de isolatie aan? Dat zou betekenen dat je geen spouw hebt, is wellicht goed mogelijk, heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik krijg ook een dubbel gevoel bij de woning, aan de ene kant prachtig aan de andere kant erg beknibbelt op zaken als kavelgrootte, stalen kozijn, trap en wie weet wat nog wel niet meer. En dat voor krap 6 ton in het oosten van het land? Ik snap dat het een uniek plekje is, maar daar betaal je dan ook gelijk een ton extra voor. Waarom koop je het kavel + bgg vloer niet en laat je de rest in eigen beheer opbouwen? ff met de gemeente om de tafel voor wellicht wat visuele aanpassingen mocht je dat willen en je kunt van start. Niet dat de verkoper daar nu om staat te springen, maar nu heeft hij ook niets en schijnbaar staat het al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
PolderPloer! schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:37:
[...]

Stalen kozijnen komen om de muur heen, die plaats je in 2 tellen. Ze worden ook wel blikken kozijnen genoemd. Als de de verf eraf gaat (gaat lastig hoor, echt iets scherps voor nodig) dan is het ook niet makkelijk mooi te herstellen. (Hard)houten kozijnen komen tussen de muren, das een heel ander procedé.

Trouwens ik vind het kavel erg klein voor de prijs en de term "vrijer kun je haast niet wonen".

[...]

Dat is ook ons bezwaar tegen dit huis. De kavel is relatief klein. Het huis staat op krap 400m2 en een deel van het kavel is ook het water. Je kijkt aan de meeste kanten vrij weg zonder risico op nieuwbouw in de toekomst. Dat is wel heel lekker. Echter, zoals je opmerkt zijn er veel keuzes gemaakt om kosten te besparen. Dingen die ik als standaard zou verwachten, maar niet zo worden aangeboden. Dat is ook wat ons hier tegen houd en is denk ik ook de hoofd rede dat het nog steeds te koop staat.

In het zelfde plan is er ook nog een kavel te koop. Deze heeft een m2 prijs van 387 euro. 'Onze' kavel is 443m2 ==> 172K euro. Dat betekend dus dat je voor het huis en plekje ruim 400K euro betaald.

De grond kopen en in eigen beheer bouwen is wellicht ook wel een goed idee! Dank voor de tip, die neem ik mee volgende week.

Komt het stuckwerk dan direct tegen de isolatie aan? Dat zou betekenen dat je geen spouw hebt, is wellicht goed mogelijk, heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik krijg ook een dubbel gevoel bij de woning, aan de ene kant prachtig aan de andere kant erg beknibbelt op zaken als kavelgrootte, stalen kozijn, trap en wie weet wat nog wel niet meer. En dat voor krap 6 ton in het oosten van het land? Ik snap dat het een uniek plekje is, maar daar betaal je dan ook gelijk een ton extra voor. Waarom koop je het kavel + bgg vloer niet en laat je de rest in eigen beheer opbouwen? ff met de gemeente om de tafel voor wellicht wat visuele aanpassingen mocht je dat willen en je kunt van start. Niet dat de verkoper daar nu om staat te springen, maar nu heeft hij ook niets en schijnbaar staat het al jaren zo.
Dat is dan ook deels de rede van deze post. De prijs in mijn inziens niet in lijn met wat geboden wordt. Je verwacht een veel hoger afwerk niveau voor deze prijs. Mooi plekje of niet.

In de buurt staat nog een kavel te koop. Minder mooi, maar die kost 387 euro per m2. Met 'onze' 443m2 kom je dan op 172K voor de kavel en dus ruim 400K euro voor de woning + plekje opslag.

Om de kavel te kopen en het in eigen beheer te laten bouwen had ik nog niet aan gedacht. Dat is wellicht wel een goede optie. _/-\o_

Zover ik kan zien stuccen ze direct op het isolatiemateriaal;

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2yaEHNWN30mJsUVp5Cn6Nr0S/thumb.png

De dak constructie ziet er zo uit.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/dJt5fbjk3s73p9m5nNCjVuUG/thumb.png

[ Voor 16% gewijzigd door TLer op 13-02-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:53:
[...]

Dat is dan ook deels de rede van deze post. De prijs in mijn inziens niet in lijn met wat geboden wordt. Je verwacht een veel hoger afwerk niveau voor deze prijs. Mooi plekje of niet.

In de buurt staat nog een kavel te koop. Minder mooi, maar die kost 387 euro per m2. Met 'onze' 443m2 kom je dan op 172K voor de kavel en dus ruim 400K euro voor de woning + plekje opslag.

Om de kavel te kopen en het in eigen beheer te laten bouwen had ik nog niet aan gedacht. Dat is wellicht wel een goede optie. _/-\o_
Bedenk dan goed wat je er voor wilt geven. En in of exclusief alle tekeningen, sterkteberekeningen en zo. Let ook op clausules zoals een architect die niet zomaar wil dat je zijn woning "na bouwt". Ook goed opletten of er niet meerdere belanghebbenden zijn, zoals de architect, de bouwer en weet ik veel wie nog meer. Vraag ook bij de gemeente of je dan de bouwvergunning mag overnemen, ik weet niet hoe dat zit.

Volgens mij kan je met het huidige afwerkingniveau makkelijk voor 400K de woning bouwen. Ik zou openen door de kale grondprijs te bieden en niets meer. Zeg dan dat je geen belang hebt bij de fundatie en zo. Misschien zitten ze inmiddels in nood en willen ze wel snel geld. Daarna kun je altijd nog omhoog als ze interesse hebben om deze constructie aan te gaan. Ik zou iig nooit het volledige bedrag betalen van grond + fundatie, want als jij met een andere aannemer het gaat bouwen ben je in theorie altijd duurder uit, want hij moet zich inlezen, wil evenveel winst maken op een kleiner gedeelte van het huis (fundatie ligt er immers al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bouwgrond zo aan het water is sowieso duurder dan aan een andere plek. Grondprijzen met de buurt vergelijken lijkt me beetje appels met peren.

Als ik het zo zie zit je huis vast aan dat van de buren. Je zult dus hetzelfde moeten bouwen als nu gepland staat volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Dat het appels met peren is ben ik direct met je eens. Waarschijnlijk kost het iets van 420 euro p/m2. Dat vragen ze elders ook aan het water en de land prijs is daar ook 380. Uiteindelijk is er maar in manier om daar achter te komen, vragen. Ik heb deze getallen gebruikt om een grove indicatie te bouwen. Dat ik dit huis moet bouwen heb ik geen bezwaar tegen. Echter, vindt ik het afwerkingsniveau te laag voor de prijs. Zaken als hardhout, WTW balansventilatie. Vloer verwarming op b.g. En 1ste verdieping zouden m.i. standaard moeten zijn. Ook is de kavel aan de kleine kant, maar daar kan ik wel mee leven. Zolang ik vrij weg kan kijken heb ik niet heel veel extra ruimte nodig. Overigens wordt er voor dat geld wel 2700wp zonnepanelen bijgeleverd. Dat zijn echter van die hele dure dakpannen PV-cellen. Dat ziet er wel heel mooi uit, maar voegt wel veel kosten toe aan de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:06:
Bouwgrond zo aan het water is sowieso duurder dan aan een andere plek. Grondprijzen met de buurt vergelijken lijkt me beetje appels met peren.

Als ik het zo zie zit je huis vast aan dat van de buren. Je zult dus hetzelfde moeten bouwen als nu gepland staat volgens mij.
Staat het huis van de buren al wel dan? Anders heb je niets met ze te maken op de kavelgrens na. Ik zou nooit een "vrijstaand" huis verbonden willen hebben met de buren. Dat is vragen om moeilijkheden:

Onderhoud?
Kleur van de balken?
Zonnepanelen erop?
Verzakken van de ene woning trekt de andere mee, zal wel meevallen met de huidige standaarden maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Die zijn ze nu aan het bouwen. Dat is de rede dat de fundering er bij ons al ligt. Die hebben ze gelijk neer gelegd. Ze zijn denk ik ook van plan de rest van de woning te gaan bouwen.

Ze zitten met balken aan elkaar vast. Er zit 7 meter tussen de woningen. Het is dan ook meer een architectonische verbinding dan een bouwtechnische. Een eventuele discussie zal eigenlijk alleen met onderhoud een issue zijn. Kleur staat gedocumenteerd dus daar maak ik mij niet zo heel druk om. Over de frequentie kan je afspraken maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:53:
[...]

...........

De dak constructie ziet er zo uit.

[afbeelding]
Het lijkt wel dat ze tijdens bouw het dak ter plekke samenstellen en afwerken. Dat zie ik niet meer zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
nokiaan958GB schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:27:
[...]

Het lijkt wel dat ze tijdens bouw het dak ter plekke samenstellen en afwerken. Dat zie ik niet meer zo vaak.
Komt nog vaak zat voor hoor en is ook helemaal niets mis mee.
TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:23:
Die zijn ze nu aan het bouwen. Dat is de rede dat de fundering er bij ons al ligt. Die hebben ze gelijk neer gelegd. Ze zijn denk ik ook van plan de rest van de woning te gaan bouwen.

Ze zitten met balken aan elkaar vast. Er zit 7 meter tussen de woningen. Het is dan ook meer een architectonische verbinding dan een bouwtechnische. Een eventuele discussie zal eigenlijk alleen met onderhoud een issue zijn. Kleur staat gedocumenteerd dus daar maak ik mij niet zo heel druk om. Over de frequentie kan je afspraken maken.
De kleur staat dan wel gedocumenteerd, maar het is jouw eigendom tzt dus bepaal jij de kleur. Tenzij het beter staat vastgelegd, namelijk notarieel. Maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Nu is het niet meteen een issue, bij deze prijsklasses krijg je iig geen tokkies naast je en kun je waarschijnlijk goed met de buren overleggen en overweg.

Ik zou sowieso eerst even kennismaken met de buren voordat je wat koopt. Niet dat de buren er voor eeuwig wonen, maar ik vind het wel zo prettig om te weten bij wie ik in de buurt komt te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Hinotori schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 20:15:
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is waar wij op dit moment mee bezig zijn en wat nu ter beoordeling ligt of het wel binnen bestemmingsplan past. Hebben in ieder geval al wat commentaar terug over de uitbouw aan de rechterkant waar de trap in zit: te druk...
Het wordt vast een prachtig huis maar ik snap niks van de indeling van de benedenverdieping...:

Een bijkeuken hoort mijns inziens aan de (woon)keuken te grenzen, als voorraadruimte, etc. en als alternatieve, in sommige streken veel gebruikte, ingang direct naar de (woon)keuken als meest gebruikte ruimte van het huis. Ook de looproutes, als je met bijvoorbeeld boodschappen thuis komt, door het huis zijn mij te lang. En je hebt totaal geen zicht op de kinderen in de speelkamer als je in de keuken bezig bent.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
Fiber schreef op zondag 14 februari 2016 @ 00:49:
[...]

Het wordt vast een prachtig huis maar ik snap niks van de indeling van de benedenverdieping...:

Een bijkeuken hoort mijns inziens aan de (woon)keuken te grenzen, als voorraadruimte, etc. en als alternatieve, in sommige streken veel gebruikte, ingang direct naar de (woon)keuken als meest gebruikte ruimte van het huis. Ook de looproutes, als je met bijvoorbeeld boodschappen thuis komt, door het huis zijn mij te lang. En je hebt totaal geen zicht op de kinderen in de speelkamer als je in de keuken bezig bent.
Het huis is bedacht met het idee van follow the sun. De keuken is gesitueerd in de zuid-oost hoek van het huis en de woonkamer aan de zuid-west kant. 's Ochtends dus lekker ontbijten in de ochtendzon en 's avonds een zonnetje in de woonkamer. Je hebt gelijk dat een bijkeuken soms gebruikt wordt als alternatieve ingang naar de keuken. In ons geval hebben we de bijkeuken meer voorzien als een plek waar je eventueel je modderschoenen uit kunt trekken voordat je verder het huis in loopt. Verder hadden we een opstelplaats voor onder meer warmtepomp en boiler nodig. Daar hebben we de bijkeuken voor voorzien.

Je hebt gelijk dat we nu geen zicht hebben op de speelkamer vanuit de keuken. Hierover heb ik uren nagedacht en ben niet tot een oplossing kunnen komen zonder dat het huis veel groter zou moeten worden. Met deze grootte zitten we aardig aan max-budget. De speelkamer is op termijn voorzien als tv-kamer en dan is het probleem ook opgelost want ik hoef geen tv te kijken vanuit de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hinotori schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 20:15:
[afbeelding]
[afbeelding]

Was ook het eerste dat mij opviel, waarom zit de bijkeuken aan de andere kant van het huis dan de keuken? Je hebt een grote zolder, die locatie lijkt me beter voor de warmtepomp etc dan je bijkeuken. Als is het geen echte bijkeuken in dit geval...

Sowieso zou ik een deur van de hal naar de speelkamer maken. Je weet nooit wat voor functie die kamer ooit gaat vervullen.

Verder is je hal wel erg groot, zonde van de ruimte. Weet er zo geen oplossing voor :).

Zit je;s avonds altijd in de woonkamer? Ik denk dat je zeker wanneer het weer goed is en er 's avonds nog een zonnetje staat je toch vaak in de keuken zult zitten, wanneer de kinderen net na het eten buiten gaan spelen bijvoorbeeld. Waar komt je terras?

Ben ook benieuwd hoe je de maatvoering in je keuken ziet. Je hebt daar een zespersoons tafel staan. Volgens mij is deze erg klein, de breedte voor zo'n tafel is een meter. Tel daar aan beide kanten een meter bij op om lekker te kunnen zitten, dan zit je dus aan drie meter. Je keuken is 5.80m, dan moet je dus in 2,80m je kastjes, loopruimte aan 2 kanten en je kookeiland kwijt. Het kan wel, maar is erg krap. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de lengte van de tafel. Tafel is normaal gesproken wel 2 meter breed. Dus heb je aan beide kanten maar 75cm over om langs te lopen. Ondanks de goede afmeting van de ruimte, komt deze volgens mij erg vol te staan.

Je hebt er uren over nagedacht zeg je, over die bijkeuken. Ben je zelf architect?
TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:19:
[...]

Dat plekje is ook wat ons trekt. Zelfbouw was in eerste instantie om ons te gaan oriënteren, maar toen kwam ik dit tegen. Veel mooier dan de betaalbare kavels in de omgeving en een pracht uitzicht.
Als ik het goed zie is de bouw niet echt standaard. Je bouwt deels in het water, met eigen stijger. Ook de vorm van het huis is niet " makkelijk " bouwen, denk dat je daarom met 2 badkamers niet zo slecht zit qua prijs.

[ Voor 31% gewijzigd door Artbij op 14-02-2016 09:44 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
artbij schreef op zondag 14 februari 2016 @ 09:27:
[...]

Was ook het eerste dat mij opviel, waarom zit de bijkeuken aan de andere kant van het huis dan de keuken? Je hebt een grote zolder, die locatie lijkt me beter voor de warmtepomp etc dan je bijkeuken. Als is het geen echte bijkeuken in dit geval...

Sowieso zou ik een deur van de hal naar de speelkamer maken. Je weet nooit wat voor functie die kamer ooit gaat vervullen.

Verder is je hal wel erg groot, zonde van de ruimte. Weet er zo geen oplossing voor :).

Zit je;s avonds altijd in de woonkamer? Ik denk dat je zeker wanneer het weer goed is en er 's avonds nog een zonnetje staat je toch vaak in de keuken zult zitten, wanneer de kinderen net na het eten buiten gaan spelen bijvoorbeeld. Waar komt je terras?

Ben ook benieuwd hoe je de maatvoering in je keuken ziet. Je hebt daar een zespersoons tafel staan. Volgens mij is deze erg klein, de breedte voor zo'n tafel is een meter. Tel daar aan beide kanten een meter bij op om lekker te kunnen zitten, dan zit je dus aan drie meter. Je keuken is 5.80m, dan moet je dus in 2,80m je kastjes, loopruimte aan 2 kanten en je kookeiland kwijt. Het kan wel, maar is erg krap. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de lengte van de tafel. Tafel is normaal gesproken wel 2 meter breed. Dus heb je aan beide kanten maar 75cm over om langs te lopen. Ondanks de goede afmeting van de ruimte, komt deze volgens mij erg vol te staan.

Je hebt er uren over nagedacht zeg je, over die bijkeuken. Ben je zelf architect?
Je verkijkt je op de maten van de keuken. De keuken is 6.80m lang en waar de tafel staat 4.00m breed. Dat geeft bij een tafel van 2 meter, 1 meter loopruimte aan beide kanten. De woonkamer is de tuinzijde met terras en de keuken de straatzijde. Als de kinderen buitenspelen zal dat meestal in de tuin zijn.

Warmtepomp op benedenverdieping heeft met optimalisatie van leidingwerk te maken. We gaan een douche-WTW gebruiken. We willen graag de mogelijk hebben voor een stortdouche, dus een flink debiet aan water. Om drukverlies zo veel mogelijk te voorkomen heeft het voordelen om de warmtepomp beneden te houden. Tevens kan de buitenunit van de warmtepomp dan dichtbij de binnenunit gemonteerd worden. Het huis is gasloos ontworpen dus het gaat om flinke units.

Ik ben geen architect, maar weet wel goed wat ik wil. Ik probeer samen met de architect tot een mooi ontwerp te komen, maar ben wel sturend in hoe het moet worden en dat kost soms een hoop nadenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:19:
[...]

In eerste instantie kwam het niet duur op me over, maar als ik 160.000€ voor de grond er af neem, kom ik rond de 550€/m3. Vind ik wel geld, als je bedenkt dat t niet sleutelklaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hinotori schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:37:
[...]

Je verkijkt je op de maten van de keuken. De keuken is 6.80m lang en waar de tafel staat 4.00m breed. Dat geeft bij een tafel van 2 meter, 1 meter loopruimte aan beide kanten. De woonkamer is de tuinzijde met terras en de keuken de straatzijde. Als de kinderen buitenspelen zal dat meestal in de tuin zijn.
Wij zouden er dan altijd voor kiezen om de keuken en woonkamer aan de tuin te doen, weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ze zijn vaak in andere delen van de woning te vinden denk ik.
Warmtepomp op benedenverdieping heeft met optimalisatie van leidingwerk te maken. We gaan een douche-WTW gebruiken. We willen graag de mogelijk hebben voor een stortdouche, dus een flink debiet aan water. Om drukverlies zo veel mogelijk te voorkomen heeft het voordelen om de warmtepomp beneden te houden. Tevens kan de buitenunit van de warmtepomp dan dichtbij de binnenunit gemonteerd worden. Het huis is gasloos ontworpen dus het gaat om flinke units.
Bij ons gaat vorm boven functie. Ben wel erg benieuwd naar de verdere stats van je woning mbt de isolatiewaardes en bouwvorm. Ik hink zelf nog op 2 gedachtes, maar zou graag ook gasloos zijn. Heb jij al inzicht in de extra kosten die dit met zich meebrengt?
Ik ben geen architect, maar weet wel goed wat ik wil. Ik probeer samen met de architect tot een mooi ontwerp te komen, maar ben wel sturend in hoe het moet worden en dat kost soms een hoop nadenktijd.
Ik heb hetzelfde, maar voor de moeilijke vraagstukken zet ik toch echt de architect aan de gang :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zag deze vochtmeter bij de aldi, zou die geschikt zijn om het vochtgehalte in je muren te meten ivm stucwerk etc?

http://www.aldi.nl/aldi_vochtmeter_48_5_20379_32754.html

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Met twee van die puntjes is niet echt heel betrouwbaar, maar geeft wel een indicatie. Zo'n meter met microgolven(?) met zo'n bolletje zeg maar, is betrouwbaarder maar veel duurder.
Als je de voorgeschreven droogtijd neemt, en dan zo'n goedkope meter gebruikt om een indicatie te krijgen is dat wel voldoende lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:35:
Met twee van die puntjes is niet echt heel betrouwbaar, maar geeft wel een indicatie. Zo'n meter met microgolven(?) met zo'n bolletje zeg maar, is betrouwbaarder maar veel duurder.
Als je de voorgeschreven droogtijd neemt, en dan zo'n goedkope meter gebruikt om een indicatie te krijgen is dat wel voldoende lijkt me.
Die voorgeschreven droogtijd is toch 2 jaar ofzo? Ik wil hem eigenlijk gebruiken voor als ik bouwdrogers inzet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Hinotori schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:37:
[...]
[...]
Kan je de buitenunits niet integreren in je bijkeuken? Ik vind die buitenunits altijd zo'n armoedig uiterlijk hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

TLer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:25:
[...]

Bij ons in het project kost de overstap 500 per deur. De kosten zitten oa in de snelheid van het plaatsen. Dat gaat flitsend snel met stalen kozijnen en opdekdeur. Ze kosten de aannemer ook zo ongeveer niets (http://www.degoedkoopstedeuren.nl/kozijnen-staal.html), dus inruil bij meeropties levert erg weinig. Ik laat zelf de projectdeuren plaatsen. Bevalt dat niet, dan kan ik het later alsnog aanpassen. Daar zijn zelfs doe-het-zelf kits voor te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 14-02-2016 13:27 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:53:
[...]

Die voorgeschreven droogtijd is toch 2 jaar ofzo? Ik wil hem eigenlijk gebruiken voor als ik bouwdrogers inzet.
Gaat het je om het stucwerk zelf?
Geforceerd drogen wordt eigenlijk afgeraden, dan heb je meer kans op scheuren.
Als het kan, de temperatuur rond de 20 graden houden, ramen op een ventilatiestand, of nog beter. Ventilatie met WTW laten draaien, en dan normaal gesproken 1 dag per MM stucwerk dacht ik. Het moeilijke is dat je huis afhankelijk van de bouwmethode zelf al veel vocht bevat. Een bouwdroger gebruiken kan denk ik wel zonder schade, als je maar niet te veel verwarmt, en voldoende ventileert.
Ben geen expert, misschien leest er hier ook een stukadoor mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:31:
[...]

Gaat het je om het stucwerk zelf?
Geforceerd drogen wordt eigenlijk afgeraden, dan heb je meer kans op scheuren.
Als het kan, de temperatuur rond de 20 graden houden, ramen op een ventilatiestand, of nog beter. Ventilatie met WTW laten draaien, en dan normaal gesproken 1 dag per MM stucwerk dacht ik. Het moeilijke is dat je huis afhankelijk van de bouwmethode zelf al veel vocht bevat. Een bouwdroger gebruiken kan denk ik wel zonder schade, als je maar niet te veel verwarmt, en voldoende ventileert.
Ben geen expert, misschien leest er hier ook een stukadoor mee?
Ik begrijp dat er eerst een hoop vocht uit je huis moet voordat je gaat stuccen. Dat vocht wil ik eruit met een bouwdroger.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
artbij schreef op zondag 14 februari 2016 @ 09:27:
[...]

[...]

Als ik het goed zie is de bouw niet echt standaard. Je bouwt deels in het water, met eigen stijger. Ook de vorm van het huis is niet " makkelijk " bouwen, denk dat je daarom met 2 badkamers niet zo slecht zit qua prijs.
We bouwen niet echt in het water. Ze hebben de funderingsbalken verlengd welke dus tot over het water rijken. Het huis staat sowieso volledig op land. Enkel de overkapping en vlonder hangen boven het water.

Ik denk ook niet echt dat je kan spreken van een standaard bouw, maar sommige keuzes vindt ik gewoon niet passen bij de woning en de prijs welke ze er voor vragen.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/54AoaxVxVX5fS1ElWmfmyA0R/medium.png]
Milmoor schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:17:
[...]

Bij ons in het project kost de overstap 500 per deur. De kosten zitten oa in de snelheid van het plaatsen. Dat gaat flitsend snel met stalen kozijnen en opdekdeur. Ze kosten de aannemer ook zo ongeveer niets (http://www.degoedkoopstedeuren.nl/kozijnen-staal.html), dus inruil bij meeropties levert erg weinig. Ik laat zelf de projectdeuren plaatsen. Bevalt dat niet, dan kan ik het later alsnog aanpassen. Daar zijn zelfs doe-het-zelf kits voor te vinden.
Bedankt voor de info. Altijd nuttig om te weten. Het gaat mij niet alleen om de meer prijs, maar ook om het feit dat ik ze er eigenlijk gewoon in had verwacht. Als ik andere, goedkopere, woningen uit het zelfde project zie. Dan zitten daar wel houten kozijnen in.

Ik heb net even snel geteld en kwam op 12 binnen deuren. Dat is dan toch al weer 5700 euro :|

[ Voor 32% gewijzigd door TLer op 14-02-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:40:
[...]

We bouwen niet echt in het water. Ze hebben de funderingsbalken verlengd welke dus tot over het water rijken. Het huis staat sowieso volledig op land. Enkel de overkapping en vlonder hangen boven het water.

Ik denk ook niet echt dat je kan spreken van een standaard bouw, maar sommige keuzes vindt ik gewoon niet passen bij de woning en de prijs welke ze er voor vragen.
[afbeelding]]
Volgens mij is het dan toch simpel. Jij wilt niet betalen wat ze vragen, dus is de woning niets voor jou.

Om je te helpen:

- Woning staat erg dicht tegen de buren.
- Als 2 woningen aan elkaar zitten is het dan nog vrijstaand?
- Je auto moet je 50 meter verderop parkeren, uit het zicht van je huis.
- Geen berging voor tuingereedschap
- Geen berging voor fietsen
- Geen garage

Overigens snap ik de prijs wel, als de grond al in 2012 gekocht is zal er ook tegemoetkoming in de rente betaald moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 14-02-2016 16:12 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:36:
[...]

Ik begrijp dat er eerst een hoop vocht uit je huis moet voordat je gaat stuccen. Dat vocht wil ik eruit met een bouwdroger.
Ja, afhankelijk van je bouwmethode wel. Daarvoor kan je wel een droger gebruiken. Voor je dekvloer zal dat misschien niet heel goed zijn, maar verder lijkt het me geen issue. Veel ventileren is natuurlijk sowieso goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
artbij schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:35:
[...]

Volgens mij is het dan toch simpel. Jij wilt niet betalen wat ze vragen, dus is de woning niets voor jou.

Om je te helpen:

- Woning staat erg dicht tegen de buren.
- Als 2 woningen aan elkaar zitten is het dan nog vrijstaand?
- Je auto moet je 50 meter verderop parkeren, uit het zicht van je huis.
- Geen berging voor tuingereedschap
- Geen berging voor fietsen
- Geen garage

Overigens snap ik de prijs wel, als de grond al in 2012 gekocht is zal er ook tegemoetkoming in de rente betaald moeten worden.
Er bestaat ook nog zoiets als onderhandelen :o

Overigens is er een berging en een garage. Dat ze de grond al zins 2012 hebben is natuurlijk hun risico. Dat kan je niet (volledig) op de latere kopers verhalen.

Maar je hebt gelijk. Wellicht komen we er niet uit. Ik wilde mijn gevoel even spiegelen met wat Tweakers. Daar zijn duidelijke overeenkomsten en soms ook nieuwe inzichten uit gekomen. Ik ga er vanuit dat ze de woning ook willen verkopen. Dat is altijd een goede basis om er uiteindelijk uit te gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:37:
[...]

Er bestaat ook nog zoiets als onderhandelen :o

Dat ze de grond al zins 2012 hebben is natuurlijk hun risico. Dat kan je niet (volledig) op de latere kopers verhalen.
Ik ben heel benieuwd of je eruit gaat komen.

Overigens worden alle kosten op de kopers verhaald :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
artbij schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:02:
[...]

Ik ben heel benieuwd of je eruit gaat komen.

Overigens worden alle kosten op de kopers verhaald :).
Sommige kosten worden afgeboekt :*) we zullen zien. Als we er niet uitkomen, dan niet. Het is niet dat we nu geen mooi huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Card Nox schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:57:
[...]

Dat is een flink huis, ongeveer 2x het van ons. Maar dan nog vind ik het veel uren als je het casco hebt laten opleveren :). Ik ben bijna klaar met de ruwbouw en weet dat de regel is dat je dan halverwege bent al kan ik daar nog niet helemaal bij met mijn verstand dus wellicht verkijk ik me daaraan, de tijd zal het leren.
Inderdaad na de ruwbouw ben je ongeveer op 50%. Ik denk dat je inderdaad verkijkt op het afbouwen. Is veel werk om het netjes te doen.

Btw mijn aannemer heeft de niet alles van de ruwbouw gedaan. Electra en water heb ik helemaal zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Hangt ook allemaal weer van je bouwmethode af. Bij ons was de ruwbouw zo gepiept, een week of 2 werk. Het afwerken heeft een maand of 6 gekost, en zijn we nog niet volledig klaar mee.
Maar bij klassieke bouw zit je na de ruwbouw normaal gezien op ± 50% inderdaad. En dan hebben we het over de uren, niet persé over het budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
Rtificial schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:57:
[...]

Ja, afhankelijk van je bouwmethode wel. Daarvoor kan je wel een droger gebruiken. Voor je dekvloer zal dat misschien niet heel goed zijn, maar verder lijkt het me geen issue. Veel ventileren is natuurlijk sowieso goed.
Ik zou een bouwdroger altijd achterwege laten. Je kunt beter wat meer tijd voor een bouw nemen en natuurlijk laten drogen.

Is beter voor de het zetten van de woning en uiteindelijk voorkomt het een hoop scheuren. Zowel in de dekvloeren als in de wanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Ernemmer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:27:
[...]

Beetje domme fout van je adviesbureau dan, het is met 10 minuten opgezocht hoe lang je palen ongeveer moeten zijn.
Laat maar eens zien dan? Op Dinoloket en andere sites moet je het maar net treffen met een sondering in de buurt. Zit je in een oude waterloop? Zomaar 10 meter langere palen. Kan je niet op de 1e zandlaag staan? Hoppa, nog wat meters paallengte erbij. Daar is dus niks over te zeggen.
jerh schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:51:
[...]

Nee, dat zijn erg luie en trage trappen. Je komt voor je gevoel nooit boven. :+ Ik vind het ondingen. Een beetje trappenhuis is nu al 3x1 meter hierdoor.

@TLer
Je hebt een woning op het oog met een vergunning en kostenplaatje uit die tijd. En bouwkosten in 2012 lagen ongeveer op het laagste punt, dus het afbouwen nu zal sowieso al duurder zijn. Je kan het proberen, maar een stuk of 12 deuren eisen à 450/deur gaat hard. Dan nog een hoop andere aanpassingen en je kan niet verwachten dat ontwikkelaar/aannemer dat allemaal op gaat hoesten. De rentelast is dan lager dan de goodies die je eist. Maar je kan net als Grolsch mazzel hebben. ;)

En je kan bepaalde verwachtingswaardes hebben qua invulling, maar dan was de woning wellicht 7 ton geweest met een mooie keuken, paneeldeuren, airconditioning, etc. Dan moet je gewoon een ander perceel zoeken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:59:
[...]

Laat maar eens zien dan? Op Dinoloket en andere sites moet je het maar net treffen met een sondering in de buurt. Zit je in een oude waterloop? Zomaar 10 meter langere palen. Kan je niet op de 1e zandlaag staan? Hoppa, nog wat meters paallengte erbij. Daar is dus niks over te zeggen.

[...]
Is het in Nederland niet gebruikelijk een sondering te laten doen als je van plan bent ergens te gaan bouwen? Ik hoor hier in België dat dat overal gedaan wordt, kost 300-400 euro zo'n beetje, en dan heb je wel redelijk zekerheid.
Geen ervaringsdeskundige overigens hoor, wij hebben gewoon vertrouwd op de lokale kennis van de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
In Nederland wordt(werd) per dag evenveel gesondeerd als de rest van de wereld bij elkaar. Maar buiten de zandgebieden is het hier erg grillig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:10:
In Nederland wordt(werd) per dag evenveel gesondeerd als de rest van de wereld bij elkaar. Maar buiten de zandgebieden is het hier erg grillig.
Ja, dat het grillig is weet ik, maar dat doen mensen dus blijkbaar pas in een wat later stadium dan? In ieder geval begreep ik niet goed dat het een verrassing was dat de heipalen langer moesten zijn, terwijl tegelijkertijd het mij niet duidelijk is dat dit gebaseerd wordt op wat de buren doen. Lijkt me als je moet heien toch beter om te kijken aan de hand van een sondering wat nodig is.
Maar helder verder hoor, sluit in ieder geval aan bij m'n gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:13:
[...]

Ja, dat het grillig is weet ik, maar dat doen mensen dus blijkbaar pas in een wat later stadium dan? In ieder geval begreep ik niet goed dat het een verrassing was dat de heipalen langer moesten zijn, terwijl tegelijkertijd het mij niet duidelijk is dat dit gebaseerd wordt op wat de buren doen. Lijkt me als je moet heien toch beter om te kijken aan de hand van een sondering wat nodig is.
Inderdaad normaal gesproken doe je een compressietest op de bouwplek en dat weet je precies waar je aan toe bent. Ik bedoel iedereen met wat ervaring weet dat het enorm kan verschillen als je een paar meter opschuift. Raar verhaal dat je heipalen baseert op de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:13:
[...]

Volgens mij is de user die dit zei nog aan het kijken wat het uberhaubt kost om te bouwen.

Vraag aan de vele zelfbouwers/afbouwers, is er iemand van jullie die een lijst heeft met werkzaamheden?

Ben eigenlijk ook op zoek naar andere lijsten, we hebben nu een mooie tekening, maar vooral mijn vrouw zou wel willen weten wat ons allemaal nog te doen staat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:48:
[...]

Volgens mij is de user die dit zei nog aan het kijken wat het uberhaubt kost om te bouwen.

Vraag aan de vele zelfbouwers/afbouwers, is er iemand van jullie die een lijst heeft met werkzaamheden?

Ben eigenlijk ook op zoek naar andere lijsten, we hebben nu een mooie tekening, maar vooral mijn vrouw zou wel willen weten wat ons allemaal nog te doen staat.
Het begint bij de defnitie wat je zelf gaat doen en wat je wilt uitbesteden? Als je huis bijv Casco laat bouwen is dat een ander verhaal dan sleutelklaar.

Hoeveel tijd wil je erin stoppen? Wat kun je zelf of denk je zelf te kunnen?

Wat is je idee daarover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[...]

Op welk niveau zoek je naar zo'n lijst dan? Enkel voor de voorbereidingen? Of alle uit te voeren werken? Monitoring & Control?
[...]

Ah sorry, dacht begrepen te hebben dat de grond al gekocht was.

[ Voor 31% gewijzigd door Rtificial op 15-02-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:57:
[...]

Het begint bij de defnitie wat je zelf gaat doen en wat je wilt uitbesteden? Als je huis bijv Casco laat bouwen is dat een ander verhaal dan sleutelklaar.

Hoeveel tijd wil je erin stoppen? Wat kun je zelf of denk je zelf te kunnen?

Wat is je idee daarover?
Wat is zelf wil doen is beetje kosten/baten verhaal. Heb wel wat tijd en ben middelmatig handig. Het idee nu is dat ik casco op laat leveren en dan zelf de afbouw laat doen. Maar dat is ontstaan uit het idee dat in de projectleiding dan zelf doe (kosten) en dat ik er dicht op wil staan omdat dingen wel goed moeten. Dus zal toch zowat elke dag wel op de bouw zijn.
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:01:

Op welk niveau zoek je naar zo'n lijst dan? Enkel voor de voorbereidingen? Of alle uit te voeren werken? Monitoring & Control?
Alles :).

Wil ook kunnen kijken wat we zelf kunnen en wat eventueel zelf begeleid kan worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:05:
[...]

Alles :).

Wil ook kunnen kijken wat we zelf kunnen en wat eventueel zelf begeleid kan worden.
Goh, wat ik zo snel bij de hand heb, en >misschien< helpt, is onderstaand lijstje. Daar is echter wel een en ander in geschoond volgens mij. Voor de generieke project management processen kan je het beste kijken naar de standaard/methodiek die je voorkeur heeft denk ik.

Onderstaande lijst is niet chronologisch. In grote lijnen misschien wel, maar dat is niet het uitgangspunt. Daarvoor zijn er te veel afhankelijkheden.

1.0 Voorbereiding
1.01 Budgetbepaling
1.02 Kostenbepaling
2.0 Selectie Bouwgrond
2.01 Definitie eisen en wensen
2.02 Bepalen voorschriften
2.03 Identificeren Risicos
2.04 Bodem- en terreinonderzoek
3.0 Aankoop & Financiering
3.00 Compromis /aankoopovereenkomst
3.01 Hypotheek afsluiten voor bouw
3.02 Overbruggingskrediet voor grond
3.03 Eigendom en rechten
3.04 Verzekeringen
3.05 Registratierechten
3.06 Verlijden akte bij notaris
4.0 Opstellen plan
4.01 Definitie eisen en wensen
4.02 Architect zoeken
4.03 Voorontwerp
4.04 Definitief ontwerp
4.05 Bouwaanvraag
4.06 Bouwvergunning
5.0 Selectie aannemers en materialen
5.01 Uitvoeringsdossier / lastenboek opstellen
5.02 Offerte Ruwbouw
5.02.1 Offerte transport
5.03 Offerte grondwerken
5.04 Offerte droogzuiging
5.06 Offerte bouwmaterialen
5.07 Offerte dakwerken
5.08 Offerte elektriciteit
5.09 Offerte verwarming
5.10 Offerte sanitair
5.11 Offerte ventilatie
5.12 Offerte kelder
5.13 Offerte chapen en uitvullen
5.14 Offerte pleisterwerken
5.15 Offerte vloer en tegelwerken
5.16 Offerte badkamers
5.17 Offerte keuken
5.18 Offerte gevelwerken
5.19 Offerte tuinverharding
5.20 Offerte bosherstel
5.21 Offerte rolluiken / vliegenramen
6.0 Voorbereiding werken
6.01 Verzekeringen afsluiten
6.02 Formulier aanvang der werken
6.03 Aansluitingen aanvragen
6.04 Werfaansluitingen
6.05 EPB dossier
6.06 Veiligheidcoördinatie
6.07 Landmeter en plaatsbeschrijving
7.0 Grondwerken
7.01 Ontbossen, uitvlakken, uitzetten bouwlijn gemeente
7.02 Uitzetten bouwoppervlak
7.03 Uitgraven kelder
7.04 Aanvullen rondom kelder
8.0 Ruwbouwwerken onder grond
8.01 Aardingslus
8.02 Voorziening doorvoerbocht gas/water/elektriciteit
8.03 Kelder - Fundering
8.03.1 Keldervloer
8.03.2 Kelderwanden
8.03.3 Binnenmuren kelder
8.04 Welfsels met druklaag (87m2)
8.05 Kimblokken op vloerplaat
8.06 Bitumen branden als vochtwering
9.0 Ruwbouwwerken
9.01 Transport ruwbouw
9.02 Ruwbouw pakket
9.03 Opmeten van deur-, raam- en poortdorpels
10.0 Afwerken ruwbouw
10.02 Hemelwaterafvoer
10.03 Afvalwater afvoeren
10.05 Grondwerk, riolering en regenwaterafvoer
10.06 Plaatsen rioleringsbuizen
10.07 Aansluiten riolering
10.09 Gevelbekleding
11.0 Dakwerken
11.03 Voorzien doorvoer
11.04 Onderdak, tengellatten, panlatten
11.05 Dakbedekking
11.06 Dakgoten en afvoerbuizen plaatsen
11.07 Dakkant en oversteek
12.0 Voorbereidingen na ruwbouw
12.01 Plaatsen afvoerleidingen
12.02 Plaatsen buizen verluchtingssysteem
12.03 Plaatsen CV- en waterleidingen
12.04 Plaatsen elektriciteit
12.05 Plaatsen telefoon, tv en internet
12.07.2 Inbouwreservoirs toiletten plaatsen
12.08 PUR-vloer leggen
12.09 Plaatsen vloerverwarming
14.0 Afwerking Phase 1
14.01 Chape
14.02 Aansluiten water
14.03 Aansluiten verwarming
14.04 Aansluiten elektriciteit
14.05 Aansluiten TV- en internetkabels
14.06 Aansluiten verluchtingssysteem
14.08 Keuring en aansluitingsaanvraag elektriciteit
15.0 Afwerking Phase 2
15.01 Gipsplaten
15.02 Wandafwerking
15.03 Vloeren en plinten
15.04 Verlichting
16.0 Badkamers
16.01 Tegelwerken
16.02 Douches
16.03 Bad
16.04 Toiletten
16.05 Badkamermeubels
16.06 Wastafel en kraan
17.0 Keuken
17.02 Keukenkasten, lades en blad
18.0 Verhuizen
18.01 Keuring waterleiding
18.02 Keuring riolering
18.03 Einde der werken
18.04 Kadaster informeren
18.05 BTW aangifte
18.06 Verhuizen
18.07 Adreswijzigingen
19.0 Tuinaanleg
19.01 Verharding
19.02 Tuinafsluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:24:
[...]

Goh, wat ik zo snel bij de hand heb, en >misschien< helpt, is onderstaand lijstje. Daar is echter wel een en ander in geschoond volgens mij. Voor de generieke project management processen kan je het beste kijken naar de standaard/methodiek die je voorkeur heeft denk ik.

Onderstaande lijst is niet chronologisch. In grote lijnen misschien wel, maar dat is niet het uitgangspunt. Daarvoor zijn er te veel afhankelijkheden.

1.0 Voorbereiding
1.01 Budgetbepaling
1.02 Kostenbepaling
2.0 Selectie Bouwgrond
3.00 Compromis /aankoopovereenkomst
3.01 Hypotheek afsluiten voor bouw
Thanks!

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:24:
[...]

1.0 Voorbereiding
1.01 Budgetbepaling
1.02 Kostenbepaling
2.0 Selectie Bouwgrond
Let op deze lijst is wel gebaseerd op Belgische voorschriften en regelgeving. Bijv. in Nederland wordt electra niet gekeurd maar kan alleen een installateur de definitieve electraansluiting aanvragen.

Ik heb het zelf aangevraagd maar was een grote uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:05:
[...]

Wat is zelf wil doen is beetje kosten/baten verhaal. Heb wel wat tijd en ben middelmatig handig. Het idee nu is dat ik casco op laat leveren en dan zelf de afbouw laat doen. Maar dat is ontstaan uit het idee dat in de projectleiding dan zelf doe (kosten) en dat ik er dicht op wil staan omdat dingen wel goed moeten. Dus zal toch zowat elke dag wel op de bouw zijn.
Als je middelmatig handig bent, maar geen ervaring in co-ordinatie van een bouw (dit lees ik tussen de regels door) dan zou ik een bouwbegeleider inschakelen.

Laat ik wat vragen stellen. Weet je wat een kim is? Weet je wat een kil keeper is? Wat is de procedure om te stuccen op een ruwbouw muur? Welke materialen? Hoe metsel je een kozijn in? Hoe maak je een leidingplan?

Als je een of meerdere van deze vragen niet kunt beantwoorden, dan zou ik een bouwbegeleider inhuren. Deze vragen komen namelijk terug als je co-ordineert en de dingen goed wilt laten gaan. \

Er kan zoveel misgaan en vaak zie pas later dat het mis is omdat het niet op de juiste manier is uitgevoerd.

Daarnaast kun je alleen maar co-ordineren naar mijn smaak als je elke dag op de bouw staat en ziet wat er gedaan is.

[ Voor 6% gewijzigd door G-bird op 15-02-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ahja, goed punt G-Bird, dat zal bij sommige dingen wel wat afwijken. Maar goed, het geeft misschien de grote lijnen weer.
G-bird schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:27:
[...]

Als je middelmatig handig bent, maar geen ervaring in co-ordinatie van een bouw (dit lees ik tussen de regels door) dan zou ik een bouwbegeleider inschakelen.

Laat ik wat vragen stellen. Weet je wat een kim is? Weet je wat een kil keeper is? Wat is de procedure om te stuccen op een ruwbouw muur? Welke materialen? Hoe metsel je een kozijn in? Hoe maak je een leidingplan?

Als je een of meerdere van deze vragen niet kunt beantwoorden, dan zou ik een bouwbegeleider inhuren. Deze vragen komen namelijk terug als je dingen goed wilt laten gaan. Er kan zoveel misgaan en vaak zie pas later dat het mis is omdat het niet op de juiste manier is gebouwd.
Goed punt. Ben je middelmatig handig, dan kan je beter werkzaamheden zelf uitvoeren en de begeleiding aan een expert overlaten, dan andersom denk ik.
Arbeidsintensief werk als bekabeling trekken, leidingwerk leggen, etc., kan je prima zelf doen, kost vooral tijd, en vervolgens de aansluitingen en koppelingen door de vakman laten doen. Bijvoorbeeld.
Maar ik kreeg de indruk dat je niet van plan was veel zelf te doen. Zelf de regie voeren kan, maar zoals G-Bird zegt moet je je wel thuis maken in de technische aspecten. Daarbij helpen bestekteksten en uitvoeringsdetails overigens heel erg, maar dan draaien we weer in een rondje in de discussie :D Naja, goed, je kent mijn ervaring en mening hierover ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Rtificial op 15-02-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:27:
[...]

Als je een of meerdere van deze vragen niet kunt beantwoorden, dan zou ik een bouwbegeleider inhuren. Deze vragen komen namelijk terug als je co-ordineert en de dingen goed wilt laten gaan. \

Er kan zoveel misgaan en vaak zie pas later dat het mis is omdat het niet op de juiste manier is uitgevoerd.

Daarnaast kun je alleen maar co-ordineren naar mijn smaak als je elke dag op de bouw staat en ziet wat er gedaan is.
Die vragen zijn geen probleem. Ik ga zeker niet alles begeleiden, maar we komen al snel weer terug op de vorige discussie. Ik ga een stucadoor inhuren die al weet hoe hij moet stucen bijvoorbeeld. En ergens aan beginnen zonder dat je er verstand van hebt is ook een leuke uitdaging.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 15-02-2016 13:38 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:35:
[...]

Die vragen zijn geen probleem. Ik ga zeker niet alles begeleiden, maar we komen al snel weer terug op de vorige discussie. Ik ga een stucadoor inhuren die al weet hoe hij moet stucen bijvoorbeeld...
Elek stucadoor kan stuccen. De vraag is wanneer is het goed voor jou omstandigheden en wat moet je voorschrijven.

Hoe kun je verschillende offertes dan beoordelen en wanneer werk goed is?

Welke stenen gebruik voor de binnenmuren? Moet hij voorstrijken? Wil je machinaal aangebracht? Wil je het met de hand? Wil je MP75 of liever een ander materiaal? Wil je spuitwerk?

In de bouw heeft elke vakman een mening. Als co-ordinator moet jij beoordelen wat goed is voor jouw situatie. Dat is moeilijker dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:41:
[...]

Elek stucadoor kan stuccen. De vraag is wanneer is het goed voor jou omstandigheden en wat moet je voorschrijven.

Hoe kun je verschillende offertes dan beoordelen en wanneer werk goed is?

Welke stenen gebruik voor de binnenmuren? Moet hij voorstrijken? Wil je machinaal aangebracht? Wil je het met de hand? Wil je MP75 of liever een ander materiaal? Wil je spuitwerk?

In de bouw heeft elke vakman een mening. Als co-ordinator moet jij beoordelen wat goed is voor jouw situatie. Dat is moeilijker dan je denkt.
Ik doe heel vaak projecten waar ik geen verstand van heb. En het lijkt me sterk dat elke vakman een andere mening heeft. Goede vakmensen, gezond verstand, op tijd goede hulp vragen, dan moet je er kunnen komen. Het is geen rockect science :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:44:
[...]

Ik doe heel vaak projecten waar ik geen verstand van heb. En het lijkt me sterk dat elke vakman een andere mening heeft. Goede vakmensen, gezond verstand, op tijd goede hulp vragen, dan moet je er kunnen komen. Het is geen rockect science :).
Naja, daar moet je onderscheid maken tussen hoog technologisch en laag technologische projecten. Bij laag technologische projecten zullen de vakmannen meer uiteenlopende meningen en werkwijzen hebben dan op hoog technologische projecten. Maar die discussie gaat wat te ver om hier te voeren.
Maar zeker, je kan prima projecten doen waar je geen verstand van hebt, gewoon goed in verdiepen. Maar dan best wel met je laarzen in de klei. Dat werkt bij laag technologische projecten het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:44:
[...]
Ik wens je veel wijsheid en succes. Ik denk dat het bouwen van een huis een complexer proces is dan je denkt, maar daar kom je nog wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:46:
[...]

Naja, daar moet je onderscheid maken tussen hoog technologisch en laag technologische projecten. Bij laag technologische projecten zullen de vakmannen meer uiteenlopende meningen en werkwijzen hebben dan op hoog technologische projecten. Maar die discussie gaat wat te ver om hier te voeren.
Maar zeker, je kan prima projecten doen waar je geen verstand van hebt, gewoon goed in verdiepen. Maar dan best wel met je laarzen in de klei. Dat werkt bij laag technologische projecten het beste.
Precies vraag maar een een vakman hoe een gecalibreerde natuurstenen vloer moet leggen. Ik denk dat je minstens twee verschillende antwoorden krijgt en dat het ongeveer 50-50 is tussen de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:53:
[...]

Precies vraag maar een een vakman hoe een gecalibreerde natuurstenen vloer moet leggen. Ik denk dat je minstens twee verschillende antwoorden krijgt en dat het ongeveer 50-50 is tussen de antwoorden.
En alletwee die vakmannen leggen tientallen van die vloeren per jaar. Wat wil je nu zeggen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:55:
[...]

En alletwee die vakmannen leggen tientallen van die vloeren per jaar. Wat wil je nu zeggen?
Hoe JIJ wil dat de vloer gelegd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:55:
[...]
Yep en dan moet jij beoordelen wat beter is in jouw situatie zonder alleen naar het kostenplaatje te kijken.

Kostenplaatje kan in een oplossing leuk zijn maar later voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:02:
[...]

Hoe JIJ wil dat de vloer gelegd wordt...
Niet, wil een cementdekvloer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:52:
[...]

Ik wacht overigens nog steeds op een topic waarin je verteld over de bouw van je huis. Dat zou pas interessant zijn.
Hmm, ik kan een boek over schrijven. Ik heb inmiddels twee huizen gebouwd

Hoe pak je het aan? Wat ging goed? Wat ging fout? Waar heb ik mezelf overschat? Waar heb ik het goed aangepakt en waar verkeerd?

Ik zal er eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:04:
[...]

Het voorbeeld ging over 2 tegelzetters... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:04:
[...]

Welke sterkte, wel of geen vloerverwarming, wat komt er boven op te liggen, als je tegels wilt zou ik rvs bewapening doen ivm roestdoorslag, anhydrietvloer, cementdekvloer, estrichvloer. Zegt u het maar.

Kortom, ik ben het met de anderen eens, je kunt best in je werk projecten leiden, maar een huis bouwen is wel wat anders. Niet onmogelijk of zo, maar als je aan je werk 40 uur per week besteed, ben je dat ook nodig voor je huis als je zelf de bouwbegeleiding wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

PolderPloer! schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:10:
[...]

Welke sterkte, wel of geen vloerverwarming, wat komt er boven op te liggen, als je tegels wilt zou ik rvs bewapening doen ivm roestdoorslag, anhydrietvloer, cementdekvloer, estrichvloer. Zegt u het maar.

Kortom, ik ben het met de anderen eens, je kunt best in je werk projecten leiden, maar een huis bouwen is wel wat anders. Niet onmogelijk of zo, maar als je aan je werk 40 uur per week besteed, ben je dat ook nodig voor je huis als je zelf de bouwbegeleiding wilt doen.
De moeilijkheid daarin is dat de tijden dat de mannen aan je project werken, ook meestal de tijden zijn dat je verwacht wordt bij je andere projecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
Rtificial schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:11:
[...]
De moeilijkheid daarin is dat de tijden dat de mannen aan je project werken, ook meestal de tijden zijn dat je verwacht wordt bij je andere projecten.
Ik heb altijd bij de bouw gewoond. Tweede keer in woonunits op het perceel, Ik had elke ochtend een voorbespreking met de mannen om te kijken wat ze gingen doen en hoe ze het gingen doen.

Continu de vinger aan de pols en ook hier is voorkomen beter dan genezen.
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic